Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2176-668120220002&lang=en vol. 103 num. 264 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira: uma trajetória em busca de uma educação de qualidade]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200265&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Youth and Adult Education and its overlapping with regular education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200271&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O direito à educação no Brasil tem sido objeto de interesse social e se constituiu campo de estudos acadêmicos e de instituições governamentais que avaliam políticas públicas. O objetivo deste artigo é apresentar resultados de pesquisa sobre o público potencial e atendido pela educação de jovens e adultos (EJA), como direito educacional contemplado na Constituição Federal de 1988. Como procedimento metodológico, realizamos um estudo quantitativo sobre bases de dados, indicadores educacionais e informações demográficas produzidas por órgãos de Estado. O estudo revelou que o fenômeno da trajetória escolar irregular tem relação com a migração de alunos para a EJA, caracterizando sua imbricação com o ensino regular, o que aponta para a necessidade de adoção de políticas específicas para o enfrentamento das deficiências de trajetória acadêmica e o atendimento do público potencial da EJA.<hr/>Abstract: The right to education in Brazil has elicited social interest, while it has been a field of interest for academic studies and government institutions that assess public policies. This article aims to present research results on the potential and effective audience of the Youth and Adult Education (EJA), as an educational right guaranteed in the Brazilian Federal Constitution from 1988. As a methodological procedure, a quantitative study was carried out on databases, educational indicators and demographic information produced by state agencies. The study revealed that the irregular school trajectory is related to the migration of students to EJA, characterizing its overlapping with regular education, which points to the need to adopt specific policies to address deficiencies in academic trajectory and in the service offered to EJA's potential audience.<hr/>Resumen: El derecho a la educación en Brasil ha sido objeto de interés social y se ha convertido en un campo de estudios académicos y de instituciones gubernamentales que evalúan políticas públicas. El objetivo de este artículo es presentar los resultados de una investigación sobre el público potencial y atendido por la educación de personas jóvenes y adultas (EPJA), como derecho educativo contemplado en la Constitución Federal de 1988. Como procedimiento metodológico, realizamos un estudio cuantitativo sobre bases de datos, indicadores educativos e informaciones demográficas producidas por organismos estatales. El estudio reveló que el fenómeno de la trayectoria escolar irregular está relacionado con la migración de alumnos a la EPJA, caracterizando su imbricación con la educación regular, lo que apunta a la necesidad de adoptar políticas específicas para enfrentar las deficiencias de la trayectoria académica y la asistencia al público potencial de la EPJA. <![CDATA[Training of rural teachers in Mato Grosso and the Federal Territory of Guaporé, in the Brazilian Midwest and North (1941-1947)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200299&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A formação de professoras rurais no estado de Mato Grosso e no Território Federal do Guaporé, entre os anos de 1941 a 1947, é o objeto de análise deste texto, a partir do inquérito do Ministério da Educação e Saúde (MEC) enviado a Mato Grosso e ao Território Federal do Guaporé, indagando informações e dados sobre o ensino normal. Constituem fontes de análise: documentos escolares, dados constantes nas respostas ao questionário enviado pelo MEC, anais do 8º Congresso Nacional de Educação, entre outros relatórios, cujas fontes foram coletadas no Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (CPDOC) e no Arquivo Histórico do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Evidenciamos que escolas públicas que ofertavam cursos normais praticamente inexistiam na região de Mato Grosso e no Vale do Guaporé. Os poucos cursos ofertados eram rápidos, com intuito de formar professoras no menor espaço de tempo possível, capazes de ministrar apenas os conhecimentos básicos para assumirem aulas, ou para formar minimamente aquelas que atuavam sem a formação específica, no meio rural ou mesmo nas escolas urbanas em Mato Grosso e no Vale do Guaporé.<hr/>Abstract: This text analyses the training of rural teachers in the state of Mato Grosso and in the Federal Territory of Guaporé from 1941 to 1947, based on a survey launched by the Ministry of Education and Health (MEC) and sent to Mato Grosso and the Federal Territory of Guaporé, requesting information and data on teacher education. The sources are: school documents, data obtained from the answers to the questionnaire MEC sent, proceedings of the 8th National Congress of Education, among other reports, which sources were collected at the Center for Research and Documentation of Contemporary History of Brazil (CPDOC) and the Historical Archive of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP). It was evidenced that public schools that offered regular courses practically did not exist in the regions of Mato Grosso and Vale do Guaporé. The few courses offered were short courses, meant to train teachers in the shortest possible time, who were able to lecture only the basic knowledge one needs to teach a lesson, or to minimally train teachers who worked despite not having specific training, in rural areas or even urban schools in Mato Grosso and Vale do Guaporé.<hr/>Resumen: La formación de profesores rurales en el estado de Mato Grosso y en el Territorio Federal de Guaporé, entre los años 1941 a 1947, es objeto de análisis de este texto, a partir de una encuesta del Ministerio de Educación y Salud (MEC) enviada a Mato Grosso y al Territorio Federal de Guaporé, solicitando informaciones y datos sobre la educación normal. Las fuentes de análisis fueron: documentos escolares, datos contenidos en las respuestas del cuestionario enviado por el MEC, anales del VIII Congreso Nacional de Educación, entre otros informes, cuyas fuentes fueron recopiladas en el Centro de Investigación y Documentación de Historia Contemporánea de Brasil (Cpdoc) y en el Archivo Histórico del Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas Anísio Teixeira (INEP). Evidenciamos que las escuelas públicas que ofrecían cursos normales prácticamente no existían en la región de Mato Grosso y en el Vale do Guaporé. Los pocos cursos ofrecidos eran rápidos, con el objetivo de formar profesores en el menor tiempo posible, capaces de enseñar solamente los conocimientos básicos para tomar clases, o de formar mínimamente a los que trabajaban sin formación específica, en zonas rurales o incluso en escuelas urbanas. en Mato Grosso y en el Vale do Guaporé. <![CDATA[From Anísio Teixeira and on: reflecting upon the Brazilian education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200319&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este texto buscou, na ocasião da comemoração dos 85 anos do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep), enfatizar a difusão e a propagação científica sobre educação, promovidas pela Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP). O periódico lançado em 1944 publica, desde então, artigos, pesquisas e práticas resultantes de investigações que auxiliam a formação docente e permitem ao pesquisador acesso a uma variada gama de estudos acadêmicos. Revendo suas edições e tomando-as como fontes/objetos historiográficos, deparamo-nos com o artigo impresso em 1966 (v. 46, n. 104, p. 278-287), “O Problema de Formação do Magistério”, de autoria de Anísio Teixeira, que foi republicado no mesmo periódico, provavelmente, pela importância das reflexões, em 2001 (v. 82, n. 200, p. 199-206). Tal texto tem a relevância de apresentar um histórico da formação do magistério e, a partir dele, ousamos revê-lo, sumariamente, à luz de alguns aspectos do ponto de vista gramsciano sobre educação.<hr/>Abstract: On the celebration of the 85th anniversary of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira, this text aims to emphasize the scientific dissemination of Education, promoted by the journal Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP). Inaugurated in 1944, this journal publishes, since then, articles, research, and practices brought forth from investigations that aid teacher training and allow researchers to access a varied plethora of academic studies. Through the reassessment of its previous editions and by taking them as historiographic sources/objects, it has been brought to light the paper-printed article that composes the volume 46, number 104, published in 1966, pages 278-287: “O Problema de Formação do Magistério”, by Anísio Teixeira, republished in the same journal, for the importance of its reflections, in 2001 (vol.82. n.200, p.199-206). This text is relevant because it presents a record of the development of the teaching profession and, based on it, an assessment can be made considering some aspects of Gramsci’s point of view on Education.<hr/>Resumen: Este texto buscó, en ocasión de la conmemoración de los 85 años del Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas Anísio Teixeira (INEP), enfatizar la divulgación científica de la educación, promovida por la Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos (RBEP). La revista lanzada en 1944 publica, desde entonces, artículos, investigaciones y prácticas resultantes de investigaciones que ayudan a la formación docente y permiten al investigador acceso a una amplia gama de estudios académicos. Revisando sus ediciones y tomándolas como fuentes/objetos historiográficos, encontramos el artículo impreso en el vol. 46, n. º 104, publicado en 1966, en las páginas 278-287: “O problema de formação do magisterio”, de Anísio Teixeira, que fue reeditado en el mismo periódico, probablemente por la importancia de las reflexiones, en 2001 (vol. 82, n.º 200, p. 199-206). Este texto tiene la relevancia de presentar un histórico de la formación de la profesión docente y, a partir de él, nos atrevemos a revisarlo, sumariamente, a la luz de algunos aspectos de la mirada gramsciana sobre la educación. <![CDATA[Reading, comprehension and production of written texts in early childhood education: What do the curricula of six countries prescribe?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200335&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Neste artigo, analisa-se o que os currículos de seis diferentes países prescrevem, atualmente, sobre o ensino de leitura, compreensão e produção de textos escritos durante a etapa de educação infantil. Para tanto, realizou-se uma pesquisa documental que teve como corpus os documentos curriculares nacionais do Brasil, de Portugal, do Canadá - Quebec, da França, do México e da Espanha, os quais foram tratados por meio da análise temática categorial de conteúdo. Os resultados evidenciaram que existe, em todos os currículos examinados, um compromisso com o letramento das crianças menores de 6 anos. Sem assumir o ensino de estratégias de compreensão de leitura e de produção de textos escritos específicas, os documentos prescrevem a promoção do interesse por ler e escrever textos, as habilidades de recontar histórias e de manusear suportes de escrita. Também defendem a produção de textos coletivos, tendo o professor como escriba, além das tentativas infantis de escrita individual, mesmo que notadas com grafias ainda não convencionais.<hr/>Abstract: This article analyzes what the curricula of six different countries prescribe, nowadays, on the teaching of reading, comprehension and production of written texts during the early childhood education. To this end, a documentary investigation was carried out that had as a corpus the national curricular documents of Brazil, Portugal, Canada - Quebec, France, Mexico and Spain, which were treated through the categorical thematic analysis of content. Results demonstrated that, in all the curricular documents examined, there is a commitment to the literacy of children under six years of age. Not assuming the teaching of reading comprehension strategies nor the production of specific written texts, the documents prescribe the promotion of interest in reading and writing texts, the skills of retelling stories and handling writing aids. They also defend the production of collective texts, with the teacher playing the role of scribe, in addition to children’s attempts at individual writing, even if they are written in non-conventional symbols.<hr/>Resumen: En este artículo se analiza lo que los currículos de seis países diferentes prescriben, actualmente, sobre la lectura, comprensión y producción de textos escritos durante la etapa de la educación infantil. Para ello, se realizó una investigación documental que tuvo como corpus los documentos curriculares nacionales de Brasil, Portugal, Canadá -Quebec, Francia, México y España-, que fueron tratados por medio de análisis temático categorial de contenido. Los resultados evidenciaron que existe, en todos los currículos examinados, un compromiso con la literacidad de los niños menores de seis años. Sin asumir la enseñanza de estrategias de comprensión de lectura o de producción de textos específicos, los documentos prescriben la promoción del interés por leer y escribir textos, las habilidades de recuento de historias y de manejo de soportes de escritura. También defienden la producción de textos colectivos, teniendo al docente como escriba, además de los intentos de escritura individual de los niños, aunque anotados con grafías no convencionales. <![CDATA[Quotas for people with disabilities in higher education courses at Instituto Federal do Paraná (IFPR)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200356&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A reserva de vagas para pessoas com deficiência em processos seletivos para o ensino superior tem se constituído como política afirmativa de garantia de acesso a esse nível. O Instituto Federal do Paraná (IFPR) possui relevância nesse contexto, pois oferta ensino superior e está submetido à Lei de Cotas, portanto, reserva vagas para pessoas com deficiência. Este artigo apresenta os resultados da análise documental descritiva sobre como se efetivou a reserva de vagas nos editais de processos seletivos para o ensino superior no IFPR entre 2012 e 2019, com ênfase nas cotas para pessoas com deficiência, relacionando os dados encontrados com as normativas institucionais e com a legislação sobre o tema. A análise permitiu, ainda, observar informações referentes à expansão da oferta de ensino superior no IFPR e suas implicações para as vagas reservadas às pessoas com deficiência. A pesquisa demonstrou que a reserva de vagas para pessoas com deficiência foi objeto de preocupação do IFPR desde seu primeiro ano de atuação, em 2009, mas que o processo de implantação dessa política foi marcado por avanços e recuos no período examinado.<hr/>Abstract: The reservation of seats to people with disabilities in the admission processes of higher education institutions constitutes an affirmative action policy to guarantee access to this level of education. The Instituto Federal do Paraná (IFPR) matters in this context because it is a higher education institution and is under the Lei de Cotas (Quota Law), therefore, it reserves seats for people with disabilities. This article presents the results of a descriptive documental analysis on how positions were reserved in the admission call notice for the higher education seats at the IFPR between 2012 and 2019, with emphasis on quotas for people with disabilities, related to data found with institutional regulations and legislation on the subject. The analysis also enabled the observation of data referring to the expansion of the offer of higher education in the IFPR and its implications on the seats reserved for people with disabilities. The research showed that the reservation of vacancies for people with disabilities raised the concern of the IFPR from its first year of operation, in 2009, while this policy’s implementation process was marked by advances and setbacks in the analyzed period.<hr/>Resumen: La reserva de vacantes para personas con discapacidad en los procesos de selección para la educación superior se ha constituido como una política afirmativa para garantizar el acceso a este nivel. El Instituto Federal do Paraná (IFPR) es relevante en este contexto, ya que ofrece educación superior y está sujeto a la Ley de Cuotas, por lo tanto, reserva plazas para personas con discapacidad. Este artículo presenta los resultados del análisis documental descriptivo sobre cómo se realizó la reserva de vacantes en las convocatorias de los procesos de selección para la educación superior en el IFPR entre 2012 y 2019, con énfasis en las cuotas para personas con discapacidad, relacionando los datos encontrados con las normativas institucionales y con la legislación sobre el tema. El análisis también permitió observar informaciones sobre la ampliación de la oferta de educación superior en el IFPR y sus implicaciones para las plazas reservadas para personas con discapacidad. La investigación mostró que la reserva de vacantes para este público fue objeto de preocupación del IFPR desde su primer año de funcionamiento, en 2009, pero que el proceso de implementación de esta política estuvo marcado por avances y retrocesos en el período examinado. <![CDATA[Sustainability practices in state schools in Guarapuava (PR)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200378&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Devido ao importante papel que desempenham na formação de cidadania dos indivíduos e de suas comunidades, a atuação das instituições educacionais tem a incumbência de disseminar boas práticas de responsabilidade socioambiental e estratégias de desenvolvimento sustentável. Este artigo apresenta o resultado de um estudo de caso que teve como objetivo identificar as práticas de sustentabilidade na gestão de escolas estaduais de Guarapuava, Paraná (PR). Os parâmetros basearam-se na Planilha-Modelo de Sustentabilidade Socioambiental - Agenda Ambiental na Administração Pública (A3P). A amostragem para a pesquisa, de natureza quanti-qualitativa, constituiu-se de 17 colégios públicos estaduais, localizados no município investigado. Os dados foram obtidos por meio de questionários e entrevistas semiestruturadas com os diretores das instituições. Os resultados indicam que os colégios executam boas práticas de sustentabilidade, alinhadas com os parâmetros da Planilha A3P, embora elas sejam pontuais e não contínuas. Uma das dificuldades identificadas para essas práticas está na defasagem da formação dos diretores para que possam liderar suas instituições em compasso com as complexas transformações ambientais, sociais e econômicas da contemporaneidade.<hr/>Abstract: Due to the important role educational institutions play in the citizenship education of individuals and their communities, these institutions are tasked with disseminating good practices of socio-environmental responsibility and sustainable development strategies. This article presents the results of a case study aimed at identifying sustainability practices in the management of state schools in Guarapuava (PR). The parameters were based on the A3P - Environmental Agenda in Public Administration - Social and Environmental Sustainability Model Worksheet. Seventeen state public schools, located in the investigated municipality, formed the sampling of this quantitative-qualitative research. Data were obtained through questionnaires and semi-structured interviews with the directors of the institutions. The results indicate that the schools implement good sustainability practices, aligned with the parameters of the A3P Worksheet, albeit occasional and not continuous practices. One of the difficulties identified with these practices is the delay in the training of directors so that they can lead their institutions in agreement with the complex environmental, social, and economic transformations of contemporary times.<hr/>Resumen: Debido al importante papel que juegan en la formación de la ciudadanía de los individuos y de sus comunidades, las instituciones educativas tienen la tarea de difundir buenas prácticas de responsabilidad socioambiental y estrategias de desarrollo sostenible. Este artículo presenta los resultados de un estudio de caso que tuvo como objetivo identificar las prácticas de sostenibilidad en la gestión de escuelas públicas en Guarapuava, Paraná, Brasil. Los parámetros se basaron en la Hoja de Trabajo-Modelo de Sostenibilidad Socioambiental -Agenda Ambiental en la Administración Pública (A3P). La muestra para la investigación, de carácter cuantitativo-cualitativo, estuvo constituida por 17 escuelas públicas estatales, ubicadas en el municipio investigado. Los datos fueron obtenidos por medio de cuestionarios y entrevistas semiestructuradas con los directores de las instituciones. Los resultados indican que las escuelas implementan buenas prácticas de sostenibilidad, alineadas con los parámetros de la Hoja de trabajo A3P, aunque sean puntuales y no continuas. Una de las dificultades identificadas para estas prácticas está en el retraso en la formación de directores para que puedan liderar sus instituciones en equilibrio. <![CDATA[The study of the interdisciplinary pedagogical practice in the integrated High School of the Federal Institute of Amapá - Campus Macapá]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200404&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Com base nas novas dinâmicas pedagógicas que buscam reformular as relações de ensino-aprendizagem, ainda caracterizadas pela rigidez do ensino tradicional, esta pesquisa destaca a prática pedagógica interdisciplinar, investigando a existência dela nos cursos de ensino médio integrado (EMI) do Instituto Federal do Amapá (Ifap)/Campus Macapá. A pesquisa utiliza a abordagem qualitativa, realizando a análise documental dos planos pedagógicos dos cursos e a investigação sobre a submissão de projetos de ensino com a temática interdisciplinar. Foi aplicado questionário aos docentes dos cursos de EMI para analisar a adoção de práticas pedagógicas interdisciplinares em sala de aula e verificar a opinião deles quanto às potencialidades e/ou limitações que tais práticas encontram no Campus Macapá. Os resultados constatam a existência de limitações de várias ordens (estruturais e formativas) que contribuem para que as práticas interdisciplinares ainda sejam pouco trabalhadas no EMI do Ifap/Campus Macapá.<hr/>Abstract: Based on the new pedagogical dynamics that aims to reformulate teaching-learning relations, still very much marked by the traditional teaching’s rigidity, this study highlights the interdisciplinary pedagogical practice, investigating its existence within integrated High Schools (or EMI) in the Federal Institute of Education, Science and Technology of Amapá (IFAP)/Campus Macapá. This research is qualitative and performs a document analysis of the pedagogical plans of the courses in the Campus Macapá, as well as investigates the submission of teaching projects with the interdisciplinary theme. A questionnaire was administered to teachers of EMI courses to analyze how interdisciplinary pedagogical practices were applied in classes and to verify the educators´ opinions on the potentialities and/or limitations of these practices at the Campus Macapá. The results revealed the existence of varied limitations (both structural and formative), which contributed to the seldom use of interdisciplinary practices at the EMI of IFAP/Campus Macapá.<hr/>Resumen: A partir del surgimiento de nuevas dinámicas pedagógicas que buscan reformular las relaciones enseñanza-aprendizaje, aún caracterizadas por la rigidez de la enseñanza tradicional, esta investigación destaca la práctica pedagógica de carácter interdisciplinario. El presente estudio buscó investigar la existencia de prácticas pedagógicas interdisciplinarias en los cursos de la educación secundaria integrada (ESI) del Instituto Federal de Amapá (IFAP)/Campus Macapá. La investigación se caracterizó por un enfoque cualitativo, procediendo al análisis documental de los planes pedagógicos de los cursos y a la investigación de la presentación de proyectos de enseñanza que abordan la temática interdisciplinaria. También se aplicó un cuestionario a los docentes de los cursos de la ESI. El cuestionario fue el documento que ayudó al análisis de la aplicación de prácticas pedagógicas interdisciplinarias en el aula, sirviendo también como base para verificar la opinión de los docentes sobre las potencialidades/y o limitaciones que la ejecución de tales prácticas encuentra en el Campus Macapá. Por medio de los resultados, se puede apreciar que existen limitaciones de varios órdenes (estructural y formativa) que contribuyen a que las prácticas interdisciplinarias sean aún poco trabajadas en la ESI del IFAP/Campus Macapá. <![CDATA[Favorite learning tools of the Generation Z enrolled in the Administration technical course of a Federal Institute: the context of the discipline of Logistics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200430&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Esta pesquisa teve o objetivo de analisar a percepção de jovens, futuros ingressantes no mercado de trabalho e pertencentes à geração Z, sobre a disciplina de Logística e as ferramentas de aprendizagem utilizadas por eles. Foram realizados estudos em artigos científicos que abarcaram a geração Z e o mercado de trabalho; a disciplina de Logística no ambiente escolar; e as ferramentas de aprendizagem. Utilizou-se um questionário prévio na condução da pesquisa com os alunos do curso técnico em Administração de um Instituto Federal em relação à disciplina de Logística. Por meio da análise de dados de 278 estudantes respondentes da pesquisa, pôde-se observar grande expectativa da geração Z em utilizar ferramentas tecnológicas em seu processo de ensino-aprendizagem e participar de visitas técnicas para aproximar a teoria da prática do mercado de trabalho. Por conseguinte, foi inferido que o ingresso efetivo dos estudantes da geração Z no mercado pode estar ligado ao aprendizado mais prático em sala de aula e às habilidades e competências específicas desse grupo geracional.<hr/>Abstract: This study aimed to analyze the perception of young people, Generation Z future labor-market entrants, over the discipline of logistics and the learning tools used by them. Studies were carried out in scientific articles that encompassed Generation Z and the labor market; the discipline of logistics in the school environment; and studies on learning tools. A previous questionnaire was used to conduct the research with students from the Administration technical course of a Federal Institute regarding the discipline of logistics. Through a data analysis from 278 students who responded to the survey, it was observed a great expectation of Generation Z in using technological tools in their teaching-learning process, and attending technical visits to bring closer theory and practice in the labor market. Therefore, it was inferred that the effective entry of Generation Z students into the labor market can be connected to more practical learning in the classroom and to the specific skills and competences of this generational group.<hr/>Resumen: Este estudio tuvo como objetivo analizar la percepción de los jóvenes, futuros ingresantes en el mercado laboral y pertenecientes a la generación Z, sobre la disciplina de Logística y las herramientas de aprendizaje utilizados por estos estudiantes. Se han realizado estudios en artículos científicos que engloban la generación Z y el mercado laboral; la disciplina de Logística en el entorno escolar y las herramientas de aprendizaje. Se utilizó un cuestionario previo para realizar la investigación con los estudiantes del Curso Técnico en Administración de un instituto federal en relación con la disciplina de Logística. Por medio del análisis de datos de 278 estudiantes que respondieron a la investigación, fue posible observar una gran expectativa de la generación Z para usar herramientas tecnológicas en su proceso de enseñanza-aprendizaje y participar de visitas técnicas para acercar la teoría de la práctica del mercado laboral. En consecuencia, se infirió que la entrada efectiva de los estudiantes de la generación Z en el mercado laboral puede estar vinculada a un aprendizaje más práctico en el aula y a las habilidades y competencias específicas de este grupo generacional. <![CDATA[<em>Childhood education and fighting racism: teachers’ perception on the enforcement of Brazil’s legal provision</em> Lei n°10.639/2003]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200450&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este artigo discute dimensões da implementação da Lei n° 10.639/2003, que torna obrigatório o ensino de História e Cultura Africana e Afro-Brasileira nas escolas públicas e privadas de ensino fundamental e médio. Para tanto, toma como objeto as percepções de professores(as) da educação infantil e do primeiro ciclo do ensino fundamental a respeito das oportunidades formativas relacionadas à temática racial, assim como sobre o trabalho desenvolvido em suas respectivas redes de ensino com vistas ao cumprimento da referida legislação. O acesso às percepções docentes se deu mediante a aplicação de questionários a 3.316 profissionais, seguida da análise dos dados, realizada com base no referencial teórico sobre educação e relações étnico-raciais. As conclusões reforçam a necessidade da oferta de formação continuada aos(às) professores(as) dedicados(as) à infância, além da ampliação de mecanismos de acompanhamento e de avaliação da política educacional relacionada à temática racial na educação básica.<hr/>Abstract: This article discusses aspects of the enforcement of legal provision Lei n°10.639/2003, which makes the teaching of the African and Afro-Brazilian History and Culture compulsory in public and private elementary and high-schools. To this end, it takes as object the perceptions of kindergarten and elementary school teachers on training opportunities related to racial themes and to the work their educational systems put into complying with said legislation. Teachers’ perceptions were collected through questionnaires applied to 3.316 professionals, from which answers were later analyzed. The analysis was carried out based on the theoretical framework about Education and ethnic and racial relations. The conclusions reinforce the need to offer continuing training to childhood teachers, as well as the expansion of monitoring mechanisms, and the evaluation of educational policy related to racial issues in basic education.<hr/>Resumen: Este artículo discute las dimensiones de la implementación de la Ley n. º 10.639/2003, que convierte en obligatoria la enseñanza de Historia y Cultura Africana y Afrobrasileña en las escuelas públicas y privadas de educación primaria y secundaria. Para ello, considera como objeto las percepciones de los docentes de la educación infantil y del primer ciclo de la educación primaria sobre las oportunidades de formación relacionadas a la temática racial, así como sobre el trabajo desarrollado en sus respectivas redes educativas con miras al cumplimiento de dicha legislación. El acceso a las percepciones docentes se produjo por medio de la aplicación de cuestionarios a 3.316 profesionales, seguida del análisis de los datos, realizado a partir del marco teórico sobre educación y relaciones étnico-raciales. Las conclusiones refuerzan la necesidad de ofrecer educación continua a los docentes dedicados a la infancia, además de la ampliación de los mecanismos de seguimiento y de evaluación de la política educativa relacionada a la temática racial en la educación básica. <![CDATA[<em>Autism at school: from a stigmatizing social construction to the recognition as a</em> human condition]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200466&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este artigo, de natureza teórica, apresenta argumentos que corroboram o reconhecimento do autismo como condição humana em contraposição à sua representação como um conjunto de déficits estigmatizantes. Para tanto, reúne fundamentos nos estudos sobre a condição humana e o pensamento alargado de Hannah Arendt; as apreciações acerca de comunicação entre diferenças e justiça social que emergem da obra de Iris Young; a perspectiva relacional e humanizante presente na obra de Paulo Freire; e a compreensão de dentro do próprio autismo apresentada por Temple Grandin. Constata-se que colocar em prática uma escuta educativa, implicada em compreender o autismo como condição humana, tanto quanto a análise - crítica, constante e conjunta - de discursos que negam a capacidade de pessoas autistas de participar em condições de igualdade da vida social, cultural e política, pode consolidar o verdadeiro encontro, aprendizado e crescimento humano na pluralidade.<hr/>Abstract: This theoretical article presents arguments to corroborate the recognition of autism as a human condition in opposition to how it is presented as a set of stigmatizing deficits. To this end, this article is supported by Hannah Arendt’s studies of the human condition and the extended thought; the appreciation of communication between differences and social justice that emerge from Iris Young’s work; the relational and humanizing perspective present in Paulo Freire's work; and Temple Grandin's understanding of autism from within. It is observed that putting into practice an educational listening, involved in understanding autism as a human condition, as much as the analysis - critical, constant and joint - of discourses that deny the ability of autistic people to equal participation in social, cultural and political life, can consolidate a true encounter, learning and human growth in plurality.<hr/>Resumen: Este artículo, de carácter teórico, presenta argumentos que corroboran el reconocimiento del autismo como condición humana frente a su representación como un conjunto de déficits estigmatizantes. Para ello, reúne fundamentos en los estudios sobre la condición humana y el pensamiento ampliado de Hannah Arendt; las apreciaciones de la comunicación entre diferencias y justicia social que surgen del trabajo de Iris Young; la perspectiva relacional y humanizadora presente en la obra de Paulo Freire; y la comprensión desde adentro del autismo presentada por Temple Grandin. Se observa que poner en práctica una escucha educativa, involucrada en la comprensión del autismo como condición humana, así como el análisis -crítico, constante y conjunto- de discursos que niegan la capacidad de las personas autistas de participar en condiciones de igualdad en la vida social, cultural y política, puede consolidar el verdadero encuentro, aprendizaje y crecimiento humano en la pluralidad. <![CDATA[Development of algebraic thinking and study of patterns and regularities with children: scrutinizing possibilities for early childhood education and early years of elementary school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200486&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O objetivo deste artigo é analisar as possibilidades pedagógicas para um ensino que favoreça o desenvolvimento do pensamento algébrico desde os primeiros anos, assumindo a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) como ponto de partida e pautado em literatura recente acerca do tema. Trata-se de um ensaio em que são apresentados alguns aportes teóricos os quais evidenciam que a melhora das capacidades de raciocínio e comunicação de ideias progressivamente mais abstratas está relacionada com desafios e explorações a que os alunos são expostos desde bem pequenos em atividades que valorizam a criatividade e a resolução de problemas. Destacamos, ainda, que vários pesquisadores têm indicado a importância do estudo de padrões e regularidades em Early Algebra, considerando o desenvolvimento do pensamento algébrico como etapa fundamental para o aprendizado da álgebra. O texto apresenta algumas ideias de trabalho pedagógico com padrões e regularidades para a educação infantil e os anos iniciais do ensino fundamental com base nas indicações da BNCC e aponta para a importância de destacar esse tema na formação de professores.<hr/>Abstract: The aim of this article is to analyze the pedagogical possibilities for a teaching that favors the development of algebraic thinking since the early years, assuming the Common National Curriculum Base (BNCC) as a starting point and based on recent literature on the subject. It is an essay in which some theoretical contributions are presented that show that the improvement of reasoning skills and communication of progressively more abstract ideas is related to the challenges and explorations to which students are exposed to from an early age in activities that value creativity and problem solving. It is also emphasized that several researchers have indicated the importance of studying patterns and regularities in Early Algebra, considering the development of algebraic thinking as a fundamental step for learning algebra. The text presents some ideas of pedagogical work with standards and regularities for Early Childhood Education and for the early years of Elementary School based on the indications of BNCC and points out to the importance of highlighting this theme in teacher education.<hr/>Resumen: El objetivo de este artículo es analizar las posibilidades pedagógicas para una enseñanza que favorezca el desarrollo del pensamiento algebraico desde los primeros años, asumiendo la Base Nacional Común Curricular (BNCC) como punto de partida y pautado en literatura reciente acerca del tema. Este es un ensayo en el que se presentan algunos aportes teóricos que evidencian que la mejora de las capacidades de razonamiento y comunicación de ideas progresivamente más abstractas está relacionada con los desafíos y exploraciones a que los alumnos son expuestos desde pequeños en actividades que valorizan la creatividad y la resolución de problemas. Destacamos, aún, que varios investigadores han indicado la importancia del estudio de patrones y regularidades en Early Algebra, considerando el desarrollo del pensamiento algebraico como etapa fundamental para el aprendizaje del álgebra. El texto presenta algunas ideas de trabajo pedagógico con patrones y regularidades para la educación infantil y los años iniciales de la educación primaria con base en las indicaciones de la BNCC y apunta para la importancia de destacar ese tema en la formación de profesores. <![CDATA[Professional development of beginner teachers: tensions experienced in the context of the public school]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200505&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este texto reflete sobre uma investigação cuja questão central é como professores iniciantes constroem sua profissionalidade docente diante de tensões vividas no contexto da escola pública. O objetivo principal é compreender, por meio de narrativas, como eles vão produzindo sentidos e significados acerca das experiências docentes. A investigação pautou-se na metodologia da pesquisa narrativa de Clandinin e Connelly e envolveu quatro participantes de três escolas públicas. Foram utilizados entrevista, memorial, conversas, textos de blog, caderno de registro e notas de campo da pesquisadora. Os sentidos construídos foram sistematizados com base em reflexões sobre: espaço físico, solidão e outros sentimentos, ambiente hostil, indisciplina, falta de apoio e acompanhamento. As análises destacaram o complexo processo de tornar-se professor no contexto da escola pública, dialogando com as questões formativas, experienciadas na transição entre deixar de ser aluno para tornar-se professor. É vivenciando as tensões desse período de iniciação que as aprendizagens possibilitam a construção de novos conhecimentos.<hr/>Abstract: This text reflects on an investigation about the central question of how beginner teachers develop their professionalism in the face of tensions experienced in the context of the public school. The main objective is to comprehend, through narratives, how beginner teachers construct meaning related to teaching experiences. This investigation is based on Clandinin and Connelly’s methodology of narrative research and involved four participants from three public schools. An interview, memorial, conversations, blog posts, and the researcher’s record notebook and field notes were used to compose the field texts. The meanings constructed were systematized with basis on reflections about: physical space, loneliness and other feelings, hostile environment, indiscipline, lack of support and follow-up. The analysis highlights the complex process of becoming a teacher in the context of the public school, dialoguing with formative issues, that one lives through in the transition between no longer being a student and becoming a teacher. It is in the face of the tensions of this period that learning enables the construction of new knowledge.<hr/>Resumen: Este texto reflexiona sobre una investigación cuya pregunta central es cómo los docentes principiantes construyen su profesionalismo docente frente a las tensiones vividas en el contexto de la escuela pública. El objetivo principal es comprender, por medio de las narrativas, cómo producen sentidos y significados sobre las experiencias docentes. La investigación se basó en la metodología de investigación narrativa de Clandinin y Connelly e involucró a cuatro participantes de tres escuelas públicas. Se utilizaron entrevista, memorial, conversaciones, textos de blog, cuaderno de registro y notas de campo de la investigadora. Los significados construidos fueron sistematizados a partir de reflexiones sobre: ​​espacio físico, soledad y otros sentimientos, ambiente hostil, indisciplina, falta de apoyo y seguimiento. Los análisis destacaron el complejo proceso de convertirse en docente en el contexto de la escuela pública, dialogando con las cuestiones formativas, vividas en la transición de estudiante a docente. Es experimentando las tensiones de este período iniciático que los aprendizajes posibilitan la construcción de nuevos conocimientos. <![CDATA[Professional development policies for university professors in five universities in the South of Brazil: challenges and concepts]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200526&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: As políticas de desenvolvimento profissional do docente universitário constituem-se em uma das possibilidades de construir uma pedagogia que melhor corresponda aos desafios assumidos pelas universidades públicas em nosso País. Nesse sentido, buscamos compreender as concepções que sustentam as políticas de desenvolvimento profissional docente de cinco universidades do Sul do Brasil. Para tal, destacamos as principais similaridades e diferenças entre as propostas institucionais com relação aos seus objetivos e público-alvo, anotando possíveis desafios a serem enfrentados para a consolidação dessas propostas. A metodologia empreendida foi o estudo de casos múltiplos. Inicialmente, foi realizada a análise dos documentos que regulamentam a organização e o funcionamento dessas políticas e, em seguida, os dados foram complementados com a realização de oito entrevistas com gestores e servidores responsáveis por planejar as ações dessas políticas. É possível afirmar que todas as instituições que fizeram parte deste estudo compreendem que o processo de desenvolvimento profissional docente não pode ser dissociado do desenvolvimento da própria universidade. Os principais desafios se referem- ao envolvimento dos docentes estáveis com essas políticas e a articulação entre instâncias estruturais da organização e do trabalho docente como cursos e departamentos<hr/>Abstract: Professional development policies for university professors are one of the possibilities for building a pedagogy that best represents the challenges taken by public universities in Brazil. In this sense, this work aims to understand the concepts that support the professional development policies for professors from five universities in the South of Brazil. To do so, the main similarities and differences among institutional approaches related to their goals and target audience were highlighted, pointing out possible challenges faced in order to consolidate their propositions. The applied methodology was the study of multiple cases. Firstly, data analysis of documents that determine how the institutions are structured and how their work was done. Subsequently, the data collected were supplemented by eight interviews with staff members in charge of planning these policies and actions. Finally, it can be said that all institutions participating in this study do understand that the process for the professional development of professors cannot be detached from the development of the university itself. The main challenges are related to the commitment of tenured professors with these policies, and the dialogue between the institution’s structural stances and the professor’s work, such as programs and departments<hr/>Resumen: Las políticas de desarrollo profesional del profesor universitario se constituyen en una de las posibilidades de construcción de una pedagogía que corresponda mejor a los desafíos que asumen las universidades públicas en nuestro país. En este sentido, buscamos comprender las concepciones que sustentan las políticas de desarrollo profesional de los profesores de cinco universidades del Sur de Brasil. Para ello, destacamos las principales similitudes y diferencias entre las propuestas institucionales con relación a sus objetivos y público, señalando posibles desafíos a enfrentar para la consolidación de estas propuestas. La metodología utilizada fue el estudio de casos múltiples. Inicialmente, se realizó un análisis de los documentos que regulan la organización y el funcionamiento de estas políticas y, luego, se complementaron los datos con la realización de ocho entrevistas con gestores y servidores encargados de planificar las acciones de estas políticas. Es posible afirmar que todas las instituciones que participaron en este estudio entienden que el proceso de desarrollo profesional de los profesores no puede disociarse del desarrollo de la propia universidad. Los principales desafíos se refieren al compromiso de los docentes estables con estas políticas y la articulación entre instancias estructurales de la organización y del trabajo docente como cursos y departamentos <![CDATA[Histórias de vida e políticas de sentido no currículo e na formação docente]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200551&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: As políticas de desenvolvimento profissional do docente universitário constituem-se em uma das possibilidades de construir uma pedagogia que melhor corresponda aos desafios assumidos pelas universidades públicas em nosso País. Nesse sentido, buscamos compreender as concepções que sustentam as políticas de desenvolvimento profissional docente de cinco universidades do Sul do Brasil. Para tal, destacamos as principais similaridades e diferenças entre as propostas institucionais com relação aos seus objetivos e público-alvo, anotando possíveis desafios a serem enfrentados para a consolidação dessas propostas. A metodologia empreendida foi o estudo de casos múltiplos. Inicialmente, foi realizada a análise dos documentos que regulamentam a organização e o funcionamento dessas políticas e, em seguida, os dados foram complementados com a realização de oito entrevistas com gestores e servidores responsáveis por planejar as ações dessas políticas. É possível afirmar que todas as instituições que fizeram parte deste estudo compreendem que o processo de desenvolvimento profissional docente não pode ser dissociado do desenvolvimento da própria universidade. Os principais desafios se referem- ao envolvimento dos docentes estáveis com essas políticas e a articulação entre instâncias estruturais da organização e do trabalho docente como cursos e departamentos<hr/>Abstract: Professional development policies for university professors are one of the possibilities for building a pedagogy that best represents the challenges taken by public universities in Brazil. In this sense, this work aims to understand the concepts that support the professional development policies for professors from five universities in the South of Brazil. To do so, the main similarities and differences among institutional approaches related to their goals and target audience were highlighted, pointing out possible challenges faced in order to consolidate their propositions. The applied methodology was the study of multiple cases. Firstly, data analysis of documents that determine how the institutions are structured and how their work was done. Subsequently, the data collected were supplemented by eight interviews with staff members in charge of planning these policies and actions. Finally, it can be said that all institutions participating in this study do understand that the process for the professional development of professors cannot be detached from the development of the university itself. The main challenges are related to the commitment of tenured professors with these policies, and the dialogue between the institution’s structural stances and the professor’s work, such as programs and departments<hr/>Resumen: Las políticas de desarrollo profesional del profesor universitario se constituyen en una de las posibilidades de construcción de una pedagogía que corresponda mejor a los desafíos que asumen las universidades públicas en nuestro país. En este sentido, buscamos comprender las concepciones que sustentan las políticas de desarrollo profesional de los profesores de cinco universidades del Sur de Brasil. Para ello, destacamos las principales similitudes y diferencias entre las propuestas institucionales con relación a sus objetivos y público, señalando posibles desafíos a enfrentar para la consolidación de estas propuestas. La metodología utilizada fue el estudio de casos múltiples. Inicialmente, se realizó un análisis de los documentos que regulan la organización y el funcionamiento de estas políticas y, luego, se complementaron los datos con la realización de ocho entrevistas con gestores y servidores encargados de planificar las acciones de estas políticas. Es posible afirmar que todas las instituciones que participaron en este estudio entienden que el proceso de desarrollo profesional de los profesores no puede disociarse del desarrollo de la propia universidad. Los principales desafíos se refieren al compromiso de los docentes estables con estas políticas y la articulación entre instancias estructurales de la organización y del trabajo docente como cursos y departamentos <![CDATA[Uma enciclopédia temática para a educação superior brasileira]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200555&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: As políticas de desenvolvimento profissional do docente universitário constituem-se em uma das possibilidades de construir uma pedagogia que melhor corresponda aos desafios assumidos pelas universidades públicas em nosso País. Nesse sentido, buscamos compreender as concepções que sustentam as políticas de desenvolvimento profissional docente de cinco universidades do Sul do Brasil. Para tal, destacamos as principais similaridades e diferenças entre as propostas institucionais com relação aos seus objetivos e público-alvo, anotando possíveis desafios a serem enfrentados para a consolidação dessas propostas. A metodologia empreendida foi o estudo de casos múltiplos. Inicialmente, foi realizada a análise dos documentos que regulamentam a organização e o funcionamento dessas políticas e, em seguida, os dados foram complementados com a realização de oito entrevistas com gestores e servidores responsáveis por planejar as ações dessas políticas. É possível afirmar que todas as instituições que fizeram parte deste estudo compreendem que o processo de desenvolvimento profissional docente não pode ser dissociado do desenvolvimento da própria universidade. Os principais desafios se referem- ao envolvimento dos docentes estáveis com essas políticas e a articulação entre instâncias estruturais da organização e do trabalho docente como cursos e departamentos<hr/>Abstract: Professional development policies for university professors are one of the possibilities for building a pedagogy that best represents the challenges taken by public universities in Brazil. In this sense, this work aims to understand the concepts that support the professional development policies for professors from five universities in the South of Brazil. To do so, the main similarities and differences among institutional approaches related to their goals and target audience were highlighted, pointing out possible challenges faced in order to consolidate their propositions. The applied methodology was the study of multiple cases. Firstly, data analysis of documents that determine how the institutions are structured and how their work was done. Subsequently, the data collected were supplemented by eight interviews with staff members in charge of planning these policies and actions. Finally, it can be said that all institutions participating in this study do understand that the process for the professional development of professors cannot be detached from the development of the university itself. The main challenges are related to the commitment of tenured professors with these policies, and the dialogue between the institution’s structural stances and the professor’s work, such as programs and departments<hr/>Resumen: Las políticas de desarrollo profesional del profesor universitario se constituyen en una de las posibilidades de construcción de una pedagogía que corresponda mejor a los desafíos que asumen las universidades públicas en nuestro país. En este sentido, buscamos comprender las concepciones que sustentan las políticas de desarrollo profesional de los profesores de cinco universidades del Sur de Brasil. Para ello, destacamos las principales similitudes y diferencias entre las propuestas institucionales con relación a sus objetivos y público, señalando posibles desafíos a enfrentar para la consolidación de estas propuestas. La metodología utilizada fue el estudio de casos múltiples. Inicialmente, se realizó un análisis de los documentos que regulan la organización y el funcionamiento de estas políticas y, luego, se complementaron los datos con la realización de ocho entrevistas con gestores y servidores encargados de planificar las acciones de estas políticas. Es posible afirmar que todas las instituciones que participaron en este estudio entienden que el proceso de desarrollo profesional de los profesores no puede disociarse del desarrollo de la propia universidad. Los principales desafíos se refieren al compromiso de los docentes estables con estas políticas y la articulación entre instancias estructurales de la organización y del trabajo docente como cursos y departamentos <![CDATA[O elogio da escola como lugar específico em que ocorre o ensinar e o aprender]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200560&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: As políticas de desenvolvimento profissional do docente universitário constituem-se em uma das possibilidades de construir uma pedagogia que melhor corresponda aos desafios assumidos pelas universidades públicas em nosso País. Nesse sentido, buscamos compreender as concepções que sustentam as políticas de desenvolvimento profissional docente de cinco universidades do Sul do Brasil. Para tal, destacamos as principais similaridades e diferenças entre as propostas institucionais com relação aos seus objetivos e público-alvo, anotando possíveis desafios a serem enfrentados para a consolidação dessas propostas. A metodologia empreendida foi o estudo de casos múltiplos. Inicialmente, foi realizada a análise dos documentos que regulamentam a organização e o funcionamento dessas políticas e, em seguida, os dados foram complementados com a realização de oito entrevistas com gestores e servidores responsáveis por planejar as ações dessas políticas. É possível afirmar que todas as instituições que fizeram parte deste estudo compreendem que o processo de desenvolvimento profissional docente não pode ser dissociado do desenvolvimento da própria universidade. Os principais desafios se referem- ao envolvimento dos docentes estáveis com essas políticas e a articulação entre instâncias estruturais da organização e do trabalho docente como cursos e departamentos<hr/>Abstract: Professional development policies for university professors are one of the possibilities for building a pedagogy that best represents the challenges taken by public universities in Brazil. In this sense, this work aims to understand the concepts that support the professional development policies for professors from five universities in the South of Brazil. To do so, the main similarities and differences among institutional approaches related to their goals and target audience were highlighted, pointing out possible challenges faced in order to consolidate their propositions. The applied methodology was the study of multiple cases. Firstly, data analysis of documents that determine how the institutions are structured and how their work was done. Subsequently, the data collected were supplemented by eight interviews with staff members in charge of planning these policies and actions. Finally, it can be said that all institutions participating in this study do understand that the process for the professional development of professors cannot be detached from the development of the university itself. The main challenges are related to the commitment of tenured professors with these policies, and the dialogue between the institution’s structural stances and the professor’s work, such as programs and departments<hr/>Resumen: Las políticas de desarrollo profesional del profesor universitario se constituyen en una de las posibilidades de construcción de una pedagogía que corresponda mejor a los desafíos que asumen las universidades públicas en nuestro país. En este sentido, buscamos comprender las concepciones que sustentan las políticas de desarrollo profesional de los profesores de cinco universidades del Sur de Brasil. Para ello, destacamos las principales similitudes y diferencias entre las propuestas institucionales con relación a sus objetivos y público, señalando posibles desafíos a enfrentar para la consolidación de estas propuestas. La metodología utilizada fue el estudio de casos múltiples. Inicialmente, se realizó un análisis de los documentos que regulan la organización y el funcionamiento de estas políticas y, luego, se complementaron los datos con la realización de ocho entrevistas con gestores y servidores encargados de planificar las acciones de estas políticas. Es posible afirmar que todas las instituciones que participaron en este estudio entienden que el proceso de desarrollo profesional de los profesores no puede disociarse del desarrollo de la propia universidad. Los principales desafíos se refieren al compromiso de los docentes estables con estas políticas y la articulación entre instancias estructurales de la organización y del trabajo docente como cursos y departamentos <![CDATA[Errata]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812022000200565&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: As políticas de desenvolvimento profissional do docente universitário constituem-se em uma das possibilidades de construir uma pedagogia que melhor corresponda aos desafios assumidos pelas universidades públicas em nosso País. Nesse sentido, buscamos compreender as concepções que sustentam as políticas de desenvolvimento profissional docente de cinco universidades do Sul do Brasil. Para tal, destacamos as principais similaridades e diferenças entre as propostas institucionais com relação aos seus objetivos e público-alvo, anotando possíveis desafios a serem enfrentados para a consolidação dessas propostas. A metodologia empreendida foi o estudo de casos múltiplos. Inicialmente, foi realizada a análise dos documentos que regulamentam a organização e o funcionamento dessas políticas e, em seguida, os dados foram complementados com a realização de oito entrevistas com gestores e servidores responsáveis por planejar as ações dessas políticas. É possível afirmar que todas as instituições que fizeram parte deste estudo compreendem que o processo de desenvolvimento profissional docente não pode ser dissociado do desenvolvimento da própria universidade. Os principais desafios se referem- ao envolvimento dos docentes estáveis com essas políticas e a articulação entre instâncias estruturais da organização e do trabalho docente como cursos e departamentos<hr/>Abstract: Professional development policies for university professors are one of the possibilities for building a pedagogy that best represents the challenges taken by public universities in Brazil. In this sense, this work aims to understand the concepts that support the professional development policies for professors from five universities in the South of Brazil. To do so, the main similarities and differences among institutional approaches related to their goals and target audience were highlighted, pointing out possible challenges faced in order to consolidate their propositions. The applied methodology was the study of multiple cases. Firstly, data analysis of documents that determine how the institutions are structured and how their work was done. Subsequently, the data collected were supplemented by eight interviews with staff members in charge of planning these policies and actions. Finally, it can be said that all institutions participating in this study do understand that the process for the professional development of professors cannot be detached from the development of the university itself. The main challenges are related to the commitment of tenured professors with these policies, and the dialogue between the institution’s structural stances and the professor’s work, such as programs and departments<hr/>Resumen: Las políticas de desarrollo profesional del profesor universitario se constituyen en una de las posibilidades de construcción de una pedagogía que corresponda mejor a los desafíos que asumen las universidades públicas en nuestro país. En este sentido, buscamos comprender las concepciones que sustentan las políticas de desarrollo profesional de los profesores de cinco universidades del Sur de Brasil. Para ello, destacamos las principales similitudes y diferencias entre las propuestas institucionales con relación a sus objetivos y público, señalando posibles desafíos a enfrentar para la consolidación de estas propuestas. La metodología utilizada fue el estudio de casos múltiples. Inicialmente, se realizó un análisis de los documentos que regulan la organización y el funcionamiento de estas políticas y, luego, se complementaron los datos con la realización de ocho entrevistas con gestores y servidores encargados de planificar las acciones de estas políticas. Es posible afirmar que todas las instituciones que participaron en este estudio entienden que el proceso de desarrollo profesional de los profesores no puede disociarse del desarrollo de la propia universidad. Los principales desafíos se refieren al compromiso de los docentes estables con estas políticas y la articulación entre instancias estructurales de la organización y del trabajo docente como cursos y departamentos