Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420100003&lang=es vol. 35 num. 03 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Encuentros y convivencia escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es El artículo aborda el malestar escolar - fracaso, indisciplina, violencia, conflictos, etc.-, pero no lo hace indagando en las causas que lo provocan, sino en los medios pedagógicos que pueden transformar sus peores consecuencias. Para conseguirlo, se presenta la idea de reconocimiento como un camino para mejorar las relaciones interpersonales y el clima escolar. Tras caracterizar las modalidades de reconocimiento - afectiva, comunicativa y cooperativa -, el trabajo se centra en la relación afectiva y lo hace a partir del estudio de los encuentros interpersonales. Basándose en una aproximación de índole etnográfica, se realiza una presentación de las distintas modalidades de encuentro que detectamos en las aulas escolares: encuentros de ayuda a la construcción de conocimiento, de manifestación de afecto y cuidado, y de formulación de correcciones y recriminaciones. A partir de estos hallazgos se hacen algunas consideraciones sobre cómo debería ser la relación educativa para conseguir una mejora papable del clima escolar.<hr/>This article approaches the issue of school burnout - failure, indiscipline, violence, conflicts, etc - but it does not do this by questioning the causes that provoke it, but the pedagogical means that can transform its worst consequences. To achieve it, the idea of recognition is presented as a way to improve the interpersonal relations and school climate. Besides characterizing the ways of recognition - affective, communicative and cooperative - the work is centered in the affective relation and does it by studying interpersonal encounters. Based on an approach of ethnographic nature, a presentation of the distinct forms of encounter that we detect in the school classes is carried out: encounter to help with the construction of knowledge, of manifestation of affection and care, and of formulation of corrections and reproaches. From this findings some considerations are made about how the educational relationship should be in order to achieve greater improvement in the school climate. <![CDATA[Escola: os conflitos sociomorais e a construção da personalidade moral]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta reflexões sobre os conflitos sociomorais e as violências presentes no ambiente escolar. As informações para este texto foram coletadas durante o desenvolvimento do projeto de pesquisa intitulado “Personalidades morais em construção: os conflitos sociomorais e os sentimentos”. A pesquisa teve como objetivo investigar como as professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental trabalhavam com as situações de conflitos sociomorais e com os sentimentos daqueles que neles estavam envolvidos, para, assim, compreender as repercussões na construção da personalidade moral autônoma dos alunos (PUIG, 1998). Foi previsto na metodologia do projeto, um estudo de caso (LÜDKE; ANDRÉ, 1986), a realização de entrevistas semi-estruturadas com docentes e a observação das turmas de alunos dessas professoras. Foram entrevistadas 14 professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental de escolas públicas de quatro cidades do estado do Rio Grande do Sul. Seis atuavam na cidade de Santa Maria, uma em Faxinal do Soturno, quatro em Nova Palma e três em Roque Gonzales. A pesquisa empírica revelou um universo de dados que apontaram para a existência de conflitos e violências tanto na relação aluno-aluno quanto na relação professora-aluno. Os conflitos e violências observados (em sua maioria) foram decorrentes de um sentimento de abstenção por parte das professoras entrevistadas. Somado ao despreparo na formação, ao desconhecimento de como mediar conflitos e a não compreensão de algumas situações de conflitos como violências, as práticas autoritárias das professoras também se destacaram como um elemento que desfavoreceu a construção da personalidade moral autônoma e a relação EU-TU (BUBER, 1977).<hr/>This article presents reflections about the sociomoral conflicts and the kinds of violence present in the school environment. The information to this text was collected during the development of the research study “Moral personalities in construction: the sociomoral conflicts and feelings”. The research had as its objectives to investigate how early- elementary-grades school teachers would deal with situations of sociomoral conflict and with the feelings of those involved, in order to understand their repercussions in the construction of an autonomous moral personality of the students (PUIG, 1998). A case study (LÜDKE and ANDRÉ, 1986)was predicted in the methodology of the study, with the implementation of semi-structured interviews with teachers and the observation of groups of students of those teachers. Fourteen early- elementary-grades teachers from public schools from four cities in Rio Grande do Sul were interviewed. Six of them in the city of Santa Maria, one in Faxinal do Soturno, four in Nova Palma and three in Roque González. The empirical research revealed a universe of data that indicated the existence of conflicts and violence both in the relationship student-student, and in the relationship teacher-student. The conflicts and violence observed were (mostly) due to a feeling of abstention of the interviewed teachers. Besides the gaps in the teachers' education, the ignorance of how to mediate conflicts and the misunderstandings of some situations of conflicts such as violence, the authoritarian practices of the teachers also contrast as an element that disadvantaged the construction of autonomous moral personality and the relation I-YOU (BUBER, 1977). <![CDATA[Políticas e práticas curriculares, diversidade e violências nas escolas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O estudo objetiva instigar o diálogo sobre as relações entre currículo escolar, diversidade e violência nas escolas, tendo como referência as questões conceituais analisadas nos textos de Arroyo (2007), McLaren (2008), Silva (2007), Castels (2008), Apple e Buras (2001), Candau (2005, 2008), Hall (2005), Moreira (2002), Ball (2001) e Bordieu (1996), além dos documentos legais que definem as atuais políticas educacionais. As tensões que circulam e atravessam o contexto escolar, o jogo de forças, interesses e a diversidade contribuem para a configuração do fenômeno das violências nas escolas. Nesse contexto, marcado pelas desigualdades e exclusão constituem-se como fundamentais a formulação, a implementação e avaliação de políticas e práticas curriculares que efetivem o diálogo em face das tensões e conflitos produzidos pelas abordagens monoculturais, etnocêntricas e hegemônicas.<hr/>This study aims at provoking the dialog about the relationship between school curriculum, diversity and violence in schools, having a reference in the conceptual issues analized in the texts of Arroyo (2007), McLaren (2008), Silva (2007), Castels (2008), Apple (2008), Candau (2005, 2008), Hall (2006), Moreira (2002, 2003), Ball (2001), Bordieu (1996), besides legal documents that define the current educational policies. The tensions that surround and cross the school context, the power struggles, interests and the diversity contribute to the configuration of the phenomenon of violence in schools. In this context, marked by inequalities and exclusion, the formulation, implementation, and evaluation of curricular policies and practices that make real the dialog towards the tensions and conflicts produced by approaches, monocultural, ethnocentric and hegemonic is seen as fundamental. <![CDATA[Novos regimes de ver, ouvir e sentir afetam a vida escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo parte da ideia de que todos nós estamos envolvidos com o poder e, por conseguinte, com a violência. Seu objetivo é pensar sobre a forma como a violência afeta todos os membros da comunidade escolar e como estes são capturados por opiniões/representações que acabam bloqueando as “vias de passagem” aos atos violentos. Manifesta ideias que caminham em uma perspectiva diferente das propostas educativas neoliberais. Nesse sentido, desafia alunos e professores a construírem as suas diferenças em espaços criativos nos quais não seja mais necessário “mapear”, “dominar”, “vigiar” e “treinar” condutas.<hr/>This article comes from the idea that all of us are involved with power and, therefore, with violence. Its objective is to think about the way that violence affects all the school community members and how these are captured by opinions/representations that end up blocking the “ways of passage” to violent acts. It manifests ideas that go in a different perspective from the neoliberal proposals. In this way, it challenges students and teachers to build their differences in creative spaces in which it is not necessary “to map”, “to rule”, “to watch” and “to train” conducts. <![CDATA[Discriminação e preconceito como fatores de violência e atitudes docentes como fator de promoção de resiliência na escola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es A relação entre preconceito social, violência e promoção humana tem sido tema de discurso acadêmico, político e popular, mas ainda assim apresenta-se distante de apontar uma ou mais soluções para este problema que parece ser crescente, deixando vítimas ao longo do caminho. Com este artigo buscamos refletir sobre fatores que interferem na construção do sujeito, especificamente a promoção de resiliência no sujeito, dentro de um recorte étnico-racial afrodescendente. Para tanto, procuramos estabelecer as possíveis relações entre fatores de resiliência e ação docente, dentro de um sistema educacional que, em larga escala, reproduz o preconceito racial, já tão estigmatizado pela sociedade brasileira. Utilizamos como metodologia a pesquisa qualitativa exploratória, de tipo ex post facto, com estudo de caso, por meio de entrevista aberta, com base no Método Clínico Crítico de Piaget. Realizamos pesquisa bibliográfica para confirmar a existência de preconceito racial no sistema público de ensino e fundamentar teoricamente alguns conceitos nesse sentido. Observamos que a literatura, no Brasil, sobre resiliência na Educação ainda é escassa e não encontramos nenhum trabalho relacionado especificamente à resiliência em alunos afrodescendentes. A análise dos dados permitiu-nos inferir que quando um sujeito é enormemente prejudicado pelas circunstâncias do meio pode transcender a tais prejuízos, desde que receba acolhimento e ajuda efetiva de outro(s) ser(es) humano(s), inclusive de seus professores. Nesse sentido, esses fatores podem ser usados como ferramenta docente.<hr/>The relation between social prejudice, violence and human promotion has been an academic, political and popular discussion theme but still presents itself distant of pointing one or more solutions to this problem that appears to be increasing, leaving victims along the way. With this article we seek to reflect on the factors that interfere in the construction of the subject, specifically the promotion of resilience in the subject, for an ethnic and racial afro-descendant background For that we search to establish the possible relations between the resilience factors and teaching action, inside an educational system that, in large scale, reproduces the racial prejudice, already so stigmatized by Brazilian society. We used a qualitative and exploratory survey, of the “ex post facto” kind, as methodological approach, with case study, by open interview based on the piagetian clinical-critical method. We did a literature review to confirm the existence of racial prejudice in the public educational system and support theoretically some of the concepts in this sense. We observed that the literature about resilience in education in Brazil is still scarce and we did not find any works related specifically to resilience among afro-descendant students. The analysis of data has allowed us to infer that when a subject is immensely impaired by the circumstances in the mean one can transcend such injures, as long as one receives refuge and affective help from other human beings, including his teachers. In this way, these factors may be used as a teaching tool. <![CDATA[Até quando? Bullying na escola que prega a inclusão social]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Não há quem não conheça casos de constrangimentos a que escolares são submetidos continuamente por seus colegas. Infelizmente o fenômeno bullying, termo inglês que significa intimidação, encontra-se mais disseminado do que se supõe. Numa investigação com 400 alunos de escolas públicas e particulares brasileiras, é comprovada a ocorrência de atos de violência física ou psicológica, intencionais e repetitivos, entre tais alunos. O estudo foi motivado pelas angustias e preocupações de escolas que sozinhas não têm conseguido resolver problemas de violência que se manifestam no seu interior. Quando entrevistadas com finalidades diagnósticas da situação que vivem, crianças e adolescentes apontam para o bullying como um problema sério que as atinge. No entanto, os dados mais significativos encontrados por essa investigação dizem respeito a uma questão que, propositalmente, fora inserida no questionário sobre bullying (baseado nos experimentos de Dan Olweus): crianças e adolescentes são menosprezados, humilhados ou zombados pelos próprios professores. Tal afirmação nos permite concluir que há ainda na escola uma lacuna quanto às formas pelas quais educadores de diferentes níveis escolares intervêm nos conflitos cotidianos, assim como pensam a formação moral de seus alunos.<hr/>There is not a person who has never heard of cases of embarrassment to which students are continuously submitted to by their classmates. Unfortunately, the phenomenon called bullying, a term in English that means harassment, is more widespread than one can assume. There is evidence from a study of 400 Brazilian public and private school students, of the occurrence of physical or psychological violence acts, intentional and repeatedly, among such students. The study was motivated by the anguish and worries of school that have not been able to solve the problem of violence within them all by themselves. When interviewed for a diagnosis of their situation, children and adolescents point out bullying as a serious problem reaching them. However, the most significant data finding of this investigation relates to a question that was purposely inserted in the survey about bullying (based on the experimentations of Dan Olweus): children and adolescents are overlooked, humiliated or mocked by their own teachers. Such statement allows us to conclude that in school there is still a gap concerning the ways educators at different school levels intervene in the daily conflicts, as well as think about the moral shaping of their students. <![CDATA[Grafite e pichação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho teve como objetivo fazer um levantamento teórico e uma reflexão acerca dos fenômenos da grafitagem e da pichação em relação às juventudes. Em busca de um estudo teórico mais aprofundado, foi possível encontrar diferentes linhas de pensamento indicando a existência do grafite e da pichação, para alguns, como forma de comunicação dos jovens, para outros como forma de protesto de grupos oprimidos e ainda como uma maneira de estabelecer um status, uma marca em relação a um grupo e a construção de um sentimento de pertença. A discussão trouxe à tona o fato das diferentes juventudes que vivem por todos os cantos e encantos desse país estabelecerem uma relação de força com as cidades. Levando em conta a premissa de que onde há relações de poder há resistências, quais formas de participação juvenil existentes em nossa sociedade? Para isso, o texto ainda propõe a construção de um caminho onde o tripé participação social, cuidado de si e cuidado do outro, conjugado aos verbos inventar, resistir e criar, podem fazer toda a diferença no processo de produzir uma vida singular, ética e que pode ser apreciada e vivida como uma obra de arte.<hr/>This study aimed at surveying and performing a theoretical reflection on the phenomena of graffite and pichação in relation to youths. In order to do a thorough theoretical study, it was possible to find different lines of thought indicating the existence of graffiti and pichação. For some, a means of communication for young people, for others, as a protest of oppressed groups and also as a way of establishing a status, a distinguishing feature in relation to a group and building a sense of belonging. The discussion brought up the fact that different youths living in every corner and charms of the country established a relationship of power with the cities. Given the premise that where there are relations of power there is resistance, which forms of youth participation do exist in our society? For this, the text also proposes the construction of a path where the tryad social participation, self care and care towards the other, in connection with verbs such as to invent, resist and create, can make all the difference in the process of producing a singular and ethical life, that can be enjoyed and lived as a work of art. <![CDATA[Repensando as conexões entre a formação na universidade e as experiências de campo na formação de professores em faculdades e universidades]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, discuto um dos problemas centrais que tem afligido, já há alguns anos, os cursos de formação inicial de professores nas faculdades e nas universidades, a desconexão entre os componentes curriculares acadêmicos e a parcela da formação docente que acontece nas escolas. Primeiro, extrairei de minha experiência como formador de professores e administrador durante mais de trinta anos na Universidade de Wisconsin - Madison e da literatura, elementos para discorrer sobre as várias dimensões dessa questão. Assim, usando o conceito de hibridismo e “terceiro espaço”, discutirei vários trabalhos, em andamento em programas formativos nos Estados Unidos, promissores quanto à qualificação da aprendizagem docente nos cursos de formação de professores das universidades e das faculdades, assim como a habilidade dos graduados dos cursos de formação de professores para realizar práticas de ensino desejadas em espaços escolares complexos. Esse trabalho de criação de espaços híbridos na formação de professores no qual o conhecimento empírico e acadêmico e o conhecimento que existe nas comunidades estão juntos de modos menos hierárquicos a serviço da aprendizagem docente representam uma mudança de paradigma na epistemologia dos programas de formação de professores. Discuto que essa mudança rumo a modos mais democráticos e inclusivos de trabalhar com escolas e comunidades é necessária para as faculdades e as universidades, a fim de que elas possam cumprir sua missão na formação de professores.<hr/>In this paper, I discuss one of the central problems that has plagued college and university-based pre-service teacher education for many years, the disconnect between the campus and school-based components of programs. First, I will draw on my own experiences as a teacher educator and administrator over the last thirty plus years at the University of Wisconsin-Madison and the literature to lay out various dimensions of this issue. Then, utililizing the concept of hybridity and “third space,” I will discuss a variety of current work in programs across the U.S. that offers much promise in deepening the quality of teacher learning in college and university-based teacher education programs and the ability of teacher education graduates to enact desired teaching practices in complex school settings. This work in creating hybrid spaces in teacher education where academic and practitioner knowledge and knowledge that exists in communities come together in new less hierarchical ways in the service of teacher learning represents a paradigm shift in the epistemology of teacher education programs. I argue that this shift toward more democratic and inclusive ways of working with schools and communities is necessary for colleges and universities to fulfill their mission in the education of teachers. <![CDATA[A análise sobre a educação na cidade de Pelotas, utilizando os relatórios intendenciais do Governo de Augusto Simões Lopes (1924-1928)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo aborda, através da análise dos Relatórios Intendenciais produzidos pelo governo de Augusto Simões Lopes, intendente de Pelotas de 1924 a 1928, as discussões sobre educação no período. Para a sua realização foram utilizados os relatórios de 1925, 1926, 1927 e 1928. As questões educativas foram intensamente discutidas, tanto no Rio Grande do Sul, quanto em outros estados da nação. Além disso, o positivismo, teoria que marcou o governo do estado durante a República Velha, posicionou-se sobre educação, de tal forma que a atuação de Augusto Simões Lopes foi permeada, também, pela sua relação com o seu Partido (PRR). A análise dos documentos, juntamente com o embasamento em referenciais teórico-metodológicos, permitiu perceber que a educação foi a forma encontrada de fortalecer a República ainda jovem, inculcando símbolos e crenças na população, difundindo o amor pela pátria pelas cidades e pelas zonas mais longínquas. E foi especialmente no ensino primário que se encontrou essa possibilidade. O governo Simões Lopes escolheu o ensino primário como ponto principal, destacado nas propagandas governistas, utilizando-se da construção de obras que lhe dessem visibilidade, como as escolas rurais e os grupos escolares.<hr/>This article works, using the analysis of the Intendentials Reports produced by the Augusto Simões Lopes’ government, mayor of Pelotas City between 1924 and 1928, the discussions about education at the period. For its accomplishment we have been used the reports of 1925, 1926, 1927 AND 1928. The educational questions have been vividly discussing, as in Rio Grande do Sul as in other states of the country. Therefore, the positivism, theory present in the Rio Grande do Sul government in the Old Republic, had a position about education, in the sense that the Augusto Simões Lopes had an actuation linked with his party, The Republican Party of Rio Grande do Sul (PRR ). The analysis of the documents, along the studies of theory and methodological references, enabled to realize that the education was the way founded to get strong the young Republic, presenting icons and beliefs for the population, diffusing the love for native country in the cities and countries, especially at the primary school. The government of Simões Lopes chooses the teaching primary as a central point of the government marketing, using the building of schools as a way to have visibilities, like the country schools and the schools groups. <![CDATA[Modernidade, pós-modernidade e os reflexos na educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho discute conceitos de modernidade e de pós-modernidade, com base em pensadores como Habermas, Chaui, Bauman, Oliveira, Boff, entre outros, para entender como eles repercutem na sociedade contemporânea, particularmente no que se refere às mudanças de valores sociais e, em particular, como essas transformações interferem na educação. Essa nova realidade provoca rupturas nos processos escolares, fazendo com que as estratégias familiares e institucionais sejam determinantes na inserção do educando no processo global. Mesmo na pós-modernidade, que nega que haja qualquer coisa de universal, como afirma Daniel, pode-se encontrar aspectos positivos de referência para o sistema educacional, como o respeito pela diversidade, o valor igual de todos os seres humanos, a tolerância e o respeito pela liberdade alheia, pela criatividade, pela emoção, como também pela intuição. A educação não pode abrir mão de seu papel de, compreendendo os novos tempos, adequar-se às necessidades do ensino, para com o uso de uma ética humanizatória, tornar as relações menos competitivas e mais humanas, os cidadãos mais preparados para o mundo do trabalho, com competências e habilidades para criar e encontrar caminhos de realização.<hr/>This paper discusses concepts of modernity and post modernity, basis on scholars such as Habermas, Chaui, Bauman, Oliveira, Boff, and others, so as to to understand how their thought impact contemporary society, particularly with regard to the changes in social values and, in particular, to how those changes interfere with education. This new reality disrupts the educational process, making the family and institutional strategies to be crucial in inserting the pupil into the global process. Even in postmodernity, which denies the existence of anything universal, as argued by Daniel, you can find positive references within the educational system, such the as respect for diversity and the equalness for all human beings, tolerance and respect for the freedom of others, creativity, emotion, as well as for intuition. Understanding the new times, education can not give up its role in adapting itself to the needs of teaching, using an humanizing ethics; making the relations less competitive and more human; causing people to be better prepared for the workplace, with skills and abilities to create and find ways of realization. <![CDATA[Meninos versus meninas: representações de gênero em desenhos animados e seriados televisivos sob olhares infantis]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta reflexões suscitadas por uma experiência investigativa acerca do consumo televisivo na infância. O referido estudo buscou conhecer as interações que as crianças estabelecem com as produções televisivas, identificando as aprendizagens construídas pelos telespectadores infantis ao se apropriarem de suas mensagens e conteúdos. Participaram da pesquisa 24 crianças, estudantes de uma escola da rede pública de ensino do município de Rio Grande. Sob a orientação dos pressupostos da abordagem qualitativa, foram realizadas observações, entrevista coletiva e organizadas situações de reflexão, debate e produção na sala de aula, focalizando o desenho animado Três Espiãs Demais e o seriado Power Rangers Força Animal, o que permitiu conhecer as interpretações do grupo a respeito dos seus enredos e personagens. Ao longo deste texto, em específico, problematiza-se o gênero como categoria de análise, evidenciando que as produções televisivas direcionadas às crianças constroem representações marcadas por oposições e dualismos, ensinando modos de ser menina e menino pautados em significados culturais hegemônicos.<hr/>This article presents insights raised by an investigative experience concerning the television consumption in childhood. Such study aimed at learning the interactions established by children with such shows, identifying what is learned by them as viewers as they get the message and content from the media. Twentyfour children took part in this study, all of whom were students from public schools in the city of Rio Grande-RS. Under the orientation of qualitative approach’s assumptions, observations and interviews were carried out, in order to understand how the access to TV was processed within the family environment, as well as to find out the preferences of children concerning TV shows. As the study went on, reflective situations were proposed, debated and produced in the classroom, focusing on the cartoon Totally Spies (Três Espiãs Demais) and TV series Power Rangers Wild Force (Power Rangers Força Animal), which enabled us to unveil the interpretations of the group concerning to the plots and characters of such shows. Throughout the text, specifically, gender is focused as a category of analysis, highlighting that TV shows tailored to children build constructs based on oppositions and dualisms, teaching differentiated ways of being for girls and boys based on hegemonic cultural meanings. <![CDATA[As sete competências básicas para educar em valores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442010000300013&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo apresenta reflexões suscitadas por uma experiência investigativa acerca do consumo televisivo na infância. O referido estudo buscou conhecer as interações que as crianças estabelecem com as produções televisivas, identificando as aprendizagens construídas pelos telespectadores infantis ao se apropriarem de suas mensagens e conteúdos. Participaram da pesquisa 24 crianças, estudantes de uma escola da rede pública de ensino do município de Rio Grande. Sob a orientação dos pressupostos da abordagem qualitativa, foram realizadas observações, entrevista coletiva e organizadas situações de reflexão, debate e produção na sala de aula, focalizando o desenho animado Três Espiãs Demais e o seriado Power Rangers Força Animal, o que permitiu conhecer as interpretações do grupo a respeito dos seus enredos e personagens. Ao longo deste texto, em específico, problematiza-se o gênero como categoria de análise, evidenciando que as produções televisivas direcionadas às crianças constroem representações marcadas por oposições e dualismos, ensinando modos de ser menina e menino pautados em significados culturais hegemônicos.<hr/>This article presents insights raised by an investigative experience concerning the television consumption in childhood. Such study aimed at learning the interactions established by children with such shows, identifying what is learned by them as viewers as they get the message and content from the media. Twentyfour children took part in this study, all of whom were students from public schools in the city of Rio Grande-RS. Under the orientation of qualitative approach’s assumptions, observations and interviews were carried out, in order to understand how the access to TV was processed within the family environment, as well as to find out the preferences of children concerning TV shows. As the study went on, reflective situations were proposed, debated and produced in the classroom, focusing on the cartoon Totally Spies (Três Espiãs Demais) and TV series Power Rangers Wild Force (Power Rangers Força Animal), which enabled us to unveil the interpretations of the group concerning to the plots and characters of such shows. Throughout the text, specifically, gender is focused as a category of analysis, highlighting that TV shows tailored to children build constructs based on oppositions and dualisms, teaching differentiated ways of being for girls and boys based on hegemonic cultural meanings.