Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de História da Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-009420100003&lang=es vol. 10 num. 03 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300001&lng=es&nrm=iso&tlng=es</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[El evolucionismo y el desarrollo del pensamiento educacional en Bélgica antes de la Segunda Guerra Mundial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300002&lng=es&nrm=iso&tlng=es En este artículo analizamos el impacto del darwinismo en la formación de la teoría psicopedagógica en Bélgica, mediante tres hipótesis que marcarán el camino del desarrollo de nuestro pensamiento en la materia. 1) La “influencia” de Darwin en la formación de la teoría psicopedagógica belga ocurrió de manera indirecta a través de la mediación de autores extranjeros; 2) Las divergencias ideológicas entre los católicos y los no católicos quedaban claramente definidas en la acogida que se le dio a Darwin en Bélgica. 3) La figura central en el proceso histórico de “asociación” con la teoría de la evolución en el desarrollo de la teoría de la educación era la de la “apropiación”, en la que diferentes elementos del evolucionismo se sacaron de su contexto histórico y fueron introducidos “de manera funcional” en un entorno ajeno.<hr/>The article attempts to sketch a picture of the often ambivalent way in which psycho-pedagogical theory formation in Belgium was constructed before WW IIII. We consider Darwinism’s impact on it by means of three positions that we will take as marking the path for the development of our thought on the matter: 1) The “influence” of Darwin proceeded indirectly, via the mediation of other, foreign authors; 2) The ideological fault lines between Catholics and non-Catholics were drawn clearly in the Belgian reception of Darwin.; 3) The central figure in the historical process of “associating” with the theory of evolution in theory formation about education was that of “appropriation” in which diverse elements of evolutionism were taken out of their historical context and were “functionalistically” inserted into an alien environment. <![CDATA[Pedagogia Missionária e construção da ideia de infância sagrada: a Crônica do Jardim de Infância Cristo-Rei (Santa Catarina - 1960 a 1970)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es No intuito de promover uma maior aproximação às práticas assistenciais e educativas, protagonizadas por religiosas do Instituto Coração de Jesus junto às crianças, filhas de operários de uma empresa do complexo carbonífero do sul de Santa Catarina (Tubarão - Brasil) entre os anos de 1960 a 1970, o estudo analisa a pedagogia missionária e a produção da ideia de infância sagrada nos registros da Crônica do Jardim de Infância Cristo-Rei. O documento contém informações detalhadas e minuciosas sobre o cotidiano da instituição infantil e a ação das religiosas. O jardim de infância configurou-se como espaço privilegiado para o cumprimento do propósito de prestar assistência religiosa às famílias dos operários, uma vez que várias atividades foram organizadas, buscando despertar o “sentimento religioso”, o “sentido de Deus” nas crianças. Além de aproximar a infância à ideia de pureza, alegria e inocência, tendo como referência o modelo construído pela Igreja católica, simbolizado pelo Menino Jesus, esta é afirmada como protagonista do futuro do Brasil.<hr/>With the objective of promoting a closer look to the assisting and educational practices, set by the religious congregations of the Instituto Coração de Jesus, with the children of the workers of a coal company in the south of Santa Catarina (Tubarão - Brazil) between the years of 1960 and 1970, the study analyses the missionary pedagogy and the production of the idea of a sacred childhood in the records of Crônica do Jardim de Infância Cristo-Rei. The document contains detailed information about the daily activities of the children institution and the actions of the religious congregations. The kindergarten was made into a privileged place for giving religious assistance to the workers families, since various activities were organized, aiming to awaken the “religious feeling”, the “sense of God” in the children. Besides approaching the idea of purity, joy and innocence to the childhood, having as reference the model constructed by the Catholic Church symbolized by the Menino Jesus, this is reassured as the main element of the future of Brazil. <![CDATA[A “liberdade de ensino” e os fundamentos da ação política do segmento privado no Brasil entre 1945 e 1964]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300004&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo aborda a utilização do conceito de “liberdade de ensino” pelo setor privado da educação escolar para defender seus interesses na educação escolar brasileira no período democrático compreendido entre os anos de 1945 e 1964. Fundamentado na hegemonia dos católicos, que atuavam no interior dos sindicatos patronais e que dispunham de uma entidade própria, a Associação de Educação Católica do Brasil (AEC), o privatismo educacional baseou-se em uma argumentação de natureza não capitalista, fundada no direito das famílias.<hr/>This article discusses the use of the concept of “teaching freedom” by the private school education to defend their interests in education in Brazil during the democratic period between the years 1945 and 1964. Based on the hegemony of the Catholic Church, who worked within the unions and which had its own entity, the Association of Catholic Education in Brazil (AEC), private education was based on an argument of a non-capitalist, founded on law families. <![CDATA[Educação e nacionalismo: configurando a escola primária catarinense na Era Vargas]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300005&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este trabalho objetiva demonstrar como a educação escolar foi utilizada pelo projeto de nacionalização. Foram analisadas fontes primárias de escolas dos anos 1930-1940. Investigamos as estratégias para a formação da brasilidade que buscaram transformar as escolas alemãs nas comunidades catarinenses, usando a gestão e as práticas pedagógicas para a construção de valores e atitudes patrióticos. No escopo de reconfigurar a particular organização das instituições escolares, buscou-se a eliminação e transformação de aspectos de sua identidade. As políticas educacionais e práticas educativas visaram desenvolver as atitudes prescritas pelo nacionalismo, parametrizando por questões étnico-culturais o processo histórico de configuração da escola primária.<hr/>This paper aims to present the project of nationalization for the scholar education. New sources of schools from 1930 to 1940 were analysed. We investigated the strategies used to form the Brazilian culture that tried to transform the German schools in Santa Catarina communities, using management and pedagogical practice to construct values and patriotic attitudes. The purpose of this research is to attempt reconfiguring the particular organization of scholar institutions which identity the State intended to eliminate and transform. The educational policies and educational practices aimed to develop the prescribed attitudes by nationalism, giving parameters by ethnic-cultural aspects to the historical process of the elementary school configuration. <![CDATA[Em defesa da imagem do Brasil no exterior: Frederico José de Santa-Anna Nery e a escrita da história da educação no Império]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300006&lng=es&nrm=iso&tlng=es A escrita da história da educação no Brasil mobilizou diferentes sujeitos e respondeu a distintos objetivos desde as últimas décadas do século XIX, quando se registram as primeiras iniciativas do gênero. Recentemente, a decifração dessas interpretações tem agenciado pesquisadores do campo, interessados em compreender os modos como se foi configurando a produção historiográfico-educativa brasileira. Fernando de Azevedo talvez seja o intelectual mais visitado por essa comunidade. Outros autores, no entanto, ficaram esquecidos. Frederico José de Santa-Anna Nery, que sonhou com uma civilização dos trópicos e viveu a maior parte de sua vida na Europa, foi um deles. Com o intuito de trazer à cena esse personagem e tensionar a escrita da história da educação, recorrendo a análises elaboradas no período imperial, pretendo, neste artigo, abordar a produção de Santa-Anna Nery a partir de duas problemáticas (a comparação e a estatística) e do enfoque no ensino primário.<hr/>The writing of the history of education in Brazil mobilized different subjects and responded to various objectives since the last decades of the 19th century, when the first initiatives of this kind were recorded. Recently, the deciphering of these interpretations has nourished field researchers interested in understanding the ways in which the Brazilian historiographical-educational production was configured. Fernando de Azevedo is perhaps the intellectual most referred to by this community. Other authors have, however, been forgotten. Frederico José de Santa-Anna Nery, who dreamed about a civilization of the tropics, and lived most of his life in Europe, was one of them. With the intention of bringing to light this personage and invigorating the writing of the history of education, resorting to analyses developed at the Imperial period, I propose in this article to approach Santa-Anna Nery’s production based on two problems (comparison and statistics) and on the focus on primary education. <![CDATA[Flagrantes da profissão docente na cidade do Rio de Janeiro nas páginas da revista O Ensino Primário (1884-1885)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo busca discutir questões a respeito da profissão docente na cidade do Rio de Janeiro, na década de 1880. Utiliza-se de uma revista consagrada aos interesses do ensino, redigida por professores primários da Corte Imperial: O Ensino Primário, publicada em 1884 e 1885, com periodicidade mensal. Observa que os redatores da revista, professores adjuntos da rede pública, visivelmente ameaçados pela exigência de frequentarem o curso da Escola Normal recém-criada (1880), empenham-se em “salvaguardar a dignidade do magistério publico” por meio de artigos que abordam questões de interesse da classe, nos quais retratam a situação precária dos professores primários e o controle a que eram submetidos por parte do Estado.<hr/>This article aims to discuss relevant issues of the teaching profession in the city of Rio de Janeiro in the 1880s, when Rio was then a city that belonged to the Portuguese empire. Its main source of reference is a monthly newsletter published at that time, more specifically in the years of 1884 and 1885, about teaching and whose articles were written by primary teachers of the Imperial court: O Ensino Primário. The newsletter editors, who were assistant teachers with the state schooling system, were visibly threatened by the requirement of having to attend the recently established (1880) School of Teachers. They focused their efforts in “safeguarding the public teaching profession” by publishing articles that addresses the interests of their trade and which portraited their poor situation and the controlling hand of the state upon them. <![CDATA[Sonoras cenas escolares: histórias sobre educação, rádio e humor]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300008&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo, escrito a partir do levantamento de registros sonoros e fontes impressas das décadas de 1930, 1940 e 1950, interroga sobre o sucesso de antigos programas radiofônicos de humor centrados em temáticas escolares, geralmente constituídos por diálogos entre um professor e seus alunos. Procura, neste sentido, analisar as tensões presentes entre conhecimento escolar, educação formal e programação das emissoras em um período no qual o rádio, antes saudado como veículo de educação nacional, foi tomado por aspectos comerciais e populares. Neste percurso, dialoga particularmente com os conceitos de linguagem e costume, construídos respectivamente por Mikhail Bakhtin e E. P. Thompson.<hr/>This article, written from the survey of sonorous registers and sources printed of the decades of 1930, 1940 and 1950, interrogates about the success of old radio’s programs of humor centered in scholl thematics, generally constituted of dialogues between a professor and his pupils. It searchs, in this direction, to analyze the tensions that were presents between school knowledge, formal education and programming of the senders in a period in which the radio, before greeted as vehicle of national education, was taken by commercial and popular aspects. In this way, it dialogues particularly with the concepts of language and costum constructed respectively by Mikhail Bakhtin e E. P. T Thompson. <![CDATA[O impresso como estratégia de formação: Revista do Ensino de Minas Gerais (1925-1940)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo, escrito a partir do levantamento de registros sonoros e fontes impressas das décadas de 1930, 1940 e 1950, interroga sobre o sucesso de antigos programas radiofônicos de humor centrados em temáticas escolares, geralmente constituídos por diálogos entre um professor e seus alunos. Procura, neste sentido, analisar as tensões presentes entre conhecimento escolar, educação formal e programação das emissoras em um período no qual o rádio, antes saudado como veículo de educação nacional, foi tomado por aspectos comerciais e populares. Neste percurso, dialoga particularmente com os conceitos de linguagem e costume, construídos respectivamente por Mikhail Bakhtin e E. P. Thompson.<hr/>This article, written from the survey of sonorous registers and sources printed of the decades of 1930, 1940 and 1950, interrogates about the success of old radio’s programs of humor centered in scholl thematics, generally constituted of dialogues between a professor and his pupils. It searchs, in this direction, to analyze the tensions that were presents between school knowledge, formal education and programming of the senders in a period in which the radio, before greeted as vehicle of national education, was taken by commercial and popular aspects. In this way, it dialogues particularly with the concepts of language and costum constructed respectively by Mikhail Bakhtin e E. P. T Thompson. <![CDATA[História da organização do trabalho escolar e do currículo no Século XX (ensino primário e secundário no Brasil)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300010&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo, escrito a partir do levantamento de registros sonoros e fontes impressas das décadas de 1930, 1940 e 1950, interroga sobre o sucesso de antigos programas radiofônicos de humor centrados em temáticas escolares, geralmente constituídos por diálogos entre um professor e seus alunos. Procura, neste sentido, analisar as tensões presentes entre conhecimento escolar, educação formal e programação das emissoras em um período no qual o rádio, antes saudado como veículo de educação nacional, foi tomado por aspectos comerciais e populares. Neste percurso, dialoga particularmente com os conceitos de linguagem e costume, construídos respectivamente por Mikhail Bakhtin e E. P. Thompson.<hr/>This article, written from the survey of sonorous registers and sources printed of the decades of 1930, 1940 and 1950, interrogates about the success of old radio’s programs of humor centered in scholl thematics, generally constituted of dialogues between a professor and his pupils. It searchs, in this direction, to analyze the tensions that were presents between school knowledge, formal education and programming of the senders in a period in which the radio, before greeted as vehicle of national education, was taken by commercial and popular aspects. In this way, it dialogues particularly with the concepts of language and costum constructed respectively by Mikhail Bakhtin e E. P. T Thompson. <![CDATA[O Imperial Collegio De Pedro II e o ensino secundário da boa sociedade brasileira]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300011&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo, escrito a partir do levantamento de registros sonoros e fontes impressas das décadas de 1930, 1940 e 1950, interroga sobre o sucesso de antigos programas radiofônicos de humor centrados em temáticas escolares, geralmente constituídos por diálogos entre um professor e seus alunos. Procura, neste sentido, analisar as tensões presentes entre conhecimento escolar, educação formal e programação das emissoras em um período no qual o rádio, antes saudado como veículo de educação nacional, foi tomado por aspectos comerciais e populares. Neste percurso, dialoga particularmente com os conceitos de linguagem e costume, construídos respectivamente por Mikhail Bakhtin e E. P. Thompson.<hr/>This article, written from the survey of sonorous registers and sources printed of the decades of 1930, 1940 and 1950, interrogates about the success of old radio’s programs of humor centered in scholl thematics, generally constituted of dialogues between a professor and his pupils. It searchs, in this direction, to analyze the tensions that were presents between school knowledge, formal education and programming of the senders in a period in which the radio, before greeted as vehicle of national education, was taken by commercial and popular aspects. In this way, it dialogues particularly with the concepts of language and costum constructed respectively by Mikhail Bakhtin e E. P. T Thompson. <![CDATA[Diploma de brancura. Política social e racial no Brasil- 1917-1945]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942010000300012&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este artigo, escrito a partir do levantamento de registros sonoros e fontes impressas das décadas de 1930, 1940 e 1950, interroga sobre o sucesso de antigos programas radiofônicos de humor centrados em temáticas escolares, geralmente constituídos por diálogos entre um professor e seus alunos. Procura, neste sentido, analisar as tensões presentes entre conhecimento escolar, educação formal e programação das emissoras em um período no qual o rádio, antes saudado como veículo de educação nacional, foi tomado por aspectos comerciais e populares. Neste percurso, dialoga particularmente com os conceitos de linguagem e costume, construídos respectivamente por Mikhail Bakhtin e E. P. Thompson.<hr/>This article, written from the survey of sonorous registers and sources printed of the decades of 1930, 1940 and 1950, interrogates about the success of old radio’s programs of humor centered in scholl thematics, generally constituted of dialogues between a professor and his pupils. It searchs, in this direction, to analyze the tensions that were presents between school knowledge, formal education and programming of the senders in a period in which the radio, before greeted as vehicle of national education, was taken by commercial and popular aspects. In this way, it dialogues particularly with the concepts of language and costum constructed respectively by Mikhail Bakhtin e E. P. T Thompson.