Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420090003&lang=pt vol. 34 num. 03 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Imaginario grupal y formaciones grupales en torno al saber]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Imaginario grupal será el concepto central en este artículo. Para captar sus sentidos se hará un recorrido por los significados atribuidos al término en los diccionarios y en la literatura especializada, en especial la psicoanalítica. El imaginario en el campo pedagógico será pensado como el despliegue de escenas de lo grupal, de “otras escenas” que más allá de los aspectos manifiestos y visibles de un encuentro grupal se repliegan y despliegan en la vida y el devenir de un grupo. Pensar al grupo como escenas permite sobrepasar el sentido representativo icónico de la imagen para adentrarse en el de la imaginación y desde allí aventurarse en ese registro de lo imaginario como creador y revelador de sentidos. Lo imaginario grupal será pensado como aquello que desde la grupalidad puede escenificarse en tanto guión grupal, expresión de significados más o menos concientes o inconcientes, vinculados a la fantasía, a aquello que late, se despliega o repliega en los movimientos del acontecer grupal, haciéndose presente de diversas maneras. Esas escenas son, por un lado, reveladoras de sentidos concientes e inconcientes y a la vez creadoras de nuevos sentidos. Plantearemos el lugar del imaginario en algunas formaciones grupales que hemos conceptualizado en el campo pedagógico y desarrollaremos en este artículo, un tipo de formación propia de los grupos de enseñanza y de formación: las formaciones en torno al saber.<hr/>The imaginary of the group will be the core concept of this article. In order to capture its senses, we will comment on the meanings given to the word in the dictionaries and the specialized literature, particularly in the psychoanalytical literature. In the pedagogical or teaching field, the Imaginary will be thought as a deployment of scenes of the group, of “other scenes” that, beyond the evident and visible aspects of a group encounter, fold and unfold in the life and evolution of a group. Thinking the group as a set of scenes allows going beyond the representative and symbolic sense of the image to venture into the sense of imagination and, from there, into the sphere of the imaginary as something that creates and reveals the senses. The imaginary of the group will be conceived as something that, from its group nature, can be staged, whether as script or as an expression of conscious or unconscious meanings related to fantasy, into something that beats, and folds and unfolds in the movement of the occurrences of the group, revealing itself in various ways. These scenes are what exposes the conscious or unconscious senses, on the one hand, and what creates new sense, on the other. In this article, we will establish the place of the imaginary in some group formations that have been conceptualized in the pedagogical field, and we will develop the type of formation that is typical of some teaching and educational groups: the formations centered on the knowledge. <![CDATA[Dois grupos de pesquisa... falas convergentes... imaginários que se aproximam]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Nosso projeto, ao organizar o texto a quatro mãos, materializou um desejo, através da escrita, de explicitar duas trajetórias que se encontram no território do simbólico e nos caminhos do imaginário, mostrando inscrições teóricas de dois grupos de estudos, pesquisas e formação o Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Imaginário Social (Gepeis) e o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Imaginário, Educação e Memória (Gepiem), no espaço da educação. Mostramos, inicialmente, a constituição dos grupos inscritos em espaços institucionais distintos. O lugar do imaginário nos dois grupos e nossas aproximações e referências são analisados num segundo momento do texto. Na perspectiva de não finalizarmos essa escrita, mas de abrir outras, elegemos um terceiro momento, no qual mostramos contribuições e conversas em um processo “para não concluir”, através das múltiplas aprendizagens realizadas e que ainda projetamos realizar por meio de ações criativas e criadoras movimentadas nos imaginários grupais.<hr/>Our project, while organizing the text at four hands, materialized a desire, through writing, of to reveal two courses that belong to the symbolic field and to the paths of the imaginary, through writing, in order to show theoretical inscriptions of two study, research and education groups, GEPEIS and GEPIEM, in the education area. Initially, we show the constitution of the groups, placed in different institutional spaces. The role of the imaginary in the two groups, our approaches and references are analyzed in a second moment of the text. In the perspective of not finishing our writing, but enabling others, we elected a third moment, where we show contributions and conversations in process not to conclude, by the multiple learning accomplished and that we still intend to accomplish through creative and creating actions moved by group imaginaries. <![CDATA[A educação impossível]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Por que interessaria à educação um conceito tão ambíguo como o é o de imaginário, que muitas vezes mal se distingue de seu misterioso correlato - a imaginação? Na obra de Cornelius Castoriadis, o imaginário ganha a acepção de poder radical de criação da sociedade, realizada por um coletivo sempre anônimo; quanto à imaginação, o termo é reservado para o poder igualmente radical, que designa a atividade de auto constituição do sujeito. Eis, pois, a boa razão que a obra do filósofo nos oferece para adotar tais conceitos: a exigência de pensar a educação sob o signo da criação humana. Nisso consiste, afinal, a tarefa impossível da educação: contribuir para a ressurgência do projeto de autonomia individual e coletiva, isso é, para o renascimento da vontade de liberdade. Nesses tempos de perda de sentido, se, de fato, pretendemos ainda lutar pela transformação da sociedade, por instituições verdadeiramente democráticas, não podemos deixar de lado a luta por uma educação orientada para a autonomia.<hr/>Why a concept as ambiguous as the imaginary would be of interesting to education, which in many cases is difficult to distinguish from its mysterious correlative - imagination? In Cornelius Castoriadis’s work, the imaginary takes on the meaning of the radical power of creating society through a collectivity that is always anonymous; as for imagination, the term refers to the equally radical power that describes the activity of the self-constitution of the human being. This is the good reason that the great philosopher’s work gives us for adopting such concepts: the requirement to think of education under the sign of human creation. For the impossible task of education consists on it: to take part in the resurgence of the project of individual and collective autonomy, that is to say, in the revival of the will of freedom. In those days of loss of meaning, if we still intend to struggle for a change in society, for truly democratic institutions, we cannot discard the struggle for an education geared toward autonomy. <![CDATA[Colcha de retalhos: história de vida e imaginário na formação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto apresenta a atividade Colcha de Retalhos para falar de vida, formação e autoformação, e o lugar e a importância da educação estética e bioética na formação dos professores, através das histórias tecidas em retalhos, como possibilidade de o professor teorizar a partir da pesquisa de sua própria prática e a emergência da autoria. Tem-se aqui como referencial teórico Josso (2002), Freire (1992; 1997), Hillman (1995; 1997) e Ferreira-Santos (2004). O estudo aponta para a pedagogia imaginal como uma aquisição de saber pela experiência imaginativa para pensar a formação estética no campo das imagens e o lugar das metáforas nas autobiografias como fruição do imaginário.<hr/>This text focus on the activities of the Patchwork quilt in order to talk about life, education and self-education, the place as well as the importance of the Esthetic and Bioethics Education, as far as preparation of teachers is concerned, by the stories built in scraps, as a possibility of teachers to develop theories from the research of their own practices and emergency of authorship. It comprises in its theoretical references Josso (2002), Freire (1992, 1997) Hillman (1995,1997), Ferreira-Santos (2004). The study points to the Education through Images, a knowledge acquisition based on imaginative experience for thinking the esthetic education in the field of images, a place for metaphors as the emerging of the imagination from autobiographies. <![CDATA[Yoga, imaginário e teorias espiritualistas da educação: um estudo de caso]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo trata de uma pesquisa qualitativa, com base nas teorias espiritualistas e do imaginário, tendo como objetivo investigar o significado da prática do yoga com seis educadoras da Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais (APAE) de uma cidade do noroeste do Rio Grande do Sul. Para a coleta de informações foi realizada uma oficina de educação estética composta de sete encontros e centrada na prática de koshas; após, aplicou-se a entrevista iconográfica grupal respondida através de desenhos e, para sua interpretação, a Leitura Transtextual Singular de Imagens (LTSI) desenvolvida por Ormezzano (2001). Os achados revelaram que o yoga despertou nos participantes a necessidade de ressignificação pessoal e maior familiaridade com a dimensão espiritual. A filosofia de vida do yoga com as educadoras pôde ser entendida como diretriz ousada, porém pertinente à efetivação de um processo que desenvolva essas profissionais em suas múltiplas dimensões, para que, assim, vivam de forma mais harmônica e equilibrada e tenham maior bem-estar.<hr/>The paper aims to present a qualitative research based in imaginary and spiritualists theories. The objective was to research the meaning of yoga practices with six teachers of Associação de Pais e Amigos dos Excepcionais, in a city of Rio Grande do Sul, NW. To collect datas it was realized an aesthetic education workshop, with seven meetings centered in the practice of koshas, afterwards, the iconographic collective interview was answered through drawings and for the interpretation the Transtextual Singular Reading developed by Ormezzano (2001). The results brought that yoga wake up in the interviewers the necessity of personal re-meaning and an approach to spiritual dimension. Yoga, as a philosophy of life, with teachers, could be understand as audacious direction, but necessary to the process of developing these professionals in their multiples dimensions, to get more harmony and equilibrium at their lives and well-being. <![CDATA[Imaginário e literatura infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto apresenta uma retrospectiva histórica da literatura no Brasil com destaques para o imaginário evocado a partir dos textos literários produzidos desde o século XV até hoje, o qual pode ser, em linhas gerais, assim descrito: a) no século XVI, a imagem paradisíaca/a fascinação do novo; b) no século XVII, o jogo das aparências; c) no século XVIII, a idéia da independência; e (d) no século XIX, a radiografia da alma humana. Em seguida, este artigo destaca os escritores de maior expressão na Literatura Infantil no país, chegando à discussão sobre as experiências desenvolvidas, em escolas brasileiras, com livros de Literatura Infantil. Em síntese, mostra que o texto literário deve ser visto como um encontro entre o leitor e os personagens, que possibilita interpretações e desdobramentos de idéias e sentimentos. Reforça, ainda, a Literatura Infantil como ponte que liga as letras ao sentido, à análise, à interpretação, à realidade, ao sonho, à imaginação.<hr/>The text presents a history of literature in Brazil with emphasis on the imaginary evoked from the literary texts produced since the fifteenth century until today, that may be, in general, thus described: (a) in the sixteenth century, the paradise/ fascination image of yhe new; (b) in the seventeenth century, the game of appearances; (c) the eighteenth century, the idea of independence, and, (d) in the nineteenth century, the radiography of the human soul. Then, the article highlights the greatest and expressive writers of Children´s Literature in the country, coming to the discussion on the experiences developed in Brazilian schools with books of children´s literature. In summary, it shows that the literary text must be seen as an encounter between the reader and the characters and allowing interpretations and developments of ideas and feelings. It strengthens further, children´s literature as a bridge linking letters to the direction, analysis, interpretation, reality, dream, and to the imagination. <![CDATA[Literatura, intercultura e formação docente: um entre- lugar a ser visitado]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste ensaio trago para reflexão algumas questões referentes à literatura como um território de formação docente. A literatura não apenas como técnica, mas um território de produção de conhecimento (BARCELOS, 2001). A leitura como um entre- lugar (BHABHA, 2003) de trocas interculturais. Como se estabelecem as relações entre a literatura e a educação em geral e, em particular, com a formação docente? Como a literatura pode contribuir para a construção do conhecimento em educação em geral e, em particular, para a formação docente levando em conta a produção do ser professor? É para designar esse papel da leitura que nos referimos a ela como algo semelhante ao que Bhabha denomina de um entre- lugar de acontecimento(s). No caso do profissional da educação, seria um entre- lugar de formação docente. Defendemos nesse texto que essa trama que se cria entorno do leitor/texto/escritor/sociedade é um entre- lugar de formação docente. Um entre- lugar, talvez, por muitos e muitas ainda por ser visitado. Por outro lado, para aqueles que já visitam ou visitaram há que lembrar o que ensina o poeta e ensaísta mexicano Octavio Paz, para quem os livros são como cidades feitas de letras, e assim como mudam as cidades a cada visita, mudam, também, os livros a cada leitura.<hr/>In this essay I bring to reflection some questions concerning the literature as a teaching education territory. The literature saw not just as a technique, but also as a territory of production of knowledge (BARCELOS, 2001). The literature saw as a between-place (BHABHA, 2003) of symbolical and intercultural exchanges. How the relations between the literature and the education in general, and in private, as teaching education are established? How can the literature contribute to the construction of the knowledge in education in general and, in private, to the teaching education taking in account the production of the professor being? It is to designate this role of the literature that we refer to it as something similar to what Bhabha denominates of a between-place of happening(s). In the case of the education professional, it would be a between-place of teaching education. We defend in this text that this plot that is created around the reader/text/office/ society is more a between-place of teaching education. And this between-place may need to be visited by plenty. In other way, to those that already visited or are visiting it, it is necessary to recall what the Mexican poet and essayist Ocatvio Paz teaches, to whom, the books are as cities made of letters, and, as well as the cities are changed by every visit, so are the books changed by every reading. <![CDATA[Favorecer-se outro. Corpo e filosofia em contato improvisação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto ensaia com uma pergunta combustível: como levar para uma escrita científica sobre processos de formação o pensamento surgido no contato entre corpos em dança? Dito de outro modo, como produzir um conhecimento rigoroso com os efeitos de sensações irrompidas entre corpos dançando Contact Improvisation? Como escrever sobre um processo coletivo de formação de professores com experiências estéticas e conceituais que investiga suas próprias formas de expressão? E de maneira mais ampla, como produzir um conhecimento em educação que se experimenta corporal e coletivamente? Seguramente, percebe-se o risco e a ousadia da empreitada. Mas parece que é hora de praticar academicamente esta relação que os campos do saber na atualidade dão por sentada: que corpo e mente, sensível e inteligível, sujeito e objeto, dão- se um pelo outro e ao mesmo tempo. Pretende-se aqui praticar essas relações nas próprias formas de saber que se configuram neste ensaio. Pretende-se acolher a dimensão filosófica que ativa esta dança e a dimensão sensorial que vive nas filosofias da diferença.<hr/>This text practices a fueling question: how to take the reflections emerged during the contact amongst dancing bodies to a scientific writing about formation processes? In other words, how to produce a strict knowledge with the effects of sensations that emerge from the bodies dancing Contact Improvisation? How to write about a collective process of teaching education with aesthetic and conceptual experiences that investigate its own expression forms? And in a broader sense, how to produce knowledge on education that experiments itself corporally and collectively? It is indeed a risky and venturing business, but it seems the time has come to practice academically this relation that the fields of current knowledge have defined as certain: the fact that body and mind, sensitive and intelligible, subject and object, devote to each other and simultaneously. It is intended that these relations practice themselves in the forms of knowledge that are configured in this essay. The philosophical dimension that activates this dance and the body dimension that lives in this philosophy of difference are intended to be welcomed. <![CDATA[Ética e educação: reflexões acerca da docência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente texto tematiza os vínculos entre o campo da ética e da educação, em especial no que tange ao exercício da docência. O faz dentro de um posicionamento que reconhece a necessidade de um referencial ético-moral para configurar o mundo humano, considerando, porém, o caráter histórico deste referencial. A posição implica a necessidade de tomarmos decisões diante das novas configurações que se apresentam na contemporaneidade, levando o campo educacional a assumir destacada relevância, desde que permita o exercício da crítica nos limites do caráter republicano da escola.<hr/>This text focuses on the links between ethics and education, especially in relation to teaching practice. It is based on a position which recognizes the need for an ethical-moral reference to reconfigure the human world. It recognizes, though, the historical character of that reference. This position implies the necessity of making decisions in the face of the new configurations which are posed by contemporary life, in which the educational field can assume great relevance, if it allows the practice of criticism within the limits of school’s republican character. <![CDATA[John Dewey e a educação como “reconstrução da experiência”: um possível diálogo com a educação contemporânea]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto é resultado da pesquisa cujo objetivo principal foi o de conhecer o conceito de experiência presente na obra de John Dewey, na expressão “educação como construção e reconstrução de experiência”. Através da pesquisa bibliográfica em algumas obras sobre educação de John Dewey, delinearam-se elementos caracterizadores da experiência. A investigação ocupou-se, também, em entender e refletir, por meio da literatura atual, o que caracteriza a cultura escolar hoje e quais são as concepções que alimentam a valorização da cultura experiencial do aluno no ambiente da escola. Com o intuito de abranger os discursos educacionais atuais de valorização da experiência proferidos dentro do próprio ambiente da escola, também foram trazidas para a reflexão, mediante entrevistas semi- estruturadas, os discursos de seis professoras atuantes na educação de crianças de uma escola pública. Tais entrevistas, analisadas através da técnica de análise de conteúdo e de análise textual, receberam uma leitura voltada para a compreensão daquilo que sustenta o conceito de experiência. Ao comparar a concepção deweyana de educação e o que hoje se apresenta na escola como elemento caracterizador da experiência, nossa pesquisa conclui que ainda estamos assentados em uma educação basicamente tradicional que, embora se diga fomentadora de experiências no espaço da escola, reduz esta compreensão ao “ir lá e fazer”. E, quando se afirma como conhecedora das experiências do aluno, não as concebe como possibilitadoras de novas construções, no sentido do processo de construção do conhecimento. Esta impossibilidade de confluir o conceito deweyano de experiência com o que é proferido nos discursos educacionais atuais se deve, especialmente, à falta de fundamentação daquilo que se professa nos tempos de hoje.<hr/>This text is resulted from a research project whose main objective was to know the concept of experience in John Dewey’s work, in the expression “education as construction and reconstruction of the experience”. Considering bibliographical researches in some works about education by John Dewey, some elements concerned to experience were delineated. Also, the investigation was in charge of understanding and reflecting, in view of the current literature, what characterizes the school culture today and which are the conceptions that supply the valorization of the student’s experiential culture in the school environment. With the purpose of including the current education speeches of valorization of the experience uttered inside the school atmosphere itself, six teachers’ speeches who work with children in a public school were also brought for reflection, by semi-structured interviews. Such interviews, analyzed through the technique of content analysis and of textual analysis, received an appraisal devoted to the understanding of those issues that sustain the concept of experience. By comparing the Deweyian education conception and what today comes at the school as characterizing elements of the experience, our research concludes that we are still seated on an education basically traditional that, although it says it is promoting experiences in the school space, it reduces this understanding when “going there and doing something”. And, when it is affirmed as an expert of the student’s experiences, it is not conceived as a mean of new constructions, in the sense of the process of construction of the knowledge. This impossibility of putting together the Deweyian concept of experience with that one which is uttered in the current education discourses is due to the lack of basement of what is supported at this time, especially. <![CDATA[Entre o ecoísmo- narcisismo e a figura da linguagem docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este trabalho consiste numa reflexão hermenêutica sobre a imagem docente perante o mundo racionalista, tendo como ponto de partida dois estudos críticos de Theodor W. Adorno: Tabus que pairam sobre a profissão de ensinar e A filosofia e os professores. Nesse contexto, os fenômenos que se reificaram, prevalentemente analisados, além de contemplarem uma explanação do esquema sujeito-objeto, são enfocados pelo viés da figura da linguagem docente e da linguagem como experiência e revelação de mundo. Nesse sentido, buscamos investigar o modo de como a figura da linguagem de Eco e Narciso pode auxiliar na compreensão pedagógica docente. Assim, consideramos que a razão sistêmica decorrente do iluminismo retorna ao mito, ao valorizar o mundo técnico- científico e a coisificação da pessoa; a ação instrumental em detrimento da ação comunicativa docente. Essa outra racionalidade, que aqui buscamos tematizar, aciona a premissa de que a comunicação efetiva na relação pedagógica deve transcender a metamorfoses de linguagens patológicas tais como as de Narciso e Eco, bem como à superação das mesmas nas tessituras hermenêuticas. Desse modo, pela via da compreensão na relação pedagógica, envolve mais do que metalinguagem mítica, mas uma abertura à ação comunicativa. Se tudo é linguagem, mesmo os tabus, quando cristalizados nesse mundo, dissolvem-se juntamente com a aporia da relação sujeito-objeto. Por fim, nessa intencionalidade, situamos a razão comunicativa de Jürgen Habermas como um outro horizonte à relação pedagógica em dias contemporâneos.<hr/>This work consists of an hermeneutic reflection on the teaching image before the rationalist world, having as a starting point two critical studies by Theodor W. Adorno: Taboos that hover over the teaching profession and Philosophy and teachers. In such context, these mainly analyzed rectified phenomena, as well as contemplating an explanation of the subject-object scheme, are focused through the figurehead of professorial language and language as experience and revelation of world. In this sense, we seek to investigate how the figure of language of Eco and Narcissus can help in the pedagogical professorial understanding. Thus, we consider the systemic reason sprung from illuminism returns to the myth, by validating the technical-scientific world and the person’s reification; action instrumental despite the professorial communicative action. This other rationality, which we seek here to approach, activates the premise that effective communication within the pedagogical relationship must transcend the metamorphosis of pathological languages such as those of Narcissus and Eco, as well as the overcoming of the same in hermeneutic texture. This way, through comprehension in the pedagogical relationship, involves more than mythical metalanguage, but an opening to communicative action. If everything is language, even taboos, when crystallized in this world, dissolve along with the apory of the relationship subject-object. Finally, in this way, we situate Jürgen Habermas’ communicative reason as another horizon to the pedagogical relation in contemporary times. <![CDATA[Filmes na sala de aula: recurso didático, abordagem pedagógica ou recreação?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O cinema é amplamente usado em sala de aula e em situações de ensino e aprendizagem. Docentes dos mais diferentes níveis de ensino recorrem à exibição de filmes de ficção e não- ficção, seja para ilustrar os conteúdos curriculares, seja para reforçar conhecimentos que se pretende fixar. Entretanto, pouco se sabe sobre o uso do cinema por parte dos professores, já que não existe uma pedagogia específica para esse recurso nem tampouco se conhecem regras que ajudem a orientar a utilização dessa tecnologia. Nos anos iniciais da educação escolar, o cinema pode até ser recreativo, mas e no ensino superior, mais orientado para a formação profissional e mais ampla dos sujeitos, de que forma vídeos e filmes funcionam como suportes pedagógicos? Perseguindo esse aspecto, esta pesquisa questionou 55 docentes de 11 cursos de uma instituição de ensino superior, abordando dimensões como as da rotina do uso do cinema em sala de aula, a natureza desse recurso pedagógico e a capacitação docente para essa utilização. As respostas colhidas em questionários permitem refletir sobre a relação entre cinema, tecnologia e educação.<hr/>Cinema is highly applied in classrooms and in circumstances that involve teaching and learning. Teachers from different degrees of training resort to the showing of fiction and non-fiction movies, as much to demonstrate curriculum contents as to reinforce the knowledge. However, little is known about the use of films by teachers, since there is not a specific pedagogy for this resource, neither there are rules to help guiding the use of this technology. Over the first years of scholar education, movies can even be recreational, but in a stage of higher education, more oriented to a wide and professional formation of individuals, in which way do videos and movies work as pedagogic helpers? Pursuing this aspect, this survey pointed out 55 professors of eleven courses of a high school institution, tackling subjects such as the routine of the using of movies in classroom, the nature of this pedagogic resource and the capacity of teachers on the use of it. Results gathered on forms allow us to reflect over the relation between movies, technology and education. <![CDATA[Desafios e obstáculos da pesquisa em educação para a transformação das práticas pedagógicas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As reformas educativas atualmente empreendidas por numerosos países marcam uma ruptura importante com modelos anteriores de ensino e indicam a necessidade de uma transformação das práticas docentes. O presente artigo propõe uma reflexão em torno das contribuições e dos limites das pesquisas científicas no campo das ciências da educação e em particular aquelas que se referem às práticas pedagógicas para a construção de um Referencial de Formação Profissional que possa servir tanto à formação docente (inicial e continuada) quanto à transformação das próprias práticas. Após colocar em evidência a necessária tranformação das práticas pedagógicas que reclamam as reformas atuais, o artigo assinala alguns obstáculos e desafios aos quais as pesquisas em educação têm sido confrontadas atualmente e propõe algumas pistas teórico metodólogicas potencialmente favoráveis a uma melhor articulação entre pesquisa e prática. Se o artigo não dá respostas definitivas às perguntas que ele levanta ao longo da discussão, ele permite levantar certas pistas possibilitando alimentar as reflexões de pesquisadores e formadores de diferentes países onde a análise das práticas representa um desafio essencial para a concretização dessas reformas educacionais.<hr/>Educational reforms which are undertaken by many countries mark a major rupture with previous models of teaching and indicate the need for transformation of practices. The present text discusses the contributions and limits of scientific research in the field of Educational Science. It takes a particular interest in some research that are relate to teaching practice with regards to the construction of a Professional Training Referential that can be used for teacher training as well as the transformation of teaching practices. After highlighting the necessary transformations of the teaching practices, that the current educational reforms require, this article brings to light certain obstacles and challenges that confront research in education. It also proposes a number of potentially favorable theoretical and methodological avenues linking research and practice. The article does not provide definitive answers to the questions raised, but it does identify some theoretical and methodological lines of inquiry that fuel the reflections of researchers and trainers everywhere for whom the analysis of practices is a major issue in achieving reforms. <![CDATA[Les grandes conceptions de l’imaginaire]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442009000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt As reformas educativas atualmente empreendidas por numerosos países marcam uma ruptura importante com modelos anteriores de ensino e indicam a necessidade de uma transformação das práticas docentes. O presente artigo propõe uma reflexão em torno das contribuições e dos limites das pesquisas científicas no campo das ciências da educação e em particular aquelas que se referem às práticas pedagógicas para a construção de um Referencial de Formação Profissional que possa servir tanto à formação docente (inicial e continuada) quanto à transformação das próprias práticas. Após colocar em evidência a necessária tranformação das práticas pedagógicas que reclamam as reformas atuais, o artigo assinala alguns obstáculos e desafios aos quais as pesquisas em educação têm sido confrontadas atualmente e propõe algumas pistas teórico metodólogicas potencialmente favoráveis a uma melhor articulação entre pesquisa e prática. Se o artigo não dá respostas definitivas às perguntas que ele levanta ao longo da discussão, ele permite levantar certas pistas possibilitando alimentar as reflexões de pesquisadores e formadores de diferentes países onde a análise das práticas representa um desafio essencial para a concretização dessas reformas educacionais.<hr/>Educational reforms which are undertaken by many countries mark a major rupture with previous models of teaching and indicate the need for transformation of practices. The present text discusses the contributions and limits of scientific research in the field of Educational Science. It takes a particular interest in some research that are relate to teaching practice with regards to the construction of a Professional Training Referential that can be used for teacher training as well as the transformation of teaching practices. After highlighting the necessary transformations of the teaching practices, that the current educational reforms require, this article brings to light certain obstacles and challenges that confront research in education. It also proposes a number of potentially favorable theoretical and methodological avenues linking research and practice. The article does not provide definitive answers to the questions raised, but it does identify some theoretical and methodological lines of inquiry that fuel the reflections of researchers and trainers everywhere for whom the analysis of practices is a major issue in achieving reforms.