Scielo RSS <![CDATA[Reflexão e Ação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-994920140002&lang=es vol. 22 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Educação do campo: história, práticas e desafios]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Paradigmas de la educación del campo: una visión desde los estudios postcoloniales latinoamericanos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo é fruto da articulação de três pesquisas de Mestrado em andamento. Trata dos Paradigmas Educacionais presentes na educação ofertada aos territórios rurais à luz dos Estudos Pós-coloniais Latino-americanos. Parte do pressuposto de que a educação ofertada aos territórios rurais não se deu de maneira uniforme, tendo sido espaço de constantes tensões paradigmáticas. Em face disto, definimos como objetivo geral: compreender os Paradigmas Educacionais presentes na educação ofertada aos territórios rurais. Para tanto nos utilizamos do ensaio biográfico através das leituras sobre Estudos Pós-coloniais Latino-americanos e Educação do Campo. Apontamos que os Paradigmas Educacionais são sustentados por cosmovisões. Nos Paradigmas coexistem conflitivamente a Colonialidade e a Decolonialidade, com possibilidades para a construção de um Paradigma Decolonial da Educação do Campo<hr/>The following work is the joint product of three master's degree in progress. It deals with the Educational Paradigms present in the education offered in rural zones in light of the Post-colonial Latin-american Studies. It starts with the assumption that the education offered to the rural zones was not given uniformly, being part of Constant paradigmatic tensions. Thus, we define the general objective: comprehend the Educational Paradigms present in the education offered to rural zones. For this we used the biographical rehearsal through the readings about Post-colonial Latin-american Studies and Field Education. We point that the Educational Paradigms are supported by worldviews. In the Paradigms coexist in conflict the Coloniality and the Decoloniality, with possibilities to the construction of a Decolonial Paradigm of the Field Education.<hr/>Este artículo es el resultado de la conexión de tres investigaciones a nivel de Mestrado, aún en curso. Aborda los paradigmas educacionales que se ofrecen para la educación rural a la luz de los estudios postcoloniales latinoamericanos. Asumimos que la educación que se ofrece a las áreas rurales no se produjo de manera uniforme, siendo el espacio paradigmático de tensiones constantes. En vista de esto, se definió el objetivo general: comprender los paradigmas educacionales de la educación que son ofrecidos en las áreas rurales. Para tanto, hacemos uso de lo ensayo bibliográfico a través de las lecturas sobre los estudios postcoloniales latinoamericanos y Educación Rural. Apuntamos que los paradigmas son apoyados por visiones de mundo. En los paradigmas coexisten conflictivamente la colonialidad y la decolonialidad, con posibilidades para la construcción de un Paradigma Decolonial de la Educación Rural. <![CDATA[Interfaces entre la educación rural y la disciplina de la educación física escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200039&lng=es&nrm=iso&tlng=es Por meio da revisão de literatura, buscou-se compreender como a proposição e prática da Educação do campo ensejada pelos movimentos sociais camponeses têm impactado a produção teórica na área da formação de professores de Educação Física. Buscou-se discutir se a formação de professores para atuar nessa área tem considerado a especificidade que requer o trabalho educativo no campo. Para tanto procedeu-se pelo levantamento de artigos científicos, produzidos no período entre 2004-2014 nas bases de dados do Scielo e do Lilacs. Os resultados encontrados apontam uma produção incipiente sobre o tema, sobretudo diante dos modelos de formação de professores da área de Educação Física, os quais estão atrelados cada vez mais à lógica do mercado e a uma concepção biologicista de homem. Há um excesso de lacunas que necessitam ser preenchidas na formação em Educação Física, a fim de que os futuros professores consigam perceber o seu papel no trato com as manifestações da cultura corporal na Educação do campo.<hr/>Through literature review, we sought to understand how the proposition and practice of the Field Education occasioned by peasant social movements have impacted the theoretical production in the training of Physical Education teachers. We attempted to discuss the training of teachers to work in this area has considered the specificity that requires the educational work in the field. For both proceeded to the survey of scientific articles produced in the period 2004-2014 in the databases of Scielo and Lilacs. The results indicate an incipient literature on the subject, particularly in view of models of teacher training in the area of Physical Education, which are linked increasingly to the market logic and a biologicist conception of man. There are too many gaps that need to be met in training in physical education, so that future teachers are able to realize their role in dealing with the manifestations of body culture in the field of Education.<hr/>A través de revisión de la literatura, hemos tratado de entender cómo la proposición y práctica de la Educación en el Campo ocasionada por los movimientos sociales de campesinos han impactado la producción teórica en la formación de profesores de Educación Física. Hemos tratado de analizar la formación de profesores para trabajar en esta área ha considerado la especificidad que requiere el trabajo educativo en el campo. Por tanto se procedió a la encuesta de artículos científicos producidos en el período 2004-2014 en las bases de datos de Scielo y Lilacs. Los resultados indican una incipiente literatura sobre el tema, sobre todo en vista de los modelos de formación del profesorado en el ámbito de la Educación Física, que están vinculados cada vez más a la lógica del mercado y una concepción biologicista del hombre. Hay demasiadas lagunas que deben cumplirse en la formación en la Educación Física, de modo que los futuros docentes sean capaces de darse cuenta de su papel en el tratamiento de las manifestaciones de la cultura del cuerpo en el campo de la Educación. <![CDATA[Escuelas del campo en el estado de Rio Grande do Sul y la necesidad de democratización del índice de desarrollo de la educación básica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200068&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo integra a pesquisa realizada na Região Sul do Brasil, núcleo em rede, vinculada ao Observatório da Educação. O objetivo foi o de analisar, nas escolas no campo, os aspectos associados ao baixo Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB). Tiveram-se como centralidade os dados oficiais e as dez escolas públicas de menor IDEB. O que socializamos é a pesquisa realizada no núcleo do Estado do Rio Grande do Sul (RS). A abordagem teórico-metodológica é vinculada ao Materialismo Histórico Dialético, com Análise de Conteúdo. São explicitadas e analisadas as problemáticas relacionadas ao baixo IDEB pelas escolas no campo e indicados aspectos a serem considerados na avaliação da educação pelo IDEB. Concluiu-se que as escolas, embora não se posicionem contrariamente ao IDEB, indicam a necessidade de sua democratização.<hr/>This article is part of the research study performed in the South Region of Brazil, in a center in a network connected to the Observatory of Education. The study aimed to analyze, in rural schools, the aspects associated with the low Basic Education Development Index (IDEB - Índice de Desenvolvimento da Educação Básica). The main focus was the official data and the ten public schools with the lowest IDEB. What we socialized is the study performed by the center in the State of Rio Grande do Sul (RS). The theoretical-methodological approach is connected to the Dialectic Historical Materialism, with an Analysis of Content. The problems related to low IDEB are spelled out and analyzed by the rural schools and aspects to be considered in the evaluation of education by the IDEB are indicated. It was concluded that, although the schools do not take a position contrary to the IDEB, they point out the need for democratization.<hr/>Este artículo integra la investigación realizada en la Región Sur de Brasil, núcleo en red, vinculada al Observatorio de la Educación. El objetivo fue el de analizar, en las escuelas del campo, los aspectos asociados al bajo Índice de Desarrollo de la Educación Básica (IDEB). Se tomaron como centralidad los datos oficiales y las diez escuelas públicas de menor IDEB. Lo que socializamos es la investigación realizada en el núcleo del Estado de Rio Grande do Sul (RS). El enfoque teórico-metodológico está vinculado al Materialismo Histórico Dialéctico, con Análisis de Contenido. Se explican y analizan las problemáticas relacionadas al bajo IDEB por las escuelas en el campo e indicados aspectos a considerar en la evaluación de la educación por el IDEB. Se concluye que las escuelas, aunque no se posicionen contrariamente al IDEB, indican la necesidad de su democratización. <![CDATA[Cuestión agrária, educación rural y los proyectos en disputa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200094&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo tem por base a análise da questão agrária brasileira, a partir da qual são expostas e analisadas diferentes e mesmo opostas perspectivas de apreender a chamada Educação do Campo. Considerando ainda as políticas do Estado e as teses defendidas tanto pelos integrantes do Movimento de Educação do Campo quanto pela academia, demonstra-se a existência de pelo menos três concepções de Educação do Campo, concluindo pela expansão e hegemonização da perspectiva ditada pelo capital, via Estado. Esta hegemonia realiza-se em sintonia com o predomínio da forma capitalista de produção e ainda pela apropriação e deturpação das propostas outras do Movimento pela Educação do Campo que apontam para além da ordem social atual.<hr/>This article focuses on agrarian issues in Brazil and analyzes different and even opposing perspectives to apprehend rural education. By considering the state policies and PhD dissertations defended by both members of the Rural Education Movement and the Academy, one can demonstrate that there are at least three conceptions of rural education and conclude that the perspective dictated by the state is expanding and hegemonizing. This hegemony happens in line with the predominance of the capitalist form of production and the appropriation and misrepresentation of the proposals for Rural Education Movement which guides beyond the current social order.<hr/>En este artículo se analiza la cuéstion agrária en el Brasil, en la que son expuestas diferentes e opostas perspectivas de aprehender la llamada "educación rural". Considerando las políticas del Estado y las tesis tanto de los integrantes del Movimiento de la Educación rural cuanto de la academia lo artículo demonstra la existencia de tres concepciones de educación rural, concluindo por la expansión y hegemonización de la perspectiva de lo capital, via Estado. Esa hegemonia viene en sintonia con lo predomínio de la forma capitalista de producción y través de la apropiación y la alteración de las propuestas otras del Movimiento por la Educación Rural que indican para allá de la orden social actual <![CDATA[Desafío a ser un maestro en la escuela rural: el contexto de la casa familiar rural Santo Agostinho]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200120&lng=es&nrm=iso&tlng=es Com o fortalecimento dos movimentos sociais do campo, a Educação do Campo emergiu como crítica à realidade da educação brasileira, em específico à situação educacional desses ato- res coletivos, promovendo uma proposta de educação com envolvimento da comunidade e das famílias no processo educativo. Emerge, assim, um modelo pedagógico inovador, a Pedagogia da Alternância, que busca desenvolver e criar formas alternativas de produção de conheci- mento que vão além dos muros da escola e mobilizam uma nova dinâmica social e cultural, identificando o campo como um espaço-território onde trabalhadores produzem a sua vida de distintas formas. O objetivo deste artigo consiste em, a partir da consideração desses novos olhares sobre a educação, refletir acerca das tensões e dos desafios enfrentados pelos professores/monitores no cotidiano dos processos educativos do campo, a partir da experiência da Casa Familiar Rural Santo Agostinho, em Quilombo, SC, Brasil.<hr/>With the strengthening of rural social movements, the Rural Education emerged as a critic to the reality of Brazilian education, in particular the educational situation of collective actors, promoting a education proposal with community and families involvement in the educational process. Referenced thus an innovative pedagogical model, the Pedagogy of Alternation, which seeks to develop and create alternative forms of knowledge production that go beyond school and mobilize a new social and cultural dynamics, identifying the camp as a territorial space where workers produce their life in different ways. The purpose of this article is to reflect on the tensions and challenges faced by teachers/instructors in everyday educational processes of the field, from the experience of the Rural Family House Santo Agostinho in Quilombo, SC, Brazil.<hr/>Con el fortalecimiento de los movimientos sociales rurales, la educación rural ha surgido co- mo crítica a la realidad de la educación brasileña, en particular la situación educativa de los actores colectivos, promoviendo la propuesta de formación con participación de la comunidad y de las familias en el proceso educativo. Se hace referencia, por tanto, a un modelo pedagó- gico innovador: la pedagogía de la alternancia, la cual consiste en desarrollar y crear formas alternativas de desarrollo del conocimiento que trascienden a los límites de la escuela y movi- lizan una nueva dinámica social y cultural, que identifica el medio rural como un espacio te- rritorial donde los trabajadores desarrollan sus vidas de diversas maneras. El objetivo de este artículo es reflexionar sobre las tensiones y desafíos del día a día que enfrentan a los docentes/instructores en los procesos educativos del medio rural, de la experiencia de la Casa Familiar Rural de Santo Agostinho en Quilombo, SC, Brasil. <![CDATA[Las dimensiones epistêmico-políticas de la educación del campo en perspectiva Latinoamericana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200143&lng=es&nrm=iso&tlng=es O novo milênio expressa múltiplas experiências de resistências na América Latina, oriundas da ação política de movimentos sociais indígenas, camponeses e afrodescendentes, que primam por consolidar projetos políticos de caráter emancipatório. No âmbito destes projetos, a educação emerge como uma categoria fundamental, compreendida como espaço de que se derivam outras linguagens que ressignificam o político, o social e o cultural na correlação de forças entre sociedade civil e Estado. O presente escrito objetiva aprofundar esta reflexão com a experiência da Educação do Campo como projeto histórico-político protagonizado pelos movimentos sociais camponeses no Brasil. Para tanto, serão destacadas as dimensões epistêmico-políticas da Educação do Campo e sua articulação com uma leitura histórico- crítica da realidade do campo no Brasil, fundamental na gênese de uma outra episteme e de uma nova cultura política entre os sujeitos do campo. Igualmente, serão demostrados os pontos de inflexão da Educação do Campo no contexto da luta política latino-americana.<hr/>We observe multiple experiences of resistance in Latin America in the new millennium, especially in the political action of indigenous, peasant afrodescendent social movements, as they try to consolidate political projects of an emancipatory nature. In the field of education, we can see these projects emerge as a new and fundamental category, that uses the language of otherness to resignify political, social and cultural life in the correlation of forces between civil society and the State. This work aims to deepen this reflection, based on the experience of rural education, "Education for the Countryside" (Educación del Campo), as an historical and political project of peasant social movements in Brazil. We focus on the epistemic-political dimensions of Education for the Countryside, and its articulation with an historical-critical reading of reality of rural Brazil. It is thus central to the genesis of an 'other' episteme, and is part of a new political culture among rural subjects. In particular, we highlight the key turning points of rural education in the context of Latin American political struggle.<hr/>El nuevo milenio expresa múltiples experiencias de resistencias en América Latina, oriundas de la acción política de movimientos sociales indígenas, campesinos y afrodescendientes, que priman por consolidar proyectos políticos de carácter emancipatorio. En el ámbito de estos proyectos, la educación emerge como una categoría fundamental, comprendida como espacio de dónde abrevan otros lenguajes que resignifican lo político, lo social y lo cultural en la correlación de fuerzas entre sociedad civil y el Estado. El presente escrito objetiva profundizar esta reflexión con la experiencia de la Educación del Campo en tanto proyecto histórico-político protagonizado por los movimientos sociales campesinos en Brasil. Para tanto, serán destacadas las dimensiones epistémico-políticas de la Educación del Campo y su articulación con una lectura histórico-critica de la realidad del campo en Brasil, fundamental en la génesis de una otra episteme y de una nueva cultura política entre los sujetos del campo. Asimismo, será demostrado los puntos de inflexión de la Educación del Campo en el contexto de la lucha política latinoamericana. <![CDATA[Proyectos de educación investigación: práctica experimentado en una escuela en / campo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200170&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo trata de uma investigação realizada com professores de uma escola da rede pública, localizada no campo, município de Água Boa, Mato Grosso, com a intenção de buscar novas alternativas para a prática de ensino na escola, por meio da realização colaborativa de projetos e pesquisa como alternativa pedagógica. De abordagem qualitativa, a investigação desenvolveu-se por meio do estudo de referenciais que discutem a pesquisa na formação e prática docente, Educação no/do Campo e da realização de projetos de ensino e pesquisas com e pelos professores. O trabalho possibilitou estreitar as relações entre a escola e a comunidade, articular os conhecimentos teóricos estudados na escola e a vida dos alunos do campo, apontando a necessidade da formação teórico-metodológica com envolvimento coletivo dos docentes e políticas públicas que favoreçam o surgimento de condições para novas práticas de ensino na escola no/do campo pelo viés da pesquisa.<hr/>This study discusses an investigation done with teachers of a public school, located on countryside, city of Água Boa, Mato Grosso, with a view to looking for new alternatives to the teaching practice on school, by means of using the collaborative realization of projects and researches as pedagogical alternatives. As qualitative approach, the investigation has developed by means of the study of benchmarks, that discuss the research on teaching formation, on teaching practice, education on/of the countryside and, of the projects' realization of teaching and research with and by teachers. The work enabled to get closer relationship between school and community, to articulate the theoretical knowledge, studied on school, and the life of countryside students, showing the necessity of theoretico-methodological formation with collective engagement of teachers and public politics that propitiate the emergence of conditions to the new practices of teaching on school on/of the countryside by the bias of search.<hr/>Este estudio es una investigación llevada a cabo con los profesores en una escuela pública, ubicada en la localidad rural de Água Boa, Mato Grosso, con la intención de buscar nuevas alternativas a la práctica de la enseñanza en la escuela, a través de la realización colaborativa de proyectos y investigación como una alternativa pedagógica. Enfoque cualitativo, la investigación se desarrollou a través del estudio de los puntos de referencia, que discuten la investigación en el aprendizaje, la práctica de los docentes, Educación en el / del campo y la realización de proyectos de ensiño y de investigación con y por los profesores. Este estudio ha ayudado a mejorar las relaciones entre la escuela y la comunidad, la articulación de los conocimientos teóricos estudiados en la escuela y la vida de los estudiantes del campo, señalando la necesidad de una formación teórico-metodológica con la participación colectiva de los docentes y las políticas públicas que favorecen la aparición de condiciones para las nuevas prácticas de enseñanza en la escuela en el/ del campo por el sesgo de la investigación. <![CDATA[Educación del campo y política de educación brasileña: aproximación y distanciamento en la realidad local]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200195&lng=es&nrm=iso&tlng=es Trazemos à discussão a política da Educação do Campo realizada a partir da ação do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA (vinculado ao Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária - INCRA e ao Ministério do Desenvolvimento Agrário - MDA) e da Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão - SECADI (vinculada ao Ministério da Educação - MEC), ambos situados na esfera da União e incidindo sob a política de estados e municípios. Destacamos tensões e desafios colocados nas ações locais, evidenciando a experiência do Estado do Piauí. Levamos em consideração que a partir da Constituição Federal de 1988, os municípios brasileiros foram instituídos como entes federados, com atribuição de promover, preferencialmente, o Ensino Fundamental e a Educação Infantil e, pela Lei 9.394 de 1996, devem também criar os seus Sistemas Municipais de Educação - SMEs; tais processos são analisados à luz de desafios suscitados no contexto da política de Educação do Campo.<hr/>This is a discussion about the politics of Field Education conducted by the National Education Program in Agrarian Reform - PRONERA (connected to the National Institute of Colonization and Agrarian Reform - INCRA and the Ministry of Agrarian Development - MDA) and the Department of Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion - SECADI (attached to the Ministry of Education - MEC). Belong to the federal government and are held in partnership with the states and municipalities. We demonstrate the tensions and challenges of the experience of Education Field in the State of Piauí. In the Brazilian Constitution of 1988 municipalities were recognized federal entities, with the obligation to perform the elementary school and Early Childhood Education and the Law 9.394 of 1996 shall establish their Municipal Systems Education - SMEs; these processes are analyzed in the context of Education Policy Field<hr/>Esta es una discusión sobre la política de educación del campo llevada a cabo por el Programa Nacional de Educación en la Reforma Agraria - PRONERA (conectado al Instituto Nacional de Colonización y Reforma Agraria - INCRA, organismo del Ministerio de Desarrollo Agrario - MDA) y por el Departamento de Educación Continua, Alfabetización, Diversidad y Inclusión - SECADI (adscrito al Ministerio de la Educación - MEC). Los dos cuerpos pertenecen al gobierno federal y se llevan a cabo en colaboración con los estados y municipios. Demostramos las tensiones y desafíos de la experiencia de la Educación del Campo en el Estado de Piauí, considerando que en la Constitución brasileña de 1988, los municipios fueron reconocidos como entidades federales, con la obligación de realizar la escuela primaria y la Educación de la Primera Infancia y por la Ley 9.394 del año 1996 deberá establecer sus Sistemas Municipales de Educación - SMEs; estos procesos se analizan en el contexto del ámbito de la política de educación brasileña. <![CDATA[Educación del campo: historia, prácticas y desafíos en el ámbito de las políticas de formación de maestros: reflexiones acerca de lo Pronera y el Procampo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200220&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo objetiva apresentar reflexões acerca de parte relevante da história da Educação do Campo a partir da conquista de duas políticas específicas de formação de educadores: o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária, vinculado ao Ministério do Desenvolvimento Agrário, e o Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo, vinculado ao Ministério da Educação. Faz, inicialmente, um rápido resgate histórico da formação de professores na perspectiva da educação rural, apresentando, após, os principais aspectos que integram formação de educadores a partir do Movimento da Educação do Campo. Na sequência, são expostas as estratégias de execução dos dois Programas citados, cuja materialidade de origem vincula-se à luta pela terra e pela permanência dos camponeses nela, aliando-se a esta luta novas práticas formativas de educadores do campo. Conclui-se apresentando alguns desafios a serem enfrentados para potencializar os resultados dessas políticas específicas de formação de educadores, a partir dos principais objetivos do Movimento de Educação do Campo.<hr/>This article intends to present reflections about an important part of Rural Education history in Brazil, beginning with the achievement of two specific policies for teacher training: the National Education Program in Agrarian Reform, bounded by Ministry of Agrarian Development, and the Program to Support Higher Education for the Degree in Rural Education, under the auspices of Brazilian Ministry of Education. The text presents first of all, a brief historical review of teacher education in the context of Rural Education. Then, are exposed the main aspects that integrate training of educators for Rural Education Movement. The next stage is about the presentation of strategies for implementation of the two programs mentioned, whose materiality origin is related to the struggle for land and the peasants' rights to stay in their territories, allying to the battle, new training practices of educators for rural areas. It concludes presenting some challenges that must be overcome for increase the results of specific policies for training educators, considering the main objectives of Rural Education Movement.<hr/>Este artículo presenta reflexiones sobre parte relevante de la historia de la Educación del Campo como consecución de dos políticas específicas para la formación de maestros: el Programa Nacional de Educación en la Reforma Agraria, adscrita al Ministerio de Desarrollo Agrario e el Programa de Apoio a la Formación Superior en Licenciatura en Educación del Campo, dependiente del Ministerio de Educación. Hace, en principio, una rápida revisión histórica de la formación de los educadores desde el punto de vista de la educación rural, y presenta, después, los principales aspectos que integran la formación de los educadores del Movimiento de Educación del Campo. A continuación se presentan las estrategias para la ejecución de los dos programas mencionados, cuya materialidad de origen está ligada a la lucha por la tierra y al vínculo y permanencia, en ella, de los campesinos, aliándose a estas luchas nuevas prácticas de formación para los educadores del campo. Concluye presentando algunos desafíos que deben ser enfrentados con el objetivo de potencializar los resultados de las políticas específicas para la formación de los educadores, partiendo de los objetivos principales del Movimiento de Educación del Campo. <![CDATA[Escuela itinerante MST Paraná: un análisis sobre la labor relación y la educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200254&lng=es&nrm=iso&tlng=es Objetiva-se neste artigo compreender como a Escola Itinerante do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra - MST, diante da complexa atualidade apresentada no mundo do trabalho e suas múltiplas influências sobre a educação escolar, associa às contradições expressas na realidade para acumular conhecimentos e incorporar o trabalho como referência no processo educativo. Dessa forma, a pesquisa apresenta uma análise desta prática de Educação do Campo no ano de 2012, a partir de entrevistas com educadores do MST e pesquisa de campo na Escola Itinerante. A análise demonstra uma notável relevância de suas práticas pedagógicas que propõem articular o trabalho humano aos conhecimentos escolares. Compreende-se que frente as limitações presentes, essas práticas demonstram iniciativas fecundas rumo à construção de uma nova forma de organização do trabalho didático-pedagógico, apresentando possibilidades de forjar táticas e estratégias na construção de uma pedagogia voltada para emancipação humana.<hr/>Objective in this article is to understand how the Itinerant School of the Landless Workers Movement - MST, on the complex presented today in the world of work and its multiple influences on education, associates expressed the contradictions in reality to accumulate knowledge and incorporate as a reference work in the educational process. Thus, the research presents an analysis of the practice of Rural Education in 2013 from interviews with educators MST and field research in the Itinerant School. The analysis shows a remarkable relevance of their teaching practices that propose articulate human labor school knowledge and self-organization of students. It is understood that these practices demonstrate fruitful initiatives toward building a new form of organization of the didactic-pedagogic work, presenting possibilities of forging tactics and strategies in the construction of pedagogical proposal MST.<hr/>Objetivo de este artículo es entender cómo la Escuela Itinerante del Movimiento de los Trabajadores Rurales Sin Tierra - MST, en el complejo presentado hoy en el mundo del trabajo y sus múltiples influencias en la educación, los asociados expresaron las contradicciones de la realidad para acumular conocimiento e incorporar como una obra de referencia en el proceso educativo. Por lo tanto, la investigación presenta un análisis de la práctica de la Educación Rural en el año 2013 a partir de entrevistas con educadores MST y la investigación de campo en la Escuela Itinerante. El análisis muestra una notable relevancia de sus prácticas de enseñanza que proponen los conocimientos escolares trabajo humano articulado y auto-organización de los estudiantes. Se entiende que estas prácticas demuestran fructíferas iniciativas hacia la construcción de una nueva forma de organización del trabajo didáctico-pedagógico, presentando posibilidades de forjar tácticas y estrategias en la construcción de la propuesta pedagógica del MST. <![CDATA[Diario del proceso de enseñanza-aprendizaje de las escuelas del campo: caminos al proceso de reconstrucción curriculum]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200278&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho é parte integrante da dissertação de Mestrado intitulada "Elementos teórico-metodológicos para a reorientação do currículo em escolas do campo" defendida na Universidade de Passo Fundo. Teve como objetivo analisar a dinâmica do processo ensino-aprendizagem presente nas escolas do campo com a finalidade de apontar caminhos possíveis para o desenvolvimento do processo de reconstrução curricular. O estudo se desenvolveu numa abordagem qualitativa, utilizando-se da observação do cotidiano e entrevistas com professoras de uma escola pública localizada na Linha Tigre, município de Xaxim - SC. Buscou-se caracterizar a organização do ensino das escolas do campo, como se dá a relação pedagógica entre professor e aluno e como se caracterizam os conteúdos curriculares. Os resultados indicam que a sala de aula (e a escola) exigem novas posturas dos professores que se mantém preocupados com conteúdos dos livros didáticos num ritual pedagógico descontextualizado e distante das experiências práticas dos estudantes. Para reconstruir esta dinâmica serão necessários esforços para a introdução na escola de uma espécie de "pedagogia da sensibilização".<hr/>This work is part of the Master's thesis entitled "Theoretical and methodological elements for the reorientation of the curriculum in schools in the field" defended at the University of Passo Fundo. Has as objective to analyze the dynamics of the teaching-learning process present in schools of field in order to point out possible avenues for the development of curriculum reconstruction process. The study was conducted in a qualitative approach using the observation of everyday life and interviews with teachers at a public school located in Tiger Line, municipality of Xaxim - SC. We sought to characterize the organization of teaching in schools of the field, how is the pedagogical relationship between teacher and student and how are characterized the curriculum contents. The results indicate that the classroom (and the school) requires new attitudes of teachers who remains concerned about the contents of textbooks in a pedagogical ritual decontextualized and distant of the practice experiences of students. To reconstruct this dynamic will be needed efforts for introduction in the school of a sort of "pedagogy of awareness".<hr/>Este trabajo es parte de la tesis de maestría titulada "Elementos teórico metodológicos para la reorientación del currículo en las escuelas campesinas" defendida en la Universidad de Passo Fundo. Tuvo como objetivo analizar la dinámica del proceso de enseñanza-aprendizaje en las escuelas campesinas con el fin de señalar posibles vías para el desarrollo del proceso de reconstrucción del plan de estudios. El estudio fue desarrollado en un enfoque cualitativo mediante la observación del cotidiano y encuestas con los profesores en una escuela pública ubicada en Linha Tigre, municipio de Xaxim - SC. En el estudio se buscó caracterizar la organización de la enseñanza en las escuelas campesinas y cómo ocurre la relación pedagógica entre el profesor y el alumno y como son caracterizados los contenidos curriculares. Los resultados indican que el aula (y la escuela) requieren nuevas actitudes de los profesores que se mantienen preocupados por los contenidos de los libros de texto en un ritual pedagógico descontextualizado y alejado de las experiencias prácticas de los estudiantes. Para reconstruir esta dinámica se necesitan esfuerzos para la introducción en la escuela de una especie de "pedagogía de la sensibilización". <![CDATA[Educación campesina o educación de la clase obrera? La perspectiva de los empresarios, del estado y de los movimientos sociales organizados]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200299&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo debate a Educação do Campo sob a perspectiva do empresariado, do Estado e dos movimentos sociais. Demonstra que a relação entre as orientações dos organismos multilaterais para as políticas educacionais estão presentes na educação do campo. Uma via é a intervenção do empresariado agrícola nas escolas por meio do trabalho voluntário, projetos de ONGs, oferecimento de vagas por isenção fiscal, além do PRONATEC formado pelo sistema S, evidenciando as parcerias público-privadas. Outra via são as políticas de educação do campo, como o PROCAMPO, o PRONATEC e o Transporte Escolar, que ocorrem por programas e editais de forma descontínua, fragmentada e pragmática. A perspectiva dos movimentos sociais é de resistência e de construção de uma educação diferenciada pelo corte de classe. Porém, a partir das contradições vividas na sociedade capitalista, acabam por pactuar e consensuar pela necessidade de acesso à escola e formação de professores.<hr/>The paper discusses the rural education from the perspective of entrepreneurs, state and social movements. It shows that the relationship between the guidelines multilateral agencies for educational policies is present in rural education. One way is intervening the agricultural entrepreneurship in schools through volunteering, NGO projects, jobs by offering tax exemption, besides the PRONATEC formed by System S, demonstrating public-private partnerships. Another way is rural education policies, like the PROCAMPO, PRONATEC and school transport, that take place by programs and public notices that are discontinuous, fragmented and pragmatic. The perspective of social movements is of resistance and building a differentiated education by cutting off classes. However, from the contradictions of the capitalist society, they end up agreeing about the need for access to education and training of teachers.<hr/>El artículo aborda la educación campesina desde la perspectiva empresarial, del Estado y los movimientos sociales. Muestra que la relación entre las directrices de los organismos multilaterales para las políticas educacionales están presentes en la educación campesina. Un camino es la intervención del sector de los empresarios de la industria de la agricultura a través de las escuelas, del trabajo voluntario, proyectos de las ONGs, ofreciendo exención de impuestos, más allá PRONATEC formado por el sistema S, destacando las relaciones público-privadas. Otro camino es lo de las políticas de educación campesina, como PROCAMPO, el PRONATEC y Transporte Escolar, que ocurren a través de programas y edítales públicos pero de forma discontinua, fragmentada y pragmática. La perspectiva de los movimientos sociales es la resistencia y la construcción de una educación diferenciada clasista. Sin embargo, a partir de las contradicciones de la sociedad capitalista, terminan acordando y consensuando debido a la necesidad de acceso a la escuela y la formación docente. <![CDATA[Educación rural: de la expropiación de los saberes prácticos de los campesinos a la expropiación de tierras]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200323&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo aborda a relação entre trabalho na agricultura, na pesca, na pecuária ou na coleta, e a educação rural oferecida às populações camponesas, que rompe com esta relação e, deste modo, fortalece a separação entre cidade e campo, indispensável à sustentação do modo capitalista de produção. Pela grade curricular comum o Estado subordina a educação rural às mesmas diretrizes que normatizam a educação urbana, funcionando como um instrumento de controle das populações rurais e da ocupação da terra, meio essencial de produção. Nesse processo, a educação rural promove a expropriação dos saberes práticos do trabalho camponês, abrindo-se um caminho à expropriação da terra.<hr/>The article discusses the relationship between work in agriculture, fishing, cattle raising or in the collection, and education offered to rural peasant populations, which breaks with this relationship and thus strengthens the separation between town and country, essential to sustaining the capitalist mode of production. Considering a common curriculum, the state subject the rural education, to the same guidelines that regulate urban education, functioning as an instrument of control for rural populations and land use, essential means of production. In this process, rural education promotes practical knowledge expropriation of peasant labor, opening up a path to the expropriation of land.<hr/>El artículo aborda la relación entre el trabajo en la agricultura, la pesca, la ganadería o la colección, y la educación rural ofrecida a las poblaciones campesinas, que rompe con esta relación y por lo tanto fortalece la separación entre la ciudad y el campo, indispensable para apoyar el modo de producción capitalista. A través del plan de estudios común el Estado hace subordinar la educación rural a las mismas directrices que regulan la educación urbana, que funciona como un instrumento de control de las poblaciones rurales y la ocupación de la tierra, los medios esenciales de la producción. En este proceso, la educación rural promueve la expropiación de los saberes prácticos del trabajo de los campesinos, abriendo un camino a la expropiación de tierras. <![CDATA[Para leer, escribir y decir: maneras de ser maestra en el cotidiano de las escuelas de Lomba Grande/RS (1940/1950)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200347&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo é caracterizar os modos possíveis e inventados e (re) inventados para se constituir professor/a de classes multisseriadas no meio rural de Lomba Grande, bairro do município de Novo Hamburgo/RS, entre 1940 a 1950. Trata-se de um estudo de história da educação e, que se vale de análise documental e registros narrativos de professoras cuja trajetória docente se desenvolveu em escolas públicas municipais. A partir da década de 1940, houve um crescimento no número de escolas no município de Novo Hamburgo, efeito do êxodo rural e do contexto político daquele período, especialmente em regiões de colonização germânica. No conjunto da análise sob a ótica da história cultural evidencia-se o aspecto dos saberes adquiridos na prática, no fazer cotidiano e nas experiências culturais acumuladas pelos sujeitos. Os professores rememoraram que se valeram do exemplo dos seus mestres para planejar e conduzir suas aulas nos primeiros tempos de magistério. Nesse sentido, o modo possível para se constituir professor consistia em dominar os saberes mínimos do curso primário. Em função das dificuldades de se conseguir professor para área rural, a prática da indicação para "ensinar ler, escrever e contar" foi uma característica comum neste lugar. Além dos cursos e formações em serviço, a construção de uma cultura profissional se consolidou a partir das mediações entre os professores mais experientes com aqueles em início de carreira.<hr/>The objective is to characterize the possible and invented ways and (re) invented to provide teacher / to multigrade classes in rural Lomba Grande neighborhood of Novo Hamburgo/RS from 1940 to 1950. This is a study of history of education, and that relies on documentary analysis and narrative records of teachers whose teaching career has been developed in public schools. From the 1940s there was an increase in the number of schools in the city of Novo Hamburgo, effect of rural depopulation and political context of the period, especially in areas of German colonization. Throughout the analysis from the perspective of cultural history is evident in the appearance of the acquired knowledge in practice in everyday routines and cultural experiences accumulated by the subjects. Teachers who have drawn remember example of his teachers to plan and conduct their classes in the early days of teaching. In this sense, the possible way to be a teacher was to master the minimum knowledge of primary school. Due to the difficulties of getting the teacher to rural areas, the practice of appointing "to teach reading, writing and arithmetic" was a common feature in this place. In addition to the in-service training courses and building a professional culture was consolidated from mediations among the most experienced teachers with those just beginning their careers.<hr/>El objetivo es caracterizar las posibles formas inventadas y (re) inventado para se constituir maestro/a de clase multigrada en el barrio rural de Lomba Grande de Novo Hamburgo/RS 1940-1950. Se trata de un estudio de historia de la educación, y que se apoya en el análisis documental y de registros narrativos de maestros cuya carrera docente se ha desarrollado en las escuelas públicas. Desde la década de 1940 se produzió un aumento en el número de escuelas en la ciudad de Novo Hamburgo, efecto de la despoblación rural y el contexto político de la época, especialmente en las zonas de colonización alemana. A lo largo del análisis desde la perspectiva de la historia cultural es evidente en el aspecto de los conocimientos adquiridos en la práctica en las prácticas cotidianas y experiencias culturales acumulados por los sujetos. Los maestros que han atraído ejemplo rememoraran de sus profesores para planificar y llevar a cabo sus clases en los primeros días de enseñanza. En este sentido, el camino posible para ser maestro era dominar el conocimiento mínimo de la escuela primaria. Debido a las dificultades de obtener la maestra a las zonas rurales, la práctica de nombrar "para enseñar a leer, escribir y contar" era una característica común en este lugar. Además de los cursos de formación en el empleo y la construcción de una cultura profesional se consolidó a partir de las mediaciones entre los profesores más experimentados con los que empiezan sus carreras. <![CDATA[Aprendizaje en la pedagogía de alternancia en la educación de campo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200371&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente ensaio busca percorrer os caminhos do processo de ensino e aprendizagem da Pedagogia da Alternância tendo como referência a Educação do Campo na perspectiva da luta por uma educação no, do e com os sujeitos do campo, compreendendo este campo como espaço de vivências e relações específicas para a ação educativa. Apresenta a Pedagogia da Alternância na especificidade do Movimento CEFFA e como possibilidade para uma educação contextualizada e emergente do povo camponês, vinculada a movimentos sociais desde sua origem na França nos anos 30 e, em 1968 no Brasil, em comunhão com articulações educacionais e sociais populares. Busca aproximações conceituais da práxis da Pedagogia da Alternância a fim de perceber as singularidades das aprendizagens fortalecidas no movimento alternado potencializado por uma organização pedagógica embasada no diálogo problematizador de Paulo Freire, como também, na partilha e na horizontalidade de saberes<hr/>The present essay aims to go through the paths of teaching and learning processes of Pedagogy of Alternation having as reference the Field Education with the perspective of fighting for an education in, from and with the field's subjects comprising this field as a space for specific experiences and relationships for educational action. Presents the Pedagogy of Alternation in the specificity of CEFFA Movement and as a possibility for a contextualized and emerging education of the peasant people, linked to social movements since its origin in France in the 30s and, in 1968 in Brazil, in communion with socially popular and educational articulations. Searches conceptual approaches of the Pedagogy of Alternation praxis in order to perceive the singularities of learning strengthened by the alternating movement powered by a pedagogical organization based on the problem-solving dialogue of Paulo Freire, as well as, on the sharing and the horizontality of knowledges.<hr/>Este ensayo busca recorrer los caminos del proceso de enseñanza y aprendizaje de Pedagogía de la Alternancia con referencia a la educación de campo, en el contexto de la lucha por una educación, y con los sujetos de campo, comprendiendo este campo como un espacio de experiencias y relaciones específicas para actividades educativas. Presenta la Pedagogía de la Alternancia en la especificidad del Movimiento CEFFA y como posibilidad de una educación contextualizada y emergentes del pueblo campesino, vinculados a movimientos sociales desde su creación en Francia en los años 30 y en 1968 en Brasil, en comunión con coyunturas educacionales y sociales populares. Busca acercamientos conceptuales de la praxis de la Pedagogía de Alternancia con el fin de comprender la singularidad de aprendizaje fortalecidos en el movimiento alternativo impulsado por una organización pedagógica basada en el diálogo de resolución de problemas de Paulo Freire, así como el intercambio y la horizontalidad del conocimiento. <![CDATA[Modelos de desarrollo: la reforma universitaria en el ecuador entre 1998-2014 y la formación política de las organizaciones de mujeres populares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200391&lng=es&nrm=iso&tlng=es La presente contribución a la reflexión acerca de la Educación Acción, permite compartir un análisis del proceso de educación en el Ecuador desde los modelos de desarrollo, la reforma universitaria impulsada por el Estado, y, en contraste, el sentido y el proceso de formación no formal, vivido por las organizaciones de mujeres de sectores populares. Estas transformaciones son miradas de manera histórica desde 1998 hasta el 2014, mostrando ciertos ejes de transformación que han sido preponderantes, a nivel de la normativa constitucional y de la política pública, hasta avanzar al modelo educativo actual. De la misma forma, se realiza un contraste con lo que han significado los procesos de educación no formal, la capacitación de las organizaciones de mujeres, su propuesta metodológica, sus avances pedagógicos y los cuestionamientos a la educación formal y no formal, dentro del campo del conocimiento y del saber popular y científico. El sentido de mostrar estos dos planos de reflexión es mirar el sistema de educación, desde las tensiones entre el Estado y uno de los actores ecuatorianos, que han sido las mujeres de sectores populares, por un lado receptoras de la política social, sin mayor participación social, y por el otro lado, los avances y límites de sus propuestas de formación política en sus cuestionamientos al Estado, sostenida, entre otros aspectos, por los procesos de capacitación y participación desde las organizaciones de base.<hr/>This contribution is a thought about the "Action Education" which shares an education process analysis in Equator by the growth model and the college changes supported by the state. The same way it takes the sense and process of non-formal education lived by the women organizations living in popular areas. Those changes are looked as historical changes since 1998 to 2014 showing us some transforming axis being preponderant in the constitutional normative, public politics and getting the nowadays model. In the same way the analysis makes a contrast with the non formal education process meanings, the training of women organizations, methodological proposal, pedagogy advances and questioning to formal and non-formal education into the knowledge scientific and popular area. The purpose of showing those thoughts is to look at the education system by the perspective of tension between the state and women of popular areas that are the important Ecuadorian actors. By one side being the receptors of social politics with a less participation in this area and by other side their advances and limits of political formation proposal at the questioning to the state supported in other terms by the capacitation and participation process of base organizations.<hr/>A presente contribuição acerca da reflexão Educação Ação, permite compartilhar uma análise do processo de educação no Equador, os modelos de desenvolvimento, a reforma universitária impulsionada pelo Estado e, em contraste, o significado e o processo de formação não formal, vivida por organizações de mulheres de setores populares. Essas transformações são olhadas historicamente desde 1998 até 2014, mostrando certos eixos de transformação que foram predominantes no nível de direito constitucional e política pública para fazer avançar o modelo educacional vigente. Da mesma forma, abordamos o que significou os processos de educação informal, a formação de organizações de mulheres, sua abordagem metodológica, os avanços pedagógicos e desafios para a educação formal e não-formal, dentro do campo conhecimento e sabedoria e científico. O sentido de mostrar esses dois planos de reflexão é olhar para o sistema de ensino, a partir das tensões entre o Estado e um dos atores do Equador, que tem sidos as mulheres de setores populares, por um lado receptores da política social, sem um maior envolvimento social e, por outro lado, o progresso e os limites da sua formação propostas políticas em seu questionamento do Estado, realizado, entre outros, pelos processos de formação e participação das bases. <![CDATA[Política y escuela: posibles relaciones conceptuales]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200424&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo discutirá teoricamente o conceito de política e a importância de uma redefinição do termo, problematizando as diferentes participações políticas da população brasileira, ao longo de nossa história. Propõe o resgate do sentido original e ético de política para revisitá-lo e propô-lo dentro de um novo paradigma ético-estético-político. Percorremos desde a Antiguidade grega até nossa atual democracia, de modo a refletir possibilidades de atuação, apesar de um passado político de pouca participação. O conceito de processo instituinte e micropolítico (da Análise Institucional) nos instrumentaliza a compreender as possibilidades de atuação diferentes, criativas e que escapam ao controle instituído.<hr/>This article will discuss theoretically the concept of politics and the importance of its redefinition, discussing the different political interests from Brazilian population, throughout our history. It proposes to rescue the original and ethical meaning of Politics and to review and redefine it inside a new Ethical-aesthetic-political paradigm. We have come from Greek Antiquity to our current Democracy, so as to raise reflections about possibilities for political actions despite of the lack of political past without participation. The concept of instituting process and micropolitical (for Institutional Analysis) allow us to understand the possibilities for different and creative acting beyond the control in place.<hr/>El artículo tiene como objetivo, a partir de una genealogía de las relaciones políticas entre los diferentes conceptos de la política y su influencia en las acciones prácticas que los maestros y profesionales de la educación tienen como escuela de la demanda. Llegamos a la conclusión de que una forma de ignorancia sanarmos reeducación política sería popular, a través de estrategias que fomentan la acción politizada en la vida cotidiana. <![CDATA[La enseñanza del arte en las escuelas públicas Blumenau / SC]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200442&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo desse artigo foi identificar as concepções e práticas de ensino de Arte de professores de escolas públicas de Blumenau. O suporte teórico pautou-se em Fusari e Ferraz (2001); Barbosa (2003; 1997) e Oliveira (2001). De abordagem qualitativa, realizamos entrevistas com dez professores de Arte e observações da prática pedagógica de três professoras que demonstraram na entrevista aproximações com a perspectiva pós-moderna. Os resultados mostraram que, nas entrevistas, a maior parte dos professores afirma desenvolver práticas pedagógicas voltadas à concepção de ensino pós-moderna. Entretanto, nas observações, percebemos atividades com um sentido diferenciado da concepção enunciada. Os professores possuem práticas híbridas indicando que nelas está presente um leque de concepções de ensino. Embora todos partilharam de um mesmo ideal na vertente pós-moderna sustentada na Proposta Triangular, a prática não evidenciou tal propósito. Reforçamos a importância de inserir na licenciatura de Artes maior reflexões acerca dos processos de ensino e aprendizagem e a necessidade de formação continuada significativa para os professores em exercício.<hr/>The aim of this paper was to identify teachers' concepts and practices of Art teaching in public schools in Blumenau/SC (Brazil). The theoretical framework was based on Fusari and Ferraz (2001); Barbosa (2003, 1997) and Oliveira (2001). In a qualitative approach, interviews were conducted with ten Art teachers and three teachers who demonstrated, during the interviews, approaches with the postmodern perspective had their teaching practice observed. The results showed that, in the interviews, most teachers stated that they develop pedagogical practices aimed at a postmodern teaching concept. However, during the observations, it was possible to notice that some activities showed a distinct concept than that stated by the teachers. Teachers have hybrid practices indicating a range of teaching concepts. Although they all shared the same ideal, consistent with the postmodern strand and based on the Triangular Proposal, the practice did not show such a purpose. It is emphasized the importance of bringing deeper reflections on teaching and learning processes to the Art Teaching Graduation Course, as well as the need for meaningful continuing education for practicing teachers.<hr/>Este estudio es una investigación realizada con los maestros en una escuela pública, situada en el campo, Agua Buena municipio, Mato Grosso, con la intención de buscar nuevas alternativas para la práctica de la enseñanza en la escuela, a través del esfuerzo de colaboración de proyectos y la investigación como una alternativa pedagógica. Con el abordaje es cualitativo, la investigación desarrollada a través del estudio de las referencias que tratan sobre la investigación en la formación docente y la práctica en la educación / campo y la realización de proyectos de docencia e investigación con y para los profesores. Este trabajo ha contribuido a fortalecer las relaciones entre la escuela y la comunidad, el conocimiento teórico articulado estudió en la escuela y en la vida de los estudiantes de la materia, que apunta a la necesidad de la formación teórica y metodológica con la participación colectiva de los docentes y las políticas públicas que favorecen la aparición de condiciones para las nuevas prácticas de enseñanza en la escuela en / campo desde la perspectiva de la investigación. <![CDATA[Plan de estudios en tela de educación infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200460&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto busca apresentar parte de uma pesquisa de mestrado em educação desenvolvida em uma Universidade Federal acerca de o que as professoras da Educação Infantil, de uma escola de educação em tempo integral, de uma cidade do Estado de Minas Gerais, narraram a respeito de temporalidades tecidas no currículo, com o foco na organização do tempo curricular, sendo elas coautoras na/da pesquisa. Temporalidades se referem às múltiplas formas de lidar com o tempo, ou seja, minha experiência no e com o tempo. Para a realização dessa pesquisa utilizei como aporte teórico-político-epistemológico-metodológico a pesquisa no/do/com o cotidiano. No findar da pesquisa, considero que as professoras inventaram o currículo no cotidiano da escola, compreendendo-o como algo que se tece com os fatos singulares e com a beleza das ações cotidianas. Ao perceber as múltiplas temporalidades no cotidiano escolar, pode-se repensar a lógica da organização curricular e diversificar o currículo, pesquisando outras formas de possibilitar a aprendizagem às crianças, de problematizar a lógica curricular prescritiva e considerar o currículo como um artefato cultural, como algo que se cria, se faz de forma criativa e que é tecido todos os dias pelas professoras com as crianças nas várias práticas cotidianas na/da/com a escola.<hr/>This text aims to present part of a research masters degree in education developed in a Federal University about what the teachers from kindergarten, a school full-time education, a city in the state of Minas Gerais, narrated concerning temporalities woven into the curriculum, with a focus on the organization of curricular time , they are the co-authors in/of research . Temporalities refer to the multiple ways of dealing with time, i.e., in my experience and with time. To carry out this research utilized as theoretical-political-epistemological and methodological support research in/to/from the everyday. At the close of the survey, I believe that teachers have invented the curriculum in the school routine, understanding it as something that is woven with natural facts and the beauty of everyday actions. Realizing the multiple temporalities in school life, one can rethink the logic of curricular organization and diversify the curriculum, researching other ways to facilitate learning for children, prescriptive curriculum to problematize the logic and consider the curriculum as a cultural artifact as something that creates, becomes a creative way and which is woven every day by teachers with children in various everyday practices in/of/with the school.<hr/>Este texto tiene como objetivo presentar parte de un máster de investigación en la educación desarrollada en la Universidad Federal de lo que los maestros de jardín de infantes, una escuela de enseñanza a tiempo completo, una ciudad en el estado de Minas Gerais, narrado en relación con temporalidades tejido en el plan de estudios, con un enfoque en la organización del tiempo curricular, son la co-autores en/de investigación. Temporalidades se refieren a las múltiples formas de lidiar con el tiempo, es decir, en mi experiencia y con el tiempo. Para llevar a cabo esta investigación se utiliza como político-epistemológica-teórica apoyar la investigación y metodológica en/de/con lo cotidiano. Al cierre de la encuesta, creo que los maestros han inventado el plan de estudios en la rutina de la escuela, entendiéndolo como algo que se teje con los hechos naturales y la belleza de las acciones cotidianas. Al darse cuenta de las múltiples temporalidades en la vida escolar, se puede reconsiderar la lógica de la organización curricular y diversificar el currículo , la investigación de otras formas de facilitar el aprendizaje de los niños, el currículo prescriptivo de problematizar la lógica y considerar el currículo como un artefacto cultural como algo que crea , se convierte en una manera creativa y que se teje cada día por los maestros con los niños en diversas prácticas cotidianas en/de/con la escuela. <![CDATA[Educação do campo: história, práticas e desafios]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200481&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto busca apresentar parte de uma pesquisa de mestrado em educação desenvolvida em uma Universidade Federal acerca de o que as professoras da Educação Infantil, de uma escola de educação em tempo integral, de uma cidade do Estado de Minas Gerais, narraram a respeito de temporalidades tecidas no currículo, com o foco na organização do tempo curricular, sendo elas coautoras na/da pesquisa. Temporalidades se referem às múltiplas formas de lidar com o tempo, ou seja, minha experiência no e com o tempo. Para a realização dessa pesquisa utilizei como aporte teórico-político-epistemológico-metodológico a pesquisa no/do/com o cotidiano. No findar da pesquisa, considero que as professoras inventaram o currículo no cotidiano da escola, compreendendo-o como algo que se tece com os fatos singulares e com a beleza das ações cotidianas. Ao perceber as múltiplas temporalidades no cotidiano escolar, pode-se repensar a lógica da organização curricular e diversificar o currículo, pesquisando outras formas de possibilitar a aprendizagem às crianças, de problematizar a lógica curricular prescritiva e considerar o currículo como um artefato cultural, como algo que se cria, se faz de forma criativa e que é tecido todos os dias pelas professoras com as crianças nas várias práticas cotidianas na/da/com a escola.<hr/>This text aims to present part of a research masters degree in education developed in a Federal University about what the teachers from kindergarten, a school full-time education, a city in the state of Minas Gerais, narrated concerning temporalities woven into the curriculum, with a focus on the organization of curricular time , they are the co-authors in/of research . Temporalities refer to the multiple ways of dealing with time, i.e., in my experience and with time. To carry out this research utilized as theoretical-political-epistemological and methodological support research in/to/from the everyday. At the close of the survey, I believe that teachers have invented the curriculum in the school routine, understanding it as something that is woven with natural facts and the beauty of everyday actions. Realizing the multiple temporalities in school life, one can rethink the logic of curricular organization and diversify the curriculum, researching other ways to facilitate learning for children, prescriptive curriculum to problematize the logic and consider the curriculum as a cultural artifact as something that creates, becomes a creative way and which is woven every day by teachers with children in various everyday practices in/of/with the school.<hr/>Este texto tiene como objetivo presentar parte de un máster de investigación en la educación desarrollada en la Universidad Federal de lo que los maestros de jardín de infantes, una escuela de enseñanza a tiempo completo, una ciudad en el estado de Minas Gerais, narrado en relación con temporalidades tejido en el plan de estudios, con un enfoque en la organización del tiempo curricular, son la co-autores en/de investigación. Temporalidades se refieren a las múltiples formas de lidiar con el tiempo, es decir, en mi experiencia y con el tiempo. Para llevar a cabo esta investigación se utiliza como político-epistemológica-teórica apoyar la investigación y metodológica en/de/con lo cotidiano. Al cierre de la encuesta, creo que los maestros han inventado el plan de estudios en la rutina de la escuela, entendiéndolo como algo que se teje con los hechos naturales y la belleza de las acciones cotidianas. Al darse cuenta de las múltiples temporalidades en la vida escolar, se puede reconsiderar la lógica de la organización curricular y diversificar el currículo , la investigación de otras formas de facilitar el aprendizaje de los niños, el currículo prescriptivo de problematizar la lógica y considerar el currículo como un artefacto cultural como algo que crea , se convierte en una manera creativa y que se teje cada día por los maestros con los niños en diversas prácticas cotidianas en/de/con la escuela. <![CDATA[Conhecer e transformar: pesquisa-ação e pesquisa participante em diálogo internacional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492014000200488&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto busca apresentar parte de uma pesquisa de mestrado em educação desenvolvida em uma Universidade Federal acerca de o que as professoras da Educação Infantil, de uma escola de educação em tempo integral, de uma cidade do Estado de Minas Gerais, narraram a respeito de temporalidades tecidas no currículo, com o foco na organização do tempo curricular, sendo elas coautoras na/da pesquisa. Temporalidades se referem às múltiplas formas de lidar com o tempo, ou seja, minha experiência no e com o tempo. Para a realização dessa pesquisa utilizei como aporte teórico-político-epistemológico-metodológico a pesquisa no/do/com o cotidiano. No findar da pesquisa, considero que as professoras inventaram o currículo no cotidiano da escola, compreendendo-o como algo que se tece com os fatos singulares e com a beleza das ações cotidianas. Ao perceber as múltiplas temporalidades no cotidiano escolar, pode-se repensar a lógica da organização curricular e diversificar o currículo, pesquisando outras formas de possibilitar a aprendizagem às crianças, de problematizar a lógica curricular prescritiva e considerar o currículo como um artefato cultural, como algo que se cria, se faz de forma criativa e que é tecido todos os dias pelas professoras com as crianças nas várias práticas cotidianas na/da/com a escola.<hr/>This text aims to present part of a research masters degree in education developed in a Federal University about what the teachers from kindergarten, a school full-time education, a city in the state of Minas Gerais, narrated concerning temporalities woven into the curriculum, with a focus on the organization of curricular time , they are the co-authors in/of research . Temporalities refer to the multiple ways of dealing with time, i.e., in my experience and with time. To carry out this research utilized as theoretical-political-epistemological and methodological support research in/to/from the everyday. At the close of the survey, I believe that teachers have invented the curriculum in the school routine, understanding it as something that is woven with natural facts and the beauty of everyday actions. Realizing the multiple temporalities in school life, one can rethink the logic of curricular organization and diversify the curriculum, researching other ways to facilitate learning for children, prescriptive curriculum to problematize the logic and consider the curriculum as a cultural artifact as something that creates, becomes a creative way and which is woven every day by teachers with children in various everyday practices in/of/with the school.<hr/>Este texto tiene como objetivo presentar parte de un máster de investigación en la educación desarrollada en la Universidad Federal de lo que los maestros de jardín de infantes, una escuela de enseñanza a tiempo completo, una ciudad en el estado de Minas Gerais, narrado en relación con temporalidades tejido en el plan de estudios, con un enfoque en la organización del tiempo curricular, son la co-autores en/de investigación. Temporalidades se refieren a las múltiples formas de lidiar con el tiempo, es decir, en mi experiencia y con el tiempo. Para llevar a cabo esta investigación se utiliza como político-epistemológica-teórica apoyar la investigación y metodológica en/de/con lo cotidiano. Al cierre de la encuesta, creo que los maestros han inventado el plan de estudios en la rutina de la escuela, entendiéndolo como algo que se teje con los hechos naturales y la belleza de las acciones cotidianas. Al darse cuenta de las múltiples temporalidades en la vida escolar, se puede reconsiderar la lógica de la organización curricular y diversificar el currículo , la investigación de otras formas de facilitar el aprendizaje de los niños, el currículo prescriptivo de problematizar la lógica y considerar el currículo como un artefacto cultural como algo que crea , se convierte en una manera creativa y que se teje cada día por los maestros con los niños en diversas prácticas cotidianas en/de/con la escuela.