Scielo RSS <![CDATA[Reflexão e Ação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-994920170002&lang=pt vol. 25 num. 2 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Apresentação do dossiê]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[A estética da pedagogia da esperança: contribuições à formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente estudo configura-se como um desdobramento de uma pesquisa maior: “O regime de esteticidade em Freire como teoria e prática da formação de professores, visando uma contribuição para a História da Educação”, que compreende a estética presente nas obras publicadas por Paulo Freire e autores, discípulos e críticos de Paulo Freire. Integra o estudo a obra “Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido”, de Paulo Freire (1992), que elegemos para apresentar neste texto. Estabelece como hipótese de estudo que o regime de esteticidade é o grande desafio da pedagogia de Freire, permite melhorar a intervenção do sujeito por via da estética, um caminho para a realização da justiça entre os homens. Adota-se como metodologia a análise documental, com enfoque hermenêutico, na perspectiva de Gadamer (2000). O estudo assinala uma contribuição para a elaboração de uma matriz conceptual de estética em Freire, no que se refere à formação de professores.<hr/>Abstract The present study is framed by a larger research: "The stewardship regime in Freire as a theory and practice of teacher education, aiming at a contribution to the History of Education", which includes the aesthetics present in the works published by Paulo Freire and authors, disciples and critics of Paulo Freire. The study includes the book "Pedagogy of Hope: a reunion with the Pedagogy of the Oppressed", by Paulo Freire (1992), which we have chosen to present in this text. It establishes as hypothesis of study that the regime of aesthetics is the great challenge of the pedagogy of Freire, allows to improve the intervention of the subject through aesthetics, a way for the realization of justice among men. The documentary analysis, with a hermeneutic approach, is adopted as a methodology from the perspective of Gadamer (2000). The study points out a contribution to the elaboration of a conceptual matrix of aesthetics in Freire, regarding teacher education.<hr/>Resumen Este estudio establece con una rama de una investigación más amplio: “El esquema esteticidad Freire como teoría y práctica de la formación del profesorado, con el objetivo de una contribución a la Historia de la Educación", que comprende esta estética en trabajos publicados por Paulo Freire y autores, discípulos y críticos de Paulo Freire. Se integra el estudio del libro “Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la Pedagogía del oprimido”, de Paulo Freire (1992), elegido para presentar en este texto. Se establece la hipótesis de estudio que el régimen esteticidad es el gran reto de la pedagogía de Freire, mejora la acción del sujeto a través de la estética, un camino para la realización de la justicia entre los hombres. Se adoptó como metodología para documentar el análisis, con un enfoque hermenéutico, desde la perspectiva de Gadamer (2000). El estudio marca una contribución al desarrollo de una matriz conceptual de la estética en Freire, en relación con la formación del profesorado. <![CDATA[“O intelectual como transgressor”: Richard Shaull e o pensamento educacional latino-americano]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200027&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo analisa a contribuição de Richard Shaull (1919-2002), teólogo protestante norte-americano e um dos pioneiros da teologia da libertação, para o pensamento latino-americano. Como missionário e professor na Colômbia e no Brasil, entre os anos de 1942 e 1962, ele foi profundamente tocado pela realidade latino-americana e, em troca, marcou uma geração de jovens e manteve desde então interlocução com pensadores que são referência na pedagogia latino-americana: Orlando Fals Borda (1925-2008), Paulo Freire (1921-1996) e Rubem Alves (1933-1914). Serão apresentados lugares onde as biografias destes quatro intelectuais se encontram e alguns aspectos do seu pensamento transgressor em relação ao conhecimento e visão de sociedade. <hr/>Abstract The article analyses the contribution of Richard Shaull (1919-2002), a protestant North American theologian and a pioneer of Theology of Liberation, to Latin American pedagogical thought. As a missionary in Colombia and Brazil, between 1942 and 1962, he was profoundly touched by Latin American reality and, at the same time, left important imprints on a generation of young people and kept, since then, dialogue with intellectuals that are reference in Latin American pedagogy: Orlando Fals Borda (1925-2008), Paulo Freire (1921-1996) and Rubem Alves (1933-2014). The text identifies themes where the biographies of these four intellectuals meet, as well as marks of transgression of their thought regarding knowledge and vision of society. <hr/>Resumen El articulo analiza la contribución de Richard Shaull (1919-2002), teólogo protestante norteamericano y uno de los pioneros de la teología de la liberación, para el pensamiento latinoamericano. Como misionero y profesor en Colombia y en Brasil, entre los años 1942 y 1962, fue profundamente tocado por la realidad latinoamericana y, a su vez, marcó una generación de jóvenes y mantuvo desde entonces una interlocución con pensadores que son referencia en la pedagogía latinoamericana: Orlando Fals Borda (1925-2008), Paulo Freire (1921-1996) y Rubem Alves (1933-1914). Se presentarán lugares donde las biografías de estos cuatro intelectuales se encuentran y algunos aspectos de su pensamiento transgresor en relación al conocimiento y visión de sociedad. <![CDATA[Freire e o uso pedagógico da imagem visual na alfabetização de jovens e adultos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200046&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este ensaio cumpre duas funções. A primeira consiste em analisar a ordem do discurso que faz emergir o uso da imagem no processo de alfabetização presente na proposta pedagógica freireana. A segunda, ao mesmo tempo em que opera com a abordagem teórico-metodológica da Análise Arqueológica do Discurso - AAD, proposta por Michel Foucault, visa afirmar que a AAD se caracteriza como uma possibilidade de investigação no campo da educação, especificamente, da educação popular. Constatamos que o enunciado do uso pedagógico da imagem aparece em menções sobre os gêneros do desenho pictórico, fotográfico e audiovisual. O emprego de imagens visuais está relacionado às noções de código visual, representação de mundo e objeto de conhecimento e às funções de associação mnemônica, ilustração e mediação do conhecimento como estratégias pedagógicas da alfabetização de jovens e adultos. O estudo assinala, de um lado, a pertinência teórico-metodológica da AAD e, de outro, que, embora Freire não tenha desenvolvido uma discussão elaborada, a problemática da imagem visual não deixou de ser objeto de sua atenção e utilização na prática educativa.<hr/>Abstract This test performs two functions. The first is to analyze the order of discourse that makes use of the image emerge in the literacy process present in the Freirean pedagogical proposal. The second, while working with the theoretical-methodological approach of the Archaeological Analysis of Discourse - AAD, proposed by Michel Foucault, seeks to affirm that the AAD is characterized as a possibility of investigation in the field of education and, specifically, of popular education. We find that the statement of the pedagogical use of the image appears in mentions about the genres of drawing, pictorial, photographic and audiovisual. The use of visual images is related to the notions of visual code, representation of the world and object of knowledge; and the functions mnemonic association, illustration and mediation of knowledge as pedagogical strategies of the literacy of young people and adults. The study points out, on the one hand, the theoretical and methodological pertinence of the DAF, on the other hand, that although Freire did not develop an elaborate discussion, the problem of the visual image has not ceased to be the object of its attention and use in educational practice. <hr/>Resumen Essa prueba cumple dos funciones. La primera consiste en analizar el orden del discurso que pone de manifiesto el uso de la imagen en esse proceso de alfabetización en la propuesta educativa de Freire. El segundo, el tiempo que opera con el enfoque teórico y metodológico de análisis del discurso arqueológico - ADF, propuesto por Michel Foucault, decir que el ADF se caracteriza como una oportunidad de investigación en la educación y, en concreto, de la educación popular. Observamos que la imagen Declaración de uso pedagógico aparece en términos de los géneros de dibujo, gráfica, fotográfica y audiovisual. El uso de imágenes visuales a continuación, relacionados con las nociones de representación de código visual del mundo y el objeto del conocimiento; y las funciones de asociación mnemotécnicos, la ilustración y la mediación de conocimientos y estrategias pedagógicas de alfabetización de jóvenes y adultos. El estudio señala, por una parte, la relevancia teórica y metodológica de la AAD, el otro, a pesar de que Freire no ha desarrollado una elaborada discusión, el tema de la imagen visual no ha dejado de ser el objeto de su atención y su uso en la práctica educativa. <![CDATA[La partcipación como elemento clave en las escuelas democráticas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200065&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen A veinte años de la muerte de Paulo Freire, rescatamos un elemento central de su pensamiento pedagógico: su convencimiento de que la educación puede hacer una valiosa contribución a la formación de sujetos democráticos y eventualmente a la construcción de una sociedad más justa y democrática. Freire decía que la educación no cambia el mundo pero cambia a las personas que van a cambiar el mundo. Así, es posible argumentar que la educación no democratiza a la sociedad pero puede generar personas más democráticas que van a construir sociedades más democráticas. Esta relación entre el nivel micro (la construcción de personas más democráticas) y el nivel macro (la construcción de sociedades más democráticas) puede ser mediada, al nivel meso, por la democratización de las escuelas y los sistemas educativos. Este texto aborda estas relaciones, y está organizado en cinco secciones. La primera describe las preocupaciones teóricas y prácticas de Freire en relación al proyecto democratizador. La segunda analiza las conexiones entre democracia, participación y educación ciudadana. La tercera explora la participación estudiantil las escuelas. La cuarta examina los presupuestos participativos escolares. La última sección presenta un resumen y algunas conclusiones preliminares.<hr/>Abstract On the 20th anniversary of the passing of Paulo Freire, in this article we highlight a central feature of his pedagogical thinking: his conviction that education can make a contribution to the development of democratic subjects and eventually to the construction of a more just and democratic society. Freire used to say that education does not change the world but it changes people who are going to change the world. Thus, it is possible to argue that education does not democratize society but can nurture more democratic people who are going to build more democratic societies. This relationship between the micro-level (nurturing democratic citizens) and the macro-level (building more democratic societies) can be mediated, at the meso-level, by the democratization of educational institutions and systems. This paper addresses these relationships, and is organized into five sections. The first describes Freire’s theoretical and practical contributions in relation to the democratizing project. The second analyzes the connections between democracy, participation and civic education. The third explores student participation in schools. The fourth examines participatory school budgets, and the last section presents a summary and preliminary conclusions. <![CDATA[Paulo Freire um clássico da educação: contribuições epistêmicas, políticas e pedagógicas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200084&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo de natureza bibliográfica tem por objetivo fundamentar a tese que Paulo Freire é um clássico da educação e tem muito a contribuir para pensar os desafios emergentes na atualidade, tanto do contexto global, quanto da sociedade brasileira. Para fundamentar a tese que Freire é um clássico, buscam-se as contribuições de Ítalo Calvino, quando apresenta vários argumentos do porque ler um clássico, bem como as contribuições de Raymond Williams para embasar a ideia de que um clássico mantém a sua vitalidade na medida em que consegue problematizar e responder aos desafios emergentes em diferentes contextos. Esses dois autores ajudam a fundamentar a tese que Paulo Freire é um clássico da educação, porque respondeu questões de seu tempo, mas as suas ideias continuam provocando reflexões relativas a problemas epistêmicos, políticos e educacionais emergentes no tempo presente. <hr/>Abstract The bibliographical article aims to support the thesis that Paulo Freire is a classic of education and has much to contribute to think about the emerging challenges in the present time of both the global context and the Brazilian society. The thesis that Freire is a classic is based on the contributions of Italo Calvino when he presents several arguments to justify why to read a classic, as well as the contributions of Raymond Williams to support the idea that a classic maintains its vitality as long as it can problematize and respond to challenges arising in different contexts. These two authors help to support the proposition that Paulo Freire is a classic of education because he answered questions of his time, whose ideas continue to provoke reflections on epistemic, political and educational emerging problems in the present time.<hr/>Resumen El artículo de naturaleza bibliográfica tiene por objetivo fundamentar la tesis que Paulo Freire es un clásico de la educación y tiene mucho que contribuir a pensar los desafíos emergentes en la actualidad tanto del contexto global, como de la sociedad brasileña. Para fundamentar la tesis que Freire es un clásico se buscan las contribuciones de Ítalo Calvino cuando presenta varios argumentos del por qué leer un clásico, así como las contribuciones de Raymond Williams para basar la idea de que un clásico mantiene su vitalidad en la medida en que es capaz de problematizar y responder a los desafíos emergentes en diferentes contextos. Estos dos autores ayudan a fundamentar la tesis que Paulo Freire es un clásico de la educación porque respondió cuestiones de su tiempo, pero sus ideas continúan provocando reflexiones relativas a problemas epistémicos, políticos y educacionales emergentes en el tiempo presente. <![CDATA[Ler para ser: a leitura na perspectiva freireana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O texto apresenta uma reflexão sobre a leitura à luz da concepção de Paulo Freire, que a infere como prática social capaz de levar o sujeito a compreender os intercursos ideológicos da realidade. Nesse sentido, o mesmo objetiva compreender a importância da leitura tendo como parâmetro a perspectiva de Paulo Freire. Para tanto, sua construção metodológica pautou-se em uma pesquisa bibliográfica, a qual investigou o campo teórico-conceitual da leitura, trançando uma reflexão a partir de Freire (1987; 1996; 2001; 2003). Desse modo, como resultado, a interface entre leitura e o pensamento freireano sinaliza a necessidade de explicitar o ato de ler como via de construção de uma consciência individual e coletiva acerca das tramas que atravessam a realidade. Assim, a intenção proposta é propiciar a consideração imprescindível da leitura na construção de um ser humano crítico e instrumentalizado para transformação ideológica da sociedade. <hr/>Abstract The text presents a reflection on reading in the light of Paulo Freire's conception, which infers it as a social practice capable of understanding the ideological interchanges of reality. In this sense, the objective is to understand the importance of reading with Paulo Freire's perspective as a parameter. To that end, its methodological construction was based on a bibliographical research, which investigated the theoretical-conceptual field of reading, drawing a reflection from Freire (1987; 1996; 2001; 2003). Thus, as a result, the interface between reading and Freire’s thought signals the need to understand the act of reading as a way of building an individual and collective consciousness about the plots that cross reality. Thus, the proposed intention is to provide the essential consideration of reading in the construction of a critical and instrumental human being for the ideological transformation of society. <hr/>Resumen Este artículo presenta una reflexión sobre la luz de lectura para el diseño de Paulo Freire, que infiere como práctica social puede comprender la realidad las relaciones ideológico. En este sentido, se pretende comprender la importancia de la lectura teniendo como parámetro la perspectiva de Paulo Freire. Por lo tanto, su construcción metodológica fue marcado en una investigación bibliográfica, que investigó el campo teórico y conceptual de la lectura, trenzando un reflejo de Freire (1987; 1996; 2001; 2003). Por lo tanto, como resultado, la interfaz entre la lectura y el pensamiento de Freire indica la necesidad de comprender el acto de la lectura como una forma de construir la conciencia individual y colectiva sobre las parcelas que se ejecutan a través de la realidad. Por lo tanto, la propuesta tiene por objeto proporcionar consideración esencial de lectura en la construcción de un ser humano crítico y instrumentalizada para la transformación ideológica de la sociedad. <![CDATA[Ensino e pesquisa na PUC-SP marcam 20 anos de presença/ausência de Paulo Freire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200119&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Paulo Freire foi professor da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) pelo período de quase duas décadas, desde sua volta do exílio. Quando ele já não estava entre nós, em 1998, a reitoria da PUC-SP criou a Cátedra Paulo Freire, um espaço acadêmico singular para o desenvolvimento de estudos e pesquisas sobre e a partir da obra de Paulo Freire. Transcorridos vinte anos de ausência do autor da Pedagogia do Oprimido, é possível afirmar que a sua ausência é presença no mundo, porque o seu pensamento é clássico e atual. Este artigo tem o objetivo de apresentar como a pedagogia freireana segue sendo estudada, pesquisada e reinventada na Cátedra Paulo Freire da PUC-SP. O destaque desse texto é demonstrar a possibilidade de materializar a relação “ensino-pesquisa”, assim como foi compreendida por Paulo Freire, e como uma pesquisa de abrangência nacional analisa o legado e a reinvenção do pensamento desse autor que nos deixou “à moda de quem, saindo, fica.”<hr/>Abstract Paulo Freire was a professor at the Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC-SP), for almost two decades, since his return from exile. When he was no longer among us in 1998, the rector of PUC-SP created the Cathedra Paulo Freire, a unique academic space for the development of studies and research on and from Paulo Freire's work. After twenty years of absence of the author of Pedagogy of the Oppressed, it is possible to affirm that his absence is presence in the world, because his thought is classic and timeliness. This article aims to present how freirean pedagogy continues to be studied, researched and reinvented at the Cathedra Paulo Freire of PUC-SP. The emphasis of this text is to demonstrate the possibility of materializing the "teaching-research" relationship, as understood by Paulo Freire, and how, a nationwide research analyzes the legacy and the reinvention of the thought of this author that left us "in a way of whom, leaving, stays". <hr/>Resumen Paulo Freire fue profesor de la Universidad Católica de Sao Paulo (PUC-SP) por un período de casi dos décadas, desde su regreso del exilio. Cuando no estaba más con nosotros, en 1998, la rectoría de la PUC-SP creó la Cátedra Paulo Freire, un espacio académico único para el desarrollo de estudios e investigaciones sobre y desde el trabajo de Paulo Freire. Transcurrido veinte años de ausencia del autor de la Pedagogía del Oprimido, está claro que su ausencia es presencia en el mundo, debido a su forma de pensar que és clásica y actual. Este artículo tiene como objetivo presentar como la pedagogía de Freire aún es estudiada, investigada y reinventó en la Cátedra Paulo Freire en la PUC-SP. Lo más destacado de este trabajo es demostrar la posibilidad de materializar la relación "enseñanza-investigación", tal como se entendía por Paulo Freire, y como una investigación a nivel nacional analiza el legado y la reinvención del pensamiento de este autor que nos dejó "con estilo de quién, hacia fuera, resta". <![CDATA[Paulo Freire e Antonio Gramsci: aportes para pensar a formação de professores como contexto de construção de práxis docentes contra-hegemônicas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200134&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Neste artigo pretende-se estabelecer pontes entre o pensamento de Paulo Freire e Antonio Gramsci, de modo a inferir da obra desses autores o importante papel da educação no processo histórico de transformação social e a necessidade de formação de intelectuais comprometidos com esse propósito. São explorados conceitos freireanos que, em diálogo com a obra gramsciana, demonstram o valor e a atualidade das propostas desses pensadores na superação de desafios contemporâneos da formação docente, em uma perspectiva crítico-emancipatória. O texto afirma o entendimento da escola como um centro de produção cultural estreitamente articulado ao projeto de sociedade que se quer construir e, portanto, como um espaço-tempo do qual as classes populares não podem e não devem prescindir no contexto da disputa hegemônica. Com essa compreensão, é discutida a necessidade de assumir a formação em serviço de professores como um contexto possível de formação de intelectuais transformadores, no qual se constroem conhecimentos significativos, se luta por melhores condições de trabalho e se vive, com ousadia, o desafio cotidiano de desenvolver uma educação com qualidade social.<hr/>Abstract In this article we intend to establish bridges between the thought of Paulo Freire and Antonio Gramsci, in order to infer from their work the important role of education in the historical process of social transformation and the need to educate intellectuals committed to this purpose. Freirean concepts are explored, in dialogue with Gramsci's work, in order to demonstrate the value and timeliness of the proposals of these thinkers in overcoming contemporary challenges of teacher education, in a critical-emancipatory perspective. The text affirms the understanding of the school as a center of cultural production closely articulated to the project of society that one wants to construct and, therefore, like a space-time of which the popular classes can not and should not withdrawn, in the context of the hegemonic dispute. With this understanding, the need to take on the in-service education of teachers as a context for the formation of transformative intellectuals is discussed, a context in which significant knowledge is built, struggle for better work conditions is taken, and where one lives the everyday challange of building education with social quality.<hr/>Resumen Este artículo está destinado a establecer puentes entre el pensamiento de Paulo Freire y Antonio Gramsci, con el fin de inferir de la obra de estos autores, el importante papel de la educación en el proceso histórico de transformación social y la necesidad de formación de uno intelectual comprometido con este propósito. Conceptos de Freire se exploran en diálogo con la obra de Gramsci, con el fin de demostrar el valor y la pertinencia de las propuestas de estos pensadores en la superación de los desafíos contemporáneos de la formación del profesorado, desde una perspectiva crítico-emancipatoria. El texto indica la comprensión de la escuela como un centro de producción cultural estrechamente articulado con el proyecto de sociedad que se quiere construir y, por tanto, como un espacio-tiempo a partir del cual las clases populares no pueden y no deben ignorar, en lo contexto de la disputa hegemónica. Con este entendimiento, se discute la necesidad de tomar la formación del profesorado como un posible contexto de la formación de los maestros como intelectuales, en que se construyen una experiencia significativa, que luchan por mejores condiciones de trabajo y de vida, con valentía, el reto diario para desarrollar una educación con calidad social. <![CDATA[Da necessidade/atualidade da pedagogia crítica: contributos de Paulo Freire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200152&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente artigo discute a epistemologia da Pedagogia Crítica realçando a sua origem nos fundamentos da pedagogia do oprimido de Paulo Freire. Realça a inerência desta racionalidade pedagógica crítica aos processos de reflexividade; dialogicidade e politicidade, bem como discute a incompatibilidade desta racionalidade em espaços/tempos neoliberais. Conclui afirmando a necessidade/atualidade dos princípios pedagógicos críticos junto às práticas educativas, na perspectiva de movimento de resistência à lógica neoliberal. <hr/>Abstract This article discusses the epistemology of Critical Pedagogy emphasizing its origin in the foundations of Paulo Freire’s pedagogy of oppressed. Emphasizes the inherence of this critical pedagogical rationality to the processes of reflexivity; dialogicity and politics, as well as discusses the incompatibility of this rationality in neoliberal spaces / times. It concludes by affirming the necessity / actuality of the critical pedagogical principles next to the educative practices, in perspective of movement of resistance to the neoliberal logic. <hr/>Resumen En este artículo se analiza la epistemología de la pedagogía crítica destacando sus orígenes en las bases de la pedagogía del oprimido de Paulo Freire. Destaca la racionalidad inherente a estos procesos de reflexividad pedagógicos críticos; la naturaleza dialógica y política, así como analiza la incompatibilidad de la racionalidad en espacios / tiempos neoliberales. Concluye la necesidad / principios pedagógicos críticos actuales con las prácticas educativas en la resistencia a la lógica de movimento em la perspectiva neoliberal. <![CDATA[The dialectical materialism of Paulo Freire’s critical pedagogy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200171&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Abstract It is hard to over-emphasize Freire’s importance to progressive, social justice, radical, and critical educators in the U.S. and around the world. The popularization of Freire and his conception of critical pedagogy has resulted in Freire’s work being recontextualized in a variety of settings. However, despite important books on Freire’s Marxist politics, his Marxist conception of consciousness, and the power of his legacy for teachers and activists, the popularity of Freire amongst “respectable” progressive educators has meant that the Marxist nature of his pedagogy is often left unsaid. This paper argues that, at its core, Freire’s conception of critical pedagogy is based on Marxist, dialectical materialism. Further, this paper defends Freire’s critical pedagogy from several detractors, most of whom maintain deep misunderstandings of Freire’s dialectical materialism-and therefore propagate deeply misplaced criticisms of his pedagogy.<hr/>Resumo É difícil enfatizar a importância de Freire para educadores radicais, progressistas, críticos e que lutam por justiça social nos EUA e em todo o mundo. A popularização de Freire e sua concepção de pedagogia crítica resultaram na recontextualização do trabalho de Freire em uma variedade de cenários. No entanto, apesar de importantes livros sobre a política marxista de Freire, sua concepção marxista de consciência, e o poder de seu legado para professores e ativistas, a popularidade de Freire entre educadores progressistas "respeitáveis" fez com que a natureza marxista de sua pedagogia fosse muitas vezes não dita. Este artigo argumenta que, em sua essência, a concepção de Freire de pedagogia crítica se baseia no materialismo marxista e dialético. Além disso, este trabalho defende a pedagogia crítica de Freire de vários detratores, a maioria dos quais mantém profundos mal-entendidos do materialismo dialético de Freire - e, portanto, propagam críticas profundamente equivocadas de sua pedagogia. <![CDATA[A relação da educação do campo com os paradigmas agrários]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200196&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem a educação do campo, que está inserida no grande campo da educação popular, como objeto central. É observada uma relação direta da educação do campo com o campesinato. A educação do campo não acontece de forma independente do contexto social, mas é sim influenciada pelos paradigmas agrários, seja pelo marxista, pelo capitalista da modernização da agricultura ou pela recampesinização. Entender esta relação da educação do campo com os paradigmas agrários torna premente primeiro breves definições de educação do campo, do grande campo da educação popular e do campesinato. Posteriormente são apresentados os paradigmas agrários em sua relação com a educação e sobretudo com a educação do campo.<hr/>Abstract This paper has the countryside education, which is inserted into the large field of popular education, as a central object. A direct relationship between countryside education and peasantry is observed. The countryside education does not happen independently from the social context, but are influenced by the agrarian paradigms such as Marxist, capitalist of agriculture modernization and repeasantization. Understanding the relationship of countryside education with the agrarian paradigms turns brief definition of countryside education, the large field of popular education and peasantry. Additionally, this study presents the agrarian paradigms and their relation to education and especially with the countryside education.<hr/>Resumen Este artículo tiene la educación del campo, que se inserta en el amplio campo de la educación popular, como objeto central. Se observó una relación directa de la educación del campo con el “campesinato”. La educación del campo no se produce con independencia del contexto social, sino que está influenciada por los paradigmas agrarios, sea por el marxista, por la modernización capitalista de la agricultura y la “recampesinização”. Comprender la relación entre la educación del campo con los paradigmas agrarios, hace urgente primero breves definiciones de la educación del campo, del gran campo de la educación popular y del “campesinato”. Posteriormente se presentan los paradigmas agrarios en su relación con la educación y, sobre todo, con la educación del campo. <![CDATA[Entre olhares ao infinito e pensamento matemático: educação, visual e pesquisa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo é um convite para pensar a educação, o visual e a pesquisa com imagens. Partimos de uma perspectiva da visualidade, proveniente da Cultura Visual, para discutir acerca de como afetamos e somos afetados por modos de olhar ao infinito. Para tanto, desenvolvemos uma pesquisa com imagens que sugerem o olhar ao infinito, envolvendo participantes do CAPS-Florianópolis. Foram desenvolvidas quatro oficinas com o objetivo de interagir tanto com modos de olhar ao infinito, quanto com modos de dizer sobre o infinito. Apresentamos aqui alguns fragmentos dessa pesquisa, mostrando a produção de dados e o movimento de cartografar saberes, afetos e olhares. Por fim, salientamos que uma produção de dados entre imagens e visualidades permite problematizar não só o próprio visual, mas as formas de se fazer pesquisa e a própria educação escolar. <hr/>Abstract This article is an invitation to think the education, the visual as well as the research with images. We start from a perspective of visuality, from the Visual Culture, to discuss about how we affect and are affected by ways of looking at the infinity. To this end, we have developed a research with images that suggests the look to infinity, involving CAPS-Florianópolis participants. Four workshops were developed with the aim of interacting with both ways of looking and ways to say about infinity. We present here some fragments of this research, showing the producing of data and the effort of mapping knowledge, affects and looks. Finally, we point out that a production of data between images and visualities allows not only discussing the visual itself, but also the ways of doing research and the education itself. <hr/>Resumen Este artículo es una invitación a pensar la educación, la visual, así como la investigación con imágenes. Partimos desde la perspectiva de la visualidad, de la cultura visual, para discutir acerca de cómo nos afectan y son afectados por formas de mirar el infinito. Con este fin, hemos desarrollado la investigación con imágenes Que sugiere la mirada al infinito, con participantes CAPS- Florianópolis. Cuatro talleres fueron desarrollados con el objetivo de interactuar con las formas de ver y maneras de decir sobre el infinito. Presentamos aquí algunos fragmentos de esta investigación, que muestra el productor de los datos y el esfuerzo de los conocimientos de cartografía, afecta y se ve. Por último, señalamos que la producción de datos entre imágenes y visualidades no sólo permite discutir la propia visual, sino también las formas de hacer la investigación y la propia educación. <![CDATA[Mulheres e heranças educativas do analfabetismo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200233&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo São recorrentes as constatações de que os índices de analfabetismo retratam a dívida educacional brasileira, pois gerações de diferentes estratos de renda vivenciaram o acesso desigual à escolarização. Assim, historicamente, associa-se analfabetismo com termos que sugerem tratamento, reparos, cura, erradicação. Essa pesquisa coloca em evidência outras dimensões da “dívida educacional”: trata o analfabetismo como herança educativa e traz as mulheres egressas do Programa Mulheres Mil como foco de análise. Estuda o que se sabe dessas mulheres enquanto grupo social participante do Programa, analisando os principais documentos dessa política: Termo de Cooperação (2006), Base Legal (s.d.), Guia Metodológico (s.d.) e Cartilha (2014). Operacionaliza metodologicamente com a análise do discurso foucaultiano a partir das “coisas ditas” pelas mulheres em entrevista narrativa, na direção de constituir um percurso analítico entre as aproximações discursivas em correlação com diferentes campos discursivos. Identifica as implicações sociais, históricas, políticas e culturais que compõem a herança educativa do analfabetismo. <hr/>Abstract The observations that illiteracy rates portrait the Brazilian educational debt are common because different income strata have had unequal access to schooling throughout generations. Therefore, illiteracy has historically been associated with terms that suggest treatment, repair, cure, eradication. This research puts in evidence other dimensions of this “educational debt”: it treats illiteracy as educational heritage and places the women that have concluded the Program Mulheres Mil (Thousand Women) as the main focus of analysis. It studies what is known about these women as a social group that attend this Program, analyzing the main documents related to this public policy: Cooperation Therm (2016), Legal Base (s.d), Methodological Guide (s.d), and Primer (2014). The methodological operationalization uses Foucault’s discourse analysis on the “things said” by these women in narrative interviews, in the direction of constructing an analytical route between the discursive approximations in correlation with different discursive fields. It identifies social, historical, political, and cultural implications that form the educational heritage of illiteracy. <hr/>Resumen Son recurrentes las constataciones de que los índices de analfabetismos retratan la deuda educativa brasileña, pues generaciones de distintos estratos de ingresos vivenciaron el acceso desigual a la enseñanza. Así, históricamente, se asocia analfabetismo con termos que sugieren tratamiento, reparos, cura, erradicación. Esa búsqueda pone en evidencia otras dimensiones de la “deuda educativa”: trata el analfabetismo como herencia educativa y trae las mujeres egresas del “Programa Mulheres Mil” como foco de análisis. Estudia lo que se sabe de esas mujeres en cuanto grupo social participante del programa, analizando los principales documentos de esa política: Acuerdo de Cooperación (2006), Base Legal (s.d), Guía Metodológica (s.d) y Cartilla (2014). Instrumentaliza metodológicamente con el análisis del discurso foucaultiano a partir de las “cosas dichas” por las mujeres en entrevista narrativa en correlación con distintos campos discursivos. Identifica las implicaciones sociales, históricas, políticas y culturales que componen la herencia educativa del analfabetismo. <![CDATA[Inovação e integração das tecnologias digitais na docência universitária: conceitos e relações]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200250&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo deste artigo é discutir a incorporação das tecnologias digitais nas salas de aula na educação superior. Estudos nacionais e internacionais apontam que, apesar dos altos investimentos das políticas públicas, integrar as tecnologias digitais na docência ainda é uma tarefa difícil. Apresentamos uma pesquisa bibliográfica sobre o conceito de inovação e suas relações com as tecnologias digitais. Trazemos dados de pesquisas para discutir sobre a importância do desenvolvimento profissional docente e das políticas institucionais na educação superior. Citamos e discutimos as falas de docentes mexicanos, espanhóis e brasileiros sobre a integração das tecnologias digitais em suas práticas pedagógicas. O referencial teórico baseia-se principalmente em autores latino-americanos, anglo-saxônicos e espanhóis. O estudo ressalta que promover a inovação e a integração das tecnologias digitais nas práticas de ensino é um processo complexo, pois envolve, entre outros aspectos, os relacionados a questões pessoais e subjetivas, e também institucionais.<hr/>Abstract The purpose of this article is to discuss the digital technologies incorporation in higher education classrooms. National and international studies show that, despite the high investments in public policies, integrating digital technologies into teaching is still a difficult task. A review of the literature on the concept of innovation and its relationship with digital technologies is presented. Some research data are presented with the objective of analyzing the importance of professional teacher development and institutional policies in higher education. The opinions of Mexican, Spanish and Brazilian teachers on the integration of digital technologies in their teaching practices are mentioned and discussed. The theoretical framework is based mainly on Latin American, Anglo-Saxon and Spanish authors. The study points out that promoting innovation and the integration of digital technologies into teaching practices is a complex process, since it involves, among other aspects, those related to personal and subjective issues, as well as institutional ones.<hr/>Resumen El propósito de este artículo es discutir la incorporación de tecnologías digitales en las aulas de la educación superior. Estudios nacionales e internacionales muestran que, a pesar de las altas inversiones de orden público, la integración de las tecnologías digitales en la docencia sigue siendo una tarea difícil. Se presenta una revisión de la literatura sobre el concepto de innovación y su relación con las tecnologías digitales. Algunos datos de investigaciones son presentados con el objetivo de analizar la importancia de desarrollo profesional docente y las políticas institucionales en la educación superior. Son mencionadas e discutidas las opiniones de docentes mexicanos, españoles y brasileños sobre la integración de las tecnologías digitales en sus prácticas de enseñanza. El marco teórico se basa principalmente en autores latinoamericanos, anglosajones y españoles. El estudio señala que la promoción de la innovación y la integración de las tecnologías digitales en las prácticas de enseñanza es un proceso complejo, ya que implica, entre otras cosas, la relación con aspectos personales, subjetivos e institucionales. <![CDATA[Aportes freireanos para a formação continuada de professores: relato de uma experiência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200269&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O estudo decorre do projeto “O Pensamento de Paulo Freire na Educação Brasileira: análise de Sistemas Públicos de Ensino a partir da década de 1990”, coordenado pela Cátedra Paulo Freire (PUC/SP), com ramificações em diversos estados brasileiros. O recorte aqui apresentado focou de modo particular a formação continuada de professores, concebida e desenvolvida durante o movimento de reorientação curricular ocorrido no município de Chapecó (SC), no período de 1997 a 2004. Os dados foram produzidos mediante entrevista semiestruturada, realizada com oito docentes envolvidos na implementação dessa política educacional. Através da análise de conteúdo foi possível identificar: as condições objetivas que oportunizaram a implementação da proposta, as principais ações voltadas à formação continuada dos professores, os avanços promovidos e dificuldades enfrentadas pela política educacional, na visão dos docentes. <hr/>Abstract The study composes the project “Paulo Freire´s thought in Brazilian Education: analysis of public education systems from the decade of 1990”, coordinated by the Chair Paulo Freire (PUC/SP), with ramifications in several brazilian states. The presented clipping focused, in a particular way, the continued formation of teachers conceived and developed during the movement of curriculum reconstruction occurred in the city of Chapecó (SC) in the period from 1997 to 2004. The data were produced through semi-structured interview. Through the analysis of content it was possible to identify: the objective conditions that gave the opportunity to the implementation of the proposal, the main actions devoted to the continued formation of teachers, the proportioned advances and the difficulties faced by the educational policy, in the docents vision. <hr/>Resumen El estudio constituye el proyecto “El Pensamiento de Paulo Freire en la Educación brasileña: Análisis de Sistemas Educativos Públicos de la década de 1990”, coordinado por la Cátedra Paulo Freire (PUC / SP), con ramificaciones en diversos estados brasileños. El recorte presentado se ha centrado, en particular, en la formación continua de los docentes diseñados y desarrollados durante el movimiento de reorientación curricular que ocurrió en Chapecó (SC) de 1997 a 2004. Los datos han sido producidos por medio de entrevistas semiestructuradas. A través del análisis de contenido se identificaron: las condiciones objetivas que han permitido la aplicación de la propuesta, las principales acciones volcadas para la formación continua de los docentes, los avances promovidos y las dificultades que enfrenta la política educativa, en opinión de los docentes. <![CDATA[Educação popular e docência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200289&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O estudo decorre do projeto “O Pensamento de Paulo Freire na Educação Brasileira: análise de Sistemas Públicos de Ensino a partir da década de 1990”, coordenado pela Cátedra Paulo Freire (PUC/SP), com ramificações em diversos estados brasileiros. O recorte aqui apresentado focou de modo particular a formação continuada de professores, concebida e desenvolvida durante o movimento de reorientação curricular ocorrido no município de Chapecó (SC), no período de 1997 a 2004. Os dados foram produzidos mediante entrevista semiestruturada, realizada com oito docentes envolvidos na implementação dessa política educacional. Através da análise de conteúdo foi possível identificar: as condições objetivas que oportunizaram a implementação da proposta, as principais ações voltadas à formação continuada dos professores, os avanços promovidos e dificuldades enfrentadas pela política educacional, na visão dos docentes. <hr/>Abstract The study composes the project “Paulo Freire´s thought in Brazilian Education: analysis of public education systems from the decade of 1990”, coordinated by the Chair Paulo Freire (PUC/SP), with ramifications in several brazilian states. The presented clipping focused, in a particular way, the continued formation of teachers conceived and developed during the movement of curriculum reconstruction occurred in the city of Chapecó (SC) in the period from 1997 to 2004. The data were produced through semi-structured interview. Through the analysis of content it was possible to identify: the objective conditions that gave the opportunity to the implementation of the proposal, the main actions devoted to the continued formation of teachers, the proportioned advances and the difficulties faced by the educational policy, in the docents vision. <hr/>Resumen El estudio constituye el proyecto “El Pensamiento de Paulo Freire en la Educación brasileña: Análisis de Sistemas Educativos Públicos de la década de 1990”, coordinado por la Cátedra Paulo Freire (PUC / SP), con ramificaciones en diversos estados brasileños. El recorte presentado se ha centrado, en particular, en la formación continua de los docentes diseñados y desarrollados durante el movimiento de reorientación curricular que ocurrió en Chapecó (SC) de 1997 a 2004. Los datos han sido producidos por medio de entrevistas semiestructuradas. A través del análisis de contenido se identificaron: las condiciones objetivas que han permitido la aplicación de la propuesta, las principales acciones volcadas para la formación continua de los docentes, los avances promovidos y las dificultades que enfrenta la política educativa, en opinión de los docentes. <![CDATA[Um revolucionário amoroso, tolerante, bem humorado e radicalmente democrático: saudades de Paulo Freire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000200295&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O estudo decorre do projeto “O Pensamento de Paulo Freire na Educação Brasileira: análise de Sistemas Públicos de Ensino a partir da década de 1990”, coordenado pela Cátedra Paulo Freire (PUC/SP), com ramificações em diversos estados brasileiros. O recorte aqui apresentado focou de modo particular a formação continuada de professores, concebida e desenvolvida durante o movimento de reorientação curricular ocorrido no município de Chapecó (SC), no período de 1997 a 2004. Os dados foram produzidos mediante entrevista semiestruturada, realizada com oito docentes envolvidos na implementação dessa política educacional. Através da análise de conteúdo foi possível identificar: as condições objetivas que oportunizaram a implementação da proposta, as principais ações voltadas à formação continuada dos professores, os avanços promovidos e dificuldades enfrentadas pela política educacional, na visão dos docentes. <hr/>Abstract The study composes the project “Paulo Freire´s thought in Brazilian Education: analysis of public education systems from the decade of 1990”, coordinated by the Chair Paulo Freire (PUC/SP), with ramifications in several brazilian states. The presented clipping focused, in a particular way, the continued formation of teachers conceived and developed during the movement of curriculum reconstruction occurred in the city of Chapecó (SC) in the period from 1997 to 2004. The data were produced through semi-structured interview. Through the analysis of content it was possible to identify: the objective conditions that gave the opportunity to the implementation of the proposal, the main actions devoted to the continued formation of teachers, the proportioned advances and the difficulties faced by the educational policy, in the docents vision. <hr/>Resumen El estudio constituye el proyecto “El Pensamiento de Paulo Freire en la Educación brasileña: Análisis de Sistemas Educativos Públicos de la década de 1990”, coordinado por la Cátedra Paulo Freire (PUC / SP), con ramificaciones en diversos estados brasileños. El recorte presentado se ha centrado, en particular, en la formación continua de los docentes diseñados y desarrollados durante el movimiento de reorientación curricular que ocurrió en Chapecó (SC) de 1997 a 2004. Los datos han sido producidos por medio de entrevistas semiestructuradas. A través del análisis de contenido se identificaron: las condiciones objetivas que han permitido la aplicación de la propuesta, las principales acciones volcadas para la formación continua de los docentes, los avances promovidos y las dificultades que enfrenta la política educativa, en opinión de los docentes.