Scielo RSS <![CDATA[Cadernos de História da Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-780620200003&lang=es vol. 19 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300684&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Revista brasileña de educación física: la moderna gimnasia sueca en Brasil (1944-1952)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300686&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente estudo teve como objetivo analisar a circulação da “Moderna Ginástica Sueca” na Revista Brasileira de Educação Física, no período da sua existência, 1944-1952. A ginástica sueca, criada por Pehr Henrik Ling no início do século XIX, passou por uma reconfiguração na Europa dando forma a uma “Moderna Ginástica Sueca”, que circulou no Brasil. A Revista Brasileira de Educação Física constituiu-se em um veículo no qual diferentes sujeitos que se dedicavam ao ensino da ginástica, apontavam uma forma de praticá-la que contrapunha ao rígido e monótono método de Ling. Circula no Brasil, portanto, outra possibilidade de educar o corpo em um momento que a educação física brasileira debatia sobre a definição de um método adequado para o campo.<hr/>Resumen Este estudio tuvo como objetivo analizar la circulación de la “Moderna Gimnasia Sueca” en la Revista Brasileña de Educación Física, durante el período de su existencia, 1944-1952. La gimnasia sueca, creada por Pehr Henrik Ling a principios del siglo XIX, pasó por una reconfiguración en Europa para formar una “Moderna Gimnasia Sueca”, que circuló en Brasil. La Revista Brasileña de Educación Física fue un vehículo en el que personas diferentes dedicadas a la enseñanza de la gimnasia señalaron una forma de gimnasia que se oponía a la gimnasia rígida y monótona de Ling. Circula en Brasil, por lo tanto, otra posibilidad de educar al cuerpo en un momento en que la educación física brasileña estaba debatiendo sobre la definición de un método adecuado para el campo.<hr/>Abstract This study aimed to analyze the circulation of the “Modern Swedish Gymnastics” in the Brazilian Journal of Physical Education, during the period of its existence, 1944-1952. The Swedish gymnastics, created by Pehr Henrik Ling in the early nineteenth century, underwent a reconfiguration in Europe constituting a “Modern Swedish Gymnastics”, which circulated in Brazil. The Brazilian Journal of Physical Education was a communication means through which different subjects dedicated to the teaching of gymnastics pointed to a form of gymnastics that opposed Ling's rigid and monotonous gymnastics. Therefore, a new way to educate the body was possible in Brazil, at a time when Brazilian physical education was discussing about an appropriate method for the field. <![CDATA[La vivienda del maestro de educación primaria en el medio rural durante la Primera República Portuguesa (1910-1926): análisis de proyectos de escuelas y residencias.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300707&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No presente artigo, assumo que o projeto integrador republicano procurou valorizar o papel social dos professores primários, nomeadamente, em meio rural, atribuindo-lhes (ou, pelo menos, pretendendo atribuir-lhes) determinadas condições para o desenvolvimento da sua missão. Uma dessas condições teve que ver com a habitação destinada ao professor. Adotando a perspetiva analítica definida por Viñao (2004), tento perceber a importância que a habitação do professor tem em alguns projetos de escolas e residências autónomas desenhados pelo arquiteto Raul Lino durante a I República (1910-1926). Concluo que a sobrevalorização desse espaço, manifestada no desenho, não encontra correspondente tradução prática; evidencio, assim, os limites do projeto reformista republicano, particularmente nos meios rurais (onde eram expectáveis soluções urgentes).<hr/>Resumen En el presente artículo, admito que el proyecto integrador republicano buscó valorizar el papel social de los maestros de educación primaria, con particularidad en el medio rural, asignándoles (o por lo menos, intentando asignarles) determinadas condiciones para el desarrollo de su misión. Una de las condiciones estaba relacionada con la vivienda destinada al profesor. Adoptando la perspectiva analítica definida por Viñao (2004), intento comprender la importancia que la vivienda del profesor tiene en algunos proyectos de escuelas y residencias autónomas diseñadas por el arquitecto Raul Lino durante la Primera República (1910-1926). Concluyo que la sobrevaloración de ese espacio, manifestada en el diseño, no halla su traducción práctica; evidencio, así, los límites del proyecto reformista republicano, especialmente en los medios rurales (donde eran presumibles soluciones urgentes).<hr/>Abstract In this article, I argue that the integrative approach of the republican project sought to enhance the social role of primary school teachers, namely, in rural areas, by assigning to them (or, at least, by intending to do so) certain conditions for the development of their mission. One of these conditions had to do with housing intended for the teacher. By adopting the analytical perspective defined by Viñao (2004), I try to understand the importance attributed to the teacher’s house in some projects of schools and autonomous residences designed by the architect Raul Lino during the First Portuguese Republic (1910-1926). I conclude that the overvaluation of this space, manifested in his drawings, didn’t find a corresponding practical translation; thus evidencing the limits of the Republican reformist project, particularly in rural areas (where urgent solutions were expected). <![CDATA[Instituto de Educación del Estado de Guanabara: pionerismo y formación para el audiovisual educativo (1960-1975)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300723&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo do artigo é analisar o circuito de Televisão Educativa do Instituto de Educação do Estado da Guanabara, destacando a centralidade do professor como produtor de conteúdo para televisão, atuante na concretização de um ideal de audiovisual educativo que atendesse as expectativas da sociedade no âmbito cultural, político e econômico. A formação para a televisão educativa sinalizou caminhos para a criação de uma didática própria para os audiovisuais educativos atenderem a uma demanda crescente de escolarização que ocorreu com a expansão da educação em consonância com ideais democráticos liberais para a construção de um Brasil “moderno”. Para a realização da pesquisa trabalhamos com diferentes tipos de arquivos como: documentos de arquivos pessoais, periódicos da Hemeroteca Digital Brasileira e o acervo do Centro de Memória Institucional do Instituto de Educação - CEMI.<hr/>Resumen El objetivo del artículo es analizar el circuito de Televisión Educativa del Instituto de Educación del Estado de Guanabara, destacando la centralidad del profesor como productor de contenido para televisión, actuante en la concreción de un ideal de audiovisual educativo que atienda las expectativas de la sociedad en el ámbito cultural Político y económico. La formación para la televisión educativa ha señalado caminos para la creación de una didáctica propia para los audiovisuales educativos atender a una creciente demanda de escolarización que ocurrió con la expansión de la educación en consonancia con ideales democráticos liberales para la construcción de un Brasil "moderno". Para la realización de la investigación trabajamos con diferentes tipos de archivos como: documentos de archivos personales, periódicos de la Hemeroteca Digital Brasileña y el acervo del Centro de Memoria Institucional del Instituto de Educación - CEMI.<hr/>Abstract The purpose of this article is to analyze the circuit of Educational Television of the State Education Institute of Guanabara, highlighting the centrality of the teacher as producer of television content, acting in the realization of an ideal audiovisual educational that meets the expectations of society in the cultural sphere, Political and economic. The training for educational television signaled ways for the creation of a didactic for the educational audiovisuals to attend to a growing demand for schooling that occurred with the expansion of education in line with liberal democratic ideals for the construction of a "modern" Brazil. In order to carry out the research we work with different types of files such as: personal archives documents, periodicals of the Brazilian Digital Library and the collection of the Center for Institutional Memory of the Institute of Education - CEMI. <![CDATA[La Psicología en el Curso de Pedagogía de la antigua Facultad de Filosofía, Ciencias y Letras de Uberlândia (Minas Gerais, Brasil, 1960-1970)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300736&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Trata-se da busca de compreensão da importância e dos conteúdos disciplinares vinculados à Psicologia na primeira década de funcionamento, entre 1960 e 1970, do Curso de Pedagogia da antiga Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Uberlândia (Minas Gerais, Brasil). Partiu-se de ideias de Certeau (1979), Chervel (1990), Santos (2007) e Goodson (2008 e 2010). Examinaram-se os conteúdos disciplinares, bem como o depoimento de egressa do curso. Percebeu-se a presença significativa dos saberes psicológicos, com mais de uma disciplina, oferecidas ao longo de todo curso, o que alcançava um quinto da carga-horária total (570h/a, em 2.800h/a). Além das tradicionais Psicologia Geral e Educacional, também foi possível conhecer a disciplina nomeada Psicologia Especial, na qual, à época, enfatizaram-se conhecimentos da Psicopatologia. Concluiu-se que a Psicologia tinha centralidade na formação dos pedagogos na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Uberlândia na primeira década de funcionamento do Curso de Pedagogia, ainda que mediante dificuldades quanto à qualificação docente, o que prejudicou a especificidade da temática educacional.<hr/>Resumen Se trata de la búsqueda de comprensión de la importancia y de los contenidos disciplinares vinculados a la Psicología en la primera década de funcionamiento, entre 1960 y 1970, del Curso de Pedagogía de la antigua Facultad de Filosofía, Ciencias y Letras de Uberlândia (Minas Gerais, Brasil). Se partió de las ideas de Certeau (1979), Chervel (1990), Santos (2007) y Goodson (2008 y 2010). Fueron examinados los contenidos disciplinares, bien como el testimonio de una egresada del curso. Se observó la presencia significativa de los saberes psicológicos, con más de una disciplina, ofrecidas a lo largo de todo el curso, lo que alcanzaba un quinto de la carga horaria total (570h/a, en 2.800 h/a). Además de las tradicionales Psicología General y Educacional, también fue posible conocer la disciplina denominada Psicología Especial, en la cual, para la época, se enfatizaban conocimientos de la Psicopatología. Se concluye que la Psicología tenia centralidad en la formación de los pedagogos de la Facultad de Filosofía, Ciencias y Letras de Uberlândia en la primera década de funcionamiento del Curso de Pedagogía, aun con dificultades en cuanto a la cualificación docente, lo que perjudico la especificidad de la temática educacional.<hr/>Abstract This text is about the search to understand the importance and disciplinary contents linked to Psychology in the first decade of operation, within 1960 and 1970, of the Pedagogy Course of the former Faculty of Philosophy, Sciences, and Letters of Uberlandia (Minas Gerais, Brazil). It was based on the ideas of Certeau (1979), Chervel (1990), Santos (2007), and Goodson (2008 and 2010). By examining the disciplinary contents, as well as the testimony of one egress student of the course, it was perceived the significant presence of psychological knowledge, with more than a discipline, offered throughout the course, which reached a fifth of the total working hours (570h/c, in 2800h/c). Besides the traditional General and Educational Psychology, it was possible to know the discipline called Especial Psychology, in which, at the time, emphasized Psychopathology knowledge. The conclusion was that Psychology was central in the formation of educators at the Faculty of Philosophy, Sciences, and Letters of Uberlandia in the first decade of the Pedagogy Course, even with the difficulties concerning teachers' qualifications, which impaired the specificity of the educational theme. <![CDATA[Nuevas tecnologías aplicadas a la investigación en Historia de la Educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300753&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O emprego de novos recursos para suporte à pesquisa histórica é uma imposição da atualidade aos investigadores do campo da História da Educação, não devendo se limitar à aplicação técnica, mas se estender ao exame de processos tecnológicos que venham a potencializar a exploração de fontes. Nesse contexto, o presente trabalho, teve como objetivo caracterizar o estado do conhecimento acerca das novas tecnologias empregadas nas pesquisas de História da Educação, a partir das publicações disponíveis no Portal de periódicos e no BDTD CAPES. Buscou-se verificar quais são as tecnologias empregadas e o contexto de sua aplicação. Os resultados indicaram que a digitalização tem sido o recurso mais utilizado nos trabalhos dos pesquisadores desse campo. Constatou-se, ainda, que a disponibilização dos documentos coletados ocorre, com maior frequência, por meio de CD/DVD. Com menor incidência, os autores investiram na elaboração de banco de dados e repositórios para a distribuição de conteúdos.<hr/>Resumen El empleo de nuevos recursos para apoyar la investigación histórica es una imposición de la actualidad a los investigadores del campo de la Historia de la Educación, no debiendo limitarse a la aplicación técnica, sino extenderse al examen de procesos tecnológicos que puedan potenciar la explotación de fuentes. En este contexto, el presente trabajo, de carácter exploratorio y descriptivo, tuvo como objetivo caracterizar el estado del conocimiento acerca de las nuevas tecnologías empleadas en las investigaciones de Historia de la Educación, a partir de las publicaciones disponibles en el Portal de periódicos y en el BDTD CAPES. Se buscó verificar cuáles son las tecnologías empleadas y el contexto de su aplicación. Los resultados indicaron que la digitalización ha sido el recurso más utilizado en los trabajos de los investigadores de ese campo. Se constató, además, que la puesta a disposición de los documentos recogidos ocurre, con mayor frecuencia, por medio de CD/DVD. Con menor incidencia, los autores invirtieron en la elaboración de bases de datos y repositorios para la distribución de contenidos.<hr/>Abstract The use of new resources to support historical research is an imposition of the present time for researchers in the field of History of Education, not limited to technical application, but extends to the examination of technological processes that will enhance the exploration of sources. In this context, the purpose of this exploratory and descriptive study was to characterize the state of knowledge about the new technologies used in research on the History of Education, based on the publications available in the Journal Portal and the BDTD CAPES. It was sought to verify which technologies are used and the context of their application. The results indicated that the digitization has been the most used resource in the work of researchers in this field. It was also verified that the availability of the collected documents occurs, more frequently, through CD/DVD. With less incidence, the authors invested in the elaboration of database and repositories for the distribution of contents. <![CDATA[Los dos Brasis: el rural y el urbano en las publicaciones y pesquisas del Centro Brasileño de Investigaciones Educativas (1956-1964)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300764&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo tem como objeto de estudo as publicações e pesquisas desenvolvidas pelo Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais (CBPE) - no período de 1956 a 1964 - que tiveram como centralidade as relações entre Educação e Sociedade numa trama que conduziu ao cotejamento entre o “mundo rural” e o “mundo urbano” numa perspectiva histórica, educacional e sociológica. Trata-se de uma pesquisa histórica e documental com aportes da História Cultural no que tange aos impressos do CBPE como estratégia de legitimação institucional no campo da pesquisa no arco de tempo em tela. Os objetivos estão assentados na compreensão da metodologia de pesquisa utilizada pelo CBPE, no trabalho de campo realizado pelos/as pesquisadores/as na construção dos relatórios finais de pesquisa e no exame destes relatórios. As fontes utilizadas para a sustentação desta tese são a Revista Educação e Ciências Sociais, o Boletim Mensal do CBPE e os livros publicados pela instituição. Desta forma, temos a seguinte problematização: como resultados e ações de desdobramentos das pesquisas, a instituição manteve-se no posicionamento tradicional e dicotômico de um mundo urbano como signo de progresso e um mundo rural como sinônimo de atraso ou abriu espaço para um pensamento e ações pedagógicas plurais em consonância com um olhar menos classificatório e mais preocupado com os possíveis diálogos entre o rural e o urbano?<hr/>Resumen El presente artículo tiene como objeto de estúdio las publicaciones e investigaciones desarroladas por el Centro Brasileiro de Pesquisas Educacionais (CBPE), en el período entre 1956 y 1964, que se centraron en las relaciones entte Educación y Sociedade em uma trama que generó comparaciones entre el “mundo rural” y el “mundourbano”, desde uma perspectiva histórica, educativa e sociológica. Se trata de uma investigación histórica y documental com aportes de la Historia Cultural em lo que se refere a las publicaiones del CBPE como estrategia de legitimación institucional en el período em cuestión de la metodologia de investigación utilizada por el CBPE, en el trabajo de campo realizadopor los/las investigadores/as en la construcción de los informes finales de investigación y en el exame de los mismos. Las fuentes utilizadas para la fundamentación de estas tesis son la Revista Educação e Ciências Sociais, el Boletim Mensal do CBPE y los libros publicados por la instituición. Así, presentamos la siguiente problematización: ⸮como resultados y acciones de desdoblamientos de las investigaciones, la instituición se mantuvo en una posición tradicional y dicotómico de un mundo urbano como signo de progresso y de un mundo rural como sinónimo de atraso o abrió espacio para un pensamento y para acciones pedagógicas plurales en consonancia con una mirada menos clkasificatoria y más preocupada con los posibles diálogos entre lo rural y lo urbano?<hr/>Abstract The present article has as its study object the publications and research developed by the Brazilian Center for Educational Research (CBPE) - from 1956 to 1964 - that had as its focus the relations between Education and Society in a plot that led to the collation between the “rural world" and the “urban world” in a historical, educational and sociological perspective. It is a historical and documentary research with contributions from Cultural History regarding CBPE printed material as a strategy of institutional legitimation in the field of research regarding the mentioned time frame. The purpose is based on the understanding of the research methodology used by CBPE, also in the field work carried out by the researchers in the construction of the final research reports and in the examination of such reports. The sources used to support this thesis are the Revista Educação e Ciências Sociais (Education and Social Sciences Journal), the CBPE's Monthly Bulletin and the books published by the institution. Thus, we have the following problematic: as results and unfolding actions of the research, has the institution maintained the traditional and dichotomous positioning of an urban world as a sign of progress and a rural world as a synonym for retrocess, or opened space for contemplation and plural pedagogical actions in line with a less classificatory view, thus focusing on possible dialogues between the rural and the urban? <![CDATA[“Hasta ahora todo en el tiempo, y aquí todo está presente, tan vivo, corriendo hacia la pluma de mi pluma”. Escritura autobiográfica y educación de Piauí en la obra de Cristino Castelo Branco (1892-1931).]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300783&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo tem como objetivo analisar a escrita autobiográfica e a educação piauiense por intermédio de uma pesquisa bibliográfica nas obras, Frases e Notas e Escritos de Vário Assunto, de autoria de Cristino Castelo Branco. Como referencial teórico de análise, este estudo fundamenta-se nos pressupostos dos seguintes autores: Brito (1996); Mendes (2012); Queiroz (2008); Ferro (1996); Lopes (2006, 2010); e Gomes (2004), entre outros. Como recorte temporal, designou-se o ano de 1892, data de seu nascimento, e o ano de 1931 como término, devido ao seu ingresso como Desembargador no Tribunal de Justiça do Estado do Piauí. As análises empreendidas neste trabalho levam a reflexões sobre a escrita de si, o constituir-se professor, os espaços escolares e os ideais educacionais piauienses durante a Primeira República, a partir da obra de Cristino Castelo Branco.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo analizar la escritura autobiográfica y la educación en Piauí a través de una investigación bibliográfica sobre las obras, Frases y Notas y Escritos de Vário Assunto, de Cristino Castelo Branco. Como marco teórico para el análisis, este estudio se basa en los supuestos de los siguientes autores: Brito (1996); Mendes (2012); Queiroz (2008); Ferro (1996); Lopes (2006, 2010); y Gomes (2004), entre otros. Como marco temporal, se designó el año 1892, la fecha de su nacimiento y el año 1931 como el final, debido a su ingreso como Juez en el Tribunal de Justicia del Estado de Piauí. Los análisis emprendidos en este trabajo conducen a reflexiones sobre autobiografia, convirtiéndose en maestro, espacios escolares e ideales educativos en Piauí durante la Primera República, basados ​​en el trabajo de Cristino Castelo Branco.<hr/>Abstract This article aims to analyze the autobiographical writing and education in Piauí through a bibliographic search of the works, Frases e Notas and Escritos de Vário Assunto, by Cristino Castelo Branco. As a theoretical framework for analysis, this study is based on the assumptions of the following authors: Brito (1996); Mendes (2012); Queiroz (2008); Ferro (1996); Lopes (2006, 2010) and Gomes (2004), among others. As a timeframe, the year of 1892 was chosen for being the year of his birth, and the year of 1931 as the end, due to his entry as Judge in Piauí State Court of Justice. The analyzes comprised in this study lead to reflections on the writing of the self, becoming a teacher, school premises and educational ideals in Piauí during the First Republic, based on the work of Cristino Castelo Branco. <![CDATA[La bandera es el simbolo vibrante de la patria: rasgos nacionalistas en la cultura escolar en el Oeste paulista]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300796&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste artigo é discutir a penetração de alguns traços nacionalistas na cultura escolar das primeiras instituições públicas de ensino da região do extremo oeste paulista. O recorte espacial compreendeu os municípios de Presidente Bernardes e Presidente Venceslau, entre 1932 e 1960. Por meio do aporte da História Oral, foram realizadas entrevistas com docentes e discentes que frequentaram as instituições no período. Utilizou-se também dos referenciais da História Cultural e da História Regional. Durante os 28 anos enfocados o Estado criou políticas de incentivo ao patriotismo que incidiam nas escolas, sendo possível constatar que as docentes contribuíram para a disseminação de elementos nacionalistas uma vez que a cultura escolar incorporou e difundiu diversas práticas ufanistas.<hr/>Resumen El propósito de este artículo es discutir la penetración de algunos rasgos nacionalistas en la cultura escolar de las primeras instituciones educativas públicas en la región del extremo oeste de São Paulo. La sección espacial comprendió los municipios de Presidente Bernardes y Presidente Venceslau, entre 1932 y 1960. A través de la contribución de Historia Oral, se realizaron entrevistas con maestros y estudiantes que asistieron a las instituciones en el período. También utilizó las referencias de Historia Cultural e Historia Regional. Durante los 28 años centrados en, el Estado creó políticas para alentar el patriotismo que afectó a las escuelas, demostrando que los maestros contribuyeron a la difusión de elementos nacionalistas, ya que la cultura escolar incorporó y difundió varias prácticas orgullosas.<hr/>Abstract The purpose of this article is to discuss the penetration of some nationalist traits in the school culture of the first public educational institutions in the region of the extreme west of São Paulo. The spatial section comprised the municipalities of Presidente Bernardes and Presidente Venceslau, between 1932 and 1960. Through the contribution of Oral History, interviews were carried out with teachers and students who attended the institutions in the period. It also used the references of Cultural History and Regional History. During the 28 years focused on, the State created policies to encourage patriotism that affected schools, showing that the teachers contributed to the dissemination of nationalist elements since school culture incorporated and disseminated various prideful practices. <![CDATA[Manuales de enseñanza de Historia oitocentistas: reflexiones sobre el cristianismo en la historia escolar en el Imperio de Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300817&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este texto apresenta resultados de uma investigação acerca dos compêndios de História Universal, de Victor Duruy e Pedro Parley, aprovados e adotados pelo Estado Imperial brasileiro para o ensino da História nas escolas secundárias de 1854 a 1878. Neste período, aconteceram as Reformas Educacionais de Couto Ferraz (1854) e de Leôncio de Carvalho de 1878. Analisa-se, então, no contexto dessas Reformas, o papel dos Manuais didáticos, na disseminação do Cristianismo, do ideal de Nação e de cidadania, a partir da histórica escolar. Para impor ideias e preceitos politicas e culturais o Estado Imperial aprovou o Regulamento da Instrução Primária e Secundária, cuja responsabilidade era fiscalizar e orientar o ensino público e particular nos níveis primário e secundário, estabelecendo normas para o exercício da liberdade de ensino.<hr/>Resumen Este artículo presenta resultados de una investigación acerca de los compendios de Historia Universal, de Victor Duruy y Pedro Parley, aprobados y adoptados por el Estado Imperial brasileño para la enseñanza de la Historia en las escuelas secundarias de 1854 a 1878. En este período, se realizaron las Reformas Educativas de Couto Ferraz (1854) y de Leôncio de Carvalho de 1878. Se analiza, entonces, en el contexto de esas Reformas, el papel de los manuales didácticos, en la diseminación del cristianismo, del ideal de nación y de ciudadanía, a partir de la histórica escolar. Para imponer ideas y preceptos políticos y culturales el Estado Imperial aprobó el Reglamento de la Instrucción Primaria y Secundaria, cuya responsabilidad era fiscalizar y orientar la enseñanza pública y privada en los niveles primario y secundario, estableciendo normas para el ejercicio de la libertad de enseñanza.<hr/>Abstract This text presents the results of an investigation about the compendia of Universal History by Victor Duruy and Pedro Parley, approved and adopted by the Brazilian Imperial State for the teaching of History in secondary schools from 1854 to 1878. During this period, there were the Educational Reforms of Couto Ferraz (1854) and Leôncio de Carvalho (1878). Then, in the context of these Reforms, it is analyzed the role of the Didactic Manuals, in the dissemination of Christianity, the ideal of Nation and of citizenship from the school history. In order to impose political and cultural ideas and precepts, the Imperial State approved the Regulation of Primary and Secondary Education, which was responsible for overseeing and guiding public and private education at the primary and secondary levels, establishing norms for the exercise of freedom of education. <![CDATA[Historia de las prácticas de evaluación y enseñanza en la USP: marcas de la misión francesa en la educación universitaria en Sao Paulo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300837&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo busca contribuir para a produção de conhecimento sobre a cultura universitária brasileira a partir do estudo de práticas de avaliação das aprendizagens, tomando como fontes para a pesquisa documentos da Universidade de São Paulo, entre eles os relatórios confidenciais da missão francesa que ajudou a fundar a universidade. O que aqui se apresenta origina-se numa pesquisa que teve por objetivo recuperar, conhecer e analisar a proposição de práticas de avaliação e de ensino que estiveram vigentes na Universidade de São Paulo desde a sua criação, 1934 até 1968, ano da Reforma Universitária.<hr/>Resumen Este artículo busca contribuir a la producción de conocimiento sobre la cultura universitaria brasileña a partir del estudio de las prácticas de evaluación del aprendizaje, tomando como fuentes de investigación documentos de la Universidad de São Paulo, entre ellos los informes confidenciales de la misión francesa que ayudó a fundar la universidad. Lo que se presenta aquí se origina en una investigación que tuvo como objetivo recuperar, conocer y analizar la propuesta de evaluación y prácticas docentes vigentes en la Universidad de São Paulo desde su creación, 1934 hasta 1968, año de la Reforma Universitaria.<hr/>Abstract This article seeks to contribute to the production of knowledge about Brazilian university culture based on the study of learning assessment practices, taking as sources for research documents from the University of São Paulo, among them the confidential reports of the French mission that helped to found the university. What is presented here is originated from a research that aimed to recover, know and analyze the proposal of evaluation and teaching practices that were in force at the University of São Paulo since its creation, 1934 to 1968, the year of the University Reform. <![CDATA[Historia y memoria de la Escuela Normal Helvídio Nunes de Barros (Bom Jesus, Piauí)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300856&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo relata a história da Escola Normal Helvídio Nunes de Barros, localizada na cidade de Bom Jesus, Piauí, o educandário é pioneiro na região na oferta do Ensino Normal. Objetivou-se desvelar uma narrativa histórica acerca da escola na sua inter-relação com o contexto educacional de Bom Jesus na década 1970. Com base nos pressupostos da História Cultural e metodologicamente na História Oral, com três colaboradores que vivenciaram o período de fundação da escola - professor e diretor Dom Ramón, supervisora Ivanilde Borges e aluna Ecileide Martins -, entrecruzada com fontes documentais - regimento interno da escola e Resolução do Conselho Estadual de Educação n. 4/1970 -, foi desenvolvida uma pesquisa que constatou que o surgimento da mencionada instituição foi decorrente da ampliação do acesso à educação, bem como do número de escolas primárias na região sul do Piauí, o que demandou formação específica para o magistério a fim de substituir os professores leigos.<hr/>Resumen El artículo trata sobre la historia de la Escola Normal Helvídio Nunes de Barros, localizada en Bom Jesus, Piauí, pionera en la región en la provisión de educación normal. El objetivo es revelar una narración histórica sobre la escuela en su interrelación con el contexto educativo de la ciudad de Bom Jesus en la década de 1970. Basado en los supuestos de la Historia Cultural y metodológicamente en la Historia Oral, con tres colaboradores que vivieron el período de fundación de la Escuela - maestro y director Don Ramón, supervisora ​​Ivanilde Borges y estudiante Ecileide Martins -, entrelazados con fuentes documentales - el reglamento interno escolar y la Resolución del Consejo Estatal de Educación n. 4/1970 -, se desarroló una investigación que constató que el surgimiento de la referida escuela fue el resultado de la expansión del acceso a la educación, así como el aumento del número de escuelas primarias en la región sur de Piauí, que requirió capacitación específica para la profesión docente para reemplazar a los maestros legos.<hr/>Abstract The article reports the history of Escola Normal Helvídio Nunes de Barros. The college is located in Bom Jesus city, in the state of Piauí, and is a pioneer in the region concerning Normal education. The aim was to unveil a historical narrative about the school in its interrelationship with the educational context of Bom Jesus city in the 1970s. Based on the premises of Cultural History and methodologically on Oral History, with three contributors who experienced the founding period of the school - teacher and principal Dom Ramón, supervisor Ivanilde Borges and the student Ecileide Martins -, cross-checked with documentary sources - the school's internal guidelines and Resolution CEE/04/70. The research verified that the emergence of the aforementioned institution happened due to the expansion of access to education, as well as the number of primary schools in the southern region of Piauí, which required specific teacher training in order to replace lay teachers. <![CDATA[El valor educativo de la historia de la filosofía en el discurso de John Dewey]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300874&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este trabalho tem por objetivo ampliar o entendimento e o alcance das teses filosóficas e educacionais de John Dewey, as situando no interior da tradição discursiva retórica derivada da Sofística. Para isso, faz-se primeiramente o exame quantitativo das ocorrências da expressão “history of philosophy”, passando em seguida à análise qualitativa do tema “história da filosofia” nas obras publicadas em The collected works of John Dewey: 1882-1953 (Southern Illinois University at Carbondale, EUA). Esse exame revela duas características que permitem associar Dewey à tradição retórica: o valor educativo atribuído ao estudo da história e uma forma de argumentar baseada na genealogia de fatos e conceitos. Tendo por base as teses de Dewey sobre estética e sua conceituação de experiência, o artigo é finalizado com a proposta de uma história criativa da filosofia e da educação.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo ampliar la comprensión y el alcance de las tesis filosóficas y educativas de John Dewey, colocándolas dentro de la tradición retórica discursiva derivada del sofisterio. Con este fin, primero se realiza un examen cuantitativo de las ocurrencias de la expresión “history of philosophy”, seguido de un análisis cualitativo del tema "historia de la filosofía" en las obras publicadas en The Collected Works of John Dewey: 1882-1953 (Southern Illinois University at Carbondale, USA). Este examen revela dos características que permiten asociar a Dewey con la tradición retórica: el valor educativo atribuido al estudio de la historia y una forma de argumentar basada en la genealogía de hechos y conceptos. Basado en las tesis de Dewey sobre estética y su conceptualización de la experiencia, el artículo concluye con la propuesta de una historia creativa de la filosofía y de la educación.<hr/>Abstract This paper aims to broaden the understanding and scope of John Dewey’s philosophical and educational theses, placing them within the rhetorical discursive tradition derived from Sophistry. To do this, firstly a quantitative examination of the occurrences of the expression “history of philosophy” is made, followed by a qualitative analysis of the theme “history of Philosophy” in the works published in The collected works of John Dewey: 1882-1953 (Southern Illinois University at Carbondale, USA). This examination reveals two features that allow Dewey to be associated with the rhetorical tradition: the educational value attributed to the study of history and a way of arguing based on the genealogy of facts and concepts. Based on Dewey’s theses on aesthetics and his conceptualization of experience, the paper concludes with the proposal of a creative history of philosophy and education. <![CDATA[Educación formativa y enseñanza de una profesora de niños (1937-1971)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300890&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A formação pedagógica e a docência profissional da prof.ª Marinete Gomes Bezerra, nos anos de 1937-1940 (Escola Normal de Natal) e de 1941-1971 (escolas públicas urbanas e rural), respectivamente, são objetos de reflexão histórica do presente trabalho. Para a análise das fontes documentais (livro de reminiscências, legislação educacional, registro de diploma, programa de ensino), tornou-se pertinente o entendimento metodológico definido por Catani (2000), para que se procedesse a uma análise simultânea e integrada das dimensões teóricas e práticas - formação e docência - nas instituições de estudo e de trabalho, e para além dos saberes disciplinares. A constação conclusiva é que a dimensão teórica e a dimensão prática da formação pedagógica e da docência profissional da prof.ª Marinete efetuaram-se pela interlocução com uma literatura institucionalizada das ciências da educação. Por conseguinte, culminando na complexidade de uma formação relativamente completa para efetivar a educação integral da criança-aluna da escola pública.<hr/>Abstract The pedagogical formation and professional teaching of Prof. Marinete Gomes Bezerra, in the years 1937-1940 (Teachers' School of Natal) and 1941-1971 (urban and rural public schools), respectively, are objects of historical reflection of the present work. For the analysis of the documentary sources (book of reminiscences, educational legislation, registration of diploma, teaching program and materials of research of Fernandes), the methodological understanding defined by Catani (2000) was pertinent, so a simultaneous and integrated analysis of the theoretical and practical dimensions could be proceed - formation and teaching - in the institutions of study and work, and beyond disciplinary knowledge. The concluding finding is that the theoretical and practical dimensions of the pedagogical formation and professional teaching of Prof. Marinete were performed through a dialogue with an institutionalized literature of the educational sciences. Consequently, culminating in the complexity of a relatively complete formation to effect the integral education of the child student of the public school.<hr/>Resumen La formación académica y la enseñanza profesional de la profesora Marinete Gomes Bezerra, en los años 1937-1940 (Escuela de Formación de Profesores de Natal) y 1941-1971 (escuelas públicas urbanas y rurales), respectivamente, son objetos de reflexión histórica del presente trabajo. Para el análisis de las fuentes documentales (libro de reminiscencias, legislación educativa, registro de diplomas, programa de enseñanza), la comprensión metodológica definida por Catani (2000) se hizo pertinente, de modo que se llevó a cabo un análisis simultáneo e integrado de las dimensiones teóricas y prácticas - capacitación y enseñanza - en instituciones de estudio y trabajo, y más allá del conocimiento disciplinario. La constatación final es que las dimensiones teóricas y prácticas de la formación pedagógica y la enseñanza profesional de la profesora Marinete se hicieron a través del diálogo con una literatura institucionalizada de las ciencias de la educación. En consecuencia, culmina en la complejidad de una capacitación relativamente completa para lograr la educación integral del alumno niño de la escuela pública. <![CDATA[Dispositivos Normalizadores de la Instrucción Pública en Brasil y en Sergipe]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300903&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo foi discutir a relação entre os saberes biomédicos e a educação, por meio da construção de dispositivos normalizadores da infância na instrução pública. Os objetivos específicos norteadores do trabalho foram: compreender o processo de aproximação dos saberes biomédicos da educação; discutir a influência da Psicologia experimental no pensamento escolanovista no discurso de Lourenço Filho; e apresentar dispositivos disciplinares usados para normalização da educação e da infância no Brasil e em Sergipe nas primeiras décadas do século XX. Pautado na História Cultural e no paradigma indiciário foram usadas fontes bibliográficas e documentais. Em vários estados brasileiros foram identificadas estratégias e dispositivos instituídos para a normalização da infância e da sociedade, com destaque no território sergipano para a instituição do Serviço de Assistência aos Psicopatas e o Gabinete de Biologia Criminal que marcaram a vida de muitos sergipanos quanto às possibilidades de estar ou não na escola e na vida social.<hr/>Resumen El objetivo de este trabajo fue discutir la relación entre los saberes biomédicos y la educación, por medio de la construcción de dispositivos normalizadores de la niñez en la instrucción pública. Los objetivos específicos que orientaron el trabajo fueron: comprender el proceso de aproximación de los saberes biomédicos de la educación; discutir la influencia de la Psicología experimental en el pensamiento escolanovista en el discurso de Lourenço Filho; y presentar dispositivos disciplinares usados para normalización de la educación y de la niñez en Brasil y en Sergipe en las primeras décadas del siglo XX. Reglado en la Historia Cultural y en el paradigma indiciario usamos fuentes bibliográficas y documentales. En varios estados brasileños se identificaron estrategias y dispositivos instituidos para la normalización de la niñez y de la sociedad, con destaque en el territorio de Sergipe para la institución del Servicio de Asistencia a los Psicópatas y el Gabinete de Biología Criminal que marcaron la vida de muchos sergipanos a lo que se refiere a las posibilidades de estar o no en la escuela y en la vida social.<hr/>Abstract The objective of this paper was to discuss the relationship between biomedical knowledge and education, through construction of standardization devices of childhood in public education. The specific objectives of this paper were: to understand the process of approaching a biomedical knowledge to education; to discuss the influence of experimental psychology on Escolanovista thought in a discourse by Lourenço Filho; and present disciplinary devices used to normalize education and childhood in Brazil and Sergipe at first decades of 20th century. Based on Cultural History, and on indexing paradigm, bibliographical and documentary sources were used. Strategies and mechanisms established for normalization of childhood and society had been identified in several Brazilian states, with emphasis in Sergipe for establishment of Psychopathic Assistance Service and Office of Criminal Biology that have marked the lives of many Sergipe people with respect to possibilities of being or not in school and in social life. <![CDATA[Evaluación escolar: una contribución sociohistórica al estudio de la asignación de notas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300923&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A atribuição de notas ou conceitos aos alunos é prática cotidiana nas escolas, embora tenhamos muito pouco conhecimento sobre os critérios efetivamente mobilizados pelos professores nesses processos e conheçamos ainda pouco acerca da história desse aspecto da cultura escolar. Assim, no presente trabalho busco contribuir com a história da avaliação principalmente do ponto de vista teórico, focalizando, em diálogo com estudos sociológicos, a dimensão classificatória envolta na escala de excelência escolar que a atribuição de notas permite formular. A fim de exemplificar a potencialidade do exame de fontes constituídas a partir da escrituração escolar, apresento a análise de fichas de notas de uma escola católica de Porto Alegre entre 1957 e 1964. Articulando-se a estudos já desenvolvidos sobre o tema na História da Educação, neste trabalho explicito o detalhamento e a busca de precisão e objetividade perceptíveis na quantificação dos desempenhos escolares e no debate pedagógico acerca da questão.<hr/>Resumen La atribución de notas para los estudiantes es una práctica diaria en las escuelas, aunque tenemos muy pocos conocimientos efectivamente sobre los criterios movilizados por los profesores en esos procesos y sepamos todavía poco con respecto a la historia de ese aspecto de la cultura escolar. Así, en este trabajo busco aportar contribuciones a la historia de la evaluación, principalmente de un punto de vista teórico, enfocando, en dialogo con estudios sociológicos, la dimensión clasificatoria envuelta en la escala de excelencia que la atribución de notas permite formular. Por otro lado, con el fin de ejemplificar la posibilidad del examen de fuentes constituidas a partir de la escritura escolar, traigo el análisis de registros de notas de una escuela católica de Porto Alegre entre 1957 y 1964. En articulación con estudios ya desarrollados en Historia de la Educación, explicito la búsqueda de precisión y objetividad perceptible en la cuantificación del rendimiento de la escuela y en el debate pedagógico con respecto al tema.<hr/>Abstract Students evaluation and assessment is a daily practice in schools, although we have very little knowledge on the criteria mobilized by teachers in those processes and we do not know much concerning the history about that aspect of school culture. In this paper, I intend to contribute with the history of evaluation, mainly on a theoretical perspective, in dialogue with sociological studies, by focusing in a classificatory practice, presenting the scale of excellence that giving grades allows to formulate. Besides, in order to exemplify the potentiality of the examination of sources constituted from the school scripture, I analyse records of grades of a Catholic school located in Porto Alegre (Brazil) covering the period 1957-1964. In articulation with others historical studies, I explicit the search of precision and objectivity in the quantification of the school outcomes and the pedagogic debate concerning the subject. <![CDATA[Una formación intelectual y social convenientes [...]: formación de profesores rurales (Brasil, 1942 -1963)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300942&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No período de 1942 a 1963, com incentivo e apoio do governo federal brasileiro, houve significativa expansão de cursos de formação de professores rurais. Tais cursos deveriam ser ministrados nas Escolas Rurais ou Escolas Regionais Brasileiras. O objetivo deste artigo é compreender se, organizados sob a égide de uma formação específica para o magistério rural, esses cursos, no período em questão, organizaram a formação das normalistas em consonância com a realidade na qual se inseria a população rural. Os questionamentos que nos motivam são: como foram propostos os cursos normais rurais no Brasil e quais eram os modelos educativos para a formação de professores rurais? O que definia um curso normal rural, o meio no qual ele se localizava ou os conteúdos ministrados? Compõem fontes desse estudo: anais da VIII Conferência Nacional da Educação (Goiânia, 1942) e artigos publicados nas revistas da Campanha Nacional de Educação Rural (CNER) e na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP). A análise da trajetória dos Cursos Normais Rurais na perspectiva da ação do Estado e da política educacional destinada à formação dos professores das escolas rurais permitiu concluir que, embora em tais cursos estivesse subjacente a proposta de uma formação específica para a atuação no meio rural e, portanto, uma concepção didático-pedagógica e uma organização administrativa diferentes daquelas vigentes nas escolas normais urbanas, na prática, nos Cursos Normais Rurais prevaleciam concepções formativas voltadas para a escola única.<hr/>Resumen En el periodo de 1942 a 1963, con incentivo y apoyo del gobierno federal brasilero, hubo una significativa expansión de cursos de formación de profesores rurales. Tales cursos deberían ser suministrados en las Escuelas Rurales o Escuelas Regionales Brasileras. El objetivo de este artículo es comprender si, organizados bajo la protección de una formación específica para el magisterio rural, estos cursos, en el periodo en cuestión, organizaron la formación de los normalistas en consonancia con la realidad en la cual se incluía a la población rural. Los cuestionamientos que nos motivan son: ¿cómo fueron propuestos los cursos normales rurales en el Brasil y cuáles eran los modelos educativos para la formación de profesores rurales? ¿Qué definía un curso normal rural, el medio en el cual se localizaba o los contenidos suministrados? Componen fuentes de ese estudio: anales de la VIII Conferencia Nacional de la Educación (Goiânia, 1942) y artículos publicados en las revistas de la Campaña Nacional de la Educación Rural (CNER) y en la Revista Brasilera de Estudios Pedagógicos (RBEP). El análisis de la trayectoria de los Cursos Normales Rurales en la perspectiva de la acción del estado y de la política educacional destinada a la formación de los profesores de las escuelas rurales permitió concluir que, aunque en tales cursos estuviese subyacente la propuesta de una formación específica para la actuación en el medio rural y por lo tanto, una concepción didáctico-pedagógica y una organización administrativa diferente de aquellas vigentes en las escuelas normales urbanas, en la práctica, en los Cursos Normales Rurales prevalecían concepciones formativas enfocadas para la escuela única.<hr/>Abstract From 1942 to 1963, there was significant expansion of training courses for rural teachers, with the encouragement and support of the Brazilian federal government. Such courses were to be given in rural schools or Brazilian regional schools. The aim of this article is to learn if, under the auspices of specific training for rural teachers, these courses were organized according to the reality of the rural population at that time. The following issues prompt this study: How were rural teacher training courses proposed in Brazil, and which educational models were followed for training of rural teachers? What defined a rural teacher training course, the environment it aimed to serve or the content taught? The sources of this study were the annals of the 8th Brazilian Education Congress (Goiânia, 1942) and articles published in the journal of the National Rural Education Campaign and the Brazilian Journal of Pedagogical Studies. The approach taken in the rural teacher training courses, within the perspective of specific government action and educational policy for this type of training, was analyzed. It revealed that, although a proposal of specific training activity for work in a rural environment, and thus a didactic-pedagogical conception and administrative organization different from those in effect in the urban teacher training schools, , underlay such rural teacher training courses, in practice, educational conceptions directed toward a single-model school prevailed. <![CDATA[Sentencia de decisiones sobre la inconstitucionalidad de las elecciones directas para elegir a los directores de las escuelas públicas brasileñas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300961&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Objetivou-se catalogar e analisar o conjunto de Jurisprudências formadas a partir das decisões oriundas do Supremo Tribunal Federal e do Superior Tribunal de Justiça, tendo por objeto a temática relacionada ao instituto das eleições diretas nas escolas públicas. Estudo bibliográfico e documental, no período de 1988-2017. Encontra-se pacificado no STF e STJ que, tanto as Constituições Estaduais quanto suas leis, decretos e resoluções, carregam consigo vícios insanáveis, os quais são incompatíveis com as previsões abrigadas na atual Constituição Federal.<hr/>Resumen El objetivo era catalogar y analizar el conjunto de jurisprudencias formadas a partir de las decisiones de la Corte Suprema Federal y la Corte Superior de Justicia, teniendo como objeto el tema relacionado con el instituto de elecciones directas en las escuelas públicas. Estudio bibliográfico y documental, en el período de 1988-2017. En el STF y el STJ se calma que tanto las Constituciones estatales como sus leyes, decretos y resoluciones llevan consigo vicios insanables, que son incompatibles con las predicciones contenidas en la Constitución Federal vigente.<hr/>Abstract The objective was to catalog and analyze the set of legal precedents arisen from the decisions coming from the Federal Supreme Court and the Superior Court of Justice regarding direct elections in public schools. Bibliographic and documentary study, from 1988-2017. It is pacified in the Federal Supreme Court and the Superior Court of Justice that both State Constitutions and their laws, decrees and resolutions carry with them incurable vices, which are incompatible with the provisions of the current Federal Constitution. <![CDATA[Notas sobre la Historia de los Servicios de Educación Especial en Manaus, Amazonas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300979&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Os estudos sobre a configuração dos serviços especializados vêm ganhando cada vez mais força na literatura científica. Entretanto, ainda carecemos de estudos que auxiliem na compreensão da organização dessa política em diferentes contextos, bem como o resgate dos aspectos históricos de constituição desses serviços. O presente estudo objetivou descrever e analisar o histórico da oferta dos serviços de Educação Especial em Manaus entre 1892 e 2016. Trata-se de uma pesquisa documental realizada em materiais publicados no Diário Oficial Municipal do Município e no sítio eletrônico do Conselho Municipal de Educação. Foi realizado um levantamento em teses e dissertações que tiveram a capital amazonense como objeto de estudo, além dos sítios eletrônicos de instituições especializadas, órgãos públicos e blogs locais. Os resultados apontaram para o pioneirismo da atuação de instituições especializadas, bem como as formas organizativas do trabalho pedagógico na perspectiva clínica, que aos poucos foram redimensionando-se para a perspectiva pedagógica.<hr/>Resumen Los estudios sobre la configuración de los servicios especializados vienen ganando cada vez más fuerza en la literatura científica. Sin embargo, todavía carecemos de estudios que ayuden en la comprensión de la organización de esa política en diferentes contextos, así como el rescate de los aspectos históricos de constitución de esos servicios. El presente estudio objetivó describir y analizar el histórico de la oferta de los servicios de Educación Especial en Manaus entre 1892 y 2016. Se trata de una investigación documental realizada en materiales publicados en el Diario Oficial Municipal del Municipio y en el sitio electrónico del Consejo Municipal de Educación. Se realizó un levantamiento en tesis y disertaciones que tuvieron la capital amazonense como objeto de estudio, además de los sitios electrónicos de instituciones especializadas, organismos públicos y blogs locales. Los resultados apuntaron al pionerismo de la actuación de instituciones especializadas, así como las formas organizativas del trabajo pedagógico en la perspectiva clínica, que poco a poco fueron redimensionando hacia la perspectiva pedagógica.<hr/>Abstract Studies on the configuration of specialized services have been gaining strength in the scientific literature. However, we still lack studies that help in understanding the organization of this policy in different contexts, as well as the recovery of the historical aspects of constitution of these services. The present study aimed to describe and analyze the history of the provision of Special Education services in Manaus between 1892 and 2016. This is a documentary research carried out on materials published in the Municipal Official Gazette of the Municipality and on the electronic website of the Municipal Council of Education. A survey was carried out on theses and dissertations that had the Amazonian capital as object of study, besides the electronic sites of specialized institutions, public agencies and local blogs. The results pointed to the pioneering practice of specialized institutions, as well as the organizational forms of pedagogical work from a clinical perspective, which were gradually re-dimensioned into the pedagogical perspective. <![CDATA[“Nuevas rutas” de circulación de folletos en el extremo sur de Mato Grosso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000300999&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Neste estudo, analisa-se a circulação de livros didáticos de alfabetização, também denominados cartilhas, na escola primária da região conhecida como Colônia Agrícola Nacional de Dourados, localizada no extremo sul do estado de Mato Grosso, entre as décadas de 1950 e 1970. Para tanto, realizou-se uma pesquisa qualitativa de base documental, na qual foram examinados documentos da 6ª Delegacia de Ensino Primário de Dourados e algumas cartilhas. A partir dos documentos investigados, buscou-se compreender a circulação de cartilhas localizadas apenas nesta região do estado. Os resultados alcançados indicam que a circulação destes artefatos nesta região se diferenciou das demais devido à influência do Governo Federal, repercutindo na educação, na cultura e no desenvolvimento local.<hr/>Resumen En este estudio, analizase la circulación de los libros de alfabetización, también llamado cartillas, en la escuela primaria en la región conocida como colonia agrícola nacional de Dourados, situado en el extremo sur del estado de Mato Grosso, entre las décadas de 1950 y 1970. Para ello, una investigación cualitativa de base documental en que fueran examinados los documentos de la 6ª Delegacía de educación primaria de Dourados y algunas cartillas. De los documentos investigados, se intentó comprender el movimiento de cartillas sólo en esta región del estado. Los resultados obtenidos indican que la circulación de estos artefactos en esta región se distingue de los demás debido a la influencia del Gobierno Federal, repercutiendo en educación, cultura y desarrollo local.<hr/>Abstract In this study, the movement of literacy textbooks, also called primers, in primary school in the region known as National Agricultural Colony of Dourados, located in the extreme south of the State of Mato Grosso, between the decades of 1950 and 1970. To this end, a qualitative research of documentary base, in which documents were examined from the 6th primary schooling delegacy of Dourados and some primers. From the investigated documents, sought to understand the movement of primers located only in this region of the State. The results obtained indicate that the circulation of these artifacts in this region differentiated from the others due to the influence of the Federal Government, reflecting in education, culture and local development. <![CDATA[Institucionalización de la educación en el Sur de Mato Grosso. El Grupo Escolar de Batayporã (1955-1974)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000301013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo socializa resultados de pesquisa concluída, realizada em Curso de Pós-Graduação em Educação, referente à educação primária oferecida no Grupo Escolar de Batayporã, sul do antigo Mato Grosso, que descreveu e analisou os principais elementos que permitiram seu aparecimento e funcionamento em um lugar específico e momento histórico datado. O recorte temporal da pesquisa foi o período de 1955 a 1974. Foram utilizadas noções inscritas na perspectiva foucaultiana, produções nacionais sobre instituições escolares e fontes escritas, imagéticas e orais. A escola, criada em 1955, constituiu um elemento material do dispositivo de institucionalização da educação na cidade, que, no momento da criação, não havia adquirido sua emancipação administrativa. Conclui-se que o seu aparecimento e funcionamento inicial favoreceram ou foram condições para a fixação de migrantes no projeto de colonização, como também a inscreveram nos discursos sobre a educação em circulação no Brasil naquele período histórico.<hr/>Resumen El artículo socializa los resultados de investigación completada, realizada en curso de postgrado en educación, referente a la educación primaria ofrecida en el Grupo Escolar de Batayporã, sur del antiguo Mato Grosso, que describió y analizó los principales elementos que permitieron su aparición y funcionamiento en un marco específico y momento histórico fechado. El recorte temporal de la investigación fue el período de 1955 a 1974. La investigación utilizó nociones inscritas en la perspectiva foucaultiana, producciones nacionales sobre instituciones escolares y fuentes escritas, imágenes y orales. La escuela, creada en 1955, se constituyó como elemento material del dispositivo de institucionalización de la educación en la ciudad, que en el momento de la creación no había adquirido su emancipación administrativa. Se concluyó que su aparición y funcionamiento inicial favorecieron o fueron condiciones para la fijación de migrantes en el proyecto de colonización, como también la inscribieron en los discursos sobre la educación en circulación en Brasil en aquel período histórico.<hr/>Abstract This paper focuses on the socialization aspects related to primary education offered at the Batayporã School Group, south of old Mato Grosso. The completed research for a postgraduate program in Education was carried out with the purpose of describing and analyzing the main elements that allowed the emergence and functioning of the school in a specific village within a historical moment between 1955 and 1974. Foucault’s concepts and notions, national productions on school institutions, and, written, imagery and oral sources were used in this work. The school, created in 1955, constituted a material element of the institutionalization of education device in the village, which, at the time of its creation had not achieved its administrative emancipation. It was concluded that its emergence and initial functioning favored or offered conditions for the establishment of migrants in the colonization project, as well as inscribed the school in discourses in education circulating in Brazil in that historical moment. <![CDATA[Circulación de modelos para la enseñanza de las ciências naturales: el método intuitivo de ensenãnza en la transición entre Imperio y República]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000301033&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo adota a perspectiva histórica (décadas finais do século XIX) para analisar a circulação de prescrições vinculadas ao método de ensino intuitivo. As fontes documentais são dois manuais didáticos dedicados a orientar as práticas pedagógicas de professores primários: Primeiras Lições de Coisas, de N. A. Calkins, publicado em língua portuguesa em 1886 e A Eschola Publica, organizado por Oscar Thompson e outros autores, publicado em 1895. A difusão do método intuitivo ou lições de coisas esteve aliada a transformações pedagógicas que incluem aspectos metodológicos e formação de professores, bem como desenvolvimento social e econômico, tornando-se um símbolo de modernização no estado de São Paulo. Focalizando o ensino de Ciências Naturais, o artigo evidencia diferentes interpretações e sentidos adquiridos pela inovação pedagógica no contexto brasileiro. Essas diferenças explicitam, por sua vez, diferentes concepções sobre a ciência e sobre seu ensino, uma vez que estão assentadas em diferentes formas de raciocínio e hábitos mentais que procuram sedimentar. Um deles, priorizou os passos lógicos para ensinar; o outro foi delimitado às prescrições do currículo escolar.<hr/>Resumen Este artículo adopta la perspectiva histórica (décadas finales del siglo XX) para analizar la circulación de prescripciones vinculadas al método de enseñanza intuitivo. Las fuentes documentales son dos libros de texto dedicados a guiar las prácticas pedagógicas de maestros de primaria: Primeiras lições de coisas, de N. A. Calkins publicado en portugués en 1886 y A A Eschola Publica, organizado por Oscar Thompson et al., publicado en 1895. La difusión del método intuitivo o las lecciones de cosas se combino con transformaciones pedagógicas que incluyen aspectos metodológicos y la formación del profesorado, así como el desarrollo social y económico, convirtiéndose en un símbolo de modernización en el Estado de São Paulo. Centrándose en la enseñanza de las Ciencias Naturales, el artículo destaca diferentes interpretaciones y significados adquiridos por la innovación pedagógica en el contexto brasileño. Estas diferencias explican, a su vez, diferentes concepciones sobre la ciencia y su enseñanza, ya que se basan en diferentes formas de razonamiento y hábitos mentales que buscan sedimentar. Uno de ellos priorizó los pasos lógicos para enseñar, el otro se limito a las prescripciones del currículo escolar.<hr/>Abstract This paper takes a historical perspective (final decades of the XIX century) to analyze the circulation of guideline bound to the intuitive teaching method. The documentary sources are two textbooks produced to guide pedagogical practices of elementary teachers:Primary Object Lessons, by N. A. Calkins, published in Portuguese language in 1886, andA Eschola Publica, edited by Oscar Thompson and others, published in 1895. The spread of objective method or object lessons was allied to pedagogical transformations that include methodological aspects and teacher’s training. In conjunction with was gathered together wit economic and social development and become a symbol of modernization in São Paulo State. Focusing on Natural Sciences, this article shows different interpretations and meanings taking for pedagogical innovation in the Brazilian context. These differences show, by the way, different conceptions about science and their teaching based on different patterns of reasoning and mental habits. One of them pays particular attention to the step-sequence logic inherent to the teaching method; the other considers the amount of subject prescribed in the school curriculum. <![CDATA[Nuevas performances públicas. Los clubes Atléticos y la educación del cuerpo (Rio de Janeiro, 1884-1889)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000301051&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo No Rio de Janeiro, fundado na década de 1870, o British and American Club foi a primeira sociedade dedicada aos “esportes atléticos”, primórdios do atletismo. Dirigido por britânicos, a princípio somente anglófonos participavam das provas de corridas, saltos, arremessos e jogos diversos. No início dos anos 1880, brasileiros começaram a também competir, bem como organizar agremiações próprias. A partir de 1884, houve uma expansão dessas iniciativas. Este estudo teve por objetivo discutir as experiências dos clubs athleticos criados na Corte entre 1884 e 1889. O intuito foi perceber como suas atividades se constituíram em um processo não formal de educação. Como fontes, foram utilizados periódicos publicados na capital nacional. Ao final, se concluiu que a modalidade apresentou novos usos do corpo na cena pública, algo que envolveu os competidores a exibirem uma nova compleição muscular, mas também a assistência que deveria aprender a se vestir e se comportar nas tribunas.<hr/>Resumen En Río de Janeiro, organizado en la década de 1870, el British and American Club fue la primera sociedad dedicada a los “deportes atléticos, principios del atletismo. Dirigido por británicos, al principio solo los angloparlantes participaban en las pruebas de carreras a pié, saltos, lanzamientos y juegos diversos. En el inicio de los años 1880, los brasileños también empezaron a competir, además de fundar sus propias asociaciones. A partir de 1884, hubo una expansión de estas iniciativas. Este estudio tuvo como objetivo discutir las experiencias de los clubes deportivos creados en la Corte entre 1884 y 1889. La intención era entender cómo sus actividades se constituyeron en un proceso educativo no formal. Como fuentes, se utilizaron periódicos publicados en la capital nacional. Al final, se concluyó que eso deporte presentaba nuevos usos del cuerpo en la escena pública, algo que involucraba a los competidores que exhibían públicamente una nueva complexión muscular, pero también el público que debería aprender a vestirse y comportarse en las tribunas.<hr/>Abstract Founded in the 1870s in Rio de Janeiro, the British and American Club was the city’s first association dedicated to “athletic sports”, the beginning of athletics. The club was managed by Britons and at first only English speakers could take part on running, jumping and throwing competitions, among other games. In the early 1880s, Brazilians started competing and also organizing their own associations. The year of 1884 saw the beginning of an expansion in such activities. This study aims at discussing the experiences in athletics clubs created in the Brazilian Empire, between 1884 and 1889. Its goal was to point out how their activities worked as a non-formal process of education. The main sources used in this study were journals published in the Brazilian capital. In the end, it is concluded that sports presented new uses for the body in the public sphere, and this process included both competitors, who displayed a new muscular complexion, and the audience, who needed to learn how to dress and behave in the stands. <![CDATA[El Canto Orpheonic en la escuela republicana brasileña y sus influencias europeas (1890-1931)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000301069&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem por objetivo discorrer sobre o ensino do Canto Orfeônico na legislação brasileira entre 1890 e 1931 e sua relação com o ensino de Canto Orfeônico surgido na Europa ainda no século XVIII. Utiliza-se como fontes, as legislações escolares como as reformas de ensino de Benjamin Constant (1890) e de Francisco Campos (1931), assim como alguns artigos publicados por educadores como Veríssimo de Souza (1907; 1910) e Chasteau (1899). Somam-se às fontes, pesquisas de autores como Contier (1998), Souza (2000), Jardim (2003; 2006; 2009) e Gilioli (2008). O artigo está dividido em duas partes. A primeira parte investiga as relações entre a prática orfeônica brasileira e a europeia. A segunda aborda as características do Canto Orfeônico. A influência do orfeonismo praticado na Europa tornou-se definitiva para a realidade brasileira.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo discutir la enseñanza del Canto Orpheonic en el derecho brasileño entre 1890 y 1931 y su relación con la enseñanza del Canto Orpheonic surgido en Europa todavía en el siglo XVIII. Se utiliza como fuentes, la legislación escolar como Benjamin Constant reformas de la educación (1890) y Francisco Campos (1931), así como algunos artículos publicados por educadores como Veríssimo de Souza (1907; 1910) y Chasteau (1899). Añadido a las fuentes, los autores de la investigación como Contier (1998), Souza (2000), Jardim (2003; 2006; 2009) y Gilioli (2008). El artículo se divide en dos partes. La primera parte investiga la relación entre la práctica orfeónica brasileña y europea. El segundo aborda las características del Canto Orpheonic. La influencia del Canto Orpheonic practicado en Europa se convirtió en definitiva a la realidad brasileña.<hr/>Abstract This article aims to discuss the teaching of Orpheonic Singing in Brazilian legislation between 1890 and 1931 and its relation to the teaching of Orpheonic Singing that emerged in Europe in the 18th century. School legislations such as the educational reforms of Benjamin Constant (1890) and Francisco Campos (1931) are used as sources, as well as articles published by educators like Veríssimo de Souza (1907; 1910) and Chasteau (1899). Researches of authors such as Contier (1998), Souza (2000), Jardim (2003; 2006; 2009), and Gilioli (2008) are also used. The article is divided into two parts. The first part investigates the relationship between Brazilian and European Orpheonic practices. The second investigates the characteristics of Orpheonic Singing. The influence of the Orpheonic Singing practiced in Europe became definitive for Brazilian culture. <![CDATA[Reglamentación de la Instrucción Pública y Particular en el Municipio de Monte Carmelo, Minas Gerais, Brasil (1892)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000301080&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem por objetivo discorrer sobre o ensino do Canto Orfeônico na legislação brasileira entre 1890 e 1931 e sua relação com o ensino de Canto Orfeônico surgido na Europa ainda no século XVIII. Utiliza-se como fontes, as legislações escolares como as reformas de ensino de Benjamin Constant (1890) e de Francisco Campos (1931), assim como alguns artigos publicados por educadores como Veríssimo de Souza (1907; 1910) e Chasteau (1899). Somam-se às fontes, pesquisas de autores como Contier (1998), Souza (2000), Jardim (2003; 2006; 2009) e Gilioli (2008). O artigo está dividido em duas partes. A primeira parte investiga as relações entre a prática orfeônica brasileira e a europeia. A segunda aborda as características do Canto Orfeônico. A influência do orfeonismo praticado na Europa tornou-se definitiva para a realidade brasileira.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo discutir la enseñanza del Canto Orpheonic en el derecho brasileño entre 1890 y 1931 y su relación con la enseñanza del Canto Orpheonic surgido en Europa todavía en el siglo XVIII. Se utiliza como fuentes, la legislación escolar como Benjamin Constant reformas de la educación (1890) y Francisco Campos (1931), así como algunos artículos publicados por educadores como Veríssimo de Souza (1907; 1910) y Chasteau (1899). Añadido a las fuentes, los autores de la investigación como Contier (1998), Souza (2000), Jardim (2003; 2006; 2009) y Gilioli (2008). El artículo se divide en dos partes. La primera parte investiga la relación entre la práctica orfeónica brasileña y europea. El segundo aborda las características del Canto Orpheonic. La influencia del Canto Orpheonic practicado en Europa se convirtió en definitiva a la realidad brasileña.<hr/>Abstract This article aims to discuss the teaching of Orpheonic Singing in Brazilian legislation between 1890 and 1931 and its relation to the teaching of Orpheonic Singing that emerged in Europe in the 18th century. School legislations such as the educational reforms of Benjamin Constant (1890) and Francisco Campos (1931) are used as sources, as well as articles published by educators like Veríssimo de Souza (1907; 1910) and Chasteau (1899). Researches of authors such as Contier (1998), Souza (2000), Jardim (2003; 2006; 2009), and Gilioli (2008) are also used. The article is divided into two parts. The first part investigates the relationship between Brazilian and European Orpheonic practices. The second investigates the characteristics of Orpheonic Singing. The influence of the Orpheonic Singing practiced in Europe became definitive for Brazilian culture. <![CDATA[La invención de la Paulistanidade: el surgimiento de una cultura histórica, política y escolar/educativa en São Paulo (Siglo XX)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-78062020000301096&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem por objetivo discorrer sobre o ensino do Canto Orfeônico na legislação brasileira entre 1890 e 1931 e sua relação com o ensino de Canto Orfeônico surgido na Europa ainda no século XVIII. Utiliza-se como fontes, as legislações escolares como as reformas de ensino de Benjamin Constant (1890) e de Francisco Campos (1931), assim como alguns artigos publicados por educadores como Veríssimo de Souza (1907; 1910) e Chasteau (1899). Somam-se às fontes, pesquisas de autores como Contier (1998), Souza (2000), Jardim (2003; 2006; 2009) e Gilioli (2008). O artigo está dividido em duas partes. A primeira parte investiga as relações entre a prática orfeônica brasileira e a europeia. A segunda aborda as características do Canto Orfeônico. A influência do orfeonismo praticado na Europa tornou-se definitiva para a realidade brasileira.<hr/>Resumen Este artículo tiene como objetivo discutir la enseñanza del Canto Orpheonic en el derecho brasileño entre 1890 y 1931 y su relación con la enseñanza del Canto Orpheonic surgido en Europa todavía en el siglo XVIII. Se utiliza como fuentes, la legislación escolar como Benjamin Constant reformas de la educación (1890) y Francisco Campos (1931), así como algunos artículos publicados por educadores como Veríssimo de Souza (1907; 1910) y Chasteau (1899). Añadido a las fuentes, los autores de la investigación como Contier (1998), Souza (2000), Jardim (2003; 2006; 2009) y Gilioli (2008). El artículo se divide en dos partes. La primera parte investiga la relación entre la práctica orfeónica brasileña y europea. El segundo aborda las características del Canto Orpheonic. La influencia del Canto Orpheonic practicado en Europa se convirtió en definitiva a la realidad brasileña.<hr/>Abstract This article aims to discuss the teaching of Orpheonic Singing in Brazilian legislation between 1890 and 1931 and its relation to the teaching of Orpheonic Singing that emerged in Europe in the 18th century. School legislations such as the educational reforms of Benjamin Constant (1890) and Francisco Campos (1931) are used as sources, as well as articles published by educators like Veríssimo de Souza (1907; 1910) and Chasteau (1899). Researches of authors such as Contier (1998), Souza (2000), Jardim (2003; 2006; 2009), and Gilioli (2008) are also used. The article is divided into two parts. The first part investigates the relationship between Brazilian and European Orpheonic practices. The second investigates the characteristics of Orpheonic Singing. The influence of the Orpheonic Singing practiced in Europe became definitive for Brazilian culture.