Scielo RSS <![CDATA[Contrapontos]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=1984-711420210001&lang=en vol. 21 num. 1 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[SCHOOL MEALS AND LAW 11.947/2009: DISCURSIVE-IDEOLOGICAL CONSTRUCTIONS AND THE MEANING EFFECTS OF STATE RESPONSIBILITY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O presente artigo traz uma investigação analítico-discursiva tendo como materialidade e corpus de trabalho a Lei n. 11.947/2009, que regulamenta o Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE), norma legislativa que necessita ser observada quando se trata do direito à merenda escolar no ensino público. A partir das questões teórico-metodológicas da Análise do Discurso de linha francesa, fundada por Pêcheux (2009), e das investigações de Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Magalhães (2005), dentre outros, empreenderam-se análises em duas sequências discursivas, recortadas da referida Lei, com o intuito de trazer à tona efeitos de sentido e construções discursivo-ideológicas nela presentes, transpassando a aparente homogeneidade do discurso desta norma, em especial os de poder elitizado que “camuflam” as responsabilidades alimentares e educacionais inerentes ao Estado.<hr/>Abstract: The present article brings an analytical-discursive investigation having as materiality and corpus of work the Law n. 11.947 / 2009, that regulates the “Programa Nacional de Alimentação Escolar” (PNAE), legislative norm that needs to be observed when it comes to the right to the snack in public education. From the theoretical-methodological questions of Discourse Analysis of the French line founded by Pêcheux (2009), and the investigations of Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), among others, we carried out analyzes in two discursive sequences cut out of the referred Law, with the intention of unveiling eff ects of meaning and discursive-ideological constructions present in it, crossing the apparent homogeneity of the discourse of this norm, especially those of power-elite that “camoufl age” the food and educational responsibilities inherent to the State.<hr/>Resumen: El presente artículo presenta una investigación analítico-discursiva que tiene como materialidad y corpus de trabajo la Ley n. 11.947 / 2009, que regula el Programa Nacional de Alimentación Escolar (PNAE), norma legislativa que debe observarse en lo que respecta al derecho a la merienda. en educación pública. A partir de las preguntas teórico-metodológicas del Análisis del discurso de la línea francesa fundada por Pêcheux (2009), y las investigaciones de Orlandi (1994, 2003, 2015), Florêncio et al. (2009), Cavalcante (2007), Guimarães (2005), entre otros, realizamos análisis en dos secuencias discursivas recortadas de la referida Ley, con la intención de revelar efectos de signifi cado y construcciones ideológicas discursivas presentes en ella, cruzando la aparente homogeneidad del discurso de esta norma, especialmente las de la élite del poder que “camufl an” las responsabilidades alimentarias y educativas inherentes al Estado. <![CDATA[SUPERVISED CURRICULAR INTERNSHIP IN PHYSICAL EDUCATION TEACHER FORMATION: A CURRICULAR ANALYSIS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O Estágio Curricular Supervisionado é um componente que, quando bem planejado e operacionalizado, pode contribuir na constituição de saberes, conhecimentos, atitudes e valores de todos os envolvidos. Destarte, objetiva-se, aqui, compreender a organização e a concepção de Estágio Curricular Supervisionado expressa nos documentos orientadores dos cursos de licenciatura em Educação Física de duas universidades públicas do Estado do Ceará, descortinando a relação destas concepções com as que são postas pela legislação educacional e pela literatura científica atual. Para tanto, adota-se um estudo descritivo, exploratório de abordagem qualitativa. Como aporte teórico- metodológico utilizam-se os escritos de Ghedin, Oliveira e Almeida (2015), Lima (2012), Pimenta e Lima (2017), Piconez et al. (2012) e Zabalza (2014). As análises foram a partir do método hermenêutico- dialético de Minayo (2000), com auxílio do Software IRAMUTEQ, versão 0.7 alpha 235. As orientações denotam uma concepção de Estágio relacionada a uma atividade teórico-prática, que pode estimular a reflexão e o redimensionamento da formação, da constituição de saberes e da construção da identidade docente. Ademais, sugerimos caminhos que podem potencializar os processos formativos nesse componente curricular, por exemplo, a aproximação do licenciando com a realidade escolar desde os primeiros semestres do curso e a integração da postura investigativa a partir do “Estágio com pesquisa” ou “pesquisa no Estágio”.<hr/>Abstract: The Supervised Curricular Internship is a component that, when well planned and implemented, can contribute to the constitution of knowledge, skills, attitudes, and values of all those involved. The study aimed to understand the organization and conception of the Supervised Curricular Internship expressed in the guiding documents of the Physical Education courses at two public universities in the state of Ceará, emphasizing the relationship of these conceptions with those that are recommended by the educational legislation and current scientific literature. Thus, a descriptive and exploratory study with a qualitative approach was used. As a theoretical and methodological contribution, it was used the writings of Ghedin, Oliveira &amp; Almeida (2015), Lima (2012), Pimenta &amp; Lima (2017), Piconez et al. (2012) and Zabalza (2014). The analyses were based on the hermeneutic- dialectical method of Minayo (2000), with the aid of the IRAMUTEQ Software version 0.7 alpha 235. The guidelines indicate a concept of Internship related to a theoretical-practical activity, which can stimulate reflection and the rescaling of training, the constitution of knowledge, and the construction of the teaching identity. Furthermore, it is suggest ways that can strengthen the formative processes in this curricular component, for example, the students approximation to the school reality since the first semesters of the course and the integration of the investigative attitude from the “Internship with research” or “research in the Internship”.<hr/>Resumen: La Pasantía Curricular Supervisada es un componente que, bien planificado y operacionalizado, puede contribuir a la constitución de conocimientos, conocimientos, actitudes y valores de todos los involucrados. Nuestro objetivo es comprender la organización y el concepto de Pasantía Curricular Supervisada expresado en los documentos rectores de las carreras de Educación Física de universidades públicas del Estado de Ceará, desvelando la relación de estas concepciones con las planteadas por la legislación educativa y la literatura científica actual. Para ello, se adoptó un estudio exploratorio descriptivo con enfoque cualitativo. Como aporte teórico y metodológico, se utilizaron los escritos de Ghedin, Oliveira y Almeida (2015), Lima (2012), Pimenta y Lima (2017), Piconez et al. (2012) y Zabalza (2014). Los análisis se basaron en el método hermenéutico-dialéctico de Minayo (2000), con la ayuda del Software IRAMUTEQ versión 0.7 alpha 235. Los lineamientos denotan un concepto de Pasantía relacionado con una actividad teórico-práctica, que puede estimular la reflexión y el redimensionamiento de la formación, la constitución del conocimiento y la construcción de la identidad docente. Además, sugerimos formas que pueden potenciar los procesos de formación en este componente curricular, por ejemplo, la aproximación del egresado con la realidad escolar desde los primeros semestres del curso y la integración de la postura investigadora de la “Práctica con la investigación ”O“ investigación en la pasantía ”. <![CDATA[MOBILIZING CONCEPTUAL TOOLS OF DISCOURSE ANALYSIS IN MICHEL FOUCAULT]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100025&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Michel Foucault discutiu o conceito de discurso, compreendendo-o não enquanto aquilo que representa a realidade, mas o que, de outra forma, a fabrica. Em seus escritos, Foucault constituiu ferramentas que nos possibilitam operar com uma análise do discurso, tomando as discursividades em suas condições de existência e em seus efeitos. O autor, ao propor direcionamentos metodológicos para uma análise do discurso, traz o conceito de enunciado enquanto uma função enunciativa, que permite a existência de atos de linguagem. Investindo nas discussões foucaultianas do discurso, em seus aspectos teóricos e metodológicos, este artigo pretende abordar uma possibilidade de operar com algumas ferramentas da análise do discurso em Michel Foucault. Para tanto, será feita referência à pesquisa desenvolvida em curso de Mestrado em Educação, cujo objetivo era problematizar os modos de subjetivação que estariam funcionando nos discursos curriculares de escolas de surdos. Essa pesquisa operou com procedimentos metodológicos de análise do discurso, os quais o presente artigo pretende explorar. A intenção aqui é apresentar algumas pistas de se fazer pesquisa operando metodologicamente com as ferramentas da análise foucaultiana, mobilizando os conceitos do autor. A referida pesquisa, ao estudar sua rede documental, identificou o funcionamento de três enunciados relativos aos modos de subjetivação que produzem formas de ser sujeito surdo. Estes enunciados aparecem enquanto função de existência de uma série de enunciações presentes nos documentos curriculares que compuseram a rede documental da pesquisa - a saber, Projetos Políticos Pedagógicos e Regimentos Escolares de três escolas de surdos no Rio Grande do Sul.<hr/>Abstract: Michel Foucault discussed the concept of discourse understanding it not as something that represents reality, but produces it. In his studies, Foucault established tools that enable us to operate with discourse analysis, considering the discoursiveness in their conditions of existence and their effects. The author, when proposing methodological directions to a discourse analysis, brings the concept of enunciation as an enunciative function, which allows the existence of speech acts. Investing in Foucauldian discourse discussions, in their theoretical and methodological aspects, this paper intends to approach a possibility of operating with some tools of discourse analysis in Michel Foucault. Therefore, the reference will be the research developed in Master’s Education course, which objective was to problematize the subjectivation modes that would be working in the curricular discourses of schools for deaf people. This investigation operated with methodological procedures for discourse analysis, which the present paper intends to explore. Here, the goal is to present some clues to the research, methodologically operating with the tools of Foucauldian analysis, mobilizing the author’s concepts. When studying its documental network, the referred study identified the functioning of three enunciations related to the modes of subjectivation that produce ways of being a deaf subject. These enunciations appear as a role of existence of a sequence of enunciations present in the curricular documents that made up the documental research network - namely Political Pedagogical Project and School Rules of three schools for deaf community in Rio Grande do Sul.<hr/>Resumen: Michel Foucault discutió el concepto de discurso, entendiéndolo no como lo que representa la realidad, sino como lo que, de otro modo, la fabrica. En sus escritos, Foucault constituyó herramientas que nos permiten operar con un análisis del discurso, tomando las discursividades en sus condiciones de existencia y en sus efectos. El autor, al proponer orientaciones metodológicas para un análisis del discurso, trae el concepto de enunciado como función enunciativa, que permite la existencia de actos de lenguaje. Invirtiendo en las discusiones foucaultianas del discurso, en sus aspectos teóricos y metodológicos, este artículo pretende aproximarse a una posibilidad de operar con algunas herramientas de análisis del discurso en Michel Foucault. Para ello, se hará referencia a la investigación desarrollada en la Maestría en Educación, cuyo objetivo fue problematizar los modos de subjetivación que estarían funcionando en los discursos curriculares de las escuelas para sordos. Esta investigación operó con procedimientos metodológicos de análisis del discurso, que este artículo pretende explorar. La intención aquí es presentar algunas pistas para hacer investigación metodológicamente operando con las herramientas del análisis foucaultiano, movilizando los conceptos del autor. Esta investigación, al estudiar su red documental, identificó el funcionamiento de tres enunciados relacionados con los modos de subjetivación que producen modos de ser un sujeto sordo. Esos enunciados aparecen en función de la existencia de una serie de enunciados presentes en los documentos curriculares que componían la red documental de la investigación - a saber, Proyectos Políticos Pedagógicos y Regimientos Escolares de tres escuelas para sordos de Rio Grande do Sul. <![CDATA[THEORETICAL NOTES OF PHENOMENOLOGY AS A (POSSIBLE) METHODOLOGICAL WAY FOR RESEARCH IN NON-SCHOOL EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100039&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O presente artigo tem como objetivo discutir como a filosofia fenomenológica de Edmund Husserl (1958; 1975) pode servir de inspiração à construção de um caminho epistemológico para pesquisas sobre práticas educativas em espaços não escolares. Para isso, traz a reflexão de alguns autores a respeito dessa filosofia, como Salansky (2006), Depraz (2011) e Ferreira (2015) e, particularmente, o desenvolvimento de três conceitos considerados relevantes para a análise da realidade educacional como um fenômeno social: o noema, a noese e a variação eidética como doação de sentido da realidade pelos sujeitos dos processos de ensino-aprendizagem. Ao final, o artigo mostra o emprego desses aspectos da Fenomenologia e seus resultados em algumas pesquisas sobre educação e pobreza que utilizaram esse percurso metodológico.<hr/>Abstract: This article discusses the inspiration of Edmund Husserl’s phenomenological philosophy (1958; 1975) as a possible epistemological path for research on educational practices in non-school spaces. For this, the article brings the reflection of some authors about this philosophy, such as Salansky (2006), Depraz (2011) and Ferreira (2015) and, particularly, the development of three concepts considered relevant to the analysis of educational reality as a social phenomenon: the noema, the noesis and eidetic variation as a donation of the meaning of reality by the subjects of the teaching- learning processes. And, at the end, the article shows the use of these aspects of phenomenology and some results at some education and poverty’s research that used this methodological approach.<hr/>Resumen: Este artículo tiene como objetivo discutir la inspiración dada por la filosofía fenomenológica de Edmund Husserl (1958; 1975) para la construcción de una posible vía epistemológica de investigación sobre prácticas educativas en espacios no escolares. Para eso, el artículo trae la reflexión de algunos autores sobre esta filosofía, como Salansky (2006), Depraz el análisis de la realidad educativa como Fenómeno social: el noema, el noese y la variación eidética como donación del significado de la realidad por parte de los sujetos de los procesos de enseñanza- aprendizaje. Y, al final, el artículo muestra el uso de estos aspectos de la fenomenología y sus resultados en algunas investigaciones sobre educación y pobreza que utilizaron este enfoque metodológico. <![CDATA[MOBILE TECHNOLOGIES IN THE EDUCATIONAL SCENARIO OF THE COVID-19 PANDEMIC]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100053&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: No ano de 2020, em decorrência do avanço da pandemia de covid-19, as instituições de educação do Brasil adotaram o ensino remoto emergencial substituindo as aulas presencias por aulas ofertadas por meios digitais e, em 2021, defendeu-se o ensino híbrido, como meio de abrir as escolas para os estudantes. Assim sendo, este artigo discute sobre a adoção de tecnologias móveis, durante o ensino remoto emergencial, partindo do pressuposto de que dispositivos como celulares, tablets e notebooks foram utilizados por muitos professores e estudantes, para a realização de atividades de ensino e aprendizagem, o que apontou para a importância do ensino híbrido em 2021. A metodologia adotada no estudo se insere no campo da pesquisa qualitativa, do tipo descritivo-explicativa, mediante a implementação de uma proposta formativa a professores do ensino fundamental, pela qual se intervém na formação continuada destes profissionais. Diante dos resultados do presente estudo, discorre-se sobre a importância da formação docente num cenário pós-pandêmico, a fim de promover condições de utilização de tecnologias digitais e aparelhos móveis na prática docente, tendo em vista que estes dispositivos são comumente utilizados pela sociedade atual.<hr/>Abstract: In the year 2020, as a result of the advance of the covid-19 pandemic, educational institutions in Brazil adopted emergency remote teaching, replacing classrooms in person with classes offered by digital means, and in 2021 they have defended hybrid education as a means of open schools to students. Therefore, this article discusses the adoption of mobile technologies during emergency remote teaching, assuming that devices such as cell phones, tablets and notebooks were used by many teachers and students in order to carry out teaching and learning activities and point to the importance of hybrid education in 2021. The methodology adopted in the study is part of the field of qualitative research, descriptive-explanatory, through the implementation of a training proposal for elementary school teachers, through which we intervene in the continuing education of these professionals. Given the results of the study, we discuss the importance of teacher education in a post-pandemic scenario, in order to promote conditions for the use of digital technologies and mobile devices in teaching practice, considering that these devices are more common in today’s society.<hr/>Resumen: En el año 2020, como resultado del avance de la pandemia covid-19, las instituciones educativas en Brasil adoptaron la enseñanza remota de emergencia, reemplazando las aulas presenciales por clases ofrecidas por medios digitales, y en 2021 han defendido la educación híbrida como medio de abrir las escuelas a los estudiantes. Por ello, en este artículo se analiza la adopción de tecnologías móviles durante la enseñanza remota de emergencia, asumiendo que dispositivos como teléfonos móviles, tabletas y portátiles fueron utilizados por muchos profesores y estudiantes para realizar actividades de enseñanza y aprendizaje y señalar la importancia de la educación híbrida. en 2021. La metodología adoptada en el estudio se enmarca en el campo de la investigación cualitativa, descriptiva-explicativa, a través de la implementación de una propuesta formativa para docentes de primaria, mediante la cual se interviene en la formación continua de estos profesionales. Dados los resultados del estudio, discutimos la importancia de la formación docente en un escenario pospandémico, con el fin de promover condiciones para el uso de tecnologías digitales y dispositivos móviles en la práctica docente, considerando que estos dispositivos son más comunes en la sociedad actual. <![CDATA[REMOTE TEACHING IN THE MUNICIPAL NETWORK OF SANTO ANDRÉ: BETWEEN INTENTIONS AND REALITY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100068&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: E ste artigo descreve e discute as estratégias adotadas pela rede municipal de Santo André durante a pandemia de Covid-19 no ano de 2020. Analisa as normativas exaradas pela Secretaria Municipal de Educação e problematiza as orientações pedagógicas para o ensino remoto frente às reais condições das unidades escolares para garantir o direito de acesso à escola e a uma educação de qualidade. Evidencia as contradições entre os propósitos declarados no discurso oficial e a real preocupação dos órgãos centrais com as políticas de resultados que concorreram para a intensificação do trabalho dos profissionais de educação sem, contudo, lograr mitigar o aprofundamento das desigualdades educacionais em meio ao contexto emergencial em decorrência da pandemia.<hr/>Abstract: This article describes and discusses the strategies adopted by the municipal network of Santo André during the Covid-19 pandemic in the year 2020. It analyzes the regulations issued by the Municipal Department of Education and problematizes the pedagogical guidelines for remote teaching in the face of real conditions of school units to guarantee the right of access to school and quality education. It highlights the contradictions between the stated purposes in the official discourse and the real concern of Organs central bodies with the policies of results that contributed to the intensification of the work of education professionals without, however, managing to mitigate the deepening of educational inequalities in the midst of the emergency context in which as a result of the pandemic.<hr/>Resumen: Este artículo describe y discute las estrategias adoptadas por la red municipal de Santo André durante la pandemia de Covid-19 en el año 2020. Analiza las normas emitidas por la Secretaría Municipal de Educación y problematiza las orientaciones pedagógicas para la enseñanza a distancia en la cara de las condiciones reales de las unidades escolares para garantizar el derecho de acceso a la escuela ya una educación de calidad. Destaca las contradicciones entre los propósitos declarados en el discurso oficial y la preocupación real de los órganos centrales de los órganos con las políticas de resultados que contribuyeron a la intensificación del trabajo de los profesionales de la educación sin, sin embargo, lograr mitigar la profundización de las desigualdades educativas en el en medio del contexto de emergencia en el que se encuentra a raíz de la pandemia. <![CDATA[ACCESS TO AFFIRMATIVE ACTION POLICIES ON WEBSITES OF BRAZILIAN FEDERAL UNIVERSITIES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100079&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O objetivo deste texto é discutir como os sítios eletrônicos das universidades federais brasileiras apresentam as políticas de ações afirmativas à comunidade em geral, dispondo informações sobre ingresso e permanência de estudantes no ensino superior. Para isso, foi realizado estudo de natureza aplicada, com objetivo descritivo e procedimento de Análise de Conteúdo (BARDIN, 1977). Os sítios eletrônicos de 63 universidades federais brasileiras foram observados, entre 19 e 27 de setembro de 2020, com o intuito de mensurar, em cada sítio, a quantidade de cliques necessários para acessar as políticas de ações afirmativas para ingresso e permanência de estudantes no ensino superior. As análises demonstram que apenas uma universidade federal brasileira não apresenta as políticas públicas para ingresso e permanência de estudantes em seu sítio. As outras 62 instituições dispõem o acesso a essas políticas em, no máximo, três cliques, padrão considerado adequado para transparência e acesso à informação.<hr/>Abstract: The purpose of this text is to discuss how the websites of Brazilian federal universities present affirmative action policies to the community in general, providing information on the entry and permanence of students in higher education. For this, an applied study was carried out, with a descriptive objective and Content Analysis procedure (BARDIN, 1977). The websites of 63 Brazilian federal universities were observed, between September 19 and 27, 2020, in order to measure, in each site, the number of clicks needed to access the affirmative action policies for students to enter and remain in higher education. The study shows that only one Brazilian federal university does not present public policies for the admission and permanence of students on its site. The other 62 institutions provide access to these policies in a maximum of three clicks, a standard considered adequate for transparency and access to information.<hr/>Resumen: El objetivo de este artículo es discutir cómo los sitios web de las universidades federales brasi-leñas presentan políticas de acciones afirmativas a la comunidad en general, presentando infor-mación sobre la admisión y permanencia de estudiantes en la enseñanza superior. Se realizó un estudio de carácter aplicado, con objetivo descriptivo y procedimiento de Análisis de Contenido (BARDIN, 1977). Se observaron los sitios web de 63 universidades federales brasileñas, entre el 19 y el 27 de septiembre de 2020, con el fin de medir, en cada sitio web, el número de clics necesarios para acceder a las políticas de acción afirmativa de admisión y permanencia de estu- diantes en la enseñanza superior. Los resultados indican que solo una universidad federal brasi- leña no presenta políticas públicas para la admisión y permanencia de estudiantes en su sitio. Las otras 62 instituciones acceden a estas políticas en un máximo de tres clics, estándar conside-rado adecuado para la transparencia y el acceso a la información. <![CDATA[ETHNIC-RACIAL AND RELIGIOUS DIVERSITY ISSUES: A STUDY WITH YOUNG PEOPLE AND ADULTS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100097&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este trabalho insere-se no debate do campo das relações raciais com o recorte “Educação e diversidade religiosa: um estudo no Centro Territorial de Educação Profissional (Cetep) - Sertão Produtivo, Caetité, Bahia”. A pesquisa teve como objetivo investigar a intolerância religiosa na perspectiva de uma educação para as relações étnico-raciais no referido centro. Trata-se de uma abordagem qualitativa, mediante a análise de dados oriundos de estudo dirigido e questionários junto a professores e alunos(as) de turmas de Educação de Jovens e Adultos/Educação Profissional dessa instituição. Como suporte teórico para embasar as discussões dialogou-se com: Munanga (2000 e 2012), Santos (2008) e Gomes (2005), assim como documentos de fundamentação legal. Como principais conclusões aponta-se que os direitos básicos de cidadania, constitucionalmente garantidos desde 1988 no Brasil, não são, de fato, acessíveis a contingentes expressivos da comunidade escolar, em especial da população negra e daqueles de religiões de origem africana e aponta-se para a necessidade de revisar as práticas racistas veladas no cotidiano escolar, além de desvelar o silêncio sobre a questão étnico-racial e religiosidade.<hr/>Abstract: This work is part of the debate in the field of racial relations with the focus "Education and religious diversity: a study in the Territorial Center for Professional Education (Cetep) - Sertão Produtivo, Caetité, Bahia". The research aimed to investigate religious intolerance from the perspective of education for ethnic-racial relations in that center. It is a qualitative approach, through the analysis of data from a directed study and questionnaires with teachers and students of Youth and Adult Education/Vocational Education classes of this institution. As theoretical support to support the discussions, I dialogued with: Munanga (2000 and 2012), Santos (2008) and Gomes (2005), as well as documents with legal grounds. As main conclusions it is pointed out that the basic citizenship rights constitutionally guaranteed since 1988 in Brazil are not, in fact, accessible to expressive contingents of the school community, especially the black population and those of African origin religions, and it is pointed out to the need to review veiled racist practices in everyday school life and unveil the silence on the ethnic-racial issue and religiosity.<hr/>Resumen: Este trabajo es parte del debate en el campo de las relaciones raciales con el enfoque “Educación y diversidad religiosa: un estudio en el Centro Territorial de Educación Profesional (Cetep) - Sertão Productivo, Caetité, Bahia”. La investigación tuvo como objetivo investigar la intolerancia religiosa desde la perspectiva de la educación para las relaciones étnico-raciales en ese centro. Es un enfoque cualitativo, mediante el análisis de datos de un estudio dirigido y cuestionarios con profesores y alumnos de las clases de Educación de Jóvenes y Adultos / Educación Vocacional de esta institución. Como soporte teórico para sustentar las discusiones, dialogamos con: Munanga (2000 y 2012), Santos (2008) y Gomes (2005), así como documentos con fundamento legal. Como principales conclusiones se señala que los derechos ciudadanos básicos garantizados constitucionalmente desde 1988 en Brasil, no son, de hecho, accesibles a contingentes expresivos de la comunidad escolar, especialmente la población negra y de religiones de origen africano, y se señala a la necesidad de revisar las prácticas racistas veladas en la vida escolar cotidiana y de revelar el silencio sobre la cuestión étnico-racial y la religiosidad. <![CDATA[KNOWLEDGE OF THE PEDAGOGICAL PRACTICE CONSIDERING THE CONTEXT OF THE COVID-19 PANDEMIC]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100116&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este estudo surgiu com a necessidade de pensar a prática pedagógica, a partir de um olhar crítico, entendendo-a como fundamental na atuação do professor que busca proporcionar a aprendizagem significativa dos alunos, guiando-os para a emancipação e a autonomia. Os objetivos consistem em abordar conceitos e discorrer sobre a prática pedagógica do professor, com vista à aprendizagem dos educandos. Ao conceituar prática pedagógica, são enfatizados reflexão, intencionalidade e planejamento, pois são condições para a prática pedagógica em uma perspectiva crítica. O texto traz ainda algumas reflexões sobre as transformações e as dificuldades da prática pedagógica no contexto da pandemia de Covid-19. Realiza-se uma explanação sobre os saberes docentes na perspectiva de Tardif (2014), pois se entende que esses saberes constituem a prática pedagógica dos professores. Por meio de um estudo bibliográfico pautado nos pressupostos da abordagem qualitativa, as referências selecionadas para compor a discussão foram: Freire (2018, 2019, 2020), Martins (2003), Sacristán (1999), Santos (1997), Souza (2016) e Tardif (2014). Os resultados oportunizam compreender melhor o conceito de prática pedagógica e mostram características desta prática que objetivam a aprendizagem dos alunos. Nesse sentido, entende-se que a atuação do professor é importante em todos os níveis de ensino, da Educação Infantil ao Ensino Superior.<hr/>Abstract: This study arose with the need to think about the pedagogical practice from a critical perspective, understanding it as fundamental in the performance of the teacher who seeks to provide meaningful learning to students, guiding them towards emancipation and autonomy. The objectives are to address concepts and discuss the pedagogical practice of the teacher with a view to students’ emphasized, as they are conditions for pedagogical practice in a critical perspective. The text also brings some reflections on the transformations and difficulties of the pedagogical practice in the context of the COVID-19 pandemic. An explanation about the teaching knowledge in the perspective of Tardif (2014) is made, as it is understood that this knowledge constitutes the pedagogical practice of teachers. Through a bibliographic study based on the assumptions of the qualitative approach, the references selected to compose the discussion were: Freire (2018, 2019, 2020), Martins (2003), Sacristán (1999), Santos (1997), Souza (2016) and Tardif (2014). The results provide an opportunity to better understand the concept of pedagogical practice and show characteristics of the pedagogical practice that aim at the students’ learning. In this sense, it is understood that the teacher’s performance is important at all levels of education, from Early Childhood Education to Higher Education.<hr/>RESUMEN: Este estudio surge de la necesidad de pensar la práctica pedagógica desde una perspectiva crítica, entendiéndola como fundamental en el rol del docente que busca brindar a los estudiantes un aprendizaje significativo, orientándolos hacia la emancipación y la autonomía. Los objetivos son abordar conceptos y discutir la práctica pedagógica del docente con miras al aprendizaje de los estudiantes. Al conceptualizar la práctica pedagógica se enfatiza la reflexión, la intencionalidad y la planificación, ya que son condiciones para la práctica pedagógica desde una perspectiva crítica. El texto también trae algunas reflexiones sobre las transformaciones y dificultades de la práctica pedagógica en el contexto de la pandemia COVID-19. Se realiza una explicación del conocimiento docente desde la perspectiva de Tardif (2014), ya que se entiende que este conocimiento constituye la práctica pedagógica de los docentes. A través de un estudio bibliográfico basado en los supuestos del enfoque cualitativo, las referencias seleccionadas para componer la discusión fueron: Freire (2018, 2019, 2020), Martins (2003), Sacristán (1999), Santos (1997), Souza (2016) y Tardif (2014). Los resultados brindan una oportunidad para comprender mejor el concepto de práctica pedagógica y mostrar características de la práctica pedagógica que apuntan al aprendizaje de los estudiantes. En este sentido, se entiende que el rol del docente es importante en todos los niveles de la educación, desde el jardín de infancia hasta la educación superior. <![CDATA[RACIALIZED REPRESENTATIONS AND PEDAGOGICAL DIMENSIONS OF THE COMICS OF THE BLACK CHARACTER PIMPO IN THE CHILDREN’S MAGAZINE “CACIQUE”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100131&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O presente estudo analisa as representações racializadas do personagem negro “Pimpo” e de sua família e as dimensões pedagógicas de quatro Histórias em Quadrinho (HQs) publicadas na revista infantil Cacique, no ano de 1954. O objetivo central é, a partir da abordagem teórica dos Estudos Culturais, desnaturalizar e problematizar os significados específicos atribuídos às representações do corpo de personagens negros em HQs e aos seus comportamentos. Entre os resultados de pesquisa destaca-se, inicialmente, o potencial pedagógico das revistas infantis e das HQs, produzindo e disseminando formas de ser criança entre os leitores. No caso particular das representações sobre o personagem negro Pimpo, nas HQs da Revista Cacique, considera-se que elas são marcadas por certa ambiguidade de significados e sentidos. Por um lado, o personagem Pimpo foi reduzido a representações estereotipadas e estigmatizadas, como “moleque”, preguiçoso, traquinas, marcado racialmente pela diferença da cor preta da sua pele, pelo seu cabelo encarapinhado, pelos olhos esbugalhados e lábios proeminentes. Por outro lado, foi humanizado, apresentado convivendo com sua família e com amigos brancos e um primo pardo, aparentemente integrado, dentro das premissas da democracia racial vigente naquela época.<hr/>Abstract: This study analyzes the racialized representations of the black character “Pimpo” and his family and the pedagogical dimensions of four Comics published in the children’s magazine Cacique, in 1954. The main objective is, from the theoretical approach of Cultural Studies, denaturalize and problematize the specific meanings attributed to representations of the body of black characters in comics and to their behavior and attitudes. Among the research results,the pedagogical potential of children’s magazines and comic books stands out, producing and disseminating ways of being a child among readers. In the particular case of representations about the black character Pimpo, in the comics of Revista Cacique, it is considered that his representations are marked by a certain ambiguity of meanings and senses. On the one hand, the character Pimpo was reduced to stereotyped and stigmatized representations, as a “toddler”, lazy, mischievous, racially marked by the difference in the black color of his skin, his curly hair, bulging eyes and prominent lips. On the other hand, he was humanized, shown living with his white family and friends and a brown cousin, apparently integrated, within the premises of the racial democracy in force at that time.<hr/>RESUMEN: Este estudio analiza las representaciones racializadas del personaje negro “Pimpo” y su familia y las dimensiones pedagógicas de cuatro historietas publicadas en la revista infantil Cacique, en 1954. El objetivo principal es, desde el enfoque teórico de los Estudios Culturales, desnaturalizar y problematizar los significados específicos atribuidos a las representaciones del cuerpo de los personajes negros en los cómics y a su comportamiento y actitudes. Entre los resultados de la investigación, se destaca inicialmente el potencial pedagógico de las revistas y los cómics infantiles, que producen y difunden formas de ser niño entre los lectores. En el caso particular de las representaciones sobre el personaje negro Pimpo, en los cómics de Revista Cacique, se considera que sus representaciones están marcadas por una cierta ambigüedad de significados y sentidos. Por un lado, el personaje Pimpo quedó reducido a representaciones estereotipadas y estigmatizadas, como un “niño pequeño”, holgazán, travieso, marcado racialmente por la diferencia en el color negro de su piel, su pelo rizado, ojos saltones y labios prominentes. Por otro lado, fue humanizado, presentado viviendo con su familia y amigos blancos y un primo moreno, aparentemente integrado, dentro de las premisas de la democracia racial vigente en ese momento. <![CDATA[EPISTEMOLOGY OF PRACTICE: ACADEMIC PRODUCTION ANALISIS IN BRAZILIAN THESES AND DISSERTATIONS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100148&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Atualmente, há muitas conceituações concernentes ao conceito de epistemologia, à exemplo do constructo denominado “Epistemologia da Prática”. Embora em muitos contextos haver maior utilização de tal conceito, poucos estudos demonstram como tem sido sua utilização no campo científico, isto é, qual tem sido o estado da arte na análise dessa conceituação. Assim, objetivamos analisar o estado da arte das produções acadêmicas que abordam o conceito de Epistemologia da Prática em teses e dissertações publicadas no Brasil, buscando compreender os aspectos quantitativos e qualitativos a esse respeito, no decorrer do recorte temporal de 1999 até 2018, baseado no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES. Os resultados da análise de um total de 98 trabalhos encontrados permitem concluir que a perspectiva da Epistemologia da Prática tem apresentado certa inserção no âmbito das pesquisas na pós-graduação brasileira, especialmente na última década, o que ilustra a proeminência da abordagem desse conceito atualmente. Apesar disso, é fundamental que haja análises criteriosas acerca de suas potencialidades e limitações, bem como considera-se importante haver investimento maior na fundamentação teórica que subsidie os trabalhos de modo mais apropriado.<hr/>Abstract: Currently, there are many concepts concerning to the concept of epistemology, such as the construct called “epistemology of practice”. Although in many contexts there has been greater use of this concept, few studies demonstrate how it has been used in the scientific field, that is, what the state of art has been in the analysis of this concept. Thus, we aim to analyze the state of art of academic productions that address the concept of Epistemology of Practice in theses and dissertations published in Brazil, seeking to understand the quantitative and qualitative aspects in this regard during the period from 1999 to 2018, based on the Catalog of Theses and Dissertations from CAPES. The results of the analysis of a total of 98 studies found allow us to conclude that the perspective of the epistemology of practice has shown some insertion in the scope of research in Brazilian graduate studies, especially in the last decade, which illustrates the prominence of the approach to this concept. currently. Despite this, it is essential that there are careful analyzes about their potentials and limitations, as well as it is considered important to have greater investment in the theoretical foundation that supports the work in a more appropriate way.<hr/>RESUMEN: Actualmente, existen muchos conceptos relacionados con el concepto de epistemología, como el constructo denominado “epistemología de la práctica”. Si bien en muchos contextos ha habido un mayor uso de este concepto, pocos estudios demuestran cómo se ha utilizado en el campo científico, es decir, cuál ha sido el estado del arte en el análisis de este concepto. Así, buscamos analizar el estado del arte de las producciones académicas que abordan el concepto de Epistemología de la Práctica en las tesis y disertaciones publicadas en Brasil, buscando comprender los aspectos cuantitativos y cualitativos al respecto durante el período de 1999 a 2018, con base en del Catálogo de Tesis y Disertaciones de CAPES. Los resultados del análisis de un total de 98 trabajos encontrados permiten concluir que la perspectiva de la epistemología de la práctica ha mostrado cierta inserción en el ámbito de la investigación en los estudios de posgrado brasileños, especialmente en la última década, lo que ilustra el protagonismo del enfoque a este concepto. A pesar de ello, es fundamental que existan análisis cuidadosos sobre sus potencialidades y limitaciones, así como también se considera importante tener una mayor inversión en la base teórica que sustenta el trabajo de una manera más adecuada. <![CDATA[ACTIVE METHODOLOGIES AS TEACHING STRATEGIES IN LEGAL TEACHING]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100169&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este artigo tem como objetivo analisar as metodologias ativas que podem ser utilizadas como estratégias didáticas no ensino jurídico, ressignificando o ensino tradicional, a partir do protagonismo do aluno e do papel mediador que o professor pode assumir. Foi utilizada pesquisa documental e bibliográfica, acerca da temática, com o objetivo de identificar as contribuições que as metodologias ativas podem desenvolver nos estudantes de Direito. Os resultados mostram que as metodologias ativas podem alterar, de forma significativa, o ensino jurídico, para criar ambientes críticos e reflexivos que permitam, tanto a estudantes, quanto a professores dinamizarem o processo de ensino e aprendizagem durante a formação jurídica, contribuindo, também, com mudanças na realidade em que vivem.<hr/>Abstract: This article aims to analyze the active methodologies that can be used as didactic strategies in legal education, giving new meaning to traditional education, based on the role of the student and the mediating role that the teacher can assume. Documentary and bibliographic research on the subject was used in order to identify the contributions that active methodologies can develop in law students. The results show that active methodologies can significantly change legal education, to create critical and reflective environments that allow both students and teachers to streamline the teaching and learning process during legal education, also contributing to changes in reality in which they live. Keywords: UNESCO; mandatory registration; early childhood education.<hr/>Resumen: Este artículo tiene como objetivo analizar las metodologías activas que pueden ser utilizadas como estrategias didácticas en la educación jurídica, dando un nuevo significado a la educación tradicional, a partir del rol del alumno y el rol mediador que puede asumir el docente. Se utilizó la investigación documental y bibliográfica sobre el tema con el fin de identificar los aportes que las metodologías activas pueden desarrollar en los estudiantes de derecho. Los resultados muestran que las metodologías activas pueden cambiar significativamente la educación jurídica, para crear entornos críticos y reflexivos que permitan tanto a estudiantes como a docentes agilizar el proceso de enseñanza y aprendizaje durante la educación jurídica, contribuyendo también a cambios en la realidad en la que viven. <![CDATA[THE EXPANSION OF MANDATORY TEACHING IN THE DISCOURSE: THE IDEA OF CHILD AS FUTURE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-71142021000100190&lng=en&nrm=iso&tlng=en Abstract: The objective of this text is to analyze how the expansion of mandatory enrollment in preschool is part of a rationale which places the child at the center of the discourses and guides the practices with young children. It carries out documentary analysis, from a critical theoretical basis, of official documents produced and circulated by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) since the 1990s, with a focus on the narrative that supports the expansion of mandatory education. By questioning the meanings and intentions of the documents, we recognize that they are committed to drive the idea of the child as a future, whose care and education are concerns supported by economic interests, and thus induce the formulation of policies that indicate preschool as mandatory. In addition, we identified that in the process of implementing Law No. 12796 (BRASIL, 2013) in Brazil, the strategies adopted bring implications for children that are opposed to the concepts defended by the area of early childhood education.<hr/>Resumo: O objetivo do texto é analisar como a ampliação da obrigatoriedade de matrícula para a pré-escola faz parte de uma racionalidade, que coloca a criança no centro dos discursos e orienta as práticas com as crianças pequenas. Realizou-se análise documental, a partir da base teórica crítica, de documentos oficiais produzidos e veiculados pela Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO), desde a década de 1990, com foco para a narrativa que sustenta a ampliação da escolaridade obrigatória. Ao problematizar sentidos e intencionalidades dos documentos reconheceu-se que estão comprometidos em acionar a ideia de criança como futuro, cujo cuidado e educação são uma preocupação sustentada pelos interesses econômicos e, assim, induzem a formulação de políticas que indicam a pré-escola como obrigatória. Além disso, identificou-se que, no processo de implementação da Lei n. 12.796 (BRASIL, 2013), no Brasil, as estratégias adotadas trazem implicações às crianças que se contrapõem às concepções defendidas pela área da educação infantil.<hr/>RESUMEN: El objetivo del texto es analizar cómo la ampliación de la matrícula obligatoria en preescolar forma parte de una lógica que coloca al niño en el centro de los discursos y orienta las prácticas con los niños pequeños. Realiza un análisis documental, desde la base teórica crítica, de los documentos oficiales producidos y difundidos por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) desde la década de 1990, con un enfoque en la narrativa que sustenta la expansión de la educación obligatoria. Al cuestionar los significados e intenciones de los documentos, reconocemos que están comprometidos en desencadenar la idea de un niño como futuro, cuyo cuidado y educación son una preocupación sustentada en intereses económicos, y así llevar a la formulación de políticas que indicar preescolar como obligatorio. Además, identificamos que en el proceso de implementación de la Ley N ° 12796 (BRASIL, 2013) en Brasil, las estrategias adoptadas traen implicaciones para los niños que se oponen a los conceptos defendidos por el área de educación infantil.