Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação Pública]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-209720150002&lang=en vol. 24 num. 56 lang. en <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Apresentação]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200313&lng=en&nrm=iso&tlng=en <![CDATA[Translation didactics: transcreations of curriculum on project Escrileituras]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200317&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo desenvolve problemáticas didáticas e curriculares que movimentam o Projeto Escrileituras: um modo de ler-escrever em meio à vida. Empenha-se na qualificação dos currículos dos cursos de licenciaturas, escolas públicas e centros federais, por meio de experimentações com a pesquisa educacional e formação docente. Apresentando-se como transdisciplinar, translinguístico e transcultural, pensa a sua didática e o seu currículo, desde os processos de criação tradutória dos elementos de partida, produzidos pela Arte, Ciência e Filosofia. Conclui que as traduções se tornam mais relevantes do que os originais, ao repercutir os seus impactos criadores e revitalizar os atuais sistemas educacionais e culturais.<hr/>This article develops curricular and instructional issues that move the Project Escrileituras: a way of reading-writing in life. It engages in the qualification of the curricula of undergraduate courses, public schools and federal centers, through experiments with educational research and training teaching. Presenting itself and interdidsciplinary, translinguistic, and transcultural, thinks its didactics and curriculum from the translation creation processes of the initial elements produced by the Arts, Sciences and Philosophy. It concludes that translations become more relevant that the originals when reflecting their creating impacts and revitalizing the current educational and cultural systems. <![CDATA[Transductive reading and education over Bildung, Instruction and Gestaltung. A LatinAmerican reflection]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200333&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este trabajo pretende dar cuenta una lectura transductiva, basándose en un diagnóstico genealógico de la transmisión de conocimiento en Occidente, con énfasis en la posición latinoamericana. Se basa en las nociones foucaultenas de "orden del discurso" y de Polizeiwissenschaft (Ciencia de las políticas públicas), y se articula con nociones de "Geofilosofía"de Deleuze y Guattari. Se rastrearán dos caminos: el concepto como individuo, y elconcepto como individuación (Simondon). Del primero surgen la Instrucción racional francesa, la Bildung (formación) romántica alemana, y la Gestaltung (diseño). De la segunda derivamos la chance de uma educación y una lectura transductivas.<hr/>The aimof this work is to show a transdutive reading, based on a diagnosis of the knowledge transmission in Occident, specially in Latinamerica. It's based on foucaultian ideas suchas "order of discours" and Polizeiwissenschaft ("science of public policies") which are exposed starting from of the "geophilosphical" ideas in Deleuze and Guattari. Two paths are possible: the concept as individuo, and the concept as individuation (Simondon). The first path allows racional french Instruction, romatic german Bildung (education), and Gestaltung (design). The second one would allow us to think a transductive reading and education. <![CDATA[Educational critique as refusal to pedagogical metaphysics]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200351&lng=en&nrm=iso&tlng=en Amparado em algumas formulações foucaultianas, o presente artigo visa oferecer uma plataforma analítica para a crítica educacional na atualidade, sobretudo no que se refere às ambiguidades do projeto escolar democrático. Partindo do pressuposto de que um forte acento metafísico investe as práticas escolares, o texto propõe um embate analítico com duas forças prevalentes a governar o presente educacional: uma tecnocrática, outra doutrinária; ambas obstinadas com a edificação de um futuro redentor. Em seguida, debruça-se sobre a defesa do desentendimento como princípio de ação pedagógica, este tomado como índice não apenas de um éthos, mas de um pathos educativo.<hr/>Supported by some foucauldian ideas, this article aims to provide an analytical platform for educational critique today, especially with regard to the ambiguities of the democratic school project. Assuming that a strong metaphysical accent invests school practices, the text proposes an analytical confrontation with two prevalent forces ruling the educational present: one technocratic, another doctrinal; both seeking for the edification of a redemptive future. Then it focuses on the defense of misunderstanding as a principle for pedagogical action, taken as index not only of an ethos, but of an educational pathos. <![CDATA[Eyes wide open (Images at the light of writing)]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200365&lng=en&nrm=iso&tlng=en A tematização platônica da pintura projeta sobre a produção e a contemplação de imagens atributos de irrealidade, irracionalidade e passividade, fazendo do olhar o oposto de conhecer e o oposto de atuar, uma aceitação acrítica das aparências, coisa de crianças. O presente artigo pretende problematizar essa tradição iconoclasta, explorando a abertura que as imagens da arte oferecem à escritura crítica.<hr/>The platonic critic of painting projects over the production and the contemplation of images notes of unreality, irrationality and passivity, opposing seeing to knowing and acting, a plain acceptance of appearances. This paper aims to problematize this iconoclastic tradition, exploring the opening that art images offer to critical writing. <![CDATA[Schooling for brazilian children migrants in Japan: policy integration and school curriculum]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200379&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo resulta de uma pesquisa que investiga a educação escolar das crianças brasileiras dentro do movimento migratório ao Japão. A obrigatoriedade escolar não é direito constitucional às crianças estrangeiras, todavia governos municipais têm garantido o acesso às escolas públicas japonesas, o que tem elevado o número de matrículas e de evasão. Assim, o estudo buscou compreender tal contradição, pautando-se em Sacristán, Candau, Sayad e outros, e, por meio da escuta de 18 sujeitos, constatou a existência de um conflito entre o sentido da obrigatoriedade escolar e o propósito da educação escolar para a vida das crianças brasileiras no Japão.<hr/>This article presents the result of a research that investigates the education of Brazilian children in the migratory movement to Japan. Compulsory education is not a constitutional right to foreign children, but local governments have guaranteed to them the access to Japanese public schools. This policy has resulted in a gradual growth in enrollment, also in the school dropout. With the theoretical support of Sacristan, Candau, Sayad and others, this study searched to understand this contradiction based on responses given by 18 subjects, who revealed a conflict between the sense of compulsory school and the purpose of the school education <![CDATA[Spaces-times of peoples and traditional communities: research´s notes on economy, culture and knowledge production]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200405&lng=en&nrm=iso&tlng=en Para refletir sobre economia, cultura e produção de saberes, o texto se fundamenta em pesquisas sobre espaços/tempos do trabalho de produzir a vida associativamente, em particular, os das culturas milenares dos povos e comunidades tradicionais. Fontes documentais evidenciam resistência desses grupos à chamada sociedade envolvente, que busca submeter a natureza ao seu controle. Seus modos de vida revelam que, no contexto da acumulação flexível, mediações primárias se sobrepõem às de segunda ordem do capital. Reafirmando o trabalho como princípio educativo, indica que saberes são tecidos nas práticas econômico-culturais, as quais devem se constituir como objeto de novas investigações no Campo Trabalho e Educação.<hr/>In order to reflect on economy, culture and production of knowledge, the text is based on investigations on space/times of producing life associatively, in particular the ancient cultures of the peoples and traditional communities. Documentary sources show resistance of these groups to the so called surrounding society, which seeks to subject the nature of their control. Their way of life show that, in the context of flexible accumulation, primary mediations overlap with the mediation of the second order of capital. Reaffirming the work as an educational principle, the article indicates that knowledge are woven in the economic-cultural practices, which should be an object of further research in the field of Work and Education. <![CDATA[Agency, conceptions and knowledge of Children Education professionals: a glance at an in-service initial formation]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200429&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este texto resulta de uma pesquisa realizada no âmbito do Programa Proinfantil, em Mato Grosso. Objetiva-se, por meio deste recorte, identificar continuidades/descontinuidades nas práticas pedagógicas das profissionais a partir da participação no Programa. Os fundamentos teóricos das análises se pautam na legislação específica e literatura pertinente à formação de professores da Educação Infantil. A amostra abarcou 37 cursistas, contatados mediante questionário, observação das práticas pedagógicas e entrevistas. Os resultados indicam que o processo de formação vivenciado atingiu o objetivo de problematização da prática das profissionais, possibilitando-lhes interlocução com a teoria e ressignificação dos papéis dos sujeitos envolvidos.<hr/>This text is a result from a research on the Proinfantil Program in Mato Grosso and it aims to identify continuities/discontinuities in the pedagogic practices of the professionals who participated in the program. The analysis herein conducted are based on theoretical foundations and specific laws concerning the formation of teachers for Children Education. The studied sample is composed of 37 subjects, and the data were collected by means of surveys, class observation and interviews. The results show that the formation process led these professionals to problematize their practices, thus enabling a dialogue with theory and reframing the roles of all the involved people. <![CDATA[How "produce flashes" in research in education?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200443&lng=en&nrm=iso&tlng=en Este artigo aborda os processos de escrita e leitura e os modos de fazer pesquisa em educação. A partir de um enunciado de Deleuze, do livro Conversações (1992) elaborou-se a problemática - como produzir clarões nas pesquisas em educação? Utilizaramse igualmente os conceitos de dobra (DELEUZE, 1991) e dissenso (RANCIÈRE, 1996) para pensar as pesquisas de mestrado e doutorado orientadas a partir desta perspectiva da desconformidade. A pesquisa qualitativa de perspectiva cartográfica foi realizada durante os anos de 2012 a 2014. Os resultados foram as produções de pesquisas desmontáveis, conectáveis e destituídas do fundamento de base.<hr/>This paper approaches the processes of writing and reading and the ways of doing research in Education. Departing from Deleuze's discourse in the book Conversações (1992), the following issue was elaborated - how to produce lightnings in research in Education? The concepts of fold (DELEUZE, 1991) and disagreement (RANCIÈRE, 1996) are also used to think master's and doctoral research advised under this perspective of nonconformity. The qualitative research which follows a cartographic perspective was developed between the years 2012 and 2014. The results were the production of detachable, connectable, and background less research. <![CDATA[A base to Base: when the curriculum needs to be all]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200455&lng=en&nrm=iso&tlng=en Pautado na teoria do discurso (TD) de Laclau e Mouffe, este artigo orienta uma discussão cujo objetivo é reativar sentidos de educação e de currículo excluídos nas articulações em defesa de uma Base Nacional Curricular Comum (BNCC), lida como necessária à qualidade do ensino. Especificamente, focaliza o texto Currículo da Educação Básica no Brasil: concepções e políticas, de Guiomar N. de Mello, interpretando-o como parte de um processo de constituição hegemônica. Um discurso contingente e provisório, atravessado por ambivalências, que, como todo momento da política, projeta à universalidade uma leitura particular sobre o currículo.<hr/>Based on the discourse theory (TD), formulated by Laclau and Mouffe (2010), this article guides an analysis that aims to reactivate meanings of education and curriculum excluded in the debate in defense of a National Common Curricular Basis, seen as a necessity for quality in education. Specifically focuses the text Currículo da Educação Básica no Brasil: concepções e políticas, by Guiomar N. de Mello, understanding it as part of a hegemonic constitution process. A contingent and provisional discourse, crossed by ambivalences which, as every moment of policy, projects to universality a particular reading of the curriculum. <![CDATA[The books and the life]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972015000200471&lng=en&nrm=iso&tlng=en Livres digressões em torno do vivido em leituras, escrita e da paixão pelos livros pensam uma Educação fora dos livros e dos textos. Utiliza a obra Mil Platôs, escrita conjuntamente por Deleuze e Guattari a fim de buscar o que é liso entre os estriamentos que tecem o pensar em palavras, letras e desenhos. Desenvolve-se junto ao pensamento crítico de Nietzsche e escritores que o leram, em especial Henry Miller. A questão que deixa em aberto é a provisoriedade das verdades produzidas pelas movimentações entre leitura e escrita.<hr/>Free digressions around lived in readings, writing and passion for books thought an Education out of texts and books. Uses Thousand Plateaus, written by Deleuze together Guattari with the aim to find what smooth between striations that weave think into words, letters and drafts. Develops with Nieztsche's critical thinking and writers who read him, specially Henry Miller. The question left open is the temporariness of truths produced by movement between reading and writing.