Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20200002&lang=en vol. 34 num. 71 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial - n.71 v.34 - maio/ago. 2020]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200479&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Apresentação do Dossiê Fenomenologia e educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200483&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Phenomenology and the history of life]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200489&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A fenomenologia é uma corrente filosófica, caracterizada pelo estudo aprofundado de um determinado fenômeno, pois, a priori, o que se apresenta à mente das pessoas, vem em forma difusa ou em forma de aparência. Compreendendo-a em uma perspectiva que prioriza o ser-no-mundo, contextualizado com sua história, cultura, linguagem e movimento humano. Em vista disso, o presente artigo pretende compreender o entrecruzamento da fenomenologia e do método de História de vida, com intuito de vislumbrar a contribuições para o processo educacional e suas nuances pelas ciências de forma dialética com as contradições do sujeito em relação a sua formação acadêmica.<hr/>Abstract Phenomenology is a philosophical current, characterized by the depth study of a certain phenomenon, because, mainly, what appears to people’s mind, comes in a diffuse form or in the form of appearance. Comprehending it in a perspective that prioritizes the being-in-the-world, contextualized with its history, culture, language and human movement. Because of it, this article intends to understand the intertwining of the phenomenology and the method of Life history, with the intention of gleaming contributions to the educational process and its nuances by the sciences in dialectical form with the contradictions of the subject in relation to his academic formation.<hr/>Resumen La fenomenología es una corriente filosófica, caracterizada por el estudio profundo de un determinado fenómeno, ya que, principalmente, lo que parece a la mente de las personas, se presenta en forma difusa o en forma de apariencia. Comprenderlo en una perspectiva que prioriza el ser en el mundo, contextualizado con su historia, cultura, lenguaje y movimiento humano. Por ello, este artículo pretende comprender el entrelazamiento de la fenomenología y el método de la historia de la vida, con la intención de aportar contribuciones al proceso educativo y sus matices de las ciencias en forma dialéctica con las contradicciones del tema en relación con su formación académica. <![CDATA[The school without political party movement and the capture of teaching: the teacher as a specialist knowledge technician]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200509&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo tem por objetivo refletir sobre formas de captura das práticas pedagógicas do professor presentes no pensamento e no projeto de lei proposto pelo Movimento Escola sem Partido. Em nossa análise, a estratégia de vigilância do trabalho docente, a classificação do trabalho docente como doutrinação e a sobreposição da educação familiar sobre a escolar, emergem como formas de captura da docência, transformando o professor num “técnico do saber especializado”, conforme conceituação de Jean-Paul Sartre.<hr/>Abstract This article aims to reflect on ways of capturing the pedagogical practices of the teacher present in the thought and the bill proposed by the School Without Political Party Movement. In our analysis, the strategy of surveillance of teaching work, the classification of teaching work as indoctrination and the overlap of family education over school, emerge as ways of capturing teaching, transforming the teacher into a "specialist knowledge technician", as conceptualization. by Jean-Paul Sartre.<hr/>Résumé Cet article vise à réfléchir sur les moyens de capter les pratiques pédagogiques de l’enseignant présent dans la pensée et das le projet de loi proposés par le Mouvement École sans Parti. Dans notre analyse, la stratégie de surveillance du travail d’enseignement, la classification du travail d’enseignement comme endoctrinement et le chevauchement de l’education familier sur l’éducation scolaire, apparaissent comme les raison de capturer de l’enseignement, transformant l’enseignant em um “technicien spécialisé du savoir”, comme conceptualisé par Jean-Paul Sartre. <![CDATA[Phenomenology and Education from Creusa Capalbo’s perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200555&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Creusa Capalbo fez seu doutorado em Filosofia na Universidade Católica de Louvain. Faleceu em 2017, aos 83 anos, e deixou uma obra centrada na meditação sobre Fenomenologia e Ciências Humanas. Editou um livro com esse título, cujo sexto capítulo aborda o tema Fenomenologia e Educação. Mostrando invulgar erudição e fazendo a crítica de pensadores que reduzem a educação à adequação ou à revolta contra a sociedade industrial, Creusa Capalbo entende que o papel da educação é o de propiciar a introdução de valores que assegurem a realização do bem comum. Inspira-se, para tanto, nas meditações exponenciais de Husserl, Scheler, Buber, dentre outros autores. Retomando as meditações desses pensadores, Creusa Capalbo realiza um percurso admirável, sublinhando sua fidelidade ao tema da Filosofia da Educação.<hr/>Abstract Creusa Capalbo did her PHD in Philosophy at the Catholic University of Louvain. She died in 2017, at the age of 83, and her work reflects the Phenomenology and the Human Sciences. In fact, she edited a book with that title, whose sixth chapter accounts the topics of Phenomenology and Education. Creusa Capalbo, with a lot of scholarship and criticizing the philosophers who reduce education to adequacy or to conflict against industrial society, she defends an education with values that support the realization of the common good. For this, she was inspired, among other philosophers, by Husserl’s, Scheler’s and Buber’s ideas. Resuming their thoughts, Creusa Capalbo did a great way, emphasizing her fidelity to the Philosophy of Education.<hr/>Résumé Creusa Capalbo a fait son doctorat en Philosophie dans l'Université Catholique de Louvain. Elle est décédée à 2017, avec 83 années, et elle a laissé une oeuvre axée sur la méditation au sujet de la Phénoménologie et les Sciences Humaines. Elle a publié un livre avec ce même titre, dont le 6ème chapitre étudie le sujet: Phénoménologie et Éducation. Sa remarcable érudition et sa critique des philosophes contemporains qui circonscrivent l'éducation soit à l'adéquation, soit à la révolte contre la société industrielle, l'amenèrent a affirmer que le rôle de l´éducation est celui de favoriser l'introduction dans la société des valeurs qui puissent assurér la réalisation du bien commun. Elle s'inspire, dans la proposition de cette perspective, dans les méditations de Husserl, Scheller, Buber, parmi d'autres penseurs, et elle réalise un parcours admirable, qui souligne sa fidélité au sujet de la philosophie de l'éducation. <![CDATA[Indecision charged with promise: Images of life and childhood in Henri Bergson’s philosophy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200565&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Numa passagem da obra Évolution Créatrice, Bergson recupera a imagem da criança para afirmar que a natureza viva opera através de tendências divergentes. Apesar de não ter desenvolvido um pensamento de pendor educacional, encontram-se na obra bergsoniana referências que, por um lado, recuperam a dimensão criativa e criadora da infância e, por outro, acentuam a forma infantil dos movimentos do élan vital. Estas referências fazem parte da imagética do autor, mostrando como o seu pensamento sugestiona leituras ímpares. O convite para cruzar a imagem da vida como infância com a imagem da infância como vida revela-se, assim, sugestivo para repensar o que nos habita como constitutivamente outro: a criança que fomos e a natureza que somos. E será através da imagem - como forma de contacto dinâmico com o real - que poderemos encontrar algumas respostas para a sugestão bergsoniana de se promover nas escolas um conhecimento infantil (enfantin).<hr/>Abstract In a passage in his Évolution Créatrice, Bergson reclaims the image of the child to argue that living nature works through divergent tendencies. Although Bergson’s work doesn’t focus specifically on education, it does contain references that, on the one hand, reclaim the creative and creating nature of childhood, while on the other hand accentuating the childlike nature of élan vital’s movements (vital impetus). These references are part of Bergson’s repertoire of imagery and demonstrate how his thought evokes uneven readings. The invitation to cross the image of life as childhood with that of childhood as life ultimately evokes a rethinking of what inhabits us as constitutively other: the child we were and the nature we are. And it is through the notion of image - as a form of dynamic contact with reality - that we will find some answers for Bergson’s suggestion that schools promote a childlike knowledge (enfantin).<hr/>Resumen En un pasaje sobre la obra Évolution Créatrice, Bergson recupera la imagen del niño para afirmar que la naturaleza viva opera a través de tendencias divergentes. A pesar de no haber desarrollado un pensamiento de carácter educacional, se encuentran en la obra bergsoniana referencias que, por un lado, recuperan la dimensión creativa y creadora de la infancia y, por otro, acentúan la forma infantil de los movimientos del impulso vital. Estas referencias hacen parte de la imagen del autor, mostrando como su pensamiento sugestiona lecturas impares. O convite para cruzar la imagen de la vida como infancia con la imagen de la infancia como vida se revela, de esta manera, sugestivo para repensar lo que nos habita como constitutivamente otro: el niño que fuimos y la naturaleza que somos. Y será a través de la imagen - como forma de contacto dinámico con lo real - que podremos encontrar algunas respuestas para la sugestión bergsoniana de promoverse en las escuelas un conocimiento infantil (enfantin). <![CDATA[The <em>third-instructed</em>: Ontophenomenology and education in Michel Serres]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200581&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O terceiro-instruído: Ontofenomenologia e educação em Michel Serres é um estudo que visa compreender a relevância do pensamento ontofenomênico, epistemológico e educacional de Michel Serres para a implementação dessas categorias filosóficas: contrato natural (como oposição ao contrato social de Rousseau e como defensor do regresso à Terra inteira e ao Amor) e terceira-instrução. Nesse sentido, a importância da educação, comparada com a ontofenomenologia e a epistemologia, tornar-se-á maior e mais importante.<hr/>Abstract The third-instructed: Ontophenomenology and education in Michel Serres is a study which focus on understanding the relevance of ontophenomenal, epistemological and educational Serres’s thought for the implementation of these philosophical categories: natural contract (as opposition to Rousseau’s social contract and as a defender of the return to whole Earth and Love) and third-instruction. Therefore, the materiality of education comparing to ontophenomenology and epistemology will become greater and principal.<hr/>Resumé Le tiers-instruit: Ontophénoménologie et éducation à Michel Serres est une étude qui vise à comprendre la pertinence de la pensée ontophénoménal, épistémologique et éducatif de l’auteur pour accomplir ces catégories philosophiques: contrat naturel (par opposition au contrat social de Rousseau et en tant que défenseur du retour à la Terre entière et à l’Amour) et tierce-instruction. Donc, par rapport à ontophénoménologie et à épistémologie, l’importance de l´éducation deviendra plus grand et plus importante. <![CDATA[Agostinho da Silva, from engaged philologist to militant and critical humanist: a <em>Seara Nova</em> collaborator’s path in times of formation of Salazarism (1928-1933)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200607&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este estudo reconstitui o itinerário teórico-político de Agostinho da Silva entre os anos de 1928 e 1933, sobretudo através da análise de uma série de artigos que publicou na Seara Nova, relevante revista portuguesa de “doutrina e crítica”. À luz desse recorte temático-cronológico, o viés aqui privilegiado perspectiva: 1) uma parte pouco conhecida, porém representativa, da obra de juventude de Agostinho da Silva, por meio da qual podemos conhecer a atuação de um jovem e polêmico filólogo, engajado numa ofensiva de renovação dos Estudos Clássicos em Portugal, ao arrepio do establishment intelectual; 2) a gestação do humanismo militante e crítico que, doravante, se estabelecerá como fundamento decisivo do seu pensamento e ação; e 3) a institucionalização coetânea, no plano macro-político, do Estado Novo de Antônio de Oliveira Salazar. Ao chegar às considerações finais, poderá o leitor compreender a forma como os três aspectos analisados ao longo do estudo encontram-se estreitamente articulados, na medida em que quedará demonstrado como a trajetória teórica e política do jovem pensador recapitula as grandes questões daquela conjuntura portuguesa e europeia do entreguerras. Nesse sentido, a história do indivíduo, aqui, é também um retrato condensado de uma época.<hr/>Abstract This study reconstructs the theoretical-political path of Agostinho da Silva between the years of 1928 and 1933, mainly through the analysis of a series of articles published in Seara Nova, a relevant Portuguese journal of “doctrine and criticism”. In the light of this thematic and chronological approach, the point of view distinguished here focuses on: 1) a little-known, but representative, part of Agostinho da Silva's youth work, through which we can know the performance of a young and polemical philologist, engaged in an offensive to renew the Classical Studies in Portugal, against the intellectual establishment; 2) the gestation of the militant and critical Humanism that will henceforth be established as the decisive foundation of his thought and action; and 3) the contemporary institutionalization, at the macro-political level, of the New State led by Antonio de Oliveira Salazar. Upon reaching the final considerations, the reader will be able to understand how the three aspects analyzed throughout the study are closely articulated, inasmuch as it will be demonstrated how the theoretical and political trajectory of the young thinker recapitulates the major issues of that Portuguese and European context of the interwar period. In this sense, the history of the individual, here, is also a condensed portrait of an era.<hr/>Resumen Este estudio reconstituye el itinerario teórico-político de Agostinho da Silva entre los años 1928 y 1933, sobre todo a través del análisis de una serie de artículos que publicó en Seara Nova, una relevante revista portuguesa de “doctrina y crítica”. A la luz de este abordaje temático-cronológico, el punto de vista aquí privilegiado enfoca: 1) una parte poco conocida pero representativa de la obra de juventud de Agostinho da Silva, a través de la cual podemos conocer la actuación de un joven y polémico filólogo, comprometido en una ofensiva para renovar los Estudios Clásicos en Portugal, contra el establishment intelectual; 2) la gestación del humanismo militante y crítico que en adelante se establecerá como la base decisiva de su pensamiento y acción; y 3) la institucionalización coetánea, a nivel macropolítico, del Estado Nuevo de Antonio de Oliveira Salazar. Al llegar a las consideraciones finales, el lector podrá comprender cómo se articulan estrechamente los tres aspectos analizados a lo largo del estudio, en la medida en que quedará demostrado cómo la trayectoria teórica y política del joven pensador recapitula las grandes cuestiones de aquella coyuntura portuguesa y europea de entreguerras. En este sentido, la historia del individuo, aquí, es también un retrato condensado de una época. <![CDATA[The human condition and the teacher condition: from the illusions of omnipotence to the recognition of helplessness]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200679&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Partindo do princípio de que todo processo educacional é aberta ou veladamente guiado por uma determinada maneira de se compreender o ser humano, procuramos nesse artigo colocar em questão os ideais de “humano”, e consequentemente, de humano-professor, que a tradição ocidental nos legou. Em seguida, tentamos indicar alguns caminhos para repensarmos contemporaneamente o que significa ser humano e, por conseguinte, o que significa ser professor. Enquanto os antigos ideais insistem em projeções de poder e invulnerabilidade ao assumir uma essência imaterial para o humano, apostamos numa concepção de humano encarnado, afetivo e desejante que envolve, em contrapartida, a disposição para assumirmos o irremediável desamparo e a incontornável vulnerabilidade que são intrínsecos à condição humana.<hr/>Abstract Assuming that every educational process is openly or veiled guided by a certain way of understanding the human being, we seek in this article to question the ideals of "human," and consequently of human-teacher, that the Western tradition bequeathed to us. Next, we try to indicate some ways to rethink contemporaneously what it means to be human and, therefore, what it means to be a teacher. While the old ideals insist on projections of power and invulnerability by assuming an immaterial essence for the human, we bet on an incarnate, affective and desiring human conception that involves, on the other hand, the disposition to assume the irremediable helplessness and the unavoidable vulnerability that are intrinsic to the human condition.<hr/>Resumen A partir del principio de que todo proceso educativo es abierto o veladamente guiado por una determinada manera de comprenderse el ser humano, buscamos en ese artículo plantear en cuestión los ideales de "humano", y consecuentemente, de humano-profesor, que la tradición occidental en legó. A continuación, intentamos indicar algunos caminos para repensar contemporáneamente lo que significa ser humano y, por lo tanto, lo que significa ser profesor. Mientras los antiguos ideales insisten en proyecciones de poder e invulnerabilidad al asumir una esencia inmaterial para lo humano, apostamos en una concepción de humano encarnado, afectivo y deseante que envuelve, en contrapartida, la disposición para asumir el irremediable desamparo y la ineludible vulnerabilidad que son intrínsecos a la condición humana. <![CDATA[Remarks on the Structure of the Recherche de la Verité: The Role of Vision in God]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200705&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The present article will discuss the argumentative context in which Nicolas Malebranche presents the doctrine of the vision in God in his work, Recherche de la Verité. Malebranche is known for this doctrine about human cognition, and also for his occasionalistic view of causality, and such positions are only properly understood when put in the argumentative context designed by the author, which is not usually seen in commentaries. With this goal, we intend to look into the precise position of the vision of God in the Recherche and to identify the argument of the work as a whole. Thus, by seeing how the malebranchean theory of cognition fits in his philosophical project, we will be able to adequately reconstruct this important and influential philosophical doctrine of the seventeenth century.<hr/>Resumo No seguinte artigo abordamos o contexto argumentativo em que se insere a doutrina da visão em Deus de Nicolas Malebranche na sua obra, Recherche de la Verité. Ainda que Malebranche seja conhecido tanto por essa doutrina acerca da cognição humana, quanto pela sua visão ocasionalista da estrutura causal, tais posições só são adequadamente compreendidas quando as colocamos no contexto argumentativo projetado pelo autor, o que costumeiramente não é feito. Com isso, pretendemos situar a posição da visão em Deus na Recherche partindo, em um primeiro momento, da análise do fio condutor da obra. Desse modo, ao vislumbrarmos de que modo uma teoria da cognição se encaixa no projeto filosófico malebranchista, seremos capazes de reconstruir adequadamente essa importante e influente doutrina filosófica do século XVII.<hr/>Résumé Dans l’article suivant, nous abordons le context argumentative dans lequel la doctrine de la vision en Dieu de Nicolas Malebranche est insérée dans la Recherche de la Verité. Bien que Malebranche soit connu à la fois pour cette doctrine de la cognition humaine et pour sa perspective ocasionelle de la structure causale, de tells positions ne sont correctement comprises que lorsque nous les plaçons dans le context argumentative conçu par l’auteur; ce qui n’est généralement pas fait. Avec cela, nous avons l’intention de situer la position de la vision en Dieu dans la Recherche comme fil conducteur de l’oeuvre. De cette façon, lorsque nous entrevoirons comment une théorie de la cognition s’intègre dans le projet philosophique malebranchiste, nous serons en conditions de reconstruire correctement cette important et influent doctrine philosophique du XVIIe siècle. <![CDATA[DIFFERENCE AS HUMAN VALUE: Essay on the contributions of the thoughts of Boaventura Sousa Santos, Gilles Deleuze and Homi Bhabha to the Inclusion Paradigm]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200727&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A economia e a particularização marcam a sociedade contemporânea como importantes vetores para a ampliação das desigualdades sociais e produção de variados mecanismos de exclusão social. A diferença é parâmetro para categorizar e apartar pessoas à invisibilidade social. O presente ensaio tem como objetivo o diálogo junto aos autores Boaventura Sousa Santos, Gilles Deleuze e Homi Bhabha e seus respectivos pensamentos como contribuintes no entendimento da diferença como valor humano no contexto do paradigma da inclusão. Nos caminhos e entre-lugares da descolonização de nosso ser, é preciso desnaturalizar as barbáries produzidas pelo colonizador e aceitar as diferenças como próprias da espécie humana para a (re)invenção de nossa educação e sociedade.<hr/>Abstract Economics and particularization mark contemporary society as important vectors for widening social inequalities and producing various mechanisms of social exclusion. The difference is a parameter to categorize and separate people to social invisibility. This essay aims to dialogue with the authors Boaventura Sousa Santos, Gilles Deleuze and Homi Bhabha and their respective thoughts as contributors to the understanding of difference as a human value in the context of the inclusion paradigm. In the ways and places between the decolonization of our being, we must denaturalize the barbarism produced by the colonizer and accept the differences as proper to the human species for the (re)invention of our education and society<hr/>Resumen La economía y la particularización marcan a la sociedad contemporánea como vectores importantes para ampliar las desigualdades sociales y producir diversos mecanismos de exclusión social. La diferencia es un parámetro para clasificar y separar a las personas de la invisibilidad social. Este ensayo tiene como objetivo dialogar con los autores Boaventura Sousa Santos, Gilles Deleuze y Homi Bhabha y sus respectivos pensamientos como contribuyentes a la comprensión de la diferencia como un valor humano en el contexto del paradigma de inclusión. En los modos y lugares entre la descolonización de nuestro ser, debemos desnaturalizar la barbarie producida por el colonizador y aceptar las diferencias como propias de la especie humana para la (re)invención de nuestra educación y sociedad. <![CDATA[Education and philosophy beyond the processes of domestication and bestialization of individuals]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200765&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo traça um paralelo entre a educação, a ética e o ensino de filosofia para além dos processos de domesticação e de bestialização dos indivíduos na contemporaneidade. Tal problemática tem seu ponto de partida com a crise do humanismo que afeta toda a estrutura educacional. Dentro deste contexto da crise do humanismo podemos nos perguntar: qual é a função da escola desde as suas origens no século XVIII até os dias de hoje? Portanto, o objetivo deste trabalho é pensar os processos de domesticação e de bestialização dos indivíduos e suas relações com a educação e a filosofia. A filosofia, assim, apresenta-se como uma forma crítica de pensar que auxilia esta tarefa.<hr/>Abstract This article draws a parallel between education, ethics and the teaching of philosophy beyond the processes of domestication and bestialization of individuals in the contemporary world. This problem has its starting point with the crisis of humanism that affects the entire educational structure. Within this context of the crisis of humanism we can ask ourselves: what is the function of the school from its origins in the eighteenth century to the present day? Therefore, the objective of this work is to think about the processes of domestication and bestialization of individuals and their relations with education and philosophy. Philosophy thus presents itself as a critical way of thinking that assists this task.<hr/>Resumen Este artículo establece un paralelismo entre la educación, la ética y la enseñanza de la filosofía más allá de los procesos de domesticación y bestialización de las personas en el mundo contemporáneo. Este problema tiene su punto de partida con la crisis del humanismo que afecta a toda la estructura educativa. Dentro de este contexto de crisis del humanismo podemos preguntarnos: ¿cuál es la función de la escuela desde sus orígenes en el siglo XVIII hasta nuestros días? Por lo tanto, el objetivo de este trabajo es pensar en los procesos de domesticación y bestialización de los individuos y sus relaciones con la educación y la filosofía. La filosofía se presenta así como una forma crítica de pensar que ayuda a esta tarea. <![CDATA[The fight of the meeting: the curriculum of physical education as a place of conflicts]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200789&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste artigo, tenciona-se aproximar, problematizar e refletir sobre a relação entre duas divindades gregas: Dionísio e Apolo - e o Currículo Cultural da Educação Física. Buscamos amparo metodológico na criação filosófico conceitual, pois sua utilização pode redesenhar relações estabelecidas e permitir jogar com elementos distintos e, inicialmente, não aproximáveis. Influenciados por Dionísio, ao final, trazemos duas criações pedagógicas a fim de transgredir os limites dados pelo "excesso de Apolo" na escrita acadêmica.<hr/>Abstract In this article, we intend to approximate the relationship between two Greek deities: Dionysus and Apollo - and the Cultural Curriculum of Physical Education. We seek methodological support in the conceptual philosophical creation, as its use can redesign established relationships and allow us to play with different and, initially, not approximable elements. Influenced by Dionísio, at the end, we bring two pedagogical creations in order to transgress the limits given by the "excess of Apollo" in academic writing.<hr/>Resumén En este artículo, tenemos la intención de aproximar la relación entre dos deidades griegas: Dioniso y Apolo, y el Currículo Cultural de Educación Física. Buscamos apoyo metodológico en la creación filosófica conceptual, ya que su uso puede rediseñar las relaciones establecidas y nos permite jugar con elementos diferentes e, inicialmente, no aproximables. Influenciado por Dionísio, al final, traemos dos creaciones pedagógicas para transgredir los límites dados por el "exceso de Apolo" en la escritura académica. <![CDATA[Between Mead and Heidegger: the unfolded interiority and the human formation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200819&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo visa aproximar a abordagem da psicologia social de Mead e a perspectiva fenomenológico-existencial de Martin Heidegger da noção de interioridade desdobrada. Tal aproximação permite sustentar que há uma radical e inseparável reciprocidade entre homem/mulher e mundo. A radicalidade de tal reciprocidade suplanta a dicotomia interioridade e exterioridade, reaproximando o corpo do tempo, lugar mesmo da abertura existencial humana. Apresenta-se a noção de “self” como processo e a mente como resposta comportamental interativa com vistas a relacioná-la ao modo de ser-no-mundo. Também, uma breve incursão à psicologia de viés fenomenológico-existencial, buscando articular o interacionismo de Mead e a analítica existencial de Heidegger e suas implicações para o campo da formação humana.<hr/>Abstract The article aims to approximate Mead's approach to social psychology and Martin Heidegger's phenomenological-existential perspective to the notion of unfolded interiority. Such an approach allows us to maintain that there is a radical and inseparable reciprocity between man / woman and the world. The radicality of such reciprocity supersedes the dichotomy interiority and exteriority, bringing the body of time closer together, the very place of human existential openness. The notion of “self” as a process and the mind as an interactive behavioral response is presented in order to relate it to the way of being in the world. Also, a brief foray into existential-phenomenological psychology, seeking to articulate Mead's interactionism and Heidegger's existential analytics and their implications for the field of human formation<hr/>Resumen El artículo tiene como objetivo aproximar el enfoque de Mead a la psicología social y la perspectiva fenomenológica-existencial de Martin Heidegger a la noción desplegada de interioridad. Tal enfoque nos permite mantener que existe una reciprocidad radical e inseparable entre el hombre / mujer y el mundo. La radicalidad de tal reciprocidad suplanta la dicotomía de interioridad y exterioridad, devolviendo al cuerpo al tiempo, el lugar de la apertura existencial humana. La noción de "yo" se presenta como un proceso y la mente como una respuesta interactiva de comportamiento para relacionarlo con la forma de ser-en-el-mundo. Además, una breve incursión en la psicología del sesgo fenomenológico-existencial, buscando articular el interaccionismo de Mead y el análisis existencial de Heidegger y sus implicaciones para el campo de la formación humana. <![CDATA[Dialetic materialism, class struggle and philosophical insights on education from Slavoj Žižek]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200853&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo aborda a concepção de luta de classes no atual cenário histórico, político e social. O dogma das democracias ocidentais sugere que vivemos numa era pós-ideológica. Isso implica que não há mais espaço para a ideia de luta de classes. Contudo, segundo Žižek, é esse discurso que deve ser enquadrado no campo ideológico. Žižek retoma o conceito de materialismo dialético a fim de demonstrar a contradição interna ao campo ideológico de nossa sociedade dita pós-ideológica. Nesse momento, o conceito de luta de classes retorna à cena. A luta de classes não consiste num antagonismo entre dois polos num espaço comum, mas na fissura inerente ao próprio espaço. Para desenvolver o tema, cabe, antes, abordar o conceito de materialismo teológico de Walter Benjamin, que fundamenta, substancialmente, o conceito de materialismo dialético de Žižek. Importante, igualmente, retomar uma reflexão sobre o conceito de pulsão de morte em Freud, já que tal conceito exprime exatamente a fissura interna à realidade que condiciona a luta de classes. Convém, ademais, compreender como a ideia de educação pode ser pensada a partir da contradição que mobiliza a luta de classes.<hr/>Abstract The article discusses the concept of class struggle in the current historical, political and social scenario. The dogma of Western democracies suggests that we live in a post-ideological era. This implies that there is no longer any room for the idea of ​​class struggle. However, according to Žižek, it is this discourse that must be framed in the ideological domain. Žižek takes up the concept of dialectical materialism in order to demonstrate the internal contradiction to the ideological field of our so-called post-ideological society. At this point, the concept of class struggle returns to the scene. The class struggle does not consist of an antagonism between two poles in a common space, but in the fissure inherent in the space itself. To develop the theme, it is first necessary to approach Walter Benjamin's concept of theological materialism, which substantially supports Žižek's concept of dialectical materialism. It is also important to resume a reflection on the concept of the death instinct in Freud, because this concept expresses exactly the internal fissure in reality which conditions the class struggle. In addition, it is important to understand how the idea of ​​education can be thought of from the contradiction that mobilizes the class struggle.<hr/>Résumé L'article aborde le concept de lutte des classes dans le scénario historique, politique et social actuel. Le dogme des démocraties Occidentales sugère que nous vivons à une époque post-idéologique. Cela implique qu'il n'y a plus de place pour l'idée de lutte de classe. Cependant, selon Žižek, c'est ce discours qui doit être cadré dans le domaine idéologique. Žižek reprend le concept de matérialisme dialectique afin de démontrer la contradiction interne au champ idéologique de notre soi-disant société post-idéologique. À ce moment, le concept de lutte des classes revient sur la scène. La lutte des classes ne consiste pas en un antagonisme entre deux pôles dans un espace commun, mais dans la fissure inhérente à l'espace lui-même. Pour développer le thème, il est d'abord nécessaire d'approcher le concept de matérialisme théologique de Walter Benjamin, qui étaye substantiellement le concept de matérialisme dialectique de Žižek. Il est également important de reprendre une réflexion sur le concept d'instinct de mort chez Freud, car ce concept exprime exactement la fissure interne à la réalité qui conditionne la lutte des classes. En outre, il est important de comprendre comment l'idée de l'éducation peut être pensée à partir de la contradiction qui mobilise la lutte des classes. <![CDATA[Brazilian high school students’ movement and the sophistical moment: a new story begins to be told]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200891&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A partir das proposições de Arendt, delineamos o momento sofístico como um instante no qual a intersecção entre os termos riqueza, liberdade e poder possibilita aos indivíduos se engajarem na esfera política permitindo assim que influencie nas decisões. O objetivo deste trabalho é argumentar que o momento orquestrado pelos estudantes brasileiros pode ser considerado também um momento sofístico tal qual o vimos acontecer no século de Péricles, o que evidencia a necessidade de uma formação que abarque uma pedagogia retórica para que esse momento seja aproveitado em sua plenitude. As ações do movimento secundarista evidenciaram o peso da comunicação que demanda uma educação retórica, a qual inclui não só a formação na palavra em seu sentido dialógico e persuasivo, mas também raciocínio e deliberação, capacidades tão caras ao desenvolvimento do ethos democrático, por sua vez imprescindível para a edificação plena de um modo democrático de vida.<hr/>Abstract Drawing from the propositions of Arendt this work delineates the sophistical moment as an instant in which the intersection between the terms wealth, freedom and power enables individuals to engage in the political sphere thus allowing them to influence decisions. The aim of this work is to argue that the moment orchestrated by the Brazilian students can also be considered a sophistical moment as we have seen it happen in the century of Pericles, thus evidencing the necessity of a formation that embraces a rhetorical pedagogy. The actions of the high school movement evidenced the significance of communication, thus demanding a rhetorical education, which includes not only the formation of the word in its dialogical and persuasive sense, but also reasoning and deliberation. Those capacities are so important for the development of the democratic ethos which is indispensable for the full building of a democratic way of life.<hr/>Resumen A partir de las proposiciones de Arendt, delineamos el momento sofístico como un instante en el que la intersección entre los términos riqueza, libertad y poder permite a los individuos participar en la esfera política, lo que les permite influir en las decisiones. El objetivo de este trabajo es argumentar que el momento orquestado por los estudiantes brasileños también puede considerarse un momento sofístico como lo hemos visto en el siglo de Pericles, lo que evidencia la necesidad de una formación que abarque una pedagogía retórica. Las acciones del movimiento secundario evidenciaron el peso de la comunicación, exigiendo así una educación retórica, que incluye no solo la formación de la palabra en su sentido dialógico y persuasivo, sino también el razonamiento y la deliberación, así como las capacidades para el desarrollo del espíritu democrático, para su desarrollo. indispensable para la plena construcción de un modo de vida democrático. <![CDATA[Reflections on professorality, professionalization, professionality, professionalism and its relationship with the teacher professional development]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200923&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Várias são as categorias teóricas que guardam relação com o tema desenvolvimento profissional docente (DPD). Professoralidade, profissionalização, profissionalismo são algumas delas, mas geralmente não aparecem conjuntamente nem em relação do DPD. Por isto, este trabalho visa a analisar estes conceitos em relação ao DPD. A investigação foi desenvolvida a partir de metodologia baseada na pesquisa bibliográfica. Os argumentos evidenciaram que o DPD, na atualidade, perpassa questões da professoralidade, da profissionalização, da profissionalidade e do profissionalismo, mesmo que em intensidades diferentes. Profissionalidade e professoralidade são aqueles que mais dizem respeito a uma estreita vinculação com o desenvolvimento profissional docente por se relacionarem de forma imbricada sem que se possa separar um do outro, ao passo que no profissionalismo e na profissionalização não existe uma relação de complementariedade ou espontânea, mas sem dúvida ambos os lados da relação podem se beneficiar um do outro.<hr/>Abstract There are several theoretical categories that are related to the theme of teacher professional development (TPD). Professionality, professionalism, professorship, professionalization are some of them, but generally do not appear together in relation to the TPD. For this reason, this work aims to analyze these concepts in relation to the TPD. The investigation was developed based on a bibliographic research methodology. The arguments showed that the TPD, at present, runs through issues of teaching, professionalism, professionalism and professionalization, even if at different intensities. Professorship and professionality are those that most relate to a close link with the professional development of teachers because they relate in an interconnected way without being able to separate from each other, whereas in professionalism and professionalization there is no complementary or spontaneous relationship, but no doubt both sides of the relationship can benefit from each other.<hr/>Resumen Existen varias categorías teóricas relacionadas con el tema del desarrollo profesional docente (DPD). Profesoralidad, profesionalización, profesionalidad, profesionalismo son algunos de ellos, pero generalmente no aparecen juntos o en relación con el DPD. Por esta razón, este trabajo tiene como objetivo analizar estos conceptos en relación con el DPD. La investigación se desarrolló en base a una metodología basada en la investigación bibliográfica. Los argumentos mostraron que el DPD, en la actualidad, atraviesa problemas de enseñanza, profesionalización, profesionalismo y profesionalismo, incluso a diferentes intensidades. La profesionalidad y la enseñanza son las que más se relacionan con un vínculo cercano con el desarrollo profesional de los docentes porque se relacionan de manera interconectada sin poder separarse entre sí, mientras que en el profesionalismo y la profesionalización no existe una relación complementaria o espontánea. Pero sin duda ambos lados de la relación pueden beneficiarse el uno del otro. <![CDATA[The unidimensionalization of language and the theoretical fragilization of the educational investigative field: challenges for research in education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2020000200965&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Tendo por base o conceito marcuseano de linguagem unidimensional, o presente ensaio pretende problematizar esse tema com relação às suas implicações no campo da pesquisa educacional. A não utilização do conceito e do excesso de significado que a linguagem bidimensional traz em si, resulta na fragilidade teórica fortemente sentida no campo da pesquisa educacional, que resulta, em última instância, na dificuldade de validação do seu conhecimento. Nesse sentido, defendemos a importância da retomada dos estudos de caráter teórico, assim como do trabalho adequado do conceito e dos universais, como instrumentos conceituais imprescindíveis na pesquisa que deseja considerar toda a complexidade do campo da educação.<hr/>Abstract Based on the Marcusean concept of unidimensional language, the present essay intends to problematize this theme in relation to its implications in the field of educational research. The non-use of the concept and the excess of meaning that the two-dimensional language brings in itself results in the theoretical fragility strongly felt in the field of educational research, which results, in the last instance, the difficulty of validating its knowledge. In this sense, we defend the importance of resuming theoretical studies, as well as the adequate work of the concept and the universals, as essential conceptual instruments in the research that wishes to consider all the complexity of the field of education.<hr/>Resumen Basado en el concepto marcusiano de lenguaje unidimensional, el presente ensayo pretende problematizar este tema en relación con sus implicaciones en el campo de la investigación educativa. La falta de uso del concepto y el exceso de significado que el lenguaje bidimensional trae consigo resulta en la debilidad teórica que se siente fuertemente en el campo de la investigación educativa, lo que en última instancia resulta la dificultad de validar su conocimiento. En este sentido, defendemos la importancia de la reanudación de los estudios teóricos, así como el trabajo adecuado del concepto y los universales, como instrumentos conceptuales indispensables en la investigación que desea considerar toda la complejidad del campo de la educación.