Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20190003&lang=pt vol. 33 num. 69 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Dias melhores demorarão, mas continuaremos na faina!]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301091&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301099&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Indivíduo atômico e indivíduo relacional: as bases da formação da subjetividade no Ocidente e na China]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301109&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The purpose of this analysis is to point out some elements of the Western tradition, as opposed to elements of the Eastern tradition, which enable us to better understand the possible consequences of China's unconditional assimilation of these fundamental aspects of the Western tradition. In this direction, I anticipate the main purpose of this text, which is, in my view, to explain the reasons why it is not possible for China to simply assume Western “values” as a natural consequence of opening up to the market economy, without having to give up of what makes it what it is. The task, therefore, is to think about the relationship between modernity and tradition in China today, based on a certain conception of “modernity”, without disregarding, but also, without problematizing, the intense debate that has already occurred around the question itself.<hr/>Resumen El propósito de este análisis es señalar algunos elementos de la tradición occidental, a diferencia de los elementos de la tradición oriental, que nos permiten comprender mejor las posibles consecuencias de la asimilación incondicional de China de estos aspectos fundamentales de la tradición occidental. En esta dirección, anticipo el objetivo principal de este texto, que es, en mi opinión, explicar las razones por las cuales no es posible que China simplemente asuma los "valores" occidentales como una consecuencia natural de la apertura a la economía de mercado, sin tener que renunciar de lo que lo hace lo que es. La tarea, por lo tanto, es pensar en la relación entre la modernidad y la tradición en China hoy, basada en una cierta concepción de la "modernidad", sin ignorar, pero también, sin problematizar, el intenso debate que ya se ha producido en torno a la cuestión misma.<hr/>Resumo O propósito desta análise é apontar alguns elementos da tradição ocidental, em contraposição a elementos da tradição oriental, que nos possibilitam compreender melhor as possíveis consequências da assimilação incondicional, por parte da China, desses aspectos fundamentais da tradição ocidental. Nesta direção, antecipo o propósito principal deste texto, que é expor, a meu ver, os motivos pelos quais não é possível à China simplesmente assumir os “valores” ocidentais como consequência natural da abertura para a economia de mercado, sem ter de abrir mão daquilo que a torna o que é. A tarefa é, portanto, pensar a relação entre modernidade e tradição na China hoje, a partir de uma determinada concepção de “modernidade”, sem desconsiderar, mas também, sem problematizar, o intenso debate que já ocorreu em torno da própria questão. <![CDATA[Temas aristotélicos em <em>A determinação autoperceptiva do nada</em> (1932), de Nishida Kitarô]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El texto que ahora presento es un examen del diálogo continuado de Nishida con Aristóteles según lo podemos ver en el volumen VI de las Obras completas de Nishida Kitarô. El resultado nos permite ver la especial atención que en 1932 Nishida presta a cinco temas básicos que se desarrollan en 16 puntos de la siguiente manera: la expresión (1-3), la autopercepción (4-7), la base del conocimiento (8-11), los universales (12-14) y dos importantes aspectos de la intuición (15-16). En este sentido, los contenidos del diálogo nishidiano con Aristóteles en el volumen VI de las Obras completas de Nishida Kitarô, nos remiten al tema del conocimiento.<hr/>Abstract My present text is a study of the continuous dialogue of Nishida with Aristotle as can be seen in volume VI of his Complete Works. As a result, we can see the special attention that in 1932 Nishida gave to five basic themes. I have presented their content under sixteen headings as follows, expression (1-3), self-perception (4-7), the basis of knowledge (8-11), universals (12-14), and two important aspects of intuition (15-16).As a result, we can see that the contents of Nishida’s dialogue with Aristotle in volume VI of his Complete Works, primarily touches on the theme of knowledge.<hr/>Resumo O texto que apresento agora é um exame do diálogo contínuo de Nishida com Aristóteles, como podemos ver no Volume VI das Obras Completas de Nishida Kitarô. O resultado nos permite ver a atenção especial que em 1932 Nishida presta a cinco temas básicos que são desenvolvidos em 16 pontos da seguinte forma: expressão (1-3), autopercepção (4-7), base de conhecimento (8). -11), os universais (12-14) e dois aspectos importantes da intuição (15-16). Nesse sentido, o conteúdo do diálogo nishidiano com Aristóteles, no volume VI das obras completas de Nishida Kitarô, remete-nos à questão do conhecimento. <![CDATA[Ética e subjetividade no Budismo chinês contemporâneo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301189&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo procura pensar as questões da ética e da subjetividade no contexto do pensamento budista na China contemporânea. Ele parte de uma genealogia do conceito de subjetividade conforme desenvolvido através do debate entre a escola Yogacãra do Budismo indiano e o Novo Confucionismo. Ao mesmo tempo, aponta para as possíveis implicações deste conceito de subjetividade em sua relação com as questões éticas presentes na China contemporânea.<hr/>Abstract This article tries to think the matters of ethics and subjectivity in the context of Buddhist thought in contemporary China. It has its starting point in an analysis of the concept of subjectivity as developed in the debate between the Yogacãra school of indian Buddhism and the New Confucianism. At the same time, it points to the possible implications of this concept of subjectivity for the ethical matters in contemporary chinese society.<hr/>Resumen Este artículo busca reflexionar sobre cuestiones de ética y subjetividad en el contexto del pensamiento budista en la China contemporánea. Comienza con una genealogía del concepto de subjetividad desarrollado a través del debate entre la escuela Yogacara del budismo indio y el nuevo confucianismo. Al mismo tiempo, señala las posibles implicaciones de este concepto de subjetividad en su relación con los problemas éticos presentes en la China contemporánea. <![CDATA[O modelo chinês e a sabedoria chinesa da modernização]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301223&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract The Soviet model of socialism and the American model of capitalism are the two major solutions to modernization. Under the guidance of the traditional Chinese Doctrine of the Mean and the Marxist dialectical materialism, the Communist Party of China, by successively learning from these two major solutions and combining with the actual situation of China, has proposed Chinese solutions of socialism with Chinese characteristics to modernization of state governance and thus offered to the world Chinese wisdom beyond the conflicts between two major ideologies, namely, socialism and capitalism.<hr/>Resumo O modelo soviético de socialismo e o modelo americano de capitalismo são as duas principais soluções para a modernização. Sob a orientação da doutrina chinesa tradicional do caminho do meio e do materialismo dialético marxista, o Partido Comunista da China, aprendendo sucessivamente com essas duas soluções principais e combinando-se com a situação atual da China, propôs soluções chinesas de socialismo com características chinesas, modernização da governança do estado e, assim, ofereceu ao mundo a sabedoria chinesa além dos conflitos entre duas grandes ideologias, a saber, socialismo e capitalismo.<hr/>Resumen El modelo soviético del socialismo y el modelo estadounidense del capitalismo son las dos soluciones principales para la modernización. Bajo la guía de la Doctrina tradicional china de la media y el materialismo dialéctico marxista, el Partido Comunista de China, al aprender sucesivamente de estas dos soluciones principales y combinar con la situación actual de China, ha propuesto soluciones chinas del socialismo con características chinas para modernización de la gobernanza estatal y, por lo tanto, ofreció al mundo sabiduría china más allá de los conflictos entre dos ideologías principales, a saber, el socialismo y el capitalismo. <![CDATA[Liberdade e eticidade: o diagnóstico crítico da modernidade política em Hegel]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301255&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Após uma sucinta caracterização do processo de diferenciação e separação histórico-conceitual entre sociedade civil e Estado, respectivamente, entre o indivíduo burguês e o cidadão como traço principal da modernidade política (1), empreende-se uma análise concisa dos três registros da “apresentação” (Darstellung) do conceito de liberdade, que, no âmbito do espírito objetivo, culmina no desenvolvimento do conceito de eticidade (2). Em seguida, explicita-se os três momentos lógicos, isto é, os três elementos constitutivos e processuais do conceito de liberdade (universalidade, particularidade e singularidade) (3), que, em sua efetivação no âmbito do espírito subjetivo, assume três figuras, a da vontade natural, a da vontade do arbítrio e a da vontade livre que quer a efetivação universal da liberdade como seu “conteúdo, objeto e fim” (4). Hegel é por excelência o filósofo da modernidade política e, ao mesmo tempo, o seu crítico, na medida em que aprofunda a ruptura com a fundamentação teológica e jusnaturalista que o contratualismo moderno introduz no pensamento ético-político ao fundar a família, a sociedade e o poder político na vontade livre autônoma, ao mesmo tempo em que critica o caráter atomista e negativo da liberdade individual que o paradigma contratualista põe como sua base. (5) Por fim, examina-se mais detidamente os dois pilares fundamentais que fundam a estrutura normativa de uma eticidade moderna e reflexiva (6): a pessoa como sujeito de direitos (6A) e a liberdade subjetiva da consciência moral moderna (6B).<hr/>Zusammenfassung Nach einer kurzen Darlegung des historisch-begrifflichen Differenzierungs- und Trennungsprozesses von burgerlicher Gesellschaft und Staat, beziehunsweise, zwischen dem „bourgeois“ und dem staatlichen Bürger, als den auszeichnenden Hauptzug der politischen Modernität (1), wird eine gedrängte Analyse der drei Ebenen der Darstellung des Freiheitsbegriffs, dessen Verwirklichung im Bereich des objektiven Geistes in der Entwicklung des Sittlichkeitbegriffs seinen Höhepunkt hat. (2) Danach werden die drei logischen Momente, das heisst, die drei prozessualen Bestantandsteile des abstrakten Freiheitsbegriffs (Allgemeinheit, Besonderheit und Einzelheit) ausgelegt (3), die in ihrer Verwirklichung im subjektiven Geist die entresprechenden drei Gestalten des natürlichen Willens, des Willens als Willkür und desjenigen freien Willens, der die allgemeine Verwirklichung der Freiheit als „Inhalt, Gegenstand und Zweck“ hat (4). Hegel erweist sich als der profilierte und zugleich kritische Philosoph der politischen Modernität, insofern er den vom Kontraktualismus eingeführten Bruch mit der theologischen und naturrechtlichen Fundierung der Familie, der Gesellschat und der politischen Macht weiter vertieft und zugleich die negative und atomistische Dimension der individuellen Freiheit kritisiert, die der Kontraktualismus zu seiner Voraussetzung hat. (5) Endlich, werden die zwei Grundpfeiler auseinandergelegt, welche die normative Struktur einer reflexiven und modernen Sittlichkeit begründen (6): die Person als Rechtssubjekt (6A) und die subjektive Freiheit als moralisches Gewissen (6B).<hr/>Abstract Departing from a brief characterization of the historical-conceptual process by which civil society and the state, respectively, the bourgeois and the citizen, differed and separated from one another - a fundamental trait of political modernity - (1), I have undertaken a concise analysis of the three moments of the exposition (Darstellung) of freedom’s concept, which, within the scope of objective spirit, culminates in the development of the concept of ethical life (2). Thereupon, I have elucidated the three logical moments, that is, the three constitutive and procedural elements of freedom’s concept, namely, universality, particularity and singularity (3), which, in their effectivation within the scope of subjective spirit, assume three figures: that of natural will, arbitrary will and the free will which wants the universal effectivation of freedom as its “content, object and aim” (4). Hegel is thus the philosopher of political modernity par excellence and, simultaneously, its severe critic, inasmuch as he, on the one hand, deepens the rift which modern contractualism introduced in ethical-political thought when it founded family, society and political power upon autonomous free will, and on the other, inasmuch as he, at the same time, tears down the atomist and negative character of individual freedom set forth by the contractualist paradigm as its basis. (5) Finally, I examined in detail the two fundamental columns upon which a normative structure of a modern and reflexive ethical life are based: the person as subject of rights (6.a) and the modern moral consciousness’ as subjective freedom (6.b). <![CDATA[Os caminhos e os meios: uma visão da transdisciplinaridade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301295&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This is a short study of how the notion of thinking that Heidegger developed in his writing, in the Conversation on a Country Path about Thinking (2010a), can be read through a consideration of a Chinese Taoist text Tao Te Ching (Laozi) and the Confucian, though a Taoist inspired text, by Zisi, the Zhongyong, to illuminate the essential nature of openness in transdisciplinarity and the restrictions of disciplinarity of knowing taken as the ritual and rules of methodology. This approach offers a way to understand unconcealment in the onto-cosmology of the harmony of all Being and of personal cultivation which is essential to the ontology of Heidegger. I then suggest how this might be offered in what could be called a transdisciplinary pedagogy.<hr/>Resumo Este é um breve estudo sobre como a noção de pensamento que Heidegger desenvolveu em seus escritos, em Conversation on a Country Path about Thinking [Uma Conversa no Caminho do Campo sobre o Pensar] (2010a), pode ser lida através da consideração de um texto taoísta chinês Tao Te Ching (Laozi) e de um texto confucionista, embora inspirado por taoístas, de Zisi, o Zhongyong [A Doutrina do Meio], para iluminar a natureza essencial da abertura na transdisciplinaridade e as restrições da disciplinaridade do conhecimento a serem tomadas como ritual e regras da metodologia. Essa abordagem oferece uma maneira de entender a desocultação na ontocosmologia da harmonia de todo o Ser e do cultivo pessoal, essencial à ontologia de Heidegger. Sugiro então como isso pode ser oferecido no que poderia ser chamado de pedagogia transdisciplinar.<hr/>Resumen Este es un breve estudio de cómo la noción de pensamiento que desarrolló Heidegger en sus escritos, Conversación sobre un camino rural sobre el pensamiento (2010a), puede leerse mediante la consideración de un texto chino taoísta Tao Te Ching (Laozi) y un texto confuciano, aunque inspirado por los taoístas de Zisi, el Zhongyong [La Doctrina del Medio], para iluminar la naturaleza esencial de la apertura en la transdisciplinariedad y las limitaciones de la disciplina del conocimiento a tomado como ritual y reglas de metodología. Este enfoque ofrece una forma de entender la falta de cultivación de la ontocosmología de la armonía de todo Ser y el cultivo personal, esencial para la ontología de Heidegger. Luego sugiero cómo se podría ofrecer esto en lo que podría llamarse pedagogía transdisciplinaria. <![CDATA[Razão (<em>jñāna</em>) e Devoção (<em>bhakti</em>) no Advaita Vedānta: Madhusūdana Sarasvatī (séc. XVI) e o <em>Bhagavad Gītā</em>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301323&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo tem por objetivo empreender a análise dos princípios constitutivos da práxis devocional (bhakti) proposta pelo Bhagavad Gītā, segundo a interpretação do filósofo Madhusūdana Sarasvatī (séc. XVI). Excelso representante do Advaita Vedānta (“[Escola da] Não-Dualidade”), Madhusūdana Sarasvatī buscou incorporar as práticas devocionais à epistemologia tradicional da escola, centrada num exercício radical de reflexão racional (jñāna), em sintonia com os ensinamentos do filósofo fundador Śaṅkarācārya (séc. VIII). Devoto inarredável de Kṛṣṇa, Madhusūdana Sarasvatī cumpriu sua tarefa filosófica em meio a uma interlocução fascinante com a escola Acintyabhedābheda Vedānta (“[Escola da] Não-diferença e da Diferença Inconcebíveis”), fundada por Caitanya Mahāprabhu (séc. XVI), de orientação predominantemente devocionalista vaiṣṇava.<hr/>Abstract The article aims to undertake the analysis of the constitutive principles of devotional praxis (bhakti) proposed by the Bhagavad Gītā, in accordance with philosopher Madhusūdana Sarasvatī’s (16th century) interpretation. A great representative of Advaita Vedānta (“[School of] Non-Duality”), Madhusūdana Sarasvatī sought to incorporate devotional practices into the school’s traditional epistemology, centered around a radical exercise of rational reflection (jñāna), in line with the teachings of philosopher and founder Śaṅkarācārya (8th century). A great devotee of Kṛṣṇa, Madhusūdana Sarasvatī fulfilled his philosophical task in the midst of a fascinating dialogue with the school Acintyabhedābheda Vedānta (“[School of] Non-difference and Inconceivable Difference”), founded by Caitanya Mahāprabhu (16th century), of a predominant vaiṣṇava devotionalist orientation.<hr/>Résumé L'article vise à entreprendre l'analyse des principes constitutifs de la praxis dévotionnelle (bhakti) proposée par le Bhagavad Gītā, selon l'interprétation du philosophe Madhusūdana Sarasvatī (XVIe siècle). Représentant notable d'Advaita Vedānta («[École de] non-dualité»), Madhusūdana Sarasvatī a cherché à incorporer les pratiques de dévotion dans l'épistémologie traditionnelle de son école, centrée sur un exercice radical de réflexion rationnelle (jñāna), conformément aux enseignements du philosophe fondateur Śaṅkarācārya (8ème siècle). Un ardent dévot de Kṛṣṇa, Madhusūdana Sarasvatī a accompli sa tâche philosophique au milieu d'un dialogue fascinant avec l'école Acintyabhedābheda Vedānta («[École de] la différence non-différence et inconcevable»), fondée par Caitanya Mahāprabhu (XVIe siècle), et dont l’ orientation est principalement dévotionnelle vaiṣṇava. <![CDATA[O campo de saber artístico nos currículos de formação de pedagogos e seu eco nas escolas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301373&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O texto problematiza a legitimação das Artes como campo de saber nos currículos de cursos de Pedagogia. Reflete, pois, sobre formação inicial de pedagogos e o repertório artístico-cultural desses profissionais para atenderem às demandas escolares referentes ao ensino de Artes. Tomamos como base de fundamentação teórica, principalmente, a noção de campo de Bourdieu (2006; 2004; 1983) e sua idéia de consagração desse campo como um processo constituído relacionalmente. O trabalho traduz um estudo bibliográfico imerso no campo da Educação, guiado, entretanto, por reflexões sustentadas em observações e vivências estético-pedagógicas no âmbito da formação inicial docente, numa universidade pública estadual brasileira. Com o estudo, infere-se que à universidade cabe a responsabilidade estratégica de garantir a ampliação de componentes curriculares que abranjam saberes em Artes.<hr/>Abstract The text problematizes the legitimization of the Arts as a field of knowledge in the curricula of Pedagogy courses. It reflects, therefore, on the initial formation of pedagogues and the artistic-cultural repertoire of these professionals to attend to the school demands related to the teaching of Arts. We take as theoretical basis mainly the notion of Bourdieu's field (2006, 2004, 1983) and his idea of ​​consecration of this field as a process constituted relationally. The work translates a bibliographic study immersed in the field of Education, guided, however, by reflections sustained in observations and aesthetic-pedagogical experiences in the scope of initial teacher training, in a Brazilian state public university. With the study, it is inferred that the university has the strategic responsibility to guarantee the expansion of curricular components that cover knowledge in Arts.<hr/>Resumen El texto problematiza la legitimación de las Artes como campo de saber en los currículos de cursos de Pedagogía. Refleja, pues, sobre formación inicial de pedagogos y el repertorio artístico-cultural de esos profesionales para atender a las demandas escolares referentes a la enseñanza de Artes. Tomamos como base de fundamentación teórica principalmente la noción de campo de Bourdieu (2006; 2004; 1983) y su idea de consagración de ese campo como un proceso constituido relacionalmente. El trabajo traduce un estudio bibliográfico inmerso en el campo de la Educación, guiado, sin embargo, por reflexiones sostenidas en observaciones y vivencias estético-pedagógicas en el ámbito de la formación inicial docente, en una universidad pública estatal brasileña. Con el estudio, se infiere que a la universidad cabe la responsabilidad estratégica de garantizar la ampliación de componentes curriculares que abarquen saberes en Artes. <![CDATA[Diderot e a educação como projeto de Estado]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301401&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O Iluminismo, além de movimento intelectual, também se traduziu em intensa atividade política, sendo uma das faces desta ação o despotismo esclarecido: fruto da aliança entre filósofos, que buscavam divulgar seus ideais, e monarcas absolutistas, empenhados em melhorar a sua imagem pública. A aproximação do filósofo Diderot com a imperatriz russa Catarina II, produziu reflexões sobre vários temas, um deles aqui explorado: o papel do Estado na educação pública, apresentado na obra Plano de Uma Universidade (1783). Em nosso artigo, partimos da apresentação do despotismo esclarecido, com foco na relação de Diderot com a imperatriz russa. Em seguida, discorremos sobre as bases da educação pública no século XVIII, e finalizamos com a proposta diderotiana sobre o papel do Estado no fomento da educação pública, enfatizando três propostas elementares, que, segundo o autor, promoveriam essa aliança: o acesso irrestrito à educação, a presença do Estado na estrutura administrativa e organizacional, e a atualização curricular.<hr/>Abstract The Enlightenment was not only an intellectual movement, but was also expressed in politics, such as in enlightened despotism. This was the result of an alliance between philosophers in search to spread their ideas and absolutist monarchs trying to enhance their public figures. Here we explore one among many fruits of the association between Diderot and Catherine the II, Empress of Russia: the role of the State in public education, as presented in The Plan of a University (1783). We start from a general presentation of enlightened despotism, focusing on Diderot and Catherine the Great’s relation; next, we explore the basis of public education on the XVIII century, and finally we present Diderot’s plan itself, in which the State has the role of fostering education, relying on three key aspects: unrestricted access to education, the presence of the State in the organizational and administrative structure, and the update of the curriculum.<hr/>Resumen El Iluminismo, además de movimiento intelectual, también se tradujo en intensa actividad política, siendo una de las caras de esta acción el despotismo ilustrado: fruto de la alianza entre filósofos, que buscaban divulgar sus ideales, y monarcas absolutistas, empeñados en mejorar su imagen pública. La aproximación del filósofo Diderot con la emperatriz rusa Catalina II, produjo reflexiones sobre varios temas, uno de ellos aquí explotado: el rol del Estado en la educación pública, presentado en la obra Plan de una Universidad (1783). En nuestro artículo, partimos de la presentación del despotismo ilustrado, teniendo em cuenta la relación de Diderot con la emperatriz rusa. A continuación, discordamos sobre las bases de la educación pública en el siglo XVIII, y finalizamos con la propuesta diderotiana sobre el rol del Estado en el fomento de la educación pública, enfatizando tres propuestas elementales que, según el autor, promoverían esa alianza: el acceso irrestricto a la educación, la presencia del Estado en la estructura administrativa y organizativa, y la actualización curricular. <![CDATA[A educação do negro na imprensa paulista do fim do século XIX (1880 - 1900)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301433&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo é parte de uma pesquisa que contempla os projetos para a educação dos ingênuos veiculados na imprensa paulista entre a promulgação da Lei do Vente Livre (1871) e os anos subsequentes à abolição da escravidão. Tomando como pressuposto que as ideias são produtos culturais gestados em redes de sociabilidade, analisamos de que maneira as noções acerca de raça e modernização relacionavam-se às propostas educativas para os filhos de escravas na imprensa, suporte material privilegiado para tal circulação de ideias. Trabalhando com três periódicos que julgamos representativos dos segmentos identificados como “imprensa branca”, “imprensa negra” e “imprensa abolicionista”, tidos como fonte e objeto, notamos diferenças substanciais na abordagem relativa ao tema, mesmo identificando o trânsito de colaboradores entre espaços de sociabilidade comuns.<hr/>Abstract This article is a part of a research that intends to present the educational projects for slave’s children published in the São Paulo press between the promulgation of free womb law (1871) and the first years after the liberty (emancipation) of slaves, as a part of our master thesis. Thus, we analised how the relations between ideas of race and modernity and the education proposals for slave’s children were presented in the press, having the premise that ideas are cultural products from sociability networks and the journals the material pillar for the ideas’ circulation. Contemplated as historical source and research object, tree journals we consider representative of kinds of press named as “white press”, “black press” and “abolitionist press” were analyzed, in which we notice distinctive differences, although it is noteworthy that collaborators sometimes were in the same sociability places.<hr/>Resumen El presente artículo, como parte de una investigación académica más amplia, abarca los proyectos para la educación de los ingenuos vehiculados en la prensa paulista entre la promulgación de la Ley del Vientre Libre (1871) y los años subsiguientes a la abolición de la esclavitud. Tenido como presupuesto que las ideas son productos culturales criados en redes de sociabilidad, analizamos de qué manera las ideas acerca de la raza y de la modernización se referían a las propuestas educativas para los hijos de las esclavas en tres vehículos de la prensa, suporte material privilegiado para tal circulación de ideas. Tomando para análisis tres jornales que consideramos representativo de lo que identificamos como “prensa branca”, “prensa negra” y “prensa abolicionista”, entendido como fuente y objeto histórico, notamos diferencias substanciales en la abordaje relativa al tema, aunque tenido identificado el tránsito de colaboradores entre los espacios de sociabilidad comunes. <![CDATA[Educação e Filosofia: uma leitura a partir de Freud e Benjamin]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301467&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo tem o objetivo de tecer algumas considerações sobre as concepções de mundo que formam nosso imaginário a partir de uma leitura de Freud e de Benjamin. Este aporte teórico permite entender a dimensão ideológica de ideias e preconceitos que sedimentam o senso comum e que consolidam relações de dependência. A educação, entendida como processo de formação que acontece na vida, se alimenta da filosofia mesmo inconscientemente e as relações sociais e políticas orientam a formação da subjetividade individual. Benjamin explicita estas relações ao analisar as imagens oníricas cotejando os conceitos de sonho e despertar com o objetivo de mostrar a importância de conhecer o passado e elaborar uma história materialista da cultura, como tarefa básica para pensar o futuro.<hr/>Abstract This article aims to weave some considerations about the conceptions of the world that form our imaginary from a reading of Freud and Benjamin. This theoretical contribution allows us to understand the ideological dimension of ideas and prejudices that sediment common sense and consolidate relationships of dependence. Education, understood as a process of formation that happens in life, feeds on philosophy even unconsciously, and social and political relations guide the formation of individual subjectivity. Benjamin explains these relationships by analyzing the dream-images by comparing the concepts of dream and awakening with the purpose of showing the importance of knowing the past to elaborate a materialistic history of culture as a basic task to think about the future.<hr/>Riassunto Questo articolo ha l’obiettivo di fare alcune riflessioni sulle concezioni del mondo che formano il nostro immaginario da una lettura di Freud e Benjamin. Questa base teorica ci consente di comprendere la dimensione ideologica delle idee e dei pregiudizi che basano il senso comune e rinsaldano le relazioni di dipendenza. L'istruzione, intesa come un processo di formazione che accade nella vita, si nutre anche inconsciamente della filosofia e le relazioni sociali e politiche guidano la formazione della soggettività individuale. Benjamin spiega queste relazioni analizzando le immagini dei sogni riunendo i concetti di sogno e risveglio al fine di dimostrare l'importanza di conoscere il passato ed elaborare una storia materialista della cultura, come compito fondamentale per pensare al futuro. <![CDATA[Educação estética em “Rua de mão única” (Walter Benjamim) e em “A idade da terra” (Glauber Rocha)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301501&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente ensaio analisou o tema da educação estética a partir do texto literário “Rua de mão única” de Walter Benjamin e do filme “A idade da terra” de Glauber Rocha e buscou identificar semelhanças entre a forma alegórica presente nas duas obras, bem como descrever as potencialidades pedagógicas presentes nas imagens-pensamentos produzidas por elas junto ao receptor. Definimos como problematização a compreensão do potencial de crítica e ensino da forma alegórica mediada pela literatura e pelo cinema. Nosso principal objetivo foi identificar as características alegóricas na construção das obras, entendendo as relações com os contextos históricos, econômicos e culturais em que foram produzidas. Como principais resultados de nossa investigação apontamos que o cinema e a literatura são espaços privilegiados de construção de imagens-pensamentos, que associados aos conceitos filosóficos potencializam a interpretação e a crítica da realidade histórica, econômica e cultural, derivando na dimensão pedagógica da imagem que acreditamos possa ser melhor explorada pelos educadores.<hr/>Abstract The present essay analyzed the topic aesthetics education from the literary text "One-Way Street", by Walter Benjamin, and the film "The Age of the Earth" by Glauber Rocha. It aimed to identify similarities between the allegorical constructions present in the two works, as well as, to describe the pedagogical potentialities present in the images-thoughts produced by them together with the receiver. We defined as questioning the understanding of criticism and teaching potential of the allegorical form mediated by literature and cinema. Our main objective was to identify the allegorical characteristics in creating the works, conceiving relationships with historical, economic and cultural contexts in which they were created. Our main results point out that cinema and literature are privileged spaces of images-thoughts construction, and that associated with the philosophical concepts they can potentiate the interpretation and the criticism of the historical, economic and cultural reality, deriving the educational dimension of the image that we believe educators may best explore.<hr/>Resumen En este trabajo se analizó el tema de la educación estética del texto literario "Calle de sentido único" de Walter Benjamin y de la película “La edad de la tierra” de Glauber Rocha. Se buscó identificar semejanzas entre la forma alegórica presente en las dos obras, así como describir las potencialidades pedagógicas presentes en las imágenes-pensamientos producidas por ellas junto al receptor. Definimos como problematización la comprensión del potencial de crítica y enseñanza de la forma alegórica mediada por la literatura y el cine. Nuestro objetivo principal fue identificar las características alegóricas en la construcción de las obras, entendiendo las relaciones con los contextos históricos, económicos y culturales en que se produjeron. Los principales resultados de nuestras investigaciones señalan que el cine y la literatura son espacios privilegiados de construcción de imágenes-pensamientos, los cuales, asociados a los conceptos filosóficos, promueven la interpretación y la crítica de la realidad histórica, económica y cultural, derivando en la dimensión pedagógica de la imagen, y creemos que los educadores puedan sacar mejor provecho de ello. <![CDATA[Educar, elaborar o passado, desnazificar: Memória histórica e neonazifascismo no início do século XXI]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301541&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Apesar de o nazismo e o fascismo terem sido aparentemente “enterrados” após a 2ª Guerra Mundial, atualmente o avanço do nazifascismo causa preocupação em nível mundial. Este artigo trata do conceito de elaboração do passado - negação determinada do objeto - e busca responder como, quando, por que, quanto tempo durou e as principais características do Programa de Desnazificação (PDA) na Alemanha do pós-guerra. Foi uma política pública bem-sucedida? Como se deu a participação da educação formal, nesse PDA? As respostas decorrem da análise mediada por uma hermenêutica histórico-filosófica fundamentada na teoria e em aspectos da filosofia da educação de T. Adorno, que visa apreender as razões pelas quais o nazifascismo sempre foi uma ideologia política presente, desde o Zeitgeist que o inaugurou, no início do século XX, até os dias atuais.<hr/>Abstract Although Nazifascism was apparently “buried” after World War II, its advance is currently causing worldwide concern. This article deals with the concept of working through the past - a specific negation of the object - and it aims to answer how, when, why, how long it lasted and the main features of the postwar German Denazification Program (DP); was it a successful public policy? How did formal education participate in this DP? The answers derive from the analysis mediated by a historical-philosophical hermeneutics based on the theory and aspects of T. Adorno´s philosophy of education, which aims to apprehend the reasons why Nazifascism was ever a present ideology, since the Zeitgeist in which it was opened - at the beginning of the 20th century -, to the present day.<hr/>Résumé Bien qu’apparemment "enterré" après la Seconde Guerre mondiale, l’avancée du nazifascisme suscite des inquiétudes au niveau mondial. Cet article traite du concept d'élaboration du passé - une négation spécifique de l'objet - et cherche à expliquer comment, quand, pourquoi, combien de temps il dura et les principales caractéristiques du Programme de Dénazification (PDA) de l'Allemagne d'après-guerre. Était-ce une politique publique réussie? Comment l'éducation formelle a-t-elle participé à ce PDA? Les réponses proviennent de l'analyse médiée par une herméneutique historico-philosophique basée sur la théorie et les aspects de la philosophie de l'éducation de T. Adorno, qui vise à appréhender les raisons pour les quelles le nazifascisme a toujours été une idéologie actuelle, depuis que le Zeitgeist l’a inauguré, au début du XXe siècle, jusqu’à nos jours. <![CDATA[A formação inicial na construção de identidade(s) profissional(is) em educação física]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301583&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A presente pesquisa tem o objetivo de analisar como as experiências de formação inicial de formandos(as) em Educação Física da Universidade Federal do Paraná, contribuem para a construção de identidade(s) profissional(is). A produção de dados ocorreu por meio da realização de dois grupos focais distintos, um com formandos(as) da modalidade de licenciatura e outro de bacharelado em EF. O programa de Análise de Conteúdo Atlas.TI 8 foi utilizado para criar as unidades de análise do eixo previamente definido sobre formação inicial. Identificou-se, que os(as) formandos(as) ao experimentarem práticas de estágio e trabalho, de pesquisa nos programas e projetos de iniciação científica, além de refletirem, construírem, planejarem, criarem, elaborarem seus métodos e metodologias de ensino e aprendizagem, constroem identidade(s) profissional(is) mestiças não articuladas integralmente aos processos de pesquisa e criação de métodos e metodologias.<hr/>Abstract This research aims to analyze how the initial training experiences in Physical Education of students at Universidade Federal do Paraná contribute to the construction of professional identity(ies). Data were produced through focus groups; one with students of the licentiate degree and the other with students of the bachelor’s degree in Physical Education. The Content Analysis Program Atlas.TI 8 was used to create a unit of analysis from a previously-defined axis on initial training. It was identified, through their experiences on the practical training placement and work, and through research programs and projects, as well as reflecting, constituting, planning, creating, and elaborating their teaching and learning methods and methodologies, build mixed professional identities that are not fully articulated with the processes of research and creation of methods and methodologies.<hr/>Resumen La presente investigación tiene como objetivo analizar como las experiencias de formación inicial de graduados en Educación Física de Universidade Federal do Paraná, contribuyen en la construcción de identidades profesionales. La producción de datos ocurrió por medio de la realización de dos grupos distintos, un con graduados en la modalidad de grado y el otro en licenciatura en Educación Física. El programa de Análisis de Contenido Atlas.TI 8 fue utilizado para crear las unidades de análisis de eje previamente definido sobre la formación inicial. Se identificó que los graduados al comenzar las prácticas y el trabajo, de investigación en los programas y proyectos de iniciación científica, además de reflexionar, construir, planear, crear, elaborar sus métodos y metodologías de enseñanza, construyen identidades profesionales mestizas no articuladas integralmente a los procesos de investigación y creación de métodos y metodologías. <![CDATA[Interdisciplinaridade, totalidade e a construção do conhecimento em artigos das áreas de Educação e Ensino]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301623&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo interrogamos: O que se mostra sobre a interdisciplinaridade e totalidade, tomadas sob a ótica do materialismo dialético, nos artigos de periódicos das áreas de Educação e Ensino, disponibilizados no Google acadêmico? Por meio da análise de conteúdo realizada em 27 pesquisas. Os resultados revelaram que ainda que não exista na literatura uma concepção única do que vem a ser a interdisciplinaridade, há entre os estudiosos a compreensão comum de que ela está vinculada à busca pela ruptura com a fragmentação do conhecimento. No contexto escolar, explicita-se dos artigos analisados, a interdisciplinaridade impulsionada pelos interesses dos modos de produção capitalista, bem como o discurso de que a ampliação do debate sobre ela na escola solicita mudanças no modo como se dá o trabalho pedagógico, uma vez que requer abertura ao estabelecimento de uma relação dialógica para a construção do conhecimento, de modo que a totalidade possa ser almejada sem que as particularidades sejam desconsideradas.<hr/>Abstract Article we question: What is shown about interdisciplinarity and totality, taken from the viewpoint of dialectical materialism, in the articles of Education and Teaching journals made available on Google scholar? Performing A content analysis, we consider 27 researches. The results revealed that even though there is no literature, a unique conception of what is interdisciplinarity, there are among scholars the common understanding that it is linked to the search for rupture with the fragmentation of knowledge. In The school context it is explained by the analyzed articles, the interdisciplinarity driven by the interests of the capitalist modes of production and discourse that the expansion of the debate on it in the school, calls for changes in the way the work is given Pedagogical and openness to the establishment of a dialogical relationship in the construct of knowledge, so that the totality can be pursued without the particularities being disregarded.<hr/>Resumen En este artículo cuestionamos: ¿lo que se muestra acerca de la interdisciplinariedad y la totalidad, tomada desde el punto de vista del materialismo dialectico, en los artículos de Educación y docencia revistas disponibles en Google Academico? Realizando un análisis de contención, consideramos 27 investigaciones. Los resultados revelan que aunque no hay literatura, una concepción único de lo que es la interdisciplinariedad, hay entre los eruditos el museo de común que está vinculado a la búsqueda de ruptura con la fragmentación del conocimiento. En el contexto escolar es explica por los artículos analizados, la interdisciplinariedad por las intereses de los modos de producción y discurso capitalistas que la expansión del debate sobre el mismo en la escuela, cambio s en la forma en que se da el tiempo Pedagógica y apertura al establecimiento de una relación dialógica en la construcción pueda del conocimiento, se puede desear la totalidad sin que se tengan en cuenta las particularidades. <![CDATA[A proposta pedagógica de António Ribeiro Sanches: a educação pública da Mocidade Portuguesa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301659&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Com as Cartas à Mocidade Portuguesa António Ribeiro Sanches define o seu lugar entre os filósofos que dedicaram os seus pensamentos à educação dos mais novos. Mas ao contrário de Locke, Rousseau ou Martinho de Mendonça, Sanches reorienta a sua atenção para a educação pública abrindo um caminho diferente de reflexão no âmbito da pedagogia e tornando mais clara a ligação entre educação e a preservação da sociedade enquanto fim. Este artigo pretende analisar a proposta pedagógica de Sanches tendo presente que, para o autor, ainda que todos devam ter acesso à educação pública, esta deve ser pensada de acordo com a condição social de cada um. Sanches assume, assim, a ideia de uma educação entendida como instrumento que garante eficácia na determinação, e perpetuação, do lugar que cada um ocupa na sociedade pela transmissão de conhecimentos e promoção de aptidões específicas para cada classe social.<hr/>Abstract With Cartas à Mocidade Portuguesa António Ribeiro Sanches defines his place among the philosophers who have devoted their thoughts to the education of the youngest. But unlike Locke, Rousseau or Martinho de Mendonça, Sanches reorients his attention to the public education by opening a different path of reflection in the field of pedagogy and making clearer the link between education and the preservation of society. This article intends to analyze the pedagogical proposal of Sanches, bearing in mind that, for the author, although all should have access to public education, this should be considered according to the social condition of each one. Sanches assumes, thus, the idea of an education understood as an instrument that guarantees effectiveness in determining, and perpetuating, the place that each occupies in society by transmitting knowledge and promoting specific skills for each social class.<hr/>Resumen Con las Cartas à Mocidade Portuguesa António Ribeiro Sanches define su lugar entre los filósofos que han dedicado sus pensamientos a la educación de los más jóvenes. A diferencia de Locke, Rousseau o Martinho de Mendoná, Sanches reorienta su atención a la educación pública abriendo un camino de reflexión diferente en el campo de la pedagogía y haciendo más claro el vínculo entre la educación y la preservación de la sociedad. Este artículo pretende analizar la propuesta pedagógica de Sanches, teniendo en cuenta que, para el autor, aunque todos deben tener acceso a la educación pública, esto debe ser considerado de acuerdo con la condición social de cada uno. Sanches asume la idea de una educación entendida como un instrumento que garantiza la eficacia en la determinación y perpetuación del lugar que cada uno ocupa en la sociedad mediante la transmisión de conocimientos específicos para cada clase social. <![CDATA[Como Nasce o Novo. Marcos Severino Nobre, São Paulo, Editora Todavia, 2018.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301695&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Com as Cartas à Mocidade Portuguesa António Ribeiro Sanches define o seu lugar entre os filósofos que dedicaram os seus pensamentos à educação dos mais novos. Mas ao contrário de Locke, Rousseau ou Martinho de Mendonça, Sanches reorienta a sua atenção para a educação pública abrindo um caminho diferente de reflexão no âmbito da pedagogia e tornando mais clara a ligação entre educação e a preservação da sociedade enquanto fim. Este artigo pretende analisar a proposta pedagógica de Sanches tendo presente que, para o autor, ainda que todos devam ter acesso à educação pública, esta deve ser pensada de acordo com a condição social de cada um. Sanches assume, assim, a ideia de uma educação entendida como instrumento que garante eficácia na determinação, e perpetuação, do lugar que cada um ocupa na sociedade pela transmissão de conhecimentos e promoção de aptidões específicas para cada classe social.<hr/>Abstract With Cartas à Mocidade Portuguesa António Ribeiro Sanches defines his place among the philosophers who have devoted their thoughts to the education of the youngest. But unlike Locke, Rousseau or Martinho de Mendonça, Sanches reorients his attention to the public education by opening a different path of reflection in the field of pedagogy and making clearer the link between education and the preservation of society. This article intends to analyze the pedagogical proposal of Sanches, bearing in mind that, for the author, although all should have access to public education, this should be considered according to the social condition of each one. Sanches assumes, thus, the idea of an education understood as an instrument that guarantees effectiveness in determining, and perpetuating, the place that each occupies in society by transmitting knowledge and promoting specific skills for each social class.<hr/>Resumen Con las Cartas à Mocidade Portuguesa António Ribeiro Sanches define su lugar entre los filósofos que han dedicado sus pensamientos a la educación de los más jóvenes. A diferencia de Locke, Rousseau o Martinho de Mendoná, Sanches reorienta su atención a la educación pública abriendo un camino de reflexión diferente en el campo de la pedagogía y haciendo más claro el vínculo entre la educación y la preservación de la sociedad. Este artículo pretende analizar la propuesta pedagógica de Sanches, teniendo en cuenta que, para el autor, aunque todos deben tener acceso a la educación pública, esto debe ser considerado de acuerdo con la condición social de cada uno. Sanches asume la idea de una educación entendida como un instrumento que garantiza la eficacia en la determinación y perpetuación del lugar que cada uno ocupa en la sociedad mediante la transmisión de conocimientos específicos para cada clase social. <![CDATA[O desencanto das utopias: rupturas entre política e poder]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2019000301703&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Com as Cartas à Mocidade Portuguesa António Ribeiro Sanches define o seu lugar entre os filósofos que dedicaram os seus pensamentos à educação dos mais novos. Mas ao contrário de Locke, Rousseau ou Martinho de Mendonça, Sanches reorienta a sua atenção para a educação pública abrindo um caminho diferente de reflexão no âmbito da pedagogia e tornando mais clara a ligação entre educação e a preservação da sociedade enquanto fim. Este artigo pretende analisar a proposta pedagógica de Sanches tendo presente que, para o autor, ainda que todos devam ter acesso à educação pública, esta deve ser pensada de acordo com a condição social de cada um. Sanches assume, assim, a ideia de uma educação entendida como instrumento que garante eficácia na determinação, e perpetuação, do lugar que cada um ocupa na sociedade pela transmissão de conhecimentos e promoção de aptidões específicas para cada classe social.<hr/>Abstract With Cartas à Mocidade Portuguesa António Ribeiro Sanches defines his place among the philosophers who have devoted their thoughts to the education of the youngest. But unlike Locke, Rousseau or Martinho de Mendonça, Sanches reorients his attention to the public education by opening a different path of reflection in the field of pedagogy and making clearer the link between education and the preservation of society. This article intends to analyze the pedagogical proposal of Sanches, bearing in mind that, for the author, although all should have access to public education, this should be considered according to the social condition of each one. Sanches assumes, thus, the idea of an education understood as an instrument that guarantees effectiveness in determining, and perpetuating, the place that each occupies in society by transmitting knowledge and promoting specific skills for each social class.<hr/>Resumen Con las Cartas à Mocidade Portuguesa António Ribeiro Sanches define su lugar entre los filósofos que han dedicado sus pensamientos a la educación de los más jóvenes. A diferencia de Locke, Rousseau o Martinho de Mendoná, Sanches reorienta su atención a la educación pública abriendo un camino de reflexión diferente en el campo de la pedagogía y haciendo más claro el vínculo entre la educación y la preservación de la sociedad. Este artículo pretende analizar la propuesta pedagógica de Sanches, teniendo en cuenta que, para el autor, aunque todos deben tener acceso a la educación pública, esto debe ser considerado de acuerdo con la condición social de cada uno. Sanches asume la idea de una educación entendida como un instrumento que garantiza la eficacia en la determinación y perpetuación del lugar que cada uno ocupa en la sociedad mediante la transmisión de conocimientos específicos para cada clase social.