Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420150002&lang=es vol. 40 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200275&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Technology transfer to other school spaces]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200281&lng=es&nrm=iso&tlng=es O modelo de transferência de tecnologia oferece-nos uma perspectiva para analisarmos como as escolas recebem as inovações tecnológicas e seus equipamentos. Particularmente, consideramos as inovações geradas por esses processos no nível organizacional das escolas recebedoras dessas tecnologias. Os dados estudados decorrem de investigação atualmente realizada em doze (12) territórios autônomos espanhóis no Programa Escola 2.0. Nesta fase, estamos realizando a estatística descritiva e referências de algumas entrevistas e observações em centros escolares com docentes participantes do Programa "Centros Educativos Inteligentes". Dos primeiros resultados obtidos, podemos dizer que o sistema escolar segue um padrão de transferência incluindo: alta dependência da administração educativa, maior ênfase no equipamento instrumental do que no conhecimento e, finalmente, escassa formação prévia do centro receptor.<hr/>The technology transfer model offers us a perspective to analyze how schools receive incorporate technological activities and their equipment. Particularly, we analyze the innovations generated by these processes at the organizational level of schools as recipients of technology. The analyzed data belong to an investigation which is currently being performed in 12 regions on the "School 2.0 program". At this stage we handle references of descriptive statistics and some of the interviews and classroom observations from the participating centers on the "smart school". From the first analysis, it can be said that the school system follows a pattern transfer including: high dependence on the political level, more emphasis on the instrumental equipment than on knowledge and, finally, little previous preparation of the recipient organization. <![CDATA[Technology and Education: what are the challenges?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200295&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nos últimos anos temos assistido a um enorme investimento em recursos tecnológicos na educação. É internacionalmente reconhecido que Portugal ocupa uns dos primeiros lugares europeus em termos de disponibilização de tecnologias nas escolas. Contudo, são muitas as vozes que colocam algumas dúvidas sobre a eficácia e eficiência desses investimentos. No momento de avaliar os projetos tecnológicos, são encontrados com alguma frequência, falhas ao nível da formação de professores e nas metodologias com que esses recursos são utilizados. Este artigo visa compreender o verdadeiro papel da tecnologia na educação e apresentar algumas orientações para que a sua integração aconteça com maior intencionalidade educativa.<hr/>We have seen a huge investment in technological resources in education recently. It is internationally recognized that Portugal is one of the European leaders in making technology accessible to schools. However, there is doubt in regards to the effectiveness and efficiency of these investments. When evaluating technological projects, problems in teachers' education and in the methodologies are often found. This paper aims to provide a better understanding about the true role of technology in education and also to present some guidance so that its integration can occur within a higher level of educational intentionality. <![CDATA[Students' writing in university: an analysis of the dimensions of individuals]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200311&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir de uma problematização sobre o conflito que se estabelece entre as expectativas de ensino e as de aprendizagem da escrita acadêmica, sugerimos que os "suportes amigáveis" são uma das alternativas a que os estudantes recorrem a fim de tentar lidar com esse conflito. Esses suportes podem ser úteis também para que os alunos reconheçam, paulatinamente, a existência de relações de poder e autoridade perpassando a produção textual acadêmica, bem como a necessidade de incorporar o papel social e a identidade exigidos pela academia.<hr/>From a questioning about the conflict established between academic writing learning and academic writing educational expectations, we suggest that the "friendly supports" are one of the alternatives which students use to try to deal with this conflict. These supports can also be useful for students to recognize, gradually, the existence of authority and power relations permeating academic text production, as well as the need to incorporate the social role and identity required by the academy. <![CDATA[The challenges of teaching at the university for all: actions or inclusion attitudes?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200319&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo anuncia alguns desafios aos professores universitários, que cada vez mais são instados a trabalhar com as diferenças dos sujeitos nas instituições de Ensino Superior. Toma-se como ponto de partida programas de acesso ao Ensino Superior, desenvolvidos por um conjunto de Universidades Comunitárias do sul do Brasil. Parte-se de uma perspectiva teórica que toma a linguagem como constitutiva e não apenas representacional, dessa forma são constituídos o conhecimento e os sujeitos. A metodologia utilizada foi a análise documental. Argumentase que somente programas de acesso não são suficientes para garantir a permanência dos estudantes nas Universidades. A análise mostra que, ao narrar esses sujeitos, não mais os entendendo como problemas, mas sim como possibilidades, assim é possível que sejam produzidos outros alunos e outras formas de viver a inclusão na Universidade.<hr/>This paper shows some of the challenges faced by university professors, who are increasingly subjected to work with the individual differences in Higher Education institutions. The starting point for this research are the programs used to access Higher Education, developed by a group of Community Universities in southern Brazil. A theoretical perspective that considers language as constitutive, not just representational, is adopted, thus knowledge and people are built. The methodology used was documentary analysis. It has been argued that only access programs are not enough to guarantee the students permanence in the Universities. It is intended to show with the analyze that, by narrating about these students, we do not see them like problems, but we consider them possibilities, thus it is probable thatother forms of experiencing inclusion in the University and other students are going to be produced. <![CDATA[Analisys of a literacy experiment under the perspective of human rights education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200333&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo pretende promover uma reflexão sobre a necessidade de implementação prática, no quotidiano escolar, da Educação Intercultural e em Direitos Humanos, com foco na temática de gênero. Nesse sentido, apresentamos um conjunto de procedimentos didático-pedagógicos, realizados no contexto de aulas da disciplina de Língua Portuguesa, que tiveram como objetivo problematizar com estudantes, por meio de práticas de letramento, a situação da mulher na contemporaneidade. Nesse contexto, a metodologia proposta por Paulo Freire foi apresentada como ferramenta privilegiada para transpor da teoria à prática tal Educação. Assim, mediante a análise da vivência de estudantes (sujeitos da pesquisa) em Círculos de Cultura, tendo como tema gerador o sexismo, constatamos que a educação escolar pode conduzir o(a) aluno(a) de uma consciência alienada para uma consciência crítica.<hr/>This article intends to promote a reflection about the necessity of a practical implementation of the Intercultural Education and Human Rights in school environment with focus on the genre thematic. In this way, we present a set of pedagogical teaching procedures, applied in the context of Portuguese language classes, which had as a goal to problematize with the students, through literacy practices, by the women situation in the modern days. In this context, the methodology proposed by Paulo Freire was presented as a special tool to bridge from the theory to the practice in this referred Education. Therefore, by the analysis of students life experiences (subjects of this research) in the Culture Circles, and having sexism as a generating theme, we found that school education may lead the student from an alienated conscience to a critical conscience. <![CDATA[Youth and adult education and special education: the (re)invention of the necessary articulation between these areas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200347&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo exploratório propõe a aproximação entre a Educação Especial e a Educação de Jovens e Adultos, analisando as contribuições que os direcionamentos legais e políticos nacionais trazem acerca da Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. As publicações dos Fóruns EJA e a produção acadêmica têm propiciado o diálogo entre as duas áreas. A imersão teórica e crítica nos "lugares" considerados legítimos para que esse diálogo aconteça foi feita a partir da premissa da EJA no ensino comum, como espaço escolar potencializador, para que os jovens e adultos com deficiência desenvolvam seus modos singulares de aprender. A investigação apontou a timidez de estudos com esse viés e a necessidade de ampliar a discussão sobre o Atendimento Educacional Especializado para os jovens e adultos com deficiência.<hr/>This exploratory study proposes the approximation between Youth and Adult Education and Special Education, by analyzing the contributions provided by the national lawful and political guidance about Special Education considering the Inclusion Education perspective. The publications from the Youth and Adult Education Forums and the academic production have brought some dialogue between both areas. The theoretical and critical immersion in "places" considered as legitimate to make this dialogue possible from the premise of Youth and Adult Education being in the regular school as a potentialized space for impaired youths and adults to develop their singular ways of learning. This investigation has pointed out the scarcity of studies within this focus and the need for widening the discussion about the Specialized Education to impaired youths and adults. <![CDATA[Visual representation of liquid modernity: what do the mannequins tell us?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200361&lng=es&nrm=iso&tlng=es O fluxo de imagens, transformações tecnológicas e o culto ao corpo e à beleza são características que marcam a contemporaneidade. Fotografias, ilustrações e imagens da mídia difundem modelos com os quais as pessoas podem se identificar. Objetivou-se analisar como os sujeitos são representados pelos manequins de lojas. Para tanto, foi desenvolvida uma contagem de manequins em um shopping center da cidade de Maringá, Paraná. Foi constatado que os manequins representam, em sua maioria, as pessoas de cor ou raça branca. Verificou-se que o número de manequins de outras cores não corresponde ao número de brasileiros/as que se consideram pretos/as, pardos/as, amarelos/as ou indígenas. A partir disso, discutiu-se a importância da formação docente para os aspectos visuais da contemporaneidade.<hr/>The flow of images, technological transformations and the body and beauty cult are same characteristics that spot the contemporaneity. Pictures, illustrations and images in the media diffuse models that represent us and in which we can identify ourselves. It was an objective to analyze how we are represented by the mannequins from the stores. For that, it was developed a count of mannequins in a mall inMaringácity, Paraná. It was realized that the mannequins represent, in their majority, the colored or white people. It was verified that the number of mannequins of different race colors do not correspond to the number of Brazilians that consider themselves black people, brown people , yellow people or red people. Based on this, it was discussed the importance of teacher's training to the visual aspects of the contemporaneity. <![CDATA[Complexity, knowledge and education: the emergence of a new epistemological paradigm in contemporary context]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200375&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente estudo tematiza a emergência de um novo paradigma epistemológico no cenário contemporâneo, o qual sinaliza para a problemática da complexidade implicada em toda dinâmica do conhecimento humano. A abordagem metodológica orienta-se por uma perspectiva hermenêutica e dialética, a qual busca privilegiar a leitura crítica das obras de Edgar Morin, situando-as numa leitura de conjunto e procurando extrair delas relações entre concepções epistemológicas, éticas e políticas. O resultado desta leitura, quando tematizada no âmbito escolar, consiste em compreender o novo desafio da escola no trato com o conhecimento. Para além de ensinar conhecimentos, a escola precisa ensinar uma nova relação com o conhecimento. Esta pressupõe uma leitura mediata e complexa da realidade, re-elaborando o significado da ciência e do conhecimento no contexto societário.<hr/>This study addresses the emergence of a new epistemological paradigm in the contemporary scenery, which points to the problem of complexity involved in the whole human knowledge dynamic. The methodological approach is guided by a hermeneutic and dialectical perspective, which intends to privilege the critical reading from Edgar Morin books, placing them in a set of reading and trying to extract the relation between epistemological, ethical and political concepts. The result of this reading, when thematized in the school place, is to understand the school's new challenge in dealing with knowledge. Besides teaching knowledge, the school needs to teach a new relation with knowledge. This presupposes a mediate and complex understanding of reality, reworking the science and knowledge meaning in the corporate context. <![CDATA[Formation experiences of different other in environments of friendship]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200389&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo investiga possibilidades de se firmarem experiências formativas envolvendo as dimensões da amizade e as vivências na amizade, como dinâmicas potencializadoras do reconhecimento do outro. Considera as relações pedagógicas, visando à homogeneização, como portadoras do risco de submeter e excluir o outro e o diferente. Reconhece a necessária prudência diante da complexidade e das dificuldades históricas de compreensão do outro. O estudo tem como base a buscagem em referenciais teóricos e entende que a vivência na amizade permite a construção de visões positivas de mundo, de si e do outro como seres humanos singulares e diversos. A convivência na amizade como um com-sentir contempla cenários de respeito à alteridade, um respeito que passa pela descoberta de si e do outro como exercício dessa convivência.<hr/>The article investigates possibilities of establishing formative experiences involving the dimensions of friendship and experiences in friendship as a dynamic that makes possible the other's recognition. It considers the pedagogical relations, aiming to homogenization as the risk carters of submitting and excluding the other and the different. It recognizes the prudence required in face of the complexity and historical difficulties in understanding the other. The study is based on the search for theoretical references and it understands that the friendly experience allows the construction of world positive visions from ourselves and from others considering us as unique and diverse human. The coexistence in friendship as a consent (feel with) includes scenarios with respect to otherness, a respect that goes by the self and the other's discovery as an exercise of this living. <![CDATA[Challenges of the education of children living with their mothers in prisions: the function of the University and public power]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200401&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo apresenta o projeto de atenção ao desenvolvimento infantil dos bebês que residem com suas mães apenadas na instituição prisional, Penitenciária Feminina Estadual Madre Pelletier/RS. Ele promove ações visando ao bem-estar físico, afetivo e sócio cognitivo das crianças entre 3 e 12 meses, na perspectiva do cuidar e educar. Estudantes da Pedagogia, sob orientação e supervisão de professores do Curso, planejam e desenvolvem atividades educativas duas vezes por semana, considerando as especificidades da rotina carcerária e as necessidades de desenvolvimento dos bebês. Porém, é preciso reconhecer que faltam políticas públicas comprometidas com as necessidades de desenvolvimento dessas crianças para que possam assegurar que o vínculo mãe-bebê se estabeleça da forma mais saudável possível.<hr/>This article presents the care project for infant development, considering babies who are living with their mothers at the penitential institution, Madre Pelletier Female Penitentiary, in Rio Grande do Sul State. The project promotes actions to secure the Physical well-being, affective and social cognitive among 3 to 12 months children, into the perspective of taking care of and educate them. Pedagogy students, under the professors' supervision and orientation in their courses, plan and develop educational activities twice a week, considering the particularities of prison's routine and the babies' development needs. However, it is necessary to recognize the lack of public policies responsible with the children development necessities in order to ensure that the connection between mother and child are established by the healthiest way. <![CDATA[Gustavo Capanema: creation of the National Commission on Elementary School]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200413&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo tem por objetivo problematizar a situação da educação primária no Brasil e as ações desenvolvidas para sanar esse problema na história da educação brasileira, com essa finalidade investiga-se a criação da Comissão Nacional do Ensino Primário (CNEP) no Brasil no ano de 1938, período em que Gustavo Capanema Filho (1900-1985), político e intelectual brasileiro, esteve à frente do Ministério da Educação e Saúde, historicamente conhecido como 'Era Vargas'. No trabalho são apresentados alguns debates e estratégias levantadas nas sessões da Comissão. Destaca-se que a formação do indivíduo, por meio da educação, foi considerada o motor para a ordem e o progresso da nação no contexto analisado.<hr/>This article aims to discuss the situation of primary education in Brazil and the actions taken to solve this problem in Brazilian Education history, with this purpose, it is investigate the creation of the National Primary Education Commission (CNEP) in Brazil during the year 1938, period that it is historically known as "Vargas Age", in which Gustavo Capanema Filho (1900-1985), politician and Brazilian intellectual, was the headed in the Education and Health Ministry. In this paper it is presented some discussions and strategies raised in the Commission sections. It is highlighted that the individual formation, through education, was regarded as the engine for the order and nation progress in the context analyzed. <![CDATA[Reflecting about the tension between research and practice: the case of science teaching]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200425&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nesse artigo a ideia de que os resultados das pesquisas em educação não são incorporados adequadamente na formulação de políticas educacionais é problematizada a partir de argumentos desenvolvidos em uma perspectiva pós-estruturalista e pós-colonial. Esses argumentos tomam como objeto de análise as produções das comunidades disciplinares que pesquisam o ensino de ciências com a compreensão de que elas expressam discursos que circulam nos diferentes contextos de produção curricular. A análise rompe com a distinção entre conhecimento e cultura e passa a assumi-los como processo de enunciação de sentidos. Interessa discutir como as concepções dos pesquisadores sobre o conhecimento e as práticas docentes são informadas por um realismo epistemológico que fundamenta a dimensão transformadora que é atribuída ao conhecimento, cuja apropriação é significada como possibilidade de emancipação.<hr/>In this article the idea that the research results in education are not adequately incorporated in the formulation of educational policy is questioned from some developed arguments in a poststructuralist and postcolonial perspective. These arguments take as analysis object the disciplinary community products that research science education, with the understanding that these express discourses, which are circulating in different curricular contexts. The analysis breaks the distinction between knowledge and culture and takes them as a process of sense enunciation. The focus is discussing how the researchers' conceptions about knowledge and teaching practices are informed by an epistemological realism that justifies the processing dimension attributed to knowledge, whose ownership is meant as a possibility of emancipation. <![CDATA[Comics in the training process of Science and Biology teachers]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200439&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo desse texto foi refletir sobre HQ's como recurso didático no Ensino de Ciências e Biologia. Da experiência como docente do curso de Ciências Biológicas, ministrando a disciplina Metodologia de Ensino desde 2009, inferimos que as HQ's podem ser úteis na Educação, os futuros professores aprovam sua utilização, proporiam que seus alunos elaborassem suas próprias HQ's. Alertamos para a adequação conceitual, pois a utilização da HQ pressupõe uma correção absoluta, salvo nos casos em que o professor deseje comparar ao conceito adequado; para a linguagem, uma vez que muitos cartunistas utilizam uma linguagem chula em suas produções; para a imagem, pois os autores constroem personagens que não são facilmente identificados como pessoas ou são animais desconhecidos; para os valores, pois os quadrinhos podem emitir juízos particulares dos autores.<hr/>The aim of this paper was to reflect on comics as a teaching resource in the Science and Biology teaching. From the experience as a professor in the Biological Sciences course, which we worked in the Teaching Methodology subject since 2009, we infer that comics can be useful in education, the future teachers approve its using and they would propose that their students draw up their own comics. We alert to the conceptual adequation, because the use of comics presupposes an absolute correction, unless in the cases in which the teacher wishes to compare the appropriate concept; for language, considering that many cartoonists use a foul language in their productions; for the image, because the authors build characters that are not easily identified as persons or they are unknown animals; for the values, because comics can show particular judgments from the authors. <![CDATA[An observational study on the interactions of children/teens with Intellectual disability no regular education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200451&lng=es&nrm=iso&tlng=es Esse estudo caracterizou as interações de crianças/adolescentes com deficiência intelectual incluídas no ensino regular por meio de observação naturalística de crianças/adolescentes com e sem deficiência intelectual em ambiente escolar. A análise quantitativa realizou-se por meio de procedimentos de estatística descritiva e a análise qualitativa centrou-se na discussão dos dados quantificados. Classificou-se os comportamentos em três categorias (interações acadêmicas; interações não acadêmicas; não interações). Os sujeitos com deficiência apresentaram porcentagem maior em três dos cinco comportamentos acadêmicos. Nas interações não-acadêmicas, das nove subcategorias, apresentaram frequência maior em três. Nas não-interações registrou-se índices idênticos entre os grupos. Houve pouca diferença nos tipos de interações apresentadas pelas crianças/adolescentes com e sem deficiência intelectual e baixo índice de resistência a colegas em condição diferente ou de deficiência.<hr/>This study characterized the children/adolescents interactions with intellectual disabilities that are included in the regular education by a naturalistic observation of children/adolescents with and without intellectual disabilities in school environment. The quantitative analysis was conducted by descriptive statistics procedures and qualitative analysis focused on the discussion on quantified data. The behavior was classified into three categories (academic interactions; non-academic interactions, no interactions). The persons with disabilities had a higher percentage in three of the five academic behaviors. In non -academic interactions, considering the nine subcategories, they had higher frequency in three. In non-recorded interactions, the rates between groups are identical. There was little difference in the types of interactions presented by the children/adolescents with and without intellectual disabilities and low incidence of resistance to colleagues in different condition or disability. <![CDATA[The Development Index of São Paulo public Education (Idesp): school practices results]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442015000200465&lng=es&nrm=iso&tlng=es Mensurado anualmente - com base apenas nas taxas de aprovação de todos os alunos e nos resultados de testes padronizados de uma parcela destes alunos - o Índice de Desenvolvimento da Educação no Estado de São Paulo (Idesp) indica, a partir de 2008, a qualidade da educação básica das mais de cinco mil escolas da rede pública paulista de ensino regular. O objetivo deste artigo é o de apresentar que as escolas, com base no Idesp, definem as práticas escolares a serem efetivadas das quais se destacam a excessiva aplicação de exames simulados e a promoção - pautada basicamente nos registros de frequência - dos alunos para a série seguinte. Tal afirmação é possível a partir de participações em reuniões pedagógicas em quatro destas escolas, no período de 2008 a 2011.<hr/>Annually measured - based only on all students approved rates and the results of standardized tests of part of these students - the Education Development, Index in São Paulo state (Idesp), indicates, from 2008, the quality of Basic education of more than five thousand of São Paulo public schools of regular teaching. The purpose of this article is to present that the schools, based on Idesp determinate the school practices to be made in which the excessive mock test are implicated promotion - guided primarily on attendance records - from the students to the following series. This statement is possible from our pedagogical meetings participation in four of these schools, from 2008 to 2011.