Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20210001&lang=en vol. 35 num. 73 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Can the master teach something through speech? An analysis of the works De Magistro of Saint Augustine and Thomas Aquinas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100027&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O presente artigo tem como objetivo investigar nas obras De Magistro de Santo Agostinho e Tomás de Aquino a possibilidade do ensino através da figura do mestre e/ou de um agente externo ao discípulo ou indivíduo. Agostinho defende a tese da qual só Deus ensina e a figura do mestre torna-se apenas como um auxiliador no processo de aprendizagem para a verdade interior do discípulo, tese essa formulada através da sua Teoria da Iluminação. Tomás de Aquino não contradiz completamente Agostinho, mas defende o papel e a importância do mestre sobre o tipo de conhecimento que o mesmo pode fornecer ao discípulo, tendo papel substancial para o processo de aprendizagem para adquirir conhecimento. Ambos se preocupam em que medida o mestre pode ensinar, o que ensina e como ensina, visando compreender como se dá o processo de conhecimento do ser humano o relacionando-o com a verdade das coisas.<hr/>Abstract This article aims to investigate in the worksDe Magistroof Saint Augustine and Thomas Aquinas the possibility of teaching through the figure of the master and / or an external agent to the disciple or individual. Augustine defends the thesis that only God teaches and the figure of the master becomes only as a helper in the learning process for the disciple's inner truth, a thesis formulated through his Theory of Enlightenment. Thomas Aquinas does not completely contradict Augustine, but he defends the role and the importance of the master on the type of knowledge that he can provide to the disciple, having a substantial role in the learning process to acquire knowledge. Both are concerned with the extent to which the master can teach, what he teaches and how he teaches with a view to understanding how the human being's knowledge process takes place, relating it to the truth of things.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo investigar en las obras De Magistro de Santo Agostinho y Tomás de Aquino la posibilidad de enseñar a través de la figura del maestro y / o de un agente externo al discípulo o individuo. Agustín defiende la tesis de que sólo Dios enseña y la figura del maestro se convierte sólo en un ayudante en el proceso de aprendizaje de la verdad interior del discípulo, tesis formulada a través de su Teoría de la Ilustración. Tomás de Aquino no contradice completamente a Agustín, pero defiende el papel y la importancia del maestro sobre el tipo de conocimientos que puede aportar al discípulo, teniendo un papel sustancial en el proceso de aprendizaje para adquirir conocimientos. Ambos se preocupan por la medida en que el maestro puede enseñar, lo que enseña y cómo enseña, con el objetivo de comprender cómo se produce el proceso de conocimiento del ser humano, relacionándolo con la verdad de las cosas. <![CDATA[The nature of mathematical objects outlined]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100053&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo A natureza dos objetos da Matemática é um dos temas que reflete posicionamentos distintos em relação ao processo de ensino da disciplina. Ao adotar essa premissa, o presente texto tem como objetivo discutir o processo histórico e lógico de desenvolvimento da Matemática, na especificidade de seus objetos, com base em concepções realistas e antirrealistas. Além disso, atenta para as manifestações de uma inversão metafísica da compreensão desses objetos. Esse objetivo tem como referência o seguinte questionamento: Qual é a compreensão sobre a natureza dos objetos da Matemática, no processo de desenvolvimento dessa ciência, revelada pelas concepções materialistas e idealistas, realistas e antirrealistas? A discussão inicia pela caracterização dos objetos da Matemática em suas manifestações realistas e antirrealistas, com ênfase nos processos de entificação realizados pelos pitagóricos, por Platão e por Aristóteles. Em seguida, realiza-se um movimento de caracterização da compreensão dos objetos da Matemática com centralidade no idealismo e do materialismo. Tais abordagens são realizadas com fundamentos em uma outra, a filosófico-histórica, com o intuito de desnudar a essência pela qual se expressa o entendimento sobre os objetos matemáticos como necessário em processos de educação escolar.<hr/>Abstract The nature of mathematical objects is one of the themes in the process of teaching mathematics that reflects distinctive positions. Based on this premise, the present article aims to discuss the historical and logical process of development of Mathematics, taking into account the specifics of its objects, found on unrealistics and realistics concepts. Furthermore, it considers the manifestations in the comprehension of metaphysics inversion of these objects. This objective has as reference the following question: What is the comprehension of the nature of mathematical objects, in the process of development of this science, disclosed by materialistic and idealistic, realistic and unrealistic concepts? The discussion begins with the characterization of the mathematical objects from the realistics and unrealistics manifestations, with an emphasis on the process of entification which was carried out by pythagoreans, such as Plato and Aristotle. Subsequently, it provides the characterization of the comprehension of the mathematical objects based on idealism and materialism. The approaches applied are based on another one, that is the philosophical and historical one, which intends to unveil the essence by which it expresses the comprehension of the mathematical objects as paramount for the educational process.<hr/>Resumen La naturaleza de los objetos matemáticos es uno de los temas que refleja diferentes posiciones en relación al proceso de enseñanza de la disciplina. Al adoptar esta premisa, el presente texto tiene como objetivo discutir el proceso histórico y lógico de desarrollo de las Matemáticas, en la especificidad de sus objetos, basándose en concepciones realistas y antirrealistas. Además, atenta a las manifestaciones de una inversión metafísica en la comprensión de estos objetos. Este objetivo tiene como referencia la siguiente pregunta: ¿Cual es la la comprensión de la naturaleza de los objetos de las Matemáticas, en el proceso de desarrollo de esta ciencia, revelada por las concepciones materialistas e idealistas, realistas y antirrealistas? La discusión comienza con la caracterización de los objetos de las Matemáticas en sus manifestaciones realistas y antirrealistas, con énfasis en los procesos de entificación realizados por los pitagóricos, Platón y Aristóteles. seguida continuación, se realiza un movimiento de caracterización de la comprensión de los objetos de las Matemáticas con centralidad en el idealismo y el materialismo. Tales abordajes son realizados con fundamentos en un otro, el filosófico-histórico, con el intuito de develar la esencia por la cual se expresa el entendimiento sobre los objetos de las Matemáticas como necesarias en los procesos de la educación escolar. <![CDATA[Philosophy, education and the epistemic decolonization of knowledge]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100083&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O artigo pretende abordar as possíveis contribuições da filosofia latino-americana e das filosofias e pedagogias indígenas na descolonização epistêmica do saber. Para tanto, investiga o trabalho de libertação da filosofia proposto Enrique Dussel e Raúl Fornet-Bettancourt, bem como a noção de colonialidade do saber, pensada por diferentes teóricos da concepção decolonial. Identifica-se a necessidade de compreender o Outro a partir dele mesmo como matriz de um processo decolonizador, e por isso propomos a leitura do trabalho do autor, filósofo e educador indígena Daniel Munduruku, a fim de identificar aspectos que nos ajudem a empreender um trabalho de reconfiguração e descolonização epistemológica.<hr/>Abstract The article intends to approach the possible contributions of Latin American philosophy and indigenous philosophies and pedagogies for the epistemic decolonization of knowledge. To this end, we investigates the work of liberating philosophy proposed by Enrique Dussel and Raúl Fornet-Bettancourt, as well as the notion of coloniality of knowledge, thought by different theorists of the decolonial conception. The need to understand the other from himself is identified as the matrix of a decolonizing process, and for this reason we propose the reading of the work of the author, philosopher and indigenous educator Daniel Munduruku, in order to identify aspects that help us to undertake a work of epistemological reconfiguration and decolonization.<hr/>Resumen El artículo pretende abordar los posibles aportes de la filosofía latinoamericana y las filosofías y pedagogías indígenas en la descolonización epistémica del conocimiento. Para ello, investiga el trabajo de filosofía liberadora propuesto por Enrique Dussel y Raúl Fornet-Bettancourt, así como la noción de colonialidad del conocimiento, pensada por diferentes teóricos de la concepción descolonial. La necesidad de comprender al otro desde sí mismo se identifica como la matriz de un proceso descolonizador, por lo que proponemos la lectura de la obra del autor, filósofo y educador indígena Daniel Munduruku, a fin de identificar aspectos que nos ayuden a emprender un trabajo. de reconfiguración y descolonización epistemológica. <![CDATA[Challenges and dilemms of the working condition of initiating teachers in the public magistery in DF]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100113&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este trabalho se origina nas preocupações voltadas às condições de trabalho de professores que iniciam na docência e tem por objetivo estudar a condição de trabalho do professor no início da carreira, buscando entender os desafios e dilemas enfrentados, no intuito de contribuir com a análise da realidade da atividade docente. O foco é o professor iniciante na Secretaria de Educação do Distrito Federal. Os resultados são obtidos a partir da análise documental em legislações e publicações no Diário Oficial do DF, e na aplicação de questionários e entrevistas. Os dados revelam um quantitativo expressivo de desistentes na carreira, compreendido em um terço dos professores que são aprovados no concurso público, anunciando questões objetivas ligadas as condições de trabalho, nos levando em questionar a necessidade de políticas de formação pensadas a partir da realidade do trabalho docente. Chamamos atenção para a omissão de políticas públicas diante do caso, como um fator condicionador para intensificar ainda mais as dificuldades enfrentadas nesta etapa da carreira. Se espera contribuir para a produção de conhecimento na área de formação de professores no que se refere aos dilemas vividos pelo professor iniciante, visando fundamentar propostas sobre acompanhamento profissional dos docentes iniciantes na carreira.<hr/>Abstract This work originates from concerns about the working conditions of teachers who start teaching and aims to study the teacher's working condition at the beginning of their career, seeking to understand the challenges and dilemmas faced, in order to contribute to the analysis of reality teaching activity. The focus is the beginner teacher at the Education Department of the Federal District. The results are obtained from documentary analysis in legislation and publications in the Federal Official Gazette, and in the application of questionnaires and interviews. The data reveal an expressive number of dropouts in the career, comprised in one third of the teachers who are approved in the public exam, announcing objective questions related to working conditions, leading us to question the need for training policies designed from the reality of the work. teacher. We call attention to the omission of public policies in the case, as a conditioning factor to further intensify the difficulties faced at this stage of the career. It is expected to contribute to the production of knowledge in the area of teacher training with regard to the dilemmas experienced by the beginning teacher, aiming to substantiate proposals on professional accompaniment of teachers beginning in their careers.<hr/>Resumen Este trabajo surge a partir de la preocupación por las condiciones laborales de los profesores que se inician en la carrera docente, y tiene como objetivo estudiar como son esas condiciones al inicio del ejercicio profesional, buscando comprender los desafíos y dilemas a los que se enfrentan, contribuyendo así, al análisis de la realidad del ejercicio docente. El foco de estudio son los profesores que inician en la Secretaría de Educación del Distrito Federal (D.F.). Los resultados se obtuvieron a partir del análisis documental de publicaciones y legislaciones hechas en el Diario Oficial del D.F., y mediante la aplicación de cuestionarios y entrevistas. Los datos revelan un número significativo de abandonos en la carrera, constituyendo un tercio de los profesores que son aprobados en el concurso público, debido a cuestiones objetivas relacionadas con las condiciones laborales, lo que nos lleva a cuestionar la necesidad de políticas de formación diseñadas a partir de la realidad del trabajo docente. Resaltamos la omisión de políticas públicas frente al caso, como factor condicionante para intensificar aún más las dificultades enfrentadas en esta etapa de la carrera. Pretendemos contribuir con la generación de conocimiento en el área de formación docente en torno a los dilemas vividos por los profesores principiantes, con miras a fundamentar propuestas sobre el acompañamiento profesional de los docentes al inicio de la carrera. <![CDATA[Morals and Law: a peculiar relationship]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100131&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é defender a existência de uma relação peculiar pluridirecional entre a moral e o direito, bem como defender que a moralidade é melhor compreendida por sua autoridade normativa em segunda pessoa, especificamente nos casos que envolvem reivindicações de justiça. Para tal finalidade, inicio esclarecendo as características centrais da moralidade, ressaltando a sua natureza e autoridade normativa intersubjetiva. Posteriormente, investigo duas reivindicações de justiça, a saber, a injustiça epistêmica e a desobediência civil. Na conclusão, sugiro uma distinção entre moralidade privada e pública, argumentando que isto pode nos ajudar a compreender melhor a relação pluridirecional que existe entre a moral e o direito.<hr/>Abstract The main aim of this paper is to defend the existence of a peculiar pluridirectional relationship between morals and law, as well as to defend that morality is better understood by its normative authority in second person, specifically in cases involving claims of justice. To this end, I begin by clarifying the central characteristics of morality, highlighting its nature and its normative authority that is intersubjective. Subsequently, I investigate two claims of justice, namely, epistemic injustice and civil disobedience. In conclusion, I suggest a distinction between private and public morality, arguing that this can help us to better understand that there is a pluridirectional relationship between morals and law.<hr/>Resumen El objetivo principal de este trabajo es defender la existencia de una peculiar relación pluridireccional entre moral y derecho, así como defender que la moral se entiende mejor por su autoridad normativa en segunda persona, específicamente en los casos de pretensiones de justicia. Para ello, comienzo por aclarar las características centrales de la moral, destacando su naturaleza y su autoridad normativa que es intersubjetiva. Posteriormente, investigo dos reclamos de justicia, a saber, la injusticia epistémica y la desobediencia civil. En conclusión, sugiero una distinción entre moralidad privada y pública, argumentando que esto puede ayudarnos a comprender mejor que existe una relación pluridireccional entre moral y derecho. <![CDATA[The relation between imagination, morality, politics and literature: an analysis from Adam Smith and Martha Nussbaum]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100161&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo analisa relação da imaginação com a moralidade e a política através da literatura. Parte-se da reflexão sobre o papel da imaginação na sociabilidade e na simpatia moral, segundo Adam Smith. Para o autor, a capacidade de compreender e sentir o que ocorre com o outro exige um exercício imaginativo. Smith considera que a simpatia moral está inseparável da imaginação. Essa questão é ampliada a partir do conceito de imaginação literária ou narrativa desenvolvido por Martha Nussbaum. Para a autora, a capacidade da imaginação pode ser cultivada através da literatura, pois ela possibilita a experiência de vivenciar emoções e compreender situações alheias. Isso promove e amplia uma imaginação moral capaz de proporcionar um entendimento mais amplo das relações humanas. Assim, este artigo sustenta que as humanidades e, em especial, a leitura literária, propicia uma espécie de experiência moral e uma reflexão ética e política. Isso confere à literatura um valor educacional, pois ela é capaz de promover as qualidades de uma cidadania condizente com a sociedade democrática pluralista e cosmopolita. A proposta aqui desenvolvida oferece elementos para se pensar a ética, a política e a educação na sociedade atual, valorizando e resgatando as humanidades e a cultura literária.<hr/>Abstract This article analyzes the relation between imagination, morality and politics through literature. We start with a reflection on the role of imagination in sociability and moral sympathy, as understood by Adam Smith. For the author, the ability to understand and feel what happens to another requires an imaginative exercise. Smith considers that moral sympathy is inseparable from the imagination. This question is amplified from the concept of literary imagination or narrative developed by Martha Nussbaum. For the author, the capacity for imagination can be cultivated through literature, as it allows the experience of emotion and understand other people´s situations. This promotes and broadens a moral imagination, capable of providing a broader understanding of human relationships. Thus, this article maintains that the humanities and, especially, literary reading, provides a kind of moral experience and an ethical-political reflection. This gives literature an educational value, as it is capable of promote the qualities of a citizenship consistent with the pluralist and cosmopolitan democratic society. The proposal developed here offers elements for thinking about ethics, politics and education in today's society, valuing and rescuing the humanities and literary culture.<hr/>Resumen Este artículo analiza la relación entre imaginación, moralidad y política a través de la literatura. Comienza con una reflexión sobre el papel de la imaginación en la sociabilidad y la simpatía moral, según Adam Smith. Para el autor, la capacidad de comprender y sentir lo que le sucede a otro requiere un ejercicio imaginativo. Smith considera que la simpatía moral es inseparable de la imaginación. Esta pregunta se amplifica desde el concepto de imaginación literaria o narrativa desarrollada por Martha Nussbaum. Para el autor, la capacidad de imaginación se puede cultivar a través de la literatura, ya que permite a las personas experimentar emociones y comprender las situaciones de otras personas. Esto promueve y amplía una imaginación moral capaz de proporcionar una comprensión más amplia de las relaciones humanas. Así, este artículo sostiene que las humanidades, y especialmente la lectura literaria, proporcionan una especie de experiencia moral y una reflexión ético-política. Esto le da a la literatura un valor educativo, ya que es capaz de promover las cualidades de una ciudadanía consistente con la sociedad democrática pluralista y cosmopolita. La propuesta desarrollada aquí ofrece elementos para pensar sobre ética, política y educación en la sociedad actual, valorando y rescatando las humanidades y la cultura literaria. <![CDATA[Magic Words: instant solution to pedagogical questions?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100199&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo deste artigo é analisar, com base no aporte teórico-epistemológico da hermenêutica objetiva, a presença, a razão e a utilização das palavras mágicas no contexto escolar, especialmente nas relações estabelecidas entre alunos e professores. Para tanto, o cartaz “Palavras Mágicas”, uma imagem captada em uma escola pública do ensino fundamental, no município de São Carlos - SP, em 2018, foi reconstruído empiricamente e interpretado por um grupo de pesquisadores brasileiros e um estrangeiro. O significado histórico-cultural das palavras mágicas, bem como o questionamento acerca da pertinência da adoção de práticas “pedagógicas mágicas” na escola, foi contrastado com o sentido pedagógico da formação escolar. Os resultados da análise indicam que a pedagogia não pode ser praticada de forma mágica, mediante a instantaneidade e instrumentalização de suas ações, pois, se assim o for, estaríamos decretando o seu fim.<hr/>Abstract The aim of this article is to analyze, based on the theoretical-epistemological contribution of objective hermeneutics, the presence, reason and use of magic words in the school context, especially in the relationships established between students and teachers. To this end, the poster “Palavras Mágicas”, an image captured in a public elementary school in the municipality of São Carlos - SP, in 2018, was reconstructed empirically and interpreted by a group of Brazilian researchers and a foreigner. The historical-cultural meaning of magic words, as well as the questioning about the pertinence of adopting “magical pedagogical” practices in school, were contrasted with the pedagogical sense of school formation. The results of the analysis indicate that pedagogy cannot be practiced in a magical way, by means of the instantaneous and instrumentalization of its actions, because if it happened, we would be decreeing the end of Pedagogy.<hr/>Resumen El objetivo de este artículo es analizar, con base en la contribución teórico-epistemológica de la hermenéutica objetiva, la presencia, la razón y el uso de palabras mágicas en el contexto escolar, especialmente en las relaciones establecidas entre estudiantes y docentes. Con este fin, el póster “Palavras Mágicas”, una imagen capturada en una escuela primaria pública en el municipio de São Carlos - SP, en 2018, fue reconstruida empíricamente e interpretada por un grupo de investigadores brasileños y un extranjero. El significado histórico-cultural de las palabras mágicas, así como el cuestionamiento sobre la pertinencia de adoptar prácticas “mágicas pedagógicas” en la escuela, se contrasta con el sentido pedagógico de la formación escolar. Los resultados del análisis indican que la pedagogía no se puede practicar de manera mágica, por medio de la instantánea y la instrumentalización de sus acciones, porque de ser así, estaríamos decretando su fin. <![CDATA[Lakatosian principles and the approach of mathematical problems from the perspective of the pbl: possible contributions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100231&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Imre Lakatos foi um importante filósofo do século XX que abordou conhecimentos relacionados à ciência e à Matemática. Esta última é fortemente explorada na obra Provas e Refutações e é tratada neste artigo como base essencial para se explorar princípios lakatosianos relacionados à abordagem de problemas matemáticos. Tal perspectiva é abordada aqui sob o enfoque do Problem-Based Learning (PBL). O objetivo é explorar possíveis relações entre determinadas contribuições filosóficas de Lakatos e uma abordagem em torno de problemas. Este artigo estrutura-se em bases de uma pesquisa qualitativa, de caráter exploratório e bibliográfico. Pretende-se contribuir com a ampliação de estudos e reflexões envolvendo o campo da Filosofia e da Educação Matemática.<hr/>Abstract Imre Lakatos was an important philosopher of the twentieth century who addressed knowledge related to science and mathematics. The latter is strongly explored in the work Proof and Refutation and is treated in this article as an essential basis for exploring Lakatosian principles related to the approach to mathematical problems. Such perspective is approached here under the Problem-Based Learning (PBL) approach. The aim is to explore possible relationships between certain philosophical contributions by Lakatos and an approach to problems. This article is structured on the basis of a qualitative, exploratory and bibliographic research. It is intended to contribute to the expansion of studies and reflections involving the field of philosophy and mathematical education.<hr/>Résumé Imre Lakatos fue un importante filósofo del siglo XX que abordó los conocimientos relacionados con las ciencias y las Matemáticas. Este último está fuertemente explorado en el trabajo Pruebas y Refutación y se trata en este artículo como una base esencial para explorar los principios lakatosianos relacionados con el enfoque de problemas matemáticos. Esta perspectiva se aborda aquí bajo el enfoque de aprendizaje basado en problemas (ABP). El objetivo es explorar las posibles relaciones entre determinadas aportaciones filosóficas de Lakatos y una aproximación a los problemas. Este artículo se estructura a partir de una investigación cualitativa, exploratoria y bibliográfica. Se pretende contribuir a la expansión de estudios y reflexiones que involucren el campo de la filosofía y la educación Matemática. <![CDATA[Philosophical learning in teacher education: proposal of a Transdisciplinary Philosophical Workshop]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100255&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo é uma reflexão sobre a criação de um Ateliê Filosófico Transdisciplinar para fazer-pensar a formação de professores e a aprendizagem filosófica, a partir de oficinas didático-formativas que possibilitem aos estudantes de diferentes cursos de licenciaturas a experienciarem em seus processos formativos a prática da meditação como possibilidade didática para o desenvolvimento da aprendizagem filosófica do autoconhecimento. Busca-se fortalecer e promover experiências que estimulem a reflexão, o cuidado com a alteridade, a comunicação dialógica e a ética, a partir de uma visão complexa, fenomenológica, transdisciplinar e polilógica. A formação institucional tradicional é tensionada a repensar o papel da filosofia na formação de professores para além de uma disciplina monológica, específica de conteúdos da tradição canônica, porém sem discriminá-los, mas fazer vê-los emergir das inquietudes humanas dos sujeitos educadores em transformação.<hr/>Abstract this article is a reflection on the creation of a Transdisciplinary Philosophical Workshop to make teacher education and philosophical learning think-through, from didactic-formative workshops that enable students from different undergraduate courses to experience their formative processes. The practice of meditation as a didactic possibility for the development of philosophical learning of self-knowledge. We seek to strengthen and promote experiences that stimulate reflection, care for otherness, dialogical communication and ethics, from a complex, phenomenological, transdisciplinary and polylogical view. The traditional institutional formation is tensioned to rethink the role of philosophy in the formation of teachers beyond a monological discipline, specific of canonical tradition contents, but without discriminating them, but seeing them emerge from the human concerns of the changing educating subjects.<hr/>Resumen Este artículo es una reflexión sobre la creación de un Taller Filosófico Transdisciplinario para reflexionar sobre la formación docente y el aprendizaje filosófico, a partir de talleres didáctico-formativos que permiten a los estudiantes de diferentes cursos de pregrado experimentar sus procesos formativos. La práctica de la meditación como una posibilidad didáctica para el desarrollo del aprendizaje filosófico del autoconocimiento. Buscamos fortalecer y promover experiencias que estimulen la reflexión, el cuidado de la otredad, la comunicación dialógica y la ética, desde una visión compleja, fenomenológica, transdisciplinaria y polilógica. La formación institucional tradicional está tensada para repensar el papel de la filosofía en la formación de docentes más allá de una disciplina monológica, específica de los contenidos de la tradición canónica, pero sin discriminarlos, pero al verlos emerger de las preocupaciones humanas de las materias educativas cambiantes. <![CDATA[The education of the inner-man: The cultivation of will in Augustine of Hippo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100273&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O estudo aqui apresentado tem como objetivo principal a investigação da formação humana nas obras filosóficas Comentários Literal ao Gênesis, A Trindade e O livre-arbítrio, de Agostinho de Hipona. Para isso, aborda-se a noção da antropologia do referido autor; a sua compreensão de corpo e alma (dimensão humana no homem animal) e, por último, objetiva-se explicitar alguns pressupostos de uma educação do ser humano orientada a uma boa formação da vontade. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, exploratória e de caráter hermenêutico. Agostinho concebe a ideia de homem como um ser dotado de corpo e alma. A alma, quando bem formada, pode conduzir os indivíduos à vida com sabedoria e, portanto, a uma beata vita. A vontade é o que movimenta toda as outras dimensões do ser humano e, por isso, ela deve ser bem formada. A educação da vontade, para o pensador, consiste em realizar o jogo de utilizar os objetos que servem de meio para algo e fruir ou contemplar aquilo que é fim em si mesmo. A vontade humana difere do que se passa no reino animal e é capaz de guiar bem o homem, concedendo-lhe minimamente uma relação de desprendimento com a matéria. Conclui-se, a partir dessas linhas mestras do pensamento do autor, que a ética agostiniana ao mesmo tempo que estabelece princípios para o bem agir e lograr uma vida feliz, exige, para isso, um processo formativo que consiste na educação da vontade, uma vez que Agostinho compreende-a como livre em si, isto é, como autodeterminante, ela pode voltar-se por si àquilo que é presença constante, isto é, a objetos de foro contemplativo e afastar-se, tanto quanto possível, dos ditames de uma vida submetida ao mundo material.<hr/>Resumen El estudio aquí presentado tiene como objetivo principal la investigación de la formación humana en las obras filosóficas Comentarios Literal al Génesis, La Trinidad y El Libre-Arbitrio, de Agostinho de Hipona. Así, se trata la noción y antropología del referido autor, su comprensión de cuerpo y alma (dimensión humana en el hombre animal) y, por último, se objetiva explicitar algunos supuestos de una educación del ser humano orientada a una buena formación de la voluntad. Es una investigación bibliográfica, exploratoria y de carácter hermenéutico. Agostinho concibe la idea de hombre como un ser dotado de cuerpo y alma. El alma, cuando bien formada, puede conducir los individuos a la vida con sabiduría y, por lo tanto, a una beata vita. La voluntad es lo que conduce todas las otras dimensiones del ser humano y, de esta manera, ella debe de ser bien formada. La educación de la voluntad, para el pensador, supone realizar el juego de utilizar los objetos que sirven como medio para algo y fruir o contemplar aquello que tiene fin en sí mismo. La voluntad humana es distinta de lo que se pasa en el reino animal y es capaz de guiar bien el hombre, le permitiendo mínimamente una relación de desprendimiento con la materia. Se concluye, desde esas líneas maestras del pensamiento del autor, que la ética agostiniana al tiempo que establece principios para el bien actuar y lograr una vida feliz, exige, para eso, un proceso formativo que consiste en la educación de la voluntad, una vez que Agostinho la comprende como libre en sí, es decir, como auto determinante, ella puede volverse a lo que es presencia constante, o sea, volverse a objetos de foro contemplativo y aislarse, tanto como sea posible, de los dictados de una vida sometida al mundo material.<hr/>Abstract This study is aimed at investigating human formation in the philosophical works On the literal meaning of Genesis, On the Trinity and On free choice of the will, by Augustine of Hippo. To meet that aim, the author’s notion of anthropology is addressed; his understanding of body and soul (human dimension in the human animal) and, finally, we explain some assumptions related to the education of the human being as leading to the good formation of will. This is a bibliographical, exploratory and hermeneutical study. Augustine conceives the idea of man as a being with body and soul. The soul, when well formed, can lead individuals to life with wisdom and, therefore, to a beata vita. Will moves all the other dimensions of the human being and, thus, it must be well formed. For Augustine, the education of the will consists of performing the game of using objects that work as means for something and enjoy or contemplate what is an end in itself. Human will differs from that of the animal kingdom and is capable of guiding man well, granting him a minimal relation of detachment from the material. The conclusion, based on such guidelines from Augustine’s thought, is that Augustinian ethics establishes principles for acting well and reaching a happy life and, at the same time, demands, for those aims, a formative process that consists of the education of the will, as Augustine understands it as free in itself, i.e., as self-determining, for it can turn by itself to what is a constant presence, i.e., to objects of contemplative scope and move away, as far as possible, from the dictates of a life submitted to the material world. <![CDATA[Ilya Prigogine's theoretical assumptions and critical epistemology - a convergence dialogue?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100301&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Ter clareza das raízes epistemológicas dos referenciais teóricos utilizados nas pesquisas científicas é primordial para que essas investigações tenham veracidade. Entretanto, alguns autores, por diversos motivos, não explicitam tais informações em suas obras. Surge então a necessidade de se saber onde Ilya Prigogine - físico-químico e filósofo que refletiu sobre a função do tempo, do conhecimento e das leis fundamentais que governam o universo - está epistemologicamente posicionado. Desta forma, a presente investigação buscou analisar, comparar e conectar as perspectivas da epistemologia crítica, uma das mais importantes vertentes da filosofia contemporânea, com as proposições teóricas de Prigogine, buscando encontrar conexões entre elas. Desta pesquisa exploratória de cunho bibliográfico, emergiram da análise de conteúdo as seguintes categorias: conhecimento, história, natureza, utilização e ciências exatas x humanas. Subsidiados pelas discussões aqui construídas, conseguimos constatar que existem intensas convergências entre a epistemologia crítica e a obra de Prigogine. Com isso, confirmamos que o entrelaçamento entre Prigogine e a epistemologia crítica é forte o suficiente para posicioná-lo como epistemólogo com vertente crítica. O arcabouço teórico aqui desenvolvido pode ser utilizado para justificar a utilização das ideias prigoginianas em trabalhos de orientação progressista e também abre espaço para novas pesquisas sobre o posicionamento epistemológico de Prigogine.<hr/>Abstract Having clarity on the epistemological roots of the theoretical frameworks used in scientific research is paramount for these investigations to be true. However, some authors, for various reasons, do not explain the information in their works. The need then arises to know where Ilya Prigogine - physicist-chemist and philosopher who reflected on a function of time, knowledge and the fundamental principles that govern the universe - is epistemologically positioned. In this way, the present research sought to analyze, compare and connect with the perspectives of critical epistemology, one of the most important aspects of contemporary philosophy, with Progogine's theoretical proposals, seeking to find connections between them. From this exploratory research of a bibliographic nature, content analysis emerged as the following categories: knowledge, history, nature, use and exact x human. Supported by the discussions built here, he was able to verify that there are intense convergences between a critical epistemology and a work by Prigogine. With this, we confirm that the intertwining between Prigogine and a critical epistemology is strong or sufficient to position him as an epistemologist with critical criticism. The theoretical framework developed here can be used to justify the use of Prigoginian ideas in works of progressive orientation and also opens space for new research on Prigogine's epistemological positioning.<hr/>Resumen Tener claridad sobre las raíces epistemológicas de los marcos teóricos utilizados en la investigación científica es fundamental para que estas investigaciones sean ciertas. Sin embargo, algunos autores, por diversas razones, no hacen explícita esta información en sus trabajos. Entonces surge la necesidad de saber dónde está posicionado epistemológicamente Ilya Prigogine, físico-químico y filósofo que reflexionó sobre una función del tiempo, el conocimiento y los principios fundamentales que gobiernan el universo. De esta forma, la presente investigación buscó analizar, comparar y conectar con las perspectivas de la epistemología crítica, uno de los aspectos más importantes de la filosofía contemporánea, con las propuestas teóricas de Progogine, buscando encontrar conexiones entre ellas. En esta investigación exploratoria de naturaleza bibliográfica, surgieron las siguientes categorías del análisis de contenido: conocimiento, historia, naturaleza, uso y ciencias humanas exactas. Subsidiado por las discusiones construidas aquí, pudo verificar que hay intensas convergencias entre una epistemología crítica y un trabajo de Prigogine. Con eso, confirmamos que el entrelazamiento entre Prigogine y una epistemología crítica es fuerte o suficiente para posicionarlo como un epistemólogo con crítica crítica. El marco teórico desarrollado aquí puede usarse para justificar el uso de ideas de Prigoginian en trabajos de orientación progresiva y también abre espacio para nuevas investigaciones sobre el posicionamiento epistemológico de Prigogine. <![CDATA[Believe, experience, fable: an essay about experience]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100341&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Partindo da concepção deleuziana e deleuzo-guattariana da crença nesse mundo, esse ensaio procurará pensar a temática da experiência dentro do campo educacional. Para tanto, procuraremos pensar o modo como os filósofos Gilles Deleuze e Félix Guattari concebem uma espécie de crença imanente, voltada para a experimentação vital das forças constitutivas do mundo, capaz de ultrapassar os condicionantes transcendentes da experiência. Para a devida compreensão de uma tal crença, devedora daquilo que Deleuze denomina de empirismo transcendental, retomaremos o diálogo travado pelos autores de O que é a Filosofia? com a noção de fabulação preconizada por Henri Bergson. Buscaremos apresentar o modo como se dá a articulação entre os conceitos de fabulação e crença, importante na medida em que permitirá pensarmos uma experiência não condicionada por nenhuma instância transcendente, experiência a qual Deleuze e Deleuze-Guattari denominarão de experimentação. O conceito de experimentação, acreditamos, pode contribuir para as discussões recentes sobre experiência presentes no campo educacional, mormente aquelas empreendias por Jorge Larrosa Bondia e Julio Groppa Aquino.<hr/>Abstract This article starting from the Deleuzian and Deleuzo-Guattarian conception of belief in this world and will try to think the theme of experience in the educational field. Therefore, we trying to think the way in which the philosophers Gilles Deleuze and Félix Guattari conceive a kind of immanent belief, focused on the vital experimentation of the constitutive forces of the world and capable of overcoming the transcendent conditions of experience. For the proper understanding of such a belief, indebted to what Deleuze calls transcendental empiricism, we will resume the dialogue carried out by the authors of What is Philosophy? with the notion of fabulation advocated by Henri Bergson. We will present the way in which the concepts of fabulation and belief take place, which is important in that it will allow us to think about an experience that is not conditioned by any transcendent instance, an experience that Deleuze and Deleuze-Guattari will call experimentation. The concept of experimentation, we believe, can contribute to the recent discussions on experience present in the educational field, especially those undertaken by Jorge Larrosa Bondia and Julio Groppa Aquino.<hr/>Resumen A partir de la concepción Deleuzian y Deleuzo-Guattarian de creencia en este mundo, este ensayo tratará de pensar el tema de la experiencia dentro del campo educativo. Por lo tanto, trataremos de pensar en la forma que los filósofos Gilles Deleuze y Félix Guattari conciben una especie de creencia inmanente, centrada en la experimentación vital de las fuerzas constitutivas del mundo, capaz de superar las condiciones trascendentes de la experiencia. Para la comprensión adecuada de tal creencia, en deuda con lo que Deleuze llama empirismo trascendental, reanudaremos el diálogo llevado a cabo por los autores de ¿Qué es la filosofía? con la noción de fabulación defendida por Henri Bergson. Intentaremos presentar la forma en que tienen lugar los conceptos de fabulación y creencia, lo cual es importante ya que nos permitirá pensar en una experiencia que no está condicionada por ninguna instancia trascendente, una experiencia que Deleuze y Deleuze-Guattari llamarán experimentación. El concepto de experimentación, creemos, puede contribuir a las discusiones recientes sobre la experiencia presente en el campo educativo, especialmente las emprendidas por Jorge Larrosa Bondia y Julio Groppa Aquino. <![CDATA[Beyond <em>The Ignorant Schoolmaster</em> - The encounter of Philosophy and Education as a philosophical-political question from Jacques Rancière's work]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100373&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Este artigo busca situar, a partir da filosofia de Jacques Rancière, em que medida a educação se constitui um verdadeiro problema à filosofia política. A partir da análise que o filósofo francês faz do encontro polêmico entre filosofia e democracia na filosofia platônica, buscamos traçar alguns paralelismos com relação ao encontro, também polêmico, entre filosofia e educação. Pretende-se, assim, lançar novas luzes sobre o que poderíamos chamar de uma filosofia política da educação. Para isso sustentamos duas hipóteses de trabalho: a primeira, de que o lugar da educação no pensamento de Rancière precisa ser compreendido para além de Le maître ignorant (1987); a segunda, de que a filosofia política de Rancière busca uma superação dos impasses gerados pela lógica da emancipação intelectual de Jacotot. Assim, pensar com Rancière o uso pedagógico em política e em estética pode nos auxiliar a situar a relação entre educação e democracia em outras bases.<hr/>Abstract Based on Jacques Rancière's philosophy, this article seeks to determine the extent to which education constitutes a real problem for political philosophy. From the French philosopher's analysis of the controversial encounter between philosophy and democracy in Platonic philosophy, we seek to draw some parallels with regard to the also controversial encounter between philosophy and education. This is intended to shed new light on what we might call a political philosophy of education. For this we support two working hypotheses: first, that the place of education in Rancière's thought must be understood beyond Le maître ignorant (1987); second, that Rancière's political philosophy seeks to overcome the impasses generated by Jacotot's logic of intellectual emancipation. Thus, thinking with Rancière about pedagogical use in politics and aesthetics can help us situate the relationship between education and democracy on other grounds.<hr/>Résumé Basé sur la philosophie de Jacques Rancière, cet article cherche à déterminer dans quelle mesure l'éducation constitue un problème réel pour la philosophie politique. À partir de l'analyse du philosophe français entre philosophie et démocratie dans la philosophie platonicienne, nous cherchons à établir des parallèles avec la rencontre également controversée entre philosophie et education. Cela vise à jeter un nouvel éclairage sur ce que nous pourrions appeler une philosophie politique de l'éducation. Pour cela, nous soutenons deux hypotheses de travail: premièrement, la place de l'éducation dans la pensée de Rancière doit être comprise au-delà de Le maître ignorant (1987); deuxièmement, que la philosophie politique de Rancière cherche à surmonter les impasses générées par la logique d'émancipation intellectuelle de Jacotot. Ainsi, réfléchir avec Rancière à une utilisation pédagogique en politique et en esthétique peut nous aider à situer la relation entre éducation et démocatie sur d'autres bases. <![CDATA[Moral asepsis in education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100393&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract The purpose of this article is to question the alleged dissociation between ethics and morals and its consequences for the education, from a hermeneutic perspective. Starting from the hypothesis that theorizations and educational and pedagogical ramifications have been disregarding the discussions on morals and their normative, prescriptive and even pragmatic demands, for the adoption of a posture of permanent suspension, relativization and criticism, at theoretical and practical levels. Such a perspective, in educational contexts, would lead to the abandonment and refusal of reasonable and minimally stable values, which are essential to the justification of the very reason for educating. Consequently, these writings have three key purposes: to understand the causes of the controversial, although necessary, dissociation between ethics and morals; to question the relationship between human becoming, its educational capacity and the moral subject; and to demonstrate the correspondence between ethics, morals and education.<hr/>Resumen El presente artículo problematiza, a la luz de una perspectiva hermenéutica, el supuesto de la disociabilidad entre la ética y la moral y sus consecuencias para la educación. Parte de la hipótesis que las teorizaciones y desdoblamientos educativos y pedagógicos han pasado a través de los debates sobre la moral y sus demandas normativas, prescriptivas y hasta pragmáticas, en el nombre de la adopción, tanto a nivel teórico como práctico, una postura de permanente suspensión, relativización y crítica. En contextos educativos, tal perspectiva conduciría al abandono y rechazo de valores razonables y mínimamente estables, indispensables para la justificación de la propria razón para educar. Ante esto, estos escritos se orientan según tres propósitos fundamentales: comprender las causas de la controvertida, aunque necesaria, disociación entre ética y moral; problematizar la relación entre el devenir humano, su educabilidad y la cuestión moral; y demostrar la copertenencia entre ética, moral y educación.<hr/>Resumo O presente artigo problematiza, à luz de uma perspectiva hermenêutica, o suposto da dissociabilidade entre ética e moral e suas consequências para a educação. Parte da hipótese de que as teorizações e os desdobramentos educacionais e pedagógicos têm preterido as discussões sobre a moral e as suas demandas normativas, prescritivas e até pragmáticas, em nome da adoção, tanto em nível teórico quanto prático, de uma postura de permanente suspensão, relativização e crítica. Em contextos educativos, tal perspectiva estaria conduzindo ao abandono e à recusa de valores razoáveis e minimamente estáveis, indispensáveis à justificação da própria razão de educar. Diante disso, estes escritos orientam-se segundo três propósitos fundamentais: compreender as causas da controversa, apesar de necessária, dissociação entre ética e moral; problematizar a relação entre o devir humano, a sua educabilidade e a questão moral; e demonstrar a co-pertença entre ética, moral e educação. <![CDATA[Guide for a thesis project proposal. Some notes aimed at PhD students of Philosophy of Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100423&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Neste texto procurarei indicar possibilidades de elaboração de uma proposta configurável como Projeto de Tese, de modo a ser submetida a apreciação de um júri académico e, se aprovada, dar início à investigação. Refuta-se a ideia comum de que uma proposta curta não é suficientemente esclarecedora e representativa do Projeto de Tese, referindo o investimento exigido para alcançar uma versão depurada, clara e cientificamente correta. Não se trata, em contrapartida, de apresentar uma fórmula mágica ou de padronizar exemplos, o que anularia o valor pedagógico e epistemológico do texto. Trata-se, sim, de procurar uma forma razoável capaz de estruturar um plano de estudo em Filosofia da Educação. Neste sentido serão considerados todos os campos constitutivos da Proposta de Projeto de Tese, concluindo-se que a sua elaboração, antecipatória da Tese, corresponde já ao exercício filosófico dotado de valor racional. Seguindo uma linha explicativa-interpretativa, tomam-se para referência textos que contribuem para aproximar o exercício filosófico de uma metodologia académica que sem ignorar a especificidade funciona como regulador comum.<hr/>Abstract In this text I will try to indicate possibilities of writting a thesis project proposal, in order to be submitted and appreciated by an academic jury. If it passes, the investigation can begin. The common idea that a short proposal is not quite enlightening and representative of the Thesis Project is refuted. It is argued that a short, clear and scientifically correct version is based on an enormous amount of research. There is no magic formula or standard example here. If so, it would nullify the pedagogical and epistemological value of the text. A reasonable way of structuring a study plan in Philosophy of Education is presented here. In this sense, it will be considered topics such as summary, detailed description, objectives, state of art, bibliography and schedule. The conclusion has two points: one, the proposal anticipates the PhD thesis itself; another one, the proposal is a philosophical exercise with a rational value. An explanatory-interpretative line follows as a methodological approach. Although the text does not ignore the specificity of the philosophical exercise, the considerations are common to other areas of knowledge.<hr/>Resumen En este texto intentaré indicar las posibilidades de elaborar una propuesta configurable como Proyecto de Tesis, para ser sometido a la apreciación de un jurado académico y, si se aprueba, comenzar la investigación. La idea común de que una propuesta corta no es lo suficientemente esclarecedora y representativa del Proyecto de Tesis es refutada, refiriéndose a la inversión requerida para lograr una versión purificada, clara y científicamente correcta. Por otro lado, no se trata de presentar una fórmula mágica o estandarizar ejemplos, lo que anularía el valor pedagógico y epistemológico del texto. Se trata de buscar una forma razonable capaz de estructurar un plan de estudios en Filosofía de la Educación. En este sentido, se considerarán todos los campos constitutivos de la Propuesta de Proyecto de Tesis, concluyendo que su preparación, anticipadora de la Tesis, ya corresponde al ejercicio filosófico dotado de valor racional. Siguiendo una línea explicativa-interpretativa, los textos que contribuyen a acercar el ejercicio filosófico a una metodología académica que sin ignorar la especificidad funciona como un regulador común se toman como referencia. <![CDATA[A presentation of the Weilian category of the work]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100447&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No presente artigo propomos uma apresentação da categoria weiliana da obra, a categoria da violência pura. Para tanto, dividimos o artigo em três seções. Na primeira, descrevemos a atitude e a categoria da obra. Trata-se da categoria weiliana da rejeição consciente da razão e do indivíduo que vive a sua atitude. Na segunda, mostramos como se dá a compreensão da obra pela filosofia weiliana. Essa compreensão só é possível emprestando à obra uma linguagem que ela rejeita, a linguagem filosófica. Na terceira, concluímos com uma descrição do chamado homem da obra, conforme visto na categoria da obra. Utilizamos também a tipologia do líder das multidões desamparadas presente no ensaio Masses et individus historiques.<hr/>Abstract In this paper we propose a presentation of the Weilian category of the work, the category of pure violence. To this end, we divided the paper into three sections. In the first, we describe the attitude and the category of the work. It is the Weilian category of conscious rejection of reason and the individual who lives his attitude.In the second, we show how the category of the work is understood by Weilian philosophy. This understanding is only possible by lending the work a language that it rejects, the philosophical language.In the third, we conclude with a description of the so-called man of the work, as seen in the category of the work. In the last section, we also used the typology of the leader of the helpless crowd present in the essay Masses et individus historiques.<hr/>Résumé Dans cet article, nous proposons une présentation de la catégorie weilienne de l'œuvre, la catégorie de la violence pure. Pour ce faire, nous avons divisé l'article en trois différentes sections. Dans le premier, nous décrivons l'attitude et la catégorie de l'œuvre. C'est la catégorie weilienne du rejet conscient de la raison et de l'individu qui vit cette attitude. Dans la deuxième section, nous montrons comment l'œuvre est comprise par la philosophie weilienne. Cette compréhension n'est possible qu'en prêtant à l'œuvre un langage qu'elle rejette, le langage philosophique. Dans la troisième section, nous concluons par une description du soi-disant homme du travail, vu dans la catégorie travail. Nous avons également utilisé la typologie du chef de la foule désemparées présente dans l'essai Masses et individus historiques. <![CDATA[O quinto elemento no <em>De Philosophia</em> de Aristóteles: um reexame crítico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100479&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No presente artigo propomos uma apresentação da categoria weiliana da obra, a categoria da violência pura. Para tanto, dividimos o artigo em três seções. Na primeira, descrevemos a atitude e a categoria da obra. Trata-se da categoria weiliana da rejeição consciente da razão e do indivíduo que vive a sua atitude. Na segunda, mostramos como se dá a compreensão da obra pela filosofia weiliana. Essa compreensão só é possível emprestando à obra uma linguagem que ela rejeita, a linguagem filosófica. Na terceira, concluímos com uma descrição do chamado homem da obra, conforme visto na categoria da obra. Utilizamos também a tipologia do líder das multidões desamparadas presente no ensaio Masses et individus historiques.<hr/>Abstract In this paper we propose a presentation of the Weilian category of the work, the category of pure violence. To this end, we divided the paper into three sections. In the first, we describe the attitude and the category of the work. It is the Weilian category of conscious rejection of reason and the individual who lives his attitude.In the second, we show how the category of the work is understood by Weilian philosophy. This understanding is only possible by lending the work a language that it rejects, the philosophical language.In the third, we conclude with a description of the so-called man of the work, as seen in the category of the work. In the last section, we also used the typology of the leader of the helpless crowd present in the essay Masses et individus historiques.<hr/>Résumé Dans cet article, nous proposons une présentation de la catégorie weilienne de l'œuvre, la catégorie de la violence pure. Pour ce faire, nous avons divisé l'article en trois différentes sections. Dans le premier, nous décrivons l'attitude et la catégorie de l'œuvre. C'est la catégorie weilienne du rejet conscient de la raison et de l'individu qui vit cette attitude. Dans la deuxième section, nous montrons comment l'œuvre est comprise par la philosophie weilienne. Cette compréhension n'est possible qu'en prêtant à l'œuvre un langage qu'elle rejette, le langage philosophique. Dans la troisième section, nous concluons par une description du soi-disant homme du travail, vu dans la catégorie travail. Nous avons également utilisé la typologie du chef de la foule désemparées présente dans l'essai Masses et individus historiques. <![CDATA[ENKVIST, Inger. <em>Educação</em>: Guia para perplexos. Campinas-SP: Kirion, 2019. 142 p.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2021000100519&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo No presente artigo propomos uma apresentação da categoria weiliana da obra, a categoria da violência pura. Para tanto, dividimos o artigo em três seções. Na primeira, descrevemos a atitude e a categoria da obra. Trata-se da categoria weiliana da rejeição consciente da razão e do indivíduo que vive a sua atitude. Na segunda, mostramos como se dá a compreensão da obra pela filosofia weiliana. Essa compreensão só é possível emprestando à obra uma linguagem que ela rejeita, a linguagem filosófica. Na terceira, concluímos com uma descrição do chamado homem da obra, conforme visto na categoria da obra. Utilizamos também a tipologia do líder das multidões desamparadas presente no ensaio Masses et individus historiques.<hr/>Abstract In this paper we propose a presentation of the Weilian category of the work, the category of pure violence. To this end, we divided the paper into three sections. In the first, we describe the attitude and the category of the work. It is the Weilian category of conscious rejection of reason and the individual who lives his attitude.In the second, we show how the category of the work is understood by Weilian philosophy. This understanding is only possible by lending the work a language that it rejects, the philosophical language.In the third, we conclude with a description of the so-called man of the work, as seen in the category of the work. In the last section, we also used the typology of the leader of the helpless crowd present in the essay Masses et individus historiques.<hr/>Résumé Dans cet article, nous proposons une présentation de la catégorie weilienne de l'œuvre, la catégorie de la violence pure. Pour ce faire, nous avons divisé l'article en trois différentes sections. Dans le premier, nous décrivons l'attitude et la catégorie de l'œuvre. C'est la catégorie weilienne du rejet conscient de la raison et de l'individu qui vit cette attitude. Dans la deuxième section, nous montrons comment l'œuvre est comprise par la philosophie weilienne. Cette compréhension n'est possible qu'en prêtant à l'œuvre un langage qu'elle rejette, le langage philosophique. Dans la troisième section, nous concluons par une description du soi-disant homme du travail, vu dans la catégorie travail. Nous avons également utilisé la typologie du chef de la foule désemparées présente dans l'essai Masses et individus historiques.