Scielo RSS <![CDATA[Cadernos de História da Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-780620180002&lang=es vol. 17 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Preceptoras extranjeras para educar a las niñas en las casas brasileñas del siglo XIX]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200285&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No Brasil, o século XIX foi o período em que muitas mulheres europeias, principalmente alemãs, francesas e inglesas, aportaram no país, para exercerem o ofício de preceptoras nas casas da Corte Imperial, anunciando seus préstimos pelos jornais de grande circulação na época. O estudo tem como objetivo demonstrar a incidência da chegada dessas mulheres, nos anos de 1880, para o trabalho como preceptoras nas casas das elites oitocentistas, bem como discutir as práticas de educação que desenvolviam para ensinar, notadamente, meninas. Tratase de uma pesquisa histórico-documental, cujas fontes incluem anúncios e matérias de jornais e revistas de educação e de instrução destinadas às famílias e às mulheres, além de literatura e egodocumentos, como diários e cartas, escritos pelas próprias preceptoras ou por testemunhos dessa prática. Conclui-se que a educação, a cargo de preceptoras europeias, era considerada uma distinção social e continha práticas de educação análogas aos modelos escolares europeus.<hr/>Abstract In Brazil, the nineteenth century was the period in which many European women, mainly German, French and English, came to country to perform the office of preceptors in the houses of the Imperial Court, announcing their services by newspapers of great circulation at the time. The study aims to demonstrate the incidence of the arrival of these women, in the 1880s, for the work of preceptors in the houses of nineteenth-century elites, as well as discuss the educational practices they developed to teach, especially girls. This is a historicaldocumentary research whose sources include advertisements and articles from newspapers and magazines of education and instruction for families and women, as well literary texts as egodocuments, such as diaries and letters written by the preceptors themselves or by witnesses of this practice. It was concluded that education, by European preceptors, was considered a social differential and contained educational practices analogous to European school models.<hr/>Resumen En Brasil, el siglo XIX fue el período en que muchas mujeres europeas, principalmente, alemanas, francesas y inglesas, aportaron en país para ejercer el oficio de preceptoras en las casas de la Corte Imperial, anunciando sus servicios por los diarios de gran circulación en la época. El estudio tiene como objetivo demostrar la incidencia de la llegada de esas mujeres, en los años 1880, al trabajo de preceptoras en las casas de las élites del ochocientos, así como discutir las prácticas de educación que desarrollaban para enseñar, en particular, a las niñas. Se trata de una investigación histórico-documental, cuyas fuentes incluyen anuncios y materias de periódicos y revistas de educación e instrucción destinadas a las familias y las mujeres, además de literatura y egodocumentos, como diarios y cartas, escritos por las propias preceptoras o por testigos de esa práctica. Se concluye que la educación, a cargo de preceptoras europeas, se consideraba un diferencial social y contenía prácticas de educación análogas a los modelos escolares europeos. <![CDATA[La educación a nivel primario de la profesora Isabel Doraci Cardoso (1940-1944): una historia de la educación vista desde abajo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200309&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Em Sergipe, as Escolas Isoladas eram instituições escolares onde a maioria dos sertanejos sergipanos cursava a educação primária. A professora Isabel Doraci Cardoso (86 anos), representando bem a tradição interiorana, fez o seu curso primário entre o final dos anos de 1930 e meados de 1940 nesse tipo de escola. Este trabalho - com base no conceito de experiência de Edward Palmer Thompson (1981), na noção de cultura escolar de Dominique Julia (2001) e a partir de uma abordagem da história vista de baixo, de Jim Sharpe (1992) - propõe-se tratar sobre o processo de formação escolar da referida professora, estabelecendo as fronteiras entre as condições materiais e educacionais experienciadas e reveladas por sua narrativa, que se constituiu fonte e objeto de análise. Os dados revelam, em termos conclusivos, que esse tipo de narrativa contribui para o entendimento de uma pluralidade de circunstâncias que configuram e colaboram com a escrita da história.<hr/>Abstract In Sergipe, the Isolated Schools were school institutions where most Sergipean inlander attended elementary education. Professor Isabel Doraci Cardoso (86 years old), well representing the interior tradition, did her elementary course between the late 1930s and the mid-1940s in this type of school. This work - based on the concept of experience of Edward Palmer Thompson (1981), in the notion of school culture of Dominique Julia (2001) and from an approach of history seen from below, of Jim Sharpe (1992) - proposes to deal with the educational process of the said teacher, establishing the boundaries between the material and educational conditions experienced and revealed by her narrative, which was the source and object of analysis. The data reveal, in conclusive terms, that this type of narrative contributes to the understanding of a plurality of circumstances that shape and collaborate with the writing of history.<hr/>Resumen En Sergipe, las Escuelas Aisladas eran instituciones escolares donde la mayoría de los campesinos de Sergipe cursaban la educación primaria. La profesora Isabel Doraci Cardoso (86 años), representando bien la tradición interiorana, hizo su curso primario entre el final de los años 1930 y mediados de 1940 en ese tipo de escuela. Este trabajo - basado en el concepto de experiencia de Edward Palmer Thompson (1981), en la noción de cultura escolar de Dominique Julia (2001) ya partir de un abordaje de la historia vista desde abajo, de Jim Sharpe (1992) - propone tratar sobre el proceso de formación escolar de dicha profesora, estableciendo las fronteras entre las condiciones materiales y educativas experimentadas y reveladas por su narrativa, que se constituyó fuente y objeto de análisis. Los datos revelan, en términos concluyentes, que ese tipo de narrativa contribuye al entendimiento de una pluralidad de circunstancias que configuran y colaboran con la escritura de la historia. <![CDATA[Educación a nivel secundario de las jóvenes de Natal y de Coimbra (1941-1948)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200328&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No ano de 1941, as jovens Petronila da Silva Neri e Maria Isabel Dinis Pedroso de Lima Gonçalves Neves ingressaram no curso secundário do Ateneu Norte Riograndense (NatalBrasil) e no ensino liceal do Liceu Nacional Infanta D. Maria (Coimbra-Portugal). O trabalho, no que concerne à análise do corpus documental, fundamentou-se no entendimento de formação escolar e de autoformação feminina, de Pierré Dominicé (2014), com o objetivo de refletir sobre as dimensões formativas e autoformativas dessas jovens nos correspondentes cursos secundário e liceal, de 1941 a 1948. Em termos de conclusão, a análise histórica a que se procedeu revela que a formação escolar completa e uniforme e igualmente a autoformação das estudantes Petronila da Silva Neri e Maria Isabel Neves foram análogas às interações intergeracionais e às interações intrageracionais, planificadas por legislação especifica, normatizações e programa de estudo em razão de propósitos formativos universalizáveis e em face de uma “unidade geracional” dessa juventude estudantil.<hr/>Abstract In the year 1941, the youngsters Petronila da Silva Neri and Maria Isabel Dinis Pedroso de Lima Gonçalves Neves enrolled in the secondary course of the Ateneu Norte Riograndense (Natal-Brazil) and in the correspondent secondary level school of the Liceu Nacional Infanta D. Maria (Coimbra-Portugal). The work, with regard to the analysis of the documentary corpus, was based on Pierré Dominicé's understanding of school education and female self-tuition, with the purpose of reflecting on the formative and self-formative dimensions of these young women in the corresponding secondary degrees, from 1941 to 1948. In terms of conclusion, the historical analysis carried out reveals that the complete and uniform school formation and the self-tuition of the students Petronila da Silva Neri and Maria Isabel Neves were analogous to the intergenerational interactions and intragenerational interactions, planned by specific legislation, set of norms and study programs due to universalized formative purposes and in the face of a "generational unit" of this student youth.<hr/>Resumen En el año 1941, las jóvenes Petronila da Silva Neri y Maria Isabel Dinis Pedroso de Lima Gonçalves Neves ingresaron en el curso secundario del Ateneo Norte Riograndense (NatalBrasil) y en la enseñanza liceano del Liceo Nacional Infanta D. Maria (Coimbra-Portugal). El trabajo, en lo que concierne al análisis del corpus documental, se fundamentó en el entendimiento de formación escolar y de autoformación femenina, de Pierré Dominicé (2014), con el objetivo de reflexionar sobre las dimensiones formativas y auto formativas de esas jóvenes en los correspondientes cursos secundarios y liceano, de 1941 a 1948. En términos de conclusión, el análisis histórico a que se ha procedido revela que la formación escolar completa y uniforme y igualmente la autoformación de las estudiantes Petronila da Silva Neri y Maria Isabel Neves fueron análogas a las interacciones intergeneracionales y a las interacciones intrageneracionales, planificadas por legislación específica, normalizaciones y programa de estudio en razón de propósitos formativos universalizables y frente a una "unidad generacional" de esa juventud estudiantil. <![CDATA[Educación formativa de una líder política de Ceará: Maria Luiza Fontenele (1950-1965)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200343&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O trabalho objetiva compreender o processo formativo na educação familiar, primária, secundária e universitária, bem como a inserção política (1950-1965) de Maria Luiza Fontenele, professora, educadora, política - a primeira mulher prefeita de uma capital brasileira - a cidade de Fortaleza-Ceará. Visando a esse alcance, utiliza-se a metodologia da História Oral no gênero biográfico (MEIHY; HOLANDA, 2007) para a coleta das entrevistas livres e a análise das narrativas. Constata-se que o curso formativo de Maria Luiza Fontenele começa com a alfabetização, em casa, com professora leiga, prosseguindo com a educação primária e secundária, respectivamente, no Colégio Sagrado Coração de Jesus e Colégio Nossa Senhora de Lurdes, com ideário mariano. A educação secundária, no Liceu do Ceará, ocorreu em concomitância com a formação política iniciada no Grêmio Estudantil e na Juventude Estudantil Católica. A educação superior na Universidade Federal do Ceará, no curso de Serviço Social, favoreceu-lhe o engajamento no Movimento Estudantil e a atuação sociopolítica, em especial na comunidade do Pirambu.<hr/>Abstract This paper aims to understand Maria Luiza Fontenele’s educational process firstly within her family, later in primary and secondary institutions, and lastly at university, along with her political insertion (1950-1965). Maria Luiza Fontenele is a teacher, an educator and a politician: the first female mayor of a state capital in Brazil, specifically Fortaleza, in Ceará. Thus, the methodology is based on the biographical genre of Oral History (MEIHY; HOLANDA, 2007) for the collection of open interviews and the analysis of narratives. We conclude that Maria Luiza Fontenele’s education began with literacy at home with a lay teacher, and continued with primary and secondary education, respectively, at “Colégio Sagrado Coração de Jesus” and “Colégio Nossa Senhora de Lurdes”, with Marian ideals. Secondary education, at “Liceu do Ceará”, took place in concomitance with her political education initiated at the Student Guildand the Young Catholic Students. Her higher education studies in Social Work, at the “Universidade Federal do Ceará”, enabled her engagement in the Student Movement and her social and political activities, especially in Pirambu.<hr/>Resumen El trabajo tiene como objetivo comprender el proceso formativo en la educación familiar, primaria, secundaria y universitaria, así como la inserción política (1950-1965) de Maria Luiza Fontenele, profesora, educadora y política -la primera alcaldesa de una capital brasileña, Fortaleza, en la provincia de Ceará. En este sentido, se utiliza la metodología de la Historia Oral en el género biográfico (MEIHY, HOLANDA, 2007) para la recolección de las entrevistas libres y el análisis de las narrativas. Se constata que el curso formativo de Maria Luiza Fontenele comenzó con la alfabetización, en su casa, con una profesora lega, siguiendo con la educación primaria y secundaria, respectivamente, en los colegios “Sagrado Coração de Jesus” y “Nossa Senhora de Lurdes”, con ideario mariano. La educación secundaria, en “Liceu do Ceará”, tuvo lugar junto con su formación política, iniciada en el Gremio Estudiantil y en la Juventud Estudiantil Católica. La educación superior la tuvo en la “Universidade Federal do Ceará”, en el curso de Trabajo Social, que le favoreció el compromiso con el Movimiento Estudiantil y con la actuación sociopolítica, principalmente en Pirambu. <![CDATA[Aspectos de trayectorias de profesoras rurales en Paraná (1957-1979)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200365&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A proposta deste artigo é analisar aspectos da trajetória de professoras que atuaram em escolas primárias na zona rural, no município de Bocaiúva do Sul, no Estado do Paraná, entre os anos de 1957 e 1979. Os dados a serem trazidos neste trabalho resultam de levantamento feito junto ao Departamento de Educação da prefeitura desse município, como também de depoimentos orais obtidos por meio de entrevistas, além de documentos, como legislação, histórico escolar e portaria de admissão ao serviço público. Os resultados mostram a incipiente formação inicial dessas professoras e a gradativa formação profissional em curso normal regional. Também revelam aspectos concernentes às práticas pedagógicas desenvolvidas pelas mestras em salas de aula com turmas multisseriadas e às condições de trabalho dessas professoras, que exerciam múltiplas funções, além de garantir, em certos casos, material de escrita para o alunado.<hr/>Abstract The purpose of this article is to analyze aspects of the trajectory of teachers who worked in elementary schools in rural areas, in the municipality of Bocaiúva do Sul, in the State of Paraná, between the years 1957 and 1979. The data to be brought in this work result from a survey done together with the Department of Education of the city hall of this municipality, as well as oral testimonies obtained through interviews, as well as documents such as legislation, school transcript and public service admission decree. The results show the incipient initial formation of these teachers and the gradual professional formation in teacher-training regional course. They also reveal aspects concerning the pedagogical practices developed by the teachers in classrooms with multi-series classes and the working conditions of these teachers, who had multiple functions, besides guaranteeing, in certain cases, writing material for the student.<hr/>Resumen La propuesta de este artículo es analizar aspectos de la trayectoria de profesoras que actuaron en escuelas primarias en la zona rural, en el municipio de Bocaiúva del Sur, en el Estado de Paraná, entre los años 1957 y 1979. Los datos a ser traídos en este trabajo resultan de levantamiento que se realiza junto al Departamento de Educación del ayuntamiento de ese municipio, así como de testimonios orales obtenidos por medio de entrevistas, además de documentos, como legislación, histórico escolar y orden de admisión al servicio público. Los resultados muestran la incipiente formación inicial de estas profesoras y la gradual formación profesional en curso regional de profesores. También revelan aspectos concernientes a las prácticas pedagógicas desarrolladas por las maestras en aulas con grupos multiseriales ya las condiciones de trabajo de esas profesoras, que ejercían múltiples funciones, además de garantizar, en ciertos casos, material de escritura para el alumnado. <![CDATA[El <em>Diccionario de Pedagogía</em> de Labor, Barcelona (1936): la construcción icónicotextual de un discurso pedagógico ligado a los ideales de la Escuela Nueva]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200380&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen La importante Editorial Labor de Barcelona, que tanta difusión obtuvo con sus diversas colecciones bibliográficas en toda España y en Latinoamérica entre los pasados años veinte a ochenta del siglo XX, fue responsable de la edición de dos notables Diccionarios de Pedagogía, uno en 1936 y otro en 1964, elaborados ambos desde dos distintos supuestos educativos; en un caso, desde los propios de la Escuela Nueva (1936) y en el otro desde los supuestos neo-escolásticos y católicos, como se manifiesta en el contraste comparativo que aquí se realiza. La contribución se hace cargo, además, de las referencias a la educación en Brasil que se exponen en el texto de 1936.<hr/>Resumo A importante Editora Labor de Barcelona, que obteve grande difusão em suas diversas coleções bibliográficas em toda Espanha e na América Latina entre as decadas de 1920 e 1980, foi respopnsável pela edição dos notaveis Diccionarios de Pedagogía, um em 1936 e outro em 1964, ambos elaborados a partir de distintos ideais educativos; de um lado, a partir da Escola Nova (1936) e, de outro, a partir das ideias neo-escolásticas e católicas, como se manifiesta no estudo comparativo que aqui é realizado. A contribuição também aborda as referências à educação no Brasil que estão expostas no texto de 1936.<hr/>Abstract The important Editorial Labor of Barcelona, which had so much dissemination with its various bibliographic collections in Spain and in Latin America between 1920s to 1980s, was responsible for the editing of two notable Diccionarios de Pedagogía (Pedagogy Dictionaries), one in 1936 and another in 1964, both created from two different educational assumptions; in one case, from those belonging to the New School (1936) and the other from the so-called neo-scholastic and Catholic assumptions, as shown in the comparative contrast that is undertaken here. The contribution also takes care of the references to education in Brazil that are set out in the 1936 text. <![CDATA[La escolarización de la aritmética y la producción de manuales escolares en Rio Grande do sul en el comienzo del siglo 20]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200399&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Por meio deste texto propõe-se a perceber como definições legais repercutiram na escolarização da Aritmética e na produção de manuais escolares no Rio Grande do Sul no início do século 20. Para tanto, dedica-se atenção ao que foi estabelecido no decreto n. 239, de 5 de junho de 1899, por meio do qual se aprovaram os programas do ensino elementar e complementar para o Estado do Rio Grande do Sul, e a sua relação com um manual didático para o ensino de Aritmética publicado em São Leopoldo/RS, por Luís Schuler em 1904. Em termos gerais, percebeu-se que os conteúdos abordados no livro guardam estreita relação com o texto legal, apesar de pequenas incoerências.<hr/>Abstract Through this text it is proposed to understand how legal definitions had repercussions in the teaching of Arithmetic and in the textbooks production in Rio Grande do Sul at the beginning of the 20th century. Therefore, attention is paid to what was established in act n. 239 of June 5, 1899, which approved the programs of elementary and supplementary education for the State of Rio Grande do Sul, and its relationship with a didactic manual for teaching Arithmetic published in São Leopoldo/RS , by Luis Schuler in 1904. In general terms, it was perceived that the contents covered in the book are closely related to the legal text, despite small disagreements.<hr/>Resumen Por medio de este texto se propone percibir como definiciones legales repercutieron en el Rio Grande do Sul en el comienzo del siglo 20. Para tanto, se dedica atención a lo que fue establecido en el decreto n.239, de 5 de junio de 1899, por medeio del cual se aprobaron los programas de enseñanza elemental y complementaria para el estado de Rio Grande do Sul, y a su relación con el manual didáctico para la enseñanza de Aritmética publicado en São Leopoldo/RS, por Luís Schuler en 1904. En términos generales, se percibió que los contenidos abordados en el libro guardan estrecha relación con el texto legal, a pesar de pequeñas incoherencias. <![CDATA[La enseñanza del arte en la Escola Nova en Minas Gerais bajo la perspectiva de la Revista do Ensino entre los años 1927 y 1933]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200419&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo objetiva analisar o ensino de arte na Escola Nova em Minas Gerais. Para tanto, foram tomados, como fontes primárias, textos sobre as disciplinas de Desenho e Trabalhos Manuais publicados na Revista do Ensino entre os anos de 1927 e 1933, adotando-se a análise documental como metodologia para a investigação. O período abordado caracteriza a introdução de importantes mudanças na educação deste estado, destacando-se a divulgação e a tentativa de implantação de novos métodos de ensino no curso primário. Tal aspecto, contudo não eliminou a permanência de uma visão tradicional quanto ao papel atribuído à arte na educação primária. Assim, ao lado de uma concepção de ensino de arte mais ampla, voltada para a valorização do potencial criativo infantil, coexistiu na Revista uma visão utilitarista da arte, marcada pela ênfase na contribuição das atividades de Desenho e Trabalhos Manuais para o preparo profissional.<hr/>ABSTRACT This article aims at analyzing the art teaching in the Escola Nova, Minas Gerais. In order to realize the analysis, texts about the Disciplines of Drawing and Craftwork, published in the Revista do Ensino between 1927 and 1933, were used as primary sources. The methodology involved document analysis. The time period approached in the study marks the introduction of important changes in the education of the province, in special the public dissemination and the attempt to implement new teaching methods in the first school grade. However, this aspect did not extinguish the traditional viewpoint referring to the role attributed to the art in the first grade education. Therefore, a utilitarian viewpoint of the Revista itself coexisted with a broader concept of teaching oriented towards the valorization of the creative potential of children, marked by the emphasis in the contribution of the activities of Drawing and Craftwork to the professional training.<hr/>Resumen Este artículo objetiva analizar la enseñanza del arte en la Escola Nova en Minas Gerais. Para lo cual se utilizaron, como fuentes primarias, textos sobre las asignaturas de Dibujo y Trabajos Manuales publicados en la Revista do Ensino entre los años 1927 y 1933, se adoptó un análisis documental como metodología para la investigación. El período abordado caracteriza la introducción de importantes cambios en la educación del estado de Minas Gerais, destacándose la divulgación y la búsqueda de la implantación de nuevos métodos de enseñanza en el curso elemental. No obstante, tal aspecto no excluyó la permanencia de una visión tradicional en cuanto al papel atribuido al arte en la educación primaria. Así, al lado de una concepción de enseñanza de arte más amplia, que valora el potencial creativo infantil, coexistió en la Revista una visión utilitarista de las asignaturas artísticas, marcada por el énfasis en la contribución de las actividades de Dibujo y Trabajos Manuales para el preparo profesional. <![CDATA[Masonería y educación - Pocos, pero buenos.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200439&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esta investigação teve como escopo analisar a relação entre instituição maçônica brasileira e educação. Caracterizou-se o processo de elitização que distingue aquela organização social. Tal processo significou a congregação de um grupo extremamente qualificado tanto em termos acadêmicos como financeiros. Quanto à educação verificou-se que esta foi uma preocupação sempre presente na pauta das diversas lojas maçônicas. Apesar desta priorização observou-se que, a despeito de algumas iniciativas pioneiras neste sentido, os resultados, como um todo, foram relativamente acanhados.<hr/>Abstract This investigation has the purpose of analyzing the relationship between the Brazilian freemasonry institution and education. The process of elitism which distinguishes this social organization is characterized. Such a process meant the association of an extremely qualified group, both in academic and financial terms. Regarding education it was verified that this has always been a present concern in the many freemasonry stores’ agendas. Despite this prioritization, it was observed that regardless of some pioneer initiatives in that sense the results as a whole were relatively timid.<hr/>Resumen Esta investigación tiene como objetivo analizar la relación entre la institución masónica de Brasil y la educación. En ella se presentan las características del proceso de elitización que distingue a esta institución social. Éste proceso significó la congregación de un grupo extremadamente calificado de personas tanto a nivel académico como financiero. En relación a la educación, se constató que esta fue una preocupación siempre presente en las prioridades de las diversas logias masónicas, pero pesar de este criterio y del desarrollo de algunas iniciativas pioneras, los resultados fueron relativamente bajos. <![CDATA[El cuaderno de pruebas: Una propuesta de análisis sobre culturas y prácticas escolares del Colegio Nuestra Señora de Lourdes, Farroupilha/RS/Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200460&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo comunica resultados de pesquisa na temática da História da Educação, atentando para o processo histórico do Colégio Nossa Senhora de Lourdes, Farroupilha/RS (1922-1954). Nesse sentido, tem como objetivo analisar indícios das culturas e práticas escolares a partir da cultura material. Para tanto, utilizou-se, principalmente, um caderno de sabatinas e também outros documentos, tais como o livro de atas de comemorações cívicas, livros de chamada, legislação vigente e memórias de ex-alunos e ex-professoras-religiosas. O aporte teórico é o da História Cultural e, como metodologia, foi utilizada a análise documental e a história oral. A análise permitiu perceber elementos das culturas e práticas escolares que permearam o cotidiano do Colégio Nossa Senhora de Lourdes, no ensino primário, na década de 40 do século XX.<hr/>Abstract This article presents research results within the subject History of Education, paying attention to the historic process of Nossa Senhora de Lourdes School, Farroupilha/RS (1922-1954). In this sense, its objective is to analyze signs of culture and school practices from material culture. For this, an evaluation notebook and other documents were mainly used, as well as a minute book of civic commemorations, roll call books, existing legislation and memories of exstudents and ex-teachers-Sisters. The theoretical contribution is that of Cultural History, and, as methodology, the document analysis and oral history were used. The analysis allowed noting elements of school cultures and practices that permeated Nossa Senhora de Lourdes School daily routine, in primary school, in the forties of the twentieth century.<hr/>Resumen Este artículo comunica resultados de investigación en la temática de la Historia de la Educación, atentando para el proceso histórico del Colegio Nossa Senhora de Lourdes, Farroupilha/RS (1922-1954). En este sentido, tiene por objetivo analizar indicios de las culturas y prácticas escolares a partir de la cultura material. Para tanto, se utilizó, principalmente, un cuaderno de pruebas y también otros documentos, tales como el libro de actas de conmemoraciones cívicas, libros de presencias, legislación vigente y memorias de ex-alumnos y ex-maestras religiosas. El aporte teórico es el de la Historia Cultural y, como metodología, fue utilizado el análisis documentario y la historia oral. El análisis permitió descubrir elementos de las culturas y prácticas escolares que permearon el cotidiano del Colegio Nossa Senhora de Lourdes, en la enseñanza primaria, en la década del 40 del siglo XX. <![CDATA[Conferencia Curricular Nigeria 1969: un enfoque práctico para la emancipación educativa.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200479&lng=es&nrm=iso&tlng=es Abstract After Nigeria got her independence on 1 October, 1960, the general consensus was that there was the need for educational emancipation through decolonization of the academic contents of education; to make education relevant to the needs of the individual and the society at large. This led to the organisation of the 1969 Curriculum Conference which had far-reaching effects on the curriculum contents, purposes, goals and objectives of education in Nigeria. However, what obtains in the education sector today makes it to look as if there was no initial proper planning for educational emancipation. This paper, therefore, focuses Nigeria’s 1969 Curriculum Conference (CC) as a practical approach to educational emancipation in Nigeria. In the conceptual framework of the globalisation of education, Cookey’s (1972: xxv) observation during the conference that, “education then tends to produce children who can read and write and pass examinations and which qualify them for employment only as clerks” was an important reason for the conference and is still relevant today as a major issue for discussion in our education outcomes. This study is historical; it, therefore, employs the historical method to collect information and facts needed through both primary and secondary sources. As the study recommends among others that there is the need for total overhauling of Nigerian educational policies and philosophy, it is hoped that the research would sensitise all stakeholders in Nigeria to emphasise the importance of providing a functional educational curricula relevant to the needs of individuals and the society at large.<hr/>Resumo Após a Nigéria conseguir sua independência em 1 de outubro, 1960, o consenso geral era que havia a necessidade da emancipação educative por meio da descolonização dos conteúdos acadêmicos de educação; para tornar a educação relevante às necessidades do indivíduo e da sociedade em geral. Isso levou à organização da Conferência Curricular de 1969 que teve efeitos extensos nos conteúdos curriculares, propósitos, metas e objetivos de educação na Nigéria. No entanto, o que se obtêm no setor de educação hoje faz parecer que não havia planejamento inicial adequado para emancipação educacional. Este artigo, portanto, foca na Conferência Curricular de 1969 da Nigéria (CC) como uma abordagem prática para a emancipação educativa na Nigéria. Na estrutura conceitual da globalização da educação, a observação de Cookey (1972: xxv) durante a conferencia que, “educação então tende a produzir crianças que podem ler e escrever e passar exames e que as qualificam para emprego apenas como escriturários” foi uma importante razão para a conferência e ainda é relevante hoje em dia como uma questão principal de discussão nos resultados da nossa educação. Este é um estudo histórico; ele, portanto, emprega o método histórico de coleta de informações e fatos necessários tanto por fontes primárias quanto secundárias. Como o estudo recomenda inclusive que há uma necessidade por total revisão das políticas e filosofia educacionais da Nigéria, é esperado que a pesquisa possa sensibilizar todas as partes interessadas na Nigéria em enfatizar a importância de prover um currículo de educação funcional relevante às necessidades dos indivíduos e da sociedade em geral.<hr/>Resumen Después de que Nigeria obtuvo su independencia el 1 de octubre de 1960, el consenso general consistía en que era necesaria la emancipación educativa a través de la descolonización de los contenidos académicos de la educación, hacer que la educación fuera relevante para las necesidades del individuo y de la sociedad en general. Esto condujo a la organización de la Conferencia Curricular de 1969, que tuvo efectos de gran alcance en los contenidos, propósitos, metas y objetivos de la educación en Nigeria. Sin embargo, lo que se obtiene hoy en el sector de la educación hace que considere que no hubo una planificación inicial adecuada para la emancipación educativa. Este documento, por lo tanto, se enfoca en la Conferencia Curricular de 1969 (CC) de Nigeria como un enfoque práctico para la emancipación educativa en Nigeria. En el marco conceptual de la globalización de la educación, la observación de Cookey (1972: xxv) durante la conferencia refiriéndose a que "la educación tiende a producir niños que pueden leer y escribir y aprobar exámenes y calificándolos para el empleo solo como empleados", era un motivo importante de la conferencia, continuando relevante hoy como un importante tema para el debate en nuestros resultados educativos. Este es un estudio histórico; por lo tanto, emplea el método histórico para recopilar información y hechos necesarios a través de fuentes primarias y secundarias. Como el estudio recomienda, entre otros, la necesidad de una revisión total de las políticas y la filosofía educativas nigerianas, se espera que la investigación sensibilice a todas las partes interesadas en Nigeria para enfatizar la importancia de proporcionar un currículo educativo funcional relevante para las necesidades de las personas y la sociedad en general. <![CDATA[“La Telescola ... una inmensa sala de aula, de la dimension de la lusitana franja atlântica!”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200491&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Enquanto subsistema educativo no quadro político do Estado Novo português (1926-1974), a Telescola surge-nos como um meio tecnologicamente inovador e com uma capacidade de multiplicar destinatários. Este encontro auspicioso entre tecnologia e alunos, garantia ao regime a possibilidade de encurtar os níveis de analfabetismo e aumentar os anos de escolaridade. Ouvir os representantes da Nação nos seus discursos no âmbito do poder legislativo é pressentir o pensamento do regime, da época, mas também o desencontro entre o que se passava em Portugal e no Mundo. Ajuda-nos também a ver argumentos, dados comparativos e lógicas de investimento útil. Permite-nos compreender a dinâmica que a geração dos engenheiros procurou incutir ao regime, elegendo a educação como eixo central do desenvolvimento. A instalação da Telescola e a sua permanência para além de 1974 é mais uma prova da significância da sua implementação.<hr/>Resumen En cuanto subsistema educativo en el cuadro político del Estado Novo portugués (1926-1974), Telescola surge como un medio tecnológicamente innovador y con una capacidad de multiplicar destinatarios. Éste encuentro auspicioso entre tecnología y alumnos garantizaba al régimen la posibilidad de acortar los niveles de alfabetización y aumentar los años de escolaridad. Escuchar los representantes de la Nación en sus discursos en el ámbito del poder legislativo significa presentir el pensamiento del régimen, de la época, pero también el desencuentro entre lo que pasaba en Portugal y en el Mundo. Nos ayuda a ver argumentos, datos comparativos y lógicas de inversión útil. Nos permite comprender la dinámica que la generación de ingenieros ha buscado infundir al régimen, eligiendo la educación como eje central del desarrollo. La instalación de la Telescola y su permanencia allá de 1974 es una prueba más de la significancia de su implementación.<hr/>Abstract The Telescola, in its quality as pedagogical subsystem of the Portuguese Estado Novo’s (1926-1974) policies, emerges as a technologically advanced medium with the potential to reach a multitude of individuals. This auspicious meeting of technology and students enabled the State to curtail illiteracy levels, as well as increase the years of compulsory education. To read the representatives of the Nation’s speeches concerning the legislative power allows us to perceive the regime’s own current of thought at the time; however, the aforementioned discourses also shed some light on the discrepancies between Portugal and the World in that period. It also aids us in understanding arguments, the comparative data and the justifications for the investment in that field. It also enables us to comprehend the dynamics that the generation of engineers sought to instil into the regime, by favouring education as the central axis of development. The establishment of the Telescola and its existence beyond 1974 is further proof of the significance of its implementation. <![CDATA["En La Gran Patria, Nuestra Tan Amada, El Culto Que Le Debemos": La Enseñanza De Historia En El Grupo Escolar Barão De Mipibu - Rn (1909-1920).]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200515&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente trabalho tem por objeto de pesquisa o ensino de História no Grupo Escolar Barão de Mipibu - RN de 1909 a 1920. O seu objetivo é discutir como essa disciplina tornou-se elemento colaborador na formação do imaginário social republicano. As fontes analisadas na pesquisa foram Diários de Classe e o livro didático de História da instituição. O estudo se encontra inserido na História da Educação. Como aporte teórico foi utilizado as contribuições de Carvalho (1990) sobre a formação do imaginário social na República brasileira e Chervel (1990) acerca da História das disciplinas escolares. O trabalho possibilitou a compreensão da organização da disciplina História no Brasil ao longo dos tempos e de forma particular como via de contribuição da formação do cidadão brasileiro no início da República.<hr/>Abstract This study has as research object the history teaching at the school group of Barão de Mipibu - RN from 1909 to 1920. It aims to discuss about how that discipline has become a collaborator element in the formation of the republican social imaginary. The analyzed sources in the research were the classes diaries and the history textbook of the instituition. The study is inserted in the History of Education. As a theoretical framework was used Carvalho's (1990) contributions about the formation of social imaginary in the Brazilian Republic and Chervel (1990) about the history of school subjects. The work enabled the understanding of the organization of the discipline history in Brazil over time and especially as a way of contribution of the brazilian citizen formation in the beginning of the Republic.<hr/>Resumen El presente trabajo tiene por objetivo de pesquisa la enseñanza de Historia en el Grupo Escolar Barão de Mipibu - RN de 1909 a 1920. Su objetivo es discutir como esa disciplina se ha tornado elemento colaborador en la formación del imaginario social republicano. Las fuentes analizadas en la pesquisa fueron los Diarios de Clase y el libro didáctico de Historia de la institución, bien como la legislación educacional local. El estudio se encuentra inserido en la Historia de la Educación. Como aporte teórico se utilizó las contribuciones de Carvalho (1990) sobre la formación del imaginario social na República brasileña y Chervel (1990) acerca de la Historia de las disciplinas escolares. El trabajo ha viabilizado la comprensión de la organización de la disciplina Historia en Brasil a lo largo de los tiempos y de forma particular como camino a la contribución para la formación del ciudadano brasileño en el inicio da República. <![CDATA[Entre la moral, la ciencia y la doctrina: los discursos educativos y la profesión docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200531&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo analisa os discursos veiculados pela Revista de Ensino (1902-1918), especialmente, aqueles relacionados à formação e à identidade dos professores, comparando-os aos da grande mídia produzidos a partir do que se convencionou chamar de "Escola sem Partido", no início deste século. Trata-se de um relato de pesquisa fundamentado em estudiosos da área que almeja retomar como se definiram as características relacionadas à docência num contexto considerado fundamental para a constituição do campo educacional paulista: finais do século XIX e início do XX, e das temáticas que figurariam como definidoras dos debates na área pelos anos seguintes. Organizaram-se os textos selecionados em categorias de análise relacionadas às características profissionais e pessoais dos professores e as formas pelas quais deveriam compreender e atuar no âmbito do ensino. As análises empreendidas revelam o discurso dual e ambíguo definidor da profissão, ora apresentada como um sacerdócio, ora fundamentando sua profissionalização nos métodos científicos.<hr/>Abstract The article analyzes the discourses of the Revista de Ensino (1902-1918), especially those related to the formation and identity of teachers, comparing them to those of the mainstream media produced from what has been called the "School without Party" at the beginning of this century. This article is a report of research based on scholars in the area who intends to retake how the characteristics related to teaching were defined in a context considered fundamental for the constitution of the educational field of São Paulo: late nineteenth and early twentieth centuries, and themes that would appear as defining to the debates in the area for the following years. The selected texts were organized into categories of analysis related to the professional and personal characteristics of the teachers and the ways in which they should understand and act in the teaching context. The analysis carried out reveals the ambiguous discourse that defines the profession, at times presented as priesthood, and other times basing its professionalization on scientific methods.<hr/>Resumen El artículo analiza los discursos informados en la Revista de Ensino (1902-1918), en especial aquellos relacionados a la formación y la identidad de los profesores, comparándolos a los de los grandes medios producidos a partir de lo que se convenció llamar "Escola sem Partido", a principios de este siglo. Se trata de un relato de investigación fundamentado en estudiosos del área que anhela revivir como se definieron las características concernidas a la docencia en un contexto estimado fundamental para la constitución del campo del educación en São Paulo: finales del siglo XIX e inicio del XX, y de las asuntos que figurarían como definitorias de los debates en el área por los años siguientes. Se organizaron los textos seleccionados en clases de análisis referidas con las calidades profesionales y personales de los educadores y las formas en que deberían comprender y actuar en el ámbito de la enseñanza. Los análisis emprendidos revelan el discurso dual y ambiguo declarante de la profesión, ora presentada tal un sacerdocio, ora asentando su profesionalización en los métodos científicos. <![CDATA[Alfabetizadoras de la EJA: entre los Recuerdos, el Conocimiento y las Vivencias (1940-1960)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200546&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho apresenta parte da pesquisa História, Memória e Vivências: A EJA no Norte de Minas Gerais 1940-1960, investigando a historiografia local, reconstituindo a história e memória dos saberes e práticas de professoras. Procurou-se compreender como procediam na alfabetização dos adultos, considerando as dificuldades daquela realidade para o saber sobre sua profissão. Situado no campo da Educação de Jovens e Adultos, focado na história oral temática. Os resultados da pesquisa apontam o modo como as trajetórias dessas educadoras foram construídas, marcadas pela coibição política e pedagógica em uma época em que o sertão do Norte de Minas Gerais era considerado uma região de "resistência habitual ao analfabetismo". A presente pesquisa conduziu à percepção de que as professoras alfabetizadoras não somente criaram alternativas de trabalho ou mesmo aprenderam com suas próprias experiências, mas, se inscreveram em uma tradição, resgatando laços com a EJA, como tributárias, continuadoras e recriadoras de uma tradição.<hr/>Resumen Este artículo presenta parte de la investigación Historia, Memoria y Experiencias: la educación de adultos en el Norte de Minas Gerais 1940-1960, la investigación de la historia local, que describe la historia y Memoria de conocimientos y prácticas de los profesores. Se buscó entender cómo sucedió la alfabetización de adultos, teniendo en cuenta las dificultades de aquella realidad para el saber acerca de tu profesion. Situado en el campo de la educación de jóvenes y adultos, se centró en la historia del tema oral. Los resultados de la investigación muestran cómo las trayectorias de estos educadores fueron construidas, marcadas por la moderación política y pedagógica en un momento en el que el la región "sertão" del Norte de Minas Gerais era considerada una región de "resistencia habitual a el analfabetismo. Esta investigación dio lugar a la percepción de que los maestros alfabetizadores no sólo crearon alternativas de trabajo o incluso aprendieron de su propias experiencias, pero se inscribieron en una tradición, restaurando los lazos con la EJA, como contribuidoras de impuestos, continuadoras y recriadoras de una tradición.<hr/>Abstract This work presents part of the History research, Memory and Experiences: The "EJA" in the North of Minas Gerais 1940-1960, investigating local historiography, retracing the history and memory of the knowledge and practices of teachers. It sought to understand how they preceded in the adult literacy, considering the difficulty of that reality to the knowledge about their profession. Situated in the Field of Youth and Adult Education, focused on thematic oral history. The research results point to the way such educator’s trajectories were built, marked by the policy and teaching restraint in a time when the "Sertão" of northern Minas Gerais was considered a region of "habitual illiteracy resistance". The present research led to the perception that literacy teachers not only created working alternatives or even learned from their own experiences, but enrolled in a tradition, restoring ties with the "EJA", as tributaries, continuers and recreatives of a tradition. <![CDATA[Actos fundantes de la facultad de medicina del <em>Triángulo Mineiro</em>: entre lo ideal y lo concretado (1953-1960)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200567&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O texto apresenta a trajetória inicial da Faculdade de Medicina do Triângulo Mineiro em Uberaba-MG, no período entre 1953 e 1960. Foi o primeiro curso de Medicina da região, contribuindo para o desenvolvimento do seu campo médico. Até o advento de sua criação, os aspirantes a esse curso só podiam frequentá-lo nas capitais, especialmente no Rio de Janeiro. O grupo que participou do processo de implantação dessa instituição era composto por médicos da cidade, advogado e deputado federal e a maior parte do seu corpo docente foi indicada por mestres das Escolas de Medicina das capitais do sudeste. Os egressos do curso eram originários de cidades do interior e da capital mineiras, além de São Paulo e Goiás. O seu processo de federalização decorreu da ação política de seus administradores buscando viabilizar a manutenção da instituição que não conseguia ser viabilizada apenas com as anuidades dos alunos e subsídios governamentais.<hr/>Abstract The text presents the initial trajectory of the Medical School of the Triângulo Mineiro in Uberaba-MG, between 1953 and 1960. It was the first medical course in the region, contributing to the development of its medical field. Until the advent of its creation, the aspirants to this course could only attend it in the capitals, especially in Rio de Janeiro. The group that participated in the implantation process of this institution was composed of city doctors, lawyer and federal deputy and most of its faculty was indicated by masters of the Schools of Medicine of the capitals of the Southeast. The graduates of the course originated from cities in the interior and the capital of Minas Gerais, as well as São Paulo and Goiás. It’s federalization process was the result of the political action of their administrators seeking to make possible the maintenance of the institution that could not be made possible only with the annuities of students and government subsidies.<hr/>Resumen El texto presenta la trayectoria inicial de la Facultad de Medicina del Triángulo Minero en Uberaba-MG, en el período entre 1953 y 1960. Fue el primer curso de Medicina de la región, contribuyendo para el desarrollo de su campo médico. Hasta el advenimiento de su creación, los aspirantes a ese curso sólo podían frecuentarlo en las capitales, especialmente en Río de Janeiro. El grupo que participó en el proceso de implantación de esa institución estaba compuesto por médicos de la ciudad, abogado y diputado federal y la mayor parte de su cuerpo docente fue indicada por maestros de las Escuelas de Medicina de las capitales del sudeste. Los egresados del curso eran originarios de ciudades del interior y de la capital minera, además de São Paulo y Goiás. Su proceso de federalización se debió a la acción política de sus administradores buscando viabilizar el mantenimiento de la institución que no conseguía ser viabilizada apenas con las anualidades de los ciudadanos, alumnos y subsidios gubernamentales. <![CDATA[Entre morros, mares, campos y aldeias: costuras historiográficas sobre la escolarización de las poblaciones rurales.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200587&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O texto apresenta a trajetória inicial da Faculdade de Medicina do Triângulo Mineiro em Uberaba-MG, no período entre 1953 e 1960. Foi o primeiro curso de Medicina da região, contribuindo para o desenvolvimento do seu campo médico. Até o advento de sua criação, os aspirantes a esse curso só podiam frequentá-lo nas capitais, especialmente no Rio de Janeiro. O grupo que participou do processo de implantação dessa instituição era composto por médicos da cidade, advogado e deputado federal e a maior parte do seu corpo docente foi indicada por mestres das Escolas de Medicina das capitais do sudeste. Os egressos do curso eram originários de cidades do interior e da capital mineiras, além de São Paulo e Goiás. O seu processo de federalização decorreu da ação política de seus administradores buscando viabilizar a manutenção da instituição que não conseguia ser viabilizada apenas com as anuidades dos alunos e subsídios governamentais.<hr/>Abstract The text presents the initial trajectory of the Medical School of the Triângulo Mineiro in Uberaba-MG, between 1953 and 1960. It was the first medical course in the region, contributing to the development of its medical field. Until the advent of its creation, the aspirants to this course could only attend it in the capitals, especially in Rio de Janeiro. The group that participated in the implantation process of this institution was composed of city doctors, lawyer and federal deputy and most of its faculty was indicated by masters of the Schools of Medicine of the capitals of the Southeast. The graduates of the course originated from cities in the interior and the capital of Minas Gerais, as well as São Paulo and Goiás. It’s federalization process was the result of the political action of their administrators seeking to make possible the maintenance of the institution that could not be made possible only with the annuities of students and government subsidies.<hr/>Resumen El texto presenta la trayectoria inicial de la Facultad de Medicina del Triángulo Minero en Uberaba-MG, en el período entre 1953 y 1960. Fue el primer curso de Medicina de la región, contribuyendo para el desarrollo de su campo médico. Hasta el advenimiento de su creación, los aspirantes a ese curso sólo podían frecuentarlo en las capitales, especialmente en Río de Janeiro. El grupo que participó en el proceso de implantación de esa institución estaba compuesto por médicos de la ciudad, abogado y diputado federal y la mayor parte de su cuerpo docente fue indicada por maestros de las Escuelas de Medicina de las capitales del sudeste. Los egresados del curso eran originarios de ciudades del interior y de la capital minera, además de São Paulo y Goiás. Su proceso de federalización se debió a la acción política de sus administradores buscando viabilizar el mantenimiento de la institución que no conseguía ser viabilizada apenas con las anualidades de los ciudadanos, alumnos y subsidios gubernamentales. <![CDATA[El estudio del manuscrito de João Köpke: un objeto de memoria e historia de la lectura]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062018000200595&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O texto apresenta a trajetória inicial da Faculdade de Medicina do Triângulo Mineiro em Uberaba-MG, no período entre 1953 e 1960. Foi o primeiro curso de Medicina da região, contribuindo para o desenvolvimento do seu campo médico. Até o advento de sua criação, os aspirantes a esse curso só podiam frequentá-lo nas capitais, especialmente no Rio de Janeiro. O grupo que participou do processo de implantação dessa instituição era composto por médicos da cidade, advogado e deputado federal e a maior parte do seu corpo docente foi indicada por mestres das Escolas de Medicina das capitais do sudeste. Os egressos do curso eram originários de cidades do interior e da capital mineiras, além de São Paulo e Goiás. O seu processo de federalização decorreu da ação política de seus administradores buscando viabilizar a manutenção da instituição que não conseguia ser viabilizada apenas com as anuidades dos alunos e subsídios governamentais.<hr/>Abstract The text presents the initial trajectory of the Medical School of the Triângulo Mineiro in Uberaba-MG, between 1953 and 1960. It was the first medical course in the region, contributing to the development of its medical field. Until the advent of its creation, the aspirants to this course could only attend it in the capitals, especially in Rio de Janeiro. The group that participated in the implantation process of this institution was composed of city doctors, lawyer and federal deputy and most of its faculty was indicated by masters of the Schools of Medicine of the capitals of the Southeast. The graduates of the course originated from cities in the interior and the capital of Minas Gerais, as well as São Paulo and Goiás. It’s federalization process was the result of the political action of their administrators seeking to make possible the maintenance of the institution that could not be made possible only with the annuities of students and government subsidies.<hr/>Resumen El texto presenta la trayectoria inicial de la Facultad de Medicina del Triángulo Minero en Uberaba-MG, en el período entre 1953 y 1960. Fue el primer curso de Medicina de la región, contribuyendo para el desarrollo de su campo médico. Hasta el advenimiento de su creación, los aspirantes a ese curso sólo podían frecuentarlo en las capitales, especialmente en Río de Janeiro. El grupo que participó en el proceso de implantación de esa institución estaba compuesto por médicos de la ciudad, abogado y diputado federal y la mayor parte de su cuerpo docente fue indicada por maestros de las Escuelas de Medicina de las capitales del sudeste. Los egresados del curso eran originarios de ciudades del interior y de la capital minera, además de São Paulo y Goiás. Su proceso de federalización se debió a la acción política de sus administradores buscando viabilizar el mantenimiento de la institución que no conseguía ser viabilizada apenas con las anualidades de los ciudadanos, alumnos y subsidios gubernamentales.