Scielo RSS <![CDATA[Reflexão e Ação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-994920160001&lang=pt vol. 24 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Gênero e diversidade sexual na educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Gêneros não-binários: identidades, expressões e educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste texto, apresentamos um ensaio teórico sobre a construção não-binária de gêneros, no qual destacamos o processo educativo como privilegiado para socialização de adolescentes, jovens e adultos, seja para manutenção, seja para (des)(re)construção de signos e significados que permeiam as identidades. Partimos da problematização das diferenças entre características naturais supostamente pré-discursivas e processo socioculturais para a compreensão de uma estruturação binária na concepção de gênero. Buscamos ainda debater a construção realizada no espaço escolar acerca dos saberes sobre corpos, identidades e socializações. Com isso, propomos uma ação questionadora dos posicionamentos que as escolas têm assumido, de forma a repensar os contornos nos quais a pluralidade identitária pode ser trabalhada.<hr/>In this text is introduced a theoretical essay about the non-binary construction of genders, in which it is highlight the educational process as privileged to socialization of adolescents, youth and adults, either for maintenance or for (des)(re)construction of signs and meanings that permeate the identities. This study starts from questioning the differences between natural characteristics, supposedly pre-discursive, and socio-cultural process for understanding a binary structure on gender conception. In addition, it would like to pay attention in the constructions carried out at school about the knowledge of bodies, identities and socialisation. Thus, it is propose a questioning action of positions that schools has been taken in order to rethink the contours in which the plurality identity can be worked.<hr/>Este artículo se presenta un ensayo teórico sobre la construcción no binario de géneros, en la que se destaca el proceso educativo como el privilegio de la socialización de los adolescentes, jóvenes y adultos, ya sea para mantenimiento o para (de)(re)construcción de signos y significados que impregnan las identidades. Partimos del cuestionamiento de las diferencias entre las características naturales supuestamente pre-discursivas y los procesos socioculturales para la comprensión de una estructura binaria en la concepción de género. También buscamos discutir la construcción realizada en la escuela sobre el conocimiento de los cuerpos, identidades y socialización. Por lo tanto, se propone una acción de cuestionamiento de las posiciones que las escuelas han tomado con el fin de replantear los contornos en los que la identidad pluralidad puede ser diseñado. <![CDATA[O fenômeno bullying: diferenças entre meninos e meninas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100026&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O fenômeno bullying caracteriza-se por agressões sempre em desigualdade de poder e envolve atos violentos. Este estudo teve por objetivo identificar os tipos de bullying (físico, verbal, psicológico, material, virtual ou sexual) mais prevalente na população estudada e comparar o bullying entre adolescentes do sexo masculino e feminino. Utilizou-se para a coleta de dados, um questionário, elaborado pela pesquisadora. Participaram 309 alunos, 142 do sexo masculino e 167 do sexo feminino, do 6º ao 8º ano de duas escolas, uma estadual e outra municipal. Os resultados apontaram 27% dos participantes envolveram-se em episódios de bullying e que o tipo de bullying mais prevalente foi o verbal, sendo apontado por 92% das meninas e 84% dos meninos; seguido do psicológico, assinalado por 70% das meninas e 53% dos meninos. O bullying físico, contou com 46% de relatos femininos e 44% masculinos, o material foi mencionado por 27% das meninas e 16% dos meninos. No bullying tipo sexual houve maior diferença entre os sexos, sofrido por 38% das meninas e por 16% dos meninos. Somente 13% das meninas e 12% dos meninos, mencionaram sofrer o bullying virtual. Corroborando com pesquisas da área, no presente estudo a maior porcentagem de vítimas foi do sexo feminino e divergindo da literatura as meninas relataram ser agredidas verbalmente mais por meninos do que por meninas.<hr/>The bullying phenomenon is characterized by aggression always unequal power and involves violence. This study aimed to identify the types of bullying (physical, verbal, psychological, material, virtual or sexual) more prevalent in this population and compare bullying among adolescent males and females. We used a questionnaire prepared by the researcher. Participants were 309 students, 142 males and 167 females, from 6th to 8th grade from two schools, one state and one municipal. These results show 27% of participants were involved in episodes of bullying and that the most prevalent type of bullying was verbal, being appointed for 92% of girls and 84% boys; followed by psychological, indicated by 70% of girls and 53% boys. Physical bullying, had 46% of female and 44% male reports, the material was mentioned by 27% of girls and 16% boys. On sexual bullying type was greatest difference between the sexes, suffered by 38% of girls and 16% boys. Only 13% of girls and 12% boys, mentioned suffer the virtual bullying. Corroborating research area, in this study the highest percentage of victims were female and different from the literature girls reported being verbally abused more for boys than for girls.<hr/>El fenómeno bullying se caracteriza por la agresión siempre poder desigual e implica violencia. Este estudio tuvo como objetivo identificar los tipos de acoso escolar (física, verbal, psicológica, material virtual o sexual) más frecuente en esta población y comparar la intimidación entre los adolescentes varones y mujeres. Se utilizó para recopilar datos, un cuestionario elaborado por el investigador. Participó del estudio 309 estudiantes, 142 niños y 167 niñas, del 6 al 8 de grado de dos escuelas, un estado y un municipal. Los resultados mostraron un 27% de los encuestados estaban involucrados en episodios de intimidación y que el tipo más frecuente de intimidación fue verbal, siendo nombrado el 92% de las niñas y 84% niños; seguido de psicológica, indicado por el 70% de las niñas y 53% niños. La intimidación física, tenía 46% de los informes de hombres y mujeres y el 44%, el material fue mencionado por el 27% de las niñas y 16% niños. Por tipo de acoso sexual fue mayor diferencia entre los sexos, que sufre el 38% de las niñas y 16% niños. Sólo el 13% de las niñas y 12% niños, mencionadas sufren el acoso virtual. Corroborando área de investigación, en este estudio el porcentaje más alto de las víctimas eran mujeres y diferente de la literatura las chicas reportaron haber sido insultado más los niños que en las niñas. <![CDATA[A criança queer no cinema e as subversões das normas de gênero e sexualidade na escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100047&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esse trabalho pretende discutir, a partir de dois filmes de temática queer, Tomboy e Ma vie en rose, como certas experiências com o corpo, o gênero e a sexualidade podem subverter a norma heterossexual e, com isso, ressignificar o próprio espaço da escola tão marcadamente preconceituoso e excludente. Para isso, o texto compõe-se de dois momentos: no primeiro deles, fazemos uma breve análise de como temos concebido a teorização queer, bem como de que maneira temos percebido suas potencialidades tanto teóricas como políticas no deslocamento da objetificação identitária dos corpos e dos gêneros; no segundo momento, tomamos a experiência cinematográfica para pensar como seria possível a constituição de vivências-afetivo-corporais capazes de deslocar o regime heteronormativo que institui os lugares do masculino e do feminino, bem como estabelecer os reflexos disso no campo escolar/educacional.<hr/>Discussing two movies inspired by queer thematics, Tomboy and Ma vie en rose, this article intends to analyze how certain experiences with the body, gender and sexuality may subvert the heterosexual norm and thus re-signify the schools' social space, overtly pre-judgmental and excluding. The text is composed by two related moments: in the first one, we propose a short discussion centered on our understanding of queer theory and its political and theoretical potentialities. We think that queer theory is fundamental in questioning and displacing the identitarian objectification of bodies and genders. In the second moment, we discuss those movies in order to think the possibility of bodily-and-affective experiences which displace the heteronormative regime that institutes definite places for the masculine and the feminine. We also intend to point out what are the consequences of those previous analysis concerning the school and the educational field.<hr/>Este trabajo intenta discutir, a partir de películas de temática queer, Tomboy y Ma vie en Rose, como ciertas experiencias con el cuerpo, el género y la sexualidad pueden subvertir la norma heterosexual y, de esa manera, dar otro significado al propio espacio de la escuela, tan marcadamente prejuicioso y excluyente. Para eso, el texto se compone de dos momentos: en un primer momento, hacemos un breve análisis sobre cómo concebimos la teoría queer y sobre cómo hemos comprendido sus potencialidades teóricas y políticas en cuanto al desplazamiento de la objectificación identitária de cuerpos y géneros. En un segundo momento tomamos la experiencia cinematográfica para pensar como sería posible la constitución de vivencias-afectivo-corporales capaces de desplazar el régimen heteronormativo que instituye los lugares del masculino y del femenino, así como para establecer los reflejos de tal desplazamiento en el campo escolar/educativo. <![CDATA[A quem tudo quer saber, nada se lhe diz: uma educação sem gênero e sem sexualidade é desejável?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100061&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As questões de gênero e sexualidade oscilam, há alguns anos, entre propostas explícitas de abordagem na escola, como foi o caso do tema transversal Orientação Sexual no interior dos Parâmetros Curriculares Nacionais, e sua negação, como recentemente foi a polêmica sob o rótulo de "ideologia de gênero", quando muitos municípios e estados retiraram de seus planos de educação a menção a gênero e sexualidade. Há claramente uma disputa política no interior da sociedade brasileira entre grupos que não desejam sua abordagem pela escola e outros que defendem com ardor que esses temas sejam ensinados de modo explícito. A partir da etnografia de cenas escolares, o texto evidencia que as salas de aula são locais altamente generificados, atravessados por questões de sexualidade e que a abordagem desses temas atende tanto à alfabetização científica quanto a numerosos outros propósitos em educação, que dizem respeito à preparação para a vida no espaço público de corte republicano.<hr/>In Brazil, the relationship between gender and sexuality and school oscillates between two extremes. We have explicit proposals for school approach, as was the case of Sexual Orientation, an interdisciplinary theme within the National Curriculum Guidelines. We have rejection of its teaching, as was recently the controversy under the label of "gender ideology" when many municipalities and states withdrew from their education plans the discussion on gender and sexuality. There is clearly a political dispute within Brazilian society between groups which are against schools approaching it and others which argue passionately that these subjects must be taught explicitly. Based on the ethnography of school scenes, this text shows that classrooms are highly gendered spaces crossed by issues of sexuality. The approach to these themes serves the purpose of both scientific literacy and numerous other ones in education concerning how one should be prepared for life in the republican public space.<hr/>En Brasil, la relación entre el género y la sexualidad y la escuela oscila entre dos extremos. Tenemos propuestas explícitas para el enfoque de la escuela, como fue el caso del tema transversal Orientación Sexual dentro de las Directrices Curriculares Nacionales. Y tenemos procesos de negación de su enseñanza, como fue recientemente la controversia bajo la etiqueta de "ideología de género" cuando muchos municipios y estados retiraron de sus planes de educación la mención a género y sexualidad. Es evidente que hay una disputa política dentro de la sociedad brasileña entre los grupos que no desean su enfoque en la escuela y otros que defienden apasionadamente que estas materias se enseñan de manera explícita. De la etnografía de las escenas de la escuela el texto muestra que las aulas están muy atravesadas por el género y por temas de sexualidad. El enfoque de estos temas sirve tanto a la alfabetización científica como numerosos otros fines en la educación, en relación con la preparación para la vida en el espacio público de corte republicano. <![CDATA[Análise de trabalhos apresentados na ANPED (2004 a 2013) com a temática de gênero e sexualidade no ensino das ciências]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100082&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O tema gênero e sexualidade vem se delineando nas reuniões anuais da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), especificamente no Grupo de Trabalho 4 - Didática (GT 4) e no Grupo de Trabalho 23 - Gênero, Sexualidade e Educação (GT 23). O objetivo deste artigo é analisar e compreender como esses GTs vêm concebendo pesquisas que tratam dessa temática com foco no ensino de Ciências, nas reuniões anuais da ANPEd, no período de 2004 a 2013. A metodologia utilizada envolveu a identificação e a análise dos trabalhos publicados nos anais das reuniões e o levantamento do total de artigos publicados pelos GTs 4 e 23, destacando os que trazem propostas didáticas e análises sobre ensino de gênero e sexualidade no tocante ao ensino de Ciências. Concluímos em nossa análise uma reduzida abordagem científica das temáticas sobre gênero e sexualidade no contexto das práticas pedagógicas no universo do ensino de Ciências.<hr/>The theme of gender and sexuality is emerging at the "Annual meetings of the National Association of Graduate Studies and Research in Education" (ANPEd [in portuguese]), specifically in the groups of discussion and proposals: Group 4 - Teaching theme (GT 4) and the Group 23 - Gender, Sexuality and Education themes (GT 23). The purpose of this article is to analyze and understand how these GTs come designing studies that address this theme with focus on teaching of Sciences, the annual meetings of ANPEd, from 2004 to 2013. The methodology involved the identification and analysis of the articles published in the proceedings of the meetings and the survey of all articles posted by GTs 4 and 23, highlighting those that bring educational proposals and analysis on gender and sexuality education regarding the teaching of science.<hr/>El tema del género y la sexualidad está emergiendo en las reuniones anuales de la Asociación Nacional de Estudios de Posgrado e Investigación en Educación (ANPEd), concretamente en el Grupo de Trabajo 4 - Enseñanza (GT 4) y el Grupo de Trabajo 23 - Género, Sexualidad y Educación (GT 23). El propósito de este artículo es analizar y comprender cómo estos GTs vienen diseñar estudios que abordan este tema se centró en la enseñanza de las ciencias, las reuniones anuales de ANPEd, de 2004 a 2013. La metodología involucró la identificación y análisis de los trabajos publicados en los anales de las reuniones y la encuesta de todos los artículos publicados por GTs 4:23, destacando los que traen propuestas educativas y análisis sobre la educación de género y la sexualidad en relación con la enseñanza de la ciencia. Llegamos a la conclusión de nuestro análisis un enfoque científico reducido a cuestiones de género y sexualidad en el contexto de las prácticas de enseñanza en la enseñanza de la ciencia en el universo. <![CDATA[Escola, homossexualidades e homofobia: rememorando experiências na educação física escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100097&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ancorado nos estudos de gênero e teoria queer, o presente trabalho objetiva problematizar como a marcação social da homossexualidade é instituída por intermédio de práticas escolares da Educação Física. Apresentam-se relatos da realização de seis entrevistas semiestruturadas com jovens adultos, que se autorreconheceram como homossexuais, acerca de suas experiências em aulas de educação física. Os resultados permitem problematizar que as sexualidades não heterossexuais são estigmatizadas e inseridas em relações hierárquicas nas quais jovens homossexuais são alvo constante de manifestações de preconceito que negativizam suas expressões desejantes. A compreensão sobre algumas práticas corporais na perspectiva dicotômica do gênero, como as esportivas, reitera o processo de construção cultural das masculinidades e feminilidades, relegando às homossexualidades ao âmbito das "ininteligibilidades" sociais.<hr/>Anchored in gender and queer studies we aims to analyze the social labeling of homosexuality through in physical education practices at school. We present reports from six semi-structured interviews with young adults, who self-recognized as homosexuals, regarding their experiences in physical education classes. Non-heterosexual sexualities are stigmatized and framed in hierarchical relationships where young homosexuals are constantly targeted by prejudice and have their expressions of preference negated. Understanding physical behaviors from a dichotomous gender perspective, such as in sports, reiterates the cultural process that constructs masculinity and femininity, thus relegating homosexuality to the sphere of social "unintelligibility".<hr/>Anclado en los estudios de género y queers nosotros analizamos cómo la homosexualidad etiquetado social, se lleva a cabo a través de las clases de Educación Física. Presentamos seis entrevistas semi-estructuradas con jóvenes adultos que autorreconheceram como homosexuales. Las sexualidades no heterosexuales son estigmatizados y se insertan en jerarquías, donde los hombres gay están sujetos a las manifestaciones de perjuicio que negativizam sus expresiones. La comprensión de las prácticas corporales en la perspectiva dicotómica de género, tales como deportes, reitera el proceso de construcción cultural de la masculinidad y feminidad, relegado a la homosexualidade en la esfera de "ininteligibilidades" sociales. <![CDATA[Experiências escolares de estudantes trans]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100115&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este estudo busca resgatar memórias, enquanto estudantes, de duas transexuais femininas, assim autodefinidas, de Tubarão - SC, no intuito de analisar suas experiências escolares durante o paulatino processo de feminilização. Trata-se de pesquisa qualitativa, construída com recortes de histórias de vida na Educação Básica em escolas públicas e nas licenciaturas de História e de Letras em universidades privadas. A pesquisa empírica se deu a partir de entrevistas com roteiro semiestruturado, sendo analisada a partir dos pressupostos dos estudos de gênero e de educação. O contraditório espaço escolar apresentou-se como lugar de discriminação heterossexista, vigilante contra quem não se enquadrasse nos padrões binários e hegemônicos de gênero e de sexualidade. No entanto, devido ao suporte de colegas e da resistência das estudantes trans, tal contexto não as impediu de seguir estudando.<hr/>This investigation aims at reclaiming memories of two self-defined female transsexuals from Tubarão - SC, in their school days, in order to analyze their school experiences during their gradual feminization process. It is a qualitative research, built with cutouts of their life stories during their primary and secondary education in public schools and degrees in History and Letters at private universities. The empirical research took place from interviews through a semi-structured questionnaire, and analyzed based on the assumptions of gender and education studies. The contradictory school space showed to be a place of heterosexist discrimination, attentive against those who did not fit the binary and hegemonic patterns of gender and sexuality. However, due to the support of colleagues and the resistance of the transsexual students, such context did not prevent them from continuing in their studies.<hr/>Este estudio trata de recuperar la memoria de dos auto-definidas transexuales femeninas, de la ciudad de Tubarão - SC, durante sus años escolares, con el fin de analizar sus experiencias en la escuela durante su gradual proceso de feminización. Se trata de una investigación cualitativa, construida con recortes de sus historias de vida en la educación básica en escuelas públicas y los grados de Historia y Letras en universidades privadas. La investigación empírica se llevó a cabo a partir de entrevistas con guión semiestructurado, y se analiza en base a los presupuestos de los estudios de género y la educación. El contradictorio espacio escolar se presentó como un lugar de discriminación heterosexista, vigilante contra los que no se ajustasen a los patrones binarios y hegemónicos de género y de sexualidad. Sin embargo, debido al apoyo de las colegas y la resistencia de las estudiantes transexuales, tal contexto no les impidió de continuar sus estudios. <![CDATA[Educação em direitos humanos e relações sociais de gênero: discussões em busca de uma "educação mais humana"]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100138&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto tem por objetivo refletir, por meio de estudo bibliográfico, sobre os pressupostos da educação em direitos humanos, especialmente no que concerne às relações sociais de gênero, e apresentar aspectos teórico-metodológicos que possam subsidiar a prática pedagógica em sala de aula. Entendemos que, em meio ao contexto neoliberal e das consequências negativas que tal ideologia causou, a educação em direitos humanos torna-se um dos instrumentos fundamentais para a concretização de uma cultura dos direitos humanos que seja capaz de transformar relações e práticas sociais, inclusive relações sociais de gênero, concorrendo para a perpetuação de uma "educação mais humana". Para tanto, é essencial que o fazer educativo tenha caráter político, caminhe em uma perspectiva de formação axiológica e aconteça cotidianamente.<hr/>This text aims to reflect through bibliographic study on the conditions of human rights education, especially that relates to social gender relations, and show theoretical and methodological aspects that can support the pedagogical practice in the classroom. We understand that, among the neoliberal context and the negative consequences that such an ideology caused the human rights education becomes one of the fundamental instruments for the realization of a culture of human rights that is capable of transforming social relations and practices, including relationships social gender, contributing to the perpetuation of a "education more human". Therefore, it is essential that the education has to make a political nature, walk in a perspective of axiological training and happen daily.<hr/>Este texto pretende reflejar a través del estudio bibliográfico sobre las condiciones de la educación en derechos humanos, especialmente en relación con las relaciones sociales de género, y presentar los aspectos teóricos y metodológicos que pueden apoyar la práctica pedagógica en el aula. Entendemos que, en medio de un contexto neoliberal y las consecuencias negativas que tal ideología causaron que la educación en derechos humanos se convierte en uno de los instrumentos fundamentales para la realización de una cultura de derechos humanos de que es capaz de transformar las relaciones y prácticas sociales, incluyendo las relaciones género social, contribuyendo a la perpetuación de una "educación humana". Por lo tanto, es esencial que la educación tiene que tomar una naturaleza política, caminar en la perspectiva de la formación axiológica y sucederá al día. <![CDATA[Professores e professoras de ciências de Aracaju- SE frente à homossexualidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100157&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Na escola, o professor de Ciências é considerado o que tem o 'saber competente' para discutir temas ligados à sexualidade. Porém, a formação deste professor, muitas vezes, não contempla tais temas. Esse trabalho teve como objetivo analisar se professores de Ciências das escolas municipais de Aracaju que participam do programa "Horas de Estudo" saberiam atuar de forma efetiva frente ao tema homossexualidade. Os dados foram obtidos por meio de questionário. O grupo pesquisado apresenta dificuldades no que se refere à forma de agir frente às agressões contra alunos homossexuais. Isso indica a necessidade que a formação contemple aspectos ligados à sexualidade.<hr/>At school, the Science teacher is considered the person that has "knowledge" to discuss subjects related to sexuality. However, this teacher training does not address these subjects. This study aimed to analyze whether science teachers of municipal schools in Aracaju city that participating in the "Horas de Estudo" program would know how to act effectively when dealing with this theme. The data was collected through a questionnaire. The group researched presents difficulties with regard to how to act against the attacks on students were branded as homosexuals. This lead us to infer that there is need for training covering issues related to sexuality.<hr/>En la escuela, el profesor de ciencias es considerado lo que tiene el saber competente para discutir temas de sexualidad. Sin embargo la formacion del profesor muchas veces, no se ocupa de estas cuestiones. Ese trabajo he tenido como objectivo analizar si los profesoes de ciencias de las escuelas municipales de Aracaju que participaron de el progama "Horas de Estudo" sabrian actuar de forma efectiva a frente al tema homosexualidad. Los datos fueran obtenidos a través de un cuestionario. La equipo buscada presenta dificultades, a que se refiere en la forma de agir frente a las agresiones contra estudiantes homosexuales, eso indica la necesidad que la formacion cubre temas relacionados con la sexualidad. <![CDATA[Gênero, sexualidade e a importância de práticas pedagógicas interculturais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100177&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo objetiva salientar a importância das práticas pedagógicas interculturais na perspectiva apresentada por Fleuri (2003) e Candau (2015, 2011). Faremos nosso recorte nas questões que envolvem Gênero e Educação, a partir da percepção de que esta tem sido uma temática bastante discutida. O tema teve destaque no ano de 2015, em que se discutiu amplamente o Plano Nacional de Educação (PNE) para os próximos dez anos. Ele ganhou destaque em função de posições bastante antagônicas acerca de sua inclusão no PNE. Neste artigo, daremos ênfase às práticas midiáticas na educação, abordando especificamente o cinema e as discussões de gênero e sexualidade no âmbito escolar. Para contribuir com a discussão contaremos com autores que tratam da relação entre comunicação e educação, tais como Orozco (1997), Martín-Barbero (2013), Bacega (2009) e outros. Na discussão, envolvendo cinema, educação, gênero e sexualidade, traremos Louro (2014, 2013, 2008), Duarte (2009), Ferrari e Castro (2012), além de outros estudiosos que abordam as relações entre mídia-sexualidade-gênero-educação.<hr/>The present article aims to discuss intercultural pedagogical practices from the perspective presented by Fleury (2003) and Candau (2015, 2011). We will focus on matters involving Gender and Education, from the perception that it has been a widely discussed theme. The topic was highlighted in 2015, during which the National Education Plan (PNE, in Portuguese) was discussed for the next ten years and was emphasized due to antagonist positions regarding its inclusion on the PNE. In this article we will emphasize the practices within the media in education, dealing specifically with cinema, and the discussions of gender and sexuality in educational contexts. In order to contribute with the discussion, we will incorporate authors who deal with relationship between communication and education, such as Orozco (1997), Martin-Barbero (2013), Bacega (2009) and others. In the discussion regarding cinema, education, gender and sexuality we will attain to Louro (2014, 2013, 2008), Duarte (2009), Ferrari and Castro (2012), besides other scholars who handle the connections between media-sexuality-gender-education.<hr/>Este artículo tiene como objetivo discutir las prácticas de enseñanza intercultural desde la perspectiva presentada por Fleuri (2003) y Candau (2015, 2011). Haremos nuestro recorte sobre temas relacionados con el género y la educación, desde la percepción de que este ha sido un tema muy discutido. La cuestión fue destacada en 2015, en la que se discutió ampliamente el Plan Nacional de Educación (PNE, en portugués) para los próximos diez años y que llegó a la fama en posiciones más antagónicas en función de su inclusión en el PNE. En este artículo, nos centraremos en las prácticas de los medios de comunicación en la educación, abordando específicamente el cine de género y las discusiones y la sexualidad en las escuelas. Para contribuir a la discusión que tendremos autores sobre la relación entre la comunicación y la educación, como Orozco (1997), Martín-Barbero (2013), Bacega (2009) y otros. La discusión entre el cine, la educación, el género y la sexualidad en la mantendrá a Louro (2014, 2013, 2008), Duarte (2009), Ferrari y Castro (2012), y otros estudiosos que se ocupan de la relación entre medios-sexualidad-género-educación. <![CDATA[Projeto de futuro na dimensão sócio afetiva: como se constroem as percepções de alunos/as do ensino secundário em Portugal e do ensino médio no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100192&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A pesquisa buscou compreender o projeto de futuro na dimensão sócio afetiva por alunos/as do Ensino Médio em Portugal e no Brasil. A base teórica se deu através dos conceitos de cultura e adolescência como construções culturais e entende o projeto de futuro na referida dimensão como a definição dos afetos e paixões. Através de grupo focal com os/as adolescentes foi possível analisar suas narrativas sobre o tema, conhecer e analisar os discursos produzidos por eles/as sobre assuntos relacionados a sexualidade, gênero e diversidade sexual. A pesquisa verificou que a maioria dos/as adolescentes refletiam sobre seus projetos de futuro na dimensão sócio afetiva e apontou as diferenças que permeiam os comportamentos dos garotos e das garotas. É essencial problematizar esses assuntos de maneira ética e permitir que o/a adolescente reflita sobre seus relacionamentos entre pares, com a família, na comunidade, com responsabilidade e criticidade. A educação escolar é parte central neste processo.<hr/>This research aimed to understand how the "future project" regarding the socio-affective dimension is built by high school students in Portugal and in Brazil. The project was based on the concept of culture and adolescence as a cultural construction. The definition of future project was adopted in the above mentioned dimension characterized by defining affections and passions. Through focus groups with adolescents it was possible to analyze their narratives about the future project on the socio-affective dimension; to get to know the speeches produced by them on issues regarding sexuality, gender and and sexual diversity. The survey found out that most adolescents had projects for their future. Moreover, it pointed out the differences that permeate several boys' and girls' behaviors. It was concluded that the questioning of these issues from ethical questions that allow teenagers to reflect on their relationships among peers, in the community, with family, responsibility and criticality is essential. And education is central to this process.<hr/>Esta investigación tuvo como objetivo comprender cómo el "proyecto de futuro" con respecto a la dimensión socio-afectiva es construido por estudiantes de preparatoria en Portugal y en Brasil. El proyecto se basa en el concepto de la cultura y la adolescencia como una construcción cultural. La definición de un futuro proyecto fue adoptado en la dimensión mencionada se caracteriza por la definición de los afectos y pasiones. A través de grupos focales con adolescentes fue posible analizar sus relatos sobre el futuro proyecto sobre la dimensión socio-afectiva; para conocer los discursos producidos por ellos sobre cuestiones relativas a la sexualidad, el género y la diversidad sexual y. La encuesta encontró que la mayoría de los adolescentes tenían proyectos para su futuro. Por otra parte, señaló las diferencias que atraviesan varios niños y niñas comportamientos. Se concluyó que el cuestionamiento de estos temas desde las cuestiones éticas que permiten a los adolescentes a reflexionar sobre sus relaciones entre pares, en la comunidad, con la familia, la responsabilidad y la criticidad es esencial. Y la educación es fundamental para este proceso. <![CDATA[Masculinidades hegemônicas e dissidências: tensões curriculares em cotidianos de escolas da periferia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100214&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As identidades (sexuais), em sua relação com o espaço escolar estão, a todo tempo, tensionando e sofrendo a interpelação dos currículos. Considerando esse cenário, a partir das contribuições das teorias de gênero e sexualidades e da metodologia de Observação Participante, esse artigo objetivou questionar os modos como as masculinidades hegemônicas de duas escolas públicas da região da Baixada Fluminense do Rio de Janeiro são performatizadas e interagem com as identidades sexuais dissidentes, a exemplo de gays, travestis e transexuais (GT). Com os dados que subsidiaram a análise, produzidos a partir de práticas docentes dos autores, buscou-se questionar os currículos com vistas a interrogá-los sobre os discursos que produziram modos de subjetivação e ensinaram formas heteronormativas, complementares e assimétricas de projeção das identidades sexuais fortemente atravessadas pelas expectativas em torno da(s) masculinidade(s) negra(s).<hr/>(Sexual) identities, in relation to their place within schools, are constantly producing tension and suffering from interpellation of curricula. Considering this scenario, from the contributions of the theories of gender and sexuality and participant observation methodology, this article aimed to question the ways in which hegemonic masculinities are performatized and interact with sexual dissidents identities such as gay and transgender (GT) in two public schools in the Baixada Fluminense, region of Rio de Janeiro. With the data that supported the analysis, produced from author`s teaching practices, we sought to question the curriculum with a view to interrogate them about the talks that produced modes of subjectivity and taught heteronormative, complementary and asymmetrical ways of projection of sexual identities heavily traversed by the expectations surrounding the black masculinity.<hr/>Las identidades (sexuales), en su relación con el espacio escolar, están diariamente tensionando y sufriendo la interpelación de los currículos. Considerando ese escenario, a partir de las contribuciones de las teorías de género y sexualidades y de la metodología de Observación Participante, ese artículo tuvo por objetivo cuestionar los modos como las masculinidades hegemónicas de dos escuelas públicas de la región de la Baixada Fluminense de Rio de Janeiro son performatizadas y interactúan con las identidades sexuales disidentes, a ejemplo de gays, travestis y transexuales (GT). Con los datos que subsidiaron el análisis, producidos a partir de prácticas docentes de las personas autoras, se buscó cuestionar los currículos con vistas a interrogarlos sobre los discursos que produjeron modos de subjetivación y enseñaron formas heteronormativas, complementarias y asimétricas de proyección de las identidades sexuales fuertemente interpeladas por las expectativas en torno a la(s) masculinidade(s) negra(s). <![CDATA[O funk ostentação como pedagogia cultural: música, consumo e a produção de subjetividades femininas na escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100233&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo é decorrente de uma pesquisa que, a partir dos Estudos de Gênero e das contribuições dos estudos de Michel Foucault, tem como objetivo analisar e problematizar o modo como os discursos sobre gênero, sexualidade e consumo visibilizados por músicas filiadas ao gênero conhecido como funk ostentação têm operado na constituição de subjetividades em um grupo de jovens alunas, estudantes de uma rede pública de ensino. O material empírico da pesquisa decorre de observações participantes, registros em diário de campo, análise de arquivos musicais armazenados nos cartões de memória dos celulares das participantes da pesquisa e rodas de conversa realizadas com elas. As análises das músicas, bem como das rodas de conversa, evidenciam que o funk ostentação é uma importante pedagogia cultural que tem operado na produção das subjetividades femininas ao indicar determinado modo de ser mulher na contemporaneidade.<hr/>This article is the result of a research that, based on the Gender Studies and the contributions of Michel Foucault's studies, aims to analyze and discuss how discourses on gender, sexuality and consumption made visible by music of the genre known, in Brazil, as funk ostentação have operated in the constitution of subjectivities in a group of young female students of a public school system. The empirical material comes from participant observations, records in a field diary, analysis of music files stored on memory cards of mobile phones of the survey participants and conversation circles carried out with them. Analyses of the songs as well as of the conversation circles show that funk ostentação is an important cultural pedagogy that has been operating in the production of female subjectivities when it indicates a certain way of being a woman nowadays.<hr/>El presente estudio es resultado de una investigación que, a partir de los Estudios de Género y de los aportes de los Estudios de Michel Foucault, tiene como objetivo analizar y problematizar de qué modo discursos sobre género, sexualidad y consumo, presentes (y visibilizados) en canciones pertenecientes al género conocido, en Brasil, como funk ostentação han operado en la constitución de subjetividades en un grupo de jóvenes alumnas, estudiantes de una red pública de enseñanza. El material empírico de la investigación proviene de observaciones participantes, registros en un diario de campo, análisis de archivos musicales almacenados en las tarjetas de memoria de los celulares de las participantes de la investigación y de ruedas de charla realizadas con ellas. Los análisis de las canciones, así como los de las ruedas de charla realizadas con las alumnas ponen de manifiesto que el funk ostentação constituye una importante pedagogía cultural que ha operado en la producción de las subjetividades femeninas al indicar un determinado modo de ser mujer en la contemporaneidad. <![CDATA[Gênero, sexualidade e direitos humanos na educação escolar: entre igualdades e diversidades, a diferença]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100255&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esse texto objetiva discutir tensionamentos políticos e pedagógicos envolvidos no desdobrar do direito à educação como um direito à igualdade e à diferença; e pensar o desafio do se criar uma zona de habitação entre igualdade e diferença no campo das políticas públicas educacionais, tomando o gênero como um operador de análises. O movimento metodológico é o de tentar imprimir um olhar de problematização, posicionando-nos contra o esvaziamento de sentidos pela naturalização de noções tão utilizadas na luta política como a de direitos e a de humanidade. Nesses tempos em que alunos/as e professoras/es se perguntam o que estão fazendo ali, nos parece que a escola tem uma função fundamental de educar para a cidadania. Apostamos na potencialidade de se fazer (micro)política no ambiente educacional, exercitando coletivamente, por entre polifonia de vozes diversas, o direito à educação (e não só a escolar) como um direito de todos/as, de cada grupo e de cada um/a.<hr/>The current study aims to discuss the political and pedagogical tensions involved in unfolding the right to education as a right to equality and to difference. It also aims to reflect about the challenge of sheltering equality and difference in the educational public policy field, by taking gender as analytical operator. The methodical movement consists in questioning and positioning ourselves against the emptying of meaning by the naturalization of concepts such as rights and humanity, which are often used in the political struggle. In times when students/teachers wonder about what they are doing, it seems that the school plays the fundamental role of educating for citizenship. We believe in the power of making (micro) policies within the educational environment, by collectively exercising, through a polyphony of different voices, the right to education (not just school education) as the right of all, of each group and of each individual.<hr/>Ese texto objetiva discutir tensionamientos políticos y pedagógicos envueltos enlas implicaciones del derecho a la educación como um derecho a La igualdad y a la diferencia; y pensar El desafío de crearse una zona de habitación entre igualdad y diferencia em el campo de las políticas públicas educacionales, tomando el género como un operador de análisis. El movimiento metódico es el de tentar imprimir un mirar de discusión, posicionándonos contra eles vaciamiento de sentidos por lanaturalización de nocion estan utilizadas en la lucha política como la de derechos y la de humanidad. Enesos tiempos en que alumnos/as y profesoras/es se preguntan qué estánhaciendo allí, nos parece que la escuela tiene una función fundamental de educar para La cuidadania. Apostamos em la potencialidad de hacer (micro)política enel ambiente educacional, ejercitando colectivamente, entre polifonía de diversas voces, el derecho a la educación (y no solo al escolar) como un derecho de todos/as, de cada grupo y de cada un/a. <![CDATA[Brincadeiras de meninos e meninas: cenas de gênero na educação infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100273&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Uma das possibilidades das brincadeiras na educação infantil é dar visibilidade às relações de gênero que são construídas histórica e culturalmente nos mais variados espaços sociais. Nas instituições de Educação Infantil, meninos e meninas têm o direito de acesso aos mesmos espaços, mas nem sempre às mesmas oportunidades de manifestarem de forma livre suas intenções, desejos e brincadeiras sem que isso cause estranhezas e demarcações de limites, principalmente no tocante ao gênero. Neste texto será apresentado um recorte de um estudo que teve como objetivo conhecer e problematizar concepções de gênero presentes nas práticas de crianças durante as brincadeiras em uma instituição de Educação Infantil da cidade de Maceió-AL, considerando-se o brincar como um meio de ressignificação e reinterpretação da cultura legitimada socialmente.<hr/>One of the possibilities of playing in Children's Education is giving visibility to gender relations historically and culturally constructed in the most varied social spaces. In institutions of Children's Education, girls and boys have the right to enter these spaces, but not always to the same opportunities to express freely their aims, desires and playing without unquietness and demarcation of limits, chiefly concerning gender. We will provide here a piece of a study that has aimed to know and problematise conceptions of gender in children's practices in playing in an institution of Children's Education at Maceió-AL, taking into consideration playing as way of resignifying and reinterpreting socially legitimated culture.<hr/>Una de las posibilidades de juego en la educación infantil es dar visibilidad a las relaciones de género se construyen histórica y culturalmente en diversos espacios sociales. En la primera infancia instituciones de educación, los niños y niñas tienen derecho a acceder a estos espacios, pero no siempre a las mismas oportunidades de expresar libremente sus intenciones, deseos y juegan sin causar rarezas y demarcación de las fronteras, especialmente en materia de género . En este trabajo se presentará un recorte de un estudio que tuvo como objetivo identificar y analizar las concepciones de género presentes en las prácticas de los niños durante el juego en Institución educativa de los Niños en la ciudad de Maceió-AL, teniendo en cuenta el juego como medio de reencuadre y reinterpretación de la cultura socialmente legitimado. <![CDATA[Botando corpo, (des)fazendo gênero. Uma ferramenta para a pesquisa-intervenção na educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100289&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Esse artigo apresenta o percurso de experimentação de uma metodologia de pesquisa- intervenção no campo da educação escolar, com ênfase para o estudo das relações de gênero, sexualidade e gerações em interseccionalidades com outros marcadores sociais de identidade e diferença. Buscou-se com o presente estudo compreender como determinadas posições de sujeito se produzem e quais mecanismos de inteligibilidade e negociações de significados encontram-se presentes em determinados contextos da educação escolar, no mesmo instante em que nos alojamos na perspectiva tática da reversibilidade das formas de objetivação das subjetividades e das desigualdades sociais decorrentes destes discursos através da formulação de ferramentas para a pesquisa-intervenção. Os resultados dessa experimentação metodológica apontam que pesquisa-intervir pode funcionar no sentido de alerta a que estamos ativamente envolvidos na disputa dos processos de significação do corpo, gênero e sexualidade cotidianos.<hr/>This paper presents the methodological course of an intervention research in the field of school education, with emphasis on the study of gender relations, sexuality and generations in intersectionality with other marks of identity and difference. This study sought to understand how certain subject positions are produced and what mechanisms of intelligibility and negotiations of meanings are present in certain contexts of schooling. As such, the research was carried out in the tactical perspective of reversibility of the forms of objectification of subjectivity and social inequalities resulting from these discourses through the use of intervention research. The results of this methodological work suggest that intervention research can work for alert we are actively involved in the management of processes significance of body, gen- der and sexuality daily.<hr/>Este artículo presenta el trayecto de experimentación de una metodología de investigación- intervención en el campo de la educación escolar, con énfasis en el estudio de las relaciones de género, sexualidad y generaciones en interseccionalidades con otros marcadores sociales de identidad y diferencia. Se buscó, con el presente estudio, comprender cómo determinadas posiciones de sujeto se producen y qué mecanismos de inteligibilidad y negociaciones de sig nificados se encuentran presentes en determinados contextos de la educación escolar, al mismo tiempo en que nos alojamos en la perspectiva táctica de la reversibilidad de las formas de objetivación de las subjetividades y de las desigualdades sociales resultantes de estos discur- sos a través de la investigación-intervención. Los resultados de este trabajo metodológico sugieren que la investigación-intervención puede trabajar en pro de alerta que estamos involucrados activamente en la gestión de los procesos de significacion del cuerpo, del género y de la sexualidad cotidianas. <![CDATA[A sexualidade no horizonte do discurso pós-moderno]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100309&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No momento de crise dos referenciais em que as relações passam do âmbito da estabilidade (até que a morte os separe, para eternas enquanto durem), a serem fruídas, voláteis, sem muita estabilidade, que qualquer comportamento parece correto, importa compreender o processo constitutivo da sexualidade, no horizonte do discurso pós-moderno. Para tanto, utilizou-se de pesquisa bibliográfica e coleta dos dados por meio de entrevistas individuais estruturadas com base em socialização e debate do tema no momento da entrevista. Com a pesquisa pode-se concluir que a crise moderna dá origem a várias "desconstruções" e traz como continuidade desse processo a pós-modernidade, com suas crises e quebra de tabus, mostrando-nos o quanto as relações pós-modernas estão vazias, inseguras e fragmentadas, mas representa um momento, um enfoque histórico que não pode ser ignorado, à medida que coloca em cena o humano em seu devir contingencial. Contudo, constitui possibilidade de diálogo enquanto poder fazer emergir a diversidade, que se, apenas em si, por si e para si é temerária e egoística.<hr/>At the time of the reference crisis in which the relations are the scope of stability (until death do them part, to eternal while dures) to be fruídas, volatile without much stability that any behavior seems correct, important to understand the constitutive process sexuality, on the horizon of postmodern discourse. Therefore, we used bibliographic and data collection through structured individual interviews based on socialization and subject of debate at the time of interview research. Through research it can be concluded that modern crisis gives rise to several "deconstructions" and back as a continuation of this process postmodernity, with its crises and breaking taboos, showing us how the postmodern relations are empty, insecure and fragmented, but represents a historical moment approach that can not be ignored, in that it puts in sena human in its contingency becoming. However, is the possibility of dialogue as power to bring out the diversity, which is just in itself, for itself and for itself is reckless and selfish.<hr/>En el momento de crisis de los referenciales en que las relaciones pasan del ámbito de la estabilidad (hasta que la muerte los separe, para eternas mientras duren) para que sean gozadas, volátiles, sin mucha estabilidad, que cualquier comportamiento parece correcto, importa comprehender el proceso constitutivo de la sexualidad, en el horizonte del discurso posmoderno. Para eso, se utilizó de investigación bibliográfica y coleta de los datos por medio de entrevistas individuales estructuradas con base en socialización y debate del tema en el momento de la entrevista. Con la investigación se puede concluir que la crisis moderna da origen a varias "desconstrucciones" e trae como continuidad de ese proceso la posmodernidad, con sus crisis y quiebra de tabúes, mostrándonos o cuanto las relaciones posmodernas están vacías, inseguras, y fragmentadas, pero representa un momento, un enfoque histórico que no puede ser ignorado, una vez que pone en escena el humano en su devenir indeterminado. Sin embargo, constituye posibilidad de dialogo como poder hacer emerger la diversidad, que se, solo en sí, por sí y para sí es temeraria y egoistica. <![CDATA[A alfabetização musical e os paradigmas educacionais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100329&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo apresenta as concepções atuais de alfabetização musical e suas relações com as questões paradigmáticas da educação, expondo os diferentes tipos de paradigmas e suas modificações. A possibilidade de apresentar, relacionar e debater as questões referentes aos paradigmas e às contribuições de autores para a alfabetização musical, caracterizando o egresso, são outros objetivos deste trabalho. A relevância do tema está no escasso debate sobre os paradigmas na educação musical e na possibilidade que o seu estudo pode proporcionar ao educador no processo de alfabetização musical. De natureza bibliográfica e documental, o estudo se fundamenta nos trabalhos de Schafer (1992, 1997) e Swanwick (1979, 2003, 2014). Os resultados apontam para a nova tendência da alfabetização musical, que passa a ter um compromisso inclusivo, tornando-se acessível não só ao estudante que tem como objetivo ser um músico profissional, mas também a pessoas de diferentes contextos sociais.<hr/>The article presents us contemporary conceptions of musical literacy and its relation to educational paradigmatic issues, thus exposing different types of paradigms and their modifications. The possibility to relate and discuss issues related to these paradigms and to the contributions from different authors to musical literacy issues, characterizing graduates, are also among the objectives of this work. The relevance of these issues is in the few existing debates on the paradigms within music education as well as within the possibility of such a study being able to provide useful material for educators. Of bibliographical and documentary nature, this study is based on the works of Schafer (1992, 1997) and Swanwick (1979, 2003, 2014). The results point to the new trend of musical literacy, with an inclusive commitment, made accessible not only to the student who aims to be a professional musician, but also to people from different social contexts.<hr/>El artículo presenta las concepciones actuales de la alfabetización musical y su relación con los temas paradigmáticos de la educación, la exposición de los diferentes tipos de paradigmas y sus modificaciones. La posibilidad de que, relacionarse y discutir temas relacionados con los paradigmas y los autores de las contribuciones a la alfabetización musical, que caracterizan a la salida son otros objetivos de este trabajo. La relevancia del tema es escasa en el debate sobre los paradigmas en la educación musical y la posibilidad de que su estudio puede proporcionar al educador en proceso de alfabetización musical. Naturaleza bibliográfica y documental, el estudio se basa en el trabajo de Schafer (1992, 1997) y Swanwick (1979, 2003, 2014). Los resultados apuntan a la nueva tendencia de la alfabetización musical, que se sustituye por un compromiso incluyente se pone a disposición no sólo para el estudiante que aspira a ser un músico profesional, pero también personas de diferentes contextos sociales. <![CDATA[A emergência de uma pedagogia do movimento dos povos atingidos por barragem]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100348&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente texto faz parte de uma pesquisa de dissertação de mestrado defendida no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPB. Essa pesquisa teve uma abordagem qualitativa, envolvendo pesquisa bibliográfica, documental e de campo. O locus da pesquisa foi o Município de Tucuruí, no Estado do Pará, onde foi construída a Hidrelétrica de Tucuruí, um dos grandes projetos do modelo desenvolvimentista conservador, que produziu grandes impactos sociais e ambientais e provocou o surgimento de movimentos sociais de resistência, como o MAB. Como recorte, esse texto se propõe a analisar a proposta de Educação do Movimento dos Atingidos por Barragem (MAB). Como resultado, verifica-se que essa proposta de educação expressa a emergência de uma Pedagogia do Movimento dos Povos Atingidos por Barragem, que se posiciona num campo crítico e contra-hegemônico.<hr/>This text is part of a master's dissertation research defended in the Graduate Education Program of the UFPB. This research had a qualitative approach involving bibliographic research, documentary and field. The locus of the research was the municipality of Tucuruí, in the State of Pará, where was built the hydropower's Tucuruí, one of the biggest model of development projects conservative, that produced great social and environmental impacts and caused the emergence of social resistance movements, as the MAB. as cropping, this text proposes to analyze the proposal of Movement Education of People Affected by the hydropower. (MAB) as a result, it is verified that this education proposal expressed the emergence of an Pedagogy Movement of Peoples Affected by Dam, which positions itself at a critical field and counter-hegemonic<hr/>El presente trabajo es parte de la investigación de tesis de maestría defendida en el Programa de Postgrado del UFPB en Educación. Este estudio fue un enfoque cualitativo que implica la literatura documental y de campo. El locus de la investigación fue el municipio de Tucuruí, en el Estado de Pará, que fue construido la hidrelétrica Tucuruí , uno de los grandes proyectos del modelo de desarrollo conservadora que producen grandes impactos sociales y ambientales, y causaron la aparición de movimientos de resistencia social, como MAB. El texto pretende analizar la propuesta del Movimiento de Educación de las Personas Afectadas por la Represa (MAB). Como resultado de ello, resulta que esta propuesta de educación expresa el surgimiento de un movimiento de Pedagogía de los Pueblos Afectados por la presa, que se sitúa en un campo crítico y contrahegemónica. <![CDATA[Qual química ensinar? Reflexões a respeito da educação química e formação de leitores em aulas de química no ensino médio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100366&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente estudo trata de questões ligadas a algumas das abordagens dadas à educação química no ensino médio. Trata-se de uma reflexão teórica que engloba aspectos a serem considerados ao se trabalhar com leituras nesse contexto, como a questão da especificidade da linguagem química, de abordagens ligadas ao cotidiano dos estudantes e à formação de sujeitos leitores em aulas de química.<hr/>This study addresses issues related to some approaches given to chemical education in high school. This is a theoretical reflection that adresses aspects to be considered when working with readings in this context, as the question of the specificity of chemical language, approaches related to the daily lives of students and training of readers in chemistry classes.<hr/>Este estudio se ocupa de cuestiones relacionadas a algunos de los enfoques dados a la enseñanza de la química en la educación secundaria. Se trata de una reflexión teórica que abarca aspectos a considerar cuando se trabaja con lecturas en este contexto, como la cuestión de la especificidad del lenguaje químico, los enfoques relacionados a la vida diaria de los estudiantes y la formación de sujetos lectores en el aula de química. <![CDATA[Marcas de oralidade no Caderno Kzuka - um olhar sob a perspectiva dos estudos culturais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100382&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste estudo, buscamos compreender como as marcas de oralidade presentes no jornalismo estão implicadas na constituição de identidades culturais juvenis. Sob a perspectiva dos Estudos Culturais, discutimos, a partir da abordagem discursiva da Representação Cultural, os modos como o Caderno Kzuka - periódico semanal do jornal gaúcho Zero Hora - promove uma forma de Pedagogia Cultural, ao incorporar expressões e elementos tipicamente juvenis ao texto escrito no semanário.<hr/>Through this study we seek to understand how orality markers present in journalism are implicated in the constitution of youth cultural identities. Under the perspective of the Cultural Studies, we discuss, throughout the discursive approach of Cultural Representation, the ways how the Caderno Kzuka - a weekly periodic published in the South-Brazilian newspaper called "Zero Hora" - promotes a sort of Cultural Pedagogy, by incorporating typically juvenile expressions and elements into the text written in the newspaper.<hr/>En este estudio, hemos tratado de entender cómo las marcas de oralidad presentes en el periodismo están involucradas en la formación de las identidades culturales juveniles. Sobre la base de los Estudios Culturales, argumentamos, a partir del enfoque discursivo de representación cultural, las formas en que el Caderno Kzuka - boletín semanal del diario gaucho "Zero Hora" - promueve una forma de educación cultural, incorporando expresiones y elementos típicamente juveniles al texto escrito en el semanario. <![CDATA[Práticas coercitivas na educação: o que dizem e o que fazem os professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100402&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No contexto da formação do professor o uso de coerção é uma prática criticada, na prática o professor parece fazer uso de tais estratégias e desconhecer práticas alternativas de interação e ensino. O objetivo deste trabalho foi verificar a correspondência entre o relato e a prática acerca do uso de eventos coercitivos nas interações professor-aluno em quatro professoras dos anos iniciais do ensino público. Para tanto, foi utilizada uma metodologia combinada: questionário e observação direta. Os resultados apontaram a ocorrência de níveis de não-correspondência verbal/não-verbal em todas as participantes. Conclui-se pela necessidade, como aponta a literatura, de focalizar a análise dos comportamentos emitidos em relação ao que é relatado sobre a mesma realidade.<hr/>In the context of teacher formation the use of coercion is criticized, but in practice the teacher seems to make use of such strategies and ignore alternatives for interaction and teaching practices. The objective of this work was checking the correspondence between the description and the practice of coercion events in the student-teacher interaction with four Elementary-School female teachers in a public school. To do that, a combined methodology was used: questionnaire and direct observation. The results showed the occurrence of a level of non-correspondence between what they say and what they do in all participants. The conclusion points to the need, as shown by the literature, to focus on the analysis of the behaviors in relation to what is reported in the same reality.<hr/>En el contexto de la formación del profesor, el uso de coerción es criticado; sin embargo, en su trabajo él parece hacer uso de este tipo de estrategia e ignorar así las prácticas alternativas de interacción y aprendizaje. El objetivo de este trabajo fue verificar la correspondencia entre el discurso y la práctica, acerca del uso de la coerción en las interacciones con alumnos en 4 profesores de los primeros grados de la educación pública. Por lo tanto, se utilizó un enfoque mixto usando: el cuestionario y la observación directa. Según los resultados se indica la existencia de un nivel de desajuste verbal/no verbal en todos los participantes. En conclusión, los resultados confirmaron la necesidad, como se ha señalado por la literatura, de centralizar el análisis de la conducta en relación con lo que se dice acerca de una misma realidad. <![CDATA[Moralidade e educação na modernidade líquida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492016000100425&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt No contexto da formação do professor o uso de coerção é uma prática criticada, na prática o professor parece fazer uso de tais estratégias e desconhecer práticas alternativas de interação e ensino. O objetivo deste trabalho foi verificar a correspondência entre o relato e a prática acerca do uso de eventos coercitivos nas interações professor-aluno em quatro professoras dos anos iniciais do ensino público. Para tanto, foi utilizada uma metodologia combinada: questionário e observação direta. Os resultados apontaram a ocorrência de níveis de não-correspondência verbal/não-verbal em todas as participantes. Conclui-se pela necessidade, como aponta a literatura, de focalizar a análise dos comportamentos emitidos em relação ao que é relatado sobre a mesma realidade.<hr/>In the context of teacher formation the use of coercion is criticized, but in practice the teacher seems to make use of such strategies and ignore alternatives for interaction and teaching practices. The objective of this work was checking the correspondence between the description and the practice of coercion events in the student-teacher interaction with four Elementary-School female teachers in a public school. To do that, a combined methodology was used: questionnaire and direct observation. The results showed the occurrence of a level of non-correspondence between what they say and what they do in all participants. The conclusion points to the need, as shown by the literature, to focus on the analysis of the behaviors in relation to what is reported in the same reality.<hr/>En el contexto de la formación del profesor, el uso de coerción es criticado; sin embargo, en su trabajo él parece hacer uso de este tipo de estrategia e ignorar así las prácticas alternativas de interacción y aprendizaje. El objetivo de este trabajo fue verificar la correspondencia entre el discurso y la práctica, acerca del uso de la coerción en las interacciones con alumnos en 4 profesores de los primeros grados de la educación pública. Por lo tanto, se utilizó un enfoque mixto usando: el cuestionario y la observación directa. Según los resultados se indica la existencia de un nivel de desajuste verbal/no verbal en todos los participantes. En conclusión, los resultados confirmaron la necesidad, como se ha señalado por la literatura, de centralizar el análisis de la conducta en relación con lo que se dice acerca de una misma realidad.