Scielo RSS <![CDATA[Comunicações]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-121X20140001&lang=pt vol. 21 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Educação das relações étnico-raciais e educação em comunidades remanescentes de quilombos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[Participação infantil no cotidiano de uma comunidade quilombola: aprendendo com os líderes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100009&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O presente artigo consiste na narrativa da particularidade histórica da comunidade quilombola Ivaporunduva, localizada na região do Vale do Ribeira, entre os estados de São Paulo e Paraná, no Brasil. É a partir dos enunciados das gerações que vivem nessa comunidade que buscamos compreender de que modo elas significam sua história e a história de seu povo. A metodologia adotada, de cunho etnográfico, foi a de acompanhar o cotidiano da comunidade, compreendendo seu processo educativo a partir da educação difusa, bem como da análise dos enunciados dos pequenos quilombolas de Ivaporunduva, suas crianças, estabelecendo relações entre seus enunciados e o processo educativo desenvolvido por seus membros adultos. No Quilombo de Ivaporunduva, a história cultural está fundamentada na tradição oral, que ocorre nas interações intra e entre famílias e com as comunidades quilombolas irmãs. Para os quilombolas de Ivaporunduva, mas não somente para eles, a territorialidade representa o locus de reprodução da vida em seus aspectos material e imaterial. A terra é como uma mãe que acolhe, dá o sustento e propicia a reprodução da vida. Apresentam a terra como sujeito histórico, social e político, refutando seu assujeitamento.<hr/>Abstract: This paper is a narrative of the historical particularity of the Ivaporunduva quilombola community, located in the Vale do Ribeira region between the States of São Paulo and Paraná, Brazil. Starting from the stories of the generations that live in this community that we sought to understand how they signify their history and the history of their people. The adopted methodology, of an ethnographic approach, was to follow the daily life of the community, understanding their educational process through a diffuse process, as well by the analysis of the talk of the young Ivaporunduva quilombola, their children, establishing correlations between their utterances and the educational process implemented by the adult members. In the Ivaporunduva quilombo, the cultural history is based on oral tradition, which occurs in the interactions within and between families and with sister quilombola communities. For the Ivaporunduva quilombola, but not only for them, territoriality represents the locus for the reproduction of life in its material and non material aspects. The earth is like a mother who welcomes, gives support and provides for the reproduction of life. They present the land as a historical, social and political subject that rejects its subjectification. <![CDATA[Formação inicial e continuada de professores(as) e a educação no quilombo de Conceição das Crioulas/PE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo tem como objetivo estabelecer o diálogo entre a Política de Formação Inicial e Continuada de Professores(as) e a relação com as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola, a partir da educação diferenciada do território quilombola de Conceição das Crioulas/PE. Apresentam-se alguns desafios para formar profissionais da educação, atendendo aos princípios da educação estabelecidos por aquelas diretrizes. As abordagens feitas neste texto foram identificadas em uma pesquisa realizada no território quilombola de Conceição das Crioulas, entre 2011/2012, com o objetivo de identificar em que aspectos a proposta de educação desenvolvida naquele território pode caracterizar-se como uma educação diferenciada. Além disso, objetiva perceber como a história de luta e a organização quilombola pode/deve/está inserida no contexto escolar, principalmente, no fomento da formação de professores(as) no território quilombola de Conceição das Crioulas.<hr/>Abstract: This article aims at establishing a dialogue between the Initial and In-Service Training of Teachers Policy and the National Curriculum Guidelines for the Quilombola School Education, starting from the differentiated education occurring in the quilombola territory of Conceição das Crioulas, State of Pernambuco. It highlights some challenges present in the training of education professionals, as the educational principles adopted by these guidelines are followed. The approaches used in this paper were identified in a survey conducted in the quilombola territory of Conceição das Crioulas between 2011/2012 aiming at identifying which aspects of the educational proposal under development in that territory could be characterized as a differentiated education. Furthermore, it aims to understand how the history of the quilombola struggle and organization can or should or is inserted throughout the school life, especially in the promotion of the training of teachers in that territory. <![CDATA[Damas de Ébano nos clubes sociais negros: trancinhas e batom]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100039&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O artigo em pauta refere-se à catalogação, conhecimento e estudos a respeito dos Clubes Sociais Negros - ou Afro Clubes - que surgiram a partir da segunda metade do século XIX, em várias regiões do Brasil, onde houvesse a presença de ex-escravizados e seus descendentes. Será dada ênfase à participação da mulher negra nos clubes devido à importância dessas mulheres na história do país. Estudos sobre os Clubes Sociais Negros visam reconstruir a história dos negros com novos objetos, nova abordagem e novos problemas de pesquisa. Os estudos e pesquisas mostram que os Clubes Sociais Negros existem tanto nas zonas urbanas quanto no interior das unidades federativas do Brasil. As fontes de consulta são pautadas principalmente nos depoimentos orais, oriundos dos testemunhos de quem participou ativamente do processo e nas pesquisas científicas publicadas. Fotografias estão sendo consideradas excelentes fontes de informações, além dos registros contábeis, atas de reuniões, dentre outros. Os estudos investigativos apontam a relevância dessas organizações não somente como mais uma modalidade de sobrevivência cultural, mas também como resposta à sociedade racista e discriminadora, como lugares de lazer e diversão, socialização, manutenção das tradições e afirmação de identidades.<hr/>Abstract: The article in question refers to the cataloging, cognizance and studies about the Black Social Clubs or African clubs that emerged from the second half of the nineteenth century in various regions of Brazil, wherever there were former slaves and their descendants. Emphasis will be given to the participation of black women in the clubs because of the importance of women in the country’s history. Studies on the Black Social Clubs aim to reconstruct the history of blacks with new objects, new approach and new research problems. The studies and researches show that Black Social Clubs exist both in urban areas and in the interior of the states of Brazil. The research sources are based mainly on oral testimony, coming from the testimonies of those who actively participated in the process and in scientific research published. Photos are considered excellent sources of information beyond the accounting records and minutes of meetings among others. The research studies point to the importance of these organizations not only as another form of cultural survival, but also in response to the racist and discriminating society, as places of leisure and entertainment, socialization, maintenance of traditions and affirmation of identities. <![CDATA[História da Escola Chules Princesa e a luta por uma educação diferenciada]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100055&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo procura sintetizar o trajeto de lutas, perseguições e resistências que marcam a trajetória das comunidades quilombolas pelo reconhecimento de seus direitos fundamentais, principalmente na área da educação. Presentes em quase todos os estados brasileiros, as comunidades quilombolas foram perseguidas e destruídas antes da Abolição, esquecidas depois desta, e somente obtendo o direito ao reconhecimento com a promulgação da Constituição Federal de 1988. Denominadas quilombos, terras de pretos, comunidades rurais negras, comunidades quilombolas, comunidades remanescentes de quilombos, mocambos, dentre outros, estas comunidades têm em comum a descendência africana, laços de parentesco, tradições ancestrais e a manutenção de práticas coletivas. Ainda estão sujeitas a violências, como a invasão de suas terras e o racismo institucional que determina a dificuldade de acesso a bens, serviços e direitos básicos. A conquista da Escola Chules e das Diretrizes Curriculares da Educação Quilombola representam marcos históricos.<hr/>Abstract: This article seeks to synthesize the path of struggle, persecution and resistance marking the history of the quilombola communities for the recognition of their fundamental rights, especially in the field of education. Present in almost all Brazilian states, the quilombola communities were persecuted and destroyed before the Abolition, forgotten after it, and only reaching the right of being recognized with the enactment of the 1988 Federal Constitution. Called quilombos, lands of blacks, rural black communities, quilombola communities, quilombola remaining communities, and mocambos, among others, these communities have in common the African descent, kinship ties, ancestral traditions and the maintenance of collective practices. They are still subject to violence, such as the invasion of their lands and the racism still present in the institutions that determines the difficulty of access to goods, services and basic rights. The conquest of the Chules School and the Curriculum Guidelines for the Quilombola School Education represent landmarks. <![CDATA[A educação das relações étnico -raciais na linguagem e diálogos brasileiros]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100067&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O propósito do artigo é enfocar a trajetória das relações étnico-raciais desenvolvidas e aplicadas no Brasil, ao longo de sua história, como das linguagens específicas inerentes à convivência e formação do povo brasileiro. De experiências culturais negra, indígena e europeia, a formação do povo foi influenciada por teorias e conceitos forjados no poder da colonização e em sua hierarquia dominante. Abordaremos a dimensão de como as imagens e outras figuras exercem forte poder persuasivo, pela repetição de clichês e estereótipos, que se transformam num foro de verdade com o passar dos tempos. Pensar o negro como imagem depreciativa é tê-lo como incapaz de trilhar o caminho da civilização como uma raça subordinada, conforme as teorias raciais de Lapouge (1854-1930), Spencer (1820-1903), Ingenieros (1877-1925), Nina Rodrigues (1862-1906) e Oliveira Viana (1833-1951).<hr/>Abstract: The purpose of the article is to focus on the pathways of the ethnic and racial relations developed and applied in Brazil, throughout its history, as well as to specific languages inherent to the living together and the formation of the Brazilian people. The formation of the people, born out of black, indigenous and cultural experiences, was influenced by theories and concepts forged under the power of the colonization and its dominant hierarchy. We´ll deal with the dimension of how images and other figures have strong persuasive power, through the repetition of clichés and stereotypes that become a recognized truth as time goes by. To consider the blacks in a disparaging way is to conceive them as a subordinate race unable to walk the path of civilization in line with the racial theories de Lapouge (1854-1930), Spencer (1820-1903), Ingenieros (1877-1925), Nina Rodrigues (1862-1906) and Oliveira Viana (1833-1951). <![CDATA[Tessituras e reflexões na formação continuada de professores em educação étnico -racial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100091&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Objetiva-se analisar a formação continuada de professores em educação étnico- -racial e suas tessituras a partir das experiências do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros (NEAB) da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), no período de 2010-2012. A fundamentação teórico-metodológica foi pautada considerando-se a cosmovisão africana, as especificidades históricas e culturais da população negra nos diversos espaços geográficos do Brasil e a análise dos processos opressivos de dominação sobre os africanos e afrodescendentes. Os participantes da pesquisa foram profissionais das áreas docente, pedagógica e gerencial que atuavam na educação básica no sistema estadual de ensino. Propõe movimentos interligados de observação participante e entrevistas. Dentre outros aspectos, aponta que uma das principais vias para o aperfeiçoamento e organização do trabalho escolar e pedagógico nas escolas é compreender que a cosmovisão africana, reinventada em territórios brasileiros, contribui para o enriquecimento do debate acerca de diversas questões. Conclui-se que as ações investigativas dos Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros (NEABS), constituídos nas Instituições de Ensino Superior (IES), devem considerar a afirmação do caráter pluriétnico da sociedade brasileira, a formação de professores para atuar na promoção da igualdade racial e a eliminação de qualquer fonte de discriminação e desigualdade racial.<hr/>Abstract: The objective here is to analyze the teachers’ in-service training and its weavings starting from the experiences of the African-Brazilian Studies Center (NEAB) of the Federal University of the Espirito Santo State (UFES), from 2010-2012. The theoretical and methodological approaches were based on the African worldview, on the cultural and historical specifications of the black population in different areas of Brazil and on the analysis of the oppressive domination processes upon Africans and African descendants. The research participants were teachers, educators and managers who work with basic education at the State educational system. It proposes connected movements of participatory observation and interviews. Among other aspects, it highlights the fact that one of the main ways toward the improvement and organization of the school and pedagogical work is the understanding that the African worldview, as reinvented in the Brazilian territories, contributes to the enrichment of the discussions over several issues. The conclusion is that the investigative actions of the African-Brazilian Studies Centers (NEABS), existing at the higher education Brazilian institutions (IES), should take into consideration the affirmation of the multiethnic nature of Brazilian society, the training of teachers to bring about racial equality, and the elimination of all sources of discrimination and racial inequality. <![CDATA[Protagonismo quilombola: seus sujeitos e seus saberes influenciando a educação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100107&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo objetiva apresentar os sujeitos e os saberes quilombolas que influenciam na educação, bem como a educação existente nestas comunidades no Brasil e em particular do Estado de São Paulo. Além disso, busca estabelecer o que são quilombos, a origem do termo e a história política e cultural dessas populações no país, traçando um continuum de tempo que possibilite o entendimento da realidade desses grupos e comunidades em diversos pontos do país no século XXI. Assim, teremos a oportunidade de refletir, problematizar e concretizar alguns aspectos que norteiam a realidade das comunidades quilombolas no Brasil, como também ampliar nossa capacidade crítica sobre o processo educacional em curso.<hr/>Abstract: This article aims at presenting the quilombola people and their knowledge, as they influence education, as well as and the education that exists in these communities in Brazil, particularly in the state of São Paulo. Furthermore, it tries to explain what are the quilombos, the origin of the term and the political and cultural history of these populations in the country, drawing a time continuum to facilitate the understanding of the reality of these groups and communities in various parts of the country in the XXI century. Thus we will have the opportunity to reflect, discuss and clarify some aspects that guide the reality of the quilombola communities in Brazil, and therefore to expand our critical capacity about the present educational process. <![CDATA[Formação de professores para história das(os) afrodescendentes brasileiros(as)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100121&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: O desinteresse pela história dos(as) afrodescendentes no sistema educacional brasileiro é notável, pela visível tentativa de apagamento da Lei nº 10.639/03, com o surgimento da Lei nº 11.645/08, e pela indiferença no âmbito das licenciaturas e nas formações continuadas em formar profissionais (re)conhecedores do legado africano no processo civilizatório da humanidade, ao não incutir neles o conhecimento da afrodescendência e da filosofia e cultura de base africana. O texto objetiva revelar as práticas pedagógicas na disciplina História dos Afrodescendentes no Brasil no curso de Pedagogia da UFC para a aplicação da Lei nº 10.639. Para tanto, é importante apontar o visível desinteresse histórico do governo brasileiro em formar professores no que se refere ao conhecimento da história dos(as) africanos(as) e dos(as) afrodescendentes brasileiros(as). A metodologia se assentará em visibilizar a ausência de formação de professores nas reformas educacionais brasileiras, apresentar a disciplina História dos Afrodescendentes no Brasil e como foi ministrada e a percepção dos estudantes sobre ela. A abordagem teórica é a da afrodescendência e da avaliação educacional. Os resultados apontam a perplexidade dos(as) estudantes perante a história dos(as) pretos(as) brasileiros(as). Conclui que a prática pedagógica envolveu tanto uma reflexão intrínseca como extrínseca aos(às) graduandos(as), acerca deles mesmos, a eles e de seu papel social.<hr/>Abstract: The lack of interest in the history of the African descendants in the Brazilian educational system is remarkable, by the clear attempt of erasing the Law n. 10.639/03 with the emergency of the Law n. 11.645/08 and by the indifference in the undergraduate and in-service education in the training of professionals who recognize the African legacy in the civilizing process of humanity, as they do not instill in them the knowledge of the reality and meaning of the African descent and the philosophy and culture of African origin. The text aims at revealing the pedagogical practices in the discipline History of the African descendants in Brazil in the Course of Pedagogy to obey the Law n. 10.639/03. For that it is important to highlight the clear and historical lack of interest of the Brazilian government in training teachers with a good knowledge of the history of Africans and of Brazilian African descendants. The methodology will be focused in the presentation of the absence of teachers training in the Brazilian educational reforms, in the description of the discipline History of the African descendants in Brazil, in the how it has been taught and in the how the students perceive it. The theoretical approach is that of the African descent and of the educational evaluation. The results point to the perplexity of the students as they face the history of blacks in Brazil. The conclusion is that the pedagogical practice involved both an intrinsic and an extrinsic reflection in the students about themselves and their social role. <![CDATA[Quilombo ivaporunduva: processo histórico e organização social e territorial]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100137&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este texto é resultado da pesquisa concluída no curso de mestrado em educação, que teve como proposta caracterizar a vida da Comunidade Negra Agroflorestal Quilombo Ivaporunduva, localizada no Vale do Ribeira, no Estado de São Paulo, focando o processo histórico e a organização social e territorial dessa população. Com elementos que caracterizam a pesquisa etnográfica, a investigação buscou reconstruir a história da Comunidade Tradicional Quilombo Ivaporunduva, a partir das memórias dos quilombolas sobre seu passado, seu trabalho, seus confrontos e resistências para permanecerem no território. Sua organização familiar, seus modos de pensar, suas críticas em relação ao sistema econômico, político e social, no qual foram e continuam inseridos, não podem ser dissociados de todo esse mais amplo contexto de estrutura e poder social. Concluiu-se que as relações que os quilombolas de Ivaporunduva mantêm com outras organizações sociais e o modo como se articulam em defesa de seu território são ações que os constituem como sujeitos de sua história coletiva e essas actions são compreendidas como práticas educativas.<hr/>Abstract: This article shows the results of the already finished research for the Master of Education course, which intended to characterize the life of the Black Agroforestry Community Quilombo Ivaporunduva, located in Vale of the Ribeira, in the State of São Paulo, focusing on the historical process and on the social and territorial organization of this population. With elements that characterize the ethnographic work, the research sought to reconstruct the history of the Traditional Community Quilombo Ivaporunduva from the memories of the quilombolas about their past, their work, their confrontations and resistance to remain in the territory. Their family organization, their thinking, their criticism of the economic, political and social system in which were and remain inserted cannot be separated from all this broader context of social structure and power. It was concluded that the relations that the Ivaporunduva quilombolas maintain with other social organizations and the way they articulate themselves for the defense of their territory are actions that constitute them as subjects of their collective history and these actions are understood as educational practices. <![CDATA[A educação escolar quilombola no Estado de São Paulo: novas diretrizes]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100153&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo trata dos percursos da Educação Escolar Quilombola como política pública de atendimento às necessidades educacionais das populações quilombolas no Brasil. Aborda inicialmente as discussões em âmbito nacional, como a garantia de autodefinição das comunidades como quilombolas, prevista no artigo 68 das disposições transitórias da Constituição de 1988 para, logo em seguida, tratar das políticas específicas para a área da educação. Num segundo momento, aborda as comunidades quilombolas do Estado de São Paulo, destacando a criação do Núcleo de Inclusão Educacional na Secretaria Estadual de Educação, em 2012, e a institucionalização da Educação Escolar Quilombola como modalidade de ensino específica, por meio da publicação das Diretrizes Nacionais para a Educação Escolar Quilombola. Por fim, apresenta algumas ações realizadas pelo Núcleo de Inclusão Educacional, em seu primeiro ano de existência, com vistas a criar um alicerce seguro para sustentar as lutas que se seguem na busca por uma educação quilombola diferenciada de fato e de direito, com qualidade.<hr/>Abstract: This article discusses the pathways of the Quilombola School Education as a public policy to meet the educational needs of the quilombola population in Brazil. First, it explores the discussions at the national level, like the guarantee of self-definition of communities as quilombola under Article 68 of the transitional provisions of the 1988 Constitution to, shortly thereafter, to focus on the specific policies for education. Secondly, it deals with the quilombola communities of the State of São Paulo, highlighting the creation of the Núcleo de Inclusão Educacional (Center for Educational Inclusion) in the Department of Education of the State (Secretaria da Educação do Estado de São Paulo) in 2012, and the institutionalization of the Quilombola School Education as a specific teaching modality, in the publication of the National Curriculum Guidelines for the Quilombola School Education. Finally it presents some actions performed by the Center for Educational Inclusion in its first year of existence, aiming at the creation of a firm foundation to support the struggles in the pursuit of a differentiated quilombola education in factual and legal ways, with quality. <![CDATA[Territórios negros: migrações e reterritorialização do espaço urbano periférico]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100167&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este ensaio refere-se aos movimentos migratórios ocorridos entre a população negra no período pós-abolição. São histórias de chegada à cidade de Carapicuíba - São Paulo, na primeira metade do século XX, que narram os processos de reterritorialização do espaço. Nossa reflexão é fruto de uma pesquisa para o mestrado em educação que utiliza a história de vida, por meio da história oral e de fontes fotográficas, para a elaboração das referências de população negra na localidade de Carapicuíba.<hr/>Abstract: This essay deals with the migratory movements that occurred among the black population in the post-abolition period. It includes stories of their arrival in the town of Carapicuíba - São Paulo, in the first half of twentieth century, which describe the processes of the reterritorialization of the space. Our reflection is the result of a research for a master’s theses in education using the life history, via the oral history and use of photographic sources to create references for the black people in the city of Carapicuíba. <![CDATA[Educação e oralidade na cultura negra no Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2014000100191&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo: Este artigo tem por objetivo revelar o modo de transmissão oral e o aporte de saberes educativos contidos nas culturas tradicionais afro-brasileiras. Essas culturas são herdeiras de um saber africano e sua forma de transmissão geracional por meio da oralidade preserva princípios e valores relevantes ao estabelecimento de uma ética universal. O encontro com essas culturas, realizado de modo a reconhecer a sua relevância histórica, possibilita a superação de crises sociais, tais como as desencadeadas pelo preconceito e pela discriminação raciais. A proposta da Lei Federal 10.639/2003, que torna obrigatório o ensino da história e cultura africana e afro-brasileira nas escolas, permite repensar as práticas culturais afro-brasileiras para além de suas aparências, desvendando o valor educativo contido nelas.<hr/>Abstract: This article aims at describing the oral transmission system and the contribution of the educational cognizance existing in the traditional Afro-Brazilian cultures. These cultures inherited an African knowledge and their form of transmission among generations via the orality maintains principles and values that are relevant to the establishment of a universal ethics. The encounter with these cultures, held in such a way that permits to recognize their historical relevance, makes it possible the overcoming of social crises, such as those triggered by prejudice and racial discrimination. The proposal of the Federal Law n. 10,639/2003, which makes mandatory the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture in schools, allows for the rethink of the Afro-Brazilian cultural practices beyond their appearances, revealing the educational value contained in them.