Scielo RSS <![CDATA[Comunicações]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-121X20170001&lang=pt vol. 24 num. 1 lang. pt <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[REINICIAR, CONTINUAR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[APRESENTAÇÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100007&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt <![CDATA[DESENVOLVER COMPETÊNCIAS EM LÍNGUA MATERNA A ENSINAR CIÊNCIAS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100011&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Defendemos uma abordagem transversal do ensino/aprendizagem da língua portuguesa, contemplando duas vertentes: o contributo do domínio adequado da língua materna para o sucesso, nomeadamente no contexto acadêmico abrangendo todas as áreas curriculares – ser professor de Português – e, inversamente, o contributo do ensino/aprendizagem das restantes áreas curriculares para um melhor domínio da língua materna – ser professor em Português. No âmbito dessa segunda vertente de investigação, promovemos um estudo exploratório com o propósito de determinar como é possível desenvolver esse tipo de trabalho por meio do ensino das ciências, num nível de escolaridade em que não há monodocência. A análise de documentos que regulam as práticas pedagógico-didáticas de Ciências da Natureza em Portugal permitiu-nos demonstrar que é possível atingir esse objetivo. De fato, há competências relacionadas com o adequado domínio da língua materna, que podem ser desenvolvidas nas aulas dessa disciplina, se os professores seguirem as indicações dadas nos textos reguladores.<hr/>ABSTRACT We sustain a transversal approach of the teaching/learning of the mother tongue, including two directions: the important role played by the mother tongue in social integration, namely in what concerns academic success in all content areas – being a teacher of Portuguese – and the contribution of the teaching/learning process of other content areas to a better performance in the mother tongue – being a teacher in Portuguese. Taking into account the second direction of our research, we promoted an exploratory study, in order to determine how one could attain this aim while teaching sciences in grades where each teacher is responsible for a single course. The analysis of documents that control the teaching of Natural Sciences in Portugal allowed us to prove that it is feasible. As a matter of fact, there are competencies related to the correct use of the mother tongue that can be developed in the classes of this course, if the teachers follow the guidelines provided by the educational authorities.<hr/>RESUMEN Proponemos un enfoque transversal de la enseñanza/aprendizaje de la lengua materna que comprende: la contribución del dominio de la lengua materna para el éxito, sobre todo en el contexto académico en todas las áreas del plan de estudios – ser profesor de Portugués – y, inversamente, la contribución de la enseñanza/aprendizaje en otras áreas para un mejor dominio de la lengua materna – ser profesor en Portugués. Considerando esta segunda línea de investigación, promovemos un estudio exploratorio para determinar cómo se puede hacer este tipo de trabajo en la enseñanza de las ciencias a un nivel de educación donde no hay maestro único. El análisis de documentos que regulan las prácticas pedagógicas y didácticas de Ciencias de la Naturaleza en Portugal demostró que es posible lograr este objetivo. De facto, hay competencias ligadas al adecuado dominio de la lengua materna que pueden ser desarrolladas en la clase de esta disciplina, si los profesores siguen las indicaciones propuestas en los programas. <![CDATA[DIFICULDADES DOS ALUNOS COM OS REGISTROS DE REPRESENTAÇÃO SEMIÓTICA EM AULAS DE FÍSICA DE UMA ESCOLA BRASILEIRA DE ENSINO MÉDIO: O X DA QUESTÃO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100023&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt Resumo Este trabalho é parte de uma pesquisa em andamento com apoio da FAPESP, cujo título é “Pesquisa-Intervenção na Prática Pedagógica de Professores de Ciências da Natureza e Matemática do Ensino Médio de Escolas de Ensino Integral”, em continuidade a outras que têm como foco o ensino de Física em escolas brasileiras de nível médio e o estudo dos registros de representação semiótica utilizados. Em aulas de Física foram observados os registros de representação semiótica mobilizados pelos professores e as suas articulações por meio do tratamento e da conversão. Na conversão de exercícios em língua natural para uma expressão algébrica, os alunos demonstram dificuldade em reconhecer os dados e suas respectivas representações, além de não distinguirem o mesmo objeto matemático, no caso, a incógnita, representada por letras diferentes de X.<hr/>ABSTRACT This work is part of an ongoing research with support from FAPESP whose title is “Research-Intervention in Pedagogical Practice of Teachers of Natural Sciences and Mathematics in the Integral Secondary Education”, in continuity with the other, that focus on the teaching of Physics in Brazilian schools of medium level and the study of records of semiotics representation used. In the Physics classes were observed the records of representation semiotics mobilized by the teachers and their joints by means of treatment and conversion. In the conversion of exercises in the natural language to an algebraic expression the students demonstrate difficulty to recognize the data and their respective representations, besides does not recognize the same mathematical object, in this case, the unknown, represented by different letters of X.<hr/>RESUMEN Este trabajo es parte de una investigación en curso con el apoyo de FAPESP, titulado “Investigación-Intervención en la práctica docente de Maestros de Ciencias de la Naturaleza y Matemáticas de la escuela secundaria de Escuelas de educación integral” en continuidad con las otras, que se centran en la enseñanza de la física en las escuelas brasileñas de nivel medio y el estudio de los registros de representación la semiótica utilizada. En las clases de Física fueron observados los registros de representación semiótica movilizados por los profesores y sus articulaciones por medio de tratamiento y de la conversión. En la conversión de los ejercicios en lenguaje natural para una expresión algebraica, los estudiantes demuestran dificultades en reconocer los datos y sus respectivas representaciones, y no reconocen el mismo objeto matemático, en este caso, la incógnita, representado por letras diferentes de X. <![CDATA[ESTADOS FÍSICOS DA MATÉRIA. SIMULAÇÕES COMPUTACIONAIS NO 5º ANO DE ESCOLARIDADE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100035&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO As mudanças do estado físico da matéria poderão ser melhor compreendidas pelos alunos do 5º. ano de escolaridade se eles adquirirem noções básicas da teoria corpuscular e cinético-molecular. A introdução precoce do conceito de partícula, da sua dinâmica e da interação entre partículas também poderá reduzir o aparecimento de concepções alternativas e facilitar a compreensão futura dessas teorias. Apesar de serem conceitos abstratos e de difícil compreensão, tanto pela natureza das partículas como pela sua dimensão, o uso de simulações computacionais poderá reduzir a abstração necessária à compreensão de tais conceitos. O objetivo deste estudo foi avaliar a eficácia de diferentes estratégias de utilização de simulações computacionais, na aprendizagem das mudanças do estado físico da matéria a nível microscópico, em alunos com idades entre os 9 e os 11 anos. O estudo foi realizado em quatro turmas. Foram empregadas duas simulações e quatro formas de as integrar no currículo. Recolheram-se dados acerca do ensino e da aprendizagem, recorrendo em particular à realização de um pré-teste e de um pós-teste. O estudo permitiu verificar qual das estratégias de integração das simulações computacionais no currículo foi mais eficaz.<hr/>ABSTRACT Changes in the physical state of matter may be better understood by students in the 5th grade if students acquire basic notions of corpuscular and kinetic-molecular theory. The early introduction of the concept of particle, its dynamics and the interaction between particles may also reduce the appearance of alternative concepts and facilitate the future understanding of these theories. Although they are abstract concepts and difficult to understand, both by the nature of the particles and by their size, the use of computational simulations may reduce the abstraction necessary to understand such concepts. The goal of this study was to assess the efficacy of different strategies of use of computer simulations, in learning of the changes in the physical state of matter at a microscopic level, on pupils between 9 and 11 years old. The study was carried out in four classes. Two simulations and four ways to integrate them in the curriculum were used. Data was collected on teaching and learning by using specially pre-tests and post-tests. The study allowed to verify which of the strategies of integration of the computational simulations in the curriculum was the most effective.<hr/>RESUMEN Los cambios en el estado físico de la materia pueden ser mejor entendidos por los estudiantes del 5º. año de estudio, si los estudiantes adquieren nociones básicas de la teoría corpuscular y cinético-molecular. La introducción temprana del concepto de la partícula, su dinámica y la interacción entre partículas también puede reducir la apariencia de las concepciones alternativas y facilitar la comprensión futura de estas teorías. Aunque son conceptos abstractos y difíciles de entender, tanto la naturaleza de las partículas y por su tamaño, el uso de simulaciones por ordenador puede reducir la abstracción necesaria para entender estos conceptos. El objetivo de este estudio fue evaluar la eficacia de diferentes estrategias para el uso de simulaciones por ordenador, en el aprendizaje de los cambios del estado físico de la materia a nivel microscópico, en alumnos de 9 a 11 años. El estudio se realizó en cuatro clases. Se han utilizado dos simulaciones y cuatro maneras de integrarlos en el currículo. Se recogieron datos sobre la enseñanza y el aprendizaje a partir de la realización de un pre-test y un post-test. El estudio mostró cuál de las estrategias de integración de las simulaciones por ordenador en el currículo fue más eficaz. <![CDATA[TRANSFORMAÇÕES DE REPRESENTAÇÕES VISUAIS DE MÚLTIPLOS E DIVISORES DE UM NÚMERO]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100055&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO A resolução de problemas é uma das capacidades matemáticas fundamentais e uma base para a aprendizagem de conceitos, procedimentos matemáticos e representações. Não obstante, os alunos evidenciam dificuldades na resolução de problemas e na multiplicidade de representações para um dado conceito matemático. Este estudo procurou sistematizar a relevância e a eficácia da introdução frequente de representações visuais na lecionação dos conteúdos relativos às noções de múltiplo e divisor de um número natural, e do seu impacto na resolução de problemas com essas noções. Segue uma metodologia qualitativa analisando uma intervenção de ensino num grupo de 17 alunos (10-11 anos de idade). Os resultados mostraram que (i) as representações visuais permitiram transformações de representações (tratamentos e conversões), como as representações simbólicas e verbais, (ii) a introdução de representações visuais proporcionou um ambiente de aprendizagem com representações múltiplas, com uma maior variedade de representações na resolução de problemas, e (iii) esse efeito prolongou-se no intervalo de tempo considerado. Concluímos que a utilização frequente de representações visuais potenciou as transformações de representações tendo como consequência uma melhoria no desempenho geral dos alunos.<hr/>ABSTRACT Problem solving is one of the most important mathematical capacities and bases for learning of mathematical concepts, procedures and representations. However, the students show difficulties in problem solving and in a multiplicity of representations of a given mathematical concept/object. The aim of this study is to determine the relevance and the impact of using visual representations and their transformations in the teaching process of divisors and multiple of a number, and their impact in problem solving with these notions. It follows a qualitative methodology and in this paper we analyze an educational intervention in a group of 17 students (10-11 years old). The results show that (i) visual representations allowed transformations of representations (treatments and conversions) with the same characteristics of the symbolic and verbal representations (ii) these visual representations provided a learning environment with multiple representations that diversified the transformation of representations (treatments and conversions), and (iii) this effect was extended in the considered interval of time (three months). We conclude that the use of visual representations enhances the transformations of representations which contributed to the improvement of the students overall performance.<hr/>RESUMEN La resolución de problemas é una das capacidades matemáticas fundamentales y una base para el aprendizaje de conceptos matemáticos, procedimientos y representaciones. No obstante, los estudiantes muestran dificultades en la resolución de problemas y en la multiplicidad de representaciones para un dado concepto matemático. Este trabajo trató de sistematizar la relevancia y la importancia de la introducción frecuente de representaciones visuales en la enseñanza de los contenidos relativos a nociones de múltiple y divisor de un número natural, y del su impacte en la resolución de problemas. En este estudio se sigue la metodología cualitativa y se analiza una intervención educativa en un grupo de 17 estudiantes (10-11 años). Los resultados muestran que (i) las representaciones visuales permite transformaciones (tratamientos y conversiones), iguales a transformaciones de las representaciones simbólicas y verbales, (ii) esta intervención proporcionó un ambiente de aprendizaje con múltiples representaciones que conllevó a una diversificación de la transformación de representaciones en la resolución de problemas y (iii) este efecto se prolongó en el intervalo de tiempo considerado. Se concluyó que el uso de representaciones visuales potencia las transformaciones y contribuyó para mejorar el rendimiento general de los estudiantes. <![CDATA[REFORMAS EDUCATIVAS E OPINIÕES DOS PROFESSORES SOBRE O INSUCESSO EM FÍSICA E QUÍMICA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100069&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este estudo baseia-se numa análise documental da opinião dos professores quanto às possíveis causas para o insucesso na disciplina de Física e Química no ensino secundário nos últimos 80 anos, em Portugal. Os resultados da pesquisa apontam, entre outras, duas causas: programas extensos e número elevado de alunos por turma. Apesar de durante esse período terem sido implementadas várias reformas do sistema educativo, com o objetivo de melhorar as aprendizagens dos alunos nessa disciplina, verifica-se a persistência das percepções dos professores quanto às causas do insucesso. Discutem-se possíveis razões para esses resultados.<hr/>ABSTRACT This study is based on a documentary analysis of teachers’ opinion about the possible causes for the failure in the discipline of Physics and Chemistry in secondary education over the last 80 years, in Portugal. The results indicate, among others, two causes: long lists of contents to teach and large number of students per class. Despite of the implementation of several reforms in the education system, in order to improve student learning in this discipline, the perceptions of teachers about the causes of failure persist unchanged. Possible reasons for these results are discussed.<hr/>RESUMEN Este estudio se basa en un análisis documental de la opinión de los profesores sobre las posibles causas del fracaso en la disciplina de Física y Química en la enseñanza secundaria en los últimos 80 años, en Portugal. Los resultados del estudio indican, entre otros, dos causas: extensos programas y gran número de estudiantes por clase. A pesar de durante este tiempo se han aplicado varias reformas del sistema educativo, con el fin de mejorar el aprendizaje de los estudiantes en esta disciplina, las percepciones de los profesores sobre las causas del fracaso parecen persistir. Se discuten posibles razones de estos resultados. <![CDATA[COLABORAÇÃO EM TAREFAS DE INVESTIGAÇÃO: UM CAMINHO PARA DESENVOLVIMENTO PROFISSIONAL DE PROFESSORES DE FÍSICA E QUÍMICA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100083&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O desenvolvimento profissional de professores como fenômeno de mudança ao longo do tempo pode ocorrer num processo em que se cruza a dinâmica da mudança individual e coletiva, com vista a uma maior profissionalidade. Se a mudança constitui um processo, ela é, ao mesmo tempo, um produto, resultado de um processo de aprendizagem que inclui novas formas de pensar e de entender a prática quando confrontados com numerosos problemas, muitos dos quais de grande complexidade. Tratando-se de uma atividade profissional complexa, há toda a vantagem em recorrer aos esforços de uma equipe de trabalho em que os diversos professores trabalham em conjunto numa base de relativa igualdade, de modo a haver ajuda mútua para atingirem os mesmos objetivos. Este artigo descreve um estudo que visa compreender de que modo a colaboração potencia o desenvolvimento profissional de professores de Física e Química. Nesse quadro, criou-se um grupo colaborativo com um projeto de intervenção (PI) assente na concepção e realização de tarefas de investigação (TI) na sala de aula. Os dados foram recolhidos recorrendo a entrevistas, gravações-vídeo e notas de campo, tanto das sessões do PI, como das aulas de realização das TI. Os resultados mostraram que a colaboração promoveu a realização de aprendizagens relacionadas com a natureza e concepção das TI e com a sua condução em aula.<hr/>ABSTRACT The professional development of teachers as a phenomenon of change over time can happen in a process that crosses a change of individual and collective change, with a view to greater professionalism. If a change is a process, it is at the same time a product, the result of a learning process that includes new ways of thinking and understanding the practice when faced with numerous problems, many of which are of great complexity. Being a complex professional activity, there is a whole advantage of using the efforts of a work team in which the various teachers work together on a basis of equality so that mutual help can be achieved to reach the same objectives. This article reports a study that aims to understand how the collaboration enhances the professional development of Physics and Chemistry teachers. In this context, we created a collaborative group with an intervention project (IP) based on the conception and implementation of inquiry in the classroom. Data were collected using interviews, video-recordings and log notes, both from the sessions of the IP and from the lessons of accomplishment of inquiry. The results showed that the collaborative work promoted the achievement of learning related to the nature and conception of inquiry and its conduct in the classroom.<hr/>RESUMEN El desarrollo profesional de profesores como fenómeno de cambio en el paso del tiempo puede ocurrir en el proceso en el cruce de una dinámica de cambio individual y colectiva, con vista a una mayor profesionalidad. Se un cambio en el proceso, en el tiempo, en el producto, en el resultado de un proceso de aprendizaje que incluye nuevas formas de pensar y de entender una práctica cuando confrontados con muchos problemas. Tratamiento-se de una actividad profesional compleja, con toda la ventaja en el uso de los esfuerzos de un equipo de trabajo en el que los diversos profesores trabajan en el conjunto en la base de la igualdad de la misma manera. Este artículo presenta un estudio que busca entender de qué forma la colaboración potencia el desarrollo profesional de los profesores de Física y Química. Así, hemos creado un grupo colaborativo con un proyecto de intervención (PI) basado en la concepción y realización de tareas de investigación (TI) en clase. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas, vídeo grabaciones y registro de notas en sesiones del PI y en las clases de TI. Los resultados mostraron que la colaboración promueve el logro de los aprendizajes relacionadas con la naturaleza y concepción de las TI y con su dirección en clase. <![CDATA[<em>HANDS-ON</em> QUÍMICA NA EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR: REALIZAÇÃO DE EXPERIÊNCIAS POR PEQUENOS “CIENTISTAS” NUM JARDIM DE INFÂNCIA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100099&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO As atividades experimentais hands-on de química serão relevantes na educação pré-escolar? Assim se dá início à investigação num jardim de infância. Com a exploração precoce da Química, pretende-se desenvolver atitudes positivas com a ciência, promover o desenvolvimento da linguagem científica e estabelecer o desenvolvimento motor. Recorreu-se à pesquisa, criação e implementação de atividades hands-on, envolvendo educadores da infância e crianças. Por meio de uma metodologia de investigação-ação, procurou-se dar resposta ao problema e aos interesses das crianças, ajudando-as na observação do “seu” mundo. Apesar do longo caminho a percorrer, vislumbram-se vantagens na sua implementação.<hr/>ABSTRACT Will it be relevant in preschool the hands-on chemistry activities? It is the beginning of research in kindergarten. With the early exploration of chemistry, we intend to develop positive attitudes to science, promote the development of scientific language and promote motor development. Research, design and implementation of hands-on activities involving educators and children were used. With an action-research methodology, we tried to address the problem and the children’s interests, helping them to observe “their” world. Despite the long way to go, there are benefits executing it.<hr/>RESUMEN Las actividades experimentales hands-on de química serán relevantes en la educación preescolar? Así se empieza la investigación en un jardín infantil. Con la exploración temprana de química, tenemos la intención de desarrollar actitudes positivas hacia la ciencia, promover el desarrollo del lenguaje científico y promover el desarrollo motor. Se recurrió a la investigación, la creación y ejecución de las actividades de hands-on con participación de los educadores y de los niños. Usando una metodología de investigaciónacción, hemos tratado de abordar el problema y los intereses de los niños, ayudándoles en la observación de “su” mundo. Hay mucho camino por delante y se empieza a vislumbrar las ventajas en su aplicación. <![CDATA[A ROTAÇÃO E A TRANSLAÇÃO DA TERRA: UM ESTUDO SOBRE O QUE SE ENSINA E O QUE SE VÊ]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100113&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Os movimentos da Terra contrariam a verificação sensorial, que mostra um planeta imóvel. A transposição do que se observa para o modelo que se ensina é imprescindível ao ensino e aprendizagem da astronomia: a partir do que se vê ensinar o que não se vê. A presente pesquisa, de natureza qualitativa, tem por objetivo investigar os conhecimentos de professores de Ciências e de Física do ensino básico, a respeito dos movimentos terrestres. Foram aplicados questionários tipo Likert a 56 professores. Os resultados indicaram que os professores possuem pouco conhecimento a respeito dos modelos cosmológicos, da História da Astronomia e acerca da observação celeste, temas importantes para este estudo.<hr/>ABSTRACT The Earth movements contradict the sensory feeling that shows an immobile planet. The transposition of what we observe concerned to the model that we teach is essential to the teaching and learning process of Astronomy: from what you see to teach what is not be seen. The present research, of qualitative nature aims to investigate the knowledge of the basic education teachers on the Science and Physics about the Hearth movements. Likert type questionnaires were applied to 56 teachers. The results indicate that they have little knowledge about the cosmological models, about the History of Astronomy and sky observation, important subjects for this study.<hr/>RESUMEN Los movimientos de la tierra contradicen la verificación sensorial que muestra un planeta inmóvel. La transposición de lo que hemos observado para el modelo que enseñamos es esencial para el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Astronomía: desde lo que ve enseñar lo que no se ve. La investigación, de naturaleza cualitativa, pretende investigar el conocimiento de los profesores de Ciencias y de Física de la educación básica acerca de los movimientos en tierra. Se aplicaron cuestionarios tipo Likert para 56 profesores. Los resultados indican que los profesores tienen poco conocimiento acerca de los modelos cosmológicos, sobre la Historia de la Astronomía y de la observación del cielo, temas importantes para este estúdio. <![CDATA[SABERES DOS SUPERVISORES NO CONTEXTO DO PIBID: FORMAÇÃO E PARCERIA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100125&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Neste artigo, discutimos o lugar do professor supervisor no contexto do Pibid (Programa Institucional de Início à Docência). Ele é responsável por acompanhar e supervisionar as atividades dos bolsistas de iniciação à docência no ambiente escolar. Problematizamos quais os saberes necessários para o professor supervisor a partir de: a) escritas elaboradas pela professora supervisora e pelos bolsistas e registradas no caderno coletivo, b) relatos individuais dos bolsistas e que dizem da contribuição do professor supervisor no processo de formação docente. Acreditamos que a formação inicial dos bolsistas no contexto escolar é favorecida pelas práticas formativas do supervisor do Pibid.<hr/>ABSTRACT We discuss, in this paper, the place of the supervising teacher in Pibid – Programa Institucional de Início à Docência (Institutional Program of Initiation to Teaching). It is responsible for monitoring and supervising the activities of the initiation to teaching scholars at school. We problematize what knowledge the supervisor teacher needs from: written recorded in the collective book by the supervisor teacher and the scholars, b) individual reports of scholars that deal with the contribution of the supervising teacher in the process of teacher training. We believe that the initial training of the scholars in school is favored by the educational practices of Pibid supervisor.<hr/>RESUMEN En este artículo socializamos una parte de la experiencia vivida en el ámbito de un sub proyecto Pibid (Programa Institucional de Beca de Iniciación a la Docencia) en el contexto de una escuela municipal de enseñanza primaria de una ciudad del interior del estado de San Pablo. Problematizamos el lugar del profesor supervisor en el contexto del Pibid que es responsable por acompañar e supervisar las actividades de los becarios de iniciación a la docencia en el ambiente escolar. Discutimos cuáles son los saberes necesarios para la actuación del profesor supervisor. Para esto, socializamos escritas elaboradas por la profesora supervisores e por los becarios y que quedaron registrados en el cuaderno colectivo; también tracemos relatos individuales de los becarios que legitiman el papel del profesor supervisor como formador. El trabajo deja en evidencia que la formación inicial de los becarios en el contexto escolar es favorecido por las prácticas de formación del profesor supervisor del Pibid; Con esto, el Pibid, además de contribuir efectivamente en la constitución docente de los futuros profesores, afianza la parecería de la escuela con la universidad, una parecería que legitima la colaboración entre las dos instancias consideradas como legítimos espacios formativos. <![CDATA[FORMAÇÃO DOCENTE: CONTRIBUIÇÕES DA DIVERSIFICAÇÃO DOS INSTRUMENTOS AVALIATIVOS]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100149&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este estudo, com o objetivo de apresentar a diversidade de instrumentos avaliativos como um aspecto que pode favorecer a formação e a atuação de futuros professores, está embasado na abordagem qualitativa, sendo os dados coletados a partir de questionário. As informações adquiridas foram analisadas, categorizadas e quantificadas, tendo por fundamento a análise de conteúdo. O olhar se volta para a avaliação nos cursos de formação de professores, por acreditarmos que, se os futuros professores experienciarem a diversidade de instrumentos avaliativos, poderão ampliar seus conhecimentos a respeito do status da própria aprendizagem e da formação, valendo-se dessa prática quando estiverem no exercício da docência, tendo em vista favorecer a melhoria do conhecimento dos alunos com os quais estarão atuando no contexto da educação básica. A pesquisa foi realizada no ano de 2014, em uma turma do 2º. ano, em um curso de Pedagogia, cujo funcionamento ocorre em uma universidade pública situada no Estado do Paraná. Os dados possibilitaram perceber o portfólio e o mapa conceitual como os instrumentos avaliativos que mais proporcionaram aprendizagens, bem como a importância do feedback do professor aos alunos, por ser essencial a devolutiva acerca da qualidade das aprendizagens.<hr/>ABSTRACT This study, that aimed to present the diversity of evaluation instruments as an aspect which may contribute to the formation and performance of future teachers, is based in the qualitative approach and data collected from questionnaire. Information acquired were analyzed, categorized and quantified, on the grounds on content analysis. The observation turns to the evaluation in teacher training courses, because we believe that if student teachers experience the diversity of evaluation tools may expand their knowledge about the status of their own learning and training, making use of this practice when they are in the teaching profession in order to encourage the improvement of students knowledge who will be acting in the context of basic education. The survey was conducted in 2014, in a 2nd year classes in a Faculty of Education whose operation takes place in a public university located in the state of Paraná, Brazil. The data enable to realize the portfolio and the conceptual map as the evaluation instruments that provided more learning, as well as the importance of teacher’s feedback to students, considering essential the return about the quality of learning.<hr/>RESUMEN Este estudio, con el objetivo de presentar la diversidad de instrumentos evaluativos como un aspecto que puede favorecer la formación y la actuación de futuros profesores, se basa en el abordaje cualitativo, siendo los datos colectados a partir de cuestionario. Se analizaron las informaciones adquiridas, categorizadas y cuantificadas, teniendo por fundamento el análisis de contenido. La mirada se vuelve hacia la evaluación en los cursos de formación de profesores, por nuestra creencia que si los futuros profesores experimentan la diversidad de instrumentos evaluativos podrán ampliar sus conocimientos al respecto del status del propio aprendizaje y de la formación, valiéndose de esa práctica cuando estén en el ejercicio de la docencia, teniendo en vista favorecer la mejora del conocimiento de los alumnos con los cuales estarán actuando en el contexto de la educación básica. La investigación se realizó en el año de 2014, en una clase del 2º. año, en un curso de Pedagogía cuyo funcionamiento ocurre en una universidad pública ubicada en el Estado de Paraná. Los datos posibilitaron percibir el portafolio y el mapa conceptual como los instrumentos evaluativos que más favorecieron los aprendizajes, bien como la importancia del feedback del profesor a los alumnos, por ser esencial la devolutiva acerca da calidad de los aprendizajes. <![CDATA[TENTATIVAS DE APROPRIAÇÃO DA LINGUAGEM ACADÊMICA POR ESTUDANTES UNIVERSITÁRIOS: A PRODUÇÃO ESCRITA NA UNIVERSIDADE]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100171&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Tem se tornado fato corriqueiro a dificuldade de alunos universitários em se apropriarem da linguagem acadêmica para o desenvolvimento de trabalhos legitimados no meio universitário. Diante disso, as universidades têm criado programas e disciplinas na tentativa de minimizar o déficit em relação não apenas à apropriação do discurso científico, mas de dificuldades básicas da língua materna. Levando em consideração esse cenário, o presente artigo, resultado de uma pesquisa de doutorado, tem como objetivo analisar que estratégias os estudantes de graduação têm utilizado para a produção do gênero Trabalho de Conclusão de Curso. Para isso, analisamos um TCC desenvolvido por um grupo de alunos concluintes de um curso de Administração de Empresas de uma faculdade particular da região de Campinas. A análise foi baseada nos pressupostos teóricos e metodológicos da teoria da enunciação e nos princípios da análise do discurso de linha francesa. Acreditamos que nossas análises possam suscitar reflexões acerca da necessidade de mais pesquisas voltadas à escrita acadêmica.<hr/>ABSTRACT It has become common the fact the difficulty of college students to appropriate academic language to the development of legitimate work in the university environment. Therefore, universities have created programs and disciplines in an attempt to minimize the deficit with not only the appropriation of scientific discourse, but of basic difficulties of the mother tongue. Considering this scenario, this paper, the result of a doctoral research, aims to analyze strategies that undergraduate students have used to produce Final Paper genre. For this, we will analyze a Final Paper developed by a group of senior students of a course in Business Administration from a private college in the Campinas region. The analysis will be based on theoretical and methodological of the theory of enunciation and the principles of the French line of discourse analysis. We believe that our analysis may foster reflections on the need for more research geared to academic writing.<hr/>RESUMEN Se ha convertido en hechos habituales la dificultad de los estudiantes universitarios para apropiarse del lenguaje académico para el desarrollo de trabajos legítimos en el ámbito universitario. Por lo tanto, las universidades han creado programas y disciplinas en un intento de minimizar el déficit con no sólo la apropiación del discurso científico, pero de las dificultades básicas de la lengua materna. Teniendo en cuenta este escenario, el presente trabajo, el resultado de una investigación doctoral, tiene como objetivo analizar cuales las estrategias que los estudiantes de graduación han utilizado para producir el Trabajo de Conclusión de Curso (TCC). Para eso, vamos a analizar un TCC desarrollado por un grupo de estudiantes del último año de un curso de Administración de Empresas de una universidad privada en la región de Campinas. El análisis se basa en presupuestos teóricos y metodológicos la teoría de la enunciación y los principios de la línea francesa de análisis del discurso. Creemos que nuestro análisis puede fomentar la reflexión sobre la necesidad de más investigaciones destinadas a la escritura académica. <![CDATA[HIPERTEXTO: A FORMAÇÃO DE UM LEITOR COMO AUTOR]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100187&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo trata do uso de hipertextos na formação de leitores/autores. Assim sendo, ele objetiva discutir mudanças do conceito de autoria diante desse novo formato de ler e aprender, oriundo do advento da internet e de seu impacto na educação. Por intermédio de uma pesquisa bibliográfica, observa-se que, pelo processo de leitura não-linear, no qual o estudante tem acesso ilimitado a outros textos de acordo com a sua escolha, o aluno é um autor em potencial, pois essa forma de leitura detém uma significativa diferença entre os textos impressos, visto que é dinâmico e flexível devido às possibilidades dos links e do diálogo com outras interfaces semióticas, permitindo, assim, a construção de um texto único e original. Desse modo, com o apoio do professor em uma atividade epilinguística vinculada à tecnologia, pode-se fazer do aluno um leitor/autor mais maduro. Enfim, embora o ensino da linguagem tenha se reduzido simplesmente às nomenclaturas, ao estudo sintático e às classificações, conclui-se que o uso das TIC, com sua vasta intertextualidade e dialogia semiótica, pode ajudar a reverter essa constatação.<hr/>ABSTRACT This article deals with the use of hypertexts on readers/authors formation. Therefore, its objective is to discuss changes of authorship concept before this new internet reading and learning format and its impact on education. Through a bibliographical research, it is observed that using such a non-linear reading process in which student has unlimited access to other texts according to his choices, learner is a potential author because hypertexts differ significantly from printed texts since they are dynamical and flexible due to links possibilities and dialogues with other semiotic interfaces, allowing a unique and original text construction. Then, with teacher support on an epilinguistic activity and technology use, it is possible to have a more mature reader/author. Finally, although language teaching has been reduced merely to terminology, to syntactic analysis and to classification, it is concluded that TIC use along with its vast intertextuality and semiotic dialogue may<hr/>RESUMEN Este artículo se refiere al uso de hipertextos en la formación de lectores/autores. De este modo, este trabajo tiene como objetivo discutir los cambios de concepto de autoría delante de ese nuevo formato de leer y aprender, procedente del advenimiento de la internet y de su impacto en la educación. A través de una investigación bibliográfica, se observa que, por medio de un proceso de lectura no lineal, en el cual el estudiante tiene acceso ilimitado a otros textos de acuerdo con sus elecciones, el alumno es un autor potencial, pues ese modo de lectura detiene una significativa diferencia entre los textos impresos, ya que es dinámico y flexible debido a las posibilidades de links o enlaces y del diálogo con otras interfaces semióticas, permitiendo, así, la construcción de un texto único y original. Así, con el apoyo del profesor en una actividad epilinguística, vinculada a la tecnología, se puede hacer del alumno un lector/autor más maduro. Por último, aunque la enseñanza del lenguaje se haya reducido simplemente a nomenclaturas, al estudio sintáctico y a las clasificaciones, se concluye que el uso de la TIC, con su amplia intertextualidad y dialógica semiótica, puede ayudar a revertir esa constatación. <![CDATA[EXIGIBILIDADE JUDICIAL DO DIREITO À EDUCAÇÃO: INTERFACES ENTRE EDUCAÇÃO E JUDICIÁRIO NA PRODUÇÃO NORTE-AMERICANA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100203&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO O presente artigo objetiva mapear a produção norte-americana dos últimos vinte anos sobre a judicialização da educação básica, a partir da base de dados Education Resources Information Center (Eric), classificando as produções encontradas segundo autoria, ano de publicação, tipo de pesquisa e descritores, sendo os últimos agrupados em eixos temáticos que se relacionam às problemáticas mais recorrentemente debatidas na literatura encontrada. Os resultados – que permitem levantar questões para, em futuras pesquisas, pensar o caso brasileiro – indicam significativa produção, com grande diversidade de temáticas levadas às cortes, refletindo longo histórico de judicialização da educação no país. Uma ampla gama de produções relaciona-se à temática da equidade no sistema, indicando uma preocupação em lidar com desigualdades educacionais, seja no âmbito étnico-racial ou em meio à discussão acerca do financiamento da educação e as responsabilidades dos diferentes entes envolvidos na provisão da educação.<hr/>RESUMEN El presente artículo se propone a mapear la producción norteamericana de los últimos veinte años sobre la judicialización de la educación básica, utilizando-se la base de datos Education Resources Information Center (Eric), clasificando las producciones ubicadas según autoría, año de publicación, tipo de investigación y descriptores, los últimos agrupados en ejes temáticos que se relacionan a las problemáticas más recurrentemente debatidas en la literatura encontrada. Los resultados – que permiten levantar cuestiones para, en futuras investigaciones, reflexionar sobre el caso brasileño – apuntan para una considerable producción, con gran diversificación de temáticas llevadas a los tribunales, reflejando la larga historia de la justiciabilidad de la educación en el país. Una amplia gama de trabajos se relaciona a la cuestión de la equidad en el sistema, lo que muestra una preocupación en hacer frente a las desigualdades educacionales, sea en el ámbito étnico-racial o en medio a la discusión sobre la financiación de la educación y las responsabilidades de los distintos entes involucrados en la provisión de servicios educacionales.<hr/>ABSTRACT This article intends to map the North American production on education litigation during the last twenty years, using the Education Resources Information Center (Eric) database. The publications are classified according to authorship, year of publication, investigation type and descriptors, the last grouped by thematic axes that relate to the problematics most recurrently discussed in the compiled literature. The results- that allow to bring up questions that can be developed in future researches concerning the Brazilian case- point out to a broad production. There is a great thematic diversity brought before the courts, reflecting the long history on education litigation in this country. A wide range of publications relate to equity issues, pointing out to a concern in dealing with educational inequalities, whether in the field of ethnic and racial issues or through the discussion about educational finance and the responsibilities of the different entities involved in the provision of educational services. <![CDATA[METAMORFOSES DA AUTORIDADE: APONTAMENTOS SOBRE A NOÇÃO DE AUTORIDADE NA CULTURA HODIERNA]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-121X2017000100223&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt RESUMO Este artigo tem como objetivo apresentar as transformações verificadas no conceito de autoridade como este figura na tradição ocidental. Tomado em sua acepção etimológica latina enquanto elemento constitutivo da tradição romana, a discussão do conceito comporta as transformações sofridas sob os impactos provocados pela Modernidade: os abalos na vida familiar, social e econômica. Tais transformações atingem a produção da subjetividade hodierna na medida em que incidem em substratos tradicionais, como é o caso das figuras paterna e do professor, e também do próprio texto. Esse fenômeno tende a provocar alterações substantivas na compreensão da autoridade no campo da educação, em especial naquela modalidade que atualmente se expande no cenário brasileiro – a educação a distância. As digressões aqui apresentadas pautam-se pela crítica social psicanaliticamente orientada e conjecturam um possível deslocamento da autoridade tida como tradicional em direção aos novos suportes audiovisuais marcados pelo uso das Tecnologias da Informação e da Comunicação.<hr/>ABSTRACT This article aims to present the concept of transformations such as this authority figure in the Western tradition. Taken in its Latin etymological while constitutive element of Roman tradition, the discussion of the concept involves the transformations suffered under the impacts caused by modernity: concussions in the family, social and economic life. Such transformations reach the production of subjectivity today the extent to which they apply traditional substrates such as paternal figures and the teacher, and the text itself. This phenomenon tends to result in substantive changes in the understanding of authority in the field of education, in particular in that mode currently expands in the Brazilian scenario – distance education. The tours presented here uphold the social criticism psychoanalytically oriented and assume a possible shift of authority considered traditional toward the new audiovisual brackets marked by the use of information and communication technologies.<hr/>RESUMEN Este artículo tiene como objetivo presentar las transformaciones que el concepto de autoridad como esta figura en la tradición occidental. Tomada en su sentido etimológico América como un elemento constitutivo de la tradición romana, el concepto de la discusión consiste en las transformaciones experimentadas en los impactos causados por la Modernidad: conmociones cerebrales en la vida familiar, social y económica. Estos cambios afectan a la producción de la subjetividad de hoy en que se refieren a los sustratos tradicionales, tales como las figuras parentales y el profesor y también del propio texto. Este fenómeno tiende a provocar cambios sustanciales en la comprensión de la autoridad en el campo de la educación, especialmente en ese modo que en la actualidad se está expandiendo en la escena brasileña – la educación a distancia. Los recorridos que aquí se presentan son guiados por la crítica social y de orientación psicoanalítica suponen un posible cambio de la autoridad que se consideran tradicionales hacia los nuevos medios audiovisuales marcados por el uso de las Tecnologías de Información y Comunicación.