Scielo RSS <![CDATA[Reflexão e Ação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1982-994920170003&lang=es vol. 25 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Investigación en educación: desafíos teórico-metodológicos y contribuciones de la perspectiva bakhtiniana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo aborda as contribuições da perspectiva teórico-metodológica bakhtiniana (BAKHTIN, 2009; 2010; 2011; 2013) no desenvolvimento de pesquisas no campo educacional, destacando o percurso de uma pesquisa que tematiza a interlocução entre a avaliação institucional e a formação continuada na Educação Infantil. Pautando-se nas concepções de responsividade, excedente de visão, alteridade e relações dialógicas, o texto focaliza os princípios éticos articulados ao delineamento dos procedimentos metodológicos e à interação com os sujeitos participantes. As discussões apresentadas evidenciam que o aporte bakhtiniano, além de apoiar a trajetória desse processo investigativo em direção aos seus objetivos, constituiu-se como suporte formativo para as próprias questões metodológicas e seus entrelaçamentos com os diferentes movimentos da pesquisa. <hr/>Abstract This article deals with the contributions of the Bakhtinian theoretical-methodological perspective (BAKHTIN, 2009; 2010; 2011; 2013) in the development of research in the educational field, highlighting the course of a research that thematizes the interlocution between the institutional evaluation and the continuing education in Education Child. Based on the conceptions of responsiveness, surplus of vision, alterity and dialogical relations, the text focuses on the ethical principles articulated to the delineation of methodological procedures and the interaction with the participating subjects. The discussions presented evidence that the Bakhtinian contribution, besides supporting the trajectory of this investigative process towards its objectives, was constituted as formative support for the own methodological questions and their interlacings with the different movements of the research. <hr/>Resumen Este artículo aborda las contribuciones de la perspectiva teórico-metodológica bakhtiniana (BAKHTIN, 2009; 2010; 2011; 2013) en el desarrollo de investigaciones en el campo educativo, destacando el recorrido de una investigación que tematiza la interlocución entre la evaluación institucional y la formación continuada en la Educación Infantil. El texto se centra en los principios éticos articulados al delineamiento de los procedimientos metodológicos ya la interacción con los sujetos participantes, en la concepción de responsividad, excedente de visión, alteridad y relaciones dialógicas. Las discusiones presentadas evidencian que el aporte bakhtiniano, además de apoyar la trayectoria de este proceso investigativo hacia sus objetivos, se constituyó como soporte formativo para las propias cuestiones metodológicas y sus entrelazamientos con los diferentes movimientos de la investigación. <![CDATA[El análisis microgenética como método de investigación en educación en enfoque histórico y cultural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300028&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Na área de Educação, observamos pesquisadores que desenvolvem conhecimentos considerando os processos interativos no ensino e na aprendizagem, a partir da abordagem histórico-cultural como referencial para a investigação de problemas de pesquisa, inspirados principalmente pelo acesso às obras de Vigotski. Nesse contexto, surgem desafios para a proposição de métodos de investigação coerentes com essa abordagem, como a análise microgenética. O que é o método de análise microgenética? Como se constituiu historicamente esse método? Quais são as etapas da análise microgenética? Essas perguntas motivaram a elaboração de uma pesquisa bibliográfica com o objetivo de elucidar fatos que permitam compreender a análise microgenética em termos teórico-metodológicos nas pesquisas em educação, na abordagem histórico-cultural. Além da sistematização de argumentos, destacamos o excerto de uma pesquisa na qual realizamos uma análise microgenética. Com isso, buscamos instigar o debate sobre a pesquisa em Educação na abordagem histórico-cultural, com foco em sua dimensão metodológica. <hr/>Abstract In the Educational area, one case observe researchers who develop knowledge considering the interactive processes in teaching and learning from the historical-cultural approach as a framework for dealing with research problems, mainly inspired by the access to the works of Vygotsky. This context raises challenges for proposing coherent research methods with this approach, as microgenetic analysis. What is the micro genetic analysis method? How historically constituted is this method? What are the steps of microgenetic analysis? These questions led to the development of a literature search in order to clarify facts that allow understanding of microgenetic analysis in theoretical and methodological in terms of educational research in the historical-cultural approach. In addition to the systematization of arguments, we highlight an excerpt from a research in which we noted one microgenetic analysis. Thus, we seek to provoke debate about the complexity of research in the cultural historical approach, focusing on its methodological dimension. <hr/>Resumen En educación, observamos los investigadores que desarrollan conocimiento teniendo en cuenta los procesos interactivos en la enseñanza y el aprendizaje, desde el enfoque, histórico-cultural como un punto de referencia para la búsqueda de los problemas de investigación, inspirada principalmente por el acceso a las obras de Vigotski. En este contexto, existen retos para sugerir métodos de investigación coherentes con esta perspectiva, según el análisis microgenetica: ¿Cuál es el método de análisis microgenetica? ¿Como si establece históricamente este método? ¿Cuáles son las etapas de análisis microgenetica? Estas cuestiones han motivado el desarrollo de una investigación bibliográfica con el propósito de esclarecer los hechos que, para comprender el análisis microgenetica en términos teóricos metodológico en la investigación en educación, en el enfoque histórico-cultural. Además de la sistematización de los argumentos, podemos destacar el fragmento de un estudio en el que llevamos a cabo un análisis microgenetica. Con esto, tratamos de impulsar el debate sobre la investigación en Educación en el enfoque histórico-cultural, centrándose en su dimensión metodológica. <![CDATA[La contribución de la teoría actor-red para las investigaciones en educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300049&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo busca discutir, à luz da teoria ator-rede - opção teórico-metodológica do campo da antropologia das ciências e das técnicas baseada na etnografia de objetos -, os limites e as possibilidades de pesquisas, em especial, em educação. Para tal, são apresentadas seis noções chave que orientam a realização de investigações de um modo mais democrático, evidenciando, dessa forma, a indissociabilidade entre escolha epistemológica e escolha política. Considera-se que os procedimentos aqui discutidos também podem trazer contribuições significativas no sentido de redesenhar as fronteiras entre humano e não-humano e de desfazer como absolutas dicotomias como natureza/sociedade, conhecimento científico/conhecimento popular, ciência/arte. <hr/>Resumen Este artículo trata de discutir, a la luz de la teoria actor-red - opción teórico-metodológica del campo de la antropología de las ciencias y de las técnicas basada en la etnografía de los objetos -, los límites y las posibilidades de investigación, especialmente, en educación. Para este fin, se presentan seis nociones clave que orientan la conducción de investigaciones de una forma más democrática, evidenciando de este modo la inherencia entre elección epistemológica y elección política. Se considera que los procedimientos discutidos aquí pueden también aportar significativas contribuciones al redefinir las fronteras entre humano y no humano y de deshacer como absolutas las dicotomías naturaleza/sociedad, conocimiento científico/conocimiento popular, ciencia/arte. <hr/>Abstract This article seeks to discuss, in the light of actor-network theory - the theoretical-methodological option of the field of anthropology of sciences and techniques based on the ethnography of objects - the limits and possibilities of research, especially in education. To this end, six key notions are presented that guide the conduct of investigations in a more democratic way, evidencing in this way the indissociability between epistemological choice and political choice. It is considered that the procedures discussed here can also bring significant contributions in the sense of redrawing the boundaries between human and nonhuman and of undoing as absolute dichotomies such as nature/society, scientific knowledge/popular knowledge, science/art. <![CDATA[Estudios con los cotidianos e las ruedas de conversación: investigación político-poética en educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300068&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este texto tem como objetivo apresentar as rodas de conversação como espaço de diálogo, de escuta do outro, numa clara tentativa de tirar do lugar a ideia de que a escola é espaço e tempo de repetição. Para isso, traz uma costura de nossas pesquisas que se tecem por meio de uma metodologia político-poética com os cotidianos das escolas. Dessa forma, busca-se desinvisibilizar currículos que já são vivenciados e que podem ser socializados no espaço da roda, ressignificando o termo conversação e desafiando a pensar esse movimento como metodologia de formação. Insiste nessa ideia porque conversar é potência, uma maneira especial de se relacionar com o outro, uma vez que compreende o estar e o pensar juntos, a troca, a polifonia, sem que isso signifique o apagamento da autoria de fala e pensamento de cada sujeito. <hr/>Abstract This text aims to present the conversation wheels as a space for dialogue, listening to the other, in a clear attempt to change the idea that school is space and time of repetition. For this, it brings a seam of our researches that are woven through a political-poetic methodology with the schools everyday life. In this way, it seeks to unfold curriculums that are already experienced and that can be socialized in the space of the conversation circle, signifying the term conversation and challenging to think this movement as a methodology of teacher training. This paper also insists on this idea because conversation is potency, is a special way of relating to the other, since it includes being and thinking together, exchange, polyphony, but not in a way that leads to the erasure of each person's speech and thought authorship. <hr/>Resumen El texto tiene como objetivo presentar las ruedas de conversación como espacio de diálogo, de escucha del otro, en un claro intento de sacar del lugar la idea de que la escuela es espacio y tiempo de repetición. Para ello, trae una costura de nuestras investigaciones que se tejen por medio de una metodología política-poética con los cotidianos de las escuelas. De esta forma, intenta desinvisibilizar currículos que ya son vivenciados y que pueden ser socializados en el espacio de la rueda, dando nuevo significado a la palabra conversación y desafiando a pensar ese movimiento como metodología de formación. Insiste en esa idea porque conversar es potencia, una manera especial de relacionarse con el otro, ya que comprende el estar y el pensar juntos, el intercambio, la polifonía, sin que eso signifique el borrado de la autoría de habla y pensamiento de cada sujeto. <![CDATA[La cartografía en el jardín del ahora: consideraciones teórico-metodológicas en una investigación con profesoras de ciencias]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300088&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este texto é o recorte de uma pesquisa de doutorado que tem como objetivo apresentar a contribuição da cartografia no desenvolvimento da investigação, socializando alguns resultados. O jardim do agora é uma forma metafórica de se referir a área de estudo deste trabalho: o campo da educação. O tema da pesquisa relaciona-se à formação continuada de professoras de ciências que atuam em laboratórios escolares, denominado aqui de flor-tema. No jardim do agora, a pesquisadora carrega a flor-tema em mãos e para seu cultivo segue algumas pistas da cartografia, referencial teórico-metodológico balizador do trabalho. Após a explicitação das pistas que nortearam o desenvolvimento da flor-tema, vemos que a cartografia contribuiu para o acesso ao plano coletivo de forças e à formação do plano comum, dados produzidos nos encontros com as professoras de ciências do município de Uberlândia-MG, as professoras-flores do jardim do agora. <hr/>Abstract This text is the cut of a doctoral research that aims to present the contribution of cartography in the development of research, socializing some results. Today’s garden is a metaphorical way of referring to the area of study of this work: the field of education. The theme of the research is related to the continuing education of science teachers who work in school laboratories called here flower-theme. In the today’s garden, the researcher carries the flower-theme in hands and for its cultivation follows some clues of the cartography, theoretical-methodological reference point of the work. After the explanation of the clues that guided the development of the theme flower, we see that the cartography contributed to the access to the collective plan of forces and to the formation of the common plan, data produced in the meetings with the science teachers of the municipality of Uberlândia-MG, the flower-teachers of the today’s garden. <hr/>Resumen: Este texto es el recorte de una investigación de doctorado que tiene como objetivo presentar la contribución de la cartografía en el desarrollo de la investigación, socializando algunos resultados. El jardín del ahora es una forma metafórica de referirse al área de estudio de este trabajo: el campo de la educación. El tema de la investigación se relaciona con la formación continuada de profesoras de ciencias que actúan en laboratorios escolares, denominado aquí de flor-tema. En el jardín del ahora, la investigadora lleva la flor-tema en manos y para su cultivo sigue algunas pistas de la cartografía, referencial teórico-metodológico balizador del trabajo. Después de la explicitación de las pistas que guiaron el desarrollo de la flor-tema, vemos que la cartografía contribuyó al acceso al plano colectivo de fuerzas ya la formación del plano común, datos producidos en los encuentros con las profesoras de ciencias del municipio de Uberlândia-MG, las profesoras-flores del jardín del ahora. <![CDATA[Un abordaje cartográfico para la infancia: mediación cultural y construcción de sentidos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300110&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo apresenta uma pesquisa cujo objetivo foi desvelar sentidos construídos a partir da mediação cultural para a infância, tendo como fio condutor a abordagem teórica e metodológica da cartografia. As ações foram realizadas num espaço da educação infantil da rede pública de um município na região norte de Santa Catarina, com crianças de 4 a 5 anos. A pesquisa, de cunho qualitativo, foi realizada por meio de mediações culturais contemplando as linguagens/expressões das artes (dança, música e artes visuais) tendo como base uma Mostra, composta por fotografias de obras e objetos de um artista local, inseridas no acervo de um museu. O processo de pesquisa revelou pistas referentes às construções de sentidos pelas crianças, como: a ampliação da escuta dos sons produzidos de forma individual e coletiva; a identificação das dimensões visuais como curto/comprido, fino/grosso, largo/estreito, vazio/cheio, leve/pesado, volume, e a relação do corpo com o espaço, com outros corpos, com o movimento e com os ritmos musicais. <hr/>Abstract The objective of this article was to unveil senses constructed from cultural mediation for childhood, taking the theoretical and methodological approach of cartography as a conducting wire. The actions were carried out in an area of early childhood education of the public network in a municipality in the northern region of Santa Catarina, with children aged from 4 to 5 years of age. The qualitative research was carried out through cultural mediations contemplating the languages / expressions of the arts (dance, music and visual arts) based on an Exhibition, consisting of photographs of works and objects of a local artist, inserted in a museum collection. The research process revealed clues regarding the construction of senses by children, such as: the amplification of listening to sounds produced individually and collectively; the identification of visual dimensions as short / long, thin / thick, wide / narrow, empty / full, light / heavy, volume and body relation to space, other bodies, movement and musical rhythms. <hr/>Resumen Este artículo presenta una investigación cuyo objetivo fue desvelar sentidos construidos desde la mediación cultural para la infancia, teniendo como hilo conductor el abordaje teórico y metodológico de la cartografía. Las acciones fueron realizadas en un espacio de la educación infantil de la red pública de un municipio en la región norte de Santa Catarina, con niños de 4 a 5 años. La investigación, de cuño cualitativo, fue realizada por medio de mediaciones culturales contemplando los lenguajes/expresiones de las artes (danza, música y artes visuales) teniendo como base una Muestra, compuesta por fotografías de obras y objetos de un artista local, insertadas en el acervo de un museo. El proceso de investigación reveló pistas referentes a las construcciones de sentidos por los niños, como: la ampliación del oír de los sonidos producidos de forma individual y colectiva; la identificación de las dimensiones visuales como corto/largo, fino/grueso, largo/estrecho, vacío/lleno, liviano/pesado, volumen, y la relación del cuerpo con el espacio, con otros cuerpos, con el movimiento y con los ritmos musicales. <![CDATA[La investita-acción colaborativo-crítica como perspectiva teórico-metodológica: producción de conocimiento y formación-autoformación en contexto]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300131&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Objetivamos estimular o conhecimento e o debate sobre as contribuições que a pesquisa-ação colaborativo-crítica pode trazer para o desenvolvimento de investigações sobre diferentes temas pertinentes do campo educacional. No cumprimento desse propósito, sistematizamos reflexões sobre essa perspectiva investigativa, referenciando-nos especialmente na teoria da vida cotidiana desenvolvida por Agnes Heller (1977; 1992) e na teoria do conhecimento elaborada por Henri Lefebvre (1968; 1995). Encontramos nesses autores importantes indicativos para compreendermos como a dialética - esfera da vida cotidiana e não cotidiana da vida - se expressa nos modos de realizar a “escola para todos” nos anos recentes. Ademais, fundamentados na perspectiva desses autores no escopo da pesquisa-ação colaborativo-crítica, compreendemos o trabalho investigativo como uma possibilidade de promover processos contínuos de produção de conhecimento e formação-autoformação em contexto. <hr/>Abstract We aim at stimulating knowledge and the debate on the contributions that the collaborative critical action research can bring to the development of investigations on different pertinent topics of the educational field. In order to fulfill this purpose, we systematized reflections on this research perspective, referring especially to the theory of everyday life developed by Agnes Heller (1977; 1992) and in the theory of knowledge elaborated by Henri Lefebvre (1968; 1995). We find in these authors important indications to understand how the dialectic - in the sphere of everyday life and not everyday life - is expressed in ways of conducting “school for all” in recent years. In addition, based on the perspective of these authors in the scope of collaborative critical action research, we understand the investigative work as a possibility to promote continuous processes of production of knowledge and education/self-education in context. <hr/>Resumen Objetivamos estimular el conocimiento y el debate sobre las contribuciones que la investigación-acción colaborativo-crítica puede traer para el desarrollo de investigaciones sobre diferentes temas relevantes del campo educativo. En el cumplimiento de este propósito, sistematizamos reflexiones sobre esa perspectiva investigativa, referenciándonos, especialmente, en la teoría de la vida cotidiana desarrollada por Agnes Heller (1977; 1992) y en la teoría del conocimiento elaborada por Henri Lefebvre (1968; 1995). Encontramos en esos autores importantes indicativos para comprender cómo la dialéctica - esfera de la vida cotidiana y no cotidiana de la vida - se expresa en los modos de realizar la "escuela para todos" en los años recientes. Además, fundamentados en la perspectiva de esos autores en el ámbito de la investigación-acción colaborativo-crítica, comprendemos el trabajo investigativo como una posibilidad de promover procesos continuos de producción de conocimiento y formación-autoformación en contexto. <![CDATA[Investigación con profesionales de educación básica y políticas públicas de formación continuada: diálogos pertinentes?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300147&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este texto aborda a adoção da pesquisa qualitativa como Política Pública de Formação Continuada e eixo estruturante das ações, apresentação e análise de resultados de pesquisa com profissionais da educação básica, inspirada na pesquisa-ação (THIOLLENT, 2009), utilizando-se das Rodas de Conversa (NASCIMENTO; SILVA, 2009) como espaço de produção e análise de dados, diálogos e elaboração de ações coletivas. Os resultados evidenciaram a importância da pesquisa no processo de formação continuada, na identificação, esclarecimento dos problemas, elaboração de ações coletivas e definição de políticas públicas educacionais. Demonstraram a necessidade de garantir tempo e espaços para a realização da pesquisa como eixo da formação contínua de profissionais da educação, reduzindo o distanciamento entre tradicionais formuladores de políticas públicas educacionais e esses profissionais.<hr/>Abstract This text addresses the adoption of qualitative research as public Policy Formation and structuring axis of action, presentation and analysis of results of research with professionals in the basic education, inspired by the action research (THIOLLENT, 2009), using the wheels of conversation (birth; SILVA, 2009) as production space and data analysis, dialogue and collective actions. The results showed the importance of research in the process of continuing education, on identification, clarification of issues, development of collective action and public policy. Demonstrated the need to ensure time and space for the conduct of research and the training of education professionals, by reducing the gap between traditional public educational policy makers and professionals. <hr/>Resumen El presente trabajo adopta el método de investigación cualitativa para analizar la política pública de formación continuada y el eje estructural de las acciones presentadas en el análisis de resultados de investigación con profesionales de la educación básica, según la investigación - acción (THIOLLENT, 2009), evaluando las ruedas de diálogos (NASCIMENTO; SILVA, 2009) como un espacio de producción y análisis de datos, conversaciones y elaboración de acciones colectivas. Los resultados comprueban la importancia de la investigación en el proceso de formación continuada, su tipificación, aclaración de los conflictos, ejecución de las acciones colectivas y definición de las políticas públicas educacionales. En efecto, urge la necesidad de garantizar tiempo y espacio para la elaboración de una investigación con el eje en la formación continuada de los profesionales en la educación, disminuyendo la distancia entre los conservadores responsables en las políticas públicas y los profesionales señalados. <![CDATA[Enfoques teórico-metodológicos de investigación en política educacional: de la planificación al metatexto]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300168&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo traz reflexões acerca de uma pesquisa já concluída sobre recontextualizações do Programa Ensino Médio Inovador (ProEMI), enquanto política de redesenho curricular. O objetivo do texto é explicar como as opções teóricas e metodológicas levaram ao desenho da pesquisa e como suas imbricações contribuíram desde a fase de planejamento até a comunicação dos resultados. O desenho da pesquisa foi elaborado com base no conceito de recontextualização, no Ciclo de Políticas e na Teoria da Atuação das Políticas. O metatexto foi produzido a partir da Análise Textual Discursiva (ATD) do corpus, da qual emergiram ações e experiências inovadoras, bem como tensões na atuação da política. O quadro teórico-metodológico contribuiu significativamente para uma análise ampla da política, considerando as recontextualizações que ocorrem do macro ao microcontexto. <hr/>Abstract This article reflects on an already completed research on recontextualizations of Ensino Médio Inovador Program (Innovative High School Program - ProEMI), as a curriculum redesign policy. The objective of the text is to explain how the theoretical and methodological options led to the research design and how its interconnections contributed from the planning phase to the communication of the results. The research design was elaborated based on the recontextualization concept, in the Policy Cycle and in the Policy Enactment Theory. The metatext was produced from the Discursive Textual Analysis of the corpus, from which emerged innovative actions and experiences, as well as tensions in the policy enactment. The theoretical-methodological framework contributed significantly to a broad policy analysis, considering the recontextualizations that occur from the macro to the microcontext. <hr/>Resumen Este artículo trae reflexiones sobre una investigación ya concluida sobre recontextualizaciones del Programa Enseñanza Media Innovadora (ProEMI), como política de rediseño curricular. El objetivo del texto es explicar cómo las opciones teóricas y metodológicas llevaron al diseño de la investigación y cómo sus interconexiones contribuyeron desde la fase de planificación hasta la comunicación de los resultados. El diseño de la investigación fue elaborado con base en el concepto de recontextualización, en el Ciclo de Políticas y en la Teoría de la Actuación de las Políticas. El metatexto fue producido a partir del Análisis Textual Discursivo del corpus, del que surgieron acciones y experiências innovadoras, así como tensiones en la actuación de la política. El marco teórico-metodológico contribuyó significativamente a un análisis amplio de la política, considerando las recontextualizaciones que ocurren del macro al microcontexto. <![CDATA[La hermenéutica Ricœur en el contexto de historias de vida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300188&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O propósito desse artigo é discutir a problemática do círculo hermenêutico e da interpretação a partir das propostas de Heidegger e Ricoeur, tendo como desafio a análise estruturalista do texto. Trata-se de uma revisão de literatura que focaliza a teoria narrativa de Ricoeur, para lançar luz ao pensamento hermenêutico em conexão com as histórias de vida, como um projeto de si, com vistas a evidenciar um pensar reflexivo, autoformativo e uma racionalidade narrativa. A problemática da relação entre hermenêutica e existência não pode dar-se fora do contexto, pois o texto é via e condição de acesso à interpretação e à compreensão da vida humana. <hr/>Abstract The purpose of this article is to discuss the hermeneutical circle and the interpretation problematics, based on Heidegger and Ricoeur's proposals, having the structuralist analysis of the text as an aim. It is a literature review that focuses on Ricoeur's narrative theory to bright the hermeneutic thinking connected to life stories, as a project of itself, looking to show a reflective thinking, self-formative and a narrative rationality. The problematic of the relation between hermeneutics and existence can’t be outside of context, once the text is the way and access’s condition to the interpretation and understanding of human life. <hr/>Resumen El objetivo de este artículo es discutir la problemática del círculo hermenéutico y la interpretación, a partir de las ideas de Heidegger y Ricoeur, teniendo como desafío un análisis estructural del texto. Trata de una revisión de la literatura que enfoca una teoria narrativa de Ricoeur para lanzar la luz para el pensamiento hermenêutico en la conexión con las historias de vida, como un proyecto de sí, con vistas a evidenciar un pensamiento reflexivo, autoformativo y una racionalidade narrativa. La problemática de la relación entre la hermenéutica y la existencia no puede dar-se fuera del contexto, porque el texto es vía y condición de acceso a la interpretación y la comprensión de la vida humana. <![CDATA[La metodología de investigación: metasíntesis cualitativa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300204&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A metassíntese qualitativa é uma das modalidades de pesquisa bibliográfica que executam revisões sistemáticas, sendo importante para a busca e definição de alguns aspectos da área de investigação. Identifica as possíveis melhorias que podem ser efetuadas nas teorias, nas metodologias e nas tendências de investigação, observando ainda quais aspectos necessitam ser abordados e aprofundados. O artigo contém a definição do que é metassíntese qualitativa, mencionada por autores como Vosgerau e Romanowski, Romanowski e Ens, Fiorentini, Maranhão e Manrique e Matheus. Aborda os seus benefícios, evidenciando os aspectos positivos para sua realização, assim como suas limitações. Portanto, apresenta como essa metodologia de pesquisa pode ser realizada, mostrando algumas etapas citadas por Matheus. Propõe ainda reflexões, trazendo como algumas investigações implementaram suas investigações usando essa metodologia de pesquisa. <hr/>Abstract Qualitative meta-synthesis is one of the modalities of bibliographic research that carry out systematic reviews, being important for the search and definition of some aspects of the research area. It identifies the possible improvements that can be made in theories, methodologies and research trends, while also looking at which aspects need to be addressed and more explicit. The article presents the definition of what is qualitative metasynthesis mentioned by authors such as Vosgerau and Romanowski, Romanowski and Ens, Fiorentini, Maranhão and Manrique e Matheus. It addresses its benefits by highlighting the positive aspects of its achievement and its limitations. This is how this research methodology can be performed, showing some steps cited by author Matheus. It also proposes reflections bringing as some investigations carried out their investigations using this methodology of research. <hr/>Resumen La metasíntesis cualitativa es una de las modalidades de investigación bibliográfica que realizan revisiones sistemáticas, siendo importante para la búsqueda y definición de algunos aspectos del área de investigación. Identifica las posibles mejoras que pueden realizarse en las teorías, las metodologías y las tendencias de investigación, observando aún qué aspectos necesitan ser abordados y profundizados. El artículo presenta la definición de lo que es metasíntesis cualitativa mencionada por autores como Vosgerau y Romanowski, Romanowski y Ens, Fiorentini, Maranhão y Manrique; y Matheus. Aborda sus beneficios evidenciando los aspectos positivos para su realización,así como sus limitaciones. Así presenta como esta metodología de investigación puede ser realizada, mostrando algunas etapas citadas por la autora Matheus. También refleja como algunas investigaciones realizaron esta metodología de averiguación. <![CDATA[Peba: el arte y la investigación en educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300221&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem como temática central a perspectiva metodológica conhecida como Pesquisa Educacional Baseada em Arte (PEBA). Contextualiza-se a PEBA no campo da pesquisa e da pesquisa em Educação, apresentam-se os aspectos epistemológico-metodológicos que a caracterizam (HERNÁNDEZ, 2013; DIAS, 2013; IRWIN, 2013a; OLIVEIRA, 2013; BARONE; EISNER, 2006) e as implicações dessa perspectiva para pesquisa na área da Educação. Ainda, o texto aprofunda a temática ao abordar a A/r/tografia, um dos métodos da PEBA. Quanto à A/r/tografia, localizam-se os pontos de referência dos estudos no âmbito internacional e nacional, seu campo epistemológico e metodológico e as implicações da prática a/r/tográfica no contexto da PEBA (DIAS, 2013; IRWIN, 2013a, 2013b; HERNÁNDEZ, 2013; OLIVEIRA, 2013; TOURINHO, 2013a, 2013b). Além de fornecer subsídio teórico para a compreensão das características e das implicações dessa metodologia para a pesquisa em educação, este trabalho demonstra que a PEBA tem atraído o olhar de estudiosos interessados em novas metodologias de pesquisa e, se desenvolvido principalmente por meio da A/r/tografia, é um dos métodos da PEBA já sistematizados. <hr/>Abstract This paper has as central theme the methodological perspective known as Art Based Education Research (ABER). We contextualize ABER in the field of research and research in Education, we present the epistemological-methodological aspects that characterize it (HERNÁNDEZ, 2013; DIAS, 2013; IRWIN, 2013a; OLIVEIRA, 2013; BARONE; EISNER, 2006) and the implications of this perspective for research in the area of Education. Furthermore, the text goes deeper into the theme when addressing the A/r/tography, one of the ABER methods. In relation to the A/r/tography, we locate the reference points of studies in the international and national levels, their epistemological and methodological field, and the implications of the a/r/tographic practice in the context of ABER (DIAS, 2013; IRWIN, 2013a, 2013b; HERNÁNDEZ, 2013; OLIVEIRA, 2013; TOURINHO, 2013a, 2013b). In addition to providing theoretical support for the understanding of the characteristics and implications of this methodology for research in education, this work demonstrates that ABER has attracted the attention of scholars interested in new research methodologies and, if developed mainly through A/r/tography, is one of the ABER methods already systematized. <hr/>Resumen Este artículo tiene como temática central la perspectiva metodológica conocida como Investigación Educativa Basada en Arte (PEBA). Se contextualiza la PEBA en el campo de la investigación y de la investigación en Educación, se presentan los aspectos epistemológicos-metodológicos que la caracterizan (HERNÁNDEZ, 2013; DIAS, 2013; IRWIN, 2013ª; OLIVEIRA, 2013; BARONE; EISNER, 2006) y las implicaciones de esta perspectiva para la investigación en el área de la Educación. También, en el texto se profundiza la temática al abordar la A/r/tografía, uno de los métodos de la PEBA. En cuanto a la a/r/tografía, se localizan los puntos de referencia de los estudios en el ámbito internacional y nacional, su campo epistemológico y metodológico y las implicaciones de la práctica a/r/tográfica en el contexto de la PEBA (DIAS, 2013; IRWIN, 2013a, 2013b; HERNÁNDEZ, 2013; OLIVEIRA, 2013; TOURINHO, 2013a, 2013b). Además de proporcionar subsidio teórico para la comprensión de las características y de las implicaciones de esa metodología para la investigación en educación, en este trabajo se demuestra que la PEBA ha atraído la mirada de estudiosos interesados en nuevas metodologías de investigación y, si se desarrolla principalmente a través de la a/r/tografía, es uno de los métodos de la PEBA ya sistematizados. <![CDATA[Naraciones escritas: qué 'narram' las formandas de pedagogía sobre sus aprendizajes acerca de las infancia durante la graduación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300237&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo traz reflexões teóricas e analíticas acerca da metodologia das narrativas escritas como um potente recurso na pesquisa/formação de professores, sendo ao mesmo tempo um recurso investigativo e formativo. As narrativas foram desenvolvidas durante uma pesquisa de doutoramento que investigou como se dá a formação inicial para o/a pedagogo/a que irá trabalhar na Educação Infantil e quais aprendizagens a Pedagogia possibilita para essa docência. O estudo foi concluído (2015) e contou com a participação de nove acadêmicas do último semestre do curso de Pedagogia de um instituto de educação da Região Metropolitana de Porto Alegre (RS/Brasil) que narraram suas aprendizagens acerca das infâncias ao longo da formação inicial. A pesquisa apontou uma invisibilidade acerca de um entendimento ampliado das infâncias (considerando um viés sociológico), corroborando a utilização da metodologia das narrativas escritas nas pesquisas em educação. <hr/>Abstract The present article brings theoretical and analytical reflections about the methodology of written narratives as a potent resource in teacher research / training, being at the same time an investigative and formative resource. The narratives were developed during a doctoral research that investigated how the initial formation for the educator that will work in the Child Education and what learning the Pedagogy makes possible for this teaching. The study was completed (2015) and had nine scholars from the last semester of the Pedagogy course of an education institute of the Metropolitan Region of Porto Alegre (RS/Brazil) that narrated their learning about childhood throughout the initial formation. The research pointed to an invisibility about an extended understanding of childhood (considering a childhood sociological), corroborating the use the methodology of written narratives in education research. <hr/>Resumen El presente artículo trae reflexiones teóricas y analíticas acerca de la metodología de las narraciones escritas como un potente recurso en la investigación / formación de maestros, siendo al mismo tiempo un recurso investigativo y formativo. Las narrativas fueron desarrolladas durante una investigación de doctorado que investigó cómo se da la formación inicial para el / la pedagogo / a que va a trabajar en la Educación Infantil y qué aprendizajes la Pedagogía posibilita para esa docencia. El estudio fue concluido (2015) y contó con nueve académicas del último semestre del curso de Pedagogía de un instituto de educación de la Región Metropolitana de Porto Alegre (RS / Brasil) que narraron sus aprendizajes acerca de las infancias a lo largo de la formación inicial. La investigación apuntó una invisibilidad acerca de un entendimiento ampliado de las infancias (considerando un sesgo sociológico), corroborando la utilización del metodologia de las narraciones escritas en investigaciones en educación. <![CDATA[Los protocolos de lectura como soporte teórico-metodológico para el análisis en la historia de la educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300256&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo pretende perceber como os protocolos de leitura, instituídos por Chartier (2001), podem auxiliar a análise de escritos voltados para a área da educação (institucional ou não). Os suportes escolhidos para análise foram: o periódico feminino Jornal das Moças e o manual escolar da Escuela Nueva na Colômbia. O referencial teórico sustenta-se nas categorias de análise, protocolos de leitura e representações, propostos por Roger Chartier. Os resultados demonstram que a utilização dos protocolos de leitura como ferramentas metodológicas da História da Leitura constroem pontes para a escrita da História da Educação, ampliando a perspectiva não só sobre a utilização de diversas fontes, mas também sobre novas perguntas e metodologias neste campo. <hr/>Resumen El presente artículo pretende percibir como los protocolos de lectura instituidos por Chartier (2001), pueden auxiliar el análisis de escritos volcados para la educación (institucional o no). Los soportes escogidos para el análisis fueron: El periódico femenino Jornal das Moças y el manual escolar de la Escuela Nueva en Colombia. El referencial teórico se sustenta en las categorías de análisis, protocolos de lectura y representaciones de Roger Chartier. Los resultados demuestran que la utilización de los protocolos de lectura como herramientas metodológicas de la Historia de la Lectura construyen puentes para la escritura de la Historia de la Educación, ampliando la perspectiva no solo sobre la utilización de diversas fuentes, sino, también, sobre nuevas preguntas y metodologías en este campo. <hr/>Abstract The objective of this work is to give visibility to reading protocols, such as the methodological framework for the analysis of representations and texts, for investigations on the field of History of Education. The periodicals for the analysis were: the women's journal Jornal das Moças and the Escola Nueva textbook. The theoretical framework is based on Roger Chartier's categories of analysis, reading protocols and representations. The results demonstrate that the use of reading protocols as methodological tools of Reading History builds bridges to the writing of the History of Education, expanding a perspective not on a source from several sources, but also on new questions and methodologies in this field. <![CDATA[La actividad orientadora de enseñanza como presupuesto teórico-metodológico de investigaciones]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300279&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste artigo é analisar a Atividade Orientadora de Ensino (AOE) no desenvolvimento de pesquisas em espaços formativos que tiveram como foco o professor que ensina matemática. Foram selecionadas quatorze pesquisas desenvolvidas no período de 2007 a 2016, no âmbito do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Atividade Pedagógica. O texto discute o conceito de AOE, seus elementos e os fundamentos teóricos que o sustentam buscando reconhecer sua presença na metodologia das pesquisas analisadas no processo de produção e análise de dados. As análises revelam que ainda que todas as pesquisas foram sido realizadas em espaços formativos onde estiveram vigentes os princípios da AOE, e que em algumas delas os espaços foram intencionalmente organizados para a produção dos dados. Além disso, identificaram-se pesquisas em que os elementos da AOE fundamentaram os processos de análise ou de forma mais específica possibilitaram a construção de categorias ou unidades de análise dos dados da pesquisa. <hr/>Abstract This paper aims to analyze the Teaching-Orienteering Activity (AOE) in the development of researches built in education spaces and then focused on the teacher who teaches mathematics. We selected fourteen researches developed in the period from 2007 to 2016, within the framework of the Group of Studies and Research on Pedagogical Activity. The text discusses the concept of AOE, its elements and the theoretical foundations to looking for its presence in the methodology of the analyzed researches, considering their production process and data analysis. The analyses revealed that all the researches were carried out in education spaces where the principles of the AOE were present, however, some of these spaces were intentionally organized for the production of the data. Regarding the data analysis process, researches were identified in which the AOE and its elements underpinned the analysis process and made it possible to construct categories or units of analysis.<hr/>Resumen Este artículo pretende analizar la Actividad Orientadora de Enseñanza (AOE) en el desarrollo de investigaciones realizadas en espacios formativos con foco en el profesor que enseña matemáticas. Se seleccionaron catorce investigaciones desarrolladas en el período de 2007 a 2016, en el ámbito del Grupo de Estudios e Investigación sobre Actividad Pedagógica. El texto discute el concepto de AOE, sus elementos y fundamentos teóricos para reconocer su presencia en la metodología de las investigaciones analizadas, en el proceso de producción y análisis de datos. Los análisis revelan que, aunque todas las investigaciones se realizaron en espacios formativos donde estuvieron vigentes principios de la AOE, en algunas de ellas los espacios fueron intencionalmente organizados para producción de datos. Además, se identificaron investigaciones en que la AOE y sus elementos fundamentaron los análisis, o de forma específica posibilitaran la construcción de categorías o unidades de análisis de datos. <![CDATA[Aspectos metodológicos y éticos de una investigación referente al cambio de actitud social de profesores y estudiantes con relación a la inclusión]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300299&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo discute aspectos metodológicos e éticos de uma pesquisa que analisou os efeitos de uma capacitação de professores para administrar um programa informativo a seus alunos sobre as atitudes sociais de ambas as partes em relação à inclusão. São discutidas questões relacionadas a tipo de delineamento adotado e suas vantagens, momentos de mensuração utilizados (pré-teste, pós-teste e follow up), replicação intra-delineamento e série histórica desenvolvida para fortalecer a confiabilidade do estudo, os professores participantes como colaboradores na pesquisa com os alunos e a alternativa para atender a demanda ética. Concluiu-se que é possível, na concepção de uma pesquisa, levar rigorosamente em conta um delineamento cuidadoso que permita uma maior confiabilidade dos resultados e, ao mesmo tempo, criar estratégias para atender a demandas éticas, minimizando ou eliminando a possibilidade de situações excludentes durante o estudo. <hr/>Abstract The article discusses methodological and ethical aspects of a research performed to analyze the effects of a teachers training to administer an informative program to their students on the social attitudes of both parts in relation to inclusion. They are discussed subjects referring to the type of experimental design used and its advantages, moments of attitudes measurements (pretest, post-test and follow up), intra-design replication and historical series developed to strengthen the reliability of the study, teachers as collaborators in the research with students, and the alternative to consider the ethical demands. It follows that it is possible, in the conceiving of a research, to take strictly in account a careful design that allows a better reliability of the results and, at the same time, to create strategies to consider ethical demands, minimizing or eliminating the possibility of some students exclusion during the study. <hr/>Resumen Este artículo discute aspectos metodológicos y éticos de una investigación que analizó los efectos de una capacitación de profesores para administrar un programa informativo a sus alumnos sobre las actitudes sociales de ambas partes con relación a la inclusión. Discutió cuestiones relativas al diseño adoptado, sus ventajas y coyuntura mensurable utilizada (pre-test, pos-test y follow up), reiteración intraexperimento y serie histórica desarrollada para fortalecer la fiabilidad del estudio, los profesores participantes como colaboradores en la investigación con los alumnos y el dilema para atender la demanda ética. Concluyó que es posible en la concepción de una investigación, llevar en cuenta rigurosamente un delineamiento cuidadoso que permita una mayor fiabilidad de resultados y al mismo tiempo crear estrategias para atender las demandas éticas, minimizando o eliminando la posibilidad de situaciones excluyentes durante el estudio. <![CDATA[Estado del conocimiento como perspectiva crítica para las investigaciones en educación: “educación y tecnologías” en discusión]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300321&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O propósito deste artigo é refletir, a partir das contribuições emergentes de uma pesquisa do tipo “estado do conhecimento”, sobre algumas das fragilidades teórico-metodológicas que têm sido identificadas nas pesquisas em educação, quais sejam: a) “sincretismo teórico”, expresso pela falta de rigor teórico e de clareza epistemológica na construção do objeto de estudo e, por consequência, b) dispersão metodológica, considerando que as metodologias de pesquisa nem sempre são orientandas pelas concepções teóricas expressamente adotadas. A partir de considerações acerca da pesquisa educacional no Brasil, o tema será desenvolvido tomando como base um estado do conhecimento que visou identificar a gênese e o movimento de constituição da temática “educação e tecnologias” nas teses publicadas em programas de pós-graduação em educação no Brasil, no período de 2008 a 2013. <hr/>Abstract The purpose of this article is to reflect, based on the contributions emerging from a "state of knowledge" research, on some of the theoretical and methodological weaknesses that have been identified in educational research, namely: a) "theoretical syncretism", expressed by lack of theoretical rigor and epistemological clarity in the construction of the study object and consequently, b) methodological dispersion, considering that the research methodologies are not always guided by the theoretical conceptions expressly adopted. Based on considerations about educational research in Brazil (CUNHA, 1991; KUENZER; MORAES, 2005; SOUSA; BIANCHETTI, 2007; TIBALLI; NEPOMUCENO, 2006; WARDE, 1990), the theme will be developed based on a state of knowledge that aimed to identify the genesis and the movement of constitution of the theme "education and technologies" in the theses published in postgraduate programs of education in Brazil, from 2008 to 2013. <hr/>Resumen Este artículo busca reflexionar, a partir de las contribuciones emergentes de una investigación de tipo “estado del conocimiento”, sobre algunas fragilidades teórico metodológicas que se han identificado en las investigaciones en educación, como: a) “sincretismo teórico”, señalado por la falta de rigor teórico y de clareza epistemológica en la construcción del objeto de estudio y, consecuentemente, b) dispersión metodológica, considerando que las metodologías de investigación no siempre están orientadas por las concepciones teóricas expresamente adoptadas. A partir de las consideraciones acerca de la investigación educacional en Brasil (CUNHA, 1991; KUENZER; MORAES, 2005; MORAES, 2001; SOUSA; BIANCHETTI, 2007; TIBALLI; NEPOMUCENO, 2006; WARDE, 1990), se desarrolló el tema tomando como base un estado del conocimiento que se proponía a identificar la génesis y el movimiento de constitución de la temática “educación y tecnologías” en las tesis publicadas en programas de posgrado en educación en Brasil, de 2008 a 2013. <![CDATA[Situación actual de la formación de investigadores en espacio de grupo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300339&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo apresenta um mapeamento de produções científicas brasileiras e estrangeiras sobre a temática formação de pesquisadores no espaço grupal. Faz parte de uma pesquisa realizada em uma universidade federal do interior do RS, Brasil. A metodologia possui afinidades com a pesquisa qualitativa, de tipo Estado da Arte, sugerindo um mapeamento temático. Foram analisados trabalhos das reuniões da ANPED nacional e dos encontros do ENDIPE, bem como dissertações e teses do contexto da RIES - Rede Sulbrasileira de Investigadores de Educação Superior e trabalhos do portal de Periódicos CAPES/MEC, na base de dados Web of Science. Com base na Análise do Conteúdo (BARDIN, 1977), foi possível agrupar categorias temáticas referenciais que são comumente discutidas nos trabalhos analisados: Concepção de grupo, Formação de pesquisadores e Relação entre docência e pesquisa. Com este trabalho percebeu-se a necessidade de se explorar ainda mais a temática da formação de pesquisadores, em especial no contexto grupal, evidenciando quais fatores colaboram para que os sujeitos desenvolvam a capacidade de tornarem-se pesquisadores multiplicadores e competentes. <hr/>Abstract This paper presents a mapping of brazilian and foreign scientific productions about the formation of researchers in the group space. It is part of a survey conducted at a federal university in the countryside of RS, Brazil. The present methodology possesses affinities with a qualitative research, such as State of the Art, suggesting a thematic mapping. We analyzed the work of the ANPED and ENDIPE meetings, as well as dissertations and theses from the context of RIES - Rede Sulbrasileira de Investigadores de Educação Superior and works of CAPES/MEC Periodical portal, in the Web of Science database. Based on the Content Analysis (BARDIN, 1977), it was possible to group reference thematic categories that are commonly discussed in the analyzed works: Group conception, Researchers’ formation and Relationship between teaching and research. With this work, it was possible to understand the need to explore the issue of the researchers’ formation, especially in the group context, showing which factors contribute to the ability of the subjects to become multiplier and competent researchers. <hr/>Resumen Este artículo presenta un mapeo de producciones científicas brasileñas y extranjeras sobre la temática formación de investigadores en el espacio del grupo. Es parte de una investigación realizada en una universidad federal del interior del RS, Brasil. La metodología posee afinidades con la investigación cualitativa, de tipo Estado del Arte, sugiriendo un mapeamiento temático. Se analizaron trabajos de las reuniones de la ANPED nacional y de los encuentros del ENDIPE, así como disertaciones y tesis del contexto de la RIES - Red Sulbrasileña de Investigadores de Educación Superior y trabajos del portal de Periódicos CAPES/MEC, en la base de datos Web of Science. Con base en el Análisis del Contenido (BARDIN, 1977), fue posible agrupar categorías temáticas referenciales que son comúnmente discutidas en los trabajos analizados: Concepción del grupo, Formación de investigadores y la Relación entre la enseñanza y la investigación. En este trabajo, se percibió la necesidad de explorar cada vez más la formación de investigadores, en particular en el contexto de grupo, evidenciando cuáles factores han contribuido para que los sujetos desarrollen su capacidad de convertirse en investigadores multiplicadores y competentes. <![CDATA[La construcción de indicadores de emancipación em la metodología de investigación cualitativa en educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300359&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo, resultante de uma pesquisa no campo da Educação Não Escolar, narra o caminho metodológico percorrido na elaboração de indicadores qualitativos de emancipação, que orientaram a análise da experiência de educação profissionalizante realizada por uma ONG com jovens de periferia urbana. Reflete-se sobre questões relativas à pesquisa qualitativa em educação, com base no método da fenomenologia existencial, a partir das contribuições de Merleau-Ponty e Paulo Freire. A operacionalização metodológica viabilizou-se por meio da observação participante, análise documental, entrevistas individuais e interações coletivas. Conclui-se que, a partir da relação entre teoria e campo empírico, a construção de indicadores de emancipação possibilitou um processo interpretativo que contribuiu efetivamente na compreensão do fenômeno estudado, constituindo-se um instrumento válido para a pesquisa qualitativa em educação. <hr/>Abstract The article, resulting from a research in the field of Non Schooling Education, describes the methodological path followed in the development of emancipation qualitative indicators, which guided the analysis of professional education experience conducted by an ONG with young urban periphery. It reflects on issues relating to qualitative research in education, based on the method of existential phenomenology, from the contributions of Merleau-Ponty and Paulo Freire. The methodological operation was made possible by means of participant observation, document analysis, personal interviews and collective interactions. We conclude that, from the relationship between theory and empirical field, construction of emancipation indicators allowed an interpretive process which contributed effectively in understanding the phenomenon studied, becoming a valid instrument for qualitative research in education. <hr/>Resumen El artículo, como resultado de una investigación en el campo de la Educación No Escolar, describe la ruta metodológica utilizada en la elaboración de indicadores cualitativos de emancipación, que guiaron el análisis de la experiencia de formación profesional realizado por una ONG con jóvenes de periferia urbana. Reflexiona sobre las cuestiones relacionadas con la investigación cualitativa en educación, basado en el método de la fenomenología existencial, a partir de las contribuciones de Merleau-Ponty y Paulo Freire. La operación metodológica fue posible por medio de la observación participante, análisis de documentos, entrevistas personales e interacciones colectivas. Llegamos a la conclusión de que, a partir de la relación entre la teoría y campo empírico, la construcción de indicadores de emancipación permitió un proceso interpretativo que contribuyó eficazmente en la comprensión del fenómeno estudiado, convirtiéndose en un instrumento válido para la investigación cualitativa en educación. <![CDATA[La filosofía en la enseñanza de segundo grado: de la institución de la asignatura al desafío de la experiencia educativa en el material didáctico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300377&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A partir de 2008, com a instituição do Ensino de Filosofia como disciplina no Ensino Médio, são suscitadas questões acerca dos materiais didáticos que envolvem discussões sobre a forma de organização dos conteúdos. O presente estudo analisa a legislação que incide na obrigatoriedade do ensino de filosofia no Ensino Médio, relacionando-a à prática desta atividade no Estado da Paraíba. O objetivo é investigar os materiais didáticos de filosofia, situando-os no contexto de uma educação voltada para a formação profissional ou o ingresso no ensino superior. A metodologia consiste na investigação sobre a legislação; na experiência filosófica no contexto escolar, a partir do conceito de experiência na educação em Dewey; e na análise dos materiais didáticos de filosofia no Ensino Médio no Estado da Paraíba. A instituição da Filosofia, convertida em conhecimento escolar, visando uma educação crítica, libertadora e criadora, deve possibilitar ao estudante a autonomia de pensar e agir. <hr/>Abstract From 2008, with the introduction of Philosophy’s Teaching as high school discipline, are raised questions about the didactic materials that involve discussions about the form of organization of contents. The present study examines the legislation that focuses on mandatory teaching of philosophy in high school, relating to the practice of this activity in the State of Paraíba. The objective is to investigate the didactic materials of philosophy, placing them in the context of an education focused on vocational training or the entry into higher education. The methodology consists in the research about the legislation; in the philosophical experience in school context from the concept of education’s experience in Dewey; and in the analysis of the didactic materials of philosophy in high school in the State of Paraíba. The institution of Philosophy, converted into scholarly knowledge, aiming at a critical, liberating and creative education, must allow the student the autonomy of think and act. <hr/>Resumen A partir de 2008, con la institución de la Enseñanza de Filosofía como asignatura en la Enseñanza de segundo grado, son suscitadas cuestiones acerca de los materiales didácticos que envuelven discusiones acerca da forma de organización de los contenidos. El presente estudio analiza la legislación que incide en la obligatoriedad de la enseñanza de filosofía en la Enseñanza de segundo grado, relacionándola a la práctica de esta actividad en la Provincia de Paraíba. El objetivo es investigar los materiales didácticos de filosofía, ubicándolos en el contexto de una educación direccionada a la formación profesional o al ingreso en la enseñanza superior. La metodología consiste en la investigación sobre la legislación; en la experiencia filosófica en el contexto escolar a partir del concepto de experiencia en la educación en Dewey; y en el análisis de los materiales didácticos de filosofía en la Enseñanza de segundo grado en la Provincia de Paraíba. La institución de la filosofía,convertido en el conocimiento escolar, con el objetivo de una educación crítica, liberadora y creativa, debería permitir a la autonomía de los estudiantes de pensar y de actuar. <![CDATA[Identidad del profesor: una reconceptualizaci<strong>ó</strong>n basada en el referencial del empoderamiento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300396&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A mera transmissão de conteúdos disciplinares, durante muito tempo porto de abrigo e sinal distintivo do professor, tornou-se problemática e uma via de sentido estreito para definir a identidade desse profissional, especialmente numa altura em que se exige cada vez mais da escola participação ativa no empoderamento dos alunos. É nesse panorama de fundo que se coloca, com alguma premência, a questão da necessária reconceitualização da imagem de marca do professor, e não só por questões de visibilidade e de reconhecimento junto da opinião pública e da comunidade educativa, mas sobretudo porque essa imagem renovada é essencial à definição de um quadro de referência que proporcione modos de ser e fazer a profissão face aos desafios educativos que hoje assediam a escola. O presente texto tem como ponto de amarração essas questões, analisa-as em profundidade à luz de tendências recentes e propõe, de modo inovador, uma nova gramática de ser professor na escola socioeducativa dos nossos dias, mobilizando, para o efeito, o referencial do empoderamento. <hr/>Abstract The mere transmission of subject contents, for a very long time the safe haven and distinctive sign of the teacher, has become problematic and a narrowing path to define the identity of that professional, especially at a time that it is required to school a larger active participation in the empowerment of students. It is in this background panorama that arises, with some urgency, the issue of the necessary reconceptualization of teacher's brand image, and not only for visibility and recognition issues among the public opinion and the educational community, but above all because this renewed image is essential to the definition of a framework that provides ways of being and doing the profession considering the educational challenges that harass school nowadays. This text has these issues as an anchorage point, analyzes them in depth in the light of recent trends and proposes, in an innovative way, a new grammar of being a teacher in the socio-educational school of nowadays, mobilizing, for this purpose, the referential of empowerment. <hr/>Resumen La mera transmisión de contenidos disciplinares, por un largo tiempo refugio y signo distintivo del profesor, llegó a ser problemática y además una ruta de sentido estrecho para definir la identidad de este profesional, especialmente cuando se requiere cada vez más participación activa de la escuela en el empoderamiento de los estudiantes. Es en este panorama de fondo que se presenta con cierta urgencia la cuestión de la obligatoria reconceptualización de la imagen de marca del profesor y no sólo por razones de visibilidad y reconocimiento del público y de la comunidad educativa, pero sobre todo porque esa renovada imagen es esencial para definir un marco de referencia que proporciona maneras de ser y hacer la profesión frente a los retos educativos que ahora acosan la escuela. El presente texto tiene como punto de anclaje estos temas, los analiza en profundidad a la luz de las tendencias más recientes y propone, con carácter inovador, una nueva gramática de ser profesor en la escuela socioeducativa de nuestros días, movilizando para ello el referencial del empoderamiento. <![CDATA[Pedagogía de lo sensible: subjetividades encarnadas en la escuela]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-99492017000300418&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Este trabajo propone al lector transitar por lo que hemos convenido en denominar como pedagogía sensible. La pedagogía sensible se posiciona en contra de las miradas negativas al cuerpo en los dispositivos educativos. Más allá de concepción de la educación como la transmisión de conocimientos a través de procesos intelectuales, proponemos una exploración por los sentidos corporales y sus posibilidades pedagógicas. <hr/>Abstract This paper offers the reader move so we have agreed to call as sensitive pedagogy. Sensitive pedagogy is positioned against the body negative views on educational devices. Beyond the concept of education as transmission of knowledge through intellectual processes, we propose an exploration through the bodily senses and their pedagogical possibilities.<hr/>Resumo Este trabalho propõe o leitor a viajar assim que nós concordamos em chamar a pedagogia sensível. Pedagogia sensível é posicionada contra as visões negativas do corpo em dispositivos educacionais. Além da concepção da educação como transmissâo de conhecimento a través de processos intelectuais, propomos uma exploração dos sentidos do corpo e suas possibilidades pedagógicas.