Scielo RSS <![CDATA[Eccos Revista Científica]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1983-927820190004&lang=en vol. num. 51 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[THEORY AND PRACTICE RELATIONS IN THE PROCESSES OF TEACHEREDUCATION IN BASIC EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400100&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo analisa a relação teoria e prática no processo de elaboração de saberes na formação do professor de Física. A finalidade é compreender as concepções dessa relação expressas nas práticas formativas. Toma por base os resultados de uma pesquisa qualitativa realizada em um curso de Licenciatura em Física, no uso de metodologia de abordagem qualitativa vazada em dados obtidos por meio de entrevistas semiestruturadas com professores do curso e análise documental do Projeto Pedagógico de Curso e do Regulamento da Prática Pedagógica. A análise dos dados toma a proposta de Bardin (1999), atendendo os passos de pré-análise, descrição analítica e interpretação referencial. As conclusões apontam que as práticas formativas na Licenciatura em Física expressam contradições entre o projeto do curso e os saberes elaborados.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the relation theory and practice in the process of elaboration of knowledge in the formation of the physics teacher. The purpose is to understand the conceptions of this relationship expressed in the formative practices. It is based on the results of a qualitative research carried out in an Undergraduate in Physics. The methodology is qualitative approach with data obtained through semistructured interviews with course teachers and documentary analysis of the Pedagogical Course Project and the Pedagogical Practice Regulation. The analysis of the data takes the proposal of Bardin (1999) taking the steps of pre-analysis, analytical description and referential interpretation. The conclusions point out that the formative practices in the Undergraduate in Physics express contradictions between the project of the course and the elaborated knowledge. <![CDATA[BUY YOUR FUTURE! THE CURRENT SCENARIO OF THE MERCANTILIZATION OF PROFESSIONAL EDUCATION IN BRAZIL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400101&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, objetivamos discutir a ampliação da Educação Profissional em instituições privadas de ensino. A metodologia constou de pesquisas nos sites de seis empresas que ofertam cursos de formação profissional com a finalidade de compreender como se apresenta o discurso da empregabilidade, da qualificação e da competência como estratégia de marketing para atrair ‘alunos-clientes’. Baseados em revisão de literatura acerca do tema privatização da educação profissional no Brasil, consideramos que a ampliação do setor privado na educação brasileira decorre do aprofundamento da política neoliberal, que reduz a participação do Estado nos investimentos e dissemina a ideia da inserção no mercado mediante a aquisição de cursos de capacitação, geralmente curtos, fornecidos pelas instituições de ensino, sobretudo privadas, muitas das quais com a obtenção de financiamentos públicos.<hr/>ABSTRACT In this article, we aim to discuss the expansion of Professional Education in private teaching institutions. The methodology consisted of researches on the websites of six companies that offer professional training courses in order to understand how they presented the discourse of employability, qualification and competence as a marketing strategy to attract student-clients. Based on a review of the literature on the topic privatization of professional education in Brazil, we consider that the expansion of the private sector in Brazilian education stems from the deepening of neoliberal policies in recent decades. They have reduced the state’s participation in investments and disseminated the idea of market insertion through acquisition of training courses, generally short-term courses, provided by educational institutions, especially private ones, many of them are financed by public funds. <![CDATA[SOCIAL PEDAGOGY: EPISTEMOLOGY OF HOPE IN THE INSTITUTIONAL TERRITORY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400102&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A história da infância e da adolescência institucionalizada no Brasil permanece como objeto de estudo de pesquisadores em razão de existirem muitas questões a serem desmistificadas, desmembradas e revisitadas. Do período da Roda dos Expostos até hoje, vigente a Constituição Federal de 1988 e o Estatuto da Criança e do Adolescente de 1990, a institucionalização ainda é um método frequente, mesmo que a legislação a trate como excepcional. O texto defende a possibilidade de trabalhar dentro desses ambientes em perspectiva educacional, apoiando-se na pedagogia social, enquanto teoria e metodologia, e no educador social, enquanto profissional que acompanha as crianças e adolescentes em situação de medida protetiva. Para tanto, apresenta resultados de investigação (em andamento) fundada em pesquisa bibliográfica sobre os temas em questão e que fundamentaram a investigação empírica realizada durante a elaboração da dissertação intitulada “A educação social e a autonomia de adolescentes em medida protetiva: uma concepção freireana no acolhimento institucional”, no Programa de PósGraduação em Educação da Universidade de Caxias do Sul, buscando contribuir para a minimização de danos nesse ambiente institucional por meio da pedagogia social, tendo-a como estratégia e como epistemologia da esperança no território institucional.<hr/>ABSTRACT The history of institutionalized childhood and adolescence in Brazil remains the object of study by researchers because there are many issues to be demystified, dismembered and revisited. From the period of the Wheel of the Exposed until today, in effect the Federal Constitution of 1988 and the Statute of the Child and the Adolescent of 1990, the institutionalization is still a frequent method, even though the legislation treats it as exceptional. The text defends the possibility of working within these environments from an educational perspective, relying on social pedagogy, as theory and methodology, and on the social educator, as a professional who accompanies children and adolescents in protective measures. To this end, it presents research results (in progress) based on bibliographic research on the themes in question, and which supported the empirical research carried out during the elaboration of the dissertation entitled “Social education and the autonomy of adolescents in protective measure: a Freirean conception. institutional reception” in the Graduate Program of the University of Caxias do Sul, seeking to contribute to the minimization of damage in this institutional environment through social pedagogy, having it as a strategy and as an epistemology of hope in the institutional territory. <![CDATA[MASTERS IN EDUCATION: THE IMPACTS OF TRAINING IN THE TEACHERS IN THE CHIQUITANIA REGION - BOLIVIA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400103&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El presente estudio tiene como contexto el Curso de Maestría en Educación, hecho para profesores de la región rural de la Chiquitania, en Bolivia. El objetivo principal és analizar los posibles impactos a partir de la formación continua de los profesores/ estudiantes del Máster en esta región. El Curso proporciona la formación de gestores y profesores que actuan en los diversos niveles educativos de la región. Es una investigación cualitativa de naturaleza interpretativa que toma el contexto de la Chiquitania como el lugar de la investigación. El instrumento utilizado fue el cuestionario de preguntas abiertas y el análisis de los datos recopilados fue el análisis de contenido. El análisis mostró los impactos que esta formación tuvo en las concepciones de los estudiantes involucrados. Los datos analizados se presentan en categorías de análisis, organizados de la siguiente manera: en el campo personal; en el campo profesional y otros aspectos.<hr/>ABSTRACT The present study has as context, the Master Course in Education, made for teachers of rural Chiquitania, Bolivia. The main objective is to analyze the possible impacts from the continuous training of the teachers / students of the Master in this region. The course provides the training of managers and teachers of education, professionals in different stages of education in the region. It is a qualitative research of interpretative nature that takes the context of Chiquitania as the locus of the research. The instrument used was the open questions questionnaire and the analysis of the collected data was the content analysis. The analysis showed the impacts that this formation had on the conceptions of the students involved. The analyzed data are presented in categories of analysis, organized as follows: in the personal field; in the professional field and other aspects.<hr/>RESUMO O presente estudo tem como contexto o Curso de Mestrado em Educação realizado para professores da região rural da Chiquitania, na Bolívia. O objetivo principal é analisar os possíveis impactos da formação continuada de professores/alunos do Mestrado dessa região. O Curso propicia a formação de gestores e professores da educação, profissionais em diferentes etapas de ensino, na região. Trata-se de uma pesquisa qualitativa de cunho interpretativo que toma o contexto da Chiquitania como o locus da pesquisa. O instrumento utilizado foi o questionário de questões abertas e a análise dos dados coletados, foi a análise de conteúdo. A análise evidenciou os impactos que essa formação provocou nas concepções dos alunos envolvidos. Os dados analisados apresentam-se em categorias de análise, organizadas da seguinte maneira: no campo pessoal; no campo profissional e outros aspectos. <![CDATA[CHILDHOOD PEDAGOGY IN BRAZIL AND ITALY: THE CHILD IN INTERCULTURAL CONTEXTS HISTORICALLY MARKED BY RACISM]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400104&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo busca, a partir dos estudos pós-coloniais, da sociologia das relações raciais e de dados de pesquisas bibliográficas acerca das culturas infantis, problematizar a educação das crianças pequenas em contextos históricos e sociais marcados por processos de racialização. Trata-se de inquietações que emergem de pesquisas realizadas em um contexto transnacional Brasil-Itália, preocupadas em compreender o lugar das crianças no debate a respeito de cidadania e direitos, tendo em vista realidades marcadas pela imigração e por históricas relações étnico-raciais que resultam em fenômenos sociais, culturais e políticos pautados na segmentação e segregação social e racial. No contexto italiano, analisa-se a Educação Infantil e os desafios que o movimento migratório das últimas décadas coloca para as creches e pré-escolas, em termos interculturais. No Brasil, retoma-se a trajetória histórica de construção de uma pauta político-educacional que envolva a diversidade cultural e étnico-racial, frente à monoculturalidade, encaminhando perspectivas no campo da interculturalidade. Com base nas análises, pode-se destacar que os efeitos do racismo são semelhantes entre os dois países, pois correspondem a uma forma de estruturação da sociedade, mas com características distintas em sua forma de segregação e hierarquização, colocando um desafio à construção de práticas pedagógicas para a infância nos dois países.<hr/>ABSTRACT This article aims, from the postcolonial studies, the sociology of race relations, and bibliographic research data on peer cultures, to problematize young children’s education in historical and social contexts marked by processes of racialization. It is about disquietudes that arise from the research carried out in a Brazil-Italy transnational context, concerned with understanding the children’s place in the debate of citizenship and rights, considering the realities marked by immigration and historical ethnic-racial relations that result in social, cultural, and political phenomena that are built upon social and racial segmentation and segregation. In the Italian context, the article analyzes child education and the challenges that the migratory movement in the last decades have posed to daycare centers and preschools in intercultural terms. In Brazil, the historical trajectory of the construction of a political educational agenda that involves the cultural and ethnic-racial diversity is resumed against the monoculturality, guiding perspectives in the field of interculturality. Based on the analyses, it can be emphasized that the effects of racism are similar between the two countries since they correspond to a form of structuring of the society, but with distinct characteristics in their form of segregation and hierarchization, posing a challenge to the construction of educational practices for children in both countries. <![CDATA[A EDUCAÇÃO NA INTERNACIONAL COMUNISTA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400105&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Esse manuscrito tem como proposta analisar as perspectivas educacionais que se processaram e se desenvolveram no seio da Terceira Internacional, também conhecida como A Internacional Comunista (IC). A metodologia de pesquisa sustenta-se em fontes bibliográficas, na descrição crítica de sua trajetória histórica e na ênfase que essa organização da classe trabalhadora deu ao estabelecimento da pedagogia socialista e na sua disseminação como parte dos seus propósitos de intervenção política de alcance mundial. A sua principal finalidade é reconhecer a importância da IC para o movimento internacional dos trabalhadores, recuperar sucintamente alguns aspectos de sua história e procurar localizar os autores, as preocupações teóricas e os desafios que se colocaram para aqueles que atuaram em suas fileiras e tinham como prioridade a intervenção no campo educacional, como foi o caso destacado de Nadezhda Krupskaya. As gravuras e fotografias utilizadas ao longo do artigo têm caráter ilustrativo, são de domínio público e constituem o acervo dos autores.<hr/>ABSTRACT The purpose of this manuscript is to study the educational perspectives that were processed and developed in the Third International, also know as The Communist International (CI). The reserarch methodology is based on bibliographic sources, in the critical description of his historical trajectory, and in the emphasis of this working class organization has places on the establishment of socialist pedagogy and its dissemination as part of its purpose of world political intervention. In primary, your main purpose is to recognize the importance of CI for the internacional labor movement, succinctly retrieve some aspects of your history and research in the authors the theoretical concerns and challenges they pose to those who work in their field and had priority in educational intervention as the case of Nadezhda Krupskaya. The prints and photograps used in the article are for illustrative purposes, in the public domain and constitute the collection of the authors. <![CDATA[INDICATORS OF HIGH ABILITIES/GIFTEDNESS IN STUDENT WITH ASPERGER SYNDROME: A CASE STUDY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400106&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Pessoas com deficiências, transtornos globais do desenvolvimento e Altas Habilidades/Superdotação são público-alvo da Educação Especial, respaldadas pela legislação brasileira. Essas pessoas necessitam de atendimento complementar e suplementar para desenvolverem suas potencialidades, inclusive as que possuem dupla excepcionalidade, ou seja, altas habilidades/superdotação, associada a outra especificidade. O objetivo geral da pesquisa foi o de verificar indicadores de Altas Habilidades/Superdotação em um aluno diagnosticado com Síndrome de Asperger; como objetivo específico, verificou se a professora de Arte do aluno, seu responsável (pai) e o próprio aluno reconheciam seus potenciais artísticos. A pesquisa caracterizouse como Estudo de Caso, utilizando-se de três instrumentos para identificação de tais indicadores. As respostas obtidas com a aplicação dos instrumentos aos três participantes foram convergentes na indicação de altas habilidades/superdotação.<hr/>ABSTRACT People with disabilities, global developmental disorders and high abilities/ giftedness are the target audience of Special Education supported by Brazilian legislation. These people need complementary and supplementary services to develop their potentialities, including those with twice exceptionality, that is, high abilities/giftedness, associated with other specificity. With this, the general objective of the research was to verify High Abilities/Giftedness indicators in a student diagnosed with Asperger Syndrome and as a specific objective it was verified that the Art teacher of the student, as well as his father and the student, recognized his artistic potential. This way, the research was characterized as a Case Study, using three instruments to identify indicators of High Abilities/Giftedness. The answers obtained by the instruments applied to the three participants, Art teacher, student and his father, demonstrated convergent for indicators of high skills/giftedness. <![CDATA[QUALIDADE DA EDUCAÇÃO E EDUCAÇÃO DE QUALIDADE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400200&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Pessoas com deficiências, transtornos globais do desenvolvimento e Altas Habilidades/Superdotação são público-alvo da Educação Especial, respaldadas pela legislação brasileira. Essas pessoas necessitam de atendimento complementar e suplementar para desenvolverem suas potencialidades, inclusive as que possuem dupla excepcionalidade, ou seja, altas habilidades/superdotação, associada a outra especificidade. O objetivo geral da pesquisa foi o de verificar indicadores de Altas Habilidades/Superdotação em um aluno diagnosticado com Síndrome de Asperger; como objetivo específico, verificou se a professora de Arte do aluno, seu responsável (pai) e o próprio aluno reconheciam seus potenciais artísticos. A pesquisa caracterizouse como Estudo de Caso, utilizando-se de três instrumentos para identificação de tais indicadores. As respostas obtidas com a aplicação dos instrumentos aos três participantes foram convergentes na indicação de altas habilidades/superdotação.<hr/>ABSTRACT People with disabilities, global developmental disorders and high abilities/ giftedness are the target audience of Special Education supported by Brazilian legislation. These people need complementary and supplementary services to develop their potentialities, including those with twice exceptionality, that is, high abilities/giftedness, associated with other specificity. With this, the general objective of the research was to verify High Abilities/Giftedness indicators in a student diagnosed with Asperger Syndrome and as a specific objective it was verified that the Art teacher of the student, as well as his father and the student, recognized his artistic potential. This way, the research was characterized as a Case Study, using three instruments to identify indicators of High Abilities/Giftedness. The answers obtained by the instruments applied to the three participants, Art teacher, student and his father, demonstrated convergent for indicators of high skills/giftedness. <![CDATA[PORTUGUESE HIGHER EDUCATION GROWTH: EVOLUTION OF POSTGRADUATION AND SCIENTIFIC PRODUCTION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO De entre as inúmeras alterações que Portugal conheceu decorrentes da Revolução de Abril, as educativas foram avassaladoras. Desde 1974 assistiu-se a mudanças significativas em todo o edifício educativo, nomeadamente o estabelecimento de uma escolaridade obrigatória e um ensino básico e secundário unificado, a explosão da procura de educação, a criação do ensino superior politécnico, a privatização do ensino superior, a promoção da investigação científica, a ratificação da Declaração de Bolonha ou novas leis de financiamento e de governo e autonomia das instituições públicas de ensino superior. No quadro do ensino superior, a adoção da Declaração de Bolonha obrigou a grandes alterações do enquadramento jurídico da estrutura da formação superior dos países que a ratificaram e, no caso português, concretizou-se num enorme crescimento da pós-graduação e do número de diplomados. Neste artigo, os autores sustentam a sua análise com recurso às estatísticas oficiais de Portugal e de organismos internacionais, analisando a expansão da pós-graduação e da investigação, particularmente no quadro pós-Bolonha. Apresenta-se, ainda, o caminho percorrido pelo sistema científico português e contextualiza-se a situação portuguesa no quadro internacional. Terminarse-á o artigo com algumas reflexões que poderão ajudar a formular políticas públicas conducentes à melhoria do estado do ensino superior público em Portugal, mormente no financiamento da pós-graduação e da produção científica.<hr/>ABSTRACT Among the many changes that Portugal knew from the April Revolution, the educational ones were overwhelming. Since 1974, there have been significant changes in the whole educational system, namely the establishment of compulsory schooling and unified middle and high school education, the explosion of demand for education, the creation of polytechnic higher education, the privatization of higher education, promotion of scientific research, ratification of the Bologna Declaration or new laws on funding and governance and autonomy of public higher education institutions. In the framework of higher education, the adoption of the Bologna Declaration has led to major changes in the legal framework of the structure of higher education in the countries that have ratified it, and in the Portuguese case, it has resulted in enormous growth in postgraduate studies and in the number of graduates. In this article, the authors support their analysis using official statistics from Portugal and international organizations, analyzing the expansion of postgraduate and research, particularly in the post-Bologna context. It is also presented the path taken by the Portuguese scientific system and contextualizes the Portuguese situation in the international context. The article will be finished with some reflections that may help to formulate public policies conducive to improving the state of public higher education in Portugal, especially in the financing of postgraduate and scientific production. <![CDATA[QUALITY AND DISTANCE EDUCATION: FROM THE THEORETICAL FRAMEWORK TO ITS PROPOSITION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400202&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este estudo possui como objetivo geral identificar características, necessidades, problemas e fatores fundamentais da educação a distância (EaD), da qualidade de um modo geral e, especificamente, da qualidade na educação superior a distância. A pesquisa, do tipo bibliográfica e documental, utilizou a abordagem qualitativa de coleta de dados em documentos elaborados no período 2009 e 2017, e foi realizada em repositórios nacionais e internacionais. Os resultados permitiram construir uma lente teórico-conceitual acerca da EaD na educação superior (ES) e de sua qualidade, além de contribuir para a elaboração das dimensões e indicadores dessa oferta, em níveis meso e micro de qualidade, favorecendo o empoderamento dos atores interessados e colaborando para a formação de sua agenda política, social e acadêmica.<hr/>ABSTRACT This study aims to identify features, needs, problems and fundamental factors of distance education (DE), quality in general and, specifically, quality in distance higher education. The research, of bibliographic and documentary type, used the qualitative approach to data collection in documents elaborated between 2009 and 2017, and was carried out in national and international repositories. The results allowed to construct a theoretical-conceptual lens about DE in higher education (HE) and its quality, besides contributing with the elaboration of dimensions and indicators at meso and micro quality level for this offer, favoring the empowerment of the interested actors and contributing in the formation of its political, social and academic agenda. <![CDATA[THE EVALUATION OF POSTGRADUATE AND ITS RELATIONSHIP WITH CIENTIFIC PRODUCTION: DILEMS BETWEEN QUALITY AND QUANTITY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente texto é fruto de uma pesquisa de cunho qualitativo e desenvolvese a partir da triangulação de fontes bibliográficas e documentais. O método analítico é utilizado para estabelecer o olhar crítico e reflexivo sobre os dados apurados. O objetivo é responder ao seguinte questionamento: Como a avaliação da pós-graduação é influenciada e impactada por processos e indicadores externos à universidade? O texto está estruturado em três seções. Na primeira, discutimos como o produtivismo acadêmico tem impactado a gestão e a organização interna dos programas de pós-graduação. Na segunda seção, procuramos identificar como essa lógica produtivista tem fomentado o mercado das chamadas “revistas predatórias”, que se aproveitam dessa necessidade de publicação dos pesquisadores para lucrar e estabelecer um “mercado de publicações”. Por fim, discutimos a necessidade de um equilíbrio entre qualidade e quantidade com a finalidade de pensar e reforçar a relevância social da pesquisa e a consolidação de políticas de avaliação da pós-graduação que possam garantir essa equidade necessária ao pleno exercício dos pesquisadores. Concluímos que avaliar é um passo importante para o aprimoramento da pós-graduação, no entanto, submetida aos ditames do gerencialismo, produtividade e performatividade produz efeitos nefastos à pesquisa, aos professores/ pesquisadores e aos processos formativos.<hr/>ABSTRACT This text is the result of qualitative research and is developed from the triangulation of bibliographic and documentary sources. The analytical method is used to establish a critical and reflexive look at the data. The objective is to answer the following question: How is postgraduate evaluation influenced and impacted by processes and indicators external to the university? The text is structured in three sections. In the first part, we discuss how academic productivism has impacted the management and internal organization of postgraduate programs. In the second section, we seek to identify how this productivist logic has fostered the market for so-called “predatory magazines”, which take advantage of this need to publish researchers to profit and establish a “publishing market”. Finally, we discuss the need for a balance between quality and quantity in order to think about and reinforce the social relevance of research and the consolidation of postgraduate evaluation policies that can guarantee this equity necessary for the full exercise of researchers. We conclude that the evaluation is an important step for the improvement of the postgraduate, however, subjected to the dictates of managerialism, productivity and performativity produces harmful effects on research, teachers / researchers and training processes. <![CDATA[THE TEACHING PORTFOLIO. INSTRUMENT FOR TEACHING QUALITY ASSESSMENT]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN El objetivo de este artículo es presentar la carpeta docente como instrumento de evaluación del desempeño del profesorado universitario. En primer lugar se indican las principales características de la carpeta y, posteriormente, se propone una estructura y se describen los elementos que podrían incluirse en cada uno de los apartados. Entre las principales conclusiones, se destaca que se trata de un documento que requiere un proceso de elaboración largo y complejo y que todavía está siendo infrautilizado en los procesos de contratación y acreditación. No obstante, sirve para la reflexión sobre la calidad y sobre el propio desempeño docente, fomenta el diseño de un plan de mejora y permite que el profesorado se autorregule, ya que al tratarse de un documento dinámico, que se debe revisar periódicamente, promueve la incorporación paulatina de mejoras. En definitiva, es un instrumento integrador, que recopila una diversidad de artefactos sobre la docencia procedentes de diferentes agentes que debería ser más valorado por las instituciones.<hr/>ABSTRACT The aim of this article is to present the teaching portfolio as an instrument to assess university teachers’ performance. Firstly, the main characteristics of the portfolio are outlined. Next, a structure is proposed, and the elements that could be included in each of the sections are described. Among the main conclusions, it stands out that this is a document that requires a long and complex elaboration process, and that it is still being underused in the hiring and certification processes. Nevertheless, it is useful to reflect on one’s teaching quality and performance. It encourages the creation of an improvement plan and enables teachers’ selfregulation, since, as it is a dynamic document that must be reviewed periodically, it stimulates the gradual incorporation of improvements. In short, it is an integrating instrument that compiles a diversity of artefacts on teaching from different agents that should be more highly valued by institutions.<hr/>RESUMO O objetivo deste artigo é apresentar o portfólio docente como instrumento de avaliação do desempenho do professorado universitário. Em primeiro lugar, são indicadas as principais características do portfólio e, posteriormente, é proposta uma estrutura e são descritos os elementos que podem ser incluídos em cada uma das secções. Entre as principais conclusões principais, destaca-se que se trata de um documento que requer um processo de elaboração longo e complexo e que ainda está sendo subutilizado nos processos de contratação e credenciamento. No entanto, ele serve para refletir sobre a qualidade e sobre o próprio desempenho do ensino, incentiva a concepção de um plano de melhora e permite ao professorado a autoregulamento, pois é um documento dinâmico, que deve ser revisto periodicamente, e promove a incorporação gradual de melhorias. Em suma, é um instrumento integrador que compila uma diversidade de artefato didático de diferentes agentes que deveria ser mais valorizado pelas instituições. <![CDATA[EVALUATION, REGULATION AND QUALITY IN HIGHER EDUCATION: THE CHALLENGES OF ACADEMIC MANAGEMENT]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400205&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este texto aborda possíveis implicações, na gestão acadêmica de doze universidades da Grande São Paulo/SP - de um total de dezoito -, dos resultados produzidos pelo Sinaes, em seus processos de avaliação da educação superior, e decorre da pesquisa intitulada “A avaliação da educação superior no Brasil: sistema adotado pelo governo federal e uso dos seus resultados na gestão institucional”. A pesquisa buscou conhecer os efeitos e iniciativas que o Sinaes vem induzindo na gestão acadêmica das instituições de educação superior na ótica dos dirigentes universitários, com o objetivo de analisar as implicações da consolidação do sistema de avaliação da educação superior no Brasil, visando explicitar o uso dos resultados das avaliações institucionais - interna e externa - identificando iniciativas de gestão praticadas nas universidades públicas e privadas. Os procedimentos metodológicos podem ser inscritos na avaliação de política com foco na análise da utilização de seus resultados. Participaram da pesquisa 12 Universidades, destas, cinco privadas, 4 públicas e 3 confessionais. Os gestores reconhecem que o Sinaes impacta na gestão acadêmica, sendo que, nas instituições privadas, busca-se o atendimento às exigências legais, nas públicas, há um esforço para incorporar os processos de avaliação na dinâmica institucional e as confessionais pontuam a falta de consideração pelos projetos pedagógicos específicos que desenvolvem.<hr/>ABSTRACT This text addresses possible implications, in the academic management of twelve universities of Greater São Paulo / SP - out of a total of eighteen -, of the results produced by Sinaes, in their evaluation processes of higher education, and stems from the research entitled “The evaluation of higher education in Brazil: system adopted by the federal government and use of its results in institutional management ”. The research sought to know the effects and initiatives that Sinaes has been inducing in the academic management of higher education institutions from the perspective of university leaders, with the aim of analyzing the implications of the consolidation of the higher education evaluation system in Brazil, aiming to explain the use the results of institutional evaluations - internal and external - identifying management initiatives practiced in public and private universities. Methodological procedures can be inscribed in policy evaluation with a focus on analyzing the use of their results. Twelve Universities participated, of which five private, four public and three denominational. Managers acknowledge that Sinaes impacts on academic management, and in private institutions, it seeks to meet legal requirements, in public, there is an effort to incorporate evaluation processes in institutional dynamics and confessionals punctuate the lack of consideration by the specific pedagogical projects they develop.<hr/>RESUMEN Este texto aborda las posibles implicaciones, en la gestión académica de doce universidades del Gran São Paulo / SP, de un total de dieciocho, de los resultados producidos por Sinaes, en sus procesos de evaluación de la educación superior, y se deriva de la investigación titulada “La evaluación de Educación superior en Brasil: sistema adoptado por el gobierno federal y uso de sus resultados en la gestión institucional ”. La investigación buscó conocer los efectos e iniciativas que Sinaes ha estado induciendo en la gestión académica de las instituciones de educación superior desde la perspectiva de los líderes universitarios, con el objetivo de analizar las implicaciones de la consolidación del sistema de evaluación de la educación superior en Brasil, con el objetivo de explicar el uso. Los resultados de las evaluaciones institucionales, internas y externas, que identifican las iniciativas de gestión practicadas en universidades públicas y privadas. Los procedimientos metodológicos pueden inscribirse en la evaluación de políticas con un enfoque en analizar el uso de sus resultados. Participaron doce universidades, de las cuales cinco privadas, cuatro públicas y tres denominacionales. Los gerentes reconocen que Sinaes impacta en la gestión académica, y en las instituciones privadas, busca cumplir con los requisitos legales, en público, hay un esfuerzo por incorporar procesos de evaluación en la dinámica institucional y los confesionales puntúan la falta de consideración por los proyectos pedagógicos específicos que desarrollan. <![CDATA[INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION AND QUALITY ASSESSMENT IN POSTGRADUATE STUDIES: RISKS AND PERSPECTIVES IN BRAZIL AND THE UNITED KINGDOM]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400206&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste texto, analisamos o papel da CAPES na avaliação da pós-graduação (stricto sensu) e em sua política de internacionalização, considerando principalmente o Programa Institucional de Internacionalização (CAPES-PrInt), sem negligenciar elementos que indicam a existência de processo de mercadorização e transnacionalização da educação superior, com tendências de formação de um mercado global de educação superior. Para tanto, visando ilustrar essa discussão, trazemos alguns elementos desse processo no Brasil e no Reino Unido. Entendemos que há tensões e desafios que precisam ser considerados ao adotar a internacionalização como critério fundamental que distingue a qualidade e a excelência acadêmica na pós-graduação stricto sensu, podendo implicar na conformação de novos modelos de Pós-Graduação e na reestruturação do trabalho acadêmico.<hr/>ABSTRACT In this paper, we analyze the role of CAPES in the quality assessment in postgraduate studies (stricto sensu) and its internationalization policy, considering mainly the Institutionalization Program of Internationalization (CAPES-PrInt), without neglecting elements that indicate the existence of a process of commodification and transnationalization of higher education, with trends for the formation of a global higher education market. To illustrate this discussion, we bring some elements of this process in Brazil and the United Kingdom. We understand that there are tensions and challenges that need to be considered when adopting internationalization as a fundamental criterion that distinguishes academic quality and excellence in stricto sensu postgraduate studies, as it may imply the shaping of new Postgraduate models and the restructuring of academic work. <![CDATA[CONTINUING TEACHER TRAINING AND RAISING THE QUALITY OF BASIC EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400207&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Compreendemos a formação e o desenvolvimento profissional docente que a mesma proporciona como uma questão social e política de primeira ordem no campo da educação e que se agrava em tempos atuais. A discussão desses aspectos configurase como uma importante estratégia na busca de melhorias da educação e das práticas formativas e profissionais dos professores. Este artigo apresenta algumas reflexões acerca da formação continuada, tendo como foco as realidades de dois países Brasil e Portugal que, desconsiderando as distâncias que os separam, trazem proximidades e singularidades que mobilizam novas aprendizagens e diálogos no desafio de se pensar a formação e o desenvolvimento profissional docente. É fruto do encontro de duas educadoras, uma brasileira e a outra portuguesa, que em suas trajetórias acadêmicas tiveram a oportunidade de unirem seus interesses e questionamentos num projeto de pesquisa. Em linha com as mais recentes discussões que vêm tomando lugar no campo da formação docente, com este texto pretendemos ampliar os debates e incitar novos questionamentos tomando como referência as realidades educacionais desses dois países.<hr/>ABSTRACT We understand the training and professional development that it provides as a first-rate social and political issue in the field of education, which is getting worse nowadays. The discussion of these aspects is configured as an important strategy in the search for improvements in education and teacher training and professional practices. This article presents some reflections on continuing education, focusing on the realities of two countries, Brazil and Portugal that, disregarding the distances that separate them, bring proximity and singularities that mobilize new learning and dialogues, in the challenge of thinking about formation and teaching professional development. It is the result of the meeting of two educators, one Brazilian and the other Portuguese, who in their academic career had the opportunity to unite their interests and questions in a research project. In line with the most recent discussions that have been taking place in the field of teacher education, with this text we intend to broaden the debates and incite new questions taking as reference the educational realities of these two countries. <![CDATA[DIGITAL LEARNING IN HIGHER EDUCATION IN PORTUGAL IN PRISONS: THE VIRTUAL CAMPUS <email>EDUCONLINE@PRIS</email>]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400208&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A educação é um direito universal e desempenha um papel crucial no desenvolvimento humano, ajudando o indivíduo a construir a sua personalidade e o seu carácter. Mesmo em situação de reclusão os cidadãos possuem os mesmos direitos no acesso à educação, sendo que esta deve ser adequada às exigências das novas configurações da sociedade contemporânea em rede e neste contexto a educação digital pode permitir alcançar estes ojetivos. Em Portugal, e no âmito de um protocolo assinado entre a niversidade erta () e a Direção Geral de Reinserção e Serviços Prisionais (DGRSP) está a ser desenvolvido um projeto-piloto inovador, o Campus Virtual educonline@pris que tem como principal ojetivo promover a educação e a formação em presídios em Portugal. É precisamente, o funcionamento desse Campus Virtual, potencialidades e limitações que pretendemos avaliar, a partir da análise qualitativa das perceções e narrativas de dez estudantes reclusos da . Os resultados revelam, por um lado, que a implementação do Campus teve um impacto muito positivo nos processos pedagógicos desenvolvidos na plataforma de eLearning, quer no acesso online aos recursos digitais e e-atividades de aprendizagem, quer no que diz respeito à possiilidade de aceder às diferentes modalidades de avaliação. Por outro, são destacados os constrangimentos associados à fraca coertura da rede de internet e as limitações relacionadas com a impossiilidade de comunicar nas salas de aula virtuais com os professores e estudantes da turma, e tamém a impossiilidade de aceder aos recursos ligados a links externos à plataforma digital, devido às restrições de acesso.<hr/>ABSTRACT Education is a universal right and plays a crucial role in human development, helping the individual to uild his personality and character. Even when in prison, citizens have the same rights in access to education, which should e appropriate to the demands of the new configurations of contemporary networked society and in this context digital education can enale these goals to e achieved. In Portugal, and as part of a protocol signed etween the Open niversity () and the Directorate General for Reinsertion and Prison Services (DGRSP), an innovative pilot project, the educonline@ pris Virtual Campus, is eing developed, to promote education and training for inmates. It is precisely the functioning of this Virtual Campus, potentialities and limitations that we intend to evaluate, ased on the qualitative analysis of the perceptions and narratives of ten inmates, studying in . The results show, on the one hand, that the implementation of the Campus had a very positive impact on the pedagogical processes developed in the eLearning platform, oth in online access to digital resources and e-learning activities, as well as in the possiility of accessing the different evaluation modalities. On the other hand, we highlight the constraints associated with the poor coverage of the internet network and the limitations related to the impossiility of communicating in the virtual classrooms with the teachers and students of the class, as well as the impossiility of accessing resources linked to external links esides the digital platform, due to access restrictions. <![CDATA[REGIONAL QUALITY REVEALED BY SYSTEM OF REGIONAL ACCREDITATION OF UNIVERSITY COURSES OF MERCOSUR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400209&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O trabalho tem como objeto a concepção de qualidade revelada nos resultados do primeiro ciclo do Sistema de Acreditação de Cursos Universitários do Mercosul. A pesquisa documental realizada busca responder ao seguinte problema: o que os resultados do primeiro ciclo revelam sobre a qualidade dos cursos de graduação acreditados pelo Sistema regional? Em síntese, os resultados revelam que a qualidade regional se constitui a partir de parâmetros diversos, e, portanto, não é possível afirmar sobre a existência de um padrão único de qualidade para todos os cursos acreditados e que esteja acima da qualidade nacional dos países integrantes do Sistema. Pode-se inferir que a dimensão política e social da educação não é prioridade na implementação da acreditação regional, processo que teria como prerrogativa a garantia e a melhoria da qualidade. E, considerando o caráter competitivo da acreditação e do seu modelo de avaliação, alguns países acabam optando por cumprir formalmente os critérios estabelecidos no âmbito regional. Nesses casos, a avaliação passa a ser utilizada para reunir os elementos necessários para atingir os possíveis efeitos regulatórios do Sistema, ou seja, o reconhecimento automático de títulos nos países do Mercosul.<hr/>ABSTRACT The work has as object the conception of quality revealed in the results of the first cycle of the System of Regional Accreditation of University Courses of Mercosur. The documentary research conducted seeks to answer the following problem: what do the results of the first cycle reveal about the quality of undergraduate courses accredited by the regional system? In summary, the results show that regional quality is based on different parameters, and therefore it is not possible to affirm that there is a single quality standard for all accredited courses that is above the national quality of the member countries of the system. It can be inferred that the political and social dimension of education is not a priority in the implementation of regional accreditation, a process that would have as a prerogative the guarantee and quality improvement. And, considering the competitive nature of accreditation and its assessment model, some countries end up formally meeting the criteria established at the regional level. In such cases, the valuation will be used to gather the elements necessary to achieve the possible regulatory effects of the System, that is, the automatic recognition of titles in Mercosur countries. <![CDATA[QUALITY OF HIGHER EDUCATION IN BRAZIL: PERFORMANCE OF CATHOLIC UNIVERSITIES IN THE LIGHT OF ACADEMIC RANKINGS, STATE CLASSIFIED INDEXES AND TABLES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400210&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A qualidade educação superior é um conceito dinâmico que tem que se adaptar a um mundo em constantes mudanças. Este artigo tem como objetivo analisar as universidades católicas brasileiras com o intuito de estudar suas tendências em termos de qualidade institucional, a partir da sua performance em rankings acadêmicos, índices e listas classificatórias (Rankintacs) nacionais em níveis estatal e privado. Para alcançar o objetivo deste estudo, realizou-se pesquisa bibliográfica-documental incluindo análise de indicadores de desempenho nos Rankintacs nacionais, incluindo análise qualitativa e quantitativas por meio de critérios estatísticos. Atualmente, o Brasil conta com 19 universidades confessionais católicas e seus desempenhos foram abordados a partir dos Rankings nacionais, elaborados pelo órgão regulador estatal (MEC/INEP) e os promovidos pelo setor privado, Ranking Universitário Folha (RUF) e Guia do Estudante. Embora tradicionalmente as universidades católicas sejam identificadas como instituições de elevada qualidade, ocupando lugares de destaque entre as melhores universidades do país, muitas delas a frente de grandes universidades públicas, os Rankintacs revelam, em termos de qualidade, grande diversidade e heterogeneidade, existindo renomadas universidades católicas com resultados não tão favoráveis, identificadas com fraco desempenho.<hr/>ABSTRACT Quality higher education is a dynamic concept that has to adapt to a changing world. This article aims to analyze the Brazilian Catholic universities in order to study their trends in terms of institutional quality, from their performance in national academic rankings, indexes and rankings (Rankintacs) at state and private levels. To achieve the objective of this study, a bibliographic-documentary research including analysis of performance indicators in national Rankintacs, including qualitative and quantitative analysis through statistical criteria was performed. Currently, Brazil has 19 Catholic confessional universities and their performances were approached from the National Rankings, prepared by the state regulatory agency (MEC/INEP) and those promoted by the private sector, Folha University Ranking (RUF) and Student Guide. Although Catholic universities have traditionally been identified as high quality institutions, occupying prominent positions among the best universities in the country, many of them ahead of large public universities, Rankintacs reveal in terms of quality, great diversity and heterogeneity, with renowned universities. Catholic with not so favorable results, identified with poor performance. <![CDATA[PORFESSIONAL CYCLE OF UNIVERSITY TEACHING: PERCEPTIONS ABOUT QUALITY EMBODIED BY CULTURAL CAPITAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782019000400211&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste estudo, objetivamos analisar e compreender as experiências profissionais, construídas ao longo do ciclo de desenvolvimento profissional da carreira docente, e seus efeitos para o (des)investimento da carreira universitária, bem como analisar a aquisição do capital cultural (incorporado, objetivado e institucionalizado) para a qualificação das atividades que integram a docência universitária. O estudo é qualitativo, de natureza narrativa. Por meio da análise dos dados produzidos, concluímos que o capital cultural construído ao longo do desenvolvimento profissional docente, reconfigurado durante o desinvestimento da carreira, constitui um patrimônio ou capital simbólico que pode e deve ser socializado e compartilhado nos espaços institucionais, gerando impactos qualitativos sobre as aprendizagens da docência junto às demais etapas do ciclo de vida profissional. Entendemos que o capital cultural, em seu estado objetivado e institucionalizado, evidenciado por meio da titulação e dos artefatos culturais que integram o currículo do docente universitário, é um tipo de capital que demanda autonomia e capacidade de (trans)formação do seu portador, pois apenas registra um valor convencional e jurídico. O capital cultural incorporado, construído ao longo da trajetória docente, expresso por meio do respeito, prestígio ou reputação docente, revestese de poder simbólico, podendo subsidiar ações institucionalizadas de qualificação da docência e das atividades universitárias.<hr/>ABSTRACT In this study, we aim to analyze and understand the professional experiences built along the professional development cycle of teaching career. And their effects on the (dis)investment of the university career as well as analyzing the acquisition of cultural capital (incorporated, objectified and institutionalized) for the qualification of the activities that integrate university teaching. The study is qualitative, of the nature of narrative. By analyzing the data produced, we conclude that the cultural capital built along the professional development of teachers, reconfigured during the disinvestment of career that constitutes a symbolic heritage or capital that can and must be socialized and shared in the institutional spaces, generating qualitative impacts on teaching learning in the other stages of the professional cycle life. We understand that the cultural capital, in its objective and institutionalized state, evidenced by the titration and cultural artifacts that integrate the curriculum of the university teacher, is a type of capital that demands autonomy and capacity of (trans)formation of its bearer, since it only has a conventional and juridical value. The corporate cultural capital built along the teaching path, expressed through respect, prestige or teaching reputation, has symbolic power. It may subsidize institutionalized actions for the qualification of teaching and university activities.