Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420110001&lang=es vol. 36 num. 01 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Pluralismo, estructuración y construcción de la identidad en la educación media Uruguaya: interacciones desde las trincheras]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100002&lng=es&nrm=iso&tlng=es El problema de la interacción entre adultos y jóvenes dentro de las instituciones educativas, sobre todo en los niveles medios, ha sido un objeto de estudio usual por parte de psicólogos y sociólogos alrededor del mundo. Uno de los más relevantes e influyentes trabajos en este campo es Aprendiendo a trabajar, de Paul Willis, el que ha sido seguido por un número importante de estudios similares. El artículo toma la aproximación de Willis como punto de partida de una discusión que toma también en consideración dos de los principales conceptos de la Sociología actual, como es el de estructura y acción (Giddens) y, más recientemente, la idea de Margaret Archer sobre la “conversación interna”. Desde allí, el artículo analiza las formas en las cuales los estudiantes de educación media uruguayos se relacionan con los adultos en el contexto del debilitamiento de las reglas específicamente educativas dentro de las escuelas. Desde el punto de vista metodológico, el artículo se basa en varias series de entrevistas a docentes y estudiantes de educación media, y en la observación directa de la vida y de las relaciones sociales dentro de los liceos montevideanos durante el período 1991-2003.<hr/>The problem of interaction between adults and youngsters inside educational institutions, mostly in secondary education, has been a frequent object of study by Psychologists and Sociologists around the world. One of the most relevant and influential productions in this field is Paul Willis’ Learning to Labor, which was followed by an important number of studies of the same kind. The article takes Willis’ approach as point of departure of a discussion that takes also into consideration two of the main concepts of today’s Sociology, namely the ideas of structure and action (Giddens) and, more recently, Margaret Archer’s idea of the “internal conversation”. From that point of view, the article analyses the forms in which Uruguayan high school students interact with adults in the context of the weakening of educational rules inside schools. From a methodological perspective, the article is based on a series of interviews with high school teachers and students, and on the direct observation of the life and social relations in Montevideo’s high schools in the period of 1991-2003. <![CDATA[Jovens e juventudes: consensos e desafios]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo retrata parte das reflexões empreendidas na pesquisa de doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS. Examina os consensos que os estudos, a partir da década de 1990, produziram sobre os jovens, evidenciando a diversidade e as desigualdades que envolvem os jovens de nosso tempo. Do ponto de vista teórico, as análises tiveram sustentação nos estudos de Melucci, Sposito, Pais, Serna, Reguillo, Abad, Feixa entre outros. Percebe-se que após as atenções terem se dirigido às crianças e aos adolescentes nos anos 80 com a elaboração e a aprovação do Estatuto da Criança e do Adolescente, na década seguinte é a categoria juventude que ganha visibilidade. Diversos fatores pesam nesse sentido, como o grande contingente populacional jovem, o índice de desemprego e desocupação juvenil, a disseminação da AIDS entre os jovens e os indicadores sociais que colocam a juventude como “problema social”. Nesse contexto, alguns consensos começam a se firmar: o entendimento dos jovens como sujeitos de direitos, a diversidade da realidade juvenil, a juventude como uma condição singular e a necessidade de respostas diferentes para situações diversas. Permanecem, entretanto, os desafios colocados pelos dados que indicam a situação dos jovens brasileiros.<hr/>This paper depicts part of the reflections developed in the doctoral research within the Postgraduate Program in Education at UFRGS. It examines the consensus that the studies, since the ‘90s, produced about the young, putting in evidence the diversity and uniqueness related to the youth of our time. From a theoretical point of view, the analyses were based on the studies realized by Melucci, Sposito, Pais, Serna, Reguillo, Abad, Feixa, among others. It is clear that after attention had been directed at children and teenagers in the 80’s with the elaboration and adoption of the Estatuto da Criança e do Adolescenete; Children and Young Persons Statute in the next decade, the youth gained visibility. There were several contributing factors such as the large contingent of young people, the unemployment rate and the lack of activities for young people, the spread of AIDS among the young population and the social indicators that regard the youth as a “social problem”. In this context, some consensus started to be established: the understanding of young people as subjects with rights, the diversity of their reality, the peculiarities of youth, and the need for distinct responses to different situations. However, the challenges remain on how to contemplate all that in the public policies directed at the young in Brazil. <![CDATA[A escola diante das culturas juvenis: reconhecer para dialogar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Diversas manifestações culturais presentes na cidade - e com baixa visibilidade no espaço escolar - têm os jovens como atores principais. Os jovens criam espaços próprios de socialização que se transformam em territórios culturalmente expressivos e nos quais diferentes identidades são elaboradas. A cultura se manifesta como espaço social privilegiado de práticas, representações, símbolos e rituais. A produção das identidades, além de demarcar territórios de sociabilidades e de práticas coletivas, põe em jogo interesses em comum que dão sentido ao “estar junto” e ao ser dos grupos. Nos territórios culturais juvenis delineam- se espaços de autonomia conquistados pelos jovens e que permitem a eles e elas transformar esses mesmos ambientes ressignificando- os a partir de suas práticas específicas. O artigo apresenta e discute processos sociais e culturais contemporâneos produtores das denominadas culturas juvenis e procura chamar a atenção para o necessário reconhecimento desses processos pela escola. Os grupos culturais juvenis são decisivos na socialização dos jovens que frequentam a escola de Ensino Médio que, além de alunos, são, também, sujeitos de outros espaços e tempos culturais da cidade.<hr/>Many cultural events that happen in the city - with little visibility in the school - have young people as their main participants. Young people create their own spaces of socialization which become culturally expressive territories where different identities develop. Culture manifests itself as a privileged space of social practices, representations, symbols and rituals. The production of identities not only demarcates areas of social and collective practices but brings into play the common interests that gives meaning to ”being together” and being part of a group. Spaces of autonomy are outlined in juvenile cultural territories. These spaces conquered by young people allow them to turn those same environments redefining them from their own specific practices. The article presents and discusses contemporary social and cultural processes that produce the so-called youth culture and intends to draw attention to the necessary recognition of these processes by the school. Youth cultural groups are crucial for the socialization of high school students who, as well as being students, are also subjects in other cultural spaces and temp’s of the city. <![CDATA[¿De qué hablamos cuando hablamos de “culturas juveniles en la enseñanza media”?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Se trata aquí de problematizar la propuesta de este dossier, las culturas juveniles en la enseñanza media, permitiendo visibilizar las tensiones que subyacen a la misma. En primer lugar se analiza la tensión culturas juveniles/cultura adulta considerando los orígenes de las culturas juveniles y sus desarrollos actuales; la tensión mercado de consumo/rebeldía juvenil; la tensión nuevo/viejo; la tensión Autoridad/autoridades. Todo esto dentro del contexto de la crisis del Estado Nación y la pérdida de sentido de la institución escolar en particular en el nivel medio. Finalmente, se considera imperioso conocer/reconocer las culturas juveniles como parte del proceso por el cual los/las educadores/as nos hacemos responsables por el mundo que representamos de manera de construir nuestra autoridad reconociendo la de los jóvenes. Se propone aprender de los educadores que trabajaron en zonas rurales y marginales en condiciones de diversidad socioeconómica y multicultural ya que aquellas aparecen hoy en la mayoría de las escuelas por los cambios ocurridos en la segunda mitad del siglo XX.<hr/>This work attempts to question the propositions of this dossier, that is, youth cultures in high schools, in order to allow the visualization of their underlying tensions. Firstly, youth cultures/adult culture tension is analyzed, considering youth culture origins and current developments; the consumer market/youth rebelliousness tension; the new/old tension; the Authority/authorities tension. All this within the National State crisis context and the loss of meaning of the school institution, particularly at the secondary level. Finally, the knowledge/ acknowledgement of youth cultures is deemed mandatory, as part of the process by which we teachers assume responsibility for the world we represent in order to build our authority, while acknowledging the authority of the young. The proposition includes learning from teachers working in rural and marginal areas in conditions of socio-economical diversity and multiple cultures, since these conditions currently appear in most schools as a result of changes in the second half of the twentieth century. <![CDATA[Juventud, enseñanza secundaria y trayectorias de vida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=es El presente texto recorre algunos de los cambios que está produciendo la instalación de la escolarización como mecanismo legítimo de posicionamento social entre los jóvenes estudiantes del sistema de educación municipal secundario en Chile. La tesis que se plantea es que este proceso está cambiando las estrategias de reproducción en estos grupos sociales, que se expresa en la configuración de proyectos de vida tanto en el plano de las trayectorias escolares como en el de las formas de transitar hacia la adultez.<hr/>The present text covers some of the changes that the installation of schooling as legitimate mechanism of social positioning among young students from the municipal secondary education system in Chile is producing. The thesis is that this process is changing the strategies of reproduction in these social groups, which expresses itself both in the configuration of life projects in the plane of educational paths and in one way to move into adulthood. <![CDATA[Entre o “gostar” de estar na escola e a invisibilidade juvenil: um estudo sobre jovens estudantes de Santa Maria, RS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo coloca em pauta os jovens estudantes de Ensino Médio da cidade de Santa Maria e algumas de suas perspectivas relacionadas ao processo de escolarização. Santa Maria, pela sua condição de cidade universitária, interfere significativamente na vida escolar dos jovens. Tomamos como referência para esse texto a pesquisa “Educação e Juventude: jovens das escolas públicas de Ensino Médio de Santa Maria”, realizada ao longo do ano de 2009, cujos dados são resultantes de entrevistas com 370 jovens do Ensino Médio, envolvendo escolas situadas na zona urbana e rural de Santa Maria. A metodologia definida pela investigação constitui-se de duas etapas, uma quantitativa, em que os dados foram levantados e analisados, e outra qualitativa, a que utiliza como método “grupos de diálogo”, técnica utilizada em outras investigações com jovens e que privilegia o diálogo e a expressão juvenil. O texto apresenta, inicialmente, uma discussão ampla acerca da juventude e dos processos de escolarização e, posteriormente, os dados e as análises correspondentes à referida pesquisa. Por fim, focalizamos e debatemos dois pontos: o “gostar” de estar na escola na perspectiva dos jovens e a invisibilidade da cultura desse segmento social no âmbito escolar.<hr/>This article deals with high school students from Santa Maria and some of their perspectives concerning the schooling process. Santa Maria, as a university city, interferes significantly in the school life of young people. We take as reference for this article the research project “Educação e Juventude: jovens das escolas públicas de Ensino Médio de Santa Maria” [Education and Youth: young people from public secondary schools in Santa Maria], carried out in 2009, whose data are derived from interviews with 370 young high school students, involving schools in urban and rural areas of Santa Maria. The methodology of the research consisted of two stages, a quantitative one, in which data were collected and analyzed, and a qualitative one, which used “dialogue groups” as a method, a technique used in other investigations with teenagers that favors dialogue and juvenile expression. At first the text presents a broad discussion about teenagers and schooling processes; further, some data and analysis relevant for this search. Finally, we focus on and discuss two points: the “enjoying” being at school from the perspective of youth culture and the invisibility of this social segment in the school. <![CDATA[Hacer presente el saber de las maestras: prácticas educativas que crean y recrean la vida en las aulas.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es El texto recupera y reflexiona sobre algunas prácticas educativas desarrolladas por maestras vinculadas a la renovación pedagógica, que pueden servir como ejemplos vivos, ejemplos de la experiencia en la formación inicial y permanente del profesorado. Se trata de recuperar y hacer visible aquello que ya existe y funciona en las escuelas para aprender de ello, pero también para enfrentar las limitaciones y los peligros en las que pueden quedar atrapadas estas prácticas para mantener abierta la vía del deseo y de la interrogación.<hr/>This text recovers and reflects on some educational performances developed by teachers as related to pedagogical renewal, which can stand as living examples of the experience of initial and permanent teachers’ training. The aim is to recover and visualize everything which is present and working positively at schools to learn from, and also to face the dangers and under-achievements in which those performances may be trapped, in order to keep open the way to desire and questioning. <![CDATA[Jovens no Rio de Janeiro: percursos, inseguranças e riscos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Os jovens criam representações sobre a cidade a partir dos seus percursos e das relações que estabelecem com as pessoas e com o espaço. A diversidade da cidade pode ser vista como algo negativo, gerando medo e insegurança. Neste artigo, investigamos como os jovens enfrentam os riscos da vida na cidade: que ações e estratégias usam, que espaços elegem frequentar, que sentimentos emergem quando estão em lugares onde se sentem mais ou menos ameaçados. Para isso, realizamos entrevistas semiestruturadas com sete jovens (quatro rapazes e três moças), com idades entre 18 e 28 anos, moradores de diferentes bairros e regiões da cidade do Rio de Janeiro. Na análise, percebemos como o sentimento de insegurança está relacionado aos vínculos que os jovens estabelecem com o espaço, com o seu conhecimento e o sentimento de pertencimento a um lugar. Discutimos o conflito vivido por alguns jovens entre a experimentação e o desfrute da diversidade da cidade e a preocupação com a realidade de outras pessoas que sofrem com a violência e a precariedade dos lugares em que vivem. Para outros, a experiência urbana é marcada pelo desejo de ter acesso aos bens culturais e simbólicos da cidade sem sofrer preconceitos e discriminação.<hr/>Youngsters create representations of the city based on their routes and the relationships they establish with people and space. City’s diversity can be seen as something negative, which produces fear and insecurity. In the present work we discuss how youngsters face the risks of living in a big city: their actions and strategies, the spaces they attend, their feelings once they are in places where they feel threatened. In order to discuss these topics, we interviewed seven young people (four boys and three girls), with ages between 18 and 28 years old, using semi-structured interviews, who live in different neighborhoods of Rio de Janeiro city. In our analysis of the empirical material, we discuss how insecurity is related to the bonds these youngsters establish with the urban space, to their knowledge and feelings of belonging to that place. We explore the conflicts that some of these youngsters face when they want to enjoy the opportunities and diversity of the city, but, at the same time, become concerned by other people’s social and economic reality, marked by violence and precariousness. For some of these youngsters, the urban experience is marked by the desire for cultural and symbolic goods of the city, avoiding prejudice and discrimination. <![CDATA[Educação intercultural em movimento: revisitando um conceito a partir do trabalho de investigação em grupo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=es O propósito deste trabalho é o de colocar como campo de discussão a produção de pesquisa ancorada no ambiente proporcionado pelo Grupo de Investigación en Educación Intercultural (GREDI) da Universidade de Barcelona. Centrou-se em conhecer o percurso da concepção de educação intercultural adotada nas pesquisas produzidas ao longo de 17 anos (1992-2009). Os intensos processos de imigração nestas últimas décadas e a consequente presença da diversidade cultural nos espaços educativos alimentam o esforço investigativo em conhecer e construir alternativas para o enfrentamento do fenômeno da multiculturalidade. Neste cenário a discussão pautada pela noção de educação intercultural tem estimulado uma crescente produção acadêmica, aportando contribuições, explorando modelos e projetos de intervenção em contextos educativos. Observa- se que o deslocamento de concepções simples da interculturalidade dá lugar a elaborações mais complexas e que apontam para interfaces interdisciplinares na consolidação de um campo de pesquisa.<hr/>The purpose of this work is to place as field of discussion the research production anchored in the environment provided by the Grupo de Investigación en Educación Intercultural (GREDI), University of Barcelona. It focused on knowing the route of the conception of intercultural education adopted in the research produced over seventeen years (1992-2009). The intense process of immigration in recent decades and the consequent presence of cultural diversity in educational spaces feed the investigative effort to meet and build alternatives for coping with the phenomenon of multiculturalism. In this scenario the discussion guided by the concept of intercultural education have stimulated a growing academic production, bringing contributions, exploring models and intervention projects in educational settings. It is observed that the shift from simple concepts of interculturalism gives rise to more complex constructions and interfaces that point to consolidation in the interdisciplinary field of research. <![CDATA[Educação e formação política: um estudo histórico e institucional da Fundação Nativo da Natividade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es O ensaio apresenta alguns aspectos e princípios norteadores dos sistemas de cursos de formação política desenvolvidos pelas classes trabalhadoras, desde 1988 até o final da segunda metade da década de 1990, através da Fundação Nativo da Natividade (FNN). Suas bases metodológicas se baseavam no método dialético, no emprego de uma sistematização da formação ideológica, estabelecimento de princípios de um novo comportamento político, no estimulo ao espírito crítico e à criatividade, na responsabilidade de cada um para com a sua própria formação e para com a formação de outros companheiros e no compromisso com a ação concreta de transformação social. Destaca a importância e a necessidade da educação política dos trabalhadores, reconhecendo que ela não deve se reduzir aos conhecimentos técnicos e imediatos, mas que possa possibilitar a elevação de sua consciência na disputa da hegemonia social.<hr/>The essay presents some aspects and guiding principles of systems of political training courses developed by the working classes, since 1988 until the end of the second half of the 1990s, through the Fundação Nativo da Natividade - FNN. Methodological grounds were based on the dialectical method, the employment of a systematized ideological formation, the establishment of new principles of political behavior, the stimulus to critical thinking and creativity, the responsibility of every one with their own training and with the formation of other partners and the commitment to concrete action for social transformation. It highlights the importance and necessity of political education for workers, recognizing that it must not be reduced to technical and immediate expertise, but also allow the growth of their awareness of social hegemony in the dispute. <![CDATA[Para onde vai o mundo?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000100012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O ensaio apresenta alguns aspectos e princípios norteadores dos sistemas de cursos de formação política desenvolvidos pelas classes trabalhadoras, desde 1988 até o final da segunda metade da década de 1990, através da Fundação Nativo da Natividade (FNN). Suas bases metodológicas se baseavam no método dialético, no emprego de uma sistematização da formação ideológica, estabelecimento de princípios de um novo comportamento político, no estimulo ao espírito crítico e à criatividade, na responsabilidade de cada um para com a sua própria formação e para com a formação de outros companheiros e no compromisso com a ação concreta de transformação social. Destaca a importância e a necessidade da educação política dos trabalhadores, reconhecendo que ela não deve se reduzir aos conhecimentos técnicos e imediatos, mas que possa possibilitar a elevação de sua consciência na disputa da hegemonia social.<hr/>The essay presents some aspects and guiding principles of systems of political training courses developed by the working classes, since 1988 until the end of the second half of the 1990s, through the Fundação Nativo da Natividade - FNN. Methodological grounds were based on the dialectical method, the employment of a systematized ideological formation, the establishment of new principles of political behavior, the stimulus to critical thinking and creativity, the responsibility of every one with their own training and with the formation of other partners and the commitment to concrete action for social transformation. It highlights the importance and necessity of political education for workers, recognizing that it must not be reduced to technical and immediate expertise, but also allow the growth of their awareness of social hegemony in the dispute.