Scielo RSS <![CDATA[Educação UFSM]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-644420180004&lang=es vol. 43 num. 4 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[How the individual experience becomes a collective experience: a study on K-12 Education from François Delsarte’s work]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400617&lng=es&nrm=iso&tlng=es Résumé Ce texte cherche à montrer - à partir d’une étude pratique réalisée dans un établissement scolaire au Brésil - comment l’expérience individuelle de la proprioception peut être envisagée comme une expérience collective. À cet effet, l’article décrit une expérimentation réalisée à partir d’exercices issus de la pédagogie corporelle de François Delsarte (1811-1871) et établit ses rapports avec l’Éducation Somatique. Sont analysées les réponses des participants à des questionnaires cherchant à transcrire leurs perceptions, notamment concernant la respiration et la sensation de poids. Enfin, le texte présente une réflexion sur le sens que peut prendre la notion de collectif (et de commun) par l’expérience de la proprioception dans le travail en milieu scolaire.<hr/>Abstract This text aims to show, from a practical study developed in a K-12 Education school in Brazil, how the individual experience of proprioception can be assumed as a collective experience. The paper describes an experiment based on exercises from the corporeal pedagogy of François Delsarte (1811-1871), establishing relations with Somatic Education. The answers provided by female and male students who filled out the study questionnaires are analyzed, transcribing their perceptions, remarkably those referring to breathing and weight sensation. Lastly, it is presented a reflection on the meanings that could be gathered from the notion of collective (and in common) based on the experience of proprioception in the school pedagogic work.<hr/>Resumo Este texto procura mostrar - a partir de um estudo prático realizado numa escola de Educação Básica no Brasil - como a experiência individual da propriocepção pode ser tomada como uma experiência coletiva. Com efeito, o artigo descreve uma experimentação realizada a partir de exercícios provenientes da pedagogia corporal de François Delsarte (1811-1871), estabelecendo relações com a Educação Somática. Analisa-se as respostas dadas por alunos e alunas participantes da pesquisa, a partir de questionários, transcrevendo suas percepções, notadamente no que se refere à respiração e à sensação de peso. Enfim, apresenta-se uma reflexão sobre os significados que se poderia depreender da noção de coletivo (e de comum) a partir da experiência da propriocepção no trabalho pedagógico na Escola. <![CDATA[Not just chairs and tables: the social value of the proposal by Maria Montessori]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400641&lng=es&nrm=iso&tlng=es Riassunto Il contributo ha un taglio storico con attenzione all’attualità e si occupa della pedagogia montessoriana, che è recentemente al centro di un dibattito vivace in Italia e di nuove sperimentazioni. Esso vuole mostrare il notevole valore etico e sociale presente nella proposta di Maria Montessori: un valore che attualmente è un po’ trascurato a livello divulgativo, perché la concezione montessoriana viene ridotta in alcuni casi a un metodo didattico (arredi a misura di bambino, materiali scientifici, maestra unica). Per questo motivo, l’autrice del contributo analizza il Discorso inaugurale in occasione dell’apertura di una Casa dei bambini nel 1907, scritto e pronunciato da Maria Montessori, focalizzandosi su alcuni temi. Il primo tema è...<hr/>Abstract The contribution has a historical focus with attention to current affairs and deals with Montessori education, which has recently been at the centre of a lively debate in Italy and new experiments. It wants to show the remarkable ethical and social value present in the proposal of Maria Montessori: a value that is currently somewhat neglected at the level of popularization because the Montessori concept is reduced in some cases to an educational method (child-friendly furnishings, materials and methods, single teacher). For this reason, the author of the contribution analyzes the inaugural speech on the occasion of the opening of a Children's Home in 1907, written and pronounced by Maria Montessori, focusing on some themes. The first theme is that of spaces: the Discourse highlights how Montessori thought of the symbolic and social value of the homes of children and their importance for the recovery of situations of degradation and misery. The second theme is that of the professional profile of the teacher: the words of Montessori show how the teacher has an important social function and is the person who grows future citizens, encouraging critical awareness through a relationship based on autonomy. A reinterpretation of the Montessori work in this light also encourages us to review the proposals of other authors of our cultural history not as educational methods, although innovative and interesting, but also and above all in their social message. This perspective appears ever more urgent and necessary in our age, which is facing very serious problems concerning the conditions of childhood.<hr/>Resumo Este artigo tem uma abordagem histórica com a atenção voltada a atualidade e se ocupa da pedagogia montessoriana, que recentemente esteve no centro de um vivaz debate na Itália e novas experimentações. O presente artigo quer mostrar o notável valor ético e social presente na proposta de Maria Montessori: um valor que atualmente é um pouco negligenciado quando da sua divulgação, porque a concepção montessoriana é reduzida em alguns casos a um método didatico (móveis nas medidas das crianças, materiais científico, professora única). Por este motivo, a autora analisa o Discurso inaugural por ocasião da abertura de uma “Casa dei Bambini” em 1907, escrito e pronunciado por Maria Montessori, destacando alguns temas. O primeiro tema é o dos espaços: o Discurso foca em como Montessori pensava o valor simbólico e social das “Casas dei bambini” e sua importância para a recuperação de situações de degradação e miséria. O segundo tema é o do perfil profissional da professora: as palavras de Montessori mostram como a professora tem uma função social importante e é a pessoa que cultiva os futuros cidadãos, favorecendo a consciência crítica por meio de uma relação baseada na autonomia. Uma releitura da obra montessoriana deste ponto de vista também nos encoraja a rever as propostas de outros pensadores de nossa história cultural não como métodos didáticos, embora inovadores e interessantes, mas também e sobretudo em sua mensagem social. Essa perspectiva parece cada vez mais urgente e necessária em uma época como a nossa, que enfrenta problemas muito sérios com relação às condições da infância. <![CDATA[The concept of experience and the formation for the democracy in a Deweyan perspective]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400655&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O presente ensaio tem por escopo analisar o conceito deweyano de experiência no processo de formação de uma sociedade democrática. Para tanto, iniciamos mostrando que a filosofia da educação desenvolvida por John Dewey (1859-1952) se assentou numa teoria da experiência estruturada em torno de propósitos, fundamentos epistemológicos e métodos potenciais para proporcionar o aprimoramento das habilidades de raciocínio e do espírito crítico dos educandos. Na nossa interpretação, tais elementos são imprescindíveis para constituir uma educação democrática, pois para Dewey, a democracia não se limita a um regime de governo, mas sim é um modo de vida compartilhado e a sociedade torna-se democrática quando os diferentes grupos sociais são capazes de intercambiar experiências entre si de modo livre e plural.<hr/>Abstract The scope of the present essay is to analyze the deweyan concept of experience in the formation process of a democratic society. Therefore we started showing that the educational philosophy developed by John Dewey (1859-1952) settled in a theory of experience structured around purposes, epistemological fundaments and potencial methods to provide the improvement of reasoning skills and critic spirit of students. In our interpretation, such elements are essentials to build a democratic education, because to Dewey, the democracy is not limited in a government regime, but it’s a shared way of life and the society becomes democratic when different social groups are able to exchange experiences with each other in a free and plural mode. <![CDATA[Possibilities and challenges of collaborative learning in Higher Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400667&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen A prática da aprendizagem colaborativa no ensino superior tem por finalidade a construção do conhecimento de forma compartilhada entre os estudantes. Nela, a aprendizagem é um processo partilhado entre os estudantes e mediado pelo docente, que também fomenta a interação, colaboração e desenvolvimento do grupo. Este estudo objetiva descrever os benefícios e os desafios sobre a utilização de práticas de aprendizagem colaborativa no ensino superior, com base em artigos publicados na SciELO. Nesta revisão sistemática, foram localizados 147 artigos que abordam a temática, mas apenas 46 atendiam aos critérios de inclusão: publicação entre 2000 e 2016; pesquisa empírica; e ensino superior. As pesquisas mapeadas definem aprendizagem colaborativa como um trabalho conjunto, interativo e compartilhado, que permite a construção do conhecimento colaborativamente. A totalidade dos artigos que tratam dessa abordagem apresenta a prática como benéfica ao estudante sob diferentes aspectos, tais como: desenvolvimento da autonomia, aprendizagem pelo processo de interação e desenvolvimento da responsabilidade sobre sua própria aprendizagem. Um dos desafios identificados é desvinculá-la do manuseio de tecnologias, visto que a aprendizagem colaborativa independe do seu uso e, consequentemente, é necessário formação docente. Conclui-se que a prática de aprendizagem colaborativa possibilita a construção da aprendizagem e do conhecimento de forma compartilhada entre os estudantes, permanecendo como grandes desafios a compreensão do conceito pelos docentes e aceitação por parte dos estudantes para que possa ser aplicada em contexto de aprendizagem presencial e híbrida no ensino superior, não necessariamente associada ao uso de tecnologia. <hr/>Abstract Practicing collaborative learning in higher education aims to build knowledge in a shared environment among students. In this practice, learning is a process shared by and between students and mediated by the teacher. During this process, the teacher also fosters group interaction, collaboration and development. This study aims to describe the benefits and challenges of using collaborative learning practices in higher education, based on articles published in SciELO. In this systematic review, we found 147 articles that address the practice of collaborative learning, however only 46 met the following criteria: publication between 2000 and 2016, empirical research, and higher education. The mapped research defines collaborative learning as a collective, interactive and shared work that enables the construction of knowledge collaboratively. All the articles dealing with this approach present this practice as beneficial to the student under different aspects, including: developing autonomy, learning through interaction, and developing responsibility for their own learning. One of the challenges we identified is to dissociate the practice of collaborative learning from the use of technologies, since collaborative learning does not depend on them, and, consequently, training the teachers for this dissociation. We concluded that this practice enables the construction of learning and knowledge in a shared way among students. Nevertheless, teacher’s understanding of the concept of collaborative learning and its acceptance by students remain great challenges for collaborative learning to be applicable in both face-to-face and hybrid learning, not necessarily associated with the use of technology. <![CDATA[Political pedagogical project and national curricular guidelines of the degree in pedagogy]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400699&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo aborda o tema da formação em Licenciatura em Pedagogia, vinculando-se à discussão das Diretrizes Curriculares Nacionais dessa graduação. Utilizando-se da análise documental, o artigo buscou discutir as relações existentes entre um Projeto Político Pedagógico (PPP) de uma Licenciatura em Pedagogia e essas Diretrizes, apontando questões pertinentes à pauta da formação de professores. A perspectiva metodológica adotada foi a análise foucaultiana do discurso, que valoriza a linguagem e as suas implicações nas práticas sociais. A análise indicou, no PPP, a presença de um discurso prescritivo, de caráter normativo, em consonância às Diretrizes, mas também demonstrou um discurso preocupado em atingir o compromisso e a transformação social. A formação organiza-se em dois eixos principais, que são a pesquisa e a práxis pedagógica, o que enfatiza a identidade de um professor-pesquisador. No PPP, os alunos, docentes e a comunidade são posicionados por uma estrutura de deveres e passividade. Ressaltou-se a importância da constante atualização e problematização da formação nas Licenciaturas, referentes tanto aos Projetos Políticos Pedagógicos, quanto às Diretrizes Curriculares Nacionais. <hr/>Abstract The article addresses the topic of training for a degree in education, as linked to the discussion surrounding the National Curricular Guidelines. Using documentary analysis, the article sought to discuss existing relations between a Pedagogical Political Project (PPP) related to a degree in education and these Guidelines, pointing out issues pertinent to the teacher training agenda. The methodological perspective adopted was the foucauldian analysis of discourse, which values language and its implications in social practices. In relation to the PPP, the analysis pointed to the presence of a prescriptive discourse, of a normative character, in consonance with the Guidelines, but also identified discourse concerned with attaining commitment and social transformation. The training is organized around two central points - research and pedagogical praxis - which emphasize the identity of a teacher-researcher. In PPP, students, teachers, and the community are positioned by a structure of duties and passivity. The importance of constantly updating and problematizing training in the degree programs was emphasized, referring to both the Political Pedagogical Projects and the National Curricular Guidelines. <![CDATA[Interculturality and visual arts teaching at Colégio Pedro II]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400721&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Esse trabalho apresenta um estudo de caso sobre o ensino de artes visuais em busca de compreender sobre o processo de construção de uma perspectiva de educação intercultural nessa disciplina escolar no Colégio Pedro II. Por meio da análise de documentos curriculares e entrevistas realizadas com professores/as, em interlocução com a educação intercultural crítica e descolonizadora referenciada no pensamento pós-abissal, verificou-se que a construção da perspectiva intercultural no primeiro segmento do Ensino Fundamental, produzida em diálogo com a pedagogia da cultura visual e o ensino intercultural de artes visuais, tem ocorrido em meio a tensões e disputas com os/as defensores/as da concepção de arte-educação tradicional centrada na obra de arte, estabelecida predominantemente no segundo segmento do Ensino Fundamental. As reflexões finais apontam para o desafio da construção de um projeto de formação intercultural de professores/as de artes visuais em fricção com a sistematização eurocêntrica da história da arte que preside os currículos dessa disciplina na escola básica e nos cursos de formação inicial de professores/as.<hr/>Abstract This paper presents a case study on the teaching of the visual arts in an attempt to understand the process of constructing a perspective of intercultural education in this school discipline in Colégio Pedro II. Through the analysis of curricular documents and interviews with teachers, in interlocution with the critical intercultural education and decolonization referenced in post-abyssal thought, it was verified that the construction of the intercultural perspective in the first segment of Elementary Education, produced in dialogue with the pedagogy of visual culture and the intercultural teaching of the visual arts, has occurred amid tensions and disputes with the defenders of the conception of traditional art education centered in the work of art, established predominantly in the second segment of Elementary Education. The final reflections point to the challenge of constructing a project of intercultural training of teachers of visual arts in friction with the Eurocentric systematization of art history that presides over the curricula of this discipline in basic school and in the courses of initial formation of teachers / at. <![CDATA[The art-education in middle school: challenges and faces to aesthetic formation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400741&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo O artigo busca compreender e refletir, por meio de uma abordagem hermenêutica, a atuação do arte-educador do ensino médio diante das condicionantes da sociedade administrada, a partir das percepções dos professores de arte das escolas públicas do Distrito Federal. Para tal foi aplicado um questionário para identificar os desafios desses profissionais nas suas práticas de ensino, por exemplo as poucas horas-aula destinadas às aulas de arte, a incompatibilidade entre a formação específica do arte-educador na graduação e seu exercício polivalente na sala de aula e o não reconhecimento do trabalho em arte-educação perante seus pares e a sociedade. Os dados são discutidos a partir da teoria estética de Adorno (2008), que aponta a potencialidade crítica da arte e seu compromisso social na contemporaneidade. Estima-se que, em uma perspectiva estética, a arte no ensino médio poderia se colocar como um espaço de formação para o espírito humano, em que a sensibilidade crítica não estivesse contra a ciência, mas vislumbrada como pertencente à integralidade do indivíduo e como forma de resistência diante da massificação sociocultural.<hr/>Abstract The article seeks to understand and reflect, through a hermeneutic approach, the performance of the art-educator of High School in the face of the conditions of the society managed, based on the perceptions of the art teachers of the public schools of the Federal District. For this purpose a questionnaire was applied to identify the challenges of these professionals in their teaching practices, such as the few hours-classes for art classes, the incompatibility between the specific training of the art-educator in the undergraduate and his multipurpose exercise in classroom and the non-recognition of art-education work vis-à-vis peers and society. The data are discussed from the aesthetic theory of Adorno (2008) that points out the critical potentiality of art and its social commitment in contemporaneity. We believe that, from an aesthetic perspective, art in High School could be seen as a space of formation for the human spirit, in which the critical sensibility was not against science, but glimpsed as belonging to the integrality of the individual and as a form of resistance of sociocultural massification. <![CDATA[Investigating research on analogies: what do the annals of science education meetings show?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400757&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A linguagem analógica enquanto instrumento de mediação conceitual em ciências vem sendo explorada por muitos, e consequentemente, alvo de diferentes estudos na tentativa de compreender sua funcionalidade. Assim, a pesquisa buscou quantificar as publicações referentes ao uso de analogias em contextos didáticos mapeando as linhas investigativas nas pesquisas educacionais. Para atingir tais fins, realizou-se uma consulta de Anais dos Encontros Nacionais de Ensino de Biologia - (ENEBio); Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino - (ENDIPE) e Encontros Nacionais de Pesquisa em Ensino em Ciências - (ENPEC) no período de 2000-2016. O material identificado foi lido na íntegra e posteriormente analisados. Como resultado, foram identificadas 92 comunicações científicas sobre o tema, distribuídas em 6 linhas de pesquisas: utilização e exploração didática de analogias, analogias em manuais escolares; analogias na prática dos professores de ciências; analogias e as concepções de professores sobre o seu papel no processo de ensino-aprendizagem; analogias e os estudos de revisão; analogias e ensino. As duas primeiras linhas apresentaram o maior número de pesquisas. Concluiu-se que, embora a exploração de analogias na perspectiva do ensino e da aprendizagem em Ciência mantenha os padrões apresentados em estudos anteriores, percebe-se um crescimento do escopo teórico acerca do tema, em âmbito nacional nos últimos anos; permitindo delinear novas formas de trabalhar o tema nos mais variados campos do conhecimento científico, requerendo assim, ações que propiciem a discussão e reconhecimento deste recurso com os fenômenos do ensino e da aprendizagem na promoção do ensino de Ciências. <hr/>Abstract Analogical language has been explored by many as an instrument of conceptual mediation in sciences and has consequently been the target of different studies in an attempt to understand its functionality. Thus, this research aimed to quantify publications on the use of analogies in didactic contexts by mapping research lines in educational research. For this purpose, the Annals of the National Meetings of Biology Teaching (ENEBio); National Meeting of Didactics and Teaching Practices (ENDIPE); and National Meetings of Research and Teaching of Sciences ENPEC during the period from 2000 to 2016 were consulted. The material was read in full and subsequently analyzed. As a result, 92 scientific communications on the topic were identified, distributed along six lines of research: the use and didactic exploration of analogies; analogies in school textbooks; analogies in the practice of Science teachers; analogies and teachers’ views of their roles in the teaching-learning process; analogies and review studies; analogies and teaching. The first two lines yielded the highest number of research studies. It was concluded that, while the exploration of analogies from a Science teaching-learning perspective demonstrates the standards presented in previous studies, there has been an increase in the theoretical scope of the theme at the national level in recent years. This helps to outline new ways of working with the theme in various fields of scientific knowledge, which require actions to facilitate discussion and recognition of this resource, in terms of teaching and learning as it relates to the promotion of Science education. <![CDATA[From the history of the Indians to the indigenous histories: decolonizing the teaching of history]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400773&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A partir de uma problematização das representações sobre os povos indígenas presentes em coleções didáticas utilizadas no ensino de História, este artigo tem o objetivo de analisar o lugar social de produção do conhecimento sobre a história dos índios. Questiona-se a hegemonia de narrativas sobre história indígena, de caráter colonialista e construída a partir de versões não-indígenas, presentes nos livros didáticos de História. Ao lado disso, são valorizadas pesquisas e produções bibliográficas mais atualizadas, que buscam compreender o processo colonial por meio de versões indígenas, não somente a partir do campo da História, mas, também, dos campos da Arqueologia, da Etnologia e da Literatura de autoria indígena. A metodologia de pesquisa consistiu no levantamento e na análise crítica de estudos acadêmicos recentes nos campos da História e da educação indígena, assim como das narrativas que abordam histórias indígenas presentes nas coleções didáticas do segundo segmento do Ensino Fundamental aprovadas pelo Programa Nacional de Livros Didáticos do ano de 2017 (PNLD/2017). Por meio da crítica a uma história colonialista dos povos indígenas, são apontados caminhos para a sua superação, utilizando pesquisas e narrativas construídas a partir das perspectivas dos próprios índios. Desse modo, pretende-se contribuir com a formação de professores nos cursos de Licenciatura em História, Pedagogia, Educação do Campo e Educação Indígena.<hr/>Abstract From a problematization of the representations about the indigenous peoples present in didactic collections used in the teaching of History, this article has the objective to analyze the social place of knowledge production on the history of the Indians. It questions the hegemony of narratives on indigenous history, of colonial character and constructed from non-indigenous versions, present in the didactic books of History. Alongside this, the most up-to-date bibliographical researches and productions are sought, which seek to understand the colonial process through indigenous versions, not only from the field of History, but also from the fields of Archeology, Ethnology and literature of indigenous authorship. The research methodology consisted in the survey and critical analysis of recent academic studies in the fields of History and indigenous education, as well as of the narratives that approach indigenous histories present in the didactic collections of the second segment of Elementary Education approved by the National Program of Didactic Books of the year 2017 (PNLD / 2017). Through criticism of a colonialist history of indigenous peoples, ways of overcoming them are pointed out, using researches and narratives constructed from the perspectives of the Indians themselves. In this way, it is intended to contribute to the training of History, Pedagogy, Field Education and Indigenous Education. <![CDATA[Memory, History and Resentments in the Primary Public Instruction in the Province of Parana (Brazil, 1853-1889)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400791&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Dialogando com o campo de pesquisa historiográfica acerca do Ressentimento na História, este trabalho de história da educação encaminha o olhar para a instrução pública primária na Província do Paraná, na região sul do Brasil, na segunda metade do século XIX, mais especificamente, entre os anos de 1853-1889. O objetivo do artigo é a identificação de alguns dos ressentimentos que perpassavam as relações dos envolvidos com a instrução pública primária na província do Paraná - presidentes de província, professores, alunos, inspetores - e o lugar que este sentimento ocupava na vida e na ação educacional desses sujeitos. As fontes interrogadas são, principalmente, correspondências e ofícios trocados entre os partícipes do ensino paranaense e o registro memorialístico de Albino José da Silva sobre a escola primária em que estudou. Inicialmente, identifica-se a presença do ressentimento decorrente das ações e limitações dos adultos responsáveis pela organização e implementação da instrução pública na província paranaense. Em seguida, efetua-se operação semelhante, mas a partir das experiências pessoais do memorialista Albino Silva. Além de identificar o ressentimento que a dureza de sua infância lhe despertou, procura-se, ainda, observar as reações que ele produziu a tal sentimento já na vida adulta.<hr/>Abstract Dialoging with the historiographic research field on Resentment in History, this work on history of education turns the look towards primary public education in the Province of Paraná, in southern Brazil, in the second half of the nineteenth century, years of 1853-1889. The purpose of this article is to identify some of the resentments that permeated the relationships of those involved with the primary public education in the province of Paraná - provincial presidents, teachers, students, inspectors - and the place that this feeling occupied in life and in educational action of these subjects. The sources questioned are mainly correspondences and offices exchanged between participants in the education of Paraná, and the memorialistic record of Albino José da Silva about the primary school in which he studied. Initially, it is identified the presence of resentment due to the actions and limitations of adults responsible for the organization and implementation of public instruction in the province of Paraná. Then, a similar operation is carried out, but from the personal experiences of the memoirist Albino Silva. In addition to identifying the resentment that the hardness of his childhood awakened in him, it is aimed to observe the reactions that he has produced in his adult life to that feeling. <![CDATA[Reflections on the implementation of the PNAIC in Early Childhood Education: tensions and risks to teaching and childhood]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400807&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Os atuais programas de alfabetização de crianças no Brasil emergiram em um contexto de tensões e de controle dos índices de analfabetismo no país, fazendo com que tanto o Ensino Fundamental quanto a Educação Infantil assumissem a tarefa de alfabetizar as crianças. Nesse sentido, torna-se urgente a reflexão acerca das concepções de ensino, de avaliação, de infância e de formação docente disseminadas nesses programas. O objetivo desse artigo é discutir a implementação do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC) na Educação Infantil (Portaria nº 826, de 7 de julho de 2017), tendo como objetos de análise os materiais de formação, os discursos dirigidos aos professores e os dilemas que envolveram sua execução. Busca-se, deste modo, contribuir com as discussões acerca das especificidades da Educação Infantil e da docência nesta primeira etapa da Educação Básica, propondo, assim, que a diversidade de práticas cotidianas com as crianças pequenas e seus protagonismos sejam valorizados.<hr/>Abstract Current children’s literacy programs in Brazil have emerged in a context of tensions and control of illiteracy rates in Brazil, with both the first years of elementary school and early childhood education being responsible for literacy among children. In this sense, it is urgent to reflect on the conceptions of teaching, assessment, childhood and teacher education disseminated in these programs. The purpose of this article is to discuss the implementation of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in early childhood education (Ordinance nº 826, July 7, 2017). The objects of analysis are training materials, discourses addressed to teachers and the dilemmas that involved its execution. In this way, we seek to contribute to the discussions about the specificities of Early Childhood Education and teaching in this first stage of Basic Education, thus proposing that the diversity of daily practices with young children and their protagonism be valued. <![CDATA[Reflections on the national policy of distance teacher training and the weakening of the public EAD by the Open University of Brazil (OUB)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400823&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo Este artigo tem como objetivo problematizar o desenvolvimento da EaD pública por meio do sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB), discutir como a formação de professores se torna a opção mais ofertada na EaD brasileira, tanto privada quanto pública. Procura analisar, de forma crítica, os caminhos trilhados pela EaD pública, apontando seus desafios, limites e possibilidades. Indica ainda trilhas possíveis para que a EaD pública deixe de ser reconhecida como parte de programas de governo e possa ser construída como política de Estado, em uma perspectiva de indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão, próprias de uma formação universitária. Procuramos ainda discutir análises acerca da situação em que se encontra o campo profissional da docência, bem como problematizamos a pouca necessidade de se formar mais profissionais por meio de programas específicos, sem que hajam políticas de fortalecimento profissional da categoria. Por fim, problematizamos como a manutenção da UAB é responsável por fragilizar e dificultar o desenvolvimento e consolidação da EaD como modalidade regular do ponto de vista acadêmico e financeiro nas instituições públicas federais de ensino superior. <hr/>Abstract This article aims to problematize the development of public distance education (DE) through the Open University of Brazil system (OUB), to discuss how teacher training becomes the most offered option in the Brazilian DE, both private and public. It seeks to critically analyze the paths taken by the public DE, pointing out its challenges, limits and possibilities. It also indicates possible ways in which the public DE can no longer be recognized as part of government programs and can be constructed as a State policy, in a perspective of inseparability between teaching, research and extension, typical of a university education. We also sought to discuss the situation of the professional field of teaching, as well as discuss the lack of need to train more professionals through specific programs, without policies to strengthen the professional category. Finally, we discuss how the maintenance of the Open University of Brazil (OUB) is responsible for weakening and hindering the development and consolidation of DE as a regular modality from the academic and financial point of view in the federal public institutions of higher education. <![CDATA[Desempeño en estimación de escolares sordos. Una comparación entre alumnos de Brasil y Colombia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400843&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Una de las habilidades numéricas básicas que se asocian fuertemente con el desempeño matemático posterior es la estimación numérica. Es un concepto poco estudiado con población sorda y este es el primer estudio del que tengamos conocimiento que intenta analizar el desempeño de niños sordos en tareas de estimación numérica y definir cual de los modelos de representación propuestos en la literatura se ajusta con dicho desempeño. Participaron 52 estudiantes sordos de Cali-Colombia y Porto Alegre-Brasil, de 1º a 4º de primaria, quienes realizaron una tarea de estimación número para posición en la recta numérica. Los resultados mostraron diferencias entre los dos países, con un desempeño mas estable entre los estudiantes colombianos, quienes fueron mas precisos en sus estimaciones que los brasileros, principalmente en el 1º año. Adicionalmente los estudiantes colombianos presentaron una tendencia más fuerte a usar representaciones de tipo lineal en la tareas presentadas. En los estudiantes brasileros se identificó un mayor incremento de las precisiones conforme se avanza de grado escolar y una mayor variedad de representaciones utilizadas según el contexto numérico. Se propone que factores de la lengua de señas de cada país, así como aspectos pedagógicos, pueden estar influyendo en estas diferencias, sin embargo, son precisos mas estudios para fortalecer estas conclusiones. <hr/>Abstract Numerical estimation is one of the basic numerical skills associated with subsequent mathematical performance, however it has been poorly explored within deaf population. This is the first study that has analyzed this kind of performance through numerical estimation tasks, in order to define which model of representation is better adjusted with such performance. Participants were 52 deaf students from Cali-Colombia and Porto Alegre-Brazil, from 1st to 4th grade of elementary school, who performed a number estimation task on the number line. The results shown differences between Brazilian and Colombian students. The latter displayed a more stable performance and were more accurate in their estimates than the Brazilian ones, mainly in the 1st grade. In addition, Colombian students shown a stronger tendency to use linear type representations for the task. For Brazilian students, greater increase of the accuracies was identified in higher grades and a greater variety of representations was used according to the numerical context. It is proposed that the factors of the sign language of each country as well as the pedagogical aspects may be influencing these differences, however, more studies are necessaries to improve these conclusions.<hr/>Resumo Uma das habilidades numéricas básicas que está fortemente associada com o desempenho matemático é a estimativa numérica. É um conceito pouco estudado na população surda e este é o primeiro estudo, até onde sabemos, que analisou o desempenho de crianças surdas em tarefas de estimativa numérica e procurou definir qual o modelo de representação, entre os propostos na literatura, que melhor explica tal desempenho. Participaram 52 estudantes surdos de Cali-Colômbia e Porto Alegre-Brasil, de 1º a 4º anos do ensino fundamental, os quais realizaram uma tarefa de estimativa de número para posição na reta numérica. Os resultados mostraram diferenças entre os dois países, com desempenho mais estável entre os estudantes colombianos, os quais foram mais precisos em suas estimativas do que os brasileiros, principalmente no 1º ano. Ainda, os estudantes colombianos apresentaram uma tendência mais forte a usar representações de tipo linear nas tarefas apresentadas. Nos estudantes brasileiros se identificou um maior aumento nas precisões conforme avanço nos graus escolares e uma maior variedade de representações de acordo com o contexto numérico. Sugere-se que características da língua de sinais de cada país, assim como aspectos pedagógicos, podem ser responsáveis por tais diferenças. Sem dúvida, são necessários mais estudos para confirmar tais conclusões. <![CDATA[The fight for day care in Brazil: beyond a gender issue]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-64442018000400867&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen Una de las habilidades numéricas básicas que se asocian fuertemente con el desempeño matemático posterior es la estimación numérica. Es un concepto poco estudiado con población sorda y este es el primer estudio del que tengamos conocimiento que intenta analizar el desempeño de niños sordos en tareas de estimación numérica y definir cual de los modelos de representación propuestos en la literatura se ajusta con dicho desempeño. Participaron 52 estudiantes sordos de Cali-Colombia y Porto Alegre-Brasil, de 1º a 4º de primaria, quienes realizaron una tarea de estimación número para posición en la recta numérica. Los resultados mostraron diferencias entre los dos países, con un desempeño mas estable entre los estudiantes colombianos, quienes fueron mas precisos en sus estimaciones que los brasileros, principalmente en el 1º año. Adicionalmente los estudiantes colombianos presentaron una tendencia más fuerte a usar representaciones de tipo lineal en la tareas presentadas. En los estudiantes brasileros se identificó un mayor incremento de las precisiones conforme se avanza de grado escolar y una mayor variedad de representaciones utilizadas según el contexto numérico. Se propone que factores de la lengua de señas de cada país, así como aspectos pedagógicos, pueden estar influyendo en estas diferencias, sin embargo, son precisos mas estudios para fortalecer estas conclusiones. <hr/>Abstract Numerical estimation is one of the basic numerical skills associated with subsequent mathematical performance, however it has been poorly explored within deaf population. This is the first study that has analyzed this kind of performance through numerical estimation tasks, in order to define which model of representation is better adjusted with such performance. Participants were 52 deaf students from Cali-Colombia and Porto Alegre-Brazil, from 1st to 4th grade of elementary school, who performed a number estimation task on the number line. The results shown differences between Brazilian and Colombian students. The latter displayed a more stable performance and were more accurate in their estimates than the Brazilian ones, mainly in the 1st grade. In addition, Colombian students shown a stronger tendency to use linear type representations for the task. For Brazilian students, greater increase of the accuracies was identified in higher grades and a greater variety of representations was used according to the numerical context. It is proposed that the factors of the sign language of each country as well as the pedagogical aspects may be influencing these differences, however, more studies are necessaries to improve these conclusions.<hr/>Resumo Uma das habilidades numéricas básicas que está fortemente associada com o desempenho matemático é a estimativa numérica. É um conceito pouco estudado na população surda e este é o primeiro estudo, até onde sabemos, que analisou o desempenho de crianças surdas em tarefas de estimativa numérica e procurou definir qual o modelo de representação, entre os propostos na literatura, que melhor explica tal desempenho. Participaram 52 estudantes surdos de Cali-Colômbia e Porto Alegre-Brasil, de 1º a 4º anos do ensino fundamental, os quais realizaram uma tarefa de estimativa de número para posição na reta numérica. Os resultados mostraram diferenças entre os dois países, com desempenho mais estável entre os estudantes colombianos, os quais foram mais precisos em suas estimativas do que os brasileiros, principalmente no 1º ano. Ainda, os estudantes colombianos apresentaram uma tendência mais forte a usar representações de tipo linear nas tarefas apresentadas. Nos estudantes brasileiros se identificou um maior aumento nas precisões conforme avanço nos graus escolares e uma maior variedade de representações de acordo com o contexto numérico. Sugere-se que características da língua de sinais de cada país, assim como aspectos pedagógicos, podem ser responsáveis por tais diferenças. Sem dúvida, são necessários mais estudos para confirmar tais conclusões.