Scielo RSS <![CDATA[Contrapontos]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-711420080002&lang=pt vol. 08 num. 02 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Sociedade atual e revolução da informação: ganhos e perdas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto discute a influência da revolução da informação na sociedade atual. Em parte, esse fenômeno ocorre devido às inovações tecnológicas desenvolvidas através das exigências dos diversos paradigmas que o mundo acompanhou. Isto porque o modelo econômico capitalista, que prima por um progresso unilateral e extremamente concentrador de renda e poder, acelerou os ponteiros do relógio. Então, tempo é dinheiro e o homem tem pressa. Assim, surgiram novas formas de gerar e transmitir informação, deslocando a economia das indústrias para os serviços, e da força para o conhecimento. Neste cenário, o computador foi um grande ator, já que com essa ferramenta, hoje, é possível afirmar que metade da força de trabalho está envolvida na criação, manipulação ou uso da informação. Isso leva a uma reflexão: como acompanhar os avanços aliados aos riscos que o novo paradigma acarreta. Deste modo, cabe atenção de muitos, inclusive do Brasil, que vivem à margem da possibilidade de financiar pesquisas de alto custo tecnológico, para que não sofram os maiores problemas desse processo, sob a ótica da sociedade atual: a ‘informacional’.<hr/>The text discusses the influence of the information revolution on today’s society. The occurrence of this phenomenon is due, in part, to technological innovations brought by the demands of diverse paradigms that the world has been following. This arises from the fact that the capitalist economic model, driven by a unilateral progress which concentrates income and power, has sped up the hands of the clock. Now, time is money and people are in a hurry. This has led to the emergence of new ways of generating and transmitting information, transforming the industrial economy into a service economy and giving more weight to knowledge. In this scenario, the computer plays a predominant role, since using this tool, half of the work force is involved in the creation, handling and use of information. This prompts the reflection: how can we keep up with the advances and the associated risks that this new paradigm brings? Steps must be taken to ensure that many in the world, including in Brazil, who have no means of financing high cost technological research, do not suffer greater problems as a result of this process, from the perspective of today’s ‘information’ society. <![CDATA[Blog pessoal: a busca da identidade do sujeito no mundo mediado pela internet]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo intitulado ‘Blog pessoal: a busca da identidade do sujeito no mundo mediado pela Internet’, busca retratar as identidades do sujeito nos weblogs ou simplesmente blogs - páginas pessoais da web que, na última década, no Brasil, vêm ampliando o processo de comunicação na Internet. O objetivo é traçar a constituição identitária dos usuários de páginas pessoais, além de demonstrar quão fluida e múltipla são as identidades de um sujeito, principalmente, quando ele se torna um usuário de blog no ciberespaço. Para a realização desta pesquisa, fizeram-se a observação e o estudo dos blogs Para Francisco e Sublimes Sucubus, tomando como base Stuart Hall, Homi Bhabha, entre outros autores que discutem a identidade, a constituição do ‘eu’. Com este estudo, evidencia-se que os blogs mudam, variam de acordo com as necessidades dos blogueiros. Por conseqüência, a identidade deles também passa por esses processos de transformação, estando uma coisa ligada à outra. O espaço virtual possibilita a simulação de pessoas e coisas do mundo real e virtual, como facilita sua desconstrução e reconstrução, a fim de criar novas imagens e mundos. Dessa forma, autores e leitores refazem seu mundo real, virtual e a si mesmos, sempre que possível.<hr/>This article entitled ‘Personal Blogs: the search for the identity of the subject in the world mediated by the Internet’ seeks to portray the identities of the subject in weblogs, or simply blogs - personal Websites, which in the last decade, in Brazil, have been expanding the process of communication via the Internet. The objective of this work is to outline the identity of users of personal web pages, and to demonstrate how fluid and multiple the identities of subject are, particularly when that person becomes a user of a blog in cyberspace. For this study, the blogs ‘Para Francisco’ and ‘Sublimes Sucubus’ were observed and analyzed, building upon Stuart Hall, Homi Bhabha, among other authors who discuss the concept of identity, and the construction of the ‘I’. The study shows that blogs change according to the needs of the bloggers. Consequently, their identity also undergoes transformation processes, one thing being connected to the other. The virtual space enables people and objects in the real and virtual worlds to be simulated, and facilitates their deconstruction and reconstruction in order to create new images and worlds. Thus, authors and readers alter their real and virtual worlds, and themselves, where possible. <![CDATA[Projeto de aprendizagem e tecnologias digitais: novo fazer na prática pedagógica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo apresenta uma investigação voltada à aplicação de um experimento com projetos de aprendizagem (PA). O estudo centra-se na análise de uma experiência pedagógica vivenciada em uma escola pública da rede municipal de ensino de Balneário Camboriú, Santa Catarina. O objetivo principal foi experimentar, na prática, o desenvolvimento de processos de aprendizagem, através do trabalho com Projetos de Aprendizagem, associado ao emprego de tecnologia digital. As hipóteses levantadas inicialmente foram confirmadas, indicando que a proposta de trabalho com PA favorece o desenvolvimento de um processo dialético da construção do conhecimento, capaz de romper com os paradigmas tradicionais e disciplinares da escola.<hr/>This article presents an investigation on the application of an experiment with learning projects. The study focuses on the analysis of an educational experiment carried out in a public school in municipal education network of Balneario Camboriu, Santa Catarina. The main objective was to see, in practice, the development of the learning process, through the use of Learning Projects linked to the use of digital technology. The hypotheses initially raised were confirmed, indicating that the proposal to work with Learning Project encourages the development of a dialectical process in the construction of knowledge, which is capable of breaking with the traditional and disciplinary paradigms of the school. <![CDATA[Mídia-educação na pedagogia: uma proposta em tópicos especiais]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Discorre sobre conteúdo programático e estratégias de ensino na temática da mídia- educação em Cursos de Pedagogia. Dentre as três unidades propostas para a disciplina, isto é, 1) linguagens imagéticas culturais; 2) linguagens audiovisuais e 3) escrita da web, nota-se maior aceitação entre as acadêmicas de Pedagogia nas unidades dois e três, apesar de que a mídia-educação não é muito bem aceita como algo a ser ensinado aos estudantes de Pedagogia.<hr/>Syllabus and teaching strategies in media education are discussed as a course proposal for Pedagogy programs. The three units proposed for the subject include, 1) cultural image languages; 2) audiovisual languages and 3) writing on the Internet. It was observed that is greater acceptance among Pedagogy students in relation to the last two subjects, despite the fact that media education in general is not well-accepted as a subject to be learned by students of Pedagogy. <![CDATA[A utilização dos jogos educativos como instrumento de educação ambiental: o caso reserva Ecológica de Gurjaú - PE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Entre os fatores que contribuem para os problemas ambientais enfrentados nos últimos tempos, pode-se destacar a ação antrópica, atuando de forma negativa no ambiente natural. Diante desse fato, faz-se necessário a criação de estratégias para minimizá-la, como a educação ambiental, visando à formação de cidadãos preocupados com a natureza, partindo do princípio de que é preciso conhecer para preservar. Entre as diversas ferramentas que podem ser utilizadas, existem os jogos educativos, destinados principalmente a crianças, para que cresçam atentas à preservação do meio ambiente. A Reserva Ecológica (Resec) de Gurjaú, localizada na divisa dos municípios de Jaboatão dos Guararapes, Cabo de Santo Agostinho e Moreno no Estado de Pernambuco, sofre prejuízos ambientais, sendo extremamente necessária a conscientização dos moradores do entorno que vêm desmatando o local para fins agrícolas. Por isso, esta proposta aborda a importância dos jogos educativos na tarefa de conscientização das crianças que visitam a Resec, bem como as que residem e estudam em escolas localizadas no entorno do local, tornando-se ambientalmente corretas e estimulando suas famílias a não desmatar a Reserva.<hr/>Among the factors that contribute to environmental problems faced in recent times, anthropic action can be emphasized because it acts negatively on the environment. Thus, the development of new strategies to mitigate this action, such as environmental education, could help train people who are concerned about natural systems, based on the principle that in order to preserve, it is necessary to understand. Educational games are among the various tools that can be used. These are designed mainly for children, to help them construct, from childhood, an awareness of environmental conservation. The Gurjaú Ecological Reserve, located on the border of the municipal districts of Jaboatão dos Guararapes, Cabo de Santo Agostinho and Moreno, in the State of Pernambuco, is suffering environmental damage. Therefore, it is extremely important to raise awareness among the residents who are clearing local forests for the introduction of agriculture uses. This proposal addresses the importance of educational games for raising awareness among children who visit the Ecological Reserve, as well as those who live and study in schools in the area, instilling in them, from an early age, a sense of collectiveness and enabling them to become multipliers who will encourage their families not to cause deforestation within the reserve. <![CDATA[A educação ambiental no filme dos Trapalhões]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo tem como objetivo analisar signos de conscientização ambiental presentes no cinema infantil e utiliza o filme Os Trapalhões na Terra dos Monstros (1989) como objeto de estudo, por possuir forte apelo à preservação do meio ambiente. Em primeiro instante, foram identificadas cenas nas quais aparecem signos de educação ambiental para, em seguida, categorizar os mesmos e mostrar como podem ser utilizados na Educação Básica. Para análise, tratou-se de categorizar signos que expressem valores de consciência ambientalista. Espera-se que este artigo sirva de incentivo para mais trabalhos nesta área, com estudos fundamentados em outros filmes infantis que possam contribuir na educação.<hr/>This article analyzes the signs of environmental awareness present in children’s films, using the film ‘Trapalhões na Terra dos Monstros’ (Trapalhões In The Land of the Monsters) (1989) as the object of study, since this film makes a strong appeal to environmental preservation. First, scenes were identified in which signs of environmental education appear. these signs were then categorized, and different ways of using them in Basic Education were demonstrated. For the analysis, the signs which express values of environmental awareness were categorized. It is hoped that this article will serve as an incentive for further work in this area, with studies based on other children’s movies which can contribute to education in general. <![CDATA[Materiais pedagógicos e tecnologias: avanços e obstáculos na formação continuada em educação ambiental]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo propõe uma análise da utilização de materiais impressos, audiovisuais e digitais para Educação Ambiental (EA), disponibilizados para um grupo de professores em processo de formação continuada no Projeto ‘Formação de Educadores ambientais na micro-região da Associação de Municípios da Foz do Rio Itajaí-Açu - AMFRI/SC’ (UNIVALI - CNPq - 2004-2005). Foi selecionada uma amostra de 5 escolas de 4 municípios da região da AMFRI para acompanhamento. Para o curso, foram registrados 407 materiais impressos, audiovisuais (revistas, livros, fôlderes, jogos, vídeos) e digitais (sites e CD-ROMs), classifi cados por temas e disponibilizados aos professores em lista impressa e em um Ambiente Virtual de Aprendizagem (AVA), o TelEduc (www.teleduc.univali.br). Dos 100 materiais para Educação Infantil e séries iniciais, foram selecionados 25 títulos, analisados segundo as categorias propostas por Trajber & Manzochi (1996). Foram priorizados também aqueles que permitiam o desenvolvimento de hábitos e atitudes, bem como de valores e a tomada de consciência da problemática ambiental, incorporando-a ao cotidiano da escola. A análise dos materiais produzidos pelos professores nos projetos das escolas seguiu as mesmas categorias e verificou-se a coerência entre o discurso e a prática. Estes materiais enfocaram as dimensões cognitiva, afetiva, ética e estética, indicando que a consciência crítica sobre a problemática ambiental estava sendo incorporada ao dia-a-dia das escolas. No entanto, observou-se que o maior obstáculo para utilização dos materiais disponibilizados no ambiente virtual do TelEduc foi a dificuldade de acesso dos professores à Internet, mesmo que computadores tenham sido disponibilizados nas Secretarias de Educação de dois municípios, na universidade e na Gerência Estadual de Educação da Região de Itajaí. Outros obstáculos apontados foram a falta de tempo e as dificuldades de incorporar, em um currículo disciplinar, a Educação Ambiental de forma transversal. Percebeu-se que as atividades e materiais utilizados enfocando temáticas como a reciclagem, consumo, água e saneamento, não se resumiram à memorização de informações e conhecimentos. Foram exploradas com os alunos diferentes habilidades mentais e dado um enfoque especial às dimensões cognitiva e afetiva, bem como a dimensão ética. Isto proporcionou aos professores e alunos uma reflexão política sobre a problemática socioambiental e reflexão-ação sobre as próprias práticas, mudanças de atitudes e hábitos, levando-os a compreender melhor a complexidade dos relacionamentos e conflitos entre ser humano - sociedade - natureza.<hr/>This paper proposes an analysis of printed, audiovisual and digital materials used for Environmental Education (EE), made available to a group of teachers in a process of continuing education as part of the Project ‘Formação de Educadores ambientais na micro-região da Associação de Municípios da Foz do Rio Itajaí-Açu’ (Training Environmental Educators in the Foz do Rio Itajaí-Açu micro-region) - AMMIAR, (UNIVALI-CNPq-2004-2005). A sample of five schools from four municipal districts of the AMMIAR region was selected for follow-up. Four hundred and seven (407) materials: printed, audiovisual (magazines, books, folders, games, videos) and digital (websites and CD-ROMs), were registered for the course and classified by theme, and these were made available to the teachers through a printed list and on a Virtual Learning Environment (VLE), the TelEduc (www.teleduc.univali.br). Of the 100 materials for Children’s Education in initial grades, twenty five titles were chosen and analyzed according to the categories proposed by Trajber & Manzochi (1996). Priority was given to the materials that promoted the development of habits and attitudes, and those which promoted values and awareness. The analysis of the materials produced by the teachers in the school projects followed the same categories, and coherence between discourse and practice was observed. The materials focused on the cognitive, affective, ethical and aesthetic dimensions, indicating that a critical awareness of environmental issues is being incorporated into the daily lives of the schools. However, it was observed that the greatest obstacle to the use of the materials made available in the TelEduc virtual environment was the great difficulty the teachers had in accessing the Internet, despite the computers made available in the Secretaries of Education of two municipal districts, at the university, and at the Itajai region State Management of Education. The lack of time and the difficulties incorporating Environmental Education transversally in the school curriculum were also pointed out. It was observed that the activities carried out, and the materials used which focused on themes such as recycling, consumption, water and sanitation, did not necessarily lead to the memorization of information and knowledge. Different mental abilities were explored with the students, and special focus was given to the cognitive and affective dimension, as well the ethical dimension, offering the teachers and students a political reflection about the social-environmental and reflection-action question related to the actual practices, changes in attitudes and habits, that enables them to better understand the complexity of the relationship and conflict between the human being - society - nature. <![CDATA[Olhar e oportunidade aos alunos com potencial superior: uma experiência aberta ao diálogo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente artigo se propõe a dialogar sobre o atendimento que vem sendo ofertado a alunos com altas habilidades a partir de experiências vivenciadas no Projeto de Extensão nomeado ‘PIT - Programa de Incentivo ao Talento’, da Universidade Federal de Santa Maria. Esta proposta de atendimento educacional especializado para os alunos com altas habilidades/superdotação se fundamenta nos princípios filosóficos que embasam a educação inclusiva e se fundamenta metodologicamente através do Modelo de Enriquecimento Escolar, proposta por Renzulli (Renzulli & Reis, 2000). À luz deste referencial teórico-metodológico, buscou-se, transversalmente desta vivência, ampliar os benefícios da estimulação e do enriquecimento para crianças com potencial superior.<hr/>The article discusses the service offered to pupils with high potential, based on experiences in Extension Project ‘PIT - Programa de Incentivo ao Talento’ (program to Encourage Talent), of the Federal University of Santa Maria. This proposal for a specialized education service for pupils with high potential is substantiated in the philosophical foundations that form the basis of inclusive education and through the Model of School Enrichment proposed by Renzulli (Renzulli and Reis, 2000). Based on this theoretical-methodological framework, the study sought to promote the benefits of stimulation and enrichment, for children with superior potential. <![CDATA[Aprendizagem no ensino superior: aplicação de um jogo didático na área de estatística]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Compreender como os alunos universitários aprendem e, mais especificamente, observar e intervir nesse processo durante as aulas da disciplina de Estatística em um curso de graduação foi o objetivo deste estudo. As dificuldades que os alunos demonstravam no desenvolvimento das aulas de Estatística, seja pela falta de compreensão de sua aplicação, seja pelo nível de abstração que exige, instigaram a busca de possibilidades para compreender e intervir no processo de ensino-aprendizagem. Este trabalho expõe uma atividade lúdica realizada para compreender o modo como os alunos se apropriam dos conhecimentos estatísticos e que situações de aprendizagem significativas possibilitam o desenvolvimento de habilidades cognitivas. Salienta-se que situações que buscam regularidades nos fenômenos e processos implicados nas tarefas formulam estratégias para a busca do conhecimento, estimulam a socialização de hipóteses e possibilidades com os demais interlocutores têm maior responsabilidade e criticidade sobre o próprio processo de aprendizagem.<hr/>The objective of this study was to understand how university students learn, and more specifically, to observe and intervene in this process during the classes of the Statistics discipline of a graduate course. The difficulties experienced by the students during the Statistics classes, whether due to a lack of understanding of their application, or at the level of abstraction required by the subject, led to a search for ways of understanding and intervening in the teaching-learning process. This work describes an experiment involving a game, aimed at understanding the way in which the students appropriate statistical knowledge, and determining the significant learning situations that enable the development of cognitive skills. It is emphasized that situations which cause the students to seek common denominators in the phenomena and processes involved in the tasks, promote the formulation of strategies for the search for knowledge, and stimulate the socialization of hypotheses and possibilities with the other interlocutors, have a greater influence on the learning process. <![CDATA[A criatividade faz a diferença na escola: o professor e o ambiente criativos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Criatividade é uma palavra amplamente utilizada e com muitos significados. Seu conceito é complexo, multifacetado e pouco explorado. Apesar disso, é inquestionável sua importância no mundo atual, sobretudo no âmbito educacional, no qual a criatividade deve ser desenvolvida. A contemporaneidade requer professores criativos que formem alunos criativos. O presente artigo descreve características do professor e de um ambiente que facilita a criatividade no contexto escolar. Apresenta também pesquisas que assinalaram características de professores criativos.<hr/>Creativity is a word which is widely used, with many meanings. Its concept is complex, multifaceted and little explored. In spite of this, its importance in today’s world is unquestionable, particularly in the educational context, where creativity must flourish. The contemporary world requires creative teachers who form creative pupils. This article describes characteristics of these teachers and of an environment that facilitates creativity in schools. It also presents some studies on the characteristics of creative teachers. <![CDATA[Joan Ferres]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142008000200012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Criatividade é uma palavra amplamente utilizada e com muitos significados. Seu conceito é complexo, multifacetado e pouco explorado. Apesar disso, é inquestionável sua importância no mundo atual, sobretudo no âmbito educacional, no qual a criatividade deve ser desenvolvida. A contemporaneidade requer professores criativos que formem alunos criativos. O presente artigo descreve características do professor e de um ambiente que facilita a criatividade no contexto escolar. Apresenta também pesquisas que assinalaram características de professores criativos.<hr/>Creativity is a word which is widely used, with many meanings. Its concept is complex, multifaceted and little explored. In spite of this, its importance in today’s world is unquestionable, particularly in the educational context, where creativity must flourish. The contemporary world requires creative teachers who form creative pupils. This article describes characteristics of these teachers and of an environment that facilitates creativity in schools. It also presents some studies on the characteristics of creative teachers.