Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20170001&lang=pt vol. 31 num. 61 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100021&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Uma das grandes discussões que tem sido alvo de constantes debates acadêmicos nas ciências humanas, concernente aos estudos sobre metodologia científica, é a predominância da abordagem qualitativa sob a quantitativa. Con siderando tal realidade, o objetivo deste estudo consiste em analisar a abordagem de pesquisa quanti-qualitativa, dando ênfase a suas aplicações no campo educa cional. O trabalho apresenta as diferenciações entre as abordagens quantitativa e qualitativa e, posteriormente, a análise do debate da literatura da área, que defende a convergência de ambas as abordagens como alternativa a ser seguida nas ciên cias humanas, superando a dicotomia quantitativa-qualitativa. Esta defesa se pauta no entendimento que o qualitativo e o quantitativo se complementam e podem ser utilizados em conjunto nas pesquisas, possibilitando melhor contribuição para compreender os fenômenos educacionais investigados, que a cada vez mais se apresentam a partir de múltiplas facetas. <hr/>Abstract: One of the large discussions that have been the target of constant aca demic debates in the humanities, concerning the study of scientific methodology, is the predominance of the qualitative approach under the quantitative. Conside ring this fact, the aim of this study is to analyze the quanti-qualitative approach, emphasizing their applications in the educational field. The paper presents the differences between quantitative and qualitative approaches and then the analy sis of the debate of the literature of the area, which advocates the convergence of both approaches as an alternative to be followed in the human sciences, ex ceeding the quantitative-qualitative dichotomy. This defense is guided on the understanding that the qualitative and quantitative complement each other and can be used in conjunction in the researches, enabling better contribution to un derstand the educational phenomena investigated, that ever more are presented from multiple facets.<hr/>Resumen: Uno de los grandes debates que han sido objeto de constantes deba tes académicos en humanidades, en relación con el estudio de la metodología científica, es el predominio del enfoque cualitativo en lo cuantitativo. Teniendo en cuenta este hecho, el objetivo de este estudio es analizar el enfoque de inves tigación cuantitativa y cualitativa, con énfasis en sus aplicaciones en el campo de la educación.El artículo presenta las diferencias entre lo cuantitativo y lo cualitativo y lo posteriormente el análisis de la literatura en esta área debate, que apoya la convergencia de ambos enfoques como alternativas a seguir en las ciencias de la vida, la superación de la dicotomía cuantitativo y cualitativo. Esta defensa se guía en la comprensión del complemento cualitativa y cuantitativa entre sí y se puede utilizar juntos en las urnas, lo que permite una mejor contri bución a la comprensión de los fenómenos educativos investigados, la cada vez más presente de múltiples Facetas. <![CDATA[Alienação, estranhamento e universalidade humana na crítica marxiana da economia política 1857-1867]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100045&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo tem por objeto de exame o estatuto conceitual das cate gorias Entäusserung (alienação) e Entfremdung (estranhamento), conforme aparecem integradas à Crítica Marxiana da Economia Política em sua fase ma dura. Além desta discussão propriamente categorial, busca-se igualmente ali nhavar o modo como os complexos conceituais em questão permitem a Marx abordar, no momento em que avança na compreensão crítica da tematização da economia clássica, assim como da efetividade do modo de produção do capital, um conjunto de problemas atinentes ao processo de universalização da produção de riqueza na forma do capital. Para tanto, serão analisados o texto dos Grundrisse, dos Manuscritos de 1861-1863 e O Capital - capítulo VI “inédito”. Por meio da abordagem dos subsídios textuais fornecidos por esses escritos, intenta-se também ponderar continuidades e alterações com relação às análises marxianas sobre Economia Política nos anos 1844-1848. <hr/>Abstract: This article is the subject of examination the conceptual status of categories Entäusserung (alienation) and Entfremfung (estrangement), as they appear integrated into the Marxian Critique of Political Economy in its mature phase. In addition to this strictly categorical discussion, search is also tack how the conceptual complex in question allow Marx approach, at a time when advances in critical understanding of the theme of classical economics, as well as the effectiveness of capital’s mode of production, one set of problems re lating to the production of wealth of the universal process in the capital of fashion.Thus, will be analyzed the texts of the Grundrisse, the Manuscripts of 1861-1863 and The Capital - Chapter VI “inedit”. Through textual approach to subsidies provided by these writings, it tries also consider continuities and changes in relation to the Marxian analysis of political economy in the years 1844-1848. <hr/>Resumen: Este artículo tiene por objeto de examen el estatuto conceptual de las categorías Entäenserung (alienación) y Entfremdung (extrañamiento), conforme aparecen integradas a la Crítica Marxiana de la Economía Política en su fase madura. Además de esta discusión propiamente categorial, también se busca alinear el modo como los complejos conceptuales en cuestión permi ten a Marx abordar, en el momento en que avanza en la comprensión crítica de la tematización de la economía clásica, así como de la efectividad del modo de producción del capital, Conjunto de problemas relacionados con el pro ceso de universalización de la producción de riqueza en la forma del capital. Para ello, serán analizados el texto de los Grundrisse, de los Manuscritos de 1861-1863 y El Capital - capítulo VI “inédito”. A través del abordaje de los subsidios textuales proporcionados por estos escritos, se intenta también pon derar continuidades y alteraciones con relación a los análisis marxianos sobre Economía Política en los años 1844-1848. <![CDATA[Antonio Negri e o monstro (bio)político: genealogia do conceito de multidão]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100083&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O texto procura debater os conceitos de monstro biopolítico e multidão no interior da obra do filósofo italiano Antonio Negri. Em verdade, procura re construir este último por meio de uma análise do primeiro. Concentramos nossa análise em um texto intermediário, entre Império e Multidão, em que Negri deba te, de modo mais acabado, o conceito de monstro político. <hr/>Abstract: The text seeks to discuss the concepts of biopolitics monster and mul titude within the work of Italian philosopher Antonio Negri. Forsooth, attempts to reconstruct the latter through an analysis of the first. We focus our analysis on an intermediate text, between Empire and Multitude, where Negri debate, in better form the concept of politics monster. <hr/>Resumen: El texto busca discutir los conceptos de monstruo biopolítico y multi tud dentro de la obra filósofo italiano Antonio Negri. De hecho, los intentos para reconstruir el último a través de un análisis de lo primero. Nos centramos nuestro análisis en un texto intermedio, entre Imperio y Multitud, donde Negri debate, más por lo que sólo el concepto de montruo político. <![CDATA[Um caso extremo: o projeto educativo de Platão, escritor de filosofia: a centralidade da educação para a sociedade ateniense.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Riassunto: Platone giudica il problema dell’educazione una delle questioni cen trali per la salvezza della polis greca del suo tempo. Ma, degno allievo di Socrate, impone prima di tutto il problema a se stesso come scrittore di filosofia. Questa non è comunicabile come le altre scienze, perché richiede la partecipazione attiva del soggetto che indaga. Come sottolinea nel Fedro, la scrittura appare debole per la sua fissità e per l’impossibilità di scegliere il lettore e di dialogare con lui. Tutta via Platone non ha rinunciato alla scrittura, che appare utile sia come promemoria sia per coloro che sono lontani nel tempo e nello spazio e che seguono lo stesso percorso di ricerca. Pertanto Platone ha inventato una tecnica di scrittura che egli descrive come “un gioco”...<hr/>Abstract: Plato judges the problem of education one of the central issues for the salvation of the Greek polis of his time. But, worthy pupil of Socrates, imposes first of all this problem to himself as writer on philosophy. This is not commu nicable as the other subjects because it requires the active participation of the subject that investigates. As he points out in the Phaedrus, the writing appears weak for its fixity and because of the impossibility to choose the reader and to dialogue with him. However Plato did not surrender to write, which appears useful both as a reminder and for those who are far away in time and space, and who follow the same search path. Therefore Plato invented a writing technique that he describes as “a game”: the dialogues are a sequence of protreptic texts who propose, in the form of a game, growing philosophical problems, based on how the dialogue itself communicates; it always defers the exposition of things of greater value, in summary the (Platonic) solution of the proposed problems. From one point of view, this attempt failed completely: the following genera tions used the writing to communicate and learn many things, not for a game as complex as what these texts proposed. However, if Plato’s desire was to force the reader “to do” philosophy, he and his dialogues have been really the masters of Western thought.<hr/>Resumo: Platão considera o problema da educação uma das questões centrais para a salvação da polis grega de seu tempo. Mas, digno aluno de Sócrates, põe, antes de tudo, o problema para si próprio como escritor de filosofia. Esta não é tran smissível como outras ciências, porque requer a participação ativa do sujeito que indaga. Conforme sublinha no Fedro, a escrita parece esmaecida por sua fixidez e pela impossibilidade de escolher o leitor e dialogar com ele. No entanto, Platão não renunciou à escrita, que parece útil seja como recurso da memória, seja para aqueles que estão longe no tempo e no espaço e que seguem o mesmo caminho de pesquisa. Portanto, Platão inventou uma técnica de escrita que ele descreve como “um jogo”: os diálogos são uma sequência de textos protréticos que propõem, sob a forma de jogo, crescentes problemas filosóficos, baseados naquilo que o diálogo comunica; este sempre remete à apresentação das coisas mais valiosas, em suma, à solução (platônica) dos problemas propostos. De um certo ponto de vista, essa tentativa falhou completamente: as gerações seguintes utilizaram a escrita para se comunicar e aprender muitas coisas, não para um jogo tão complexo como aquele que esses textos propunham. No entanto, se o desejo de Platão era forçar o leitor a “fazer” filosofia, ele e seus diálogos se tornaram verdadeiramente os mestres do pensamento ocidental <![CDATA[O deslocamento do esquematismo do entendimento do sujeito pela indústria cultural que o apresenta como o primeiro serviço prestado ao cliente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100141&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O deslocamento do esquematismo do entendimento do sujeito para a indústria cultural que o apresenta como o primeiro serviço prestado ao cliente, nos remete à afirmação de Adorno e Horkheimer na Dialética do Esclarecimento, que a função que este esquematismo permitia ao sujeito referir previamente a multipli cidade do existente captada pelos sentidos aos conceitos fundamentais, foi tomada por esta indústria. Na investigação dessa asserção, exploraremos como Kant pen sou o esquematismo dos conceitos puros do entendimento, para entender como Adorno e Horkheimer se apropriaram deste conceito e o utilizaram para demons trar o poder da indústria cultural de configurar profundamente a existência indivi dual, tolhendo o entendimento e incutindo nas consciências o que foi antecipado no esquematismo da produção, em função da reprodução ampliada do capital. <hr/>Abstract: The displacement of the schematism of the subject’s understanding for the cultural industry who its presents as the first service provided to the client, re fers to what Adorno and Horkheimer, at Dialectic of Enlightenment, claim that the function of the schematism allows the subject to previously refers to multiplicity of the existent received by the senses to the fundamental concepts, it was taken by this industry. In the investigation of this assertion, we will explore how Kant thought the schematism of the pure concepts of understanding, to understand how Adorno and Horkheimer have appropriated this concept and used it to demonstrate the power of cultural industry to deeply configure the individual existence, hinde ring the understanding and instilling in consciences what has been anticipated in the schematism of production, in function of the expanded reproduction of capital.<hr/>Resumen: El desplazamiento del esquematismo de lo entendimiento del sujeto por la industria cultural que lo presenta como el primer servicio prestado al cliente, nos remite a la afirmación de Adorno y Horkheimer en la Dialectica del Esclare cimiento, que la función que este esquematismo permitía al sujeto referir previa mente a la multiplicidad del existente captada por los sentidos a los conceptos fundamentales, fue tomada por esta industria. En la investigación de esa propo sición, exploraremos como Kant pensó el esquematismo de los conceptos puros de lo entendimiento, para entender como Adorno y Horkheimer se apropiaron de este concepto y como lo utilizaron para demostrar el poder de la industria cultural de moldar profundamente la existencia individual, dificultando lo entendimiento e inculcando en las conciencias, lo que fue anticipado en el esquematismo de la producción, en función de la reproducción ampliada del capital. <![CDATA[O dualismo e o problema do mal em Rousseau]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100169&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Apresentaremos neste artigo duas possíveis interpretações sobre o dua lismo de Rousseau expresso pelo Vigário saboiano na Profissão de fé. Uma delas refere-se à de Paul Hoffmann, que aponta a influência do pensamento teológico de Calvino e de Ostervald no dualismo defendido pelo Vigário. Hoffmann obser va que além do dualismo entre corpo e alma, existe outro que divide a alma; o que aponta para a origem do mal enquanto resultado do conflito interno da alma. Robert Derathé, por outro lado, destaca o platonismo de Rousseau que vê o mal como proveniente da busca de satisfazer os interesses materiais, enquanto o bem se identifica com a satisfação dos interesses da alma. <hr/>Abstract: We present in this article two possible interpretations of the dualism expressed in the Profession of Faith of the Savoyard Vicar. One of them refers to Paul Hoffmann, pointing to the influence of Calvin’s theological thought and Ostervald. Hoffmann notes that beyond the dualism between body and soul, there is another that divides the soul, which points to the origin of evil as a result of the internal conflict of the soul. Robert Derathé, on the other hand, highlights the Platonism of Rousseau who sees evil as derived from the pursuit of satis fying material interests, while the good is identified with the satisfaction of the interests of the soul. <hr/>Résumé: Nous présenterons dans cet article deux interprétations possibles con cernant le dualisme de Rousseau exposé par le Vicaire savoyard dans la Profes sion de foi. Une de ces interprétations est celle de Paul Hoffmann qui signale l’influence de la pensée théologique de Calvin et de Ostervald dans le dualis me soutenu par le Vicaire. Hoffmann remarque qu’au-delà du dualisme entre le corps et l’âme, il existe un autre qui divise l’âme elle-même; ce qui indique l’origine du mal en tant que résultat du conflit intérieur de l’âme. Robert De rathé, par ailleurs, souligne le platonisme de Rousseau et voit le mal comme conséquence de la quête de satisfaire les intérêts matériels, tandis que le bien s’identifie avec la satisfaction des intérêts de l’âme. <![CDATA[A educação como cuidado e completo florescimento do ser humano Reflecções sobre a paideia em Aristóteles]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100187&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Riassunto: Questo contributo mira a mettere a fuoco il tema dell’educazione di Aristotele, mostrando come tale riflessione risulti essere originale ed attuale. L’indagine prende avvio dall’esame delle occorrenze di alcuni lemmi all’interno del corpus del filosofo particolarmente significativi rispetto al tema della educa zione, come ad esempio paide…a, trof», pa‹j, m£qhsij. Si intende mostrare come la riflessione aristotelica sulla paideia, oltre ad un utilizzare una specifica metodologia di indagine, si muova all’interno di due fondamentali scenari edu cativi: nel primo (che a sua volta si articola in una serie di sotto-questioni, come ad esempio il tema dell’insegnabilità della virtù o quello dell’emotional training e dell’educazione delle passioni) l’educazione precede l’etica, mentre nel se condo l’...<hr/>Abstract: This paper aims at focussing on the topic of education in Aristotle, sho wing as this reflection is original and current. The inquiry starts from the examination of the occurrences of some lemmas inside the Aristotelian Corpus particularly signifi cant respect to the issue of education, as for instance paide…a, trof», pa‹j, m£qhsij. We aim to show as Aristotelian research on the notion of paideia, in addition to use a specific methodology of inquiry, takes place inside two fundamental educational scenarios: in the first (which, in turn, articulates itself in a series of under-issues, as for instance the topic of the teaching of virtue or the one of the emotional training and of the education of passions) the education comes first ethics, while in the second education is ethics, according to the fundamental theoretical model of energeia.<hr/>Resumo: Este artigo tem como objetivo enfocar o tema da educação em Aris tóteles, mostrando como esta reflexão é original e atual. A investigação par te do exame das ocorrências de alguns lemas dentro do corpus do filósofo, particularmente significativos em relação à questão da educação, como, por exemplo, paide…a, trof», pa‹j, m£qhsij. Pretendemos mostrar como a refle xão aristotélica sobre a paideia, além de utilizar uma metodologia específica de investigação, se move no âmbito de dois cenários educativos fundamen tais: no primeiro (que, por sua vez, articula-se em uma série de sub-questões, como, por exemplo, o tema da possibilidade de ensinar a virtude ou o tema do dell’emotional training e da educação das paixões) a educação precede a ética, enquanto no segundo a educação consiste na ética, de acordo com o modelo teórico fundamental da energeia. <![CDATA[Ensaio sobre EIS AICE: proposição e estratégia para pesquisar em educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100233&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Ensaio que intervém tanto no teórico como no prático de um fora do pensamento da pesquisa em educação. Mediante a estratégia metodológica do desvio, de uma pedagogia de formação da incerteza e de empréstimos da filosofia da diferença, da epistemologia científica e das teorias da tradução transcriadora, sugere duas proposições: 1) podemos limitar a direção do trabalho educacional de ensinar, escrever, orientar, pesquisar, a ocupar Espaços, fazer Imagens e nos con frontar com Signos, expressos na unidade EIS; 2) EIS que não remetem ao que é representado, mas àquilo que nos põe diante da presença de quatro conceitos: Au tor, Infantil, Currículo e Educador, expressos pela unidade AICE. Mediante uma posição combinatória e correlacional do bloco EIS AICE, fala o tempo todo de texto; isto é, de um discurso que não se deixa compreender na economia uniforme de nenhuma verdade estatal do pensamento. <hr/>Abstract: This essay intervenes in both the theoretical and the practical from out side the thought of research in education. By means of the methodological strategy of deviation, an uncertainty education pedagogy and borrowings from the philoso phy of difference, the scientific epistemology and theories of transcreative trans lation, suggests two propositions: 1) we can limit the direction of the educational work of teaching, writing, advising, researching, to occupy Spaces, make Images and have us to confront Signs, as expressed in the SIS unit; 2) SIS do not lead to what is represented, but to what puts us in the presence of four concepts: Author, Children, Curriculum and Educator, as expressed by the ACCE unit. Through a combinatory and correlational positioning of the SIS AICE block, is all about text, i.e. it addresses a discourse that cannot be understood from the uniform economy of any state truth of thought.<hr/>Resumen: Ensayo que interviene tanto en lo teórico como en lo práctico de un afuera del pensamiento de la investigación en educación. Mediante la estrategia metodológica del desvío, da pedagogía de formación de la incertidumbre y de préstamos de la filosofía de la diferencia, de la epistemología científica y de la tra ducción transcreadora, sugiere dos proposiciones: 1) podemos limitar la dirección del trabajo educacional de enseñar, escribir, orientar, investigar, a ocupar Espa cios, hacer Imágenes y confrontarnos con Signos, expresados en la unidad EIS; 2) EIS que no remiten a lo que es representado, pero a aquello que nos pone delante de la presencia de cuatro conceptos: Autor, Infantil, Currículo y Educador, expre sados por la unidad AICE. Mediante una posición combinatoria y correlacional del bloque, habla todo el tiempo de texto; es decir, de un discurso que no se deja comprender en la economía uniforme de ninguna verdad estatal del pensamiento. <![CDATA[Entre o intuir e o proferir: Descartes e a argumentação filosófica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100263&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O escopo deste artigo é examinar a questão da argumentação filosófica de Descartes no contexto da relação entre intuição e proferimento do cogito. Para René Descartes, que procedimento metódico permite ao sujeito efetuar certa expe riência de descoberta de si a si, intuição ou proferimento? Dizendo de outra forma, o ato de proferir ou enunciar o cogito está submetido à uma regra transcendente à argumentação filosófica? <hr/>Résumé: La portée de cet article est examiner la question de l’ argumention phi losophique de Descartes dans le contexte de la relation entre intuition et pronon ciation du cogito. Pour René Descartes, qui procédure méthodique permet au sujet d’ effectuer une certaine expérience de découverte de soi à soi, l’ intuition ou pro nonciation? Autrement dit, l’ acte de prononcer ou énoncer le cogito, il est soumis à une règle transcendante à l’ argumentation philosophique? <hr/>Abstract: The scope of this article is to examine the philosophical argumentation question of Descartes in the context of the relation between intuition and utterance of the cogito. For René Descartes, which methodical procedure allows the subject to perform certain discovery experience from itself to itself, intuition or utterance? Approaching in another way, is the act of uttering or enunciating the cogito submitted to a transcendent rule for the philosophical argumentation? <![CDATA[A essencialidade da autoeficácia para a aprendizagem autorregulada]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100283&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: No contexto educativo, a perspetiva sociocognitiva concebe a autoeficácia para a aprendizagem como a percepção do aluno acerca das suas capacidades para aprender ou concretizar comportamentos escolares a um nível ambicionado, interpre tando-a como uma componente fundamental no processo autorregulatório. Suportado nos racionais teóricos da autoeficácia de Bandura e nos processos autorregulatórios da aprendizagem de Zimmerman, este texto tem como objetivo fazer uma abordagem teórica e de reflexão sobre a importância das percepções de autoeficácia dos alunos na autorregulação das suas aprendizagens. Estas teorias realçam que os alunos, que normalmente consideram que são capazes de executar as atividades escolares suge ridas, usam mais estratégias cognitivas e metacognitivas no seu desempenho escolar, definem metas mais desafiantes, persistem mais na tarefa e alcançam níveis mais altos de realização. São apresentadas algumas sugestões para a prática pedagógica. <hr/>Abstract: In a school content, the socio-cognitive perspective frames self-efficacy as the students’ perception on both their learning skills and behavior concepts at the de sired level within a specific range unraveling it as a fundamental component in a self-regulated procedure. Based both on the Bandura’s theoretical self-efficacy reasoning and Zimmerman’s self-regulated learning procedures, the current text has as its purpose a theoretical and reflexive approach on the students’ self-efficacy apprehension upon learning self-regulation. The underlying theoretical information to both patterns em phasizes the role of students who usually consider themselves to be able to carry out the implied schooling activities. These students are acknowledged for using more cognitive and meta-cognitive strategies in their school performance together with a definition of more challenging goals. Some suggestions for pedagogical practice are presented.<hr/>Resumen: En el contexto educativo, la perspectiva socio-cognitiva concibe la au to-eficacia como la percepción de los estudiantes acerca de sus capacidades para aprender o poner en práctica comportamientos escolares, el nivel de ambición en un campo específico, interpretándolo como un componente fundamental en el pro ceso de auto-regulación. Con el respaldo de la teoría de la auto-eficacia de Bandu ra y de los procesos auto-regulatorios de aprendizaje de Zimmerman, el presente trabajo tiene como objetivo hacer una aproximación teórica y la reflexión sobre la importancia de la percepción de auto-eficacia de los alumnos en la autorregulación de su aprendizaje. La literatura que subyace en los dos modelos teóricos hace hin capié en que los estudiantes suelen considerar que no es capaz de realizar las acti vidades escolares sugeridas, utilizan estrategias cognitivas y meta-cognitivas más en su desempeño escolar, establecer metas más desafiantes, persiste más tiempo en la tarea cuando se enfrentan dificultades y alcanzar mayores niveles de logro. Se presentan algunas sugerencias para la practica pedagógica. <![CDATA[Exclusão social: esboço de uma crítica ontológica marxiana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100321&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O conceito de exclusão social tem sido debatido nas últimas décadas tanto no plano teórico acadêmico, quanto nas orientações de algumas políticas públicas. A partir da dissertação de mestrado que desenvolvemos na área de Geo grafia, apresentamos uma reflexão com base em pesquisa bibliográfica a respeito da exclusão social com objetivo de contribuir com o debate e entendimento desta polêmica. Neste artigo, debatemos os principais argumentos presentes nas análi ses sobre o conceito de exclusão social e contrapomos estas proposituras com o esboço de uma crítica que se baseia na ontologia marxiana. Assim, explicitaremos a divergência metodológica nestas duas abordagens antagônicas. <hr/>Abstract: The concept of social exclusion has been debated in recent decades both in academic theory, as in some public policy guidelines. From the master’s thesis we have developed in the field of Geography, we present a reflection based on literature about social exclusion in order to contribute to the debate and unders tanding of this controversy. In this article, we discussed the main arguments pre sent in the analysis of the concept of social exclusion and counter pose these pro positions with the outline of a critique that is based on the Marxist perspective. So we explain the methodological divergence in these two antagonistic approaches. <hr/>Resumen: El concepto de exclusión social ha sido objeto de debate en las últimas décadas, tanto en la teoría académica, ya que en algunos lineamientos de política pública. A partir de la tesis de maestría que hemos desarrollado en el campo de la Geografía, presentamos una reflexión a partir de la literatura de investigación sobre la exclusión social con el fin de contribuir al debate y la comprensión de esta controversia. En este artículo, discutimos los principales argumentos presentes en el análisis del concepto de exclusión social y oponemos estas proposiciones con el esquema de una crítica que se basa en la ontología marxista. Así explicitaremos divergencia metodológica en estos dos enfoques antagónicos. <![CDATA[A filosofia e a filosofia da educação em elo recursivo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100345&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente texto tem como objetivo refletir sobre os vínculos que in terligam a Filosofia, enquanto reflexão sobre a realidade toda, com a Filosofia da Educação na sua tarefa específica de pensar o âmbito da formação humana. O foco da reflexão incide sobre um viés de compreensão que, historicamente, a Filosofia tem assumido e cujos reflexos demarcam e orientam o processo edu cacional. A análise da questão visa a demonstrar que a Filosofia, ao se exercer na forma de Filosofia da Educação, tem a tarefa, dentre outras, de servir de suporte para as questões epistemológicas do processo educacional. Sob este ângulo de reflexão a Filosofia da Educação pode ter seu potencial ampliado e ressignificado a partir de uma mudança paradigmática, ou seja, quando inspi rada numa epistemologia complexa. Sob a ótica da complexidade a Filosofia e a Filosofia da Educação, enquanto campos de conhecimento distintos, podem ser entendidos, ao mesmo tempo, como áreas que se religam, se (con)fundem e se intercomplementam, formando um anel recursivo entre si. Concluímos apontando algumas implicações da epistemologia complexa para o campo da Filosofia e da Filosofia da Educação. <hr/>Abstract: The current text aims a reflection about the links that connect the Philosophy, as a reflection about the whole reality, with the Education Phi losophy in its specific task of thinking the extent of human formation. The reflection focus concerns on comprehension bias which, historically, Philo sophy has assumed and whose reflexes demarcate and guide the educational process. The question analysis intends to demonstrate that Philosophy, when practiced in the form of Education Philosophy, has the task of, among others, providing support to the epistemological issues of the educational process. From this angle of reflection the Education Philosophy may have its potential enlarged and reframed by means of a pragmatic change, that is, when inspired by a complex epistemology. Under the complexity viewpoint, Philosophy and Education Philosophy, as distinct fields of knowledge, may be understood, at the same time, as areas which can reconnected, con(fused) and complement each other, creating a recursive ring between them. It is possible to conclude pointing out some complex epistemological implications to the Philosophy and Education Philosophy fields.<hr/>Resumen: El presente texto, tiene como objetivo reflexionar en torno a las inter ligaciones generadas entre la Filosofía, puesto que esta posibilita re flexionar sobre toda la realidad, y la Filosofía de la Educación, en su tarea específica de pensar en el ámbito de la formación humana. El análisis en cuestión visa a demostrar que la Filosofía tiene la tarea, entre otras, de servir como soporte y fundamento para las cuestiones epistemológicas del proceso educacional. Conforme este ángulo de reflexión la Filosofía de la Educación puede resignificar su potencial a partir de un cambio paradigmático, es de cir, inspirada en una epistemología compleja. En esa óptica la Filosofía y la Filosofía de la Educación, como campos de conocimientos distintos, pueden ser entendidas como áreas que se ligan para formar un eslabón y se intercom plementan. De esta manera, se concluye aportando algunas implicaciones de la Epistemología Compleja para el campo de la Filosofía y de la Filosofía de la Educación. <![CDATA[Filosofias da diferença e a formação de professores: experimentações com ateliê de escrileituras]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100369&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Na trama entre Filosofias da diferença e a formação de professores, são produzidas intervenções educativas denominadas ateliês de escrileituras. Com a oferta destes espaços e por meio de variadas linguagens, visa-se trazer discussões a respeito dos modos de vida atuais, por meio de práticas filosóficas e artísticas, como condição do aprender, da desconstrução e da reconstrução de si, na intenção de criar e produzir o inédito. Dessa forma, foi executado o ate liê Conatus, um espaço de trabalho onde foi possível efetivar experimentações e fomentação de diferentes tipos de arte, de conhecimentos e aprendizagens, tendo como produto final a elaboração de novelas de rádio. No conjunto de dispositivos filosóficos e artísticos utilizados, propuseram-se possibilidades de produções consideradas singulares, que potencializassem a vida docente. Ofer taram-se procedimentos para uma formação de professores na promoção de bons encontros, bem como na potencialização dos pensamentos, no rompimento das ideias prontas e nas estruturas enrijecidas. <hr/>Abstract: In the web between philosophies of difference and teacher training, edu cational interventions called workshops of escrileituras are produced. By offering these spaces and through various languages, the aim is to bring discussion about today’s ways of life, through philosophical and artistic practices, as a condition of learn, of deconstruction and reconstruction of itself, with the intention of crea te and produce the unprecedented. Therefore was executed Conatus workshop, a workspace where it was possible to carry out experimentation and fomentation of different kinds of art, knowledge and learning, having the development of radio novels as a final product. In the set of philosophical and artistic devices used, it was proposed possibilities of productions considered unique, that potentiate tea cher life. It was offered procedures for teacher training in the promotion of posi tive meetings, as well as in the potentialization of thoughts, in the disruption of ready ideas and hardened structures.<hr/>Resumen: En la trama entre las filosofías de la diferencia y la formación docen te fueron producidos intervenciones educativas llamados talleres de escrileituras. Al ofrecer estos espacios y a través de diversos idiomas, se pretende acercar las discusiones de las actuales formas de vida a través de las prácticas filosóficas y ar tísticas como condición para el aprendizaje, de la deconstrucción y reconstrucción de vosotros, queriendo crear y producir lo inédito. Por lo tanto, fue ejecutado el ateliê Conatus, un espacio de trabajo donde era posible llevar a cabo experimentos y el fomento de los diferentes tipos de arte, el conocimiento y el aprendizaje, que tiene como producto final eran el desarrollo de los programas de radio. Con los conjuntos de dispositivos filosóficas y artísticas utilizados oportunidades únicas se ofrecieron para desarrollar la vida del profesor, para la formación de docentes en la promoción de buenos encuentros y potenciación de los pensamientos. <![CDATA[Heterogênese criativa: o que podem as imagens nas didáticas contemporâneas?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100385&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O artigo investiga a relação da cultura de imagens com as didáticas contemporâneas. Ao indagar o que podem as imagens nas didáticas contemporâ neas, o trabalho assume a hipótese de que a sociedade atual vive uma profunda transição nas formas de experimentar a acessibilidade, a associação de conteúdos, as formas de aprender e as de produzir pensamento nos espaços educacionais. Para tanto, parte-se de alguns conceitos presentes no campo da Filosofia da Diferen ça, sobretudo a partir de Deleuze, Foucault e Serres, bem como de uma pesquisa desenvolvida com produção de imagens produzidas por crianças e professores, para problematizar e refletir sobre os lugares, as experiências e as formas com os quais os saberes e as empirias da educação, obstinadamente, são convocados a se redimensionar. <hr/>Abstract: The article investigates the relationship of culture with images of contemporary didactics. By asking what can the images in contemporary didactics, the work takes the hypothesis that the current society lives a profound transition in the ways of experiencing the accessibility, the contents associa tion, the ways of learning and the ways to produce the thought in educational places. For this purpose, it departs from a few concepts in the field of Philosophy of Difference, especially from Deleuze, Foucault and Serres, as well as a research developed with production of images produced by children and teachers to discuss and reflect about the places, the experiences and the ways in which the knowledge and education empirias obstinately are called to resi zing themselves. <hr/>Resumen: En el articulo se investiga la relación de la cultura de las imágenes con la enseñanza contemporánea. Cuando se pregunta qué puede hacer las imágenes en la enseñanza contemporánea, el articulo asume la hipótesis de que la sociedad moderna vive una profunda transición en formas de experi mentar la accesibilidad, las relaciónes de contenidos, formas de aprendizaje y para producir pensamientos en los espacios educativos. Para eso, se parte de algunos conceptos presentes en la filosofia de la diferencia, especialmente de Deleuze, Foucault y Serres, así como una investigación desarrollada con producción de las imágenes producidas por los niños y maestros para discutir y reflexionar sobre los lugares las experiencias y las formas en que los saberes, las empirias y la educación obstinadamente están llamados a redimensionar. <![CDATA[As infâncias de Benjamin, uma possibilidade de experiência com o moderno]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100405&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Na criança, o desvio, a repetição, os sentidos, são setas que apontam para o jogo, a brincadeira, a vivência lúdica sensorial necessária para ampliar no humano a faculdade mimética. Tal capacidade contribui para que a criança consiga se adaptar e transformar o mundo em seu entorno. Benjamin radicaliza essa ideia e busca, nas memórias da infância, alternativas para uma experiência com a mo dernidade. Assim, visamos compreender neste estudo como o desvio se constitui como método e se confunde, em Benjamin, com funções da mimese; refletir sobre as situações vividas ainda no campo sensorial da infância e que se transubstan ciaram no Benjamin da maturidade em experiência estética, portanto formativa. Por fim desenvolvemos uma hipótese de que a infância com problemática ben jamininiana transita por uma dupla demanda: pensar a formação da criança e, ao mesmo tempo, resgatar a ideia dessa infância como infância do homem, como experiência. <hr/>Abstract: In the child, the deviation, the repetition, the senses, are arrows that point to the game, the play, the ludic sensorial experience necessary to expand the human mimetic ability. Such capacity contributes so the child is able to adapt and transform the world in his/her surroundings. Benjamin radicalizes this idea and se eks, in his childhood memories, alternatives to an experience with modernity. This way, we intend to understand in this study how the deviation constitutes a method and is confused, in Benjamin, with mimesis functions; to reflect on the situations still lived in the sensory field of childhood and that transubstantiated in the Benjamin from the maturity in aesthetic experience and therefore, formative. Finally, we developed a hypothesis that childhood with Benjamininian problematic has a double demand: to think about the formation of the child and, at the same time, to rescue the idea of this childhood as the childhood of man as an experience.<hr/>Résumé: Chez les enfants, le déviation, la répétition, les sens sont des flèches qui pointent vers le jeu, l’expérience sensorielle ludique nécessaire pour agrandir la faculté mimétique humaine. Cette capacité permet aux enfants de s’adapter et de transformer le monde autour d’eux. Benjamin a radicalisé cette idée quand il a cherché dans les mémoires d’enfance, les alternatives pour avoir une expérience de la modernité. Dans ce travail, nous cherchons à comprendre la déviation com me une méthode chez Benjamin qui se confond avec des fonctions de la mimesis et qui s’est transformée chez le Benjamin de la maturité dans une expérience es thétique, donc, formative. Enfin, nous avons développé une hypothèse qu’il y a une double exigence à l’enfance comme problé... <![CDATA[Jacques Derrida e a condição de (im) possibilidade de dom]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100421&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract: The present article analyzes critically the concept of gift as well as its conditions of possibility or impossibility. Jacques Derrida pondered the question of the gift under philosophical point of view after analyzing the system of gift exchange made by French Sociologist Marcel Mauss. The gift, by nature, must be gratuitous, but falls into aporia because every time it is acknowledged as such, it returns to the sender. Therefore the conditions of possibility are, at the same time, the conditions of impossibility. The gift is also similar to the concept of time that it does exist but its unreachable and isolated and ends up being nothing. <hr/>Resumo: O presente artigo analisa criticamente o conceito de dom e as condições de sua possibilidade ou impossibilidade. Jacques Derrida foi o primeiro a ponde rar filosoficamente a questão depois de analisar o sistema de trocas que envolve o dom, narrado pelo sociólogo francês Marcel Mauss. O dom, devendo ser por sua natureza gratuito, acaba caindo numa aporia que resiste a toda forma de solução porque todas as vezes em que ele é reconhecido como tal, retorna àquele que o enviou, deixando de ser gratuito e se tornando assim similar a um círculo econômico de troca. Assim as condições de sua possibilidade são, ao mesmo tempo, as con dições de sua impossibilidade. O dom ainda se assemelha ao tempo que é mesmo tempo é, mas escapa às mãos do articulador, sendo, no final, nada. <hr/>Riassunto: Il presente articolo analizza criticamente il concetto di dono e le con dizioni di possibilità oppure l’impossibilità. Jacques Derrida è stato il primo a mettere in luce la questione filosofica dopoaver esaminatoil sistema di cambio del dono narrato dal filosofo francese Marcel Mauss. Il dono, che per natura deve essere gratuito, finisceper essereun’aporia che resiste a qualsiasi tipo di soluzione perché qualorasia riconosciuto tale, ritorna immediatamente al donatore in manie ra tale che è simile ad un sistema di circolo economico. Dunque le condizioni della suapossibilità sono,allo stesso tempo, le condizioni d’impossibilità. Il donosias somigliaancoraal tempo che in principio esiste ma nello stesso istante sfuggealle nostre mani e alla comprensione dell’io essendo, alla fine, nulla. Ma la questione è: tutto ciò è davvero possibile? <![CDATA[Nietzsche e o budismo: ilusão, morte de Deus, morte de Buda, vazio e vacuidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100443&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Procuramos repensar as relações da filosofia de Nietzsche com a filoso fia budista a partir dos temas da ilusão da percepção humana do mundo, da morte de Deus e do matar o Buda e da implícita experiência do vazio ou da vacuidade, descobrindo convergências impensadas pelo próprio Nietzsche que abrem novos horizontes para a compreensão do seu pensamento. <hr/>Abstract: We try to rethink the relations between Nietzsche’s philosophy and Bu ddhism on the basis of the themes of the illusory nature of human’s perception of the world, the death of God, the killing of the Buddha and the implicit experience of the void or emptiness. This way we can discover convergences not realized by Nietzsche himself that open new horizons for the understanding of his thought. <hr/>Résumé: Nous essayons de repenser les rapports entre la philosophie de Nietzs che et le bouddhisme à partir des thèmes de l’illusion de la perception humaine du monde, de la mort de Dieu et du tuer le Bouddha et de l’expérience du vide ou de la vacuité. De cette façon on peut trouver des convergences qui ont resté inaperçues par Nietzsche lui-même et qui ouvrent des horizons nouveaux pour comprendre sa pensée. <![CDATA[O prazer (hedoné) como fim (télos) da ação e como fonte de perturbação da mente segundo Epicuro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100475&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O objetivo do presente artigo é analisar o modo como Epicuro conce beu o prazer somático (hedoné) a partir de dois pontos fundamentais: enquanto fim (télos) da ação e enquanto fonte de perturbação. Compreender a articulação do prazer somático dentro da Filosofia de Epicuro, com base nos dois pontos acima mencionados, contribui para o esclarecimento de outras questões primor diais da Ética epicurista, por exemplo, a conquista da felicidade sob os termos da ataraxia, ou seja, sob os termos de um estado de ausência de perturbações físicas e mentais. <hr/>Abstract: The objective of this paper is to analyze how Epicurus conceived the somatic pleasure (hedoné) from two fundamental points: as end (télos) of action and as source of disturbance. Understand the articulation of somatic pleasure in the Epicurean Philosophy, based on the two points above, contri butes to clarify other fundamental questions of Epicurean Ethics, for example, the conquest of happiness as ataraxia, i.e. a state of absence physical and mental disorders. <hr/>Resumen: El propósito de este artículo es analizar como Epicuro concibió el pla cer somático (hedoné) a partir de dos puntos fundamentales: como fin (télos) de la acción y como una fuente de perturbación. La comprensión de la articulación del placer somático en la Filosofía epicúrea, basado en los dos puntos anteriores, con tribuye al esclarecimiento de otros temas clave de la Ética epicúrea, por ejemplo, la conquista de la felicidad en los términos de la ataraxia, es decir, en los términos de un estado de ausencia de perturbación físicos y mentales. <![CDATA[Rapport au savoir na perspectiva psicanalitica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100491&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Apresentamos a noção francesa de rapport au savoir (relação com o saber) na vertente desenvolvida por Jacky Beillerot, fundamentada na Psicanálise de Freud que tem no “desejo pelo saber” seu conceito fundamental, construído no âmbito da sexualidade infantil, das expectativas familiar e escolar. Trata-se de uma perspectiva que permite refletir sobre o papel da escola e da família quando sepa ram a possibilidade de aprender como manifestação de uma epistemofilia (saber de si) da possibilidade de aprender como instrumento de sucesso social (saberes exteriores). Beillerot defende o processo criador que integre todos os saberes, que parte de uma condição ou interesse particular, único e irreproduzível, mas que em seguida demanda uma condição social, o outro como agente viabilizador da reali zação do desejo de saber, o que institui o educar como um ato de companheirismo (permitir o saber) mais do que de acompanhamento (dever fazer), ensejando uma relação com o saber como relação entre sujeitos desejantes. <hr/>Abstract: This article aims to present the French notion of rapport au savoir (relationship to knowledge) which was developed by Jacky Beillerot, based on the freudian theory of psychoanalysis that has the “desire for knowledge” as its fundamental concept, built within the infantile sexuality and within the family and school expectations. It is a perspective that allows reflection upon the role of school and family when separating the possibility of learning as a manifestation of epistemophilia (knowledge of oneself) from the possibility of learning as a tool for social success (external knowledge). Beillerot advocates a creative process that integrates all kinds of knowledge, that parts from a particular condition or interest, unique and unrepeatable, but then demands a social condition, the other as enabler agent of achieving the desire for knowledge, which establishes educating as an act of fellowship (allowing knowledge) rather than monitoring (must do), occasioning a relationship with knowledge as a relation between desiring subjects.<hr/>Resumen: Presentamos la noción francesa de rapport au savoir (relación con el saber) en la vertiente desarrollada por Jacky Beillerot, basada en el psicoanálisis de Freud que tiene el “deseo de conocimiento” su concepto fundamental, elaborado en el ámbito de la sexualidad infantil, las expectativas de la familia y la escuela. Es una perspectiva que permite reflexionar sobre el papel de la escuela y la familia cuando distinguen el aprendizaje como manifestación de una epistemofilia (saber de sí) del aprendizaje como instrumento social (saberes externos). Beillerot propone un proceso creador que integra los conocimientos, los relacionados a una condición o interés especial, único e irreproducible, y los que exigen una condición social, el otro como agente de realización del deseo de saber. Así, establece el educar como acto de acompañamiento (permitir saber) en lugar de monitoreo (deber hacer), permitiendo una relación con el conocimiento como una relación entre los sujetos deseantes. <![CDATA[Sobre o lugar da argumentação na filosofia como disciplina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100517&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Nos dispositivos legais que orientam a Educação Básica brasileira, atri bui-se às competências argumentativas um papel central no ensino filosófico. O presente artigo tem como objetivo refletir sobre o lugar da argumentação na Filo sofia como disciplina escolar. Defende-se que, embora imprescindível, o exercício argumentativo não encerra suficientemente a atividade filosófica, constituída tam bém por problematização, reflexão e conceitualização. Por conseguinte, torna-se necessário recolocar o papel da argumentação na Filosofia (e em seu ensino) sob outra perspectiva, a saber, como uma das fundamentações desta última. A despeito da impossibilidade de identificação da Filosofia, exclusivamente como discurso argumentativo, sustenta-se que o fomento de práticas argumentativas em sala de aula pode contribuir tanto com o desenvolvimento da criticidade quanto com a criatividade e a civilidade.<hr/>Abstract: According to the legal documents that guide the Brazilian Basic Edu cation, the purpose of the discipline Philosophy is to promote an enhancement of the argumentative use of the language. This paper aims to reflect about the place of argumentation in the discipline of Philosophy in Secondary Education. It is argued that Philosophy is not restricted to the argumentative discourse, be cause it is also constitued of problematization, reflection and conceptualization. Therefore, it is necessary to think the role of argumentation in Philosophy (and in its teaching) as one of the philosophical fundaments. Despite this, it’s argued that the promotion of argumentative practices in the classroom contribute to the develop of criticality, creativity and civility.<hr/>Résumé: Selon les dispositions légales qui guident l’éducation de base brési lienne, les compétences argumentatives ont un rôle central dans l’enseignement philosophique. Cet article vise à réfléchir sur le lieu de l’argumentation dans la philosophie en tant que discipline scolaire. On fait valoir que bien que essentiel, la philosophie n’est pas limitée au discours argumentatif, car elle est également constituée de problématisation, de réflexion et de conceptualisation. Par suite, il devient nécessaire de remplacer le rôle de l’argumentation dans la philosophie (et dans son enseignement) d’un autre point de vue, à savoir, comme l’un de ses fondements. Malgré la impossibilité d’... <![CDATA[Teatro de Arena de São Paulo: reflexões sobre política, arte e formação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100539&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Pretendemos neste texto analisar o projeto político-pedagógico do Tea tro de Arena de São Paulo (1955 - 1972) que nos incita a refletir sobre a relação entre política, arte e formação humana. Nesse sentido analisaremos o alcance de sua obra e de suas críticas político-sociais dentro do contexto histórico e ideológi co em que se formou e atuou o Teatro de Arena de São Paulo. Estudaremos a obra do Arena, dentro do quadro de efervescência cultural e política de final dos anos 1950 e década de 1960, e da resistência ao período obscuro da ditadura militar no Brasil. Para que possamos fazê-lo, a análise da influência isebiana com a questão da conscientização, incluindo a obra de Paulo Freire, torna-se fundamental. <hr/>Abstract: In this text, the intention is to analyse the political-pedagogic project of the Arena Theatre of São Paulo (1955-1972), which incites us to reflect about the relationship between the politics, arts and human formation. We will analyse the reach of its work and social- political criticism inside the historical and ideological contest that has formed and acted the Arena Theatre of São Paulo. We will study the work of the Arena, inside the cultural and political effervescence picture in the end of the 1950’s and the decade of 1960’s, including the resistance of the obscure time of the military dictatorship in Brazil. In order to do this, the analysis of the Isebian influence on the question of awereness, including the work of Paulo Freire, has become essential.<hr/>Riassunto: Lo scopo di questo testo, è l’intenzione di analizzare il progetto politico-pedagogico del Teatro di Arena di San Paolo (1955-1972), che ci incita a riflettere sul rapporto tra la politica, le arti e la formazione umana. Analizzeremo la portata del suo lavoro e di critica politico-sociale all’interno del contesto storico e ideologico in cui si è formato e in che abbia agito il Teatro di Arena di San Paolo. Studieremo il lavoro dell’Arena, all’interno del quadro dell’ effervescenza culturale e politica dalla fine del 1950 e nel decennio del 1960, come resistenza al tempo oscuro della dittatura militare in Brasile. Per poter farlo, l’analisi dell’influenza del ISEB sulla questione della consapevolezza, compreso il lavoro di Paulo Freire, è diventato essenziale. <![CDATA[A vontade amorosa de mudar o mundo: reflexões sobre a prática pedagógica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100589&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este texto sintetiza uma proposta de reflexão baseada nas ideias do educa dor brasileiro Paulo Freire e do chileno Humberto Maturana. A vontade amorosa de mudar o mundo é o ponto comum encontrado na produção intelectual dos referidos autores para apoiar essa reflexão e o cultivo do amor, o caminho para a realização humana e alternativa para aqueles que ambicionam a paz. Nesse sentido, este artigo teve por objetivo discutir a amorosidade como pressuposto de mudança da prática pedagógica de professores. O desenvolvimento profissional como um processo que acontece em longo prazo, por meio do qual diferentes tipos de oportunidades e expe riências se somam, é tensionado pelas exigências do momento histórico atual. Filhos de uma era moderna, aprendemos a valorizar a condição racional do humano e a des prezar o emocional. Marcados por esse paradigma, alguns professores ainda buscam um processo formativo que transcenda a titulação e a capacitação puramente técnica para que possam se questionar a partir da práxis do viver. Seguindo essas orientações, buscamos organizar um artigo fundamentado em discussões teóricas que recomen dam a “vontade amorosa de mudar o mundo” como um caminho possível à reflexão e à construção de uma nova esperança para o profissional da educação. Compreen demos que educar pelo amor é favorecer a cooperação entre os seres humanos e não a competição. Escutar o outro é um ato amoroso, e nós, professores, passamos a pro blematizar a qualidade de nossa escuta para refletir sobre nossa prática pedagógica. <hr/>Abstract: This paper summarizes a proposal for a reflection based on the thoughts of Brazilian educator Paulo Freire and Chilean Humberto Maturana. The loving will to change the world is the common point found in the intellectual production of these authors to support this reflection and the cultivation of love, the path to human fulfillment and alternative for those who aspire to peace. Thus, this article aims to discuss the loveliness as an assumption of change of teachers’ pedagogical practice. Professional development, as a long term process through which diffe rent types of opportunities and experiences add up, is strained by the demands of the present moment. Children of a modern age, we learn to value the rational condition of the human being and neglect our emotional capacity. Marked by this paradigm, some teachers still seek a training process that transcends the purely te chnical titling and training so that they can raise question from the praxis of living. Following these guidelines, we have sought to write this article based on theore tical discussions that recommend “a loving will change the world” as a possible way to reflect upon and foster renewed hope for the education professional. We understand that educating with love is to foster cooperation and not competition between human beings. Listening to the other is an act of love, and we teachers start to question the quality of our listening to reflect upon our teaching practice.<hr/>Resumen: A voluntad amorosa de la vida o de la vida. Este artículo tuvo por objetivo discutir a la amorosidad como prensa de la transformación de la práctica pedagógica de profesores. Herdeiros de una era moderna, aprendemos a valorizar una condición racional del humano y un desprezar o emocional. Marcados por este para digma, todavía buscamos un proceso formativo que transcenda una titulación y una capacidad de puramente técnica para que poseen los cuestionarios a partir de práxis do viver. Educar por el amor es favorecer un cooperación entre los seres humanos. Aceitar el desafío de la amorosidad es posibilitar una instauración de un pensamiento complejo con vistas a la modificación y el resgate del fundamento del humano. <![CDATA[É possível uma ciência da educação? Aproximações de uma epistemologia da ciência da educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2017000100609&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este texto sintetiza uma proposta de reflexão baseada nas ideias do educa dor brasileiro Paulo Freire e do chileno Humberto Maturana. A vontade amorosa de mudar o mundo é o ponto comum encontrado na produção intelectual dos referidos autores para apoiar essa reflexão e o cultivo do amor, o caminho para a realização humana e alternativa para aqueles que ambicionam a paz. Nesse sentido, este artigo teve por objetivo discutir a amorosidade como pressuposto de mudança da prática pedagógica de professores. O desenvolvimento profissional como um processo que acontece em longo prazo, por meio do qual diferentes tipos de oportunidades e expe riências se somam, é tensionado pelas exigências do momento histórico atual. Filhos de uma era moderna, aprendemos a valorizar a condição racional do humano e a des prezar o emocional. Marcados por esse paradigma, alguns professores ainda buscam um processo formativo que transcenda a titulação e a capacitação puramente técnica para que possam se questionar a partir da práxis do viver. Seguindo essas orientações, buscamos organizar um artigo fundamentado em discussões teóricas que recomen dam a “vontade amorosa de mudar o mundo” como um caminho possível à reflexão e à construção de uma nova esperança para o profissional da educação. Compreen demos que educar pelo amor é favorecer a cooperação entre os seres humanos e não a competição. Escutar o outro é um ato amoroso, e nós, professores, passamos a pro blematizar a qualidade de nossa escuta para refletir sobre nossa prática pedagógica. <hr/>Abstract: This paper summarizes a proposal for a reflection based on the thoughts of Brazilian educator Paulo Freire and Chilean Humberto Maturana. The loving will to change the world is the common point found in the intellectual production of these authors to support this reflection and the cultivation of love, the path to human fulfillment and alternative for those who aspire to peace. Thus, this article aims to discuss the loveliness as an assumption of change of teachers’ pedagogical practice. Professional development, as a long term process through which diffe rent types of opportunities and experiences add up, is strained by the demands of the present moment. Children of a modern age, we learn to value the rational condition of the human being and neglect our emotional capacity. Marked by this paradigm, some teachers still seek a training process that transcends the purely te chnical titling and training so that they can raise question from the praxis of living. Following these guidelines, we have sought to write this article based on theore tical discussions that recommend “a loving will change the world” as a possible way to reflect upon and foster renewed hope for the education professional. We understand that educating with love is to foster cooperation and not competition between human beings. Listening to the other is an act of love, and we teachers start to question the quality of our listening to reflect upon our teaching practice.<hr/>Resumen: A voluntad amorosa de la vida o de la vida. Este artículo tuvo por objetivo discutir a la amorosidad como prensa de la transformación de la práctica pedagógica de profesores. Herdeiros de una era moderna, aprendemos a valorizar una condición racional del humano y un desprezar o emocional. Marcados por este para digma, todavía buscamos un proceso formativo que transcenda una titulación y una capacidad de puramente técnica para que poseen los cuestionarios a partir de práxis do viver. Educar por el amor es favorecer un cooperación entre los seres humanos. Aceitar el desafío de la amorosidad es posibilitar una instauración de un pensamiento complejo con vistas a la modificación y el resgate del fundamento del humano.