Scielo RSS <![CDATA[Revista Brasileira de História da Educação]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-009420110002&lang=pt vol. 11 num. 02 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <link>http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942011000200001&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt</link> <description/> </item> <item> <title><![CDATA[El impacto de las nuevas sociabilidades: sociedad civil, recursividad comunicativa y cambio educativo en la hispanoamérica postcolonial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942011000200002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt El artículo analiza las diferentes trayectorias del sistema de educación en mutua en tres ciudades hispanoamericanas coloniales. Ante la aceptación generalizada de este método de enseñanza elemental en las elites hispanoamericanas, se platea la pregunta acerca de los posibles factores que favorecieron su implementación y consolidación variables en las ciudades de México, Buenos Aires y caracas. A partir de un análisis con elementos prosopográficos sobre la Compañía Lancasteriana de la ciudad de México, la sociedad Lancasteriana de Buenos Aires, la Sociedad de Damas de Beneficencia de la misma ciudad y el grupo de apoyo a la llegada de Joseph Lancaster mismo en caracas, se presenta el grado de cohesión institucional y de vinculación política de estas iniciativas típicas de la nueva sociabilidad asociacionista como un factor de considerable peso en la producción del cambio educativo postcolonial en un contexto de suma debilidad de la iniciativa puramente estatal.<hr/>The contribution analyses the different reception of the monitorial or Lancasterian system of education in three Hispanic American cities in the postcolonial period. In view of the generalized acceptance of this system of schooling among the Hispanic American elites, the questions about the factors promoting its varying implementation and spread arises. The article focuses on the local processes related to the reception of this method in three cities: Mexico, Buenos Aires, and Caracas. Working on prosopography data about the membership of the Lancasterian societies in Mexico, and Buenos Aires, of the more informal group of supporters in Caracas, and the Charity Ladies’ Society in Buenos Aires, the article propose to explain the different paths and acceptance as related to the degree of institutional cohesion of these groups and their varying rapports to the political sphere. On the whole, the significant role of voluntary associations in the field of school policy in post-colonial Hispanic America was closely related to the weakness of the state initiative. <![CDATA[Lições de coisas: apontamentos acerca da geometria no manual de Norman Allison Calkins (Brasil, final do século XIX e início do XX)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942011000200003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O livro Primeiras lições de coisas, de Norman Allison Calkins, traduzido por Rui Barbosa, que circulou amplamente no Brasil no final do século XIX e início do XX, propõe o método intuitivo como um processo geral de ensino de todos os conteúdos a serem trabalhados com as crianças da escola primária. Neste artigo, analisa-se a obra do ponto de vista da apresentação dos conhecimentos matemáticos, focalizando-se especialmente as lições de geometria. Destacam-se cinco aspectos da abordagem adotada: a presença da geometria plana antes da espacial, os diversos materiais essenciais ao ensino da geometria, a associação do desenho ao ensino, a sequenciação dos conteúdos geométricos e a ligação ao prazer e à curiosidade da criança. Tecem-se, ainda, considerações acerca da utilização e da circulação do manual no que se refere ao ensino da geometria na escola primária brasileira.<hr/>Primary object lessons, by Norman Allison Calkins, translated by Rui Barbosa, a book that was widely disseminated in Brazil during the final years of the 19th century and the beginning of the 20th century, presents object teaching as a general method to be used in every subject or primary school. This article analyses Calkins’ book according to its presentation of mathematical content, focusing particularly on geometry lessons. It also discusses five features of the approach adopted by Calkins: the presentation of plane geometry before geometry in space, the several materials necessary to the teaching of geometry, the drawing lessons associated with the lessons on shape, the sequence of presentation of the contents and the relations between geometry teaching and children’s pleasure and curiosity. Comments about the utilization and circulation of Calkins’ manual in geometry teaching in Brazil are also provided. <![CDATA[O processo de equiparação ao Ginásio Nacional na Primeira República: o caso do Colégio Diocesano da Paraíba]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942011000200004&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Desde a fundação do Colégio de Pedro II em 1838, sucessivos legisladores tentaram transformá-lo em modelo, não apenas para as escolas do Rio de Janeiro, mas para todo o ensino secundário brasileiro. Paulatinamente, a equiparação a essa instituição foi o mecanismo encontrado pelo governo para tornar uniforme o ensino secundário em todo o país. Com a laicização republicana, a Igreja Católica passou a considerar a possibilidade de também oficializar, através desse mecanismo, o ensino em seus colégios. Neste trabalho, é focalizado o processo de equiparação definitiva do Colégio Diocesano da Paraíba ao Ginásio Nacional em 1908, tendo por roteiro condutor a documentação oficial do processo encontrado no Arquivo Nacional.<hr/>Since the foundation of the College of Pedro II in 1838 successive legislators tried to take it as a model, not only for the schools of Rio de Janeiro but for the whole Brazilian high school. Gradually the equalization to this institution was the mechanism encountered by the government to make uniform secondary education throughout the country. With the republican laicization, the Catholic Church also begins to consider useful this mechanism to sanction officially the studies in their schools. This work, based in the documentation founded in Brazilian National Archive, focused the institution of definitive equivalence of the Diocesan College of Paraiba to the Gymnasium National in 1908. <![CDATA[Congregações católicas e educação: o caso da Sagrada Família de Bordeaux]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942011000200005&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt A fim de discutir a chegada ao Brasil de muitas congregações religiosas femininas que afirmavam ter como finalidade o trabalho na educação, apresento aqui o caso da congregação das irmãs da Sagrada Família de Bordeaux. Este artigo analisa as circunstâncias da vinda das irmãs para o Brasil e as formas de ação estabelecidas por elas no país a fim de compreender seu percurso desde sua chegada (1908) até a fundação de um colégio (1953), confrontando-o com outros casos já estudados pela bibliografia. As fontes aqui apresentadas oferecem a possibilidade de observar as escolhas e as táticas utilizadas pelas irmãs para se estabelecerem no Brasil e desenvolverem suas atividades.<hr/>This article proposes a discussion about the arrival in Brazil of a great amount of feminine religious congregations whose mission was linked to education. It shows particularly the case of the Congregation of the Sisters of the Holy Family of Bordeaux. Trying to understand their itinerary from the beginning (their arrival in 1908) until the foundation of a school (1953) and comparing it with other cases already studied in the bibliography, it analyzes both the circumstances of the sisters’ on set in Brazil and their accomplishments in the country. The sources that I present here permit the reader to observe the choices and the strategies employed by the sisters in the development of their activities in this country. <![CDATA[As passeatas estudantis: aspectos da cultura escolar e urbana]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942011000200006&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Com uma visão que privilegia a participação discente, o presente trabalho analisa a rivalidade entre duas escolas da cidade de Pelotas - o Colégio Gonzaga, católico, e o Colégio Pelotense, de ensino laico - que tinha seu ponto alto nas irreverentes passeatas estudantis realizadas pelos alunos do Pelotense. O significado e os desdobramentos dessas disputas no contexto sociocultural urbano são a principal questão a partir das quais se desenvolve este estudo que enfatiza as décadas de 1930 a 1960 - época de explícitas rivalidades entre as duas escolas; reflexo, também, do conflito que vinha ocorrendo no Brasil entre os princípios educacionais que as sustentavam: o ensino laico (não confessional) e o ensino católico.<hr/>With a vision that focuses on student participation, this paper examines the rivalry between two schools in the city of Pelotas - Gonzaga, Catholic, and Pelotense, of secular education - which had its climax in the irreverent student marches performed by Pelotense pupils. The meaning and ramifications of these disputes in the urban socio-cultural context is the main point from which this study is developed, which emphasizes the decades from 1930s to 1960s - the time of explicit rivalry between the two schools; it is also a reflection of the conflict occurring in Brazil between the educational principles that supported them: secular teaching (non-denominational) and Catholic teaching. <![CDATA[A história da educação em perspectiva comparada no contexto luso-brasileiro: duas décadas de produção]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942011000200007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto discute parte dos resultados de levantamento documental nacional e internacional, aqui enfocando a produção científica relacionada à história da educação em perspectiva comparada Brasil-Portugal, publicada no período 1986-2006. Os estudos vinculados a esta temática encontram-se reunidos em seis categorias: produção e circulação internacional de saberes pedagógicos, historiografia da educação, escolarização primária, infância, profissão docente e disciplinas escolares. Dentre outros aspectos, a análise desta produção permite observar um predomínio quantitativo dos estudos que abordam a primeira temática, assim como ausências e lacunas de determinados temas importantes, revelando caminhos que precisam ser mais bem explorados.<hr/>The aim of this study was to discuss part of the results of a national and international documentary survey in comparative perspective between Brazil and Portugal focusing on the scientific publication related to the history of education published from 1986 to 2006. The studies collected are divided into the following six thematic categories: development and international circulation of pedagogical knowledge, Historiography of Education, Primary Education, Childhood, Teaching profession and school disciplines. The analysis of this study allows one to observe a quantitative predominance of studies that approach the first category, as well as the absence and gaps of certain themes, revealing areas that should be further researched. <![CDATA[Jörn Rüsen e o ensino de história]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-00942011000200008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt O texto discute parte dos resultados de levantamento documental nacional e internacional, aqui enfocando a produção científica relacionada à história da educação em perspectiva comparada Brasil-Portugal, publicada no período 1986-2006. Os estudos vinculados a esta temática encontram-se reunidos em seis categorias: produção e circulação internacional de saberes pedagógicos, historiografia da educação, escolarização primária, infância, profissão docente e disciplinas escolares. Dentre outros aspectos, a análise desta produção permite observar um predomínio quantitativo dos estudos que abordam a primeira temática, assim como ausências e lacunas de determinados temas importantes, revelando caminhos que precisam ser mais bem explorados.<hr/>The aim of this study was to discuss part of the results of a national and international documentary survey in comparative perspective between Brazil and Portugal focusing on the scientific publication related to the history of education published from 1986 to 2006. The studies collected are divided into the following six thematic categories: development and international circulation of pedagogical knowledge, Historiography of Education, Primary Education, Childhood, Teaching profession and school disciplines. The analysis of this study allows one to observe a quantitative predominance of studies that approach the first category, as well as the absence and gaps of certain themes, revealing areas that should be further researched.