Scielo RSS <![CDATA[Comunicações]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-121X20150001&lang=es vol. 22 num. 1 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[EDITORIAL]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[The bolsa família program: the perceptions of beneficiary mothers on education and the possible construction of a new life for their children]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100007&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O Programa Bolsa Família (PBF) é um programa de transferência de renda condicionada do governo federal destinado a famílias em situação de pobreza e extrema pobreza. Na área da educação, exige-se a frequência escolar mínima de 85% para crianças entre 6 e 15 anos e de 75% para jovens entre 16 e 17 anos. De acordo com os formuladores do programa, o cumprimento das condicionalidades seria um fator importante para romper com a chamada transmissão intergeracional da pobreza. O artigo analisa como a exigência de frequência escolar mínima para beneficiários do PBF, com idades entre 6 e 17 anos, é percebida pelas titulares do benefício residentes na região sul de Campinas (SP). Para isso, foram realizadas vinte entrevistas semiestruturadas com beneficiárias do PBF com filhos matriculados em uma escola pública na região sul deste município. Os resultados mostram que a condicionalidade relacionada à educação é considerada positiva na percepção das beneficiárias, mas elas não acreditam que a frequência escolar seja fator decisivo para romper com a pobreza no futuro. Para as beneficiárias, não basta manter seus filhos na escola sem levar em consideração a qualidade do ensino que lhes é oferecido. Ao final, refletimos sobre os limites e possibilidades da exigência de frequência escolar mínima como fator de enfrentamento da pobreza, assim como desafios suscitados pela análise das falas das entrevistadas que classificam a educação como “defasada”, mas, mesmo assim, mantêm seus filhos na escola pública, uma vez que não podem arcar com os custos de uma educação privada.<hr/>ABSTRACT The Bolsa Família Program is a conditional cash transfer program of the Federal Government target on poor families. The program design seeks to face the poverty by articulating actions in two periods of time. In short term, to transfer income directly to the families, acting in the reduction of the so-called absolute poverty. In long term, to fight the so-called intergenerational transmission of poverty by means of conditionality’s associated to health, and above all, education. In education, it requires a minimum school attendance of 85% for children between 6 and 15 years old and 75% for young people between 16 and 17 years old. The article analyzes how the Program’s requirement of a minimum school attendance for children between 6 and 17 years old is perceived by the benefiaries living in the Southern region of Campinas (state of Sao Paulo). To achieve that, twenty semi-structured interviews were conducted with program beneficiaries with children enrolled in a public school in the southern part of this city. The results show that the condition related to education is considered positive by the beneficiaries, but they do not believe that school attendance is a decisive factor to break away from poverty in the future. To the beneficiaries, it is not enough to keep their children in school without taking into consideration the quality of the education that is offered to them. Finally, we reflect on the limits and possibilities of the minimum school attendance requirement as an element to fight poverty. We also reflect on the challenges posed by the analysis of the interviewees speeches, for whom education is “outdated”, but even so, they keep their children in public schools, since they cannot afford the costs of private education. <![CDATA[El discurso pedagógico contemporáneo: restricciones, prohibiciones y exaltaciones]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100027&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este trabalho tem como objetivo analisar as práticas pedagógicas desenvolvidas pelos professores na contemporaneidade. Para isso, analisam-se discursos coletados em entrevistas semiestruturadas com professores da rede municipal de Novo Hamburgo (RS). Esta pesquisa apoia-se nos estudos foucaultianos e compreende os discursos analisados como pertencentes a uma ordem discursiva mais ampla que controla, regula e ordena as práticas docentes na atualidade. Dessa forma, construíram-se duas unidades analíticas: a centralização do aluno no processo educativo e a descentralização do professor. Este texto pretende mostrar como esses discursos foram constituídos historicamente e passaram a compor a agenda pedagógica a partir de um jogo discursivo que legitimou determinados enunciados e, com isso, produziu alguns deslocamentos nos discursos acerca do papel da escola, do professor, da organização do currículo escolar etc. Tal exercício tem a intenção de desnaturalizar alguns enunciados considerados imperativos que reforçam e potencializam algumas máximas do discurso pedagógico contemporâneo.<hr/>ABSTRACT This paper aims at analyzing the current pedagogical practices developed by teachers. To do so, we analyze the discourses collected in semi-structured interviews with teachers of municipal schools of Novo Hamburgo/RS. This research relies on the studies by and understands the analyzed discourses as belonging to a broader discursive order that controls, regulates, and organizes the current teaching practices. Thus, two analytical units were constructed: the student’s centralization in the educational process and the teacher’s decentralization. This study aims at showing how these discourses were historically built, becoming part of the teaching schedule based on a discursive game that legitimized certain utterances and, thereby, produced some dislocations in the discourse about the roles of the school, the teacher, the curriculum’s organization, etc. This exercise is intended to deconstruct some imperatives statements that reinforce and enhance some maxims of the contemporary pedagogical discourse.<hr/>RESUMEN Este trabajo tiene como objetivo analizar las prácticas pedagógicas desarrolladas por los profesores en la actualidad. Para ello, analizamos los discursos recogidos en las entrevistas semi-estructuradas con profesores de la red municipal de Novo Hamburgo (RS). Esta investigación se basa en estudios de Foucault y entiende los discursos analizados como pertenecientes a un orden discursivo más amplio que controla, regula y organiza las prácticas de enseñanza en la actualidad. Así, se han construido dos unidades de análisis: la centralización del alumno en el proceso educativo y la descentralización de los maestros. Este texto tiene como objetivo mostrar cómo estos discursos fueron históricamente constituidos y ahora son parte de la agenda educativa a partir de un juego discursivo que ha legitimado ciertas enunciaciones y, por lo tanto, producido algunos cambios en los discursos sobre el papel de la escuela, el profesor, la organización curricular, etc. Este ejercicio pretende desnaturalizar algunas declaraciones consideradas imperativas que refuerzan y potencian algunas máximas del discurso pedagógico actual. <![CDATA[Infancia, tiempo y experiencia: una mirada para la educación de “Pinocho”]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100041&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O tema da formação do homem tem se constituído em um universo bastante profícuo para as pesquisas na área das ciências humanas. Desde a Grécia clássica, a constituição do homem vem sendo retratada por meio de discursos literários/poéticos, filosóficos, ou romanescos. O tema desse texto versa sobre o processo de constituição do sujeito. Para retratar esse processo, apropriaremo-nos da literatura e do cinema, como discursos possíveis para refletir sobre a formação do homem. Tomaremos a obra As aventuras de Pinóquio, de Carlo Collodi, e o filme Pinóquio, de Benigni, como discursos sobre a formação e constituição do homem. Na primeira parte do trabalho apresentaremos a tipologia do romance proposta por Bakhtin, buscando em Pinóquio as características do romance de formação. Na segunda parte, refletiremos sobre o conceito de educação subjacente na obra. Para isso, faremos um paralelo entre a obra de Collodi com o conceito de educação em Durkheim.<hr/>ABSTRACT The theme of man’s formation has become a particularly advantageous universe for research in the humanities. Since classical Greece, the constitution of man has been portrayed through literary/poetic, philosophical or Romanesque discourses. The theme of this paper is the subject’s process of constitution. To approach this process, we will resort to literature and cinema as possible discourses to reflect on the formation of man. We will take Carlo Collodi’s work The Adventures of Pinocchio, and Benigni’s film Pinocchio, as discourses on the formation and constitution of man. In the first part of the paper we will present the typology of the novel as proposed by Bakhtin, searching in Pinocchio the features of the romance of formation. In the second part, we will reflect on the concept of education underlying the work. To do so, we will make a parallel between the work of Collodi and the concept of education in Durkheim.<hr/>RESUMEN EL TEMA DE la formación del hombre se ha constituido en un universo particularmente ventajoso para la investigación en las humanidades. El objeto de este trabajo es el proceso de constitución del sujeto. Para interpretar este proceso, tomaremos la literatura y el cine como posibles discursos para reflexionar sobre la formación del hombre. Tomaremos la obra Las aventuras de Pinocho, de Carlo Collodi, y la película Pinocho, de Benigni, como discursos sobre la formación y constitución del hombre. En la primera parte del artículo se presenta la tipología de la novela propuesto por Bajtín, buscando en Pinocho las características del romance de formación. En la segunda parte, se reflexiona sobre el concepto de la educación que subyace en la obra. Para ello, vamos a hacer un paralelo entre la obra de Collodi con el concepto de la educación en Durkheim. <![CDATA[La política educativa en el estado de São Paulo: el Programa Leer y Escribir]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100053&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Em meados da década de 1990, o estado de São Paulo implantou uma série de reformas educacionais com a justificativa de melhorar a qualidade da educação. A concretização das medidas estendeu-se ao longo dos anos até que, em 2008, ocorreu a implantação do Programa Ler e Escrever. Este caracteriza-se como um conjunto de ações articuladas que inclui formação, acompanhamento, elaboração e distribuição de materiais pedagógicos e outros subsídios, constituindo-se como uma política pública para o ciclo I. Nesse sentido, o objetivo da pesquisa é analisar o Programa, especificamente para as classes de alfabetização. Para isso, realizamos análise dos documentos produzidos pela Secretaria de Educação do Estado de São Paulo referentes ao Programa Ler e Escrever. Mesmo não utilizando dados empíricos, as análises realizadas indicam uma tentativa de padronizar e controlar o trabalho docente por meio, por exemplo, do planejamento das aulas, da aplicação de atividades e de conteúdos em todas as salas, como revelam outros estudos sobre essa política educacional paulista. Os documentos oficiais examinados revelam indícios de um processo de homogeneização do trabalho realizado em sala de aula e a concepção de currículo como produto acabado, o que impossibilita o exercício autônomo e reflexivo do trabalho docente.<hr/>ABSTRACT In the mid-1990s, the state of São Paulo implemented a series of educational reforms on the grounds of improving the quality of education. The implementation of the measures extended over the years until, in 2008, the “Reading and Writing” program was implemented. The program consists in a set of coordinated actions including training, follow-up, preparation, and distribution of teaching materials as well as other subsidies, being considered a Public Policy for the 1st Cycle. In this sense, the objective of this research is to analyze the program, specifically for literacy classes. To do so, we made an analysis of the documents produced by the Secretariat of Education of the State of São Paulo related to the Reading and Writing Program. Even though the study did not make use of empirical data, the analyzes indicate an attempt to standardize and control the teaching work through, for example, class planning, the implementation of activities and contents in all classrooms, as shown by other studies of this educational policy of the state of São Paulo. The examined official documents show evidence of a labor homogenization process carried out in classrooms and the conception of curriculum design as a finished product, which prevents the autonomous and reflective exercise of teaching.<hr/>RESUMEN A mediados de la década de 1990, el estado de São Paulo implementó una serie de reformas educativas por motivos de mejora de la calidad de la educación. La aplicación de las medidas se ha extendido a lo largo de los años hasta que, en 2008, se implementó el Programa “Lectura y Escritura”. Este se caracteriza por ser un conjunto de acciones coordinadas que incluyen capacitación, entrenamiento, preparación y distribución de materiales didácticos y otros subsidios, estableciéndose como una política pública para el ciclo I. En este sentido, el objetivo de la investigación es analizar el Programa, específicamente para las clases de alfabetización. Para esto, se realizó un análisis de los documentos producidos por la Secretaría de Educación del Estado de São Paulo para el Programa Lectura y Escritura. Aunque no se utilizan datos empíricos, los análisis indican un intento de estandarizar y controlar las labores de enseñanza a través de, por ejemplo, la planificación de las clases, la implementación de actividades y contenidos en todas las clases, como muestran otros estudios de esta política educativa de Sao Paulo. Los documentos oficiales examinados muestran evidencias de un proceso de homogeneización del trabajo realizado en clase y el diseño del plan de estudios como un producto terminado, lo que impide el ejercicio autónomo y reflexivo de los maestros. <![CDATA[Formación y práctica de enseñanza: relaciones y peculiaridades de los campos de conocimiento]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100065&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Relacionar formação e atuação docente tem se constituído um desafio à pesquisa sobre formação de professores, que deve ser compreendida como um processo contínuo. Nessa direção, o presente trabalho discute dados de uma pesquisa que buscou investigar especificamente os cursos de licenciatura em Biologia, Física, Matemática e Química, nos aspectos didático, pedagógico e prático, sob a ótica de professores que atuam no ensino fundamental e médio das redes pública e particular de ensino de um município mineiro, e que desenvolveram sua formação em uma instituição de prestígio deste município. A partir de entrevistas semiestruturadas, coletamos dados que nos permitiram identificar saberes adquiridos pelos professores ao longo do curso de graduação, destacando os saberes experienciais, construídos por meio dos estágios curriculares obrigatórios. Além dessa compreensão, os dados permitiram-nos relacionar sugestões para a melhoria dos cursos de formação naquelas áreas de conhecimento e confirmar a hipótese do estudo, ou seja, a configuração do campo das licenciaturas, na última década, permanece pouco alterada.<hr/>ABSTRACT To relate training and teaching practice has been a challenge to researches on teacher education, which should be understood as a ongoing process. In this sense, this paper discusses data from a study that sought to specifically investigate the degree courses in Biology, Physics, Mathematics, and Chemistry in their educational, pedagogical and practical aspects, from the perspective of teachers working in the primary and secondary levels of public and private schools of a city in Minas Gerais who had developed their training in a prestigious institution in this city. Through semi-structured interviews, we collected data that allowed us to identify the teachers’ knowledge acquired throughout their undergraduate program, highlighting the experiential knowledge built through mandatory internships. In addition, the data allowed us to develop suggestions for the improvement of training courses in those areas of knowledge and confirm the hypothesis of the study, i.e., the configuration of the field of undergraduate education in the last decade has undergone little change.<hr/>RESUMEN Relacionar la formación y la acción docente ha sido un desafío a la investigación sobre la formación del profesorado, que debe entenderse como un proceso continuo. En este sentido, el presente trabajo analiza datos de un estudio que pretendía investigar específicamente los cursos de licenciatura en Biología, Física, Matemáticas y Química en los aspectos de la enseñanza, pedagógicos y prácticos, desde la perspectiva de los profesores que trabajan en redes primarias y secundarias de las escuelas públicas y privadas de una ciudad de Minas Gerais, y que han desarrollado su formación en una institución de prestigio de este municipio. A partir de entrevistas semiestructuradas, se recogieron los datos que nos han permitido identificar los conocimientos adquiridos por los profesores durante el curso de graduación, destacando el conocimiento experimental, construido a través de pasantías obligatorias. En este entendimiento, los datos nos han permitido relacionar las sugerencias de mejora de los cursos de capacitación en las áreas de conocimiento y confirmar la hipótesis del estudio, es decir, la configuración del curso de pregrado en la última década sigue con pocos cambios. <![CDATA[Deporte-telespetáculo: implicaciones para la formación en educación física]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100083&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este estudo teve como objetivo analisar o esporte difundido pela televisão e identificar possíveis implicações desse fenômeno social para a formação profissional em Educação Física. Como procedimento metodológico, foi realizada pesquisa bibliográfica de caráter qualitativo em autores da Sociologia, Antropologia e da Educação Física que se centram em um referencial sociocultural. Ao término da análise, identificou-se que o esporte difundido pela mídia segue o modelo do esporte de alto rendimento, e esta parece ser a única referência a ser seguida pelos estudantes de Educação Física que, ao voltarem sua atenção também ao esporte como prática e como lazer, poderão adquirir conhecimentos fundamentais para a cultura corporal de movimento. Por isso, é fundamental que os estudantes tenham acesso à discussão das diferenças entre o esporte presencial e o esporte telespetáculo, assim como a elementos básicos e categorias para analisar o esporte telespetáculo, e isso poderá ocorrer por meio de disciplina específica ou a partir das diferentes disciplinas da grade curricular.<hr/>ABSTRACT This study aimed at analyzing the sport broadcast on television and identify possible implications of this social phenomenon for the vocational training in physical education. As a methodological procedure, a literature review with a qualitative approach was conducted with a focus on Sociology, Anthropology and Physical Education authors with a socio-cultural reference. At the end of the analysis, it was identified that the media broadcasts the high performance sports model, and this seems to be the only reference to be followed by Physical Education students who, when focusing on sports as a practice and as leisure, may acquire fundamental knowledge to the culture of body movement. So it is essential that students have access to debates on the differences between face to face sports and the TV show sports, as well as the basic elements and categories to analyze the TV show sports, and this may occur through a specific discipline or through the different curricular disciplines.<hr/>RESUMEN Este estudio tuvo como objetivo analizar la difusión del deporte en la televisión e identificar posibles implicaciones de este fenómeno social de la formación profesional en educación física. Como procedimiento metodológico, se realizó una investigación bibliográfica de naturaleza cualitativa en autores de Sociología, Antropología y Educación Física que se centran en un marco socio-cultural. Al final del análisis, se identificó que el deporte difundido por los medios de comunicación sigue el modelo deportivo de alto rendimiento, y esta parece ser la única referencia a seguir por los estudiantes de Educación Física que al dirigir su atención también al deporte como una práctica y como ocio, podrán adquirir conocimientos fundamentales de la cultura de los movimientos del cuerpo. Por lo tanto, es esencial que los estudiantes tengan acceso a la discusión de las diferencias entre el deporte presencial y el deporte telespetáculo, así como los elementos básicos y categorías para analizar el deporte telespetáculo, y esto puede ocurrir a través de una disciplina específica o de diferentes materias del currículo. <![CDATA[Formación de profesoras en el curso de pedagogía: el pensamiento y la experiencia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100099&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Esta pesquisa foi dedicada à análise das percepções e reflexões sobre a formação de professores por profissionais que atuam como docentes. Esta questão foi examinada por meio da recolha de dados e discussão do caso de três pedagogas que trabalhavam como docentes da educação básica nos níveis infantil e fundamental I. Especificamente, buscou-se identificar e examinar o entendimento e as reflexões das voluntárias do estudo sobre a formação de professores no que diz respeito às seguintes dimensões: a) o interesse histórico e a delimitação da noção de formação de profissionais para a docência; b) o espaço ocupado pela formação de professores na Ciência da Educação; c) o sentido pessoal atribuído à formação vivenciada na graduação em Pedagogia. Os resultados apontaram que as professoras consideram que a subárea da Ciência da Educação, à qual a formação docente vincula-se, é a Pedagogia. Registrou-se, ainda, forte rejeição à terminologia “formação”, percebida como visão de desenvolvimento humano para a profissionalidade marcada por ações autoritárias e impositivas, em oposição ao ideal de parceria entre os docentes e seus alunos. No tocante ao sentido da formação vivenciada no curso de Pedagogia, em alguns momentos foi considerada excessivamente teórica e, em outras situações, como facilitadora da apropriação de saberes relevantes para a ação laboral docente.<hr/>ABSTRACT This research was devoted to the analysis of the teachers’ perceptions and reflections on teacher training. This question was examined by means of data collection and discussion of the case of three educators who worked as teachers of the basic education in the kindergarten and elementary levels. Specifically, we sought to identify and examine what the volunteers of the study understand and think of teacher training with regard to the following dimensions: a) the historical interest and delimitation of the concept of professional teacher training; b) the space occupied by teachers within the Science of Education; c) the personal meaning attributed to the training experienced in the undergraduate course in Education. The results show that teachers consider Pedagogy as a sub-area of the Science of Education, to which teacher training is linked. We also observed a strong rejection to the term “training”, perceived as human development for professional life marked by authoritarian and forceful actions, as opposed to the ideal of partnership between teachers and their students. As to how the training was experienced within the course of Education, at times it was considered too theoretical and, in other situations, as facilitating the appropriation of relevant knowledge for teacher’s work.<hr/>RESUMEN Esta investigación se dedica al análisis de las percepciones y reflexiones que los maestros tienen sobre la formación de profesores. Esta cuestión fue examinada por medio de la recolección de datos y discusión del caso de tres educadoras que trabajaban como profesoras de educación básica. En concreto, hemos tratado de identificar y examinar la comprensión y reflexión de los voluntarios del estudio sobre la formación del profesorado en relación con las siguientes dimensiones: a) el interés histórico y la delimitación del concepto de formación profesional para los maestros; b) el espacio ocupado por la formación del profesorado en las Ciencias de la Educación; c) el significado personal atribuido a la formación vivenciada en el curso de Pedagogía. Los resultados muestran que los profesores consideran que la Pedagogía es la sub-área de las Ciencias de la Educación a la que se vincula la formación del profesorado. Se observó también un fuerte rechazo del término “formación”, percibido como una visión del desarrollo humano para el profesionalismo marcada por acciones autoritarias y impositivas, en oposición al ideal de asociación entre los profesores y sus alumnos. Con respecto a la formación vivida en el curso de Pedagogía, en ocasiones se consideró demasiado teórica y, en otras situaciones, como facilitadora de la apropiación de conocimientos relevantes para la acción docente. <![CDATA[El régimen de progresión continua en el estado de São Paulo: indicadores y perspectivas de para nuevas investigaciones]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100119&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este trabalho tem por objetivo colaborar para um melhor entendimento da implantação do Regime de Progressão Continuada (RPC) e de seus resultados, caracterizando os indicadores e perspectivas para novas pesquisas, por meio de uma investigação nos trabalhos científicos de mestrado e doutorado sobre o RPC – implantado no estado de São Paulo no período de 2000 a 2012. A pesquisa, de natureza qualitativa e de perfil descritivo, investigou 69 resumos de dissertações e teses sobre o assunto em São Paulo, constantes no banco de teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Os resultados apontam que o RPC foi e continua sendo alvo de controvérsia por parte de docentes, alunos, pais e pesquisadores. Os objetivos democráticos e inclusivos do RPC também não têm sido atingidos, segundo os pesquisadores. O RPC pode ter contribuído para que o aluno permaneça na escola, mas não ampliou a possibilidade de superação das dificuldades de aprendizagem.<hr/>ABSTRACT This work aims to contribute to a better understanding of the implementation of the Continued Progression Regime (CPR) and its results by means of an investigation into master’s and doctorate scientific works on the CPR – implemented in the state of São Paulo from 2000 to 2012 – characterizing the indicators and prospects for further research. This qualitative and descriptive research investigated 69 abstracts of dissertations and theses on the subject in São Paulo, provided by the databank of the Higher Education Personnel Training Coordination (Capes). The results show that CPR was and still is a controversial matter to teachers, students, parents, and researchers and its democratic and inclusive goals have also been affected, said the researchers. The CPR may have contributed to students to remain in school, but it has not extended the possibility of overcoming learning difficulties.<hr/>RESUMEN Este trabajo tiene como objetivo contribuir a una mejor comprensión de la aplicación del régimen de progresión continua (RPC) y sus resultados, caracterizando a los indicadores y las perspectivas de nuevas investigaciones, por medio de una investigación sobre el trabajo científico de maestría y doctorado sobre el tema. El RPC fue desplegado en el estado de São Paulo desde 2000 hasta 2012. La investigación, de perfil cualitativo y descriptivo, investigó 69 resúmenes de tesis y disertaciones sobre el tema en São Paulo, identificados en el banco de tesis de la Coordinación de Capacitación de Personal de Educación Superior (Capes). Los resultados muestran que el RPC ha sido y sigue siendo objeto de controversia por los profesores, estudiantes, padres de familia e investigadores. Los objetivos democráticos e inclusivos del RPC también se han visto afectados, dijeron los investigadores. El RPC puede haber contribuido a que el estudiante permanezca en la escuela, pero no ha extendido la posibilidad de superar las dificultades de aprendizaje. <![CDATA[Blogs, special education and ongoing teacher training: widening learning contexts through the web]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100141&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente texto apresenta uma reflexão acerca da formação continuada docente na área da educação especial, na perspectiva da educação inclusiva (com foco na oferta do atendimento educacional especializado como serviço prioritário), privilegiando os recursos de tecnologias digitais acessíveis como temática a ser conhecida, explorada e vivenciada pelos docentes nos contextos de aprendizagem entre seus pares. A construção teórica e metodológica é feita por meio da análise de blogs criados por um grupo de professores cursistas, participantes de um curso de formação continuada com ênfase nas tecnologias digitais acessíveis (TICs), na modalidade da educação a distância (EAD). Aponta-se, a partir da experiência documentada com os cursistas, a contribuição da arquitetura dos blogs como ferramenta digital de autoria, que alia a possibilidade de (re)invenção das práticas pedagógicas em educação especial e apresenta indícios que favorecem a (auto)formação continuada docente. Observam-se, nessa dinâmica formativa, as características ensaísticas e disparadoras da composição de uma “comunidade de prática”, isto é, de um grupo de profissionais reunidos em torno de objetivos comuns.<hr/>ABSTRACT This paper presents a reflection on ongoing teacher training in the field of Special Education, from the perspective of Inclusive Education (with a focus on the offer of Specialized Educational Assistance as a priority service) by privileging the resources of accessible digital technologies as a theme to be known, explored and experienced by teachers in learning contexts with their peers. The theoretical and methodological construction was grounded on the analysis of blogs designed by a group of teachers participating in an ongoing training course with emphasis on Accessible Digital Technologies in Distance Education. The documented experience with the course participants has shown the contribution of the blog’s architecture as an authorship digital tool that both enables the (re)invention of pedagogical practices in Special Education and presents evidence that favor ongoing teacher (self)training. In such education dynamics, we have noticed characteristics that trigger the composition of a “practice community”, i.e., a group of professionals gathered around common objectives <![CDATA[Notas sobre las políticas públicas para la educación profesional actual en Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100159&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Ao indagar, pela educação comparada, qual é a relação entre o mundo do trabalho e a educação, este artigo tem como objetivo expor e fazer breves comentários sobre a atual política pública para a educação profissional e tecnológica em vigor no Brasil. O ensino profissionalizante no Brasil tem sua trajetória marcada pela discriminação oriunda do período colonial, quando os ofícios manuais eram praticados por escravos, portanto, considerados inferiores. Defende-se que o atual Estado brasileiro busca apagar o estigma preconceituoso enraizado nesta modalidade de ensino, bem como responder à questão sobre o mundo do trabalho e a educação. Neste sentido, o mundo do trabalho é ideologicamente apresentado como um desafio à educação, especialmente quando se almeja deduzir e definir a forma do sistema educacional e seus métodos pedagógicos, bem como os conteúdos de ensino e estilos de avaliação a partir do princípio básico de gerar uma sociedade do conhecimento voltada para a economia do conhecimento.<hr/>ABSTRACT When inquiring, through comparative education, what is the relationship between the labor world and education, this article aims to expose and make brief comments on the current public policy for vocational and technological education in force in Brazil. The vocational education in Brazil has its trajectory marked by discrimination arising from the colonial period, when manual services were practiced by slaves, therefore, considered inferior. It is argued that the current Brazilian State seeks to erase the biased stigma rooted in this type of education, and approach the issue of the labor world and education. In this sense, the labor world is ideologically presented as a challenge to education, especially when it aims to infer and define the educational system and its teaching methods, as well as the educational contents and assessment styles based on the foundational principle of generating a knowledge society focused on the knowledge economy.<hr/>RESUMEN Al indagar, a través de la educación comparada, sobre cuál es la relación entre el mundo del trabajo y la educación, este artículo tiene como objetivo exponer y hacer breves comentarios sobre la política pública actual para la educación profesional y tecnológica en vigor en Brasil. La formación profesional en Brasil tiene su trayectoria marcada por la discriminación derivada de la época colonial, cuando los oficios manuales eran practicados por los esclavos, por lo tanto, considerados inferiores. Se argumenta que el Estado brasileño actual busca borrar el estigma de prejuicios arraigados en este tipo de educación, y abordar la cuestión del mundo del trabajo y la educación. En este sentido, el mundo del trabajo es ideológicamente presentado como un desafío a la educación, sobre todo cuando se pretende inferir y definir la forma del sistema educativo y sus métodos de enseñanza así como los contenidos de enseñanza y estilos de evaluación desde el principio básico de la generación una sociedad del conocimiento centrada en la economía del conocimiento. <![CDATA[Paulo Freire y Humberto Maturana: un diálogo (im) posible?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100173&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Neste artigo, temos como objetivo apresentar o resultado inicial de um percurso construído a partir das leituras e discussões realizadas pelas autoras a respeito dos pensadores Paulo Freire e Humberto Maturana. Como procedimento teórico-metodológico, recorremos ao levantamento e análise bibliográfica. Os dados foram descritos de modo suscinto, no que tange às origens biográficas dos referidos educadores, a diferenciação de origem de escolas filosóficas, além dos recortes de pensamentos que consideramos significativos. Nossa investigação concentrou-se no estudo de temas como história, humanização, linguagem, emoção, amorosidade, mudança, educação, diálogo, autonomia, conhecimento e política, presentes nas obras de Freire e Maturana. Buscamos, ao final, comparar as concepções e apresentar ensaios de aproximação e distanciamento entre os autores de modo a possibilitar reflexões e possíveis aprendizagens para aqueles que atuam como professores e pesquisadores na educação. Constatamos que os dois contribuem, portanto, para o surgimento de um outro olhar para a educação, no qual o respeito para consigo mesmo e o outro torna-se realidade por meio do diálogo.<hr/>ABSTRACT The objective of this article is to present the initial results of a process based on what the authors read and discussed about the thinkers Paulo Freire and Humberto Maturana. The theoretical-methodological approaches used were survey and literature review. The data were described in a concise manner when it came to the biographical background of the said educators; the differentiation between the origins of philosophical schools; and the thoughts that we considered significant. Our research focused on the study of topics such as: history, humanization, language, emotions, fondness, changes, education, dialogue, autonomy and knowledge present in the works of Freire and Maturana. In the end, we sought to compare the conceptions and present the similarities and differences between the authors to promote reflection and knowledge for those who work as teachers and researchers in education. We verified that both contribute to the emergence of a new way to look at education, in which the respect for ourselves and others becomes reality through dialogue.<hr/>RESUMEN En este artículo, tratamos de presentar los primeros resultados de una ruta construida a partir de las lecturas y discusiones desarrolladas por las autoras sobre los pensadores Paulo Freire y Humberto Maturana. Como procedimiento teórico y metodológico, utilizamos el levantamiento y revisión de la bibliografía. Los datos se describen de manera sucinta, con respecto a los orígenes biográficos de estos educadores, la diferenciación del origen de las escuelas filosóficas, además de recortes de pensamientos que consideramos importantes. Nuestra investigación se centró en el estudio de temas como la historia, la humanización, la lengua, la emoción, la belleza, el cambio, la educación, el diálogo, la autonomía, el conocimiento y la política en la obra de Freire y Maturana. Al final, buscamos, comparar las concepciones y presentar ensayos sobre las similitudes y diferencias entre los autores para permitir la reflexión y posibles aprendizajes para aquellos que trabajan como profesores e investigadores en educación. Se concluye que los dos contribuyen a la aparición de otra mirada a la educación, en el que el respeto por uno mismo y el otro se convierte en la realidad a través del diálogo. <![CDATA[La práctica de la supervisión de enseñanza en Sao Paulo: una abordaje instrumental o crítica?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100183&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo tem por objetivo central privilegiar a reflexão sobre alguns pressupostos da teoria crítica como referência para a ação supervisora da rede de ensino pública paulista. Os autores frankfurtianos e seus continuadores enfatizavam a racionalidade crítica como referência salutar para novas formas de pensar, interpretar e transformar o processo educativo e a sociedade. É nessa contextura que abordaremos o vigor da consciência crítica na intenção de lançar luzes sobre a categoria da supervisão de ensino e, assim, propor considerações e reflexões alicerçadas em uma prática educacional que problematiza as contradições sociais e educacionais do nosso tempo e que se assume crítica, ética e mais comprometida com as causas humanas. Para tanto, partiremos das premissas sustentadas pelos teóricos da Escola de Frankfurt, retomando especialmente o conceito de “racionalidade crítica”, no esforço de preconizar sua teorização e argumentos para o pensar e o fazer do supervisor de ensino, analisando suas práticas passadas e possibilidades para consolidar caminhos alternativos diante de uma renovada postura educativa.<hr/>ABSTRACT The main objective of this article is to promote a reflection on some assumptions of the critical theory as a reference to the supervisory action of the public school system of the state of Sao Paulo. The Frankfurt School authors and followers emphasized the critical rationality as salutary reference to new ways of thinking, interpreting, and transforming the educational process and society. In this texture, we approach the power of critical awareness in an attempt to shed light on the teaching supervision category and thus propose considerations and reflections grounded in an educational practice that questions the social and educational contradictions of our time and that is assumedly critical, ethical and more committed to human causes. Therefore, we will begin with the premises held by theorists of the Frankfurt School, resuming especially the concept of “critical rationality” in an effort to advocate its theory and arguments to think and do the educational supervision, analyzing its past practices and possibilities to consolidate alternative ways in face of a renewed educational stance.<hr/>RESUMEN El objetivo principal de este artículo es destacar la reflexión sobre algunos supuestos de la teoría crítica como una referencia a la acción de supervisión de las escuelas públicas de São Paulo. Los autores y seguidores de la Escuela de Frankfurt enfatizan la racionalidad crítica como referencia saludable a nuevas formas de pensar, interpretar y transformar el proceso educativo y la sociedad. Es en esta textura que nos acercaremos de la fuerza de la conciencia crítica, en un intento de arrojar luz sobre la categoría de supervisión de enseñanza y así proponer consideraciones e ideas basadas en una práctica educativa que cuestiona las contradicciones sociales y educativas de nuestro tiempo y que es vital, ética y que se asume comprometida con causas humanas. Por lo tanto, nos basaremos en las premisas celebradas por los teóricos de la Escuela de Frankfurt, reanudando especialmente el concepto de “racionalidad crítica” en un esfuerzo por defender su teoría y argumentos para el pensar y hacer supervisor de la educación, analizando sus prácticas pasadas y sus posibilidades para consolidar formas alternativas ante una postura educativa renovada. <![CDATA[Investigación sobre educación especial en Anped: un análisis epistemológico de los artículos de GT 15 (2008-2012)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100197&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo tem como foco a epistemologia da pesquisa nos artigos publicados no Grupo de Trabalho de Educação Especial da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped), no período de 2008 a 2012. O objetivo geral foi analisar como estão configuradas as vertentes epistemológicas, tal como foram classificadas por Gamboa (2008), e tomadas, neste trabalho, como nosso objeto de análise. Estudos desta natureza debruçam-se sobre os fundamentos filosóficos do trabalho científico, uma vez que diferentes procedimentos metodológicos dependem de escolhas epistemológicas e, por conseguinte, de diferentes formas de representação da realidade. Esta pesquisa teve como base uma análise bibliográfica, cujos documentos foram selecionados, a partir de 2008, sob a influência da Política Nacional da Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (BRASI, 2008). Em 52 trabalhos analisados, 36 adotaram a vertente fenomenológico-hermenêutica, 16 a crítico-dialética e nenhum adotou a empírico-analítica. Estes resultados foram analisados à luz das orientações teórico-filosóficas de Gamboa (2008).<hr/>ABSTRACT This article focuses on the epistemology of research in papers published by the Special Education Work Group of the National Association of Graduate Studies and Research in Education (Anped), from 2008 to 2012. The general objective was to analyze how epistemological aspects are configured according to Gamboa’s classification (2008), and taken in this study as our object of analysis. Studies of this nature are working on the philosophical foundations of the scientific work, since different methodological procedures depend on epistemological choices and therefore different forms of representation of reality. This research was based on a literature review, and papers were selected under the influence of the National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (BRASIL, 2008). In 52 analyzed studies, 36 adopted the phenomenological hermeneutic approach, 16 chose the critical-dialectical approach, and no one adopted the empiricalanalytic one. These results were analyzed in light of Gamboa’s theoretical and philosophical orientations (2008).<hr/>RESUMEN Este artículo se centra en la epistemología de la investigación en artículos publicados en el Grupo de Trabajo de Educación Especial de la Asociación Nacional de Estudios de Posgrado e Investigación en Educación (ANPED), 2008-2012. El objetivo general fue analizar cómo se configuran los aspectos epistemológicos como fueron clasificados por Gamboa (2008), y tomados en este trabajo como nuestro objeto de análisis. Los estudios de esta naturaleza están trabajando en los fundamentos filosóficos del trabajo científico, ya que los diferentes procedimientos metodológicos dependen de las opciones epistemológicas y por lo tanto diferentes formas de representación de la realidad. Esta investigación se basó en una revisión de la literatura, cuyos trabajos fueron seleccionados, a partir de 2008, bajo la influencia de la Política Nacional de Educación Especial en la Perspectiva de la Educación Inclusiva (BRASI, 2008). En 52 estudios analizados, 36 adoptaron el lado hermenéutico-fenomenológico, 16 adoptaron el crítico-dialéctico y ningún adoptó el empírico-analítico. Estos resultados fueron analizados a la luz de las orientaciones teóricas y filosóficas de Gamboa (2008). <![CDATA[Educación permanente en la estrategia de salud familiar: los desafíos de los procesos de capacitación en salud]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100211&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Criada pelo Ministério da Saúde, a educação permanente em saúde apresenta-se como uma estratégia de transformação dos processos formativos voltados às necessidades do Sistema Único de Saúde (SUS), considerando que a grande dificuldade desse sistema encontra-se na falta de qualificação de profissionais e consolidação dos processos formativos na área. O estudo descreve o processo de desenvolvimento da estratégia de educação permanente de um município de médio porte do sul do Brasil, no cotidiano das unidades de saúde. Trata-se de um estudo transversal, de caráter quanti-qualitativo, realizado em 14 unidades de saúde da família, com a amostra de conveniência de 208 profissionais da estratégia de saúde da família. Os dados foram levantados a partir da aplicação de um questionário semiestruturado. A análise dos dados indicou que a educação permanente em saúde muitas vezes é destinada a reuniões de equipe, discussões sobre encaminhamentos e distribuição do trabalho. Tal proposta impede a reflexão sobre a prática profissional, a troca de experiências, a reorganização dos serviços de saúde e o comprometimento da equipe com a mudança do paradigma de saúde. Sendo assim, a educação permanente, que deveria contribuir no fortalecimento e consolidação do SUS, segue como uma estratégia ainda in suficiente para a consolidação da reforma sanitária.<hr/>ABSTRACT CREATED BY THE MINISTRY of Health, the ongoing health training is a strategy to transform the training processes geared towards the needs of the Public Health System, considering that its great difficulty lies in the lack of qualified professionals and the consolidation of training processes in the area. The study describes the development process of an ongoing training strategy in the routine of health facilities of a medium-sized municipality in southern region of Brazil. This is a quantitative and qualitative cross-sectional study conducted in 14 health facilities focused on family health, with the convenience sample of 208 professionals working with the family health strategy. The data were collected with a semi-structured questionnaire. Data analysis revealed that the ongoing health training is often used for staff meetings, discussions about referrals, and the distribution of work. This proposal prevents reflection on professional practice, the exchange of experiences, the reorganization of health services, and the team’s commitment to change the health care paradigm. Thus, the ongoing training, which should contribute to the strengthening and consolidation of the Public Health System, is still an insufficient strategy for health reform.<hr/>RESUMEN CREADO por el Ministerio de la Salud, la educación permanente en salud es una estrategia para transformar los procesos de capacitación orientados a las necesidades del Sistema Público de Salud (SUS), teniendo en cuenta que la gran dificultad de este sistema radica en la falta de profesionales cualificados y la consolidación de los procesos educativos de la área. El estudio describe el proceso de desarrollo de la estrategia de educación permanente en la rutina de los establecimientos de salud de un municipio de tamaño medio en el sur de Brasil. Se trata de un estudio transversal, cuantitativo y cualitativo, realizado en 14 centros de salud de la familia, con la muestra de conveniencia de 208 profesionales de la estrategia de salud de la familia. Los datos se obtuvieron de la aplicación de un cuestionario semiestructurado. El análisis de los datos indicó que la educación permanente en salud a menudo se dirige a las reuniones de personal, las discusiones sobre referencias y distribución del trabajo. Esta propuesta evita la reflexión sobre la práctica profesional, el intercambio de experiencias, la reorganización de los servicios de salud y el compromiso del equipo para cambiar el paradigma de la salud. Por lo tanto, la educación permanente, que debería contribuir al fortalecimiento y la consolidación del SUS, sigue como una estrategia aún insuficiente para la reforma de la salud. <![CDATA[REDES OU PAREDES: A ESCOLA EM TEMPOS DE DISPERSÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000100227&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Criada pelo Ministério da Saúde, a educação permanente em saúde apresenta-se como uma estratégia de transformação dos processos formativos voltados às necessidades do Sistema Único de Saúde (SUS), considerando que a grande dificuldade desse sistema encontra-se na falta de qualificação de profissionais e consolidação dos processos formativos na área. O estudo descreve o processo de desenvolvimento da estratégia de educação permanente de um município de médio porte do sul do Brasil, no cotidiano das unidades de saúde. Trata-se de um estudo transversal, de caráter quanti-qualitativo, realizado em 14 unidades de saúde da família, com a amostra de conveniência de 208 profissionais da estratégia de saúde da família. Os dados foram levantados a partir da aplicação de um questionário semiestruturado. A análise dos dados indicou que a educação permanente em saúde muitas vezes é destinada a reuniões de equipe, discussões sobre encaminhamentos e distribuição do trabalho. Tal proposta impede a reflexão sobre a prática profissional, a troca de experiências, a reorganização dos serviços de saúde e o comprometimento da equipe com a mudança do paradigma de saúde. Sendo assim, a educação permanente, que deveria contribuir no fortalecimento e consolidação do SUS, segue como uma estratégia ainda in suficiente para a consolidação da reforma sanitária.<hr/>ABSTRACT CREATED BY THE MINISTRY of Health, the ongoing health training is a strategy to transform the training processes geared towards the needs of the Public Health System, considering that its great difficulty lies in the lack of qualified professionals and the consolidation of training processes in the area. The study describes the development process of an ongoing training strategy in the routine of health facilities of a medium-sized municipality in southern region of Brazil. This is a quantitative and qualitative cross-sectional study conducted in 14 health facilities focused on family health, with the convenience sample of 208 professionals working with the family health strategy. The data were collected with a semi-structured questionnaire. Data analysis revealed that the ongoing health training is often used for staff meetings, discussions about referrals, and the distribution of work. This proposal prevents reflection on professional practice, the exchange of experiences, the reorganization of health services, and the team’s commitment to change the health care paradigm. Thus, the ongoing training, which should contribute to the strengthening and consolidation of the Public Health System, is still an insufficient strategy for health reform.<hr/>RESUMEN CREADO por el Ministerio de la Salud, la educación permanente en salud es una estrategia para transformar los procesos de capacitación orientados a las necesidades del Sistema Público de Salud (SUS), teniendo en cuenta que la gran dificultad de este sistema radica en la falta de profesionales cualificados y la consolidación de los procesos educativos de la área. El estudio describe el proceso de desarrollo de la estrategia de educación permanente en la rutina de los establecimientos de salud de un municipio de tamaño medio en el sur de Brasil. Se trata de un estudio transversal, cuantitativo y cualitativo, realizado en 14 centros de salud de la familia, con la muestra de conveniencia de 208 profesionales de la estrategia de salud de la familia. Los datos se obtuvieron de la aplicación de un cuestionario semiestructurado. El análisis de los datos indicó que la educación permanente en salud a menudo se dirige a las reuniones de personal, las discusiones sobre referencias y distribución del trabajo. Esta propuesta evita la reflexión sobre la práctica profesional, el intercambio de experiencias, la reorganización de los servicios de salud y el compromiso del equipo para cambiar el paradigma de la salud. Por lo tanto, la educación permanente, que debería contribuir al fortalecimiento y la consolidación del SUS, sigue como una estrategia aún insuficiente para la reforma de la salud.