Scielo RSS <![CDATA[Comunicações]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-121X20150003&lang=es vol. 22 num. 3 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Debates, análises e proposições]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300003&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[APRESENTAÇÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300007&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[La objetividad negativa del artefacto estético. Adorno y las paradojas del arte como figuración de un sujeto emancipado]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo deste texto é fazer uma análise crítica da concepção dialética de Adorno a respeito do vínculo entre sujeito e objeto, encaminhando a discussão para a arte, em que a racionalidade estética é vista como crítica e ultrapassagem da inércia aprisionadora da razão empírica e instrumental. Na primeira parte, falaremos sobre a supressão das mediações entre sujeito e objeto, a qual configura o estado de desumanização característico do mundo totalmente administrado. Na parte final, abordaremos a perspectiva da crítica dialética adorniana, focalizando especificamente o conceito de primado do objeto no âmbito da arte, ressaltando os paradoxos presentes nessa concepção. Apesar dos aspectos críticos que levantamos, concluímos pela pertinência das reflexões de Adorno, particularmente no que concerne às suas categorias da configuração histórico-filosófica da obra de arte, que condensa o esforço de estabelecer uma mediação entre a realidade empírica e a utopia estética.<hr/>ABSTRACT The aim of this paper is to make a critical analysis of Adorno’s dialectical conception of the relation between subject and object, leading the discussion to the realm of art, where the aesthetic rationality is seen as critical and sublating the imprisoning inertia of empirical and instrumental reason. In the first part, we will talk about the abolition of mediations between subject and object, which sets the state of dehumanization characteristic of fully administered world. In the final part, we discuss the perspective of Adorno’s dialectical critic, specifically focusing on the concept of priority of the object within the art, highlighting the paradoxes present in this conception. Despite the critical issues we raise, we conclude pointing to the relevance of Adorno’s reflections, particularly about his categories of historical-philosophical configuration of the artwork, which condenses the effort to establish a mediation between empirical reality and the aesthetic utopia.<hr/>RESUMEN El objetivo de este trabajo es realizar un análisis crítico de la concepción dialéctica de Adorno de la relación entre sujeto y objeto, conduciendo de la discusión hasta el arte, donde la racionalidad estética es vista como crítica y ultrapasando a la inercia de la inercia da razón empírica e instrumental. En la primera parte, vamos a hablar de la abolición de las mediaciones entre sujeto y objeto, la cual establece el estado de deshumanización característica del mundo totalmente administrado. En la parte final, se discute la perspectiva de la crítica dialéctica de Adorno, centrándose específicamente en el concepto de prioridad del objeto dentro del arte, resaltando las paradojas presentes en esta concepción. A pesar de los problemas críticos que planteamos, concluimos con la relevancia de las reflexiones de Adorno, en particular en lo que respecta a sus categorías de configuración histórico-filosófica de la obra, que se condensa el esfuerzo por establecer una mediación entre la realidad empírica y la utopía estética. <![CDATA[La educación como un principio formativo contra los rejuicios y la violencia: reflexiones sobre las posibilidades y los límites de la educación para la diferenciación en la sociedad actual]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300021&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este artigo visa discutir a relação entre a educação e a produção da violência e do preconceito. Parte-se da noção de formação como objetivo primordial da educação, formal ou informal, e se questionam os rumos assumidos por ela durante o desenvolvimento da cultura ocidental no século XX, tomando-se o declínio da autoridade como um elemento importante para se analisar tais rumos. Em virtude desses rumos, a formação meramente adaptativa e integradora – pseudoformação – colocou-se em favor da produção e reprodução de consciências regredidas, coisificadas e indiferenciadas. A identidade entre o particular e o universal, que mina a diferenciação e, por consequência, o princípio da individuação, permanece como fundamento do modelo atual de cultura e compõe a dinâmica do fascismo, da formação de preconceitos e da produção e reprodução da violência. Tendo em vista esse processo “formativo”, também é discutido, neste texto, o papel desempenhado pelas instituições sociais como a família e a escola, as quais se configuram como mediadores da cultura e, portanto, agentes de “formação” na sociedade atual. A partir dessas discussões, são propostos questionamentos e reflexões sobre alguns pontos da educação atual, a fim de se pensar acerca de suas possibilidades e limites na sociedade atual, no que concerne à formação de consciências críticas que se oponham ao preconceito e violências.<hr/>ABSTRACT This article aims to discuss the relationship between education and the production of violence and prejudice. It starts with the notion of formation as a primary goal of education, formal or informal, and the direction taken by it are questioned during the development of Western culture in the 20th century, taking the decline of authority as an important element to analyze such directions. Because of these events, the merely adaptive and integrative formation – false formation – placed in favor of the production and reproduction of regressed, objectified and undifferentiated consciences. The integration between the particular and the universal, which ends with the differentiation and therefore the principle of individuation, remains the foundation of the current model of culture and composes the dynamics of fascism, of the formation of prejudices and of the production and reproduction of violence. Based on this dynamic of this “formation” process, is also discussed in this text, the role of social institutions such as family and school, which are configured as cultural mediators and therefore “forming” agents in today’s society. From these discussions are proposed questions and reflections on some points of the current education to think about its possibilities and limits in today’s society, towards the formation of critical consciences to oppose prejudice and violence.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como meta discutir la relación entre la educación y la producción de la violencia y los prejuicios. Se inicia con la idea de la formación como un objetivo principal de la educación, formal o informal, y preguntarse sobre la dirección tomada por ella durante el desarrollo de la cultura occidental en el siglo XX, tomando el declive de la autoridad como un elemento importante para analizar tales direcciones. Debido a estos acontecimientos, la formación meramente adaptativa e integradora – pseudo-formación – se colocó en favor de la producción y reproducción de la conciencia retrocedido, objetivado e indiferenciada. La identidade entre lo particular y lo universal, lo que socava la diferenciación y, por tanto, el principio de individuación, sigue siendo la base del actual modelo de la cultura y compone la dinámica del fascismo, de la formación de los prejuicios y de la producción y reproducción de la violencia. Ante este proceso de “formación”, también se discute en este texto, el papel de las instituciones sociales como la familia y la escuela, que se configuran como mediadores culturales y, por tanto, los agentes de “formación” en la sociedad actual. A partir de estas discusiones se proponen preguntas y reflexiones sobre algunos puntos de la educación actual a fin de pensar en sus posibilidades y límites en la sociedad actual, como posibilidad de formación de las conciencias críticos para oponerse a los prejuicios y la violencia. <![CDATA[Enseñanza administrada: un análisis crítico de la autonomía del profesor.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300035&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente texto tem como objetivo apresentar dados, obtidos por ocasião do curso de doutoramento, que analisaram a autonomia docente frente à adoção de sistemas apostilados de ensino em escolas públicas municipais. Discorre sobre o conceito de autonomia adotado no trabalho, buscando esclarecer a compreensão kantiana do termo. Em seguida, apresenta os dados obtidos por meio de pesquisa empírica, que revela tanto características inerentes ao material apostilado quanto hábitos e posturas dos docentes ao utilizá-los. Os dados colhidos são, então, problematizados por meio do emprego da Teoria Crítica, mais especificamente, a partir dos conceitos de Indústria Cultural e de Sociedade Administrada. Por fim, propõe a reflexão acerca do conceito de Docência Administrada, com o intuito de realizar uma crítica fundamentada na possibilidade de autonomia docente frente a rígidos padrões de controle.<hr/>ABSTRACT This text features data resulting for doctorate course, which analyzed the teacher’s autonomy in relation to adopting the Education Systems in municipal public schools. Its talks about autonomy concept used in the work which is Kant’s theory. Then it features data coming the empirical researches that revealed Education Systems’ characteristic and the teacher’s habits and behaviors that use them. The obtained data are problematized from the Critical Theory, especially, from the Cultural Industry and Administered Society concepts. Lastly it proposes reflect about Administered Teaching, with intent realizing one fundamentally critical in the possibility the teacher’s autonomy in relation to the hard standards of control.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo presentar los datos obtenidos durante el programa de doctorado, que analizó la autonomía docente contra la adopción de sistemas apostillados educativos en las escuelas públicas. Discute el concepto de autonomía aprobado en el trabajo, con el objetivo de aclarar la comprensión kantiana del término. A continuación, se presentan los datos obtenidos a través de la investigación empírica, que revela características inherentes del material apostillado y hábitos y actitudes de los profesores que lo usan. Los datos recogidos entonces se problematizan mediante el uso de la teoría crítica, más específicamente, de los conceptos de la Industria Cultural y Sociedad Administrada. Por último, se propone una reflexión sobre el concepto de la enseñanza administrada, con el fin de llevar a cabo una revisión basada en la posibilidad de la enseñanza de la autonomía frente a las normas de control estrictas. <![CDATA[La industria cultural y la labor de profesor: maneras de entender los procesos de creación de arte en la educación infantil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300049&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O propósito deste trabalho é refletir sobre a relação entre a Indústria Cultural, processos de criação e o Trabalho docente na Educação Infantil, buscando definir a influência e a imposição de estereótipos nos processos criativos pela contribuição de Fayga Ostrower e de reprodução da Indústria Cultural por meio da revisão da literatura e pela contribuição de Theodor Adorno e Max Horkheimer. Argumentamos que a essência da indústria cultural não só permanece atual e interfere nos processos criativos e nas relações de consumo na sociedade contemporânea, como no processo de universalização da semiformação que permeia o Trabalho Docente voltado para a infância. Em contrapartida, acreditamos que o profissional que atua na educação infantil tem o duplo desafio de articular os conhecimentos e leituras de mundo nas práticas pedagógicas e desconstruir as subjetividades impostas pela indústria cultural, ressignificando e a resistência e intervenção crítica dos educadores. Dessa forma, a apropriação de uma teoria e das práticas cotidianas permite uma leitura para além da utilidade e padronização humana, e devolve, efetivamente, aos espaços de educação infantil e, especificamente, ao educador o exercício de sua atividade intelectual e criativa.<hr/>ABSTRACT The aim of this paper is to reflect about the relation between cultural industry, creation process and teaching work in early childhood education, trying to define the influence and imposition of steriotypes in creative process by the contribution of Fayga Ostrower and the reproduction of the cultural industry by revising the literature and with the contribution of Theodor Adorno and Max Horkheimer. We discussed that the essence of cultural industry is not just actual, but also interfere creative process and consumism relations in the contemporary society as in the universalization process from semi formation that permeate teaching work facing infancy. On the other hand, we believe that a professional that acts in early childhood education has a double challenge in articulate knowledge and world’s reading in pedagogic practice in deconstructing the subjectivities imposed by cultural industry giving a new meaning to the resistance and critical intervention from educators. This way, the appropriation of a new theory and daily practices allow to read beyond human utility and standardization, returning, actually, to early childhood spaces and, specifically, to the educator the use of his/her intelectual activity and creativity.<hr/>RESUMEN El propósito de este trabajo es discutir la relación entre la industria cultural, los procesos de creación y la labor del profesor en la educación infantil, tratando de definir la influencia y los estereotipos imponentes en los procesos creativos con la aportación de Fayga Ostrower y reproducción de la industria cultural a través de la revisión de la literatura y la contribución de Theodor Adorno y Max Horkheimer. Argumentamos que la esencia de la industria cultural no sólo sigue siendo actual y interfiere en los procesos creativos y las relaciones de consumo en la sociedad contemporánea y la erudición del proceso universal que impregna la obra frente Profesor para los niños. Sin embargo creemos que los profesionales que trabajan en la educación infantil tiene el doble reto de articular los conocimientos y percepciones del mundo en las prácticas de enseñanza y deconstruir las subjetividades impuestas por la industria cultural redefiniendo la resistencia y la intervención crítica de educadores. Por lo tanto, la propiedad de una teoría y una práctica diaria permite una lectura más allá de la utilidad y la estandarización humana, volver efectivamente a los espacios de la educación de la primera infancia y, en concreto, el ejercicio educador de su actividad intelectual y creativa. <![CDATA[Indiferencia Civil y Los Niños: un Análisis de la “Frialdad Burguesa” en Relación con los Niños]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300061&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este estudo consiste em analisar a indiferença civil em relação às crianças, em duas escolas municipais da região metropolitana de Belo Horizonte, Minas Gerais, as quais acolhem crianças a partir dos 6 anos de idade. A ideia de aprofundar os estudos sobre a indiferença civil em relação às crianças decorreu de duas pesquisas anteriores, as quais foram retomadas aqui, possibilitando entender o caminho percorrido por este estudo. Há uma relativa profusão de pesquisas que demonstram a exclusão das diferenças na escola, no entanto, as situações de subordinação social persistem, o que indica a necessidade de estudos que coloquem em evidência os processos de formação de um modo específico de conceber a moral social apoiada na “frieza burguesa” (Bürgerliche kälte). Esse fenômeno, em razão da indiferença civil, manifesta-se nas práticas e rituais escolares, levando à dessensibilização concomitantemente à imposição das desigualdades educacionais. Os resultados da pesquisa sobre a moral fria indicam que inúmeras situações cotidianas de conflito são experimentadas na educação, nas quais a indiferença é transmitida aos alunos desde os anos iniciais de escolarização, em meio às contradições entre a proposição de educar-ensinar-formar na perspectiva da universalização do conhecimento e as desigualdades de condições objetivas de oportunidades educacionais.<hr/>ABSTRACT This study is to analyze the civil indifference to children in two public schools in the metropolitan region of Belo Horizonte, Minas Gerais, which receive children of 6 years old and more. The idea of deepen the studies on civil indifference towards children came from two previous researches, which are taken up here, allowing understand the path taken by this study. There is a relative abundance of research demonstrating the exclusion of differences in school, however, the situations of social subordination persist, which indicates the need for studies that put in evidence the processes of formation of a particular way of conceiving social morality supported by the “bourgeois coldness” (bürgerliche kälte). This phenomenon, due to the civil indifference, is manifested in school practices and rituals, leading to desensitization concomitantly to the imposition of educational inequalities. Research results regarding the cold moral indicate that numerous everyday situations of conflict are experienced in education, in which indifference is transmitted to students since the early years of schooling, amid the contradictions between the proposition to educate-teach-form in the perspective of knowledge universalization and unequal objective conditions of educational opportunities.<hr/>RESUMEN Este estudio analiza la indiferencia civil para los niños en dos escuelas públicas en la región metropolitana de Belo Horizonte, Minas Gerais, que reciben a los niños de 6 años de edad. La idea de un mayor estudio sobre la indiferencia civil hacia los niños corrió a partir de dos investigaciones anteriores, que fueron tomadas por aquí, lo que permite entender el camino recorrido por este estudio. Hay una abundancia relativa de la investigación que muestra la exclusión de las diferencias en la escuela, sin embargo, la situación de subordinación social persisten, lo que indica la necesidad de estudios que ponen en evidencia los procesos de formación de una manera particular de concebir la moral social apoyada en la “frialdad burguesa” (bürgerliche kälte). Este fenómeno, debido a la indiferencia civil, se manifiesta en las prácticas escolares y rituales, que conduce a la desensibilización concomitantemente la imposición de las desigualdades educativas. Resultados de la búsqueda en la moral fría indican que numerosas situaciones cotidianas de conflicto tienen experiencia en la educación, en el que la indiferencia se transmite a los estudiantes desde los primeros años de escolaridad, en medio de las contradicciones entre la proposición educar-enseñar-formar en perspectiva la universalización de los conocimientos y de las condiciones objetivas de la desigualdad de oportunidades educativas. <![CDATA[REFLEXÕES SOBRE O “SER PROFESSOR” NA EAD: ESTAMOS DIANTE DE UMA <em>DES</em>CARACTERIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300075&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O objetivo deste trabalho é apresentar apontamentos para discutir a constituição do “ser professor” na Educação a Distância, a partir do referencial da Teoria Crítica da Sociedade. A EaD é a modalidade de ensino que mais cresceu no Brasil nos últimos anos, e tem sido utilizada pelas políticas públicas para promover a ampliação e interiorização da oferta do ensino superior. Nessa modalidade, os professores são convocados a adquirir diferentes “competências” – cognitivas, técnicas, comunicacionais e pedagógicas – para desempenhar as múltiplas funções que lhes são atribuídas. Para discutir essas questões, por meio de uma pesquisa de cunho bibliográfico, estruturamos este trabalho em três partes. Na primeira parte, partindo das definições legais acerca da EAD, realizamos um levantamento dos estudos que nos aproximam das pesquisas sobre essa modalidade de ensino. Na segunda parte, mostramos discussões de pesquisadores brasileiros sobre o trabalho docente na EaD para destacar as características identificadas como necessárias para os professores que atuam nessa modalidade educacional. Na terceira parte, procuramos problematizar a docência na EaD por meio das contribuições dos estudos da Teoria Crítica da Sociedade. Com este trabalho, portanto, espera-se contribuir para uma discussão que se faz necessária sobre a constituição da identidade docente na EaD.<hr/>ABSTRACT The aim of this paper is to present notes to discuss the constitution of “being a teacher” in Distance Education from the reference of Critical Theory of Society. The Distance Education is a teaching method that increased the most in Brazil in the recent years and has been used by public policies to promote the expansion and internalization of Higher Education offer. In this modality, teachers are called upon to acquire different “skills” – cognitive, technical, communicational and pedagogical – to perform multiple functions assigned to them. To discuss these matters, through a bibliographic research, we have structured this work in three parts. In the first part, based on the legal definitions of the Distance Education, we conducted a survey of studies that brings us closer to the research on this teaching method. In the second part, we present Brazilians’ researchers discussions on the teaching job in Distance Education to highlight the identified characteristics as necessary for the teachers who work in this educational modality. In the third part, we tried to question the teaching in Distance Education through the contributions of the Critical Theory of Society studies. With this work, therefore, it is expected to contribute to a discussion that is needed on the constitution of the teacher identity in Distance Education.<hr/>RESUMEN El objetivo de este trabajo es presentar apuntes para discutir la constituición de “ser un professor” en la Educación a Distancia desde el referencial de la Teoría Crítica de la Sociedad. La Educación a Distancia es la modalidade de enseñanza que más creció en Brasil en los últimos años, y ha sido utilizada por las políticas públicas para promover la expansión y la interiorización de la oferta de la enseñanza superior. En esa modalidad, los profesores serán convocados a adquirir diferentes “competências” – cognitivas, técnicas, comunicacionales y pedagógicas – para desempeñar múltiples funciones que se le hayan asignado. Para debatir esas cuestiones, a través de una investigación de carácter bibliográfico, hemos estructurado este trabajo en tres partes. En la primera parte, partiendo de las definiciones legales sobre la Educación a Distancia, se realizó un levantamiento de los estudios que nos acercan de las investigaciónes sobre esa modalidad de enseñanza. En la segunda parte, se presentan las discusiones de los investigadores brasileños sobre el trabajo docente en la Educación a Distancia a fin de resaltar las características identificadas como necesarias para los professores que actúan en esta modalidad educativa. En la tercera parte, intentamos cuestionar la enseñanza en la Educación a Distancia a través de las contribuiciones de los estudios de la Teoría Crítica de la Sociedad. Con este trabajo, por lo tanto, se espera contribuir a una discusión que es necessária sobre la constitución de la identidad docente en la Educación a Distancia. <![CDATA[Adorno y pseudo-síntesis: una “mirada” a la teoria de los ciclos de Perrenoud]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300087&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo “Adorno e pseudo-sínteses: um ‘olhar’ para a teoria dos ciclos de Perrenoud” vem trazer uma das reflexões sinalizadas na pesquisa intitulada “Os ciclos de aprendizagem em Perrenoud: uma análise teórico-crítica”, que teve como finalidade analisar, por meio do método dialético negativo da Escola de Frankfurt, a teoria dos ciclos de aprendizagem do autor Philippe Perrenoud que influenciou o entendimento dos ciclos no Brasil a partir da década de 1990. Perrenoud se propôs a teorizar sobre como os ciclos de aprendizagem deveriam se materializar em prática pedagógica e em estrutura organizacional nas escolas, como proposta para a superação do fenômeno social comumente denominado de fracasso escolar. Nesse sentido, o texto apresenta uma das análises – relativas à pesquisa mencionada – acerca da proposta dos ciclos de aprendizagem de Philippe Perrenoud com o auxílio das reflexões dos teóricos da Escola de Frankfurt – especialmente – Adorno – por meio do seu método dialético negativo, estruturada nos seguintes subtítulos: “Um início de conversa”; “A teoria dos ciclos de aprendizagem travestida por um mito do progresso: uma pseudo-síntese” e, por fim, “Pequenas notas”. Esperamos contribuir para a análise do nosso objeto na perspectiva da Teoria Crítica.<hr/>ABSTRACT The article “Adorno and pseudo-synthesis: a ‘look’ at the Perrenoud’s theory of cycles” brings one of the reflections flagged in the study entitled “The learning cycles in Perrenoud: a theoretical and critical analysis”, that had as purpose analyzing, through negative dialectic method of the Frankfurt School, the theory of Philippe Perrenoud, author of learning cycles that influenced the understanding of cycles in Brazil from the nineties. Perrenoud set out to theorize about how the learning cycles should materialize in pedagogical practice and organizational structure in schools as a proposal to overcome the social phenomenon commonly called school failure. In this sense, the text presents one of the analysis – related to the research mentioned above – about the proposal of Philippe Perrenoud’s learning cycles, with the aid of the reflections of the theorists of the Frankfurt School – especially – Adorno –, through his negative dialectical method, structured in the following captions: “A beginning of conversation”; “The theory of learning cycles in the guise of a progress myth: a pseudo-synthesis” and lastly, “Small notes”. We hope to contribute to the analysis of our object in view of Critical Theory.<hr/>RESUMEN El artículo “Adorno y pseudo-síntesis: una ‘mirada’ a la teoría de los ciclos de Perrenoud” trae una de las reflexiones señaladas en la investigación intitulada “Los ciclos de aprendizaje en Perrenoud: un análisis teórico-crítico” que tuvo la finalidad de analizar, a través del método dialéctico negativo de la Escuela de Frankfurt, la teoría de los ciclos de aprendizaje del autor Philippe Perrenoud, que influyó en el entendimiento de los ciclos en Brasil a partir de la década de los noventa. Perrenoud se propuso a teorizar sobre cómo los ciclos de aprendizaje deberían materializarse en práctica pedagógica y en estructura organizacional en las escuelas, como propuesta para la superación del fenómeno social comúnmente denominado de fracaso escolar. En este sentido, el texto presenta uno de los análisis – relacionados a la investigación mencionada anteriormente – en la propuesta de los ciclos de aprendizaje de Philippe Perrenoud con la ayuda de las reflexiones de los teóricos de la Escuela de Frankfurt – especialmente – Adorno – a través de su método dialéctico negativo, estructurado en las siguientes subtítulos: “Un inicio de conversa”; “La teoría de los ciclos de aprendizaje bajo la apariencia de un mito del progreso: una pseudo-síntesis”, y por último, “Pequeñas notas”. Esperamos contribuir al análisis de nuestro objeto en vista de la Teoría Crítica. <![CDATA[De la instrumentalización a la emancipación: una aproximación sobre la innovación en la gestión educativa y política desde la teoría crítica]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300103&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente ensaio aborda o tema da inovação em política e gestão educacional, fazendo um breve resgate histórico do surgimento da inovação no campo da educação. Verifica-se que o fenômeno da inovação nas políticas e nos instrumentos de gestão educacional foi condicionado por determinantes de natureza econômica e sob a tutela do tecnicismo pedagógico. O objetivo central do estudo é discutir a migração da inovação do mundo da produção e do campo da economia para a dimensão da cultura e campo da educação para, então, oferecer uma proposta de compreensão da inovação educacional a partir de uma perspectiva crítico-emancipatória. Tal proposta está fundamentada nas contribuições teórico-metodológicas da primeira geração da Teoria Crítica da Sociedade e inspirada no mito de Prometeu, a partir da tragédia grega de Ésquilo. Para tanto, adota-se o tradicional formato ensaístico e as contribuições de Theodor Adorno e de Max Horkheimer para realizar a crítica imanente à concepção economicista de inovação educacional e esboçar os pressupostos de inovações educacionais voltadas à emancipação e à autonomia intelectual do indivíduo.<hr/>ABSTRACT This study approaches innovation in politics and educational management sub jects, giving a historical review of the emergence of innovation in the field of education. It can be seen that the phenomenon of innovation in politics and the instruments of educational management was conditioned by determinants of economical nature and under the tutelage of pedagogical technicality. The main purpose of this study is to discuss the migration from the world of production and the field of economy to the scope of culture and the field of education and, then, to show a proposal of educational innovation understanding from a critical-emancipatory perspective. Such a proposal is based on the theoretical-methodolo gical contributions from the first generation of the Critical Theory of Society and inspired by the myth of Prometheus, from the Greek tragedy of Aeschylus. Therefore, it adopts the traditional essayistic format and the contributions of Theodor Adorno and Max Horkheimer to perform the immanent critic to the economicist conception of educational innovation and sketch the assumptions of educational innovations for the emancipation and intellectual autonomy of the individual.<hr/>RESUMEN El presente ensayo aborda el tema de la innovación en la política educativa y su administración, haciendo un breve rescate histórico del surgimiento de la innovación en el campo de la educación. El fenómeno de la innovación en las políticas e instrumentos de gestión educativa estuvo condicionado por factores determinantes de naturaleza económica y bajo el amparo del tecnicismo pedagógico. El principal objetivo de este estudio es discutir la migración de la innovación en el mundo de la producción y el campo económico hacia la dimensión de la educación y la cultura, teniendo como resultado una propuesta de comprensión de la innovación educativa desde una perspectiva emancipatoria. Dicha propuesta se basa en los aportes teórico-metodológicos de la primera generación de la Teoría Crítica de la sociedad y se inspira en el mito de Prometeo, a partir de la tragedia griega de Esquilo. Para ello se adopta el formato tradicional ensayístico y las contribuciones de Theodor Adorno y Max Horkheimer para realizar la crítica inmanente de la concepción economicista de la innovación educativa y esbozar los presupuestos de innovaciones educativas orientadas a la emancipación y la autonomía intelectual del individuo. <![CDATA[Tecnologias audiovisuales y la busca por la atención de los alumnos]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300125&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Este trabalho busca refletir, por meio de autores e de pressupostos teóricos da Teoria Crítica da Sociedade, da Psicanálise e Psicologia do Desenvolvimento, acerca das modificações que o uso das tecnologias audiovisuais, utilizadas na educação, tem no processo de ensino e aprendizagem. Assim, examina em que medida essas tecnologias, que simulam a habilidade humana de representar, sistematizar e organizar o conhecimento, afetam a experiência formativa e a capacidade de prestar atenção dos alunos. A partir de uma análise de aspectos históricos da relação entre tecnologia, pensamento e cultura, busca-se demonstrar que a atribuição do déficit de atenção e a hiperatividade dos alunos, prioritariamente a causas biológicas, acaba desconsiderando aspectos ontogenéticos e culturais. Entre esses aspectos, salientamos o fato de vivermos em uma “sociedade excitada”, regida pela lógica de mercado neoliberal, em que todos são convocados a vender-se como “imagem”, produzindo estímulos que despertam o interesse uns dos outros. Com isso, a sociedade produz e expõe cada um a um turbilhão de estímulos/imagens para serem consumidos e descartados interruptamente. Esse fenômeno, denominado por Türcke (2010) de “Distração Concentrada”, pode ajudar a compreender a dificuldade de vários estudantes em manter a atenção em uma única atividade por muito tempo. A apresentação constante de informações audiovisuais, que buscam chamar cada vez mais a atenção dos indivíduos, diminui a capacidade dos mesmos de perceber detalhes e aprofundar o conhecimento sobre determinado conteúdo. Diante desses fatos, salienta-se a importância dos professores com seus alunos realizarem uma reflexão crítica sobre o uso das tecnologias audiovisuais como um dos principais mediadores no processo ensino aprendizagem.<hr/>ABSTRACT This paper seeks to reflect, by authors and theoretical assumptions of the Critical Theory of Society, Psychoanalysis and Development Psychology, about the modifications that the use of audiovisual technologies, utilized in education, has over the teaching and learning process. That way it examines the measure in which these technologies that simulate the human skills of representing, systematizing and organizing knowledge, affects the formative experience and the capacity of paying attention of the students. As from the analysis of the historical aspects of the relation between technology, thought and culture, it seeks to demonstrate that the attribution of the attention deficit and hyperactivity of the students, prioritarily the biological causes, end up disregarding the ontogenetic and cultural aspects. Between those aspects, we highlight the fact that we live in an “excited society”, governed by the neoliberal market logic in which all are recruited to sell themselves as “image” producing stimulus that wake the interest of each other. With this, the society produces and exposes each one to a maelstrom of stimulus/images to be consumed and discarded interruptedly. This phenomenon, as denominated by Türcke (2010) as “Concentrated Distraction” can help to comprehend the difficulty of many students of keeping their attention to only one activity for a long time. The constant presentation of audiovisual information that seeks to take each time more the individuals’ attention diminishes their capacity of perceiving the details and deepen the knowledge of a determined subject. Before such facts, it should be noted the importance of teachers together with their students to realize a critical reflection over the use of audiovisual technologies as one of their main mediators of the education process.<hr/>RESUMEN Este trabajo busca reflexionar, por intermedio de autores y presupuestos teóricos de la Teoría Critica de la Sociedad, de la Psicoanálisis y Psicología del Desarrollo, sobre las modificaciones que el uso de las tecnologías audiovisuales, utilizadas en la educación tiene sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje. De manera que examina en qué medida esas tecnologías, que simulan la habilidad humana de representar, sistematizar y organizar el conocimiento, afectan la experiencia formativa y la capacidad de prestar atención de los alumnos. A partir del análisis de aspectos históricos de la relación entre tecnología, pensamiento y cultura, se pretende demonstrar que la atribución del déficit de atención y la hiperactividad de los alumnos, prioritariamente por causas biológicas, acaba desconsiderando aspectos ontogenéticos y culturales. Entre esos aspectos, destacamos el hecho que vivimos en una “sociedad excitada”, regida por la lógica de mercado neoliberal en que todos son convocados a venderse como “imagen”, produciendo estímulos que despiertan el interés mutuo. Así pues la sociedad produce y expone cada uno a un torbellino de estímulos/imágenes para ser consumidos y descartados sucesivamente. Ese fenómeno, denominado por Türcke (2010) de “Distracción Concentrada”, puede ayudar a comprender la dificultad de varios estudiantes en mantener la atención en una única actividad por mucho tiempo. La presentación constante de informaciones audiovisuales, que buscan llamar cada vez más la atención de los individuos, disminuye su capacidad en percibir detalles y profundizar el conocimiento sobre un determinado contenido. Así pues ante esos hechos, resaltamos la importancia de los profesores juntamente con sus alumnos en realizar una reflexión crítica, sobre el uso de las tecnologías audiovisuales, como uno de los principales mediadores en el proceso de enseñanza-aprendizaje. <![CDATA[Teacher training and information technology and communication: limits and possibilities]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300137&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente estudo consiste na análise dos desafios relativos ao uso das Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) no âmbito da formação de professores. O eixo teórico central está nas formulações de Theodor Adorno referentes a uma educação voltada para a emancipação, a tecnologia da informação e comunicação, bem como os contextos ideológicos que se pode fazer delas. Este estudo visa identificar a educação como processo e produto contraditórios, cuja superação está a exigir a compreensão e delimitação de novo campo epistemológico para a educação. Nesta pesquisa exploratória, inicialmente, buscou-se identificar o impacto das tecnologias da informação e comunicação na formação de professores e a partir dessa trajetória, analisar os limites e as possibilidades da mediação tecnológica, correlacionando-a com o que se espera dos professores das novas gerações e o desafio de uma educação emancipatória. A hipótese aqui defendida inclui uma revisão das tecnologias em apreço, capaz de ultrapassar o estatuto de uma mercadoria fetiche, em função de uma retomada crítica da noção de educação como processo de emancipação. Na sociedade contemporânea as tecnologias da informação e comunicação contaminadas por seus veículos operados unilateralmente, suscitam tanto a possibilidade de compartilhamento de conhecimento quanto podem, e frequentemente o fazem, reproduzindo uma formação calcada na semiformação. As redes sociais apresentam exemplos de quão imprescindível se faz a análise crítica dos repertórios disponíveis, assim como os limites éticos a serem obedecidos nos usos dessas tecnologias. Esclarecer e emancipar significam no presente estudo, reconhecer a razão instrumental e as tentativas de seu mascaramento ideológico, que busca obscurecer e usurpar o lugar epistemológico da razão crítica.<hr/>ABSTRACT This study consists of an analysis of challenges related to the use of Information and Communication Technology (ICT) within the framework of teacher training. Adopting some formulas of Theodor Adorno as the central theoretical axis of an education geared towards emancipation, this exploratory study considers information and communication technology as fetish commodities, in ideological contexts and aims to show that education has a contradictory process and product, leading to the emergence of the challenge of understanding and delimiting a new epistemological field for education. This study initially sought to identify the impact of information and communication technologies on teacher training, and on this basis to analyze the limits and possibilities of technological mediation and correlate them with what is expected from the next generation of teachers in light of the challenge of an emancipating education. The hypothesis defended here is accompanied by a review of the technologies in question, which are capable of exceeding the state of a fetish commodity given a critical resumption of the concept of education as a process of emancipation. In contemporary society, information and communication technologies, tainted by their carriers, operate unilaterally, raise both the possibility (and the reality) of sharing knowledge via their unprecedented affordances, and the matter of the reproduction of a training based on a semiformation. Online social networks provide examples of how indispensable the critical analysis of available repertoires is, as well as the ethical boundaries to be obeyed in the use of these technologies. To enlighten and emancipate means, in this study, to recognize instrumental reasoning and attempts at ideological masking, which seek to obscure and usurp the epistemological roots of critical reason.<hr/>RESUMEN Este estudio consiste en el análisis de los retos relacionados al uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el ámbito de la formación de professores. Siendo el eje teórico central, las teorias de Theodor Adorno referidas a una educación para la emancipación, la tecnologia de información y comunicación, y los contextos ideológicos que pueden derivarse de ellas, este estudio tiene como objetivo identificar la educación como proceso y producto contradictorios, cuya superación es exigir la comprensión y delimitación del nuevo campo epistemológico para la educación. En este estudio exploratorio, inicialmente se buscó identificar el impacto de las tecnologías de la información y comunicación en la formación docente y, a partir de ese camino, analizar los límites y posibilidades de la mediación tecnológica correlacionándola con lo que se espera de los profesores de las nuevas generaciones y el reto de una educación emancipadora. La hipótesis aquí propuesta incluye una revisión de las tecnologías en cuestión, capaces de superar el estado de una mercancía fetiche, de acuerdo con la reanudación del concepto de la educación crítica como proceso de emancipación. En la sociedade contemporânea, las tecnologías de información y comunicación, contaminados por sus vehículos, operados unilateralmente, sucitan tanto la posibilidad de compartir el conocimiento como pueden, y a menudo lo hacen, produzir una formación basada en la semiformation. Las redes sociales ofrecen ejemplos de lo esencial que es el análisis crítico del repertorio disponible, así como los límites éticos a seguir en el uso de estas tecnologías. Aclarar y emanciparar significan, en este estúdio, reconocer la razón instrumental y los intentos de enmascaramiento ideológico, que trata de ocultar y usurpar las raíces epistemológicas de la razón crítica. <![CDATA[TEORÍA CRÍTICA DE LA EDUCACIÓN: experiencias actuales de la investigación en Brasil y Alemania]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300145&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO A Teoria Crítica da Sociedade, tal como nos esclareceu Max Horkheimer, no artigo "Teoria Tradicional e Teoria Crítica" de 1937, está fundamentada em dois princípios básicos da teoria social: o comportamento crítico e a orientação para a emancipação. Esse princípios também embasam a perspectiva da teoria crítica da educação, conforme as análises de Theodor Adorno, na Theorie der Halbbildung (Teoria da Semiformação - 1959) e nos ensaios que integram o livro Erziehung zur Mündkeit (Educação e Emancipação – 1971). O texto apresenta ainda algumas reflexões sobre as pesquisas recentes realizadas no Brasil e na Alemanha.<hr/>ABSTRACT The critical theory of society, such as Max Horkheimer argued in 1937 in “Traditional and Critical Theory”, is based on two basic principles of social theory: the critical behavior and the orientation towards emancipation. These principles provide the basic perspective of critical theory of education, according to Theodor W. Adorno analysis – for instance in Theorie der Halbbildung and the essays collected in Erziehung zur Mündigkeit. This paper presents some thoughts based on researches recently carried out in Brazil and Germany.<hr/>RESUMEN La teoría crítica de la sociedad, como explica Max Horkheimer, en el artículo "Teoría tradicional y teoría crítica" de 1937 se basa en dos principios básicos de la teoría social: comportamiento crítico y la orientación para la emancipación. Este principios también subyacen a la perspectiva de la teoría crítica de la educación, de acuerdo con el análisis de Theodor Adorno, en Theorie der Halbbildung (Teoría de formación - 1959) y los ensayos que componen el libro Erziehung zur Mündkeit (Educación y Emancipación -1971). El texto también presenta algunas reflexiones sobre las investigaciones recientes llevadas a cabo en Brasil y Alemania. <![CDATA[¿Es necesario encajonar? Modelos que hacen referencia a la práctica docente en salud.]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300155&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO Trata-se de uma reflexão sobre modelos que orientam a prática docente no ensino superior em saúde para trabalho em curso interdisciplinar de formação de professores, na pós-graduação stricto sensu. Foram identificadas formas de sistematização elaboradas por estudiosos da educação e do ensino em ciências da saúde. Ao longo da vivência no curso e de atividades em grupo de estudos sobre a formação docente em saúde, surgiram os questionamentos: por que buscamos modelos em nossas reflexões? Uma vez encontrado(s) nosso(os) modelo(os) de referência(as), precisamos tomá-lo(os) como ideal(ais)? Ou seja, é preciso nos encaixotar? As análises revelaram que pensamos filosoficamente por modelos. E pensar o processo de ensino-aprendizagem por meio de modelos pedagógicos pode ser saudável para nossas reflexões, mas buscar um modelo ideal a ser seguido poderá tornar-se usurpatório e entrar em contradição com a ideia de autonomia do docente em processo de formação. Considero que não precisamos nos acurralar em “prisões” ou “caixas” para vivenciarmos nossas experiências formativas e elaborarmos nossas práticas docentes.<hr/>ABSTRACT It is a reflection about the models that guide the teaching practice at the higher health education, to work in teacher education interdisciplinary program, at stricto sensu postgraduate program. Forms of systematization developed by scholars of education and education in health sciences were identified. Throughout the experience from the course and study group activities on teacher training in health came the questions: Why we search models in our reflections? Once found our reference(s) model(s), we need to take it as ideal? In other words, it is necessary packing ourselves? The analysis revealed that we think philosophically by models. And think the process of teaching and learning by the pedagogical models, can be healthy for our reflections, but search for an ideal role model for be followed could become a usurpation and contradict the idea of autonomy of teachers in formation process. I consider that we don’t need pound ourselves in “prisons” or “boxes” to live our formative experiences and elaborate our teaching practices.<hr/>RESUMEN Se trata de una reflexión sobre los modelos que orientan la práctica docente en el grado en salud para trabajo en curso de formación interdisciplinar de profesores en posgrado stricto sensu. Fueran identificadas las formas de sistematización elaboradas por estudiosos de la educación y del enseño en ciencias de la salud. A lo largo de la experiencia de las actividades del curso y del grupo de estudio sobre la formación del profesorado en materia de salud, vinieron las preguntas: ¿Por qué buscar modelos en nuestras reflexiones? ¿Una vez encontrado(s) nuestro(s) modelo(s) de referencia, tenemos que tomarlo(s) como ideal(es)? ¿Esto es, es necesario nos encajonar? El análisis reveló que pensamos filosóficamente, por medio de modelos. Y pensar el proceso de enseñanza y aprendizaje a través de los modelos pedagógicos, puede ser saludable para nuestras reflexiones, pero buscar un modelo ideal a seguir podrá convertirse usurpatorio y contradecir la idea de la autonomía de los docentes en la proceso de formación. Considero que lo que no necesitamos nos acorralar en “prisiones” o “cajas” para vivir nuestras experiencias formativas y elaboramos nuestras prácticas de enseñanza. <![CDATA[Estado del arte sobre Didáctica en el Sudeste brasileño: un estudio de las investigaciones y producciones en ese campo]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300165&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O artigo consiste no estado da arte sobre Didática na região sudeste do Brasil, com base na análise e avaliação do que se tem investigado e produzido nessa área. Mapearam-se as pesquisas e publicações empreendidas, no período de 2004 a 2010, pelos docentes credenciados às linhas de pesquisa da Didática ou áreas afins, vinculadas aos Programas de Pós-graduação em Educação. Os dados permitem identificar “o que”, “sobre o que” e “onde” se têm concentrado as pesquisas e produção do conhecimento didático, permitindo situar o lugar que a Didática tem ocupado no âmbito da produção da pós-graduação. Contata-se que a Didática tem ocupado menos da metade das investigações (45,59%) e publicações (40,84%). A identificação do “o que” e “sobre o que” se tem produzido na área permitiu verificar um predomínio de pesquisas nos campos profissional e investigativo relacionadas à dimensão dos modos, o que sugere uma preponderância de estudos voltados para a implantação de propostas e estratégias de profissionalização dos professores. Uma análise do lócus de divulgação do conhecimento produzido (“onde”), nos leva reconhecer que, no geral, a produção tem sido difundida em veículos de pouca circulação e menor reconhecimento. O estudo constatou a pouca centralidade da Didática no interior das pesquisas e publicações, a dispersão temática dos professores e o baixo percentual de trabalhos divulgados em periódicos de expressividade científica.<hr/>RESUMEN El artículo consiste en el estado del arte sobre Didáctica en la región sudeste de Brasil, con base en el análisis y evaluación de lo investigado e producido en esa área. Se mapearon las pesquisas y publicaciones emprendidas en el período de 2004 a 2010, por los docentes vinculados a las líneas de pesquisa de la Didáctica o áreas afines, asociadas a los Programas de Post-Graduación en Educación. Los datos permiten identificar “que”, ‘sobre qué” y “donde” se han concentrado las investigaciones y producciones del conocimiento didáctico, permitiendo situar el lugar que la Didáctica ha ocupado en el ámbito de la producción de la post-graduación brasileña. Fue constatado que la Didáctica ha ocupado menos de la mitad de las investigaciones (45,59%) y publicaciones (40,84. La identificación de “qué” y “sobre qué” se ha producido en el área permitió verificar un predominio de pesquisas en los campos profesional e investigativo relacionadas a la dimensión de los modos, lo que sugiere una preponderancia de estudios encaminados para la implantación de propuestas y estrategias de profesionalización de los profesores. Un análisis del locus de divulgación del conocimiento producido (“dónde”), nos lleva a reconocer que, en lo general, la producción ha sido difundida en vehículos de poca circulación e menor reconocimiento. El estudio constató a poca centralidad de la Didáctica en el interior de las pesquisas y publicaciones, la dispersión temática de los profesores y el bajo porcentual de trabajos divulgados en periódicos de expresividad científica.<hr/>ABSTRACT The article consists in the state of the art about Didactic in southeastern region of Brazil, based on the analysis and evaluation of what has been investigated and produced in this area. Researches and publications undertaken were mapped in the period of 2004 to 2010, by accredited professors to the lines of Didactic research or related areas, linked to the Postgraduate Programs in Education. The data allow identifying “what”, “about what” and “where” has been concentrated the researches and production of didactic knowledge, allowing to situate the place that the Didactic has occupied in the ambit of postgraduate production. It is noted that the Didactics has occupied less than half of the investigations (45.59%) and publications (40.84%). The identification of the “what” and “about what” has produced in the area allowed to verify a predominance of researches in investigative and professional fields related to the dimensions of the modes, which suggests a preponderance of studies geared toward to the implementation of proposals and strategies of teachers ‘ professionalization. An analysis of the locus of dissemination of knowledge produced (“where”), leads us to acknowledge that, overall, the production has been widespread in vehicles of low circulation and lower recognition. The study found the low centrality of Didactics within the researches and publications, the thematic dispersion of professors and the low percentage of works disclosed in periodicals of scientific expressiveness. <![CDATA[Las Representaciones Sociales y Expectativas de los Estudiantes Recién Llegados en un Curso de Pedagogía]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300183&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O trabalho objetivou analisar as representações sociais dos acadêmicos ingressantes em Pedagogia e verificar suas expectativas em relação ao curso. A pesquisa configurou-se em uma abordagem qualitativa, constituindo-se em um estudo de caso, e os procedimentos metodológicos utilizados foram entrevistas semiestruturadas e análise documental. Participaram da pesquisa doze acadêmicos ingressantes, que foram selecionados por procedência. A compreensão da diversidade de representação da clientela pode contribuir para repensar o projeto pedagógico do curso e subsidiar as ações dos professores envolvidos na formação de futuros profissionais docentes.<hr/>ABSTRACT This study aimed at analyzing the social representations of first-year students in Education and check their expectations about the course. The case-study research had a qualitative approach, and the methodological procedures used were semi-structured interviews and desk analysis. Twelve first-year students were selected to take part in the study. The understanding of the students’ different representation can contribute to the rethinking of the course’s pedagogical project and support the actions of the faculty members involved in the training of future teachers.<hr/>RESUMEN El objetivo del estudio fue analizar las representaciones sociales de estudiantes de primer año en la pedagogía académica y comprobar sus expectativas sobre el curso. Investigación creada en un enfoque cualitativo, que consiste en un estudio de caso y los procedimientos metodológicos utilizados fueron entrevistas semi-estructuradas y análisis documental. Los participantes fueron doce estudiantes que ingresan, que fueron seleccionados por su origen. La comprensión de la representación de clientes de la diversidad puede contribuir a repensar el proyecto pedagógico del curso y apoyar las acciones de los profesores que participan en la formación de los futuros profesionales de la enseñanza. <![CDATA[Desafíos tecnológicos para enseñanza de libras en la educación a distancia]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300203&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O campo da educação a distância (EAD) é crescente, bem como a oferta de cursos para a formação de professores no âmbito do ensino superior. Desde 2005 o Brasil conta com legislação federal que obriga a oferta da disciplina de Língua Brasileira de Sinais (Libras) nos cursos de formação de professores, também nos cursos ofertados na modalidade a distância. Neste artigo, fazemos uma breve revisão da inserção da disciplina na modalidade EAD, considerando aspectos da qualidade e acessibilidade de sua oferta. Discutimos algumas das abordagens de ensino de línguas, as características da oferta de Libras em ambiente virtual, bem como os desafios tecnológicos e suas implicações para a relação ensino-aprendizagem. É preciso garantir aos estudantes da Libras a compreensão do que é a surdez e como lidar com ela em sala de aula; para este fim, é fundamental que o ambiente virtual seja adequado para promover ensino de qualidade, principalmente quanto às imagens e atividades postadas e à oferta de carga horária apropriada, para não abordar o tema com superficialidade. O ensino da Libras a distância exige o uso de muitos recursos, que são viáveis nos dias atuais, mas requerem adaptações por parte de toda a equipe técnica envolvida, de forma que todos atuem primando pela qualidade na relação ensino-aprendizagem.<hr/>ABSTRACT The field of Distance Education (DE) is growing, as well as the offer of teacher training courses in higher education. Since 2005, Brazil’s federal legislation requires that the Brazilian Sign Language (Libras) be taught in teacher training courses, whether face to face or in distance education. In this paper, we briefly review the insertion of this subject in distance education, considering aspects of quality and accessibility. We discuss some of the approaches to language teaching, LIBRAS’ characteristics in the virtual environment, as well as the technological challenges and their implications for the teaching-learning process. It is necessary to ensure that LIBRAS students understand what deafness is and know how to deal with it in the classroom. To this end, it is essential that the virtual environment be suitable to promote quality education, especially regarding the posted images and activities and the provision of appropriate workload, in order not to approach the subject with superficiality. The teaching of LIBRAS in distance education demands a number of resources, which are viable nowadays. However, it requires adaptations by the technical staff involved so that everyone can perform their activities with a focus towards quality in the teaching-learning process.<hr/>RESUMEN El área de la Educación a Distancia (EAD) es tan creciente como el ofrecimiento de cursos para la formación de profesores en el ámbito de la enseñanza superior. Desde 2005, el Brasil posee una legislación que obliga el ofrecimiento de la asignatura de la Lengua Brasileña de Señales (LIBRAS) en los cursos de formación de profesores, y también en los cursos a distancia. En este artículo hicimos una revisión a respeto de la inserción de la asignatura en la modalidad EAD, considerando aspectos de la calidad y la accesibilidad de esta oferta. Discutimos algunos de los abordajes de la enseñanza de lenguas, las características de la oferta de la asignatura Libras en ambiente virtual, así como los desafíos tecnológicos y sus implicaciones en la relación enseñanza-aprendizaje. Se necesita garantizar a los estudiantes la comprensión de lo que es sordera y de cómo manejarla en la aula. Es fundamental que el ambiente virtual sea adecuado a la promoción de la enseñanza de calidad, principalmente con relación a las imágenes y actividades presentadas y a la oferta de carga de horas apropiadas para que no se aborde el tema de forma superficial. La enseñanza de Libras a distancia requiere muchos recursos que son viables, pero requieren adaptaciones por parte del grupo técnico involucrado, de modo que todos actúen en búsqueda de la calidad en la relación enseñanza-aprendizaje. <![CDATA[Narraciones, prácticas educativas inclusivas y el espacio / tiempo colectivos: intersecciones y reconstrucciones]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300221&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O contexto socioeducativo atual indica a necessidade de reflexões e mudanças visando considerar a diversidade de crianças e jovens presentes nas escolas e demais instituições educacionais, para quem o grande projeto nacional de construção da educação inclusiva precisa responder. A pesquisa em questão, em desenvolvimento em uma instituição de educação não formal, objetivou, por meio da organização de um espaço coletivo de interlocução entre os educadores e pesquisadores de uma universidade local, promover reflexões acerca das práticas desenvolvidas pelos educadores junto a crianças que apresentavam aprendizagem e interação diferenciadas, investigando o caráter formativo da participação dos educadores neste grupo de discussão e reflexão. O encaminhamento metodológico dirige-se tanto à investigação como a um processo de formação profissional, buscando-se, nesse caso, o envolvimento e participação dos educadores nas ações da pesquisa. Os primeiros resultados indicam uma ampliação da perspectiva que os educadores tinham acerca da atuação profissional, o que tem propiciado que percebam e envolvam outros elementos no seu fazer. Nesse contexto, as narrativas escritas têm sido empregadas como elemento de reflexão e os educadores têm realizado seus primeiros escritos.<hr/>ABSTRACT The current socio-educational context indicates the need for reflection and change in order to consider the diversity of children and young people present in schools and other educational institutions, for whom the great national project of building inclusive education must respond. The research in question is being developed in a non-formal educational institution. Through the organization of a collective space for dialogue between educators and researchers from a local university, it sought to promote reflections on the practices developed by educators with children with differentiated learning and interaction, investigating the educational character of educators participating this discussion and reflection group. The methodological process addresses both the research and the training process, thus observing the involvement and participation of educators in the research’s actions. The first results indicate the educator’s broadening perspective about their professional performance, which has allowed them to identify and involve other elements in their work. In this context, the written narratives have been employed as a reflection element and educators have started their own writings.<hr/>RESUMEN El contexto socio-educativo actual indica la necesidad de reflexión y el cambio con el fin de tener en cuenta la diversidad de los niños y jóvenes presentes en las escuelas y otras instituciones educativas, para quien el gran proyecto nacional de construcción de la educación inclusiva debe responder. La investigación en cuestión se desarrolló en una institución de educación no formal, con el objetivo de, a través de la organización de un espacio colectivo para el diálogo entre educadores e investigadores de una universidad local, promover la reflexión sobre las prácticas desarrolladas por los educadores con los niños que tenían el aprendizaje y interacción diferenciadas, investigando el carácter educativo de la participación de los educadores en este grupo de discusión y reflexión. El proceso metodológico se dirige tanto a la investigación como a un proceso de formación, buscando en este caso la implicación y participación de los educadores en la búsqueda de acciones. Los primeros resultados indican expansión de la perspectiva que tenían los educadores sobre el desempeño profesional, lo que les ha permitido percibir e inserir otros elementos en su trabajo. En este contexto, se utilizaron las narrativas escritas como elemento de reflexión y los educadores han realizado sus primeros escritos. <![CDATA[Inclusión y matrícula de alumnos con discapacidades en las escuelas públicas: análisis de un municipio del estado de São Paulo, Brasil]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300239&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo propõe analisar os dados de matrículas em educação especial nas escolas da rede pública estadual em um município do interior paulista com a finalidade de verificar as alterações quantitativas das matrículas de alunos com deficiência como indicadores do processo de inclusão entre os anos de 2009 a 2012. Com tal propósito, a pesquisa foi realizada a partir do estudo do Quadro diagnóstico dos serviços de educação especial, da Diretoria Regional de Ensino do município em foco. O estudo, de cunho descritivo, com análise documental, delimitou-se à consulta de alunos com deficiência (visual, auditiva, física e intelectual) por nível e modalidade de ensino. Dentro do panorama traçado nos últimos quatro anos, referente a questões da educação inclusiva, alguns aspectos chamam atenção. Quatro deles mereceram especial destaque: a tendência crescente de matrículas de alunos com deficiência na rede regular de ensino, a concentração dessas matrículas no ensino fundamental, o baixo índice de alunos que recebem apoio no contraturno e o alto índice de deficiência intelectual em relação às demais deficiências.<hr/>ABSTRACT This article aims at analyzing data regarding the enrollment in special education in public schools of a city in the state of São Paulo in order to check quantitative changes in the number of enrollments of students with disabilities as indicators of the inclusion process between years 2009 and 2012. To this end, the survey was based on the Diagnosis profile of special education services, provided by the Regional Board of Education of the district in focus. This descriptive study, based on desk research, focused on students with visual, auditory, physical, and intellectual disabilities by level and type of education. Within the panorama of inclusive education traced in the past four years, some aspects draw our attention. Four of them deserve special mention: the growing trend in the number of students with disabilities enrolled in the regular school system, the concentration of such students in primary education, the low rate of students receiving support after school time, and the high rate of intellectual disability compared to other disabilities.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo analizar los datos de las matrículas en la educación especial de escuelas públicas de una ciudad del estado de São Paulo con el fin de verificar los cambios cuantitativos en las matrículas de estudiantes con discapacidad como indicadores del proceso de inclusión entre los años 2009 y 2012. Con este fin, la encuesta se realizó a partir de un estudio del Cuadro diagnóstico de los servicios de educación especial, del Consejo Regional de Enseñanza del municipio estudiado. El estudio, de carácter descriptivo, con análisis documental, se limitó a la consulta de los estudiantes con discapacidad (visual, auditiva, física e intelectual) por nivel y tipo de educación. Dentro del panorama trazado en los últimos cuatro años en relación a la educación inclusiva, algunos aspectos llaman la atención. Cuatro de ellos merecen una mención especial: la tendencia creciente de matrículas de estudiantes con discapacidad en el sistema escolar ordinario, la concentración de las matrículas en la educación primaria, la baja tasa de estudiantes que reciben apoyo fuera del horario escolar y el alto índice de discapacidad intelectual en comparación con otras discapacidades. <![CDATA[FORMAÇÃO EM TEMPOS DE CULTURADIGITAL: REFLEXÕES A PARTIR DA TEORIA CRÍTICA DA SOCIEDADE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2015000300255&lng=es&nrm=iso&tlng=es RESUMO O presente artigo propõe analisar os dados de matrículas em educação especial nas escolas da rede pública estadual em um município do interior paulista com a finalidade de verificar as alterações quantitativas das matrículas de alunos com deficiência como indicadores do processo de inclusão entre os anos de 2009 a 2012. Com tal propósito, a pesquisa foi realizada a partir do estudo do Quadro diagnóstico dos serviços de educação especial, da Diretoria Regional de Ensino do município em foco. O estudo, de cunho descritivo, com análise documental, delimitou-se à consulta de alunos com deficiência (visual, auditiva, física e intelectual) por nível e modalidade de ensino. Dentro do panorama traçado nos últimos quatro anos, referente a questões da educação inclusiva, alguns aspectos chamam atenção. Quatro deles mereceram especial destaque: a tendência crescente de matrículas de alunos com deficiência na rede regular de ensino, a concentração dessas matrículas no ensino fundamental, o baixo índice de alunos que recebem apoio no contraturno e o alto índice de deficiência intelectual em relação às demais deficiências.<hr/>ABSTRACT This article aims at analyzing data regarding the enrollment in special education in public schools of a city in the state of São Paulo in order to check quantitative changes in the number of enrollments of students with disabilities as indicators of the inclusion process between years 2009 and 2012. To this end, the survey was based on the Diagnosis profile of special education services, provided by the Regional Board of Education of the district in focus. This descriptive study, based on desk research, focused on students with visual, auditory, physical, and intellectual disabilities by level and type of education. Within the panorama of inclusive education traced in the past four years, some aspects draw our attention. Four of them deserve special mention: the growing trend in the number of students with disabilities enrolled in the regular school system, the concentration of such students in primary education, the low rate of students receiving support after school time, and the high rate of intellectual disability compared to other disabilities.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo analizar los datos de las matrículas en la educación especial de escuelas públicas de una ciudad del estado de São Paulo con el fin de verificar los cambios cuantitativos en las matrículas de estudiantes con discapacidad como indicadores del proceso de inclusión entre los años 2009 y 2012. Con este fin, la encuesta se realizó a partir de un estudio del Cuadro diagnóstico de los servicios de educación especial, del Consejo Regional de Enseñanza del municipio estudiado. El estudio, de carácter descriptivo, con análisis documental, se limitó a la consulta de los estudiantes con discapacidad (visual, auditiva, física e intelectual) por nivel y tipo de educación. Dentro del panorama trazado en los últimos cuatro años en relación a la educación inclusiva, algunos aspectos llaman la atención. Cuatro de ellos merecen una mención especial: la tendencia creciente de matrículas de estudiantes con discapacidad en el sistema escolar ordinario, la concentración de las matrículas en la educación primaria, la baja tasa de estudiantes que reciben apoyo fuera del horario escolar y el alto índice de discapacidad intelectual en comparación con otras discapacidades.