Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20180003&lang=es vol. 32 num. 66 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000300915&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Entrevista com Francis Wolff: anos de formação, Brasil, Filosofia e cosmopolitismo - em busca da nossa humanidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000300921&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Vienna Circle: physicalism and the utopia of unified science]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000300943&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo apresenta a continuidade entre duas propostas do Círculo de Viena: o fisicalismo, o projeto de elaboração de uma linguagem estruturada logicamente na qual todos os enunciados dos diferentes ramos da ciência podem ser formulados; e o movimento pela unidade da ciência, que visava a estabelecer uma rede de cooperação entre pessoas que adotam a atitude científica em seus trabalhos nas muitas áreas da ciência. Ao realizar tal discussão, notamos que os objetivos do Círculo de Viena encaixam-se em um contexto político e educacional de disseminação da atitude científica.<hr/>Abstract This paper presents the continuum between two of Vienna Circle proposals: physicalism, the project of elaborating a logically structured language in which all statements from the various branches of science can be formulated; and the movement for the unity of science, that aimed at establishing a network of cooperation among people who adopt the scientific attitude in their work in the many areas of science. In performing such a discussion, it is possible to notice that the aims of the Vienna Circle fit into a political and educational context of dissemination of the scientific attitude.<hr/>Résumé Cet article présente la continuité entre deux propositions du Cercle de Vienne: le physicalisme, le projet d’élaboration d’un langage structuré logiquement dans lequel tout les énoncés de les diverses sections de la science peuvent être formulés; et le mouvement pour l’unité de la science, qui visait à établir un réseau de coopération entre les personnes qui adoptent l’attitude scientifique dans leur travail dans les nombreux domaines de la science. En faisant une telle discussion, on peut remarquer que les objectifs du Cercle de Vienne s’inscrivent dans un contexte politique et éducatif de diffusion de l’attitude scientifique. <![CDATA[Teaching philosophy between “history of philosophy” and “philosophy”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000300965&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Trata-se, neste artigo, de questionar acerca de um ensino não-dogmático de filosofia. Com essa larga temática no horizonte, pergunto de maneira mais detalhada: seria tal ensino alcançado tão somente através de uma espécie de recapitulação neutra da história da filosofia, ou então nenhuma recapitulação da história da filosofia estaria em condições de caminhar desacompanhada de uma específica filosofia? No presente trabalho, opto por interpelar essa conhecida querela revisitando o debate entre a chamada metodologia estrutural (de Martial Guéroult e Victor Goldschmidt), adepta da primeira posição, versus seus críticos brasileiros (Oswaldo Porchat e Carlos Alberto Ribeiro de Moura), adeptos da segunda posição. Defendo, por fim, que os verdadeiros dogmáticos da contenda serão os partidários da primeira posição (porquanto vislumbram estruturas monolíticas para toda filosofia), ao invés dos partidários da segunda (os quais encampam uma perspectiva crítica e interrogativa frente a toda filosofia: aberta assim à autotransformação).<hr/>Abstract This paper investigates a non-dogmatic form of teaching philosophy. The main issue is if such teaching could only be achieved through a kind of neutral recapitulation of the history of philosophy, or if no recapitulation of the history of philosophy could abdicate a specific philosophical content. In the present work, I address this well-known question by revisiting the debate between the so-called structural methodology adepts (by Martial Guéroult and Victor Goldschmidt), who defend the first position, versus its Brazilian critics (Carlos Alberto Ribeiro de Moura and Oswaldo Porchat), who support the second one. I argue, finally, that the true dogmatists of this debate are the partisans of the first position (which defend monolithic structures for philosophy) rather than the partisans of the second (which explores a critical and interrogative perspective for philosophy: open thus to auto-transformation).<hr/>Resumé Cet article essaye de chercher une forme non dogmatique d’enseigner la philosophie. Avec ce vaste thème à l'horizon, la question même se pose: un tel enseignement ne serait-il possible que par une sorte de récapitulation neutre de l'histoire de la philosophie, ou aucune récapitulation de l'histoire de la philosophie ne pourrait abdiquer d’un contenu philosophique spécifique? Le présent travail répond à cette bien connue querelle en revisitant le débat entre la méthodologie dite structurelle (de Martial Guéroult et Victor Goldschmidt), partisans de la première position, et ses critiques brésiliens (Carlos Alberto Ribeiro de Moura et Oswaldo Porchat), partisans de la deuxième position. Dans cet article nous soutenons, enfin, que les vrais dogmatistes de la lutte seront les partisans de la première position (qui défendent structures monolithiques pour la philosophie) plutôt que les partisans de la seconde (qui posent une perspective critique et interrogative à la philosophie: ouvert alors à l'auto-transformation). <![CDATA[Eric Weil, humanistic education and the cultural hegemony of technology]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000300991&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo explicita os termos essenciais da resposta de Eric Weil à pergunta sobre o papel da educação humanística num contexto de hegemonia da cultura técnico-científica. Para tanto, a estrutura do texto parte da questão da educação no espaço de tensão entre o desenvolvimento da ciência de um lado, e da moral, de outro. Num segundo nível reflexivo, esta tensão se dá, concretamente, na relação entre educação e instrução. Finalmente, impõe-se perguntar pelo papel da educação para a compreensão do nosso tempo, tempo reconhecidamente modelado pelas ciências.<hr/>Abstract This article is purported to clarify the essential terms that Eric Weil used to answer the questions related to the role of the humanistic education in a social milieu predominantly shaped by science and technology. It will initially address the tension between the development of science and the development of morality. In addition to this, it will examine the tensions between education and formal instruction. In the end, this work will search for the understanding of the contribution that education can bring about to societies modeled by empirical sciences.<hr/>Resumé L’article explicite les termes essentiels de la réponse d’Eric Weil à la question sur le rôle de l'éducation humaniste dans un contexte de l’hégémonie de la culture technico-scientifique. Le texte part de la question de l’éducation dans l’espace de la tension entre le développement de la science et le développement de la morale. Dans un second niveau de réflexion, cette tension se produit dans la relation entre l’éducation et l’instruction. Enfin, il doit demander sur le rôle de l’éducation pour la compréhension de notre temps, reconnue comme le temps modélisée par les sciences de la nature. <![CDATA[The writing as an aesthetic activity of teachers in continuing education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo discute, com base na teoria estética de Mikhail Bakhtin, a produção escrita de professoras da educação infantil, em um contexto de formação continuada em serviço. Nosso objetivo é discutir como a perspectiva estética da linguagem auxilia a pensar o papel da escrita criativa nos percursos de uma formação docente, do ponto de vista da autoria e da relação com a alteridade.<hr/>Abstract Based on the aesthetic theory of Mikhail Bakhtin, the present article discusses the written production from teachers of early childhood education, in the context of an on going formation project. Our goal is to discuss how the aesthetic assists in thinking about writing on the path of a teacher formation, according with authorship and the relation with otherness.<hr/>Résumé Cet article traite, basé sur la théorie esthétique de Mikhail Bakhtin, la production écrite des enseignants de l'éducation infantile dans un contexte de formation continue en service. Notre objectif est discuter comment la perspective esthétique du langage aide à penser le rôle des cours de création littéraire dans une formation des enseignants du point de vue de l'auteur et la relation avec l'altérité. <![CDATA[La filosofía mestiza de Michel Serres: relaciones entre el cuerpo, conocimiento y educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo nasce na necessidade em sistematizar a discussão do Seminário de Estudos: “Michel Serres: relações entre corpo, conhecimento e educação” realizado no Programa de Pós-graduação em Educação da UFPR. Um dos requisitos para conclusão do estágio pós-doutoral em Educação, no ano de 2017. Para isto, mobilizou-se um esforço em interpretar três obras de Michel Serres, no que tange as relações entre corpo, conhecimento e educação, sendo que o método comparatista do autor, em questão, provoca a comunicação entre os conceitos anunciados, de maneira misturada, mesclada, zebrada, conforme a linguagem que ele utiliza. Em síntese, Michel Serres considera o corpo como suporte do saber e da invenção. E o conhecimento que se produz na educação como mestiçagem.<hr/>Abstract This article born of the need for systematize of a discussion in the Seminar on Studies: “Michel Serres: relationships between the body, knowledge and education”, performed on as part of the Postgraduation Program in Education of the UFPR. A course conclusion requirement of the postdoctorate practical training placement in Education, in the year 2017. For this, an effort was made to interpret in the three works of Michel Serres, in reference of the relationships between the body, knowledge and education, being that the comparatist method, this author, causes the communication between the concepts announced in a mixed, blended, intermingled way, according to the language Serres uses. In summary, Michel Serres to consider the body as support for knowledge and invention. And knowledge that occurs in the education as intermingled.<hr/>Resumen El presente artículo nace en la necesidad de sistematizar la discusión del Seminario de Estudios: “Michel Serres: relaciones entre cuerpo, conocimiento y educación” realizado en el Programa de Postgrado en Educación de la UFPR. Uno de los requisitos para conclusión de prácticas post-doctorales en Educación, en el año 2017. Para ello, se movilizó un esfuerzo en interpretar tres obras de Michel Serres, en lo que se refiere a las relaciones entre cuerpo, conocimiento y educación, siendo que el método comparatista del autor, en cuestión, que provoca la comunicación entre los conceptos anunciados, de manera mixto, mezclada, cebrada, según el lenguaje que Serres utiliza. En síntesis, Michel Serres considera el cuerpo como soporte del saber y de la invención. Y el conocimiento que se produce en la educación como mestizaje. <![CDATA[The White Ribbon and authoritarian personality: a Critical Theory’s contribution]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301075&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Tendo como referencial os autores da teoria crítica da sociedade - Adorno, Horkheimer e Marcuse -, este ensaio volta-se para a discussão do caráter autoritário, a partir de alguns elementos encontrados no filme A Fita Branca, de Michael Haneke. Os temas sobre a educação, a formação do indivíduo e as bases psicossociais da personalidade autoritária, estudados pelos frankfurtianos, foram considerados. Enfim, o filme ilustra o clima cultural propenso ao fascismo, lançando luz aos efeitos perversos das pressões civilizatórias repressivas baseadas na violência e na indiferenciação dos sujeitos: a dominação da natureza e, por sua vez, as formas pelas quais a “natureza” oprimida parece se vingar.<hr/>Abstract Assuming philosophical theses by the so-called Critical Theory - Adorno, Horkheimer and Marcuse -, this paper proposes a discussion about the authoritarian personality at taking some elements of Michael Haneke’s “The White Ribbon”. It accounts for the themes on education, individual’s upbringing and authoritarian personality’s psychosocial bases, all of them studied by the Frankfurtian thinkers. Concisely, Haneke’s film depicts a cultural atmosphere inclined towards fascism. It sheds light upon perverse effects of civilization’s repressive load and subjetcs’ non-differentiation: domination of nature and how oppressed nature, in your turn, seems to strike back.<hr/>Résumé Partant de la penseé des philosophes d´École de Frankfurt, comme Adorno, Horkheimer et Marcuse, cet article se tourne vers quelques éléments du film « Le Ruban Blanc », de Michael Haneke, pour essayer d’entreprendre une discussion sur le concept de « la personnalité autoritaire ». On y cherche à rendre compte des thèmes sur l'éducation, la formation de l'individu et les bases psychosociales de la personnalité autoritaire, tous étudiés par les penseurs de la connue Théorie Critique. Bref, le film de Haneke décrit une atmosphère culturelle inclinée vers le fascisme; il met en lumière les effets pervers de la charge répressive de la civilisation, aussi que la non distinction entre les sujets: la domination subie par la nature qui, par son tour, tout à fait opprimé, semble se riposter. <![CDATA[Formación Moral, Florescimento Humano y Público Educado. La Educación en la Teoría Moral de MacIntyre]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301099&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Pretende-se, neste trabalho, discutir a educação na teoria moral de MacIntyre. Para tanto, o texto é estruturado do seguinte modo: em primeiro lugar, volta-se a atenção para a definição de educação e sua relação com os contextos sociais, no interior dos quais se dá o envolvimento com as práticas; num segundo momento, discutem-se os objetivos da educação e das instituições educacionais, notadamente a criação de um público educado; por fim, na terceira parte, alterca-se a respeito do conteúdo da educação. Apresenta-se como o pensador escocês concebe a disposição curricular para que a sua perspectiva da educação se realize, considerando, inclusive, o papel da universidade nesse empreendimento. Defender-se-á neste texto, portanto, que, através da educação, MacIntyre pretende resolver muitos dos problemas da moralidade contemporânea mediante a criação de critérios de justificação moral (um público educado) e da educação para as virtudes.<hr/>Abstract In this work, it is intended to discuss education in MacIntyre’s moral theory. To that end, the text is structured as follows: first, attention is drawn to the definition of education and its relation to social contexts, within which occurs involvement with practices; secondly, are discussed the objectives of education and educational institutions, notably the creation of an educated public; finally, in the third part, it discusses about the content of education. With this in mind, it is presented how the Scottish thinker conceives the curricular disposition so that their perspective of the education is realized, considering even the university's role in this endeavor. It will therefore be argued in this text that, through education, MacIntyre aims to solve many of the problems of contemporary morality through the creation of criteria of moral justification (an educated public) and education through practice.<hr/>Resumén En ese trabajo, se pretende discutir la educación en la teoría moral de MacIntyre. Para ello, el texto está estructurado de la siguiente manera: en primer lugar, se vuelve la atención hacia la definición de educación y su relación con los contextos sociales, dentro de los cuales se da la participación con las prácticas; en un segundo momento, se discuten los objetivos de la educación y de las instituciones educativas, especialmente la creación de un público educado; por último, en la tercera parte, se discute el contenido de la educación. En el ínterin, se presenta como el pensador escocés concibe la disposición curricular para que su perspectiva de la educación se realice, considerando, inclusive, el papel de la universidad en esa tarefa. En este texto, por lo tanto, se defenderá que, a través de la educación, MacIntyre pretende resolver muchos de los problemas de la moralidad contemporánea mediante la creación de criterios de justificación moral (un público educado) y la educación para las virtudes. <![CDATA[La industria cultural algorítmica en la era de Internet de las cosas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301131&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A Internet das Coisas e a tecnologia algorítmica de captura, ranqueamento e classificação de dados aproximam-se cada vez mais na denominada cultura digital. A partir do momento em que os bilhões de objetos puderem como que “conversar initerruptamente entre si”, e estes dados forem coletados, armazenados, interpretados, selecionados e transmitidos para o controle de empresas gigantes tais como Google, Facebook e Amazon, os algoritmos dos mecanismos de busca destes gigantes da Internet poderão ranquear e classificar as informações de tal forma inaudita. Diante deste contexto, os autores deste artigo têm, como principal objetivo, refletir criticamente sobre o modo como determinadas características da indústria cultural se metamorfoseiam diante da consolidação de sua reprodutibilidade algorítmica na sociedade da Internet das Coisas. Pretende-se também analisar as consequências da indústria cultural algorítmica em relação à autoridade, à formação, à personalização, à vigilância e à memória.<hr/>Abstract The Internet of Things and the algorithmic technology of capturing, ranking and classifying data are increasingly approaching each other in the so-called digital culture. From the moment billions of objects are able to “talk uninterruptedly among themselves” and these data are collected, stored, interpreted, selected and transmitted to control giant companies such as Google, Facebook and Amazon, algorithms of the mechanisms of Internet giants may rank and classify information in such an unprecedented way. In this context, the main objective of this article is to reflect critically on the way certain characteristics of the cultural industry morph in face of the consolidation of their algorithmic reproducibility in the Internet society of things. It is also intended to analyse the consequences of the algorithmic cultural industry in relation to, authority, formation, personalisation, vigilance and memory.<hr/>Resumen La Internet de las cosas y la tecnología algorítmica de captura, ranqueamiento y clasificación de datos se acercan cada vez más a la denominada cultura digital. A partir del momento en que los miles de millones de objetos puedan como “conversar ininterrumpidamente entre sí” y estos datos se recopilan, almacenan, interpreta, se seleccionan y se transmiten al control de empresas gigantes tales como Google, Facebook y Amazon, los algoritmos de los mecanismos de búsqueda de estos gigantes de Internet podrán ranquear y clasificar las informaciones de tal forma inaudita. Ante este contexto, los autores de este artículo tienen, como principal objetivo, reflexionar críticamente sobre el modo en que determinadas características de la industria cultural se metamorfosean ante la consolidación de su reproducibilidad algorítmica en la sociedad de Internet de las cosas. Se pretende también analizar las consecuencias de la industria cultural algorítmica en relación a la autoridad, la formacion, la personalización, la vigilancia y la memoria. <![CDATA[Julie, or the New Heloise: between literature and philosophy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301157&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O trabalho tem por objetivo apresentar uma análise da obra Júlia ou a Nova Heloísa, de Jean Jacques Rousseau. A ênfase da referida análise é sobre a linguagem do texto selecionado. A proposta é encontrar na urdidura do texto como se dá a “costura” entre o dito e o sugerido, evidenciando, assim, o potencial da linguagem usada. A riqueza da linguagem literária e metafórica de Rousseau indica um interessante caminho para desenvolver o trabalho. A escolha pelo romance justifica-se por ser uma obra que transita entre a literatura e a filosofia, mas cujas fronteiras desaparecem e “se tornam espaços imbricados internamente” (MATTOS, 2008, p. 12). É neste sentido que Fúlvia Moretto define a referida obra como “o romance do pensamento de Rousseau”. Dessa forma, Júlia ou a Nova Heloísa nos permite alcançar uma leitura que não se limita ao inteligível, mas nos leva a uma experiência sensível.<hr/>Abstract The present work aims at presenting an analysis of the novel Julie, or the New Heloise, by Jean Jacques Rousseau. The emphasis of the analysis is on the language of the selected text. The objective is to find, in the fabric of the text, how what is said and what is suggested are interwoven, highlighting, therefore, the potential of the language employed. The richness of the literary (and metaphorical by extension) language indicated me an interesting pathway to develop the abovementioned study. The choice of the novel lies on the observation that the piece transits between literature and philosophy, but its borders disappear and “become internally intricate spaces” (MATTOS, 2008, P.12). In this sense, Fúlvia Moretto defines the piece as “Rousseau’s novel of thought”. Thus, Julie, or the New Heloise allows me to achieve a reading that is not limited to the intelligible, but which takes me through a sensory experience.<hr/>Résumé Le travail a pour objectif de développer une analyse de Julie ou la Nouvelle Héloïse, de Rousseau. L’analyse se concentre sur le language du texte. La proposition consiste à rechercher la manière dont se produit l’assemblage entre ce qui est dit et ce qui est suggéré, mettant ainsi en évidence le potentiel du language utilisé. La richesse du language littéraire et métaphorique de Rousseau, nous suggère une direction intéressante. Le choix de ce roman a été réalisé en raison de sa nature d’œuvre transitant entre littérature et philosophie, dont les fronteires disparaissent et «deviennent des espaces imbriqués de manière interne» (MATTOS, 2008, p.12). C’est dans cette direction que Moretto à definir cette oeuvre comme «le roman de la pensée de Rousseau». L’œuvre nous permet d’atteindre un niveau de lecture qui ne se limite pas à ce qui est intelligible mais nous amène à une expérience sensible. <![CDATA[Martin Buber y la educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301175&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo estudam-se as teses de Martin Buber sobre educação sem perder de vista o que lhe confere sustentação. Como pano de fundo das suas ideias pedagógicas, encontram-se reflexões gerais, pressupostos do problema estudado. Para o filósofo, a educação individualista, com ênfase na liberdade pessoal e nacional, que foi desenvolvida no ocidente no espírito da Revolução Francesa, perdeu a dimensão de universalidade. O ideal humanista se encontra em cada nação, mas quando o projeto pedagógico de um povo se resume à busca da liberdade pessoal e política, ele não alcança o humanismo universal. Ao contrário, somente quando os valores universais, tornam-se os guias do projeto pedagógico dessa nação é que ela realiza os ideais do humanismo universal. Tais ideais estariam presentes numa educação comunitária, quando todos os agentes escolares participam do processo educativo e onde todos os partícipes são protagonistas na criação da vida comunitária.<hr/>Abstract In this paper, are studied the Martin Buber’s theses about education and what gives it sustenance. Like background of your pedagogical ideas, are grounded general reflections, assumptions of the studied problem. To him, the individualist education, with emphasis in personal freedom and national liberty, developed in Western in the French Revolution spirit, lost the universality dimension. This ideal is found in each nation, but when the pedagogical project of a people is reduced to the pursuit of personal and political freedom, it cannot accomplish the universal humanism. On the contrary, only when the universal values become the guides of the pedagogical project of this nation, is that is can realize the ideals of the universal humanism. These ideals would be present in a community education, in which all of these school agents participate of the educative process and where all participants are protagonists in the creation of the community life.<hr/>Resumen En este artículo se estudian las tesis de Martin Buber sobre educación y lo que le confiere ayuda. Como telón de fondo de sus ideales pedagógicos, se encuentran reflexiones generales, los supuestos del problema estudiado. Para el filósofo, la educación individualista, con énfasis en la libertad personal y nacional, que se desarrolló en occidente en el espíritu de la Revolución Francesa ha perdido la dimensión de universalidad. El ideal humanista se encuentra en cada nación, pero cuando el proyecto pedagógico de un pueblo se resume la búsqueda de libertad personal y política, él no alcanza el humanismo universal. Al contrario, solo cuando los valores universales se hacen los guías del proyecto pedagógico de esa nación es que ella realiza estes ideales. Ellos estarían presentes en una educación comunitaria, cuando todos los agentes escolares participan del proceso educativo y donde los partícipes son protagonistas en la creación de la vida comunitaria. <![CDATA[La modernidad de la infancia y la infancia de la modernidad en Walter Benjamin]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301203&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este estudo de natureza teórica busca investigar o que Bolle (1984) denominou de cultura da criança no contexto da modernidade na Obra de Walter Benjamin. Para direcionarmos nossa investigação, recorremos à análise dos ensaios benjaminianos em que, privilegiadamente, o tema da infância aparece, em especial as obras Reflexões sobre a criança, o brinquedo, a educação (2002) e Infância berlinense: 1900 (2013). A cultura da criança constitui-se e é apresentada nos ensaios de Benjamin por meio de caminhos em que memória e história se cruzam, portanto, aparece diluída nos elementos históricos que registram uma temporalidade em transformação e reacomodação dos papéis sociais na sociedade em que a própria ideia de infância é redefinida como moderna.<hr/>Abstract This theoretical study seeks to investigate what Bolle (1984) called the child's culture in the context of modernity in Walter Benjamin’s Work. In order to direct our research, we have recourse to the analysis of the Benjamin’s essays in which, in particular, the theme of childhood appears, especially the works Reflections on the child, the toy, the education (2002) and Berlin childhood: 1900 (2013). The culture of the child is constituted and presented in Benjamin’s essays by means of paths in which memory and history intersect, and thus appears diluted in the historical elements that register a temporality in transformation and re-arrangement of social roles in society in which the very The idea of childhood is redefined as modern.<hr/>Resumen Este estudio de naturaleza teórica busca investigar lo que Bolle (1984) denominó de cultura del niño en el contexto de la modernidad en la Obra de Walter Benjamin. Para orientar nuestra investigación, recurrimos al análisis de los ensayos benjaminianos en que, privilegiadamente, el tema de la infancia aparece, en especial las obras Reflexiones sobre el niño, el juguete, la educación (2002) y Infancia berlinesa: 1900 (2013). La cultura del niño se constituye y se presenta en los ensayos de Benjamin por medio de caminos en que memoria e historia se cruzan, por lo tanto, aparece diluida en los elementos históricos que registran una temporalidad en transformación y reacomodación de los papeles sociales en la sociedad en que la propia la idea de la infancia es redefinida como moderna. <![CDATA[Para pensar la enseñanza de historia y los pasados sensibles: contribuciones del pensamiento decolonial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301229&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo problematiza o ensino de História a partir da perspectiva da Decolonialidade. Considera especificamente o papel das chamadas questões sensíveis como maneira de redefinir o modo de representar a temporalidade e o papel do ensino de História nos processos de resistência política e social. Ao explicitar alguns conceitos utilizados pelos pensadores decoloniais, principalmente Anibal Quijano, o texto se volta para o questionamento ao eurocentrismo e ao processo de colonialidade a que a América Latina está submetida e seus efeitos para o campo educacional. A partir dessa perspectiva, consideramos o campo educacional, em geral, e a área de ensino de História, em particular, como lugares de onde se pode colocar em xeque a colonialidade através de um processo de decolonização do tempo e dos modos de ensinar história, dando ênfase aos aspectos éticos e estéticos do ato de ensinar.<hr/>Abstract This paper problematizes the History teaching, through the Decoloniality perspective, considering specifically the role of the so called sensible questions as a manner to redefine the way of representing the temporality and the role of History teaching in the process of social and political resistance. Expliciting some concepts used by the decolonial thinkers, specially Anibal Quijano, the paper turns itself in questioning the euro centrism and the colonization process that the Latin America is subjected and its effects in the educational field. From this perspective we consider the educational field in general, and the History teaching in particular, as places from where the coloniality could be put in check, through a process of decolonization of the time and the how to teach History, emphasizing the ethical and esthetical aspects of teaching.<hr/>Resumen Este artículo problematiza la enseñanza de Historia desde la perspectiva de la Decolonialidad. Considera específicamente el papel de las llamadas cuestiones sensibles como forma de redefinir la manera de representar la temporalidad y el papel de la enseñanza de Historia en los procesos de resistencia política y social. Explicando algunos conceptos utilizados por los pensadores decoloniales, principalmente Aníbal Quijano, el texto se vuelve al cuestionamiento al eurocentrismo y al proceso de colonialidad al cual América Latina está sometida y sus efectos para el campo educativo. A partir de esa perspectiva, consideramos el campo educativo, en general, y el área de enseñanza de Historia, en particular, como lugares de donde se puede poner la colonialidad en jaque a través de un proceso de decolonización del tiempo y de los modos de enseñar historia, dando énfasis a los aspectos éticos y estéticos del acto de enseñar. <![CDATA[El Pensamiento Comprensivo y el Inflación del Pensamiento Informativo em la Educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301255&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo apresenta argumentos que versam sobre a questão da pesquisa nas escolas sob a perspectiva das novas tecnologias e de seus desafios. O objetivo é mostrar os riscos que se corre nas pesquisas diante do novo cenário que se vive, baseado na internet. Ao mesmo tempo em que são disponibilizados materiais da melhor qualidade, obras de autores clássicos e de pesquisas recentes mais avançadas das mais diversas áreas do conhecimento, os resultados interpretativos destes estão aquém das pesquisas que eles exigem. O artigo trabalha com a hipótese de que nunca se teve tanto acesso e condições para pesquisa na escola quanto na atualidade, mas que, talvez, seja o momento em que a ideia de pesquisa, em sua história, esteja mais enfraquecida. Este momento reflexivo se apresenta em forma de “conto”, enquanto tentativa de superação de uma linguagem tecnocibernética.<hr/>Abstract The article presents arguments that deal with the question of research in schools from the perspective of new technologies and their challenges. The objective is to show the risks that are run in the researches before the new scenario that is lived, based on the internet. At the same time as the best quality materials, the works of classic authors and more advanced recent research of the most diverse areas of knowledge are available, their interpretive results fall short of the research they require. The article works with the hypothesis that one has never had so much access and conditions for research in the school as in the present time, but that, perhaps, is the moment in which the idea of research, in its history, is more weakened. This reflexive moment presents itself in the form of a “tale”, as an attempt to overcome a techno-cybernetic language.<hr/>Resumen El artículo presenta argumentos que versan sobre la cuestión de la investigación en las escuelas desde la perspectiva de las nuevas tecnologías y de sus desafíos. El objetivo es mostrar los riesgos que se corren en las investigaciones ante el nuevo escenario que se vive, basado en internet. Al mismo tiempo que están disponibles materiales de la mejor calidad, obras de autores clásicos y de investigaciones recientes más avanzadas de las más diversas áreas del conocimiento, los resultados interpretativos de éstos están por debajo de las investigaciones que los mismos exigen. El artículo trabaja con la hipótesis de que nunca se tuvo tanto acceso y condiciones para investigación en la escuela como en la actualidad, pero que tal vez sea el momento en que la idea de investigación en su historia esté más debilitada. Este momento reflexivo se presenta en forma de "cuento", como intento de superación de un lenguaje tecnocibernético. <![CDATA[Reflexiones sobre el Método Paulo Freire. Más allá de un metodología, una praxis política]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301273&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumem A veces se enuncia a Paulo Freire como un metodólogo. Tal enunciado es solo en parte acertado, pues más allá de una simple metodología, la pedagogía de Freire es una praxis política. Para mostrar esto, que aunque parezca obvio no está tan claro en el ambiente académico, en el presente texto describiremos y reflexionaremos el método dialógico del profesor pernambucano; vale decir, haremos una comprensión crítica de las bases teóricas y la puesta en práctica de su idea de educación como liberación basada en el diálogo, su fundamentación y su praxis. En síntesis, el texto constituye un retrato comprensivo del método de concientización y de los fundamentos pedagógicos, filosóficos y políticos que respaldan a Freire.<hr/>Abstract Sometimes Paulo Freire is mentioned as a methodologist. Such statement is only partially correct, because more than a simple methodology, Freire’s pedagogy is a political praxis. To prove it, which seems to be obvious but it’s not so clear, in this article we will describe and reflect on the dialogical method of the pernambucano professor; it is worth saying, we will make a critical comprehension of the theoretical basis and the practical result of his idea of education as a liberation based on the dialog, its fundamentation and praxis. In short, the text contitutes a comprehensive portrait of the method of awareness and the pedagogical, philosophical and political foundations that support Freire.<hr/>Resumo Em ocasiões, Paulo Freire é enunciado como um ‘metodólogo’. Tal enunciado é só em parte acertado, pois para além de uma simples metodologia, a pedagogia de Freire é uma práxis política. Para mostrar isto, que ainda pareça obvio não está tão claro no ambiente acadêmico, no presente texto descreveremos e refletiremos o método dialógico do professor pernambucano; isto é, faremos uma compreensão crítica das bases teóricas e da prática da ideia de educação como liberação baseada no diálogo, sua fundamentação e sua práxis. Em síntese, o texto constitui um retrato compreensivo do método de conscientização e dos fundamentos pedagógicos, filosóficos e políticos que respaldam a Freire. <![CDATA[Schiller, Arendt and the scape from the scope of needs: aesthetics, education and politics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301307&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Apesar de pertencerem a diferentes séculos, Friedrich Schiller e Hannah Arendt diagnosticam seu próprio tempo, caracterizam nossa condição humana e identificam-se como devedores intelectuais de Kant. Em sua obra Educação estética do homem: em uma série de cartas, Schiller encontra na arte a via de saída para a decadência política. Arendt, em seu artigo “A crise na cultura: sua importância social e política”, identifica as relações presentes entre cultura, arte e política. Investigar o que há de comum nas teses desses dois autores, assim como identificar as diferenças entre eles, constitui o objetivo deste artigo. Na primeira parte, trataremos das percepções de ambos os autores a respeito da condição animal do homem, bem como da necessidade de transgredi-la. Na segunda, verificaremos se há, na obra de Arendt, elementos correspondentes ao “homem que joga”, de Schiller, e, finalmente, mostraremos os fundamentos kantianos comuns em ambos os pensadores.<hr/>Abstract Althoug they belong to diferent centuries, Friedrich Schiller and Hannah Arendt make diagnosis of their own time, outline characteristics about our human condition and identify themselves as intellectuals borrower of Immanuel Kant. Trought his work Letters on the Aesthetical Education of Man, Schiller sees in the art the way out for spiritual and political decadence and Arendt, in her essay Politics and Culture identifies the relations betwenn art, culture and politics. To investigate the similarities as well the differences between both thinkers constitues the aim of this article. Firstly we inquire the perception of both authors about the animal human condition and the need to it transgress. In the second one, we will investigate if there is, in the work of Arendt a correspondente to the “play driver” of Schiller and, finally we will focus on showing the Kantian foundations that permeate the work of both.<hr/>Résumé Tout en appartenant à des siècles différents, Friedrich Schiller et Hannah Arendt posent le diagnostic de leur propre temps, tracent les caractéristiques de notre condition humaine et s’identifient comme débiteurs intellectuels d’Emmanuel Kant. A travers son ouvrage Lettres sur l’éducation esthétique de l'homme, Schiller trouve dans l'art l’issue pour la décadence politique, et Arendt, dans La Crise de la culture, identifie les relations présentes entre culture, art et politique. Cet article a pour objectif de rechercher ce qu’il y a de commun dans les thèses de ces deux auteurs, ainsi que d’identifier les différences entre eux. Nous aborderons les perceptions des deux auteurs sur la condition animale de l’homme ainsi que la nécessité de la transgresser. Ensuite on verifie s’il y a, dans l’œuvre d’Arendt, quelque élément correspondant à « l’homme qui joue » de Schiller, et enfin nous montrerons les fondements kantiens en commun chez les deux penseurs. <![CDATA[Life as Dream. Rereading the Book of Disquiet in the light of “lucid dreaming” and “dream yoga”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2018000301335&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Um dos temas mais característicos da obra de Fernando Pessoa é a experiência da vida e do mundo como uma ilusão ou sonho insubstancial, que por isso é um espaço de criação, alteração e metamorfose, como é particularmente evidente no Livro do desassossego de Bernardo Soares. O tema tem profundas raízes na tradição literária ocidental, onde é todavia rejeitado pela tradição filosófica dominante, em contraste com várias orientações do pensamento indígena e indiano. Procuramos aqui reler o Livro do desassossego a esta luz, mostrando as suas afinidades e divergências com uma descoberta da neurociência contemporânea, a possibilidade do sonho lúcido, e com o yoga do sonho, uma prática milenar do budismo indo-tibetano.<hr/>Abstract One of the most characteristic themes of Fernando Pessoa’s work is the experience of life and the world as an illusion or insubstantial dream, being this way a space of creation, alteration and metamorphosis, as is particularly evident in Bernardo Soares’ Book of Disquiet. The theme has deep roots in the Western literary tradition, where it is however rejected by the mainstream philosophical tradition, in contrast to several orientations of Indigenous and Indian thought. Here we seek to reread the Book of Disquiet in this light, showing its similarities and differences with a discovery of contemporary neuroscience, the possibility of lucid dreaming, and with the dream yoga, an ancient practice of Indo-Tibetan Buddhism.<hr/>Résumé L’un des thèmes les plus caractéristiques de l’œuvre de Fernando Pessoa est l’expérience de la vie et du monde en tant qu’illusion ou rêve insondable. C’est pourquoi il s’agit d’un espace de création, de changement et de métamorphose, comme le montre particulièrement le Livre de l’Inquiétude de Bernardo Soares. Le thème a des racines profondes dans la tradition littéraire occidentale, où il est toutefois rejeté par la tradition philosophique dominante, contrairement à plusieurs orientations de la pensée indigène et indienne. Nous essayons ici de relire le Livre de l’Inquiétude sous cet éclairage, en montrant ses affinités et ses désaccords avec une découverte de la neuroscience contemporaine, la possibilité du rêve lucide, et aussi avec le yoga du rêve, une ancienne pratique du bouddhisme indo-tibétain.