Scielo RSS <![CDATA[Reflexão e Ação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-994920150002&lang=es vol. 23 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Ditadura(s), educação e memória]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Brasil 1964, golpe civil militar: lo que queda de eso (aparentemente) pasado ya?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Quando pesquisadores se debruçarem detidamente sobre Brasil, século XX, por certo os anos 1963/64 não poderão ficar sem a merecida atenção. As matérias jornalísticas da época explicitam em cores variadas, o clima que se vivia ao longo daqueles meses antecedentes ao golpe civil militar. Atualmente, manifestações de rua em nosso país, e as respectivas reportagens na mídia, motivam a retomar alguns materiais de pesquisa trazendo à tona o clima de efervescência política de cinquenta anos atrás. Assim, com inspiração em Foucault, este texto convida a um exercício analítico acerca das verdades instituídas na mídia impressa, sobre política e educação, a partir dos jornais gaúchos Correio do Povo, Última Hora e Zero Hora ao longo do ano de 1963 e parte de 1964.<hr/>When researchers dive deeply about Brazil twentieth century, certainly the years 1963/64 cannot come to light without the attention it deserves. The newspaper articles of the time explicit in assorted colors the climate that lived during those months preceding and after the the civil military coup. Currently, street demonstrations in our country, and the related media reports, motivate to resume some research materials bringing out the political effervescence of climate fifty years ago. Thus, in Foucault's inspiration, this text invites to an analytical exercise about the truths instituted in print, on politics and education, from newspapers Correio do Povo , Última Hora y Zero Hora around the year 1963 and part of 1964.<hr/>Cuando los investigadores se zambullen profundamente sobre Brasil del siglo XX, sin duda los años 1963 a 1964 no pueden prescindir de la atención que merecen. Los artículos periodísticos de la época explícita en colores surtidos clima que vivió durante los meses previos y después al golpe militar civil. Recentemiente, las manifestaciones callejeras en nuestro país, y los informes de los medios relacionados, motivan a reanudar algunos materiales de investigación que traen la efervescencia política del clima hace cincuenta años. Así, en la inspiración de Foucault, este texto invita a un ejercicio analítico sobre las verdades instituidas en la impresión, en la política y la educación, en periódicos del año 1963 y parte del 1964. <![CDATA[De la dictadura a la democracia: la inacabada transición brasileña]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200025&lng=es&nrm=iso&tlng=es O Brasil, a exemplo de outros países da América latina, passou por um longo período de privação de liberdades e direitos fundamentais, ao tempo da ditadura civil-militar que se estendeu de 1964 a 1985 e deixou um grande número de vítimas: presos políticos, perseguidos, exilados, mortos e desaparecidos. Passadas três décadas do fim do regime, é possível afirmar que as sequelas daqueles tempos sombrios ainda se fazem sentir, tanto na sociedade quanto nas instituições. O presente trabalho aborda as ambiguidades do processo de transição brasileiro, avalia as consequências da política instituída de não memória e traz elementos para a construção de uma memória de reconciliação com o passado de violações a direitos humanos.<hr/>Brazil, like other Latin American countries, went through a long period of deprivation of freedoms and fundamental rights, in time of the civil-military dictatorship that lasted from 1964 to 1985 and left a large number of victims: political prisoners, persecuted, exiled, dead and missing. After nearly three decades of the end of the regime, it is possible to affirm that the consequences of those dark times are still being felt, both in society and in the institutions. This work brings as theme the Brazilian transition process, questioned about the construction of a historical memory for a reconciliation with its past of violations of human rights and evaluating the consequences of an established policy of not memory for the whole of society.<hr/>De forma similar a otros países de América Latina, Brasil pasó por un largo período de privación de libertades y derechos fundamentales que se extendió entre 1964 a 1985, mientras duró la dictadura cívico-militar, arrojando un gran número de víctimas: presos políticos, perseguidos, exiliados, muertos y desaparecidos. Después de casi tres décadas desde la finalización del régimen, resulta posible afirmar que las secuelas de aquellos tiempos sombríos aún se hacen sentir en la sociedad y en las instituciones. El presente trabajo se centra en el proceso de transición brasileño, indagando acerca de la construcción de una memoria histórica para una reconciliación con un pasado signado por violaciones a los derechos humanos, y evaluando las consecuencias para el conjunto de la sociedad de una política de no memoria. <![CDATA[Colonización en transamazônica durante el gobierno de Emilio Garrastazu Medici]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200054&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este texto analisa a colonização às margens da rodovia Transamazônica, no município de São João do Araguaia, no sudeste paraense, durante o governo de Emílio Garrastazu Médici. Nesse município, a referida colonização se efetivou quando as Forças Armadas procuravam reprimir o movimento guerrilheiro dos militantes do PC do B na confluência dos rios Araguaia e Tocantins. Ali, não só os membros da Igreja Católica foram perseguidos, mas muitos trabalhadores rurais foram presos e torturados e/ou obrigados a serem guias do Exército na caça aos guerrilheiros. A partir de 1974, depois do aniquilamento da guerrilha, o INCRA abandonou o projeto de colonização e muitas famílias que haviam chegado de diversas partes do Brasil atraídas pela colonização, não tendo encontrado apoio do INCRA, passaram a ocupar inúmeros imóveis improdutivos com títulos definitivos ou de aforamentos, a começar por aqueles que margeavam a rodovia, causando intensos e prolongados conflitos com fazendeiros, proprietários dessas terras.<hr/>This paper analyzes the settlement on the banks of the Trans-Amazon highway in the municipality of São João do Araguaia, in southeastern Pará, during the government of Emílio Garrastazu Médici. In this municipality, said colonization was accomplished when the military tried to suppress guerrilla movement of the B PC militants at the junction of the Araguaia and Tocantins rivers. There, not only members of the Catholic Church were persecuted, but also many rural workers were arrested and tortured and / or required to be guides army in the hunt for guerrillas. In 1974, after the guerrilla annihilation, INCRA abandoned the colonization project and many families, who had come from different parts of Brazil attracted by colonization, finding no support from INCRA, came to occupy numerous properties with unproductive definitive securities or of aforamentos, starting with those who lined the highway, causing intense and protracted conflicts with farmers, owners of these lands.<hr/>Este trabajo analiza el asentamiento a orillas de la carretera Transamazónica, en el municipio de São João do Araguaia, en el sudeste de Pará, durante el gobierno de Emílio Garrastazu Médici. En este municipio, dijo que la colonización se llevó a cabo cuando los militares trataron de reprimir el movimiento guerrillero de los militantes de PC do B en la confluencia de los ríos Araguaia y Tocantins. Allí, no sólo los miembros de la Iglesia Católica fueron perseguidos, pero muchos trabajadores rurales fueron detenidos y torturados y/o requeridos para ser guías del ejército en la lucha por la guerrilla. En 1974, después de la aniquilación de la guerrilla, el INCRA abandonó el proyecto de colonización y muchas familias que habían venido de diferentes partes de Brasil, atraídos por la colonización, al no encontrar el apoyo de INCRA, llegó a ocupar numerosas propiedades improductivos con títulos definitivos o de aforamientos, empezando por los que se alineaban en la carretera, provocando conflictos intensos y prolongados con los grandes agricultores, los propietarios de estas tierras. <![CDATA[Dictadura y la educación: conexiones que se resignifican]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200078&lng=es&nrm=iso&tlng=es As quatro últimas décadas do século XX marcaram de forma definitiva o processo educacional brasileiro. Nelas romperam-se os espaços da democracia nacional e uma ditadura militar estruturada sobre os princípios da doutrina nacional estadunidense transformou a sociedade brasileira através da imposição do medo e do discurso da liberdade do mercado. Nos diversos sistemas educativos, o Estado autoritário suprimiu as experiências nacionais de criação de universidades voltadas para a pesquisa enquanto impunha currículos utilitários orientados para a negação da cidadania e a justificativas vazias de justificar a repressão e o discurso antidemocrático. O processo que levou á redemocratização foi composto pela decomposição do crescimento econômico a reorganização da sociedade civil e a participação dos movimentos sociais. No campo da educação surgiram novas alternativas que vão da recuperação de experiências da educação popular a novas atividades de pesquisa. Este texto recupera os pressupostos dos direitos humanos como pilares para a constituição de um processo educativo voltado para a emancipação dos educandos e dos educadores em diálogo com a sociedade.<hr/>The last four decades of XX century were decisive to brazilian educational process. In this period, national democracy spaces were interrupted, and a militar dictatorship structures, under the american national doctrine, a transformation of brazilian society trough fear imposition and the Market freedom speech. In several educational systems, the despotic state supressed the national university creation devoted to research, while determined curricula orientated to citizenship denial and by empty justifications to repression and authoritary speech. The process that has leaded to redemocratization was composed by the interruption of economic growth, the civil society reorganization, and social movements participation. In the education field, new alternatives were born, from popular education recovery to new activities on research. This text recovers the human rights purposes like one of the conceivables alternatives to the constitution of an educational process dedicated to students and teachers emancipation in dialogue with society.<hr/>Las últimas décadas del siglo XX demostraran-se fundamentales para el proceso educativo brasileño. En los años 60-70-80 hubo una ruptura de los espacios de la democracia nacional e una dictadura militar arraigada hacia la doctrina de seguridad nacional. En esto período se impuso el discurso conjunto de sembrar miedo y de la libertad del mercado. En los más diversos ámbitos educacionales el Estado dictatorial aisló las experiencias nacionales de una Universidad ciudadana con ideal de generar conocimiento, mientras tendría la intención de imponer la negación de la ciudadanía y impetrar el discurso anti democrático. En el processo que ha llevado a la redemocratización en los años 80-90 ocurrió una reorganización de la sociedad civil y la participación de los movimientos sociales. En el campo de la educación proyectaran-se nuevas opciones, desde la retomada de experiencias de la educación popular hasta el surgimiento y desarrollo de nuevos campos de investigación científica. En esto texto se retoma los presupuestos de los derechos humanos como uno de los pilares para la constitución del proceso educacional con vista en la emancipación de los educandos y de los educadores, así como de sus interacciónes con la sociedad. <![CDATA[El modelo de plan de estudios de la Ley 5.692 de 1971 durante la dictadura militar en el curso de la enseñanza y sus implicacio-nes para la formación de docentes en Brasil y en Santa Catarina]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200097&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo procura discutir as implicações pedagógicas trazidas pela implementação da Lei 5.692/1971 no contexto da Ditadura Militar (1964-1985) e os seus efeitos na formação docente no Brasil e em Santa Catarina, sobretudo, nas séries iniciais do Ensino Fundamental, anteriormente denominado de ensino primário. Além disso, tal estudo procura empreender uma análise da reorganização curricular no ensino de 1º e 2º graus em conformidade com a reestruturação produtiva do capital, contando para isso com o apoio de determinados intelectuais orgânicos que apoiavam o regime militar.<hr/>This paper discusses the pedagogical implications brought about by the implementation of the Law 5.692/1971 in the context of the military dictatorship in Brazil (1964-1985) and their effects on teacher training in Brazil and Santa Catarina, especially in the early grades of school fundamental, formerly of primary education. Furthermore, this study seeks to under-take an analysis of curricular reorganization in teaching 1st and 2nd grades in accordance with the restructuring of productive capital, counting on the support of certain organic intellectuals who supported the military regime.<hr/>Este artículo discute las implicaciones pedagógicas provocados por la aplicación de la Ley 5692/1971 en el contexto de la dictadura militar (1964-1985) y sus efectos en la formación de profesores en Brasil y Santa Catarina, sobre todo en los primeros grados de la escuela prima-ria, anteriormente de la educación primaria. Además, este estudio pretende realizar un análisis de la reorganización curricular en la enseñanza de primero y segundo grados, de acuerdo con la reestructuración productiva del capital, contando con el apoyo de ciertos intelectuales orgá-nicos que apoyaron el régimen militar. <![CDATA[Memorias de la dictadura. El lugar de la escuela en las políticas de memoria de la transición democrática Argentina (1983 - 1989)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200122&lng=es&nrm=iso&tlng=es La transmisión de las memorias sobre la dictadura que se produce en las escuelas está enmarcada en un conjunto de políticas que indican aquello que es puesto oficialmente en la transmisión. Las políticas de memoria, las políticas educativas y sus intersecciones son el escenario de los procesos de transmisión escolar de las memorias sobre la dictadura. La configuración de estas narrativas permite analizar las confrontaciones, disputas y rearticulaciones de las memorias sobre la dictadura que tienen circulación en el sistema educativo. Éste, y en particular las escuelas secundarias, se constituyeron en escenario de una militancia por las memorias. Las disputas mencionadas cobraron el carácter de confrontaciones en las que las organizaciones estudiantiles se constituyeron en actores portadores de una memoria específica, que también se asociaba a la construcción de su propia identidad.<hr/>A reconstrução da memórias da ditadura que ocorre nas escolas está enquadrada por um conjunto de políticas que indicam o que está oficialmente colocado em transmissão. Políticas de memória, políticas educacionais e suas interseções são palco de processos escolares de transmissão dos relatórios sobre a ditadura. A configuração dessas narrativas para analisar confrontos, disputas e rearticulações de relatórios sobre a ditadura ter circulação no sistema escolar. Este, especialmente escolas secundárias, foram o palco para uma militância para as memórias. As disputas que se refere ao caráter de confrontos cobrado quando as organizações de estudantes foram formados em portadores de atores em uma memória específica, que também está associada com a construção de sua própria identidade.<hr/>The transmission of memories on the dictatorship that occurs in schools is framed by a set of policies that indicate what is officially put into the transmission. Memory policies, educational policies and their intersections are the scene of school processes transmitting reports on the dictatorship. The configuration of these narratives to analyze confrontations, disputes and rearticulations of memory on the dictatorship having circulation in the school system. This, especially secondary schools, were set the stage for a militancy for the memories. The disputes referred to the character of confrontations charged when the student organizations were formed in carriers actors in a specific memory, which is also associated with the construction of their own identity. <![CDATA[Inimigos perigosos. Controle político e repressão sobre os professores de educação secundária, durante a última ditadura no Uruguai (1973-1984)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200141&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artículo intenta describir los principales mecanismos de control y represión que se aplicaron contra el colectivo docente de Educación Secundaria, durante la última Dictadura. Buscamos mostrar cómo, en el marco del control político que impuso la Ley 14.101, la Intervención de 1975 busca convertir al sistema educativo en una herramienta de disciplinamiento y de legitimación del régimen. Con este propósito, se van a intensificar las sanciones y destituciones de todos los trabajadores de la enseñanza que no demostraran estar comprometidos.<hr/>This article attempts to describe the main mechanisms of control and repression, that were applied to the teaching staff of secondary education during the last dictatorship. We seek to show how, under the political control the Law no.14.101 imposed, the 1975 intervention, seeks to convert the education system in to a tool of the regime for disciplining and legitimizing. To this end, the sanctions and dismissals of all education workers who do not prove to be involved will be intensified.<hr/>Este artigo tenta descrever os principais mecanismos de controle e repressão que se aplicaram contra o coletivo docente de Educação Secundária* durante a última Ditadura. Procuramos mostrar como, no esquema do controle político que impôs a Lei 14.101, a Intervenção de 1975 procura converter o sistema educativo numa ferramenta de disciplinamento e legitimação do regime. Com este propósito, vão intensificar-se as sanções e destituições de todos os trabalhadores do ensino que não demonstrassem estar comprometidos. <![CDATA[La dictadura franquista]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200170&lng=es&nrm=iso&tlng=es El franquismo fue una larga dictadura que se fundó con el golpe de Estado del 18 de julio de 1936, se ratificó en 1939 y perduró hasta 1977, más allá de la muerte de Franco. Se moldeó a semejanza de los regímenes fascistas, a los que sobrevivió tras la victoria de los aliados en 1945. Fue introduciendo determinados cambios en su ordenación política y económica que le permitieron sobrevivir a una larga postguerra de 20 años, caracterizada por la miseria, el hambre y la represión. En los años 60 experimentó su máximo apogeo al abrir la economía española al gran crecimiento económico occidental lo que permitió un fuerte desarrollo y una profunda transformación social si bien se mantuvo un estricto inmovilismo político. La incapacidad del régimen para atender a las nuevas demandas sociales y a las aspiraciones de cambio democrático de una parte de la sociedad, vertebradas por el antifranquismo, si no era a través de la represión, acentuó sus divisiones internas y le impidió disponer de un proyecto político claro a la muerte del dictador más allá de la simple continuidad. Se iniciaba una incierta transición política.<hr/>Franquismo was a long dictatorship that was founded with the coup of July 18, 1936, was ratified in 1939 and lasted until 1977, beyond the death of Franco. It was molded in the likeness of fascist regimes, which survived after the victory of the Allies in 1945. It introduced political and economic changes that allowed him to survive 20 years postwar. Franco's dictatorship was characterized by poverty, hunger and repression. In the 60's the regime reached its peak, opening the Spanish economy to the great western economic growth. This allowed a strong development and a deep social transformation, but strict political paralysis remained. The inability of the regime to meet new social demands and aspirations for democratic change of a part of society, vertebrate by antifranquismo, if not through repression, accentuated its internal divisions and prevented him from having a political project clear to the dictator's death beyond mere continuity. An uncertain political transition began.<hr/>O franquismo foi uma longa ditadura que iniciou com o golpe de Estado de 18 de Julho de 1936, foi ratificada em 1939 e durou até 1977. Foi moldada à semelhança dos regimes fascistas, os que sobreviveram após a vitória dos Aliados em 1945. Introduziu determinadas mudanças em sua ordem política e econômica que lhe permitiram sobreviver a um longo pós-guerra de 20 anos, caracterizado pela pobreza, a fome e a repressão. Na década de 60, vivenciou seu auge ao abrir a economia espanhola para o grande crescimento econômico ocidental que permitiu um forte desenvolvimento e uma transformação social profunda, porém manteve uma estrita estagnação política. A incapacidade do regime para atender novas demandas sociais e as aspirações de mudança democrática de uma parte da sociedade, vertebrado por antifranquismo, acentuou suas divisões internas e a impediu de ter um projeto político claro. <![CDATA[Trabajo profesor instructor: la influencia de la dimensión relacional en la constitución de profesionalidad enseñanza]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200198&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute como a dimensão relacional está presente entre professores formadores dos cursos de licenciatura e seus estudantes, bem como a influência no processo de ensino e aprendizagem para a constituição da profissionalidade docente dos futuros professores. Para coleta de dados utilizou-se a entrevista semiestruturada, com 40 egressos de oito licenciaturas de uma universidade do Sul do país. Os autores que fundamentaram teoricamente a pesquisa foram os seguintes: Almeida e Biajone (2007), Roldão (2007), Placco (2002) e Imbernon (2004). Os dados indicaram que o aspecto relacional é influenciador da constituição profissional docente, mas que não se pode desvincular das questões didático-pedagógicas. Os egressos também revelaram que recorrem às práticas e modelos de ensino do professor formador para realização do seu trabalho docente.<hr/>The article discusses how relational dimension is present and is constituted by former professors of graduation degrees and their academic students, as well as their influence in teaching and learning processes in teacher professionalism formation. Semi-structured interview was used to gather data among 40 egress students of eight graduation courses from a university of a southern state of Brazil. The research was theoretically substantiated by the following authors: Almeida e Biajone (2007), Roldão (2007), Placco (2002) e Imbernon (2004). The data indicated that the relational aspect is influencing the teaching profession constitution, but that cannot unlink the didactic and pedagogical issues. The graduates also revealed that resort to practices and teaching models of teacher trainer for carrying out their teaching work.<hr/>En este artículo se analiza cómo la dimensión relacional está presente entre los profesores formadores docentes de cursos de grado y sus estudiantes, así como su influencia en el proceso de enseñanza y aprendizaje para la creación de la enseñanza profesional de los futuros profesores. Para la recolección de datos se utilizó una entrevista semi-estructurada con 40 graduados de ocho licenciaturas de una universidad del Sur del país. La investigación está basada en los siguientes autores: Almeida y Biajone (2007), Roland (2007), Placco (2002) y Imbernon (2004). Los datos indicaron que el aspecto relacional está influyendo en la constitución de profesionales de la enseñanza, pero eso no se puede desvincular de las cuestiones didácticas y pedagógicas. Los graduados también revelaron que recurren a prácticas y modelos de enseñanza del profesor formador docente para la realización de su trabajo. <![CDATA[Proeja transiarte: la construcción de un itinerario formativo en Ceilândia DF]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200220&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo é uma síntese do resultado da pesquisa de mestrado realizada no período de 2010 a 2012 na Faculdade de Educação da Universidade de Brasília - FE/UnB. Essa investigação buscou construir um possível itinerário formativo dialogando com duas modalidades de ensino, a Educação de Jovens e Adultos, a Educação Profissional, e a Transiarte. A metodologia adotada foi a pesquisa-ação, baseada em Barbier (2007) e Thiollent (2007). A partir das significações e indicações dos sujeitos-estudantes da Educação de Jovens e Adultos, que vivenciaram o Projeto Proeja Transiarte - UnB, construiu-se, em primeira aproximação, uma proposta de itinerário formativo, tendo como curso inicial, o Proeja Formação Inicial e Continuada em Arte Digital Básico.<hr/>This article is a synthetic result of master degree that happened during 2010 and 2012 in Educational College of University of Brasilia - UnB. This research search to do a possible formative itinerary dialoguing three big areas, Adult Education, Professional Education and Transiarte. The methodology adopted is the action research, based in Barbier (2007) and Thiollent (2007). From meanings and indications of subject-students of Adult Education that had experienced with Project Proeja Transiarte UnB builds up, in first aproximation, a proposal of formative itinerary in that the first course is the Proeja Initial and Continuing Art Digital Basic.<hr/>Este artículo es una síntesis del resultado de una investigación de maestría, realizada en el período 2010-2012 en la Facultad de Educación de la Universidad de Brasilia, que trató de construir un posible itinerario formativo dialogando con tres áreas principales: la Educación de Jóvenes y Adultos, la Formación Profesional y la Transiarte. La metodología adoptada es la investigación-acción, basado en Barbier (2007) y en Thiollent (2007). Desde de los significados y de las indicaciones de sujetos-estudiantes de la Educación de Jóvenes y Adultos que vivencian el proyecto ProejaTransiarte, se construye una propuesta de itinerario formativo, la cual tiene el Proeja Formação Inicial e Continuada em Arte Digital Básico como un curso inicial. <![CDATA[Princesas en discurso: las muñecas personágenes de Disney en la visión de lo niños]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200250&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo descreve uma pesquisa qualitativa realizada em uma escola da rede pública de ensino de Porto Alegre, Rio Grande do Sul, tendo como foco os discursos de crianças sobre as bonecas princesas da Disney. O objetivo é compreender como esse grupo de crianças abordou a identidade de gênero e as diferenças culturais representadas por essas personagens. As princesas apresentam um modelo de identidade e comportamento de gênero a ser seguido pelas crianças em filmes, jogos, livros e bonecas. Quando as crianças brincaram com essas bonecas, confirmaram, desafiaram e transformaram a pedagogia de gênero ensinada por essas personagens, que assumiram papéis de liderança nas brincadeiras entre pares na sala de aula. A oportunidade de brincar e refletir sobre esses brinquedos permitiu novas possibilidades de pensar modos distintos de subjetivação.<hr/>This study describes a qualitative research held in a school in the public school system of Porto Alegre, Rio Grande do Sul, focusing on the speeches of children about the Disney princesses dolls. The goal is to understand how this group of children addressed the gender identity and cultural differences represented by these characters. The princesses present a model of gender identity and behavior to be followed by children in films, games, books and dolls. When children played around with these dolls, they confirmed, challenged and transformed gender pedagogy taught by these characters, who have taken leadership roles in banter between peers in the classroom. The opportunity to play and reflect on these toys allowed new possibilities of thinking distinct modes of subjectivation.<hr/>Este estudio describe una investigación cualitativa hecha en una escuela de la red pública de enseñanza de Porto Alegre, Rio Grande del Sud, Brasil. Objetiva como foco los discursos de niños sobre las muñecas princesas de Disney. El objetivo es comprender cómo ese grupo de niños enfrentó la identidad de género y las diversidades culturales presentadas por esas protagonistas. Las princesas presentan un modelo de identidad y comportamiento de género a ser seguido por los niños en películas, juegos, libros y muñecas. Cuando los niños jugaran con esas muñecas, confirmaron, desafiaron y transformaron la pedagogía de género enseñada por esos personajes, que asumieron roles de liderazgos en los juegos entre pares en el aula. La oportunidad de jugar y reflejar sobre esos juegos permitió nuevas posibilidades de pensar modos distintos de subjetivación. <![CDATA[Educación y niños de educación y niñas y negro desfavorecidos en Instituciones de Huérfanos (Pernambuco, Siglo XIX)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200269&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo que é parte de uma pesquisa mais ampla que se propôs a compreender a educação para as crianças desvalidas em instituições para órfãos que funcionaram na Província de Pernambuco ao longo do século XIX. Utilizamos como fontes legislação da instrução pública; ofícios e relatórios da Presidência da Província e das instituições orfanológicas. A pesquisa foi norteada teórica e metodologicamente pelos estudos da História Social da Infância. O tratamento dado às crianças no interior das instituições poderia variar de acordo com o gênero e a raça. Os meninos "incorrigíveis" poderiam ser encaminhados à Marinha e ao Exército como castigo. Para as meninas "insubordinadas" os hospitais eram os lugares de destino. Os prêmios poderiam ser livros e objetos de ensino, medalhas e valores em dinheiro ou lugares de destaque nas aulas, segundo o professor julgasse necessário. As meninas bem comportadas ainda poderiam ser professoras, trabalhar em casas de famílias ou se casarem.<hr/>This study is part of a broader research aimed to understand education to underprivileged children in institutions for orphans that worked in the Province of Pernambuco during the nineteenth century. We use legislation as sources of public instruction; crafts and reports from the Presidency of the Province and institutions for orphans. The research was guided by theoretical and methodological studies of the Social History of Childhood. The treatment of children in the institutions could vary by gender and race. The boys 'incorrigible' could be sent to the Navy and the Army as punishment. For girls "insubordinate" hospitals were places of destination. The prizes could be books and teaching objects, medals and cash values or prominent places in classes, according to the professor deemed necessary. Well behaved girls could still be teachers, working with families or to marry.<hr/>Este estudio es parte de una investigación más amplia encaminada a entender la educación a los niños de escasos recursos en instituciones para huérfanos que trabajaron en la Provincia de Pernambuco en el siglo XIX. Utilizamos la legislación como fuentes de instrucción pública; artesanías y los informes de la Presidencia de la Provincia y instituciones para huérfanos. La investigación se basó en estudios teóricos y metodológicos de la Historia Social de la Infancia. El tratamiento de los niños en las instituciones puede variar según el sexo y la raza. 'Incorregible' Los chicos podrían ser enviados a la Marina y el Ejército como castigo. Para las niñas "insubordinados" hospitales eran lugares de destino. Los premios pueden ser libros y objetos de enseñanza, valores medallas y dinero en efectivo o lugares prominentes en las clases, según el profesor lo considera necesario. Chicas de buen comportamiento podría ser maestros, trabajando con las familias o casarse. <![CDATA[Interdisciplinaridad: su presencia en las directrices del plan de estudios del estado de paraná, brasil, y en libros didacticos de ciencia, educación religiosa y historia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200295&lng=es&nrm=iso&tlng=es A interdisciplinaridade propõe um conjunto de relações entre os conteúdos disciplinares trabalhados nas escolas. Essa condição coloca em dúvida o status de verdade absoluta atribuído a determinadas áreas do conhecimento, evidenciando a necessidade de compreender a produção científica e o movimento histórico em que eles são construídos. Para tanto, este artigo apresenta os resultados de uma investigação sobre o conteúdo 'origem da vida' e se este estabelece relações interdisciplinares, conforme as Diretrizes Curriculares do Estado do Paraná, em sua apresentação nos livros didáticos de Ciências, Ensino Religioso e História. A intenção foi verificar qual a ênfase dada pelo mesmo conteúdo nessas três áreas do conhecimento, em saberes que envolvem a compreensão científica, histórica e religiosa, em um único tema. A seleção dos livros didáticos foi orientada de acordo com a reserva técnica disponibilizada pelo Estado do Paraná para as escolas do Núcleo Regional de Educação de Cascavel-PR. Foram analisadas duas coleções de Ciências, um Caderno Pedagógico de Ensino Religioso, duas coleções de História, direcionados para os 6º e 7º anos do Ensino Fundamental e as Diretrizes Curriculares das respectivas disciplinas. Os resultados da investigação indicaram a necessidade de aprofundar os trabalhos interdisciplinares aproximando o conhecimento cultural do conhecimento científico, com vistas a promover reflexões sobre a diversidade cultural brasileira e sua valoração nos conteúdos básicos do Ensino Fundamental.<hr/>Interdisciplinarity implies a set of relationships between subject contents taught in schools. This condition brings into question the status of absolute truth assigned to certain areas of knowledge, highlighting the need to understand the scientific and historical movement in which they are built. To achieve this goal, this paper presents the results of an investigation on the content 'origin of life', examining whether it establishes interdisciplinary relationships, according to the Curriculum Guidelines of the State of Paraná, regarding its presentation in Science, Religious Education and History textbooks. The study aimed to examine the emphasis given by the same topic, in these three areas of knowledge, on contents involving scientific, historical and religious understanding in a single theme. The selection of textbooks was oriented according to the technical reserve provided by the State of Paraná for schools under the jurisdiction of the Regional Education Center of Cascavel (Paraná, Brazil). We analyzed two collections of Science, a Fascicle of Religious Education, two collections of History, all of them for 6th and 7th grades of Elementary School, and the Curriculum Guidelines of the respective subjects. The research results indicated the need for further interdisciplinary works approaching the cultural knowledge and the scientific knowledge, in order to promote reflections on the Brazilian cultural diversity and its appreciation in the basic contents of Elementary School.<hr/>La interdisciplinariedad propone un conjunto de relaciones entre los contenidos disciplinarios trabajados en las escuelas. Esta condición pone en duda el estado de la verdad absoluta asignado a ciertas áreas del conocimiento, destacando la necesidad de entender la literatura científica y el movimiento histórico en el que se construyen. Por lo tanto, este artículo presenta los resultados de una investigación sobre el contenido de ' el origen de la vida' y si este establece relaciones interdisciplinares tal como las Directrices Curriculares del Estado de Paraná, Brasil, en su presentación en los libros de texto de Ciencias, Educación Religiosa y Historia. La intención fue verificar cual es el énfasis dado por el mismo contenido en estas tres áreas del conocimiento, en conocimientos que implican la comprensión científica, histórica y religiosa, en un solo tema. La selección de los libros de texto se orienta de acuerdo con los recursos técnicos proporcionados por el Estado de Paraná, Brasil, a las escuelas en el Centro Regional de Educación de la ciudad de Cascavel. Se analizaron dos colecciones de Ciencias, uno Cuaderno Pedagógico de Educación Religiosa, dos colecciones de Historia, dirigidos a los 6 y 7 años de la escuela primaria y las Directrices Curriculares de las respectivas disciplinas. Los resultados de la investigación indican la necesidad de profundizar los trabajos interdisciplinarios acercando el conocimiento cultural a los conocimientos científicos, con el fin de promover la reflexión sobre la diversidad cultural brasileña y su valoración en los contenidos básicos de la escuela primaria. <![CDATA[Ditadura(s), educação e memória.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492015000200318&lng=es&nrm=iso&tlng=es A interdisciplinaridade propõe um conjunto de relações entre os conteúdos disciplinares trabalhados nas escolas. Essa condição coloca em dúvida o status de verdade absoluta atribuído a determinadas áreas do conhecimento, evidenciando a necessidade de compreender a produção científica e o movimento histórico em que eles são construídos. Para tanto, este artigo apresenta os resultados de uma investigação sobre o conteúdo 'origem da vida' e se este estabelece relações interdisciplinares, conforme as Diretrizes Curriculares do Estado do Paraná, em sua apresentação nos livros didáticos de Ciências, Ensino Religioso e História. A intenção foi verificar qual a ênfase dada pelo mesmo conteúdo nessas três áreas do conhecimento, em saberes que envolvem a compreensão científica, histórica e religiosa, em um único tema. A seleção dos livros didáticos foi orientada de acordo com a reserva técnica disponibilizada pelo Estado do Paraná para as escolas do Núcleo Regional de Educação de Cascavel-PR. Foram analisadas duas coleções de Ciências, um Caderno Pedagógico de Ensino Religioso, duas coleções de História, direcionados para os 6º e 7º anos do Ensino Fundamental e as Diretrizes Curriculares das respectivas disciplinas. Os resultados da investigação indicaram a necessidade de aprofundar os trabalhos interdisciplinares aproximando o conhecimento cultural do conhecimento científico, com vistas a promover reflexões sobre a diversidade cultural brasileira e sua valoração nos conteúdos básicos do Ensino Fundamental.<hr/>Interdisciplinarity implies a set of relationships between subject contents taught in schools. This condition brings into question the status of absolute truth assigned to certain areas of knowledge, highlighting the need to understand the scientific and historical movement in which they are built. To achieve this goal, this paper presents the results of an investigation on the content 'origin of life', examining whether it establishes interdisciplinary relationships, according to the Curriculum Guidelines of the State of Paraná, regarding its presentation in Science, Religious Education and History textbooks. The study aimed to examine the emphasis given by the same topic, in these three areas of knowledge, on contents involving scientific, historical and religious understanding in a single theme. The selection of textbooks was oriented according to the technical reserve provided by the State of Paraná for schools under the jurisdiction of the Regional Education Center of Cascavel (Paraná, Brazil). We analyzed two collections of Science, a Fascicle of Religious Education, two collections of History, all of them for 6th and 7th grades of Elementary School, and the Curriculum Guidelines of the respective subjects. The research results indicated the need for further interdisciplinary works approaching the cultural knowledge and the scientific knowledge, in order to promote reflections on the Brazilian cultural diversity and its appreciation in the basic contents of Elementary School.<hr/>La interdisciplinariedad propone un conjunto de relaciones entre los contenidos disciplinarios trabajados en las escuelas. Esta condición pone en duda el estado de la verdad absoluta asignado a ciertas áreas del conocimiento, destacando la necesidad de entender la literatura científica y el movimiento histórico en el que se construyen. Por lo tanto, este artículo presenta los resultados de una investigación sobre el contenido de ' el origen de la vida' y si este establece relaciones interdisciplinares tal como las Directrices Curriculares del Estado de Paraná, Brasil, en su presentación en los libros de texto de Ciencias, Educación Religiosa y Historia. La intención fue verificar cual es el énfasis dado por el mismo contenido en estas tres áreas del conocimiento, en conocimientos que implican la comprensión científica, histórica y religiosa, en un solo tema. La selección de los libros de texto se orienta de acuerdo con los recursos técnicos proporcionados por el Estado de Paraná, Brasil, a las escuelas en el Centro Regional de Educación de la ciudad de Cascavel. Se analizaron dos colecciones de Ciencias, uno Cuaderno Pedagógico de Educación Religiosa, dos colecciones de Historia, dirigidos a los 6 y 7 años de la escuela primaria y las Directrices Curriculares de las respectivas disciplinas. Los resultados de la investigación indican la necesidad de profundizar los trabajos interdisciplinarios acercando el conocimiento cultural a los conocimientos científicos, con el fin de promover la reflexión sobre la diversidad cultural brasileña y su valoración en los contenidos básicos de la escuela primaria.