Scielo RSS <![CDATA[Revista de Educação Pública]]> http://educa.fcc.org.br/rss.php?pid=2238-209720160001&lang=es vol. 25 num. 58 lang. es <![CDATA[SciELO Logo]]> http://educa.fcc.org.br/img/en/fbpelogp.gif http://educa.fcc.org.br <![CDATA[Carta da editora]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es <![CDATA[The narrative and stories of life in teachers' formation: theoretical and methodological ways in portuguese-brazilian publications]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100013&lng=es&nrm=iso&tlng=es A partir da diversidade de pesquisas e trabalhos que utilizam as narrativas e a abordagem da história de vida em projetos de pesquisa e de formação docente, o presente estudo, de natureza qualitativa, identificou e mapeou os artigos publicados em oito revistas de referência na área de educação (quatro portuguesas e quatro brasileiras) durante o período de 2009 a 2013, procurando caracterizar e analisar o conteúdo das mesmas. As narrativas e a abordagem de história de vida se consolidam como recursos investigativos e formativos importantes na trajetória de formação docente.<hr/>From research and work diversity based on narratives and life's story approach in educational projects and teacher's qualification, this present paper, with qualitative characteristic, identified and mapped articles published in eight magazines that treat educational matters (four Portuguese and four Brazilian) from 2009 to 2013, trying to characterize and analyze their contents. The narratives and the life's stories studies were consolidated as important searching formative resources in the teacher's qualification trajectory. <![CDATA[The teacher´s judgment in class councils in schools of the city of Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100033&lng=es&nrm=iso&tlng=es Em toda escola há Conselhos de Classe, rituais em que professores avaliam, julgam e classificam seus alunos. O artigo descreve o funcionamento dos Conselhos de Classe e quais são os modos de julgamento dos professores e o que é valorizado no juízo professoral. Utilizamos a observação participante em Conselhos de Classe de escolas públicas cariocas, duas de Ensino Fundamental e uma de Ensino Médio. A descrição e a análise etnográfica revelam uma estrutura de julgamento mais moral e, portanto, mais social do que escolar. A reprovação é o modo legítimo de exclusão dos alunos indesejáveis do ponto de vista docente.<hr/>In every school, there are the Class Council meetings, collective rituals in which teachers assess, judge and categorize their students. This article aims to describe how do the Class Councils work and how do teachers judge the students. We use the participant observation in Class Councils in three public schools in Rio de Janeiro city: two elementary schools and one high school. Our description and ethno graphic analysis reveals that the judgments are more moral and, thus more social than academic. From the viewpoint of the teachers, the student failure is the just academic mode of excluding undesirable students. <![CDATA[School inclusion: a proposal for a intervention research]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100057&lng=es&nrm=iso&tlng=es O artigo apresenta os principais impasses para o trabalho de implementação dos projetos de inclusão escolar, levantados junto aos gestores da Educação Especial, visando proposição de pesquisa/intervenção em inclusão escolar. Utilizou-se a metodologia da Conversação de Orientação Psicanalítica, que evidenciou: frágil diálogo entre professores de Atendimento Educacional Especializado e professores da sala de aula regular; dificuldade dos educadores se apropriarem dos projetos de inclusão; difícil inclusão de crianças com suspeita de Transtorno Global do Desenvolvimento, deficiência intelectual e dificuldades severas de aprendizagem e necessidade de construção de saberes capazes de subsidiar a intervenção pedagógica.<hr/>The article presents an intervention/research on school inclusion, based on dialogues with managers of Special Education Sectors, aiming to raise the main problems found on the scholar inclusion. The methodology used was conversations about the theoretical contributions of psychoanalysis. In those conversations the following deadlocks in school inclusion processes came through: fragile dialogue between specialized educational assistance (EEA) teachers and instructors in charge of regular classes; educators' difficulty to take over inclusion projects; difficult inclusion of children with global development disorder (GDD), intellectual disabilities, severe learning difficulties and the necessity to build types of knowledge to support the pedagogical intervention. <![CDATA[The work and the school meanings in the teachers speech]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100075&lng=es&nrm=iso&tlng=es Este estudo analisa sentidos de escola nos discursos de professores de uma escola pública. Assim, descrições e interpretações subjetivas das experiências de trabalho e de vida assumem lugar central na análise, tendo como referência a abordagem construcionista da Psicologia Social. Para a produção dos dados, foi aplicada entrevista biográfica. Para a análise dos dados, sistematizaram-se eixos temáticos que revelaram a associação desses sentidos, interligados em rede, vinculando o trabalho à produção de conhecimentos, à socialização com seus estudantes e demais professores, considerando a ascensão social, na medida em que entendem que seu trabalho se reflete socialmente.<hr/>This study examines meanings of school in discourses of teachers at a public school. Thus, descriptions and subjective interpretations of experiences of work and of life take place in central analysis, having as reference the constructionist approach of Social Psychology. For the production of data, was applied biographical interview. For the analysis of data, systemized-if themes which revealed the association of these senses, networked, linking the work to the production of knowledge, socialization with their students and other teachers, considering the social ascension, to the extent that they understand that their work is reflected socially. <![CDATA[Professional education from the experience in the barracões of the samba schools of Rio de Janeiro]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100097&lng=es&nrm=iso&tlng=es As escolas de samba do Rio de Janeiro apresentam todos os anos o desfile no sambódromo. Para que essa festa se materialize, grande quantidade de artesãos trabalha o ano todo na confecção dos objetos cênicos dentro dos barracões das agremiações. O objetivo deste artigo é saber como ocorreram os processos de ensino e de aprendizagem dos ofícios que fazem parte do cotidiano desses barracões. Foi realizada uma pesquisa empírica junto às fontes primárias, secundárias e bibliográficas, buscando-se contribuir para a compreensão do processo educacional existente, cujo fim é o de fomentar a discussão em torno da educação profissional não formal.<hr/>The samba schools of Rio de Janeiro have every year the parade at the Sambódromo. For this party to materialize, lots of artisans working all year on making the props inside the barracões of the samba schools. The purpose of this article is how the processes of teaching and learning crafts that are part of the daily life of these sheds occurred. An empirical study was conducted with the primary, secondary and bibliographic sources, we sought to contribute to the understanding of the existing educational process whose purpose is to promote the discussion of non-formal vocational education. <![CDATA[Generation a drift: young people nem nem and the superfluity of the labour force in capital-imperalism]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100119&lng=es&nrm=iso&tlng=es O presente artigo objetiva problematizar o discurso sobre a dita geração nem nem - os assim chamados jovens que não estudam e nem trabalham - com base nos dados divulgados pelo IBGE (2013) e associá-los ao conceito de superfluidade da força de trabalho em Marx (2011). Defende-se que a geração nem nem constitui parte da população excedente a ser preservada em benefício do setor produtivo. Aponta-se que, na perspectiva do capital, é necessário manter uma força de trabalho relativamente supérflua, sem que tal condição se converta em desalento a ponto de ameaçar o próprio desejo da classe trabalhadora de tornar-se mercadoria, ou seja, força de trabalho.<hr/>The present article aims to problematize the discourse about the nem nem generation - the so-called young people who neither study nor work - on the basis of the facts disclosed by IBGE (2013) and associate them with the concept of superfluity of the labour force in Marx (2011). Argues that the nem nem generation constitutes part of the surplus population to be preserved for the benefit of the productive sector. Points out that, from the perspective of the capital, is necessary to maintain a labour force relatively superfluous, whitout this condition be come despondency, to the point of thre at ening own working class desire in becoming commodity labour force. <![CDATA[The place and difficult role of dialogue in environmental education public policies]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100139&lng=es&nrm=iso&tlng=es O objetivo deste trabalho é demonstrar obstáculos ao diálogo na consecução de uma política pública de educação ambiental em um município do estado de São Paulo. O método de pesquisa foi qualitativo e envolveu as técnicas de observação participante e entrevistas não estruturadas. Os resultados trazem obstáculos nas dimensões institucional, política, intersubjetiva e subjetiva, que não serão resolvidos espontaneamente. São necessários investimentos intencionais para a construção de ambientes que favoreçam a dialogicidade e que permitam a criação de políticas públicas de educação ambiental de forma mais coerente com os próprios princípios que elas propõem.<hr/>The objective of this paper is to demonstrate obstacles to dialogue in the implementation of an environmental education public policy in a municipality in the State of São Paulo. The research method was qualitative and involved participatory observation and unstructured interviews. The results bring obstacles in institutional, political, inter-subjective and subjective dimensions, which will not be sorted out spontaneously. Intentional investments are needed for the construction of dialogical environments that allow the creation of more coherent EE public policies to the very objectives they put forth. <![CDATA[La marginalización de la ruralidad colombiana a partir del estudio histórico de la escuela en el campo durante el siglo XX]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100163&lng=es&nrm=iso&tlng=es La escuela básica rural en Colombia durante el siglo XX tuvo un lento progreso, en el cual los niveles de cobertura y ampliación de la educación primaria acontecieron lentamente y con desequilibrios entre las regiones. Ese siglo, caracterizado por mantener el campo como el principal escenario de los mayores conflictos tanto armados como sociales, configuró para la ruralidad sistemas educativos incapaces de dar cuenta de las características de su población. El artículo presenta un estudio histórico de las más importantes políticas educativas y curriculares para el campo, desarrolladas en Colombia durante el siglo XX, buscando comprender las representaciones (CHARTIER, 2002) sobre lo rural, implícitas en ellas que generaron procesos de marginalización.<hr/>The rural school in Colombia during the twentieth century had a slow progress, in which the levels of coverage and expansion of elementary education occurred slowly and with imbalances among regions. That century, that was characterized for keeping the countryside as the main stage of the biggest armed and social conflict, configured for the rurality, education systems unable to recognize the characteristics of its population. The article presents a historical survey of the most important educational and curricular policies for the countryside, developed in Colombia during the twentieth century, seeking to understand the representations (CHARTIER, 2002) on the rural, implicit in processes that generated them marginalization. <![CDATA[From gateway of the outback to a city of learning: the institutionalization of education in Piracicaba during the 19th century]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100175&lng=es&nrm=iso&tlng=es Nos anos oitocentos houve a expansão das fronteiras agrícolas, das estradas, das ferrovias e do desenvolvimento urbano no oeste paulista rumo a Mato Grosso, implicando a organização de povoamentos, freguesias, vilas e cidades. No caso de Piracicaba, na Província de São Paulo, iniciativas de escolarização passaram a ser fundamentais. Assim, a proposição é apresentar e interpretar o processo de institucionalização do ensino em Piracicaba durante o século XIX. A partir das fontes impressas, os resultados indicam um processo que vai dos mestres-escolas às escolas oficiais do Estado e que viveu as tensões políticas entre conservadores e liberais, monarquistas e republicanos.<hr/>In the 1800s there was an expansion of the agricultural frontiers, roads, railways and urban development in western Sao Paulo toward Mato Grosso, leading to the organization of settlements, parishes, villages and cities. In the case of Piracicaba in the Province of Sao Paulo, initiatives to promote education came to be fundamental. Thus, the proposition is to present and interpret the process of the institutionalization of education in Piracicaba during the 19th century. From printed sources, the results indicate a process which moved from the former schoolmasters to proper official schools of the State and which underwent political tensions between conservatives and liberals, monarchists and republicans. <![CDATA[Profmat: a basic education teacher training course?]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100201&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, investigou-se a coerência entre o Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - Profmat - e as políticas de formação de professores. Utilizou-se abordagem qualitativa. Aplicou-se questionário a 32 cursistas do Polo Uberaba/MG e entrevista com 11 deles. Conteudístico, o Profmat favorece a formação do especialista técnico. Para metade dos entrevistados, os conteúdos são inaplicáveis nas escolas devido à complexidade adotada. Critérios eliminatórios têm resultado em alta evasão. A maioria dos cursistas pretende deixar a educação básica. Esses aspectos comprometem os objetivos do curso.<hr/>This article investigates, in a qualitative approach, the consistency between the Professional Master´s in Mathematics in National Network - Profmat - and teacher training policies. A questionnaire was applied to 32 course participants from Branch Uberaba/MG. eleven of them were interviewed. According to half of the respondents, Profmat´scontents are inapplicable in basic education due to the complexity adopted. Eliminatory criteria has resulted in high evasion. Most course participants intend to leave basic education. These aspects affect the course objectives. <![CDATA[Family, school and youth: shared views Brazil-Portugal]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100223&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, investigou-se a coerência entre o Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - Profmat - e as políticas de formação de professores. Utilizou-se abordagem qualitativa. Aplicou-se questionário a 32 cursistas do Polo Uberaba/MG e entrevista com 11 deles. Conteudístico, o Profmat favorece a formação do especialista técnico. Para metade dos entrevistados, os conteúdos são inaplicáveis nas escolas devido à complexidade adotada. Critérios eliminatórios têm resultado em alta evasão. A maioria dos cursistas pretende deixar a educação básica. Esses aspectos comprometem os objetivos do curso.<hr/>This article investigates, in a qualitative approach, the consistency between the Professional Master´s in Mathematics in National Network - Profmat - and teacher training policies. A questionnaire was applied to 32 course participants from Branch Uberaba/MG. eleven of them were interviewed. According to half of the respondents, Profmat´scontents are inapplicable in basic education due to the complexity adopted. Eliminatory criteria has resulted in high evasion. Most course participants intend to leave basic education. These aspects affect the course objectives. <![CDATA[The 37th National Meeting of ANPEd and the evaluation of Brazilian graduate courses]]> http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-20972016000100229&lng=es&nrm=iso&tlng=es Neste artigo, investigou-se a coerência entre o Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - Profmat - e as políticas de formação de professores. Utilizou-se abordagem qualitativa. Aplicou-se questionário a 32 cursistas do Polo Uberaba/MG e entrevista com 11 deles. Conteudístico, o Profmat favorece a formação do especialista técnico. Para metade dos entrevistados, os conteúdos são inaplicáveis nas escolas devido à complexidade adotada. Critérios eliminatórios têm resultado em alta evasão. A maioria dos cursistas pretende deixar a educação básica. Esses aspectos comprometem os objetivos do curso.<hr/>This article investigates, in a qualitative approach, the consistency between the Professional Master´s in Mathematics in National Network - Profmat - and teacher training policies. A questionnaire was applied to 32 course participants from Branch Uberaba/MG. eleven of them were interviewed. According to half of the respondents, Profmat´scontents are inapplicable in basic education due to the complexity adopted. Eliminatory criteria has resulted in high evasion. Most course participants intend to leave basic education. These aspects affect the course objectives.