Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420180001&lang=es vol. 43 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Aproximación al aprendizaje desarrollador en la Educación Superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000100011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo El aprendizaje desarrollador, como concepción de aprendizaje, es uno de los herederos más fieles de la concepción histórica y cultural de la psiquis humana. La propuesta más aceptada en este ámbito fue conce bida para un contexto y un nivel educativo diferente al contexto univer sitario. En el artículo se revelan estas contradicciones y una propuesta conceptual de estas concepciones para el aprendizaje universitario. <hr/>Abstract The learning who’s develop a personality of students, as learning con ception, is one of the most faithful continuers of historical and cultu ral conceptions of human psyche. The most accepted proposal of this type of learning was conceived for a one context and one educational level different to the university context. In this paper is revealing these contradictions on the conceptions of the learning who´s develop the personality of students and was proposed theorist conceptions of this type of learning to higher education. <![CDATA[Social-environmental and interdisciplinary possibilities of citizenship from what students and teachers say at a public elementary school, in Salvador the capital of Bahia State]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000100027&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O objetivo deste artigo é analisar a cidadania na formação de alunos de uma escola pública de ensino fundamental do bairro do Cabula, em Salvador, Bahia. A pesquisa de campo foi realizada entre os meses de setembro a dezembro de 2014. Foram aplicadas entrevistas com qua tro professores das turmas do turno matutino dos Temas Transversais de Cidadania, Meio Ambiente e Ciência e Tecnologia. Questionários mistos foram aplicados com um total de quarenta alunos selecionados entre as respectivas turmas - dez por turma. Os resultados apontaram desafios e possibilidades socioambientais a partir da interdisciplinari dade do tema proposto. <hr/>Abstract: The aim of this paper is to analyze citizenship in formal education pro cess of students of a public elementary school in Cabula’s neighborhood, in Salvador the capital of Bahia State. The research field occurred be tween September and December 2014. Interviews were applied to four teachers from the morning shifty classes of Citizenship, Environ ment, Science, and Technology Main Themes. The questionnaires were applied to forty students selected from the respective classes, ten per class. The results pointed social-environmental challenges and possibi lities from the interdisciplinarity of the proposed theme. <![CDATA[Education at the service of alienation: bills that threaten Paulo Freire’s dream of transformative education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000100041&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo busca analisar os recentes projetos de lei criados para re primir o pensamento crítico nas escolas brasileiras e submetê-las plenamente às exigências e aos pressupostos neoliberais. São variadas as maneiras de atacar a liberdade e a autonomia de educandos e educadores. Elas vão desde a abolição de disciplinas fundamentais para uma formação cidadã, como a Sociologia e a Filosofia, até a criminalização dos docentes de Humanas, passando pelo estabelecimento de uma educação produtivista, voltada apenas para notas. Todas estas medidas instituem oficialmente a opção por aquilo que Paulo Freire, o maior educador brasileiro, tanto criticou: uma educação alienante a serviço do grande capital. <hr/>Abstract This paper seeks to analyse recent bills which were drafted with a view to repressing critical thinking in Brazilian schools, thus forcing these schools to fully abide to neoliberal premises and demands. There are different ways in which the liberty and autonomy of pupils and educators alike can be put in risk. These range from the abolishment of subjects which are essential for shaping citizens, such as Sociology and Philosophy, to the criminalisation of Humanities teachers, including the formentation of a more productivist approach to education whereby only grades matter. These different measures officially introduce an option for something which was greatly condemned by Paulo Freire, Brazil’s greatest educator: an alienating education at the exclusive service of big business. <![CDATA[Sociospatial inequalities and school choice]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000100055&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa cuja temática se ins creve na interseção das problemáticas clássicas da sociologia da edu cação e da sociologia urbana. Objetivando compreender se e de que maneira as desigualdades socioespaciais impactam as desigualdades es colares, analisamos o modo como determinadas características sociais e urbanas de um território estruturam as estratégias e as escolhas escola res das famílias ali residentes. Para tanto, examinamos duas sub-regiões da região do Barreiro, situada em Belo Horizonte, as quais apresentam contrastes socioeconômicos e urbanos. Partindo da noção de “geogra fia de oportunidades”, comparamos as estratégias e escolhas escolares efetuadas pelas famílias que vivem nessas duas áreas, procurando iden tificar de que maneira as características sociais do entorno constrangem ou favorecem suas preferências escolares. Os resultados indicaram um efeito da distribuição desigual das oportunidades escolares sobre as es colhas parentais, derivado das características quantitativas e qualitativas da oferta escolar local. <hr/>Abstract These article shows the results of a research, whose problem is in the intersection of classical problems of sociology of education and urban sociology. Aiming to understand if and how socio-spatial inequalities impact on schooling inequalities, we analyzed the way certain social and urban characteristics of a territory structure the strategies and fa milies’ school choices. In order to do so, we examined two sub-regions in the Barreiro area, situated in Belo Horizonte, that present socioe conomic and urban contrasts. Starting from the notion of geography of opportunities, we compared the strategies used and school choices made by families that lived in these two areas, aiming to identify how the socio-economic characteristics of the environment constrained or favored their schooling preferences. The results indicated an effect of the unequal distribution of school opportunities on the parental choi ces, derived from the quantitative and qualitative characteristics of local school offer. <![CDATA[Pedagogical practices in the border region: A look from Ponta Porã schools]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000100075&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo tem como objetivo descrever a inserção pedagógica de estudantes brasiguaios, oriundos de Pedro Juan Caballero-PY, nas escolas em Ponta Porã-BR. Para atender a isso, realizou-se um levanta mento bibliográfico sobre o Programa de Escolas Bilíngues de Frontei ra - PEBF e as práticas pedagógicas realizadas em Ponta Porã-BR com estudantes brasiguaios, oriundos de Pedro Juan Caballero-PY. A exclu são e violência permeiam a educação na região de fronteira, incluindo escolas de Ponta Porã que precisam de um olhar sensível com vistas na prática pedagógica inclusiva. Observa-se o preconceito no contexto escolar, tanto por parte de profissionais quanto de estudantes brasileiros direcionados aos brasiguaios, assim as escolas têm o desafio de incluí-lo, para isso é preciso ressignificar as relações entre estudante e professor e estudante e estudante. <hr/>Abstract This article aims to describe the pedagogical integration of brasiguaios students, coming from Pedro Juan Caballero-PY in schools in Pon ta Pora-BR. To meet this, we performed a literature on the Bilingual Schools Program Frontier - PEBF and pedagogical prac-cas held in Pora-BR Tip with brasiguaios stu-dents, coming from Pedro Juan Ca ballero-PY. The exclusion and violence pervade education in the border region, including Ponta Pora schools who need a sensitive look seen in inclusive classroom. Obser-va is prejudice in the school context, both by professionals as of brasi-shipyards students di-rected to brasiguaios, so schools are challenged to include it, for it is necessary to reframe the rela-tionship between student and teacher and student and student. <![CDATA[The dimensions of pedagogical practice and teacher writing: challenges of teacher education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000100089&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo apresenta resultados da pesquisa “As dimensões da prática pedagógica e a escrita de professores: desafios da formação docente”. Através dos Diários de Aula (ZABALZA, 2004) analisa-se quais di mensões pedagógicas figuram nos Diários dos acadêmicos em estágio do Curso de Pedagogia, assim como converte tais documentos em pos sibilidade de qualificação da escrita. A metodologia de trabalho seguiu a/o 1) explicitação das características do Diário de Aula; 2) indicação da frequência de escrita do Diário; 3) registro do maior número pos sível de informações; 4) identificação das dimensões pedagógicas; 5) análise da escrita, sob os critérios de: repetição vocabular, ortografia, co esão e coerência textuais; 6) análise dos Diários para acompanhamento dos processos desenvolvidos no Estágio, e avanços na escrita. Alguns resultados acerca das dimensões pedagógicas: 1) o planejamento neces sita ser reafirmado como organização do ensino, como previsão, como roteiro; 2) o planejamento necessita figurar como elemento que ante cede a aula; 3) o planejamento não é a descrição do que já aconteceu, mas a projeção do que irá acontecer; 4) os objetivos, a metodologia, os recursos, as atividades previstas no planejamento necessitam apontar para o(s) mesmo(s) propósito(s). Acerca da escrita: 1) a escassa utiliza ção de elementos coesivos; 2) o comprometimento da coerência textual; 3) as repetições vocabulares; 4) os erros ortográficos na escrita de verbos irregulares; 4) a linguagem excessivamente informal. <hr/>Abstract This article presents results of the research "The dimensions of pedago gical practice and the writing of teachers: challenges of teacher educa tion". Through the Classical Diaries (ZABALZA, 2004) it is analyzed which pedagogical dimensions are included in the Journal of Acade mics in the Pedagogy Course, as well as converting such documents into the possibility of writing qualification. The methodology of work followed the 1) an explanation of the characteristics of the Classroom Diary; 2) indication of the writing frequency of the Journal; 3) recor ding the greatest possible number of information; 4) identification of pedagogical dimensions; 5) analysis of writing, under the criteria of: vocabulary repetition, spelling, textual cohesion and coherence; 6) Analysis of the Diaries to follow the processes developed in the Inter nship, and advances in writing. Some results about pedagogical dimen sions: 1) planning needs to be reaffirmed as an organization of teaching, as a prediction, as a script; 2) Planning needs to appear as an element that precedes the lesson; 3) Planning is not the description of what has already happened, but the projection of what will happen; 4) the objectives, methodology, resources, activities planned in the planning need to point to the same purpose (s). About writing: 1) the scarce use of cohesive elements; 2) the compromise of textual coherence; 3) vocabulary repetitions; 4) spelling errors in writing irregular verbs; 4) overly informal language. <![CDATA[Support book for the municipality of Rio de Janeiro beginner teacher: clarifying conceptions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000100099&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Concebendo que perspectivas teóricas e concepções de ensinar e apren der integram os materiais de apoio direcionados aos professores ini ciantes, tomamos no presente artigo o objetivo clarificar as concepções e princípios do trabalho pedagógico que ancoram o livro “Aula nota 10”. O percurso analítico baseou-se na tematização onde procuramos os núcleos de sentido que focalizassem as visões de professor, do pro cesso de ensino-aprendizagem e dos referentes formativos. A partir da conjugação dos resultados, concluímos que há a presença da concepção de professor distinguido entre aquele que executa e que pensa. Nes ta perspectiva defendemos a necessidade de uma postura docente não aplicacionista, e sim crítica, para que possamos instrumentalizar os pro fessores que se iniciam na profissão a tomarem suas próprias decisões, com conhecimento, competência e criatividade. <hr/>Abstract Conceiving that theoretical perspectives and concepts of teaching and learning are part of the support materials targeted at beginners, tea chers take this article aimed to clarify the concepts and principles of pedagogical work that anchor the book "Class Note 10". The route was based on analytical study where we seek the nuclei of meaning that focusing the views of professor, teaching-learning process and related training. From the combination of the results, we conclude that there is the presence of design professor distinguished between that running and you think. In this respect we support the need for a teacher not aplicacionista, but critical, so that we can exploit the teachers who start in the profession to take their own decisions, with knowledge, skill and creativity. <![CDATA[Stories of life and biography: research on the training brands of teachers of the southeastern region of the state of goiás through formation memories]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000100113&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo aborda os resultados da pesquisa realizada no Estágio de Pós-Doutorado, intitulada “Histórias de Vida e Biografização: Memo riais de Alunas do Curso de Pedagogia da UFG/Regional Catalão - 2015”, desenvolvido no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás - Regional Catalão, vinculada à Linha de Pesquisa “História e Culturas Educacionais”. A proposta de pesquisa foi a análise do sentido das marcas formadoras que profissionais da educação em formação produzem quando são submetidos à escrita de memoriais. Como questões de pesquisa investigou-se a relação entre memória e formação docente e qual o movimento no desenvolvimento pessoal de construção identitária. Utilizamos como referencial teórico-metodológico as Pesquisas (Auto)Biográficas. A metodologia de senvolvida foi a leitura de 35 memoriais de formação para análise dos relatos dos alunos e das alunas, durante o ano de 2015. Concluímos que a escrita dos memoriais possibilitaram, entre outros aspectos, uma descoberta de como as vivências de sua formação acadêmica e as relações com as pessoas podem determinar quem somos como profissionais da educação. <hr/>Abstract This article addresses the results of the research carried out in the pos t-doctoral stage, entitled "Life Stories and Biography: Memorials of Students of the Pedagogy Course of UFG / Regional Catalão - 2015", developed in the Postgraduate Program in Education of the University Federal de Goiás - Regional Catalão, linked to the Research Line "History and Educational Cultures". The research proposal was to analyze the meaning of the formative marks that professionals of the education in formation produce when they are submitted to the writing of me morials. As research questions investigated the relationship between memory and teacher training and what the movement in the personal development of identity construction. We use as theoretical-methodological reference the (Auto) Biographical Searches. The methodology developed was the reading of 35 training memorials to analyze the reports of the students during the year 2015. We conclude that the writing of the memorials enabled, among other aspects, a discovery of how the experiences of their academic and relationships with people can determine who we are as education professionals. <![CDATA[Investigating teasing between peers]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000100127&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A provocação é um conflito peculiar, conceituado pela união da agres são e do humor, o que lhe confere um caráter de ambiguidade. Este estudo, baseado nos pressupostos piagetianos, objetivou investigar as características das provocações vivenciadas por 250 alunos de 3 a 14 anos, de 6 escolas públicas do interior do estado de São Paulo. Buscou-se identificar as estratégias empregadas e as finalizações decorrentes. Foram realizadas 370 horas de observação sistemática e utilizou-se re cursos qualitativos e quantitativos de análise. Os resultados indicaram que as características do desenvolvimento interferem na vivência da provocação. Apesar de ser frequente em todas faixas etárias, vai se tor nando predominante com o desenvolvimento, sendo cada vez mais ver bal e com mais marcas de insinuações. A quantidade das provocações interssexuais aumenta entre os jovens, já fortemente permeadas pela sexualidade. Em todas as faixas etárias, são utilizadas mais estratégias de revide e, ao final, as provocações são simplesmente, abandonadas. <hr/>Abstract Teasing is a peculiar conflict, conceptualized by the union of aggression and humor. This study aimed to investigate the characteristics of teasing experienced by 250 students of 3-14 years old of six public schools in cities of São Paulo state. Also aimed to identify the strategies employed and the outcomes. 370 hours of sistematic observation were conducted and it was used qualitative and quantitative analysis capabilities. The re sults indicated that the development characteristics influence the expe rience of teasing. Although it is common in all age groups, it becomes predominant with the development, becoming more verbal and with more insinuations. The amount of intersex teasings increases among young people, already heavily permeated by sexuality. In all age groups, it was used more retaliation strategies and, ultimately, the teasings were simply abandoned. <![CDATA[Gender and sexual diversity: homophobia in the school context]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000100141&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo objetiva analisar se a escola trabalha gênero e sexualidades na perspectiva do enfrentamento e superação da homofobia. O referencial teórico abarca autores/as como Scott, Butler, Louro, Grossi, Caetano, Junqueira, Borrillo, Miskolci, entre outra/os. Foi desenvolvido uma pesquisa documental sobre o Plano Municipal de Educação e Projeto Político Pedagógico da referida escola. Também foram realizadas observações na escola e entrevistamos cinco estudantes, três pessoas da equipe diretiva e quatro professoras/es. Os dados foram analisados de acordo com o método de análise de conteúdo qualitativo proposto por Mayring. Os resultados indicam a presença de práticas violentas contra estudantes que apresentam uma identidade de gênero e orientação sexual diferente da heteronormatividade. Constatou-se que nessa turma não são desenvolvidas ações educativas para o enfrentamento da homofobia. <hr/>Abstract This article aims to analyze if the school works gender and sexualities in the perspective of coping with and overcoming homophobia. The theoretical reference covers authors such as Scott, Butler, Louro, Grossi, Caetano, Junqueira, Borrillo, Miskolci, among others. A documentary research was developed on the Municipal Plan of Education and Political Pedagogical Project of School. We made observations in the school and interviewed five students, three people from the management team and four teachers who work in this class, totaling 12 interviews. The data were analyzed according to the qualitative content analysis method proposed by Mayring. The results indicate a presence of violent practices against students that unite a gender identity and sexual orientation different from heteronormativity. In addition, it was verified that in this class educational actions are not developed to combat the homophobia.