Scielo RSS <![CDATA[Cadernos de História da Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-780620160002&lang=es vol. 15 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200462&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200464&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[“Nueva educación” y enseñanza secundaria en el Uruguay (1939-1963)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200468&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: En este artículo proponemos analizar la relación entre el movimiento autodenominado “nueva educación” y los cambios implementados en enseñanza secundaria en el Uruguay en un período que abarca poco más de dos décadas. Durante estos años es posible identificar la propuesta de algunos actores de este subsistema de producir un acercamiento con los nuevos métodos de enseñanza. El punto de partida es 1939, puesto que ese año comienza a publicarse una revista que va tener como bandera la reforma de la enseñanza secundaria en concordancia con las nuevas tendencias de la pedagogía. Y cerramos el trabajo con la implementación del plan piloto de 1963 de Enseñanza Secundaria, en el que se puede rastrear la influencia de las ideas y propuestas que se discutieron en las décadas anteriores.<hr/>Abstract: The current article aims to analise the relationship between the self-named “new education” movement and the changes implemented in secondary education in Uruguay for about two decades. During that period, we could identify proposals of approach to the new teaching methods by some actors from that educational stage. Our entry point will be 1939, when it was first published a journal that flew the flag of educational reform for secondary school and progressive pedagogy. We finish this article studying the implementation of the pilot plan for secondary education in 1963, in which the influence of ideas and proposals discussed in the previous decades can be tracked.<hr/>Resumo: Neste artigo pretende-se analizar a relação entre o movimiento autodenominado “Escola Nova” e as mudanças implementadas no Ensino Secundário no Uruguai, em um período que abrange pouco mais de duas décadas. Durante estes anos é possível identificar a proposta de alguns atores deste subsistema de produzir uma aproximação com os novos metódos de ensino. O ponto de partida é o ano de 1939, pois que nesse ano teve início a publicação de uma revista que teve como mote a reforma do Ensino Secundário em concordância com as novas tendencias pedagógicas. Concluimos o trabalho com a implementação do plano piloto, em 1963, do Ensino Secundário, no qual se pode perceber a influência das ideias e das propostas que foram discutidas nas décadas anteriores. <![CDATA[Clases experimentales en la Enseñanza Secundaria: el espírito pionero de Luís Contier (1951-1961)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200492&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho se propõe a compreender o pioneirismo de Luís Contier na implantação das classes experimentais no ensino secundário brasileiro na década 1951-1961, colocando o foco sobre a experiência liderada por ele no Instituto Alberto Conte e apropriada das classes nouvelles. De outra parte, explora o uso dessa experiência escolar pela Diretoria do Ensino Secundário do Ministério da Educação, que viabilizou a prescrição legal de classes experimentais no ensino secundário a partir de 1959. Para tanto, lê-se a cultura escolar a partir dos conceitos de estratégia e tática de Michel de Certeau, utilizando como fontes textos manuscritos, matérias de jornais e documentos do Instituto de Educação Alberto Conte e do Ministério da Educação e Cultura.<hr/>Abstract: In this study, we aim to understand the pioneering work of Luis Contier on the implementation of the experimental classes in the Brazilian secondary education during the decade 1951-1961 by putting the focus on the experience led by him at the Institute Alberto Conte and the appropriated classes nouvelles. On the other hand, we explore the use of this educational experience by the Board of Secondary Education of the Ministry of Education (MEC), as it enabled the legal prescription of experimental classes in the secondary education from 1959 on. To this end, we peruse the school culture as from the concepts of strategy and tactics of Michel de Certeau, using as sources: manuscripts, newspaper reports, and documents from the Alberto Conte Institute of Education and the Ministry of Education and Culture.<hr/>Resumen: Este studio tiene como objetivo comprender el espíritu pionero de Luís Contier en la introducción de las clases experimentales en la educación secundaria de Brasil en los años 1951-1961, poniendo el foco en la experincia conducida por él en el Instituto Alberto Conte y apropiadas de las classes nouvelles. Porotro lado, explora el uso de esta experiencia educative por el Consejo de Educaciõn Secundaria del Ministerio de Educación, lo que permitió la prescripción legal de las clases experimentales en la educación secundaria a partir de 1959. Por lo tanto, la cultura escolar se lee con los conceptos de estrategia y táctica de Michel de Certeau, utilizando como fuentes textos manuscritos, informes de periódicos y documentos del Instituto de Educaciõn Alberto Conte y del Ministerio de Educación y Cultura. <![CDATA[Las innovaciones pedagógicas de la enseñanza secundaria brasileña en los años 1950/1960: notas sobre las Clases Integrales del Colegio Estatal de Paraná]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200520&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este texto apresenta algumas questões sobre as Classes Integrais do Colégio Estadual do Paraná, uma das propostas de inovação pedagógica do ensino secundário brasileiro realizadas entre os anos finais da década de 1950 e meados dos 1960. Localizando a experiência desenvolvida em solo paranaense no conjunto das demais iniciativas de alcance nacional que atenderam pela denominação Classes Experimentais, são evidenciadas algumas das particularidades das Classes Integrais ressaltando as contribuições para o atendimento das demandas necessárias a transformação do ensino secundário, em especial, quanto à democratização do acesso a esse nível de ensino e a necessidade de deixar de ser exclusividade às classes mais abastadas. As Classes Integrais do Colégio Estadual do Paraná procuraram desenvolver um currículo adaptado às condições dos alunos e às solicitações de uma sociedade democrática em crescente fase de industrialização, urbanização e modificada pelas novas descobertas científicas.<hr/>Abstract: This paper presents some questions about the Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná, a pedagogical innovation proposals of Brazilian secondary school realized between the ends of 1950s and the middle of 1960s. Locating the experience developed in Paraná in all the other nationwide initiatives that met the Classes Experimentais denomination, are showed particularities of the Classes Integrais highlighting contributions to reach the transformation of secondary school, in particular regarding the democratization of access to this level of education and the need to stop being exclusivity of upper classes. The Classes Integrais of Colégio Estadual do Paraná developed a curriculum adapted to the conditions of students and the demands of a democratic society in ascending phase of industrialization, urbanization and changed by new scientific discoveries.<hr/>Resumen: Este texto presenta algunas cuestiones sobre las Clases Integrales del Colegio Estatal de Paraná, una de las propuestas de innovación pedagógica de la enseñanza secundaria brasileña realizadas entre los últimos años de la década de 1950 y mediados de 1960. Localizando la experiencia desarrollada en suelo paranaense en el conjunto de las demás iniciativas de alcance nacional que respondieron por la denominación Clases Experimentales, son destacadas algunas de las particularidades de las Clases Integrales resaltando las contribuciones para el tratamiento de las demandas necesarias para la transformación de la enseñanza secundaria, en especial, en cuanto a la democratización del acceso a este nivel de enseñanza y la necesidad de dejar de ser exclusiva a las clases altas. Las Clases Integrales del Colegio Estatal de Paraná buscaron desarrollar un currículum adaptado a las condiciones de los estudiantes y a las demandas de una sociedad democrática en creciente fase de industrialización, urbanización y modificada por los nuevos descubrimientos científicos. <![CDATA[La Educación renovada en el Estado de São Paulo: una experiencia pionera en la enseñanza prolongada y las prácticas escolares del "Experimental da Lapa" (1961-1971)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200540&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O “Experimental da Lapa” foi uma das referências em ensino experimental entre as diversas iniciativas da década de 1960 e 70 no Estado de São Paulo, principalmente a partir da instalação das classes experimentais. A instituição, com origem em 1939, é historicamente inovadora e forjada a partir da escola nova e de suas derivações. Durante o período pesquisado testou o ensino continuado de oito anos que em 1971 foi estabelecido pela Lei de Diretrizes e Bases como ensino de 1º grau. Sem nunca abandonar as práticas renovadoras que o caracterizaram, o “Experimental da Lapa” forjou-se numa somatória de modelos, gerando uma experiência ímpar com identidade própria.<hr/>Abstract: The Primary School called “Dr. Edmundo de Carvalho” Experimental School, also known as “Experimental da Lapa” School, was one of the references in experimental education among the several experiments during the 1960s and 1970s in the State of Sao Paulo, Brazil, mainly after an experimental education system called “classes experimentais” were established. There is evidence of the Escola Nova (New School) influence on this institution since 1939, although “Experimental da Lapa” was applied in an appropriate and adapted manner during the time in which the school tried the eight-year continuous teaching system.<hr/>Resumen: El "Experimental da Lapa" fue en las décadas de 1960 e 70 en el Estado de São Paulo, una de las referencias en la enseñanza escolar con la instalación de clases experimentales. La instituición, originaria em 1939 és inovadora en la historia y fraguada a partir de la Escuela Nueva y de sus derivaciones. Durante el periodo en que se hicieron las pesquisas fue testificada la enseñanza prolongada con la duraciónde ocho (8) años; en el año de 1971 fué denominada de enseñanza de Primer Grado por la "Lei de Diretrizes e Bases". El "Experimental da Lapa" jamás abandonó sus prácticas reformadoras que fuerón sus caracteristicas principales y eso fué su signatura, generando experiencia exclusiva, única. <![CDATA[La Escuela Vocacional Américo Renê Giannetti y el aprendizaje industrial en Uberlândia, Minas Gerais, Brasil (1962-1982).]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200559&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho faz a análise do processo de criação e de funcionamento da Escola Vocacional de Aprendizagem Industrial de Uberlândia, posteriormente denominada Américo Renê Giannetti, em Uberlândia, Minas Gerais, Brasil, no período compreendido entre 1962 e 1982. Buscou-se apreender a situação específica em termos nacionais, estaduais e locais que antecedeu e que motivou a criação desta instituição, em um momento de políticas estatais direcionadas para o desenvolvimento brasileiro. Nesse cenário de industrialização foi ampliada a demanda por mão de obra qualificada, situação que levaria o setor empresarial a pleitear junto ao setor político, a criação de escolas de ensino profissionalizante. Sob estas condições houve a criação e funcionou em Uberlândia a Escola Vocacional Américo Renê Giannetti, sobre a qual serão destacadas: criação, proposta pedagógica, funcionamento, público e a descaracterização sofrida na década de 1980.<hr/>Abstract: This study is an analysis of the process of establishment and operation of the Industrial Training Vocational School of Uberlandia (Escola Vocacional de Aprendizagem Industrial de Uberlândia), later called Américo Renê Giannetti, in Uberlandia, Minas Gerais, Brazil, in the period from 1962 to 1982. An attempt was made to understand the specific situation in national, state, and local terms that preceded and that motivated the establishment of this institution at a time of government policies directed to Brazilian development. In this scenario of industrialization, the demand for qualified labor increased, a situation which would lead the business sector to request the public sector to create professional training schools. Under these conditions, the Américo Renê Giannetti Vocational School was established and operated in Uberlandia, here highlighting the following aspects: establishment, pedagogical proposal, operation, student body, and the decharacterization it underwent in the 1980s.<hr/>Resumen: En este trabajo se realiza el análisis del proceso de creación y de funcionamiento de la Escuela Vocacional de Aprendizaje Industrial de Uberlândia, posteriormente denominada Américo Renê Giannetti, en Uberlândia, Minas Gerais, Brasil, en el período comprendido entre 1962 y 1982. Se buscó aprehender la situación específica en los ámbitos nacional, estadual y local, que antecedió y que motivó la creación de esta institución, en un momento en que las políticas estatales se orientaban para el desarrollo brasileño. En ese escenario de industrialización, se amplió la demanda de mano de obra calificada, situación que llevaría a los sectores empresarial y político a exigir la creación de escuelas de enseñanza profesional. En estas condiciones se dio la creación y funcionó en Uberlândia la Escuela Vocacional Américo Renê Giannetti, sobre la cual serán destacadas: creación, propuesta pedagógica, funcionamiento, público y descaracterización sufrida en la década de 1980. <![CDATA[El Movimiento de la Escuela Nueva, Clases Experimentales y Ginásios Vocacionais (1958-1970)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200582&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Os Ginásios Vocacionais foram unidades escolares criadas no estado de São Paulo entre 1961 e 1970. Este artigo é parte de uma investigação que visa aprofundar a compreensão de como o processo de concepção e implantação dessas escolas, se valendo da apropriação de referenciais escolanovistas - especialmente da produção intelectual de John Dewey - contribuiu com a construção de uma nova concepção de educação experimental no Brasil. Nesse sentido, dialoga com autores que investigaram a relação dos Ginásios com as chamadas Classes Experimentais, formalmente criadas no Brasil em 1958.<hr/>Abstract: The Ginásios Vocacionais were school units created in the state of São Paulo between 1961 and 1970. This article is part of a research that aims to profound understanding of how the process of conception and implementation of these schools, based on the appropriation of New School references - especially intellectual production of John Dewey - who contributed to the development of a new concept of experimental education in Brazil. In this sense, it dialogues with authors who investigated the relationship of the Ginásios with so-called Classes Experimentais, formally created by the Ministry of Education in 1958.<hr/>Resumen: Los Ginásios Vocacionais fueron unidades escolares creadas en el estado de São Paulo entre 1961 y 1970. El presente artículo es parte de una investigación que, sustentada en los referentes de la Escuela Nueva -en particular, la producción intelectual de John Dewey- busca profundizar la comprensión acerca de cómo el proceso de concepción e implantación de estas escuelas contribuyó para el desarrollo de una nueva concepción sobre la educación experimental en el Brasil. El texto dialoga con los autores que investigaron la relación entre los Ginásios y las denominadas Classes Experimentais, creadas por el Ministerio de Educación en 1958. <![CDATA[Historia y actualidad de las Ciencias Humanas y Sociales]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200599&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo faz um retrospecto histórico das ideias e dos autores que construíram os fundamentos científicos das ciências humanas e trouxeram contribuições inovadoras, revelando a relevância e a atualidade dessas ciências para compreender as dimensões científicas e sociais da vida humana. O texto elege, em cada período, novos produtos e concepções que abalaram a pertinência de teorias dominantes e, graças às ciências humanas, foram revelados novos horizontes para a construção da existência humana. Se, em alguns redutos institucionais, a obsessão da utilidade e a exacerbação da competição dão pouca relevância às ciências humanas, urge reafirmar quanto elas foram e são, hoje, indispensáveis para a construção da diversidade da vida. E, em tempo de um mundo globalizado, são convocadas a abrir caminhos para compreender e atuar na realização universal da vida.<hr/>Abstract This paper is a historical retrospect of ideas and of authors who built the scientific foundations of the human sciences and brought innovative contributions, revealing the relevance and presentness of these sciences to the understanding of the scientific and social dimensions of human life. This text has elected, for each period, new products and concepts that have shaken the relevance of dominant theories and, thanks to the human sciences, new horizons for the construction of human existence are revealed. If, in some institutional strongholds, the obsession of the utility and the exacerbation of competition give little relevance to the human sciences, it is of urgence to reaffirm how much they were and are indispensable in today’s world for the construction of the diversity of life. And, in a globalized world period, they are called upon to open ways to understand and act on the universal realization of life.<hr/>Resumen El presente artículo hace un restrospecto histórico de las ideas y autores que construyeron los fundamentos científicos de las ciencias humanas, y trajeron contribuciones innovadoras, exaltando la relevancia y actualidad de esas ciencias para comprender las dimensiones científicas y sociales de la vida humana. El texto elige, en cada período, nuevos productos y concepciones que avalaron la pertinencia de teorías predominantes y que gracias a las ciencias humanas, fueron revelados nuevos horizontes para la construcción de la existencia humana. Si, en algunas instituciones, la obsesión de la utilidad y la exageración en la competición, dan poca relevancia a las ciencias humanas, es urgente reafirmar lo que éstas fueron y son, hoy en día, indispensables para la construcción de la diversidad de la vida. Y, en un mundo globalizado, son convocadas a abrir nuevos caminos para comprender y actuar en la realización universal de la vida. <![CDATA[El mito del Ruralismo Pedagógico - su concreción en los ritos vividos en la Escuela Normal Rural de Juazeiro del Norte]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200614&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O estudo sobre a Escola Normal Rural de Juazeiro do Norte (ENRJN), cujo recorte temporal foi os anos de 1934 a 1939, objetiva estabelecer relação entre o mito, os ritos vivenciados e as práticas associadas ao conceito de Ruralismo Pedagógico. O referencial teórico-metodológico fundamenta-se na relação entre mito e realidade segundo Roland Barthes e Mircea Eliade como também na perspectiva de micro-história, baseada em Carlo Ginzburg. Assim, compreende-se ter a ENRJN formulado uma maneira de lidar com o ideal do Ruralismo Pedagógico, indo além dos aspectos de formação profissional e constituindo-o um mito, por meio dos discursos elaborados e das práticas vivenciadas.<hr/>Abstract The study about the Rural Normal School of Juazeiro do Norte (ENRJN), whose time frame was the years 1934 to 1939, aims to establish the relationship between myth, experienced the rites and practices associated with the concept of Pedagogical Ruralism. The theoretical and methodological framework is based both on the relationship between myth and reality according to Roland Barthes and Mircea Eliade as well as from the perspective of micro-history, based on Carlo Ginzburg. Thus, it is understood ENRJN have formulated a way to deal with the ideal of Pedagogical Ruralism, going beyond aspects of training and constituting it a myth, through the elaborate discourses and practices experienced.<hr/>Resumen El estudio sobre la Escuela Normal Rural de Juazeiro del Norte (ENRJN), cuyo recorte temporal fue los años de 1934 hasta 1939, objetiva establecer relación entre el mito, los ritos vividos y las prácticas asociadas al concepto de Ruralismo Pedagógico. El referencial teórico-metodológico se fundamenta en la relación entre mito y realidad según Roland Barthes y Mircea Eliade así como en la perspectiva de microhistoria, basada en Carlo Ginzburg. De ese modo, se comprende que la ENRJN haya formulado una manera de lidiar con el ideal del Ruralismo Pedagógico, yendo más allá de los aspectos de formación profesional y constituyéndolo un mito, por medio de los discursos elaborados y de las prácticas vividas. <![CDATA[Grupos escolares y la Escolarización de cuerpos en el inicio el Siglo XX en Rio Grande del Norte, Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200634&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste artigo discorremos sobre o que chamamos de processo de escolarização de corpos presente na cultura escolar dos grupos escolares do Rio Grande do Norte no início do século XX. Com base em pesquisa bibliográfica e documental, atentamos, especificamente sobre: a relação entre grupos escolares, método intuitivo e higiene; a atenção aos corpos em meio a práticas gerais, tais como trabalhos manuais, recreio e exercício de escrita; e, sobretudo, a prática específica de exercícios físicos como a ginástica sueca e a calistenia. Os grupos escolares foram implantados com uma nova cultura escolar baseada em preceitos pedagógicos considerados essenciais para a construção do cidadão republicano do início do século XX.<hr/>Abstract In this article, we consider what we call the process of body schooling (escolarização de corpos) in the school culture of school groups of Rio Grande do Norte, Brazil, at the beginning of the 20th Century. Based on bibliographical and documental research, we focus specifically on the relationship between school groups, the intuitive method, and hygiene; attention to the body in the midst of general practices, such as manual tasks, recess, and the activity of writing; and, above all, the specific practice of physical exercises, such as Swiss gymnastics and calisthenics. The school groups were seeded with a new school culture based on pedagogical principles considered essential for fashioning a citizen of the republic at the beginning of the 20th Century.<hr/>Resumen En este artículo nos extendemos sobre lo que llamamos de proceso de escolarización de cuerpos presente en la cultura escolar de los grupos escolares de Rio Grande do Norte en el inicio del siglo XX. Con base en una investigación bibliográfica y documental, abordamos, específicamente sobre: la relación entre grupos escolares, método intuitivo e higiene; la atención a los cuerpos en medio de las practicas generales, tales como trabajos manuales, recreo y ejercicio de escritura; y sobretodo, la practica especifica de ejercicios físicos como la gimnasia sueca y calistenia. Los grupos escolares fueron permeados con una nueva cultura escolar basada en preceptos pedagógicos considerados esenciales para la construcción del ciudadano republicano de inicio del siglo XX. <![CDATA[John Dewey: desde el punto humanista laico versus humanismo cristiano, según el pensamiento del Dr. Jaime Caiceo Escudero]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200658&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Basado en las investigaciones realizadas por Jaime Caiceo Escudero, Doctor en Ciencias de la Educación, en torno al pensamiento pedagógico en Chile en el siglo XX, se pretende describir la pedagogía de la Escuela Nueva en Chile, país en el cual se vivió una experiencia notable, desde que se introdujeron las ideas humanistas laicas de John Dewey, desde comienzos del siglo. Se analizará su pensamiento pedagógico a partir del humanismo laico, para luego estudiar el mismo pensamiento desde el humanismo cristiano, en la persona del Padre Alberto Hurtado, s. j., quien sostenía la necesidad de reconciliar el catolicismo con la modernidad liberal educativa. Se observará la relación entre el laicismo y el catolicismo educativos, donde Hurtado utilizó la pedagogía de Dewey para ayudar a los niños a descubrir la ley moral, dejando claramente establecido el valor absoluto de la verdad revelada y que ello era conciliable con la pedagogía del pensador norteamericano. Se demostrará que el antagonismo en las creencias religiosas no se contrapone en los aspectos fundamentales de la filosofía de la educación y que es posible ser abordada desde sus respectivos enfoques.<hr/>Abstract Based on research conducted by Jaime Caiceo Escudero, Doctor in Education Sciences, around the pedagogical thinking in Chile in the 20th century, aims to be describe the pedagogy of the New School in Chile, country in which lived a remarkable experience, since Secular humanists of John Dewey, the ideas were introduced since the beginning of the century. You will discuss its pedagogical thinking from secular humanism, to then study the same thought from humanism Christian, in the person of father Alberto Hurtado, s.j., who argued the need to reconcile Catholicism with educational liberal modernity. The relationship between secularism and educational Catholicism, where Hurtado used the pedagogy of Dewey to help children discover the moral law, leaving clearly established the absolute value of revealed truth and that this was incompatible with the teaching of the American thinker will be observed. It will be demonstrated that antagonism in religious beliefs is not at odds on the fundamental aspects of the philosophy of education and that it is possible to be addressed since their respective approaches.<hr/>Resumo Com base nas investigações realizadas por Jaime Caiceo Escudero, Doutor em Ciências da Educação, sobre o pensamento pedagógico no Chile no Século XX, pretende-se descrever a pedagogia da Escola Nova no Chile, país no qual ocorreu uma experiência notável, desde que se introduziram as ideias humanistas laicas de John Dewey, desde o início do Século XX. Assim, será analisado seu pensamento pedagógico a partir do humanismo laico, para logo estudar o mesmo pensamento desde o humanismo cristão, a partir do Padre Alberto Hurtado, s. j., que sustentava a necessidade de reconciliar o catolicismo com a Modernidade liberal educativa. Será observada a relação entre o laicismo e o catolicismo educativos, no qual Hurtado utilizou-se da pedagogia de Dewey para ajudar às crianças a descobrir a lei moral, deixando claramente estabelecido o valor absoluto da verdade revelada e o que era conciliável com a pedagogia do pensador norteamericano. Será demonstrado que o antagonismo nas crenças religiosas não se contrapõe nos aspectos fundamentais da Filosofia da Educação e que é possível ser abordada desde seus respectivos enfoques. <![CDATA[La Escuela Normal de Ouro Preto - una ruta marcada por crisis y reestructuraciones (1835-1852)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200679&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo possui como finalidade entender, por meio de análise documental, o funcionamento da Escola Normal de Ouro Preto, do ato de sua criação em 1835, à suspensão de suas atividades pela segunda vez em 1852. O foco da análise será mais especificamente para seus momentos de crises e reestruturações. Pela análise dos dados concluiu-se que a instabilidade do instituto no recorte indicado se deu, principalmente, devido à ineficiência dos métodos de ensino adotados, a falta de docentes qualificados, e a alegada escassez de recursos financeiros governamentais destinados ao seu funcionamento. No entanto, não é possível deixar de considerar a pertinência da Escola Normal de Ouro Preto como uma das primeiras tentativas efetivas de se construir uma formação específica para o docente primário em Minas Gerais.<hr/>Abstract This article has as purpose to understand, through bibliographic and documental analysis, the operation of Ouro Preto’s Normal School since it’s creation in 1835, until his suspension for the second time, in 1852, noting specifically for your moments of crisis and restructuring. For analyzing the data it is concluded that the instability of the institute in the indicated cutting was mainly due, to the inefficiency of the adopted teaching methods, the lack of qualified teachers, and the alleged shortage of government funds for the operation. However, you can’t fail to consider the relevance of Ouro Preto’s Normal School as one of the first attempts to build effective specific training for primary teachers in Minas Gerais.<hr/>Resumen El presente artículo tiene como finalidad entender, por medio del análisis documental, el funcionamiento de la Escuela Normal de Ouro Preto, del acto de su creación en 1835, a la suspensión de sus actividades por la segunda vez en 1852. El foco del análisis será más específicamente para sus momentos de crisis y reestructuraciones. Por el análisis de los datos se concluye que la inestabilidad del instituto en el recorte indicado se dio, principalmente, debido a la ineficiencia de recursos financieros gubernamentales destinados a su funcionamiento. No en tanto, no es posible dejar de considerar la pertinencia de la Escuela Normar de Ouro Preto como una de las primeras tentativas efectivas de construirse una formación específica para el docente primario en Minas Gerais. <![CDATA[Disfraces de igualdad: uniformes escolares y democratización en Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200700&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo examina as diferentes configurações das práticas de uso dos uniformes escolares no período de 1948 a 1971, no caso brasileiro. Despertando os mais diversos sentimentos, pretendendo “apagar as diferenças” sócio-econômicas evidenciadas pelas roupas e tentando tornar “todos iguais” mediante a obrigatoriedade de um único tipo de vestuário, os uniformes escolares foram motivo de orgulho, de intimidação ou sinal de distinção. No período demarcado, artigos publicados em periódicos educacionais evidenciavam as dificuldades que as famílias mais pobres enfrentavam para conseguir manter os filhos na escola devido às exigências materiais que eram feitas, entre elas, a própria obrigatoriedade dos uniformes. No final dos anos de 1950, a São Paulo Alpargatas S. A. começou a produzir calçados de material sintético, que eram vendidos a preços inferiores aos convencionais sapatos de couro. Afirmava-se que a iniciativa resolveria o “problema “daqueles dias de “vida cara” uniformizando os “pés da classe”.<hr/>Abstract The article examines the different configurations of the school uniforms use practices inthe period 1948-1971, in Brazil. Awakening the most diverse sentiments, intending to"clear differences" socio-economic evidenced by the clothes and trying to make "all thesame" by the requirement of a single type of clothing, school uniforms were a source ofpride, of intimidation or sign of distinction. In marked period, articles published ineducational journals evidenced the difficulties that the poorest families faced to be able tokeep their children in school due to the demands materials that were made, among them,the very requirement of uniforms. In late 1950, the São Paulo Alpargatas S. A. beganproducing footwear made of synthetic material, which were sold at prices lower thanconventional leather shoes. It stated that the initiative would solve the "problem" of thosedays of "high cost of living" standardizing "feet of the class."<hr/>Resumen El artículo examina las diferentes configuraciones de las prácticas de uso de los uniformesescolares en el periodo de 1948 a 1971, en el caso brasilero. Despertando los másdiversos sentimientos, pretendiendo “borrar las diferencia” socio-económicasevidenciadas por las ropas e intentando tornar a “todos iguales” mediante laobligatoriedad de un único tipo de estuario, los uniformes escolares fueron motivo deorgullo, de intimidación o señal de distinción. En el periodo demarcado, artículospublicados en periódicos educativos evidenciaban las dificultades que las familias máspobres enfrentaban para conseguir mantener a los hijos en la escuela debido a lasexigencias materiales que eran hechas, entre ellas, la propia obligatoriedad de losuniformes. En el final de los años de 1950, la São Paulo Alpargatas S. A. comenzó aproducir calzados de material sintético, que eran vendidos a precios inferiores a losconvencionales zapatos de cuero. Se afirma que la iniciativa resolvería el “problema” deaquellos días de “vida cara” uniformizando los “pies de la clase”. <![CDATA[Los libros didácticos de Historia del Brasil para la Enseñanza Secundaria en la Era Vargas: entre autores, didácticas y programas curriculares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200723&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Objetiva-se analisar o livro didático de História do Brasil destinado ao ensino secundário na Era Vargas com ênfase para as relações entre autores, didáticas e programas curriculares, na perspectiva da história da educação. Para tanto, apresenta-se uma análise de conteúdos e das concepções pedagógicas em relação a dois autores e seus respectivos títulos didáticos. Constatou-se na pesquisa algumas particularidades sobre os livros didáticos nesse período: O “método renovado” se sobressai enquanto conteúdo didático pedagógico; algumas abordagens no livro didático antecedem os programas curriculares; e a presença de trechos de discursos do presidente Getúlio Vargas reforçam a valorização da "Revolução de Outubro de 1930” nos referidos livros. O que nos permite concluir, em conformidade com Choppin (1992), que o livro didático como instrumento pedagógico inscrito em uma longa tradição, é inseparável das condições de ensino de seu tempo.<hr/>Abstract This text aims to analyze the textbooks History of Brazil for high school in Vargas Era (1930-1945) with emphasis on the relationship between authors, teachings and curricula in the perspective of Brazilian education history. For both we selected three textbooks of two authors. We found some peculiarities about the textbooks in this period: the "new method" stands as didactic and pedagogical content; some approaches in the textbook precede to the curricula; and the presence of President Getúlio Vargas speeches reinforce the value of the "October Revolution of 1930" in these textbooks. This allows us to conclude, in line with Choppin (1992), the textbook as an educational instrument inscribed on a long tradition, is inseparable from teaching conditions of his time.<hr/>Resumen El objetivo es analizar el libro didáctico de Historia del Brasil destinado a la enseñanza secundaria en la Era Vargas con énfasis en las relaciones entre autores, didácticas y programas curriculares, en la perspectiva de la historia de la educación. Para eso, se presenta un análisis de contenido de las concepciones pedagógicas en relación a dos autores y sus respectivos títulos didácticos. Se constatan en la investigación algunas particularidades sobre los libros didácticos en ese periodo: el “método renovado” se resalta en cuanto contenido didáctico-pedagógico; algunos abordajes en el libro didáctico anteceden los programas curriculares; y la presencia de trechos de discursos del presidente Getulio Vargas refuerzan la valorización de la “Revolución de Octubre de 1930” en los referidos libros. Lo que nos permite concluir, en conformidad con Choppin (1992), que el libro didáctico como instrumento pedagógico inscrito en una larga tradición, es inseparable de las condiciones de enseñanza de su tiempo. <![CDATA[Educación de esclavos y libertos en Brasil: vestigios dispersos de escritura, lectura y cálculo (Siglos XVI a XIX)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200743&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente texto analisa diversos indícios de estratégias e dispositivos que envolveram a instrução/escolarização dos escravos e dos libertos, no período colonial e imperial no Brasil (1500-1889). Enfoca, especialmente no século XIX, exemplos de escravos e libertos que aprenderam a ler, escrever e contar, alguns chegando ao ensino superior e tornando-se docentes, expressando suas ideias pela imprensa. Para falar sobre esse tema, precisamos ter em mente que ser escravo, já definia a condição de exclusão social e, portanto, educacional. Mesmo havendo reduzidos espaços de liberdade, esses não foram suficientes para uma emancipação social. A escravidão, muito mais que um sistema econômico, foi um processo de educação pelo medo, que disciplinou condutas, definiu hierarquias sociais, forjou sentimentos e valores. Essa é uma história de exclusão, de desigualdades sociais, de discriminação e subtração da cidadania, que se reflete ainda no século XXI.<hr/>Abstract The present text analyzes various signs of strategies and devices that involved the instruction/schooling of slaves and freedmen during the Colonial and Imperial periods (1500-1889). It focuses especially on the 19th century with examples of slaves and freedmen who learned to read, write and count. Some of them even attained higher education and became teachers, expressing their ideas through the press. In order to discuss education of the slaves in Brazil, we must bear in mind that being a slave already defined the condition of social and therefore educational exclusion. Even if there were small spaces of freedom, they were not enough for social emancipation. Slavery, much more than an economic system was a process of education through fear, which disciplined forms of conduct, defined social hierarchies, forged feelings and values. This is a history of exclusion, of social inequalities, of discrimination and deprival of citizenship, which is still reflected in the 21st Century.<hr/>Résumé Ce document analyse plusieurs indications des stratégies et des dispositifs impliquant l'instruction/scolarisation des esclaves et des noirs livres, de la période coloniale et impériale (1500-1889). Met l'accent, en particulier dans les dix-neuvième siècle, des exemples des esclaves et des livres qui ont appris à lire, écrire et compter, certains venant à l'enseignement supérieur et de devenir enseignants, exprimer leurs idées dans la presse. Pour parler de l'éducation des esclaves au Brésil, nous devons garder à l'esprit que d'être un esclave, déjà défini la condition de l'exclusion sociale et donc de l'éducation. Même si il ya des petits espaces de liberté, cela ne suffisait pas pour l'émancipation sociale. L'esclavage, beaucoup plus que d'un système économique, était une pédagogie de la peur, qui ré...<hr/>Resumen Este artículo analiza las estrategias y dispositivos vinculados a la enseñanza/educación de los esclavos y libertos, durante los periodos colonial e imperial de Brasil (1500-1889). Está centrado, sobre todo, en el siglo XIX, con ejemplos de los esclavos y libertos que aprendieron a leer, escribir y contar, algunos de los cuales llegaron a la educación superior y se convirtieron en maestros, expresando sus ideas en la prensa. Para hablar de la educación de los esclavos en Brasil, tenemos que tener en cuenta que ser un esclavo, ya implica la condición de exclusión social y, por lo tanto, educativa. A pesar de que hay pequeños espacios de libertad, estos no fueron suficientes para la emancipación social. La esclavitud, mucho más que un sistema económico, fue un proceso de educación por el miedo, que reguló la conducta, las jerarquías sociales definidas, estableciendo sentimientos y valores falsos. Esta es una historia de exclusión, desigualdades sociales, discriminación y secuestro de la ciudadanía, que también se refleja en pleno siglo XXI. <![CDATA[Historical and regulatory policy course path of vocational education technical middle level: the 1996 to 2008]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200769&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A educação profissional e tecnológica constitui-se em um elemento importante no âmbito do desenvolvimento socioeconômico e produtivo-tecnológico regional a demandar políticas públicas para a educação básica e de correlatas políticas de fomento à ciência e tecnologia, devidamente, balizadas por efetivo planejamento participativo e de análise diagnóstica da realidade local/nacional. Destaca-se a relevância do processo legislativo na elaboração/regulamentação de políticas públicas a requerer o reexame da legislação federal de ensino. No Brasil, a reforma da legislação da educação profissional e tecnológica desenvolveu-se sob a égide da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/96, e posterior legislação complementar: Decreto Federal2.208/97, Resolução do Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação Básica (CNE/CEB) nº 04/99, e Parecer CNE/CEB nº 16/99. A reforma foi marcadamente caracterizada pelo Decreto Federal nº 2.208/97 que determinou a dissociação entre ensino técnico e médio, de forma a reavivara histórica dicotomia entre: formação geral/propedêutica e formação/qualificação profissional. Tal Decreto foi objetivo de severas críticas, especialmente, pelas ingerências e distorções acarretadas ao princípio de integração/articulação entre ensino médio e ensino técnico. Não obstante, o Decreto Federal nº 2.208/97 foi revogado mediante a publicação do atual Decreto Federal nº 5.154/04. Já em 16 de julho de 2008, ocorre a publicação da Lei nº 11.741 que altera redação de artigos do capítulo da Educação Profissional e Tecnológica da LDB nº 9394/96. Outrossim, contempla-se a retomada do princípio de articulação/integração entre ensino médio e ensino técnico (na modalidade educação profissional técnica de nível médio). Hoje, vivenciamos ‘a reforma da reforma’, e continuamos em busca da construção de um corpo legislativo sólido, coerente e capaz de contemplar a especificidade e, concomitantemente, a demanda pela diversidade de políticas/e organizações curriculares correlatas aos diferentes itinerários formativos a considerar a necessidade de formação/qualificação profissional dos sujeitos sociais (jovens e cidadãos trabalhadores) em diferentes faixas etárias na perspectiva da cidadania ativa e de constantes mudanças econômicas.<hr/>Abstract The vocational and technological education constitutes an important element in the socio-economic and regional productive and technological development to demand public policies for basic education and promotion policies related to science and technology, properly, buoyed by effective participatory planning and diagnostic analysis of local / national reality. The relevance of the legislative process in the development / regulatory policies to apply for a review of federal education legislation Stands out. In Brazil, the reform of vocational education legislation and technology developed under the auspices of the Law of Directives and Bases of National Education No. 9.394 / 96, and further additional legislation: Federal Decree 2.208 / 97, the National Councilor Education / Chamber of Basic Education (CNE / CEB) No 04/99, and CNE / CEB No. 16/99.The reform was markedly characterized by Federal Decree No. 2,208 / 97 which determined the dissociation between technical and high school in order to revive the historical dichotomy: general training / exams and training / professional qualification. This decree was goal of severe criticism, especially by interference and distortions brought about the principle of integration / articulation between high school and technical education. Nevertheless, the Federal Decree No. 2,208 / 97 was repealed by publishing the current Federal Decree No. 5,154 / 04. As early as July 16, 2008, is the publication of Law No. 11,741 amending writing articles of chapter of Vocational and Technological Education of LDB No 9394/96. Furthermore, it is contemplated the resumption of the principle of articulation / integration between high school and technical education (vocational education secondary technical mode). Today, we experience 'reform of the reform', and still in search of building a solid legislative body, coherent and able to contemplate the specificity and, concomitantly, the demand for diversity policies / curriculum and related organizations to different training routes to consider the need for training / professional qualification of social subjects (young and citizens workers) in different age groups from the perspective of active citizenship and constant socio-economics changes. <![CDATA[La Facultad de Odontología del Triángulo Minero y la implantación de la Enseñanza Superior en Uberaba (Minas Gerais, Brasil) en la década de 1950]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200793&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Trata-se da comunicação de resultados finais de investigação no campo da História da Educação, na temática específica da História das Instituições Escolares, que teve como objeto a Faculdade de Odontologia do Triângulo Mineiro, com destaque para as motivações de sua criação e para seu funcionamento inicial, o que compreendeu desde 1947, ano de sua autorização, até o ano de seu reconhecimento, em 1950. A investigação foi desenvolvida com subsídios consistentes das principais referências teórico metodológicas da pesquisa historiográfica sobre as instituições escolares, notadamente, Magalhães (1998, 1999, 2004) e Nosella; Buffa (2009), que contribuíram com as principais categorias de análise utilizadas na presente investigação, colaborando, deste modo, para o refinamento da análise histórica-educacional sobre as primeiras iniciativas relacionadas ao ensino superior na cidade de Uberaba, em Minas Gerais, Brasil, em específico, sobre a Faculdade de Odontologia do Triângulo Mineiro.<hr/>Abstract This study communicates the final results of an investigation in the field of History of Education, specifically within the theme of the History of School Institutions, the object of which was the Dentistry School of the Minas Triangle region (Faculdade de Odontologia do Triângulo Mineiro), Brazil, highlighting the reasons for its establishment and its initial operation, encompassing the period from 1947, the year it was authorized, to the year of its recognition, 1950. The investigation was developed under the solid support of the main theoretical-methodological references of historiographical research in regard to school institutions, notably, Magalhães (1998, 1999, 2004) and Nosella and Buffa (2009), which contributed the main categories of analysis used in the present investigation. Consequently, this framework collaborated in refining the historical-educational analysis regarding the first initiatives related to higher education in the city of Uberaba, Minas Gerais, Brazil, and, specifically, in regard to the Dentistry School of the Minas Triangle region.<hr/>Resumen Se trata de la comunicación de resultados finales de investigación en el campo de la Historia de la Educación, en la temática especifica de la Historia de las Instituciones Escolares, que tuvo como objeto la Facultad de Odontología del Triángulo Minero, con destaque para las motivaciones de su creación y para su funcionamiento inicial, el que comprendió desde 1947, año de su autorización, hasta el año de su reconocimiento, en 1950. La investigación fue desarrollada con subsidios consistentes de las principales referencias teórico-metodológicas de la investigación historiográfica sobre las instituciones escolares, notadamente, Magalhães (1998, 1999, 2004) e Nosella; Buffa (2009), que contribuyeron con las principales categorías de análisis utilizadas en la presente investigación, colaborando, de este modo, para el refinamiento del análisis histórico-educacional sobre las primeras iniciativas relacionadas con la enseñanza superior en la ciudad de Uberaba, en Minas Gerais, Brasil, en específico, sobre la Facultad de Odontología del Triángulo Minero. <![CDATA[For a history of childhood and of his education in contemporary Italy. Interpretations and perspectives of research (Bilingual Edition: English/Italian)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200808&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract The history of childhood and childhood education has experienced, in Italy, a real development only in the last forty years. The reason of such a delay is due to several factors. First of all, the prevalence in the Italian historiography, until the seventies, of the ethical-political matrix derived from Hegel’s idealism, which wasn’t avoided not even by the Marxist historians. Secondly, the serious delay with which the historical-pedagogical research - for a too long period of time confined within the narrow limits of the history of pedagogical doctrines and of the philosophical theories of education- has developed its own cultural and epistemological identity and autonomy and the methodologies and conceptual frameworks typical of the historiographical research. This paper is based on the awareness that the history of childhood - for the «elusive» character of the object to be studied and for its being placed in a border area between different sectors and fields of research - involves a complex and structured approach, able to allow different levels of analysis and reading; thus requiring the contribution of various historiographical skills in an interdisciplinary perspective (social history, that of institutions and educational practices, but also the history of mentalities, cultural processes, etc.). It consists of two separate parts, and is meant to focus on the previous investigations, on the current situation and on the future developments in this field of research. In the first part, after having provided an extensive review of the research and studies on the history of childhood and on childhood education published in Italy in the last decades, the Author analyzes certain issues relating to the methodological and historiographical organization of these studies. In particular, he focuses on some themes of the history of childhood and its education little or not at all investigated by scholars, as well as on the trend typical of several papers appeared in the last decades to define and interpret the historical events of childhood on the basis of an approach using «models», derived, a little bit uncritically, from the social sciences, which does not seem to adequately take into consideration the complexity of the educational and cultural historical processes that have affected Italy. In the second part of the work, in order to facilitate the expansion and the refinement of the historical investigation on this issue, the Author aims to illustrate the importance of certain research and of some sources still little or not used by scholars to analyze the history of his childhood and education in contemporary Italy (XIX-XX centuries). For what concerns this aspect, a special attention is given to the role - still largely to be explored - of the Catholic Church in the support and in the religious and civil education of childhood, as well as in the construction of a certain children imagination in the adult world.<hr/>Sommario La storia dell’infanzia e dell’educazione infantile ha conosciuto, in Italia, un effettivo sviluppo solamente nel corso degli ultimi quarant’anni. All’origine di siffatto ritardo si collocano diversi fattori. In primo luogo, il prevalere, fino agli anni Settanta, nell’ambito della storiografia italiana, della matrice etico-politica di derivazione hegeliano-idealistica, alla quale non hanno saputo sottrarsi neppure gli storici di formazione marxista. In secondo luogo, il grave ritardo con cui la ricerca storico-pedagogica - troppo a lungo confinata entro gli angusti limiti della storia delle dottrine pedagogiche e delle teorie filosofiche dell’educazione - ha maturato la propria identità e autonomia epistemologica e culturale e si è dotata delle metodologie e dei quadri concettuali propri dell’indagine storiografica. Il presente contributo si fonda sulla consapevolezza che la storia dell’...<hr/>Resumo A história da educação infantil e da infância conheceu, na Itália, um verdadeiro desenvolvimento somente nos últimos quarenta anos. A origem de tal atraso são colocados em vários factores. Em primeiro lugar, a prevalência, até que os setenta anos, como parte da historiografia italiana, a matriz derivada do ético-político - idealista de Hegel, que não tenham ainda sido capaz de evitar a formação de historiadores marxistas. Em segundo lugar, o grave atraso no histórico- pedagógico - levando tempo demais sendo confinados dentro dos limites estreitos da história das doutrinas teorias pedagógicas e filosóficas da educação - tem desenvolvido a sua própria identidade, autonomia, características culturais, epistemológicos metodologias e estruturas conceituais próprias do levantamento historiográfico. Esta contribuição é baseada na consciência de que a história da infância - para o personagem objeto «indescritível» a ser estudado e colocou-a em uma área de fronteira entre diferentes setores e campos de pesquisa - envolve uma abordagem complexa e multi- facetada, capaz de permitir diferentes níveis de análise e leitura; exige, portanto, a entrada de várias habilidades historiográficas em perspectiva interdisciplinar (história social, a de instituições e práticas de ensino, mas também a história das mentalidades, processos culturais, etc.). É composto por duas partes distintas, e pretende concentrar-se nas investigações realizadas, a situação atual e desenvolvimentos futuros no campo da pesquisa. Na primeira parte, após a apresentação de uma extensa revisão das pesquisas e estudos dedicado à história da educação infantil e da infância publicada na Itália nas últimas décadas, o autor investiga certas questões relativas à metodologia e historiografia desses estudos. Em particular, ele se concentra em determinados temas e questões da história da infância e da sua educação ainda pouco ou não investigado por estudiosos, bem como a tendência comum em diversas contribuições têm surgido nas últimas décadas para definir e interpretar os acontecimentos históricos de’ infância com base em uma abordagem de «modelos» derivando um pouco de forma acrítica das ciências sociais, o que, na evidência dos fatos, não parecem ter devidamente em conta a complexidade dos processos de ensino e histórico-culturais que afetaram a península. Na segunda parte do trabalho, a fim de facilitar a expansão e o aperfeiçoamento da investigação histórica sobre este assunto, o autor tem como objetivo ilustrar a importância de certas rotas de pesquisa e algumas fontes ainda pouco ou nunca usadas, por estudiosos para aprofundar a história de sua infância e educação na Itália contemporânea (séculos XIX-XX). No que diz respeito a este aspecto, é dada especial atenção ao papel - ainda em grande parte a ser explorado - exercida pela Igreja Católica e na assistência da infância religiosa e civil, como a construção de um certo imaginário infantil em mundo adulto. <![CDATA[La educación comparada: un contexto de la escuela primaria en el periodo de 1889 a 1930 en Maranhão, Minas Gerais y Mato Grosso a partir de los mensajes del Estado]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200863&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem o objetivo de comparar a institucionalização da escola primária nos três estados, com a finalidade de emitir conceitos comparativos, a partir das Mensagens dos Presidentes, observando as categorias de análise que perpassam pelo ideário político educacional da escola primária, no período de1889 a 1930. E analisar a escola primária, no início do Período Republicano, a partir da Educação Comparada, na configuração política educacional maranhense, mineira e matogrossense, no período de 1889 a 1930, por meio das Mensagens de governo e, ainda, analisar os avanços das reformas educacionais, a organização do ensino primário, desenvolvidos nos três estados na instalação dos grupos escolares sendo no Maranhão em 1903, Minas Gerais em 1906 e somente no Mato Grosso em 1910. As Mensagens direcionam o discurso, a mudança política do Poder Executivo e o procedimento administrativo do governo, envolvendo as categorias intraescolar e extraescolar.<hr/>Abstract This article aims to compare the institutionalization of primary school in three states, with the aim of issuing a comparative concepts, from the posts of Presidents, noting the categories of analysis that underlie the political ideas of primary school education in the period de1889 1930. And analyze primary school at the beginning of the Republican period, from the Comparative Education in setting educational policy Maranhão, Minas Gerais and Mato Grosso, in the period 1889-1930, through government posts, and also analyze the progress of reforms educational organization of primary education, developed in three states in the installation of school groups being in 1903 in Maranhão, Minas Gerais in 1906 and only in Mato Grosso in 1910. Messages direct speech, political change of the executive branch of government and administrative proceedings involving the categories and intraescolar extraescolar.<hr/>Resumen Este artículo tiene el objetivo de comparar la institucionalización de la escuela primaria en los tres estados, con la finalidad de emitir conceptos comparativos, a partir de los Mensajes de los Presidentes, observando las categorías de análisis que recorren por el ideario político educativo de la escuela primaria, en el periodo de 1889 a 1930. Y analizar la escuela primaria, en el inicio del Periodo Republicano, a partir de la Educación Comparada, en la configuración política educativa maranhense, mineira e matogrossense, en el periodo de 1889 a 1930, por medio de los Mensajes de gobierno y, aun, analizar los avances de las reformas educativas en la organización de la enseñanza primaria, desarrollados en los tres estados en la instalación de los grupos escolares siendo en Maranhão en 1903, Minas Gerais en 1906 y solamente en Mato Grosso en 1910. Los mensajes direccionan el discurso, el cambio de la política en el Poder Ejecutivo y el procedimiento administrativo del gobierno, envolviendo las categorías intraescolar y extraescolar. <![CDATA[La Matemática escolar en las transformaciones pedagógicas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062016000200889&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem o objetivo de comparar a institucionalização da escola primária nos três estados, com a finalidade de emitir conceitos comparativos, a partir das Mensagens dos Presidentes, observando as categorias de análise que perpassam pelo ideário político educacional da escola primária, no período de1889 a 1930. E analisar a escola primária, no início do Período Republicano, a partir da Educação Comparada, na configuração política educacional maranhense, mineira e matogrossense, no período de 1889 a 1930, por meio das Mensagens de governo e, ainda, analisar os avanços das reformas educacionais, a organização do ensino primário, desenvolvidos nos três estados na instalação dos grupos escolares sendo no Maranhão em 1903, Minas Gerais em 1906 e somente no Mato Grosso em 1910. As Mensagens direcionam o discurso, a mudança política do Poder Executivo e o procedimento administrativo do governo, envolvendo as categorias intraescolar e extraescolar.<hr/>Abstract This article aims to compare the institutionalization of primary school in three states, with the aim of issuing a comparative concepts, from the posts of Presidents, noting the categories of analysis that underlie the political ideas of primary school education in the period de1889 1930. And analyze primary school at the beginning of the Republican period, from the Comparative Education in setting educational policy Maranhão, Minas Gerais and Mato Grosso, in the period 1889-1930, through government posts, and also analyze the progress of reforms educational organization of primary education, developed in three states in the installation of school groups being in 1903 in Maranhão, Minas Gerais in 1906 and only in Mato Grosso in 1910. Messages direct speech, political change of the executive branch of government and administrative proceedings involving the categories and intraescolar extraescolar.<hr/>Resumen Este artículo tiene el objetivo de comparar la institucionalización de la escuela primaria en los tres estados, con la finalidad de emitir conceptos comparativos, a partir de los Mensajes de los Presidentes, observando las categorías de análisis que recorren por el ideario político educativo de la escuela primaria, en el periodo de 1889 a 1930. Y analizar la escuela primaria, en el inicio del Periodo Republicano, a partir de la Educación Comparada, en la configuración política educativa maranhense, mineira e matogrossense, en el periodo de 1889 a 1930, por medio de los Mensajes de gobierno y, aun, analizar los avances de las reformas educativas en la organización de la enseñanza primaria, desarrollados en los tres estados en la instalación de los grupos escolares siendo en Maranhão en 1903, Minas Gerais en 1906 y solamente en Mato Grosso en 1910. Los mensajes direccionan el discurso, el cambio de la política en el Poder Ejecutivo y el procedimiento administrativo del gobierno, envolviendo las categorías intraescolar y extraescolar.