Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420120002&lang=es vol. 37 num. 02 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Dickens y la pedagogía: algunas perplejidades sobre la filosofia educativa victoriana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200002&lng=es&nrm=iso&tlng=es La filosofía educativa del utilitarismo clásico fue criticada por razones muy similares, aunque por medios muy distintos, tanto por J. S. Mill como por Dickens. Frente a una concepción de la escuela que la convertía en un paso previo a la cárcel o la fábrica, Dickens propone un ideal educativo cuyo fin sería la felicidad de los individuos y la mejora real de sus condiciones de vida. Su estudio se aborda mediante su crítica a la doctrina pedagógica más influyente en el período victoriano, el utilitarismo de Bentham, y por otro lado mediante los personajes e instituciones que aparecen repetidamente en sus novelas, que son una parodia de la moral ascética que se enseñaba en las escuelas pero, sobre todo, en el seno familiar. Como conclusión, se muestra que las propias novelas de Dickens son un caso práctico de su proyecto educativo, pues enseñan fomentando la fantasía y la sensibilidad.<hr/>The pedagogical philosophy formulated by classical Utilitarism was critiziced by both Mill and Dickens because of very alike reasons even if through very different means. Against a conception of the school as the threshold of the factory or the jail, Dickens proposes an educative ideal aimed to secure the happiness of individuals as well as the actual improvement of their welfare. His survey is approached through a critic of the most influent pedagogic doctrine in Victorian age, Bentham’s Utilitarism, and, on the other hand, through the characters and institutions which repeatedly appear in his novels and which constitute a parody of the acetic morals learned in the schools but, overall, within the family. As conclusion, it is shown that Dickens’ own novels are a practical case of his educative project, as they teach promoting fancy and sensibility. <![CDATA[Ética na universidade medieval: a importância da leitura dos clássicos para a elaboração de Tomás de Aquino]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200003&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste artigo é tecer considerações sobre a importância da leitura para a elaboração da concepção ética de Tomás de Aquino (1224-5?/1274). Na aurora do século XIII, os citadinos do Ocidente medieval criaram uma nova instituição destinada ao conhecimento e ao ensino: a universidade. Nela, mestres e discípulos debatiam questões fundamentais para a nova sociedade utilizando, sobretudo, textos de filosofia antiga e cristãos, mas também escritos árabes e judeus. As formas literárias utilizadas abarcavam principalmente lectio e disputatio e, por contrapor bases teóricas distintas, aqueles pensadores acabaram por recriar a summa, numa forma original e fundamental para a elaboração filosófica daquele tempo. Para discutir a importância da leitura na elaboração da concepção de ética na universidade medieval serão apresentadas algumas características da produção do conhecimento no século XIII, vinculadas ao seu contexto histórico e, em seguida, debatidas algumas considerações éticas de Tomás de Aquino, um dos mais expressivos autores do período. Considerando os limites deste artigo, apenas um texto do autor, “O objeto da caridade”, extraído da sua principal obra, a Suma de Teologia, será debatido em profundidade. Preliminarmente, é possível afirmar que, assim como a leitura dos autores clássicos por Tomás de Aquino e outros mestres do século XIII, os auxiliou a elaborar conhecimentos sobre ética condizentes com seu tempo, a leitura histórica desses autores auxilia na compreensão da atualidade.<hr/>This paper aims to present some considerations about the importance of reading to the development of the ethics conceptions of Thomas Aquinas (1224 - 5? / 1274). At the dawn of the thirteenth century, the townspeople of Medieval West created a new institution designed for knowledge and education: the University. In it, teachers and disciples were debating key issues for the new society using mainly texts of Ancient Philosophy and Christians, but also Arab and Jewish writings. The literacy forms used encompassed mainly lectio and disputatio, and counteracted by distinct theoretical bases, those thinkers eventually recreated the summa, in a original and fundamental form to the philosophical elaboration of that time. To discuss the importance of reading in the formulation of the concept of ethics in the medieval university, we will present some characteristics of the production of knowledge in the thirteenth century linked to its historical context and then discuss some ethical considerations of Thomas Aquinas, one of the most prominent authors of that period. Considering the limits of this article, only one text, “The object of charity” based on Aquinas major work, the Summa of Theology, will be discussed in depth. Preliminarily, it is possible to state that as well as the reading of classical authors by Thomas Aquinas and other masters of the thirteenth century, helped them develop knowledge about ethics conforming to their time, historical reading of these authors helps in the understanding of today. <![CDATA[Iluminismo pedagógico e educação natural em Jean-Jacques Rousseau]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200004&lng=es&nrm=iso&tlng=es O ensaio discute a importância de Jean-Jacques Rousseau para a pedagogia moderna, tendo por base sua obra filosófico-pedagógica Emílio ou da Educação. Este texto busca apresentar qual o significado do Iluminismo pedagógico, bem como a concepção de educação natural, e as duas grandes novidades trazidas por Rousseau para o campo educacional, a saber, os conceitos de infância e de educação. Nesta perspectiva, analisa as três principais interpretações a que o Iluminismo rousseauniano foi submetido ao longo da história: como otimista da razão, primitivista e dialético da razão. Assumindo o pensamento do genebrino como defensor de uma dialética da razão, o ensaio procura refletir sobre os desdobramentos que esta concepção provoca ao seu projeto de educação natural e como reflete no desenvolvimento cognitivo e moral dos infantes. Por fim trata de apresentar duas inovações que Rousseau traz para o campo da educação, a primeira no que diz respeito ao conceito de infância e, a segunda, ao processo pedagógico como um todo, considerando as fases de amadurecimento biológico, cognitivo e moral, nas quais cada criança se encontra.<hr/>The essay discusses the importance of Jean-Jacques Rousseau for modern pedagogy, by being grounded on his philosophical-pedagogical work Émile or On Education. It seeks to present the meaning of pedagogical enlightenment as well as the concept of natural education, and the two great novelties brought by Rousseau to the educational realm, i.e., the concept of infancy and of education. In this perspective, it analyzes the three main interpretations to which Rousseau’s enlightenment was submitted along history: As an optimist of reason, primitivist and dialectician of reason. Assuming the Genevan’s thought as a defender of a dialectics of reason, the essay seeks to reflect the unfolding which every concept provokes to its project of natural education and how it reflects in the cognitive and moral development of the infants. At last it deals with the presentation of two innovations which Rousseau brings to the realm of education, the first one which deals with the concept of infancy, and the second one which deals with the pedagogical concept as a whole, by considering the phases of biological, cognitive and moral maturing, where each child is encountered. <![CDATA[Confluencias entre el pensamiento de Frantz Fanon y el de Paulo Freire: El surgimiento de la educación popular em: el marco de la situación colonial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200005&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de la centralidad de la noción de situación colonial, el texto aborda las influencia de la obra de Frantz Fanon Los condenados de la Tierra en el surgimiento de la educación popular liberadora en América Latina. Particularmente se hace referencia al impacto de la mencionada obra en los textos y la práctica educativa de Paulo Freire. Se trabaja a partir de una análisis comparativo de textos de ambos autores y se señalan aspectos relevantes en los que es posible ubicar perspectivas comunes en sus producciones. Particularmente, se señalan como elementos coincidentes los que tienen que ver con la conceptualización de la sociedad colonizada - oprimida, las formas a través de las cuales los oprimidos se constituyen en sujetos de esa sociedad y las posibilidades de transformaciónde las relaciones de deshumanización en relaciones de humanidad plena. El trabajo aquí presentado forma parte de una investigación más amplia aún en desarrollo.<hr/>From the centrality of the notion of colonial situation, the text addresses the influence of the work of Frantz Fanon “The Wretched of the Earth” in the rise of popular education in Latin America. Particularly referred to the impact of that work in the texts and the educational practice of Paulo Freire. It works from a comparative analysis of texts of both authors and identifies relevant aspects in which it is possible to locate common perspectives in their productions. In particular, matching items are identified as those having to do with the conceptualization of the colonized society - oppressed society, the ways in which the oppressed are the subjects of that society and the possibilities of transforming the relations of dehumanization in relationships of full humanity. The work presented here is part of a wider investigation still in progress. <![CDATA[Internato do ginásio paranaense 1919 a 1942: estratégias utilizadas em torno da criação e transferência para um espaço e gestão católica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200006&lng=es&nrm=iso&tlng=es No início da chamada Primeira República, os ginásios públicos não existiam em todas as cidades brasileiras, dessa forma, o regime de internato foi uma opção para os jovens que viviam no interior do país e que desejavam cursar o ensino secundário. O presente artigo buscou investigar o internato do Ginásio Paranaense, objetivando evidenciar o uso de estratégias utilizadas na criação e funcionamento sob uma administração laica e sua transferência para um espaço e gestão católica, primeiramente da Congregação Lazarista e posteriormente dos Irmãos Maristas do Sul.<hr/>It is known that in Brazil, at the start of so-called First Republic, the public secondary school is not existed in all Brazilian cities, so the scheme was an internship option for young living within the country the State who wanted to attend the teaching secondary. The main objective of this paper was to seek to understand and explain the strategies of the state and the local church Catholic referred create operation of the Boarding Gynásio Paranaense (1919-1942). <![CDATA[Estudo comparativo sobre a formação de professores de música em Portugal e no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200007&lng=es&nrm=iso&tlng=es A formação de professores de música em Portugal e no Brasil é o foco deste texto, que tem por objetivo apresentar aspectos preliminares de um estudo que vem sendo realizado a partir de contextos de Ensino Superior nos dois países. Com inspiração na metodologia da educação comparada, o presente estudo vem investigando documentos oficiais e currículos para promover a reflexão comparativa sobre diferentes caminhos oferecidos em Portugal e no Brasil para a preparação de professores de música, com ênfase na educação escolar. A formação de professores de música nos dois países foi pontualmente analisada a partir dos seguintes elementos: contexto educacional em Portugal e no Brasil; preparação musical anterior ao Ensino Superior e os critérios de ingresso nos cursos de formação de professores de música; elementos curriculares dos cursos formadores; prática docente e perspectivas profissionais. Os resultados preliminares desta análise comparativa demonstram semelhanças e diferenças nos dois contextos: 1) professores de música para a educação escolar são formados em instituições de Ensino Superior nos dois países, sendo que em Portugal, além da licenciatura em música, é exigida a formação em nível de mestrado profissionalizante; 2) em ambos os países são realizadas provas específicas de ingresso nas instituições, exigindo conhecimentos musicais prévios; 3) o equilíbrio entre a formação musical e pedagógica é um dos objetivos curriculares; 4) a prática docente é componente enfatizado na formação de professores; 5) em Portugal a motivação para a atuação na escola regular é maior do que no Brasil.<hr/>The preparation of music teachers in Portugal and Brazil is the focus of this text, which aims at presenting preliminary aspects of a study in progress in the context of higher education in both countries. Inspired by comparative education methodology, the present study is investigating official documents and academic curricula offered in Portugal and Brazil for the music teachers’ preparation to promote, in different ways, the comparative reflection with an emphasis on school education. The music teachers’ education in both countries was analyzed taking into account the following elements: educational context in Portugal and Brazil; music preparation prior to higher education, and the entrance criteria in the courses that are offered for music teachers; curricular elements of the courses; teaching practice and professional perspectives. The preliminary results of this comparative analysis demonstrate similarities and differences in the two contexts: 1) in both countries, music teachers for regular schools receive their degrees in higher education institutions, and in Portugal, beyond the Licenciatura in Music, a Music Education Master degree is demanded; 2) in both countries specific entrance tests are accomplished in the universities, demanding previous musical knowledge; 3) the balance among the musical and pedagogical preparation is one of the curricular objectives; 4) the teaching practice is an emphasized component in the teachers’ preparation; 5) in Portugal, student’s motivation for the work in the regular school appears to be larger than in Brazil. <![CDATA[O lugar da experiência, da cultura e da aprendizagem multimídia na formação de professores]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Quais os desafios da formação de crianças, jovens e professores hoje? Falar de saberes e competências necessárias para o professor atuar nos cenários atuais implica perguntar em que medida a universidade, os cursos de licenciatura e os centros de formação docente estão se adequando às novas demandas da educação. Ao situar alguns desafios atuais da formação inicial em relação à cultura digital, o artigo enfatiza a importância da experiência, da formação cultural e da multimídia na formação de professores a partir de uma perspectiva culturalista de mídia-educação. Considerando que a mídia-educação é um campo em construção, a transversalidade e a contribuição multidisciplinar dos saberes das ciências, da educação, da comunicação e das artes constituem um “objeto-fronteira”, uma interface que pode interpretar melhor a transformação atual dos conhecimentos e das ferramentas da cultura digital que não se limitam à educação escolar. O texto discute a possibilidade da formação multimídia e suas competências como integração de saberes e contribuições metodológicas provindas de diferentes áreas do conhecimento e da perspectiva das múltiplas linguagens na escola e na cultura. Disso resulta a necessidade de configurar outros espaços para pensar a práxis educativa e formativa e discutir novas formas de mediação cultural nos cenários contemporâneos da formação de professores.<hr/>What are the challenges of training children, young people and teachers today? Speaking of knowledge and skills necessary for teachers to perform in current scenarios implies asking to what extent university degree courses and teacher training institutions are adapting to the new demands of education. By highlighting some current challenges of university education, this article emphasizes the importance of experience, cultural training and multimedia in teacher training, from a culturalistic perspective of media education. Considering that media education is a field under construction, the transversality and the contribution of multidisciplinary knowledge of science, education, communication and the arts are a “border-object”, an interface that can better interpret the current transformation of knowledge and the tools of digital culture which are not limited to school education. The text discusses the possibility of multimedia education and its skills, such as integration of knowledge and methodological contributions deriving from different areas of knowledge and from the perspective of multiple languages in school and culture. From this results the need to set up other spaces for thinking about educational and training praxis, discussing news forms of cultural mediation in contemporary settings of teachers training. <![CDATA[Quem é seu melhor professor universitário e por quê?: características do bom professor universitário sob o olhar de licenciandos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200009&lng=es&nrm=iso&tlng=es A presente pesquisa objetiva analisar a percepção de alunos de diferentes cursos de licenciatura de uma universidade de Minas Gerais a respeito das características do bom professor universitário. Conduzida a partir de dados levantados para elaboração de um trabalho de conclusão de uma disciplina de graduação, o estudo foi ampliado e incorporado a um projeto mais amplo, que visa analisar questões relativas à pedagogia universitária. Tendo por base estudos realizados por pesquisadores nacionais e internacionais acerca da formação pedagógica e do trabalho do professor universitário, foram analisados os dados obtidos a partir do questionário criado para conhecer quem eram os melhores professores na visão dos licenciandos e por que razão eles se distinguiam. Os resultados apontam para a importância da didática, do bom relacionamento pessoal com os alunos, do domínio aprofundado do conteúdo, das habilidades de comunicação e da preocupação com a aprendizagem dos estudantes como os fatores que se sobressaem na caracterização dos bons professores universitários, segundo a percepção destes licenciandos. Abrem, ainda, oportunidade a uma série de questionamentos, muitos deles acerca do papel desses professores, por sua vez formadores de formadores.<hr/>This text aims to analyze the perception of students from different teaching courses at a Federal University in Minas Gerais about the characteristics of good university teachers. It amplifies the analysis developed by a group of graduate students who collect data for a report written as final task of a graduate discipline. This previous report was introduced in a larger project whose objective was to study university pedagogy. Based on studies conducted by national and international researchers on university teachers´ education and practice, we analyzed the data collected by means of a questionnaire specifically designed to know who were considered the best professors, and why they were distinguished from others, according to the opinion of teaching students. The results of the research points out the importance of didactics, of good relationship with students, specific content knowledge, communication abilities and concern with students´ learning as the main important factors that distinguish the best teachers from others. Results also lead us to a number of questions, mainly related to the fact that those teachers are responsible for preparing other teachers. <![CDATA[Escolha profissional na perspectiva de professores de educação infantil.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esta pesquisa qualitativa e exploratória teve por objetivo investigar os motivos subjacentes à escolha profissional de professores que atuam na Educação Infantil. Foram entrevistados 17 professores (7 de escolas públicas e 10 de escolas particulares) a partir de um roteiro semiestruturado que tinha por base a pergunta: que motivos orientaram a sua escolha profissional? Resultados sugerem que os motivos que nortearam a escolha dos professores pelo trabalho na Educação Infantil foram associados ao fato de gostar de criança, a influência familiar, oportunidade, idealismo, encantamento e talento entre outras coisas. Parte dos professores entrevistados passou a atuar na Educação Infantil por escolha consciente, enquanto outros foram levados meramente pelas circunstâncias. As consequências desse discurso para fortalecimento de noções estereotipadas da profissão (maternagem, profissão feminina) são abordadas na discussão.<hr/>This qualitative and exploratory research aimed at investigating the underlying reasons for the professional choice of teachers who work with early education. 17 teachers (7 from public schools and 10 from private schools) were interviewed in depth in a semi-structured manner. Questions concerned the reasons that guided participants’ professional choice. According to the results, the main reasons for choosing to work with children were associated with love for children, family influence, opportunity, idealism, enchantment and special talent to work with children. Some of the interviewees’ had working with children as a professional option consciously made, whether others were merely taken by the circumstances. Stereotyped views of the profession (feminine profession) are also addressed. <![CDATA[O ensino fundamental de nove anos e os processos de avaliação: estratégias de regulação da população infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo é parte da tese de doutorado que teve como objetivo discutir como o Ensino Fundamental de nove anos está inserido em práticas de governamento da infância e, ainda, como essas práticas possibilitam outro lugar escolar para as crianças de seis anos. O estudo busca compreender o que pode ser dito e pensado sobre os espaços e lugares que estão sendo destinados às crianças menores de sete anos e como isso vem produzindo o governamento da infância, a partir da noção de governamentalidade desenvolvida por Michel Foucault. Como material de pesquisa, foram utilizados alguns documentos que tratam da política de Ensino Fundamental de nove anos elaborados pelo Ministério da Educação e pela Secretaria de Educação do Estado do Rio Grande do Sul, bem como matérias jornalísticas que foram publicadas sobre o assunto no período mais intenso da implementação do Ensino Fundamental de nove anos (2005 - 2008). Neste artigo, as análises estão centradas nos processos de avaliação implicados nesta política educacional como uma das estratégias eficazes de regulação da população. Os resultados apontam para o fato de que as políticas educacionais contemporâneas, como é o caso do Ensino Fundamental de nove anos, ainda que enfoquem o direito à educação e a universalização da educação escolar para as crianças de seis anos e que pretendam incidir no sucesso escolar por meio das estratégias que utilizam, propõem novos modelos institucionais, novos modelos de aprendizagem, novos modelos de infância e criança.<hr/>This paper is part of a doctorate thesis that aimed at discussing how the nine year Elementary Education has been inserted in childhood governing practices and how these practices provide six-year-old children with another school place. The study seeks to understand what can be said and thought about spaces and places designed for children under seven years old and how this has produced childhood government, considering the notion of governmentality developed by Michel Foucault. The research material is composed of some documents related to the nine-year Elementary Education policy designed by the Ministry of Education and the Secretary of Education of the State of Rio Grande do Sul. The material also includes some reports that were published along the period in which the implementation of the nine-year Elementary Education was more intense (2005-2008). In this paper, the analysis has focused on the evaluation processes involved in that educational policy as one of the effective strategies to regulate the population. The results have pointed out the fact that contemporary educational policies, as it is the case of the nine-year Elementary Education, despite focusing on both the right to education and the universalization of school education for six-year-old children, and intending to act on school success through the strategies they use, propose new institutional models, new learning models, and new childhood and children models. <![CDATA[Tensões entre o local e o global: ruralidades contemporâneas e docência em escolas rurais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200012&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo objetiva investigar possíveis tensões entre o local e o global no contexto das ruralidades contemporâneas, enfatizando os tempos, ritmos e espaços construídos a partir das vivências de professores e alunos na organização das rotinas de escolas rurais. O texto apresenta considerações teóricas resultantes de duas pesquisas no âmbito do Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade - PPGEduC/Uneb. O recorte e a análise empreendidos centram-se na educação desenvolvida em espaços rurais e nas tensões presentes nesse contexto, tendo em vista problematizar questões concernentes às novas ruralidades contemporâneas. Essa discussão tem como eixo articulador as questões de tempos e ritmos em escolas com classes multisseriadas da Ilha de Maré que se articula com dilemas e tensões em torno da experiência vivenciada por professoras de Geografia da cidade que exercem a docência em espaços rurais no semiárido baiano. As pesquisas têm apontado dificuldades enfrentadas pela escola rural em considerar as diferentes temporalidades existentes no espaço rural em seus processos educativos, bem como dificuldades de articulação, nesses contextos de aprendizagens, entre as dimensões local global pelas quais passam o espaço contemporâneo. Esse movimento cria tensões para o trabalho docente, uma vez que torna complexa a articulação entre os tempos instituídos, padronizados e rígidos, com os tempos pessoais dos alunos e professores, considerando aspectos como faixa etária, histórias de vida, deslocamentos e as experiências sócio-histórico-geográficas dos sujeitos envolvidos nos processos de ensinar e aprender em contextos rurais na contemporaneidade.<hr/>The paper aims to investigate potential tensions between local and global context of contemporary ruralities, emphasizing the times, rhythms and spaces constructed from the experiences of teachers and students in the organization of the routines of rural schools. The paper presents theoretical considerations resulting from two studies in the Graduate Program in Education and Contemporary - PPGEduC / UNEB. The clipping and analysis undertaken focus on education developed in rural areas and tensions present in this context in view, discuss issues concerning the new ruralities contemporary. This discussion has as its central theme the issues of timing and the rhythm in schools with multigrade classes Island Tide that articulates with dilemmas and tensions surrounding the experience lived by teachers of geography of the city engaged in teaching in rural areas in semi-arid region of Bahia. Research has pointed to difficulties faced by rural school to consider the different temporalities that exist in rural areas in their educational processes, as well as difficulties of articulation in these contexts oflearning, between the local-global dimensions through which passes the contemporary space. This movement creates stress for teachers’ work, since it complicates the relationship between the times established, standardized and rigid, with times of personal students and teachers, covering aspects such as age, life histories, movements and experiences socio-historical and geographical subjects involved in the processes of teaching and learning in rural settings in contemporary times. <![CDATA[Enfrentando a violência: a percepção de profissionais da educação sobre a violação dos direitos de crianças e adolescentes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200013&lng=es&nrm=iso&tlng=es As situações de violação dos direitos da criança e do adolescente são alvo de discussão de uma sociedade protetiva. É com frequência que os professores expõem suas preocupações quanto a questões que violam os direitos das crianças e adolescentes, como a violência física, sexual, psicológica e negligência que são detectadas no contexto escolar. Assim, este estudo objetivou compreender a percepção dos professores em relação à violação dos direitos das crianças e dos adolescentes. Participaram dessa pesquisa 20 professores da rede pública de Santa Maria (RS). Foram utilizados uma entrevista semiestruturada e um questionário biossociodemográfico e laboral. Entre os resultados, a violência física foi a violação mais identificada, e as formas de enfrentamento mencionadas foram acionar o Conselho Tutelar e chamar os responsáveis pela criança. A maioria dos professores apresentou-se engajada no problema, contudo, sentia- se despreparada e insegura para agir perante as situações de violação vivenciadas na escola. Dessa forma, sugere-se a construção de programas de capacitação de professores, fortalecendo-os no enfrentamento da violação dos direitos da criança e do adolescente.<hr/>The violation of children’s and adolescents’ rights is goal of concern in a protective society. We have often seen them show their concerns about the issues that violate the children’s and adolescents’ rights such as physical, sexual and psychological violence; negligence which is present in the school context. Thus, this study aimed at understanding the perception of teachers regarding the children’s and adolescents’ right violation. Twenty teachers from public schools of Santa Maria/RS participated of this study. A semi-structured interview and a biosocial-demographic and labor questionnaire were utilized. Among the results, the physical violence was the most identified violation and the ways of facing mentioned were to trigger the Tutelary Council and call the people responsible for the child. Most of the teachers were engaged to the issue; yet, they have felt unprepared and insecure for acting before violation situations experienced at school. This way, it is suggested the construction of teacher training programs which empowers them facing the violation of child’s and adolescent’s rights. <![CDATA[O “Projeto Educação e Cidadania” e a inclusão escolar do adolescente em liberdade assistida]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200014&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo teve por objetivo investigar uma política pública destinada à escolarização dos adolescentes autores de ato infracional privados de liberdade na Unidade de Internação Provisória (UIP) da Fundação Centro de Atendimento Socioeducativo ao Adolescente - Fundação Casa, instalada no Núcleo de Atendimento Integrado de Americana - Naia. Procurou-se analisar e investigar as contribuições do “Projeto Educação e Cidadania” para a inclusão na escola do aluno autor de ato infracional. Para tanto, foram entrevistados todos os adolescentes que participaram do projeto, que se encontravam cumprindo medida socioeducativa de liberdade assistida e que haviam voltado a estudar. Também foram entrevistados seus professores, colegas, funcionários e gestores das escolas. Os resultados indicaram que os alunos, após a participação no projeto, se diziam mais preparados para o exercício da cidadania. Porém, tanto eles como os educadores mostraram ter dúvidas em relação à eficácia do projeto no que se refere à sua contribuição para a inclusão escolar. A avaliação feita sobre o projeto não permitiu apontar claramente se ele de fato contribuiu para a permanência daqueles alunos na escola.<hr/>This study aimed to investigate a public policy about the education of adolescents who have committed offenses in custody in a Provisional Admission Unit of Foundation Center for Socio-Educational Services for Adolescents - known as Fundação CASA, located in an Integrated Family Service Centre in the city of Americana. We sought to analyze and investigate the contributions of the project “Educação e Cidadania” to the inclusion in the school of the student who commited an offense. Therefore, we interviewed all the adolescents who participated in this project, were serving socio-educational measures of probation and had returned to school. Their teachers, colleagues, school employees and managers were also interviewed. The results pointed that students, after participating in the project, said they were more prepared for the exercise of citizenship. However, both students and educators have showed doubts about the effectiveness of the project as regards its contribution to educational inclusion. The evaluation of the project does not allowed us to point clearly whether he actually contributed to the permanence of those students in school. <![CDATA[Kant & a Educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442012000200015&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo teve por objetivo investigar uma política pública destinada à escolarização dos adolescentes autores de ato infracional privados de liberdade na Unidade de Internação Provisória (UIP) da Fundação Centro de Atendimento Socioeducativo ao Adolescente - Fundação Casa, instalada no Núcleo de Atendimento Integrado de Americana - Naia. Procurou-se analisar e investigar as contribuições do “Projeto Educação e Cidadania” para a inclusão na escola do aluno autor de ato infracional. Para tanto, foram entrevistados todos os adolescentes que participaram do projeto, que se encontravam cumprindo medida socioeducativa de liberdade assistida e que haviam voltado a estudar. Também foram entrevistados seus professores, colegas, funcionários e gestores das escolas. Os resultados indicaram que os alunos, após a participação no projeto, se diziam mais preparados para o exercício da cidadania. Porém, tanto eles como os educadores mostraram ter dúvidas em relação à eficácia do projeto no que se refere à sua contribuição para a inclusão escolar. A avaliação feita sobre o projeto não permitiu apontar claramente se ele de fato contribuiu para a permanência daqueles alunos na escola.<hr/>This study aimed to investigate a public policy about the education of adolescents who have committed offenses in custody in a Provisional Admission Unit of Foundation Center for Socio-Educational Services for Adolescents - known as Fundação CASA, located in an Integrated Family Service Centre in the city of Americana. We sought to analyze and investigate the contributions of the project “Educação e Cidadania” to the inclusion in the school of the student who commited an offense. Therefore, we interviewed all the adolescents who participated in this project, were serving socio-educational measures of probation and had returned to school. Their teachers, colleagues, school employees and managers were also interviewed. The results pointed that students, after participating in the project, said they were more prepared for the exercise of citizenship. However, both students and educators have showed doubts about the effectiveness of the project as regards its contribution to educational inclusion. The evaluation of the project does not allowed us to point clearly whether he actually contributed to the permanence of those students in school.