Scielo RSS <![CDATA[Educação UNISINOS]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2177-621020130002&lang=pt vol. 17 num. 02 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[Percepções acerca dos aspectos-chave para o desenvolvimento de competências no ensino técnico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O presente trabalho se propõe a identificar os aspectos-chave para o desenvolvimento de competências dos alunos do ensino de nível técnico. Para tanto, apoiou-se em uma pesquisa qualitativa, de natureza fenomenográfica, que buscou a percepção de profissionais da FAETEC e de representantes do mercado de trabalho no Rio de Janeiro entre abril e julho de 2008. O aporte teórico do estudo compreendeu: (a) o conceito de competências, examinado com diversas lentes teóricas e (b) o de pedagogia das competências na educação profissional brasileira. Ao final do processo de análise, que inicialmente contemplava seis categorias de descrição - Concepção de Competências dos Técnicos; Papel do Ensino Técnico enquanto Formador de Oportunidades para o Mercado de Trabalho; Exigências do Mercado de Trabalho no que Concerne à Preparação dos Alunos; Papel do Professor na Formação Técnica do Aluno; Papel do Aluno na Sua Formação Técnica; Envolvimento com a Construção da Matriz Curricular por Competência - construiu-se um quadro de referência que coloca a questão desenvolvimento das competências na perspectiva de dois eixos de análise: Significação e Formação de Competências. No que diz respeito à significação de competências, verificou-se que os entrevistados associam, naturalmente, o conceito ao “saber fazer”, à atuação prática. Para esse fenômeno, esboçam-se duas possíveis interpretações: (a) os envolvidos assimilaram o discurso dos órgãos oficiais a respeito da noção de competência; (b) os professores são, também, profissionais atuantes no mercado de trabalho. No que diz respeito à formação de competências, três categorias formaram seu pilar: a construção da matriz curricular, o papel do professor e do aluno no processo formativo.<hr/>This paper proposes to identify the key aspects to the development of students’ competencies in technical educational institutions. Therefore, it relies on a qualitative research of phenomenographic nature” seeking to apprehend the perception of FAETEC professionals and representatives of the labor market in the city of Rio de Janeiro between April and July 2008. The theoretical view comprised: (a) the concept of competency from several theoretical points of view; and (b) pedagogy of competencies in Brazilian professional education. The process of analysis, which initially consisted of six categories of description - Technicians’ Conception of Competencies, Technical Education’s Role for Career Opportunities in the Labor Market, Labor Market Requirements regarding the Preparation of Students; Teacher’s Role in Students’ Technical Training; Student’s Role in Their Technical Training; Involvement in the Construction of the Curriculum by Competencies - was followed by the construction of a framework of reference that discusses the issue of development of competencies from two perspectives of analysis: Meaning of Competencies and Formation of Competencies. Regarding the meaning of competencies, it showed that the interviewed naturally associate that concept to “know-how”, to practical performance. Two possible interpretations of this phenomenon are outlined: (a) the people involved have assimilated the official discourse about the notion of competency; (b) teachers also have an active role in the labor market. Regarding the formation of competencies, three categories constituted its pillars: the construction of the school curriculum, the role of the teacher and of students in the educational process. <![CDATA[Tecnologias gerenciais, formação Profissional e a intensificação do trabalho a partir do toyotismo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O objetivo do artigo é analisar as tecnologias gerenciais e sua relação histórica com a educação. Para obtenção do objetivo proposto, foram identificados os métodos e técnicas de treinamento desenvolvidos nos Estados Unidos por Charles Allen, em 1919, que foram intensificados a partir do que ficou conhecido como Treinamento dentro da Indústria” ou Training Within Industry (TWI), em 1940, e que evoluíram até a década de 1970 como “gerenciamento japonês, tornando-se um elemento-chave do Sistema Toyota de Produção (STP). O caráter ideológico que perpassa e é característico das tecnologias gerenciais foi verificado por intermédio da relação das mesmas com os ideais educacionais presentes, principalmente, nas recomendações dos órgãos multilaterais voltadas à educação nas últimas três décadas.<hr/>The purpose of this article is to analyze managerial technologies and their historical relationship with education. To achieve this goal, it identifi es training methods and techniques developed in the United States by Charles Allen in 1919, which were intensified on the basis of what became known as Training within Industry (TWI) in 1940 and which evolved until the 1970s as “Japanese management”, becoming a key element of the “Toyota Production System” (TPS). The ideological character that pervades and is characteristic of managerial technologies has been verified through their relationship with the educational ideals present mainly in the recommendations on education made by multilateral agencies in the last three decades. <![CDATA[Educação não formal e avaliação: possibilidades, limites e desafios]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo se refere a um estudo sobre uma parceria entre uma organização não governamental, uma Secretaria Municipal de Cidadania, Assistência e Inclusão Social e uma escola pública estadual de uma cidade do interior do estado de São Paulo. Esta parceria é desenvolvida por ações socioeducativas destinadas a meninos de 6 a 14 anos, no contraturno escolar. O objetivo do artigo é identificar e problematizar os procedimentos utilizados para avaliar as ações da educação não formal (ENF), destacando possibilidades, limites e desafios neste caso específico e, em seguida, levantar questões sobre como a ENF é concebida. Adotam-se como fundamento teórico os conceitos de avaliação formativa e emancipatória. A metodologia do estudo abrange (i) revisão bibliográfica dos conceitos-chave, (ii) pesquisa documental e (iii) entrevistas semiestruturadas com um representante de cada instituição envolvida na parceria. Seus resultados, apontaram para limitações e fragilidades dos procedimentos de avaliação, sobretudo quanto à sua construção e configuração como instrumento participativo e democrático, com possíveis efeitos de restrição das contribuições para a formação e transformação dos sujeitos e processos avaliados. Porém, indica-se a necessidade de que novos estudos sejam realizados neste campo, com vistas a analisar se os resultados aqui apresentados repetem-se quando se focalizam outras parcerias entre ENF, poder público e escola.<hr/>This is a study on a partnership between a non-governmental organization, a municipal Citizenship, Assistance and Social Inclusion Department and a public school in a city in the state of São Paulo. This partnership is developed through social and educational activities for 6 to 14-year-old boys either in the morning or in the afternoon when they are not in school. The aim of the paper is to identify and problematize the procedures used to evaluate the actions of non-formal education (NFE), highlighting possibilities, limits and challenges in this particular case, and then raise questions about how NFE is designed. The concepts of educational and emancipatory evaluation are adopted as theoretical background. The methodology consists of (i) a literature review of key concepts, (ii) documentary research and (iii) semi-structured interviews with one representative from each institution involved in the partnership. The results make it possible to identify limitations and weaknesses of the evaluation procedures, especially regarding its construction and configuration as a participatory and democratic tool, with the possible effect of restricting contributions to the education and transformation of the subjects and evaluated processes. However, there is a need for further studies in this field in order to examine whether the results presented here are repeated when focusing on other partnerships between ENF, government and school. <![CDATA[Ação colegiada como estratégia de democratização da gestão educacional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este texto sistematiza parte de pesquisa sobre o papel do Conselho Escolar na democratização da gestão educacional do Recife. O estudo tematiza dimensões e contradições da materialização da gestão democrática, a partir do exame do discurso dos gestores e dos conselheiros escolares. O aporte teórico toma por base os principais conceitos que constituem o discurso da gestão educacional democrática. A categorização dos dados é desenvolvida por meio da Análise de Discurso, examinando-se diferentes pontos de vista sobre a experiência da descentralização de decisões no interior da escola, e também no espaço ampliado do Sistema de Educação do Recife. Como conclusões, ressalta-se que os partícipes da escola desempenham um notável papel na execução de tarefas em nível da gestão escolar, todavia não se constata tal presença nos momentos de planejamento e decisão das políticas educacionais para o Município. Em face dessa constatação, o artigo propõe mecanismos de interlocução no interior do sistema, na perspectiva de levar a efeito o princípio da descentralização na definição da Política Municipal de Educação.<hr/>This text systematizes part of a research project on the role of the school board in the democratization of education management in Recife. The study addresses the dimensions and contradictions of the materialization of democratic management on the basis of utterances by school managers and school board members. The theoretical framework consists of the key concepts that constitute the discourse of democratic education management. The categorization of data is developed through Discourse Analysis, examining different views on the experience of decentralizing decisions within the school and also in the larger space of the Education System of Recife. The conclusions emphasize that the participants in the school play a conspicuous role in the execution of tasks in terms of school management, but are not so present at moments of decision-making and planning of educational policies for the municipality. Given this finding, the article proposes mechanisms for dialogue within the system, with a view to implementing the principle of decentralization in the definition of the Municipal Education Policy. <![CDATA[A relevância da educação popular para o serviço social]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo tem como objetivo principal retomar o debate acerca da educação popular enquanto temática e estratégia de ação relevante para o trabalho e a formação profissional do(a) assistente social. Constata-se que ao mesmo tempo em que parece ter sido submersa no debate teórico-profissional ante o refluxo dos movimentos sociais, está presente no trabalho de campo desses profissionais, sobretudo porque esse paradigma educativo visa contribuir com o processo de conscientização e mobilização dos sujeitos sociais. De modo geral, o texto apresenta reflexões teóricas que emergiram a partir de pesquisas bibliográficas acerca das produções que abordam a relação entre educação popular e serviço social, que estão em andamento desde 2011 no Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Popular, Serviço Social e Movimentos Sociais (GEPEDUPSS) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Considera-se que, na medida em que compete ao serviço social orientar indivíduos e grupos de diferentes segmentos sociais na defesa de seus direitos, a educação popular é uma importante aliada, tanto no debate político-ideológico como no técnico-operativo que se opõe à hegemonia dominante.<hr/>The paper main objective is to resume the debate on popular education as a theme and at the same time as an action strategy that is relevant to the job and professional training of social workers. While popular education seems to be submerged in the theoretical- professional debate due to the downturn of social movements, it is present in the field work of social workers, especially because this educational paradigm aims to contribute to the process of awareness-raising and mobilization of social subjects. In general, the article develops some theoretical reflections that emerged from a survey of the literature on the relationship between popular education and social service which have been ongoing since 2011 in the Group of Study and Research on Popular Education, Social Work and Social Movements (GEPEDUPSS) at the Federal University of Paraíba (UFPB). Insofar as it is part of the task of social work to guide individuals and groups of different social segments in the defense of their rights, popular education is an important ally both in the political and ideological debate and in technical- operative debate that oppose the dominant hegemony. <![CDATA[A literatura africana como pedagogia libertadora na prática do ensino de história]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Este artigo busca analisar as potencialidades do estudo da História na Educação Básica, via literatura, em especial a de matriz africana de língua portuguesa, por meio de poemas de Jofre Rocha sobre lutas de libertação de Angola, que possam efetivar possibilidades de leituras e reflexões sobre a África e o Brasil, na implementação da Lei 10.639/2003. Para concretizar essa proposição, utilizam-se como aportes teóricos as concepções de História Cultural e de Literatura Empenhada - que, segundo Antônio Cândido, é uma abordagem da literatura que parte de posições éticas e políticas - e, também o referencial freireano de leitura de mundo e de pedagogia libertadora. O método adotado foi o da análise comparativa dos poemas, buscando interconectar os elementos que formulam a narrativa poética com as lutas de libertação de Angola. Argumenta-se que esses elementos também podem ser pontos de despertamento de uma curiosidade - que não é ingênua - sobre o continente africano e nossa ligação com o mesmo. O texto finaliza com a discussão sobre o quanto é possível identificar e vislumbrar que a literatura descortina uma gama de alternativas, juntamente com a História, para outra leitura do mundo e como a literatura poética de resistência poderá proporcionar também o trabalho com outros documentos, como, por exemplo, os ditos oficiais.<hr/>This article seeks to analyze the potential of the study of History in Elementary Education via literature, particularly of African origin, through poems by Jofre Rocha on liberation struggles in Angola, which may contain possibilities of readings and reflections on Africa and Brazil in the implementation of Law 10.639/2003. For that purpose, we use as theoretical framework the concepts of Cultural History and Committed Literature - which, according to Antônio Cândido, is an approach to literature that starts from ethical and political positions - and also Paulo Freire’s reading of the world and liberating pedagogy. The study method consists of a comparative analysis of poems, seeking to connect elements that formulate the poetic narrative with the liberation struggles in Angola. These elements may also awaken a curiosity - which is not naive - about the African continent and our connection with it. The paper concludes by discussing how it is possible to realize that literature, along with history, reveals a range of alternatives for another reading of the world and how poetry of resistance will make it possible to work with other documents such as official declarations. <![CDATA[Relações de gênero na escola: feminilidade e masculinidade na educação infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto tem como objetivo refletir sobre masculinidade e feminilidade na Educação Infantil, ambiente quase que eminentemente feminino. Apresenta os resultados de uma pesquisa que investigou as relações sociais de gênero nesse nível de ensino em uma escola na qual atuava um homem como professor. Para a consecução da pesquisa foram observadas as práticas pedagógicas de uma professora e do professor de Educação Infantil. Ao final das observações foram entrevistados: a professora, o professor, a coordenadora pedagógica, a diretora e uma atendente de creche. Com base nas contribuições teóricas acerca de cultura e gênero e da análise do material empírico, mostra-se que a identidade masculina e feminina, bem como os papéis sociais para ambos os sexos, historicamente, são construções humanas que podem ser modificadas, principalmente na escola.<hr/>The text aims to reflect about masculinity and femininity in children’s education, an almost entirely feminine environment, bringing findings of a study that investigated the social relations of gender in this level of teaching in a school where a man worked as a teacher. Data was composed by observations of pedagogical practices of a woman teacher and a man teacher of Early Childhood Education. After that, those teachers, the pedagogical coordinator, the headmaster and a nursery worker were interviewed. Based on theoretical contributions about culture and gender, the paper shows that the masculine and the feminine identities and social roles for both sexes, historically, are human constructions that can be modified, especially at school. <![CDATA[Pedagogia da publicidade e produção da cultura infantil contemporânea]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O artigo analisa a relação entre a publicidade e a construção da cultura infantil contemporânea. Toma como referência teórica privilegiada as formulações de Bauman acerca do consumismo como marca da contemporaneidade. O texto é resultado de pesquisa empírica composta pela análise de três propagandas veiculadas na televisão, nas quais crianças são protagonistas, e de dados resultantes de dois encontros com crianças de uma escola de educação infantil da rede pública de Novo Hamburgo (RS). As análises demonstram que a imagem infantil é utilizada para interpelar os adultos e crianças para o consumo por meio de dois polos distintos de representação da infância: a criança nostálgica (remetendo à noção de dívida com a infância) e a criança adultizada (erotizada, à frente do seu tempo). O primeiro polo - a criança nostálgica - é majoritariamente utilizado em propagandas dirigidas ao público adulto, enquanto o segundo polo (a criança adultizada) povoa os comerciais que buscam interpelar o público infantil. No que se refere aos resultados obtidos nos encontros com as crianças, destaca-se a estreita relação entre suas manifestações e as lições da publicidade, que envolve uma generificação do brincar e um jogo simbólico baseado na produção televisiva a que têm acesso.<hr/>The article, which is a result of empiric research, discusses the relationship between advertising and the construction of contemporary children’s culture. Taking as its primary theoretical reference Bauman’s view on consumerism as a mark of contemporaneity, the text analyzes three television advertisements, which is a result of empirical research, in which children are the main protagonists. It also uses data resulting from two meetings held with children of a public pre-school of Novo Hamburgo, state of Rio Grande do Sul. The analyses show that the child image is used to motivate adults and children to consume through two distinct poles of childhood representation: the nostalgic child (related to the notion of a debt related to childhood) and the “adult” (precocious, prematurely eroticized) child. The former pole, the nostalgic child, is mainly used in advertising targeted toward adult viewers, while the latter one, the “adult” child, appears in advertisements that try to address children. As for the meetings with children, the study results point out the close relationship between their statements and the advertising lessons, which involves a gender-related playing and a symbolic game based on the television production to which they have access. <![CDATA[O diálogo como modo de ser da experiência estética e da educação em Hans-Georg Gadamer]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Num contexto de crise paradigmática, em que não somente a ideia de verdade e os ideais educacionais entram em crise, a própria razão, concebida no racionalismo clássico como autossuficiente, é convidada a colocar-se na escuta do outro, situação em que a experiência estética, antes relegada a segundo plano, emerge como essa possibilidade de escuta. Assim, em um mundo marcado por inúmeros desafios, dentre eles o desafio da diversidade, da instrumentalização do mundo da vida pela racionalidade técnico/instrumental, a experiência assume tanto a conotação de experimento, gerando a ideia de total controle nos processos educativos, quanto à conotação de vivência, gerando a ideia de pura efemeridade, vale explorar a compreensão de experiência estética em Gadamer e o modo de ser desta. Esse filósofo (com profunda percepção dos limites da experiência científica, quanto aos limites da vivência bem como do significado da experiência estética neste contexto), aborda a experiência estética desde a dimensão ontológica da obra de arte. Evidencia que a experiência da arte, ao lado da experiência filosófica, constitui-se em uma alternativa capaz de fazer frente aos desmandos da razão instrumental, ao empobrecimento da experiência. Portanto, concebe a experiência estética, no âmbito da crítica à distinção estética, como diálogo, cuja estrutura pressupõe o jogo do perguntar e do responder no que cada um é convocado. Este artigo apresenta o diálogo como modo de ser da experiência estética e da educação como autoformação.<hr/>In a context of paradigmatic crisis, where not only the idea of truth and the educational ideals are going through a crisis, reason itself, conceived in classical rationalism as self-sufficient, is invited to listen to the other, and in this situation aesthetic experience, previously relegated to the background, emerges as this possibility of listening. Thus, in a world characterized by numerous challenges, among them the challenge of diversity, of instrumentalization of the life world by technical/instrumental rationality, experience takes on both the connotation of experiment generating the idea of total control in the educational processes and the connotation of experience generating the idea of pure ephemerality, it is worth exploring the understanding of aesthetic experience in Gadamer and its way of being. This philosopher, with a deep sense of the limits of scientific experience, regarding the limits of experience and the meaning of aesthetic experience in this context, addresses aesthetic experience starting from the ontological dimension of the artwork. He demonstrates that the experience of art, alongside philosophical experience, constitutes an alternative capable of tackling the excesses of instrumental reason, the impoverishment of experience. So he conceives aesthetic experience, within the critique of aesthetic distinction, as a dialogue, whose structure implies the asking and answering game in which each one is called upon. This article presents dialogue as a way of being of aesthetic experience and of education as self-formation. <![CDATA[Criatividade e aprendizagem: caminhos e descobertas em perspectiva internacional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102013000200011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Num contexto de crise paradigmática, em que não somente a ideia de verdade e os ideais educacionais entram em crise, a própria razão, concebida no racionalismo clássico como autossuficiente, é convidada a colocar-se na escuta do outro, situação em que a experiência estética, antes relegada a segundo plano, emerge como essa possibilidade de escuta. Assim, em um mundo marcado por inúmeros desafios, dentre eles o desafio da diversidade, da instrumentalização do mundo da vida pela racionalidade técnico/instrumental, a experiência assume tanto a conotação de experimento, gerando a ideia de total controle nos processos educativos, quanto à conotação de vivência, gerando a ideia de pura efemeridade, vale explorar a compreensão de experiência estética em Gadamer e o modo de ser desta. Esse filósofo (com profunda percepção dos limites da experiência científica, quanto aos limites da vivência bem como do significado da experiência estética neste contexto), aborda a experiência estética desde a dimensão ontológica da obra de arte. Evidencia que a experiência da arte, ao lado da experiência filosófica, constitui-se em uma alternativa capaz de fazer frente aos desmandos da razão instrumental, ao empobrecimento da experiência. Portanto, concebe a experiência estética, no âmbito da crítica à distinção estética, como diálogo, cuja estrutura pressupõe o jogo do perguntar e do responder no que cada um é convocado. Este artigo apresenta o diálogo como modo de ser da experiência estética e da educação como autoformação.<hr/>In a context of paradigmatic crisis, where not only the idea of truth and the educational ideals are going through a crisis, reason itself, conceived in classical rationalism as self-sufficient, is invited to listen to the other, and in this situation aesthetic experience, previously relegated to the background, emerges as this possibility of listening. Thus, in a world characterized by numerous challenges, among them the challenge of diversity, of instrumentalization of the life world by technical/instrumental rationality, experience takes on both the connotation of experiment generating the idea of total control in the educational processes and the connotation of experience generating the idea of pure ephemerality, it is worth exploring the understanding of aesthetic experience in Gadamer and its way of being. This philosopher, with a deep sense of the limits of scientific experience, regarding the limits of experience and the meaning of aesthetic experience in this context, addresses aesthetic experience starting from the ontological dimension of the artwork. He demonstrates that the experience of art, alongside philosophical experience, constitutes an alternative capable of tackling the excesses of instrumental reason, the impoverishment of experience. So he conceives aesthetic experience, within the critique of aesthetic distinction, as a dialogue, whose structure implies the asking and answering game in which each one is called upon. This article presents dialogue as a way of being of aesthetic experience and of education as self-formation.