Scielo RSS <![CDATA[Roteiro]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2177-605920120002&lang=en vol. 37 num. 02 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Políticas e práticas de avaliação no ensino fundamental]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200002&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Entrevista com o professor Almerindo Janela Afonso: dialogando sobre políticas de regulação e avaliação no campo da educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200003&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Avaliação da aprendizagem na formação de professores em Angola]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200004&lng=en&nrm=iso&tlng=en O artigo analisa a política de avaliação da aprendizagem para a formação de professores de nível Médio em Angola, implementada em 2004, pautada nos princípios da avaliação formativa, proposta para favorecer o processo de ensino e aprendizagem. As reflexões têm como referência documentos nos quais se destacam diretrizes de procedimentos nas avaliações em sala de aula. Os documentos oficiais indicam que a avaliação formativa realiza-se a partir de classificações diárias, semanais, mensais e trimestrais na base de fórmulas estabelecidas, e a avaliação somativa a partir de provas e exames de aptidão profissional. Além disto, à média dos resultados finais das avaliações realizadas pelo professor ao longo do processo de ensino e aprendizagem atribui-se quarenta por cento, e à classificação final do ano letivo, sessenta por cento. A pesquisa realizada aponta que a política de avaliação não parece evidente na função da avaliação formativa e não apresenta diferenças com a avaliação somativa. A grande centralização das avaliações na classificação e medição dificilmente favorece a democraticidade na construção da aprendizagem.<hr/>El artículo analiza la política de evaluación del aprendizaje para la formación del profesorado de enseñanza media en Angola, implementada en 2004, sustentado en la evaluación formativa, propuesta para favorecer el proceso de enseñanza y Las reflexiones tienen como referencia documentos en los cuales se destacan directrices de procedimientos en las evaluaciones en sala de clase. Los documentos oficiales señalan que la evaluación formativa se realiza por medio de clasificaciones diarias, semanales, mensuales y trimestrales basadas en fórmulas establecidas, y la evaluación somativa a partir de pruebas y exámenes de aptitud profesional. Aparte de eso, al promedio de los resultados finales de las evaluaciones realizadas por el profesor alo largo del proceso de enseñanza y aprendizaje se atribuye un cuarenta por ciento, y a la clasificación final del año lectivo, un sesenta por ciento. La investigación realizada apunta que la política no parece evidente en la función de la evaluación formativa y no presenta diferencias en relación a la evaluación somativa. La gran centralización de las evaluaciones en la clasificación y medición difícilmente favorece la democracia en la construcción del aprendizaje. <![CDATA[Opções metodológicas em avaliação: saliências e relevâncias no processo decisório]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200005&lng=en&nrm=iso&tlng=en A avaliação educacional tem-se mostrado como uma questão controversa e pouco cuidada nos planos, programas e projetos educacionais do contexto brasileiro. São inúmeras as proposições teóricas disponíveis na literatura que, entretanto, não têm dado conta do funcionamento concreto das práticas avaliativas. O processo avaliativo tem sido considerado, muitas vezes, como um simples procedimento com forte apelo instrumental. A amplitude de propostas teóricas sobre avaliação abre espaço para discussão entre dois espaços ideológicos: avaliação como controle e avaliação como processo emancipatório. O texto coloca em pauta os modelos que tiveram grande penetração em nosso meio e que ainda marcam presença no sistema educacional brasileiro.<hr/>The educational assessment has been shown as an untidy controversial issue in plans, programs and educational projects in Brazilian context. There are numerous theoretical propositions available in the literature, however, the practical operation of evaluative practices are not being enough. The assessment process has been considered, many times, as a simple proceed with strong appeal instrumental. The extension of theoretical proposal about assessment open space for discussion between two different ideological ideas: assessment as control and assessment as emancipator process. The text brings as guideline the models that have had a major penetration in our midst and that still are present in the Brazilian educational system. <![CDATA[A avaliação em classes de alfabetização: registros descritivos possibilitam superação da avaliação classificatória e excludente?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200006&lng=en&nrm=iso&tlng=en O texto resulta de reflexão sobre relatórios de avaliação descritiva que professores alfabetizadores fazem atualmente para documentar o processo de apropriação da escrita e da leitura de seus alunos. É questionado se a forma como vem sendo realizada, a avaliação descritiva possibilita superação da avaliação classificatória e excludente. Este estudo situa-se no âmbito de um projeto de pesquisa a respeito da alfabetização e letramento, formação inicial e continuada e trabalho docente financiado pela Capes/Observatório da Educação. O objetivo é analisar registros descritivos de avaliação elaborados por professores alfabetizadores. Foram analisados registros descritivos referentes a crianças de turmas de 1º e 2º ano do Ensino Fundamental e excertos de depoimentos de professoras alfabetizadoras das escolas da referida pesquisa. As análises evidenciam que a avaliação descritiva realizada pelas professoras vem apresentando impressões gerais sobre os alunos com foco em atitudes, ficando ausentes os dados sobre o aprendizado da leitura e escrita.<hr/>The text results on a reflection about descriptive evaluation reports, that literacy teacher currently do to document the appropriation process of writing and reading by the students. It is questioned if the way the descriptive evaluation that has been used allows the overcome of the classificatory and exclusive one. This study is part of a research Project about literacy, initial and continuous formation of Teaching work, funded by Capes/Observatório da Educação. The aim is to reflect the role of descriptive records in the process of teaching and learning in literacy classes. It was analyzed the descriptive records related to children that attend 1st and 2nd year of elementary school and teachers testimonials excerpts from schools used for that research. The analyze shows that descriptive evaluation conducted by teachers has shown general impressions about students focusing on attitudes, but it misses data about the reading and writing learning. <![CDATA[Significados e funções da avaliação da aprendizagem escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo tem como objetivo apresentar os resultados de um estudo qualitativo sobre significados e funções da avaliação da aprendizagem escolar do aluno do Ensino Fundamental no entendimento dos pais, professores e alunos, realizado em duas escolas do município de Chapecó, Oeste do Estado de Santa Catarina, nos anos de 2009 e 2010. Os dados foram coletados por meio de grupos focais. A amostra incluiu dezenove sujeitos: seis alunos, seis professores e sete pais. O tema foi abordado a partir de um roteiro de cinco perguntas. Os resultados do estudo demonstraram que há semelhanças e diferenças no entendimento dos significados e funções da avaliação da aprendizagem escolar pelos diferentes grupos de sujeitos. As semelhanças incluem: valorização da nota; avaliação como provas, testes e trabalhos; comparação, classificação e seleção dos alunos; avaliação como reprodução dos valores sociais dentro da escola por força do sistema; componente curricular que mostra o grau de retenção dos conteúdos e o comportamento dos alunos. As diferenças estão circunscritas na perspectivação dos sujeitos. Os pais entendem a avaliação da aprendizagem escolar como um indicador do sucesso dos filhos no futuro; os professores entendem a avaliação da aprendizagem escolar como componente curricular de natureza complexa e de caráter normativo que os leva a transitar entre a lógica do processo e a do resultado; os alunos entendem a avaliação da aprendizagem escolar como cobrança de conteúdos e comportamentos por meio de métodos e procedimentos contraditórios que podem afetar sua vida, dentro e fora da escola, agora e no futuro.<hr/>This dissertation consists of a qualitative exploratory study whose objective was to identify and analyze meanings and functions of student’s school learning through evaluation/assessment in elementary and secondary (middle) school levels based on parents’, teachers’ and students’ understanding. The data was collected by using the focal group technique and the sample included nineteen subjects: six students, six teachers, and seven parents. Debates were carried out in contexts of two schools from the city of Chapecó, in West of the State of Santa Catarina. The individuals approached the topic by discussing five questions. Responses were analyzed and interpreted by the researcher, which permitted to enter and better comprehend the complexity of phenomena imbricated in the relations between teaching, learning and evaluation of students’ school learning. Similarities and differences between parents’, teachers’ and students’ understanding on school learning evaluation are identified in the results of the study. Similarities include: importance of grades to approve or fail students at the end of a period of study, the meaning of evaluation as exams, tests and tasks done by students to get a grade, comparison, classification and selection of students, evaluation as reproduction of social and market values enforced inside schools because of the system and as a curriculum component that is able to show the degree of content retention and the quality of students’ behavior. School learning evaluation is mostly used in the sense of grade and not for providing meaningful feedback on students’ level of mastery. Differences are derived from subjects’ perspectives due to their condition of being parents, teachers or students. Parents understand school learning evaluation as a grade that indicates the degree of academic and professional success their children will achieve in the future; teachers understand school learning evaluation based on students’ hic et nunc (here and now) condition of being and as a complex normative curriculum component that makes them continuously choose between process and result rationales; students understand school learning evaluation as verification of content mastery and adequacy of behavior that is carried out through contradictory methods and procedures, which can affect their life inside and outside school, now and in the future. <![CDATA[A autoavaliação na aprendizagem de língua inglesa: subsídio para reconhecimento da própria aprendizagem e gestão do erro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200008&lng=en&nrm=iso&tlng=en Os documentos oficiais para o ensino de língua estrangeira, na educação básica, apresentam a necessidade de oferecer subsídios para que o indivíduo se posicione criticamente no contexto no qual está inserido e estabeleça diálogo com outras realidades. Como a aprendizagem de uma língua demanda estudo constante, até mesmo após o período escolar - quando não há mais a figura do professor como mediador -, o desenvolvimento de maior autonomia para com o aprender se faz relevante. Uma das opções, revelada pela literatura como desencadeadora de maior independência cognitiva, é a utilização da autoavaliação. Este estudo é um recorte de uma dissertação de mestrado em andamento, e tem por objetivo expor a análise da efetividade da autoavaliação no reconhecimento da situação na qual se encontra a aprendizagem e do tratamento do erro como possibilidade para aprender. A pesquisa, de abordagem qualitativa, na modalidade estudo de caso, teve a participação de 36 alunos da 8ª série de uma escola pública da região Norte do Paraná. As informações dos instrumentos de coleta foram submetidas à análise de conteúdo temática, permitindo constatar que a maioria dos alunos, após trabalho com a autoavaliação, mostrou ser capaz de reconhecer seus pontos fortes e suas dificuldades e considerou o erro como alavanca para mudanças na aprendizagem, revelando o potencial deste instrumento para desencadear reflexão sobre a situação de aprendizagem.<hr/>The official directives for foreign language teaching in primary education state the need for strategies which allow the student to be critical in the context in which he/she is inserted and to establish a dialogue with other realities. As learning a language demands constant study, even after the school period - when there are no more teachers as mediators - the development of greater autonomy for learning becomes relevant. An option, revealed in the literature as a trigger for greater cognitive independence, is the use of self-assessment. This study is part of a master’s study in progress, and aims at analysing the effectiveness of self- assessment in the recognition of learning and of error as a possibility for learning. The research adopted a qualitative approach in the form of a case study, and involved 36 students from the 8th grade in a public school in the north of Paraná. The information from the instruments for data collection was subjected to thematic content analysis, which allowed us to notice the following results: most students, after working with self-assessment, proved to be able to recognize their strengths and difficulties, and saw error as a tool to promote changes in learning, revealing the potential of self-assessment to trigger reflection upon their learning. <![CDATA[Avaliação do ensino de matemática: uma leitura a partir da teoria histórico-cultural]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=en No presente estudo, detivemo-nos na avaliação de ensino da Matemática, pois partimos do princípio de que é um processo decorrente do atual sistema de ensino, dos contextos teórico e histórico vivenciados que se manifestam na escola. Buscamos a percepção - em relação ao ensino de Matemática - dos professores, alunos, equipe diretiva que convivem no cotidiano de uma escola de ensino fundamental da rede municipal de ensino. Teoricamente, o estudo fundamentou-se na pedagogia histórico-crítica e sua base psicológica histórico-cultural e na teoria da atividade. A metodologia adotada segue os princípios do método de investigação estabelecidos por Vigotski. A organização da análise ocorreu por uma categoria definida a partir das questões diretivas da entrevista: as perspectivas de mudanças necessárias. A avaliação, à luz da teoria histórico-cultural, indica a existência de um pensamento prospectivo, um conhecimento e um querer uníssonos entre as pessoas da escola em busca de expansão com base científica da Educação Matemática e da própria Pedagogia. As manifestações são reveladoras de um nível potencial que, com colaborações mediadas por novos conhecimentos e experiências, podem atingir uma nova realidade, isto é, um nível real que traduz outro estágio em relação à realidade atual do ensino de Matemática.<hr/>This study focuses on Mathematics teaching evaluation, since all the process comes from the current teaching system, from the experienced historical and theoretical context which has been being expressed at schools. The study takes into account the perception - regarding Mathematics teaching - of teachers, students and administrators take part in the everyday life of a municipal elementary school. The study is based on the historical-critical pedagogy with its historical- cultural psychological basis and the theory of activity as well. Accordingly, the methodology used follows the investigation method principles established by Vigotski. The analysis is organized in one category which were defined in terms of the questions applied in the interview: perspectives of necessary changes. By the light of historical-cultural theory, results show that there is a prospective thought among the people of the school; they are really willing to search for the expansion of the Mathematics Teaching as well as the Pedagogy itself. The manifestations reveal a potential level which, receiving collaboration mediated by new knowledge and experiences, can achieve a new reality, that is, a real level surpassing the Mathematics teaching current reality. <![CDATA[Da transposição à compreensão didática: sentidos do conhecimento escolar na educação em ciências]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200010&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste texto, de cunho teórico e hermenêutico, problematizamos as referências epistemológicas - empirista, inatista e dialética - subjacentes aos processos didáticos, apostando na hermenêutica como possibilidade de organização de uma didática compreensiva. Discutimos, também, as decorrências da didatização dos conhecimentos escolares, ou seja, as relações e processos por que passam os conhecimentos científicos até se tornarem escolarizáveis. Para tanto, direcionamos a discussão para os processos de Transposição Didática, no que diz respeito aos níveis e patamares do saber, sujeitos e contextos envolvidos, bem como os processos decorrentes. Concluímos que a didática, pautada por uma epistemologia compreensiva, constitui-se em um espaço de experiência de conversação, de diálogo e de intersubjetividade.<hr/>In this text which has a theoretical and hermeneutical nature, we have problematized the epistemological references - empiricist, innatist, dialectical - subjacent to didactic processes, where hermeneutics is seeing as a possibility of organizing a comprehensive teaching approach. We have also discussed the results of didactization of school knowledge, that is, the relations and processes that go through scientific knowledge until they become teachable for schools. Therefore, we have guided the discussion to processes of Didactic Transposition regarding levels of learning, subjects and involved contexts as well as resulting processes. We have concluded that the didactics, regulated by a comprehensive epistemology, is constituted of a space of experience in conversation, dialog, and intersubjectivity. <![CDATA[Reflexões sobre implementação e uso de laboratórios de informática na escola pública]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200011&lng=en&nrm=iso&tlng=en No Brasil existe uma política oficial para expandir o acesso a recursos computacionais para alunos de escolas públicas, no entanto, a qualidade dessa oferta é limitada quando se trata da estruturação de laboratórios de informática. Este artigo apresenta uma pesquisa que buscou analisar as condições de infraestrutura e uso de laboratórios de informática de escolas públicas situadas em cinco municípios da Região Metropolitana do Recife - PE. A partir das análises dos dados teceram-se reflexões sobre o Proinfo como uma política pública em educação. As análises dos dados de pesquisa evidenciaram dificuldades de algumas escolas para lidar com as questões técnicas e práticas que envolvem a inclusão digital. O estudo pode apoiar reflexões a respeito da implementação de políticas públicas de acesso e uso das tecnologias que considerem o contexto escolar como uma importante variável.<hr/>In Brazil there is an official policy to expand the access to computational resources for public school students, however, the quality of this offer is limited when it comes to the structuring of computer laboratories. This article presents research that investigates the conditions of infrastructure and use of computer laboratories in public schools located in five municipalities in the Metropolitan Region of Recife - PE. From the analysis of the data we make some reflections on the Proinfo as a public policy in education. The research data analysis showed that some schools have difficulties to deal with technical issues and practices involving digital inclusion. The study may support reflections on the implementation of public policies for access and use of technologies that consider the school context as an important variable. <![CDATA[Difficile mobile: análise do conceito de hábito na história da educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=en Neste texto, analisou-se o conceito de hábito sob a perspectiva da História da Educação. Para tanto, considerou-se, principalmente, as obras: Ética a Nicômaco, de Aristóteles (384-322 a. C.); De magistro e a questão 49 da I seção da II parte da Suma Teológica de Tomás de Aquino (1224-1274); Sobre a Pedagogia de Kant (1724-1804) e A evolução pedagógica de Durkheim (1858-1917). Em relação ao caminho teórico e metodológico, procurou-se seguir os princípios da História Social. A intenção foi buscar um entendimento do conceito à luz de pensadores clássicos, em contextos históricos e sociais distintos, com a finalidade de analisar a forma como o hábito pode ser concebido na formação humana.<hr/>In this paper was analysed the concept of habit from the perspective of the History of Education. For this purpose, it was considered the works: Nicomachean Ethics by Aristotle (384-322 BC); De Magistro and the question 49, section I, part II, from the Summa Theologica of Thomas Aquinas (1224-1274); About pedagogy of Kant (1724-1804) and The pedagogical evolution of Durkheim (1858-1917). Concerning the theoretical and methodological way attempted follow to principles of Social History. The intention was to seek an understanding of the concept in the light of classical authors, under different historical and social contexts, with the purpose of analyzing how the habit can be conceived in the human formation. <![CDATA[In situ et de visu: a formação de professores(as) em Santa Catarina na vigência da reforma Orestes Guimarães (1911-1930)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200013&lng=en&nrm=iso&tlng=en Em 1911, sob a batuta do professor paulista Orestes Guimarães, a Escola Normal Catarinense foi reformada segundo os postulados da pedagogia moderna, tal como acontecera com a Escola Normal de São Paulo, em 1891. Seguindo os princípios do método de ensino intuitivo, na época considerado a encarnação do verbo modernizar, os futuros professores deveriam aprender a arte de ensinar intuitivamente: vendo, observando como as crianças eram instruídas e educadas nos grupos escolares, por sua vez devidamente aparelhados para a função de proporcionar bons modelos de ensino. O Curso Normal deveria assegurar-lhes o domínio dos conteúdos das diversas áreas do conhecimento: história, geografia, aritmética, língua portuguesa, etc. O método, porém, ou “como” ensinar esses conteúdos deveria ser aprendido pela observação do trabalho desenvolvido por professores experientes. In situ et de visu - esta era a fórmula para ensinar aos modernos professores a ensinar intuitivamente. Como isso era encaminhado? Como eram efetivadas as “práticas” dos normalistas? Como eram avaliadas? Estas e outras questões balizam o presente estudo, alicerçado em pesquisa documental e bibliográfica e em depoimentos de normalistas formadas na Escola Normal Catarinense entre as décadas de 10 e 20 do século XX, analisados sob o enfoque da cultura escolar proposta pelo historiador francês Dominique Julia.<hr/>In 1911, under the leadership of professor Orestes Guimarães, of São Paulo, the Escola Normal Catarinense (Normal School of Santa Catarina) was reformed according to the tenets of modern pedagogy, as with the Escola Normal de São Paulo, in 1891( NB: In Brazil, Escola Normal is a teacher-training course, part of secondary education, that prepares teachers for teaching in primary schools). Following the principles of the intuitive method of teaching, then considered the state of the art modernising teaching method, the prospective teachers should learn the art of teaching intuitively: watching, observing how children were instructed and educated in the municipal schools, which were adequately equipped to provide a good teaching model. The Normal School should ensure the mastery of the contents of the various areas of knowledge: history, geography, arithmetics, Portuguese language, etc., but the method, i.e., the “how to” teach, should be learned through the observation of experienced teachers. In situ et de visu - this was the formula to teach the modern teachers to teach intuitively. How was this done? How was the students’ practice done? How was it evaluated? These and other questions are brought up in this study, which is based on documentary and bibliographical research and on testimonies of teachers graduated from the Escola Normal Catarinense between 1910 and 1930. <![CDATA[Utopías. Antiguos y nuevos sueños]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200014&lng=en&nrm=iso&tlng=en Em 1911, sob a batuta do professor paulista Orestes Guimarães, a Escola Normal Catarinense foi reformada segundo os postulados da pedagogia moderna, tal como acontecera com a Escola Normal de São Paulo, em 1891. Seguindo os princípios do método de ensino intuitivo, na época considerado a encarnação do verbo modernizar, os futuros professores deveriam aprender a arte de ensinar intuitivamente: vendo, observando como as crianças eram instruídas e educadas nos grupos escolares, por sua vez devidamente aparelhados para a função de proporcionar bons modelos de ensino. O Curso Normal deveria assegurar-lhes o domínio dos conteúdos das diversas áreas do conhecimento: história, geografia, aritmética, língua portuguesa, etc. O método, porém, ou “como” ensinar esses conteúdos deveria ser aprendido pela observação do trabalho desenvolvido por professores experientes. In situ et de visu - esta era a fórmula para ensinar aos modernos professores a ensinar intuitivamente. Como isso era encaminhado? Como eram efetivadas as “práticas” dos normalistas? Como eram avaliadas? Estas e outras questões balizam o presente estudo, alicerçado em pesquisa documental e bibliográfica e em depoimentos de normalistas formadas na Escola Normal Catarinense entre as décadas de 10 e 20 do século XX, analisados sob o enfoque da cultura escolar proposta pelo historiador francês Dominique Julia.<hr/>In 1911, under the leadership of professor Orestes Guimarães, of São Paulo, the Escola Normal Catarinense (Normal School of Santa Catarina) was reformed according to the tenets of modern pedagogy, as with the Escola Normal de São Paulo, in 1891( NB: In Brazil, Escola Normal is a teacher-training course, part of secondary education, that prepares teachers for teaching in primary schools). Following the principles of the intuitive method of teaching, then considered the state of the art modernising teaching method, the prospective teachers should learn the art of teaching intuitively: watching, observing how children were instructed and educated in the municipal schools, which were adequately equipped to provide a good teaching model. The Normal School should ensure the mastery of the contents of the various areas of knowledge: history, geography, arithmetics, Portuguese language, etc., but the method, i.e., the “how to” teach, should be learned through the observation of experienced teachers. In situ et de visu - this was the formula to teach the modern teachers to teach intuitively. How was this done? How was the students’ practice done? How was it evaluated? These and other questions are brought up in this study, which is based on documentary and bibliographical research and on testimonies of teachers graduated from the Escola Normal Catarinense between 1910 and 1930. <![CDATA[Sobre a capa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592012000200015&lng=en&nrm=iso&tlng=en Em 1911, sob a batuta do professor paulista Orestes Guimarães, a Escola Normal Catarinense foi reformada segundo os postulados da pedagogia moderna, tal como acontecera com a Escola Normal de São Paulo, em 1891. Seguindo os princípios do método de ensino intuitivo, na época considerado a encarnação do verbo modernizar, os futuros professores deveriam aprender a arte de ensinar intuitivamente: vendo, observando como as crianças eram instruídas e educadas nos grupos escolares, por sua vez devidamente aparelhados para a função de proporcionar bons modelos de ensino. O Curso Normal deveria assegurar-lhes o domínio dos conteúdos das diversas áreas do conhecimento: história, geografia, aritmética, língua portuguesa, etc. O método, porém, ou “como” ensinar esses conteúdos deveria ser aprendido pela observação do trabalho desenvolvido por professores experientes. In situ et de visu - esta era a fórmula para ensinar aos modernos professores a ensinar intuitivamente. Como isso era encaminhado? Como eram efetivadas as “práticas” dos normalistas? Como eram avaliadas? Estas e outras questões balizam o presente estudo, alicerçado em pesquisa documental e bibliográfica e em depoimentos de normalistas formadas na Escola Normal Catarinense entre as décadas de 10 e 20 do século XX, analisados sob o enfoque da cultura escolar proposta pelo historiador francês Dominique Julia.<hr/>In 1911, under the leadership of professor Orestes Guimarães, of São Paulo, the Escola Normal Catarinense (Normal School of Santa Catarina) was reformed according to the tenets of modern pedagogy, as with the Escola Normal de São Paulo, in 1891( NB: In Brazil, Escola Normal is a teacher-training course, part of secondary education, that prepares teachers for teaching in primary schools). Following the principles of the intuitive method of teaching, then considered the state of the art modernising teaching method, the prospective teachers should learn the art of teaching intuitively: watching, observing how children were instructed and educated in the municipal schools, which were adequately equipped to provide a good teaching model. The Normal School should ensure the mastery of the contents of the various areas of knowledge: history, geography, arithmetics, Portuguese language, etc., but the method, i.e., the “how to” teach, should be learned through the observation of experienced teachers. In situ et de visu - this was the formula to teach the modern teachers to teach intuitively. How was this done? How was the students’ practice done? How was it evaluated? These and other questions are brought up in this study, which is based on documentary and bibliographical research and on testimonies of teachers graduated from the Escola Normal Catarinense between 1910 and 1930.