Scielo RSS <![CDATA[Eccos Revista Científica]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1983-927820180003&lang=pt vol. num. 47 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Economia Política e Educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Para além das métricas simplistas na pesquisa educativa. As lições da contínua relevância e impacto freiriano]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A prática de medir o impacto da pesquisa usando métricas indiretas como o fator de impacto das revistas no campo das Ciências Sociais e, mais especificamente, no campo da educação, tem ganhado força no Brasil e no mundo. Esses processos de avaliação produzem distorções que denominamos de simplimetrificação, já que mensuram a qualidade das pesquisas sem avaliar sua relevância e apenas indiretamente usando a quantidade de artigos publicados em periódicos científicos com alto fator de impacto, ou, no caso do Brasil, bem ranqueados no Qualis. Neste artigo, criticamos esse modelo de avaliação da pesquisa em educação a partir de reflexões sobre o impacto científico, pedagógico e político dos trabalhos de Paulo Freire. Como pesquisador, as publicações de Paulo Freire desafiam quase todas as regras atuais que definem quem é um pesquisador de impacto e muito provavelmente não seria admitido em um programa de pós-graduação brasileiro. Isso é muito irônico, já que Freire é um dos autores mais citados das Ciências Sociais contemporâneas. Neste trabalho concluímos que o exemplo freiriano confirma a importância de que pesquisadores/as façam com que seus trabalhos sejam acessíveis e usáveis por públicos diversos. Acesso e engajamento configuram os pilares para fortalecer a usabilidade da pesquisa educacional contemporânea.<hr/>Abstract The practice of measuring the impact of research using indirect metrics, such as the impact factor of journals in the field of Social Sciences and, more specifically, in the field of Education, has gained strength both in Brazil and in the world. These evaluation processes produce distortions that we call simplimetrification, since they measure the quality of research without evaluating relevance, only indirectly using the number of articles published in scientific journals with high impact factor, or, in the case of Brazil, well ranked in Qualis. In this article, we criticize this model of evaluation of educational research, based on reflections on the scientific, pedagogical and political impact of Freire’s works. Paulo Freire’s publications defy almost all current definitions of who is an impactful researcher and thus, he most likely would not be admitted to a Brazilian graduate program. This is very ironic, since Freire is one of the most cited authors in contemporary Social Sciences. In this work we conclude that the Freirean example confirms the importance for researchers to make their work accessible and usable by different audiences. Access and engagement set the pillars to strengthen the usability of contemporary educational research <![CDATA[O Paraguai e a acreditação de cursos de graduação no mercosul]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300041&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen El texto analiza los procesos que llevaron a la implementación de la evaluación de la educación superior en Paraguay, mostrando como una política global de evaluación es creada y recreada en las escalas regional y nacional. Se evidencia que fue la adhesión a los procesos de acreditación regional generados en el Mercosur educativo (Mexa y Arcu-Sur) lo que incentivó y promovió la preocupación en el país por la cuestión y llevó a la creación de una agencia de evaluación nacional, en un contexto de ampliación de instituciones de educación superior, especialmente privadas. El texto es resultado de una investigación bibliográfica, documental y de campo, que contó con entrevistas a participantes de la elaboración y desarrollo de los procesos de evaluación y acreditación.<hr/>Abstract The paper analizes the process of construction of the evaluation of higher education in Paraguay, presenting how a global policy is created and re-created at the regional and national levels. We showed that it was the participation in the regional accreditation processes of the Mercosur educativo (Mexa and Arcu-Sur) which encouraged and promoted the country’s concern for evaluation and resulted in the creation of a national evaluation agency, during the expansion of higher education institutions, especially private ones. The paper is based in research, using documental analysis and interviews with participants in the elaboration and development of the evaluation processes.<hr/>Resumo O texto analisa o processo de construção da avaliação e da acreditação da educação superior no Paraguai como uma política global, mostrando como tal política é criada e re-criada nas escalas regional e nacional. Evidencia-se que foi a adesão aos processos de acreditação regional gerados no Mercosul educativo (Mexa e Arcu-Sur) o que incentivou e promoveu a preocupação do país pelo assunto e derivou na criação de uma agência de avaliação e acreditação nacional, num marco de expansão de instituições de educação superior, especialmente das privadas. O texto é baseado em pesquisa de tipo bibliográfica, documental e de campo e inclui dados obtidos de entrevistas mantidas com participantes da elaboração e desenvolvimento dos processos de avaliação. <![CDATA[Capital fictício e educação no Brasil: um estudo sobre a lógica contemporânea da privatização]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300061&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O objetivo do estudo é apresentar algumas das tendências que têm caracterizado a privatização da educação no contexto da crescente mercantilização e vinculação com as formas do capital fictício. Trata-se de uma análise predominantemente teórica, em que se busca interseccionar contribuições de campos como a educação e a economia, reunindo elementos que fundamentem uma compreensão abrangente e crítica sobre a natureza complexa da privatização. O referencial teórico utilizado é o marxista, com apropriação da obra original de Marx, bem como dos debates sobre o processo de acumulação contemporânea e da crise estrutural, e de autores que debatem os processos de privatização no campo educacional. Ao nos apropriarmos dessa literatura, destacamos que existem três dimensões essenciais para compreender a fase mais recente da privatização da educação: a centralidade do capital fictício, os movimentos de concentração e centralização de capitais e as disputas pelos fundos públicos. Nas considerações finais, apontamos que a predominância da financeirização em grande parte do setor educacional brasileiro representa um desenvolvimento da lógica da acumulação capitalista contemporânea.<hr/>Abstract This study aims to present some of the trends that have characterized the privatization of education in the context of increasing commodification and linkage with the forms of fictitious capital. It is a predominantly theoretical analysis that seeks to intersect contributions from fields such as education and economics, gathering elements that support a comprehensive and critical understanding of the complex nature of privatization. Our main theoretical reference is the Marxism, with the appropriation of Marx’s works, as well as the debates about the process of contemporary accumulation and the structural crisis, and authors who debate the privatization processes in the educational field. When we appropriate this literature, we emphasize that there are three essential dimensions to understanding the most recent phase of the privatization of education: the centrality of fictitious capital, movements of concentration and centralization of capital, disputes over public funds. In the final considerations, we point out that the predominance of financialization in much of the Brazilian educational sector represents a development of the logic of contemporary capitalist accumulation. <![CDATA[Governar pela autonomia: universidade, inovação e capitalismo cognitivo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300081&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A segunda revolução acadêmica, transcorrida entre os séculos XX e XXI, foi marcada pela integração universidades ao plano social da produção como atores do desenvolvimento socioeconômico regional, selando a interdependência entre as universidades e o setor produtivo. Este artigo objetiva descrever como um paradigma de governo neoliberal é internalizado pelas recentes transformações da autonomia universitária. Para tanto, procede-se à revisão da literatura sobre a universidade empreendedora, discutindo sua economia política à luz do pós-estruturalismo de Michel Foucault e de teóricos do capitalismo cognitivo, como Maurizio Lazzarato e Franco Berardi. A pesquisa sugere que as transformações da autonomia universitária acompanham a dinâmica do capitalismo global e do deslocamento de uma economia industrial a um capitalismo cognitivo ou imaterial. Nela, a autonomia universitária é tensionada como uma forma de governo ajustada ao modelo do capitalismo cognitivo e à abstração financeira, tornando-se o elemento central de um paradigma de governo neoliberal emergente.<hr/>Abstract The second academic revolution occurred during the XX and XXI centuries, was characterized by the integration of the universities within developement and social goals, and constitutes the source of university and economy interdependence. This essay describes how the recent transformations of university autonomy embodied neoliberal patterns of government. Therefore, the paper reviews the literature on the entrepreneur university and discusses the related settings on economics and politics through Michel Foucault’s post-structuralism and cognitive capitalist theorists, such as Maurizio Lazzarato and Franco Berardi. The research suggests that the transformations of the university autonomy and the new global and immaterial capitalist dynamics go along. In this context the university autonomy is converted into a form of government adjusted to cognitive capitalism and finance abstraction, becoming the key element of an emerging Neo-liberal paradigm of government. <![CDATA[Desventuras da educação brasileira e as ‘reformas’ atuais: educar para a produtividade do trabalho]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300105&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo aborda as ‘reformas’ Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o Novo Ensino Médio (NEM). O trabalho visa compreender a simultaneidade das reformas educacionais com tantas outras em curso. À luz do método materialista histórico e dialético de investigação, analisamos (I) o conteúdo das ‘reformas’; (II) o discurso propalado às massas com vistas à legitimação de ambas (BNCC e NEM); (III) a conjuntura econômica, política e social de sua alavancagem; (IV) as recentes propostas de organismos internacionais como OCDE e Banco Mundial, para solucionar a crise. Trata-se de uma análise teórica que busca dialogar o texto legal das ‘reformas’ e dos relatórios de organismos internacionais com a Teoria do Valor-Trabalho de Marx, mediado por referenciais que tratam das particularidades do capitalismo dependente, como Florestan Fernandes. Concluímos que (I) o conteúdo das propostas educacionais contradiz o discurso que as legitima, e apresenta ainda ressonância nas diretivas dos organismos internacionais; (II) essas reformas atendem às necessidades candentes das frações da burguesia brasileira, que vem operando reformas na estrutura e na superestrutura do bloco histórico com vistas à manutenção de sua supremacia.<hr/>Abstract The article deals the educational ‘reforms’, especially the National Common Core and New High School. The aim of this study is to understand the simultaneity of educational “reforms”, in the face of the consolidation of a turbulent and truculent economic, political and social situation. In the light of the historical and dialectical materialistic method of inquiry, we analyze (I) the content of the ‘reforms’; (II) the speech spread to the public with the aim of legitimizing both; (III) the economic, political and social scenario that boosted such reforms; (IV) the recent proposals of international organizations, such as the OECD and the World Bank, to solve the crisis. It is a theoretical analysis that seeks to dialogue the law of ‘reforms’ and reports’ international organizations with Marx’s Value-Work Theory, mediated by references that deal with the particularities of dependent capitalism, such as Florestan Fernandes. We conclude that (I) the content of the educational proposals contradicts the discourse that legitimizes them, and such proposals are in line with the directives of the international organizations; (II) these reforms meet the burning needs of the fractions of the Brazilian bourgeoisie, which has been operating reforms in the structure and superstructure of the historical bloc with a view to maintenance of its supremacy <![CDATA[A Reconfiguração do Mandato Político Endereçado à Educação Superior Europeia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300127&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo analisa as implicações educativas que as mudanças políticas, económicas e sociais das últimas décadas têm vindo a promover na educação superior europeia. A análise da dissolução da narrativa moderna da universidade e da educação superior é convocada para enquadrar o argumento que, no contexto do desenvolvimento do Espaço Europeu do Ensino Superior, o mandato endereçado à educação e às instituições de ensino superior tem vindo a ser reconfigurado pelas articulações entre ‘educação’, ‘investigação’ e ‘inovação’, promovidas pelo ‘triângulo do conhecimento’ difundido pela União Europeia. Com base na análise dessas articulações discursivas nos textos endossados pelos ministros europeus no âmbito do processo de Bolonha, argumenta-se que, sob a hegemonia discursiva da ‘inovação’, é legitimado o mandato produtivista que está a configurar a educação superior europeia. O artigo propõe que seja dada uma maior centralidade à investigação dos impactos que as transformações politicamente induzidas no ensino superior europeu potencialmente (e já de facto) produzem nos seus conceitos e práticas educativas.<hr/>Abstract This article analyses the educational implications that the political, economic and social policies of the last decades have been promoting in European higher education. The analysis of the dissolution of modern narrative of the university and higher education supports the argument that, in the context of the development of the European Higher Education Area, the mandate addressed to higher education is being reconfigured by the articulations between ‘education’ research ‘and’ innovation promoted by the ‘knowledge triangle’ disseminated by the European Union . Based on the analysis of these articulations in the texts endorsed by the European ministers in the framework of the Bologna process, it is argued that, under hegemony of innovation, the productivist mandate addressed to European higher education is legitimised. The article proposes that greater centrality in the field of educational research is given to the impacts that the transformations politically induced in European higher education potentially (and already de facto) have on its educational concepts and practices. <![CDATA[Industrialização da Educação, Edtech e Prática Docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300149&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho tem por objetivo propor uma reflexão sobre o processo de industrialização da educação nos tempos atuais, levando em conta a presença da educational technology (Edtech) como componente do cotidiano acadêmico-administrativo. Assumindo como elemento central a industrialização da educação, o texto se apresenta na forma de ensaio teórico, colocando em debate argumentos de pensadores que se posicionam a favor ou contra essa industrialização. A obra Industrialiser l’education: anthologie commentée (1913-2012), organizada por Pierre Moeglin (2016), assume papel central neste artigo. Primeiramente, são apresentados indicadores do processo de industrialização mencionado, além de princípios de cunho ideológico. O papel da Edtech também é tratado, inclusive com projeções e estimativas de abrangência em termos de valor de mercado, além do aspecto da educação a distância (EAD), cenário no qual a Edtech assume papel crucial. No tocante à pratica docente, esse processo de industrialização da educação exige das instituições de ensino modelos de gestão baseados na calculabilidade e na busca pela eficiência, introduzindo no ambiente educacional sistemas de informação que, ao mesmo tempo, facilitam atividades dos docentes, mas servem também para vigiar, adestrar (dressage), controlar e avaliar seu desempenho.<hr/>Abstract This paper presents a discussion about the industrialization of education, taking into account the current academic scenario in which we observe that educational technology (Edtech) has a crucial role in both academic and administrative activities. The theoretical background takes place in the work of Pierre Moeglin (2016), named Industrialiser l’education: anthologie commentée (1913-2012). His work shows characteristics of the academic environment, institutionalized by the educational industries managers. The role played by Edtech also appears as an in important issue in the discussion: its place in the commercial sector, in terms of financial numbers, as well as its importance to distance education (EAD). In relation to teaching activities, educational institutions are adopting some information technology systems and apparatus in order to control actions and even behaviors of their teachers, besides control and evaluate their performance. <![CDATA[Americanismo, O novo marco de Ciência, Tecnologia e Inovação: sequestro do fundo público pelo capital financeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300171&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo propõe-se a realizar uma análise sobre o contexto da financeirização da ciência produzida no Brasil potencializada pelo novo Marco Legal de Ciência, Tecnologia e Inovação (Lei nº 13.243/2016). Com a ambiciosa expectativa da desburocratização das atividades de inovação e pesquisa no país, as novas regras legais promovem a aproximação das instituições e centros científicos no intento de impulsionar o investimento em pesquisa. Entretanto, com a ciência globalizada e mercantilizada, o fundo público nacional é sequestrado a fim de manter a hegemonia do capital financeiro. Para tanto, nossas análises se concentram no entendimento das leis regulatórias referentes à CT&amp;I e na reflexão sobre a mercantilização do conhecimento produzido para abastecer a economia mundial.<hr/>Abstract This article proposes to carry out an analysis on the context of the financialization of science produced in Brazil enhanced by the new Legal Framework of Science, Technology and Innovation (Law nº 13.243/2016). With the ambitious expectation of the de bureaucracy of innovation and research activities in the country, the new rules through law promote the approximation of scientific institutions and centers in an attempt to boost investment in research. However, with globalized and mercantilized science, the national public fund is hijacked in order to maintain the hegemony of financial capital. To this end, our analysis focuses on the understanding of the regulatory laws that affect CT&amp;I and the reflection on the mercantilization of the knowledge produced to supply the world economy. <![CDATA[Thauma e pensar bem na educação infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300197&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O texto é decorrência de pesquisa cujo tema foi: Filosofia e Educação para Pensar Bem na Educação Infantil, que teve como foco as possíveis contribuições da proposta do Programa de Filosofia para Crianças-Educação para o Pensar de Matthew Lipman para o estabelecimento de procedimentos pedagógicos que favoreçam a manutenção e o desenvolvimento da natural curiosidade das crianças em torno do conhecer. Na Educação Infantil não há, costumeiramente, preocupação e procedimentos que visem a alimentar essa natural curiosidade manifestada pelas expressões de admiração e de espanto (thauma, como o definiram Platão e Aristóteles) das crianças, curiosidade que é impulsionadora da busca por explicações e entendimentos. A questão central, aqui, é: em que medida práticas reflexivas iniciais a partir das perguntas das crianças, de acordo com o proposto por Lipman, podem contribuir para uma educação para o pensar bem na Educação Infantil? O texto apresenta considerações e proposições a respeito do que se pode fazer na Educação Infantil. A referência teórica principal são as ideias de Lipman, acrescidas das de outros pensadores como Paulo Freire, Karl Jaspers, Hannah Arendt, Darcísio Muraro e John Dewey. Trata-se de pesquisa bibliográfica que utiliza como categorias analíticas: curiosidade infantil (thauma), pensar bem, diálogo e educação para pensar bem.<hr/>Abstract The text is the result of a research whose theme was: Philosophy and Education to Think Well in Early Childhood Education, which focused on the possible contributions of the proposal of the Philosophy Program for Children-Education for the Thinking of Matthew Lipman for the establishment of pedagogical procedures that favor the maintenance and development of the natural curiosity of the children around the know. In Childhood Education, there is usually no concern and procedures aimed at nourishing this natural curiosity manifested by the expressions of admiration and astonishment (thauma, as Plato and Aristotle defined it) of children, a curiosity that drives the search for explanations and understandings. The central question here is: to what extent do initial reflective practices based on children’s questions, as proposed by Lipman, contribute to an education for thinking well in Early Childhood Education? The text presents considerations and propositions regarding what can be done in Early Childhood Education. The main theoretical reference is Lipman’s ideas plus those of other thinkers such as Paulo Freire, Karl Jaspers, Hannah Arendt, Darcísio Muraro and John Dewey. It is a bibliographical research that uses as analytical categories: children’s curiosity (thauma), think well, dialogue and education to think well. <![CDATA[Bolsa Permanência na UFMS: novas configurações e velhos desafios]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo tem como objetivo analisar a percepção dos estudantes sobre a ação “Bolsa Permanência” na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/UFMS, campus Campo Grande, como estratégia para favorecer a permanência nos cursos de graduação presencial. O presente texto é resultado de pesquisa realizada em rede e produto de dissertação já defendida, por meio do qual buscamos o desvelamento do real, intrínseco nas práticas sociais e na materialização das políticas educacionais. A pesquisa é de caráter exploratório e tem natureza bibliográfica e documental, apresentando como fontes relatórios e documentos institucionais do MEC e da UFMS para o período 2013, 2014 e 2015. Os resultados indicam que a bolsa permanência, vinculada à política de assistência estudantil na UFMS, constituiu estratégia política que favorece, mas não garante, a permanência dos estudantes no campus universitário por meio de bolsas e auxílios financeiros concedidos no âmbito da ação Bolsa Permanência.<hr/>Abstract This article aims to analyze the action “Bolsa Permanência UFMS” at the Federal University of Mato Grosso do Sul / UFMS, Campus Campo Grande / MS, as a strategy to favor the permanence in the perspective of the students, in the undergraduate courses. The present text is a result of research carried out in a network and dissertation product already defended, through which we seek the unveiling of the real, intrinsic in social practices and in the materialization of educational policies. The research is exploratory, bibliographical and documentary, presenting as sources reports and institutional documents of the MEC and UFMS for the period 2013, 2014 and 2015. The results indicate that the scholarship permanence linked to the student assistance policy in UFMS was a political strategy which favors, but does not guarantee the permanence of the students in the university campus through scholarships and financial aid granted. <![CDATA[Análise de políticas educacionais: a abordagem do ciclo de políticas e as contribuições de Pierre Bourdieu]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300237&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A investigação sobre políticas públicas, de sua formulação a sua implementação, requer considerar os determinantes históricos, econômicos, políticos, sociais e culturais que permeiam a sociedade. Nessa perspectiva, reconhece-se a dimensão do poder simbólico exercido pelos grupos de pressão que definem os contornos que a política vai assumindo. Diante dessas teorizações introdutórias, objetiva-se neste texto uma reflexão que articula os fundamentos da abordagem do Ciclo de Políticas proposta por Stephen Ball e Richard Bowe e as contribuições conceituais de Pierre Bourdieu, para análise dos processos de formulação e implementação das políticas educacionais. Trata-se de um estudo de natureza teórica que evidencia o movimento dialético entre os contextos de influência, de produção de texto e de prática na instauração de uma política pública, e a pertinência dos conceitos de habitus, campo e poder simbólico para analisar a articulação entre tais contextos. Conclui-se que o processo de traduzir políticas em práticas constitui quase uma peça teatral, para a qual se propõe um roteiro, mas cuja realização ocorre quando os sujeitos a representam. Por esse viés, a abordagem do Ciclo de Políticas aponta para a investigação das políticas públicas em seus processos e desdobramentos macro e micro políticos, e os escritos de Pierre Bourdieu, por sua vez, podem contribuir para o desvelamento das ações, discursos, necessidades (legais e institucionais), crenças e valores discordantes, inconsistentes e contraditórios, relações de poder desiguais (de vários tipos), ausências e constrangimentos materiais e contextuais dos atores que estão envolvidos com as políticas nos níveis global e local.<hr/>Abstract Public policy research, from its formulation to its implementation, requires consideration of the historical, economic, political, social, and cultural determinants that permeate society. From this perspective, we recognize the dimension of the symbolic power exerted by the pressure groups that define the contours that politics is assuming. In the light of these introductory theories, this paper aims at a reflection that articulates the fundamentals of the policy cycle approach proposed by Stephen Ball and Richard Bowe and the conceptual contributions of Pierre Bourdieu, to analyze the processes of formulation and implementation of educational policies. Therefore, it is a study of a bibliographic nature, evidencing the dialectical movement between the context of influence, of text production and of practice in the and the pertinence of the concepts of habitus, field and symbolic power to analyze the articulation between such contexts. It is concluded that the process of translating politics into practices constitutes almost a play, for which a script is proposed, but whose realization occurs when the subjects represent it. By this bias, the approach of the Policy Cycle points to the investigation of public policies in its processes and macro and micro political developments, and through this bias, the writings of Pierre Bourdieu can contribute to the unveiling of actions, discourses, legal needs and institutional), discordant, inconsistent and contradictory beliefs and values, unequal power relations (of various kinds), absences, and material and contextual constraints of actors who are involved with policies at the global and local levels. <![CDATA[O estado do conhecimento das pesquisas sobre formação de professores no quadro da expansão da educação superior no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300253&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O texto tem como objetivo apresentar o estado do conhecimento das pesquisas brasileiras sobre projetos e programas desenvovidos no contexto das políticas públicas de expansão da Educação Superior e que tratam especificamente da formação de professores. Foram consideradas as produções acadêmicas brasileiras cadastradas na Biblioteca Digital Brasileira de Dissertações e Teses identificadas a partir dos descritores ‘expansão da educação superior’ e ‘formação de professores’, vinculados a todos os campos de busca dos trabalhos. Foram encontrados e analisados 15 estudos e, após leitura dos textos na íntegra, o corpus analítico considerou informações sobre o contexto em que as pesquisas foram desenvolvidas, seus objetivos, referenciais teóricos, metodologias e principais resultados apresentados pelo pesquisador. Os dados foram sistematizados em quadros-síntese na perspectiva de identificar tendências teórico-metodológicas, locus de produção e objetos de estudo na interface com os resultados apresentados. Os resultados deste trabalho indicam uma concentração de produção nas universidades públicas, apontam uma pluralidade de aportes teóricos utilizados e uma ênfase na utilização de metodologias de análise documental e estudos de caso.<hr/>Abstract The text aims to present the state of knowledge of the Brazilian researches that deal with projects and programs developed in the context of the public policies of expansion of Higher Education and that specifically deal with teacher education. We considered the Brazilian academic productions registered in the Brazilian Digital Library of Dissertations and Theses identified from the descriptions ‘expansion of higher education’ and ‘training of teachers’ linked to all fields of search of the works. Fifteen studies were found and analyzed, and after reading the texts in full, the analytical corpus considered information about the context in which the research was developed, its objectives, theoretical references, methodologies and main results presented by the researcher. The data were systematized in synthesis tables in order to identify theoretical and methodological trends, production locus and objects of study in the interface with the presented results. The results of this work indicate a concentration of production in public universities, point out a plurality of theoretical inputs used and an emphasis on the use of documental analysis methodologies and case studies. <![CDATA[Professores na educação de jovens e adultos: inserção, precarização e formação continuada]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300273&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O presente texto apresenta reflexões sobre a formação continuada ofertada aos professores que atuam na Educação de Jovens e Adultos em uma Rede Municipal de Ensino, explorando suas interfaces com os processos de ingresso e de constituição da docência nessa modalidade educativa. Análise documental e entrevistas foram os procedimentos metodológicos utilizados para compreensão do objeto. Como resultados principais, evidenciou-se a desvantagem apresentada da EJA no conjunto das políticas educacionais, dado que a concepção de provisoriedade dos gestores públicos não os permite assumir a educação como direito para jovens e adultos, o que reflete na baixa institucionalização dessa modalidade nos sistemas de ensino.<hr/>Abstract This paper presents reflections on the continuing education offered to professionals working in Youth and Adults Education and its interface with the process of entry and the constitution of teaching of the teachers in this educational modality, in a Municipal Education Network located in Southern Brazil. Document analysis and interviews were the methodological procedures used to understand the object. Became evident the disadvantage which Youth and Adults Education has in the set of educational policies. The concept of temporariness from the public officials about this educational modality, doesn’t allow them to take education as a right for youth and adults, demonstrating the low institutionalization in basic education systems. <![CDATA[Revolução passiva e o papel formativo da filosofia no Ensino Médio]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300289&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este texto é um estudo em desenvolvimento, um work in progress, em que apresentamos anotações preliminares que serão aprofundadas posteriormente em ensaios. Defendemos que a fecundidade teórica da categoria revolução passiva, que Antonio Gramsci desenvolve nos seus escritos, possibilita análise profunda e crítica da revolução midiática em curso. A primeira parte ilustrará o conceito de revolução passiva em Gramsci; a segunda verterá sobre a revolução passiva na cultura brasileira em geral e, atualmente, sobre a indiscriminada e ampla utilização das mídias pelos jovens estudantes de ensino médio; a terceira defenderá a proposta do ensino da filosofia na escola média como instrumento de reconstrução unitária e responsável da concepção de mundo pelos jovens adolescentes.<hr/>Abstract This paper is a work in progress, in which we present preliminary notes that will be further developed in essays. We argue that the theoretical fruitfulness of the category “passive revolution” that Antonio Gramsci developed in his writings, provides thorough analysis and critique of the media revolution underway. The first part will illustrate the concept of “passive revolution” Gramsci. The second part will focus on the passive revolution in brazilian culture in general, and currently on the indiscriminate and extensive use of media by young high school students. The third part is a defense of the philosophy education proposed in middle school as an “instrument” of unit and responsible reconstruction of the world’s concept for young teens. <![CDATA[A formação do pedagogo na educação a distância: alguns dilemas e possibilidades]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300301&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O referido artigo tem como objetivos compreender o perfil da formação do pedagogo e conhecer as diferenças de intencionalidade em relação a “Objetivos” e “ Perfil de Egresso” que os programas pretendem formar, tendo como parâmetro dois cursos de Pedagogia, ofertados na modalidade de EaD, por uma instituição pública e outra privada, localizados na cidade de Telêmaco Borba, PR, bem como analisar as percepções dos acadêmicos em relação a sua formação no que tange ao compromisso ético-profissional. Como procedimentos metodológicos adotamos a revisão de literatura, levantamento documental e trabalho de campo. Na revisão de literatura, tivemos como suporte teórico alguns autores, tais como: Freire (1983), Giroux (1992), Lessa (2012), Lukács (2013), Nóvoa (1992), Pimenta (1999), Saviani (2005), entre outros; na pesquisa documental analisamos dois projetos pedagógicos dos referidos cursos e como trabalho de campo aplicamos um questionário para coleta de dados junto aos estudantes das duas instituições. Ao término do estudo, constatou-se certa ambiguidade no que se refere à formação do perfil do pedagogo que se almeja formar, dado que na faculdade particular o foco estava voltado à empregabilidade desse profissional no mercado de trabalho e na instituição pública percebeu-se a preocupação com a formação ontológica, ética e política do futuro profissional pedagogo.<hr/>Abstract The objective of this article is to understand the profile of the education of the pedagogue and to know the differences of intentionality in relation to the “Objectives” and “Profile of Egresso” that the programs intend to form, having as a parameter two courses of Pedagogy offered in the modality of EAD, by a public and a private institution, located in the city of Telêmaco Borba, PR, as well as to analyze the perceptions of the academics in relation to their formation regarding the ethical-professional commitment. As methodological procedures we adopted the literature review, documentary survey and field work. In the review of literature, we have as theoretical support some authors, such as Freire (1983), Giroux (1992), Lessa (2012), Lukács (2013), Nóvoa (1992), Pimenta (1999), Saviani among others; in documentary research we analyzed two pedagogical projects of the mentioned courses and as field work we applied a questionnaire for data collection with the students of both institutions. At the end of the study, there was a certain ambiguity regarding the formation of the profile of the pedagogue that is sought to form, given that in the private faculty the focus was on the employability of this professional in the labor market and in the public institution. concern with the ontological, ethical and political formation of the future professional pedagogue. <![CDATA[Formação de professores universitários: novos paradigmas epistemológicos, outras práticas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300317&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo O artigo analisa uma experiência formativa realizada em uma universidade pública baiana, apontando algumas contribuições pedagógicas dessa formação na prática dos docentes participantes. O grupo pesquisado foi constituído por 06 professores da referida universidade que participaram da formação pedagógica e o professor formador. O procedimento de coleta e produção de dados adotado foi a entrevista individual semiestruturada e o método de análise escolhido, a Análise Temática de Bardin (1977), tendo como categorias teóricas: identidade docente, profissionalização e modelos de formação pedagógica. Tomando como referência a abordagem qualitativa de cunho descritivo e com base nos achados da pesquisa, conclui-se que: a formação se constituiu como um fórum de reflexão, espaço dialógico que possibilitou ao docente universitário a ampliação de sua capacidade de ver, sentir, pensar, planejar, agir e avaliar sua ação pedagógica, dado o acesso propiciado a um novo paradigma epistêmico e metodológico, pautado na dialogicidade, criticidade, contextualidade e protagonismo dos sujeitos envolvidos no processo educativo. As ações desenvolvidas na experiência formativa geraram mudanças significativas no uso de estratégias inovadoras de ensino, no processo de aprendizagem e de avaliação e na concepção epistemológica dos participantes, o que denota a relevância da formação pedagógica para a docência universitária, bem como a necessidade urgente de políticas institucionais de formação continuada para docentes que atuam no ensino superior.<hr/>Abstract The article analyzes a training experience held in a public university in Bahia, pointing out some pedagogical contributions of this training in the practice of the participating teachers. The research group was composed of 06 professors from that university who participated in the pedagogical training and the teacher trainer. The data collection and production procedure adopted was the semi-structured individual interview and the chosen analysis method, the Thematic Analysis of Bardin (1977), having as theoretical categories: teacher identity, professionalization and pedagogical training models. Taking as a reference the descriptive qualitative approach and based on the findings of the research, we conclude that: the formation was constituted as a forum of reflection, a dialogical space that enabled to the university professor the amplification of his capacity to see, to feel, to think , to plan, act and evaluate their pedagogical action, given the access afforded to a new epistemic and methodological paradigm, based on the dialogicity, criticality, contextuality and protagonism of the subjects involved in the educational process. The actions developed in the formative experience generated significant changes in the use of innovative teaching strategies, in the process of learning and evaluation and in the epistemological conception of the participants, which denotes the relevance of pedagogical training for university teaching, as well as the urgent need for institutional policies of continuing education for teachers working in higher education. <![CDATA[A expansão da educação superior privada no Brasil por meio do FIES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300337&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este artigo objetiva discutir como o financiamento do governo federal foi importante tanto para a expansão quanto para o crescimento dos grupos empresariais de educação superior privada no Brasil, entre a segunda metade dos anos 1990 à primeira década do século XXI. Para tal, apresenta dados de pesquisa acerca das ações gerenciais tomadas por uma instituição privada, a União das Instituições Educacionais do Estado de São Paulo (UNIESP), que tinha em 2013 cerca de 77,0% dos seus 130 mil alunos utilizando o Fundo de Financiamento ao Estudante do Ensino Superior (FIES), conforme dados publicados pela Revista Isto É Dinheiro (n. 815, 29 maio 2013). Analisa-se como as ações do governo federal, por meio do fundo público, vêm respondendo às demandas do setor privatista, e como este transforma a formação do indivíduo em mercadoria, que deve ser disponibilizada por meio de variadas formas, ampliando assim o acesso, por um lado, e também realizando seus lucros, por outro, como forma de consolidar os grandes grupos empresariais do setor.<hr/>Abstract This article aims to discuss how FIES was important both for the expansion and growth of business groups in private higher education in Brazil, mainly from the second half of the 1990s until the first decade of the 21st century. In order to do that, it presents research data about management actions taken by a private IES (Union of Educational Institutions of the State of São Paulo - UNIESP), which had in 2013 about 77.0% of its 130 thousand students using the FIES, according to data published by the magazine is money (number 815 of May 29, 2013). This way, it is analyzed how the actions of the federal government, through the public fund, have been responding and collaborating with the demands of the private sector, and how this transforms the formation of the personal being into merchandise, which must be made available through various access to higher education, on one hand; and, through state financing, its profitability, consolidating the large business groups in the sector. <![CDATA[A interdisciplinaridade nas novas configurações curriculares da educação superior brasileira: o caso dos BI da UFBA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300355&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo A universidade contemporânea tem se deparado com desafios de ordem social, epistemológica e estrutural que requerem uma profunda reflexão acerca de seu estatuto e função social. No contexto brasileiro, uma série de reformas incompletas agravam ainda mais a chamada crise da universidade. Este artigo busca discutir os sentidos da interdisciplinaridade nos bacharelados interdisciplinares (BI) da Universidade Federal da Bahia a partir de uma pesquisa documental sobre o processo de criação desse formato de cursos. Foram utilizados como fontes a legislação federal, resoluções e pareceres da UFBA e documentos de referência para os BI tais como seus projetos político-pedagógicos, compreendendo o período de 2006 a 2016. A partir da análise, pudemos concluir que a ausência de uma política institucional especificamente voltada à interdisciplinaridade constituiu um fator limitante à afirmação dos BI como uma nova arquitetura acadêmica.<hr/>Abstract The contemporary university has encountered social, epistemological and structural challenges that require a profound reflection on its status and social function. With the objective of understanding these new configurations, this article seeks to discuss the meanings of interdisciplinarity in the Bacharelados Interdisciplinares (Undergraduate Interdisciplinary Programs) of the Universidade Federal da Bahia (Federal University of Bahia) from a documentary research of the process of creation of these. Federal level legislation, resolutions, documents and Institutional Development Plan of UFBA and reference documents for BI were used as sources, such as the Political Pedagogical Projects, covering the period from 2006 to 2016. From the analysis, we could conclude that the absence of an institutional policy specifically focused on interdisciplinarity imposed on the BI, a project initially thought as a means of reformulating the university, that were formatted to fit the same, operating mainly on an institutional disciplinary frame. <![CDATA[A educação superior em Santa Catarina: um século de história (1917-2017)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300375&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho apresenta os resultados de pesquisa sobre o processo de expansão/interiorização da educação superior em Santa Catarina. É um estudo que visa analisar a evolução da educação superior catarinense a partir de especificidades (contextos e realidades) locais e regionais. A escolha está associada ao fato de o estado ter completado, em 2017, cem anos de implantação dos primeiros cursos superiores. A investigação foi desenvolvida por métodos e técnicas quantitativos e qualitativos. A pesquisa bibliográfica, se deu, sobretudo, com base em Cunha (2007), Saviani (2007, 2010), Romanelli (1989), Freitag (1980), Muniz (2006), Sampaio (2000), Pegoraro (2006, 2013), e Gumbowsky (2004). Já, a busca por dados quantitativos se deu, sobretudo, nas bases do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). A pesquisa revela que a expansão em SC se deu por meio das fundações educacionais de direito privado. O modelo fundacional foi hegemônico até os anos 2000, momento em que passa a ocorrer a expansão de IES públicas e de privadas com fins lucrativos. Do total de 94 instituições em 2015, 88% eram privadas com e sem fins lucrativos. A graduação a distância tem se expandido com altas taxas de crescimento, contudo, as matrículas em cursos presenciais de graduação ainda representam, em 2015, 72% do universo de estudantes catarinenses.<hr/>Abstract This paper presents the results of research on the process of creation and expansion / internalization of higher education in Santa Catarina. It is a study that aims to analyze the evolution of higher education in Santa Catarina based on local and regional specificities (contexts and realities). The choice is associated with the fact that in 2017 the State completed one hundred years of implementation of the first higher education courses. The research was developed through quantitative and qualitative methods and techniques. The bibliographical research was based on Cunha (2007), Saviani (2007, 2010), Romanelli (1989), Freitag (1980), Muniz (2006), Sampaio (2000), Pegoraro 2013), and Gumbowsky (2004). Already, the quest for quantitative data occurred mainly in the bases of the National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira (INEP). The research reveals that SC expansion has taken place through educational foundations under private law. The foundational model was hegemonic until the 2000s, when the expansion of public higher education courses and private higher education courses for-profit began to take place. Of the total higher education courses in 2015 (94 in all), 88% were private (for-profit and non-profit). Graduation at distance has expanded with high growth rates; however, enrollments in undergraduate courses still represent, in 2015, 72% of the universe of students from Santa Catarina. <![CDATA[Estudo da criatividade de uma perspectiva educativa em deficiência visual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300397&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumen En el siguiente trabajo se plantea la importancia en la educación de elementos clave como son la creatividad y el pensamiento divergente. Esta exposición tiene como principal objetivo la revisión de los estudios de discapacidad visual y creatividad. Pretendemos una reflexión sistematizada de la estimación cuantitativa sintética de todos los estudios disponibles, planteando un marco teórico relacionando la creatividad en la educación de alumnos con deficiencia visual, aportándose valoraciones personales. Dentro de las conclusiones obtenidas, se evidencia la función del potencial creativo, por medio del pensamiento divergente en la creación de conceptos e ideas, para la resolución de problemas, con interés no solo en la educación, sino en cualquier ámbito de la vida.<hr/>Abstract In the following work arises the importance in the education of key elements such as creativity and divergent thinking. This article has as main objective the review of the studies of visual disability and creativity. This study aims to a systematic reflection of the synthetic quantitative estimate of all of the available studies, posing a theoretical framework linking creativity in the education of students with visual impairment, providing personal assessments. Inside the findings evidenced the function of the creative potential, through divergent thinking in the creation of concepts and ideas, solving problems, with interest not only in education but in any area of life.<hr/>Resumo o seguinte trabalho coloca-se a importância da educação de elementos-chave, como são a criatividade e o pensamento divergente. Esta exposição tem como principal objetivo a revisão dos estudos de deficiência visual e criatividade. Pretendemos uma reflexão sistematizada da estimativa quantitativa sintética de todos os estudos disponíveis, propondo um quadro teórico relacionando a criatividade na educação de alunos com deficiência visual, aportándose classificações pessoais. Dentro das conclusões obtidas, evidencia-se a função do potencial criativo, por meio do pensamento divergente na criação de conceitos e idéias, para a resolução de problemas, com interesse não só na educação, mas em qualquer âmbito da vida. <![CDATA[Revisão integrativa: letramentos do idoso e os círculos de cultura freireanos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300419&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo No contexto brasileiro, de modo geral, desde o início da década de 1980, as pesquisas sobre leitura e escrita têm se concentrado em situações de ensino e aprendizagem relacionadas a crianças e jovens em fase de escolarização. Apenas nos últimos anos, alguns pesquisadores brasileiros têm contemplado, por diferentes prismas teórico-metodológicos, questões de leitura e escrita relacionadas às práticas de letramento de idosos. Tendo em vista esse cenário, este artigo, de base bibliográfica, constitui-se a partir de uma revisão integrativa em bases de dados científicas. A busca se deu com os seguintes descritores e suas combinações na língua portuguesa e inglesa - “letramento + idoso” e “literacy + older people”, transitando entre os campos da Educação, da Linguística Aplicada e da Saúde. Objetiva traçar um panorama de como o letramento do idoso tem sido tratado em alguns artigos acadêmico-científicos, a fim de entendermos as diferentes correntes teórico-metodológicas que embasam estudos que tematizam as práticas escriturais da população idosa e como essas práticas impactam a vida deles. Nessa perspectiva apresentada, o letramento do idoso pode também ser compreendido e analisado a partir do escopo teórico-metodológico dos Novos Estudos do Letramento e a partir do que entendemos como um exemplar do modelo epistemológico de letramento: o Círculo de Cultura Freiriano. Dos dados levantados corrobora-se a necessidade de ampliar a compreensão sobre práticas de leitura e de escrita no contexto da Gerontologia, da Educação e da Linguística Aplicada, a fim de promover atividades que possibilitem ao idoso efetivar seus direitos básicos de cidadão.<hr/>Abstract In the Brazilian context, in general, since the beginning of the 1980s, research on reading and writing has focused on teaching and learning situations related to children and youngsters in schooling. Only in the last years, some Brazilian researchers have considered, through different theoretical and methodological prisms, questions of reading and writing related to the literacy practices of the elderly. In view of this scenario, this article, based on a bibliographical basis, is based on an integrative review of scientific databases. The search was carried out with the following descriptors and their combinations in the Portuguese and English language - “letramento + idoso” e “literacy + older people”, passing between the fields of Education, Applied Linguistics and Health. the literacy of the elderly has been dealt with in some academic-scientific articles in order to understand the different theoretical-methodological currents that support studies that focus on the scriptural practices of the elderly population and how these practices impact on their lives. In this perspective, the literacy of the elderly can also be understood and analyzed from the theoretical-methodological scope of the New Studies of Literature and from what we understand as an exemplar of the epistemological model of literacy: the Círculo de Cultura Freiriano. The data gathered confirm the need to broaden the understanding of reading and writing practices in the context of Gerontology, Education and Applied Linguistics, in order to promote activities that enable the elderly to realize their basic rights as citizens. <![CDATA[A Teoria do Agir Comunicativo e a Formação Médica: análise crítica das competências curriculares e da relação médico-paciente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300441&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de cunho teórico, com base na Teoria do Agir Comunicativo, de Habermas. As categorias analisadas são: linguagem (construção coletiva de identidade), ação comunicativa (razão comunicativa), trabalho, interação e poder (ação instrumental), mundo do sistema e mundo da vida. As políticas de formação desses profissionais (mundo do sistema), oriundas de um modelo desagregado do contexto social e cultural (mundo objetivo) e voltadas ao mercado do trabalho, distanciam-se do mundo subjetivo habermasiano. Destoam, também, da formação omnilateral necessária para a transformação e a inserção social no contexto de uma modernidade tardia. As políticas instituídas reproduzem o modelo neoliberal quando não agregam a possibilidade de inclusão do outro e não estabelecem a possibilidade do diálogo como processo de (re) construção das relações humanas, em especial da relação médico-paciente e do trabalho em equipe multiprofissional.<hr/>Abstract This is a qualitative research, based on the Theory of Communicative Action of Habermas. The categories analysed are: language (collective construction of identity), communicative action (communicative reason), work, interaction and power (instrumental action), the system world and the world of life. The training policies of these professionals (system world), derived from a disaggregated model of the social and cultural context (objective world) and focused on the labor market, are distanced from the Habermasian subjective world. They are also distanced from the omnilateral formation necessary for social transformation and insertion in the context of a late modernity. The policies instituted reproduce the neoliberal model, when they do not add the possibility of inclusion of the other and do not establish the possibility of dialogue as a process of (re) construction of human relations, especially the doctor-patient relationship and multiprofessional teamwork. <![CDATA[A fábrica da educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista, de Ricardo Antunes e Geraldo Augusto Pinto São Paulo: Cortez, 2017. 115 ps. (Coleção Questões da Nossa Época). v. 58.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300459&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de cunho teórico, com base na Teoria do Agir Comunicativo, de Habermas. As categorias analisadas são: linguagem (construção coletiva de identidade), ação comunicativa (razão comunicativa), trabalho, interação e poder (ação instrumental), mundo do sistema e mundo da vida. As políticas de formação desses profissionais (mundo do sistema), oriundas de um modelo desagregado do contexto social e cultural (mundo objetivo) e voltadas ao mercado do trabalho, distanciam-se do mundo subjetivo habermasiano. Destoam, também, da formação omnilateral necessária para a transformação e a inserção social no contexto de uma modernidade tardia. As políticas instituídas reproduzem o modelo neoliberal quando não agregam a possibilidade de inclusão do outro e não estabelecem a possibilidade do diálogo como processo de (re) construção das relações humanas, em especial da relação médico-paciente e do trabalho em equipe multiprofissional.<hr/>Abstract This is a qualitative research, based on the Theory of Communicative Action of Habermas. The categories analysed are: language (collective construction of identity), communicative action (communicative reason), work, interaction and power (instrumental action), the system world and the world of life. The training policies of these professionals (system world), derived from a disaggregated model of the social and cultural context (objective world) and focused on the labor market, are distanced from the Habermasian subjective world. They are also distanced from the omnilateral formation necessary for social transformation and insertion in the context of a late modernity. The policies instituted reproduce the neoliberal model, when they do not add the possibility of inclusion of the other and do not establish the possibility of dialogue as a process of (re) construction of human relations, especially the doctor-patient relationship and multiprofessional teamwork. <![CDATA[O CAQi e o novo papel da União no financiamento da Educação Básica, de Luiz Araújo Jundiaí: Paco Editorial, 2016, 300 p.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300463&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de cunho teórico, com base na Teoria do Agir Comunicativo, de Habermas. As categorias analisadas são: linguagem (construção coletiva de identidade), ação comunicativa (razão comunicativa), trabalho, interação e poder (ação instrumental), mundo do sistema e mundo da vida. As políticas de formação desses profissionais (mundo do sistema), oriundas de um modelo desagregado do contexto social e cultural (mundo objetivo) e voltadas ao mercado do trabalho, distanciam-se do mundo subjetivo habermasiano. Destoam, também, da formação omnilateral necessária para a transformação e a inserção social no contexto de uma modernidade tardia. As políticas instituídas reproduzem o modelo neoliberal quando não agregam a possibilidade de inclusão do outro e não estabelecem a possibilidade do diálogo como processo de (re) construção das relações humanas, em especial da relação médico-paciente e do trabalho em equipe multiprofissional.<hr/>Abstract This is a qualitative research, based on the Theory of Communicative Action of Habermas. The categories analysed are: language (collective construction of identity), communicative action (communicative reason), work, interaction and power (instrumental action), the system world and the world of life. The training policies of these professionals (system world), derived from a disaggregated model of the social and cultural context (objective world) and focused on the labor market, are distanced from the Habermasian subjective world. They are also distanced from the omnilateral formation necessary for social transformation and insertion in the context of a late modernity. The policies instituted reproduce the neoliberal model, when they do not add the possibility of inclusion of the other and do not establish the possibility of dialogue as a process of (re) construction of human relations, especially the doctor-patient relationship and multiprofessional teamwork. <![CDATA[Formação para a docência na educação infantil: pedagogias, políticas e contexto, de Débora Teixeira de Mello, Viviane Ache Cancian e Simone Freitas da Silva Gallina (Orgs). Porto Alegre: EDIPUCRS, 2017, 503 p.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300467&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de cunho teórico, com base na Teoria do Agir Comunicativo, de Habermas. As categorias analisadas são: linguagem (construção coletiva de identidade), ação comunicativa (razão comunicativa), trabalho, interação e poder (ação instrumental), mundo do sistema e mundo da vida. As políticas de formação desses profissionais (mundo do sistema), oriundas de um modelo desagregado do contexto social e cultural (mundo objetivo) e voltadas ao mercado do trabalho, distanciam-se do mundo subjetivo habermasiano. Destoam, também, da formação omnilateral necessária para a transformação e a inserção social no contexto de uma modernidade tardia. As políticas instituídas reproduzem o modelo neoliberal quando não agregam a possibilidade de inclusão do outro e não estabelecem a possibilidade do diálogo como processo de (re) construção das relações humanas, em especial da relação médico-paciente e do trabalho em equipe multiprofissional.<hr/>Abstract This is a qualitative research, based on the Theory of Communicative Action of Habermas. The categories analysed are: language (collective construction of identity), communicative action (communicative reason), work, interaction and power (instrumental action), the system world and the world of life. The training policies of these professionals (system world), derived from a disaggregated model of the social and cultural context (objective world) and focused on the labor market, are distanced from the Habermasian subjective world. They are also distanced from the omnilateral formation necessary for social transformation and insertion in the context of a late modernity. The policies instituted reproduce the neoliberal model, when they do not add the possibility of inclusion of the other and do not establish the possibility of dialogue as a process of (re) construction of human relations, especially the doctor-patient relationship and multiprofessional teamwork. <![CDATA[Digital citizenship in schools: nine elements all students should know, in Mike Ribble, 3.ed. Arlington, VA, USA: International Society for Technology in Education, 2015.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782018000300472&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de cunho teórico, com base na Teoria do Agir Comunicativo, de Habermas. As categorias analisadas são: linguagem (construção coletiva de identidade), ação comunicativa (razão comunicativa), trabalho, interação e poder (ação instrumental), mundo do sistema e mundo da vida. As políticas de formação desses profissionais (mundo do sistema), oriundas de um modelo desagregado do contexto social e cultural (mundo objetivo) e voltadas ao mercado do trabalho, distanciam-se do mundo subjetivo habermasiano. Destoam, também, da formação omnilateral necessária para a transformação e a inserção social no contexto de uma modernidade tardia. As políticas instituídas reproduzem o modelo neoliberal quando não agregam a possibilidade de inclusão do outro e não estabelecem a possibilidade do diálogo como processo de (re) construção das relações humanas, em especial da relação médico-paciente e do trabalho em equipe multiprofissional.<hr/>Abstract This is a qualitative research, based on the Theory of Communicative Action of Habermas. The categories analysed are: language (collective construction of identity), communicative action (communicative reason), work, interaction and power (instrumental action), the system world and the world of life. The training policies of these professionals (system world), derived from a disaggregated model of the social and cultural context (objective world) and focused on the labor market, are distanced from the Habermasian subjective world. They are also distanced from the omnilateral formation necessary for social transformation and insertion in the context of a late modernity. The policies instituted reproduce the neoliberal model, when they do not add the possibility of inclusion of the other and do not establish the possibility of dialogue as a process of (re) construction of human relations, especially the doctor-patient relationship and multiprofessional teamwork.