Scielo RSS <![CDATA[Comunicações]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-121X20170003&lang=en vol. 24 num. 3 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[ANALYSIS OF THE INTEGRAL EDUCATION PROGRAM IN THE PERSPECTIVE OF SCHOOL PERFORMANCE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300007&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo O objetivo precípuo deste artigo é analisar se a adesão de escolas ao Programa Ensino Integral (PEI), da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo, na região do Grande ABC, repercute em melhoria do desempenho escolar. Considerando os resultados do Índice de Desenvolvimento da Educação São Paulo (Idesp) como um dos possíveis indicadores de desempenho escolar, este trabalho analisou o desempenho das escolas de três municípios do ABC. Os resultados mostram que a dedicação exclusiva de docentes e gestores e o incremento financeiro nos salários tendem a refletir positivamente no avanço da atuação escolar, mas eles não podem ser generalizados porque nem todas as escolas obtiveram o mesmo êxito no programa. O artigo conclui que o aumento do tempo na escola por si só não garante processos de aprendizagem mais significativos, mas é uma alternativa para buscar a melhoria da qualidade social da educação desde que o modelo não priorize o mero estabelecimento de ranking entre as escolas integrantes do programa.<hr/>Abstract The main objective of this article is to analyze if the adherence of schools to the Integral Education Program (PEI) from the State Education Department of Sao Paulo, in the region of Great ABC, has an impact on improving school performance. Considering the results of the Sao Paulo Education Development Index (Idesp), as one of the possible indicators of school performance, this study analyzed the performance of schools in three ABC cities. The results show that the exclusive dedication of teachers and managers and the financial increase in wages tend to reflect positively in improving school performance, but they cannot be generalized because not all schools succeed in the program. The article concludes that the simple increase of the time in the school does not guarantee more significant learning processes, but it is an alternative for the search of the improvement of the social education quality, since it does not prioritize the simple establishment of among schools integrating the program.<hr/>Resumen El objetivo principal de este artículo es analizar si la entrada de las escuelas en el Programa de Educación Integral (PEI), del Departamento de Educación del Estado de Sao Paulo, en la región del Gran ABC, ha reflejado en un mejor rendimiento escolar. Teniendo en cuenta los resultados del Índice de Desarrollo de la Educación del Estado de Sao Paulo (Idesp) como posibles indicadores de rendimiento escolar, este estudio analizó el desempeño de las escuelas en tres municipios de la región ABC. Los resultados muestran que la dedicación exclusiva de los profesores y de los gestores, y el aumento de los salarios, tienden a reflejar positivamente en la mejora del rendimiento escolar, pero no se puede generalizar, porque no todas las escuelas tienen éxito en el programa. El artículo concluye que el simple aumento del tiempo en la escuela no garantiza un aprendizaje más significativo, pero es una alternativa a la búsqueda de la mejora de la calidad social de la educación, de tal manera que no sólo priorice una sencilla clasificación entre las escuelas participantes en el programa. <![CDATA[THE ARTISTIC IN THE QUOTIDIAN: THE MEANINGS OF FRIDA KAHLO'S ART IN THE AREZZO FOOTWEAR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300027&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Ainda hoje, a vida e obra de Frida Kahlo, artista mexicana cuja estética é amplamente reconhecida, continuam repercutindo em imagens cinematográficas, bibliográficas e publicitárias. Neste artigo, nosso objetivo é identificar e analisar as maneiras como as referências artísticas são veiculadas e consumidas nas visualidades contemporâneas. Para isso, investigamos duas produções distintas denominadas Viva la Vida. A primeira trata-se de uma pintura do gênero natureza-morta, elaborada por Frida Kahlo em 1954, pouco antes de sua morte. A segunda constitui-se de uma coleção de bolsas e calçados produzida e divulgada pela marca Arezzo ao longo de 2015. Quais as convergências expressivas apresentadas entre esses dois artefatos culturais? Quais os desdobramentos do artístico nas visualidades cotidianas? Respaldados no Estudo da Cultura Visual e nas referências oferecidas pelas duas versões de Viva la Vida, identificamos elementos de intersecção que aproximam a arte institucional às visualidades populares contemporâneas.<hr/>Abstract Even today, the life and work of Frida Kahlo, a Mexican artist whose aesthetics is widely recognized, continues to be reflected in cinematographic, bibliographical and advertising images. In this article, our purpose is to identify and analyze the ways in which artistic references are conveyed and consumed in contemporary visuality. For this, we investigated two different productions called Viva la Vida. The first version of Viva la Vida is a painting of the still life genre, elaborated by Frida Kahlo in 1954, shortly before her death. The second version of Viva la Vida is a collection of handbags and shoes produced and disseminated by the Arezzo brand throughout 2015. What is the expressive convergences between these two cultural artifacts? What are the unfoldings of the artistic in quotidian visuality? Supported by the Study of Visual Culture and the references offered by the two versions of Viva la Vida, we identify elements of intersection that bring institutional art closer to contemporary popular visuals.<hr/>Resumen Aún hoy, la vida y obra de Frida Kahlo, artista mexicana cuya estética es ampliamente reconocida, continúa reflejándose en imágenes cinematográficas, bibliográficas y publicitarias. En este artículo, nuestro propósito es identificar y analizar las maneras en que las referencias artísticas son transmitidas y consumidas en la visualidad contemporánea. Para esto, investigamos dos producciones diferentes llamadas Viva la Vida. La primera versión es una pintura del género de la bodegón, elaborada por Frida Kahlo en 1954, poco antes de su muerte. La segunda versión de Viva la Vida es una colección de bolsos y zapatos producidos y difundidos por la marca Arezzo a lo largo de 2015. ¿Cuáles son las expresivas convergencias entre estos dos artefactos culturales? ¿Cuáles son los despliegues de lo artístico en la visualidad cotidiana? Apoyados por el Estudio de la Cultura Visual y las referencias que ofrecen las dos versiones de Viva la Vida, identificamos elementos de intersección que acercan el arte institucional a las visuales populares contemporáneas. <![CDATA[THE NATIONAL PROGRAM SCHOOL MANAGERS OF BASIC EDUCATION AT THE UNIVERSIDADE FEDERAL DE VIÇOSA-MG: IMPASSES AND PERSPECTIVES IN THE MANAGER’S POINT OF VIEW]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300051&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo analisa os principais impasses e perspectivas da formação continuada de Gestores Escolares e, ao mesmo tempo se essa formação a distância no âmbito do Programa Nacional Escola de Gestores da Educação Básica (PNEGEB), ofertado pela Universidade Federal de Viçosa-MG, contribuiu para a prática pedagógica desse profissional. Para responder aos questionamentos da pesquisa, adotou-se como perspectiva metodológica a abordagem qualitativa. Foram utilizados como instrumentos para a coleta de dados: análise teórico-bibliográfica, análise da matriz curricular e dos documentos oficiais do PNEGEB, análise de dez TCCs dos cursistas/gestores da Zona da Mata Mineira, período 2013-2014, e aplicação de cinco questionários aos gestores já egressos pelo programa. Os resultados apontaram situações problema importantes, onde fica explícito que a educação brasileira sofre com os mais diversos problemas e carências de origem socioeconômica e política. Indicaram ainda que os gestores entenderam que essa formação e a prática reflexiva foram fundamentais para uma mudança e uma consequente melhoria da atuação profissional. Ademais, as análises mostraram que essa formação continuada foi relevante em sua essência diante da prática pedagógica dos gestores.<hr/>ABSTRACT This article analyzes the main problems and prospects of continuing education of School Managers, and at the same time this distance training under the National School Program Managers of Basic Education (PNEGEB), offered by the Universidade Federal de Viçosa-MG, contributed to the managers’ pedagogical practice. To answer the research questions it is adopted as a methodological approach to qualitative approach. The instruments used to achieve the purpose of the study were: theoretical and literature review; analysis of curriculum and official documents of PNEGEB; ten TCCs analysis of students/managers of the Zona da Mata Mineira, during the period 2013-2014, besides the application of five questionnaire to graduate managers of the program. The TCCs showed relevant problems, where it is clear that the Brazilian education suffers from various problems and shortcomings of socioeconomic background and politics. The survey results indicated that managers understand that such training and reflective practice were fundamental for a change and a consequent improvement of professional performance. Moreover, the analysis showed that continued education was relevant in its essence on the managers’ pedagogical practice.<hr/>RESUMEN Aún hoy, la vida y obra de Frida Kahlo, artista mexicana cuya estética es ampliamente reconocida, continúa reflejándose en imágenes cinematográficas, bibliográficas y publicitarias. En este artículo, nuestro propósito es identificar y analizar las maneras en que las referencias artísticas son transmitidas y consumidas en la visualidad contemporánea. Para esto, investigamos dos producciones diferentes llamadas Viva la Vida. La primera versión es una pintura del género de la bodegón, elaborada por Frida Kahlo en 1954, poco antes de su muerte. La segunda versión de Viva la Vida es una colección de bolsos y zapatos producidos y difundidos por la marca Arezzo a lo largo de 2015. ¿Cuáles son las expresivas convergencias entre estos dos artefactos culturales? ¿Cuáles son los despliegues de lo artístico en la visualidad cotidiana? Apoyados por el Estudio de la Cultura Visual y las referencias que ofrecen las dos versiones de Viva la Vida, identificamos elementos de intersección que acercan el arte institucional a las visuales populares contemporáneas. <![CDATA[WRITING PRACTICES OF EDUCATORS AS A FORMATIVE EXPERIENCE IN THE SCHOOL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300067&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho apresenta parte de uma pesquisa de mestrado que buscou compreender a atuação da professora coordenadora, no contexto dos espaços de formação na escola, por meio das práticas de escrita realizadas pelas professoras e professora coordenadora em uma escola municipal de Educação Infantil, localizada no interior do Estado de São Paulo. O percurso investigativo da pesquisa pautou-se na narrativa de experiências do vivido (LIMA, GERALDI E GERALDI, 2015), e os dados foram analisados a partir do paradigma indiciário de Ginzburg (1989). Como professora coordenadora, ao pesquisar sua própria prática, a intenção foi mobilizar uma experiência formativa, que ampliasse a interlocução entre as educadoras, exercício esse que disparou a reflexão a respeito das potencialidades e das limitações das práticas formativas existentes na escola, ao legitimar a escola como espaço-tempo de produção de sentidos e conhecimentos. Uma das propostas dessa interlocução foi o Diário de HTPC (Horas de Trabalho Pedagógico Coletivo), uma ação coletiva de escrita que possibilitou propor diferentes formas de organização desse espaço de formação, ao promover o movimento das palavras, a liberdade de dizer sobre si e acerca do outro, o estreitamento das relações de intimidade e confiança e o compartilhamento dos sentimentos e saberes.<hr/>ABSTRACT This paper presents part of a master’s research that sought to understand the performance of the coordinator teacher, in the context of formation in the school, through the writing practices performed by the teachers and the coordinator teacher in a public preschool, located at São Paulo state. The investigative path of the research was based on the narrative of “lived experiences” (LIMA, GERALDI and GERALDI, 2015), and the data was analyzed from Ginzburg’s indiciary paradigm (1989). As a coordinator teacher, researching your own practice, the intention was to mobilize a formative experience, which enhanced the interlocution between educators, an exercise that triggered reflection on the potentialities and limitations of the existing formative practices in the school, by legitimizing the school as “space-time” of knowledge and meaning production. One of the proposals of this interlocution was the HTPC (Collective Pedagogical Work Hours) diary, a collective action of writing that made possible to propose different forms of organization of this formation space, when promoting the movement of the words, the freedom to speak about yourself and about the other, the strengthening of the intimacy and trust relationships and the sharing of feelings and knowledge.<hr/>RESUMEN Este trabajo presenta la parte de investigación de una maestría que buscó comprender la actuación de la profesora coordinadora, en el contexto de los espacios de formación en la escuela, por medio de las prácticas de escrita realizadas por las profesoras y la profesora coordinadora en una escuela municipal de Educación Infantil, localizada en el interior del Estado de San Pablo. El camino de la investigación se pautó en la narrativa de experiencias de lo vivido (LIMA, GERALDI E GERALDI, 2015), y los datos fueron analizados a partir del paradigma indiciario de Ginzburg (1989). Como profesora coordinadora que investigó su propia práctica, la investigadora buscó movilizar una experiencia formativa, que ampliase la interlocución entras las educadoras, ejercicio que disparó la reflexión sobre las potencialidades y limitaciones de las prácticas formativas existentes en la escuela, al legitimar la escuela como espacio-tiempo de producción de sentidos y conocimientos. Una de las propuestas da interlocución fue el Diario de HTPC (Horas de Trabajo Pedagógico Colectivo), una acción colectiva de escrita que posibilitó proponer diferentes formas de organización de ese espacio de formación, al promover el movimiento de las palabras, la libertad de decir sobre sí y sobre el otro, el estrechamiento de las relaciones de intimidad y confianza y el compartir los sentimientos y saberes. <![CDATA[THE CITY AND ITS MUSEUMS: COGNITION AND TECHNOLOGY IN QUESTION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300085&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente artigo aborda aspectos relacionados aos espaços não formais de educação, na perspectiva da cidade educadora, e o potencial dos museus no uso de tecnologias digitais para ampliar experiências educativas. Desse modo, são então analisadas algumas ações que vêm sendo desenvolvidas nessa área e que incorporam a cidade como ambiente de educação e memória coletiva de uma comunidade, a partir dos artefatos nos quais a memória é acionada e interpretada. Constata-se que o uso de ambientes virtuais e de tecnologias digitais tem se apresentado de modo cada vez mais recorrente em museus, modificando experiências corporais e culturais, e expandindo os espaços de aprendizagem.<hr/>ABSTRACT This article examines aspects related to non-formal educational spaces, from the perspective of “the educating city”, and the potentials of museums for using digital technologies in order to amplify educational experiences. From this perspective, specific experiences being developed in this field that incorporate the city as a communal environment of education and collective memory will be analyzed, particularly, with respect to the artefacts in which memory is incorporated and interpreted. The use of virtual environments and digital technology is increasingly frequent in museums, transforming bodily and cultural experience, and expanding the spaces of education.<hr/>RESUMEN Este artículo analiza aspectos relacionados con los espacios de educación no formal, con la perspectiva de ciudad educadora, y el potencial de los museos en el uso de las tecnologías digitales para ampliar las experiencias educativas. Desde esta perspectiva, se analizan algunas de las experiencias que se han desarrollado en esta área y que incorporan la ciudad como entorno de educación y memoria colectiva de una comunidad, a partir de dispositivos en los que se incorpora la memoria y la interpreta. Se encuentra que el uso de entornos virtuales y tecnologías digitales se presentan cada vez más recurrente en los museos, cambiando experiencias físicas y culturales, y contribuyendo para la ampliación de los espacios de aprendizaje. <![CDATA[RESEARCHES WITH NORBERT ELIAS IN THE HISTORY OF EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300107&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O texto objetiva apresentar um quadro de pesquisas em História da Educação disseminadas na comunidade acadêmica e produzidas a partir das teorias de Norbert Elias. Os conceitos privilegiados são: figuração, poder, Estado e gênio. Tais constructos nos possibilitaram interpretações sobre a história das instituições escolares como monopólios do Estado, das escolas de formação de professores como figurações de relações de poder e das trajetórias de educadores intelectuais como um entrecruzamento do pedagógico, cultural, político, artístico e social. Os temas abordados recaíram a respeito da sociedade brasileira do século XIX e início do XX.<hr/>ABSTRACT The text aims to present a chart of research in the History of Education disseminated in the academic community and produced from the theories of Norbert Elias. The privileged concepts are: figuration, power, state and genius. Such constructs enabled us to interpret the history of school institutions as state monopolies, teacher training schools as power relations figurations and the trajectories of intellectual educators as an interlacement of pedagogical, cultural, political, artistic and social. The topics covered are about the Brazilian society in the nineteenth and early twentieth centuries.<hr/>RESUMEN El texto tiene como objetivo presentar un cuadro de investigaciones en Historia de la Educación diseminadas en la comunidad académica y producidas a partir de las teorías de Norbert Elias. Los conceptos privilegiados son: figuración, poder, estado y genio. Tales construcciones nos posibilitaron interpretaciones sobre la historia de las instituciones escolares como monopolios del Estado, de las escuelas de formación de profesores como figuraciones de relaciones de poder y de las trayectorias de educadores intelectuales como un entrecruzamiento del pedagógico, cultural, político, artístico y social. Los temas abordados recayeron sobre la sociedad brasileña del siglo XIX y principios del XX. <![CDATA[THE PARADOXES OF HEROISM AND CIVILIZATION IN IGNACIO MANUEL ALTAMARINO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300129&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMEN Este escrito busca develar la postura sostenida por el multifacético escritor mexicano Ignacio Manuel Altamirano, respecto de dos conceptos esenciales a los cambios socio-políticos enfrentados por el México de la segunda mitad del siglo XIX: por un lado el concepto de héroe y, con él, el concepto de heroísmo, y por otro lado, el concepto de Civilización. Este último concepto es abordado a la luz del trabajo realizado por Norbert Elias acerca de la sociogénesis del concepto de Civilización. Sobre la base de una breve revisión histórica, este escrito señala que, en Francia, a finales del Siglo XVIII, ya se habían advertido algunas contradicciones implicadas en ese concepto. En el anterior sentido, las contradicciones susceptibles de se halladas en el manejo que Altamirano hizo de ese mismo concepto no le eran exclusivas.<hr/>ABSTRACT This paper aims to unveil the perspective held by the Mexican writer and a man of many talents, Ignacio Manuel Altamirano, about two concepts that were esential to the social and political changes faced by the XIXth century Mexico: on one side, the concept of hero —– and, with it, the concept of heroism –, and on the other side the concept of Civilization. The last notion is approached from the standpoint offered by the analysis conducted by Norbert Elias about the sociogenesis of that same notion. A brief historical inquiry shows that, by the end of XIXth Century, French thinkers were already aware of some of the contradictions implied by that concept. That historical inquiry also shows that the contradictions found in Altamirano’s writings are not exclusive to the perspective held by the Mexican thinker.<hr/>RÉSUMÉ Cet écrit cherche à devoiler la position soutenue par le multifacettique écrivain Mexicain Ignacio Manuel Altamirano, au regard de deux concepts que seraient essentiaux aux changements socio-politiques du Mexique du XIXème siècle: d’un côté le concept du héro et, avec lui, le concept du héroisme, et d’un autre côté le concept du Civilisation. Cette dernière notion est approchée à la lumière du travail conduit par Norbert Elias autour de la sociogenèse du concept de Civilisation. Avec l’appui d’une bref revision historique, cet écrit signale que, en France, à la fin du XVIIIème siècle, certaines contradictions avaient été trouvées dans le concept de Civilisation et, dans ce sens, les contradictions que l’... <![CDATA[EDUCATION, JUSTICE, AND SOCIAL CONFIGURATION IN PORTUGUESE AMERICA IN THE 17TH CENTURY]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300149&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo tem como objetivo analisar a administração da justiça na América portuguesa do século XVII, com base em pressupostos da teoria de Norbert Elias. São analisadas, mais especificamente, as Ordenações Filipinas, código jurídico publicado no ano de 1603. Parte-se do entendimento de que as Ordenações expressam o esforço de controle do Estado sobre os indivíduos, possível graças à monopolização da violência física. A análise conta com contribuições de Bourdieu que possibilitam discutir o lugar do direito na configuração social, especialmente no aspecto do “poder simbólico” como instrumento de controle. A norma expressa o anseio de controlar as ações humanas, coibindo comportamentos indesejados e motivando práticas tidas como ideais no contexto. Traduz a necessidade de regulamentação das atividades do Estado e, mais especificamente, das ações individuais, expressando a constante correspondência entre estrutura social e estrutura do ser individual. Além da força física, portanto, são identificados dispositivos capazes de despertar sentimentos com condições de atuar na internalização de hábitos.<hr/>ABSTRACT This article aims to analyze the administration of justice in Portuguese America on seventeenth century, based in assumptions of Norbert Elias’s theory. The Philippine Ordinances, a legal code published in 1603, are analyzed in more detail. It is understood thatthe Ordinances express the effort of control of the State over individuals, possible thanks to the monopolization of physical violence. The analysis has contributions from Bourdieu that make it possible to discuss the place of law in the social configuration, especially in the aspect of “symbolic power” as an instrument of control. Therefore, the norm state the desire to control human actions, curbing unwanted behaviors and motivating what is considered ideal practices in this context. It expresses the need to regulate the activities of the State and, more specifically, the individual actions, expressing a constant correspondence between the social and individual structure. In addition to physical strength, devices capable of arousing feelings with conditions to act on the internalization of habits are identified.<hr/>RESUMEN Este artículo pretende analizar la administración de justicia en América Portuguesa en el siglo XVII, basada en asunciones de la teoría de Norbert Elias. Se analizan, más específicamente, las Ordenaciones Filipinas, código jurídico publicado en el año 1603. Se parte del entendimiento de que las Ordenaciones expresan el esfuerzo de control del Estado sobre los individuos, posible gracias a la monopolización de la violencia física. El análisis cuenta con contribuciones de Bourdieu que posibilitan discutir el lugar del derecho en la configuración social, especialmente en el aspecto del “poder simbólico” como instrumento de control. La norma expresa el deseo de controlar las acciones humanas, restringir los comportamientos no deseados y la necesidad de regulación de las actividades del Estado, más específicamente de las acciones individuales, expresando la constante correspondencia entre estructura social y estructura del ser individual. Además de fuerza física, se perciben dispositivos con capacidad de despertar sentimientos identificados com las condiciones del internalización de hábitos. <![CDATA[ORGANIZATION OF THE NATION AND MONOPOLIZATION OF EDUCATION BY THE STATE: CULTURAL HOMOGENEITY AND SOCIO-RACIAL EXCLUSION (BRAZIL, 19TH AND 20TH CENTURIES)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300171&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O objetivo do artigo é discutir a monopolização do ensino pelo Estado e a imposição da homogeneidade cultural por meio da institucionalização das escolas públicas e obrigatórias, como parte do processo de organização dos Estados-nação, com destaque para a história da educação brasileira, século XIX e início do século XX. Para isso, foram investigados documentos como: relatórios de governo, jornais e revistas, discutidos à luz das teorias sociológicas de Norbert Elias e Anibal Quijano. Esses autores analisam, com ênfases diferenciadas, as dinâmicas monopolizadoras produtoras da modernidade europeia impostas nas Américas, as mudanças nas relações entre governantes e governados, e as tensões sociorraciais no processo de organização das nações. O estudo indica para paradoxos no processo de estabelecimento da escola pública obrigatória, uma vez que as ações voltadas para homogeneizar culturalmente as populações contribuíram para o surgimento de novos mecanismos de exclusão sociorracial.<hr/>ABSTRACT The purpose of this article is to discuss the monopolization of education by the state and the imposition of cultural homogeneity through the institutionalization of public and compulsory schools, as part of the process of nation state organization, highlighting the history of Brazilian education in the nineteenth century and beginning of the 20th century. For this, documents such as: government reports, newspapers and magazines were discussed, in the light of the sociological theories of Norbert Elias and Anibal Quijano. These authors analyze, with differentiated emphases, the monopolizing dynamics of European modernity that have imposed themselves in the Americas, the changes in relations between governors and governed, and the socio-racial tensions in the process of the organization of nations. The study points to paradoxes in the process of establishing a compulsory public school, since actions aimed at culturally homogenizing populations have contributed to the emergence of new mechanisms of socio-racial exclusion.<hr/>RESUMEN El objetivo de este artículo es discutir la monopolización de la educación estatal y la imposición de homogeneidad cultural a través de la institucionalización de las escuelas públicas y obligatorias, como parte del proceso de organización del Estado-nación, destacando la historia de la educación brasileña en el siglo XIX e inicio del siglo XX. Para ello, se discutieron documentos como: informes gubernamentales, periódicos y revistas, a la luz de las teorías sociológicas de Norbert Elias y Anibal Quijano. Estos autores analizan, con énfasis diferenciado, la dinámica monopolizante de la modernidad europea que se impusieron en las Américas, los cambios en las relaciones entre gobernadores y gobernados y las tensiones socio-raciales en el proceso de organización de las naciones. El estudio apunta a paradojas en el proceso de establecimiento de una escuela pública obligatoria, ya que las acciones destinadas a poblaciones culturalmente homogeneizadoras contribuyeron al surgimiento de nuevos mecanismos de exclusión socio-racial. <![CDATA[PRECEPTS TO LIVE WELL: A STUDY ON CIVILITY AND ETIQUETTE MANUALS IN THE 1950S]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300191&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O período posterior às guerras mundiais demandou a reinvenção das convivências, do sentimento de pertença e das formas de distinção. O presente artigo discutirá as leituras de formação, mais precisamente, manuais de etiqueta e boas maneiras produzidos para contribuírem no processo de reabilitação dos modos entendidos como civilizados, no sentido de compreender as concepções do que é civilizado em cada tempo, as formas mobilizadas para internalizar os hábitos, os tipos de conteúdos divulgados e quais eram os ensinamentos propostos na literatura sobre boas maneiras. Como corpo documental, foram selecionados dois manuais de boas maneiras produzidos na década de 1950, editados e comercializados no Brasil, intitulados Aprenda boas maneiras, da autora Dora Maria (1958) e Boas maneiras, da autora Carmen D’Ávila (1958). A análise dos documentos sinalizou que a formação proposta nos dois manuais se constrói a partir de lugares diferentes que convergem para uma mesma organização. As considerações elaboradas a partir das discussões de Norbert Elias sobre o tema, a abordagem de alguns conteúdos e a análise da materialidade permitiram evidenciar a continuidade dessa demanda por formação e o potencial de alcance das prescrições.<hr/>ABSTRACT The post-World Wars period has demanded the reinvention of the coexistences, of the feeling of belonging and of the ways of distinction. The following article will discuss the readings for education, more precisely, the etiquette manuals and good manners produced to contribute in the process of rehabilitation of the behavior that was seen as civilized, intending to comprehend the conceptions of what is civilized in each period of time, the ways used to internalize habits, the kinds of contents publicized and what were the teachings proposed in the literature about good manners. The manuals of good manners produced during the 1950s, edited and sold in Brazil, titled Aprenda boas maneiras, from author Dora Maria (1958), and Boas maneiras, of the author Carmen D’Ávila (1958), were chosen as documents to be examined. The analysis of the documents signalized that the formation proposed in the two manuals is built from different perspectives, that converge to the same organization. The thoughts elaborated from the discussion with Norbert Elias about this issue, the approach given to some contents and the analysis of the materiality allowed to indicate the continuity of this demand for formation and the reaching potential of the prescriptions.<hr/>RESUMEN El período después de las guerras mundiales ha creado condiciones para la reinvención de las coexistencias, el sentimiento de pertenencia y las formas de distinción. Este artículo tiene la intención de discutir las lecturas de formación, más precisamente, los manuales de civilidade y etiqueta y las buenas maneras producidas para contribuir al proceso de rehabilitación de los modos entendidos como civilizados, con el fin de comprender las concepciones de lo civilizado en cada momento, las formas movilizadas para internalizar los hábitos, los tipos de contenidos divulgados y cuáles fueron las enseñanzas propuestas en la literatura sobre buenas maneras. Como órgano documental se seleccionaron dos manuales de buenos modales producidos en la década de 1950, editados y comercializados en Brasil, titulados, Aprenda boas maneiras, por el autor Dora Maria (1958) y Boas maneiras, por el autor Carmen de Ávila (1958). El análisis de los documentos señaló que la formación propuesta en los dos manuales se construye desde diferentes lugares que convergen a la misma organización. Las consideraciones elaboradas a partir de la discusión con las propuestas de Norbert Elias sobre el tema, el enfoque de algunos contenidos y el análisis de la materialidad permitieron destacar la continuidad de esta demanda de formación y el potencial del alcance de las prescripciones. <![CDATA[NORBERT ELIAS AND MOZART AS <em>OUTSIDERS</em>: CHILDHOOD MEMORIES AND SOCIAL FIGURATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300213&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Inspirando-se na obra teórica de Norbert Elias, as ciências humanas têm avançado nos diferentes contextos investigativos, com desdobramentos importantes e variados. O presente artigo é um recorte de pesquisas que temos desenvolvido sobre temas como memória, infância e literatura, com base numa fundamentação teórica elisiana. Particularmente, temos recorrido às contribuições desse pensador para tratar, em especial, os temas da educação e da formação dos indivíduos desde a infância. Neste artigo, utilizando como fontes as obras do próprio Elias e textos biográficos de comentadores, buscaremos elementos que ajudem a compreender a pessoa desse sociólogo brilhante, que no entanto foi considerado um outsider ao longo de sua trajetória humana e intelectual. Sugestionados pelo livro Mozart: sociologia de um gênio, no qual Elias, ao escrever sobre o músico austríaco, revela traços de sua própria personalidade, queremos analisar e enfocar essa trajetória, com ênfase especial nas memórias de infância, às quais Elias recorre para externar suas percepções sobre os outsiders, tema fundamental de suas postulações. Estudaremos também o modo como o conceito de outsider, na modernidade, indica o lugar social do indivíduo no processo civilizador e nos diferentes grupos, marcando as trajetórias coletivas e individuais dos seres humanos.<hr/>ABSTRACT Inspired by Norbert Elias’ theories, the human sciences have advanced in different research contexts, with important developments. This article is a review of a research we have developed on themes such as memory, childhood and literature, based on an Elisinian theoretical background. Specifically, we turn to the contributions of this German thinker to address such themes as Education and training of individuals from childhood. Based on sources as the works of Elias and some biographical texts of commentators, we try to search for elements that can help us to understand this brilliant sociologist as an individual and as a person who nevertheless was considered an outsider throughout his human and intellectual development. Starting from the book Mozart: sociology of a genius, in which Elias — writing about the Austrian musician — reveals traces of his own personality, we carry on an analysis focused on his trajectory, specially emphasizing his childhood memories, to which Elias resorted in order to express his perceptions about the outsiders — one of the fundamental themes of his postulations. We also study how the concept of the outsider, modernly, indicates the social place of the individual in different groups in the civilizing process. This experience marks the collective and individual trajectories of all human beings.<hr/>RESUMEN La obra de Norbert Elias ha sido la base teórica de investigaciones en diferentes contextos de las ciencias humanas, resultando en importantes y distintos avances. El presente artículo forma parte de investigaciones sobre temas como memoria, infancia y literatura, que hemos llevado a cabo desde una fundamentación teórica en la obra elisiana. Hemos buscado las contribuciones de dicho pensador especialmente para investigar las temáticas de la educación y de la formación de los individuos desde la infancia. En este trabajo nos hemos basado en las obras de Elias y en textos biográficos de sus estudiosos, para buscar elementos que nos ayuden a comprender la persona que fue ese brillante sociólogo; a su época, considerado como un outsider a lo largo de su trayectoria humana e intelectual. Motivados por el libro Mozart: sociología de un genio, en el cual Elias, mientras escribe sobre el músico austríaco, revela rasgos de su propia personalidad, pretendemos analizar y poner de relieve esa trayectoria, enfatizando especialmente sus memorias de infancia, usadas por el autor para la exposición de sus percepciones respecto a los outsiders, un tema fundamental de sus postulados. Estudiamos también cómo el concepto de outsider, en la modernidad, indica el lugar social del individuo en el proceso civilizador y en los diferentes grupos y cómo señala las trayectorias colectivas e individuales de los seres humanos. <![CDATA[MIMETIC ACTIVITIES AND CONTROL DEVICES IN THE AMERICAN BAPTIST COLLEGE IN THE RECIFE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300237&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO À luz da teoria eliasiana, o artigo apresenta as atividades miméticas incentivadas no Colégio Americano Batista, criado na cidade do Recife, em 1906, e os seus dispositivos institucionais publicados para orientar e controlar os estudantes no cotidiano educacional. A análise concentra-se em fontes como o Prospecto de 1918, o Regulamento Disciplinar de 1920 e o Decálogo de 1925. Constata-se que a Instituição Educacional Batista tinha como objetivo o desenvolvimento do self-control em seus estudantes, permitindo jogos parlamentares e atléticos e proibindo, simultaneamente, impulsos contrários à Lei do Governo Próprio e o Cavalheirismo no Jogo. Assim, o referido Colégio buscava afirmação de membros outsiders no campo educacional e cristão protestante.<hr/>ABSTRACT In the light of the Eliasian theory, the article presents the mimetic activities encouraged in the American Baptist College, created in the city of Recife in 1906 and its institutional devices published to guide and control students in educational daily life. The analysis focuses on sources such as the 1918 Prospectus, the Disciplinary Regulations of 1920 and the Decalogue of 1925. It is noted that the Baptist educational institution aimed at developing self-control in its students, allowing parliamentary and athletic games, Same time prohibiting impulses contrary to the law of the Own Government and Chivalry in the Game. Thus, the said College sought affirmation of outsiders members in the educational and Protestant Christian field.<hr/>RESUMEN A la luz de la teoría eliasiana, el artículo presenta las actividades miméticas incentivadas en el Colegio Americano Batista, creado en la ciudad de Recife en 1906 y sus dispositivos institucionales publicados para orientar y controlar a los estudiantes en el cotidiano educativo. El análisis se concentra en fuentes como el Prospecto de 1918, el Reglamento Disciplinario de 1920 y el Decálogo de 1925. Se constata que la institución educativa bautista tenía como objetivo el desarrollo del self-control en sus estudiantes, permitiendo juegos parlamentarios y atléticos, Al mismo tiempo prohibiendo impulsos contrarios a la ley del Gobierno propio y al Caballerismo en el Juego. Así, el referido Colegio buscaba afirmación de miembros externos en el campo educativo y cristiano protestante. <![CDATA[SOCIOLOGY OF AN EDUCATOR – PASCHOAL LEMME AND ADULT EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300255&lng=en&nrm=iso&tlng=en Resumo Análise da figuração de Paschoal Lemme em sua interdependência com outras pessoas e grupos no processo de sua militância e produção intelectual em favor da educação de adultos. À luz das proposições eliasianas, o exame documental aponta que para Lemme a criação de um sistema público de ensino democrático estava subordinada à mudança das condições sociais da população. Por entender que a qualificação do trabalhador redundaria na melhoria da sua situação material e favoreceria a sua participação, na perspectiva de Lemme a educação de adultos era tida como um dos componentes capazes de operar em prol das transformações sociais necessárias à democratização do ensino. Vinculado ao comunismo, trabalhou pela revolução burguesa face os limites das possibilidades impostas à revolução operária. Mas as tensões e os conflitos envolvidos na validação das ideias sugerem que, no decorrer do processo social, a identificação de Lemme com a ideologia marxista e a sua proximidade com os comunistas concorreram para interditar a penetração das suas posições em circuitos sociais mais amplos.<hr/>ABSTRACT Analysis of figuration created by Paschoal Lemme in his interdependence with other people and groups in the process of his militancy and intellectual production in favor of adult education. Based on Eliasian propositions, the exploration of documents suggests that for Lemme the creation of a democratic system of public education was subordinated to the change in the social conditions of the population. On the understanding that the qualification of the worker would improve his material situation and would favor his conditions of participation; in Lemme’s perspective, adult education was considered as one of the components capable of operating in the social transformations necessary for the democratization of education. Linked to communism, he worked for the bourgeois revolution against the limits of the possibilities imposed on the workers’ revolution. But the tensions and conflicts involved in the validation of ideas suggest that, in the course of the social process, Lemme’s identification with marxist ideology and his closeness to the communists contributed to interdict the penetration of his positions in broad social circuits.<hr/>RESUMEN Análisis de la figuración de Paschoal Lemme en su interdependencia con otras personas y grupos en el proceso de su militancia y producción intelectual en favor de la educación de adultos. A la luz de las proposiciones eliasianas, el examen documental apunta que para Lemme la creación de un sistema público de enseñanza democrático estaba subordinada al cambio de las condiciones sociales de la población. Por entender que la calificación del trabajador redundaría en la mejora de su situación material y favorecería su participación, en la perspectiva de Lemme la educación de adultos era considerada como uno de los componentes capaz de operar en favor de las transformaciones sociales necesarias para la democratización de la enseñanza. Vinculado al comunismo, trabajó por la revolución burguesa frente a los límites de las posibilidades impuestas a la revolución obrera. Pero las tensiones y conflictos involucrados en la validación de las ideas sugieren que, en el proceso social, la identificación de Lemme con la ideología marxista y su proximidad con los comunistas concurrieron para interdictar la penetración de sus posiciones en circuitos sociales más amplios. <![CDATA[CIVILIZING THE FIELD: EDUCATION, HEALTH AND PROFESSIONAL INITIATION IN TEACHER ZILMA COELHO PINTO’S COURSES OF LITERACY, IN THE STATE OF ESPÍRITO SANTO (1947-1963)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300279&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este trabalho é resultado de pesquisa que teve por finalidade investigar, numa perspectiva histórica, a trajetória de vida da professora Zilma Coelho Pinto e do seu planejamento pedagógico em favor da alfabetização, assistência social e profissionalização, durante a primeira Campanha de Educação de Adolescentes e Adultos (CEAA), criada pelo Ministério da Educação e Saúde Pública, no Brasil. A partir de ampla pesquisa de fontes documentais, como: jornais, revistas, relatórios de governo e entrevistas com familiares e auxiliares da Campanha, foi possível analisar que a alfabetização proposta pela professora Zilma envolveu outros conteúdos, a saber: valores e comportamentos pautados em preocupações com a higiene, a saúde e a moral. As lições de civilização de Zilma, como constatamos, tinham como destinatários os alunos. A fim de desenvolver a nossa pesquisa, recorremos ao conceito de Processo Civilizador de Norbert Elias (1993, 1994, 1997) para compreender a CEAA e a atuação da alfabetizadora Zilma como um campo de ação da organização sanitária moderna por meio de um “ethos” de civilidade, que focalizou oatendimento aos adolescentes, jovens, adultos, pobres, mestiços e analfabetos no Estado do Espírito Santo.<hr/>ABSTRACT This study is the result of a research that aimed to investigate, in a historical perspective, the life trajectory of the teacher Zilma Coelho Pinto and her pedagogical planning in favor of literacy, social assistance and professionalization, during the first Adolescent and Adult Education Campaign (CEAA), created in the 1940s, by the Ministry of Education and Public Health in Brazil. Based on extensive research on documentary sources such as: newspapers, magazines, government reports and interviews with family members and assistants of the campaign, it was possible to analyze that the literacy proposed by Zilma involved other contents, such as values and behaviors concerns about hygiene, health and morals. The lessons of civilization had, in the students, the recipients. In order to do this, we used Norbert Elias’s concept of Civilizing Process (1993, 1994, 1997) to understand the CEAA and Zilma’s literacy work as a field of action of the modern sanitary organization through an ethos of civility, which focused on providing services to adolescents, young adults, adults, the poor, mestizos and illiterates, in the State of Espírito Santo.<hr/>RESUMEN Este estudio presenta la historia de vida de la profesora Zilma Coelho Pinto y de su planificación pedagógica en favor de la alfabetización, asistencia social y profesionalización, durante la primera Campaña de Educación de Adolescentes y Adultos (CEAA), creada por el Ministerio de Educación y Salud, en Brasil. Los diversos textos de la CEAA fueron producidos por el Sector de Orientación Pedagógica del Servicio de Adultos del Ministerio y destinados a las Secretarías de Educación de los diversos Estados, a los profesores, a los voluntarios así mismo a los jóvenes y adultos alumnos de la Campaña. En ellos, se presentó la educación como una palanca capaz de edificar una nueva sociedad, en tiempos de redemocratización, en la década de 1940. La alfabetización pasó a ser identificada como un campo de acción de la organización sanitaria moderna por medio de un “ethos” de civilidad, en aquel entonces en el área de educación de jóvenes y adultos. De este modo, fue posible encontrar una noción bien particular de “civilización”, tomada por la CEAA y por las profesoras voluntarias, especialmente en el caso específico de la profesora Zilma, para atender a los pobres y analfabetos de su municipio. Para llegar a esas conclusiones, tomamos como referencia el concepto de Proceso Civilizador de Norbert Elias (1993, 1994, 1997) y además a los estudios de la historia de la educación brasileña que se utilizan de ese aporte teórico. <![CDATA[THE PASSIONS, THE INSTINCTS AND THE HUMAN EMOTIONS IN ARISTOTLE, FREUD AND NORBERT ELIAS: A REFLECTION FOR CONTEMPORARY EDUCATION]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300307&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Este artigo visa refletir acerca do papel e da importância dos estados afetivos como as paixões, as pulsões e as emoções no processo de constituição, formação e ação dos indivíduos e da própria sociedade e suas possíveis ressonâncias na educação. De caráter teórico, parte da exposição de um problema crucial na vida escolar atualmente: a questão da violência. Em seguida, trata de expor a compreensão que Aristóteles, Freud e Norbert Elias tiveram a respeito desses estados afetivos, articulando-a com os desafios que são enfrentados por professores e alunos em uma sala de aula. As emoções, as paixões e as pulsões pertencem à natureza humana, isto é, para conhecer melhor os homens talvez devêssemos começar a observar como nós lidamos com elas, o que pode contribuir na compreensão do caráter de um indivíduo e de um grupo. Nesse aspecto, a melhor maneira de se estabelecer estratégias para influenciar a conduta de uma pessoa está em considerar esse outro lado da existência, o que pode explicar as atitudes violentas. Portanto, as contribuições da filosofia, da psicologia e da sociologia e tomando o ambiente escolar como um lugar formativo, onde se manifestam os mais diversos tipos de sentimentos, pode nos conduzir a um modo de vida pautado na moderação, na prudência e na temperança, isto é, em virtudes que garantam a experiência da felicidade, da tolerância e do respeito.<hr/>ABSTRACT This article aims to reflect on the role and importance of affective states as the passions, the instincts and the emotions in the process of constitution, formation and action of individuals and society itself and its possible resonances in education. From theoretical character, comes from the exposition of a crucial problem in school life today: the issue of violence. Next, it tries to expose the understanding that Aristotle, Freud and Norbert Elias had about these affective states, articulating it with the challenges that are faced by teachers and students in a classroom. Emotions, passions and instincts belong to human nature, that is, to get to know men better, perhaps we should begin to observe how we deal with them, which can contribute to the understanding of the character of an individual and a group. In this respect, the best way to establish strategies for influencing a person’s conduct is to consider this other side of existence, which may explain violent attitudes. Therefore, the contributions of philosophy, psychology and sociology, and taking the school environment as a formative place, where the most diverse kinds of feelings are manifested, can lead us to a way of life based on moderation, prudence and temperance, that is, virtues that guarantee the experience of happiness, tolerance and respect.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene por objeto reflexionar sobre el papel y la importancia de los estados afectivos como las pasiones, las pulsiones y las emociones en el proceso de constitución, formación y acción de los individuos y de la propia sociedad y sus posibles resonancias en la educación. De carácter teórico, parte de la exposición de un problema crucial en la vida escolar actualmente: la cuestión de la violencia. A continuación, trata de exponer la comprensión que Aristóteles, Freud y Norbert Elias tuvieron acerca de esos estados afectivos, articulándola con los desafíos que son enfrentados por profesores y alumnos en un aula. Las emociones, las pasiones y las pulsiones pertenecen a la naturaleza humana, es decir, para conocer mejor a los hombres tal vez deberíamos empezar a observar cómo manejamos con ellas, lo que puede contribuir en la comprensión del carácter de un individuo y de un grupo. En este aspecto, la mejor manera de establecer estrategias para influir en la conducta de una persona está en considerar ese otro lado de la existencia, lo que puede explicar las actitudes violentas. Por lo tanto, las contribuciones de la filosofía, de la psicología y de la sociología y tomando el ambiente escolar como un lugar formativo, donde se manifiestan los más diversos tipos de sentimientos, puede conducirnos a un modo de vida pautado en la moderación, la prudencia y la templanza, es decir, en virtudes que garanticen la experiencia de la felicidad, de la tolerancia y del respeto. <![CDATA[THE SELF-CONSTRUCTION FORMATION IN LIFE NARRATIVES]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300331&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO Neste artigo, analisamos a construção do Eu nas narrativas de vida a partir das perspectivas da sociologia de Norbert Elias e da psicanálise de Sigmund Freud. De início, fazemos uma breve leitura da constituição do Eu, segundo N. Elias, a partir de sua leitura de S. Freud para, em seguida, pontuarmos como o processo de produção de uma narrativa de vida pode significar, para um narrador, um exercício de construção do Eu. Nesta análise, utilizamos alguns conceitos oriundos da história oral para apresentar a narrativa de vida como um documento historicamente construído. Por fim, analisamos duas histórias de vida que fazem parte do acervo do Museu da Pessoa para comparar de que forma indivíduos de contextos socioculturais muito diferentes constroem, em suas narrativas, visões de si e da sociedade.<hr/>ABSTRACT In this article we use the perspective of Norbert Elias’s sociology and Sigmund Freud’s psychoanalysis to analyze the construction of the self in life stories narratives. We, first, present how the self is built as viewed by Norbert Elias after Freud and then, we discuss how the construction of a life story narrative can be understood as one strong strategy for creating the idea of the self. Our analysis take on some concepts from oral history and we based it on 2 life stories of the archive of the Museu da Pessoa. We compare how individuals of different cultural and social background have different understanding of their selves, though both of them have a self-concept present in their narratives.<hr/>RESUMEN En este artículo analizamos la construcción del Yo en las narrativas de vida a partir de las perspectivas de la sociología de Norbert Elias y del psicoanálisis de Sigmund Freud. Al principio, hacemos una breve lectura de la constitución del Yo, según N. Elias a partir de su lectura de S. Freud para luego puntuar como el proceso de producción de una narrativa de vida puede significar, para un narrador, un ejercicio de construcción del Yo. En este análisis utilizamos algunos conceptos oriundos de la historia oral para presentar la narrativa de vida como un documento histórico e históricamente construido. Por último, analizamos dos narrativas de vida que forman parte del acervo del Museo de la Persona para comparar de qué forma individuos de contextos socioculturales muy diferentes construyen, en sus narrativas de vida, visiones de sí y de la sociedad. <![CDATA[READING MOVEMENT, TWO TIMES: NORBERT ELIAS AND THEODOR W. ADORNO, ON THE CIVILIZATION PROCESS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000300355&lng=en&nrm=iso&tlng=en RESUMO O presente trabalho propõe uma análise do texto de Norbert Elias que corresponde ao discurso por ele proferido por ocasião do recebimento do prêmio Theodor W. Adorno, em Frankfurt, 1977. No texto de Elias, intitulado Discurso sobre Adorno: Respeito e Crítica, confluem comentários pessoais e teóricos acercaa respeito de Theodor W. Adorno, seu contemporâneo, mas com o qual teve relação muito superficial. Os comentários de Elias estão centrados, em grande parte, nas dificuldades e apuros do humanismo marxista de Adorno. Suas críticas se referem, principalmente, aos supostos limites impostos pelo pensamento de Marx às reflexões de Adorno. É esse o ponto principal da análise aqui exibida, que ao centrar-se na problematização da crítica de Elias, aponta argumentos que procuram adversar as observações a respeito da Obra de Adorno, sobretudo no que diz respeito à sua relação com o marxismo.<hr/>ABSTRACT The aim in this paper is to present some analysis of a Norbert Elias’ Speech, when he got the Theodor W. Adorno-Pries, in Frankfurt, 1977. The text is called Speech on Adorno: Respect and Critic, and has personal and theoretical commentaries on Adorno, whose relation with Elias was no more than superficial. Elias’s commentaries are on a kind of Marxist Humanism of Adorno. The critical observations are especially on the limits of Marx’s Theory absorbed by Adorno. In this point, I make my critical approach to Elias’ observations, getting into arguments against his Interpretation of Adorno’s Work, especially concerning its relation with Marxism.<hr/>RESUMEN En este trabajo analizo el texto de Norbert Elias que corresponde al discurso por el que se profirió cuando le fue otorgado el premio Theodor W. Adorno, en Frankfurt, 1977. El en texto de Elias, que se llama Discurso sobre Adorno: Respeto y Crítica, confluyen análisis teóricos y personales sobre Theodor W. Adorno, su contemporáneo, con lo cual tuvo contacto no más que superficial. Los comentarios de Elias están centrados, en gran parte, en las dificultades y los apuros del humanismo marxista de Adorno. Sus críticas se refieren a los supuestos límites por el pensamiento de Marx a las reflexiones de Adorno. Éste es el punto principal de mi análisis, cuando problematizo la crítica de Elias, contraponiendo argumentos a las observaciones sobre la Obra de Adorno, en especial su relación con el marxismo.