Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2176-668120090003&lang=pt vol. 90 num. 225 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Supervisão e avaliação da educação superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetiva-se, com o presente trabalho, o estudo dos procedimentos de supervisão e avaliação da educação superior, previstos no Decreto nº 5.773/06, sob o prisma da Constituição da República de 1988 e da Lei nº 10.861/04, que instituiu o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes). Este artigo é preponderantemente teórico-documental, sob uma perspectiva dogmática. Concluiu-se que, no caso de encerramento de Instituições de Ensino Superior (IES), os direitos dos discentes matriculados à conclusão do curso ainda merecem regulamentação administrativa. Ademais, o procedimento para se aplicar penalidades às instituições que descumprirem o protocolo de compromisso, prévio processo avaliativo periódico do Sinaes, é ilegal por violar os §§ 3º e 4º, do art. 10 da Lei nº 10.861/04.<hr/>The current article aims to study the supervision and the assessment procedures of higher education, foreseen in the Decree nº 5.773/06, under the prism of the 1988 Constitution of the Republic of Brazil (CR/88) and under the Law nº 10.861/04, which inaugurated the Higher Education National System of Assessment (Sinaes). In a dogmatic perspective, this article is mainly a theoretical-documentary work. Even if institutions of Higher Education (IES) ceases its activities, one has understood that the rights of the students enrolled in the courses to conclude the degree still deserve administrative regulation. In addition, the procedure to apply penalties to those institutions that have not reached the protocol commitment (previous periodic process of assessment of the Sinaes) is illegal because it violates the §§ 3º and 4º of article 10 of the Law nº 10.861/2004. <![CDATA[A construção do ethos como estratégia argumentativa: a polêmica sobre a avaliação da educação superior]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com base na perspectiva teórica da análise do discurso (AD), articulada com estudos da retórica, este trabalho reflete sobre a construção do ethos discursivo que os enunciadores constroem no discurso elaborado pelo Grupo de Trabalho de Política Educacional do Sindicato Nacional dos Docentes das Instituições de Ensino Superior (Andes). Parte-se da hipótese de que ao instituir a obrigatoriedade da avaliação, o que se materializa por meio da promulgação da lei federal que criou o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes), o enunciador pressupõe o caráter de coerção que as leis impõem sobre os indivíduos, fator que instaura situações de conflitos e, consequentemente, o surgimento do discurso polêmico, o que se comprova a partir das marcas linguísticas observadas, as quais revelam um ethos positivo do enunciador, que se constrói a partir do ethos negativo do Outro.<hr/>Based on the theoretical perspective of Discourse analysis, combined with studies of rhetoric, the objective of this study is to reflect on the construction of the discursive ethos that spokespersons build in the speech prepared by the Work’s Group on Educational Policy of the national labor union of higher education teachers. One starts from the hypothesis that, by introducing a mandatory assessment, which was materialized through the promulgation of federal law (Sinaes), the spokesperson assumes a coercive discourse that the laws impose on individuals. That is source of conflicts and thus the beginning of argumentative controversial speech, which can be seen by the remarks that shows a positive ethos of the spokesperson, which in its turn is built from the ethos of the negative counterpart. <![CDATA[Formação de professores do ensino superior: a experiência do Programa de Formação Continuada da Universidade do Vale do Itajaí (Univali)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analisa o desempenho do Programa de Formação Continuada da Universidade do Vale do Itajaí (Univali) durante o ano de 2007 - seus eixos, objetivos, temáticas ofertadas e índices de participação docente -, tendo como pano de fundo a reflexão sobre os compromissos que a continuidade e a consolidação do Programa possibilitam estabelecer entre a instituição e seu corpo docente e os benefícios daí advindos para ambos.<hr/>The objective of the article is to analyze the performance of the Professional Development Program of the University of Vale do Itajaí (Univali), its guiding principles and objectives, themes of study and levels of teacher’s participation, during the year of 2007. It also reflects on the commitments that the continuity and consolidation of the program can establish between the institution and its teaching body, as well as the benefits it brings to both. <![CDATA[Marcas de profissionais liberais que se tornaram professores-referência]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Apresenta resultados de pesquisa envolvendo cursos que formam profissionais liberais: Direito, Engenharia Civil e Medicina. O objetivo foi compreender as representações sobre o docente e o seu trabalho nesses cursos. A abordagem foi qualitativa. Foram utilizados questionários e entrevistas. Revelou que os estudantes têm como referência professores com forte inserção na prática profissional e valorizam domínio de conhecimento, metodologias, atitudes e posturas pessoais dos professores, bem como a docência que corresponde à satisfação de seus interesses imediatos. A diferença entre os cursos tem relação com a dissimilitude entre o objeto de estudo e atividades de formação acadêmica e profissional a que cada um se destina.<hr/>The article presents the research results about the courses that graduate liberal professionals in Law, Civil Engineering and Medicine. The objective was to understand the representations of the teachers and their teaching work in these courses. The approach was qualitative. Questionnaires and interviews were used. It revealed that the students take as model the teachers with a strong insertion in the professional practice. They value knowledge mastership, methodologies, and attitudes and personal points of view of the teachers, as well as the way of teaching that meets their immediate interests. The difference among the courses is related to the dissimilarity between the object of study and the academic and professional activities that each one has. <![CDATA[Trajetórias de formação de alunas do curso de pedagogia: uma contribuição ao debate sobre identidade docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analisa trajetórias de formação (e de vida) de alunas do curso de Pedagogia de uma universidade confessional e comunitária, na tentativa de desvendar os motivos que levaram à escolha pelo curso e à manutenção dessa escolha (ou não). Na primeira fase, utilizou-se um questionário como instrumento para a coleta de dados para 99 alunos (as) que cursavam o primeiro ano dos cursos de Pedagogia e das licenciaturas. Os dados das alunas do curso de Pedagogia foram desagregados e analisados separadamente. Após essa etapa, realizou-se grupo focal com 13 estudantes, já no segundo ano do curso, com vistas a aprofundar a análise em torno dos problemas que emergiram nas respostas do questionário. Partiu-se do pressuposto que no atual contexto de reestruturação das condições de produção material e simbólica da vida, as relações entre formação, trabalho e identidade devem ser redimensionadas, com base na introdução de questões que afetam a constituição de subjetividades. Em outras palavras, considerou-se que as relações cotidianas, repletas de significação cultural, são configuradas por estruturas relevantes a grupos e comunidades no bojo das quais os sujeitos constroem suas trajetórias de vida e de profissão. Na análise da relevância atribuída pelas alunas a determinados aspectos, fatos, situações e acontecimentos narrados nesse processo, observou-se que, como toda profissão, a docência é permeável aos fatores sociais, econômicos e culturais que configuram as relações de trabalho nas sociedades contemporâneas e vêm construindo novas subjetividades e identidades profissionais.<hr/>The purpose of this text is to analyze the graduation (and life) process of the students enrolled on the course of Pedagogy of a religious and community university in order to try do unravel the reasons that made these students choose this course and to keep studying it (or not). First of all, a questionnaire, as an instrument to collect data, was sublimated to 99 first year’s students enrolled on Pedagogy and License Teaching Courses. Students of Pedagogy data was analyzed separately. After this step, a focus group with 13 students (now sophomore students) was performed to deeper the analysis of the problems that appeared in the questionnaires answers. One started from the assumption that, in the actual context of restructuring the material and symbolic production conditions of life, the relationship between graduation, work and identity must be redone, based on the introduction of questions that affect the constitution of their subjectivity. In other words, it was considered that the daily relations - full of cultural meanings - are configured by relevant structures to groups and communities in which the individuals construct their life and professional career. In the analyzes of the relevance given by the students to certain aspects, facts, situations and happenings told in this process, it was observed that, like every profession, the teaching duty is affected by social, economical and cultural facts that configures the relations of work in the contemporary societies and are constructing new subjects and professional identity. <![CDATA[Orientação sexual na escola: expressão dos sentimentos e construção da autoestima]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A partir da publicação dos Parâmetros Curriculares Nacionais (1997), a escola foi convocada a desenvolver projetos de intervenção na socialização afetivo/sexual dos adolescentes. O artigo apresenta resultados de uma pesquisa sobre as respostas oferecidas pelo Sistema Municipal de Educação do Rio de Janeiro a esta nova demanda social. A análise dos dados permite afirmar que os professores que coordenam projetos de orientação sexual no Sistema Municipal de Educação do Rio de Janeiro desenvolveram uma teoria para explicar a orientação sexual na escola. Eles acreditam que a simples distribuição de informações é ineficaz porque os adolescentes precisam aprender “no emocional” para que mudem seus comportamentos sexuais. O artigo analisa as premissas desta “teoria nativa” sobre a orientação sexual na escola.<hr/>Since the publication of the National Curriculum Parameters in 1997, the school was requested to develop emotional and sexual socialization intervention projects for adolescents. In order to attend this social demand, this paper presents research results based on the answers offered by the Rio de Janeiro Municipal Board of Education. Data analysis suggests that teachers in charge of sexual orientation projects in the Rio de Janeiro Municipal Board of Education developed a theory to explain sexual orientation in school. They believe the mere distribution of information is ineffective because the teenagers need to learn “in the emotional” to change their sexual behavior. The article examines the assumptions of this “native theory” about sexual orientation in schools. <![CDATA[A socialização escolar entre jovens da Amazônia brasileira]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Ainda que venha crescendo o número de investigações acerca das relações entre a escola e os jovens, pouco se sabe ou se sistematizou sobre o estudante brasileiro que vive na Região Norte de nosso país. O artigo apresenta dados relativos às percepções sobre a escola em uma formação social ainda pouco familiarizada com a cultura letrada. Analisa o papel que a escola detém, enquanto matriz disposicional capaz de orientar condutas, práticas e representações sociais em um contexto cultural ainda fortemente socializado pela cultura oral. Para desenvolver esse argumento teórico, foi realizada uma pesquisa sobre o processo de socialização escolar vivido por jovens frequentadores de uma escola pública e de uma particular, no município de Santarém, Estado do Pará, na Amazônia brasileira.<hr/>Although the researches into relationship between school and young people have increased, we know very little about high school students in Amazon. This article presents data related to the students’ perception of the schools in a society not so familiar with the culture of literacy. It analyses school’s role, as a matrix of the ideology able to determine ways of behaving, praxis and social understandings, mainly in an oral culture context. In order to develop this theoretical argument, one carried out a research into the school socialization process of students of some public schools and students of one private school in Brazilian Amazon, Santarém local municipality, state of Pará. <![CDATA[Como desenvolver a compreensão da criança sobre fração? Uma experiência de ensino]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Apresenta pesquisa de intervenção no ensino com vistas a desenvolver o conceito de frações em crianças de oito a dez anos. Dividiram-se 57 crianças em três grupos: Grupo Experimental (GE) e Grupo Controle (GC), formados por alunos da 3ª série do ensino fundamental sem instrução prévia sobre frações, e Grupo de Referência (GR), formado por crianças da 4ª série que já haviam tido instrução sobre frações por meio de uma abordagem mecanicista e de aplicação de regras. O GE passou por uma intervenção no ensino baseada na resolução de situações-problema de frações como quociente e como relação parte- todo. Essas situações eram apresentadas por meio da combinação e das comparações entre diferentes suportes de representação, fomentando discussões em que as crianças refletiam acerca dos processos de resolução adotados. Todos os participantes realizaram um pré-teste e um pós-teste. O GE mostrou um progresso mais expressivo do que os demais grupos.<hr/>This study involves a teaching experiment aimed to improve children’s understanding of fractions. 57 children (8-10 years old) were divided into 3 groups: Experimental and Control Groups: 3rd graders with no previous instruction in fractions; and Reference Group: 4th graders who were taught in a traditional way based on a mechanistic approach to fractions and focused on application of rules. The children who participated in the Experimental Group were offered a teaching experience based on the resolution of problem-situations involving fractions as quotient and as part-whole relationship. Those situations were presented through combinations and comparisons among different representation supports, in a discussion context in which the children reflected on the solution processes adopted. All participants were given a pre and a post-test. The Experimental Group showed a more expressive improvement than the other groups. <![CDATA[Fonologia e vocabulário na percepção de educadoras sobre comunicação de pré-escolares]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Entre os subsistemas da linguagem, a fonologia e o léxico são aqueles que podem ser observados por qualquer pessoa do convívio da criança logo no início do desenvolvimento. No entanto, sabe-se que há diferentes maneiras de se considerar a linguagem infantil e o que parece ser uma alteração para um, pode ser considerado normal para outro. A pesquisa verifica a influência da fonologia e do vocabulário na percepção de educadoras sobre a comunicação de pré-escolares e contou com a participação de sete educadoras e 123 crianças. A avaliadora perguntou a cada uma das educadoras quais crianças de sua sala elas julgavam ter alguma dificuldade de comunicação e por quê. Em seguida, foram aplicadas provas de fonologia e de vocabulário em todas as crianças da sala (as citadas e as não citadas pelas educadoras). Os resultados indicaram que, para cada faixa etária, a influência da fonologia e do vocabulário foi percebida pelas educadoras de maneira diferente. Uma relação mais próxima entre fonoaudiologia e educação se faz importante, uma vez que se nota a necessidade de esclarecer o que é normal e o que não é mais aceito, para cada idade, no que se refere ao desenvolvimento da fonologia e do vocabulário.<hr/>Among the language subsystems, the phonology and the lexicon are the ones that can be observed by anybody of the child’s close relationship from the very beginning of the child’s development. However, we know that there are different ways to considerer the child language. After all, what for somebody seems a kind of disturbance; it can be considered normal by other person. This research intends to verify the influence of the phonology and vocabulary from the educators’ grasp about the preschoolers’ communication. It counted on the participation of 7 educators and 123 children. The evaluator asked each educator the following question: which children in your classroom do you judge to have some communication difficulty? And why? Soon afterwards, the phonology test and vocabulary test were applied to all children of the classroom (those mentioned and not mentioned by the educators). The results indicated that, for each age group, the influence of the phonology and vocabulary in the educators’ perception was understood in different ways. Thus a closer relationship between phonology and Education is important once we noticed the necessity to explain what is normal and what is not acceptable any more for each age, regarding the development of the phonology and vocabulary. <![CDATA[Educação infantil no Brasil e no Japão: acelerar o ensino ou preservar o brincar?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O estudo focaliza a educação infantil no Brasil e no Japão para verificar se prevalece o ensino ou o brincar. Investiga também as razões da diminuição do número de crianças nas escolas infantis em 2006. A apropriação da pedagogia froebeliana é o ponto comum nos primeiros jardins de infância: o Japão adota as brincadeiras livres para desenvolver a cultura lúdica, e o Brasil, as atividades dirigidas com o uso de jogos pedagógicos. A diminuição do número de crianças nas escolas infantis, no ano de 2006, tem causas distintas: no Japão é fruto do impacto do baixo nível demográfico, e no Brasil, da transferência das crianças de seis anos para o ensino fundamental.<hr/>The study focus on the nursery education in Brazil and Japan in order to verify if it focus on teaching or playing .It investigates also the reasons for the decrease in the number of children enrolled in schools in the year of 2006. The froebelian education is the first common point: Japan’s kindergartens adopt free playing games to develop the culture of amusement, and Brazil in its turn provides orientated activities with pedagogical toys. The decrease of registered children in schools in 2006 has distinct reasons: in Japan it is due to the impact of the falling birthrate, and in the case of Brazil, children at six years old were placed in the compulsory educational system. <![CDATA[Mudanças discursivas nas políticas de democratização da educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Apresenta os resultados de pesquisa, em um município pernambucano, que teve por objeto a política de democratização/ descentralização da educação, analisada com base nos aportes da Teoria do Discurso. Tomando a gestão democrática como objeto do discurso dos formuladores da política educacional, analisa como ela se constitui, seus elementos e significados, a partir de entrevistas e observações. Entre os resultados, verifica-se que a concepção de democracia adotada no processo de formulação da política educacional pauta-se no alargamento dos direitos sociais, na busca da construção de um espaço público democrático e de uma escola pública plural, democrática e com qualidade social, indicando formas de poder compatíveis com os valores democráticos, a partir de uma regulação democraticamente partilhada.<hr/>This article presents the research results on the politics of democratization and decentralization of education, analyzed on the spotlight of the Discourse Theory. Taking democratic administration of education as the policy makers’ object of discourse, the study analyzes, through interviews and observations in Pernambuco, how it is constituted, its elements and meanings. One have found out that the democracy conception adopted in the educational policy formulation process is ruled by the broadening of social rights, the attempt to build a democratic public space and a democratic, plural, with social quality public school, indicating compatible forms of power with democratic values, from the starting point of a regulation democratically shared. <![CDATA[Progressão continuada em uma perspectiva histórica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300013&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Apresenta uma perspectiva histórica da ideia de abolir a reprovação na escola pública do Estado de São Paulo, antes dessa proposta tornar-se política pública em tal rede de ensino. Para tanto, são analisados documentos sobre o tema, organizados em dois momentos distintos: quando da defesa no âmbito das ideias, ocorrida no contexto da Primeira República e do Desenvolvimentismo; e durante a sua implementação experimental no Grupo Experimental da Lapa (em 1960). Ao final, são tecidas considerações, sobretudo acerca da importância de se conhecer a história da educação, visando superar velhos problemas da nossa escola.<hr/>This article presents a historical point of view of the abolishment of failure in the public schools of São Paulo, before this project became a State policy in this whole system. To accomplish this aim, documents about this theme are analyzed in two different organized moments: the first one was the defense of the educational ideas occurred during the First Republic, and the second one was know as “Desenvolvimentista” period as well as its pilot implementation in the “Grupo Experimental da Lapa” (in 1960). Lastly, one reflects, in special, about the importance of the knowledge of the educational history to overcome old problems of our school. <![CDATA[A política educacional nacionalista e o aspecto linguístico: vestígios na escola primária]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812009000300014&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Analisa como a educação escolar a serviço do nacionalismo atingiu instituições primárias de regiões de imigração alemã durante o governo Vargas. Resgatam-se vestígios das propostas didático-pedagógicas em livros e manuais didáticos, programas de ensino, material de propaganda e cadernos de alunos e professores. Os registros linguísticos evidenciam a proibição do uso da língua alemã e a obrigatoriedade da utilização do português. A escrita bilíngue indica o desenvolvimento de novas práticas pedagógicas, com o método de abordagem tradicional (gramática tradução). A escrita revela o uso de textos e imagens como conteúdo estratégico para a inculcação ideológica de valores e atitudes patrióticas na infância.<hr/>This article analyzes how the schooling education as a subject of the nationalism that reached the primary school in German immigration areas, during Vargas government period. One gets back vestiges of didactic-pedagogical proposals in school textbooks and manuals, as well as in teaching programs, material of propaganda and school exercise books used by students and teachers. The linguistic records find evidence of the prohibition to speak German language and the obligation to use Portuguese instead. The bilingual handwritings denote the development of new pedagogical practices by the use of the traditional method approach know as grammar-translation method. The handwritings reveal the use of texts and images as a strategic content intend to inculcate an ideology based on patriotic values and attitudes in the in the schoolchildren.