Scielo RSS <![CDATA[Roteiro]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2177-605920150003&lang=pt vol. 40 num. ESP lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Evaluation and regulation policies of higher education in a transformation context: perspectives and development]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300015&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Las políticas de evaluación y regulación de la educación superior son parte del conjunto de transformaciones sistémicas que desde al menos la segunda mitad de la década de los ochenta, está modificando el mundo de la educación superior. Este trabajo intenta analizar con una perspectiva comparativa su desarrollo en América Latina y el Caribe y sus desafíos para la investigación. Para ello, se pasa revista a algunas de las principales concepciones sobre la evaluación académica e institucional, se presentan las agendas de diversos actores en relación al tema y las formas institucionales que adoptó en la región. Asimismo, se da cuenta de las contribuciones de la investigación en el campo de las políticas comparadas de educación superior. El trabajo concluye identificando una nueva etapa de los sistemas de garantía de la calidad, en el que la regionalización y la convergencia de los sistemas de y la evaluación externa de sistemas internos a las instituciones promoverán nuevas formas de aseguramiento de la calidad.<hr/>Assessment policies and regulation of higher education are part of the set of systemic transformations changing the world of higher education since at least the second half of the eighties. This paper attempts to analyze in a comparative perspective it development in Latin America and the Caribbean.To this end, it reviews some of the main conceptions of academic and institutional assessment, the agendas of various actors on the issue and the institutional forms adopted in the region. It also presents the contributions of research made by the specific field of comparative higher education policies. The paper concludes identifying a new phase of systems of quality assurance, where the regionalization and the convergence of systems as well as external evaluation of institutions internal systems are key to promote new forms of quality assurance. <![CDATA[Interlocuções entre educação básica e superior: políticas públicas como reguladoras da educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300059&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Objetivou-se analisar os limites e as possibilidades das ações pedagógicas no contexto da gestão educacional, a partir dos impactos, impasses e desafios enfrentados pelos sistemas e respectivas instituições no contexto de implementação das políticas públicas educacionais nas reformas educacionais, a partir da interlocução entre Educação Básica e Superior. Utilizou-se pesquisa documental, consulta à base de dados do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, entrevistas semiestruturadas e observação participante. Conclui-se que todos os sujeitos envolvidos precisam se apoderar dos conceitos basilares que promovem as reformas, evitando uma pseudogestão democrática, que acaba por mascarar o interesse em regulação e controle que perpassa sua formulação das mesmas.<hr/>In this study, the aim was to analyze the limits and possibilities of pedagogical actions in the context of educational management, from impacts, impasses and challenges faced by systems and associated institutions in the context of implementation of educational public policies in educational reforms, from dialogue between basic and higher education. It was used documentary research, query database of National Institute of Studies and Educational Research Anísio Teixeira, semi structured interviews and participant observation. It was concluded that all the involved subjects need empowered themselves of the principal concepts which promote the reforms avoiding a democratic pseudo management, which ends up masking the interest in regulation and control that permeates the formation of these reforms. <![CDATA[Desafios teórico-metodológicos da avaliação nos processos educativos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300085&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo com este texto é realizar uma crítica às práticas avaliativas que ocorrem na Educação Superior que têm se pautado em procedimentos tradicionais de avaliação. O propósito dessa crítica é indicar alguns desafios teórico-metodológicos que poderão se mostrar produtivos para (re)pensar a avaliação dos processos educativos. Inicialmente, tratou-se do conceito de desenvolvimento profissional do docente universitário como um processo necessário para repensar as práticas avaliativas; em seguida, abordou-se a autoavaliação como possibilidade de uma avaliação autêntica; por fim, foram destacados alguns desafios teórico-metodológicos da avaliação dos processos educativos que podem se mostrar produtivos para analisar o atual cenário da expansão da Educação Superior.<hr/>The aim with this paper is to conduct a critical review on the evaluation practices occurring in Higher Education, marked by their traditional procedures. The purpose of this criticism is to point out some theoretical and methodological challenges that may prove productive to (re)think the educational process evaluation. Initially, the text will discuss the concept of the professor's professional development as a necessary process to rethink the evaluation practices. Secondly, the discussion turns to the self-evaluation as a possibility of an authentic evaluation. Finally, it will be discussed some theoretical and methodological challenges concerning the evaluation of educational processes that may be productive to analyze the current scenario of higher Education Expansion <![CDATA[Eficácia da escola e condicionantes do desempenho escolar dos alunos: do modelo unidimensional de análise ao multidimensional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300101&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo deste trabalho foi apresentar um breve relato sobre a progressiva abrangência dos modelos de relacionamento entre condicionantes externos e internos à escola e o desempenho dos alunos. Até os anos 1970, foram realizadas pesquisas na abordagem positivista para explicar o desempenho escolar dos alunos a partir da análise de variáveis de entrada. A partir dos anos 1970, a introdução da pesquisa qualitativa no estudo do processo escolar levou ao entendimento ampliado dos fatores internos do desempenho dos alunos. A partir dos anos 1980, o renovado reconhecimento da importância da pesquisa quantitativa no contexto externo e interno da escola, para determinar seu efeito no desempenho dos alunos e o efeito específico da escola nesse resultado, adquiriu nova relevância.<hr/>The purpose of this paper was to present a brief report about the progressive expansion of the models of relationship between external and internal dimensions of the school and the student performance. Until the 1970's, studies were done based on the positivistic approach to explain the school performance of students from the analysis of input and output variables. From the 1970's, the introduction of the qualitative research approach in the study of the school process led to a broader understanding of the internal factors of the student performance. From the 1980's, the renewed acknowledgement of the importance of quantitative research on the external and internal context of the school, in order to determine its effect on the student performance and the specific effect of the school on this result, acquired new relevance. <![CDATA[Globalização, liberalismo econômico e educação brasileira: quem controla a produção do conhecimento científico?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300117&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O globalismo e a mundialização compreendem uma abertura histórico-geográfica de um campo de disputas entre capital e trabalho. O fordismo passa a combinar-se com ou ser substituído pela flexibilização dos processos de trabalho e produção. Vale agora, ao lado da produtividade, a capacidade de inovação e competitividade. As novas formas de organização social e técnica do trabalho formam um trabalhador coletivo desterritorializado. O mundo transforma-se em uma imensa fábrica, a fábrica global. Neste texto pretende-se discutir sobre a formação de professores no Brasil no terceiro milênio, totalmente inserido nesse processo de Mundialização do Capital, no qual o Estado que assessora a Universidade é liberal e, portanto, entende a Educação enquanto mercadoria de troca. O objetivo é mostrar que a responsável pela formação dos professores, a Universidade, possui rumos que estão diretamente ligados à sua fonte de financiamento, e se definem no interior dos programas políticos governamentais. Usaremos Gramsci, Castells e Ianni para fundamentar teoricamente essa discussão. Nosso foco estará na argumentação de que um governo que adere à concepção de mercado e pauta nela suas decisões trabalhará no sentido de tornar a Universidade uma empresa, cuja sobrevivência dependerá de sua inserção na rede global. Nesse caso, admitir-se-ia que, para sobreviver, a Universidade teria que se autoajustar conforme os fluxos aos quais estaria submetida.<hr/>Globalism and globalization understand a historical-geographic opening of a field of disputes between capital and labor. Fordism happens to be combined with or replaced by more flexible labor and production processes. It is now worth next to productivity, innovation capacity and competitiveness. The new forms of social organization and work of the technical form a deterritorialized collective worker. The world becomes an immense factory, the global factory. This paper discusses teacher training in Brazil the third millennium fully inserted in this process of Globalization Capital, where the State which advises the University is Liberal, and that, therefore understands the Education while exchanging merchandise. The goal is to show that responsible for the training of teachers, the University, has paths that are directly linked to the same source of funding, and are defined within the government political programs. We will use Gramsci, Castells and Ianni to theoretically substantiate this argument. Our focus will be on the argument that a government that adheres to the design market, and agenda it their decisions, work to make the University a Company whose survival depends on its insertion in the global network. In that case, would admit that to survive, the University would have to self-adjust as the flows which would be submitted. <![CDATA[Scientific and political II: the academic mid life crises]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300135&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt En el presente documento se discuten algunas conjeturas para la explicación y comprensión de la relación entra investigación y política, particularmente en la participación de investigadores en cargos directivos dentro y fuera del ámbito académico. En un trabajo previo, ese tipo de alternancia o expansión de roles se había explicado otorgando peso a las cuestiones de reputación y experticia científica, la oportunidad con que se establecen los nexos entre investigadores y funcionarios, e incluso a la sincronía entre la emergencia y pertinencia de temas para la agenda pública con el trabajo de algún académico. Ese tipo de fenómeno no sólo se explicaría por las razones mencionadas, pues los académicos buscan otros horizontes fuera del ámbito científico por encontrarse en una etapa de transición o crisis, según se le interprete, que ocurre alrededor de la media vida académica. Esta etapa de la trayectoria laboral es similar a la crisis de la media vida que, de acuerdo con el mito occidental, le ocorre principalmente a los hombres.<hr/>This paper discusses about research and decision-making relationship, particularly in researchers' participation in governmental agencies as advisers or decision makers. In a preview study, this issue was explained from disciplinary and epistemic arguments: scientific reputation, expertise and timing. Timing is the synchrony between scientific work and issues in political agenda. Certainly, this issue implies other explanations; a progressive example is academic mid life crises. This crises occurs in some moments of careers, and is similar to occidental myth about mid life crises in the man mainly. <![CDATA[Teacher intervention for the shaping of procedural contents (inferences) in the reading comprehension]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300153&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artículo forma parte de una de las investigaciones desarrolladas dentro del Proyecto de Mejoramiento Institucional (PMI UCV1203) de la Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile, que busca promover la realización de estudios de alta calidad, relevantes entre universidad y sistema escolar, para orientar la formación inicial docente. El objetivo de este estudio consiste en determinar la eficacia de una intervención docente para el trabajo de contenidos procedimentales (inferencias) en la comprensión lectora. Con este objetivo se propone un estudio evaluativo, con dos fases de naturaleza cuantitativa y cualitativa, donde participaron un docente de aula y 20 alumnos de un segundo año básico de un colegio particular subvencionado de la comuna de Valparaíso, Chile. Los resultados permitieron observar que un enfoque constructivista de enseñanza y aprendizaje para la comprensión lectora que propicia el desarrollo de contenidos procedimentales (inferencia), con una concepción interactiva de la lectura, facilita la formación de lectores activos que comprenden la información que leen.<hr/>This article is part of a research project developed within the Institutional Improvement Project (PMI) of the Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Chile, which seeks to promote high quality studies which are relevant among university and school systems, to guide initial teacher training. The aim of this study is to determine the efficacy of a teacher intervention for the work of procedural content (inferences) in reading comprehension. For this purpose, an evaluative study is proposed, with two phases of a quantitative and qualitative nature in which a teacher and 20 students in the second grade of a private subsidized school in the Valparaiso area participated. The results showed that a constructivist approach to teaching and learning reading comprehension encourages the development of procedural content (inference), with an interactive conception of reading facilitating the development of active readers who understand the information they read. <![CDATA[Educação permanente e políticas públicas: problematização de práticas e produção de conhecimentos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300173&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A demanda para profissionalização de operadores locais de políticas públicas coloca em pauta a educação permanente. O objetivo com este artigo foi apresentar uma perspectiva que se particulariza por duas noções operativas: crise do praticante e tensão paradigmática. Essas noções fundamentam um método para problematização de práticas profissionais, do qual se desdobram uma metodologia para construção do problema e cinco procedimentos metodológicos complementares. O trabalho com esse método indica a existência de um conjunto diversificado de problemas/temas e condições para a formação do praticante. Nesse caminho, interrogam-se políticas públicas, a partir da análise de situações singulares de práticas profissionais, e destaca-se a pertinente indissociabilidade entre formação profissional e pesquisa científica.<hr/>The demand for professionalization of local operators of public policies places continuing education in the spotlight. The objective with this paper was to present a perspective that is particularized by two operative notions: practitioner crisis and paradigmatic tension. These concepts are the basis of a method for questioning professional practices, which unfold one methodology for construction of the problem and five complementary methodological procedures. Working with this method leads to the existence of an array of problems / issues and conditions for the formation of the practitioner. Following this path, public policies are pondered upon based on the analysis of individual situations of professional practice, and the indivisibility of relevant professional training and scientific research is highlighted <![CDATA[Ações e estratégias com incidência nas práticas pedagógicas: implicações na qualidade da educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300193&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo, a proposta foi analisar a diversidade e a natureza das ações e estratégias planejadas e implementadas em 18 escolas públicas municipais de Ensino Fundamental, localizadas na região Oeste catarinense, integrantes da amostra do Programa Observatório da Educação, com apoio financeiro da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Obeduc/Capes). A base empírica deste artigo é uma investigação de abordagem qualitativa, sem desprezar os dados quantificáveis. A produção de material empírico ocorreu por meio de questionário misto aplicado aos secretários da educação e gestores das escolas pesquisadas. A análise das respostas ao questionário aplicado foi precedida pela tabulação dos dados relativos às questões fechadas e pela definição de categorias oriundas das questões abertas. Constataram-se ações e estratégias com potencial para contribuir com a melhoria dos processos de ensino e aprendizagem e, logo, com reflexo no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB).<hr/>In this article, the purpose was to analyze the diversity and nature of the actions and strategies planned and implemented in 18 public schools of Elementary School, located in the Western region of Santa Catarina, members of the sample of the Education Monitoring Program, with financial support from the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Obeduc / Capes). The empirical basis of this article is a qualitative research approach, without despise the quantifiable data. The production of empirical material happened through a mixed questionnaire applied to the secretaries of education and managers of the surveyed schools. The analysis of the responses to the questionnaire was preceded by data tabulation relating to closed questions and the definition of derived categories of open questions. It was observed actions and strategies with potential to contribute to the improvement of teaching and learning processes and, therefore, with reflex in the Basic Education Development Index (IDEB). <![CDATA[Notas sobre os fundamentos da educação sob múltiplas visões]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-60592015000300215&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Neste artigo, a proposta foi analisar a diversidade e a natureza das ações e estratégias planejadas e implementadas em 18 escolas públicas municipais de Ensino Fundamental, localizadas na região Oeste catarinense, integrantes da amostra do Programa Observatório da Educação, com apoio financeiro da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Obeduc/Capes). A base empírica deste artigo é uma investigação de abordagem qualitativa, sem desprezar os dados quantificáveis. A produção de material empírico ocorreu por meio de questionário misto aplicado aos secretários da educação e gestores das escolas pesquisadas. A análise das respostas ao questionário aplicado foi precedida pela tabulação dos dados relativos às questões fechadas e pela definição de categorias oriundas das questões abertas. Constataram-se ações e estratégias com potencial para contribuir com a melhoria dos processos de ensino e aprendizagem e, logo, com reflexo no Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB).<hr/>In this article, the purpose was to analyze the diversity and nature of the actions and strategies planned and implemented in 18 public schools of Elementary School, located in the Western region of Santa Catarina, members of the sample of the Education Monitoring Program, with financial support from the Higher Education Personnel Improvement Coordination (Obeduc / Capes). The empirical basis of this article is a qualitative research approach, without despise the quantifiable data. The production of empirical material happened through a mixed questionnaire applied to the secretaries of education and managers of the surveyed schools. The analysis of the responses to the questionnaire was preceded by data tabulation relating to closed questions and the definition of derived categories of open questions. It was observed actions and strategies with potential to contribute to the improvement of teaching and learning processes and, therefore, with reflex in the Basic Education Development Index (IDEB).