Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20090002&lang=pt vol. 23 num. 46 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[A criança (pobre) em escola católica na cidade paroquial de Jardim do Seridó (Rio Grande do Norte,1943-1951)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A escolarização primária da criança pobre nas décadas de 1940 e 1950, no Rio Grande do Norte, postula ao historiador da educação investiga-la a partir de constatações empíricas. Por um lado, a educação escolar e a assistência social e material estiveram conjugadas pela cooperação celebrada por órgãos federais, organismos internacionais, instituições estaduais e a Igreja Católica. Por outro lado, impelido pela grave situação social da criança sem escola, mal vestida, de pés-descalços e subalimentada, a vaguear ociosamente nas cidades paroquiais e em suas capelas, na então região do Seridó, Dom José de Medeiros Delgado (1941-1951), o primeiro bispo de Caicó (RN) implantou nesses lugares uma rede de 18 escolas católicas primárias genericamente denominadas Escolas do Pobre, orientadas pela Casa do Pobre, à época órgão de direção das atividades assistenciais da Igreja Católica local. A investigação nucleada em tomo da problemática do alfabetismo tem o objetivo de refletir sobre a materialidade educativa instaurada na Escola (do pobre) Rural "Jardim Seridoense", da cidade paroquial de Jardim do Seridó (RN) no período de 1943 e 1951. Considerando estritamente as singularidades dessa instituição católica, ancoramo-nos em construtos teóricos de cultura escolar e de cultura de escola, desenvolvidos pelo historiador da educação João Barroso (2004), que partiu das inter-relações entre organização societária e instituição educacional. Coincidindo sua instalação com a fase correspondente à planificação nacional da escolarização primária, a Escola (do Pobre) Rural "Jardim Seridoense" ergue-se, à semelhança de suas congêneres, como instituição social por excelência com o ensejo de que as crianças de 7 a 12 anos se apossassem de conhecimentos culturais mínimos e de hábitos de trabalho para ofícios em demandas à época.<hr/>The poor child elementary scholarship in the 1940's and 1950's, in the Rio Grande do Norte State, requires the Education historiographer to investigate it from the empiric verifications. On the one hand, the scholar education and the social and material assistance conjugate by the federal agencies cooperation, international corporates, state institutions and the Catholic Church. By the other hand, impelled by the grave child social situation, lacking from school, dressed badly, barefoot and underfed, lazily rambling on the parochial cities and in its chapels, in the former Seridó region, Dom José de Medeiros Delgado (1941-1951), the first Caicó's (RN) bishop, implanted in these places an 18 catholic elementary schools network generically denominate Schools for the Poor, oriented by the House of the Poor, in that time a direction organism of the local Catholic Church attendance activities. The investigation centered around the problematic teaching to read and write process has the purpose to reflect about the educative materialism initiated in the Countryside School (of the poor) "Jardim Seridoense", of the parochial city of Jardim do Seridó city (RN) on the period between 1943 and 1951. Strict1y considering the singularities of this catholic institution, we ground ourselves on the scholar culture and culture of the school theoric constructions, developed by the Education historiographer João Barroso (2004), who start from the inter-relations between societary organization and educational institution. Having coincide its installation to the correspondent period of the national elementary scholarship delineate, the Countryside School (of the poor) "Jardim Seridoense" raises, in the likeness of its congener, as a social institution par excellence with the desire that the 7 to 12 years old children take possession of the minimum cultural knowledge and the work habits for the workmanship required at that time. <![CDATA[A cultura material escolar em trabalho e educação. A memória fotográfica de sua transformação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho tem por objetivo resgatar a historicidade de alguns aspectos da cultura material de escolas do trabalho e das escolas profissionais e técnicas ou tecnológicas. Ele tem por base pesquisas que desenvolvi ao longo da década de 1990 e início dos anos 2000, buscando compreender como a relação trabalho e educação ganha forma e significado nas escolas que preparam pequenos e jovens trabalhadores para o trabalho, no contexto das relações sociais capitalistas e do desenvolvimento das forças produtivas. As fontes de pesquisa são documentos escritos e fotografias que provêm dos escassos arquivos das instituições e de arquivos públicos da cidade do Rio de Janeiro. A identificação de conteúdo, período e contexto foram objeto de investigação em documentos escritos e em entrevistas com ex-alunos e/ou professores ou ex-professores. As singelas ferramentas e aparelhagens eletromecânicas foram cedendo espaço a laboratórios e à aprendizagem de experimentos científicos com novos equipamentos e novas tecnologias.<hr/>This paper aims to rescue the historicity of some aspects of material culture of work and vocational and technical schools or schools technology. It is based on research that developed during the 1990s and beginning of the 2000s, seeking to understand the relationship between work and education taking shape and meaning in schools to develop small and young workers to work in the context of capitalist social relations and the development of productive forces. The sources of research are written documents and pictures that come from the archives of the few institutions and public archives in Rio de Janeiro. The identification of content, time and context were the subject of research in documents and on interviews with former students and / or teachers or former teachers. The simple tools and equipment were electro-yielding space to laboratories and the learning of scientific experiments with new equipment and new technologies. <![CDATA[Em busca de coisas vivificantes da memória escolar: a escola normal e a escola do magistério de Évora]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Integrado na linha investigativa da cultura material escolar - expressão conceptual aplicada às acções e aos resultados dessas acções realizadas no âmbito da escola e destinadas a configurá-la, este texto procura reconstituir a identidade e os percursos das extintas Escola Normal Primária e da Escola do Magistério Primário, de Évora. Adverte-se quer para o esquecimento decorrente da extinção quer para a pauperização da herança escolar comum e, neste sentido, enquadra-se no texto numa reflexão sobre o binómio memória/passado.<hr/>The article is an approach to carry out a survey of the documental, bibliographical material and iconographic sources of teacher training institutions in Évora (Normal Primary Schools and Primary Teacher Training Schools) and contribute towards their preservation and promotion. Prior goal is to let know the state of art about the history of these two teacher education schools in the 19th and 20th centuries, produce narratives about their evolution and promote them in the scientific community. <![CDATA[Formar um homem para o meio rural em benefício do desenvolvimento nacional: ruralismo pedagógico na escola normal rural de Juazeiro do Norte]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste estudo é compreender a constituição das práticas pedagógicas ruralistas na Escola Normal Rural de Juazeiro do Norte, cidade interiorana do Estado do Ceará, práticas escolares que se diferenciavam de outras instituições formadoras de professoras do meio urbano. As fontes de pesquisa utilizadas foram: o Jornal O Lavrador, tendo sido localizados 112 exemplares, publicado de maneira irregular, entre as décadas de 1930 e 1970; os Anais da Semana Ruralista de Juazeiro do Norte e entrevistas a alunos( as) das três primeiras turmas da escola. O referencial teórico-metodológico se fundamenta na história do cotidiano, em especial nos escritos de Michel de Certeau (1996). Constatou-se que o cotidiano escolar representado nas práticas pedagógicas e produtos materiais específicos que proporcionavam uma formação diferenciada para o meio rural, se constituíam através de relações que determinavam seus termos e que cada individualidade era um lugar onde atuava uma pluralidade incoerente de suas determinantes relacionais.<hr/>The objective of this study is understand the constitution of the rural pedagogic practices in the Normal Rural School of Juazeiro do Norte, school practices that were differentiated of other forming institutions of teachers of the urbane way. The fountains of inquiry used were: the Newspaper O Lavrador, having been located 112 examples, published in irregular way, between the decades of 1930 and 1970; the Annals of the Rural Week of Juazeiro do Norte and the interviews done with the students of the three first groups of the school. The referential system theoretician is based on the history of the daily life, in special written of Michel de Certeau (1996). It was noticed that the school daily life represented in the pedagogic practices and specific material products that were providing a differentiated formation for the rural way, that it was constituted through relations that determines his terms and that each individuality was a place where an inconsistent plurality of his relational determinants. <![CDATA[História de uma instituição escolar secundária e sua cultura material: o ginásio mineiro de Uberlândia (1920-1960)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Trata-se da comunicação de reflexões teórico-metodológicas sobre as possibilidades do exame de artefatos escolares, tomados como objetos e documentos históricos, utilizados no processo de objetivação de investigação sobre importante instituição escolar do ensino secundário de Minas Gerais, no Brasil, a saber: o Ginásio Mineiro de Uberlândia. Nesse sentido, o conjunto de artefatos escolares constitui a base empírica de investigação de maior envergadura, na direção da percepção das práticas escolares disseminadas nos diferentes momentos da escola, em correspondência relativa ao processo de alteração das finalidades educacionais mais amplas. Compõem-se de objetos tomados documentos históricos visualizados diretamente, tais como, o edifício escolar, os troféus conquistados pelas equipes esportivas da escola, as placas de formatura, os equipamentos de áudio-visual, os livros escolares, os diários e os livros de matrícula. Além disso, comportam artefatos escolares largamente presentes no cotidiano da escola, mas que foram apreendidos indiretamente, por meio, sobretudo, da farta iconografia relacionada à escola, em coleções da própria escola, dos arquivos públicos (municipal e da universidade) e, também, dos acervos particulares, especialmente de ex-alunos, por meio da qual é possível relacionar diferentes uniformes escolares, vinculados a exercícios de formação diferenciados, em estreito vínculo com aos diversos ditames político-ideológicos da época em referência; objetos de ensino de utilizados nos laboratórios destinados as aulas práticas de Química e de Física; utensílios destinados às práticas esportivas largamente realizadas na escola; instrumentos musicais e uniformes utilizados pela fanfarra mantida pela escola, vestimentas e decoração utilizadas nos bailes de formatura promovidos na escola; vestimentas utilizadas pelos professores em seu cotidiano.<hr/>This study relates theoretical-methodological reflections on the possibilities of examination of school artifacts, taken as objects and historical documents, used in the process of objectifying investigation regarding an important secondary school institution in Minas Gerais, Brazil, namely, the Ginásio Mineiro (Lower Secondary School) of Uberlaodia. In this sense, the set of school artifacts constitutes the empirical base of investigation of greater scope in the direction of perception of school practices disseminated at different times of the school, in relative correspondence to the process of alteration of the broader educational purposes. It is composed of objects which have become directly viewed as historical documents, such as the school building, the trophies won by the school sports teams, the graduation plaques, the audio-visual equipment, the school books, the daily records and the enrollment books. In addition, there are other school artifacts amply present in the day-to-day life of the school but that were grasped indirectly, above all by means of abundant iconography related to the school, in collections from the school itself, from public archives (municipal and university) and also from private collections, especially from former students, through which it is possible to relate different school uniforms, connected to the exercise of differentiated school formation, in strict connection with the diverse political-ideological dictates of the time in reference; teaching objects used in the laboratories dedicated to practical classes of Chemistry and Physics; utensils dedicated to sporting practices largely undertaken within the school; musical instruments and uniforms used by the brass band maintained by the school; apparel and decorations used in the graduation dances promoted within the school; apparel used by teachers in daily activity. <![CDATA[Conflitos na escola: a importância da amabilidade na negociação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A negociação tem vindo a ser contemplada como uma das formas ideais de prática social. As diferenças respeitantes às características da Amabilidade, do Sexo e da Idade podem moldar selectivamente o fluxo do processo negociaI. Neste estudo pretende-se determinar se a Amabilidade, bem como as variáveis sociodemográficas Sexo e Idade, são relevantes na explicação da Eficácia em Negociação. Como instrumentos utilizaram-se duas versões portuguesas, o CEN II para avaliar a Eficácia em Negociação e o NEO-PI-R para avaliar a Amabilidade. A amostra é constituída por 407 alunos do Ensino Secundário de uma escola do centro do Porto, Portugal. Dos resultados poder-se-á concluir que a Amabilidade (p<001) e o Sexo (p<01) são variáveis essenciais para o entendimento da eficácia condutual dos negociadores. Contudo, no que diz respeito à Idade, comprova-se não ser relevante na explicação da Eficácia NegociaI. A presente investigação poderá contribuir para a problemática da perspectiva psicossocial sobre o conflito e a negociação.<hr/>Nowadays negotiation is taken as one of the ideal forms of social practice. The differences concerning Kindness, Sex and Age features can shape the flux of the negotiating process itself. This study aims at determining whether Kindness as well as socio-demographic variables Sex and Age, are relevant in the attempt to explain negotiation efficaciousness. We used two Portuguese versions as instruments: CEN 11 to evaluate Effectiveness in Negotiation and NEO-PI-R to evaluate Kindness. The sample taken into account for that study is of 407 secondary school students of a school in Oporto, Portugal. Of the results it can be concluded that Kindness (p<001) and Sex (p<01) are essential variables for the understanding of the behavioral efficaciousness of those involved in the negotiating .However Age hasn't been shown to be relevant for the explanation of the negotiation efficaciousness. This investigation can contribute to the problem of the psychosocial perspective about conflict and negotiation. <![CDATA[Dimensão estética, linguagem e comunicação na experiência educativa: divergências entre Dewey e Adorno]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo, analisamos as divergências entre o pensamento de Adorno e de Dewey em relação à dimensão estética da experiência educativa, a linguagem que a compreende e a comunicação que a pressupõe. No debate filosófico e educacional atual, a associação da racionalidade instrumental ao pragmatismo vem sendo contestada, com o intuito de retomar o pensamento de filósofos norte-americanos, como Dewey, para abordar temas relativos à pragmática da linguagem e à ação comunicativa. Contra essa tendência, pondera-se que também o pensamento de Adorno deveria ser retomado para pensar sobre esses problemas atuais que envolvem a experiência educativa. Desse modo, com Adorno, pensamos sobre o problema relativo aos limites da pragmática da linguagem e da ação comunicativa, postulando a importância de seu pensamento, tanto quanto o de Dewey, para enfrentar os desafios que emergem da experiência educativa na atualidade.<hr/>In this article, we analyze the differences between Dewey's and Adorno's thoughts concerning the aesthetic dimension of the educative experience as well as the language that comprises it and the communication that presupposes it. In the current educational and philosophical debate, the association between instrumental rationality and pragmatism has been contested, aiming to resume the thought of north-American philosophers, like Dewey, in order to deal with issues re1ated to the pragmatics of language and to communicative action. Against this trend, it is considered that also Adorno's thought should be resumed to think about these current problems which involve the educative experience. Thus, together with Adorno, we think about the problem re1ated to the limits of the pragmatics of language and communicative action, postulating the importance of his thought, as much as Dewey's, to face the challenges which emerge from the educative experience nowadays. <![CDATA[Foucault e o espetáculo do mundo: notas acerca de uma possível história da subjetividade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo, aproximaremos o campo da história com a temática da subjetividade em Michel Foucault. O foco principal de nossas questões é o de apontar como o constante esforço de modificação no exercício e domínio da história tem por conseqüência ressaltar os campos e níveis heterogêneos de problematizações e transformações dos processos históricos de subjetividades. Para tanto, abordaremos certos jogos de reformulações operadas por Foucault, cujas regras de análise, eixo de questões, objetivos e conclusões podem ser entendidos como uma relação entre domínios da história e experiências nas quais o sujeito tem a sua constituição. Com isto, defendemos que a problemática da subjetividade recobre globalmente a trajetória de seu pensamento.<hr/>In this article, we will approach the field of history with thematic of the subjectivity in Michel Foucault. The main focus of our questions is to point as the constant effort of modification in the exercise and domain of history has for consequence to stand out the fields and heterogeneous levels of problems and transformations of the historical processes of subjectivities. For in such way, we will approach certain restatement's play operated by Foucault, whose rules of analysis, axle of questions, objectives and conclusions can be understood as a relation between domains of history and experiences in which the subject has its constitution. With this, we defend that the problematic of the subjectivity globally recovers the trajectory of his thought. <![CDATA[Philosophie des Gartens. Zu Immanuel Kants Kritik der Urteilskraft]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Dieser Essay will zeigen, wie spãtestens seit Platons Phaidros und im besonderen Maße über die philosophischen Landschaftsreflexionen des 18. Jh.: Jean-Jacques Rousseau, Friedrich Heinrich Jacobi, Friedrich Schiller und Immanuel Kant, weiter über Ludwig Tieck und Jean Paul, der Garten, der zum Haus gehõrt, unter dem Titel des "Naturschõnen" ("Lustgãrtnerei", Kant) der Ort der Versõhnung von Mensch und Natur; der Ort des Rückzugs aus der entzweiten Welt (Rousseau); der Ort der Zufriedenheit mit der eigenen Existenz (Kant), der Selbstgegenwart des Geistes (Voltaire) sein kann. Darüber hinaus ist der Garten, besonders im Stil des Englischen Landschaftsgartens entgegen dem Franzõsischem Gartentyp à la Versailles Ausdruck der Freiheit des Menschen, gegen den Politischen Absolutismus; insofem hat er politische Bedeutung. Weiter setzt der Garten eine stabile politische Rechts- und Friedensordnung voraus, ohne die er nicht sein kann, da er aufDauer angelegt ist. Der Garten ist der Ort der Gerechtigkeit. In Analogie mit der Sprache bringt Kant die Daseinsbedeutung des Gartens auf den Begriff: Der Garten ist Symbol rur die Idee der Gerechtigkeit, des Friedens, der sinnlich gewordenen Freiheit, der Versõhung von Kunst, Mensch und Natur.<hr/>This essay will show, how the garden belonging to the house can be, at least since Plato's Phaidros especially reliant on the philosophical landscape-reflections of the 18th Century: Jean-Jacques Rousseau, Friedrich Heinrich Jacobi, Friedrich Schiller and Immanuel Kant, then Ludwig Tieck and Jean Paul, and under the title of "natural beauty" ("Lustgãrtnerei", Kant), the place of the reconciliation of man and nature, the place of retreat from the alienated world (Rousseau), the place of satisfaction with one's own existence (Kant), the self-presence of the human spirit (Voltaire). In addition, the garden is, particularly in the style of the English landscape garden, contrary to the French garden à la Versailles, the expression of freedom opposed to the Political Absolutism; so far, he has political significance. Next, the garden presupposes a stable legal and political order of peace, without which he cannot be, because he is considered to be permanent. The garden is a place of justice. In analogy with language, Kant brings to the concept the deep existential significance of the garden: The garden is a symbol of the idea of "beauty", of justice, of peace, of freedom becoming sensual, of the reconciliation of art, man and nature. <![CDATA[A presença de Simmel na obra de Habermas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo faz um levantamento das passagens em que Habermas cita Georg Simmel (1858-1918), pensador muito criativo e popular, mas preterido pela academia alemã. Autor de uma Filosofia do amor e de uma Filosofia do dinheiro, foi também o fundador da disciplina Filosofia da Cultura, que influenciou Adorno e Horkheimer, em suas teses sobre a cultura de massas. Ao reuni-lo com outros tantos filósofos judeus, que compuseram grande parte do idealismo alemão, Habermas aponta no antissemitismo um dos preconceitos que prejudicaram a carreira acadêmica de Simmel e sua recepção pelas gerações seguintes.<hr/>This paper aims to collecting texts in which Habermas quotes Georg Simmel (1858-1918), a very creative and popular author, although rejected by German academic institutions. Besides having written two rare and apparently not related titles - a Philosophy of Lave and a Philosophy of money - , he has founded a new discipline, the Philosophy of Culture, which influenced Adorno and Horkheimer in their thesis concerning mass culture. Habermas joined in a radio conference a large group of Jew philosophers among German intellectuals up to the post World War II period; this helps us to understand how such prejudices against Simmel, specially his racial origin, had inhibited his career and the reception of his works. <![CDATA[Ordo ab chao. Cosmogonia e materia nel Timeo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Secondo l'interpretazione di Migliori delIa modalità in cui Platone "gioca" con il lettore dei suoi dialoghi, il presente studio si confronta con alcuni fra i piu "terribili giochi", nel tentativo di delineare il ruolo delIa "materia" nel mito cosmogonico narrato da Timeo. Attraverso un'indagine lessicale dei termini "misura", "misto" e "misurato", opereremo una distinzione tra l' attività deI Demiurgo, che causa il passaggio daI caos alI' ordine producendo mescolanze in giusta misura, e la passività dei misti, che esistono in virtU deU' ordine e deUe proporzioni ricevute. Quanto alla distinzione tra chora ("spazio") e metaleptikôn ("materia"), la lettura approfondita deI passo 51 E-52 E si focalizzerà su un uso peculiare dellinguaggio riferito alla chora, specificamente alIudente all' approssimazione, verosimilmente all' antica "logistica". Sulla base dei risultati delI'indagine, la progressione da una materia prima caotica ai corpi sensibili geometricamente strutturati sarà una valida chiave di Iettura "daI caos all'ordine" deI possibile status e delIa collocazione di metaleptikôn e chora in un quadro unitario deI processo cosmogonico.<hr/>Based on the Maurizio Migliori's interpretation of Plato's dialogues - according to whom the philosopher someway "plays" with the reader of his texts - , this article intend to analyze one of the most "terrific tricks" of his written corpus: the passage about the matter into the cosmological myth of the Timaeus. Through a lexical screening of some of the terms implicated on that "trick", we will describe the activity of the Demiourgos, who accomplish the passage from chaos to the order through harmonic mixtures of a matter that becomes according to his craftsmanship. Besides, we'll dedicate special attention to the difference between chora ("space") and metaleptikôn ("matter") and, according to the screening's results, we'll try to demonstrate that the progression from a chaotic first matter to a geometrically structured of sensible bodies becomes a "chaos-to-order" reading key to the possible status and collocation of metaleptikôn and chora in a unit framework of the cosmogonic process. <![CDATA[Sobre um mau uso da lógica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Secondo l'interpretazione di Migliori delIa modalità in cui Platone "gioca" con il lettore dei suoi dialoghi, il presente studio si confronta con alcuni fra i piu "terribili giochi", nel tentativo di delineare il ruolo delIa "materia" nel mito cosmogonico narrato da Timeo. Attraverso un'indagine lessicale dei termini "misura", "misto" e "misurato", opereremo una distinzione tra l' attività deI Demiurgo, che causa il passaggio daI caos alI' ordine producendo mescolanze in giusta misura, e la passività dei misti, che esistono in virtU deU' ordine e deUe proporzioni ricevute. Quanto alla distinzione tra chora ("spazio") e metaleptikôn ("materia"), la lettura approfondita deI passo 51 E-52 E si focalizzerà su un uso peculiare dellinguaggio riferito alla chora, specificamente alIudente all' approssimazione, verosimilmente all' antica "logistica". Sulla base dei risultati delI'indagine, la progressione da una materia prima caotica ai corpi sensibili geometricamente strutturati sarà una valida chiave di Iettura "daI caos all'ordine" deI possibile status e delIa collocazione di metaleptikôn e chora in un quadro unitario deI processo cosmogonico.<hr/>Based on the Maurizio Migliori's interpretation of Plato's dialogues - according to whom the philosopher someway "plays" with the reader of his texts - , this article intend to analyze one of the most "terrific tricks" of his written corpus: the passage about the matter into the cosmological myth of the Timaeus. Through a lexical screening of some of the terms implicated on that "trick", we will describe the activity of the Demiourgos, who accomplish the passage from chaos to the order through harmonic mixtures of a matter that becomes according to his craftsmanship. Besides, we'll dedicate special attention to the difference between chora ("space") and metaleptikôn ("matter") and, according to the screening's results, we'll try to demonstrate that the progression from a chaotic first matter to a geometrically structured of sensible bodies becomes a "chaos-to-order" reading key to the possible status and collocation of metaleptikôn and chora in a unit framework of the cosmogonic process. <![CDATA[Entre naturalismo e a religião: estudos filosóficos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2009000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Secondo l'interpretazione di Migliori delIa modalità in cui Platone "gioca" con il lettore dei suoi dialoghi, il presente studio si confronta con alcuni fra i piu "terribili giochi", nel tentativo di delineare il ruolo delIa "materia" nel mito cosmogonico narrato da Timeo. Attraverso un'indagine lessicale dei termini "misura", "misto" e "misurato", opereremo una distinzione tra l' attività deI Demiurgo, che causa il passaggio daI caos alI' ordine producendo mescolanze in giusta misura, e la passività dei misti, che esistono in virtU deU' ordine e deUe proporzioni ricevute. Quanto alla distinzione tra chora ("spazio") e metaleptikôn ("materia"), la lettura approfondita deI passo 51 E-52 E si focalizzerà su un uso peculiare dellinguaggio riferito alla chora, specificamente alIudente all' approssimazione, verosimilmente all' antica "logistica". Sulla base dei risultati delI'indagine, la progressione da una materia prima caotica ai corpi sensibili geometricamente strutturati sarà una valida chiave di Iettura "daI caos all'ordine" deI possibile status e delIa collocazione di metaleptikôn e chora in un quadro unitario deI processo cosmogonico.<hr/>Based on the Maurizio Migliori's interpretation of Plato's dialogues - according to whom the philosopher someway "plays" with the reader of his texts - , this article intend to analyze one of the most "terrific tricks" of his written corpus: the passage about the matter into the cosmological myth of the Timaeus. Through a lexical screening of some of the terms implicated on that "trick", we will describe the activity of the Demiourgos, who accomplish the passage from chaos to the order through harmonic mixtures of a matter that becomes according to his craftsmanship. Besides, we'll dedicate special attention to the difference between chora ("space") and metaleptikôn ("matter") and, according to the screening's results, we'll try to demonstrate that the progression from a chaotic first matter to a geometrically structured of sensible bodies becomes a "chaos-to-order" reading key to the possible status and collocation of metaleptikôn and chora in a unit framework of the cosmogonic process.