Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420180002&lang=es vol. 43 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Enseñar y aprender, la poética de la presencia en un aula de primaria: un estudio narrativo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200179&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artículo es una composición narrativa en torno a la vida que se va sucediendo en un aula de primaria. En la composición del relato se ha buscado ir elaborando el sentido de la escuela como posibilidad de encuentro y de relación. Un pensar la escuela como lugar para ser y como experiencia de relación con la alteridad. El relato es el fruto de un ir acompañando a esta maestra en su quehacer cotidiano en la escuela durante dos cursos escolares. Un proceso de acompañar y narrar que me ha ayudado a reconocer y nombrar las cualidades educativas, las disposiciones subjetivas y los saberes con los que esta maestra va sosteniendo y dando sentido a su práctica pedagógica. Dicho trabajo se enmarca en el desarrollo de dos proyectos de investigación cuyo foco de estudio es indagar los saberes experienciales con los que docentes, de educación infantil y primaria, sostienen sus prácticas educativas para explorar su valor formativo y sus posibles implicaciones para la formación inicial. Nuestra finalidad no es hacer un inventario de buenas prácticas sino un ir aprendiendo de y con docentes para procurar vivificar el conocimiento pedagógico. Para transformar nuestras prácticas en la formación inicial del profesorado.<hr/>Abstract This article is a narrative composition about life that takes place in a primary classroom. The composition of the story has sought to develop the sense of school as a possibility of encounter and relationship. Thinking school as a place to be and as an experience of relationship with otherness. The story is the result of accompanying this teacher in her daily work at school during two school years. A process of accompanying and narrating that has helped us recognize and name educational qualities, subjective dispositions and knowledge that hold and give meaning to her pedagogical practice. This work is part of the development of two research projects whose study focus is to investigate the experience knowledge with which pre-school and primary education teachers support their educational practices, in order to explore its formative value and its potential implications for teacher education. Our purpose is not to make an inventory of good practices but to learn from and with teachers to try to vivify the pedagogical knowledge. To transform our practices in the teacher education. <![CDATA[The music of friendship: notes between philosophy and education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200195&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente texto trata das relações entre música, filosofia, educação e amizade. Parte de uma leitura do músico italiano Ezio Bosso e faz dialogá- la com autores como F. Ferraro, J. Masschelein e M. Simons, J. L. Nancy, M. Santi, G. Deleuze, C. Lenkensdorf e os zapatistas. Algumas das questões principais que este artigo tematiza são: o papel da escuta, na música e na filosofia; as contribuições da música para pensar o sentido da educação; o papel da busca e do encontro na vida e na educação; o lugar do outro, na música, na filosofia e na educação; o sentido da amizade como forma impessoal no pensamento; o texto recupera palavras de Paulo Freire sobre o valor do coletivo na vida institucional e, por último, faz também uma homenagem a Fúlvio Manara, autor italiano recentemente falecido, significativo no campo das comunidades de investigação filosófica e da educação para a paz.<hr/>Abstract The present article deals with the relations between music, philosophy, education and friendship. It starts with a reading of the Italian musician Ezio Bosso and its main interlocutors are authors like F. Ferraro, J. Masschelein &amp; M. Simons, J. L. Nancy, M. Santi, G. Deleuze, C. Lenkensdorf and the zapatistas. Some of the main issues that this article discusses are: the role of listening, in music and philosophy; the contributions of music to consider the meaning of education; the role of search and encounter in life and education; the place of the other, in music, philosophy and education; the sense of friendship as an impersonal form in thought; the text recovers some of Paulo Freire's words about the value of the collective in institutional life and, finally, also pays homage to Fulvio Manara, a recently deceased Italian author, significant in the field of philosophical community of inquiry and education for peace. <![CDATA[Think about the city, the children and their education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200207&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo, sob forma de ensaio, problematiza a participação da criança na cidade, colocando em suspeição se a sua exclusão nos espaços sociais mais amplos ocorre porque a cidade - a pólis, tal como os gregos a denominavam - foi perdendo as referências legadas pelo passado como a organização mais elevada do convívio humano. Considera que o reconhecimento da criança como partícipe na cidade não significa desvinculá-la de uma experiência social compartilhada com outras categorias geracionais e nem torná-la refém de uma autonomia, cuja infância autocentrada pode muito bem expor certos particularismos que a desvincula de uma rede de relações humanas mais amplas e complexas, destituindo os adultos de suas responsabilidades públicas com aqueles que chegam ao mundo. Dialogando, fundamentalmente, com o pensamento de Hannah Arendt sobre o que ela depreende da experiência grega da pólis, procura transpor prerrogativas usualmente dominantes sobre a participação das crianças na cidade, chamando a atenção para o papel da educação na compreensão da cidade como uma experiência cujo legado das tradições culturais e heranças simbólicas seja uma referência importante e permanente na formação das novas gerações.<hr/>Abstract This paper, in the form of an essay, problematizes the child's participation in the city, investigating if its exclusion in the wider social spaces occurs because the city - the polis, as the Greeks called it - was losing the references transmitted by the past as the highest organization of human relations. It considers that the recognition of the child as a participant in the city does not mean to untie it from a social experience shared with other generational categories nor to make it hostage to an autonomy, whose self-centered childhood may well expose certain particularisms that dissociates it from a network of broader and more complex human relationships, depriving adults of their public responsibilities to those who come to the world. Dialoging, fundamentally, with Hannah Arendt's thought about what she comprehends from the Greek experience of polis, it seeks to transpose usually dominant prerogatives about children's participation in the city, drawing attention to the role of education in the understanding of the city as an experience whose legacy of cultural traditions and symbolic heritages is an important and permanent reference in the formation of the new generations. <![CDATA[Education and complexity: a possible dialogue]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200223&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Por supor que a filosofia de Paulo Freire se encontra impregnada de elementos de complexidade, um dos princípios da transdisciplinaridade, este artigo analisa as premissas do pensamento complexo identificando suas aproximações com os pressupostos freirianos, entendidos como elementos organizadores do conhecimento e estimuladores do espírito problematizador-criativo dos sujeitos históricos atuantes na educação brasileira. O estudo aponta elementos da abordagem transdisciplinar no pensamento de Paulo Freire por ele vislumbrar a educação como caminho de autonomia e libertação, a partir de um método de ensino entendido como campo de construção de conhecimento que incorpora a dimensão ontológica do ser humano e a prática educativa formadora de um sujeito transdisciplinar comprometido com a geração de novas estratégias articuladas ao bem comum em um processo contínuo de aprendizagem e de atuação política.<hr/>Abstract By assuming that Paulo Freire´s philosophy is impregnated with elements of complexity, one of the principles of interdisciplinary methodology, this article aims to examine the principles of the complex thought in an attempt to identify their similarities with Freire´s assumptions. They can be recognized as organizing elements of knowledge as well as stimulants of the problem solving-creative spirit of historic subjects acting in brazilian education. The bibliographical study shows that Paulo Freire absorbs the transdisciplinary approach when he envisions education as a path towards autonomy and liberation. Freire views it as a teaching method, not only as a construction field of knowledge which incorporates the ontological dimension of the human being, but also as an educational practice which enables the emergence of a transdisciplinary subject committed to the generation of new strategies that aim the common good in a continuous process of learning and political action. <![CDATA[The medusa-school: the look of the other and education in Jean-Paul Sartre]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200235&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Investigamos a ontologia do olhar proposta por Jean-Paul Sartre em seu livro O ser e o nada: Ensaio de Ontologia Fenomenológica, publicado em 1943, a fim de problematizar as relações intersubjetivas na formação escolar em particular, e na educação, em geral. Aproximando-nos do texto sartriano, demonstramos como a forma de olhar e de ser olhado é estruturante do Para-si e de sua dimensão do ser-Para-outro. A partir da controvertida figura metafórica da escola-medusa, remetendo- nos ao mito grego antigo de Medusa que petrificava quem a olhasse diretamente, estabelecemos um diálogo entre a ontologia sartriana e a pedagogia. A partir da análise rigorosa da categoria do ser-Para-outro (être-Pour-autrui) destacamos as relações possíveis entre os estudantes e os professores no ambiente escolar em que se dá a relação intersubjetiva, ou dito de outra forma, a relação pedagógica entreolhares. A metodologia utilizada é uma pesquisa bibliográfica de alguns textos sartrianos e de alguns de seus comentadores. O resultado pretendido é uma colaboração em torno da ontologia do olhar, no interior das discussões propostas pela Filosofia da Educação.<hr/>Abstract We investigated the ontology of look proposed by Jean-Paul Sartre in his book Being and Nothingness: An Essay on Phenomenological Ontology, published in 1943, in order to problematize intersubjective relations in particular school formation, and education in general. Approaching the Sartrian text, we demonstrate how the way of looking and being looked at is structuring of the Self and its dimension of Being-to-other. From the controversial figure of the school-medusa, referring to the ancient Greek myth of Medusa that petrified who looked directly at it, we established a dialogue between Sartre's ontology and pedagogy. From the rigorous analysis of the category of being-to-other (être-Pour-autrui) we highlight the possible relations between students and teachers in the school environment in which the intersubjective relationship occurs, or put another way, the pedagogical relationship interchangeable. The methodology used is a bibliographical search of some Sartrian texts and some of their commentators. The desired result is a collaboration around the ontology of the look within the discussions proposed by the Philosophy of Education. <![CDATA[Re-education of ethnic-racial relations and African education: continuing teacher education (NEAB-UDESC/SC, 2014)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200247&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A presente proposta de trabalho visa discutir e avaliar o curso de formação de professores(as) realizado pelo Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros da Universidade do Estado de Santa Catarina (NEAB-UDESC) a partir do Programa do Governo Federal UNIAFRO-IV (Brasil) voltado para a discussão sobre relações étnico-raciais, história da África e da diáspora africana. Objetivamos realizar uma análise acerca do curso, seus objetivos e metodologia, bem como discutir os resultados alcançados com as discussões propostas nos fóruns de dabate de cada módulo e das atividades finais. Concluímos que a formação possui resultado exitoso, atingindo importante número de professores(as) de todas as áreas do conhecimento nas mais variadas regiões do estado de Santa Catarina, ampliando as possibilidades de abordagem acerca de conteúdos sobre educação das relações étnico-raciais, história da África e da diáspora africana no Brasil, em especial.<hr/>Abstract The proposed work aims to discuss and evaluate the course of teacher training (as) conducted by the Center for Afro-Brazilian States State University of Santa Catarina (NEAB-UDESC) from the Federal Government UNIAFRO -IV Program (Brazil) facing the discussion of ethnic and race relations, history of Africa and the African Diaspora. We aim to perform an analysis about the course, its objectives and methodology as well as discuss the results achieved with the discussions proposed in dabate forums of each module and the final 0 activities. We conclude that the training has successful outcome, reaching large numbers of teachers from all areas of knowledge in various regions of the state of Santa Catarina, expanding the approach of possibilities about material on education of ethnic-racial relations, history Africa and the African Diaspora in Brazil in particular. <![CDATA[Teacher Training in Collaborative Communities inside the Amazon]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200267&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo relata um estudo que objetivou descrever e compreender o processo de transformação de uma comunidade acadêmica endógena do interior da Amazônia - o Formazon - em uma comunidade acadêmica colaborativa que integra professores escolares, professores acadêmicos e futuros professores de diferentes áreas do conhecimento. Os dados foram coletados a partir de registros de reuniões, entrevistas e transcrições de áudios dos encontros durante 18 meses. Recorreu-se à pesquisa narrativa para a análise dos dados, entendendo-a, assim como Clandinin e Connely (2000), como um modo de produzir sentido à experiência vivida e também de investigá-la. Buscou responder às seguintes indagações: Como a comunidade Formazon vem aprendendo e se transformando? Como vem se constituindo em uma comunidade colaborativa? Quais os indícios dessa transformação? Os resultados indicam que a interlocução colaborativa que, no âmbito do Formazon, se estabeleceu acerca das práticas de ensino dos participantes, de pesquisas dessas práticas e das políticas que as permeiam delineou um novo tipo de formação contínua no grupo, baseado na reflexão e na investigação sobre as práticas educativas. Ao constituir-se em uma comunidade de estudo, problematização e pesquisa das práticas docentes, o Formazon empoderou o processo de desenvolvimento profissional dos participantes, pois incrementou a emancipação e a autonomia profissional.<hr/>Abstract This paper reports on a study that aimed at describing and comprehending the transformation process of a local academic community inside the Amazon - named Formazon - into a collaborative learning community which includes school teachers, professors, and future educators from different areas of knowledge. The data was collected in an 18-month period from records and audio transcripts of meetings and from interviews. The narrative research was used to analyze the data, understanding it just as Clandinin and Connely (2000) did, as a way to bring meaning to the lived experience and also to investigate it. Its analysis aimed at answering the following questions: How has the Formazon community been learning and transforming itself? How has it been shaping itself into a collaborative community? What are the evidences of this transformation? Results indicate that, in relation to Formazon, collaborative interaction regarding both the participants’ school practices as well as the researching of these practices and of the politics permeating them, has outlined a new form of continuous education in the group, based on reflecting on and investigating school practices. Constituting a community that studies, questions, and researches school practices, Formazon has empowered the professional development process of its participants by increasing emancipation and professional autonomy. <![CDATA[Theory and practice: combination in the formation journey of a German language degree course]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200285&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa sobre a relação entre teoria e prática em um curso de licenciatura em Letras - Língua Alemã, com o objetivo de analisar essa relação no percurso formativo, a partir das compreensões dos acadêmicos concluintes. Considerando o Ciclo de Políticas (BALL, 1994) e com foco no contexto da prática, o texto traz as compreensões emergentes da análise textual discursiva (MORAES, 2003; MORAES; GALIAZZI, 2006) a partir de um questionário aplicado aos estudantes do curso. Da análise do corpus emergem avanços na relação entre teoria e prática, indicando sua articulação no curso, bem como evidências de uma relação dicotômica que persiste. As compreensões dos acadêmicos comprovam a importância da articulação teoria e prática na formação profissional dos professores, o que há muito tempo se defende nos discursos teóricos já incorporados pelas diretrizes oficiais.<hr/>Abstract This article presents results of a research on the relation between theory and practice in a German Language degree course, with the objective of analysing this relation in the formation journey, based on the understandings of the academic students. Considering the Policy Cycle (BALL, 1994) and focusing on the context of practice, the text brings the emerging understandings of the discursive textual analysis (MORAES, 2003; MORAES; GALIAZZI, 2006) from a questionnaire applied to course students. From the analysis of the corpus emerge advances in the relation between theory and practice, indicating their combination in the course, as well as evidences of a dichotomous relation that persists. The understandings of the academic students prove the importance of combining theory and practice in the professional formation of teachers, which has long been defended in theoretical discourses already incorporated by the official guidelines. <![CDATA[The theoretical foundation of Paulo Freire and the possibility of a dominant influence]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200301&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A análise das principais influências teóricas do pensamento de Paulo Freire, o existencialismo, a fenomenologia, o marxismo, o personalismo e o cristianismo, objetiva avaliar se é possível considerar a predominância de uma dessas no conjunto de sua obra. Trata-se de um estudo de cunho bibliográfico no qual, com base na perspectiva teórico-metodológica do materialismo histórico dialético, se analisou as principais obras de Freire, localizando as categorias centrais e investigando sua relação com as diferentes influências teóricas do autor. Considerando o alcance da obra de Freire no Brasil e no mundo, entende-se que a análise sobre as influências constituintes de sua teoria revela não apenas a singularidade da síntese realizada pelo autor, como a relevância e atualidade de sua obra para as pesquisas e estudos na área da educação.<hr/>Abstract The analysis of the main theoretical influences of Paulo Freire's thought, the existentialism, the phenomenology, the Marxism, the personalism and the Christianity, aims to evaluate if it is possible to consider the predominance of one of these in the set of his work. This is a bibliographic study of nature in which , based on the theoretical and methodological perspective of dialectical historical materialism, it was analyzed the major works of Freire , locating the central categories and investigating its relationship with the different theoretical influences of the author . Considering the scope of Freire's work in Brazil and in the world, it means that the analysis of the constituent influences of his theory reveals not only the uniqueness of synthesis accomplished by the author, as the relevance and topicality of his work to the research and studies in education. <![CDATA[Alienation of vulnerable female university students: six emancipation cases]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200313&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Jovens universitárias podem advir de comunidades vulneráveis, lugares onde faltam informações sobre direitos e oportunidades e, por outro lado, sobram informações sem sentido. Parte delas se aliena, pois, prioriza a busca de solução para problemas imediatos. Outra parte, supera o círculo vicioso da violência-exclusão-alienação. Como o conseguem? Como a educação superior contribui para isso? Um estudo de casos múltiplos, envolvendo seis jovens estudantes, revelou experiências sociais emancipadoras dessas mulheres. A autocrítica, em espaços abertos pela educação superior, mostrou-se elemento-chave na virada de rumo de suas vidas. As conclusões podem contribuir com a atuação didático -pedagógica de professores, inclusive para sua formação.<hr/>Abstract Female young students may come from vulnerable communities, where information on their rights and opportunities is scarce, while the meaningless information abounds. Part of them gets alienated, as they prioritize searching for solutions to more immediate problems. The other part of them overcome the vicious circle of violence-exclusion- alienation. How can they do it? How does the higher education contribute to this? A multiple case study involving six young students revealed emancipatory social experiences of these women. Self-criticism, in open spaces through the higher education, has proved to be a key element in the turn of course of their lives. The conclusions of the present research may contribute to improve the didactic-pedagogical performance and formation of professors. <![CDATA[III national plano of policies for women: gender mainstreaming and education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200331&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo tem como objetivo compreender como, do ponto de vista das ênfases, tensões e desafios, a proposição governamental da transversalidade de gênero tem sido apresentada pelo Capítulo 1 do III Plano Nacional de Políticas para as Mulheres (2013-2015). Para tanto, realizou-se uma análise cultural e documental. Os resultados indicam que a transversalidade das políticas de gênero tem sido proposta como um princípio orientador desse Plano. Apresenta-se, de modo particular no Capítulo 1, na forma de um construto teórico, pautada no conceito da autonomia econômica; e como um construto prático, com ações voltadas para a educação profissional de mulheres pobres. Eis a economização do social como proposta para operar com a transversalidade das políticas de gênero, desenvolver a autonomia econômica das mulheres e reduzir as desigualdades de gênero no Brasil.<hr/>Abstract This article aims to understand how, from the point of view of the emphases, tensions and challenges, the government proposition of gender mainstreaming has been presented by Chapter 1 of the III National Plan of Policies for Women (2013-2015). For that, there was a cultural and documental analysis. The results indicate that mainstreaming of gender policies has been proposed as a guiding principle of this Plan. It presents, in particular in Chapter 1, in the form of a theoretical construct, based on the concept of economic autonomy; and as a practical construct, with actions for the professional education of poor women. Here is the economization of the social as proposed to operate with mainstreaming of gender policies, develop the economic autonomy of women and reducing gender inequalities in Brazil. <![CDATA[Review of "Philosophy in Brazil: legacies and perspectives - metaphilosophical essays"]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000200347&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente artigo tem como objetivo compreender como, do ponto de vista das ênfases, tensões e desafios, a proposição governamental da transversalidade de gênero tem sido apresentada pelo Capítulo 1 do III Plano Nacional de Políticas para as Mulheres (2013-2015). Para tanto, realizou-se uma análise cultural e documental. Os resultados indicam que a transversalidade das políticas de gênero tem sido proposta como um princípio orientador desse Plano. Apresenta-se, de modo particular no Capítulo 1, na forma de um construto teórico, pautada no conceito da autonomia econômica; e como um construto prático, com ações voltadas para a educação profissional de mulheres pobres. Eis a economização do social como proposta para operar com a transversalidade das políticas de gênero, desenvolver a autonomia econômica das mulheres e reduzir as desigualdades de gênero no Brasil.<hr/>Abstract This article aims to understand how, from the point of view of the emphases, tensions and challenges, the government proposition of gender mainstreaming has been presented by Chapter 1 of the III National Plan of Policies for Women (2013-2015). For that, there was a cultural and documental analysis. The results indicate that mainstreaming of gender policies has been proposed as a guiding principle of this Plan. It presents, in particular in Chapter 1, in the form of a theoretical construct, based on the concept of economic autonomy; and as a practical construct, with actions for the professional education of poor women. Here is the economization of the social as proposed to operate with mainstreaming of gender policies, develop the economic autonomy of women and reducing gender inequalities in Brazil.