Scielo RSS <![CDATA[Educação UNISINOS]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2177-621020160002&lang=en vol. 20 num. 2 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200001&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[The Uruguayan left and some educational experiences: Montevideo, 1920-1950]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200146&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: Este artículo explora algunas de las experiencias educativas desplegadas por anarquistas, socialistas y comunistas en Montevideo entre 1920 y 1950. Se enfoca en las iniciativas desarrolladas en ateneos y círculos de estudios, cursos de formación y en bibliotecas. Estas iniciativas formaban parte -junto a otras prácticas como veladas y festivales, deportes, conmemoraciones, rituales- de un amplio repertorio de actividades alternativas en circuitos culturales construidos por estos tres grupos e ideologías de izquierda en ese periodo.<hr/>Abstract: This article explores some of the educational experiences developed by anarchists, socialists and communists in Montevideo between 1920 and 1950. It focuses on the initiatives developed in cultural centers and study circles, training courses and libraries. These initiatives - together with other practices, such as cultural evenings and festivals, sports, celebrations, rituals - were part of a wide range of alternative activities in some cultural circuits created by these three groups and leftist ideologies during this period. <![CDATA[Popular education in Portugal: Teachers in defense of Higher Primary Schools (Porto, 1925)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200155&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este trabalho apresenta resultados de investigação histórica sobre a atuação organizada de professores no apagar das luzes da Primeira República portuguesa. Orientado pelas reflexões de Norberto Bobbio sobre os intelectuais e o poder, destaca a atuação de um grupo de professores que protagonizou mudanças curriculares significativas na história das escolas primárias superiores, então existentes em Portugal. Organizados em torno de um grêmio - Grêmio dos Professores de Escolas Primárias Superiores, cujo órgão oficial intitulava-se O Ensino do Povo -, tais professores promoveram uma campanha em defesa das escolas em que lecionavam, em resposta às críticas e ameaças de extinção que pairavam sobre elas. Uma vez concluída a investigação, foi possível afirmar que a atuação organizada desses professores possibilitou a promoção de reformas do ensino, por assim dizer, "de baixo para cima".<hr/>Abstract: This paper presents results of a historical research on organized action of teachers at the very end of the First Portuguese Republic. Guided by Norberto Bobbio's reflections on intellectuals and power, this paper highlights the work of teachers who starred in significant changes in the history of the curriculum of higher primary schools existing then in Portugal. Organized around a guild - Guild of Teachers of Higher Primary Schools, whose official organ was entitled O Ensino do Povo -, such teachers promoted a campaign in defense of the schools where they were teaching, in response to criticism and threats of extinction that hovered over them. Once completed the investigation, it was possible to say that the organized work of these teachers allowed for the promotion of education reforms, so to speak, "from bottom to up". <![CDATA[The concept of history and education in Lorenzo Luzuriaga and its impact in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200166&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este trabalho apresenta resultados de investigação histórica sobre a atuação organizada de professores no apagar das luzes da Primeira República portuguesa. Orientado pelas reflexões de Norberto Bobbio sobre os intelectuais e o poder, destaca a atuação de um grupo de professores que protagonizou mudanças curriculares significativas na história das escolas primárias superiores, então existentes em Portugal. Organizados em torno de um grêmio - Grêmio dos Professores de Escolas Primárias Superiores, cujo órgão oficial intitulava-se O Ensino do Povo -, tais professores promoveram uma campanha em defesa das escolas em que lecionavam, em resposta às críticas e ameaças de extinção que pairavam sobre elas. Uma vez concluída a investigação, foi possível afirmar que a atuação organizada desses professores possibilitou a promoção de reformas do ensino, por assim dizer, "de baixo para cima".<hr/>Abstract: This article presents a summary of the studies of history of education books from the Spanish Lorenzo Luzuriaga. The aim of this study is the understanding of the conceptions of history and education from this author as well as his theoretical and philosophical foundations, besides identifying the means by which his work was known and recognized in Brazil and its purposes. This study was a theoretical analysis of two major Luzuriaga's work: "History of Education and Pedagogy" and "History of Public Education", also considering the historical analysis and its correlations as a whole. We concluded that Luzuriaga's theoretical production, based on the historicist assumptions of Wilhelm Dilthey and educational pragmatism of John Dewey, had repercussions in Brazil since 1950, through the Pedagogical News Collection (in Portuguese, Coleção Atualidades Pedagógicas). The dissemination of his thought lies in the time of after-war, of political, economic and social external influences and international publications in Brazil to consolidate and spread the New School design in Brazilian education. <![CDATA[Press and workers' education: Analysis of the spread of rationalist education in Brazilian anarchist newspapers (1900-1920)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200176&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O artigo objetiva analisar a difusão dos preceitos educacionais racionalistas voltados à educação dos trabalhadores e seus filhos, realizada em veículos da imprensa anarquista, durante as primeiras décadas do século XX. Com base em amostras de textos publicados nos jornais A Luta, de Porto Alegre; A Voz do Trabalhador, do Rio de Janeiro e A Lanterna, de São Paulo, pretende-se observar os argumentos em defesa do racionalismo pedagógico, em suas relações com a construção da imagem e da memória do pedagogo Francisco Ferrer, fundador da Escola Moderna. Parte-se do princípio de que, nas décadas iniciais da República, intensificou-se a organização do operariado urbano, e a educação escolar desse grupo passou a ser vista como um importante campo de batalhas ideológicas, momento em que a imprensa se tornou uma das principais armas de combate e de divulgação de concepções, dentre elas, a racionalista. Assim, essa discussão pretende contribuir para a ampliação do conhecimento sobre as primeiras iniciativas de educação escolar para os trabalhadores fora do âmbito estatal no Brasil.<hr/>Abstract: This article analyzes the spread of rationalist educational precepts aimed at the education of workers, held in the anarchist press during the first decades of the twentieth century. Based on samples of texts published in newspapers A Luta, from Porto Alegre, A Voz do Trabalhador, from Rio de Janeiro and A Lanterna, from São Paulo, it is intended to observe the arguments in defense of the spread of the pedagogic rationalism, in its relations with the construction of the image and memory of educator Francisco Ferrer, founder of the Modern School. The guiding hypothesis is that, in the early decades of the Republic, the workers' organization was intensified and the education of this group came to be seen as an important field of ideological battles, and the use of media has become one of the main weapons to combat and dissemination of ideas, among them, the rationalist. This discussion aims to contribute to the expansion of knowledge about the early education initiatives for workers outside the state level in Brazil. <![CDATA[Dialogue about woman among than Madam Chrysanthème and Afrânio Peixoto in the 1930s - Boundaries]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200185&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este trabalho investiga as imagens sobre as mulheres nas obras literárias Eunice ou A Educação da Mulher, de Afrânio Peixoto (1936), e A Infanta Carlota Joaquina, de Madame Chrysanthème (1937). Em nossa percepção, os autores emitem concepções concorrentes sobre a condição da mulher na sociedade, ambas salientam modos de conduta distinguidos nos modelos que imprimem ou denunciam, colocando em causa modelos de educação às mulheres movimentando os debates sobre quais sancionar. Embora ouçam o que o outro diz, não dialogam diretamente, mas com seu tempo histórico, cada qual tentando intervir, a partir dos próprios pressupostos, nas mudanças em curso. As imagens produzidas pelos autores sobre as mulheres polarizam possibilidades de captura de expressões de práticas femininas na sociedade de então. Enquanto Afrânio Peixoto está comprometido com a permanência da alocação da mulher nos espaços tradicionalmente destinados a elas, Chrysanthème dedica-se a provocar desconfortos quanto aos espaços que lhes são naturalizados. Considerando que todo discurso implica a possibilidade desestruturação-reestruturação das redes e dos trajetos através dos quais se institui, colocando em causa os sentidos gerados, colocamos os autores em diálogo, observando os modos como arranjam seus discursos, tensionados pelos aparatos institucionais que os cercam. Desse modo, analisamos o escopo dos arranjos discursivos por eles forjados, os elementos contra os quais disparam e a respeito dos quais empreendem seus esforços. Assim, procuramos identificar interlocuções, interferências, modos de presença conjunturais, institucionais, educacionais, sociais e interpessoais, em jogo nas negociações operadas a respeito das representações sobre as mulheres no período, para refletir acerca dos enfrentamentos operados pelos autores.<hr/>Abstract: This work analyzes the images of women in the literary works Eunice or A Educação da Mulher, written by Afrânio Peixoto (1936), and A Infanta Carlota Joaquina, written by Madam Chrysanthème (1937). In our perception, the authors issue competing views on the on the women's status in society, both stress modes of conduct distinguished models that imprint or denounce, calling into question educational models to women moving the discussions on what to sanction. Although listening to what the other says, they do not dialogue to each other directly, but to their age, each one trying to intervene, from their own assumptions, in the ongoing changes. The images about women produced by the authors bring together possibilities of expressions that capture the female practices in the society of that period. While Afrânio Peixoto is committed to the permanence of women's allocation in the spaces traditionally intended for them, Madam Chrysanthème is dedicated to cause discomforts for these naturalized spaces. Taking into consideration that all speech implies the possibility of destructuring-restructuring networks the ways through which they are established, putting into cause the meanings generated, we made the two authors converse, observing the ways how they organize their speech, tensioned by institutional mechanisms that surround them. Thus, we analyzed the scope of the discursive arrangements forged by them, the elements they trigger against and the ones they direct their efforts towards. In this way, we seek to identify dialogues, interferences, institutional, educational, interpersonal and social ways of presence, which are in game in the negotiations about the representations of women in that period, in order to reflect about the clashes operated by the authors. <![CDATA[The ProInfo and dissemination of Educational Technology in Brazil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200201&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: A partir do levantamento e do estudo de trabalhos de teses e dissertações publicados nos últimos quinze anos, buscamos identificar os efeitos do Programa Nacional de Tecnologias Educacionais nas escolas brasileiras. Tomaram-se como referenciais o conceito de justiça social (Ball in Mainardes e Marcondes, 2009) e a concepção de tecnologia como instrumento de poder e dominação das nações desenvolvidas sobre as demais (Vieira Pinto, 2005). Verificou-se que os programas de tecnologias na educação no Brasil ainda não apresentam resultados concretos em relação à inclusão social nas escolas públicas brasileiras, devido a condições físicas e estruturais, dificuldade de acesso aos equipamentos e, principalmente, insuficiente ou inadequada formação dos professores para o uso dos recursos tecnológicos digitais. O que os leva a privilegiarem o caráter instrucionista desses equipamentos e softwares e não explorarem sua potencialidade cognitivo-pedagógica.<hr/>Abstract: From the survey and the study of thesis and dissertations published in the last fifteen years, we tried to identify the effects of the National Program of Educational Technologies in Brazilian schools. The concept of social justice (Ball in Mainardes and Marcondes, 2009) and the design of technology as an instrument of power and domination of developed nations over the other (Vieira Pinto, 2005) were taken as reference. It was found that the education in technology programs in Brazil still does not have concrete results in relation to social inclusion in Brazilian public schools due to physical and structural conditions, difficult access to equipment and, especially, insufficient or inadequate teachers training on the use of digital technology resources, which leads them to favor the instructional character of such equipment and software and do not explore their cognitive and pedagogical potential. <![CDATA[A Universidade Federal de Pernambuco e a "Política de Editais": uma análise a partir do ciclo de políticas públicas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200215&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O objetivo deste artigo é avaliar a "política de editais" da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), com base no ciclo de políticas públicas de Stephen Ball. Pretende-se investigar a trajetória da "política de editais" para entender seus processos e resultados, observando os contextos de influência, da produção do texto e da prática a partir da análise dos textos e discursos do Plano Estratégico Institucional 2003-2013 (PEI), do Plano de Desenvolvimento Institucional 2009-2013 (PDI), dos jornais Incampus (2009-2013) e dos editais da Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação (PROPESQ). Destacamos que a formulação da estratégia sobre pesquisa deu-se a partir de uma posição aquiescente com modelos nacionais e internacionais, através de práticas e discursos que fomentam pesquisadores e grupos com bons resultados, procurando criar um sentido de totalidade, inefabilidade e continuidade.<hr/>Abstract: The aim of this paper is to evaluate the "política de editais" from Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), throughout Stephen Ball's policy cycle approach. We investigate the trajectory of the "política de editais", to understand its process and effects, observing the contexts of influence, text production, and practice, through the analysis of the texts and discourses of Plano Estratégico Institucional 2003-2013 (PEI), Plano de Desenvolvimento Institucional 2009-2013 (PDI), and Incampus newspapers, published during 2009 and 2013, and the different "call of bids" of Pró-Reitoria de Pesquisa e Pós-Graduação (PROPESQ). We point out that the formulation of the strategy concerning academic research was done from an acquiescent position with national and international models, through practices and discourses that feed researchers and groups with good results, trying to create a sense of totality, ineffability and continuity. <![CDATA[Black and poor boys in youth-adult education: A study on the relationship between masculinities and race]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200224&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Este artigo apresenta resultados parciais de um estudo realizado em uma escola de educação de jovens e adultos da rede municipal de São Paulo, com o propósito de verificar possíveis razões para a sobre presença de rapazes negros e pobres nessa modalidade de ensino. Os conceitos de juventude(s), masculinidade(s), raça, racismo e gênero, pensados de forma articulada, orientaram a análise. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas, coletivas e individuais, com estudantes condizentes com esse perfil, tendo em vista acessar símbolos culturais que possivelmente estruturaram masculinidades em sua relação com o rendimento escolar. A análise revela que muitos compartilhavam significados de gênero condizentes com o que esperavam ser o modelo mais aceitável de ser homem nas escolas. O estudo constata também que rapazes negros compartilhavam um padrão marginalizado, em função das contradições envolvidas em sua corporeidade, enquanto símbolo e fonte de expressão de masculinidade.<hr/>Abstract: This article presents the results of a study in a youth and adult education school in the city of São Paulo, in order to identify possible reasons for the major presence of black and poor boys in this type of education. The concepts of youth(s), masculinity(ies), race, racism and gender, designed in an articulated manner, guided the analysis. Semi-structured, collective and individual interviews were conducted with students consistent with this profile in order to access cultural symbols that possibly structured masculinity in its relationship with academic achievement. The analysis reveals that many shared gender meanings consistent with what was expected to be the most acceptable model of masculinity in schools. The study also finds that black boys shared a marginalized standard, depending on the contradictions involved in his corporeality, as a symbol and source of masculinity expression. <![CDATA[Epistemological foundations of the Didactic Science: Mikhail A. Danilov contributions]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200234&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O propósito deste artigo consiste em apresentar as principais contribuições do didata russo Mikhail A. Danilov (1899-1973) para a consolidação da Didática como ciência independente. Essas contribuições demarcam-se no que pode ser considerado o núcleo principal das categorias que definem a Didática científica: fundamentos filosóficos, conceito, objeto, leis, princípios científicos e tarefas dessa ciência. O referencial teórico tem sido a Dialética Materialista e a Didática Desenvolvimental. Os procedimentos metodológicos foram a análise crítica das obras do autor, a contextualização de seu pensamento com as fontes filosóficas, assim como com a obra de outros didatas que apresentam preocupações similares às do autor. O resultado foi uma nova síntese do pensamento didático de M.A. Danilov, cotejado com outras fontes e autores. O artigo apresenta as categorias principais da ciência Didática, tornando-se uma ferramenta para a formação pedagógico-didática de estudantes e professores em exercício.<hr/>Abstract: The aim of this paper was to show the main contributions of the Russian didactician Mikhail A. Danilov (1899-1973) for the consolidation of the Didactic as an independent science. These contributions are shown as the ones that are considered the main nucleus of the categories that can define the Scientific Didactic: philosophical fundamentals, concept, object, laws, scientific principles and tasks of this science. The theoretical referential has been the Materialistic Dialectic and the Developmental Didactic. The methodological proceedings were the critical analysis of the author publications: the contextualization of his thinking with the philosophical sources, as well as publications of other didacticians concerned about the same questions. The result was a new synthesis of the didactic thinking of M.A. Danilov, mixed by other sources and authors. The paper shows the main categories of the Didactic science, becoming a tool for the didactic-pedagogical formation of students and teachers at work. <![CDATA[The capturing of time and the constitution of the researcher as a subject]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200245&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: Esta pesquisa teve por objetivo compreender a constituição do sujeito pesquisador a partir da apropriação e uso de seu tempo. Para isto, pautando-se num referencial teórico foucaultiano, foram consultados documentos e analisadas um total de 30 entrevistas realizadas com docentes e pesquisadores vinculados a programas de pós-graduação na Universidade Estadual de Maringá. Pôde-se perceber que, ao longo de sua existência, o pesquisador tem seu tempo capturado pela escola-universidade. Seu tempo não é apenas capturado, mas é-lhe exigido que ocupe seu tempo de forma cada vez mais intensa e produtiva. Em decorrência, o tempo para si, o tempo gerido por si tende a ser reduzido. Por fim, cabe notar que a forma de ser pesquisador produzida no presente não é a única possível. Importa, na atualidade, refletir e criar formas outras de ser pesquisador que não aquelas impostas pelos dispositivos existentes e que lhe fixam uma identidade.<hr/>Abstract: This study aimed to understand the constitution of the researcher as a subject on the basis of the appropriation and use of their time. For this purpose, based on Foucault's theoretical framework, documents were consulted and 30 interviews with professors and researchers linked to graduate programs at the State University of Maringá were interviewed. It was perceived that, throughout their existence, the researcher has their time captured by the school-university. The school-university not only captures their time, but also requires them to occupy it in an increasingly intense and productive manner. As a result, the time they have for themselves, the time managed by themselves tends to be reduced. Finally, it should be noted that the form of researcher produced today is not the only possible option. At present, it is important to reflect and create other forms of being a researcher than those imposed by the existing dispositifs that give them a fixed identity. <![CDATA[Youthful werewolf: A biopolitical reading of adolescence]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200254&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo: O texto propõe uma leitura da "adolescência" enquanto questão biopolítica a partir da análise do tópico da "vida nua", tal como aparece em autores como Benjamin, Adorno, Foucault e Agamben. Questionando a violência hermenêutica na base da construção da identidade "adolescente", o artigo busca mostrar como o filme "Um Lobisomem Americano em Londres" (Landis, 1981) já expunha a complexa relação entre adolescência e vida nua. O lobisomem é sua alegoria. Emancipar jovens do jugo discursivo a que estão expostos como vida nua constitui o impulso ético na base desse texto.<hr/>Abstract: The paper proposes a reading of "adolescence" as biopolitics matter from the theoretical topic of "bare life" as it appears in authors such as Benjamin, Adorno, Foucault and Agamben. Questioning the hermeneutic violence on the basis of the identity construction "teenager", the article seeks to show how the movie "An American Werewolf in London" (Landis, 1981) has expounded the relationship between adolescence and bare life. The werewolf is its allegory. Emancipating youth discursive yoke to which they are exposed as bare life constitutes its ethical impulse. <![CDATA[From Kant's view of education to contemporary liberal anthropotechnics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200264&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo presenta una reflexión en torno a las posibles relaciones entre la herramienta conceptual "antropotécnica" propuesta por el filósofo alemán Peter Sloterdijk y los alcances de la formación en el mundo contemporáneo. Se intenta proponer la idea de "antropotécnica liberal", con el fin de mostrar que la formación es hoy una técnica que en mucho requiere de la revisión del concepto de disciplina (pese a las aparentes contradicciones allí planteadas) al modo en que este fue trabajado por Kant en su Pedagogía, toda vez que este aparece como revaluado para las prácticas pedagógicas hoy.<hr/>Abstract: This paper presents a reflection on the possible relationships between the concept of "anthropotechnics" of Peter Sloterdijk and training in the contemporary world. It proposes the idea of "liberal anthropotechnics" in order to show that training is now a technique that requires a revision of the concept of discipline (despite the apparent contradictions raised therein) in the way in which the latter was discussed by Kant in his Über Pädagogik, since it appears to be reevaluated for pedagogical practices today. <![CDATA[The process of expansion of Higher Education and scientific production]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102016000200270&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumen: El artículo presenta una reflexión en torno a las posibles relaciones entre la herramienta conceptual "antropotécnica" propuesta por el filósofo alemán Peter Sloterdijk y los alcances de la formación en el mundo contemporáneo. Se intenta proponer la idea de "antropotécnica liberal", con el fin de mostrar que la formación es hoy una técnica que en mucho requiere de la revisión del concepto de disciplina (pese a las aparentes contradicciones allí planteadas) al modo en que este fue trabajado por Kant en su Pedagogía, toda vez que este aparece como revaluado para las prácticas pedagógicas hoy.<hr/>Abstract: This paper presents a reflection on the possible relationships between the concept of "anthropotechnics" of Peter Sloterdijk and training in the contemporary world. It proposes the idea of "liberal anthropotechnics" in order to show that training is now a technique that requires a revision of the concept of discipline (despite the apparent contradictions raised therein) in the way in which the latter was discussed by Kant in his Über Pädagogik, since it appears to be reevaluated for pedagogical practices today.