Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20130002&lang=pt vol. 27 num. 54 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title/> <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description>Em dois artigos dedicados à discussão dos fundamentos conceituais da biblioteconomia, Luciano Floridi distingue três possíveis sentidos da noção de epistemologia social: sociologia do conhecimento (de caráter descritivo), abordagem clássica da teoria filosófica do conhecimento social (entendido como conhecimento que envolve relações epistêmicas entre diversos indivíduos), e abordagem revolucionária (construtivista) deste último tipo de teoria. Floridi procura demonstrar que tanto a sociologia do conhecimento quanto as teorias filosóficas do conhecimento são inadequadas para o papel de fundamento conceitual da biblioteconomia, defendendo a tese de que este papel deve ser ocupado por uma “filosofia da informação”. O objetivo central deste trabalho consiste em mostrar que o argumento de Floridi a respeito do caráter prescritivo da teoria filosófica do conhecimento pode ser adequadamente respondido por uma interpretação habermasiana da abordagem construtivista deste tipo de teoria.<hr/>In two papers dedicated to the discussion of the conceptual foundation for library science, Luciano Floridi distinguishes three possible meanings of the concept of social epistemology: sociology of knowledge (of descriptive nature), classic approach to the philosophical theory of social knowledge (defined as knowledge which involves epistemic relations between many individuals) and revolutionary (constructivist) approach to this last kind of theory. Floridi seeks to demonstrate that neither the sociology of knowledge nor the philosophical theories of knowledge are adequate for the role of conceptual foundation of library science, defending the thesis that this role should be played by a “philosophy of information”. The essential aim of this paper is to show that Floridi’s argument concerning the prescriptive character of the philosophical theory of knowledge can be adequately answered by a habermasian interpretation of the constructivist approach to this kind of theory.</description> </item> <item> <title><![CDATA[Cinema e educação: o que pode o cinema?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Problematizando o uso repetido e dominante do cinema em educação, enquanto recurso didático-metodológico para o ensino-aprendizagem e como disciplinador de condutas e modos de ser, este artigo pretende pensar “o que pode o cinema para a educação?”. A partir das ideias de Gilles Deleuze foi possível investigar e experimentar, em projetos de extensão e pesquisa desenvolvidos junto ao Centro de Educação da UFRN, três usos diferenciais do cinema em educação: 1) o cinema como produtor de choques e violências ao pensamento, que forçam a pensar; 2) o cinema como resistência às representações dominantes, aos estereótipos e aos clichês; 3) o cinema como potencializador da cartografia da contemporaneidade e dos modos de subjetivação contemporâneos. Consolidando estas outras potencialidades do cinema para pensar a educação, o artigo apresenta, como resultado das pesquisas realizadas, uma breve cartografia dos sujeitos contemporâneos, produzida com o filme Ken Park (Larry Clarck, EUA, 2002).<hr/>Problematizing the repeated and prevailing use of cinema in education, as a didactic-methodological resource for teaching-learning process and as disciplinarian of behaviors and ways of being, this article aims to think “what can the cinema do for education?”. From the ideas of Gilles Deleuze it was possible to investigate and to experiment, in research and extension projects developed in the Education Center of UFRN, three differential use of cinema in education: 1) the cinema as a producer of shocks and violence to the thought, that force to think; 2) the cinema as resistance to prevailing representations, stereotypes and clichés; 3) the cinema as an enhancer of cartography of the contemporaneity and of the contemporary modes of subjectification. Consolidating these other potentiality of the cinema for thinking the education, the article presents, as a result of research conducted, a brief cartography of contemporary subjects, produced with the film Ken Park (Larry Clark, USA, 2002). <![CDATA[O desejo dos anjos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Usando da figura dos anjos como metáforas do anseio humano por alcançar a plenitude, o conhecimento universal e, por conseguinte, o controle sobre pretensas leis gerais da natureza, o presente trabalho teve como objetivo indicar e problematizar algumas diferentes trajetórias de pensamento desenvolvidas a partir desse desejo totalizador da humanidade. Dentre essas trajetórias teríamos a da religião e a da ciência moderna que, apesar de aparentemente se oporem em termos de crenças e metodologias, comungaram da mesma perspectiva de buscar por universais: fosse a verdade em Deus, fosse à verdade na Razão. Tentando, contudo, não reduzir o real a uma dimensão transcendente, o presente texto defende a perspectiva de que a realidade não existe independente dos seres humanos que a praticam no calor do convívio cotidiano, sendo que mesmo os conceitos de Deus, Razão, Verdade e Ciência não podem ser pensados sem também serem levadas em consideração as redes de saberes e fazeres nas quais foram construídos.<hr/>Using the figure of angels as metaphors for the human desire to reach the fullness, the universal knowledge and therefore the control over the alleged general laws of nature, the present work aims to indicate and problematize a few different paths of thought developed from this totalizing desire of the mankind. Among these paths, there would be the religion and the modern science which, even when they seem to oppose in terms of beliefs and methodologies, they share the same perspective in searching for the so called universals: be it the truth in God or the truth in Reason. However, trying not to reduce the real to a transcendent dimension, this paper maintains the perspective that reality does not exist independently from the human beings who practice it amid the warmth of the everyday life, being that even the concepts of God, Reason, Truth and Science cannot be understood without taking into account the networks of knowledge and practices in which they were built. <![CDATA[Docência em filosofia: pensando na prática]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho enfoca a temática pertinente ao ensino de Filosofia pelo viés do exercício docente. Problematiza a prática de ensino de conteúdos filosóficos. Foi realizado sob as diretrizes da pesquisa filosófica. Baseouse na literatura especializada da área, com foco naqueles trabalhos que abordam a problemática do ensino de Filosofia na Educação Básica. Propõe indicações para debate sobre a necessidade de se superar o cânone tradicional de pesquisa e ensino no âmbito do saber filosófico.<hr/>This work focuses on the theme relevant to the teaching of Philosophy by the bias of the teaching exercise. It questions the practice of teaching of philosophical content. Was performed under the guidelines of philosophical inquiry. Based on the literature of the area, focusing on those works that address the problem of teaching Philosophy in Education. Proposed indications for debate on the need to overcome the traditional canon of research and teaching in the context of philosophical knowledge. <![CDATA[Educação, psicastenia e intelectualidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Partindo do questionamento das implicações tecnológicas em sala de aula, este artigo busca desvelar as maneiras pelas quais podem ser realizadas as práticas docentes frente ao excesso informacional. Este último, matriz constituinte do estado psicastênico hodierno. Para tanto, utiliza-se dos trabalhos de Vilém Flusser, Gilles Deleuze e Josef Esquirol, como arcabouço teórico, para o entendimento de que frente à psicastenia socialmente generalizada, trabalhar a dúvida enquanto condição do desenvolvimento da contemplação e da intelectualidade se faz como o desafio da educação formal.<hr/>Questioning the technological implications in the classroom, this article seeks to uncover the ways in which pedagogic practices can be performed forward to excess informational. This latter, constituent of current psychasthenic condition. To this end, part of the work of Flusser, Gilles Deleuze and Josef Esquirol to the understanding that the front of psychasthenia, to work from de question is a condition of development of contemplation and intellectuality and this becomes the challenge of education. <![CDATA[Governamentalidade e Práxis Educacional na contemporaneidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo visa discutir a práxis educacional na contemporaneidade, a partir do conceito de governamentalidade, desenvolvido por Michel Foucault. Inicialmente, apresenta-se a caracterização do conceito como ferramenta analítica para uma ontologia do presente. No segundo momento, estuda-se historicamente a escola moderna como “máquina de governamentalidade”. Finalmente, trabalha-se a governamentalidade ligada à práxis educacional na atual sociedade de controle. Conclui-se que a práxis educacional na contemporaneidade atua como um dispositivo que funciona em sintonia com a forma de governamentalidade da sociedade de controle, contribuindo para capturar não mais corpos dóceis, mas flexíveis e ajustados às emergentes necessidades da sociedade.<hr/>Grounded on the concept of governmentality, developed by Michel Foucault, the paper aims at discussing educational praxis in contemporaneity, First, the characterization of the concept is introduced as an analytical tool for an ontology of the present. After, modern school is historically studied as a “governmentality machine”. Finally, governmentality is linked to educational praxis in the contemporary control society. It is concluded that educational praxis in contemporaneity operates as device that works in accordance with the governmentality forms of the control society, helping capture not anymore docile bodies but flexible ones, well adjusted to the emergent social needs. <![CDATA[A interpretação de textos e a formação da pessoa reflexiva: sobre a concepção Deweyana da leitura]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Por meio do exame do pensamento de John Dewey, sobretudo das obras Democracia e educação (1916) e Como pensamos (1910-1933), discute- se uma concepção acerca da leitura e interpretação de textos. O papel educacional da leitura é destacado por meio de uma identificação desta atividade com o que Dewey denomina de “pensamento reflexivo”. Assim, não haveria oposição entre a pedagogia da experiência de Dewey e uma forte tonalidade pedagógica atribuída à leitura. O resultado da prática da leitura é a formação de hábitos mentais mais integrados, maior aproveitamento da energia dispensada, e aumento das chances do comportamento bem sucedido, de acordo com os objetivos que os próprios agentes estabelecem. A leitura é compreendida como investigação, direcionada a apreender o significado do texto. Este último é compreendido como um artefato, ou utensílio, constituído a partir dos símbolos escritos. Por ser um utensílio, se presta a um uso individual e social. No ambiente social em que a linguagem escrita ocupa papel determinante na conduta bem sucedida dos indivíduos, a leitura é fundamental instrumento de comunicação por meio do qual as crenças, conhecimentos, modos de agir são transmitidos e modificados.<hr/>By an examination of John Dewey´s thought, especially of the works Democracy and education (1916) and How we think (1910-1933), is discussed a conception about reading and interpretation of texts. The educational role of reading is remarked by an identification of this activity with what Dewey names “reflective thought”. So, there is no opposition between Dewey’s pedagogy of experience and a strong pedagogic shade attributed by him to reading. The result of the practice of reading is the formation of more integrated mental habits, better use of dispended energy, and increasing of ways to well succeeded behavior, in accord to the aims established by the agent himself. The reading is understood as investigation, directed to apprehend the meaning of the text. This is understood as an artifact or utensil, constituted from wrote signs. Being a utensil, it is able to an individual and social use. In an environment in wich written language occupies a determinant role in the individual’s successful conduct reading is a fundamental instrument of communication, by means of wich beliefs, knowledge and ways of acting are passed on and modified. <![CDATA[Liberdade e modernização no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A ideia de filosofia brasileira nasce no contexto da emancipação política e da modernização cultural. Ao introduzir o romantismo no Brasil, Gonçalves de Magalhães concebe a liberdade como o poder de criação do homem. Mas a sua concepção estética conservadora gerou a necessidade de questionar se ‘belo’ e ‘bom’, assim como ‘verdadeiro’, são valores absolutos ou relativos. Este questionamento levou ao contato com a doutrina kantiana através de Tobias Barreto, o qual introduz o conceito de liberdade como um poder contracausal capaz de transformar o homem no sujeito da modernização.<hr/>The idea of Brazilian philosophy comes from the context of the political emancipation and the cultural modernization. By introducing the romanticism in Brazil, Gonçalves de Magalhães conceives freedom as the man’s power of creation. But his conservative conception of aesthetics has generated the need to question whether ‘beautiful’ and ‘good’, as well as ‘true’, are absolute or relative values. This questioning led to the contact with the Kantian doctrine by Tobias Barreto, who introduces the concept of freedom as a contracausal power able to transform the man into the subject of modernization. <![CDATA[Música e civilização em adorno: a assimetria da música e a mortificação da audição]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nesse texto abordamos, de modo indireto, a constituição de uma estética musical através dos elementos filosóficos, sociológicos e psicanalíticos que condicionam e fazem parte da compreensão da audição como arte. Para isso, defendemos a existência de uma oposição oculta entre a música e o processo civilizatório, como culto da divindade da imagem, que teve como filha a Indústria Cultural, perseguidora dos novos discípulos de Dionísio-oposto-a-Apolo, Schoenberg, Webern e Berg, presos pela inteligência instrumental do diretor Ulisses, que como um trabalhador ao final do expediente, sempre quer voltar para a falsa familiaridade das instituições prontas para nos matarem, com medo do obscuro, do estranho e do diferente, como Penteu. Enfim, foi nosso objetivo demonstrar a relação causal entre a perda da arte da audição e o fetichismo.<hr/>In this text we approach, of indirect way, the constitution of a musical esthetic throughout of philosophical, sociological and psychoanalytical elements which are condition and make part of understanding of hearing as art. For this, we defend an existence of a hide opposition between the music and the civilizing process, as cult of divinity of the image, which had as daughter the Cultural Industry, which persecute the news disciples of Dionysus-opposed-the-Apollo, Schoenberg, Webern, and Berg, prisoners by instrumental intelligence of the director Ulisses, which as a worker at end of expedient, always to want to come back for the false intimacy of the institutions to await to kill us, whit fear of obscure, of strange, of different, as Penteu. Finally, we had as objective to demonstrate the causal relationship between the loss of art of hearing and the fetishism. <![CDATA[O paradoxo do ensino da perspectiva de uma epistemologia do uso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Meu objetivo neste texto é apresentar o paradoxo do ensino e revisitar os modelos filosóficos de ensino examinados por Israel Scheffler, que procurou indicar as vantagens e dificuldades de cada um deles para, em seguida, propor um modelo filosófico de ensino que considerava mais satisfatório. No entanto, embora Scheffler tenha incorporado boa parte da crítica que a “virada linguística” faz à metafísica destes modelos, minha hipótese é a de que ao fazer a análise dos modelos de ensino empirista (Locke), idealista (Agostinho) e racional (Kant), ele não leva em consideração o papel distintivo das proposições gramaticais (no sentido de Wittgenstein) em relação às demais proposições, para compreender como é possível o crescimento do conhecimento no indivíduo. Da perspectiva de uma epistemologia do uso inspirada nas ideias do segundo Wittgenstein, argumento que, se considerarmos que estas proposições constituem nossa visão de mundo (Weltbild) e que aprendemos a seguir estas regras, a maior parte das dificuldades encontradas nestes modelos simplesmente desaparece, como também o paradoxo do ensino é dissolvido.<hr/>My goal in this paper is to present the ‘teaching paradox’ and to revisit the philosophical models of teaching examined by Israel Scheffler, who sought to point out the advantages and difficulties of each of them, to then propose a philosophical model of teaching that he considered more satisfactory. However, although he incorporated much of the criticism that the “linguistic turn” makes to the metaphysics of these models, my hypothesis is that, when doing the analysis of educational models - empiricist (Locke), idealist (Augustine) and rational (Kant) -, he does not take into account the distinctive role of grammatical propositions (in the sense of Wittgenstein) regarding the other propositions, to understand how the growth of knowledge in the individual is possible. From the perspective of an epistemology of use inspired in the ideas of the second Wittgenstein, I argue that, if we consider that these propositions constitute our worldview (Weltbild) and that we learn to follow these rules, most of the difficulties encountered in these models simply disappear, and the paradox of teaching is also dissolved. <![CDATA[Le passioni nel de anima, un esito estremo del pollachōs]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt L’analisi che propongo in questo contributo si inquadra all’interno di uno sfondo molto problematico nel pensiero aristotelico, perché la trattazione dei pathe nel De anima implica anche il problema rappresentato dal nous in Aristotele, dato che tra i pathe dell’anima lo Stagirita elenca anche il noein e, rispetto a questo particolarissimo pathos, conduce un’argomentazione molto faticosa e complessa. La tesi che qui voglio esporre è che la trattazione fisico-biologica dei pathe conferma il panorama aporetico riguardante l’intelletto, perché nasce ed oscilla tra due modelli compresenti nel De anima: (1). quello naturalistico-empirista: secondo il quale Aristotele afferma la stretta unità tra anima e corpo e (2). quello divino-antiempirista: secondo il quale Aristotele deve fortemente staccare il nous dal corpo, perché non può dire che sia mortale. L’analisi aristotelica dei pathe dell’anima mostra entrambi questi schemi e propone una soluzione che sembra innescarsi nel II schema, ma è in tensione con un’ulteriore soluzione che Aristotele indica, ma non percorre e che è testimonianza, invece, del I schema. In questa prospettiva, il pollachōs leghetai aristotelico diventa dunque un’indicazione metodologica che consiste nel mettere in gioco molteplici schemi interpretativi per spiegare una medesima realtà che si presenta in se stessa complessa e multiforme: essa può essere considerata da punti di vista diversi e, dunque, comportare conclusioni diverse, ma non contraddittorie o, come in questo caso, al limite della contraddizione.<hr/>The analysis proposed in this paper concerns a problematic issue in Aristotle’s thought. Indeed, the discussion about pathe in De anima also implies the problem represented by nous in Aristotle, since the noein is placed among pathe of the soul. Aristotle, with respect to this particular pathos, develops a vary complex argument. The aim of this work is to show that the physical-biological explanation of pathe leads to the same problem concerning intellect because it depends on two different models both present in De anima: (1). Naturalistic-empirical model: stating close unity between body and soul and (2). Divine-nonempirical model: nous is strongly detatched from body since it can not be mortal. The analysis proposed by Aristotle includes both these schemes and indicates a solution which seems to follow the second model. However, a solution in agreement with the first model is also suggested but not undertaken. In this perspective, the pollachōs leghetai, is a methodology used by Aristotle to explain a complex reality which can be approached from different angles leading to different, but not contradictive, conclusions. <![CDATA[Por um outro princípio de realidade: novos lugares e motivos sociais da negação segundo Herbert Marcuse]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Segundo Marcuse, a identificação do proletariado industrial como sendo o único sujeito de transformações sociais efetivas no capitalismo não se coaduna mais com a realidade. Essa convicção o levou a buscar ampliar o próprio conceito de negação herdado da tradição marxiana. Apoiado e superando a teoria freudiana do “princípio de realidade”, Marcuse desenvolveu uma teoria de transformação social baseada em aspectos qualitativos, centrados na capacidade de subsidiar novos princípios de realidade que não o capitalista. Julgou encontrar alguns desses aspectos potencialmente revolucionários em temas como a sensibilidade, a estética, os movimentos sociais e na transformação radical das próprias necessidades e aspirações.<hr/>In accordance with Marcuse, the industrial proletariat identification as the only subject of effective social transformations in capitalism does not correspond with the reality. This conviction took him to magnify his own negation concept inherited from Marx´s tradition. He supported and overcame Freud´s reality principle theory; Marcuse developed a social transformation theory based on qualitative aspects, centered in the ability to subside new reality principles other than the capitalism. He was judged to find some of these aspects potentially revolutionary in themes such as sensibility, esthetics, social movements and in the radical transformations of his own necessities and aspirations. <![CDATA[La república del saber en jaque. Igualdad y sujeto en la enseñanza de la filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt La intención del presente artículo es reconstruir teóricamente el concepto de “subjetivación” en la enseñanza de la filosofía, a partir del vínculo entre la teoría del sujeto de Alain Badiou y el postulado de la “igualdad de las inteligencias” de Jacques Rancière. El nuevo escenario educativo, producto del vínculo igualitario entre maestro y alumno, es interpretado como una disrupción del estado de las relaciones pedagógicas de las instituciones modernas. Este “acontecimiento” constituye la posibilidad para la construcción de un sujeto que sostenga (y a la vez, se sostenga en) aquello que trastorna el orden de las cosas. Este proceso de subjetivación hace posible un escenario de enseñanza de la filosofía que no implique únicamente la reproducción de saberes establecidos, sino que inaugure una vía posible para la intervención creadora del “filosofar”.<hr/>The aim of this paper is to theoretically reconstruct the concept of “subjectivation” in the teaching of philosophy, from the link between the theory of the subject of Alain Badiou and the postulate of the “equality of intelligences” of Jacques Rancière. The new educational setting, product of the equitable relationship between teacher and student, is interpreted as a disruption of the status of the educational relations of the modern institutions. This event is the possibility for the construction of a subject that holds (and at the same time, that is holding in) what upsets the order of things. This subjectivation process allows a scenario of teaching philosophy that has not exhaust just in the reproduction of established knowledge, but open one path to the creative intervention of “philosophize”. <![CDATA[A tese pitagórico-platônica da metempsicose enquanto “teoria genética” da antiguidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto se ocupa não só em conferir sob quais termos Pitágoras e Platão conceberam a chamada transmigração das almas, como também em averiguar o que de fato entenderam por alma (por psychê). Quanto a este segundo aspecto, o que efetivamente está posto em questão não é o conceito alma (psychê) em sentido estrito do termo, e sim como, sob os termos da palingênese e/ou da metempsicose, tal conceito foi por eles concebido e dotado de significação.<hr/>This paper is concerned with checking the terms with which Pythagoras and Plato conceived the notion of transmigration of souls, as well as ascertaining what they actually understood by soul (psychê). Regarding the latter, what is effectively in question is not the concept of soul (psychê) in a narrow sense, but how, under the notions of palingenesis and/or metempsychosis, they conceived such a concept and endowed it with meaning. <![CDATA[O ensino profissional na irradiação do industrialismo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200016&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto se ocupa não só em conferir sob quais termos Pitágoras e Platão conceberam a chamada transmigração das almas, como também em averiguar o que de fato entenderam por alma (por psychê). Quanto a este segundo aspecto, o que efetivamente está posto em questão não é o conceito alma (psychê) em sentido estrito do termo, e sim como, sob os termos da palingênese e/ou da metempsicose, tal conceito foi por eles concebido e dotado de significação.<hr/>This paper is concerned with checking the terms with which Pythagoras and Plato conceived the notion of transmigration of souls, as well as ascertaining what they actually understood by soul (psychê). Regarding the latter, what is effectively in question is not the concept of soul (psychê) in a narrow sense, but how, under the notions of palingenesis and/or metempsychosis, they conceived such a concept and endowed it with meaning. <![CDATA[Fenomenologia: diálogos possíveis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200017&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto se ocupa não só em conferir sob quais termos Pitágoras e Platão conceberam a chamada transmigração das almas, como também em averiguar o que de fato entenderam por alma (por psychê). Quanto a este segundo aspecto, o que efetivamente está posto em questão não é o conceito alma (psychê) em sentido estrito do termo, e sim como, sob os termos da palingênese e/ou da metempsicose, tal conceito foi por eles concebido e dotado de significação.<hr/>This paper is concerned with checking the terms with which Pythagoras and Plato conceived the notion of transmigration of souls, as well as ascertaining what they actually understood by soul (psychê). Regarding the latter, what is effectively in question is not the concept of soul (psychê) in a narrow sense, but how, under the notions of palingenesis and/or metempsychosis, they conceived such a concept and endowed it with meaning. <![CDATA[Trabalho didático na universidade: estratégias de formação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2013000200018&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto se ocupa não só em conferir sob quais termos Pitágoras e Platão conceberam a chamada transmigração das almas, como também em averiguar o que de fato entenderam por alma (por psychê). Quanto a este segundo aspecto, o que efetivamente está posto em questão não é o conceito alma (psychê) em sentido estrito do termo, e sim como, sob os termos da palingênese e/ou da metempsicose, tal conceito foi por eles concebido e dotado de significação.<hr/>This paper is concerned with checking the terms with which Pythagoras and Plato conceived the notion of transmigration of souls, as well as ascertaining what they actually understood by soul (psychê). Regarding the latter, what is effectively in question is not the concept of soul (psychê) in a narrow sense, but how, under the notions of palingenesis and/or metempsychosis, they conceived such a concept and endowed it with meaning.