Scielo RSS <![CDATA[Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1983-211720070002&lang=en vol. 9 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The History of Science applied in the teaching of Thermodynamics: the teaching of Physics from a different perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto é uma reflexão crítica sobre elementos que emergiram de um projeto realizado em sala de aula, cuja proposta era analisar como a História da Ciência podia ser utilizada no ensino da Física para favorecer a aprendizagem dos conceitos estudados na Termodinâmica. Para que o projeto pudesse ser realizado, as atividades ocorreram num período aproximado de 120 dias e envolveram professores das áreas de Física, História e Redação e 30 alunos da 1a. série do Ensino Médio de uma escola particular de Porto Alegre. Os dados foram obtidos a partir da realização de atividades pelos estudantes, aos quais foi solicitada uma pesquisa escrita sobre o surgimento e desenvolvimento da máquina a vapor, a leitura e interpretação de textos e a resolução de questões objetivas e dissertativas sobre os conceitos abordados em sala de aula. Os resultados obtidos demonstraram que a utilização da História da Ciência contribui significativamente para melhorar a compreensão dos conceitos abordados na Termodinâmica, tornando-se, então, uma ferramenta importante no entendimento dos fenômenos estudados na Física.<hr/>This article is a critical reflection over the elements which emerged from a classroom project. The project aimed at analyzing how the History of Science could be used in the teaching of Physics so as to facilitate the learning of the concepts of Thermodynamics. In order to make the project possible to be held, activities took place within an estimate period of 120 days and involved the Physics, the History and the Composition teachers, as well as 30 students from the first grade of high school (9th year of education) from a private school in Porto Alegre - Brazil. Data were collected through activities accomplished by students, who were asked to make a written research about the invention and the development of the steam power, to read and to interpret texts and also to solve subjective and objective questions about the concepts dealt with. The results show that the use of History of Science contributes significantly to improve the understanding of the concepts of Thermodynamics, becoming then an important tool to understand the phenomena studied in Physics. <![CDATA[The History of Science applied in the teaching of Thermodynamics: the teaching of Physics from a different perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto é uma reflexão crítica sobre elementos que emergiram de um projeto realizado em sala de aula, cuja proposta era analisar como a História da Ciência podia ser utilizada no ensino da Física para favorecer a aprendizagem dos conceitos estudados na Termodinâmica. Para que o projeto pudesse ser realizado, as atividades ocorreram num período aproximado de 120 dias e envolveram professores das áreas de Física, História e Redação e 30 alunos da 1a. série do Ensino Médio de uma escola particular de Porto Alegre. Os dados foram obtidos a partir da realização de atividades pelos estudantes, aos quais foi solicitada uma pesquisa escrita sobre o surgimento e desenvolvimento da máquina a vapor, a leitura e interpretação de textos e a resolução de questões objetivas e dissertativas sobre os conceitos abordados em sala de aula. Os resultados obtidos demonstraram que a utilização da História da Ciência contribui significativamente para melhorar a compreensão dos conceitos abordados na Termodinâmica, tornando-se, então, uma ferramenta importante no entendimento dos fenômenos estudados na Física.<hr/>This article is a critical reflection over the elements which emerged from a classroom project. The project aimed at analyzing how the History of Science could be used in the teaching of Physics so as to facilitate the learning of the concepts of Thermodynamics. In order to make the project possible to be held, activities took place within an estimate period of 120 days and involved the Physics, the History and the Composition teachers, as well as 30 students from the first grade of high school (9th year of education) from a private school in Porto Alegre - Brazil. Data were collected through activities accomplished by students, who were asked to make a written research about the invention and the development of the steam power, to read and to interpret texts and also to solve subjective and objective questions about the concepts dealt with. The results show that the use of History of Science contributes significantly to improve the understanding of the concepts of Thermodynamics, becoming then an important tool to understand the phenomena studied in Physics. <![CDATA[The concept Technological Culture and a study in the educational environment]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo apresenta-se, inicialmente, um breve estudo acerca das evoluções sociais e da sua relação com a tecnologia. Em seguida, a partir do conceito de cultura, trata-se das variações culturais no âmbito tecnológico, buscando-se analisar a relação entre o homem e a tecnologia como um processo de socialização e de apropriação. Num segundo momento, são apresentados alguns resultados de um estudo de caso que acompanhou a criação, implantação e utilização do portal da Rede Municipal de Ensino de São Paulo. Dentre os objetivos deste estudo destaca-se o interesse por se compreender a percepção do educador acerca desse espaço. Confirmando a hipótese inicial, percebeu-se que a utilização do portal de forma colaborativa e produtiva implica um processo de apropriação cultural.<hr/>This paper presents, initially, a briefing study concerning the social evolutions and its relation with technology. After that, from the culture concept, cultural variations in the technological scope are discussed, aiming the analysis of the relation between man and technology as a socialization and appropriation process. Some results of a case study that followed the creation, implantation and use of the portal of São Paulo Municipal Education are presented. Amongst the objectives of this study it is distinguished the interest for the understanding of the educator perception about this space. Confirming the initial hypothesis, it is assumed that the use of the portal in a collaborative and productive way implies in a cultural appropriation process. <![CDATA[The concept Technological Culture and a study in the educational environment]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste artigo apresenta-se, inicialmente, um breve estudo acerca das evoluções sociais e da sua relação com a tecnologia. Em seguida, a partir do conceito de cultura, trata-se das variações culturais no âmbito tecnológico, buscando-se analisar a relação entre o homem e a tecnologia como um processo de socialização e de apropriação. Num segundo momento, são apresentados alguns resultados de um estudo de caso que acompanhou a criação, implantação e utilização do portal da Rede Municipal de Ensino de São Paulo. Dentre os objetivos deste estudo destaca-se o interesse por se compreender a percepção do educador acerca desse espaço. Confirmando a hipótese inicial, percebeu-se que a utilização do portal de forma colaborativa e produtiva implica um processo de apropriação cultural.<hr/>This paper presents, initially, a briefing study concerning the social evolutions and its relation with technology. After that, from the culture concept, cultural variations in the technological scope are discussed, aiming the analysis of the relation between man and technology as a socialization and appropriation process. Some results of a case study that followed the creation, implantation and use of the portal of São Paulo Municipal Education are presented. Amongst the objectives of this study it is distinguished the interest for the understanding of the educator perception about this space. Confirming the initial hypothesis, it is assumed that the use of the portal in a collaborative and productive way implies in a cultural appropriation process. <![CDATA[EL EXPERIMENTO DEMOSTRATIVO EN LAS CLASES DE CIENCIAS NATURALES DE SECUNDARIA BÁSICA: UNA VARIANTE METODOLÓGICA PARA SU DESARROLLO Y PERFECCIONAMIENTO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en En las ciencias es característico el proceso de surgimiento, desarrollo y decadencia de corrientes, tendencias o ideas más o menos generalizadas o importantes que marcan una cualidad en el desarrollo del pensamiento científico. La escuela cubana contemporânea, haciéndose eco de la necesidad de profundas transformaciones en correspondencia con el vertiginoso avance de la ciencia y de la técnica, ha asumido el paradigma de Integración en el Proceso Formativo de sus nuevas generaciones. Una vía de materialización de estas aspiraciones lo constituye el tratamiento metodológico de la actividad experimental en las Ciencias Naturales y, específicamente, el experimento demostrativo. El objetivo del presente trabajo está encaminado a disenar una variante metodológica que contribuya al perfeccionamiento del experimento demostrativo en las clases de Ciencias Naturales de Secundaria Básica sobre la base de las características, requisitos, organización del mismo, la actividad del profesor y del alumno. La validación de la variante metodológica de referencia fue realizada mediante el criterio de expertos, quienes corroboraron la factibilidad de la propuesta, al igual que el sistema de métodos y técnica empleados. Como resultado se exhibe una metodología para el desarrollo de los experimentos demostrativos, en las asignaturas de Ciencias Naturales.<hr/>Inside the sciences is characteristic the process of birth, development and decadence of flowing, tendencies and some generalizes or important ideas that mark a quality in the development of scientific knowledge. The Cuban contemporary school has been changing since the beginning of revolution, in fact it has became in "eco" of needs of deeps transformations according to the vertiginous advances of the science and technique and nowadays it assume the paradigm of integration in the formation process of their news generations. A good way to materialize all of these aspirations is constitutes by the methodology treatment of the experimental activity in the natural sciences and specifically, the demonstrative experiment. The main objective of this research paper is to guide a drawing for a methodology variant that contributes to the improvement of the demonstrative experiment during the natural sciences class at secondary school upon the bases of the characteristic , requirements, organization of it, the professor's and students" activity. The validation of the methodology variant references was carry out by experts" and specialist's judgement, whose corroborated the thru of the proposition and also the methods system and some technique that were employed by authors. As results it shows a methodology for the development of the demonstratives experiments in the naturals sciences subjects. <![CDATA[EL EXPERIMENTO DEMOSTRATIVO EN LAS CLASES DE CIENCIAS NATURALES DE SECUNDARIA BÁSICA: UNA VARIANTE METODOLÓGICA PARA SU DESARROLLO Y PERFECCIONAMIENTO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en En las ciencias es característico el proceso de surgimiento, desarrollo y decadencia de corrientes, tendencias o ideas más o menos generalizadas o importantes que marcan una cualidad en el desarrollo del pensamiento científico. La escuela cubana contemporânea, haciéndose eco de la necesidad de profundas transformaciones en correspondencia con el vertiginoso avance de la ciencia y de la técnica, ha asumido el paradigma de Integración en el Proceso Formativo de sus nuevas generaciones. Una vía de materialización de estas aspiraciones lo constituye el tratamiento metodológico de la actividad experimental en las Ciencias Naturales y, específicamente, el experimento demostrativo. El objetivo del presente trabajo está encaminado a disenar una variante metodológica que contribuya al perfeccionamiento del experimento demostrativo en las clases de Ciencias Naturales de Secundaria Básica sobre la base de las características, requisitos, organización del mismo, la actividad del profesor y del alumno. La validación de la variante metodológica de referencia fue realizada mediante el criterio de expertos, quienes corroboraron la factibilidad de la propuesta, al igual que el sistema de métodos y técnica empleados. Como resultado se exhibe una metodología para el desarrollo de los experimentos demostrativos, en las asignaturas de Ciencias Naturales.<hr/>Inside the sciences is characteristic the process of birth, development and decadence of flowing, tendencies and some generalizes or important ideas that mark a quality in the development of scientific knowledge. The Cuban contemporary school has been changing since the beginning of revolution, in fact it has became in "eco" of needs of deeps transformations according to the vertiginous advances of the science and technique and nowadays it assume the paradigm of integration in the formation process of their news generations. A good way to materialize all of these aspirations is constitutes by the methodology treatment of the experimental activity in the natural sciences and specifically, the demonstrative experiment. The main objective of this research paper is to guide a drawing for a methodology variant that contributes to the improvement of the demonstrative experiment during the natural sciences class at secondary school upon the bases of the characteristic , requirements, organization of it, the professor's and students" activity. The validation of the methodology variant references was carry out by experts" and specialist's judgement, whose corroborated the thru of the proposition and also the methods system and some technique that were employed by authors. As results it shows a methodology for the development of the demonstratives experiments in the naturals sciences subjects. <![CDATA[AS EMOÇÕES NAS INTERAÇÕES E A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200151&lng=en&nrm=iso&tlng=en A teoria da aprendizagem significativa considera a educação como o conjunto de experiências cognitivas, afetivas e psicomotoras que contribuem para o desenvolvimento do estudante. As inter-relações entre significação e afetividade podem ser aprofundadas a partir de uma base teórica da psicologia neurocognitiva. Neste texto propomos alguns elementos teóricos para o aprofundamento e a consideração explícita da vertente emocional do conhecimento e da aprendizagem significativa, articulando a teoria educacional de Novak à abordagem neurobiológica de António Damásio.<hr/>The meaningful learning theory considers the education as the set of cognitive, affective and psychomotor experiences that contribute for the learner's development. The relationships between meaningful and affectivity can be deepened from a theoretical base of neurocognitive psychology. In this text we consider some theoretical elements for the deepening and the explicit consideration of the emotional source of the knowledge and the meaningful learning articulating the Novak's educational theory and the neurobiology theory of António Damásio. <![CDATA[AS EMOÇÕES NAS INTERAÇÕES E A APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200151&lng=en&nrm=iso&tlng=en A teoria da aprendizagem significativa considera a educação como o conjunto de experiências cognitivas, afetivas e psicomotoras que contribuem para o desenvolvimento do estudante. As inter-relações entre significação e afetividade podem ser aprofundadas a partir de uma base teórica da psicologia neurocognitiva. Neste texto propomos alguns elementos teóricos para o aprofundamento e a consideração explícita da vertente emocional do conhecimento e da aprendizagem significativa, articulando a teoria educacional de Novak à abordagem neurobiológica de António Damásio.<hr/>The meaningful learning theory considers the education as the set of cognitive, affective and psychomotor experiences that contribute for the learner's development. The relationships between meaningful and affectivity can be deepened from a theoretical base of neurocognitive psychology. In this text we consider some theoretical elements for the deepening and the explicit consideration of the emotional source of the knowledge and the meaningful learning articulating the Novak's educational theory and the neurobiology theory of António Damásio. <![CDATA[The epistemological profile of the concept of time obtained from its social representation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200162&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho é identificar o Perfil Epistemológico da Representação Social sobre o conceito de tempo de licenciandos da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Com relação ao Perfil, utilizamos a teoria de Bachelard e a epistemologia do tempo de Martins, enquanto na Representação Social foi usada a teoria de Moscovici. A metodologia utilizada neste trabalho foi baseada na Teoria do Núcleo Central de Abric. A análise do material permitiu apontar as características mais marcantes do núcleo central do perfil epistemológico do conceito de tempo, a partir da representação social dos licenciandos, em que percebemos indicativos do realismo ingênuo ao empirismo.<hr/>The objective of this work is to identify the Epistemological Profile of the Social Representation about the concept of time held by student teachers at Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). In relation to the Profile, we applied the theory of Bachelard and the epistemology of time of Martins, while in relation to Social Representation we applied the theory of Moscovici. The methodology used in this work was based on Abric's Central Core Theory. The most striking characteristics of the central core of time's epistemological profile were identified through data analysis, based on student teachers" social representation, in which we perceived traces of naive realism to empiricism. <![CDATA[The epistemological profile of the concept of time obtained from its social representation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200162&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho é identificar o Perfil Epistemológico da Representação Social sobre o conceito de tempo de licenciandos da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Com relação ao Perfil, utilizamos a teoria de Bachelard e a epistemologia do tempo de Martins, enquanto na Representação Social foi usada a teoria de Moscovici. A metodologia utilizada neste trabalho foi baseada na Teoria do Núcleo Central de Abric. A análise do material permitiu apontar as características mais marcantes do núcleo central do perfil epistemológico do conceito de tempo, a partir da representação social dos licenciandos, em que percebemos indicativos do realismo ingênuo ao empirismo.<hr/>The objective of this work is to identify the Epistemological Profile of the Social Representation about the concept of time held by student teachers at Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). In relation to the Profile, we applied the theory of Bachelard and the epistemology of time of Martins, while in relation to Social Representation we applied the theory of Moscovici. The methodology used in this work was based on Abric's Central Core Theory. The most striking characteristics of the central core of time's epistemological profile were identified through data analysis, based on student teachers" social representation, in which we perceived traces of naive realism to empiricism. <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200172&lng=en&nrm=iso&tlng=en O objetivo deste trabalho é identificar o Perfil Epistemológico da Representação Social sobre o conceito de tempo de licenciandos da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Com relação ao Perfil, utilizamos a teoria de Bachelard e a epistemologia do tempo de Martins, enquanto na Representação Social foi usada a teoria de Moscovici. A metodologia utilizada neste trabalho foi baseada na Teoria do Núcleo Central de Abric. A análise do material permitiu apontar as características mais marcantes do núcleo central do perfil epistemológico do conceito de tempo, a partir da representação social dos licenciandos, em que percebemos indicativos do realismo ingênuo ao empirismo.<hr/>The objective of this work is to identify the Epistemological Profile of the Social Representation about the concept of time held by student teachers at Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). In relation to the Profile, we applied the theory of Bachelard and the epistemology of time of Martins, while in relation to Social Representation we applied the theory of Moscovici. The methodology used in this work was based on Abric's Central Core Theory. The most striking characteristics of the central core of time's epistemological profile were identified through data analysis, based on student teachers" social representation, in which we perceived traces of naive realism to empiricism. <![CDATA[Discursive dynamic and the physics teaching: analysis of a teaching episode concerning an alternative text use]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200177&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo enfoca a análise da dinâmica discursiva entre alunos e professor mediados pelo uso de um texto alternativo intitulado "Nosso Universo", em aulas de Física, em uma sala de educação de jovens e adultos. Para tal, é destacado um episódio de ensino cuja abordagem centra-se na discussão de conceitos físicos. Os resultados evidenciaram que o referido texto mostrou-se potencialmente significativo para os alunos, aguçando a curiosidade e o interesse dos mesmos, que relacionaram os conteúdos abordados com os seus conhecimentos prévios. Esse fator vinculado ao papel mediador do professor, que assumiu uma postura dialógica, resultou na facilitação da aprendizagem significativa crítica por parte dos estudantes.<hr/>This paper focuses the discursive dynamic analysis among pupils and teacher using an alternative text called "Our Universe", in physics classes for young and adult people. A teaching episode about physics concepts discussion was used and the results showed that this text was potentially significant to pupils, who had their curiosity and interest increased, besides of their relating of discussed topics with previous knowledge. This fact associated to the teacher's interceding role, who assumed a dialogical approach, resulted in an easier students' significant critical leaning. <![CDATA[Discursive dynamic and the physics teaching: analysis of a teaching episode concerning an alternative text use]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200177&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo enfoca a análise da dinâmica discursiva entre alunos e professor mediados pelo uso de um texto alternativo intitulado "Nosso Universo", em aulas de Física, em uma sala de educação de jovens e adultos. Para tal, é destacado um episódio de ensino cuja abordagem centra-se na discussão de conceitos físicos. Os resultados evidenciaram que o referido texto mostrou-se potencialmente significativo para os alunos, aguçando a curiosidade e o interesse dos mesmos, que relacionaram os conteúdos abordados com os seus conhecimentos prévios. Esse fator vinculado ao papel mediador do professor, que assumiu uma postura dialógica, resultou na facilitação da aprendizagem significativa crítica por parte dos estudantes.<hr/>This paper focuses the discursive dynamic analysis among pupils and teacher using an alternative text called "Our Universe", in physics classes for young and adult people. A teaching episode about physics concepts discussion was used and the results showed that this text was potentially significant to pupils, who had their curiosity and interest increased, besides of their relating of discussed topics with previous knowledge. This fact associated to the teacher's interceding role, who assumed a dialogical approach, resulted in an easier students' significant critical leaning. <![CDATA[BIOLOGY AND CULTURE: MEANINGS SHAREDS IN MONTEIRO LOBATO'S LITERATURE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200206&lng=en&nrm=iso&tlng=en A tessitura deste trabalho abarca a biologia como produção cultural e discute seus significados em passagens pela literatura de Monteiro Lobato, particularmente na obra "A Chave do Tamanho". Traços biológicos (situados segundo Derrida) como tamanho, evolução, mundo biológico se hidridizam e se mesclam a outros significados e apontam relações e significações que se dão entre espaços - diferenças - dos múltiplos conhecimentos. Discutem-se as relações de diferenças que se estabelecem entre a Literatura e Biologia - hibridizando-as - e a intensidade de narrativas que trazem traços de crenças, valores, interesses políticos no discurso científico e que são arrastados para a Literatura.<hr/>The texture of this work accumulates of stocks biology as cultural production and argues its in tickets for the Lobato's literature, particularly in the work "The key of size". Biological traces (situated according Derrida) as size, evolution, and biological world flow and mix with other meanings and relationships and senses that occur among spaces - differences - of the multiple knowledge. One argues the relations of the differentiations that are established between Literature and Biology and the intensity of the narratives that bring traces of beliefs, values and political interests in the scientific speech and that are brought into the literature in hybrid direction. <![CDATA[BIOLOGY AND CULTURE: MEANINGS SHAREDS IN MONTEIRO LOBATO'S LITERATURE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200206&lng=en&nrm=iso&tlng=en A tessitura deste trabalho abarca a biologia como produção cultural e discute seus significados em passagens pela literatura de Monteiro Lobato, particularmente na obra "A Chave do Tamanho". Traços biológicos (situados segundo Derrida) como tamanho, evolução, mundo biológico se hidridizam e se mesclam a outros significados e apontam relações e significações que se dão entre espaços - diferenças - dos múltiplos conhecimentos. Discutem-se as relações de diferenças que se estabelecem entre a Literatura e Biologia - hibridizando-as - e a intensidade de narrativas que trazem traços de crenças, valores, interesses políticos no discurso científico e que são arrastados para a Literatura.<hr/>The texture of this work accumulates of stocks biology as cultural production and argues its in tickets for the Lobato's literature, particularly in the work "The key of size". Biological traces (situated according Derrida) as size, evolution, and biological world flow and mix with other meanings and relationships and senses that occur among spaces - differences - of the multiple knowledge. One argues the relations of the differentiations that are established between Literature and Biology and the intensity of the narratives that bring traces of beliefs, values and political interests in the scientific speech and that are brought into the literature in hybrid direction. <![CDATA[OVERCOMING CONFLICTS IN THE CONSTRUCTION OF A COLLABORATIVE RESEARCH AT SCHOOL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200220&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo enfoca a construção de uma parceria na formação continuada de uma professora de Ciências durante o desenvolvimento de uma pesquisa colaborativa. Analisa episódios de resistências e tensões, assim como ações e reações tanto da pesquisadora como da professora que foram capazes de ajustar e superar tais conflitos para consolidar a pesquisa. O processo de formação continuada envolveu uma estratégia de intervenção reflexiva, denominada autoscopia, simulando uma "sala de espelhos" (SCHÖN, 2000), que levou a professora a refletir sobre a sua prática educativa. Os resultados demonstram que a pesquisa colaborativa, centrada no diálogo e no companheirismo, foi mediadora na solução dos conflitos vivenciados no processo e favoreceu a tomada de decisões na consolidação de estratégias de formação continuada voltadas à professora.<hr/>This study focuses on the construction of a partnership in the continued education of a Science teacher during the development of a collaborative research. It analyzes episodes of resistance and tension, as well as actions and reactions not only on the researcher's but also on the teacher's part, enabling them to adjust themselves and overcome such conflicts in order to consolidate the research. The continued education process involved a reflective intervention strategy, called autoscopy, simulating a "room of mirrors" (SCHÖN, 2000), which led the teacher to reflect on her educational practice. The results demonstrate that the collaborative research, focused on the dialogue and comradeship, mediated the solution of conflicts experienced in the process and favored the decision-making in the consolidation of continued education strategies concerning the teacher. <![CDATA[OVERCOMING CONFLICTS IN THE CONSTRUCTION OF A COLLABORATIVE RESEARCH AT SCHOOL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200220&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo enfoca a construção de uma parceria na formação continuada de uma professora de Ciências durante o desenvolvimento de uma pesquisa colaborativa. Analisa episódios de resistências e tensões, assim como ações e reações tanto da pesquisadora como da professora que foram capazes de ajustar e superar tais conflitos para consolidar a pesquisa. O processo de formação continuada envolveu uma estratégia de intervenção reflexiva, denominada autoscopia, simulando uma "sala de espelhos" (SCHÖN, 2000), que levou a professora a refletir sobre a sua prática educativa. Os resultados demonstram que a pesquisa colaborativa, centrada no diálogo e no companheirismo, foi mediadora na solução dos conflitos vivenciados no processo e favoreceu a tomada de decisões na consolidação de estratégias de formação continuada voltadas à professora.<hr/>This study focuses on the construction of a partnership in the continued education of a Science teacher during the development of a collaborative research. It analyzes episodes of resistance and tension, as well as actions and reactions not only on the researcher's but also on the teacher's part, enabling them to adjust themselves and overcome such conflicts in order to consolidate the research. The continued education process involved a reflective intervention strategy, called autoscopy, simulating a "room of mirrors" (SCHÖN, 2000), which led the teacher to reflect on her educational practice. The results demonstrate that the collaborative research, focused on the dialogue and comradeship, mediated the solution of conflicts experienced in the process and favored the decision-making in the consolidation of continued education strategies concerning the teacher. <![CDATA[EVALUATION OF THE PROFILE OF POTENTIALITES NECESSITIES CHILDRENS IN RESOLUTION OF MATHEMATICAL PROBLEMS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200264&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo realizar uma avaliação do perfil de potencialidades e necessidades de crianças em idade escolar sobre resolução de problemas matemáticos, com o propósito posterior de direcionar um programa de intervenção que aprimore as condições de aprendizagem dessas crianças. O estudo foi realizado em uma escola particular do município de Bauru (São Paulo). Foram aplicados dois protocolos para medir as capacidades de 38 crianças com 10 anos de idade cursando a 4a série do ensino fundamental. O primeiro protocolo avaliou a resolução de problemas de matemática pelos estudantes e as dificuldades encontradas nesta tarefa. O segundo protocolo analisou as capacidades lingüísticas das crianças (leitura e compreensão de textos lingüísticos). Em seguida foi realizada uma análise deste material que possibilitou a identificação dos elementos presentes e ausentes necessários à prática de resolução de problemas, bem como uma correlação entre a compreensão de textos e a compreensão de enunciados matemáticos. Os resultados indicaram que compreender bem textos de natureza lingüística não significa compreender bem textos matemáticos. Percebeu-se também que o repertório para a resolução de problemas simples destes estudantes era bom, mas há necessidade de os professores utilizarem problemas diversificados e mais complexos em sala de aula.<hr/>This study it had as objective to carry through an evaluation of the profile of potentialities and necessities of children in pertaining to school age on resolution of mathematical problems, with the posterior intention to direct an intervention program that improves the conditions of learning of these children. The study it was carried through in a particular school of the city of Bauru (São Paulo). Series of basic education had been applied two protocols to measure the capacities of 35 children with 10 years of age being attended a course 4a. The first protocol evaluated the resolution of problems of mathematics for the students and the difficulties found in this task. As the protocol analyzed the linguistic capacities of the children (reading and understanding of linguistic texts). After that an analysis of this material was carried through that made possible the identification of the elements necessary gifts and absentees to the practical one of resolution of problems, as well as a correlation it enters the understanding of texts and the understanding of mathematical statements. The results had indicated that to understand texts of linguistic nature well it does not mean to understand mathematical texts well. It was also perceived that the repertoire for the resolution of simple problems of these students was good, but has necessity of the professors to use diversified and more complex problems in classroom. <![CDATA[EVALUATION OF THE PROFILE OF POTENTIALITES NECESSITIES CHILDRENS IN RESOLUTION OF MATHEMATICAL PROBLEMS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172007000200264&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este estudo teve como objetivo realizar uma avaliação do perfil de potencialidades e necessidades de crianças em idade escolar sobre resolução de problemas matemáticos, com o propósito posterior de direcionar um programa de intervenção que aprimore as condições de aprendizagem dessas crianças. O estudo foi realizado em uma escola particular do município de Bauru (São Paulo). Foram aplicados dois protocolos para medir as capacidades de 38 crianças com 10 anos de idade cursando a 4a série do ensino fundamental. O primeiro protocolo avaliou a resolução de problemas de matemática pelos estudantes e as dificuldades encontradas nesta tarefa. O segundo protocolo analisou as capacidades lingüísticas das crianças (leitura e compreensão de textos lingüísticos). Em seguida foi realizada uma análise deste material que possibilitou a identificação dos elementos presentes e ausentes necessários à prática de resolução de problemas, bem como uma correlação entre a compreensão de textos e a compreensão de enunciados matemáticos. Os resultados indicaram que compreender bem textos de natureza lingüística não significa compreender bem textos matemáticos. Percebeu-se também que o repertório para a resolução de problemas simples destes estudantes era bom, mas há necessidade de os professores utilizarem problemas diversificados e mais complexos em sala de aula.<hr/>This study it had as objective to carry through an evaluation of the profile of potentialities and necessities of children in pertaining to school age on resolution of mathematical problems, with the posterior intention to direct an intervention program that improves the conditions of learning of these children. The study it was carried through in a particular school of the city of Bauru (São Paulo). Series of basic education had been applied two protocols to measure the capacities of 35 children with 10 years of age being attended a course 4a. The first protocol evaluated the resolution of problems of mathematics for the students and the difficulties found in this task. As the protocol analyzed the linguistic capacities of the children (reading and understanding of linguistic texts). After that an analysis of this material was carried through that made possible the identification of the elements necessary gifts and absentees to the practical one of resolution of problems, as well as a correlation it enters the understanding of texts and the understanding of mathematical statements. The results had indicated that to understand texts of linguistic nature well it does not mean to understand mathematical texts well. It was also perceived that the repertoire for the resolution of simple problems of these students was good, but has necessity of the professors to use diversified and more complex problems in classroom.