Scielo RSS <![CDATA[Eccos Revista Científica]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1983-927820200001&lang=en vol. num. 52 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[PAULO FREIRE AND THE NEOCONSERVATIVE WAVE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100010&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[INTERCULTURAL FRIENDSHIP OF STUDENTS IN THE BRAZIL-PARAGUAY DRY BORDERS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100100&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO a amizade entre estudantes de culturas diferentes sugere a adoção da integração como estratégia de aculturação e, possivelmente, afeta a identificação do estudante estrangeiro com o país acolhedor. A partir desse pressuposto, esta pesquisa descreve as relações de amizade de estudantes brasileiros e paraguaios em uma turma de uma escola pública brasileira da fronteira seca da cidade de Ponta Porã, no Brasil, com Pedro Juan Caballero, no Paraguai. Participaram da pesquisa 32 estudantes do 7º ano, que responderam a um Questionário de Dados Sociodemográficos, um Questionário de Amizade Intercultural na Escola e um Teste Sociométrico. Quanto à aproximação por amizade, observou-se a existência de subgrupos na sala de aula, escolhas mútuas para realizar tarefas conjuntamente, e também estudantes que não foram escolhidos. Embora a minoria dos estudantes falasse espanhol e guarani com seus amigos na escola, havia amizade entre estudantes de ascendência paraguaia, paraguaios e brasileiros, com escolhas mútuas entre eles.<hr/>ABSTRACT Friendship between students of different cultures suggests the adoption of integration as an acculturation strategy and possibly affects the identification of the foreign student with the hosting country. This study describes the relations of Brazilian and Paraguayan students in a public school of the dry borders between the cities of Ponta Porã, in Brazil, and Pedro Juan Caballero, in Paraguay. 32 students aged 12 and 13 years old answered a sociodemographic questionnaire, a questionnaire about intercultural friendship at school, and a sociometric test. As a result, we observed the existence of subgroups in the classroom, as well as students who would pick each other as partners and students who did not get to be chosen for any work group. Though the minority of the students spoke Spanish and Guarani with their classmates, we identified friendship among Paraguayan descendants, Paraguayans, and Brazilian students, who would pick each other for work group. <![CDATA[SOCIALIZATION AND EARLY CHILDHOOD EDUCATION - AN ESSAY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100101&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este: ensaio analisa os alcances das teorias sociológicas clássicas que discorreram sobre o conceito de socialização. A perspectiva funcionalista de Durkheim e a Sociologia do conhecimento de Berguer e Luckman são revisitadas a partir da emergência, no contexto brasileiro, das instituições de Educação Infantil. Tal empreendimento é realizado à luz de teorizações que compreendem a socialização como um processo mais interativo do que reprodutivo. O argumento defendido é o de que, na atualidade, as noções clássicas da socialização se mostram insuficientes em função das novas configurações legais da Educação Infantil brasileira. Tal legislação reconhece creches e pré-escolas como direito das crianças, que passam a ser concebidas como atores sociais ativos na própria socialização.<hr/>ABSTRACT This: essay analyzes the scope of classical sociological theories that discussed the concept of socialization. Durkheim’s functionalist perspective and Berguer and Luckman’s Sociology of knowledge are revisited from the emergence, in the Brazilian context, of Early Childhood Education institutions. Such a task is performed in the light of theories that understand socialization as a process that is more interactive than reproductive. The argument defended is that, today, the classic notions of socialization are insufficient due to the new legal configurations of Brazilian Early Childhood Education. Such legislation recognizes nurseries and preschools as children’s rights, which are now conceived as active social actors in their own socialization.<hr/>Résumé Cet essai analyse la portée des théories sociologiques classiques qui ont discuté le concept de la socialisation. La perspective fonctionnaliste de Durkheim et la sociologie de la connaissance de Berger et de Luckmann y sont revisitées à partir de l'émergence, dans le contexte brésilien, de l’école maternelle. On propose cette entreprise à la lumière des théories qui comprennent la socialisation comme un processus plus interactif que reproductif. En fonction des nouvelles configurations juridiques de l'éducation infantile brésilienne, reconnue comme un droit des enfants (et de leurs familles), on pense que les notions classiques de socialisation ne sont plus suffisantes. Ces législation reconnaît les crèches et les écoles maternelles comme des droits de l'enfant, qui sont désormais conçus comme des acteurs sociaux actifs dans leur propre socialisation. <![CDATA[GENERAL COMPETENCIES OF THE NATIONAL COMMON CURRICULAR BASE (BNCC): THEORETICAL AND IDEOLOGICAL FOUNDATIONS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100102&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo objetiva analisar os fundamentos teóricos e ideológicos das Competências Gerais da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Para tanto, dispõe-se dos seguintes documentos: a própria BNCC, o documento divulgado pelo Movimento pela Base Nacional Comum Curricular e o documento Educação em Quatro Dimensões, divulgado pelo Center for Curriculum Redesign. A partir dessa análise, percebe-se que o discurso neoliberal das reformas educacionais, empreendidas ainda na década de 1990, continua presente nas propostas curriculares e são observáveis na reforma proposta pela BNCC, por meio das dez Competências Gerais. Os argumentos são de que a educação pautada em competências representa a noção ideológica de um pensamento que visa moldar os indivíduos às exigências socioeconômicas. A fim de “ajustar” o ser humano ao seu ambiente e à sua cultura, as Competências Gerais da BNCC expressam teórica e ideologicamente os valores essenciais para o século XXI. Logo, essas competências, tais como consignadas nesse documento, refletem a conservação e reprodução de uma sociedade desigual, pautada nos interesses das classes dominantes.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze the theoretical and ideological foundations of the General Competencies of the National Common Curricular Base (BNCC). For this purpose, the following documents are available: the BNCC itself, the document released by the Movement by the Common Base National Curriculum and the document Education in Four Dimensions, released by the Center for Curriculum Redesign. From this analysis, it is clear that the neoliberal discourse of educational reforms, undertaken in the 1990s, is still present in the curricular proposals and is observable in the reform proposed by the BNCC, through the ten General Competencies. The arguments are that education based on competences represents the ideological notion of a thought that aims to mold individuals to socioeconomic requirements. In order to 'adjust' human beings to their environment and culture, the General Competencies of the BNCC express theoretically and ideologically the essential values for the 21st century. Therefore, these competences, as stated in this document, reflected in the conservation and reproduction of an unequal society, based on the interests of the dominant classes. <![CDATA[CONSIDERATIONS ABOUT THE REGULATION AND SUPERVISION OF HIGHER EDUCATION IN BRAZIL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100103&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo deste artigo é analisar os processos avaliativos instituídos pelo Sistema Nacional de Avaliação do Ensino Superior (SINAES), sob o olhar de gestores de Instituições de Ensino Superior (IES) privadas brasileiras, de vários estados do país, que responderam a questionário fechado: reitores, diretores, pró-reitores, procuradores institucionais e coordenadores de curso. O artigo é oriundo de projeto de pesquisa que analisou processos de incorporação, fusão e aquisição na educação superior do país. Implantado em 2004, o Sistema é formado por três componentes principais de avaliação: instituições, cursos e desempenho dos estudantes. A coleta de dados ocorreu no período de agosto/2017 a março/2018. As análises evidenciam as inquietudes desses gestores, derivadas da não concordância com o modelo de avaliação da educação superior aplicado pelo Ministério da Educação (MEC). Conclui-se que o SINAES é um instrumento meramente técnico e fácil de ser burlado na incessante busca de um conceito satisfatório à IES e ao curso de graduação. Por fim, questiona-se a necessidade de as autoridades públicas responsáveis pela avaliação do sistema federal de educação superior apresentarem à sociedade brasileira os desafios postos ao setor no Brasil contemporâneo.<hr/>ABSTRACT The aim of this article is to analyze the evaluation processes instituted by the National Higher Education Evaluation System (SINAES), under the eyes of managers of Brazilian private higher education institutions (HEIs), from various states of the country, who answered a closed questionnaire: deans, directors, deans, institutional prosecutors and course coordinators. The article comes from a research project that analyzed processes of incorporation, merger and acquisition in higher education in the country. Implemented in 2004, the System consists of three main evaluation components: institutions, courses and student performance. Data collection occurred from August / 2017 to March / 2018. The analyzes show the concerns of these managers, derived from the disagreement with the higher education evaluation model applied by the Ministry of Education (MEC). It is concluded that the SINAES is a merely technical instrument and easy to be circumvented in the incessant search for a satisfactory concept to the HEI and the undergraduate course. Finally, we question the need for the public authorities responsible for evaluating the federal higher education system to present to Brazilian society the challenges posed to the sector in contemporary Brazil. <![CDATA[COMPOSITION OF THE REMUNERATION OF TEACHERS OF STATE EDUCATION NETWORKS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100104&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, a composição da remuneração docente é estudada com base nos planos de carreira. O objetivo é analisar a movimentação na carreira, com a respectiva diferenciação no vencimento-base, e as vantagens pecuniárias permanentes e transitórias que compõem a remuneração dos professores. Trata-se de estudo bibliográfico e documental, com investigação dos planos de carreira de redes de ensino de 12 estados brasileiros, em vigor no ano de 2014. Verificou-se que os planos de carreira preveem diferenças no vencimento-base de acordo com nível de formação, tempo de serviço, formação continuada e avaliação de desempenho, e que o conjunto de vantagens pecuniárias é bastante diversificado. A partir dos dados analisados, buscaram-se indicar aspectos que devem ser considerados na composição da remuneração para a valorização do professor, tendo em vista que o vencimento-base constitui o principal componente da remuneração.<hr/>ABSTRACT In this article the composition of the teaching remuneration is studied based on the career plans. The objective is to analyze the movement in the career and the respective differentiation in the basic salary and the permanent and transitory pecuniary advantages that compose the remuneration of teachers. It is a bibliographic and documentary study with investigation of the career plans of education network from 12 Brazilian states, in force in the year 2014. It was verified that the career plans foresee difference in the basic salary by level of formation, length of service, continuing education and performance evaluation and that the set of pecuniary advantages is quite diversified. From the analyzed data, it was intended to indicate aspects that must be considered in the composition of the remuneration, in view of the appreciation of the teacher, emphasizing the importance of basic salary as the main component of the remuneration. <![CDATA[THE STATE OF THE ART ON SOCIO-EDUCATIONAL SYSTEM IN BRAZIL (2006 - 2016)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100105&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, apresenta-se um estudo de revisão da literatura, que buscou apreender a natureza dos aportes acadêmico-científicos no debate do Sistema Socioeducativo no Brasil. Para tanto, foram levantadas dissertações e teses na Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD), do Instituto Brasileiro de Informação Científica e Tecnológica (IBICT), e artigos publicados em periódicos do estrato A1 do Qualis-Periódicos, conforme parâmetros da área de Educação da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) para o quadriênio 2013-2016. Da sistematização e da análise da produção acadêmica, resultou uma síntese analítica das principais conclusões, com destaque para três aspectos: variedade de universidades e orientadores imbricados em pesquisas na Pós-Graduação que envolvem a situação de jovens e adolescentes em conflito com a lei e submetidos a medidas socioeducativas; viés empírico e qualitativo das pesquisas publicadas, tanto nos periódicos quanto em dissertações e teses; fragilidades familiares e problemáticas escolares como situações de vulnerabilidade associadas ao crescimento dos atos infracionais.<hr/>ABSTRACT In this paper, a literature review study is presented, which sought to apprehend the nature of academicscientific contributions in the debate of the Socio-educational System in Brazil. For this purpose, dissertations and theses from the Digital Library of Theses and Dissertations (Biblioteca Digital de Teses e Dissertações - BDTD) of the Brazilian Institute of Scientific and Technological Information (Instituto Brasileiro de Informação Científica e Tecnológica - IBICT) and the papers published in journals of the A1 strand of Qualis-Journals, according to parameters of the area of Education of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) for the 2013-2016 quadrennium were collected. From the systematization and analysis of academic production, an analytical synthesis of the main conclusions resulted, with emphasis on three aspects: variety of universities and supervisors involved in Graduate Programs research that involve the situation of young people and adolescents in conflict with the law and subjected to socio-educational measures; empirical and qualitative bias of published research, both in journals and in dissertations and theses; family weaknesses and school problems as situations of vulnerability associated with the growth of infractions. <![CDATA[THE SCENARIO OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION AFTER THE IMPLEMENTATION OF THE NINE-YEAR PRIMARY EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100106&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo do texto é analisar o cenário da educação infantil em um município paulista com vistas a identificar as marcas da implantação do ensino fundamental de nove anos nas instituições que atendem crianças na faixa etária de 4 a 5 anos. Trata-se de pesquisa qualitativa que utilizou grupo focal como instrumento metodológico e tomou como sujeitos professores e gestores da educação infantil municipal ativos nos anos de implantação do ensino fundamental de nove anos e na educação infantil após as mudanças, precedida de análise das leis e decretos municipais que regulamentam a oferta escolar nesses níveis de ensino. A análise dos dados evidenciou que a educação infantil do município, depois da implantação do ensino fundamental de nove anos, alterou significativamente o cotidiano das crianças, especialmente no que se refere à diminuição expressiva da presença de jogos e brincadeiras na rotina, configurando um cenário marcado por atividades com foco na alfabetização. A pressão por melhores resultados nas avaliações externas no ensino fundamental direcionaram as práticas cotidianas a considerar a preparação das crianças para a entrada no ensino fundamental, um eixo fundante do trabalho pedagógico.<hr/>ABSTRACT The aim of this study is to analyse the scenario of early childhood education in a city of Grande São Paulo in order to identify the marks of the implantation of the nine-year primary education in institutions which serve children aged 4 to 5 years old. This is a qualitative study which made use of a specific group as a methodological instrument, besides, considering teachers and the municipal junior education managers which were active during the intruduction years of fundation school from the age of 9 and on junior eduction after the changes, preceding the analysis of the Laws and municipal ordinance that rule the education offer in these levels of teaching. This analysis of the data showed that the early childhood education in the city after the implementation of the nineyear primary education has changed significantly the children’s daily life, especially about the significant decrease in the use of games and children’s plays in their routine; as a consequence, there is a scenario marked by activities which focus only in literacy. The pressure for better results at the external evaluations in the primary school guided to daily practices which only takes into account the children preparation for entry into the primary education as the main point to the pedagogical work. <![CDATA[THE RIGHT TO THE QUALITY OF/IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION: BETWEEN THE MAXIMIZATION OF RIGHT AND INTENTIONALITIES OF PRIVATE ONE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100107&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente texto objetiva identificar e compreender a concepção de qualidade da Educação Infantil que se apresenta em documentos que orientam a privatização desse nível de ensino. Por meio de um estudo bibliográfico e documental, o artigo se orienta pela seguinte questão de pesquisa: Quais os fundamentos e implicações da privatização sobre a qualidade da Educação Infantil? Apresentamos a qualidade como princípio do direito à Educação Infantil e seu detalhamento nas bases legais. Nesse contexto, as orientações emanadas da Nova Gestão Pública se destacam e as relações com o terceiro setor se aprofundam. Na Educação Infantil, duas instituições fundacionais são protagonistas na produção teórica sobre qualidade e orientação a processos de privatização nesse nível de ensino: Fundação Maria Cecília Souto Vidigal e Fundação Itaú Social. Em razão desse protagonismo tomamos para análise o documento Educação Infantil em debate: a experiência de Portugal e a realidade brasileira, de 2014, por elas promovido, no qual verificamos enunciados voltados à implementação de parcerias público-privadas e de oferta de políticas sociais focalizadas, utilizando o modelo português como referência, contrapondo-se a toda discussão sobre qualidade na Educação Infantil, em especial a de crianças de zero a três anos. Concluímos que as intencionalidades propaladas não convergem com as preocupações sobre a qualidade do atendimento educativo que será oferecido nem com o nível de formação dos que estiverem envolvidos em sua consecução, muito menos com as características específicas do contexto brasileiro.<hr/>ABSTRACT The present text aims to identify and understand the quality concept in Early Childhood Education presented in documents that guide the privatization of this education level. Through a bibliographical and documental study, the article is guided by the following research question: what are the fundamentals and implications about the quality of Early Childhood Education between the public and private? We present quality as a principle of the right to childhood education and how it has been detailed by legal bases. In this context, the New Public Management stands out and the dialogue with the third sector intensifies, strongly represented by Todos pela Educação Movement. In Early Childhood Education, two foundations are protagonist: Maria Cecília Souto Vidigal Foundation and Itaú Social Foundation. The data produced by foundations, related to quality, direct us to analyze the document “Early Childhood Education in debate: the Portugal experience and Brazilian reality” (2014). We verify that what is presented are guidelines for the implementation of public-private partnerships to provide focused social policies, using the Portuguese model as a reference to Brazilian Early Childhood Education, opposing all discussions about quality concept, especially for children from zero to three years old. We concluded that the intended intentions do not converge to the concern with the quality of the educational service that will be offered, nor with the level of training of those who are involved in its achievement, much less with the specific characteristics of the Brazilian context. <![CDATA[PAULO FREIRE AND SPAIN: INFLUENCE, MEETINGS, TRIBUTES AND MYTH]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100200&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este texto está dividido en tres partes. El primero trata de la influencia de las ideas de Paulo Freire al final de la España franquista, por lo tanto, de manera clandestina, en publicaciones que no podrían salir a la luz, sin sufrir represalias simbólicas y físicas. El segundo trata de la presencia de Freire, personalmente y a través de obras, marcando la educación española y el pensamiento pedagógico de una manera amplia y profunda, ahora, ya no clandestinamente, una vez que el país había abandonado la dictadura franquista y consolidado su democracia. En la tercera y última parte, el texto aborda los peligros y dificultades que el propio Freire temía tanto que sucedería con su legado: la ortodoxia de quienes se apropian de su pensamiento, cerrándolo al diálogo y la contribución de quienes no pertenecen a la "secta” que y luego se formó. Caer en esta trampa es negar a Freire, quien, además de diferenciar el radicalismo (ir a las raíces de los problemas) del sectarismo (congelar y apropiarse de ideas referenciales), hizo un fuerte llamamiento para que no se repita, sino para reinventarlo en cada contexto específico.<hr/>RESUMO Este texto se divide em três partes. A primeira trata da influencia das ideias de Paulo Freire no final da Espanha Franquista, portanto, de modo clandestino, em publicações que não podiam vir à luz do dia, sem sofrer represálias simbólicas e físicas. A segunda, trata da presença de Freire, pessoalmente e por meio das obras, marcando de maneira ampla e profunda a educação e o pensamento pedagógico espanhol, agora, não mais clandestinamente, pois o país saíra da longeva ditadura franquista e consolidava sua democracia. Na terceira e última parte, o texto trata dos perigos e das armadilhas que o próprio Freire temia tanto que ocorresse com seu legado: a ortodoxia dos que se apropriam de seu pensamento, fechando-o ao diálogo e à contribuição dos que não pertencem à “seita” então formada. Cair nesta armadilha é negar Freire que, além de diferenciar radicalismo (ir às raízes dos problemas) de sectarismo (congelar e se apropriar de ideias referenciais), apelou de modo contundente para que não o repetissem, mas que o reinventassem em cada contexto específico.<hr/>ABSTRACT This text is divided into three parts. The first deals with the influence of Paulo Freire's ideas at the end of Francoist Spain, therefore, in a clandestine way, in publications that could not come to light, without suffering symbolic and physical reprisals. The second deals with the presence of Freire, personally and through works, marking Spanish education and pedagogical thought in a broad and profound way, now, no longer clandestinely, since the country had left the long-running Franco dictatorship and consolidated its democracy. In the third and last part, the text deals with the dangers and pitfalls that Freire himself feared so much that it would happen with his legacy: the orthodoxy of those who appropriate his thought, closing it to dialogue and to the contribution of those who do not belong to the “sect” then formed. To fall into this trap is to deny Freire, who, in addition to differentiating radicalism (going to the roots of problems) from sectarianism (freezing and appropriating referential ideas), strongly appealed not to repeat him, but to reinvent him in each specific context. <![CDATA[WAKE UP AND DREAM A POLYPHONIC APPROACH TO FREIRIAN ROMANTICISM]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100201&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO A biografia de Paulo Freire serve como uma bússola à sua práxis pedagógicas. no presente estudo, excertos dos seus textos e das suas entrevistas constituem um conjunto de textos que são submetidos à análise para daí se deduzir momentos que foram chave na vida dele. também deduz, neste trabalho, que o filósofo e educador pernambucano pertence à linha nobre dos românticos e que os seus antecessores ideológicos incluem Jean-Jacques Rousseau E William Morris. o modo como freire trata as questões humanas o colocam diametralmente na posição antagônica a qualquer tipo de conservadorismo ou neoconservadorismo.<hr/>ABSTRACT Paulo Freire's biography serves as a compass to his pedagogical praxis. In the present study, excerpts of his texts and interviews constitute a set of texts that are subjected to analysis in order to deduce moments that were key in his life. It also deduces from this work that the Pernambuco philosopher and educator belongs to the noble line of the romantics and that his ideological predecessors include Jean-Jacques Rousseau and William Morris. The way Freire treats human issues put him diametrically in the antagonistic position to any kind of conservatism or neoconservatism. <![CDATA[PAULO FREIRE'S RECEPTION BEFORE NEOCONSERVATORISM IN FRANCE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100202&lng=en&nrm=iso&tlng=en Résumé TrèSconnu en France dans les années 70 du XXe siècle, Paulo Freire était pratiquement oublié, à l'exception de vagues références et slogans dans l'éducation populaire. La reprise de sa pensée sur le sol français a commencé en 2015. Ce sauvetage était dû à la les difficultés rencontrées par les militants et les penseurs de gauche face au néolibéralisme et au néoconservatisme et auxquelles l'héritage freirien offre des réponses appropriées et opportunes. Ainsi, les défenseurs des politiques d'émancipation trouvent soutien et se sentent mieux instrumentalisés par les idées de Paulo Freire pour faire face, avec efficience et efficacité révolutionnaire, aux menaces «bancaires» du projet politico-pédagogique néolibéral et conservateur.<hr/>RESUMO Muito conhecido na França nos anos 70 do século XX, Paulo Freire ficou praticamente esquecido, a não ser por referências vagas e slogans na educação popular, tendo se iniciado a recuperação de seu pensamento em solo francês a partir de 2015. Este resgate se deveu às dificuldades enfrentadas pelos militantes e pelos pensadores de esquerda diante do neoliberalismo e do neoconservadorismo e às quais o legado freiriano oferece respostas adequadas e oportunas. Assim os defensores de políticas emancipadoras encontram apoio e se sentem melhor instrumentalizados pelas ideias de Paulo Freire para enfrentar, com eficiência e eficácia revolucionária, às ameaças “bancárias” do projeto político-pedagógico neoliberal e conservador.<hr/>ABSTRACT Very well known in France in the 70's of the 20th century, Paulo Freire was practically forgotten, except for vague references and slogans in popular education, having started to recover his thinking on French soil since 2015. This rescue was due to the difficulties faced by militants and leftwing thinkers in the face of neoliberalism and neoconservatism and to which the Freirian legacy offers appropriate and timely responses. Thus, defenders of emancipatory policies find support and feel better instrumentalized by Paulo Freire's ideas to face, with efficiency and revolutionary effectiveness, the “banking” threats of the neoliberal and conservative political-pedagogical project. <![CDATA[PAULO FREIRE AND NEOCONSERVATISM]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100203&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo desvenda a transformação da metáfora “educação bancária” - usada por Paulo Freire para exprimir as práticas educacionais monológicas e autoritárias, opostas às dialógicas libertadoras por ele defendidas - em verdadeira política educacional formulada, implantada e implementada pela concepção educacional contemporaneamente denominada “Gerencial”. Demonstra, outrossim, que a luta contra as formas autoritárias de educação bancária não pode mais se limitar às salas de aula, mas devem ser travadas no universo mais amplo dos sistemas educacionais, invadidos por esse verdadeiro tsunami das práticas do novo processo de acumulação capitalista e de seus ideólogos, que as exprimem por meio de pensamento pedagógico verdadeira e concretamente bancário, porque mercantilista e especulativo.<hr/>ABSTRACT This article reveals the transformation of the metaphor "banking education" - used by Paulo Freire to express the monological and authoritarian educational practices, opposed to the liberating dialogic defended by him - into a true educational policy formulated, implanted and implemented by the contemporary educational conception called "Managerial". " It further demonstrates that the struggle against authoritarian forms of banking education (without quotes) can no longer be confined to classrooms, but must be fought in the larger universe of educational systems, invaded by this true tsunami of the practices of the new process of capitalist accumulation and of their ideologues, who express them through true pedagogical and concretely banking thinking, because they are mercantilist and speculative.<hr/>Resumen Esteartículo revela la transformación de la metáfora "educación bancaria", utilizada por Paulo Freire para expresar las prácticas educativas monológicas y autoritarias, opuestas al diálogo liberador defendido por él, en una verdadera política educativa formulada, implantada e implementada por la concepción educativa contemporánea llamada "Gerencial". Además, demuestra que la lucha contra las formas autoritarias de educación bancaria ya no puede limitarse a las aulas, sino que debe combatirse en el universo más amplio de los sistemas educativos, invadidos por este verdadero tsunami de las prácticas del nuevo proceso de acumulación capitalista y de sus ideólogos, que las expresan a través de un verdadero pensamiento pedagógico y concretamente bancario, porque son mercantilistas y especulativos. <![CDATA[CHALLENGES OF POPULAR EDUCATION IN CONTEXTS OF PRIVACY OF FREEDOM]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100204&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO É possível a educação, em contextos de privação de liberdade, constituir-se como educação dialógica, como prática de liberdade? Este questionamento provoca reflexões sobre as possibilidades de análise da educação em contextos de privação de liberdade à luz dos principais aspectos desenvolvidos por Paulo Freire, na obra Pedagogia do oprimido: A partir da análise da obra, propomos o debate sobre a educação implementada para jovens e adultos em situação de privação de liberdade, com o objetivo de problematizar as possibilidades de reflexão sobre a educação em contextos de privação de liberdade à luz de conceitos e categorias desenvolvidos por Paulo Freire. Para refletir sobre as possibilidades de leitura da Pedagogia do oprimido e os desafios da educação popular em contextos de privação de liberdade, dialogamos com alguns estudos das ciências sociais, principalmente com os que refletem sobre o sistema prisional na sociedade contemporânea. Dentre os achados no estudo, o principal, nos parece, é resgatar a afirmação aparentemente óbvia da humanidade que, quando reduzida na prisão, afeta toda a sociedade, uma vez que o cárcere não é uma instituição isolada do mundo; ela faz parte da sociedade.<hr/>ABSTRACT Is it possible for education, in contexts of deprivation of freedom, to become a dialogical education, a practice of freedom? This question provokes reflections about the possibilities of analyzing education in contexts of deprivation of freedom under the main ideas developed by Paulo Freire, in his work Pedagogy of the oppressed: From an analysis of this book, we propose a debate on the education implemented for young people and adults in situations of restriction and deprivation of freedom. Through a dialogue with some academic texts in the areas of Education and Social Sciences on the prison system, we aim for a reflection on the possible readings of Pedagogy of the oppressed for the education in contexts of deprivation of freedom. The findings of our study emphasize the relevance of these concepts for the analysis of a popular education in contexts of deprivation of freedom. Its main aim is to rescue the (apparently obvious) affirmation of the humanity that, when reduced in prison, affects society as a whole, since prison is an institution which is not isolated from the world but part of society. <![CDATA[WHAT CAN PAULO FREIRE'S THINKING DO IN DARK TIMES? CURRENT PROBLEMS AROUND DARING AND SOME MODES OF EX / RES / ISTENCIA IN BRAZIL AND ARGENTINA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100205&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza los modos actuales de oscurantismo en países como Brasil y Argentina, donde el legado de pensamiento de Paulo Freire se vuelve fundamental para subsidiar nuevos modos de re/ex/istencia a las imposiciones hegemónicas de la formación humana y docente. Exactamente por el poder de su pensamiento, el trabajo analiza algunos elementos de la narrativa de gran parte de la sociedad brasileña que violentamente comienza a vilipendiar, también a través de un proyecto gubernamental, las enseñanzas de este pensador reconocido internacionalmente. Contra estos ataques, el texto presenta un proceso de formación docente que puede materializar la importancia de crear utopías en estos contextos, por vislumbrar otras existencias e formas de vida, más dignas y justas.<hr/>ABSTRACT This article discusses current modes of obscurantism in countries such as Brazil and Argentina, where Paulo Freire's legacy of thought becomes fundamental to subsidize new modes of resistance-existence to the hegemonic impositions of human and teacher formation. Exactly by the power of his thought, the work analyzes some elements of the narrative of much of Brazilian society that violently begins to vilify - also through a government project - the teachings of this internationally recognized thinker. Against these attacks, the work presents a process of teacher training that can materialize the importance of creating utopias in these contexts, for glimpsing other more worthy and just existences and life forms.<hr/>RESUMO Esteartigo discorre sobre modos atuais de obscurantismo em países como o Brasil e Argentina, em que o legado do pensamento de Paulo Freire torna-se fundamental para subsidiar novos modos de re/ex/sistência às imposições hegemônicas de formação humana e docente. Exatamente pela potência de seu pensamento, o trabalho analisa alguns elementos da narrativa de boa parte da sociedade brasileira que violentamente passa a vilipendiar - por meio também de um projeto de governo - os ensinamentos desse pensador, reconhecido internacionalmente. Na contramão desses ataques, o trabalho apresenta um processo de formação de docentes que pode materializar a importancia da criação de utopias nesses contextos, por vislumbrar outras existências e formas de vida, mais dignas e justas. <![CDATA[<em>Revolutionary Pedagogy. Primer for Teachers of Black Children</em>, de Molefi Kete Asante. New York, Universal: Write Publications LLC, 2017.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-92782020000100600&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen Este artículo analiza los modos actuales de oscurantismo en países como Brasil y Argentina, donde el legado de pensamiento de Paulo Freire se vuelve fundamental para subsidiar nuevos modos de re/ex/istencia a las imposiciones hegemónicas de la formación humana y docente. Exactamente por el poder de su pensamiento, el trabajo analiza algunos elementos de la narrativa de gran parte de la sociedad brasileña que violentamente comienza a vilipendiar, también a través de un proyecto gubernamental, las enseñanzas de este pensador reconocido internacionalmente. Contra estos ataques, el texto presenta un proceso de formación docente que puede materializar la importancia de crear utopías en estos contextos, por vislumbrar otras existencias e formas de vida, más dignas y justas.<hr/>ABSTRACT This article discusses current modes of obscurantism in countries such as Brazil and Argentina, where Paulo Freire's legacy of thought becomes fundamental to subsidize new modes of resistance-existence to the hegemonic impositions of human and teacher formation. Exactly by the power of his thought, the work analyzes some elements of the narrative of much of Brazilian society that violently begins to vilify - also through a government project - the teachings of this internationally recognized thinker. Against these attacks, the work presents a process of teacher training that can materialize the importance of creating utopias in these contexts, for glimpsing other more worthy and just existences and life forms.<hr/>RESUMO Esteartigo discorre sobre modos atuais de obscurantismo em países como o Brasil e Argentina, em que o legado do pensamento de Paulo Freire torna-se fundamental para subsidiar novos modos de re/ex/sistência às imposições hegemônicas de formação humana e docente. Exatamente pela potência de seu pensamento, o trabalho analisa alguns elementos da narrativa de boa parte da sociedade brasileira que violentamente passa a vilipendiar - por meio também de um projeto de governo - os ensinamentos desse pensador, reconhecido internacionalmente. Na contramão desses ataques, o trabalho apresenta um processo de formação de docentes que pode materializar a importancia da criação de utopias nesses contextos, por vislumbrar outras existências e formas de vida, mais dignas e justas.