Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420110002&lang=es vol. 36 num. 02 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Paradojas de autoridad y educación]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabajo desarrolla una serie de reflexiones teóricas en torno concepto de autoridad poniéndolo en relación con los cambios que se han producido en las sociedades contemporáneas. Especialmente se abordan algunas tensiones paradójicas que atraviesan diversos discursos de autoridad a partir de algunas escenas comunes que se instalan en forma recurrente en los espacios educativos. Se plantea que lejos de estar viviendo en la actualidad una pérdida de autoridad, se presentan transformaciones en los modos de su ejercicio producto de los cambios en los modos de construcción de subjetividad. Desde una perspectiva teórica estructuralista abierta, con afectaciones del psicoanálisis lacaniano, se entiende que la autoridad es en sí misma un estado que excede a la obediencia, que va más allá de la capacidad del sujeto de acatar una serie de normas emanadas a partir de ciertas circunstancias histórico-sociales. Los modos contemporáneos de ejercicio de autoridad ya no se basan tanto en una regulación exterior propia de la era del disciplinamiento sino en una invocación a la autorregulación y autonomía en la cual se respira una atmósfera de mayor libertad pero que podríamos hablar de una seudolibertad o una ficción de menor constreñimiento.<hr/>This paper develops a series of theoretical reflections about the concept of authority in relation to the changes that have occurred in contemporary societies. Especially, it addresses some paradoxical tensions running through various discourses of authority from common scenes that are installed frequently in educational spaces. It argues that far from currently experiencing a loss of authority, there are changes in the modes of how it is performed, product of changes in the modes of construction of subjectivity. From an open structuralist theoretical perspective, somehow affected by the lacanian psychoanalysis, it is understood that authority itself is a state that exceeds obedience, going beyond the subject’s ability to comply with a set of rules emanating from certain social and historical circumstances. Contemporary modes of performing authority no longer rely so much on the external regulation typical of the discipline but rather, in an appeal to self-regulation and autonomy in which one breathes an atmosphere of greater freedom, but we could also be referring to a “pseudo” freedom or about a fiction of less constraint. <![CDATA[Direito social à educação: elementos iniciais para situar uma política de gênero na universidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es O texto tem como objetivo fornecer alguns subsídios para pensar-se uma política de gênero na universidade. Para tanto, inicialmente são apresentados alguns conceitos relacionados à desigualdade social, com a intenção de esclarecer quais tipos de desigualdades estão em questão quando falamos em gênero. Em seguida, discorre-se sobre o conceito de gênero propriamente dito, para depois falar da educação como produtora e reprodutora das relações de gênero na sociedade, e sobre como este fenômeno pode ser visto na universidade. Com esse propósito serão apresentados dados a respeito das presenças masculina e feminina na universidade: estudantes matriculados/as, docentes, pesquisadores/ as e bolsistas de produtividade em pesquisa. Finalmente, a título de conclusão, serão destacadas algumas condições para um maior empoderamento das mulheres na educação superior: ampliar a investigação sobre os mecanismos e as práticas que atribuem lugares específicos para mulheres e homens na universidade; estabelecer uma política mais efusiva de formação de docentes; e interferir para o estabelecimento de relações de gênero mais igualitárias desde a escola, superando o modelo da escola mista em direção à coeducação.<hr/>The text aims at providing some information in order to trigger some thinking concerning a gender policy at the University. In order to do so, initially some concepts related to social inequality are presented with the purpose of making clear which types of inequality are involved whenever gender is concerned. Afterwards, the concept of gender itself is discussed, previously to speaking of education as a means of production and reproduction of gender relations in society, and of how such phenomenon can be perceived within the University. With such purpose some data concerning the masculine and feminine presence at the University is presented: students enrolled, professors, researchers and Senior Researchers (with grant). Finally, as a conclusion, some conditions for female empowerment in higher education will be highlighted: fostering research on the mechanisms and practices which ascribe specific places for men and women at the University; settling a more effusive policy on the preparation of faculty; and interfering towards the establishment of more equal gender relationships since the school years, overcoming the idea of mixed school towards the one of coeducation. <![CDATA[A prática como componente curricular na formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo discute a prática como componente curricular na formação de professores a partir de três perspectivas: 1) uma análise dessa expressão na atual legislação educacional brasileira, ou seja, nos documentos legais sobre Educação que foram produzidos, no País, a partir da aprovação da Lei de Diretrizes Nacionais da Educação Nacional (Lei no. 9.394/96), de 1996; 2) uma discussão, baseada nos trabalhos de John Dewey, sobre as origens das dificuldades de se compreender e se seguir o princípio da indissociabilidade teoria-prática na formação docente e, por fim, 3) a apresentação de algumas possibilidades colocadas pelo movimento pela profissionalização do trabalho docente - um movimento iniciado nos anos 1980, nos Estados Unidos e Canadá, e que tem como princípios: conceber o ensino como uma atividade profissional apoiada em um sólido repertório de conhecimentos, entender a prática profissional como um lugar de formação e de produção de saberes pelos práticos e estabelecer ligação entre as instituições universitárias de formação e as escolas da Educação Básica.<hr/>This article discusses practice as a curriculum component in teacher education from three perspectives: 1. an analysis of this expression at the current Brazilian educational legislation, that means, in the legal documents on Education written, in Brazil, after the National Educational Law was approved in 1996; 2. The discussion, based upon John Dewey’s work, about the origins of the difficulties to both understand and follow the principle of no separation between theory and practice in teacher education and, finally, 3. the presentation of some possibilities through the so-called movement for the professionalization of teaching work - a movement started in the 1980’s, in the United States and Canada, and which has principles such as: to conceive teaching as a professional activity based upon a solid knowledge foundation; to understand professional practice as an educational setting and as a place for practitioners produce knowledge; and to establish links between university institutions and elementary, middle and high schools. <![CDATA[Docência na universidade: compromisso profissional e qualidade de ensino na graduação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo analisa resultado de pesquisa relativa à docência e formação pedagógica na qual um dos objetivos foi conhecer percepções de estudantes e docentes a respeito da qualidade do ensino de graduação numa universidade pública. A opção metodológica pautou-se na abordagem de cunho qualitativo, de caráter exploratório-descritivo. O questionário foi o instrumento utilizado para coleta de dados junto aos docentes e estudantes de cursos de graduação. Foram respondidos questionários por 715 estudantes e 64 docentes. Como resultado, foram identificados problemas que se relacionam: à atuação do professor, ao comportamento de alunos, à organização do curso e à instituição. Sobre a atuação do professor, priorizada neste texto, destacam-se problemas relativos à competência e ao compromisso docente, o que remete, necessariamente, à questão da formação docente. Evidencia-se a necessidade de a universidade pensar a si própria e olhar, de maneira crítica, para suas mazelas e deficiências, desenvolvendo suas responsabilidades sociais e buscando consolidar-se como instituição a serviço da educação e da construção da sociedade humana.<hr/>The article analyzes results of research on teaching and teacher training, in which one of the objectives was to identify students and teachers’ perceptions of the quality of teaching in undergraduate courses at a public university. The methodology was based on a qualitative, explorative-descriptive research. The questionnaire was the instrument for collecting data from teachers and students of undergraduate courses. Questionnaires were answered by 715 students and 64 teachers. As a result we identified problems related to the following: teacher performance, students’ behavior, course organization and the institution. In regards to teacher’s performance, emphasized on the text, problems related to competence and commitment were mentioned, which goes back to the issue of teacher development. Highlights the need for universities to look into its problems and deficiencies more critically, improving its social relations and trying to consolidate itself as an institution dedicated to education and the construction of human society. <![CDATA[Pedagogia universitária e formação docente: em foco o programa Ciclus]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es A formação do professor é um processo contínuo que ocorre de maneira singular para cada docente, possuindo uma forma de acordo com as experiências que este vivencia. Cada docente é responsável por sua formação que, através de experiências, tanto profissionais como pessoais, mobilizam saberes e fazeres que configuram sua prática educativa. É nessa perspectiva que é apresentado este trabalho o qual se origina de uma pesquisa desenvolvida a partir de um convênio entre Brasil e Portugal, sobre a formação de professores atuantes no ensino superior, tendo como objetivo o conhecimento das significações dos professores universitários em relação ao seu processo formativo. Essa pesquisa de cunho qualitativo se baseia na abordagem teórico-metodológica Histórias de Vida, enfocando a trajetória profissional e os processos formativos dos docentes que fazem parte do Programa Ciclus da Universidade Federal de Santa Maria. A investigação/formação vem produzindo através da compreensão da experiência instituída de formação dos professores iniciantes na carreira universitária, resultados sobre os processos de ensino- aprendizagem na docência no ensino superior. Tudo isso se dá por meio dos participantes oriundos de diferentes áreas de conhecimento.<hr/>Teacher education is a continuous process that happens in a particular manner for each teacher, according to the experiences one goes through. Each teacher is responsible for his/her own education which, through both personal and professional experiences, mobilizes knowledge and actions that shape his/her educational practice. Such perspective guides this work, that is originated from a research developed through a partnership between Brazil and Portugal, concerning the education of university teachers, in order to know the meanings attributed by them about both their role as teachers and their own education. It is a qualitative research based on the theoretical and methodological approach of Life History, focusing on the professional history and on the education process of faculty that take part of the CICLUS program at Universidade Federal de Santa Maria. Such investigation/education is producing results about the processes of teaching and learning rwithin higher education teaching through its participants from different areas of knowledge, considering the comprehension of the instituted teaching educational experience of novice teachers in higher education. <![CDATA[Coletivo de professores pesquisadores: notas sobre uma experiência de formação continuada com uso de ambiente virtual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo analisa a experiência de um Programa de Educação Continuada de uma escola do interior do Rio Grande do Sul, Brasil. Esse programa - que desde 2006 envolve professores de todos os níveis e, também, pessoal técnico- administrativo, serviços pedagógicos e direção - obteve êxito no uso de ambiente virtual de aprendizagem. A primeira parte do texto apresenta um argumento a favor da organização coletiva e da atitude investigativa, tidas como centrais na formação continuada de professores. Na segunda seção, o argumento é enriquecido teoricamente com as expressões Coletivo de Pensamento e Estilo de Pensamento, de Ludwik Fleck. A terceira parte aprecia uma estratégia de realização do argumento: o ambiente virtual. Conclui-se que essa estratégia foi decisiva para a constituição de um coletivo de professores pesquisadores. O texto é redigido em tom de partilha, do ponto de vista dos responsáveis pela condução e dinamização da referida experiência.<hr/>The article examines the experience of a Continuing Education Program at a school in Rio Grande do Sul, Brazil. This program - which has been involving teachers from all levels and also school administrative and pedagogical staff, plus directive board since 2006 - has achieved success in using a virtual learning environment. The first section presents an argument for collective organization and investigative attitude, seen as crucial for the continuing education of teachers. In the second section the argument is enriched with theoretical expressions as Collective Thinking and Thinking Style proposed by Ludwik Fleck. The third part examines a strategy for the realization of the argument: the virtual environment. It is concluded that this strategy was crucial for the constitution of a collective of investigative teachers. The text is written in a sharing tone, from the viewpoint of those responsible for conducting and promoting this educational experience. <![CDATA[Aprender e ensinar química para quê?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo reflete a respeito dos conhecimentos escolares de química e seu sentido nas aplicações cotidianas. O senso comum afirma, porém, que tais aprendizagens pouco contribuem para as pessoas que não possuem vínculo direto com esta área. Metodologicamente, as análises e reflexões são decorrentes da prática cotidiana em sala de aula na área de química e também de inserção no Movimento de Mulheres Camponesas (MMC - R/S), bem como atuação na educação popular. A coleta de dados apresentados é fruto de observações e registros em diários de campo desde o processo de avaliação escolar, práticas em sala de aula e no movimento popular, especialmente em reuniões e encontros de mulheres. Como resultado, apresenta-se a necessidade de comprometimentos individuais e coletivos em espaços escolares ou extraescolares em vista de uma religação teoria-prática na ensinança. Com relação às conclusões, afirma-se que a química está bem mais fora do que dentro das fórmulas livrescas, mas isto não significa que esteja excluída da escola. Faz-se necessário enxergá-la num contexto abrangente e potencializar a ligação com a vida e o universo dos sujeitos escolares.<hr/>This article reflects upon the school learning of chemistry and its meaning for for day-to-day applications. Common sense poises that such learning is less contributive to people who are not directly related to this area. Methodologically, the analysis and reflections are from the daily practice in a chemistry classroom, and also from the insertion of Peasant Women’s Movement (PWM-RS) as well as the function in popular education. The data presented derives from observation as well from written registers in field journals, from the school evaluative process, to classroom practice and within the popular Movement, especially in women’s meetings. As a result, we argue for a necessary individual and group commitment to the school and other educational spaces beyond it in order to re-connect theory and practice in teaching. In relation to the conclusions, it is possible to affirm that chemistry has been more outside than inside the formula of books, but this does not means that it has been excluded from school. It is necessary to visualize chemistry in a wider context and expand its connection with students’ life and context. <![CDATA[Psicogênese da noção de violência: um estudo evolutivo a partir da perspectiva piagetiana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo apresenta parte de um estudo evolutivo a respeito das ideias de crianças e adolescentes sobre a violência urbana. Participaram deste estudo 40 sujeitos com idade entre 6 e 15 anos, sendo 10 sujeitos de 6 anos, 10 de 9 anos, 10 de 12 anos e 10 de 15 anos, matriculados em duas escolas públicas: uma do interior do estado de São Paulo e outra da grande São Paulo. Os sujeitos foram submetidos a três procedimentos metodológicos: uma entrevista clínica, uma proposta de desenho e a análise de um filme. No presente artigo, são apresentados os dados obtidos a partir da aplicação da entrevista clínica, mais especificamente aqueles referentes ao eixo temático: “definição de violência”. Os resultados indicam que a maioria dos sujeitos apresenta dificuldades em compreender e definir o fenômeno da violência e sua complexidade. Tendem a associá-la somente a aspectos mais visíveis e concretos das situações ou conflitos, concentrando-se no nível mais elementar de compreensão da realidade social. A análise e o referencial teórico da pesquisa baseiam-se na perspectiva piagetiana sobre a construção do conhecimento social. Implicações pedagógicas a partir da realização de estudos psicogenéticos evolutivos, bem como do entendimento dos processos percorridos para a compreensão da realidade social, também são apresentados no artigo.<hr/>The paper presents part of an evolutionary study regarding the ideas of children and adolescents on urban violence. The study included 40 subjects aged between 6 and 15; consisting of 10 subjects aged 6; 10 aged 9; 10 aged 12; and 10 aged 15. All subjects were enrolled in two public schools, one located in the interior of São Paulo’s State and the other in greater São Paulo. The subjects underwent three methodological procedures: a clinical interview, the drawing of a picture, and the analysis of a movie. In this paper, we present the data obtained from the application of the clinical interview, specifically those concerning the main theme: “definition of violence.” The results indicate that most subjects have difficulties in understanding and defining the phenomenon of violence and its complexity. They tend to associate it only to the most visible and concrete situations or conflicts, focusing on a basic level of understanding of the social reality. The analysis and the theoretical references are based on the Piagetian perspective about the construction of social knowledge. Pedagogical implications based on the evolutionary psychogenic studies as well as the understanding of the processes covered for the understanding of social reality are also presented in the article. <![CDATA[A criança e o professor na educação infantil: representações de alunos do curso de pedagogia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Tendo como aporte teórico a teoria das Representações Sociais (RS) de Moscovici e seguidores, pretendemos investigar a interferência dos processos de formação inicial nas representações que os futuros professores têm e constroem sobre o trabalho pedagógico na Educação Infantil. Adotamos como objetivos específicos: identificar junto aos alunos em formação no curso de Pedagogia da FCT/Unesp e do CPAN/UFMS como se estruturam as representações sociais sobre a profissão docente, sobre a especificidade do trabalho pedagógico e sobre as crianças com as quais exercerão a docência; analisar continuidades e transformações nas RS no decorrer do processo de formação inicial, procurando identificar se o processo formativo e as práticas educativas adotadas são capazes de imprimir alterações nas RS preexistentes e comparar as representações dos estudantes. O estudo, de caráter longitudinal, acompanhará os estudantes entre os anos de 2009 e 2012, utilizando como instrumentos para obtenção dos dados questionários, texto narrativo e entrevistas. O tratamento dos dados se deu com auxílio de softwares estatísticos (Evoc, Alceste e SPSS) e da análise de conteúdo (BARDIN, 1977). Encontramos RS entre os estudantes das duas universidades que não se adequam ao perfil de professor de crianças pequenas e a concepção de criança/infância na contemporaneidade.<hr/>Taking Moscovici and his follower’s social representations (SR) theory as support we intend to investigate the interference of initial formative processes in the representations that future professional teachers have and build on the pedagogical work in early childhood education. We adopt as specific goals: to identify how the social representations about the teaching profession, the specificity of the pedagogical work and the children to whom they will be teaching are structured by the students in the Early Childhood Program of the School of Education at FCT/Unesp and at CPAN/UFMS; to analyze continuities and transformations in social representations (SR) during their preservice education, seeking to identify if the formative process and the educative practices adopted can cause changes in the previously existing SR; and to compare the students’ representations. The study, of a longitudinal characteristic, will follow the students between the years 2009 and 2012, using questionnaires, narrative text and semi-structured interviews as instruments for data collection. The data will be processed with the aid of statistical software (EVOC, Alceste and SPSS) and according to the technique of content analysis (BARDIN, 1977). We found among the students from the two universities SR that do not suit either the young children teacher profile or the commonly accepted concept of the child/childhood in contemporary society. <![CDATA[Por uma pedagogia das grandes urgências planetárias]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442011000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Paulo Freire escreveu em sua “Terceira carta pedagógica”: “Se a educação sozinha, não transforma a sociedade, sem ela tampouco a sociedade muda.” (FREIRE, 2000, p. 67). Nessa perspectiva, a educação não pode restringir-se aos problemas de sala de aula. Na sua necessária dimensão ético-política precisa contribuir para a solução de problemas hoje tão graves, que dizem respeito à própria sobrevivência da humanidade e do planeta como um todo. Trata-se, pois, de pensarmos a educação em termos de urgência máxima, ou de “situações-limite” planetárias. O objetivo principal deste artigo¹ é o de buscar, tanto nas obras de diferentes autores, quanto em projetos inovadores, elementos para aquela que denomino pedagogia das grandes urgências. A pergunta que levanto, para mim e para os que me lerem, é esta: qual a contribuição que cabe darmos, como educadoras e educadores, para a construção de um mundo mais humano e solidário, numa época que muitos estudiosos consideram caracterizada por diferentes e cruéis formas de barbárie?<hr/>Paulo Freire wrote, in his Third Pedagogical Letter: “If education alone does not transform society, without it, society does not change either.” (FREIRE, 2000, p. 67). In this perspective, education cannot restrict itself to the problems of the classroom. In its necessary ethic-politic dimension, it must contribute for the solutions of problems so serious today, that they concern with the surviving of the very humanity and of the planet as a whole. It is at stake, therefore, of thinking the education in terms of maximum urgency, or of planetary “limitsituations”. The main goal of this article is to quest in as much in works of different authors as in innovator projects, elements for that one I name “pedagogy of the great urgencies”. The question that I raise, for me and for those who read me, is this: Which is the contribution that falls to us to give as educators, for the building of a world more humane and having solidarity, in an age that many scholars consider characterized by different and cruel forms of barbarity?