Scielo RSS <![CDATA[Revista Eletrônica de Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-719920160003&lang=pt vol. 10 num. 3 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Carta ao leitor]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Gestão democrática na escola: em busca da participação e da liderança]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo é fruto de estudos realizados no Grupo de Pesquisa em Educação e Gestão (GPEG), certificado pela Universidade do Vale do Sapucaí e registrado no Diretório do CNPq. O estudo objetiva ampliar o olhar para a denominada “gestão democrática” e a “participação” na administração do trabalho educativo da escola. Articula-se fundamentos teóricos e legais aos desafios e questões que, normalmente, os gestores enfrentam no exercício da sua função no cotidiano escolar em face de contradições e desafios a que estão expostos. Navegando entre o poder outorgado e o poder real, os gestores são pressionados, por um lado, pela responsabilização e avaliação de resultados e, por outro lado, pela falta de autonomia e condições propícias para uma gestão escolar democrática.<hr/>Abstract The article is the result of studies performed in the Research Group in Education and Management (known as GPEG), certificated by the Vale do Sapucaí University and registered in the CNPq Directory. The study aims to expand the view about the so-called “democratic management” and the “participation” in the in the administration of school educational work. For this, are articulated theoretical and legal fundamentals to the challenges and issues that, normally, the managers face in the exercise of their function in daily school considering the contradictions and challenges, which they are exposed. Passing between the given power and the real power, the managers are pressed, on one hand, by the accountability and evaluation of results and, on the other, by the lack of autonomy and proper conditions for a democratic school management. <![CDATA[Perspectiva da gestão de Educação de Jovens e Adultos e interfaces com a formação docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objetivo analisar a relação entre gestão educacional e a formação docente na Educação de Jovens e Adultos (EJA) no município de Matina, no estado da Bahia, Brasil. A investigação se pautou na abordagem qualitativa, com delineamento no estudo de caso. Para coleta de dados, lançou-se mão da análise de documentos, da observação e da entrevista semiestruturada com educadores e educandos de três escolas que ofertam a EJA, no município de Matina. O tratamento dos dados foi possível graças à ferramenta da análise de conteúdo. Como resultado, constatou-se que a gestão da EJA municipal apresenta-se, ainda, de maneira precária, o que implica difíceis condições de trabalho e de formação, comprometendo a educação ofertada à comunidade local. Verificou-se também que existe uma estreita relação entre a gestão educacional e a formação dos educadores de EJA, o que aponta para a necessidade de investimento financeiro, material e pedagógico no âmbito da melhoria dos processos de gestão educacional, escolar e consequentemente na melhoria e na garantia dos processos formativos, no âmbito da EJA.<hr/>Abstract This article aims to analyze the relationship between educational administration and teacher training in the youth and adult education on the Matina city, Bahia State, Brazil. The research was based on a qualitative approach to design in the case study. For data collection, we employed the documents analysis, observation and semi-structured interviews with teachers and students of three schools that offers EJA on the Matina town. Data processing was impossible, thanks to the content analysis tool. As a result, it was found that the municipal adult education management presents also a precarious way, which implies difficult working conditions and training, compromising the education offered to the local community. There was also a close relationship between education management and training adult education teachers, which points to the need for financial investment, material and teaching within the educational improvement and school management processes, and consequently in improving and ensuring the EJA training processes. <![CDATA[O professor-tradutor: imagens do Projeto Político-Pedagógico na Educação Infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300059&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente trabalho, oriundo da disciplina “O professor-tradutor de EIS AICE: currículo e didática” de um Programa de Pós-Graduação em Educação, objetiva “olhar” as traduções ou representações de um Projeto Político-Pedagógico (PPP) através de algumas imagens criadas por um grupo de educadores de uma escola pública de Educação Infantil do sul do Brasil. Metodologicamente, este trabalho pode ser considerado de cunho qualitativo, porque fez uso de uma questão geradora - Traduza o PPP da escola na forma de imagem ou imagens. Tem como aporte teórico alguns conceitos advindos da teoria da tradução como criação e crítica, de Campos (2013) e Corazza (2013; 2015b) e do conceito de imagem do pensamento, em Deleuze (2009), Corazza (2013; 2015a) e Machado (2013). O estudo desses materiais suscitou diferentes análises e interpretações dos pensamentos dos educadores acerca do Projeto Político-Pedagógico. Permitiu inferir, ainda, que os educadores, ao traduzirem ou representarem o referido documento na forma de imagens, o fizeram com um pensamento acerca dele - a imagem do pensamento. Esta, por sua vez, se constituiu durante a formação e a prática docente. Por fim, essas traduções ou representações permitiram pensamentos outros, pelo viés da criação e da crítica, que denunciam o impensado e as coisas mortas da educação.<hr/>Abstract The present work is originated from the subject “The teacher translator of EIC (Spaces, Images, Signs) AICE (Author, Infant, Curriculum, Educator): Curriculum and Teaching” from a Graduate Studies Program in Education. The objective is to “look at” the translations or representations of a Political Pedagogical Project (PPP) through some images created by a group of public preschool teachers in southern Brazil. Methodologically, this work can be considered with a qualitative approach, because it used as a question generator - Translation the school PPP to an image or images. It has as theoretical framework some concepts from the translation as creation and criticism, by Campos (2013) and Corazza (2013; 2015b) and the “thought image” concept, by Deleuze (2009), Corazza (2013; 2015a) and Machado (2013). The study of such materials has raised different analysis of Educators thoughts interpretations about the Political Pedagogical Project. The work also allows to infer that educators, while translators or representatives of the document on images form, they did it with a thought about it - the thought image. This in turn, is constituted during the training and teaching practice. Finally, these translations and representations, that allowed other thoughts, through the creation and criticism perspectives, that denounces the thoughtless and dead things in education. <![CDATA[Gestão socioambiental na comunidade de remanescentes quilombolas de Cruz em Alagoas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300075&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente artigo analisa o aporte teórico da disciplina Epistemologia da Gestão Socioambiental em sua contribuição à reflexão e à práxis socioambiental no semiárido nordestino brasileiro, especificamente no povoado quilombola Cruz, no contexto das aulas ministradas no programa de Pós-Graduação em Ecologia Humana; analisar suas possíveis contribuições à reflexão epistemológica em face da monocultura do saber como lógica em processo de superação; visa, ainda, apresentar alguns aspectos socioambientais da comunidade quilombola estudados do ponto de vista da ecologia de saberes. Por fim, apresentaremos alguns resultados de pesquisa efetivada na comunidade quilombola do Povoado Cruz, em Delmiro Gouveia, estado de Alagoas, Brasil - a pesquisa levou em consideração a lida da comunidade, seu modo de produção e subsistência como processos de interação homem/ambiente (MORAN, 1999, 2008, 2010, 2011; LEFF, 2010, 2012).<hr/>Abstract This paper analyzes the theoretical basis of Epistemology discipline of Environmental Management and its contribution to the reflection on the environmental practices in the Brazilian semi-arid northeast region, specifically in the Quilombo Cruz village, in the context of classes taught in the Graduate Program in Human Ecology; analyze their possible contributions to the epistemological reflection in the face of monoculture of knowledge and logic in overcoming process; it is intended to also present some environmental aspects of the quilombo studied from the point of view of knowledge of ecology. Finally, we present some research results carried out in the quilombo of the Cruz village in Delmiro Gouveia, State of Alagoas, Brazil, the research took into account the community deals, their mode of production and living as man’s interaction with environment processes. (MORAN 1999, 2010, 2011; LEFF, 2010, 2012). <![CDATA[Padrões arquitetônicos escolares e expansão do Ensino Fundamental no início do século XX no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300087&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo propõe descrever a transformação ocorrida no espaço físico das escolas de ensino fundamental no Brasil, no período inicial da expansão do acesso à educação básica, ocorrida entre os anos 1930 a 1940. Procurou-se, por meio da abordagem histórico-descritiva, demonstrar que os projetos arquitetônicos escolares materializaram aspectos constitutivos das políticas educacionais vigentes nos períodos indicados. Abordou-se, com base na pesquisa bibliográfica de aporte histórico, a emergência de novas diretrizes de planejamento nos órgãos estatais e a configuração da arquitetura escolar brasileira em conformidade com o discurso modernizador do período. Perseguiu-se as transformações dos modelos arquitetônicos e a mudança de orientação dos órgãos de planejamento, os quais utilizaram-se de conceitos funcionalistas da arquitetura do movimento moderno para a construção dos prédios escolares, seguindo princípios construtivos modulares, pré-fabricação e despojamento de toda ornamentação. Tendo como referência as modificações nas diretrizes de planejamento e a forma como configurou-se a rede física escolar, identificou-se que a expansão da rede física seguiu o parâmetro de racionalização do gasto público. Esse fator corroborou para a massificação do acesso, ocasionou a adoção de soluções arquitetônicas padronizadas, o empobrecimento e a precarização da estrutura física das escolas públicas brasileiras.<hr/>Abstract The purpose of this article is to describe the transformation that occurred in the physical space of the elementary schools in Brazil, the initial period of expanding access to basic education that occurred between 1930 and 1940. Through the historical and descriptive approach, an attempt was made to demonstrate that the Architecture School projects materialized constituent aspects of current educational policies in the periods indicated. Is addressed, based on literature of historical contribution, the emergence of new planning guidelines in the organs of the State and the configuration of the Brazilian School of architecture in accordance with the modernization of the period. He chased up the architectural models transformation and the change of orientation of the planning agencies, which we used to have functionalist concepts of the Modern Movement of architecture for the construction of School buildings, following modular construction principles, prefabrication and stripping all ornamentation. With reference to the changes in planning guidance and the way it was setting up a school physical network, it was identified the physical network expansion followed the parameter rationalization of public spending. This factor was corroborated by mass access, led to the adoption of standardized architectural solutions and the impoverishment of the physical structure of Brazilian public schools. <![CDATA[Atuação e formação em estimulação precoce: Caracterização da percepção dos profissionais em três instituições]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A diversidade dos programas de Estimulação Precoce (EP) dá a oportunidade de compreender o trabalho realizado, visando à compatibilização dos conceitos, diretrizes e práticas, por meio da caracterização da atuação dos profissionais que atuam nessa área. A análise da percepção dos profissionais sobre a formação recebida pode subsidiar a melhoria dos cursos de graduação e de pós-graduação. Nesta pesquisa, visou-se caracterizar as relações que 13 profissionais estabeleciam entre a sua atuação profissional e a formação recebida durante a graduação. Para tanto, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com os referidos profissionais. Nos resultados constatou-se que os entrevistados concebiam a EP como oferecimento de oportunidades para o desenvolvimento da criança; e/ou suporte à família ou prevenção de risco para o desenvolvimento. Os relatos referiram-se à falta de envolvimento familiar; à insuficiência das condições de trabalho e às atividades específicas com a criança como dificuldades enfrentadas no trabalho. Apesar de reconhecerem a oferta da formação em EP durante o ensino superior, parte dos profissionais destacou a insuficiência nesta formação e a falta de preparo para atuar na área. No exercício profissional, a maior parte deles afirmou realizar atividades não contempladas no ensino superior e considerou que a Instituição de Ensino Superior poderia ter proporcionado melhor formação. Os relatos dos profissionais ouvidos neste trabalho indicam que se observa uma defasagem entre a conceituação de Estimulação Precoce, as diretrizes que a regulamentam e o exercício profissional.<hr/>Abstract According to the official Brazilian guidelines, the Early Stimulation (ES), aims to provide the development of children with special needs. The ES programs include professionals from diverse areas, which may also be able to offer support for children with developmental risks. Due to this diversity, it is important to characterize the work carried out by these professionals to broaden our knowledge and, ultimately, develop concepts, guidelines, and practices compatible with ES programs. This study has the objective of characterizing the relations that 13 professionals established between their professional performance and the education they received during their undergraduate courses. Semi-structured interviews were carried out with the aforementioned professionals. Results showed that the interviewees viewed ES offering opportunities for child development; and / or as a support to the family or risk prevention for development. The accounts refer to the lack of family involvement; the insufficiency of work conditions and the specific activities with the children as difficulties faced at work. Although they recognized that ES classes were offered during college, some of the professionals highlighted that education on this subject was insufficient and there was a lack of preparation for work in the area. While exercising their professional activities, most of the professionals stated that they performed activities that had not been contemplated during college and considered that ES could have been a greater part of their education. The accounts of the professionals interviewed in this study indicates that there is a discrepancy between the conceptualization of Early Stimulation, the regulatory policies and professional performance. <![CDATA[Atendimento Educacional Especializado: Reflexões acerca da Formação de Professores e das Políticas Nacionais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300139&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo No ano de 2008, a Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva apresenta, por meio de suas diretrizes, a proposta do Atendimento Educacional Especializado (AEE), cabendo a este identificar, elaborar, organizar os recursos pedagógicos e de acessibilidade, eliminando assim, as barreiras para a plena participação dos alunos tendo em vista suas necessidades específicas; deverá complementar e/ou suplementar a formação dos alunos, e as atividades realizadas mediante este atendimento não poderão substituir a escolarização. Desse modo, este estudo teve como objetivo realizar um levantamento dos trabalhos apresentados no Congresso Brasileiro de Educação Especial (CBEE) nos anos de 2012 e 2014 que envolvessem as temáticas sobre Formação de Professores e Políticas Educacionais vinculadas ao Atendimento Educacional Especializado. Buscou-se nos anais do Congresso trabalhos que apresentavam as palavras “Atendimento Educacional Especializado”, podendo estar inseridas no título, resumo ou palavras-chave. Sendo assim, no ano de 2012 foram encontrados 11 trabalhos sobre Formação de Professores + AEE e 5 trabalhos sobre Políticas Educacionais + AEE. Já no ano de 2014, havia 8 trabalhos sobre Formação de Professores + AEE, e apenas 3 trabalhos sobre Políticas Educacionais + AEE. Após a análise dos trabalhos selecionados, os principais resultados apontam, em sua maioria, para a necessidade de maiores investimentos na formação básica do professor bem como em sua formação continuada.<hr/>Abstract In 2008, the National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education has, through its guidelines, the proposal of the Specialized Educational Service, whose task was to identify, prepare, organize learning resources and accessibility, eliminating the barriers to the full participation of students towards their specific needs, should complement and / or supplement the training of students, and the activities performed by this service can’t replace the school. Thus, this study aimed to achieve mapping studies presented in the Brazilian Congress of Special Education in the years 2012 and 2014 involving the themes of Teachers Formation and Educational Policies related to Specialized Educational Service. A search was done in the annals of congress with the words “Specialized Educational Service” on the title, abstract and keywords. Thus, in 2012 were found 11 works about Teachers Formation + Specialized Education Service and 5 papers about Educational Policies + Specialized Education Service. In the year 2014, there were 8 papers about Teachers Formation + Specialized Education Service; and only 3 works about Educational Policies + Specialized Education Service. After the analysis of the selected works, the main results found in the studies point out, in their majority, to the necessity of bigger investments in the basic academic background as well as in the continuous academic background. <![CDATA[Condições institucionais e desenvolvimento de competências eletrônicas dos professores: um estudo em uma IES Federal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300155&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A expansão das instituições de ensino superior brasileiras, especialmente com a instalação de diversos campi nas cidades do interior do país, e o avanço das tecnologias de informação e comunicação, têm impulsionado o uso da educação a distância pelas universidades como forma de responder às novas demandas educacionais decorrentes das mudanças na nova ordem econômica mundial. Esse novo cenário de ensino-aprendizagem envolve mudança de competências e de formação do professor do ensino superior: desenvolvimento acadêmico sólido, experiência profissional e competência pedagógica. O desenvolvimento de tais competências pode ser, portanto, influenciado pelas condições institucionais das universidades nas quais os professores estão inseridos. Este estudo tem o propósito de discutir a influência das condições institucionais no desenvolvimento de competências eletrônicas dos professores de ensino superior. Para tanto, foi realizado um estudo qualitativo interpretativo básico. Professores vinculados a uma Universidade Federal e com atuação na educação a distância responderam as entrevistas semiestruturadas. Os dados coletados foram examinados pela análise de conteúdo proposta por Bardin (2011) com auxílio do software o Atlas.Ti. Os resultados do estudo indicam a necessidade de a instituição fortalecer a educação a distância institucionalmente, seja por meio da expansão de seu quadro de pessoal, na alocação de pessoal técnico-administrativo junto às Coordenações dos cursos, seja reconhecendo a carga horária do docente que atua nesta modalidade ou, ainda, favorecendo o desenvolvimento das competências eletrônicas dos professores.<hr/>Abstract The expansion of Brazilian higher education institutions, especially with the installation of several campuses in the countryside and the advancement of ICT, has stimulated the use of distance education by universities as a way to respond to new educational demands arising from changes in the new world economic order. This new teaching-learning scenario involves change in skills and higher education of professors: solid academic development, work experience and pedagogical competence. The university institutional conditions in which professors are inserted can therefore influence the development of such skills. Therefore, this study aims to discuss, the influence of institutional conditions in developing electronic skills of higher education teachers. To achieve the objective pose, a basic interpretive qualitative study was carried out. Eleven faculty members at Federal University that work in the distance education took part in semi-structured interviews. Interviews and documents were examined by content analysis with the help of a specific qualitative research software, the ATLAS.ti. It was found that it is necessary for Federal University to strengthen distance education institutionally, through expansion of its staff, allocation of technical and administrative personnel with the course Coordination’s, either by recognizing workload of faculty in this modality or also favouring the development of electronic skills of professors. <![CDATA[Reverberações da atual formação de professores na prática docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300197&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Concebendo a importância das formações de professores para a construção e reconstrução de práticas e condutas docentes, o artigo objetiva investigar as reverberações dessa formação na prática de ensino de educadores que trabalham em uma escola pública de Fortaleza, Brasil. São ressaltados, dentro desse propósito, os impactos na construção da subjetividade e identidade docente e na saúde mental desses profissionais. Para isso, foi realizada uma pesquisa empírica que contou com a observação do contexto escolar e de ensino, um questionário aplicado aos professores e devolutiva realizada com a direção da escola. Participaram da pesquisa, vinte e seis professores, além do núcleo gestor, composto por três profissionais. Os resultados indicam, paradoxalmente, de um lado, a satisfação dos professores com a sua prática e com a escola, e, de outro, índices preocupantes de mal-estar docente e sofrimento psíquico. A relação com os alunos é evidenciada como um elemento que mais produz estresse nos profissionais participantes da pesquisa. Essas problemáticas estão intimamente relacionadas com a configuração da formação de professores, a qual não tem prezado por trabalhar a subjetividade e identidade docente, não tem corroborado com a constituição de práticas críticas, que levem em consideração a heterogeneidade existente na sala de aula, além de colaborarem com a produção de um perfil profissional alienado. Esses fatores corroboram, então, para a instauração do mal-estar docente.<hr/>Abstract: The importance of conceiving of teacher training, for the construction and reconstruction of practices and behaviors, the article investigates the reverberations of such training in the practice of teaching educators working in a public school in Fortaleza, Brazil. Are highlighted, in this regard, the impact of subjectivity construction, teachers identity, and mental health of these professionals. Therefore, an empirical research was made, which included the school and teaching observation, was concluded a questionnaire administered to teachers and feedback session held with the school board. Twenty-six teachers participated in the search, beyond the core manager, consisting of three professionals. The results indicated, paradoxically, on the one hand, the teachers satisfaction with their practice and the school, and on the other, worrying levels of teaching and psychological suffering malaise. The relationship with students is evidenced as an element that produces more stress in the professional research participants. These issues are closely related to the configuration of teacher education, which is not dear to work subjectivity of teacher identity, has not corroborated to the formation of critical practices that take into account the heterogeneity in the classroom, and collaborate with the production of an alienated professional profile. These factors confirm, then, for the teacher malaise establishment. The research was funded by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq). <![CDATA[O uso da tecnologia assistive por professores de educação física]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A Tecnologia Assistiva (TA) objetiva funcionalidade, independência, autonomia e qualidade de vida das pessoas com deficiência, por meio de recursos, estratégias, serviços e equipamentos. Seus possíveis usos na Educação Física são as adaptações nas regras, atividades, no ambiente ou nos materiais, sendo desconhecido o contato efetivo com esse conteúdo na formação profissional. Esta pesquisa objetivou investigar as formas de atuação dos professores de Educação Física envolvendo alunos com deficiência e os meios de adaptação de suas aulas, sondando a respeito do uso da TA. A pesquisa é de cunho qualitativo, envolvendo procedimentos da análise de entrevistas semiestruturadas com seis professores de Educação Física. Quanto aos relatos, identificou-se adaptações e improvisos nas atividades envolvendo alunos com deficiência, sendo que a TA não é conhecida pela maioria. Dada a incipiência do uso da TA, uma solução direcionada aos cursos de Educação Física seria trazer em suas disciplinas maiores possibilidades de aproximação com a realidade escolar e da pessoa com deficiência, além de abordagem curricular da Tecnologia Assistiva, como ferramenta na prática docente.<hr/>Abstract Assistive Technology (AT) aims functionality, independence, autonomy and quality of life for people with disabilities, through resources, strategies, services and equipments. Its possible uses in Physical Education are the rules adaptations, activities, environment or materials, being unknown the effective contact with this content in professional formation. This research aimed to investigate the procedure forms of the physical education teachers involving students with disabilities and the means to adapt their lessons, probing the AT use. This is a qualitative research, involving procedures of semi structured interviews analysis with six teachers of the discipline. About the narratives, we identified adjustments and improvisations in activities involving students with disabilities, and the AT is unknown by most of interviewed. Given the incipiency of using AT, a solution targeted to Physical Education courses would bring to their disciplines, more possibilities of approaches with the school reality and people with disabilities, as well as curricular approach to Assistive Technology, as a tool in teaching practice. <![CDATA[Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): modelo explicativo da ação docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300231&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente artigo compreende reflexões derivadas de pesquisa exploratória, em periódicos internacionais, sobre educação e tecnologias e capítulos de livros que discutem a inter-relação dos diferentes tipos de conhecimentos docentes, apoiados por tecnologias. O objetivo foi compreender as contribuições e desafios do TPACK, como modelo explicativo da ação docente, nas decisões acerca da integração de tecnologias em práticas pedagógicas. Dentre as contribuições foram destacadas as investigações e experiências apoiadas pelo TPACK; o TPACK como orientador da formação inicial e permanente de professores e a relação do TPACK com outros modelos teóricos. O modelo TPACK foi considerado base de conhecimento docente para a integração das tecnologias em contextos educacionais, a partir do alinhamento com abordagens pedagógicas e ensino de conteúdos específicos. Entretanto, alguns desafios foram apontados pelos estudos, como a dificuldade de consenso ao definir cada constructo do modelo; a necessidade de definição dos tipos de tecnologias abarcadas pelo TPACK e a fragilidade no processo de avaliação do modelo. A expectativa deste artigo é apresentar reflexões que possam mobilizar a continuidade e o desenvolvimento da temática investigada.<hr/>Abstract This article includes reflections derived from exploratory research in databases, international journals on education and technology and book chapters that discuss the interrelationship of different types of teacher knowledge. The goal was to understand the contributions and challenges of TPACK as an explanatory model of teacher action in decisions about the technology integration in teaching practices. Among the contributions of the studies were highlighted research and experimentation supported by TPACK; TPACK as conductor of the initial and permanent teacher education and the TPACK related with other theoretical models. The TPACK model was considered knowledge base for teaching the integration of technologies in educational contexts, from alignment with pedagogical approaches and teaching specific content. However, some challenges were identified by the studies, such as, the difficulty of consensus to define each construct of the model; the need to define the types of technologies embraced by TPACK and the fragility in the process of measuring TPACK. The expectation of this article is to propose weightings and reflections that can mobilize the continuity and development of the subject investigated. <![CDATA[Mídia e educação: Os ofídios por trás das câmeras - répteis ou monstros?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300251&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Colocados rotineiramente na berlinda pelas mídias sociais, as serpentes são animais rodeados de estórias e mistérios. A fim de investigar as visões culturais sobre serpentes, foram analisados filmes comerciais que têm esses animais como assunto central. Algumas cenas foram selecionadas e editadas para a produção de um curta (também utilizado como material didático). Foram trabalhados os conhecimentos prévios sobre serpentes de universitários de Pedagogia através de um questionário seguido pela exibição do curta e um debate. Após análise, percebeu-se que os filmes geralmente exploram o tema de maneira exagerada, mesclando científico e imaginário. O questionário evidenciou que lendas antigas ainda são vigentes, que o medo predomina quando se trata de serpentes e que métodos inadequados de primeiros socorros a acidentes ofídicos ainda são utilizados. O debate permitiu confrontar crenças e esclarecer dúvidas, contribuindo para uma visão mais realística sobre esses animais.<hr/>Abstract Routinely placed in the hot seat by social media, the snakes are animals surrounded by stories and mysteries. Aiming to investigate how the snakes are seen culturally, commercial movies about the subject were analyzed, having some scenes selected and edited to compose a short film (also utilized as teaching material).Through a questionnaire, followed by the short film exhibition and a debate, the previous knowledge about snakes of Pedagogy undergraduates were assessed. The movie analysis showed that they generally exaggerate reality, merging science and fiction. After questionnaire review, it was verified that ancient legends are still valid, the fear prevails when snakes are the topic and inadequate methods of first aid is still in use. Some beliefs were confronted and doubts clarified during the debate, enabling to see snakes in a more reliable way. <![CDATA[Problemas experienciados por professoras iniciantes em aulas de matemática]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300267&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objetivo perceber dificuldades experienciadas por professoras iniciantes dos anos iniciais do Ensino Fundamental no trabalho com Matemática. Pretende, também, identificar características da formação inicial com influência na aquisição dos conhecimentos e saberes necessários à docência. A metodologia é qualitativa de caráter descritivo-analítico. Relatamos narrativas de duas professoras sobre os desafios do aprender a ensinar Matemática em seus primeiros anos de carreira, decorrentes de uma entrevista semiestruturada. Os resultados mostram que existem problemas em relação ao conhecimento matemático no decorrer do curso de formação inicial, dado que, muitas vezes os programas descrevem uma formação centrada em procedimentos metodológicos e sem atender a questões conceituais necessárias à prática pedagógica, o que pode originar desafios na fase de iniciação profissional.<hr/>Abstract This article aims pointing out the challenges experienced by beginner teachers at initial stages of Elementary School at their work with mathematics. It also aims to identify characteristics of initial education with influence over the needs of the acquisition of knowledge and experience to teach. The methodology is qualitative and of a descriptive analytical character. It is presented reports of two teachers on the challenges of learning and teaching of mathematics in the early years of their career, as a result of a semi-structured interview. The results show that there are problems concerning to the mathematical knowledge during the initial educational course, since the program quite often describes an education centered in methodological procedures, and that do not support the necessary conceptual issues required for the pedagogical practice, which can cause challenges in professional initiation phase. <![CDATA[Tendências curriculares no ensino de música: indefinição e permanência de um presente eterno]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300281&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo As teses sobre a pós-modernidade, bem como a sua expressão nas reformas educacionais implementadas a partir da década de 1990, têm sido amplamente incorporadas pelo campo da educação musical, no ensino e na formação docente. Nosso objetivo neste texto é problematizar essa questão analisando os temas do professor prático-reflexivo e de uma pedagogia centrada em competências docentes, no aprender a aprender e na sobrevalorização dos saberes da experiência cotidiana. O levantamento na literatura da área baseado, sobretudo em artigos publicados na Revista e nos Anais da ABEM (Associação Brasileira de Educação Musical) nos últimos dez anos, sugere a larga difusão, no campo da educação musical, dos pressupostos pós-modernos/pós-estruturalistas acerca da vida social e cultural. Tal difusão se daria em paralelo à vasta incorporação das suas correlatas concepções de formação e conhecimento. A partir do referencial marxiano, afirma-se que essas teses podem produzir na educação um recuo da teoria, a despolitização do debate e o empobrecimento do ato de conhecer.<hr/>Abstract The theses about post-modernity and your expressions on the social reforms implemented since 1990, have been used and incorpored from the musical education, in the teaching and formation of the docent. Our general objective in this text é to reflect about this question seeing it through the subjects teacher pratical-reflexive; pedagogy focused in docent’s competences, in learn how to learn and the overvaluation of knowledges of ordinary experience. A search on the literature of musical education, above all in articles published in Journal and Anais of ABEM (Brazilian Association for Music Education) of last ten years, suggest a large diffusion, in music educational area, of post-modernity/ post-structuralist preconditions about social and culture life. That diffusion happens with a larger incorporation and your associated conceptions of formation and knowledge. The marxism’ referential concludes that this theses can produce a retreat of the theory, depolitisation of the debate and impoverishment of the know act. <![CDATA[O jovem contemporâneo e sua escola: sobre encontros e desencontros]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300321&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O jovem contemporâneo vem surpreendendo a sociedade nos mais diferentes setores. Este mesmo jovem encontra-se em nossos bancos escolares e, por vezes, não damos a devida atenção às suas individualidades, coletividades e expressões. Esta pesquisa trata das culturas juvenis no âmbito escolar e suas relações de pertencimento dos jovens contemporâneos em relação à instituição escola. Para atingir os objetivos propostos, montou-se questionário o qual abarcou as relações dos sujeitos-jovens entrevistados com sua escola, que foi aplicado em três turmas de terceiro ano do ensino médio do espaço de pesquisa - escola pública estadual em Porto Alegre-RS, Brasil - e, posteriormente, analisado, resultando a construção do texto final. Os resultados da pesquisa indicam que o jovem-aluno contemporâneo é composto de múltiplas e transitórias identidades e, com isso, está adaptado a múltiplos pertencimentos. Mesmo tratando-se de uma realidade específica que foi analisada, entendemos que o perfil de jovem elencado pela pesquisa pode ser assim entendido em outros espaços, na medida em que vai se moldando a estas configurações identitárias. Constatou-se que o jovem contemporâneo percebe sua escola e, ao mesmo tempo, aponta possíveis falhas na gestão escolar. Da mesma forma, verificou-se que o jovem aprecia muito diferentes espaços da escola, como pátios e corredores, entretanto, não houve inferência na sala de aula como um espaço aprazível. Há muito que se avançar neste tipo de pesquisa, uma vez que tratamos de nossa prática docente.<hr/>Abstract Contemporary youth is surprising society in many different sectors. This same young man is in our school benches and sometimes we don’t give due attention to their individualities, communities and expressions. This research deals with the youth cultures in the school and their membership relations of contemporary young people in relation to the school institution. To achieve the proposed objectives, a questionnaire that encompassed the relationship of subject-young respondents with their school, was applied in three classes of third year high school on the research space, public school in Porto Alegre / RS, Brazil - and subsequently analyzed, resulting in the construction of the final product. The survey results indicate that the contemporary young student is composed of multiple and transient identities and it is adapted to multiple affiliations. Even in the case of specific reality analysis, we understand that the young profile part listened in the survey can be well understood in other areas, to the extent that will be shaping these identity configurations. It was found that the contemporary young man realizes his school and at the same time, points to possible failures in school management. Similarly, it was found that the young appreciate very different school spaces such as courtyards and corridors, however, no inference in the classroom as a pleasant space. There is much to advance this type of research, since we deal with teaching practice. <![CDATA[O Professor Mediador Escolar e Comunitário: uma Prática em Construção]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300341&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A função de professor mediador escolar e comunitário (PMEC) foi instituída no Estado de São Paulo, Brasil, em 2010, através da implantação do Sistema de Proteção Escolar, cujo propósito é coordenar o planejamento de execução de medidas de prevenção, mediação e resolução de conflitos no ambiente escolar. Este estudo visou caracterizar os PMEC alocados em uma Diretoria de Ensino do interior paulista, com a construção do seu perfil e, especialmente, reunindo e discutindo suas proposições e estratégias de ação. Para tanto, lançou mão da aplicação de um questionário que alcançou 82% deles. Verificou-se que a principal ação foi o combate à evasão escolar, diretriz da referida Diretoria, para o quê os PMECs buscaram apoio em serviços de saúde, Conselho Tutelar, serviços de segurança pública e naqueles de proteção social, numa perspectiva centrada no indivíduo, especificamente o aluno, ao invés de uma perspectiva também coletiva que abrangesse outros atores escolares e comunitários.<hr/>Abstract The role of school and community mediator teacher (PMEC) was established in São Paulo, Brazil, in 2010, through implementation of the School Protection System, whose purpose is to coordinate the execution planning of preventive measures, mediation and conflict resolution in the school environment. This study intended to characterize the PMECs that are allocated in a Board of Education in the hinterland of São Paulo with the construction of their profile, meeting and discussing their proposals and action strategies. For that, a survey was applied, reaching 82% of them. It was found that the main action was combating truancy, which is the specific focus of that Board and for what the PMCEs search for support in the health services, Child Protection Council, public safety and social protection services, in an individual-centered perspective, specifically the student, rather than the collective perspective covering other school and community characters. <![CDATA[Os livros para crianças, manuais de civilidade contemporâneos entre formal e informal? Um exemplo: a criança negra na literatura infantojuvenil no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300355&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Résumé: Cet article s’intéresse à la littérature de jeunesse, dont le personnage principal est un enfant noir, utilisée dans l’école publique. En tant qu’objets culturels et outils pédagogiques, les livres pour enfants constituent des supports de médiation et d’interaction au sein de la classe. L’hypothèse sous-jacente est que cette littérature joue le rôle de “manuel de civilité contemporain”. On prendra donc au sérieux ces petits livres d’enfants devenus l’un des outils du travail pédagogique pour la mise en œuvre des politiques scolaires de 2003-2004 visant l’éducation aux relations ethno-raciales. Quelles représentations de l’enfant noir sont véhiculées dans ces livres d’enfants envoyés par le PNBE et de quelle manière les enseignants en font-ils usage en classe? Cette é...<hr/>Abstract This article looks at the use of children’s literature that is present in a context of public school and has a black child as the main character. As cultural artifacts and pedagogical tools, children’s books constitute a means of mediation and interaction in the heart of the class. The underlying hypothesis is that this literature represents and plays the role of “contemporary textbooks about civility” by considering these children’s books as crucial mediums in education, while the implementation of policies for 2003 and 2004 for the education of racial-ethnic relations. What representations of black child are being transmitted in children’s books sent by the PNBE, and how teachers are using them in class? This study is based on two complementary methodologies: collective interviews were held with teachers, and direct observations in a third grade class from primary education. It opens the discussion on the possibilities and limitations of school policies, and about these books that are being used by educators, which constitute a new education modality for the ethnic-racial diversity learning at school.<hr/>Resumo Este artigo se interessa à literatura infantojuvenil, cujo personagem principal é a criança negra, utilizada na escola pública. Enquanto objetos culturais e recursos didáticos, os livros infantojuvenis constituem suportes de mediação e interação no interior das salas de aula. A hipótese subjacente é que esta literatura desempenha um papel de “manual de civilidade contemporânea”. Observaremos de forma atenta esses livros para crianças tornados uma das ferramentas do trabalho pedagógico para implementação das políticas públicas de 2003-2004 visando a educação das relações étnico-raciais. Quais representações da criança negra são veiculadas nos livros para crianças enviados pelo PNBE e de que maneira os professores os tê... <![CDATA[As vivências dos estudantes com deficiência no contexto de uma universidade pública mexicana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300383&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen Vinculado a la búsqueda intitulada “Estudio comparado internacional en educación especial: el encino superior en foco”, que objetiva una análisis de las políticas de acceso y permanencia de las personas con discapacidad en la Enseñanza Superior brasileña y mexicana, el presente trabajo trae una parte de los resultados de la investigación, obtenidos por medio de las entrevistas con estudiantes universitarios. En que, este texto tiene como propósito reflejar sobre los significados que estudiantes con discapacidad asignan a su proceso de formación en lo contexto de la Universidad Veracruzana. La temática se entreteje a los caminos de Vigotsky (1994; 2000) y Freire (1987; 2001). Para lo primero, la vivencia contiene la forma de evaluar, entender e interpretar la realidad, los sentimientos marcados y las derivaciones de las experiencias que tiene lo individuo en contexto sociocultural, en este caso, en sentido universitario. De los pensamientos de Freire, direcciona para lo sentido social de la educación, donde pueda entender-la como proceso de reflexión que contribuyen para la participación de la populación de estudiantes en los problemas sociales. De los resultados tenemos que las vivencias, los significados de cómo perciben de cómo miran la Universidad Veracruzana como institución, como viven suya propia percepción de si, la relación con los docentes, lo método de enseñanza y aprendizaje, las relaciones con la familia, son experiencias fundamentales para generar oportunidades de inclusión social.<hr/>Resumo Vinculado à pesquisa intitulada “Estudo comparado internacional em educação especial: o ensino superior em foco”, que objetiva analisar as políticas de acesso e permanência das pessoas com deficiência no Ensino Superior brasileiro e mexicano, o presente trabalho traz um recorte dos resultados da investigação obtidos por meio das entrevistas com os estudantes universitários. Nesse sentido, este texto tem como propósito refletir sobre os significados que os estudantes com deficiência atribuem ao seu processo formativo no contexto da Universidade Veracruzana. A temática entrelaça aos aportes de Vigotsky (1994; 2000) e Freire (1987; 2001). Para o primeiro, a vivência contém a forma de avaliar, compreender e interpretar a realidade, os sentimentos marcados e as derivações das experiências que tem o indivíduo no contexto sociocultural, neste caso, no âmbito universitário. Dos aportes de Freire focaliza-se o sentido social da educação, entendendo-a como processo de reflexão que contribui para a participação da população estudantil nos problemas sociais. Dos resultados, destaca-se que as vivências, os significados de como eles percebem a Universidade Veracruzana como instituição, como vivenciam sua autopercepção, a relação com os docentes, o método de ensino e aprendizagem, as relações interpessoais com a família, constituem experiências fundamentais para gerar oportunidades de inclusão social.<hr/>Abstract This project, by being linked to the research under the title “International Comparative Research in special education: Higher Education in Question” which aims at analyzing the policies of Access and permanence of the target audience of special education in the Brazilian and Mexican higher education, brings the outcome of investigation obtained through interview with the university students. Therefore, this text intends to reflect on the meanings in which the students with disabilities credit and the formation process in the context of the Veracruzana University. The theme interlaces Vigosky (1994; 2000) and Paulo Freire (1987; 2001) reflections. According to the first one, the experience comprises the way to evaluate, comprehend and interpret reality, the feelings and derivations from experiences which the individual acquires in the social and cultural context, in this case, in the university range. For Paulo Freire, one has the social sense of Education, comprehending it as a process of reflection that contributes to the participation of the school population in social problems. For the results, one can highlight that the experiences, the meanings from which they view the Veracruzana University as a instituition, how they experience their self-perception, the relationship with the teachers, the teaching and learning of the method, the interpersonal relationship with their families, constitute fundamental experiences to create opportunities for social inclusion. <![CDATA[Trabalhos acadêmicos do Programa Redefor: a produção de conhecimento sobre educação especial e inclusiva]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300401&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O programa Rede São Paulo de Formação Docente (Redefor) da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo/Brasil propôs, em parceria com a Universidade Estadual Paulista (UNESP), a formação continuada de professores da rede pública estadual de ensino, em cursos de especialização nas áreas da Educação Inclusiva e Especial, na modalidade a distância. Para atender a um público de 1.600 professores, foram executados de 2014 a 2015 sete cursos, entre os quais se encontra o curso de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva, com carga horária total de 444 horas distribuídas entre atividades no Ambiente Virtual de Aprendizagem da UNESP, estágios, Encontros Presenciais, bem como elaboração e apresentação de Trabalhos Acadêmicos (TA). Após a finalização das disciplinas e Encontros Presenciais, em 2015 foram criadas 55 turmas para orientação dos TA, em que cada orientador deveria realizar a mediação pedagógica on-line de 10 a 20 cursistas para a elaboração de um artigo científico. Pretende-se neste artigo discutir sobre os aspectos presentes em dois artigos científicos desenvolvidos no âmbito do curso, que abordaram a discussão sobre professores iniciantes e currículo para o desenvolvimento da Educação Especial na perspectiva Inclusiva. Os resultados demonstram que o curso de especialização trouxe para o eixo de reflexão dos cursistas elementos importantes para que a Educação Especial possa realmente se fortalecer em uma perspectiva inclusiva, nas escolas públicas do Estado de São Paulo.<hr/>Abstract: The São Paulo Network Program of Teacher Training (RedeFor) of the Secretary of Education of São Paulo State /Brazil, has proposed in partnership with the São Paulo State University, the continuing education for teachers of the State public school system, through specialization courses, about Inclusive and Special Education, in the distance learning modality. In order to meet an audience of 1.600 teachers, seven courses were implemented from 2014 to 2015, amongst which is the course of Special Education, with a total workload of 444 hours spread between activities in the Virtual Learning Environment of UNESP, internships, In-Person Meetings as well as preparation and presentation of scientific papers. After the completion of disciplines and In-Person Meetings, in 2015 were created 55 groups for the guidance of academic papers, where each supervisor had to perform the online pedagogical mediation of 10 to 20 course participants for the preparation of a scientific paper. It is intended to discuss in this article the aspects present in two scientific papers developed within the course, which addressed the discussion about the beginning teachers and curriculum for the development of Special Education within the Inclusive perspective. The results demonstrate that this specialization course brought important elements to the axis of participant’s reflections, so that Special Education can really be strengthened in an inclusive perspective, in the public schools of São Paulo. <![CDATA[O trabalho com espaço e forma na educação infantil: Experiências em colaboração]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300433&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este relato apresenta a experiência de um trabalho com o quebra-cabeça “Meli-Melô” em duas turmas de educação infantil em Unidades Educacionais do interior de São Paulo, Brasil. A partir das atividades, trabalhamos aspectos relativos a espaço e forma e grandezas e medidas. As propostas de caráter lúdico foram realizadas com crianças de dois anos e meio a cinco anos, tendo como objetivos: desenvolver habilidades espaciais e geométricas, possibilitar a realização de ações de medir, favorecer o diálogo e promover a vivência de trabalho em grupo. Foram realizadas diferentes atividades como: manipulação das peças, montagem de figuras livremente e a partir de traçados e de sombras, montagem de figuras tridimensionais e jogo do comprimento. A avaliação do trabalho considerou a observação de algumas questões: como foi a participação das crianças no grupo grande e em pequenos grupos? Como as crianças, de diferentes faixas etárias participaram das diferentes propostas? Quais atividades foram mais fáceis ou mais difíceis para cada grupo? Quais comportamentos e falas nos revelaram aprendizagens? A realização das atividades planejadas demonstrou que as crianças têm diversas hipóteses acerca das formas, identificam semelhanças e diferenças, utilizam vocabulário geométrico, argumentam acerca do que pensam, especialmente no trabalho em pequenos grupos, cujas experiências favorecem a participação de quase todas as crianças que os compõem. Considera-se que o trabalho possibilitou aprendizagens e favoreceu o contato com a matemática na educação infantil.<hr/>Abstract This report shows the experience of a work conducted with the Meli-Melo puzzle in two early childhood education classes at two different schools in the state of São Paulo, Brazil. With the work’s activities as a starting point, aspects related to space and shape, as well as quantities and measures, were approached. Children from two and a half to five years old participated in the playful activities, which had the following goals: to develop spatial and geometric skills, to allow measuring actions, to favor dialogue and to boost group work experience. There were several activities, like handling the pieces, assembling images freely or according with outlines and models, assembling three-dimensional figures, and the length game. The following questions were considered in the evaluation of the work: how was the children’s participation in large groups and small groups? How did children of different age groups engage in the different proposals? Which activities were easier or more difficult for each group? Which behaviors and conversations showed us new knowledge? The fulfillment of the planned activities showed that the children had several hypotheses regarding shapes and that they were able to identify similarities and differences, use geometry vocabulary, and discuss their thoughts, particularly when working in small groups, which favored the participation of nearly all children. We believe the work reported has allowed learnings and a contact with mathematics in early childhood education. <![CDATA[Etnografia digital e ensino a distância]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300459&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A antropologia não é uma ciência das sociedades longínquas e exóticas, nem mesmo das pequenas comunidades ou das sociedades simples. Deslocada das suas temáticas de origem, “repatriada”, a antropologia centra a sua investigação nas sociedades complexas e em novos campos, em novas temáticas e sobretudo nas questões da mudança. Propomo-nos apresentar um programa de pesquisa e ensino em antropologia digital/antropologia virtual ou do virtual, explorar os ambientes, culturas e comunidades on-line como campo e objeto do projeto antropológico e adequar os métodos de investigação às novas dinâmicas sociais e culturais que emergem destas situações e da era digital.<hr/>Abstract Anthropology is not a science of the distant and exotic societies, not even of the small communities or simple societies. Shifted from thematic source, “repatriated”, anthropology focuses its research in complex societies and in new fields, new issues and particularly on the issues of change. We propose to introduce a program of research and teaching in digital anthropology / virtual anthropology, exploring the environments, cultures and online communities such field as anthropological object designed to adapt research methods to the new social and cultural dynamics that emerge in these situations of the digital age. <![CDATA[Camadas populares e universidades públicas: trajetórias e experiências escolares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992016000300475&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A antropologia não é uma ciência das sociedades longínquas e exóticas, nem mesmo das pequenas comunidades ou das sociedades simples. Deslocada das suas temáticas de origem, “repatriada”, a antropologia centra a sua investigação nas sociedades complexas e em novos campos, em novas temáticas e sobretudo nas questões da mudança. Propomo-nos apresentar um programa de pesquisa e ensino em antropologia digital/antropologia virtual ou do virtual, explorar os ambientes, culturas e comunidades on-line como campo e objeto do projeto antropológico e adequar os métodos de investigação às novas dinâmicas sociais e culturais que emergem destas situações e da era digital.<hr/>Abstract Anthropology is not a science of the distant and exotic societies, not even of the small communities or simple societies. Shifted from thematic source, “repatriated”, anthropology focuses its research in complex societies and in new fields, new issues and particularly on the issues of change. We propose to introduce a program of research and teaching in digital anthropology / virtual anthropology, exploring the environments, cultures and online communities such field as anthropological object designed to adapt research methods to the new social and cultural dynamics that emerge in these situations of the digital age.