Scielo RSS <![CDATA[Educação UNISINOS]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2177-621020170002&lang=es vol. 21 num. 2 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200122&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[Municipal Education Plans: Political, economics and methodological constraints in preparing and monitoring at municipalities of Bahia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200124&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O trabalho por meio de uma pesquisa documental e bibliográfica em abordagem exploratória e descritiva evidencia o processo de elaboração dos Planos Municipais de Educação (PMEs) em municípios baianos, tanto na compreensão dos aspectos que ratificaram o cenário de fracasso e metas frustradas no plano nacional do decênio anterior (2001-2010) quanto na adoção de novas diretrizes para o decênio atual (2014-2024). Os resultados obtidos ratificam o cenário de metas frustradas do Plano Nacional de Educação (PNE) no contexto educacional baiano, pois identificaram que a reconfiguração das forças de poder no arranjo político nacional e a consequente (re)compreensão do papel do estado brasileiro no âmbito das políticas sociais impediram a regulamentação das fontes incrementais de financiamento, a efetivação da instância federativa no plano educacional e a sistematização metodológica na efetivação do papel dos conselhos de acompanhamento e avaliação (CAAs) preconizados nas diretrizes do novo PNE.<hr/>Abstract: The work through a documental and bibliographic research in an exploratory and descriptive approach evidences the process of elaboration of Municipal Education Plans in municipalities of Bahia, both in the understanding of the aspects that ratified the education context of failure and goals frustrated in the national plan of the decade (2001-2010) and in the adoption of new guidelines for the current decade (2014-2024). The results obtained confirm the scenario of frustrated goals of the National Education Plan (PNE) in the Bahian educational context, because they identified that the reconfiguration of the forces of power in the national political arrangement, and the consequent understanding of the role of the Brazilian state in the scope of social policies, impeded the regulation of incremental sources of financing, the effectiveness of the federative authority in education, and the methodological systematization of the effectiveness of the monitoring and evaluation councils recommended in the guidelines of the new Municipal Education Plan. <![CDATA[Intersectionality in Brazilian education policies: The intersectoral articulation in the Health School Program]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200137&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Apresentam-se as principais características e o processo de construção das políticas intersetoriais no âmbito das políticas brasileiras de educação, mais especificamente no Programa Saúde na Escola (PSE). Baseia-se em pesquisa documental e bibliográfica alicerçada na análise de documentos de políticas e fundada nos pressupostos teóricos e metodológicos do materialismo histórico. Derivadas do processo de descentralização política e administrativa, desencadeado a partir dos anos de 1990, as políticas intersetoriais emergem como mecanismos de flexibilização das fontes de financiamento das políticas educacionais. No PSE, a intersetorialidade é apresentada como fundamental para uma abordagem eficiente e sustentável dos problemas de saúde em escolares. Embora sejam avanços no campo das garantias dos direitos sociais, as políticas intersetoriais, tais como o PSE, exercem função social essencial à sociedade capitalista ao amenizar as expressões da “questão social” referentes à educação e à saúde.<hr/>Abstract: The article presents the main features and the process of construction of intersectoral policy in the context of the policies of Brazilian education and, more specifically, the Health School Program. It is based on documentary and bibliographical research grounded in policy documents and analysis founded on theoretical and methodological assumptions of the historical materialism. Derived from the political and administrative decentralization process, which were initiated from the 1990s on, intersectoral policies emerge as a flexible mechanisms for funding sources of educational policies. In PSE, the intersectoral approach is presented as fundamental to an efficient and sustainable approach to health problems among schoolchildren. Although they are advances in the field of the guarantees of social rights, intersectoral policies such as PSE perform an essential social function in the capitalist society to soften the expressions of “social issue” on education and health. <![CDATA[State, Market and Education: Arrangements and tendencies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200146&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente artigo objetiva apontar e discutir as formas de privatização evidenciadas nas relações que se estabelecem entre Estado, mercado e educação no contexto da educação básica brasileira. Para tanto, realizou-se o levantamento de teses e dissertações sobre essa temática, defendidas nos programas de pós-graduação brasileiros, no período de 2000 a 2012. O estudo foi pautado pela análise de conteúdo baseada em categorias temáticas, quais sejam: Estado, mercado e educação; privatização da/na educação; quase-mercado educacional; gerencialismo e/na/da educação. O estudo evidencia a predominância de parcerias público-privadas como principais formas de privatização no contexto da educação básica brasileira, materializadas pela venda de melhorias para as escolas e redes de ensino e pelas parcerias com o terceiro setor. Circunscritas no âmbito da privatização endógena, esse desenho se caracteriza pela incorporação, pelos setores públicos, de práticas originárias do mercado.<hr/>Abstract: The purpose of this article is to point out and discuss the forms of privatization evident in the relationship established between state, market and education in the context of the Brazilian basic education. To this end, we carried out a survey of theses and dissertations on this theme, defended in Brazilian graduate programs, from 2000 to 2012. The study was guided by analysis of the content based on themes, namely: state, market and education; privatization of/in education; educational quasi-market; managerialism and/in/of education. The study highlights the predominance of public-private partnerships as main forms of privatization in the context of Brazilian basic education, materialized by the partnerships with the third sector and by the sale of improvements to schools, as to school systems. Circumscribed with in the endogenous’ privatization, this design is characterized by the incorporation of the public sector, originating market practices. <![CDATA[Management of the municipal education system: The Fortaleza experience in focus]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200155&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: No presente artigo, problematizamos o discurso do empoderamento local na conjuntura de criação do sistema próprio de educação no município de Fortaleza (CE), Brasil. Tomando-se por base a teoria de Análise do Discurso como aporte metodológico, evidenciou- -se, por um lado, o impacto da criação do sistema como impulso à vivência de experiências democráticas. Por outro lado, também se verifica o interesse da governança municipal pela implantação da gestão sistêmica como condição para a reedição de práticas da barganha política na administrativa pública. Em face desse paradoxo, tecemos considerações na perspectiva de fomentar possibilidades à democratização da gestão educacional nessa municipalidade.<hr/>Abstract: In this article, we question the discourse of local empowerment in the context of the creation of its own system of education in Fortaleza, Ceará State, Brazil. Based on the theory of discourse analysis as a methodological approach, it became clear on the one hand, the impact of the creation of the system as a boost to the experience of democratic experiences. On the other hand, it also confirms the interest of municipal governance for the implementation of systemic management as a condition to re-edit practices of political bargaining in the public administration. In the face of this paradox, we weave considerations in view of promoting opportunities for the democratization of the education management in this municipality. <![CDATA[Relationship between the quality of the work of the multidisciplinary team and the theoretical expertise about distance education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200164&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Considerando que a equipe multidisciplinar interfere na qualidade dos cursos a distância, o artigo apresenta o diagnóstico sobre esses profissionais quanto à compreensão conceitual da Educação a Distância (EaD), bem como sua relação com a rotina de trabalho. Participaram da pesquisa qualitativa 27 funcionários do centro de educação a distância de uma universidade pública. Foi aplicado um questionário com sete itens discursivos relacionados ao trabalho diário dos participantes. Depois, realizaram-se entrevista dialogada e um seminário, para debate dos resultados. Constatou-se que a minoria (37%) compreende plenamente e de forma crítica as especificidades conceituais da EaD, bem como suas relações com o trabalho cotidiano. Verificou-se que isso gerou efeitos negativos na qualidade dos cursos. A investigação demonstrou ser necessário incorporar a verificação do conhecimento conceitual aprofundado sobre educação a distância nos processos de admissão e nas estratégias de formação desses profissionais.<hr/>Abstract: Since the multidisciplinary team influences on the quality of the distance education disciplines, this article presents a diagnosis on these professionals’ theoretical comprehension of Distance Education (DE) and its relationship with their daily job. Twenty-seven (27) employees from the Distance Education Centre of a Public University took part of this qualitative research. A questionnaire of seven (7) text free items related to the daily job of the participants was applied. After the questionnaire, it was conducted an interview, as well as a seminar, in order to discuss the results. Results showed that the minority of the participants (37%) fully and critically comprehends the theoretical specificities of DE and its relationship with their daily job. It was verified that this had negative effects on the quality of the discipline. The research showed it is necessary to check the deep theoretical knowledge on DE on the hiring process and on the continuous academic education of these professionals. <![CDATA[Neighboring schools, performance and unequal socioeconomic composition: Investigating school inequality]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200174&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente artigo é fruto de pesquisa financiada pela FAPESP e problematiza a desigualdade escolar tomando uma de suas possíveis facetas: a distribuição de alunos entre escolas vizinhas. Discute a questão trazendo para a análise das desigualdades educacionais a segregação escolar e a possibilidade de escolha da escola pelas famílias. Metodologicamente, dialoga com autores que tratam do assunto e utiliza o mapeamento de escolas vizinhas da rede pública do município de Campinas (SP), cruzando informações de desempenho no IDEB e da composição socioeconômica das famílias de cada escola. O percurso empreendido permite avançar metodologicamente na investigação de fatores associados à desigualdade educacional, a partir da discussão da distribuição desigual de matrículas entre escolas vizinhas, trazendo evidências diretas e indiretas sobre a segregação escolar e a escolha da escola.<hr/>Abstract: This paper is the result of a research financed by FAPESP and it discusses the school inequality taking into account one of its possible facets, which is the distribution of students among neighboring schools. It discusses the question by analyzing the educational inequalities bringing concepts of residential segregation, school stratification and the possibility of school choice by the families. Methodologically, it carries on a dialogue with authors who discuss the subject and uses a mapping of neighboring public schools in Campinas (São Paulo State, Brazil), crossing performance information provided by IDEB and socioeconomic composition of families from each school. The work allowed to advance methodologically in the investigation of factors associated with educational inequality by discussing the unequal enrollment distribution among neighboring schools, observing direct and indirect evidences about school stratification and school choice. <![CDATA[The effects of certification by ENEM in education and in the teaching and learning processes in Young Adults and Adults Education]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200186&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O artigo analisa os impactos da certificação pelo Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) no ensino e nos processos de ensinar e de aprender na Educação de Jovens e Adultos. A discussão teve como fundamentação teórica os estudos de autores como Michael Apple, Stephen Ball, Leôncio Soares e outros pesquisadores, que são referência no campo da sociologia em educação e das políticas educacionais, currículo, trabalho docente e educação de jovens e adultos. Esse referencial foi utilizado como subsídio para a discussão de uma das temáticas encontradas: o ensino e os processos de desqualificação e de desvalorização do aprender e do ensinar. Percebeu-se que essa política educacional para a educação de jovens e adultos vem disseminando sentidos e significados de responsabilização acerca do que é ensinar e aprender, e podem alterar a constituição das práticas curriculares e da organização no trabalho docente na educação de jovens e adultos.<hr/>Abstract: The article analyzes the impacts of the certification from the National High School Exam (ENEM) in the teaching and learning processes of Young Adults and Adults Education. The discussion had as theoretical basis the studies of authors such as Michael Apple, Stephen Ball, Leoncio Soares, and other researchers who are reference in the field of sociology of education and education policy, curriculum, teaching and adults and young adults education. This framework was used to discuss one of the themes found: the teaching and the process of disqualification and depreciation of learning and teaching. It was noticed that this educational policy for young adults and adults education has been spreading senses and accountability meanings of what teaching and learning is about, and it can change the constitution of curriculum practices and organization in the teaching of young adults and adults. <![CDATA[Religious musical cultures: Reflections on music teaching in schools]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200195&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Tendo como base a concepção de educação multicultural na contemporaneidade face à obrigatoriedade do ensino de música no ensino curricular das escolas brasileiras, o texto procura discutir aspectos relacionados com as culturas musicais religiosas. Algumas linhas teóricas em educação musical, informadas pelo olhar do cotidiano musical dos alunos, têm debatido os desafios e as possibilidades de um ensino de música plural e aberto às diferentes formas de produzir, circular e consumir música(s). As questões aqui abordadas tratam de uma reflexão teórica sobre as possíveis tensões do ensino de música na escola, tendo em vistas as especificidades das culturas religiosas e de suas práticas e vivências musicais.<hr/>Abstract: Considering the conception of multicultural education in the contemporaneity in the face of the compulsoriness of the music teaching in the curriculum of Brazilian schools, this work intends to discuss some aspects concerning religious musical cultures. Some theoretical tendencies in musical education, informed by the students’ everyday view, have debated the challenges and the possibilities of a plural music teaching, which may be opened to the different ways of producing, surrounding and consuming music. The questions developed here deal with a theoretical reflection on the possible tensions of music teaching in schools, looking upon the specificities of the religious cultures and their practices and musical experiences. <![CDATA[Changes in the professional profile of art teachers in Paraná State, Brazil (1949-1976)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200203&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: O presente artigo discute a formação de uma classe profissional de professores de arte a partir da transição do Curso de Artes Plásticas na Educação (CAPE) para a Licenciatura em Educação Artística vinculada à Faculdade de Educação Musical do Paraná (FEMP). Tal mudança significou a alteração de um curso de aperfeiçoamento destinado aos egressos do curso normal para uma formação em nível superior, especializada no ensino de arte - Licenciatura em Educação Artística. Adota como principal referencial teórico Bourdieu (1996) no que diz respeito à profissionalização do ensino de arte em Curitiba no final da década de 1940. Conclui- se que a nova configuração do ensino de arte é decorrente das condições institucionais para a estruturação do mercado de bens simbólicos em Curitiba, destacando a importância do ensino superior nessa fase inicial de constituição do campo.<hr/>Abstract: This article discusses the education of a professional class of art teachers from the transition of the Course of Visual Arts in Education (CAPE) to the Bachelor of Arts Education linked to Paraná College of Music Education (FEMP). This change meant an alteration of a refresher course designed for graduates taking the teaching degree for a Higher Education degree specialized in art education - Art Education Degree. It adopts as its main theoretical reference Bourdieu (1996) regarding the art teaching professionalization in Curitiba in the late 1940s. We conclude that the new configuration of art teaching is a result of institutional conditions for structuring the symbolic goods market in Curitiba, highlighting the importance of Higher Education in this initial phase of development as a field. <![CDATA[Use of photographic images in a research on associated work knowledge]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200213&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Pesquisar saberes do trabalho é um desafio devido, entre outros aspectos, à dificuldade de o(a) trabalhador(a) falar sobre seu trabalho. Neste artigo, aborda-se o uso de imagens fotográficas como mediação para investigação sobre saberes do trabalho associado. Apoia-se em teorizações sobre imagens fotográficas em pesquisa e atividade e saberes do trabalho na perspectiva ergológica. Apresenta e analisa os procedimentos metodológicos adotados em pesquisa realizada em uma cooperativa de confecção localizada no sul do Brasil. Conclui que o uso da fotografia como “verossimilhança” acompanhada de explicitação de pontos de vista, a partir de uma experiência de trabalho compartilhada, desempenha papel de mediação relevante para o diálogo sobre saberes do trabalho.<hr/>Abstract: Researching work knowledge is a challenge due to the difficulty of the worker to speak about his/her work, among other aspects. This paper approaches the use of photographic images as productive mediation for the investigation on associated work knowledge. It is based on theorizing on the use of photography in research, as well as ergologic perspective on knowledge and work activity. It presents and analyses the methodological procedures adopted in a research developed in a clothing cooperative located in the south of Brazil. The conclusion is that the use of photography as “verisimilitude”, combined with an explicitness of points of view, from a shared experience of work, plays a mediation role that is relevant for the dialogue about work knowledge. <![CDATA[Relations between drawing and writing in the process of text production]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200223&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este trabalho tem por objetivo compreender as relações entre desenho e escrita elaboradas por crianças de quatro anos que frequentavam uma instituição de educação infantil. Dialoga com as proposições de base construtivista piagetiana, mas adota uma abordagem sócio-histórica. Para a análise dos dados produzidos, parte dos estudos de Ferreiro e Teberosky, deslocando alguns aspectos conceituais desses estudos para compreender, de acordo com a concepção de linguagem bakhtiniana, o desenho e a escrita em sua dimensão discursiva. Seleciona, para as análises, produções para interlocutores imaginários e finaliza inferindo que a distinção entre desenho e escrita é uma construção escolar, sustentando a tese de que as diferentes linguagens mantêm relações entre si no processo de desenvolvimento infantil.<hr/>Abstract: This work aims at understanding the relations between drawing and writing elaborated by children at the age of four years old who attended a children educational institution. It dialogues with the propositions of Piaget’s constructivist basis, although it adopts a socialhistorical approach. In order to analyze the data produced, part of Ferreiro and Teberosky studies, dislocating some conceptual aspects of their studies to comprehend, according to Mikhail Bakhtin’s theoretical assumptions, drawing and writing in their discursive dimension. It selects, for purpose of analysis, productions made for imaginary interlocutors and ends inferring that the distinction between drawing and writing is a school construction, supporting the thesis that different languages keep relations among themselves throughout the process of child development. <![CDATA[School writing, fiction and modes of subjectivation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200233&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo parte da área da educação, com atravessamentos na filosofia e na história para pensar as relações entre as práticas de escrita escolares e os modos de subjetivação. Para tanto, empreende-se uma pesquisa bibliográfica analisando-se produções acadêmicas que se debruçaram sobre a escrita escolar e examinando-se nesses materiais a regularidade da escrita operada como expressão/revelação de uma ideia e de si mesmo, como controle dos riscos e operada em certa velocidade. Tais regularidades são marcadas e asseguradas pela perspectiva da vontade de verdade e de um sujeito fundante. Essas práticas discursivas são problematizadas a partir de dois ferramentais analíticos foucaultianos: a ficção e a escrita tomada como técnica de si. Ambos são operados como possibilidades de se tomar a escrita como exercício de pensamento e de si, deslocando-se da escrita como expressão/revelação para a escrita como transformação, em se tratando dos modos de relação que assumimos com nós mesmos.<hr/>Abstract: This article discusses the relations between practices of school writing and modes of subjectivation by intertwining education, history and philosophy. In this sense, a bibliographical research was carried out by analysing academic documents about school writing and problematizing the regularities of writing as expression/revelation of either an idea or the self, as risk control, and operated in a certain speed. These regularities are marked by the perspective of will of truth and an original subject. These discursive practices are problematized by means of two analytical Foucauldian tools: fiction and the writing taken as a technique of the self. Both are considered as possibilities to regard writing as an exercise of thought and of the self, shifting from writing as expression/revelation to writing as transformation, addressing the modes of relation we assume with ourselves. <![CDATA[Cambio y estabilidad en resúmenes de una revista venezolana de educación (1997-2016)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200243&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumen: Analizar estructuras y funciones del discurso puede develar fenómenos que ayuden a comprender y actuar sobre diversas esferas de la realidad. Los resúmenes son géneros que suelen representar a los artículos publicados, los textos de educación son epistemológicamente relevantes, la presentación de resultados se considera el principal indicador del valor científico de los textos y las estructuras del lenguaje pueden cambiar con el tiempo, frecuentemente debido a presiones sociales. Este estudio empírico con textos tuvo como objetivo analizar diacrónicamente la estructuración de 254 resúmenes de una importante revista venezolana de educación en el período 1997-2016, su provisión de resultados y la relación de dicha estructuración con los trabajos publicados. Las unidades de análisis fueron los resúmenes y las categorías los movimientos retóricos que se evidenciaran en ellos. Los resultados muestran una perceptible variación en la estructuración de los resúmenes, con cambio en el tiempo y luego algo de estabilidad, desde resúmenes muy poco estructurados hasta otros más completos, cercanos a la prosa científica. Tales resultados pueden ser atribuibles a rasgos de la disciplina de educación, pero también a presiones institucionales, a los Consejo Editores y al poder académico en las universidades.<hr/>Abstract: Analysis of discourse structures and functions can reveal phenomena that may help understand and take action on various domains of activity. On the basis that research abstracts are genres that tend to represent published articles, that education texts are epistemologically relevant, presentation of results is considered the main indicator of the scientific value of texts and also that language structures can change with time, frequently as a result of social pressures, this empirical study using academic texts analyzed diachronically the structure of 254 research article abstracts from an important education journal from Venezuela in the period between 1997 and 2016. The presentation of results in these texts and their relationships with articles published were also analyzed. The unit of analysis were the abstracts and the categories of the rhetorical moves evidenced in these texts. Results show considerable variation in abstract structure, with change along the time span and then stability, moving from quite unstructured abstracts to more complete ones, closer to scientific prose. Such results can be attributable to the discipline of education but also to institutional pressures, to Editorial Committees and academic power in universities. <![CDATA[School textbooks and children’s indoctrination in the context of the Estado Novo (1937-1945)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200252&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: A partir da relação entre educação e nacionalismo, o propósito deste artigo consiste em colocar em tela o papel das cartilhas escolares enquanto fontes de leitura e de doutrinação infantil no contexto do Estado Novo, assim como a concepção de educação e de infância que delas pode emergir. Em diálogo com o horizonte teórico oferecido por Roger Chartier (1990), sobretudo no que diz respeito às noções complementares de “representações” e “práticas” sociais, o trabalho concentra-se em duas fontes específicas: as cartilhas “Getúlio Vargas para Crianças” e “Getúlio Vargas: O Amigo das Crianças”. Os resultados apontam que, ao veicularem valores, crenças e padrões de comportamento ancorados nos princípios da autoridade, hierarquia, ordem e patriotismo, as cartilhas escolares refletem facetas significativas de um projeto político dedicado a difundir, no imaginário infantil, os princípios básicos da mentalidade que deu suporte ideológico ao regime varguista.<hr/>Abstract: From the relationship between education and nationalism, the purpose of this article is to put on screen the role of school textbooks as sources of reading and indoctrinating children in the context of the Estado Novo, as well as the conception of education and childhood that can emerge from them. In dialogue with the theoretical horizon offered by Roger Chartier (1990), particularly with regard to the complementary notions of “representations” and “social practices”, this work focuses on two specific sources: the textbooks “Getúlio Vargas for Children” and “Getúlio Vargas: Friend of Children”. The results show that when they transmit values, beliefs and behavior patterns anchored on the principles of authority, hierarchy, order and patriotism, these school textbooks reflect meaningful facets of a political project dedicated to spreading in children’s imagination the basic principles of mentality that gave ideological support to Vargas regime. <![CDATA[Sowing ideas: The speeches in support of agricultural education in Brazil from the end of the Empire to the first decades of the Republic]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-62102017000200265&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo: Este artigo se propõe, ao dialogar com os argumentos em prol do ensino agrícola, a pensar a valorização do papel da ciência na agricultura em um período que abarca as últimas décadas do Império e a Primeira República. Propõe-se a discutir as preocupações com a necessidade de formar quadros técnicos para a agricultura, partindo do argumento da circulação de ideias entre diferentes países. A análise que se segue se desdobra no pensamento de técnicos, agricultores e estadistas baseados em uma documentação produzida em grande parte pelos ministérios da Agricultura, pela Sociedade Auxiliadora da Indústria Nacional (SAIN) e pela Sociedade Nacional da Agricultura (SNA). Nessa análise, busca-se perceber como tais atores pensavam a educação rural, tanto quando se falava de uma educação básica como de nível superior.<hr/>Abstract: By dialoguing with the arguments in favor of the agricultural education, the article aims at thinking about the appreciation of the role of science in agriculture in the last decades of the Brazilian Empire and the First Brazilian Republic. We have as objective to discuss the concerns with the needs to train technical staff for agriculture, based on the argument of the circulation of ideas among different countries. The analysis that follows unfolds in the thoughts of technicians, farmers and political leaders at that time based on records produced largely by the ministries of Agriculture, the “Sociedade Auxiliadora da Indústria Nacional” (Auxiliary Society for the National Industry) and the “Sociedade Nacional da Agricultura” (Agricultural National Society). This analysis attempts to understand how these players thought the rural education, both in terms of basic education and college level.