Scielo RSS <![CDATA[Educação e Filosofia]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-596X20220002&lang=es vol. 36 num. 77 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Narrative and human formation: an approach from Paul Ricœur’s thought]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200659&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo aborda a compreensão de formação humana na perspectiva da narrativa em Paul Ricœur, partindo da obra O si mesmo como outro. Parte-se da compreensão de que a narrativa não se esgota em seu enredo linguístico, mas, por facultar a elaboração das experiências, ela promove a atribuição de sentido e a significação da existência, sendo constituidora do sujeito. A pergunta que orienta este estudo é: em que medida a narrativa possibilita pensar uma noção alargada de sujeito, capaz de o auxiliar a fazer a leitura de suas experiências e do mundo? Nossa hipótese é de que no vínculo entre experiência e narrativa - que se dá no e pelo diálogo - é que os sentidos são atribuídos, o qual oportuniza alargar as compreensões e significações de si mesmo, do outro e do mundo, permitindo postular uma noção alargada de formação humana. Para dar conta desse ensejo, dividimos este estudo em três seções, buscando primeiramente encontrar, na ideia de narrativa, aspectos que possibilitam compreender a constituição do sujeito. Na segunda seção, evidenciamos a perspectiva formativa da narrativa enquanto autoformação. E, em um terceiro momento, perscrutamos alguns traços da narrativa que possibilitam pensar a formação do sujeito renovada e alargada, capaz de ser luz aos desafios contemporâneos de uma sociedade complexa e plural.<hr/>Abstract This article approaches the understanding of human formation from the perspective of narrative in Paul Ricœur’s work Oneself as another. It is based on the understanding that the narrative is not limited by its linguistic plot, but, because it allows the elaboration of experiences, the narrative provides the attribution of meaning and the significance of existence, being constitutive of the subject. The question that guides this study is: to what extent does narrative make it possible to think about an enlarged notion of subject, capable of contributing to the reading of one’s experiences and of the world? Our hypothesis is based on the bond between experience and narrative - which occurs in and through dialogue - is that meanings are attributed, which provides the opportunity to enlarge understandings and significations of oneself, of the other, and of the world, allowing the postulation of an enlarged notion of human formation. To accomplish this purpose, we divided this study into three sections, searching firstly to find in the idea of narrative, aspects that enable to understand the constitution of the subject. In the second section, we emphasize the formative perspective of narrative as self-formation. And, in a third moment, we analyze some traces of the narrative that permit the thinking of a renewed and enlarged subject formation perspective, capable of being light to the contemporary challenges of a complex and plural society.<hr/>Résumé Cet article porte sur la compréhension de la formation humaine du point de vue de la narration dans l’œuvre de Paul Ricœur, Soi-même comme un autre. Cette approche vise à comprendre que le récit ne s’épuise pas uniquement dans sa trame linguistique, mais qu’en permettant l’élaboration d’expériences, il favorise l’attribution de sens et de signification à l’existence, étant constitutif du sujet. La question qui guidera cette étude est la suivante : dans quelle mesure le récit permet-il de penser une notion élargie du sujet, capable de lui permettre de lire ses expériences et le monde ? Notre hypothèse est que dans le lien entre l’expérience et le récit - qui se produit dans et par le dialogue - que les sens sont attribués, ce qui offre la possibilité d’élargir les compréhensions et les significations de soi-même, de l’autre et du monde, permettant ainsi de postuler une notion large de la formation humaine. Afin de rendre compte de cette aspiration, nous avons divisé cette étude en trois sections, en cherchant d’abord à trouver dans l’idée de récit, des aspects qui permettent de comprendre la constitution du sujet. Dans la deuxième section, nous soulignons la perspective formative de la narration en tant qu’auto-formation. Et, dans un troisième temps, nous chercherons à scruter certains traits du récit qui nous permettent de penser à la formation d’un sujet renouvelé et élargi, capable de faire face aux défis contemporains d’une société complexe et plurielle. <![CDATA[La filosofía de la maleza como propuesta de descolonización del saber en educación y resistencia a los desafíos contemporáneos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200685&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A educação brasileira está estruturada a partir da colonialidade do saber (QUIJANO, 2005) que permeia a história do nosso território, determinando uma monocultura da mente (SHIVA, 2003) por meio da qual entendemos o mundo. No entanto uma educação que tem em seu cerne currículos monoculturais e silencia de diferentes maneiras o pensamento próprio e local leva a uma relação subalterna com o conhecimento. Diante de enormes desafios que o mundo contemporâneo em crise tem imposto, é necessário que repensemos os currículos escolares a fim de promover uma educação mais significativa para o mundo que está por vir. Com este artigo, temos como objetivo apontar caminhos para lidar com as diferenças no contexto escolar, ressignificando o que de fato é “daninho” para o mundo de hoje. Analisaremos a relação entre a monocultura da mente e do solo e a colonialidade do saber, apontando o potencial dos saberes não hegemônicos para resistir à colonialidade e suas consequências. Traremos como proposta uma filosofia erva-daninha que procura aprender com aquilo que foi descartado e considerado “daninho” pelo saber hegemônico, e que apresenta saberes e estratégias que nos permitem resistir aos desafios contemporâneos de maneira humanizada.<hr/>Abstract Brazilian education is structured based on the coloniality of knowledge (QUIJANO, 2005) that permeates the history of our territory, determining a monoculture of the mind (SHIVA, 2003) in the way we understand the world. However, an education that has monocultural curricula at its core silences own and local thinking in different ways, leads to a subordinate relationship with knowledge. In view of the enormous challenges that the contemporary world in crisis has imposed, it is necessary that we rethink school curricula in order to promote a more meaningful education for the world to come. With this article, we aim to point out ways to deal with differences in the school context, redefining what is in fact “harmful” for today's world. We will analyze the relationship between the monoculture of mind and soil and the coloniality of knowledge, pointing out the potential of non-hegemonic knowledge to resist coloniality and its consequences. We will bring as a proposal a weed philosophy that seeks to learn from what was discarded and considered “harmful” by hegemonic knowledge, and that presents knowledge and strategies that allow us to resist contemporary challenges in a humanized way.<hr/>Resumen La educación brasileña está estructurada en base a la colonialidad del saber (QUIJANO, 2005) que impregna la historia de nuestro territorio, determinando un monocultivo de la mente (SHIVA, 2003) en la forma en que entendemos el mundo. Sin embargo, una educación que tiene currículos monoculturales en su núcleo y silencia de diferentes maneras el pensamiento proprio e local, conduce a una relación subordinada com el conocimiento. Frente a los enormes desafíos que el mundo contemporáneo en crisis ha impuesto, necesitamos repensar los planes de estudio escolares para promover una educación más significativa para el mundo venidero. Con este artículo, nuestro objetivo es señalar formas de lidiar con las diferencias en el contexto escolar, volviendo a significar lo que de hecho es “perjudicial” para el mundo de hoy. Analizaremos la relación entre el monocultivo de la mente y el suelo y la colonialidad del saber, señalando el potencial del saber no hegemónico para resistir la colonialidad y sus consecuencias. Traeremos como propuesta una filosofía de la maleza que busca aprender de lo descartado y considerado “nocivo” por los saberes hegemónicos, y que presenta saberes y estrategias que nos permiten resistir los desafíos contemporáneos de forma humanizada. <![CDATA[Educación para la libertad en Paulo Freire: desafíos y perspectivas en tiempos de construcción de resistencias]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200729&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo analisa a educação para a liberdade em Paulo Freire, considerando seus desafios e perspectivas em tempos de construção da resistência. Considera-se que as formulações freireanas de uma educação para a liberdade permitem a mobilização e a organização das lutas x se manifestam no contexto da crise do Capital. O artigo cumpre os seguintes objetivos na análise dos contributos de Paulo Freire: abordar sua atuação política e intelectual em favor de uma educação para a liberdade; destacar as influências do pensamento social em sua formulação crítica de educação e identificar os eixos teórico-políticos de sua concepção de uma educação para a liberdade para a construção da resistência. Realizou-se uma revisão bibliográfica que se fundamentou na análise de obras de Paulo Freire, de produções que repercutem sua atuação política e intelectual e de sistematizações que se apropriam das formulações teórico-metodológicas freireanas. As referências nas contribuições de Paulo Freire guardam a educação como ato inerentemente humano, traduzindo a liberdade como fundamento ontológico do ser social, que se relaciona com os processos pedagógicos orientados pelo diálogo consciente, crítico, coletivo em favor da transformação.<hr/>Summary This article analyzes the education for freedom in Paulo Freire, considering challenges and perspectives in times of resistance building. It is considered that Freire's formulations of an education for freedom allow the mobilization and organization of the struggles of the working class, resisting the current advances of an ultraconservative, authoritarian and fascist character that are manifested in the Capital crisis. The analysis fulfills the following objectives in the analysis of Paulo Freire's contributions: to approach his political and intellectual performance in favor of an education for freedom; to highlight the influences of social thought in its critical formulation of education and to identify the theoretical and political axes of its conception of an education for freedom for the construction of resistance. A bibliographic review was carried out that was based on the analysis of Paulo Freire's works, of productions that reflect his political and intellectual performance and of systematizations that appropriate the Freirean theoretical-methodological formulations. The references in Paulo Freire's contributions keep education as an inherently human act, translating freedom as an ontological foundation of the social being, which is related to the pedagogical processes guided by conscious, critical, collective dialogue to the transformation.<hr/>Resumen Este artículo analiza la educación para la libertad en Paulo Freire, considerando sus desafíos y perspectivas en tiempos de construcción de resistencias. Se considera que las formulaciones de Freire permiten la movilización y organización de las luchas de la clase trabajadora, resistiendo los actuales avances de carácter ultraconservador, autoritario y fascista que se manifiestan en la crisis del Capital. El análisis cumple los siguientes objetivos: acercar la actuación política e intelectual de Paulo Freire en una educación para la libertad; destacar las influencias del pensamiento social en su formulación crítica de la educación e identificar los ejes teóricos y políticos de su concepción de una educación para la libertad para la construcción de resistencias. Se realizó una revisión bibliográfica basada en análisis de la obra de Paulo Freire, de producciones que reflejan su desempeño político e intelectual y de sistematizaciones que se apropian de las formulaciones teórico-metodológicas freireanas. Los referentes en los aportes de Paulo Freire mantienen la educación como un acto inherentemente humano, traduciendo la libertad como fundamento ontológico del ser social, que se relaciona con los procesos pedagógicos guiados por el diálogo consciente, crítico, colectivo a favor de la transformación. <![CDATA[Inclusión escolar en revisión (2001 a 2011): las (re)formulaciones discursivas de la revista Nova Escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200757&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo discute as repercussões da inclusão escolar de pessoas com deficiência no impresso periódico pedagógico Nova Escola, hegemônico entre os periódicos do gênero. Tomou-se como recorte temporal o período delimitado entre 2001-2011, por evidenciar as manifestações e efeitos desse fenômeno nas páginas do periódico durante o período de configuração da proposta brasileira de Educação Especial na perspectiva inclusiva. Foram compiladas as reportagens sobre o assunto publicadas por Nova Escola nesse período, problematizadas pela análise temática do conteúdo, à luz de proposições teóricas marxistas. Os resultados indicaram duas tendências nas tematizações de Nova Escola sobre inclusão escolar de estudantes com deficiência, sendo a primeira delas (2001-2006) pautada no lema do aprender a viver juntos, reforçando o caráter de interatividade “acolhedora” e “privilegiada” da suposta inclusão, com a predominância do estabelecimento de vínculos interpessoais na escola. A segunda (2007-2011) enfatizou a necessidade de uma “inclusão que ensinasse” os conteúdos escolares aos alunos com deficiência, sintetizada no slogan do aprender de verdade. Ambas as tendências, porém, estiveram alinhadas com a ideologia neoliberal e ao senso comum pedagógico, sendo necessário perspectivar outras possibilidades.<hr/>Abstract This article discusses the repercussions of school inclusion of people with disabilities in the educational periodical Nova Escola, which is hegemonic among journals of its kind. The period delimited between 2001-2011 was taken as a time frame, as it highlights the manifestations and effects of this phenomenon on the pages of the journal during the period of configuration of the Brazilian proposal for Special Education in an inclusive perspective. Reports on the subject published by Nova Escola during this period were compiled, discussed by thematic content analysis, in the light of Marxist theoretical propositions. The results indicated two trends in Nova Escola thematizations about school inclusion of students with disabilities, the first of which (2001-2006) based on the motto of learning to live together, reinforcing the character of “welcoming” and “privileged” interactivity of the supposed inclusion , with the predominance of the establishment of interpersonal bonds at school. The second (2007-2011) emphasized the need for an “inclusion that would teach” school content to students with disabilities, summarized in the slogan of real learning. Both trends, however, were aligned with neoliberal ideology and pedagogical common sense, making it necessary to look at other possibilities.<hr/>Resumen Este artículo analiza las repercusiones de la inclusión escolar de las personas con discapacidad en la revista educativa Nova Escola, hegemónica entre las revistas de este tipo. Se tomó como marco temporal el período delimitado entre 2001-2011, ya que destaca las manifestaciones y efectos de este fenómeno en las páginas de la revista durante el período de configuración de la propuesta brasileña de Educación Especial en perspectiva inclusiva. Se recopilaron informes sobre el tema publicados por Nova Escola durante este período, discutidos mediante análisis de contenido temático, a la luz de propuestas teóricas marxistas. Los resultados indicaron dos tendencias en las temáticas de Nova Escola sobre inclusión escolar de estudiantes con discapacidad, la primera de las cuales (2001-2006) se basó en el lema de aprender a vivir juntos, reforzando el carácter supuestamente “acogedor” y “privilegiado” de interactividad, inclusión, con predominio del establecimiento de vínculos interpersonales en la escuela. El segundo (2007-2011) enfatizó la necesidad de una “inclusión que enseñe” contenidos escolares a estudiantes con discapacidad, resumida en el lema de aprendizaje real. Sin embargo, ambas tendencias estaban alineadas con la ideología neoliberal y el sentido común pedagógico, por lo que era necesario buscar otras posibilidades. <![CDATA[The double aspect of reproduction and its influence on education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200807&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Tomando o pensamento lukacsiano, podemos afirmar que as distorções que se apresentam no trabalho refletem diretamente nos atos reprodutivos do homem, na sua sociabilidade. Portanto, todas as categorias da superestrutura ficam comprometidas, inclusive a educação, haja vista que o espelhamento da realidade estará fundamentado na exploração promovida pelo capital. Partindo dessas considerações o presente artigo objetiva mostrar como o duplo aspecto da reprodução também se reflete na educação. Para tanto tomamos o pensamento do filósofo György Lukács, a partir da sua obra Ontologia do Ser Social, demonstrando ainda que essa dupla face pode ser relacionada à tematização de Saviani em relação às Teorias Não-Críticas, Teorias Crítico-Reprodutivistas e à Pedagogia Histórico-Crítica. Em nossas conclusões afirmamos que a educação no sentido omnilateral correspondente à face positiva da reprodução, sendo uma das alternativas viáveis para a mudança do estado atual de coisas.<hr/>Abstract Taking lukacsian thought, we can say that the distortions that appear at work reflect directly on the reproductive acts of man, on his sociability. Therefore, all categories of the superstructure are compromised, including the education, since the mirroring of reality will be based on the exploration promoted by capital. From these considerations the present article aims to show how the double aspect of reproduction is also reflected in education. For this we take the thought of the philosopher György Lukács, from his work Ontology of the Social Being, further demonstrating that this double face can be related to Saviani’s thematization in relation to Non-Critical Theories, Critical-Reproductive Theories and Pedagogy Historical-Criticism. In our conclusions we affirm state that education in the omnilateral sense, corresponding to the positive face of reproduction, is one of the viable alternatives for changing the current state of things.<hr/>Résumé Selon la pensée lukacsienne, nous pouvons affirmer que les distorsions existantes dans le travail influent directement sur les actes de reproduction de l’homme, sur sa sociabilité. Par conséquent, toutes les catégories de la superstructure sont compromises, notamment l’éducation, puisque le reflet de la réalité sera fondé sur l’exploitation promue par le capital. A partir de ces considérations, le présent article cherche à montrer comment le double aspect de la reproduction se reflète également en éducation. Pour ce faire, nous nous référons à la pensée du philosophe György Lukács, dans son œuvre L’ontologie de l’être social, en démontrant de même que cette double face peut être mise en relation avec la conceptualisation de Saviani, à propos des Théories non critiques, des Théories reproductivistes critiques et de sa Pédagogie historique-critique. Nous affirmons, pour conclure, que l’éducation en un sens omnilatéral correspond à la face positive de la reproduction, ce qui en fait une des alternatives viables en vue du changement de l’état actuel des choses. <![CDATA[Teoría, crítica y práctica educativa: sobre la relación entre pesimismo teórico Y transformación del mundo en T.W. Adorno]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200833&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo trata da relação entre teoria e prática no pensamento de Theodor W. Adorno com o objetivo de analisar as possibilidades de emancipação do sujeito no âmbito da sociedade capitalista contemporânea, questionando sobre um suposto pessimismo do autor. Para tanto, serão contextualizadas as relações entre sujeito e objeto, natureza e razão, teoria e prática e formação e semiformação, com a finalidade de pensar a importância fundamental da teoria para a transformação do mundo a partir de uma análise crítica da sociedade, bem como a pertinência dessa análise ao atual momento brasileiro. A transformação do mundo será pensada a partir das possibilidades de emancipação do sujeito e do papel da formação humana nesse processo, no interior de um modelo educacional cada vez mais determinados pelos interesses do capital que direcionam a educação a aspectos meramente práticos de adaptação ao mercado de trabalho. A conclusão aponta no sentido da necessidade imperativa da manutenção da formação teórica e crítica diante dos constrangimentos de ordem prática de um mundo administrado pelos valores capitalistas.<hr/>Abstract This article deals with the relationship between theory and practice in the thought of Theodor W. Adorno with the aim of analyzing the possibilities of the subject’s emancipation in the context of contemporary capitalist society, questioning the author’s supposed pessimism. Therefore, the relationships between subject and object, nature and reason, theory and practice, and Bildung and Halbbildung will be contextualized, with the purpose of thinking about the fundamental importance of theory for the transformation of the world from a thought marked by a critical analysis of the society, as well as the relevance of this analysis to the current Brazilian moment. The transformation of the world will be thought from the possibilities of emancipation of the subject and the role of human formation in this process within an educational model increasingly determined by the interests of capital that led education to merely practical aspects of adaptation to the labor market. The conclusion points towards the imperative need to maintain theoretical and critical education in the face of practical constraints in a world managed by capitalist values.<hr/>Resumen Este artículo aborda la relación entre teoría y práctica en el pensamiento de Theodor W. Adorno con el objetivo de analizar las posibilidades de emancipación del sujeto en el contexto de la sociedad capitalista contemporánea, cuestionando el supuesto pesimismo del autor. Para eso, se contextualizarán las relaciones entre sujeto y objeto, naturaleza y razón, teoría y práctica, y formación y semiformación, con el propósito de pensar la importancia fundamental de la teoría para la transformación del mundo a partir de una análisis crítica de la sociedad, así como la relevancia de este análisis para el momento brasileño actual. La transformación del mundo se pensará desde las posibilidades de emancipación del sujeto y el papel de la formación humana en este proceso dentro de un modelo educativo cada vez más determinado por los intereses del capital que dirigen la educación a aspectos meramente prácticos de adaptación al mercado laboral. La conclusión apunta hacia la imperiosa necesidad de mantener una formación teórica y crítica frente a las limitaciones prácticas en un mundo gestionado por valores capitalistas. <![CDATA[La duración en Henri Bergson: fundamento de la educación con las diferencias]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200861&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Tendo como contexto as mudanças paradigmáticas da Atualidade, o objetivo deste artigo é refletir sobre os fundamentos filosóficos de uma educação com as diferenças a partir do conceito de duração desenvolvido por Henri Bergson. A teoria bergsoniana da duração instaura uma visão radical das diferenças humanas, baseada nos seguintes aspectos: a dimensão viva e pulsante das temporalidades dos diversos sujeitos; a irredutibilidade das diferentes temporalidades humanas a signos matemáticos; a totalização da temporalidade no âmbito da memória; e, enfim, seu potencial de liberdade e criação. Partindo dos referidos fundamentos filosóficos, o artigo defende que uma educação com as diferenças precisa repensar a noção de sujeito ideal, as práticas de ensino e avaliação baseadas em quantificações e classificações, as lógicas fragmentadas e impessoais de produção de conhecimento e, finalmente, a ideia de formação para a liberdade e a responsabilidade ética.<hr/>Abstract Taking the current paradigmatic changes as a context, the aim of this article is to reflect on the philosophical foundations of an education with the differences based on the concept of duration developed by Henri Bergson. The bergsonian theory of duration establishes a radical view of human differences, based on the following aspects: the living and pulsating dimension of the temporalities of the different subjects; the irreducibility of different human temporalities to mathematical signs; the totalization of temporality within the scope of memory; and, finally, its potential for freedom and creation. Based on these philosophical foundations, the article argues that education with the differences needs to rethink the notion of ideal subject, teaching and evaluation practices based on quantifications and classifications, fragmented and impersonal logics of knowledge production and, finally, the idea of formation for freedom and ethical responsibility.<hr/>Resumen Tomando como contexto los cambios paradigmáticos actuales, el objetivo de este artículo es reflexionar sobre los fundamentos filosóficos de una educación con las diferencias basada en el concepto de duración desarrollado por Henri Bergson. La teoría bergsoniana de la duración establece una visión radical de las diferencias humanas, basada en los siguientes aspectos: la dimensión viva y pulsante de las temporalidades de los diferentes sujetos; la irreductibilidad de diferentes temporalidades humanas a signos matemáticos; la totalización de la temporalidad en el ámbito de la memoria; y, finalmente, su potencial de libertad y creación. Con base en estos fundamentos filosóficos, el artículo sostiene que la educación con las diferencias necesita repensar la noción de sujeto ideal, prácticas de enseñanza y evaluación basadas en cuantificaciones y clasificaciones, lógicas fragmentadas e impersonales de producción de conocimiento y, finalmente, la idea de formación para la libertad y la responsabilidad ética. <![CDATA[El uso de juegos en las clases de matemáticas: problematizando las verdades del discurso pedagógico contemporáneo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200885&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo tem por objetivo problematizar o enunciado que diz da importância de ensinar matemática usando jogos. O material de pesquisa abrange todos os exemplares da Educação em Revista (ER), periódico do Sindicato do Ensino Privado do RS. Servindo-se de ferramentas teóricas oriundas do pensamento de Foucault, o artigo examina entrelaçamentos do enunciado estudado com outros do campo educacional, que geram efeitos de verdade no discurso da educação matemática contemporânea. O trabalho investigativo permitiu identificar: a) os vetores de sustentação do referido enunciado encontram-se nas produções acadêmicas da área da Educação Matemática e em documentos oficiais; b) uma reatualização do enunciado evidenciando fortes aproximações entre os jogos escolares para ensinar matemática e as tecnologias digitais. As considerações finais apontam para a constituição de uma narrativa vitoriosa sobre o uso de jogos nas aulas de matemática, capturando professores e alunos.<hr/>Abstract The article aims to problematize the statement about the importance of teaching mathematics using games. The research material covers all the copies of Educação em Revista (ER), a periodical of the Private Teaching Union of RS. Using theoretical tools derived from Foucault's thought, the article examines the intertwining of the studied utterance with others in the educational field, which generate real effects in the discourse of contemporary mathematics education. The investigative work allowed us to identify: a) the support vectors of that statement are found in academic productions in the area of ​​Mathematics Education and in official documents; b) a re-updating of the statement showing strong similarities between school games to teach mathematics and digital technologies. The final considerations point to the constitution of a victorious narrative about the use of games in math classes, capturing teachers and students.<hr/>Resumen El artículo tiene como objetivo problematizar la afirmación que dice sobre la importancia de enseñar matemáticas mediante juegos. El material de investigación cubre todos los ejemplares de Educação em Revista (ER), publicación periódica de la Unión de Docentes Privados de RS. Utilizando herramientas teóricas derivadas del pensamiento de Foucault, el artículo examina el entrelazamiento del enunciado estudiado con otros en el ámbito educativo, que generan efectos reales en el discurso de la educación matemática contemporánea. El trabajo investigativo permitió identificar: a) los vectores de apoyo de ese enunciado se encuentran en producciones académicas en el área de Educación Matemática y en documentos oficiales; b) una actualización de la declaración que muestra fuertes similitudes entre los juegos escolares para enseñar matemáticas y tecnologías digitales. Las consideraciones finales apuntan a la constitución de una narrativa victoriosa sobre el uso de juegos en las clases de matemáticas, capturando a profesores y alumnos. <![CDATA[Dialectical Foundations of Professional Teaching Development]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200917&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este texto objetiva desenvolver discussão sobre os fundamentos dialéticos do desenvolvimento profissional docente. Estrutura-se na revisão de literatura com base em ideias de autores que abordam estudos sobre o desenvolvimento profissional docente e no conceito de desenvolvimento fundamentado nas leis gerais do Materialismo Histórico Dialético. Dentre os resultados constatados com o estudo, destaca-se a compreensão de que os autores analisados realizam discussão do desenvolvimento profissional docente como processo de constituição do ser professor relacionado a aquisição de saberes e competências necessárias à profissão. A partir da discussão dos fundamentos dialéticos do desenvolvimento profissional docente, concluiu-se que o mesmo é o movimento histórico e dialético de constituição das maneiras de pensar, sentir e agir do professor e se manifesta nas suas relações pessoais, profissionais e institucionais.<hr/>Abstract This text aims to develop discussions on the dialectical foundations of professional teaching development. It is structured in the literature review based on ideas of authors that address studies about the professional teaching development and in the concept of the development grounded on the general laws of Dialectical Historical Materialism. Among the results found due the study, we highlight the comprehension that the analyzed authors hold discussion on the professional teaching development as a constitution process of being a teacher related to the knowledge acquisition and the necessary competences in the profession. From the discussion on dialectical foundations of professional teaching development, it was concluded that it is the historical and dialectical movement of constitution of ways of thinking, feeling, and acting as a teacher and it is manifested in its personal, professional, and institutional relations.<hr/>Résumé Ce texte vise à développer discussion sur les fondements dialectiques du développement professionnel des enseignants. On structure dans la révision de littérature basée sur les idées d'auteurs qui abordent études sur le développement professionnel des enseignants et dans le concept de développement fondé dans les lois générales du Matérialisme Historique Dialectique. Parmi les résultats constatés avec l'étude, on met en évidence la compréhension que les auteurs analysés réalisent discussion du développement professionnel des enseignants comme processus de constitution d’être professeur lié à l'acquisition de connaissances et compétences nécessaires à la profession. À partir de la discussion des fondements dialectiques du développement professionnel des enseignants, on a été conclu le même est le mouvement historique et dialectique de constitution des façons de penser, de sentir et d'agir du professeur et se manifeste dans ses relations personnelles, professionnelles et institutionnelles. <![CDATA[Solidaridad intelectual: aproximación a la interseccionalidad y a la hermenéutica reconstructiva en la investigación en educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200951&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo tem como objetivo apresentar um diálogo entre as abordagens da interseccionalidade e da hermenêutica reconstrutiva no contexto das pesquisas em educação. A universalização discursiva e a abertura ao “outro”, inerentes à hermenêutica reconstrutiva, aproximam-se do propósito de desmarginalizar o “outro”, próprio da interseccionalidade, partindo das margens para o centro. A hermenêutica reconstrutiva, articulada à interseccionalidade, pressupõe considerar que as relações são constituídas mutuamente a partir de acertos comunicativos. Trata-se de abordagens que reconfiguram o olhar individualista, característico dos métodos científicos tradicionais, oferecendo à pesquisa em educação possibilidades investigativas mais dialogadas, argumentadas e horizontalizadas. A compreensão é de que a abertura crítica diante do “outro”, de ambas as abordagens, pode viabilizar a construção e reconstrução continuada dos saberes da área diante das demandas da pluralidade e de seu mundo da vida.<hr/>Abstract The article aims to present a dialogue between the approaches of intersectionality and reconstructive hermeneutics in the context of research in education. The discursive universalization and openness to the “other”, inherent to reconstructive hermeneutics, approach the purpose of demarginalizing the “other”, characteristic of intersectionality, starting from the margins towards the center. Reconstructive hermeneutics, articulated with intersectionality, presupposes considering that relationships are mutually constituted from communicative successes. These are approaches that reconfigure the individualistic view, characteristic of traditional scientific methods, offering research in education possibilities that are more dialogued, argued and horizontalized. The understanding is that the critical opening towards the “other”, of both approaches, can enable the continued construction and reconstruction of knowledge in the area in light of the demands of plurality and its world of life.<hr/>Resumen El artículo pretende presentar un diálogo entre los enfoques de la interseccionalidad y la hermenéutica reconstructiva en el contexto de la investigación en educación. La universalización discursiva y la apertura al “otro”, inherentes a la hermenéutica reconstructiva, se acercan al propósito de desmarginalizar al “otro”, propio de la interseccionalidad, partiendo de los márgenes hacia el centro. La hermenéutica reconstructiva, articulada con la interseccionalidad, presupone la consideración de que las relaciones se constituyen mutuamente a partir de acuerdos comunicativos. Se trata de enfoques que reconfiguran la mirada individualista, característica de los métodos científicos tradicionales, ofreciendo posibilidades de investigación en educación más dialogantes, argumentativas y horizontales. Se entiende que la apertura crítica ante el “otro”, desde ambos enfoques, puede permitir la construcción y reconstrucción continua del conocimiento en el área frente a las exigencias de la pluralidad y su mundo de vida. <![CDATA[La solitud en tiempos de oscuridad: proposiciones pedagógico-educacionales para un mundo fuera de los ejes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000200977&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Trata-se de um estudo que apresenta uma interpretação sobre o livro de Carson McCullers, intitulado O coração é um caçador solitário, com base no argumento de que a referida obra traz consigo elementos literários e filosóficos. Com isto em mente, objetivou-se compreender a solidão para além de um dilema que a encerra em si mesma, mas, sobretudo, compreendê-la inserida no contexto dos tempos sombrios, fenômeno epocal em que se manifesta o ódio e a intolerância (a exemplo de manifestações machistas, racistas, xenófobas e homofóbicas) incentivados por uma espécie de obscurantismo anti-intelectual. O problema investigado se referiu às condições de possibilidade de enfrentar-se educacionalmente a solidão, fenômeno que afeta cada vez mais indivíduos. Em linhas gerais, percorre-se o campo dos conceitos filosóficos amparados pela materialidade da narrativa literária para a apresentação de proposições pedagógico-educacionais.<hr/>Abstract This is a study that presents an interpretation of Carson McCullers' book, The Heart is a Lonely Hunter, based on the argument that the aforesaid work carries both literary and philosophical elements. That said, the objective was to understand the loneliness beyond a dilemma which encloses in itself, yet, especially, to comprehend it when inserted in dark times context, epochal phenomenon that manifests hatred and intolerance (sexism, racism, homophobic manifestations, for instance), encouraged by some sort of anti-intellectual obscurantism. The problem investigated in this article referred to the conditions of possibility of facing loneliness educationally, a phenomenon that has increasingly affected individuals. In general terms, the philosophical concepts field supported by the materiality of literary narrative for the presentation of pedagogical-educational propositions.<hr/>Resumen Se trata de un estudio que presenta una interpretación sobre el libro de Carson McCullers, El corazón es un cazador solitario, bajo el argumento de que esta obra trae consigo elementos literarios y filosóficos. Con esto en mente, se ha objetivado comprender la solitud más allá de un dilema en si misma, pero, estudiarla introducida en el contexto de los tiempos de oscuridad, fenómeno de una época en que se manifiesta el odio y la intolerancia (a ejemplo de manifestaciones machistas, racistas, xenofóbicas y homofóbicas) incentivadas por una especie de oscurantismo anti-intelectual. El problema investigado se ha referido a las condiciones de posibilidad de enfrentarse, en la educación, la soledad, fenómeno que afecta cada vez más individuos. En líneas generales, vamos de los conceptos filosóficos valiéndose por la materialidad de la narrativa literaria para la presentación de proposiciones pedagógico-educacionales. <![CDATA[Universidad Contemporánea: Presiones de la Modernidad Líquida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000201005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A negação por conceitos sólidos, flexibilidade, neotribalismos e nomadismo são aspectos que influenciam na formação dos sujeitos e das instituições em tempos líquido-modernos. Os sujeitos são estimulados a buscar constantemente o novo e isso impacta na formação de vínculos. Como decorrência da tendência de isolamento social e a demanda pela formação identitária, os indivíduos criaram mecanismos para suprir as necessidades de pertencimento. Um destes mecanismos são as neotribos, agrupamentos de indivíduos, em grande medida jovens, que se reúnem a partir de objetivos e interesses compartilhados. Os jovens, de modo predominante, ocupam os espaços nas universidades, cujos padrões estáveis, fixos e duros também têm se colocado à prova. Os alunos buscam uma formação ágil, conectada com o mundo e personalizada. Para dar conta de tal demanda, um dos caminhos aligeirados propostos pelo mercado é a desagregação. Estes movimentos propiciam o surgimento de características segmentadas e frágeis nas universidades. A forma como se comunicam, a maneira como abordam suas funções, o modo como valorizam as pessoas, são indicadores dos aspectos da cultura acadêmica. Assim, propõe-se debater como a universidade, que tem sua anatomia fundada na solidez moderna, reage a não solidez da cultura contemporânea.<hr/>Abstract The denial of solid concepts, flexibility, neotribalism and nomadism are aspects that influence the formation of subjects and institutions in liquid-modern times. The subjects are encouraged to constantly search for the new and this has an impact on the formation of social ties. As a result of the tendency of social isolation and the demand for identity formation, individuals created mechanisms to supply the needs of belonging. One of these mechanisms is the neotribes, groups of individuals, largely young, who come together based on shared goals and interests. Young people, predominantly, occupy spaces in universities, whose stable, fixed and hard standards have also been put to the test. Students seek agile training, connected with the world and personalized. To achieve with such demand, one of the easiest paths proposed by the market is the unbundling. These movements lead to the emergence of segmented and fragile characteristics in universities. The way they communicate, the way they approach their functions, the way they value people, are indicators of aspects of academic culture. Thus, it is proposed to debate how the university, which has its anatomy based on modern solidity, reacts to the non-solidity of contemporary culture.<hr/>Resumen La negación de conceptos sólidos, la flexibilidad, el neotribalismo y el nomadismo son aspectos que influyen en la formación de sujetos e instituciones en la época líquida-moderna. Se anima a los sujetos a buscar constantemente lo nuevo y esto repercute en la formación de vínculos. Como resultado de la tendencia al aislamiento social y la demanda de formación de identidad, los individuos crearon mecanismos para suplir las necesidades de pertenencia. Uno de estos son los neotribus, grupos de indivíduos que se unen en base a objetivos e intereses compartidos. Ellos ocupan espacios en las universidades, cuyos estándares estables, fijos y duros también se han puesto a prueba. Los estudiantes buscan una formación ágil, conectada con el mundo y personalizada. Para hacer frente a tal demanda, uno de los caminos más fáciles que propone el mercado es la desagregación. Estos movimientos conducen al surgimiento de características segmentadas y frágiles en las universidades. La forma en que se comunican, la forma en que valoran a las personas, son indicadores de aspectos de la cultura académica. Así, se propone debatir cómo la universidad, que tiene su anatomía basada en la solidez moderna, reacciona a la no solidez de la cultura contemporánea. <![CDATA[No queremos inclusivismos”: un ensayo (des)inspirado por el Ministro de la Educación brasileña]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000201037&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Desde a Constituição federal de 1988, o Brasil tem avançado, mesmo que vagarosamente, na construção de políticas públicas de inclusão de pessoas que se encontram em condições de desvantagem social. Dentre os movimentos sociais de luta, estão as pessoas com deficiência, seus familiares e profissionais de distintas áreas de atuação. Em agosto de 2021 o Ministro da Educação brasileira proferiu discursos que se engajam em atitudes excludentes. Dentre as falas mais polemizadas, afirmou que nas escolas há crianças com deficiência que atrapalham o aprendizado dos demais alunos. O objetivo deste ensaio é discutir acerca dos discursos do Ministro como impactantes dispositivos de marginalização e exclusão social dos estudantes com deficiência. O teor do ensaio se ampara no acervo documental e legislativo que fundamenta a história, a emanação e a implementação de políticas públicas pró-educação inclusiva, bem como em autores que sustentam as Ciências Humanas e Sociais no entendimento que a diferença e as liberdades de Ser e estar no mundo, com o mundo, com as outras pessoas, sendo diferente, são valores humanos inegociáveis.<hr/>Abstract Since the Federal Constitution of 1988, Brazil has advanced, albeit slowly, in the construction of public policies for the inclusion of people who find themselves in conditions of social disadvantage. Among the social struggle movements are people with disabilities, their families and professionals from different areas of activity. In August 2021 the Brazilian Minister of Education delivered speeches that engage in exclusionary attitudes. Among the most controversial speeches, he stated that in schools there are children with disabilities who hinder the learning of other students. The objective of this essay is to discuss about the Minister's speeches as impacting devices of marginalization and social exclusion of students with disabilities. The content of the essay is supported by the documentary and legislative archive that underlies the history, emanation and implementation of public policies for inclusive education, as well as by authors who support the Human and Social Sciences in the understanding that the difference and the freedoms of Being and being in the world, with the world, with other people, being different, are non-negotiable human values.<hr/>Resumen Desde la Constitución Federal de 1988, el Brasil ha avanzado, aunque lentamente, en la construcción de políticas públicas para la inclusión de personas que se encuentran en condiciones de desventaja social. Entre los movimientos sociales de lucha se encuentran personas con discapacidad, sus familias y profesionales de diferentes áreas de actividad. En agosto de 2021, el Ministro de la Educación brasileña pronunció discursos que involucran actitudes excluyentes. Entre los discursos más controvertidos, afirmó que en las escuelas hay niños con discapacidad que dificultan el aprendizaje de otros estudiantes. El objetivo de este ensayo es discutir sobre los discursos del Ministro como dispositivos impactantes de marginalización y exclusión social de los estudiantes con discapacidad. El contenido del ensayo se sustenta en el archivo documental y legislativo que sustenta la historia, emanación e implementación de las políticas públicas de educación inclusiva, así como por autores que apoyan a las Ciencias Humanas y Sociales en el entendimiento de que la diferencia y las libertades de Ser y estar en el mundo, con el mundo, con otras personas, siendo diferente, son valores humanos innegociables. <![CDATA[La educación como superación de la barbarie: clarificación y cosificación en Lukács, Adorno y Honneth]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000201075&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente trabalho adota como ponto de partida a crítica do Esclarecimento (Aufklärung) realizada por Adorno e Horkheimer e investiga a hipótese desenvolvida pelo primeiro de uma concepção de educação como superação da barbárie. O artigo discute a fundamentação de noção adorniana de barbárie na teoria freudiana da cultura. Em particular, a hipótese de que a civilização origina e fortalece progressivamente o que é anticivilizatório, procurando distinguir a relação dialética entre determinados processos de socialização e certas formas de objetificação do sujeito caracterizadoras dos fenômenos de reificação. Em seguida, tomando a racionalidade instrumental do esclarecimento como mecanismo de objetificação do sujeito na sociedade capitalista moderna, o artigo discorre sobre o conceito de reificação em György Lukács, sua relação com a crítica do Esclarecimento em Adorno e Horkheimer e a proposta elaborada por Axel Honneth de atualização desse conceito, a partir da teoria do reconhecimento.<hr/>Abstract The present paper takes as its starting point the critique of the Enlightenment (Aufklärung) made by Adorno and Horkheimer and investigates the hypothesis developed by first of a conception of education to overcome barbarism. The paper discusses the foundations of the Adornian notion of barbarism in Freud's theory of culture. In particular, the hypothesis that civilization originates and progressively strengthens what is anti-civilizing, seeking to distinguish the dialectical relationship between socialization processes and certain forms of objectification of the subject that characterize the phenomena of reification. Then, taking the instrumental rationality of the Enlightenment as a mechanism for objectifying the subject in modern capitalist society, the article discusses the concept of reification in György Lukács, its relationship with the criticism of the Enlightenment in Adorno and Horkheimer and updating proposal of this concept by Axel Honneth, from the recognition theory.<hr/>Resumen El presente trabajo adopta como punto de partida la crítica de la Ilustración (Aufklärung) realizada por Adorno y Horkheimer e investiga la hipótesis desarrollada por el primero de una concepción de educación como superación de la barbarie. El artículo discute la fundamentación del concepto adorniano de barbarie en la teoría freudiana de la cultura. En particular, la hipótesis de que la civilización origina y fortalece progresivamente lo anticivilizatorio, buscando distinguir la relación dialéctica entre determinados procesos de socialización y ciertas maneras de objetivación del sujeto que caracterizan los fenómenos de reificación. A continuación, tomando la racionalidad instrumental de la ilustración como mecanismo de objetificación del sujeto en la sociedad capitalista moderna, el artículo discute el concepto de reificación en György Lukács, su relación con la crítica de la Ilustración en Adorno y Horkheimer y la propuesta elaborada por Axel Honneth de actualización de este concepto, a partir de la teoría del reconocimiento. <![CDATA[Discursos sobre la enseñanza de la filosofía en el currículo de enseñanza media: defensa de un problema, concepción curricular y afirmación de una práctica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000201107&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo apresentamos parte dos resultados de uma pesquisa qualitativa e de revisão bibliográfica, cujo problema envolve os sentidos de ensino de Filosofia no currículo para o ensino médio no período de 2009 a 2019. Assim, objetivamos investigar os discursos sobre o ensino de Filosofia no ensino médio, presentes na produção acadêmica dos autores mais recorrentes do campo teórico. Para tanto, aportamo-nos na Teoria do Discurso de Ernesto Laclau e Chantal Mouffe, cuja potência teórica, já afirmada em importantes trabalhos do campo educacional, permitiu-nos identificar o problema do não reconhecimento do ensino de Filosofia como um ponto-nodal que une uma parte da comunidade acadêmica de Filosofia na afirmação antagônica de que tal ensino deve, sim, compor o currículo do nível médio brasileiro.<hr/>Abstract In this article we present part of the results of a research of qualitative nature and bibliographic cut whose problem involves the meanings of Philosophy teaching in the curriculum for high school in the period from 2009 to 2019. Thus, we aim to investigate the discourses on teaching Philosophy in high school present in the academic production of the most recurrent authors in the theoretical field. To this end, we focus on the Discourse Theory of Ernesto Laclau and Chantal Mouffe, whose theoretical potency, already affirmed in important works in the educational field, allowed us to identify the problem of the non-recognition of philosophy teaching as a nodal point that unites a part of the academic philosophy community in the antagonistic claim that such teaching should be part of the Brazilian high school curriculum.<hr/>Resumen En este artículo presentamos parte de los resultados de una investigación cualitativa y revisión bibliográfica, cuyo problema involucra los significados de la enseñanza de la Filosofía en el currículo para la escuela secundaria en el período de 2009 a 2019. Así, nos propusimos investigar los discursos sobre la enseñanza de la Filosofía en la escuela secundaria, presentes en la producción académica de los autores más recurrentes en el campo teórico. Para ello, hemos estado en la Teoría del Discurso de Ernesto Laclau y Chantal Mouffe, cuyo poder teórico, ya afirmado en importantes trabajos del campo educativo, nos permitió identificar el problema del no reconocimiento de la enseñanza de la filosofía como un punto-nodal que une a una parte de la comunidad académica de la Filosofía en la afirmación antagónica de que dicha enseñanza debe, sí, formar parte del currículo del nivel medio brasileño. <![CDATA[¿Cómo elaborar un plan de análisis de datos en investigación cualitativa: descripción, explicación o interpretación?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-596x2022000201141&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Discutir aspectos teórico-metodológicos que subsidie a análise dos dados na pesquisa científica é atividade complexa, pois toda produção científica está relacionada às escolhas teóricas e metodológicas do pesquisador. Este texto busca responder à seguinte questão: como podemos organizar a proposta geral do plano de análise na pesquisa científica qualitativa? Essa inquietação tem como base a condição de ser e estar professora da disciplina de Pesquisa em Educação no ensino superior, de atuar em Programa de Pós-Graduação e de integrar o Grupo de Pesquisa FORMAR que pressupõe a unidade pesquisar-formar em contexto de investigação científica. Essas circunstâncias possibilitaram dialogar com a dialética existencial em Vieira Pinto (1979), entre outras literaturas. O propósito deste trabalho é apresentar sugestões que possam auxiliar na elaboração do plano de análise e gerar uma proposta que possa nortear o processo de orientação e interpretação dos dados produzidos na pesquisa científica. Os dados trazem as seguintes evidências: formação do pesquisador com consciência crítica; análise norteada pelos objetivos específicos ou perguntas norteadoras; apropriação da teoria; descrição, explicação e interpretação na mobilização do geral, do particular e do singular do objeto de estudo; o plano de análise deve ser inteligível, interpretável, compreensível e aplicável, consoante as escolhas teórico-metodológicas.<hr/>Abstract Discussing theoretical-methodological aspects that support the analysis of data in scientific research is a complex activity, as all scientific production is related to the theoretical and methodological choices of the researcher. This text seeks to answer the following question: how can we organize the general proposal of the analysis plan in qualitative scientific research? This concern is based on the condition of being and being a professor of the Research in Education discipline in higher education, of working in the Graduate Program and of being part of the FORMAR Research Group, which presupposes the research-training unit in the context of scientific investigation. These circumstances made it possible to dialogue with the existential dialectic in Vieira Pinto (1979), among other literatures. The purpose of this work is to present suggestions that can help in the elaboration of the analysis plan and generate a proposal that can guide the process of orientation and interpretation of the data produced in the scientific research. The data bring the following evidences: formation of the researcher with critical awareness; analysis guided by specific objectives or guiding questions; theory appropriation; description, explanation and interpretation in the mobilization of the general, the particular and the singular of the object of study and; the analysis plan must be intelligible, interpretable, understandable and applicable, depending on the theoretical-methodological choices.<hr/>Resumen Discutir aspectos teórico-metodológicos que sustentan el análisis de datos en la investigación científica es una actividad compleja, ya que toda producción científica está relacionada con las elecciones teóricas y metodológicas del investigador. Este texto busca responder a la siguiente pregunta: ¿cómo podemos organizar la propuesta general del plan de análisis en la investigación científica cualitativa? Esta preocupación se fundamenta en la condición de ser y ser docente de la disciplina Investigación en Educación en la educación superior, de laborar en el Programa de Posgrado y de formar parte del Grupo de Investigación FORMAR, lo que presupone la unidad de investigación-formación en el contexto de investigación científica. Estas circunstancias permitieron dialogar con la dialéctica existencial en Vieira Pinto (1979), entre otras literaturas. El propósito de este trabajo es presentar sugerencias que puedan auxiliar en la elaboración del plan de análisis y generar una propuesta que pueda orientar el proceso de orientación e interpretación de los datos producidos en la investigación científica. Los datos traen las siguientes evidencias: formación del investigador con conciencia crítica; análisis guiado por objetivos específicos o preguntas orientadoras; apropiación de la teoría; descripción, explicación e interpretación en la movilización de lo general, lo particular y lo singular del objeto de estudio y; el plan de análisis debe ser inteligible, interpretable, comprensible y aplicable, en función de las elecciones teórico-metodológicas.