Scielo RSS <![CDATA[Revista Exitus]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2237-946020190005&lang=es vol. 9 num. 5 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Editorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500008&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[A educação literária na formação de adolescentes e jovens]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500011&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[LEY 10.639 / 2003 CUESTIONES RACIALES E IDENTIRAS: una irrevogable acción política, un diálogo necesario en la educación básica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500022&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A propositura apresentada é parte de uma pesquisa em andamento no âmbito da Universidade Federal do Cariri - UFCA. A proposta de estudo aqui apresentada objetiva analisar o processo de implementação e a abordagem da Lei 10.639/2003 nas escolas públicas municipais da cidade de Brejo Santo, município caririense do interior do Ceará. Tendo como problemática: Analisar os estudos e as práticas abordadas nas escolas de ensino infantil e fundamental acerca da inserção da Lei 10.639/2003, investigar como essa questão vem sendo tratada na ação docente e a, consequente, receptividade por parte do corpo discente. No primeiro momento da ação metodológica foram realizados estudos teóricos e visitas em campo, este último visando observar o ambiente da pesquisa na busca de compreender a logística da organização espacial e as disposições imagéticas e decorativas das escolas. Neste segundo momento, a pesquisa encontra-se em fase de investigação de coleta de dados com a utilização de ferramentas como entrevistas e aplicação de questionários no intuito de entender as ações adotadas pelos professores/as nas escolas.<hr/>ABSTRACT The presented proposal is part of an ongoing research in the scope of the Federal University of Cariri - UFCA. The study proposal presented here aims to analyze the implementation process and the approach of Law 10.639 / 2003 in the municipal public schools of the city of Brejo Santo, municipality of Cariri in the interior of Ceará. Having as problematic: To analyze the studies and practices addressed in primary and secondary schools about the insertion of Law 10.639 / 2003, to investigate how this issue is being treated in the teaching action and, consequently, receptivity on the part of the student body. The first moment of the methodological action was realized theoretical studies and visits in the field, the latter aiming to observe the research environment in the quest to understand the logistics of spatial organization and the imagery and decorative dispositions of the schools. In this second moment, the research is in the research phase of data collection with the use of tools such as interviews and application of questionnaires in order to understand the actions adopted by teachers in schools.<hr/>RESUMEN La proposición presentada es parte de una investigación en marcha en el ámbito de la Universidad Federal del Cariri - UFCA. La propuesta de estudio aquí presentada objetiva analizar el proceso de implementación y el abordaje de la Ley 10.639 / 2003 en las escuelas públicas municipales de la ciudad de Brejo Santo, municipio caririense del interior de Ceará. En el caso de las escuelas de enseñanza infantil y fundamental acerca de la inserción de la Ley 10.639 / 2003, examinar cómo se trata en la acción docente y la consecuente, receptividad por parte del alumnado. El primer momento de la acción metodológica se realizaron estudios teóricos y visitas en campo, este último visando observar el ambiente de la investigación en la búsqueda de comprender la logística de la organización espacial y las disposiciones imagéticas y decorativas de las escuelas. En este segundo momento, la investigación se encuentra en fase de investigación de recolección de datos con la utilización de herramientas como entrevistas y aplicación de cuestionarios con el fin de entender las acciones adoptadas por los profesores / as en las escuelas. <![CDATA[LA LEY 10.639/03 EN LA ENSEÑANZA DE CIENCIAS: una propuesta decolonial para el currículo de química]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500047&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A Lei 10.639/03 completa 16 anos de existência, e com isto, 16 anos de obrigatoriedade do ensino de História e da Cultura Afro-brasileira e Africana em todas as escolas do Brasil. Com base nisto, este trabalho se estrutura, então, a partir da provocação decolonial ao currículo de Química, a fim de estudar os desdobramentos da colonialidade no contexto educacional. Para isso, são tecidas considerações acerca da implementação da lei citada nos livros didáticos, principais ferramentas didáticas dos professores, através de uma análise qualitativa da abordagem da temática por esses livros. Diante dos resultados desta análise, buscamos compreender a relação entre livros, currículo e colonialidade. Ao nos depararmos com livros baseados em um currículo predominantemente eurocêntrico, realizamos, como disposição final, uma proposta de currículo decolonial contextualizado que contemple as culturas tradicionais, em particular, a afro-brasileira. Neste sentido, esperamos que, a partir do desenvolvimento de um currículo afrocentrado seja possível atingir a efetivação da Lei 10.639/03 e combater os perversos efeitos do racismo na sociedade brasileira.<hr/>ABSTRACT Law 10.639/03 completes 16 years of existence, and it is with this, 16 years of obligatoriness of teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture in all schools in Brazil. Based on this, this is the framework work from the decolonial provocation to the Chemistry curriculum to study on the unfolding of coloniality in the educational context. For this, cosiderations are made about the implementation of the cited law in the textbooks, the teachers main didactic tools, through a qualitative analysis of the approach of the question by these books. Given the results of this analysis, it seeks to understand the relationship between books, curriculum and coloniality. When we come across books based in a predominantly Eurocentric curriculum, we performed as final provision a contextualized curriculum proposal that considers the traditional cultures, particularly the Afro-Brazilian one. Thus, we hope that through the development of an Afrocentric curriculum the effective implementation of Law 10.639/03 and the combat to perverse effects of racism in Brazilian society will be possible.<hr/>RESUMEN La Ley 10.639/03 completa 16 años de existencia, y con ello, 16 años de obligatoriedad de la enseñanza de Historia y de la Cultura Afro-brasileña y Africana en todas las escuelas de Brasil. Con base en esto, este trabajo se estructura, entonces, a partir de la provocación decolonial al currículo de Química a fin de estudiar los desdoblamientos de la colonialidad en el contexto educativo. Para ello, se toman consideraciones acerca de la aplicación de la ley en los libros didácticos, principales herramientas didácticas de los profesores, a través de un análisis cualitativo del abordaje de la temática por esos libros. Ante los resultados de este análisis, buscamos comprender la relación entre libros, currículo y colonialidad. Al encontrarse libros basados ​​en un currículo predominantemente eurocêntrico, realizamos, como disposición final, una propuesta de currículo decolonial contextualizado que contemple las culturas tradicionales, en particular, la afro-brasileña. En este sentido, esperamos que a partir del desarrollo de un currículum afrocentrado sea posible alcanzar la efectividad de la Ley 10.639/03 y combatir los perversos efectos del racismo en la sociedad brasileña. <![CDATA[DIVERSIDAD CULTURAL EN LAS POLÍTICAS PÚBLICAS: un análisis de las Leyes 10.639/03 y 11.645/08]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500077&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo a que este artigo se propõe consiste em discutir políticas públicas educacionais, em particular, as Leis nº 10.639/03 e nº 11.645/08 as quais são frutos de lutas antigas dos movimentos sociais, principalmente do Movimento Negro. São apresentados o contexto sócio-histórico e político acerca da emergência das referidas leis e, na oportunidade, um panorama do tratamento dado pelo poder público à questão racial. Empreende uma discussão sobre ações afirmativas e políticas educacionais, no que se refere à análise dessas duas leis. Considera-se que a implementação dessas duas leis significou estabelecer novas diretrizes e práticas pedagógicas, reconhecendo a importância e a contribuição das populações negra e indígena no processo de formação da sociedade brasileira. Nesse sentido, as Leis nº 10.639/03 e nº 11.645/08 devem ser encaradas como parte fundamental do conjunto de políticas que visam uma educação igualitária e de qualidade. Embora o debate sobre o objeto deste estudo tenha se configurado no bojo daquele das políticas afirmativas e grande parte dos envolvidos na temática compreende essas leis como uma política de ação afirmativa, tendo em vista o tratamento dado às questões da população negra e indígena brasileiras, diante das definições aqui expostas, é possível considerar que as Leis 10.639/03 e 11.645/08 não configuram no campo das ações afirmativas, pois tratam de políticas de caráter permanente e não transitório; direcionadas não somente à população negra e indígena, mas à sociedade brasileira.<hr/>ABSTRACT The purpose of this paper is to discuss educational public policies, in particular Laws 10,639/03 and 11,645/08 which are the result of ancient struggles of social movements, especially the Black Movement. The socio-historical and political context about the emergence of these laws is presented and, in the opportunity, an overview of the treatment given by the public power to the racial issue. It undertakes a discussion about affirmative actions and educational policies, regarding the analysis of these two laws. It is considered that the implementation of these two laws meant establishing new guidelines and pedagogical practices, recognizing the importance and contribution of the black and indigenous populations in the process of formation of Brazilian society. In this sense, Laws No. 10,639 / 03 and No. 11,645 / 08 must be seen as a fundamental part of the set of policies aimed at quality and equal education. Although the debate on the object of this study has been shaped by the affirmative policies and most of those involved in the theme understands these laws as an affirmative action policy, given the treatment given to the issues of the Brazilian black and indigenous population, given From the definitions presented here, it is possible to consider that Laws 10.639 / 03 and 11.645 / 08 do not constitute in the field of affirmative actions, as they deal with policies of permanent and non-transitory character; directed not only to the black and indigenous population, but to Brazilian society.<hr/>RESUMEN El propósito de este artículo es discutir las políticas públicas educativas, en particular las Leyes 10.639/03 y 11.645/08 que son el resultado de antiguas luchas de los movimientos sociales, especialmente el Movimiento Negro. Se presenta el contexto sociohistórico y político sobre el surgimiento de estas leyes y, en la oportunidad, una visión general del tratamiento dado por el poder público al tema racial. Emprende una discusión sobre acciones afirmativas y políticas educativas, con respecto al análisis de estas dos leyes. Se considera que la implementación de estas dos leyes significó establecer nuevas pautas y prácticas pedagógicas, reconociendo la importancia y contribución de las poblaciones negras e indígenas en el proceso de formación de la sociedad brasileña. En este sentido, las Leyes N ° 10.639/03 y N ° 11.645/08 deben verse como una parte fundamental del conjunto de políticas destinadas a la educación de calidad e igualitaria. Aunque el debate sobre el objeto de este estudio ha sido moldeado por las políticas afirmativas y la mayoría de los involucrados en el tema entiende estas leyes como una política de acción afirmativa, dado el tratamiento dado a los problemas de la población negra e indígena brasileña, dado A partir de las definiciones presentadas aquí, es posible considerar que las Leyes 10.639/03 y 11.645/08 no constituyen en el campo de las acciones afirmativas, ya que tratan con políticas de carácter permanente y no transitorio; dirigido no solo a la población negra e indígena, sino a la sociedad brasileña. <![CDATA[FORMACIÓN EN SALUD POR MEDIO DE VIVENCIAS EN COMUNIDADES TRADICIONALES DE MATRICES AFRICANAS: resignificando competencias]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500102&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A partir da Lei n° 8080/90 a formação em saúde passa a ser ordenada pelo Sistema Único de Saúde (SUS), requerendo olhar criítico e inovador voltado aos problemas e demandas sociais e para metodologias que promovam competências profissionais adequadas ao contexto do SUS integrando ensino-serviço-comunidade. Tais competências gerais são apresentadas pelas Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de saúde: atenção à saúde; tomada de decisões; comunicação; liderança; administração e gerenciamento; educação permanente. Por outro lado, a Política Nacional de Educação Popular em Saúde (Portaria nº 2.761, de 19/12/2013) que tem como princípios diálogo, amorosidade, problematização, construção compartilhada do conhecimento, emancipação, compromisso com a construção do projeto democrático e popular, apresenta a formação em saúde prioritariamente enquanto eixo estratégico. O objetivo desta pesquisa foi relacionar os princípios da educação popular em saúde com as competências gerais da formação profissional em saúde, desenvolvidas em um projeto de extensão universitário. Isso foi realizado no Projeto de Extensão “Encontros e Encantos: Educação Popular em Saúde com Povos de Terreiros de Matiz Africana em Juazeiro do Norte-CE”, e tais relações foram produzidas a partir de análise de Diários de Campos das atividades desenvolvidas e análise de roda de conversa com estudantes participantes. Os resultados remeteram à ressignificação das competências para: ética, cuidado, diálogo, processos democráticos de autogestão e educação permanente.<hr/>ABSTRACT From law No. 8080/90, health education is now ordered by the “Sistema Único de Saúde” (SUS), requiring a critical and innovative approach focused on social problems and demands, and for methodologies that promote professional skills appropriate to the SUS context, integrating teaching-service-community. These general competences are presented by the National Curricular Guidelines for health courses: health care; decision-making; Communication; leadership; administration and management; permanent education. On the other hand, the National Policy on Popular Education in Health (Ordinance No. 2,761, 12/19/2013), whose principles are dialogue, amorousness, problematization, shared construction of knowledge, emancipation, commitment to the construction of a democratic and popular project, presents the training in health as a strategic priority. The objective of this research was to relate the principles of popular education in health with the general competences of professional training in health developed in a university extension project. This was done in the Extension Project "Encontros e Encantos: Educação Popular em Saúde com Povos de Terreiros de Matiz Africana em Juazeiro do Norte-CE", and such relations were produced from analysis of Field Diaries of the developed activities and analysis of conversation wheel with participating students. The results sugered to the re-signification of the competences for: ethics, care, dialogue, democratic processes of self-management and permanent education.<hr/>RESUMEN A partir de la Ley n ° 8080/90 la formación en salud pasa a ser ordenada por el Sistema Único de Saúde (SUS), requiriendo mirada crítica e innovadora orientada hacia s problemas y demandas sociales y para metodologías que promuevan competencias profesionales adecuadas al contexto del SUS integrando enseñanza-servicio-comunidad. Tales competencias generales son presentadas por las Directrices Curriculares Nacionales para los cursos de salud: atención a la salud; toma de decisiones; comunicación; liderazgo; administración y gestionamento; educación permanente. Por otro lado, la Política Nacional de Educación Popular en Salud (Portaria nº 2.761, de 19/12/2013) que tiene como principios diálogo, amorosidad, problematización, construcción compartida del conocimiento, emancipación, compromiso con la construcción del proyecto democrático y popular, presenta la formación en salud prioritariamente como eje estratégico. El objetivo de esta investigación fue relacionar los principios de la educación popular en salud con las competencias generales de la formación profesional en salud desarrolladas en un proyecto de extensión universitaria. Esto se realizó en el Proyecto de Extensión "Encontros e Encantos: Educação Popular em Saúde com Povos de Terreiros de Matiz Africana em Juazeiro do Norte-CE", y tales relaciones fueron producidas a partir del análisis de Diarios de Campos de las actividades desarrolladas y análisis de rueda de conversación con estudiantes participantes. Los resultados remitieron a la resignificación de las competencias para: ética, cuidado, diálogo, procesos democráticos de autogestión y educación permanente. <![CDATA[EL CURRÍCULO Y LAS RELACIONES ÉTNICO-RACIALES: un territorio en disputa]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500130&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo aborda questões étnico-raciais e sua relação com o currículo, pela perspectiva histórica. Apresenta-se a ideia do currículo como um território em disputa, pelo qual se busca evidenciar tensões vividas no campo curricular na batalha em prol de reconhecimentos historicamente negados. Os resultados apontam para um avanço tardio nos debates curriculares, mas com diversos embates ainda persistentes a serem superados.<hr/>ABSTRACT This paper addresses ethnic-racial issues and their relationship to the curriculum, from historical perspective. It presents the idea of ​​the curriculum as a disputed territory, from which it seeks to highlight the tensions experienced in the curricular field in the fight for historically denied acknowledgments. The results point to a late breakthrough in the curricular debates, however, with several struggles still to be overcome.<hr/>RESUMEN Este artículo aborda cuestiones étnico-raciales y su relación con el currículo, desde la perspectiva histórica. Se presenta la idea del currículo como un territorio en disputa y, por el cual se busca evidenciar las tensiones vividas en el campo curricular en pro de reconocimientos históricamente negados. Los resultados apuntan a un avance, aunque tardío, en los debates curriculares, sin embargo, con diversos embates aún a ser superados. <![CDATA[RELACIONES ÉTNICO-RACIALES: currículo, evaluación, de la educación y la diversidad]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500160&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo propõe discutir na esfera das relações étnico-raciais, currículo, avaliação, educação e diversidade. Diante do desafio proposto dialogamos com autores que compreendem “raça” e racismo na dimensão social e política, ou seja, como categoria analítica indispenásvel na luta para uma educação antirracista (GUIMARÃES, 2009; HALL, 2013; MUNANGA, 2012; SCHWARCZ, 1993; DOMINGUES, 2004; SKIDMORE, 2002; SANTOS, 1997). No campo do currículo travamos um debate no sentido crítico, pós-critico e pós-estruturalista (ARROYO, 2011; APPLE, 2011; HALL, 2014; SILVA, 2010; GIROUX, 2011; MACLAREN, 2011). No âmbito de uma pedagogia da diversidade, a perspectiva da interculturalidade (CANDAU, 2014; MUNANGA, 2014; GOMES, 2010). Uma breve análise de algumas questões de história no caderno de avaliação do SAERJINHO (2013-2014). Possibilitando assim, uma educação democrática na dimensão do respeito à diferença, à equidade e no empoderamento dos grupos inferiorizados no processo histórico.<hr/>ABSTRACT This article proposes to discuss in the sphere of ethnic-racial relations, curriculum, evaluation, education and diversity. In the face of the challenge proposed, we have a dialogue with authors who understand "race" and racism in the social and political dimension, that is, as an analytical category that is unstoppable in the struggle for antiracist education (GUIMARÃES, 2009; HALL, 2013; MUNANGA, 2012; SCHWARCZ, 1993; DOMINGUES, 2004; SKIDMORE, 2002; SANTOS, 1997). In the field of the curriculum, we have a debate in the critical, post-critical and post-structuralist sense (ARROYO, 2011, APPLE, 2011, HALL, 2014, SILVA, 2010, GIROUX, 2011, MACLAREN, 2011). In the context of a pedagogy of diversity, the perspective of interculturality (CANDAU, 2014, MUNANGA, 2014 and GOMES, 2010). A brief analysis of some history issues in the SAERJINHO evaluation book (2013-2014). This enables a democratic education in the dimension of respect for difference, equity and the empowerment of inferiorized groups in the historical process.<hr/>RESUMEN Este artículo propone discutir en la esfera de las relaciones étnico-raciales, currículo, evaluación, educación y diversidad. En el marco del desafío propuesto dialogamos con autores que comprenden "raza" y racismo en la dimensión social y política, o sea, como categoría analítica, en la lucha por una educación antirracista (GUIMARÃES, 2009; HALL, 2013; MUNANGA, 2012; SCHWARCZ, 1993; Y en el caso de las mujeres. En el campo del currículo se discute en el sentido crítico, post-critico y post-estructuralista (ARROYO, 2011; APPLE, 2011; HALL, 2014; SILVA, 2010; GIROUX, 2011; MACLAREN, 2011). En el ámbito de una pedagogía de la diversidad la perspectiva de la interculturalidad (CANDAU, 2014, MUNANGA, 2014, GOMES, 2010). Un breve análisis de algunos problemas de historia en el librode evaluación de SAERJINHO (2013-2014). Posibilitando así una educación democrática en la dimensión del respeto a la diferencia, la equidad y el empoderamiento de los grupos inferiores en el proceso histórico. <![CDATA[EL CURRÍCULO ESCOLAR Y LAS RELACIONES ÉTNICO-RACIALES: entre desafíos y perspectivas en la educación infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500190&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo trata do currículo escolar e as relações étnico-raciais na da Educação Infantil, com base na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB), Nº 9.394/1996, em especial, os artigos inclusos pela lei nº 10.639/03 e, posteriormente, alterado pela Lei nº 11.645/2008. Parte das seguintes questões: o que defendia a Lei n° 10.639/03, substituída pela Lei nº 11.645/2008, que possas contribuir com a construção de um currículo que valorize a igualdade nas relações étnico-raciais na Educação Infantil? O que tais dispositivos representam para a cultura e a identidade negra, bem como o combate ao racismo no contexto da escola pública? Objetiva-se, assim, analisar as contribuições dessas leis para a construção de um currículo que valorize a igualdade nas relações étnico-raciais na Educação Infantil; e discutir o que tais leis representam para a valorização da cultura e da identidade negra na escola pública. É um estudo de caráter bibliográfico e documental, em que se tem por documento a LDB, com destaque para os artigos inclusos pela Lei n° 10.639/03 e alterado pela Lei nº 11.645/2008. A combinação entre base teórica e dados empíricos permitiu indicação de dispositivos a serem estudados como importantes mecanismos para a construção de um currículo plural na Educação Infantil, ou seja, um currículo que dê visibilidade à diversidade étnica. Nesse sentido, contribuem para que a escola infantil possa também se fortalecer como um espaço plural, tática fundamental para apreendermos a diversidade étnica não como um problema e, sim, essência indispensável do ser humano.<hr/>ABSTRACT The article deals with the curriculum and ethnic-racial relations within the public school, in particular the Early Childhood Education, based on Law Nº 10.639 / 03. Part of the following questions: What does Law 10.639 / 03 defend? What does this device represent for culture and black identity and the fight against racism? The purpose of this study is to analyze the contributions of law 10.639 / 2003 to the construction of a curriculum that respects ethnic diversity, as well as to promote the affirmation of equality in ethnic-racial relations among children in Early Childhood Education. It is a bibliographical and documentary study, in which the main document is Law 10.639 / 03. The combination of theoretical base and empirical data allowed to indicate that this law is an important mechanism for recognizing and valuing black culture and identidde, as well as allowing the viablization of a curriculum that differences are respected, through the spaces of dialogues between students and teachers, in the cultural differences, enriching the teaching and learning of students.<hr/>RESUMEN El artículo trata del currículo y las relaciones étnico-raciales en el interior de la escuela pública, en especial de la Educación Infantil, teniendo como base la ley Nº 10.639 / 03. Parte de las siguientes cuestiones: ¿Qué defiende la Ley n ° 10.639 / 03? ¿Qué significa este dispositivo para la cultura e identidad negra y la lucha contra el racismo? Se tiene por objetivo analizar las contribuciones de la ley 10.639 / 2003 para la construcción de un currículo que respete la diversidad étnica, así como promover la afirmación de la igualdad en las relaciones étnico-raciales entre los niños de Educación Infantil. Es un estudio de carácter bibliográfico y documental, en que se tiene por documento principal la Ley n ° 10.639 / 03. La combinación entre base teórica y datos empíricos permitió indicar que esta ley es un mecanismo importante para reconocer y valorar la cultura e identidad negra y propiciar la viabilidad de un currículo que las diferencias sean respetadas a través de los espacios de diálogos entre alumnos y profesores, el ámbito de las diferencias culturales, enriqueciendo la enseñanza-aprendizaje de los alumnos. <![CDATA[Acciones de los Neabs Institucionalizados de los Institutos Federales de Educación, Ciencia y Tecnología (IFET) en el Período de 2006 a 2017]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500215&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo tem como objetivo mapear as ações e objetivos desenvolvidos, no período de 2006 a 2017, pelos Núcleos de Estudos Afro-brasileiros (NEABs) institucionalizados nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFETs). Utilizamos Bardin (2016, p.127) como aporte metodológico para a organização dos dados e recorremos à literatura especializada, por meio das produções de Ratts (2011, p.36); Gomes (2012); Siss; Barreto e Oliveira (2013); Santana; Coelho e Cardoso (2014); Fernandes (2014); Siss (2014); Rezende e Pereira (2015, p.93); Marques e Silva (2016) para as discussões no tocante aos NEABs. A partir dos dados coletados concluímos que as ações desenvolvidas pelos NEABs nos IFETs contribuem para o fortalecimento das políticas de ação afirmativa, sobretudo no que tange aos processos de formação de professores para a Educação das Relações Étnico-raciais. Todavia, a despeito das contribuições desses núcleos, um dos desafios a superar refere-se à inserção de ações voltadas para a inclusão da temática racial no currículo escolar.<hr/>ABSTRACT This article aims to track the actions and objectives developed between 2006 and 2017 by the “Núcleos de Estudos Afro-brasileiros” (NEABs) [Centers for Afro-Brazilian Studies], institutionalized in the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IFETs). We used Bardin (2016, p.127) as a methodological basis for the organization of the data and, for the discussions related to the NEABs, we refer to the specialized literature, through the works of Ratts (2011, p.36), Gomes (2012), Siss, Barreto and Oliveira, Santana, Coelho and Cardoso (2014), Fernandes (2014), Siss (2014), Rezende e Pereira (2015, p.93) and Marques and Silva (2016). Based on the collected data, we conclude that the actions developed by the NEABs in the IFETs contribute to the strengthening of affirmative action policies, especially regarding the teacher training processes for Ethnic-Racial Relations Education. However, in spite of the contributions of these centers, one of the challenges to overcome is the insertion of the actions aimed at the inclusion of racial themes in the school curriculum.<hr/>RESUMEN El presente artículo tiene como objetivo mapear las acciones y los objetivos desarrollados en el período de 2006 a 2017 por los Núcleos de Estudios Afro-brasileños (NEABs), institucionalizados en los Institutos Federales de Educación, Ciencia y Tecnología (IFETs). Utilizamos Bardin (2016, p.127) como aporte metodológico para la organización de los datos y, para las discusiones relacionadas con los NEABs, se recurre a la literatura especializada, a través de las producciones de Ratts (2011, p.36), Gomes (2012), Siss, Barreto e Oliveira (2013), Santana, Coelho e Cardoso (2014), Fernandes (2014), Siss (2014), Rezende e Pereira (2015, p.93) e Marques e Silva (2016). A partir de los datos recolectados, concluimos que las acciones desarrolladas por los NEABs en los IFETs contribuyen al fortalecimiento de las políticas de acción afirmativa, sobre todo en lo que se refiere a los procesos de formación de profesores para la Educación de las relaciones étnico-raciales. Sin embargo, a pesar de las contribuciones de esos núcleos, uno de los desafíos a ser superados se refiere a la inserción de acciones dirigidas a la inclusión de la temática racial en el currículo escolar. <![CDATA[CURRÍCULOS EXPERIMENTALES BAHIANA Y EL DESAFÍO DE LA QUEBRA DE PARADIGMAS: del programa de matemáticas para la práctica escolar en las décadas de 1960 y 1970]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500243&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO As classes experimentais baianas foram parte do projeto de modernização do ensino desenvolvido durante as décadas de 1960 e 1970. Coordenadas pelo CECIBA em época de Ditadura Militar no Brasil, cumpriram importante meta de difundir uma proposta de ensino (de Matemática) mais inovador, principalmente, no que diz respeito a conteúdos e métodos de ensino utilizados. As experiências realizadas em diferentes escolas de Salvador foram palcos de testes de novos programas e estratégias de ensino, mobilizando saberes a ensinar e para ensinar (HOFSTETTER; VALENTE, 2017) naquele contexto de experimentação pedagógica. Estes saberes, oriundos, principalmente, de cursos de aperfeiçoamento para professores, oferecidos pelo CECIBA, foram analisados, a partir das narrativas disponibilizadas em entrevistas semiestruturadas fornecidas por professores e alunos envolvidos na experiência do Colégio Estadual Luiz Pinto de Carvalho. Pretendemos discutir neste artigo, portanto, como as classes experimentais baianas, constituídas por uma iniciativa de transformação curricular a partir da institucionalização da Matemática Moderna, representaram um período de avanços no ensino (de Matemática) com repercussões importantes na vida dos personagens envolvidos. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, que toma como referenciais a perspectiva de história cultural de Chartier (1990), aliada à concepção de solidariedade (RORTY apud ASSIS, 2013) e à ideia de experiência (LARROSA, 1994).<hr/>ABSTRACT The experimental classes in Bahia, were part of the modernization project of teaching developed during the 1960s and 1970s. Coordinated by CECIBA during a Military Dictatorship in Brazil, they fulfilled an important goal of disseminating a more innovative teaching (Mathematics) proposal, especially in the which concerns content and teaching methods used. The experiments carried out in different schools in Salvador have been used to test new programs and teaching strategies, mobilizing knowledge to teach and for teaching (HOFSTETTER; VALENTE, 2017) in that context of pedagogical experimentation. These knowledges, mainly coming from teacher improvement courses offered by CECIBA, were analyzed from the narratives provided in semistructured interviews provide by teachers and students involved in the experience of Luiz Pinto de Carvalho State College. We intend to discuss in this article, therefore, how the Bahian experimental classes, constituted by an initiative of curricular transformation from the institutionalization of Mathematics Modern, represented a period of advances in teaching (of Mathematics) with important repercussions in the life of the characters involved. It’s a qualitative research that takes as reference the perspective of cultural history of Chartier (1990), allied to the concept of solidarity (RORTY apud ASSIS, 2013) and the ideia of experience (LARROSA, 1994).<hr/>RESUMEN Las clases experimentales baianas fueron parte del proyecto de modernización de la enseñanza desarrollado durante las décadas de 1960 y 1970. Coordenadas por el CECIBA en época de Dictadura Militar en Brasil, cumplieron importante meta de difundir una propuesta de enseñanza (de Matemática) más innovadora, que se refiere a los contenidos y métodos de enseñanza utilizados. Las experiencias realizadas en diferentes escuelas de Salvador fueron escenarios de pruebas de nuevos programas y estrategias de enseñanza, movilizando saberes a enseñar y para enseñar (Hofstetter, Valente, 2017) en aquel contexto de experimentación pedagógica. Estos saberes, oriundos principalmente de cursos de perfeccionamiento para profesores, ofrecidos por el CECIBA, fueron analizados a partir de las narrativas disponibilizadas en entrevistas semiestructuradas proporcionadas por profesores y alumnos involucrados en la experiencia del Colegio Estadual Luiz Pinto de Carvalho. En este artículo, por lo tanto, como las clases experimentales baianas, constituidas por una iniciativa de transformación curricular a partir de la institucionalización de la Matemática Moderna, representaron un período de avances en la enseñanza (de Matemáticas) con repercusiones importantes en la vida de los personajes involucrados. Se trata de una investigación cualitativa, que toma como referenciales la perspectiva de historia cultural de Chartier (1990), aliada a la concepción de solidaridad (RORTY apud ASSIS, 2013) ya la idea de experiencia (LARROSA, 1994). <![CDATA[EL PROYECTO EDUCACIÓN 2030 DE LA OCDE: una brújula para la aprendizaje]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500271&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo analisa o projeto Education 2030: The Future of Education and Skills, instituído pela OCDE em 2015 e que propõe uma matriz conceitual de aprendizagem e a criação e condução de um currículo internacional formado a partir de uma bússola de aprendizagem. Tal concepção entrelaça novas competências (conhecimentos, habilidades, atitudes e valores) a serem inseridas nos currículos escolares dos países. Aponta as formas de atuação da OCDE na área educacional, os elementos visíveis e invisíveis do projeto e como a Educação Básica torna-se um nicho estratégico de exploração econômica e tecnológica. Ofusca-se, assim, o princípio da educação como um direito social e subjetivo, deslocando-se e favorecendo-se sua oferta como um serviço público consoante às regras de livre mercado.<hr/>ABSTRACT The present paper analyzes the project entitled Education 2030: The Future of Education and Skills, established by the OECD in 2015, and which proposes the conception of a learning framework and the creation and conduction of an international curriculum formed from a learning compass. This conception resulted from the interweaving of new competences (knowledge, skills, attitudes and values) ​​to be inserted in school curriculums worldwide. It points out the OECD's ways of acting, the visible and invisible elements of the project, and how basic education becomes a strategic niche for economic and technological exploitation. Thus, it obscures the principle of education as a social and subjective right, displaces and favors its offer as a public service according to free market rules.<hr/>RESUMEN El presente artículo analiza el proyecto Education 2030: The Future of Education and Skills, instituido por la OCDE en 2015 y que propone una matriz conceptual de aprendizaje y la creación y conducción de un currículo internacional formado a partir de una brújula de aprendizaje. Tal concepción entrelaza nuevas competencias (conocimiento, habilidades, actitudes y valores) a seren insertadas en los currículos escolares de los países. Apunta las formas de actuación de la OCDE en el área educativa, los elementos visibles e invisibles del proyecto y cómo la educación básica se convierte en un nicho estratégico de explotación económica y tecnológica. Se ofusca, así, el principio de la educación como un derecho social y subjetivo, desplazándose y favoreciendo su oferta como un servicio público según las reglas de libre mercado. <![CDATA[LOS TRES NIVELES DEL CONOCIMIENTO QUÍMICO: dificultades de los alumnos en la transición entre lo macro, lo submicro y lo representacional]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500301&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Estudos apontam que uma das maneiras de se ensinar Química na educação básica é por meio da discussão dos três níveis do conhecimento químico. Porém, no contexto das aulas de Ciências há uma falta de demarcação desses níveis quando os fenômenos são apresentados, gerando dificuldades no aprendizado dos conceitos. A partir desses fatos, surge a necessidade de se investigar como fazer a transição entre os três níveis de modo a auxiliar a compreensão dos conceitos apresentados nas aulas de Química. Para tanto, foram investigadas duas hipóteses, a saber: a utilização de sistemas conceituais hierárquicos e o uso de modelos e modelagem, associados à realização de atividades demonstrativo-investigativas. A utilização dessa estratégia levou a resultados bastante satisfatórios, pois, com o uso de sistemas conceituais, os estudantes se apropriaram dos significados dos conceitos abordados e, por meio das atividades de modelos e modelagens, conseguiram representar os fenômenos observados utilizando diferentes modos de representação.<hr/>ABSTRACT Studies point out that one of the ways to teach Chemistry in basic education is through discussion of the three levels of chemical knowledge. However, in the context of Science classes there is a lack of demarcation of these levels when phenomena are presented, generating difficulties in the learning of chemical concepts. From these facts emerges the need to investigate how to make the transition between the three levels. In order to do that, two hypotheses were investigated: the use of hierarchical conceptual systems and the use of models and modeling, associated with demonstrative-investigative activities. The use of this strategy led to quite satisfactory results, because with the use of conceptual systems students appropriated the meanings of the concepts addressed and, through the activities of models and modeling they managed to represent the phenomena observed, using different modes of representation.<hr/>RESUMEN Los estudios muestran que una de las maneras de enseñar Química en la educación básica es a través de la discusión de los tres niveles del conocimiento químico. Sin embargo, en el ámbito de las clases de Ciencias, hay una falta de demarcación de esos niveles frente a los fenómenos presentados generando, de esta manera, dificultades en el aprendizaje de los conceptos. A partir de estos hechos surge la necesidad de investigar cómo hacer la transición entre los tres niveles de modo a auxiliar la comprensión de los conceptos presentados en las clases de Química. Para esto, han sido investigados dos hipótesis, a saber: la utilización de sistemas conceptuales jerárquicos y el uso de modelos y modelado, asociados a la realización de actividades demostrativo-investigativas. La utilización de esta estrategia llevó a resultados bastante satisfactorios, pues, con el uso de sistemas conceptuales, los estudiantes se apropiaron de los significados de los conceptos abordados y, por medio de las actividades de modelos y modelajes, lograron representar los fenómenos observados utilizando diferentes modos de representación. <![CDATA[UN ESTUDIO SOBRE LOS LABORATORIOS MULTIDISCIPLINARES DE LAS CIENCIAS NATURALES EN ESCUELAS PÚBLICAS DE LA REGIÓN OESTE DEL PARÁ]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500331&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Por meio da presente pesquisa, analisamos a implantação e a utilização de vinte laboratórios didáticos multidisciplinares de Ciências da Natureza, situados em cinco municípios da região Oeste do Pará. Foram visitadas vinte e seis escolas, localizadas em sete municípios distintos, entre os anos de 2012 e 2016. Dezoito professores que atuam nos laboratórios didáticos responderam a um questionário e submeteram-se a uma entrevista semiestruturada. Estas foram organizadas em torno dos processos de implantação dos laboratórios e suas estruturas, das formações dos professores e das atuações nos laboratórios. Constatamos que a escolha para a implantação dos laboratórios não ocorreu no contexto da escola e que a maioria dos professores atuantes nos espaços não se sentiu confiantes em desenvolver sua atividade, haja vista que durante as formações básicas não houve formação para atuação com o uso da experimentação didática. A partir destas constatações, sugerimos que abordagens sobre laboratórios multidisciplinares em Ciências da Natureza sejam curricularizadas nos cursos de formação de professores e que os professores atuantes sejam oportunizados a frequentar espaços formativos que contemplem abordagens sobre os laboratórios didáticos multidisciplinares.<hr/>ABSTRACT Through the present research, we analyzed the implantation and use of twenty multidisciplinary didactic laboratories of Natural Sciences, located in seven municipalities of the western region of Pará. Twenty-six schools that was located in seven distinct municipalities between the years of 2012 and 2016. Eighteen teachers that act in the didactic laboratories answered a questionnaire and underwent a semi-structured interview. These were organized around the processes of implantation of the laboratories and their structures, of the formations of the professors and performances in the laboratories. We found that the choice for the implantation of the laboratories did not occur in the context of the school and that most of the teachers working in the spaces that they did not feel confident in carrying out their activities, since during the basic training they did not have the training to experiment didactic Based on these findings, we suggest that approaches to multidisciplinary laboratories in Natural Sciences be curricularized in the courses of training of science teachers and that the active teachers are given the opportunity to attend formative spaces that contemplate approaches on didactic laboratories.<hr/>RESUMEN Através da presente pesquisa, hay un análisis de implantación y el uso de veinte laboratorios didácticos multidisciplinares de Ciencias de la Naturaleza, en cinco municipios da região Oeste do Pará. Se visitaron veintiséis escuelas, ubicadas en siete municipios distintos, entre los años 2012 y 2016. Dieciocho profesores que trabajan en los laboratorios didácticos respondieron a un cuestionario y se sometieron a una entrevista semiestructurada. Estas formaciones fueron organizadas en torno a los procesos de implantación de los laboratorios de trabajo y sus estructuras, las formaciones de los profesores y los centros de atención son las actividades y los laboratorios. Consta un plan de trabajo para la implementación de los laboratorios no ocurrió en el contexto de la escuela y que la mayoría de los expertos actuantes en los espacios no se sintió confiados en desarrollar su actividad, ya que durante las formaciones básicas no hubo formación para actuación con el uso de la experimentación didáctica. A partir de estas constataciones, sugerimos que abordemos sobre laboratorios multidisciplinares en ciencias de la naturaleza sean curricularizados en los cursos de formación de profesores de ciencias y que los profesores actuantes sean oportunizados a frecuentar espacios formativos que contemplen sobre los laboratorios didácticos. <![CDATA[TRAJETORÍA DE ÉXITO ESCOLAR: desafíos y perspectivas en la escuela del campo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500361&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo discute trajetórias de sucesso escolar, por meio de prolongamento dos estudos de pessoas oriundas de escolas do campo. Trata-se de trajetórias escolares permeadas de desafios e enfrentamentos das adversidades da vida social do campo para chegar aos níveis prolongados de estudos, especificamente, mestrado e doutorado (Stricto Sensu). Abordamos os aspectos concernentes à vida no campo e às escolas onde estudaram os sujeitos, destacando a forma de ensino, as experiências de aprendizagem, as relações sociais em sala de aula, em meio aos desafios, as perspectivas e as motivações intrínsecas e extrínsecas para continuar os estudos no ensino superior.<hr/>ABSTRACT This article discusses trajectories of school success, through the extension of the studies of people coming from rural schools. These are school trajectories permeated with challenges and confrontations of the social life adversities from countryside to reach the prolonged levels of studies, specifically master’s and doctoral degrees (Stricto Sensu). We approach aspects related to life in the countryside and to the schools where the subjects had studied, highlighting the teaching form, the learning experiences, the social relations in the classroom, amid the challenges, the perspectives and the intrinsic and extrinsic motivations to continue the studies in higher education.<hr/>RESUMEN Este artículo discute trayectorias de éxito escolar, a través de la extensión de los estudios de personas provenientes de escuelas rurales. Son percepciones de los estudiantes sobre los desafíos y enfrentamientos de las adversidades de la vida social del campo para alcanzar los niveles prolongados de estudios, específicamente maestrados y doctorados (Stricto Sensu). Se abordan aspectos relacionados a la vida en el campo ya las escuelas donde los sujetos fueron estudiados, destacando la forma de enseñar, las experiencias de aprendizaje, las relaciones sociales en el aula, los desafíos, las perspectivas y las motivaciones intrínsecas y extrínsecas para continuar estudios en el campo enseñanza superior. <![CDATA[DIFICULTADES DE APRENDIZAJE EN EL CONTEXTO ESCOLAR: posibles estrategias didácticas y de intervención]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500391&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo deste artigo é descrever e refletir sobre algumas das dificuldades de aprendizagem presentes no contexto escolar e, através disso, pontuar algumas das estratégias didáticas e de intervenção que podem ser utilizadas pelos professores. Trata-se um estudo teórico, na modalidade de revisão narrativa da literatura. Buscamos reunir algumas das discussões e propostas atuais que se basearam em questionamentos sobre inserção da Psicologia na Educação e tipos de estratégias didáticas utilizadas nas determinadas dificuldades de aprendizagem. Os achados mostram que existem constantes diálogos entre a Psicologia e a Educação, havendo possibilidades de trabalhar dificuldades de aprendizagem com uso de recursos que podem se adequar à estrutura das escolas, com intuito de facilitar o processo de aprendizagem.<hr/>ABSTRACT The aim of this article is to describe and reflect on some of the learning difficulties present in the school context and, therefore, to highlight some of the didactic and intervention strategies that can be used by teachers. It is a theoretical study, in the modality of narrative review of the literature. We sought to gather some of the current discussions and proposals that were based on questions about the insertion of Psychology in Education and types of didactic strategies used in certain learning difficulties. The findings show that there are constant dialogues between Psychology and Education, and there are possibilities of working with learning difficulties using resources that can be adapted to the structure of schools, in order to facilitate the learning process.<hr/>RESUMEN El objetivo de este artículo es describir y reflexionar sobre algunas de las dificultades de aprendizaje presentes en el contexto escolar y, por lo tanto, resaltar algunas de las estrategias didácticas y de intervención que pueden utilizar los profesores. Es un estudio teórico, en la modalidad de revisión narrativa de la literatura. Tratamos de reunir algunas de las discusiones y propuestas actuales que se basaron en preguntas sobre la inserción de la Psicología en la Educación y los tipos de estrategias didácticas utilizadas en ciertas dificultades de aprendizaje. Los hallazgos muestran que hay diálogos constantes entre psicología y educación, y hay posibilidades de trabajar con dificultades de aprendizaje utilizando recursos que pueden adaptarse a la estructura de las escuelas, para facilitar el proceso de aprendizaje. <![CDATA[Educación ambiental y bacias hidrográficas en el contexto escolar]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500421&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A pesquisa ressalta a importância da educação ambiental como referência socioambiental para o conjunto de práticas educativas, articulada ao contexto das bacias hidrográficas. O estudo foi realizado junto aos alunos de 6° ano do Ensino Fundamental de uma escola privada, localizada em Ilha Solteira/SP. As atividades foram organizadas em aulas práticas e teóricas com enfoque na região de Ilha Solteira e na Bacia Hidrográfica do rio São José dos Dourados. A discussão e análise da pesquisa encontra-se estruturada a partir do instrumento metodológico do Grupo Focal, proposta por Gui (2003). Para a interpretação dos dados foi utilizada a análise de conteúdo, de acordo com os princípios sistematizados em Bardin (2010). Verificou-se que os recursos metodológicos utilizados constituíram um grande facilitador para a obtenção do aprendizado dos alunos, em relação ao conceito de bacia hidrográfica que deve ser trabalhado nas escolas de forma interdisciplinar, para a compreensão de que a mesma constitui um sistema complexo de interações entre os componentes biológicos, geológicos, hidrológicos e antropogênicos em uma região, contemplando-se mais estudos que mostrem à comunidade. Além disso, constatou-se que a técnica do Grupo Focal caracterizou-se como um excelente espaço de reflexão. Os sujeitos da pesquisa consideraram que as interações foram importantes momentos de troca de experiências e reflexão da própria prática como aprendizagem para o grupo.<hr/>ABSTRACT The research highlights the importance of environmental education as a social and environmental reference for the set of educational practices articulated to the context of the hydrographic basins. The study was carried out with the 6th grade elementary students of a private school located in Ilha Solteira / SP. The activities were organized in practical and theoretical classes focusing on the region of Ilha Solteira and the Hydrographic Basin of the São José dos Dourados river. The discussion and analysis of the research is structured using the methodological tool of the Focal Group, proposed by Gui (2003). For the interpretation of the data was used the content analysis, according to the principles systematized in Bardin (2010). It was verified that the methodological resources used were a great facilitator to obtain students' learning in relation to the concept of watershed that must be worked in the schools in an interdisciplinary way, in order to understand that it constitutes a complex system of interactions between the biological, geological, hydrological and anthropogenic components in a region, contemplating further studies that show the community. In addition, it was found that the technique of the focal group was characterized as an excellent space for reflection. The subjects of the research considered that the interactions were important moments of exchange of experiences and reflection of the practice itself as learning for the group.<hr/>RESUMEN La investigación resalta la importancia de la educación ambiental como referencia socioambiental para el conjunto de prácticas educativas articuladas al contexto de las cuencas hidrográficas. El estudio fue realizado junto a los alumnos de 6º año de la Enseñanza Fundamental de una escuela privada ubicada en Ilha Solteira / SP. Las actividades fueron organizadas en clases prácticas y teóricas con enfoque en la región de Ilha Solteira y en la Cuenca Hidrográfica del río São José dos Dourados. La discusión y análisis de la investigación se encuentra estructurada a partir del instrumento metodológico del Grupo Focal, propuesta por Gui (2003). Para la interpretación de los datos se utilizó el análisis de contenido, de acuerdo con los principios sistematizados en Bardin (2010). Se verificó que los recursos metodológicos utilizados constituyeron un gran facilitador para la obtención del aprendizaje de los alumnos en relación al concepto de cuenca hidrográfica que debe ser trabajado en las escuelas de forma interdisciplinaria para la comprensión de que la misma constituye un sistema complejo de interacciones entre los componentes biológicos, geológicos, hidrológicos y antropogénicos en una región, contemplando más estudios que muestren a la comunidad. Además, se constató que la técnica del grupo focal se caracterizó como un excelente espacio de reflexión. Los sujetos de la investigación consideraron que las interacciones fueron importantes momentos de intercambio de experiencias y reflexión de la propia práctica como aprendizaje para el grupo. <![CDATA[ENSINO MEDIO INTEGRADO DEL IF SERTÃO PE CAMPUS PETROLINA: desafíos y posibilidades para una práxis interdisciplinar de profesores de ciencias humanas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500448&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo desse artigo consiste em analisar a elaboração do Roteiro de Sistematização da Reflexão e Trabalho Interdisciplinar em Ciências Humanas no IF Sertão PE Campus Petrolina, visando contribuir para ações reflexivas dos docentes sobre suas práticas pedagógicas e possibilitando ações interdisciplinares em seu locus de atuação. Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, caracterizada por uma intervenção-ação, pois buscou uma modificação na situação investigada. A pesquisa foi realizada na IF Sertão PE Campus Petrolina, sendo os sujeitos envolvidos 08 professores e professoras que atuam no ensino médio integrado. Foram realizados 04 encontros de formação, sendo o último deles de avaliação da proposta de intervenção, materializada em um produto: o Roteiro de Sistematização da Reflexão e Trabalho Interdisciplinar. Os resultados encontrados demostram que: apesar dos docentes já terem executado em suas ações pedagógicas projetos interdisciplinares, pouco se caracterizavam como tal. Ao longo da intervenção, os professores e professoras buscaram participar efetivamente dos momentos presenciais de formação continuada. Mesmo nas ausências pontuais, devido principalmente à carga excessiva de trabalho que esses profissionais possuem, a rede social foi um elemento de fundamental importância, elevando o conceito de comunidade de aprendizagem. Apesar de considerarmos que o tempo para vivenciar os elementos que constituem o Roteiro, produto final desta investigação científica, ser exíguo para avaliarmos o alcance dos trabalhos interdisciplinares, desenvolvidos entre os professores participantes da pesquisa, pensamos que foi atingido o objetivo, no que concerne à mudança de atitude e de postura frente a ações interdisciplinares em ciências humanas no Ensino Médio Integrado.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to analyze the elaboration of the Roadmap for Systematization of Reflection and Interdisciplinary Work in Human Sciences in the Campus Petrolina Campus, aiming to contribute to reflective actions of the teachers on their pedagogical practices and enabling interdisciplinary actions in their locus of action. It is a qualitative research, characterized by an intervention-action, because it sought a modification in the situation investigated. The research was carried out at the Sertão PE Campus Petrolina, with the subjects being involved 8 teachers who work in integrated secondary education. Four training meetings were held, the last one being the evaluation of the intervention proposal, materialized in a product: the Roadmap for Systematization of Reflection and Interdisciplinary Work. The results show that: although the teachers have already implemented interdisciplinary projects in their pedagogical actions, they were little characterized as such. Throughout the intervention the teachers and teachers sought to participate effectively in the face-to-face moments of continuing education. Even in the occasional absences, due mainly to the excessive workload that these professionals have, the social network was an element of fundamental importance, raising the concept of learning community. Although we consider that the time to experience the elements that constitute the Roadmap, the final product of this scientific research, is insufficient to evaluate the scope of the interdisciplinary work developed among the teachers participating in the research, we think that the objective regarding the change of attitude and attitude towards interdisciplinary actions in human sciences in Integrated High School.<hr/>RESUMEN El objetivo de este artículo consiste en analizar la elaboración del Plan de sistematización de la reflexión y trabajo interdisciplinario en Ciencias Humanas en el IF Sertão PE Campus Petrolina, con el fin de contribuir a acciones reflexivas de los docentes sobre sus prácticas pedagógicas y posibilitando acciones interdisciplinares en su locus de actuación. Se trata de una investigación de abordaje cualitativo, caracterizada por una intervención-acción, pues se buscó una modificación en la situación investigada. La investigación fue realizada en el IF Sertão PE Campus Petrolina, siendo los sujetos involucrados 8 profesores y profesoras que actúan en la enseñanza media integrada. Se realizaron 4 encuentros de formación, siendo el último de ellos de evaluación de la propuesta de intervención, materializada en un producto: la Ruta de Sistematización de la Reflexión y Trabajo Interdisciplinario. Los resultados encontrados demuestran que: a pesar de que los docentes ya han ejecutado en sus acciones pedagógicas proyectos interdisciplinarios, poco se caracterizaban como tal. A lo largo de la intervención, los profesores y profesoras buscaron participar efectivamente de los momentos presenciales de formación continuada. Incluso en las ausencias puntuales, debido principalmente a la carga excesiva de trabajo que estos profesionales poseen, la red social ha sido un elemento de fundamental importancia, elevando el concepto de comunidad de aprendizaje. Apesar de considerar que el tiempo para vivir los elementos que constituyen el guión, producto final de esta investigación científica, ser exiguo para evaluar el alcance de los trabajos interdisciplinarios desarrollados entre los profesores participantes de la investigación, pensamos que se alcanzó el objetivo en lo que concierne al cambio de actitud y postura frente a acciones interdisciplinares en Ciencias Humanas en la Enseñanza Media Integrada. <![CDATA["ME SENTÍ TAN 'PEQUEÑO' ENTRE LOS PROFESORES DE LA GEOGRAFÍA Y PORTUGUÉS, 'LOCO' QUE APRENDER DE ELLOS": reflexiones sobre el desarrollo profesional en la construcción de talleres de matemáticas en el contexto de la Educación Integral]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500475&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo tem como objetivo desvelar indícios de desenvolvimento profissional de uma professora de Matemática, ao longo do processo de elaboração e implementação de oficinas de Matemática voltadas à Educação Integral, em parceira com o pesquisador, a partir das reflexões realizadas pela professora. A pesquisa empírica foi realizada no primeiro semestre de 2017, em uma escola pública do interior de Minas Gerais, Brasil. Os dados foram coletados por meio de observações, anotações em diário de campo e entrevistas com a professora. Os resultados da análise dos dados mostraram possibilidades de mudanças, evidenciadas por: um aumento de seu comprometimento; mudanças nas formas de agir e pensar, sobretudo, naquilo que se refere ao trabalho em parceria, ao papel dos alunos na sala de aula e, muito importante, ao conceito de oficina na Educação Integral; aumento de sua autonomia e de sua confiança para novas propostas.<hr/>ABSTRACT This article aims to unveil evidence of professional development of a Mathematics teacher throughout the process of elaboration and implementation of Mathematics workshops directed to the Integral Education in partnership with the researcher, based on the reflections made by the teacher. The empirical research was carried out in the first half of 2017 at a public school in the interior of Minas Gerais, Brazil. Data were collected through observations, field diary notes and interviews with the teacher. The results of the data analysis showed possibilities for changes, evidenced by: an increase in their commitment; changes in the ways of acting and thinking, especially in what refers to work in partnership, the role of students in the classroom and, very important, the concept of workshop in the Integral Education; increase their autonomy and confidence for new proposals.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo desvelar indicios de desarrollo profesional de una profesora de Matemáticas a lo largo del proceso de elaboración e implementación de talleres de Matemáticas orientadas a la Educación Integral en asociación con el investigador, a partir de las reflexiones realizadas por la profesora. La investigación empírica fue realizada en el primer semestre de 2017 en una escuela pública del interior de Minas Gerais, Brasil. Los datos fueron recolectados por medio de observaciones, anotaciones en diario de campo y entrevistas con la profesora. Los resultados del análisis de los datos mostraron posibilidades de cambios, evidenciadas por: un aumento de su compromiso; cambios en las formas de actuar y pensar, sobre todo en lo que se refiere al trabajo en asociación, al papel de los alumnos en el aula y, muy importante, al concepto de taller en la Educación Integral; aumento de su autonomía y de su confianza en nuevas propuestas. <![CDATA[El discurso de los excluidos en tiempos líquido]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500503&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo foi resultado de um recorte da pesquisa de Iniciação Científica da Faculdade de Educação da Unicamp e está baseado na obra de Garcia e Valla, publicado no Caderno do Centro de Estudos Educação e Sociedade CEDES n.38, no ano de 1996, cujo conteúdo abordou subalternidade, poder e saber. Trata-se de tema recorrente na sociedade contemporânea, questão agravada nestes tempos líquidos, em que a fluidez, indefinições e volatilidade fundamentam as relações da sociedade ocidental, conforme explicita a obra de Bauman. Para a reflexão foi considerada a concepção de Paulo Freire para a educação, cuja função emancipadora possibilita que o educando se constitua como cidadão crítico, partícipe de movimento coletivo e emancipador. A metodologia adotada foi a pesquisa bibliográfica e teve como objetivo refletir sobre a atualidade da concepção freireana de educação.<hr/>ABSTRACT This study was a result of a research leased in Education College from Unicamp and it was based in Garcia e Valla, published in Caderno CEDES n.38 during the year of 1996, whose content addressed the subalternity, power and knowledge. It is a recurring theme in contemporary society an issue that was aggravated in liquid times, which fluidity, indefiniteness and volatility foments the relations of western society, as explicit in the work of Bauman. For reflection, Paulo Freire’s conception of education was consideres, whose emancipatory function enables the student to become a critical citizen, a participant in the collective and emancipatory movement. The methodology adopted was bibliographic research and the aim was think over about the topicality of Freire conception of education.<hr/>RESUMEN Este estúdio fue el resultado de una investigación arrendada en el Colegio de Educación de la Unicamp y se basó en García e Valla, publicado en Cuaderno CEDES n.38 durante el año de 1996, cuyo contenido abordaba la subalternidad, el poder y el conocimiento. Es un tema recurrente en la sociedad contemporánea, un tema que se vio agravado en épocas líquidas, cuya fluidez, indefinición y volatilidad fomentan las relaciones de la sociedad occidental, como lo expresa el trabajo de Bauman. Para reflexionar, se tuvo en cuenta la concepción de la educación de Paulo Freire, cuya función emancipatoria permite al estudiante convertirse en un ciudadano crítico, un participante en el movimiento colectivo y emancipatorio. La metodología adoptada fue la investigación bibliográfica y el objetivo fue reflexionar sobre la actualidad de la concepción educativa de Freire. <![CDATA[La educación de jóvenes y adultos en el estado do Amapá perspectivas y apuntes sobre su perfil actual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500529&lng=es&nrm=iso&tlng=es Resumo A Educação de Jovens e Adultos (EJA) é uma modalidade de ensino complexa que não se resume apenas à alfabetização inicial do aluno, mas dá a possibilidade ao educando à continuação dos estudos, haja vista que é um direito garantido pela Constituição Federal de 1988 e se caracteriza principalmente pela diversidade do seu público-alvo. Assim, o objetivo desse artigo é compreender e identificar as características da EJA no estado do Amapá, no que tange a distribuição de matrículas por etapa de ensino, faixa etária, cor/raça, sexo e sua relação com o processo de juvenilização dessa modalidade, no período de 2010 a 2016. Para a realização deste artigo, usou-se a abordagem qualitativa e a execução dos objetivos foi pautada na pesquisa documental. A metodologia foi dividida em três etapas: a primeira etapa compreendeu levantamento bibliográfico sobre o tema, a segunda etapa consistiu no levantamento e análise documental para coleta e sistematização dos dados e a terceira foi análise dos dados coletados e que permitiu traçar as características da EJA no estado do Amapá. A pesquisa mostrou que: a) o principal público da EJA nos dados coletados são jovens de 15 a 24 anos; b) as matrículas no setor privado vêm crescendo nos últimos anos e c) as matrículas no setor público vem diminuindo, a mesma tendência é identificada no cenário nacional.<hr/>Abstract The Education of Young People and Adults (EJA in Portuguese) is a complex teaching modality that can’t be summarized into initial alphabetization pf the student only, but it gives the possibility to the professor to keep studying, considering that it’s a right guaranted by the Federal Constitution of 1988 and it’s mainly characterized by the diversity of its main public. Thus, the main of this paper is to comprehend and identify the EJA’s characteristics in the State of Amapá, regarding the the distribution of enrollments by education stages, age range, skin color/race, gender, and its relationship with the juvenilization of this modality, in the term from 2010 to 2016. To perform this paper, it was used the qualitative approach and the performance of the objectives was ruled in the documental research. The methodology was divided into three stages: the first comprehended bibliographic gathering about the theme, the second stage was consisted in documental gathering and analyzes for data collection and systematization, and the third stage was analyzing the data collected, fact that made possible to outline EJA’s charactheristics in the state of Amapá. With the research was possible to note that: a) EJA’s main public in the collected data are young people from 15 to 24 years; b) the enrollments at the private sector have being increasing in the lasts years; c) the enrollments at the public sector have being decreasing, the same tendency is identified in the national scenario.<hr/>Resumen La educación de jóvenes y adulto (EJA) es una modalidad de enseñanza compleja que no se résumen sólo la alfabetización inicial del alumno, pero de la posibilidad al educando la continuación de los estudios, en vista de que es un derecho garantizado por la Constituición Federal de 1988 y se caracteriza principalmente por la diversidad de su público objetivo. Así, el objetivo de este artículo es comprender y identificar las características de la EJA en el estado de Amapá, en el que se refiere a la distribución de matrículas por etapa de enseñanza, grupo de edad, color / raza, sexo y su relación con el proceso de juvenilización de esa modalidad, en el período de 2010 a 2016. Para la realización de este artículo, se usó el abordaje cualitativo y la ejecución de los objetivos se basó en la investigación documental. La metodología se dividió en tres etapas: la primera la etapa comprendió levantamiento bibliográfico sobre el tema, la segunda etapa consistió en el análisis y análisis documental para la recolección y sistematización de los datos y la tercera fue análisis de los datos recogidos y que permitió trazar las características de la EJA en el estado del Amapá. La investigación mostró que: a) el principal público de la EJA en los datos recogidos son jóvenes de 15 a 24 años; b) las matriculaciones en el sector privado han crecido en los últimos años y c) las matriculaciones en el sector público están disminuyendo, la misma tendencia se identifica en el escenario nacional. <![CDATA[Mercantilización de la formación de pedagogos en Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-94602019000500559&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este trabalho evidencia fatores que permitem a inserção de redes privadas na oferta do curso de Pedagogia. Os dados produzidos a partir de documentos do governo, IES pesquisadas e empresas de consultoria apontam que o curso tem se tornado um mercado lucrativo, ofertado por uma rede que envolve instituições, pessoas, políticas e interesses comerciais. A pesquisa questiona como a formação inicial tem contribuído para o desenvolvimento profissional dos Pedagogos, responsáveis pela educação básica, pela coordenação e gestão das escolas em todo Brasil.<hr/>ABSTRACT This work highlights factors that allow the insertion of private networks in the offer of the Pedagogy course. The data produced from government documents, researched HEIs, and consulting firms point out that the course has become a lucrative market, offered by a network that involves institutions, people, policies and commercial interests. The research questions how the initial formation has contributed to the professional development of Pedagogues, responsible for basic education, coordination and management of schools throughout Brazil.<hr/>RESUMEN Este trabajo evidencia los factores que permiten la inserción de las redes privadas en la oferta de cursos de graduación de enseñanza superior en Pedagogía. Los datos producidos a partir de los documentos del gobierno, IES (Instituciones de Enseñanzas Superiores) y empresas de consultoría señalan que este curso se ha convertido en un lucrativo mercado, ofrecido por una red que involucra las instituciones, las personas, los políticos e intereses comerciales. Así, la investigación cuestiona como ésta formación contribuye al desarrollo profesional de los Pedagogos, responsables por la enseñanza básica, por la coordinación y por la gestión de las escuelas en todo Brasil.