Scielo RSS <![CDATA[Revista Eletrônica de Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-719920180002&lang=pt vol. 12 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Carta ao leitor]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200305&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[A Política Nacional de Formação Docente: o programa de iniciação à docência no contexto brasileiro atual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200308&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O trabalho trata do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência (PIBID), como uma ação da Política Nacional de Formação Docente (Brasil) que visa incentivar o ingresso e a permanência nos cursos de licenciaturas. O objetivo é analisar o contexto e as orientações que deram origem ao programa, considerando seus aspectos inovadores e suas fragilidades diante das mudanças em curso no cenário nacional. O estudo tem como fonte de informações a legislação atual sobre formação docente, o trabalho de pesquisadores da área e os relatórios de gestão e avaliação oficial do programa disponíveis online. Constata-se que a referida ação, mesmo contando com importante reconhecimento dos pesquisadores da área e destacando-se como uma inovação no que se refere à formação docente no Brasil, encontra-se ameaçada quanto a sua estrutura, objetivos, e sustentação financeira e que, mesmo constando do Plano Nacional de Educação (BRASIL. PNE, 2014), perde prioridade nas diretrizes do governo atual, aprofundando suas fragilidades e deixando ainda mais incerta a sua continuidade.<hr/>Abstract The work deals with the Institutional Program of Initiatives for Teaching (PIBID), as an action of the National Policy of Teacher Training (Brazil) that aims to encourage entry and stay in teaching license undergraduate courses. The objective is to analyze the context and the orientations that gave rise to the program, considering its innovative aspects and its weaknesses in the face of the changes taking place in the national scenario. The study has as a source of information the current legislation on teacher education, the work of researchers in the area and the official management and evaluation reports on the program, available online. It can be seen that the program, even though it has important recognition by researchers in the field and stands out as an innovation in teacher education in Brazil, is threatened in terms of its structure, objectives, and financial sustainability, and that, even though it is a part of the National Education Plan (BRASIL. PNE, 2014), it loses priority in the current government’s guidelines, deepening its weaknesses and making its continuity even more uncertain.<hr/>Resumen Lo presente trabajo trata del Programa de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID), como una acción de la Política Nacional de Formación Docente (Brasil) destinado a fomentar la entrada y la estancia en los cursos de graduación. El objetivo es analizar el contexto y las directrices que llevaron al programa, teniendo en cuenta sus aspectos innovadores y debilidades en la cara de los cambios en curso en la escena nacional. El estudio tiene como fuente de información a la legislación vigente en la formación de profesores, el trabajo de los investigadores en el campo y los informes de gestión y evaluación oficial del programa disponible en línea. Parece ser que el programa, incluso con importante reconocimiento de los investigadores en el campo y que se destaca como una innovación con respecto a la formación de profesores en Brasil, se ve amenazada como su estructura, objetivos, y el apoyo financiero y incluso que consiste en el Plan Nacional de Educación (BRASIL. PNE, 2014), pierde prioridad en las directrices del actual gobierno, profundizando sus debilidades y dejando incluso la continuidad más incierta. <![CDATA[Trajetória histórica do curso de graduação em Pedagogia: principais documentos legais e contexto atual da oferta no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200319&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo propõe realizar reflexões sobre as principais legislações educacionais que regem a graduação em Pedagogia no Brasil, desde 1939 a 2015, buscando identificar as mudanças nas matrizes curriculares deste curso, além de apresentar um breve panorama sobre a oferta atual do curso em Instituições de Ensino Superior no País. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica e documental de abordagem qualitativa conduzida a fim de compreender a evolução histórica do curso e identificar as alterações nas matrizes curriculares do mesmo. Foram analisados seis documentos legais considerados marcos para a graduação como o Decreto-Lei n° 1.190/1939, o Parecer n° 252/1969, a Lei de Diretrizes e Bases lei n° 9.394/1996, o Parecer CNE/CP 5/2005, Resolução CNE/CP 1/2006 e a Resolução CNE/CP 2/2015. A pesquisa bibliográfica sobre a formação de pedagogos, contou com contribuições de autores como Saviani (2008), Chaves (1981) e Brzezinski (1996) e os dados sobre a oferta do curso nas IES brasileiras coletados através de Resumos Técnicos de Censos da Educação Superior do Ministério da Educação (MEC). Durante o estudo, demonstrou-se que embora as legislações tenham gerado certa indefinição sobre o fazer pedagógico e sobre as matrizes curriculares do curso de Pedagogia, este se trata de uma das graduações mais procuradas por estudante no Brasil, o que indica a necessidade de debates sobre a formação inicial destes futuros pedagogos. <hr/>Abstract The article aims to ponder on Brazil’s main educational legislation on Pedagogy Courses, from 1939 to 2006, in order to identify changes in the course’s curricular frameworks throughout time, and it also intends to present a brief overview of the course’s current offer in the High Education Institutions (HEI) in the country. It is a qualitative, bibliographic and documentary research, using biographical and documentary research as procedure, in order to understand the course’s historic evolution and to identify variations on its curriculum frameworks. The six main regulations on the course were analyzed: Decree-Law n° 1.190/1939, Legal Opinion n° 252/1969, Brazilian Grounds for Education Law n° 9.394/1996, Legal Opinion n° 5/2005, Resolution n° 1/2006 and Resolution CNE/CP 2/2015. The bibliographic research on pedagogues’ training was developed through the contribution of scholars such as Saviani (2008), Chaves (1981) and Brzezinski (1996) and data on the course offer in the HEIs were collected through technical summaries from MEC’s High Education Census. Through the study, it was evidenced that although the legislation has generated vague definition about the pedagogical act and about the curricular frameworks, this is one of the most sought graduation courses in Brazil, indicating the importance of debating pedagogues’ initial training. <hr/>Resumen El estudio propone realizar reflexiones sobre las principales legislaciones educativas que rigen la graduación en Pedagogía en Brasil, desde 1939 a 2006, buscando identificar los cambios en las matrices curriculares de este curso, además de presentar un breve panorama sobre la oferta actual del curso en Instituciones de Enseñanza Superior (IES) en el País. Se realizó una investigación cualitativa de cuño bibliográfico y documental, a fin de comprender la evolución histórica del curso e identificar los cambios en las matrices curriculares del mismo. Se analizaron cinco documentos legales considerados marcos para la graduación como el Decreto-Ley n° 1.190 / 1939, el Dictamen nº 252/1969, la Ley de Directrices y Bases Ley nº 9.394/1996, el Dictamen CNE/CP 5/2005 y la Resolución CNE/CP 1/2006. La investigación bibliográfica sobre la formación de pedagogos, contó con contribuciones de autores como Saviani (2008), Chaves (1981) y Brzezinski (1996) y los datos sobre la oferta del curso en las IES brasileñas recogidos a través de Resúmenes Técnicos de Censos de la Educación Superior del Ministerio de Educación (MEC). Durante el estudio, se demostró que aunque las legislaciones han generado cierta indefinición sobre el hacer pedagógico y sobre las matrices curriculares del curso de Pedagogía, éste se trata de una de las graduaciones más buscadas por estudiantes en Brasil, lo que indica la necesidad de debates a respecto de la formación inicial de estos futuros pedagogos. <![CDATA[O profissional do Turismo - formação superior e trabalho]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200336&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo analisa aspectos da formação superior do profissional do turismo e sua inserção no mercado de trabalho. Esta análise está baseada em dados obtidos mediante uma amostra de formados em um curso de uma universidade pública localizada no interior do Estado de São Paulo (Brasil); portanto, procura-se aqui traduzir um ponto de vista que é o de ex-alunos. Os resultados apontam aspectos significativos da situação profissional destes formados no que se referem à ocupação, renda; atividades que realizam no trabalho e sua consonância com a formação obtida; também apresentam e analisam a avaliação que os ex-alunos fazem quanto aos saberes proporcionados pelo curso e sua matriz disciplinar. Trazem indicações relevantes para os debates sobre a formação superior do profissional do Turismo no Brasil.<hr/>Abstract This paper analyzes aspects of Higher education of Tourism Professional and their inclusion into the labor market. This analysis is based on data obtained through a sample of graduates in a course at a public university located in the countryside of the state of São Paulo (Brazil); therefore, we sought here to translate a point of view which is from alumni. The results show significant aspects of the professional situation of these graduates in relation to occupation, income; activities they perform at work and its compliance with the received training. The results present and analyze the evaluation that alumni perform about the knowledge provided by the course and its disciplinary matrix. Provide relevant information to the debates about higher education of Tourism Professional in Brazil. <![CDATA[As influências do professor formador e o saber específico na escolha pela docência em Matemática]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200345&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo é parte da pesquisa de doutorado da primeira autora, com orientação da segunda, e tem como objetivo problematizar a formação docente, analisando um grupo de educadores que atuam como formadores de professores de Matemática na Educação Básica. Tem como problemática identificar as referências apontadas pelos professores formadores como significativas para a opção pela área docente, bem como os saberes envolvidos nesse ofício. O referencial teórico é sustentado por Shulman, Tardif, Nóvoa, Paiva, Roldão e demais interlocutores que tratam da formação inicial e dos saberes docentes de professores formadores. Participaram da pesquisa seis professores de um Instituto Federal, com diferentes formações acadêmicas, os quais atuam na formação da Educação Básica - Ensino Médio e com a formação de professores - licenciatura em Matemática. O instrumento de coleta de dados da pesquisa foi aplicado em 2015 e envolveu uma entrevista semiestruturada. Para realizar a análise dos dados recorreu-se à Análise Textual Discursiva ancorada em Moraes e Galiazzi (2007), que é a abordagem da análise de dados. A partir da interlocução teórica e do campo empírico foi possível identificar dois focos de análise: o professor formador (a formação que desencadeia a constituição profissional) e o saber disciplinar (um norte para a atuação do futuro professor). Os resultados evidenciam o relevante papel do professor formador na constituição inicial, e indicam a sua influência nas ações formativas, o processo de constituição da profissão e o movimento dos saberes de cada professor. Apesar de não ser suficiente, para a profissão de professor da Educação Básica, o estudo defende a necessidade do domínio do objeto de conhecimento que este vai ensinar.<hr/>Abstract This article is part of the first author’s doctoral research, with orientation from the second, and it aims to problematize teacher training, analyzing a group of teachers who act as teacher trainers in mathematics and in basic education. Its problematic is to identify which references teacher trainers identify as significant for the option of being a teacher, as well as the knowledge involved in this craft. The theoretical framework is supported by Shulman, Tardif, Nóvoa, Paiva, Roldão and other interlocutors who deal with the initial formation and teaching knowledge of teacher trainers. Six professors with different academic backgrounds from a Federal Institute participated in the research, which works in the formation of basic education - high school and with the training of teachers - teaching license in mathematics. The research data collection instrument involved a semi-structured interview, applied in the year 2015. To perform the data analysis, we used the Discursive Textual Analysis anchored in Moraes and Galiazzi (2007), which is a data analysis approach in qualitative research. It was possible to identify two foci of analysis, from the theoretical and empirical field: The teacher trainer - the formation which leads to the professional constitution, and the discipline knowledge - a north for the future teacher. The results make evident the important role of the teacher trainer in the initial formation, indicating that they influence the formative actions, the process of constitution of the profession and the movement of the knowledge of each teacher. The study also reveals that the mastery over the object of study they will teach is necessary and a condition to be a teacher, but not sufficient for his profession as a teacher of basic education. <![CDATA[Conhecimentos mobilizados por professores que ensinam matemática e o conceito de função na educação básica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200361&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo tem como propósito investigar os conhecimentos relativos ao conceito de função, mobilizados por professores que ensinam matemática na Educação Básica. Estabelecem-se relações com os pressupostos teóricos e de análise dos domínios do Conhecimento Matemático para o Ensino, propostos por Debora Ball e seus colaboradores, com sustentação nas ideias de Lee Shulman. Buscou-se identificar e analisar aspectos constituintes dos domínios do Conhecimento Específico do Conteúdo e do Conhecimento Pedagógico de Conteúdo de um grupo de professores participantes de um curso de extensão em uma universidade pública de São Paulo, no âmbito do programa Observatório da Educação (OBEDUC). Tendo como base uma tarefa de aprendizagem profissional docente sobre o conceito de função, identificaram-se e analisaram-se questões de uma tarefa envolvendo o conceito de função. Tomaram-se como dados os protocolos de resolução. A estruturação metodológica apoia-se em uma abordagem qualitativa de cunho interpretativo. Os resultados mostraram que os conhecimentos mobilizados pelos professores priorizam as representações gráficas e tabulares, promovendo indicativos de uso de softwares e planilhas como recursos didáticos, e ainda enfatizam a presença das ‘letras’, como um dos fatores causadores de dificuldades apresentadas pelos estudantes dos diferentes níveis de escolaridade da Educação Básica, no estudo de funções.<hr/>Abstract The purpose of this article is to investigate the knowledge related to the concept of function, mobilized by teachers who teach mathematics in Basic Education. Relationships are established with the theoretical and analytical presuppositions of the Mathematical Knowledge for Teaching domains, proposed by Debora Ball and her collaborators, based in turn on the ideas of Lee Shulman. The aim of this study was to identify and analyze constituent aspects of the Content Specific Knowledge and Pedagogical Content Knowledge domains of a group of teachers participating in an extension course at a public university in São Paulo in the Education Observatory Program (OBEDUC). Based on a task of professional teacher learning about the concept of function, we have identified and analyzed questions of a task involving the concept of function. The protocols of resolution were taken as data. The methodological structuring is based on a qualitative approach of an interpretative nature. The results showed that the knowledge mobilized by the teachers prioritizes the graphic and tabular representations, promoting the use of softwares and spreadsheets as didactic resources, and also emphasize the presence of ‘letters’, as one of the factors causing difficulties presented by the students of the different levels of Basic Education in the study of functions. <![CDATA[Uma compreensão teórica sobre o texto pedagógico do planejamento de modelagem matemática]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200380&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo, apresentamos uma compreensão teórica sobre o texto do planejamento do ambiente de modelagem matemática à luz da teoria sociológica de Basil Bernstein. Para isso, foi realizada uma análise transversal dos resultados de três estudos das autoras que retratam esse texto em campos diferentes. No primeiro estudo, analisamos a constituição do texto pedagógico do planejamento do ambiente de modelagem por três professores da educação básica em um curso de formação continuada sobre modelagem matemática. No segundo e terceiro estudos, analisamos a operacionalização do texto pedagógico do planejamento do ambiente de modelagem nas salas de aula dos três professores participantes do curso. A análise dos dados sugere que a constituição do texto pedagógico do planejamento foi marcada por transformações que produziram um sentido próprio ao texto, e a operacionalização foi manifestada por transformações e resistência a elas, as quais desencadearam mais aproximações que distanciamentos ao texto constituído. Os resultados desses estudos apontam como o texto pedagógico do planejamento do ambiente de modelagem foi constituído no campo de recontextualização pedagógica e operacionalizado no campo de reprodução. Assim, retomamos tais resultados e esboçamos que a recontextualização deste texto de um campo para outro gerou compreensões teóricas e implicações para a prática pedagógica escolar no âmbito da modelagem matemática e para os cursos de formação de professores.<hr/>Abstract In this paper, we present a theoretical understanding of the text on the planning of the mathematical modeling environment in the light of Basil Bernstein’s sociological theory. For such, a cross-sectional analysis of the results of three studies by the authors that depict this text in different fields was performed. In the first study, we analyze the constitution of the pedagogical text of the planning of the modeling environment by three teachers of basic education in a continuing training course on mathematical modeling. In the second and third studies, we analyzed the operation of the pedagogical text of the planning of the modeling environment in the classrooms of the three teachers participating in the course. The analysis of the data suggests that the constitution of the pedagogical text of the planning was marked by transformations that produced a proper meaning to the text, and the operationalization was manifested by transformations and resistance to them, which triggered more approximations than distances to the constituted text. The results of these studies point out how the pedagogical text of the planning of the modeling environment was constituted in the field of pedagogical recontextualization and operationalized in the field of reproduction. Thus, we retake such results and sketch that the recontextualization of this text from one field to another has generated theoretical understandings and implications for the school pedagogical practice in the field of mathematical modeling and for teacher training courses. <![CDATA[Teacher Leaders and Student Achievement: can the dots be connected?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200395&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract This study was designed to determine the effects of teacher leadership on student achievement in middle school math and science. Participants were 173 eighth grade students, and eight teachers - four of whom were identified as teacher leaders. The experimental groups were comprised of students who were instructed by teachers identified as teacher leaders; and the control groups were comprised of students instructed by teachers not identified as teacher leaders. Each experimental and control group was compared using the Explorer test results to determine equivalence between groups. An ANOVA performed on End of Quarter Test data in advanced and non-advanced math and science revealed a significant difference in both the advanced science and math groups; teacher leaders are positively correlated with higher scores of the advanced math and science groups. No significant difference was found between the experimental groups and control groups in either non-advanced math or science classes; teacher leaders did not significantly impact the scores of the non-advanced math and science groups. <![CDATA[<strong>Da confrontação cooperativa intercultural à autoformação cooperativa: o caso dos formadores de professores no interior do movimento internacional da escola moderna</strong>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200408&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resume La crise éducative et économique mondiale génère un besoin de revoir les finalités éducatives et de réformer la pensée. « Les sept savoirs nécessaires pour l’éducation du futur », d’Edgar Morin, visent un humanisme démocratique et scientifique. C’est dans cette optique, et avec ce cadre épistémologique, que nous avons constitué une recherche collaborative internationale sur la formation de formateurs, au sein du mouvement de l’Ecole Moderne. Une confrontation coopérative interculturelle a commencé, dans un premier temps, par une observation participante armée dans 5 pays européens, afin de travailler la dimension macro et méso de leurs systèmes éducatifs, et pour développer un réseau international qui a officiellement vu le jour lors de la rencontre physique d’enseignants et de formateurs de diffé...<hr/>Abstract The educational and economic crisis generates a need to re-examine the education purposes and to reform the thought. “The seven knowledges necessary to educate the future”, (Morin E., 1999), aims at a democratic and scientific humanism. We constituted an international collaborative research on teacher training, supported by this philosophical and epistemological framework, within the Modern School movement. An intercultural co-operative confrontation started, initially, by a participating observation in 5 European countries, in order to work macro and meso dimensions of their educational systems, and to develop an international network which officially came out during a physical meeting of teachers and trainers from various European countries, in 2009. It revealed blind spots, on meso and micro levels, and generated a co-operative self-directed training, in a second step, thanks to the emergence of new professional socioconstructivist didactics, within the framework of teachers training, in February 2010, in Valencia, and trainers training, in July 2010, in Nantes, with a heterogeneous public of 3 continents. Based on the articulation between “experimental probing” and co-operation, they connect education, training and research. They develop teamwork abilities, creativity and reflexivity. Cultural diversity can generate empowerment and international collective intelligence, transformative learning, developing a transferable “ingenium” in various contexts.<hr/>Resumo A crise educacional e econômica mundial gera a necessidade de rever as finalidades educativas e reformar o pensamento. “Os sete saberes necessários à educação do futuro”, de Edgar Morin, visam um humanismo democrático e científico. É com isso em mente, e com este quadro epistemológico, que constituímos uma pesquisa colaborativa internacional sobre a formação de formadores, no interior do movimento da Escola Moderna. Uma confrontação cooperativa intercultural começou, em um primeiro momento, com uma observação participante construída em cinco países europeus, com objetivo de trabalhar a dimensão macro e meso de seus sistemas educativos e para desenvolver uma rede internacional que surgiu oficialmente durante a reunião de professores e formadores de diferentes países europeus em 2009. O encontro revelou, no ní... <![CDATA[A Teoria da Distância Transacional: um mapeamento de teses e dissertações brasileiras]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200431&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo tem como objeto de estudo a Teoria da Distância Transacional de Michael Grahame Moore e como objetivo principal identificar, na produção científica brasileira, onde e como a Teoria da Distância Transacional é abordada pelos pesquisadores brasileiros no período de 2000 a 2016. Para tanto, foram realizados o levantamento, o mapeamento e a análise dos pressupostos teóricos da Teoria da Distância Transacional em produções acadêmicas de pós-graduação stricto sensu no recorte temporal delimitado. O procedimento metodológico adotado foi a análise de conteúdo enfatizando o paradigma qualitativo, com caráter bibliográfico e documental, apoiado na realização de estudo do tipo Estado do Conhecimento em teses de doutorado e dissertações de mestrado distribuídas em 19 produções acadêmicas em que estão contempladas a concepção da Teoria da Distância Transacional. Com base na análise de conteúdo, os resultados apontam que a Teoria da Distância Transacional é utilizada por estudiosos brasileiros em pesquisas do tipo estudos de caso, validando os conceitos apresentados na Teoria e como sustentação para discutir aspectos pedagógicos, tecnológicos, de desenvolvimento e estruturação da educação a distância. O resultado do estudo revela a necessidade de pesquisas que indiquem novas hipóteses e que sejam capazes de reformular a teoria existente, adequando-se às necessidades e particularidades do sistema educacional, social e político brasileiro.<hr/>Abstract The present article focuses on the Theory of Transactional Distance formulated by Michael Grahame Moore and aims at identifying where and how Transactional Distance Theory has been approached by Brazilian researchers from 2000 to 2016. In order to achieve this objective, a mapping and an analysis of the theoretical assumptions of Transactional Distance Theory were carried out taking into consideration the Brazilian academic production in the delimited period of time. As a qualitative study, the methodological procedure adopted was content analysis. The bibliographical and documentary nature was supported by the State of Knowledge type of study in doctoral theses and dissertations distributed in 19 academic productions in which the concept of Transactional Distance Theory was discussed. Based on the content analysis, the results point out that the Transactional Distance Theory is used by Brazilian scholars in case studies to validate the theory, and as support to discuss pedagogical, technological, developmental and structuring aspects of the Distance Education. The results of the study show the need for further researches that can both indicate new hypotheses and reformulate the existing theory, by adapting it to the needs and specificities of the Brazilian educational, social and political system. <![CDATA[REUNI: política para a democratização da educação superior?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200448&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais (REUNI), Brasil, foi proposto pelo governo federal, no ano de 2007, apontando para um modelo de universidade que superasse a universidade tradicional. Com este desafio ele foi instituído pelo Decreto nº 6.096/2007 com o objetivo de ampliar as condições de acesso e permanência na educação superior, em nível de graduação, a fim de obter um melhor aproveitamento da estrutura física e dos recursos humanos existentes nas universidades federais. Tendo isso em vista, este estudo, realizado por meio de pesquisa bibliográfica e análise documental, tem os objetivos de (i) apresentar uma breve contextualização histórica da educação superior no Brasil, com recorte específico entre os anos de 1988 a 2010 e, ainda, (ii) analisar se o REUNI representou um avanço para a superação das marcas de exclusão e elitização da educação superior pública neste país. Conclui que o REUNI trouxe avanços quantitativos na expansão de IES públicas federais, o que propiciou a ampliação do acesso à educação superior pública, por parte de estudantes de famílias de baixa renda e em regiões nas quais antes não existia a oportunidade de ingressar na rede federal de educação. Contudo, é importante também sinalizar que a expansão das instituições públicas de educação superior, em âmbito federal, ocorreu mediante a muitos desafios, ainda a serem superados.<hr/>Abstract The Federal University Restructuring and Expansion Plan Support Program (REUNI), Brazil, was proposed by the federal government in 2007, pointing to a model of university that surpasses the traditional university. With this challenge, it was instituted by Decree No. 6,096/2007 with the objective of expanding the conditions of access and permanence in higher education at the undergraduate level in order to obtain a better use of the physical structure and human resources existing in federal universities. With this in mind, this study, carried out through bibliographical research and documentary analysis, has the objectives of (i) presenting a brief historical context of higher education in Brazil, with a specific cut between the years 1988 and 2010, (ii) to analyze whether REUNI represented a step towards overcoming the exclusion and elitisation marks of public higher education in this country. It concludes that REUNI has brought quantitative advances in the expansion of public HEIs, which has led to the expansion of access to public higher education by students from low-income families and regions where there was previously no opportunity to join the federal network of Education. However, it is also important to point out that the expansion of public higher education institutions at the federal level has occurred despite many challenges, still to be overcome. <![CDATA[<strong>A “desagregação” do Ensino Superior</strong>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200464&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A desagregação é o processo pelo qual os produtos anteriormente vendidos em conjunto são separados em suas partes constituintes. No ensino superior, esta dinâmica tem sido impulsionada principalmente por motivações financeiras e liderada pelo setor com fins lucrativos, mas também tem motivações pedagógicas através da ênfase na personalização e na empregabilidade. Este artigo apresenta uma análise teórica da tendência, propondo novas ferramentas conceituais para mapear as implicações normativas. Embora pareça oferecer perspectivas de viabilidade financeira e maior relevância, a desagregação apresenta alguns sinais preocupantes para as universidades: primeiro, a remoção de possíveis sinergias entre ensino e pesquisa, e entre diferentes modos de aprendizagem; em segundo lugar, o enfraquecimento da capacidade das instituições de promover o bem público e garantir a igualdade de oportunidades; e, em terceiro lugar, a ameaça de hiperporosidade na realização de pesquisas básicas com benefícios no longo prazo.<hr/>Abstract Unbundling is the process through which products previously sold together are separated into their constituent parts. In higher education, this dynamic has been driven primarily by financial motivations, and spearheaded by the for-profit sector, but also has pedagogical motivations through its emphasis on personalization and employability. This article presents a theoretical analysis of the trend, proposing new conceptual tools with which to map the normative implications. While appearing to offer the prospect of financial viability and increased relevance, unbundling presents some worrying signs for universities: first, the removal of possible synergies between teaching and research, and between different modes of learning; second, the undermining of the ability of institutions to promote the public good and ensure equality of opportunity; and third, the threat of hyperporosity to the conducting of basic research with long-term benefits. <![CDATA[Da regeneração social ao direito biológico: um ponto de inflexão nas propostas educacionais de Fernando de Azevedo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200483&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste texto discutimos mudanças nas propostas educacionais de Fernando de Azevedo (1894-1974), entre as décadas de 1910 e 1930, em seus nexos com ideários eugenistas e higienistas. Tendo por objeto de análise textos de Azevedo desse período, identificamos dois momentos. Um primeiro em que partilha a concepção de que o processo educativo induziria modificações estética, mental e moral nos indivíduos; uma perspectiva transformista, em que exercícios físicos alterariam características indesejáveis dos indivíduos e, consequentemente, da raça. Tais mudanças, por serem transmissíveis, levariam à regeneração étnica e moral da sociedade. Em momento posterior, a educação deveria ser seletiva, tendo por critério o direito biológico, assegurado pelas aptidões naturais, não adquiridas dos indivíduos. Trata-se de uma perspectiva selecionista que promove os considerados mais capazes. Essa inflexão na proposta azevediana acompanhou os debates eugenistas e higienistas e compreendê-la nos permite refletir sobre a escola seletiva que marcou a instituição pública do século XX. <hr/>Abstract In this paper we discuss changes in educational proposals of Fernando de Azevedo (1894-1974), occurred from the 1910s to the 1930s, in their links with eugenic and hygienic ideas. Taking as object of analysis Azevedo’s texts of this period, we identify two moments. The first one in which he shares the idea that aesthetical, mental and moral changes can be induced by the educative process, a transformist concept, according to which physical exercises could alter undesirable individual or race’s characteristics. Such changes, able to be inherited, could lead to ethnic and moral regeneration of society. Later, education was thought to be selective, based on the criteria of biological right, assured by natural abilities, not inherited from individuals. It is a selective perspective that promotes those who are considered to be more capable. Such turning point of Azevedo’s proposals followed the debates among eugenic and hygienic defenders, so that if we understand it we can reflect about the selective school that characterized public institution in the twentieth century. <![CDATA[Mídia Rádio Escola: contribuições para a leitura e escrita nos anos iniciais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200501&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Considerando a complexidade do processo de leitura e escrita no ensino fundamental e o vasto instrumental tecnológico disponível hoje para o trabalho pedagógico, a inserção das mídias no ambiente escolar parece essencial. Esse estudo parte da urgência de um investimento na leitura e escrita dos estudantes, especialmente nos anos iniciais, apontado pela Avaliação Nacional de Alfabetização (ANA). Portanto, tem como objetivo verificar quais as contribuições da mídia rádio escola para a leitura e escrita dos estudantes do ensino fundamental. A partir da pesquisa-ação, delineamento metodológico adotado, foram produzidos dados, por meio da observação participante, que apontam a mídia rádio escola como uma tecnologia com a qual os estudantes têm a oportunidade de construir conhecimentos pertinentes ao seu nível de ensino, especialmente na área da leitura e escrita. O público alvo foi uma classe de estudantes do quarto ano, de uma escola pública do sul do Brasil. Os resultados do estudo evidenciaram ainda, o alcance de outras dimensões da aprendizagem, que a integração da rádio escola nos anos iniciais pôde proporcionar, analisados a partir de cinco itens fundamentais: trabalho em equipe, pesquisa, leitura, escrita e audição dos programas. Desse modo, o estudo inova ao relacionar a Avaliação Nacional de Alfabetização, a mídia rádio escola e o desenvolvimento da leitura e escrita dos estudantes.<hr/>Abstract Considering the complexity of both the reading and the writing process on elementary school and the immense technological apparatus available nowadays, the insertion of Media on the school environment seems essential for the pedagogical work. This study arises from the urgency of an investment on students´ reading and writing, especially on the early years, pointed by the National Evaluation of Literacy. Therefore, the main goal is to verify which the main contributions are regarding radio school media for elementary school students´ reading and writing. Through the action research and the methodological delineation adopted, data were produced by the participant observation which point radio school media as a technology through which the students can have the opportunity to build relevant knowledge regarding their level of education, especially on the reading and writing areas. The activities were developed with a fourth grade class from a public school in the south of Brazil. The results also show reach of other learning dimensions provided by the radio school integration on early years in five fundamental items: teamwork, research, reading, writing and program hearing. In this way, the study innovates when relating the National Evaluation of Literacy, radio school media and the development of students´ reading and writing. <![CDATA[Escola de educação básica na modalidade educação especial: o estado do Paraná]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200516&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo objetiva discutir dados referentes à implementação da Escola de Educação Básica na Modalidade de Educação Especial no Estado do Paraná (Brasil). Inicialmente busca identificar os elementos que motivaram a alteração na denominação de Escola de Educação Especial para Escola de Educação Básica, na Modalidade de Educação Especial e, posteriormente,apresentar dados referentes à implementação de tal escola no contexto paranaense. Trata-se de uma investigação documental e bibliográfica. Como recurso de apoio para a interpretação dos dados coletados, utilizamo-nos da técnica de Análise de Conteúdo de Bardin (2011). Dessa maneira, constatamos êxito na implementação dessas escolas em 100% dos municípios conveniados com a Secretaria do Estado da Educação - SEED/PR. De 398 escolas, 342 possuem como mantenedoras a Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais - APAE, evidenciando expressiva participação dessa associação na prestação de serviços educacionais aos alunos que possuem deficiência intelectual, múltiplas deficiências e transtornos globais de desenvolvimento. Porém, identificamos fragilidades na proposta pedagógica, pois não foi possível localizar no ano de sua implementação, em 2011, um documento orientador dessa proposta, sendo que as questões pedagógicas parecem terem sido tomadas com menor relevância. Portanto, acompanhar os desdobramentos da proposta e o processo de escolarização dos alunos da Escola de Educação Básica na Modalidade Educação Especial, suscitam pesquisas futuras, uma vez que a certificação escolar configura-se ainda como um desafio a ser alcançado.<hr/>Abstract This article aims to discuss data concerning the implementation of the School of Basic Education in Special Education Mode in the Paraná State (Brazil). Initially, it aims to identify the elements that motivated the change in the denomination of School of Special Education to School of Basic Education, in the Special Education Mode, and later it aims to present data regarding the implementation of such school in the Paraná State´s context. This is a documental and bibliographic investigation. We used the Content Analysis technique from Bardin (2011) as a resource to support the interpretation of the collected data. Thus, we verified that there was success in the implementation of this school in 100% of the municipalities of the State agreed with State Secretary of Education. From a total of 398 schools, 342 have been maintained by the Association of Parents and Friends of the Exceptional, evidencing the expressive participation of this association in the provision of educational services to students with intellectual disabilities, multiple disabilities and pervasive developmental disorders. However, we identified fragilities in the pedagogical proposal, since it was not possible to find, in the year of its implementation, in 2011, a guiding document for this proposal, and the pedagogical issues seem to have been taken with less relevance. Therefore, accompanying the developments regarding the pedagogical proposal and the schooling process of the students from the School of Basic Education in the Special Education Mode calls for to future research, since the school certification is still the great objective to be achieved. <![CDATA[Da Universidade à Escola: a diversidade presente na sala de aula]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200530&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo, expomos alguns relatos de experiências vividas por três docentes no âmbito da diversidade na Educação Básica que, atualmente, lecionam nos cursos de Licenciatura em Matemática de duas Universidades públicas em Foz do Iguaçu/PR, Brasil. Objetivamos, também, apresentar algumas discussões sobre alguns dos desafios que os professores de Matemática enfrentam no exercício da profissão ao se deparar com a diversidade presente na sala de aula, sobretudo com os relacionados às necessidades educacionais especiais dos alunos. Estas discussões são geradas por acontecimentos presenciados em um projeto de extensão universitária, o qual tem dois alunos participantes com deficiência visual, bem como por uma experiência vivida enquanto recém-formado, cuja atuação ocorreu em uma escola com alunos com necessidades educacionais especiais, no caso surdos, e outra vivenciada na realização do Estágio Supervisionado em uma turma extremamente heterogênea, composta por alunos repetentes, de idades, classes sociais e culturais, sexualidades, credos e necessidades educativas especiais diferentes. Esses fatos nos permitiram experimentar a diversidade presente na Educação Básica, bem como repensar e discorrer sobre a formação de professores de Matemática, concluindo que a elaboração e a execução de projetos de extensão, vinculando a Universidade à Escola, é um caminho plausível para uma formação mais voltada à Educação Inclusiva.<hr/>Abstract In this article we show some experience reports lived by three teachers in the context of diversity in Basic Education, that currently teach in Mathematics Graduation courses at two public universities in Foz do Iguaçu/PR, Brazil. Also, we intend to present some discussions about the challenges these mathematics teachers encounter in the practice of the profession when facing the diversity present in the classroom, especially with those associated to the special educational needs of the students. These discussions are generated by events witnessed in a university extension project, which has two students with visual deficiency, as well as by a lived experience as recent graduate, whose performance occurred in a school with deaf students, and other experienced in the Supervised Internship with an extremely heterogeneous group, composed of repeating students of different ages, social and cultural classes, sexualities, creeds and special educational needs. These facts permitted us to experience the diversity that´s present in Basic Education, as well as to rethink and discuss the Mathematics teacher formation, concluding that the elaboration and execution of extension projects, linking the University to the School, is a plausible way for a formation dedicated to Inclusive Education.<hr/>Resumen En este artículo presentamos algunos relatos de experiencias vividas por tres docentes en el ámbito de la diversidad en la Educación Básica que, actualmente, enseñan en los cursos de Licenciatura en Matemáticas de dos Universidades públicas en Foz do Iguaçu/PR, Brasil. También son presentadas discusiones sobre algunos de los desafíos que los profesores de matemáticas enfrentan en el ejercicio de la profesión al encontrarse con la diversidad presente en el aula, sobre todo con los relacionados con las necesidades educativas especiales de los alumnos. Estas discusiones son generadas por acontecimientos presenciados en un proyecto de extensión universitaria, el cual tiene dos alumnos participantes con discapacidad visual, así como por una experiencia vivida como recién graduado, cuya actuación tuvo lugar en una escuela con alumnos con necesidades educativas especiales, en el caso sordos, y otra vivenciada en la realización de la Práctica Supervisada en una clase extremadamente heterogénea, compuesta por alumnos repitentes, de edades, clases sociales y culturales, sexualidades, creencias y necesidades educativas especiales muy diferentes. Estos hechos nos permitieron experimentar la diversidad presente en la Educación Básica, así como repensar y discurrir sobre la formación de profesores de Matemáticas, concluyendo que la elaboración y la ejecución de proyectos de extensión, vinculando a la Universidad a la Escuela, es un camino plausible para una formación más orientada a la Educación Inclusiva. <![CDATA[Uma experiência de organização e desenvolvimento curricular com Pedagogia de Projetos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200544&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo apresenta a natureza pedagógica diferenciada de uma escola localizada no interior do Estado de São Paulo (Brasil), como recorte da coleta de dados de uma pesquisa de mestrado em um Programa de Pós-Graduação em Ensino e Processos Formativos. A Escola apresenta como fundamentação teórica a Pedagogia de Projetos e no que diz respeito à matriz curricular, as disciplinas estão divididas de acordo com Inteligências Múltiplas e delineadas pelos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e documentos oficiais do Estado de São Paulo conforme o nível de ensino. Além dos pressupostos teóricos, há descrição de uma experiência vivenciada pela professora de matemática e por alunos do 6° ano ao desenvolverem um Projeto em torno do tema “De máquina a ciborgue” que exemplifica a proposta pedagógica da referida escola.<hr/>Abstract This paper presents the alternate pedagogy of a school located in the interior of the Sao Paulo State (Brazil), as part of the data of a masters’ research. The schools’ framework is based on Project Based Learning and its curriculum is organized on Multiple Intelligences. The framework is also supported by both the Brazilian National Curricular Parameters and the Sao Paulo State Curriculum, regarding school levels. Besides the theoretical issues, there is an exposition of an experience by the mathematics teacher and students of the 6th grade when developing a Project around the theme “From machine to cyborg” that exemplifies the pedagogical proposal of said school. <![CDATA[Práticas sociais (matemáticas) de produção de um planejamento financeiro na formação de educadores indígenas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200556&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo discute práticas sociais em sala de aula em que se percebem indícios de aprendizagens da matemática, ao se propor um planejamento financeiro para autogestão de uma bolsa de estudos, utilizando-se uma planilha de débito e crédito. As atividades foram desenvolvidas na Licenciatura Intercultural para Educadores Indígenas da Universidade Federal de Minas Gerais - habilitação Matemática -, com dois propósitos: atender à demanda de formação matemática dos licenciandos e subsidiá-los na autogestão da bolsa de estudos destinada ao custeio de sua permanência no curso. Foram desenvolvidas atividades pedagógicas que geraram os dados, coletados em vídeos de aulas, entrevistas e trabalhos dos estudantes. Adotando-se os conceitos da teoria da prática social, identificamos relações estabelecidas pelos estudantes entre e nas práticas que evidenciam aprendizagens matemáticas, quando eles usaram e/ou refletiram sobre os procedimentos de cálculo e sobre a linguagem matemática no preenchimento da planilha e na confecção de gráficos. Observou-se ainda que o engajamento nessas práticas gerou tensões entre ações individuais e coletivas, pois os estudantes são demandados a atuarem em diferentes lógicas econômicas, para acessar e utilizar os recursos de uma bolsa de estudos. Percebe-se que os estudantes indígenas passaram a fazer o controle de seus gastos. Em alguma medida, a gestão financeira da bolsa se tornou um amplo fenômeno intercultural que considerou usos e necessidades individuais e coletivas. A reflexão sobre essa experiência aponta demandas específicas da formação intercultural para professores indígenas, na área de Educação Matemática, frente às políticas públicas de acesso e de permanência dos indígenas na Educação Superior.<hr/>Abstract The article discusses social practices in a classroom in which one notices evidences of mathematical learning, during activities on financial planning, using a debit and credit spreadsheet. These activities were developed with a group of indigenous students from the Intercultural Education Undergraduate Course for Indigenous Teachers with emphasis in Mathematics Education offered at Universidade Federal de Minas Gerais - Brazil with two objectives: supply the demand for mathematical formation to the teachers in-training and support them in the control of their scholarship. We used the classroom intervention methodology, which produced empirical data, composed of video records of classes, notes, and interviews. Using the concepts of social practice theory, we identified the relations established by students in and between the practices that highlighted potential mathematical learning, when they used and/or reflected on the calculation procedures and on the mathematical language used to fill the spreadsheet and create graphics. We observed that the participation on these practices generated tensions between individual actions and collective actions, when they were demanded to act in a different logic of life to access and use the scholarship money. We also perceived that the indigenous students began to make the self-control over their spending. We argue that the financial management of the scholarship became a broad intercultural phenomenon that considered the individual and collective uses and necessities. The reflection about this experience points to some specific demands to indigenous teachers’ intercultural education, in view of the public policies to guarantee their right of access and permanence in higher education. <![CDATA[Seminários de processos afetivos e aprendizagem: interlocutando pesquisas, pesquisadores e vida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200577&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo “Enredo com coletivos” Trata-se de relato que descreve possibilidades das/nas relações atravessadas nos espaçostempos socioeducacionaisafetivos de pesquisadores e pesquisas em outros modos de inventar e desestabilizar a escrita (ALVES, 2002), mas também, entendendo significados de crítica aos limites da ciência moderna e de seu modo dicotômico de compreensão dos cotidianos (CERTEAU, 1998) e de práxis (FREIRE, 1992, 1996). No agenciamento coletivo de relações rizomáticas (DELEUZE, 1998), intensificadas de sentidos (LARROSA, 2002), complexificados na auto-eco-organização (MORIN, 1991, 1997), da Educação Ambiental (TRISTÃO, 2004), interlaçam-se pesquisas, pesquisadores e a vida, como arte bela e frágil, inclusa, incompleto-devir (PINEL, 2016), com estudos e ensaios do primeiro semestre de doutorado, em 2016, nos Seminários de Processos Afetivos e Aprendizagem. Dialogando com interlocutores destes coletivos de estudos e pesquisas e com a implicação participativa nos mesmos, expressa-se o que se passa nas experiências que se atualizam permanentemente em relações coletivas de filh@s, irmã@s, colegas e em outros laços afetivos, para promover sentidos afetoscognitivos nos coletivos intimamente ligados aos movimentos de pesquisas em Educação Ambiental.<hr/>Abstract “Plot with collectives” It is an account that describes possibilities of/in the relations that permeate the socio-educational-affective space-times of researchers and researches in other ways of inventing and destabilizing writing (ALVES, 2002), but also understanding meanings of criticism to the limits of modern science and its dichotomous manner of understanding everyday life (CERTEAU, 1998) and praxis (FREIRE, 1992, 1996). In the collective agency of rhizomatic relations (DELEUZE, 1998), intensified of senses (LARROSA, 2002), complexified in the self-eco-organization (MORIN, 1991, 1997), of Environmental Education (TRISTÃO, 2004), research, researchers and life become interwtwined, as beautiful and fragile art, included, incomplete-becoming (PINEL, 2016), with studies and essays of the first semester of doctorate, in 2016, in the Seminars on Affective Processes and Learning. Through dialogue with interlocutors of these groups of studies and researches and with the participative implication in them, it expresses what is happening in the experiences that are constantly updated in the collective relations of children, siblings, colleagues and in other affective bonds, to promote cognitive-affective senses in the groups closely linked to the research movements in Environmental Education. <![CDATA[A educação como ética contra o conformismo - repensando o papel do educador]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-71992018000200585&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este texto pretende pensar a educação como uma ética contra o conformismo. O conformismo é entendido aqui enquanto uma certa forma de naturalização. O texto busca desenvolver o que se entende por naturalização e confrontará esta concepção com a questão da ideologia tal como se apresenta, principalmente, nas linhas de Marilena Chaui. Toda a questão irá se voltar às formas de como a educação se relaciona ao social. Usar-se-á algumas metáforas para se pensar esta naturalização - tal como os grilhões que acorrentam os homens na descrição de Platão no mito da caverna; ou a desconfiança de Descartes da tradição em sua reflexão sobre o discurso do método. A primeira metáfora será circular: irá aparecer em toda argumentação - já que estes grilhões serão associados à nossa forma de se conformar ao social. A segunda metáfora será usada enquanto engajamento na capacidade de se duvidar. Desvencilhar-se de grilhões e se questionar sobre a tradição sem a ignorar - eis uma questão central neste texto. Em relação à ética, não se esconde aqui uma pretensão de engajamento e de autenticidade. O texto se voltará a algumas propostas pedagógicas e irá se encaminhar a uma linha de pensamento que vai de encontro à indústria cultural: contra os princípios da informação/entretenimento que tanto aparecem no discurso pedagógico atualmente.<hr/>Abstract This text intends to think education as ethics against conformism. Conformism is understood here as a certain form of naturalization. The text seeks to develop what it is understood by naturalization and it will confront this conception with the question of ideology as presented mainly in the lines of Marilena Chaui. The whole issue will turn to the ways in which education relates to the social. Some metaphors will be used to think this naturalization - just like the fetters that bind men in Plato’s description of cave myth; or Descartes mistrust of tradition in his reflection on the discourse on the method. The first metaphor will be circular: it will appear in every argument - since these fetters will be associated with our way of conforming to the social. The second metaphor will be used as an engagement in the ability to doubt. To get rid of shackles and to question tradition without ignoring it - this is a central question in this text. In relation to ethics, an intention of engagement and authenticity is not concealed here. The text will turn to some pedagogical proposals and will go to a line of thought that goes against the cultural industry: against the principles of information/entertainment that often appear in the pedagogical discourse today.